Acties:
  • 0Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:40

TWKterry

Master Mariner

@Vliegvlug
TheFes schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:16:
[...]

Als je de automation te omslachtig vindt, kun je ongeveer hetzelfde bereiken met een trigger based template sensor.

Dit is wat ik heb voor mijn dagrecord
https://github.com/TheFes...te/trigger/solar_max.yaml
Of met de Daily sensor https://github.com/jeroenterheerdt/HADailySensor, via HACS voor min/max/average/.... waardes over een dag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:38

Vliegvlug

Flight Simple

TWKterry schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:43:
@Vliegvlug

[...]

Of met de Daily sensor https://github.com/jeroenterheerdt/HADailySensor, via HACS voor min/max/average/.... waardes over een dag.
Heb je mij per ongeluk getagd of was het de bedoeling?
Als dat laatste is me eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk wat de bedoeling is van dat linkje, waarvoor zou ik dat kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:40

TWKterry

Master Mariner

Vliegvlug schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:56:
[...]

Heb je mij per ongeluk getagd of was het de bedoeling?
Als dat laatste is me eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk wat de bedoeling is van dat linkje, waarvoor zou ik dat kunnen gebruiken?
Oops, verkeerde persoon :-(
Sorry

Acties:
  • +1Henk 'm!
MisteRMeesteR schreef op zondag 14 mei 2023 @ 15:54:
@Hmmbob Ik maak al een tijdje dankbaar gebruik van je lovelace config :)

Nu zie ik dat je in je themes de menu/assist en zoekknoppen verbergt middels:

YAML:
1
2
3
4
      /* This hides the help button, menu button and title */
      .action-items {
        display: none !important;
      }

Weet je ook een mogelijkheid om enkel het menuknopje (de 3 puntjes) te tonen en de andere 2 te hiden? Heb al wat voor de hand liggende opties getest en gegoogled maar kom niet tot de gewenste situatie :)
Nee, daar heb ik nooit mee gespeeld

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:11

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Polyphemus schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:14:
Is er een makkelijke oplossing om bijvoorbeeld een sensor aan te maken die voor een bepaalde periode (dag, week, maand, jaar) de maximum waarde onthoudt, ook na een herstart?

Ik ben op zoek naar een manier om het maximale actuele vermogen van mijn zonnepanelen op te slaan, voor bovenstaande periodes. Met statistics lukt het me niet, want dan zit ik met de sample size, omdat mijn Homewizard-meters iedere seconde worden geüpdatet. Een automation die op het moment dat de waarde boven de vorige hoogste waarde de nieuwe waarde opslaat, is volgens mij te omslachtig.

Heeft iemand een idee? :)
Onder Settings > Devices & Services > Helpers kun je een helper aanmaken van het type Nutsmeter / Utility Meter die je hier mee kan helpen.
https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:15
ik heb een maand geleden tuya geinstalleerd, en nu raden jullie het al, de proefmaand is voorbij dus werkt niet meer.
Ik las over verlengen met een half jaar, maar dat is natuurlijk niet handig als dat elk half jaar moet.

Is local tuya nu nog een optie?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobinFM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:32
Driek schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:30:
ik heb een maand geleden tuya geinstalleerd, en nu raden jullie het al, de proefmaand is voorbij dus werkt niet meer.
Ik las over verlengen met een half jaar, maar dat is natuurlijk niet handig als dat elk half jaar moet.

Is local tuya nu nog een optie?
Als je maar de Local Key van je devices hebt, heb je aan Local Tuya genoeg. Dus nu een keertje met een halfjaar verlengen (even een mailtje sturen was genoeg, een paar maanden geleden nog gedaan), dan van alle devices de Local Key achterhalen en dan heb je daarna de cloud niet meer nodig (voor je huidige apparaten, wel als je nog nieuwe Tuya-devices toevoegt).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:14
RobertMe schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:27:
[...]

Wellicht voor de hand liggend, maar heb je ook al npostart.nl geprobeerd i.p.v. uitzendinggemist.nl? :p

Alternatief is wellicht om de APK te zoeken, uitpakken, AndroidManifest.xml te openen en daarin te zoeken naar de <intent-filter>s waarop de app allemaal opent. Als die kan launchen op een http(s) URL moet die uiteraard daarin terug te vinden zijn.
dank voor de tip. ik heb er dit uitgeëxtraheerd
eventueel voor andere mensen handig
en ga kijken wat werkt

(android tv remote NPO snelkoppeling)

Activities
nl.uitzendinggemist.main.SplashActivity
nl.uitzendinggemist.main.MainActivity nl.uitzendinggemist.player.TvPlayerActivity com.google.android.gms.common.api.GoogleApiActivity

Services
nl.npostart.player.library.service.StartPlayerService
com.google.android.gms.cast.framework.media.MediaNotificationService com.google.android.gms.cast.framework.ReconnectionService com.google.android.gms.measurement.AppMeasurementService com.google.android.gms.measurement.AppMeasurementJobService com.google.firebase.components.ComponentDiscoveryService com.google.android.datatransport.runtime.backends.TransportBackendDiscovery com.google.android.datatransport.runtime.scheduling.jobscheduling.JobInfoSchedulerService

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:29

WoBBeL

*zwaai*

Ik ben mij aan het orienteren om af te stappen van mijn Hue en Tradfri bridge. Ik wilde wat nieuwe dingetjes halen bij de IKEA en die hebben de nieuwe Dirige hub nodig. Om er nou een 3e hub bij te hangen is wat overbodig (+ de nieuwe IKEA hub kan niet 'native' toegevoegd worden).

Ik zit nu te kijken naar ZHA of Z2M, dan kunnen beide bridges eruit. Ik begrijp dat ZHA makkelijker is maar dat je met Z2M (veel) meer mogelijkheden hebt (ook qua ondersteuning van obscure ali pruttel en OTA).

Wat is jullie advies in deze?

[edit]

In ieder geval vast de slae.sh CC2652RB besteld, die werkt sowieso met beiden :+

[Voor 18% gewijzigd door WoBBeL op 15-05-2023 12:13]

Hosted VoIP SIP trunks Vast mobiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:15

_Eend_

🌻🇺🇦

WoBBeL schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:36:
Ik ben mij aan het orienteren om af te stappen van mijn Hue en Tradfri bridge. Ik wilde wat nieuwe dingetjes halen bij de IKEA en die hebben de nieuwe Dirige hub nodig. Om er nou een 3e hub bij te hangen is wat overbodig (+ de nieuwe IKEA hub kan niet 'native' toegevoegd worden).

Ik zit nu te kijken naar ZHA of Z2M, dan kunnen beide bridges eruit. Ik begrijp dat ZHA makkelijker is maar dat je met Z2M (veel) meer mogelijkheden hebt (ook qua ondersteuning van obscure ali pruttel en OTA).

[edit]

In ieder geval vast de slae.sh CC2652RB besteld, die werkt sowieso met beiden :+
Welke spulletjes wilde je halen? Ik heb pas geleden de Vindstryka luchtmeter gekocht, en die kon ik simpel aan mijn Sonoff Zigbee dongle koppelen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
WoBBeL schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:36:

[edit]

Een nadeel van ZHA is ook dat als je Home Assistant herstart dat dan ook het Zigbee netwerk tijdelijk "offline" gaat. Als je Z2M gebruikt geldt dat uiteraard ook wel als je Z2M herstart, maar dat zul je waarschijnlijk veel minder vaak doen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 18:12
TheFes schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:06:
[...]

Ik heb dezelfde oplossing in gebruik. Wat wil je precies koppelen aan Google Home? Er zit geen camera in hè.
Ja mijn frank viel na het posten ook.
Ik wil wel een camera, en ben ook niet in de mogelijkheid om een andere (extra) camera op de voordeur te richten.
Geen optie dus

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:04
Ik heb wat problemen met het inrichten van het Energy dashboard.
Ik heb de integratie DSM-Reader actief en de integratie DSMR Slimme-meter. Van de integratie slimme-meter heb ik ook een entity waarmee ik kan zien hoeveel stroom ik op dit moment verbruik.
Deze entity kan ik echter niet kiezen in het Energy Dashboard.

Ik kan daar alleen entities kiezen welke het totale verbruik op de meter laten zien (hoog en laag). Wat mis ik?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Robbie T schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:08:
Ik heb wat problemen met het inrichten van het Energy dashboard.
Ik heb de integratie DSM-Reader actief en de integratie DSMR Slimme-meter. Van de integratie slimme-meter heb ik ook een entity waarmee ik kan zien hoeveel stroom ik op dit moment verbruik.
Deze entity kan ik echter niet kiezen in het Energy Dashboard.

Ik kan daar alleen entities kiezen welke het totale verbruik op de meter laten zien (hoog en laag). Wat mis ik?
Dat zijn precies de entities die je nodig hebt voor het Energy Dashboard.
Je huidig verbruik in Watt is power, energie is verbruik over tijd, dat is altijd een oplopend getal.
HA gebruikt jouw sensor voor totaal verbruik, en pakt elk uur het verschil en slaat dat op in de long term statistics. Dit wordt gebruikt voor het Energy Dashboard

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:04
TheFes schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:26:
[...]

Dat zijn precies de entities die je nodig hebt voor het Energy Dashboard.
Je huidig verbruik in Watt is power, energie is verbruik over tijd, dat is altijd een oplopend getal.
HA gebruikt jouw sensor voor totaal verbruik, en pakt elk uur het verschil en slaat dat op in de long term statistics. Dit wordt gebruikt voor het Energy Dashboard
Aah, ok. Ik was in de veronderstelling dat ik het huidige verbruik moest hebben (dus 350W) en dat hij dat zou gebruiken. Als ik de andere sensor zou nemen zou ik voor mijn gevoel totaal onrealistisch verbruik hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:30
Robbie T schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:28:
[...]

Aah, ok. Ik was in de veronderstelling dat ik het huidige verbruik moest hebben (dus 350W) en dat hij dat zou gebruiken. Als ik de andere sensor zou nemen zou ik voor mijn gevoel totaal onrealistisch verbruik hebben.
Verbruik is sowieso niet in W (Watt) maar in in Wh. Daarom kan je die dus niet kiezen.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:05

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

_Eend_ schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:26:
[...]

Welke spulletjes wilde je halen? Ik heb pas geleden de Vindstryka luchtmeter gekocht, en die kon ik simpel aan mijn Sonoff Zigbee dongle koppelen.
Dat die luchtmeter te koppelen was heeft niet zozeer met deze specifieke Sonoff-stick te maken, maar met de zigbee-software die je gebruikt (bijvoorbeeld ZHA, Z2M, Deconz).

Zeggen dat apparaat X prima koppelde met Sonoff Dongle P heeft daarom weinig waarde. Dat de Vindstryka samenwerkt met bijvoorbeeld ZHA, daar gaat het om :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06 22:23
Heb sinds kort een basic HA draaien op een HP T630. Werkt prima en navigeerde er via een laptop in hetzelfde netwerk altijd naar toe via: http://homeassistant.local:8123. Maar dat werkt nu ineens niet meer? Wanneer ik het als volgt doe werkt het wel gewoon: http://intern.IP:8123.

Het lijkt gekomen te zijn sinds de update van gisteren, want tot gisteren deed hij het nog gewoon wel via local:
Home Assistant 2023.5.3
Supervisor 2023.04.1
Operating System 10.1
Frontend-versie: 20230503.3 - latest
Iemand die weet hoe dit kan / wat dit kan zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:14
Joster schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:03:
Heb sinds kort een basic HA draaien op een HP T630. Werkt prima en navigeerde er via een laptop in hetzelfde netwerk altijd naar toe via: http://homeassistant.local:8123. Maar dat werkt nu ineens niet meer? Wanneer ik het als volgt doe werkt het wel gewoon: http://intern.IP:8123.

Het lijkt gekomen te zijn sinds de update van gisteren, want tot gisteren deed hij het nog gewoon wel via local:

[...]

Iemand die weet hoe dit kan / wat dit kan zijn?
even ctrl+f5 doen dan pakt hij hem meestal wel weer
hetzelfde gebeurt als je letsencript actief hebt, dan moet je verbinding weer als uitzondering worden goedgekeurd

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:11
skank schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:39:
[...]

Ik heb eufy opgegeven.
Het werkt af en toe, en dan bij elke update weer niet meer..
Het blift klooien.
Indien interesse, ik heb een deurbel en cams te koop :p
Heel goed kansloos bedrijf, leugens, security issues en de integratie is waardeloos (als in veel werk om te onderhouden en gaat vaak stuk).
Neem dan een deurbel met directe camera integratie of maak een domme deurbel slim.

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:22
Vaevictis_ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:27:
[...]

Heel goed kansloos bedrijf, leugens, security issues en de integratie is waardeloos (als in veel werk om te onderhouden en gaat vaak stuk).
Neem dan een deurbel met directe camera integratie of maak een domme deurbel slim.
Eufy en ring beiden ver van weg blijven...
Ik plaats enkel nog Hikvision, je hebt ze al in verschillende uitvoeringen.
En als surplus een rfid en/of vingerafdruk lezer.
Zeer goede kwaliteit en alles lokaal te houden

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 18:12
RedPas schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:38:
[...]

De ideale bestaat eigenlijk nog niet.. Ik wacht nog wat af.
Hikvision, ring, eufy, google, ... tientallen en nog geen enkele 100% wat ik wil, maar misschien wil ik teveel :p

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:03

Rouwette

Rouwette.com

Ik heb een Reolink camera en die werkt voor alsnog prima.
Een E1 outdoor. Kan ik ook via HA sturen
Een goedkopere ali cam (iCSee) werkt prima als babyfone cam zonder geluid :P
Kan ik bekijken via HA maar niet sturen

https://www.rouwette.com/

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Vraagje, ik heb 2 aparte mediaplayer entities, een voor mijn TV en een voor de Shield bijvoorbeeld. Ik zou die graag in 1 willen combineren, want ik gebruik ze altijd samen. Zodat de mushroom mediaplayer card kan weergeven wat de Shield momenteel speelt op de TV (nu gebruik ik de 2 entities apart). Is een nieuwe mediaplayer entitiy creeëren dan überhaupt mogelijk, en zoja, het handigste? Of zijn er cards die zoiets zouden kunnen doen?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • +3Henk 'm!
Sp33dFr34k schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:55:
Vraagje, ik heb 2 aparte mediaplayer entities, een voor mijn TV en een voor de Shield bijvoorbeeld. Ik zou die graag in 1 willen combineren, want ik gebruik ze altijd samen. Zodat de mushroom mediaplayer card kan weergeven wat de Shield momenteel speelt op de TV (nu gebruik ik de 2 entities apart). Is een nieuwe mediaplayer entitiy creeëren dan überhaupt mogelijk, en zoja, het handigste? Of zijn er cards die zoiets zouden kunnen doen?
https://www.home-assistant.io/integrations/universal/

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Je moet er maar net bij uitkomen, dit lijkt precies wat ik zoek, thanks!

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:12

schumi2004

PSN: whocarez-

Wat @Gizz zegt, beter naar ander topic ;)

[Voor 94% gewijzigd door schumi2004 op 17-05-2023 17:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:05

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@schumi2004 omdat je vraag gaat over een stick in combinatie met Z2M (en het dus los staat van HA), denk ik dat hier meer relevante kennis zit: Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge - Deel 2 :)

Overigens lijkt de prijs voor de E bij die winkel niet zo heel speciaal. 23 euro wijkt niet echt af van de gemiddelde stick met CC2652-chipset die beter ondersteund wordt door Z2M.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 08:30
is het niet mogelijk om via https je login screen weg te halen?
dus op poort 443 doet hij niks
maar je moet dan al een bepaalde url in typen die niet standaard is en die jij alleen weet om bij het https login screen te komen op poort 443

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-05 13:39
Maxwp schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:04:
is het niet mogelijk om via https je login screen weg te halen?
dus op poort 443 doet hij niks
maar je moet dan al een bepaalde url in typen die niet standaard is en die jij alleen weet om bij het https login screen te komen op poort 443
je kan dit doen door middel van een reverse proxy

• RobertMe
Ron schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:22:
[...]

je kan dit doen door middel van een reverse proxy
Een reverse proxy kan zorgen voor SSL en "dus poort 443". Maar ik heb het idee dat @Maxwp dat al voor elkaar heeft. Alleen wil hij het login scherm weg halen. Of dat kan weet ik niet, maar zou ik persoonlijk sowieso niet doen. Uiteraard ook in combi met "Ingelogd blijven" op een bekend apparaat.

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:20
Rouwette schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:42:
Ik heb een Reolink camera en die werkt voor alsnog prima.
Een E1 outdoor. Kan ik ook via HA sturen
Een goedkopere ali cam (iCSee) werkt prima als babyfone cam zonder geluid :P
Kan ik bekijken via HA maar niet sturen
Vraagje: exposed deze ook een media player naar HA? Ik zou graag een deurbel plaatsen waarbij ik de mogelijkheid heb om TTS af te spelen op de deurbel. (Zet t pakketje maar bij de deur of iets in die richting)

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:36
Ik merk dat ik aan de slag ga en later merk dat er een makkelijkere manier is om dingen aan elkaar te knopen. Dus voordat ik weer een paar uur kwijt ben, wellicht iemand suggesties hoe dit te doen?

Ik heb een lijstje waaruit gekozen moet worden. Op zich geen issue, ben input_select al tegengekomen.

Is er een 'juiste' manier om zo'n list dynamisch te populaten en periodiek te updaten?
Is er een manier om een value aan een option te koppelen?

Mijn uiteindelijke doel is (indirect) een m3u url naar een Chromecast speaker(groep) te sturen.
De m3u maak ik on the fly dus heb nog opties.

- knip -

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06 12:24
RedPas schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:38:
[...]

Gebruik nu sinds den half jaar een eufy deurbel. En al die tijd 1x een breakdown gehad vanwege een update. Verder werkt het prima 👍🏼

• Rouwette
  • Laatst online: 00:03

Rouwette

Rouwette.com

-Casper schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:43:
[...]

Vraagje: exposed deze ook een media player naar HA? Ik zou graag een deurbel plaatsen waarbij ik de mogelijkheid heb om TTS af te spelen op de deurbel. (Zet t pakketje maar bij de deur of iets in die richting)
Dat ben ik bij de E1 outdoor nog niet tegen gekomen.
Ik neem aan dat dit bij de deurbel wel is

https://www.rouwette.com/

• -Casper
Rouwette schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 00:59:
[...]

Dat ben ik bij de E1 outdoor nog niet tegen gekomen.
Ik neem aan dat dit bij de deurbel wel is
Ah verkeerd gelezen. Dacht dat je de reolink deurbel had :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Raymond P schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:20:
Ik merk dat ik aan de slag ga en later merk dat er een makkelijkere manier is om dingen aan elkaar te knopen. Dus voordat ik weer een paar uur kwijt ben, wellicht iemand suggesties hoe dit te doen?

Ik heb een lijstje waaruit gekozen moet worden. Op zich geen issue, ben input_select al tegengekomen.

Is er een 'juiste' manier om zo'n list dynamisch te populaten en periodiek te updaten?
Is er een manier om een value aan een option te koppelen?

Mijn uiteindelijke doel is (indirect) een m3u url naar een Chromecast speaker(groep) te sturen.
De m3u maak ik on the fly dus heb nog opties.
Het updaten kan toch gewoon met de service: input_select.set_options volgens mij. Je vervangt hierbij wel alle opties. Als je al deze gegevens ergens anders uit kunt halen en vervolgens als je options erin krijgt ben je er al.

Je hebt volgens mij geen "value" die bij je option hoort zoals je dat bij HTML hebt (waar je een gebruiksvriendelijke naam hebt en de echte data op de achtergrond). Er zijn wel wat discussietopics over maar tot op heden heb ik dat nog niet gevonden ;(

https://community.home-as...put-select-options/126374
https://community.home-as...ent-support-mapping/94391

[Voor 14% gewijzigd door WoBBeL op 18-05-2023 11:41]

• Raymond P
@WoBBeL Thx. Ik heb helaas wel een groter duwtje nodig want ik zoek mij rot hoe ik wat voor mij normaal is vertaal naar hass en yaml.

'options' zal ik moeten vullen met een loop neem ik aan maar bij mij is het kwartje nog niet gevallen waar en hoe. Ervanuitgaande dat ik 'm niet een json array kan feeden.

- knip -

• Kev!n
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:27
Hellloooo

Ik loop even vast en ben benieuwd of iemand het probleem kent. Ik heb HA draaien als docker op mijn Synology. Nu is de NAS even uit geweest en was nu begonnen met zigbee adapter installeren maar tot mijn verbazing kom in niet meer in HA met de standaard poort. Als ik in docker kijk zie ik ook geen poortinstellingen meer en kan die niet toevoegen want instellingen zijn alleen vereist wanneer de container toegevoegd is aan het standaard bridge-netwerk. Maar hoe kan ik dat doen?

Geen idee waarom die niet werkt de mqtt en zigbee frontends werken wel met beide hun eigen poort.

[add] ik zie in de containers wel dat die de host gebruikt. En de zigbee/mqtt containers ook maar die werken wel en zijn benaderbaar

[Voor 10% gewijzigd door Kev!n op 18-05-2023 14:46]

• golles
  • Laatst online: 06-06 11:52
Kev!n schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:03:
Hellloooo

Ik loop even vast en ben benieuwd of iemand het probleem kent. Ik heb HA draaien als docker op mijn Synology. Nu is de NAS even uit geweest en was nu begonnen met zigbee adapter installeren maar tot mijn verbazing kom in niet meer in HA met de standaard poort. Als ik in docker kijk zie ik ook geen poortinstellingen meer en kan die niet toevoegen want instellingen zijn alleen vereist wanneer de container toegevoegd is aan het standaard bridge-netwerk. Maar hoe kan ik dat doen?

Geen idee waarom die niet werkt de mqtt en zigbee frontends werken wel met beide hun eigen poort.

[add] ik zie in de containers wel dat die de host gebruikt. En de zigbee/mqtt containers ook maar die werken wel en zijn benaderbaar
Er mag toch maar 1 container network_mode host gebruiken? Vaak is deze optie ook helemaal niet nodig en het exposen van 1 of meerdere ports voldoende.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Raymond P
Mocht er ooit nog iemand met eenzelfde issue zitten:

Ik heb input_select gebruikt
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
input_select:
    sel_album:
      name: Music Album
      options:
        - Supermix
        - Mix1
        - Mix2
        - Mix3
      icon: mdi:music

en rest om periodiek data op te halen
YAML:
1
2
3
4
5
resource: "--url--/m3u/getAlbums"
scan_interval: 3600
sensor:
   -  name: "Retrieve Playlists"
      json_attributes: "albums"

En daar vervolgens een automation aan gekoppeld
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Update Playlists
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.retrieve_playlists
condition: []
action:
  - service: input_select.set_options
    data:
      options: "{{ states.sensor.retrieve_playlists.attributes.albums }}"
    target:
      entity_id: input_select.sel_album
mode: single

De json array met strings* wordt dan netjes gepiped naar de input.
Het missen van zelfs een index op input_select is wel een dingetje, maar het werkt nu allemaal.
Wat ik ook raar vind is dat ik geen voorbeelden gevonden heb. Dus mijn flow is raar of ik zoek verkeerd. Of beiden natuurlijk.

*Ik heb het mijzelf wel makkelijk gemaakt. :9

- knip -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kev!n
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:27
golles schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:51:
[...]

Er mag toch maar 1 container network_mode host gebruiken? Vaak is deze optie ook helemaal niet nodig en het exposen van 1 of meerdere ports voldoende.
Ik had dit al voordat ik de tweede container had geinstalleerd. Dus moet gekomen zijn door een crash bij het uitzetten van de NAS of iets dergelijks. Alhoewel de logs wel aangeven dat HA werkt omdat 1 device niet kan connecten zie ik dat terug in de logs.

Als ik ook kijk onder tabje netwerk van docker dan zie ik dat er 3 instances verbonden zijn met Host. Dus neem aan dat het gewoon moet werken?..

Wanneer niemand een idee heeft denk ik dat ik HA maar opnieuw ga installeren in de hoop dat dit gaat werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bandy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:32
Ik wil de hoeveelheid automations die ik heb wat gaan inkorten,hiervoor wil ik met "trigger id's" gaan werken(die compleet nieuw zijn voor mij).
Nu heb ik een automation gemaakt met een trigger id, maar deze loopt niet volledig door en komt er een melding "Choose: no action taken"

Het gaat om de volgende automation, kan iemand mij hiermee opweg helpen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
alias: "Boekenkast aan "
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.test_boeken_kast
    from: "off"
    to: "on"
    id: Boekenkast aan
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 1
    entity_id:
    from: "on"
    to: "off"
    id: "Boekenkast uit "
    for:
condition:
  - condition: trigger
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - service: light.turn_on
            data: {}
            target:
              entity_id: light.boekenkast
      - conditions:
        sequence:
          - service: light.turn_off
            target:

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:43
bandy schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 07:41:
Ik wil de hoeveelheid automations die ik heb wat gaan inkorten,hiervoor wil ik met "trigger id's" gaan werken(die compleet nieuw zijn voor mij).
Nu heb ik een automation gemaakt met een trigger id, maar deze loopt niet volledig door en komt er een melding "Choose: no action taken"

Het gaat om de volgende automation, kan iemand mij hiermee opweg helpen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
trigger:
    entity_id:
    for:
    entity_id:
    for:
condition:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
      - conditions:
        sequence:
            target:

Alvast bedankt!
Je hebt twee triggers gedefinieerd maar je conditions geven aan dat beide aan moeten staan voordat je actions kunnen lopen. Conditions zijn standaard van type 'AND' en in het geval van een trigger kan dat niet, er is altijd maar 1 trigger die de boel aftrapt.

Omdat je de choose toch al hebt kun je hier je conditions gewoon weghalen (leeg laten) en de choose het laten oplossen.

[Voor 3% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 19-05-2023 08:28]

Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:47

de Peer

under peer review

bandy schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 07:41:
Ik wil de hoeveelheid automations die ik heb wat gaan inkorten,
Grappig, ik ben ook juist aan het inkorten door alle trigger ID's en Choose te verwijderen. Vind ik overzichtelijker. Het tegenovergestelde van wat jij doet dus.
het levert wel meer automations op, maar wel korter (minder regels).

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bandy
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:27:
[...]

Je hebt twee triggers gedefinieerd maar je conditions geven aan dat beide aan moeten staan voordat je actions kunnen lopen. Conditions zijn standaard van type 'AND' en in het geval van een trigger kan dat niet, er is altijd maar 1 trigger die de boel aftrapt.

Omdat je de choose toch al hebt kun je hier je conditions gewoon weghalen (leeg laten) en de choose het laten oplossen.
Ik heb de conditions nu beide verwijdert, helaas komt de melding "Choose:no action" taken weer terug?
Ik dacht juist dat de condition aan geeft welke action gestart moet worden?

Hoe de automation nu is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
trigger:
    entity_id:
    for:
    entity_id:
    for:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
      - conditions:
        sequence:
            target:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
bandy schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:41:
[...]

Ik heb de conditions nu beide verwijdert, helaas komt de melding "Choose:no action" taken weer terug?

Hoe de automation nu is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
trigger:
    entity_id:
    for:
    entity_id:
    for:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
      - conditions:
        sequence:
            target:
Ik zie hier verder geen issues meer in. Deze zou moeten werken. Kijk even in de traces van deze nieuwe versie wat er precies gebeurde: wat triggerde, wat heeft de choose bepaald dat de sequence moest zijn? Dat staat allemaal in je trace log en daar kun je uit afleiden wat er precies gebeurt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
bandy schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:41:
[...]

Hoe de automation nu is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
trigger:
    entity_id:
    for:
    entity_id:
    for:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
      - conditions:
        sequence:
            target:
Zit je stieken op de Run knop te drukken in HA? I.p.v. dus daadwerkelijk te triggeren.
Want in dat geval is er geen trigger en verklaard dus ook waarom er geen "match" is. Daarnaast verklaard dat ook waarom je exact dezelfde foutmelding kreeg voordat je de conditions weghaalde (zoals @Dutchess_Nicole aangaf), want conditions worden niet toegepast als je een automation handmatig uitvoert.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bandy
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:45:
[...]

Ik zie hier verder geen issues meer in. Deze zou moeten werken. Kijk even in de traces van deze nieuwe versie wat er precies gebeurde: wat triggerde, wat heeft de choose bepaald dat de sequence moest zijn? Dat staat allemaal in je trace log en daar kun je uit afleiden wat er precies gebeurt.
Triggered manually at May 19, 2023 at 8:34:49 AM
Choose: No action taken
Finished at May 19, 2023 at 8:34:49 AM (runtime: 0.01 seconds)

Staat er in de "trace", hij wordt dus keurig getriggert maar weet vervolgens geen keuze te maken?
Terwijl voor zover ik het begrijp de condition daar voor is? Naar mijn idee had de automation in eerste instantie al moeten lopen... waarom dat nu nog steeds niet gebeurt is voor mij ook een raadsel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bandy
RobertMe schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:51:
[...]

Zit je stieken op de Run knop te drukken in HA? I.p.v. dus daadwerkelijk te triggeren.
Want in dat geval is er geen trigger en verklaard dus ook waarom er geen "match" is. Daarnaast verklaard dat ook waarom je exact dezelfde foutmelding kreeg voordat je de conditions weghaalde (zoals @Dutchess_Nicole aangaf), want conditions worden niet toegepast als je een automation handmatig uitvoert.
Ohw! kijk hier is dus mijn antwoord. Ik controleer de automation inderdaad via "run" was van mening dat hij dan dezelfde stappen doorloopt alleen handmatig.

Acties:
  • 0Henk 'm!
bandy schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:54:
[...]

Ohw! kijk hier is dus mijn antwoord. Ik controleer de automation inderdaad via "run" was van mening dat hij dan dezelfde stappen doorloopt alleen handmatig.
Hoe kan HA weten welke optie te kiezen als jij op RUN drukt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb zo'n NSpanel gekocht, leuk om wat mee te klooien dacht ik zo, en mooi om het licht in de keuken mee te kunnen dimmen etc.

Nu wil ik het gebruiken met ESPHome en de Lovelace UI.
Stappen die ik heb doorlopen zijn vergelijkbaar met https://www.espthings.io/...dd-on-for-home-assistant/

Ik heb eerst de Tasmota weg gepakt, dus https://docs.nspanel.pky.eu/prepare_nspanel/ gevolgd, kon toen de webinterface van tasmota benaderen, en daarbij ook de firmware naar het nextion scherm geschreven.

HACS geinstalleerd, geregistreerd op github, de NSpanel lovelace repository daarin toegevoegd,
appdaemon en studio code server geinstalleerd.
MQTT draaide al ivm zigbee2mqtt

Het NSpanel vervolgens geflashed met de advanced config example (https://github.com/sairon...mples/advanced-config.yml) waar ik uiteraard de juiste mqtt server/login heb gezet.

Display toont "waiting for content".
Echter reageert hij wel op de 2 fysieke knoppen en aansturing vanuit HA, dat zal wel het standaard programma zijn wat er in zit. Hij toont daarna ook een soort van dashboard, en met wat spelen ook de tijd+datum.

Ik begrijp dat ik een Lovelace interface moet aanmaken voor het display, en dat hij daarvoor
appdaemon/apps/apps.yaml gebruikt. Die heb ik aangepast met een paar schakelaars er in etc. En natuurlijk de zend/receive topics. Maar het lijkt er dus niet op dat hij die data op enige manier binnen haalt. Maar daar stokt het voor mij een beetje. B)
Dat versturen gaat via die AppDaemon applicatie toch?
Die geeft onder apps wel de code weer van de apps.yaml, dus dat lijkt mij goed, maar het lijkt er op dat er nog een soort van standaard layout in zit en hij de nieuwe niet binnen haalt. De AppDaemon HASS en MQTT plugins ontvangen wel data.

edit: ik geloof dat het nu wat doet, het homescreen is nog met fouten (weericoontjes die hij niet kan laden geloof ik) Maar de kaart met knoppen laad hij nu na wat yaml geklooi. Geloof dat het zo wel gaat werken, aanpassingen zijn IIG instant op het display :)

[Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 19-05-2023 09:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bandy
TheFes schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:56:
[...]

Hoe kan HA weten welke optie te kiezen als jij op RUN drukt?
Ja als ik er zo over na denk, goeie vraag. Hij wordt dan via een andere weg getriggert natuurlijk.
Ik laat hem via de normale weg triggeren en moet het goed gaan.

Bedankt, weer een stukje wijzer geworden!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:43
@fvschie weet jij toevallig of de plugin bij jou nog werkt? Ik krijg foutmeldingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Deze fout is ontstaan door een aangepaste integratie.

Logger: homeassistant.config_entries
Source: custom_components/greenchoice/__init__.py:50
Integration: Greenchoice Sensor (documentation, issues)
First occurred: 09:29:57 (1 occurrences)
Last logged: 09:29:57

Error setting up entry Greenchoice (3375888) for greenchoice
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 387, in async_setup
    result = await component.async_setup_entry(hass, self)
  File "/config/custom_components/greenchoice/__init__.py", line 50, in async_setup_entry
    hass.config_entries.async_setup_platforms(entry, PLATFORMS)
AttributeError: 'ConfigEntries' object has no attribute 'async_setup_platforms'
1ntroduc3 schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:29:
[...]

Mooi werk @fvschie ! Ik heb het (bijna) werkend, maar loop tegen t volgende aan:
Ik heb een gasloze woning, en zie wel iets van gas terugkomen in de foutmelding.. Wellicht gas optioneel maken als dat er mee te maken heeft?
Unexpected error fetching greenchoice data: 'NoneType' object is not subscriptable.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
This error originated from a custom integration.

Logger: custom_components.greenchoice
Source: custom_components/greenchoice/greenchoice_api.py:274
Integration: Greenchoice Sensor (documentation, issues)
First occurred: 1:26:13 PM (9 occurrences)
Last logged: 1:28:19 PM

Unexpected error fetching greenchoice data: 'NoneType' object is not subscriptable
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/update_coordinator.py", line 205, in _async_refresh
    self.data = await self._async_update_data()
  File "/config/custom_components/greenchoice/__init__.py", line 102, in _async_update_data
    data = await self.hass.async_add_executor_job(api.get_update, int(self.config_entry.data[CONF_OVEREENKOMST_ID]))
  File "/usr/local/lib/python3.10/concurrent/futures/thread.py", line 58, in run
    result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
  File "/config/custom_components/greenchoice/greenchoice_api.py", line 212, in get_update
    tarieven = GreenchoiceApi.__parse_tarieven(tariff_values)
  File "/config/custom_components/greenchoice/greenchoice_api.py", line 274, in __parse_tarieven
    tarieven[MeasurementNames.PRICE_GAS_IN] = tariff_values['gas']['leveringAllin']
TypeError: 'NoneType' object is not subscriptable

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:22
-Casper schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:43:
[...]

Ik heb de Reolink Doorbell PoE, en het is mogelijk om vooraf ingesproken berichten af te spelen. Deze select entity kun je vervolgens aanroepen en bepalen welke je wilt laten horen. Wellicht overbodig, maar de Reolink Doorbell integreert echt heel goed in HA. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar bijna alle instellingen van de deurbel zijn ook in HA terug te vinden en aan te passen. Daarnaast is het via HA mogelijk om een 'rich notification' te versturen, iets dat volgens mij zonder abonnement bij Reolink niet mogelijk is vanuit de deurbel zelf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:06
Ik zit met een raar issue. Ik heb HA draaien bij mij en bij een vriend. Zelfde setup met reverse proxy en hostname/ssl via Duckdns. Dit werkt goed. Via Uptimerobot monitor ik beide omgevingen om te kijken of ze nog online zijn.

Bij mij blijft die altijd online, bij mijn vriend gaat die met grote regelmaat offline. Ik kan dan ook van buiten de Lan de HA omgeving ook niet bereiken. Dit duurt meestal een paar minuutjes.

Ik heb in deze omgeving ook een Wireguard VPN als addon draaien binnen HA. Als ik via de externe URL de HA omgeving niet kan bereiken kan ik nog wel verbinding maken met de VPN, die ook via dezelfde hostname verbinding maakt. Dan kan ik wel HA bereiken (ook via de externe Hostname)

In de logs kan ik zo niks vinden, weet eerlijk gezegd ook niet waar ik moet zoeken. Gezien de VPN nog wel werkt lijkt me het probleem niet bij hostname (Duckdns) te liggen?

Iemand een idee waar ik moet zoeken qua troubleshooten of een idee heeft hoe dit te fixen? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

@Raymond P nee, JSON direct kan er niet in helaas (zie hieronder). Zal vast met een template op te lossen zijn maar dat gaat mij de pet te boven. Zal vast met een template kunnen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
service: input_select.set_options
data:
  options:
    - A
    - B
    - C
    - D
target:
  entity_id: input_select.dropdown

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-06 21:01
Middag tweakers

Na een stroomuitval is mijn Rp4 met HA raar aan het doen.

Hij is opeens niet meer bereikbaar via de normale wegen. Het was eerst via ****.duckdns bereikbaar en hiervoor via de local.home.

Alleen is die nu niet meer bereikbaar via beide wegen. Ik kan hem nog wel benaderen via het interne ipadres en hier functioneer 90% ook gewoon.

Ik heb ook een beeldscherm aa gesloten en zie dat alles correct word geladen. Nu snap ik niet wat er misgaat.

Heeft iemand hier een idee wat er mis is gegaan of hoe ik dit kan oplossen?

Ik ben nog vrij niet met homeassistant en alle omringende zaken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raymond P
WoBBeL schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:35:
@Raymond P nee, JSON direct kan er niet in helaas (zie hieronder). Zal vast met een template op te lossen zijn maar dat gaat mij de pet te boven. Zal vast met een template kunnen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
service: input_select.set_options
data:
  options:
    - A
    - B
    - C
    - D
target:
  entity_id: input_select.dropdown
Ik had de oplossing al gevonden/gepost. Zolang je JSON (element) een array met strings is en geen array met objects dan kan het wel direct.

Het loopen op een array met objects lukt wel in dev>templates maar ik heb geen idee hoe en waar ik dat dan zou moeten toevoegen.
Ik had 'm natuurlijk wel liever direct aan de REST van m'n gonic server gehangen.

- knip -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• makaa
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-06 13:38
Ik heb een algemene vraag:

Op dit moment draai HA via proxmox op een thinclient, waarbij ik HA niet open heb gezet naar het internet (dus enkel lokaal te benaderen of via mijn VPN waarmee ik lokaal erbij kan komen).

Een aantal van mijn automations trigeren een push notificatie naar de HA companion app, deze notificaties krijg ik ook als ik niet thuis ben (en geen VPN open heb staan).

Nu is mijn vraag hoe communiceert HA dat mijn HA companion app notificaties ontvangt terwijl ik niet lokaal ben verbonden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
makaa schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:57:
Ik heb een algemene vraag:

Op dit moment draai HA via proxmox op een thinclient, waarbij ik HA niet open heb gezet naar het internet (dus enkel lokaal te benaderen of via mijn VPN waarmee ik lokaal erbij kan komen).

Een aantal van mijn automations trigeren een push notificatie naar de HA companion app, deze notificaties krijg ik ook als ik niet thuis ben (en geen VPN open heb staan).

Nu is mijn vraag hoe communiceert HA dat mijn HA companion app notificaties ontvangt terwijl ik niet lokaal ben verbonden?
https://companion.home-as...ions/notification-details

in het kort: je Companion App krijgt de notifications doorgestuurd via Google's Firebase cloud messaging. Dit kun je uitzetten in de companion app settings.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raymond P
@makaa Je hebt het verkeer richting HA dus beperkt, maar het verkeer van HA naar de rest niet.

- knip -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Casper
jeppekroezen schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:30:
Middag tweakers

Hij is opeens niet meer bereikbaar via de normale wegen. Het was eerst via ****.duckdns bereikbaar en hiervoor via de local.home.

Alleen is die nu niet meer bereikbaar via beide wegen. Ik kan hem nog wel benaderen via het interne ipadres en hier functioneer 90% ook gewoon.

Ik heb ook een beeldscherm aa gesloten en zie dat alles correct word geladen. Nu snap ik niet wat er misgaat.

Op je eigen netwerk proberen te verbinden via https://op:8123 of via samba je log even bekijken. Daar zal vast meer info staan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:46

Church of Noise

Drive it like you stole it

jeppekroezen schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:30:
Middag tweakers

Het gebeurt redelijk vaak dat SD kaartjes schade opdoen bij een onvoorziene stroomuitval/shutdown, en dan krijg je zaken die moeilijk te verstaan zijn. Dit lijkt alsof het wel eens het geval zou kunnen zijn hier.
Heb je een back-up staan?
Want dan zou ik voorstellen: vers SD kaartje en backup er op!
(bovenstaande is exact de reden dat ik HA op een goedkope Mini PC draai, met een SSD. Kost tegenwoordig hetzelfde als een RPI en is stukken robuuster... ik heb het overigens ook moeten leren door het te ondervinden :) )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-06 07:09
Hoi,

Sinds kort heb ik het issue dat twee lampen (1 lamp , 1 stekker) niet meer gelijktijdig aanspringen. Ze zijn gekoppeld via Zigbee2mqtt.

Ok de toggles op mijn dashboar werken niet lekker, soms springen ze weer terug in oude positie. Dus even aan,dan uit of andersom. Ook de toggle die alles aanzet, werkt niet een van de twee toggles springt weer uit. Als ik een laar keer trial en error doe krijg ik het uiteindelijk wel voor elkaar dat alles uit of aan is, maar zou graag willen dat gewoon weer werkt zoals voorheen.

Iemand zelfde ervaringen en/of tips?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01:31
FJP84 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 18:59:
Hoi,

Sinds kort heb ik het issue dat twee lampen (1 lamp , 1 stekker) niet meer gelijktijdig aanspringen. Ze zijn gekoppeld via Zigbee2mqtt.

Ok de toggles op mijn dashboar werken niet lekker, soms springen ze weer terug in oude positie. Dus even aan,dan uit of andersom. Ook de toggle die alles aanzet, werkt niet een van de twee toggles springt weer uit. Als ik een laar keer trial en error doe krijg ik het uiteindelijk wel voor elkaar dat alles uit of aan is, maar zou graag willen dat gewoon weer werkt zoals voorheen.

Iemand zelfde ervaringen en/of tips?
Ik heb dit ook bij mn slimme stekker. Bij mij is de issue geen bereik. Ik heb tussen de antenne en de slimme stekker nog een slimme stekker geplaatst die het signaal weer doorgeeft. Nu geen problemen meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jmachiels
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:52
Ik probeer mijn teruglevering van de zonnepanelen en de opbrengst van de zonnepanelen toe te voegen aan het Energy dashboard. Ik had daar al afname van het net in staan (dal- en normaaltarief) van het vorige huis. Helaas lukt het niet om teruglevering toe te voegen, noch om de zonnepanelen toe te voegen. Ik gebruik DSMR die via een kabel de slimme meter uitleest. Via DSMR kan ik alles wel zien.

Ik gebruik voor afname van het net sensor.dsmr_reading.electricity_delivered_2 en sensor.dsmr_reading.electricity_delivered_1. Er is een sensor.dsmr_reading.electricity_returned_1 en _2. Die zijn ook zichtbaar met waardes in Home Assistant, echter ik kan ze niet kiezen bij de settings van het Energy dashboard.

Voor de zonnepanelen heb ik een sensor die de huidige teruglevering in W, dagopbrengst in kWh en totale opbrengst in kWh weergeeft. Ik had verwacht de totale opbrengst te kunnen kiezen, maar ook dit is geen optie om te kiezen.

Wat gaat er mis en hoe kan ik dit goed instellen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willempie27
jmachiels schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:55:
Ik probeer mijn teruglevering van de zonnepanelen en de opbrengst van de zonnepanelen toe te voegen aan het Energy dashboard. Ik had daar al afname van het net in staan (dal- en normaaltarief) van het vorige huis. Helaas lukt het niet om teruglevering toe te voegen, noch om de zonnepanelen toe te voegen. Ik gebruik DSMR die via een kabel de slimme meter uitleest. Via DSMR kan ik alles wel zien.

Ik gebruik voor afname van het net sensor.dsmr_reading.electricity_delivered_2 en sensor.dsmr_reading.electricity_delivered_1. Er is een sensor.dsmr_reading.electricity_returned_1 en _2. Die zijn ook zichtbaar met waardes in Home Assistant, echter ik kan ze niet kiezen bij de settings van het Energy dashboard.

Voor de zonnepanelen heb ik een sensor die de huidige teruglevering in W, dagopbrengst in kWh en totale opbrengst in kWh weergeeft. Ik had verwacht de totale opbrengst te kunnen kiezen, maar ook dit is geen optie om te kiezen.

Wat gaat er mis en hoe kan ik dit goed instellen?
Bij de zonnepanelen de dagopbrengst selecteren in kilowattuur.
Voor teruglevering de totaal p1 export selecteren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jmachiels
Willempie27 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:00:
[...]

Bij de zonnepanelen de dagopbrengst selecteren in kilowattuur.
Voor teruglevering de totaal p1 export selecteren.
Het probleem is dat ik juist helemaal niets kan selecteren, behalve de dal en normaaltarief wat ik afneem van het net. Die 2 opties zie ik bij zowel "Return to grid" en "Add solar production".

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willempie27
jmachiels schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:16:
[...]

Het probleem is dat ik juist helemaal niets kan selecteren, behalve de dal en normaaltarief wat ik afneem van het net. Die 2 opties zie ik bij zowel "Return to grid" en "Add solar production".
Bij helpers kan je wel een nutsmeter aanmaken met de meetgegevens van de zonnepanelen. En dan elke dag laten resetten instellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jmachiels
Willempie27 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:32:
[...]

Bij helpers kan je wel een nutsmeter aanmaken met de meetgegevens van de zonnepanelen. En dan elke dag laten resetten instellen.
Die werkt helaas ook niet. Ik snap er niets meer van. Heeft iemand nog opties?

[Voor 3% gewijzigd door jmachiels op 19-05-2023 20:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-06 21:01
Church of Noise schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:41:
[...]

Het gebeurt redelijk vaak dat SD kaartjes schade opdoen bij een onvoorziene stroomuitval/shutdown, en dan krijg je zaken die moeilijk te verstaan zijn. Dit lijkt alsof het wel eens het geval zou kunnen zijn hier.
Heb je een back-up staan?
Want dan zou ik voorstellen: vers SD kaartje en backup er op!
(bovenstaande is exact de reden dat ik HA op een goedkope Mini PC draai, met een SSD. Kost tegenwoordig hetzelfde als een RPI en is stukken robuuster... ik heb het overigens ook moeten leren door het te ondervinden :) )
@-Casper

Bedankt voor de hulp.
Het was een ultieme beginner fout. Namelijk get interne IP was veranderd. Waardoor de port forwarding het niet meer deed.

Iig erg bedankt voor het helpen.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb eindelijk mn Yellow compleet die ik sinds januari had liggen, na lang zoeken een CM4 kunnen scoren.
Installatie verliep zeer soepel: USB stick erin met Hassio image, even wachten en klaar :)

Het wordt mn eerste serieuze poging om over te stappen vanaf OpenHAB (sinds 2013 in gebruik, altijd stabiel gedraaid).
Ik doe eigenlijk alles op mn iPhone/ iPad en merk dat HA daarin veel handiger werkt dan OpenHAB. Tot nu toe alles kunnen installeren zonder gebruik van mn laptop.

Ga nu langzaam dingen overdragen naar HA. Grootste klus zal de zwave controller worden denk ik. Mooie is dat het meeste spul nu in beide staat (Hue, Deconz, LG tv, Marantz receiver) en ik eerst kan wennen zonder dat mn huis ineens onbestuurbaar wordt ;)

Vraagje mbt het Energy Dashboard. Deze heb ik nu werkend door via MQTT te koppelen aan dsmr-reader (aanrader!).
Echter zie ik enkel het verbruik in kWh, en niet het actuele vermogen in W. Bijv wat wekt PV nu aan vermogen op? En wat stroomt er nu binnen vanuit de meterkast?
Is er een manier om dit toe te voegen aan dat diagram?

Acties:
  • +3Henk 'm!
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:53:
Heb eindelijk mn Yellow compleet die ik sinds januari had liggen, na lang zoeken een CM4 kunnen scoren.
Installatie verliep zeer soepel: USB stick erin met Hassio image, even wachten en klaar :)

Het wordt mn eerste serieuze poging om over te stappen vanaf OpenHAB (sinds 2013 in gebruik, altijd stabiel gedraaid).
Ik doe eigenlijk alles op mn iPhone/ iPad en merk dat HA daarin veel handiger werkt dan OpenHAB. Tot nu toe alles kunnen installeren zonder gebruik van mn laptop.

Ga nu langzaam dingen overdragen naar HA. Grootste klus zal de zwave controller worden denk ik. Mooie is dat het meeste spul nu in beide staat (Hue, Deconz, LG tv, Marantz receiver) en ik eerst kan wennen zonder dat mn huis ineens onbestuurbaar wordt ;)

Vraagje mbt het Energy Dashboard. Deze heb ik nu werkend door via MQTT te koppelen aan dsmr-reader (aanrader!).
Echter zie ik enkel het verbruik in kWh, en niet het actuele vermogen in W. Bijv wat wekt PV nu aan vermogen op? En wat stroomt er nu binnen vanuit de meterkast?
Niet op het Energy Dashboard zelf. Maar wel op een ander dashboard wat je zelf maakt.
https://github.com/ulic75/power-flow-card

• RobertMe
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:53:
Voor het dikgedrukte heb je niks aan P1 monitoring. Immers verbruik je (ook) zelf van die opwek. Daarvoor moet je dus integreren met de omvormer. Zodat HA ziet dat je bv op een dag 10kWh hebt opgewekt (middels integratie van omvormer) en 8kWh hebt teruggeleverd (middels P1) en je dus 2kWh zelf verbruikt hebt.
V.w.b. W vs Wh. Het is een energie dashboard, en energie wordt uitgedrukt in Wh :+. Volgens mij zijn er wel custom dashboard cards waarin je de vermogens (in W dus) kunt laten zien, die ook nog eens lijken op het diagram van op het energy dashboard. Er is echter een grote maar: doordat niet alle integraties tegelijkertijd updaten kan dat een vertekend beeld geven. Als je bv een PV integratie hebt die elke 15 minuten de cloud polled en P1 hebt vanaf een DSMR5, die elke seconde data stuurt, krijg je dus een erg scheef beeld. Bv dat je grootverbruiker aan hebt, de zon vol schijnt (hoge opwek) en op dat moment de PV integratie zijn ding doet en ziet dat je bv 3kW opwekt (momentopname dus), even later trekt er een wolk voor de zon door, effectief 0kW opwek, maar HA weet dat niet, tegelijkertijd heb je dus die grootverbruiker aan staat die bv 2kW verbruikt, waardoor je op dat moment 2kW van het net moet afnemen. En dan laat de dashboard card ineens een vermogen van 5kW zien. Immers denkt die nog dat je 3kW opwekt (oude gegevens), in combinatie met 2kW afname en 0kW teruglevering ((near) real time data).

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

@RobertMe ja ik heb bijna realtime info vanuit mn Enphase omvormers, dus het actuele vermogen (in W dus) tonen is geen probleem.
Ik ga naar die card kijken die @TheFes als tip gaf. Eerst HACS installeren zo te zien :)

Bij het Energy Dashboard zouden er op de pijlen het vermogen in W kunnen staan, als toevoeging. Dat zou het voor mij compleet maken. Maar dat proberen aan te passen gaat me nog even te ver voor nu ;)

Update: je had gelijk @RobertMe, de updates lopen niet synchroon en dan gaat de lol er af om het als 1 geheel te zien. Heb nog een DSMR v4 meter dus per 10s een update.
Zal later nog eens naar een rolling average kijken om het strakker te krijgen.

[Voor 54% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-05-2023 13:05]

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06 22:23
xtrme schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:17:
[...]

even ctrl+f5 doen dan pakt hij hem meestal wel weer
hetzelfde gebeurt als je letsencript actief hebt, dan moet je verbinding weer als uitzondering worden goedgekeurd
Werkt helaas niet. Restart, Chrome herstarten, Site gegevens wissen, Edge browser, niks werkt meer op local:8123. En alles werkt wel gewoon op het Interne.IP:8123. Vaag zeg :/

• Willempie27
Joster schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:15:
[...]

Werkt helaas niet. Restart, Chrome herstarten, Site gegevens wissen, Edge browser, niks werkt meer op local:8123. En alles werkt wel gewoon op het Interne.IP:8123. Vaag zeg :/
Als je Pihole hebt draaien kan je natuurlijk zelf een naampje verzinnen en deze door laten sturen.
Is je hostnaam niet veranderd?
Instellingen>systeem>netwerk>hostnaam

[Voor 10% gewijzigd door Willempie27 op 20-05-2023 11:44]

• jmachiels
jmachiels schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:41:
[...]

Die werkt helaas ook niet. Ik snap er niets meer van. Heeft iemand nog opties?
Ik heb het opgelost, ik moest de sensors toevoegen aan de recorder. Ik heb standaard alles uit en record alleen sensoren die ik wil bijhouden. Daaraan toegevoegd en nu draait het als een zonnetje!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:21
Kleine kortsluiting hier. Begrijp niet waarom mijn automations niet worden getriggerd. Kan iemand mij op weg helpen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
 alias: Screen DOWN
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.sun_solar_azimuth
    above: 145
    below: 275
    entity_id:
      - sensor.sun_solar_azimuth
  - platform: time_pattern
    minutes: "15"
condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.buienradar_irradiance
    above: 400
    enabled: true
    attribute: Measured
    entity_id: sensor.buienradar_precipitation_forecast_total
    below: 0.01
  - condition: device
    device_id: dca91e3a422b254281664e36ab87a3e3
    domain: cover
    entity_id: cover.shellyplus2pm_08b61fcdfb00
    type: is_open
    entity_id: sensor.sun_solar_elevation
    above: 10
action:
  - service: notify.notify
    data:
  - device_id: dca91e3a422b254281664e36ab87a3e3
    type: close
initial_state: "on"

Zelfs met time pattern op 15min word hij niet gestart.

[Voor 46% gewijzigd door Remco Tr op 20-05-2023 18:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Remco Tr kun je de hele automation plaatsen, in [code] tags?
Remco Tr schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:03:
Kleine kortsluiting hier. Begrijp niet waarom mijn automations niet worden getriggerd. Kan iemand mij op weg helpen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
trigger:
    entity_id:
condition:
action:
    data:

Deze time pattern trigger triggert ieder uur om kwart over (00:15, 01:15 etc) niet elk kwartier.

Maar ik vermoed dat hij faalt op je eerste attribute. Je checkt nu op het attribuut Measured, niet op de state van de sensor

[Voor 4% gewijzigd door TheFes op 20-05-2023 19:09]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41

trigger:
    entity_id:
    minutes: "/15"
condition:
action:
    data:

Ik heb ook een sunscreen automation met iets meer conditions, trigger hem elke 5 minuten omdat ik helaas nog steeds geen goed alternatief heb bedacht: Misschien nog wat inspiratie voor je.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
id: '1684560403071'
alias: Sunscreen down
trigger:
    minutes: /5
    seconds: "0"
condition:
  - condition: and
    conditions:
        entity_id: sun.sun
        value_template: "{{ state.attributes.elevation }}"
        above: 0
      - condition: sun
        after: sunrise
        after_offset: "02:00:00"
      - condition: sun
        before: sunset
        before_offset: "-02:30:00"
        entity_id: sensor.buienradar_wind_force
        below: 7
        entity_id: sensor.buienradar_precipitation
        below: 0.1
        below: 0.1
        above: "150"
        entity_id: sensor.buienradar_temperature
        above: "19"
        enabled: false
        above: "22"
        entity_id: sensor.buienradar_temperature_1d
      - condition: template
        value_template: "{{ now().month > 3 }}"
        value_template: "{{ now().month < 10 }}"
        value_template: >-
          {{ as_timestamp(now()) -
          as_timestamp(states.automation.sunscreen_down.attributes.last_triggered)
          | int > 1800}}
        value_template: >-
          {{ state_attr('weather.home_hourly', 'forecast')[5].temperature > 20
          }}
      - condition: or
        conditions:
          - condition: state
            entity_id: cover.zonnescherm_kantoor_roller_0
            state: closed
            entity_id: cover.zonnescherm_voor_roller_0
            state: closed
        entity_id: sensor.zonnescherm_kantoor_device_temperature
        above: 35
action:
  - service: notify.mobile_app_samsung_s22
    data:
      title: Zonnescherm uitgeklapt
        Het is {{ states.sensor.buienradar_temperature.state_with_unit }}
        buiten. Voorspelling over 4 uren is {{ state_attr('weather.home_hourly',
        'forecast')[4].temperature }}.
      data:
        notification_icon: mdi:archive-arrow-down
  - service: cover.open_cover
  - if:
      - condition: time
        before: "09:00:00"
    then:
      - delay:
          hours: 2
          seconds: 0
          milliseconds: 0
  - service: cover.open_cover
initial_state: true

En omhoog:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
- id: 59b7b04d2b6346fd82e9e3c756b21405
  alias: Sunscreen up
  trigger:
  - platform: sun
    event: sunset
    offset: -01:30:00
    entity_id: sensor.buienradar_wind_force
    above: 7
    entity_id: sensor.buienradar_precipitation
    above: 0.01
    above: 0.2
    for:
      minutes: 5
    below: 100
    for:
    entity_id: sensor.buienradar_temperature
    below: 18
    for:
      minutes: 10
  - platform: template
    value_template: '{{ state_attr(''weather.home_hourly'', ''forecast'')[0].precipitation_probability
      > 0 }}'
    for:
      seconds: 0
  condition:
  - condition: or
    conditions:
      state: open
      state: open
  action:
  - service: cover.close_cover
    target:
      entity_id:
      - cover.zonnescherm_kantoor_roller_0
      - cover.zonnescherm_voor_roller_0
  - service: notify.mobile_app_samsung_s22
    data:
      title: Zonnescherm ingetrokken
      message: Het is {{ states.sensor.buienradar_temperature.state_with_unit }} buiten.
        Getriggerd door {{ trigger.to_state.attributes.friendly_name }}.
      data:
        notification_icon: mdi:archive-arrow-up
  initial_state: true

[Voor 17% gewijzigd door Beekforel op 20-05-2023 19:14]

• Remco Tr
TheFes schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:07:
[...]

Deze time pattern trigger triggert ieder uur om kwart over (00:15, 01:15 etc) niet elk kwartier.

Maar ik vermoed dat hij faalt op je eerste attribute. Je checkt nu op het attribuut Measured, niet op de state van de sensor
Dan nog is hij de hele dag niet afgegaan. Terwijl de voorwaardes er wel waren.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Remco Tr schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:13:
[...]

Heb je mijn edit ook gezien over de eerste condition?

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:37

tozzke

aka tozzert

Remco Tr schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:03:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
trigger:
    entity_id:
condition:
action:
    data:

Remco Tr schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:13:
[...]

En wat zegt de trace van die bewuste automation?
Als daar niets staat, is hij inderdaad niet "afgegaan" maar als er wel iets @ trace staat, zou dat moeten helpen bij het debuggen :)

zin om slap te ouwehoeren? join #vervoer, #android, #domotica of #Ubiquiti @ IRC

• Remco Tr
Handig dat trace!

Er ging inderdaad iets mis met de triggering.

Wat @TheFes al zei! Measured ipv state Bedankt het werkt nu.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:39
renegrunn schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:56:
[...]

Wat @Koepert al aangeeft, ik heb https://github.com/jomjol/AI-on-the-edge-device als uitgangspunt genomen. In basis is het:
  • esp32-cam + micro usb naar serieel aanschaffen
  • ESP32 flashen volgens de github pagina. Ik heb de genoemde webtool gebruikt.
  • SD card aanmaken
  • Camera focus scherpstellen op basis van hoogte constructie op de meter
  • Markeringen en tellers instellen
  • MQTT adres instellen
  • Done!
Ik ben dit ook aan het proberen, maar loop vast op het minst spannende onderdeel. ESP + camera gekocht, firmware erop gezet, sd-kaart aangemaakt conform de instructie, focus van de lens versteld, ESP gemonteerd op de watermeter. Dan moet ik een 'reference image' maken, de camera maakt een prima foto van mijn watermeter. Ik draai wat aan contrast en draaiing tot het beeld optimaal is, druk op 'save' en...

Niks. Mijn ESP valt volledig dood elke keer als ik op de 'save' knop van het reference image druk. 10 minuten gewacht, 20 minuten gewacht, maar zo idioot lang hoort zelfs een trage ESP er niet over te doen om een image weg te schrijven toch?

De Wifi ontvangst is volgens de webinterface 'Good'. Op mijn router wordt aangegeven dat de Wifi zelfs 'Excellent' is op dit device. Als ik de SD-kaart er weer uitpeuter (al meermaals in de kelderput laten donderen) en in de pc steek, dan staat er inderdaad een 'reference.jpg' op in de 'config' folder, maar deze is 0 bytes groot. Op de een of andere manier lukt het wegschrijven dus niet.

Ik ben even door m'n opties heen, iemand een idee?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

iemand een advies voor een wind/annometer voor HA ..? beetje modden geen issue

ik wil mijn zonnescherm automagisch uitlaten vouwen maar als ik niet thuis ben wel ook weer naar binnen toe op bepaalde condities.

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:08
vso schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:07:

ik wil mijn zonnescherm automagisch uitlaten vouwen maar als ik niet thuis ben wel ook weer naar binnen toe op bepaalde condities.
Zie mijn reviews over Ecowitt, zij hebben allerlei buiten "weer" meters. Zie o.a.:
Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di
Veel leesplezier :)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Antonio di schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:23:
[...]

Zie mijn reviews over Ecowitt, zij hebben allerlei buiten "weer" meters. Zie o.a.:
Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di
Veel leesplezier :)
https://www.amazon.nl/ECO...nsor-array/dp/B09MHDPY34/
+
https://www.amazon.nl/The...lti-kanalen/dp/B0B9M59V3F

moet ik dan de GW erbij als ik hem in HA wil hebben ? als ik het lees is het met een SDR ook wellicht mogelijk (goedkoper) ..

en als je goedkoper / betere shop(s) hebt houd ik me ook aanbevolen

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Antonio di
vso schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:57:
[...]

+

moet ik dan de GW erbij als ik hem in HA wil hebben ? als ik het lees is het met een SDR ook wellicht mogelijk (goedkoper) ..

Zoals ik het lees op Amazon.nl koop je set met een weerstation met 868MHz signaal en met een GW1101 die dit signaal ontvangen kan. De GW1101 geeft de data via Wifi (via je Router) door naar HA. De GW1101 heeft alleen Wifi. Mijn GW2000 heeft Wifi en (vaste) LAN/ethernet. De WN36 is voor buiten water temperatuur meting,er zijn ook andere buiten (niet water) extra temperatuur meters (wel in sensor hutje plaatsen). De WN36 werkt op/met de GW1101 maar wordt behandeld als een WH31
Zie (zoek met crtl-F op WN36):
https://www.wxforum.net/index.php?topic=40730.0

Kijk even op amazon.de voor de aanbiedingen (voor het Weerstation met GW1101 moet je wel prime lid zijn voor de korting of "even" worden):
https://www.amazon.de/The...lti-kanalen/dp/B0B9M59V3F
https://www.amazon.de/ECO...array/dp/B09MHDPY34/?th=1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Antonio di
vso schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:57:
[...]

+

Ik ben niet bekend met SDR, weet zelfs niet wat het is :) :( .
Met jouw Amazon links (NL of DE) heb je met de GW1101 die komt in die set met het weerstation voldoende om de data in HA te krijgen. De weerstations komen bijna altijd allemaal ZONDER paal waarop het station bevestigd dient te worden!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Antonio di dubbel post ;) anyway thx voor beide adviezen

De buitenwater dingens is voor mijn zwembad kan er zelf 1 bouwen .. maar voor die prijs is het knutselen niet waard

Dus die 2 gaan het worden, wifi vind ik geen ramp thx voor je advies !

btw een SDR = Software Defined Radio
bijvoorbeeld https://www.amazon.de/-/e...ftware-blue/dp/B094ZJ3VVN

Als je een beetje linux kennis hebt kan je bv P2000 of 433 of 868mhz band oppakken (laatste 2 via RTL-433 op github) auto decode of sataliet etc etc etcera

ik kan bv het weerstation van 1 van mijn buren meelezen, garage deur die remote word bedient, bandenspanning van auto's, KAKU en andere meuk aflezen ...

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!
PhilipsFan schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:02:
[...]

Ik ben dit ook aan het proberen, maar loop vast op het minst spannende onderdeel. ESP + camera gekocht, firmware erop gezet, sd-kaart aangemaakt conform de instructie, focus van de lens versteld, ESP gemonteerd op de watermeter. Dan moet ik een 'reference image' maken, de camera maakt een prima foto van mijn watermeter. Ik draai wat aan contrast en draaiing tot het beeld optimaal is, druk op 'save' en...

Niks. Mijn ESP valt volledig dood elke keer als ik op de 'save' knop van het reference image druk. 10 minuten gewacht, 20 minuten gewacht, maar zo idioot lang hoort zelfs een trage ESP er niet over te doen om een image weg te schrijven toch?

De Wifi ontvangst is volgens de webinterface 'Good'. Op mijn router wordt aangegeven dat de Wifi zelfs 'Excellent' is op dit device. Als ik de SD-kaart er weer uitpeuter (al meermaals in de kelderput laten donderen) en in de pc steek, dan staat er inderdaad een 'reference.jpg' op in de 'config' folder, maar deze is 0 bytes groot. Op de een of andere manier lukt het wegschrijven dus niet.

Ik ben even door m'n opties heen, iemand een idee?
Probeer eens een andere voeding?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:39
Hmmbob schreef op zondag 21 mei 2023 @ 07:48:
[...]

Probeer eens een andere voeding?
Ja, dat heb ik geprobeerd. Leek het probleem in eerste instantie op te lossen, ik ben nu in ieder geval door de setup gekomen. Maar toen ik 'm even van de stroom had om 'm naar z'n definitieve plaats te verhuizen, startte hij weer niet op.

Ik heb ook al diverse sd-kaarten geprobeerd, dat lijkt ook weinig verschil te maken. Als ik het nu niet meer aan de praat krijg ga ik met een laptop en usb-kabel ernaast zitten, via die com3-poort kun je meekijken met de logs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

PhilipsFan schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:19:
[...]

Ja, dat heb ik geprobeerd. Leek het probleem in eerste instantie op te lossen, ik ben nu in ieder geval door de setup gekomen. Maar toen ik 'm even van de stroom had om 'm naar z'n definitieve plaats te verhuizen, startte hij weer niet op.

Ik heb ook al diverse sd-kaarten geprobeerd, dat lijkt ook weinig verschil te maken. Als ik het nu niet meer aan de praat krijg ga ik met een laptop en usb-kabel ernaast zitten, via die com3-poort kun je meekijken met de logs.
https://jomjol.github.io/.../Installation/#1-hardware
For power supply a 5V source is needed. Most easily this can be done via a USB power supply. The power supply should support minimum 500mA. For buffering current peaks some users reported to use a large electrolytic capacitor like a 2200uF between ground and VCC.
Misschien dat dit voor jou de oplossing is?

[Voor 10% gewijzigd door WoBBeL op 21-05-2023 10:53]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:08
vso schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:07:

Als watersporter houd ik de wind enorm in de gaten.
Afgelopen jaren zowat grijze haren gekregen van versleten windmeters.
Sinds 2016 heb ik een Weatherflow kickstarter model, unit werkt via sonische sensoren en een zonnepaneeltje.
Tegenwoordig verkopen ze de Tempest met alle sensoren in 1 unit, geen ervaring mee.
Integratie in HA is uitstekend via een HACS plugin.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:58

Vos

AFCA

Ik heb via een scrape een temperatuur sensor gemaakt, hierbij krijg ik de graden terug als bijv. 19.1°C

Nu wil ik het graden symbol verwijderen, alleen dat lukt me niet. De C krijg ik wel weg met een replace.

Iemand een idee?

Heb volgende geprobeerd te replacen, maar geen resultaat:
code:
1
2
3
4
+000B0
&#xb0;
°
&deg;

Acties:
  • +6Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:20
Vos schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:11:
Ik heb via een scrape een temperatuur sensor gemaakt, hierbij krijg ik de graden terug als bijv. 19.1°C

Nu wil ik het graden symbol verwijderen, alleen dat lukt me niet. De C krijg ik wel weg met een replace.

Iemand een idee?

Heb volgende geprobeerd te replacen, maar geen resultaat:
code:
1
2
3
4
+000B0
&#xb0;
°
&deg;
Waarom niet gewoon de laatste twee tekens strippen? Dit geeft bij mij netjes 19.1
YAML:
1
2
{% set x = "19.1°C" %}
{{ x[:-2] }}
Pagina: 1 ... 62 ... 67 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee