Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 61 ... 329 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Vos

AFCA

Vooral de webinterface, zal het er nog bijzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:58

Antonio di

a mi me dijeron que si

@Septillion bedankt voor het plaatsen van de YAML in "code boxen" bij mijn post:
Antonio di in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Bij het "nachtelijk typen" van deze post op het forum was ik dat helemaal vergeten.
Ik heb de tekst "(de puntjes zijn tabs)" (3x) ook nog even verandert in "(de puntjes zijn tabs)"

1ste toevoeging op mijn hier genoemde post :
De officiele Ecowitt integratie zet de "Ecowitt notatie waarde/data" om naar de waarden die jij bij HA in hebt gesteld als standaard, dus meestal Metrisch. Je hoeft dus niet meer zoals bij de oude Ecowitt HACS integratie de Engelse "Imperial Standard" (miles etc.) in de integratie "handmatig" te veranderen naar Metrisch.

2de toevoeging op mijn hier genoemde post (om dd 10-5-2023 22.15u):
Als je voorheen de HACS Ecowitt Weather Station Integratie gebruikte en vervolgens succesvol de officiële Ecowitt integratie hebt geïnstalleerd kun je DIRECT de "Entity id" hernoemen naar de namen die onder HACS gebruikt werden. Meestal is dit door het uit de "Entity id" het deel "gw2000a_2.2.3_" te verwijderen. Bij mij waren 4 namen van de 42 nog iets anders. Dus bewaar alle Ecowitt namen van de HACS voordat je aan de installatie van de officiële Ecowitt integratie begint.

3de toevoeging op mijn hier genoemde post (om dd 11-5-2023 22.45u):
Onder de HACS Ecowitt integratie kon je voor ieder apparaat (device) de locatie opgeven. Dus WH65 WeerStation was bij mij locatie: Achtertuin. Mijn WH31 "temperatuur/vochtigheid meter 1" had locatie: Schuur. Enz/enz.
Nu met de officiële HA integratie worden alle entiteiten gezien als afkomstig van mijn apparaat Gateway GW2000. Verander ik bij 1 entiteit de locatie dan verandert dit voor alle entiteiten. Dus voor alle Ecowitt apparaten die zijn aangesloten op de GW2000 Gateway. Dit is niet juist en erg vervelend ,want ik kan nu niet meer zien waar een apparaat zich bevind. Ga eens nadenken om een "bug (works as designed/programmed?) te melden of om een wijzigingsverzoek hiervoor in te dienen.
Ik begrijp ook niet dat de versie van de firmware (V2.2.3) is opgenomen in de naam. Dus alles entiteiten/namen hadden "GW2000A_V2.2.3_". De "entity-id" en "Name" heb ik dit allemaal gecorrigeerd en dus weggelaten.

[ Voor 54% gewijzigd door Antonio di op 11-05-2023 22:44 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-07 08:26
Antonio di schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 03:46:
[...]

Zie hierboven dat de Ecowitt HACS integratie niet meer werkt na update naar HA core 23.5.(2) .
@nodri2000 en @TheFes zie verhaaltje hieronder.

Ik heb de "officiële" ecowitt integratie succesvol toegevoegd aan HA core 23.5.2 (zal ook wel met 23.5 versie goed gaan) als vervanger van de Ecowitt Weather Station HACS versie die niet meer werkt vanaf HA core 23.5 .

De officiële HA Ecowitt integratie werkt met andere entiteit namen dan de HACS integratie, dus je historie wordt "wees" en is niet meer binnen HA te gebruiken.
Dit staat ook bij de verschillende "comments " van "Ecowitt & HA core 23.5 update". Zie ook:
https://community.home-as...-loss-of-history/355122/6

De documentatie van de officiële Ecowitt HA vermeld niet de issues (problemen) als je al de HACS versie hebt EN ook niet dat je problemen krijgt met je huidige opzet als je DuckDNS (voor externe toegang) gebruikt zonder NGINX (proxy) en waarschijnlijk dan je dan ook met de verkeerde Portforward in jouw Router werkt.

Als ik tijd heb maak ik een mooi verhaaltje met plaatjes en voeg dit toe aan de review van de Ecowitt GW2000, zie:
Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di

[mbr]Gewoon code tags gebruiken scheelt je klooien met punten[/mbr]
Bedankt voor dit antwoord. Was al even zoeken maar ik heb iets moeten veranderen in INIT_PY en sinsdien werkt Ecowitt integratie weer. Ik gebruikte de normale integratie en niet de HACS.

Zal er even induiken vwb de externe toegang met HA.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Laatst online: 31-07 08:26
TheFes schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:09:
[...]

Ja, ik heb dat vaker voorbij zien komen.
Heb je de HACS integratie?
https://github.com/garbled1/homeassistant_ecowitt/issues/155
Het werkt weer. Ik gebruikte niet de HACS integratie

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Nu online

Vos

AFCA

Gizz schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:04:
[...]

Het verplaatsen van mijn VM van de SHR-array (4 schijven) naar een SSD maakte echt een wereld van verschil op mijn DS918+. Met veel add-ons, veel sensor data die weggeschreven moest worden en dan ook nog wat andere dockers op de DS hadden de schijven het erg zwaar met alle kleine schrijf- en leesacties.

Zie ook Gizz in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" :)
Jij hebt een M2 las ik, die ondersteund mijn 220+ niet naar mijn weten. Zal eens kijken naar een 2.5".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 19:51
ik ben zelf een remote aan het opzetten op basis van de example yaml op homeassistant
https://www.home-assistant.io/integrations/androidtv_remote
en daarbij wil een npo start button maken
https://i.imgur.com/teAh9YK.png

echter heeft deze een tigger url nodig
de app van npostart is nl.uitzendinggemist
maar ik heb geen flauw idee met welk link npostart automatisch wordt opgestart
iemand een idee hoe ik dit kan achter halen

ik heb nu dit voor de npo button

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- type: picture
        image: https://www.npostart.nl/images/npo-plus.svg
        tap_action:
          action: call-service
          service: remote.turn_on
          data:
            activity: https://www.uitzendinggemist.nl
          target:
            entity_id: remote.mi_tv_stick
        hold_action:
          action: none

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 10-05-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:03
xtrme schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:07:
ik ben zelf een remote aan het opzetten op basis van de example yaml op homeassistant
https://www.home-assistant.io/integrations/androidtv_remote
en daarbij wil een npo start button maken
https://i.imgur.com/teAh9YK.png

echter heeft deze een tigger url nodig
de app van npostart is nl.uitzendinggemist
maar ik heb geen flauw idee met welk link npostart automatisch wordt opgestart
iemand een idee hoe ik dit kan achter halen

ik heb nu dit voor de npo button

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- type: picture
        image: https://www.npostart.nl/images/npo-plus.svg
        tap_action:
          action: call-service
          service: remote.turn_on
          data:
            activity: https://www.uitzendinggemist.nl
          target:
            entity_id: remote.mi_tv_stick
        hold_action:
          action: none
Heb zelf geen android tv maar als je handmatig npostart opent op je androidtv kan je waarschijnlijk de state van je androidtv wel uitlezen in HA? Als je een URL nodig hebt zal die m waarschijnlijk wel tonen in de developer tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-08 14:13

Toppe

Oké ✅

golles schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:03:
[...]

Ja, ik heb deze altijd zo gehad en heeft het altijd gedaan.
Werkt niet! :(

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-08 13:44
Ik zit wat te spelen met die voice assists, te zien of het draaibaar is lokaal :p
Piper en whisper opgezet
Maar als ik nu text to speech test, dan is het allesbehalve in het nederlands, ik snap er niets van wat ze/hij zegt :p
Ook al andere stem gekozen, blijft onverstaanbaar lol
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rHMJHh1/test.jpg

Enig idee?
Ook nu we enkel versies verder zitten, zie ik nog steeds niet dat de entiteiten naar google exposed worden (logo staat er niet bij), hoewel dat wel zo is
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SJKzBNZ/ent.jpg

Als laatste, en dan stop ik met klagen :) , in de pipeline kan ik text to speech ook gewoon mijn tts kiezen, nl google cloud, dus dan heb ik in feite piper/nabu casa niet nodig, tenzij ik echt lokaal wil zitten

Ik vraag me ook af , als ik dit wel allemaal zal kunnen testen. In de vele tutorial filmpjes zie je de mensen met drukknoppen commandos geven, maar ik zal dat niet kunnen met mijn google home devices waarschijnlijk?
Dus voorlopig zal ik het nog manueel moeten typen of zo'n esp bordje in huis halen. Ben ik correct of fout daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-08 22:09
Ik zit trouwens op de master branch (laatste commit) van die repo.

Dit is mijn hele p2000.yaml, misschien heb je er iets aan
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
sensor:
  - platform: p2000
    name: P2000 Ambulance
    icon: mdi:ambulance
    regios: 11
    disciplines: Ambulancediensten
    scan_interval: 60
    radius: 5000
    nolocation: true

name: P2000 Brandweer
    icon: mdi:fire-truck
    disciplines: Brandweerdiensten

name: P2000 Dichtbij
    icon: mdi:alert
    # disciplines: Ambulancediensten,Brandweerdiensten,Politiediensten
    radius: 250
    nolocation: false

name: P2000 Politie
    icon: mdi:car-emergency
    disciplines: Politiediensten

name: P2000 Lifeliner 1
    icon: mdi:helicopter
    regios: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25
    capcodes: 0120901

automation:
  - id: notification_p2000
    alias: "Notificatie: P200 bericht in de buurt"
    mode: single
    trigger:
      - platform: state
        entity_id: sensor.p2000_dichtbij
    condition:
      - condition: template
        value_template: "{{ trigger.to_state.state != trigger.from_state.state }}"
    action:
      - alias: Sent a notification with url
        service: notify.all_phones_and_tv
        data:
          title: >-
            {% set state = state_attr("sensor.p2000_dichtbij", "discipline") | lower %}
            {% if "ambulance" in state %} 🚑
            {% elif "brandweer" in state %} 🚒
            {% elif "politie" in state %} 🚓
            {% else %}🚨 {% endif %}
            P2000 melding
            {{ states("sensor.p2000_dichtbij") }}
          data:
            group: p2000
            push:
              interruption-level: time-sensitive
            action_data:
              latitude: "{{ state_attr('sensor.p2000_dichtbij', 'latitude') }}"
              longitude: "{{ state_attr('sensor.p2000_dichtbij', 'longitude') }}"
              latitude_delta: 0.0005
              longitude_delta: 0.0005
              shows_user_location: true
            url: >-
              https://www.google.com/maps/search/?api=1&query={{ state_attr("sensor.p2000_dichtbij", "latitude") }},{{ state_attr("sensor.p2000_dichtbij", "longitude") }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
skank schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:21:
Ik zit wat te spelen met die voice assists, te zien of het draaibaar is lokaal :p
Piper en whisper opgezet
Maar als ik nu text to speech test, dan is het allesbehalve in het nederlands, ik snap er niets van wat ze/hij zegt :p
[Afbeelding]

Enig idee?
Ook nu we enkel versies verder zitten, zie ik nog steeds niet dat de entiteiten naar google exposed worden (logo staat er niet bij), hoewel dat wel zo is
[Afbeelding]

Als laatste, en dan stop ik met klagen :) , in de pipeline kan ik text to speech ook gewoon mijn tts kiezen, nl google cloud, dus dan heb ik in feite piper/nabu casa niet nodig, tenzij ik echt lokaal wil zitten

Ik vraag me ook af , als ik dit wel allemaal zal kunnen testen. In de vele tutorial filmpjes zie je de mensen met drukknoppen commandos geven, maar ik zal dat niet kunnen met mijn google home devices waarschijnlijk?
Dus voorlopig zal ik het nog manueel moeten typen of zo'n esp bordje in huis halen. Ben ik correct of fout daarin?
Ik heb dat ook, vorige week volgens mij hier ook gemeld. Wat me wel opvalt is dat de TTS het soms wel doet als je via de media browser, TTS en dan de TTS van Piper selecteerd.
Het lijkt dat vooral lange zinnen het beter doen, alleen het laatste stukje is nog wel onverstaanbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:15
skank schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:21:
Piper en whisper opgezet
[Afbeelding]

Enig idee?
Nee, behalve de bovenste stem uit de lijst kiezen
[Afbeelding]
Hoe bedoel je een paar versies verder? Van 2023.5.0 naar 2023.5.2? GUI support voor de manuele Google Assistant integratie gaat niet in een minor release komen hoor. Dat wordt op z'n vroegst 2022.6.0
Voor TTS heb je geen Nabu Casa of Piper nodig. Maar jouw Google Cloud TTS doet geen Speech To Text. Daarvoor heb je dus wel Whisper of Nabu Casa nodig.

Je kunt niet met je Google Home devices direct met HA praten. Je kunt wel gewoon gebruik maken van de companion app of in de browser op bijvoorbeeld de laptop met je stem commandos geven. Daarvoor moet je wel verbonden zijn met een beveiligde verbinding, dat is een vereiste vanuit de browser.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:41:
[...]

Nee, behalve de bovenste stem uit de lijst kiezen

[...]

Hoe bedoel je een paar versies verder? Van 2023.5.0 naar 2023.5.2? GUI support voor de manuele Google Assistant integratie gaat niet in een minor release komen hoor. Dat wordt op z'n vroegst 2022.6.0

[...]

Voor TTS heb je geen Nabu Casa of Piper nodig. Maar jouw Google Cloud TTS doet geen Text To Speech. Daarvoor heb je dus wel Whisper of Nabu Casa nodig.

[...]

Je kunt niet met je Google Home devices direct met HA praten. Je kunt wel gewoon gebruik maken van de companion app of in de browser op bijvoorbeeld de laptop met je stem commandos geven. Daarvoor moet je wel verbonden zijn met een beveiligde verbinding, dat is een vereiste vanuit de browser.
*Ik heb de bovenste stem gekozen (wel van NL)
*Idd Van 2023.5.0 naar 2023.5.2. Hoe bedoel je gui support van voor manuele google assistant. Ok dan moet ik gewoon wachten op 1 vd volgende major release, ik dacht dat het er nu ging inzitten want in de video van smart home junkies zag ik duidelijk de google assistant icoontjes bij elke entiteit
*Huh vreemd want waarom staat die Google cloud tts dan wel bij die text to speech, en werkt het?
* Dat vreesde ik al, hopelijk komt dit er ooit wel :) , die beveiligde verbinding is een feit hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
golles schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:27:
[...]

Ik heb dat ook, vorige week volgens mij hier ook gemeld. Wat me wel opvalt is dat de TTS het soms wel doet als je via de media browser, TTS en dan de TTS van Piper selecteerd.
Het lijkt dat vooral lange zinnen het beter doen, alleen het laatste stukje is nog wel onverstaanbaar...
Via mediabrowser gaat het inderdaad wel :)
Wel spreekt ze snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:52:
[...]

*Ik heb de bovenste stem gekozen (wel van NL)
*Idd Van 2023.5.0 naar 2023.5.2. Hoe bedoel je gui support van voor manuele google assistant. Ok dan moet ik gewoon wachten op 1 vd volgende major release, ik dacht dat het er nu ging inzitten want in de video van smart home junkies zag ik duidelijk de google assistant icoontjes bij elke entiteit
Dan zal SHJ Google Assistant via Nabu Casa gebruiken. En dus geen manuele configuratie voor Google Assistant hebben
*Huh vreemd want waarom staat die Google cloud tts dan wel bij die text to speech, en werkt het?
Ik bedoelde Speech To Text daar. Ik zal het even aanpassen
* Dat vreesde ik al, hopelijk komt dit er ooit wel :) , die beveiligde verbinding is een feit hier :)
Dan kun je toch ook zonder een esp-bordje tegen Assist praten. Via je Google Home zie ik voorlopig niet gebeuren, dan moet het toch nog altijd via Google lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

golles schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:24:
[...]

Ik zit trouwens op de master branch (laatste commit) van die repo.

Dit is mijn hele p2000.yaml, misschien heb je er iets aan
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
sensor:
    name: P2000 Ambulance
    icon: mdi:ambulance
    disciplines: Ambulancediensten

name: P2000 Brandweer
    disciplines: Brandweerdiensten

name: P2000 Dichtbij
    icon: mdi:alert
    # disciplines: Ambulancediensten,Brandweerdiensten,Politiediensten
    radius: 250
    nolocation: false

name: P2000 Politie
    icon: mdi:car-emergency
    disciplines: Politiediensten

name: P2000 Lifeliner 1
    capcodes: 0120901

automation:
  - id: notification_p2000
    alias: "Notificatie: P200 bericht in de buurt"
    trigger:
        entity_id: sensor.p2000_dichtbij
    condition:
      - condition: template
        value_template: "{{ trigger.to_state.state != trigger.from_state.state }}"
    action:
      - alias: Sent a notification with url
        service: notify.all_phones_and_tv
        data:
          title: >-
            {% set state = state_attr("sensor.p2000_dichtbij", "discipline") | lower %}
            {% if "ambulance" in state %} 🚑
            {% elif "brandweer" in state %} 🚒
            {% elif "politie" in state %} 🚓
            {% else %}🚨 {% endif %}
            P2000 melding
            {{ states("sensor.p2000_dichtbij") }}
          data:
            group: p2000
            push:
              interruption-level: time-sensitive
            action_data:
              latitude: "{{ state_attr('sensor.p2000_dichtbij', 'latitude') }}"
              longitude: "{{ state_attr('sensor.p2000_dichtbij', 'longitude') }}"
              latitude_delta: 0.0005
              longitude_delta: 0.0005
              shows_user_location: true
            url: >-
              https://www.google.com/maps/search/?api=1&query={{ state_attr("sensor.p2000_dichtbij", "latitude") }},{{ state_attr("sensor.p2000_dichtbij", "longitude") }}
Op de capcodes doet hij het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:59:
[...]

Dan zal SHJ Google Assistant via Nabu Casa gebruiken. En dus geen manuele configuratie voor Google Assistant hebben

[...]

Ik bedoelde Speech To Text daar. Ik zal het even aanpassen

[...]

Dan kun je toch ook zonder een esp-bordje tegen Assist praten. Via je Google Home zie ik voorlopig niet gebeuren, dan moet het toch nog altijd via Google lopen.
ja via companion app kan ik idd praten, ik moet wel na gesproken commando nog op "send" klikken, en ik krijg ook geen reply (voice) . Dus er scheelt nog iets denk ik :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:19:
[...]

ja via companion app kan ik idd praten, ik moet wel na gesproken commando nog op "send" klikken, en ik krijg ook geen reply (voice) . Dus er scheelt nog iets denk ik :p
Ik hoef in de app niet op send te drukken, maar dat is misschien een iOS ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
@Toppe Ik heb 'm ook gewoon werkend:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor:

name: "P2000 LifeLiners"
    capcodes: 0120901,1420059,0923993
    scan_interval: 30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

verjager schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:44:
@Toppe Ik heb 'm ook gewoon werkend:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor:

name: "P2000 LifeLiners"
    capcodes: 0120901,1420059,0923993
    scan_interval: 30
Dan doe ik wat fout, maar wat weet ik niet. Voor het idee: p2000 en P2000 Groningen werken prima, het gaat dus alleen om Kazerne/Post Hoogezand.

Zou een regio noodzakelijk zijn? Dat zou ik wel gek vinden.
Ja dus:

Make sure you specify the correct matching regio(s) in your config
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
  scan_interval: 20

name: Kazerne Hoogezand
  capcodes: 400490,400491,400493,400500,400501,400502,400503,400504,400505,400506,400507,400508,400509,400510,400511,400512,400513,400514,400515,400516,400517,400518,400519,400520,400521,400522,400523,400524,400525,400526,400527,400528,400529

name: Post Hoogezand
  capcodes: 0400490,0400491,0400493,0400500,0400501,0400502,0400503,0400504,0400505,0400506,0400507,0400508,0400509,0400510,0400511,0400512,0400513,0400514,0400515,0400516,0400517,0400518,0400519,0400520,0400521,0400522,0400523,0400524,0400525,0400526,0400527,0400528,0400529

name: P2000 Groningen
  regios: 1
  scan_interval: 10
  latitude: !secret latitude
  longitude: !secret longitude

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 10-05-2023 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:28:
[...]

Ik hoef in de app niet op send te drukken, maar dat is misschien een iOS ding
Zou kunnen, ik gebruik android.. Maar waarom ik geen voice reply krijg i dunno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:09:
[...]

Zou kunnen, ik gebruik android.. Maar waarom ik geen voice reply krijg i dunno
Ik dus ook, maar omdat het bij jou niet werkt dacht ik misschien dat je iOS gebruikte.

Bij mij werkt het op Android dus wel zonder op send te drukken. Ik kreeg ook geen voice terug overigens. Wel op mijn analoge telefoon en Atom Echo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:59:
[...]

Ik dus ook, maar omdat het bij jou niet werkt dacht ik misschien dat je iOS gebruikte.

Bij mij werkt het op Android dus wel zonder op send te drukken. Ik kreeg ook geen voice terug overigens. Wel op mijn analoge telefoon en Atom Echo
Aha ok duidelijk.
Ik wacht even af...
Is nog maar het begin van alles he.

Is er trouwens een manier om die assist button te verplaatsen of anders op te roepen?
In kiosk mode zie je die knop niet :(

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
type: button
tap_action:
  action: url
  url_path: home?conversation=1
name: Assist
show_name: true
show_icon: true

Waarbij je home= je eigen dashboard naam is
Zoiets kan wel, maar opent telkens in nieuwe tab

[ Voor 29% gewijzigd door skank op 10-05-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:51

kaanmijo

Picobello B.V.

Ik heb nu al een tijdje HA draaien op een Pi, maar er speelt al een tijdje iets wat ik niet helemaal kan plaatsen waarom het gebeurd en hoe ik het kan fixen. Ik hoop dat iemand mij er bij kan helpen.

Ik heb een HW Energy Socket achter de wasmachine hangen, zodat ik een notificatie kan krijgen wanneer dat ding klaar is. Daar heb ik in HA deze automatisering aan gekoppeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Wasmachine
description: ""
trigger:
  - type: power
    platform: device
    device_id: dc7f3370da8b65ed11bb045d221faa14
    entity_id: sensor.energy_socket_5c2faf02b288_active_power
    domain: sensor
    below: 3
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
condition: []
action:
  - service: tts.google_translate_say
    data:
      entity_id: media_player.nest_mini, media_player.keuken
      language: nl
      cache: false
  - service: telegram_bot.send_message
    data:

Afentoe gaat deze automatisering nu af, random uit het niks. De wasmachine heeft dan helemaal niet aangestaan. De ene keer gebeurd het 1x per dag, de volgende dag 3x per uur. Kan iemand mij vertellen waarom dit gebeurd? En kan ik op een manier instellen: ALS onder 3w de afgelopen 10s EN boven de 3w afgelopen minuut, DAN notificatie? Dan zou namelijk het hele probleem opgelost zijn volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
Toppe schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:57:
[...]

Dan doe ik wat fout, maar wat weet ik niet. Voor het idee: p2000 en P2000 Groningen werken prima, het gaat dus alleen om Kazerne/Post Hoogezand.

Zou een regio noodzakelijk zijn? Dat zou ik wel gek vinden.
Ja dus:

Make sure you specify the correct matching regio(s) in your config
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24

name: Kazerne Hoogezand
  capcodes: 400490,400491,400493,400500,400501,400502,400503,400504,400505,400506,400507,400508,400509,400510,400511,400512,400513,400514,400515,400516,400517,400518,400519,400520,400521,400522,400523,400524,400525,400526,400527,400528,400529

name: Post Hoogezand
  capcodes: 0400490,0400491,0400493,0400500,0400501,0400502,0400503,0400504,0400505,0400506,0400507,0400508,0400509,0400510,0400511,0400512,0400513,0400514,0400515,0400516,0400517,0400518,0400519,0400520,0400521,0400522,0400523,0400524,0400525,0400526,0400527,0400528,0400529

name: P2000 Groningen
  regios: 1
  scan_interval: 10
  latitude: !secret latitude
  longitude: !secret longitude
Moet je ook sowieso niet wachten tot er een melding komt? Als ik ff snel op internet kijk was de laatste melding aan het begin van de ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

golles schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:18:
[...]

Moet je ook sowieso niet wachten tot er een melding komt? Als ik ff snel op internet kijk was de laatste melding aan het begin van de ochtend.
De sensor heb ik 3 dagen geleden al gemaakt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
kaanmijo schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:11:
Ik heb nu al een tijdje HA draaien op een Pi, maar er speelt al een tijdje iets wat ik niet helemaal kan plaatsen waarom het gebeurd en hoe ik het kan fixen. Ik hoop dat iemand mij er bij kan helpen.

Ik heb een HW Energy Socket achter de wasmachine hangen, zodat ik een notificatie kan krijgen wanneer dat ding klaar is. Daar heb ik in HA deze automatisering aan gekoppeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
trigger:
    for:
action:
    data:
    data:

Afentoe gaat deze automatisering nu af, random uit het niks. De wasmachine heeft dan helemaal niet aangestaan. De ene keer gebeurd het 1x per dag, de volgende dag 3x per uur. Kan iemand mij vertellen waarom dit gebeurd? En kan ik op een manier instellen: ALS onder 3w de afgelopen 10s EN boven de 3w afgelopen minuut, DAN notificatie? Dan zou namelijk het hele probleem opgelost zijn volgens mij.
Jouw oplossing zou je kunnen implementeren via een helper die aangeeft of de wasmachine 'aan' is.

Ik had hetzelfde euvel en ik heb voor een andere oplossing gekozen, namelijk een template condition in mijn automation om unavailable en unknown states weg te filteren. Enige om rekening mee te houden is dat mocht je sensor tijdens een wasbeurt van unavailable/unknown direct naar onder de threshold (bij jou 3W) gaan, dan execute hij de actions niet. Dat laatste is voor mij acceptabel (kleine kans denk ik).
Python:
1
{{ trigger.from_state.state != "unavailable" and trigger.from_state.state != "unknown"  }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
Toppe schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:23:
[...]

De sensor heb ik 3 dagen geleden al gemaakt :D
Je zou de logging op debug kunnen zetten, misschien kun je dan iets in je log vinden, er is redelijk wat debug logging aan dat component toegevoegd.

YAML:
1
2
3
4
logger:
  default: warn # Of wat je default hebt
  logs:
    custom_components.p2000: debug

Hierna weet ik het ook niet meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 07:35
Ik ben wat aan het klussen met climate control en als "hack" ben ik bezig met de generic_thermostat. Maar ik heb het idee dat deze bugged is? Ik heb Tado gekoppeld via HomeKit. Hierbij kan ik een climate.set_temperature doen en daarbij zowel een temperature als hvac_mode: heat meegeven. En als de thermostaat (/zone / radiatorknop) uit staat (off dus in HA) dan wordt deze mooi aan gezet (door de hvac_mode: heat dus). Maar als ik hetzelfde bij de generic_thermostat doe dan blijft deze op off staan. Iemand daar bekend mee? Intented behaviour? Bug? Een climate.set_hvac_mode werkt uiteraard wel, maar dan moet ik 2 services aanroepen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-08 18:44

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
trigger:
    for:
action:
    data:
    data:

Ik heb een trigger en een wait_for_trigger bij het action-gedeelte zodat de consumption van de wasmachine eerst 10 minuten hoger moet zijn dan 5, waarna hij wacht totdat hij weer daalt onder 10 voor 3 minuten. Tot nu toe nog geen false-positives gehad!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- id: wasmachine
  alias: Wasmachinestatus
  max_exceeded: silent
  trigger:
    - platform: numeric_state
      entity_id: sensor.wasmachine_current_consumption
      above: 5
      for:
        minutes: 10
  action:
    - wait_for_trigger:
        - platform: numeric_state
          entity_id: sensor.wasmachine_current_consumption
          below: 10
          for:
            minutes: 3
      timeout: "03:00:00"
      continue_on_timeout: false
    - service: notify.mobile_app_samsung
      data:

Zoals @Cadezo het doet kan het overigens ook volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Afentoe gaat deze automatisering nu af, random uit het niks. De wasmachine heeft dan helemaal niet aangestaan. De ene keer gebeurd het 1x per dag, de volgende dag 3x per uur. Kan iemand mij vertellen waarom dit gebeurd?
Ik kan je niet vertellen waarom dit gebeurt, maar ik kan je vertellen dat ik precies hetzelfde had in precies dezelfde situatie, en wat ik gedaan heb om het op te lossen: een helper aanmaken.

De helper* is een threshold sensor genaamd "Washing machine running", en die gaat op "on" als het opgenomen vermogen van de Shellyplug meer dan 3 watt is. Een héél enkele keer floept deze helper nog wel eens een seconde of 10-20 op "off" tijdens een wasbeurt, maar da's niet erg, dat vang ik op in de automation:

Voor de notificatie heb ik een automation gemaakt die, als de helper 5 minuten op "off" staat me een notificatie stuurt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Wasmachine klaar
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.washing_machine_running
    from: "on"
    to: "off"
    for:
      minutes: 5
      seconds: 0
action:
  - device_id: edcf7fb9700003c590e9199260bd7eae
    domain: mobile_app
    type: notify

Die 5 minuten zou nog wel korter kunnen, maar het werkt goed dus waarom zou ik er aan zitten ;) Dit werkt 100% betrouwbaar sinds ik het zo ingesteld heb. En dat is maar goed ook, want de wasmachine staat 3 verdiepingen hoger dan onze woonkamer, dus ik hoor het ding helemaal niet.

* Klopt het dat ik helpers nergens terug vind in een yaml, ook niet in de configuration.yaml?

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 11-05-2023 09:24 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 08:32

Simkin

Bzzzzz

Kan iemand adviseren hoe ik het beste Lidl smarthome (kleuren) spots aan HA kan toevoegen? Ik heb een Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle maar nog geen Silvercrest Gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 15:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb in HA een sensor die elke 5 minuten wordt bijgewerkt met hoe hard het regent in mm/h (op basis van buienradar).
Over de afgelopen 24 uur heb ik dan een mooi grafiekje.

Nu zou ik ook graag een grafiek willen met de neerslag over de afgelopen 30 dagen, de hoeveelheid regen mag dan rustig per uur worden opgeteld.

Iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanvliegen? Ik had al een statistics sensor aangemaakt maar ik ben nog niet tevreden over het resultaat.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
  - platform: statistics
    unique_id: regenperuur
    name: regen_per_uur
    entity_id: sensor.buienradar_neerslag
    state_characteristic: change
    max_age:
      minutes: 5

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
chart_type: bar
period: hour
days_to_show: 30
type: statistics-graph
title: Neerslag
entities:
  - sensor.regen_per_uur
stat_types:
  - max

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
-Casper schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:47:
[...]

Heb zelf geen android tv maar als je handmatig npostart opent op je androidtv kan je waarschijnlijk de state van je androidtv wel uitlezen in HA? Als je een URL nodig hebt zal die m waarschijnlijk wel tonen in de developer tools.
in de state geeft hij activity "nl.uitzendinggemist" maar deze triggerd hem ook niet
dan springt hij naar een unknown en dan weer terug naar de vorige state (laucher bijv.)

voor netflix is het bijv. https://www.netflix.com/title en niet de activity com.netflix.mediaclient

het gaat dus om een url, die normaliter als je hem opent in een browser, android het commando geeeft om de app te openen ipv een website (dit is mijn conclusie tot dus ver)
heb ook een mailtje richting de npo gestuurd met de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-07 23:55
Ik ben steeds meer taken van mijn Hue Bridge naar HA aan het verplaatsen.
Daarbij heb ik de Hue devices nog wel aan de Hue Bridge gekoppeld.
Nu ben ik de acties van een Hue Dimmer in HA aan het programmeren en was even benieuwd of deze manier goed is of dat er wellicht betere manieren zijn.

Ik had in de bridge ingesteld dat bij 1x drukken op de Hue knop Scene A start, 2x Scene B enzovoorts.
In HA kon ik onder dat device geen second of third press vinden, enkel pressed, released en long press, long press release.
Wat ik nu gedaan heb is een Counter helper aangemaakt.
In mijn Automation laat ik die Counter steeds bij iedere druk op de Hue knop met 1 omhoog gaan.
Bij de waardes 1 t/m 4 heb ik dan weer als trigger gebruikt om bepaalde scenes te activeren.
De counter wordt na 5sec gereset zodra de waarde op 1 komt te staan.
Op zich werkt dit nu wel naar behoren.

De reden dat ik deze Hue Dimmer in HA programmeer is omdat ik deze nog meer zaken dan verlichting laat doen (waaronder de Ventilatie schakelen).
Zo heb ik alles bij elkaar zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Marsman83 op 11-05-2023 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
xtrme schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:27:
[...]

in de state geeft hij activity "nl.uitzendinggemist" maar deze triggerd hem ook niet
dan springt hij naar een unknown en dan weer terug naar de vorige state (laucher bijv.)

voor netflix is het bijv. https://www.netflix.com/title en niet de activity com.netflix.mediaclient

het gaat dus om een url, die normaliter als je hem opent in een browser, android het commando geeeft om de app te openen ipv een website (dit is mijn conclusie tot dus ver)
heb ook een mailtje richting de npo gestuurd met de vraag
Wellicht voor de hand liggend, maar heb je ook al npostart.nl geprobeerd i.p.v. uitzendinggemist.nl? :p

Alternatief is wellicht om de APK te zoeken, uitpakken, AndroidManifest.xml te openen en daarin te zoeken naar de <intent-filter>s waarop de app allemaal opent. Als die kan launchen op een http(s) URL moet die uiteraard daarin terug te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 19:13
Sinds mijn update van 2023.3 naar 2023.5 heb ik last van errors in integraties die internet nodig hebben onder andere:
openweathermap,
buienradar,
overkizz

Allen melden ze
code:
1
Cannot connect to host xxxx  Errno -3 Try again
in de logs.

Van buiten naar binnen heb ik gewoon connectie. Het switchen van DNS server (router ip vs google) lijkt even te helpen maar krijg toch weer de errors na een half uur tot uur.

Weet iemand wat ik kan proberen om het op te lossen?

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
RobertMe schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:27:
[...]

Wellicht voor de hand liggend, maar heb je ook al npostart.nl geprobeerd i.p.v. uitzendinggemist.nl? :p

Alternatief is wellicht om de APK te zoeken, uitpakken, AndroidManifest.xml te openen en daarin te zoeken naar de <intent-filter>s waarop de app allemaal opent. Als die kan launchen op een http(s) URL moet die uiteraard daarin terug te vinden zijn.
redelijk wat adressen geprobeerd
waaronder npo npostart npostart.nl /programmas / live etc etc
maar zocht dus naar wat je voorstelt als alternatief
dus die ga ik doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-08 12:24
Wie kan mij helpen. Ik heb een Philips Hue set met spotjes gekocht GU10 (ik ga geen Hue bridge gebruiken). Deze ga ik voornamelijk 'lui' vanaf de bank met Home Assistant bedienen. Maar... ik wil de lampen ook minimaal aan- en uit kunnen schakelen vanaf de wand.

Ik weet dat er "friends of Hue" dingetjes bestaan en opplak schakelaars met batterijen... maar ik wil hiervoor gewoon de reeds aanwezige WCD's gebruiken. Met het bijkomende voordeel dat ik dan zelf mijn schakelmateriaal kan bepalen (design/kleur etc).

Mijn idee was om ROBB SMARRT Zigbee Dimmer Pro te gebruiken zodat ik aan de wand de lampen kan schakelen en zelfs dimmen. Maar (uiteraard pas na aanschaf |:() kwam ik erachter dat je geen dimmer mag gebruiken op de Hue lampen omdat deze al een ingebouwde dimmer hebben. Hiermee kun je de Hue lampen dus beschadigen.

Dus... hoe nu verder? Ik heb het aan Robb Shop voorgelegd. Die zeggen dat ik "mogelijk" dit op kan lossen door de lampen altijd van stroom te voorzien. En de dimmer niet te hangen aan daadwerkelijke lampen, maar een LED bypass module.

Dat klinkt logisch. Maar ik heb geen enkele ervaring (nog) met Home Assistant. Is het werkelijk zo simpel als zij voordoen of mis ik wat?

Hoe stel ik dit bij Home Assistant in? En kan ik ook instellen dat bij "1x drukken" en de lamp aan gaat, deze altijd op 50% aan springt bijvoorbeeld? Dus de inschakel helderheid van de wandschakelaar die anders is dan de inschakel helderheid als ik die direct inschakel via bijvoorbeeld de Home Assistant app vanaf de bank?

[ Voor 0% gewijzigd door Fidelity op 11-05-2023 20:16 . Reden: geen hue bridge aanwezig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:31

-CJ

Not remastered

Fidelity schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:13:
Wie kan mij helpen. Ik heb een Philips Hue set met spotjes gekocht GU10 (ik ga geen Hue bridge gebruiken). Deze ga ik voornamelijk 'lui' vanaf de bank met Home Assistant bedienen. Maar... ik wil de lampen ook minimaal aan- en uit kunnen schakelen vanaf de wand.

Ik weet dat er "friends of Hue" dingetjes bestaan en opplak schakelaars met batterijen... maar ik wil hiervoor gewoon de reeds aanwezige WCD's gebruiken. Met het bijkomende voordeel dat ik dan zelf mijn schakelmateriaal kan bepalen (design/kleur etc).

Mijn idee was om ROBB SMARRT Zigbee Dimmer Pro te gebruiken zodat ik aan de wand de lampen kan schakelen en zelfs dimmen. Maar (uiteraard pas na aanschaf |:() kwam ik erachter dat je geen dimmer mag gebruiken op de Hue lampen omdat deze al een ingebouwde dimmer hebben. Hiermee kun je de Hue lampen dus beschadigen.

Dus... hoe nu verder? Ik heb het aan Robb Shop voorgelegd. Die zeggen dat ik "mogelijk" dit op kan lossen door de lampen altijd van stroom te voorzien. En de dimmer niet te hangen aan daadwerkelijke lampen, maar een LED bypass module.

Dat klinkt logisch. Maar ik heb geen enkele ervaring (nog) met Home Assistant. Is het werkelijk zo simpel als zij voordoen of mis ik wat?

Hoe stel ik dit bij Home Assistant in? En kan ik ook instellen dat bij "1x drukken" en de lamp aan gaat, deze altijd op 50% aan springt bijvoorbeeld? Dus de inschakel helderheid van de wandschakelaar die anders is dan de inschakel helderheid als ik die direct inschakel via bijvoorbeeld de Home Assistant app vanaf de bank?
Je kan ook een Shelly i3 overwegen, die koppel je aan bestaande schakelaars en vangen signaal op (lang drukken, kort drukken, meerdere keren drukken) of gewoon als "normale" schakelaar.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
-CJ schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:22:
[...]

Je kan ook een Shelly i3 overwegen, die koppel je aan bestaande schakelaars en vangen signaal op (lang drukken, kort drukken, meerdere keren drukken) of gewoon als "normale" schakelaar.
Ik wil het gebruik van Wifi zoveel mogelijk beperken en enkel Zigbee draaien omdat dat meer Iot is. Enige apparaten die straks wifi gebruiken in huis zijn apparaten die niet anders kunnen. Dus een mobiele telefoon of laptop. De rest zit allemaal op kabels of IOT netwerk zoals Zigbee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik gebruik de Philips Hue wall switch (per module kan je 2 schakelaars aansluiten) hiervoor, de automations worden gedaan in HA (Zigbee stick). Het enige is alleen dat je schakelmateriaal moet pulsen en niet zoals bij de normale schakelaars schakelen (aan of uit). De mogelijkheid zijn in die configuratie eigenlijk onbeperkt, je hebt de mogelijkheid tot 5x indrukken om verschillende acties uit te laten voeren.

[ Voor 5% gewijzigd door MdBruin op 11-05-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06 19:05
Hoe heb je die 5x drukken voor elkaar gekregen? Zit dat dan in een automation? Je kunt alleen long press en single press standaard gebruiken dacht ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fidelity
MdBruin schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:14:
Ik gebruik de Philips Hue wall switch
Die maakt gebruik van batterijen :'( Ik begrijp die logica van Philips niet helemaal... het zit nota bene in een inbouwdoos waar een stroomkabel achter langs loopt.

Ik weet dat de batterij ±5 jaar meegaat. Maar dan alsnog vind ik het (voor mijn situatie) een slechte oplossing. Het gaat om een huis die ik aan het verbouwen ben. Dus als een blauwe draad mist trek ik die gemakkelijk bij bijvoorbeeld.

Niemand in dit topic weet dus of ik Philips hue kan dimmen met een ROBB SMARRT Zigbee Dimmer Pro icm. LED bypass module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:02

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Fidelity schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:51:
[...]

Die maakt gebruik van batterijen :'( Ik begrijp die logica van Philips niet helemaal... het zit nota bene in een inbouwdoos waar een stroomkabel achter langs loopt.

Ik weet dat de batterij ±5 jaar meegaat. Maar dan alsnog vind ik het (voor mijn situatie) een slechte oplossing. Het gaat om een huis die ik aan het verbouwen ben. Dus als een blauwe draad mist trek ik die gemakkelijk bij bijvoorbeeld.

Niemand in dit topic weet dus of ik Philips hue kan dimmen met een ROBB SMARRT Zigbee Dimmer Pro icm. LED bypass module?
Hue lampen moeten niet gedimd worden door een dimmer, maar door een commando die dan via de hardware van de lamp zelf laat dimmen. Een Zigbee dimmer is hiervoor niet geschikt. Je moet dus echt even kijken naar een 'Friends of Hue' oplosing als je dit wil. Overigens zijn er vele merken die dit aanbieden, ik weet niet of ze allemaal via een batterij gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:59
Fidelity schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:51:
[...]
Je kan zeker weten je Philips Hue lampen niet dimmen met deze dimmer. De dimmer is bedoeld om domme (dimbare) lampen slim te maken.
De Sonoff mini doet volgens mij wat jij wilt. Hij werkt zonder batterijen (maar schijn vrij dik te zijn en past dus niet overal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
Xqlus1ve schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Hue lampen moeten niet gedimd worden door een dimmer, maar door een commando die dan via de hardware van de lamp zelf laat dimmen. Een Zigbee dimmer is hiervoor niet geschikt. Je moet dus echt even kijken naar een 'Friends of Hue' oplosing als je dit wil. Overigens zijn er vele merken die dit aanbieden, ik weet niet of ze allemaal via een batterij gaan.
De Hue lampen hangen niet aan de dimmer! Ze hangen aan constante 230v. Het enige wat aan de dimmer hangt is de bypass, verder niets. De dimmer wordt dus alleen gebruikt om een signaal naar Home Assistant te sturen... maar de vraag is of dit inderdaad op deze manier kan.

Kan ik via het signaal van een dimmer via Home Assistant de Hue lampen dimmen/schakelen?

@dixet, zie mijn opmerking hier ^

[ Voor 7% gewijzigd door Fidelity op 12-05-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Fidelity schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:30:
[...]

De Hue lampen hangen niet aan de dimmer! Ze hangen aan constante 230v. Het enige wat aan de dimmer hangt is de bypass, verder niets. De dimmer wordt dus alleen gebruikt om een signaal naar Home Assistant te sturen... maar de vraag is of dit inderdaad op deze manier kan.

Kan ik via het signaal van een dimmer via Home Assistant de Hue lampen dimmen/schakelen?

Zie antwoord van @dixet , nee dat gaat niet wat je wil. De ROBB zigbee dimmer is voor domme lampen. oftewel de ROBB dimmer dimt de output naar de lamp en dat is juist wat je niet moet willen met met Hue lampen. Ik snap je verhaal met ze hangen continu aan 230, maar deze dimmer gaat geen commando > dim hue lampen uitsturen. Deze dimmer ontvang een commando om de output te dimmen.

Je maakt het jezelf denk ik moeilijk. Maar er zal vast wel een oplossing zijn die je schikt.

Voordat we eindeloos verder gaan discuseren over de ROBB dimmer, de ROBB dimmer is eindstation, niet een communicatie apparaat voor Hue lampen. enkel om domme lampen te schakelen/dimmen.

[ Voor 8% gewijzigd door Xqlus1ve op 12-05-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:59
Fidelity schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:30:
[...]

De dimmer krijgt via Zigbee commando's om te dimmen, maar stuurt vervolgens geen "dim percentage" oid door: hij is bedoeld voor domme lampen dus hij verminderd gewoon de spanning. Het enige wat je in Home Assistant terug zou krijgen via Zigbee is een "acknowledge".

Maar als je handig bent met een soldeerbout, capacitors en weet ik veel wat kan je vast wat maken om de spanning te meten die uit de dimmer komt en die in Home Assistant te gebruiken. Dat is wel een echte Tweakers oplossing, maar ik zou gaan voor de makkelijke weg: ruil de ROBB dimmer om voor een Sonoff Mini.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fidelity
Xqlus1ve schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:35:
deze dimmer gaat geen commando > dim hue lampen uitsturen. Deze dimmer ontvang een commando om de output te dimmen.

[...]

de ROBB dimmer is eindstation, niet een communicatie apparaat voor Hue lampen
Ik begrijp dat de dimmer geen communicatie apparaat is voor Hue lampen. Maar met Home Assistant kan dat het toch wel worden of mis ik nu iets?

Als ik in Home Assistant nu een (willekeurige) Hue lamp dim, dan kan dat....
... dus als ik met mijn hand een dimmer aan de wand bedien, wordt dat signaal toch naar Home Assistant gestuurd? Home Assistant ziet dat de dimmer nu van 20% naar 50% gaat.

Daar kan ik toch een regel aan hangen "Als dimmer van 20% naar 50% gaat, zet dan Hue lamp X naar 50%"?

Dat de dimmer oorspronkelijk voor domme lampen bedoeld is begrijp ik, maar nogmaals ik gebruik de dimmer enkel voor het ontvangen/versturen van een dim signaal. Er hangt niets aan de dimmer.

Edit:
dixet schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:44:
De dimmer krijgt via Zigbee commando's om te dimmen, maar stuurt vervolgens geen "dim percentage" oid door
Ah kijk... nu wordt het logisch :) Dan gaat het inderdaad niet werken. Maar... ik durf te zweren dat deze dimmer wel zijn percentage door gaf. Ik ga direct eens testen en kom vanmiddag even met de testresultaten. Dan update ik dit topic.

[ Voor 18% gewijzigd door Fidelity op 12-05-2023 10:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 17:58
Huh? Waarom wordt er zo hard geroepen dat dit niet kan?

Die dimmer geeft in Home Assistant toch de waarde waarop hij gedimd is door (als percentage?). Mijn 5 Ecodim 07 rotary dimmers wel in ieder geval. Dit zou je met een simpele automatisering gewoon kunnen koppelen:

trigger = dimmer attribute state change (brightness) -> action = set.brightness op de hue lampen naar zelfde waarde als dimmer brightness.

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 12-05-2023 10:55 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Fidelity schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:46:
[...]

Ik begrijp dat de dimmer geen communicatie apparaat is voor Hue lampen. Maar met Home Assistant kan dat het toch wel worden of mis ik nu iets?

Als ik in Home Assistant nu een (willekeurige) Hue lamp dim, dan kan dat....
... dus als ik met mijn hand een dimmer aan de wand bedien, wordt dat signaal toch naar Home Assistant gestuurd? Home Assistant ziet dat de dimmer nu van 20% naar 50% gaat.

Daar kan ik toch een regel aan hangen "Als dimmer van 20% naar 50% gaat, zet dan Hue lamp X naar 50%"?

Dat de dimmer oorspronkelijk voor domme lampen bedoeld is begrijp ik, maar nogmaals ik gebruik de dimmer enkel voor het ontvangen/versturen van een dim signaal. Er hangt niets aan de dimmer.
Dit zou moeten werken ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voluerunt
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:42
Met een shelly zou het mogelijk moeten zijn volgens mij. Deze kan je instellen op detached mode zodat deze alleen signalen ontvangt en verstuurt maar niet de relais switcht.

Op deze manier kun je dus de pulse van je schakelaar naar HA sturen en daar weer de actie aan koppelen dat HA de hue lampen dimt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
Hmmbob schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:47:
Dit zou je met een simpele automatisering gewoon kunnen koppelen:

trigger = dimmer state change -> action = set.brightness op de hue lampen naar zelfde waarde als dimmer state.
Dankje!! Dit is wat ik zocht haha :) Ik zal voor de zekerheid het verhaal van @dixet zo nog testen en kijken of deze dimmer wel of niet zijn "dim waarde" mee geeft. Geef vanmiddag een update Bevestigd door @Hmmbob in comment hieronder
Philips Hue = Zigbee, de dimmer = Zigbee en dus beide IOT. Wifi != IOT (in my humble opinion) O-)

[ Voor 22% gewijzigd door Fidelity op 12-05-2023 10:54 . Reden: Bevestigd door Hmmbob ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Fidelity schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:49:
[...]

Dankje!! Dit is wat ik zocht haha :) Ik zal voor de zekerheid het verhaal van @dixet zo nog testen en kijken of deze dimmer wel of niet zijn "dim waarde" mee geeft. Geef vanmiddag een update
Volgens zigbee2mqtt wel

... en kijken of deze dimmer wel of niet zijn "dim waarde" mee geeft. Geef vanmiddag een update Bevestigd door @Hmmbob in comment hieronder
Nou, 'bevestigd'- ik heb de device niet dus moet ook maar afgaan op wat er online staat :+

[ Voor 24% gewijzigd door Hmmbob op 12-05-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
Fidelity schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:49:
[...]

Dankje!! Dit is wat ik zocht haha :) Ik zal voor de zekerheid het verhaal van @dixet zo nog testen en kijken of deze dimmer wel of niet zijn "dim waarde" mee geeft. Geef vanmiddag een update

[...]

Philips Hue = Zigbee, de dimmer = Zigbee en dus beide IOT. Wifi != IOT (in my humble opinion) O-)
Wat ik zelf heb gedaan is https://www.slimmedingen....RwYVauXP7tahoCGtwQAvD_BwE deze schakelaar op de muur geplakt. het voordeel van deze is dat de schakelaar ook dubbel/long press kan herkennen en je dus veel meer vrijheid hebt.

Ik ben het ook zeker mee eens dat Zigbee boven wifi gaat, puur omdat het lokaal draait.
Soms kan ik niet anders dan een wifi product te gebruiken (1 shelly om een dubbele (domme) schakelaar slim te maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-08 20:39
Hmmbob schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:47:
Huh? Waarom wordt er zo hard geroepen dat dit niet kan?

Die dimmer geeft in Home Assistant toch de waarde waarop hij gedimd is door (als percentage?). Mijn 5 Ecodim 07 rotary dimmers wel in ieder geval. Dit zou je met een simpele automatisering gewoon kunnen koppelen:

trigger = dimmer attribute state change (brightness) -> action = set.brightness op de hue lampen naar zelfde waarde als dimmer brightness.
Die module zal zijn dim state wel doorgeven aan HA, dat kan bijna niet anders. Maar deze module is gelijk ook fysiek aan de lamp verbonden, en gaat aan fase afsnijding doen. En dat laatste is wat je niet wilt. Je wilt alleen aan de HUE software doorgeven dat er gedimd moet worden. Ik zou gewoon goedkoop op AliExpress of zo een zigbee schakelaar kopen, zoals de Aqara Opple bijvoorbeeld.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Je kan ook even de use case lezen: er komt een bypass aan te hangen, geen lamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinkos
Hmmbob schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:32:
Je kan ook even de use case lezen: er komt een bypass aan te hangen, geen lamp.
Ja je hebt gelijk mijn verhaal was maar half af, ik had het wel degelijk gelezen, bij mij doet het forum een beetje raar op dit moment en alles laadt heel slecht. Een bypass kan inderdaad, ik doe dit ook met mijn z-wave dimmers. Maar puur omdat ik deze nog had liggen. Maar je gaat dan dus van alles toevoegen om iets te bereiken wat veel simpeler kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
Slinkos schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:34:
[...]
Maar je gaat dan dus van alles toevoegen om iets te bereiken wat veel simpeler kan.
Een wandschakelaar met een batterijtje is inderdaad heel simpel.... maar eigenlijk toch gek? Er zit een inbouwdoos, daar loopt stroom doorheen. Dan ga ik het afdekken en er een schakelaar met batterij op plakken 8)7

Simpel: ja! Functioneel: nee, niet echt.

Daarnaast ben ik de woning aan het verbouwen. Dus als hier en daar een extra draad getrokken moet worden doe ik dat zo. Kan mij wel voorstellen dat je in een bestaande situatie gewoon simpel een knopje met batterij vast wil plakken zonder je hele wand open te trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@Camiel ja dat zit in de automations, ik draai de laatste versie 2023.5.2.
Bij trigger kan je het gewoon selecteren.

@Fidelity ja daar heb je wel een punt. Waarom een batterij gekozen is, is mij ook niet helemaal duidelijk. Ik denk dat ze het hebben gedaan zodat iedereen het kan aansluiten. Niet iedereen is zo handig om een nul draad erbij te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
Ik heb dus niet goed gelezen! Ik snap nu alleen het bypass gedeelte niet.

Zoals ik het nu lees heeft de lamp dus een constante voeding. Maar hoe zit de bypass dan aangesloten, gewoon op de relais naar zichzelf? Want dat zou voor mij weer een hoop euro's aan shelly's schelen als ik er ook sonoff mini's in de muur kan plompen.

En ik heb dan het voordeel alles zigbee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Fidelity schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 12:52:
[...]

Een wandschakelaar met een batterijtje is inderdaad heel simpel.... maar eigenlijk toch gek? Er zit een inbouwdoos, daar loopt stroom doorheen. Dan ga ik het afdekken en er een schakelaar met batterij op plakken 8)7

Simpel: ja! Functioneel: nee, niet echt.
Bij de ingang van onze woonkamer zat 1 dubbele schakelaar. Die heb ik verwijderd en daar een 8 knops z-wave wandschakelaar opgezet.
Hierdoor kan ik heel snel bij binnenkomst een van de 5 lichten bedienen als ik zou willen (meestal alleen de eetkamer tafel want de rest gaat automatisch) .
Of de plafond ventilator of zonnescherm mee kan er mee bediend worden.

Simpel ja, functioneel zeker wel ;)

Liefst heb ik zoals je aangeeft dat ik een mooie z-wave 8 knops wandschakelaar op 230v aansluit maar die is er eenmaal niet. Althans toen niet.
Verder zit alle schakelmateriaal lekker op de 230v

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:58

Antonio di

a mi me dijeron que si

MdBruin schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:05:

@Fidelity ja daar heb je wel een punt. Waarom een batterij gekozen is, is mij ook niet helemaal duidelijk. Ik denk dat ze het hebben gedaan zodat iedereen het kan aansluiten. Niet iedereen is zo handig om een nul draad erbij te trekken.
Klopt. Phillips is in 2004/2005 overgestapt op de slogan "Sense and Simplicity" i.p.v. "Let's make things better".
Als het maar heel simpel is (door iedereen "te doen is") en het hoeft dus niet meer "better" te zijn :) :( .

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
Dit soort "Friends of Hue" Schakelaars zijn overigens juist batterijloos.
Ze wekken zelf hun eigen stroom op bij het klikken.
Ik gebruik ze zelf ook voor 1 klik = 100% en 2xklikken = 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
Voluerunt schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:24:
Ik heb dus niet goed gelezen! Ik snap nu alleen het bypass gedeelte niet.

Zoals ik het nu lees heeft de lamp dus een constante voeding. Maar hoe zit de bypass dan aangesloten, gewoon op de relais naar zichzelf? Want dat zou voor mij weer een hoop euro's aan shelly's schelen als ik er ook sonoff mini's in de muur kan plompen.

En ik heb dan het voordeel alles zigbee te houden.
De slimme schakelaar zit normaal tussen de domme schakelaar en de (domme) lamp. Maar omdat de lamp in dit geval niet dom is, en softwarematig bediend moet worden, en niet fysiek, sluit je dus ipv een lamp, een bypass aan. Zodat er toch een belasting op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Ik heb het zo gedaan

Schakelaar > relay met ESPHome (Shelly of Sonoff) > Slimme lamp

Het relay checkt of er een API connectie met Home Assistant is. Is dat het geval, stuurt het een event naar HA, en voert HA dus acties uit, is de API connectie er niet, dan schakelt het relay.
Op die manier blijft de knop ook functioneel als HA niet werkt.

Ik heb op dit moment één Sonoff Mini R4 in gebruikt daarvoor, maar dat worden er 8. Die zijn ook geconfigureerd als Bluetooth Proxy, zodat ik overal BT bereik heb. Uiteindelijk moet dat ook voor plaatsbepaling in het huis gaan zorgen.

[ Voor 25% gewijzigd door TheFes op 12-05-2023 14:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:18

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

MdBruin schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:05:

Ik vraag me af welke voeding een batterij kan vervangen die 1 euro kost en 5 jaar meegaat. Dan mag de voeding in kwestie maar 1kW (bij huidige tarieven nog fiks minder) per jaar verbruiken aan sluimerverbruik oftewel 0.1W. Ik ken ze niet.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-03 10:37
Hmmbob schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:52:

Nou, 'bevestigd'- ik heb de device niet dus moet ook maar afgaan op wat er online staat :+
@Fidelity Ik heb twee van die robb zigbee dimmers hangen en kan inderdaad bevestigen dat deze waardes binnenkomen.

Het werkt wel met een vertraging zie ik, de waarde komt pas binnen zodra je stopt met draaien, waardoor de lamp dus niet 'live' dimt zoals je gewend bent van een dimmer. Vond het wel een goed idee ook en ik heb hem nu ook aan een Hue lamp hangen (en bedraad aan een paar spots), de vertraging bij Hue is wel beetje irritant, ik denk niet dat ik dat zo zou aanschaffen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Licht - Studio lamp dimmer
trigger:
    entity_id:
      - light.dimmer_spots_woonkamer
    attribute: brightness
action:
  - service: light.turn_on
    entity_id: light.lamp_studio_woonkamer
    data_template:
      brightness: |
        {{ state_attr('light.dimmer_spots_woonkamer','brightness')}}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
Slinkos schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:06:
[...]

De slimme schakelaar zit normaal tussen de domme schakelaar en de (domme) lamp. Maar omdat de lamp in dit geval niet dom is, en softwarematig bediend moet worden, en niet fysiek, sluit je dus ipv een lamp, een bypass aan. Zodat er toch een belasting op zit.
Dus in de wand lus je de kabel naar de lamp door zodat deze constant stroom heeft?
En dan op de relais sluit je de bypass aan voor de belasting?

Dus in het geval van een sonoff mini sluit je dus de bypass aan op L-out en sw1?

Heb je daar een tekening van hoe je het nu hebt aangesloten? Ik ben nogal visueel ingesteld :)

@TheFes de sonoff/shelly heb je geflasht of is dit nog de stock firmware?

[ Voor 5% gewijzigd door Voluerunt op 12-05-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
Voluerunt schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:23:
[...]

Dus in de wand lus je de kabel naar de lamp door zodat deze constant stroom heeft?

Dus in het geval van een sonoff mini sluit je dus de bypass aan op L-out en sw1?

Heb je daar een tekening van hoe je het nu hebt aangesloten? Ik ben nogal visueel ingesteld :)
Precies zoals je het zelf omschrijft inderdaad. Dus getekend ongeveer zo, ik ga even uit van een situatie met 3 draden. Maar je hebt ze ook met 2 draden als je geen (extra) nuldraad hebt in je WCD.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zRUutNO.jpg
Negeer even dat het hier over hotelschakelingen gaat met meerdere pulsdrukkers :)

[ Voor 5% gewijzigd door Fidelity op 12-05-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Voluerunt schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:23:
[...]

@TheFes de sonoff/shelly heb je geflasht of is dit nog de stock firmware?
Geflasht naar ESPHome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:18

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Fidelity schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:07:
[...]

Precies zoals je het zelf omschrijft inderdaad. Dus getekend ongeveer zo, ik ga even uit van een situatie met 3 draden. Maar je hebt ze ook met 2 draden als je geen (extra) nuldraad hebt in je WCD.

[Afbeelding]
Negeer even dat het hier over hotelschakelingen gaat met meerdere pulsdrukkers :)
Wat is de reden dat er iets op de output van de dimmer is aangesloten? Volgens mij kun je die gewoon open laten.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-08 07:28

Church of Noise

Drive it like you stole it

Flappie schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:30:
[...]

Heb nog wel een issue met Debian 11.7 icm HA Supervised.
Heb deze melding:
System is unsupported because Systemd Journal and/or the gateway service is missing, inactive or misconfigured . Use the link to learn more and how to fix this.

Als ik de HA Supervisor opnieuw installeer op Debian 11.7 krijg ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
root@HOMEASSISTANT1:/home/administrator/supervised-installer# apt install ./homeassistant-supervised.deb
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Reading state information... Done
Note, selecting 'homeassistant-supervised' instead of './homeassistant-supervised.deb'
The following packages will be upgraded:
homeassistant-supervised
1 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 0 B/6,444 B of archives.
After this operation, 0 B of additional disk space will be used.
Get:1 /home/administrator/supervised-installer/homeassistant-supervised.deb homeassistant-supervised all 1.4.2 [6,444 B]
Reading changelogs... Done
Preconfiguring packages ...
(Reading database ... 60175 files and directories currently installed.)
Preparing to unpack .../homeassistant-supervised.deb ...
[warn]
[warn] If you want more control over your own system, run
[warn] Home Assistant as a VM or run Home Assistant Core
[warn] via a Docker container.
[warn]
[warn] ModemManager service is enabled. This might cause issue when using serial devices.
Leaving 'diversion of /etc/NetworkManager/NetworkManager.conf to /etc/NetworkManager/NetworkManager.conf.real by homeassistant-supervised'
Leaving 'diversion of /etc/NetworkManager/system-connections/default to /etc/NetworkManager/system-connections/default.real by homeassistant-supervised'
Leaving 'diversion of /etc/docker/daemon.json to /etc/docker/daemon.json.real by homeassistant-supervised'
Leaving 'diversion of /etc/network/interfaces to /etc/network/interfaces.real by homeassistant-supervised'
Unpacking homeassistant-supervised (1.4.2) over (1.4.1) ...
Setting up homeassistant-supervised (1.4.2) ...
[info] Restarting NetworkManager
[info] Set up systemd-journal-gatewayd socket file
[info] Enable systemd-journal-gatewayd
dpkg: error processing package homeassistant-supervised (--configure):
installed homeassistant-supervised package post-installation script subprocess returned error exit status 1
Errors were encountered while processing:
homeassistant-supervised
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
root@HOMEASSISTANT1:/home/administrator/supervised-installer#

Jullie ook dit issue toevallig?
Zelfde hier, met Debian Bookworm (hoe durf ik, een unsupported OS).
Vanalles geprobeerd maar geen oplossing gevonden so far. Erg vreemd dit.

edit: ik denk dat ik het opgelost heb hierrmee:

Eerst dit
code:
1
sudo apt-get install --reinstall systemd-journal-remote

Dan dit:
code:
1
sudo systemctl enable systemd-resolved.service && sudo systemctl start systemd-resolved

In systemd 239 systemd-resolve has been renamed to resolvectl, so…
code:
1
sudo ln /usr/bin/resolvectl /usr/bin/systemd-resolve

check with:
code:
1
systemd-resolve home-assistant.io

(inspiratie gevonden op deze site die zich toelegt op het gebruik van HA op Armlogic TV boxjes: https://travis90x.altervi...ervised-on-armbian-tvbox/

[ Voor 10% gewijzigd door Church of Noise op 13-05-2023 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
HuismAndré schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:45:
[...]

Wat is de reden dat er iets op de output van de dimmer is aangesloten? Volgens mij kun je die gewoon open laten.
Mij lijkt het zodat de dimmer wel een voeding heeft. Als je alleen de live er aan hangt maar geen out hebt dat er geen stroom doorheen komt.

EDIT: Er hangt al een neutral aan dus dit is niet meer relevant |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Voluerunt op 13-05-2023 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

golles schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:39:
[...]

Je zou de logging op debug kunnen zetten, misschien kun je dan iets in je log vinden, er is redelijk wat debug logging aan dat component toegevoegd.

YAML:
1
2
3
4
logger:
  default: warn # Of wat je default hebt
  logs:
    custom_components.p2000: debug

Hierna weet ik het ook niet meer :+
Na het toevoegen van de regio werkt het. Had niet verwacht dat dat een vereiste zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jab65
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-07 14:22
Fidelity schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:46:
[...]
Maar als je er geen lamp aan koppelt, dan heb je daar toch geen dimmer voor nodig? Dan kun je gewoon twee push schakelaars nemen en daar de acties van het dimmen aan koppelen. Of pak een dimmer met een fysieke draaiknop. Dan snap ik je aanpak wel. Maar ook daar is vast wel een stand alone draaiknop voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Heeft iemand wel zijn Eufy integration normaal werkend?, ik zie veel data, maar om kort te zijn niets werkt, mijn deur sensoren staan altijd op closed, mijn motion sensor registreerd niets in HA, de camera van de deurbel werkt niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziQq-mB1_nuFlfs5lOcXrrDxfUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qDdBngPSsAOeaRpwp6fpqxKm.png?f=fotoalbum_large

Ik kan bijvoorbeeld wel de thuis of weg modus activeren, of alles deactiveren, maar dat is werkelijk het enigste wat deze integratie doet... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummie
  • Laatst online: 02-08 16:21
Xqlus1ve schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:40:
Heeft iemand wel zijn Eufy integration normaal werkend?, ik zie veel data, maar om kort te zijn niets werkt, mijn deur sensoren staan altijd op closed, mijn motion sensor registreerd niets in HA, de camera van de deurbel werkt niet.

[Afbeelding]

Ik kan bijvoorbeeld wel de thuis of weg modus activeren, of alles deactiveren, maar dat is werkelijk het enigste wat deze integratie doet... :/
Welke add-on gebruik je. Ik had eerst 1 uit de verkeerde repo. Je moet hem uit deze repo hebben: https://github.com/bropat/hassio-eufy-security-ws

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 12:46
Gummie schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 15:41:
[...]

Welke add-on gebruik je. Ik had eerst 1 uit de verkeerde repo. Je moet hem uit deze repo hebben: https://github.com/bropat/hassio-eufy-security-ws
Nice! Ik ga het straks proberen. Ik heb nl dezelfde issues zoals door Xqlus1ve omschreven en had het eigenlijk al opgegeven.. :) Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
Maaark schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 15:45:
[...]

Nice! Ik ga het straks proberen. Ik heb nl dezelfde issues zoals door Xqlus1ve omschreven en had het eigenlijk al opgegeven.. :) Ben benieuwd!
Ik heb eufy opgegeven.
Het werkt af en toe, en dan bij elke update weer niet meer..
Het blift klooien.
Indien interesse, ik heb een deurbel en cams te koop :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Nu online

Vos

AFCA

Vos schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:59:
Ik heb de laatste tijd dat mijn HA omgeving enorm traag is. Ook het laden van een dashboard, maar vooral bijv. Studio Code Server of HACS. Wat zijn stappen om uit te vinden wat de oorzaak is? Heb geen bijzondere dingen gedaan waarvan ik denk dat is de oorzaak, behalve updates doorvoeren van HA.

Draai HA via een VM op mijn Synology DS220+ met 10GB ram. Gaat voornamelijk om de webinterface.
Ik ben er dus achter dat als ik lokaal via mijn wifi naar mijn Duck DNS url ga, dat de webinterface enorm traag is. Via http://homeassistant.local:8123 is alles heel snel zoals het hoort.

Nog wel een 'vreemd' issue dat de Android app via lokale wifi heel erg traag is, maar via 4G bijv. supersnel. Dat is nog wel een irritant punt, want om nou thuis steeds de wifi op de telefoon uit te zetten als ik naar HA wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

skank schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:39:
[...]

Ik heb eufy opgegeven.
Het blift klooien.
Ik ga denk ik ook overstappen, de app is rete traag, krijg zelden een notificatie als iemand op de deurbel drukt, beelden terug kijken is een 'pijn in de kont', ben eigenlijk zeer ontevreden over Eufy. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zo, ik heb weer even een uurtje of 3 extra moeite in mijn HA setup gestopt.

Overzichts dashboard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIXlqqs5o_XGZpQOlMaHTpZN2FI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yTlxCWOKNrWQkJKDdcwyPsiu.png?f=fotoalbum_large
Frituur word gedetecteerd als shed_rear_l1 boven de 1800W komt :+

Auto dashboard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVDtnlQ0zZ3cXzYwkH9EtckMrSE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/43keucwhT2yeVEFag15PkljY.png?f=fotoalbum_large
Ik heb een hele automation die de charge limit op 90% zet, en na 5 dagen <100% hem eenmaal tot 100% laat laden. Hij zet de laadpaal op fast (3f 11kW) tot 70%, daarboven op ECO+ (alleen zonneladen). Dit kan je overriden en die overrides gaan uit zodra de auto 100% bereikt of unplugged

Energie dashboard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kff0AG8WZ7TRpsxk3yvem0G5_Eg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3hjfMKEHBzceESUG1bA2Kewc.png?f=fotoalbum_large
Ik heb 18 CT klemmen in mijn meterkast :D

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:56
Ik heb 2 "boekenkast lampen" bij ikea gekocht. Deze worden aangestuurd via een tradfri driver die ik via zigbee2mqtt met HA heb verbonden. Het vreemde is nu als ik een automation maak (light.turn.on via Hue dial) de lampen bij het in/uit schakelen knipperen of zelfs helemaal niet reageren. Als ik de lampen direct in zigbee2mqtt in/uit schakel reageren deze "normaal". Ik snap niet helemaal waar dit nu fout gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:03
Vos schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:30:
[...]

Ik ben er dus achter dat als ik lokaal via mijn wifi naar mijn Duck DNS url ga, dat de webinterface enorm traag is. Via http://homeassistant.local:8123 is alles heel snel zoals het hoort.

Nog wel een 'vreemd' issue dat de Android app via lokale wifi heel erg traag is, maar via 4G bijv. supersnel. Dat is nog wel een irritant punt, want om nou thuis steeds de wifi op de telefoon uit te zetten als ik naar HA wil...
Het is symptoom bestrijding maar je kan in de app configureren wat je thuis wifi is en een andere (interne) url opgeven. Zo kan je zorgen dat je op je eigen wifi verbind via http://homeassistant.local:8123

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Vos schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:30:
[...]

Mogelijk dat je een router hebt waarbij NAT loopback nogal bucked/quirked is? Bij mijn weten is dat normaliter een "of het wordt wel ondersteund, of niet" waarbij in het laatste geval verbinden onmogelijk is. Maar zou toch zomaar kunnen dat het in deze hoek zit?

In short is NAT loopback dat als je vanaf het interne netwerk iets opvraagt "binnen jouw eigen netwerk" maar op basis van het externe IP adres (in dit geval dus DuckDNS die naar jouw externe IP verwijst) dat de router dat dan moeten behandelen alsof het verkeer vanaf internet is. Als je geen NAT loopback hebt kan http://<jouw externe IP> bv zomaar de web interface van de router openen, terwijl je dus bv een port forward op poort 80 hebt ingesteld en die genegeerd wordt.

Beste/makkelijkste oplossing is dan waarschijnlijk ook om intern DNS gaan te draaien (bv PiHole / Adguard Home) en daarin de DuckDNS naam op te voeren maar dan met het lokale adres (dus het, waarschijnlijk, 192.168.x.y adres). Dan is NAT loopback niet meer aan de orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 12:46
skank schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:39:
[...]

Ik heb eufy opgegeven.
Het blift klooien.
Waar ben je naar geswitched? En werkt dat ook goed met HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Maaark schreef op zondag 14 mei 2023 @ 01:10:
[...]

Nog nergens :)
Mss de reolink deurbel en cameras van unifi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Laatst online: 08:18
Maaark schreef op zondag 14 mei 2023 @ 01:10:
[...]

Ik ook al een tijdje was het wel zat met waardeloze integratie en gedoe. Ook die batterijen opladen en natuurlijk de leugens en security flaws. Heb nu een domme deurbel slim gemaakt met esphome. Ideaal ook integratie. Dank @Frenck _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 12:38

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@Hmmbob Ik maak al een tijdje dankbaar gebruik van je lovelace config :)

Nu zie ik dat je in je themes de menu/assist en zoekknoppen verbergt middels:

YAML:
1
2
3
4
      /* This hides the help button, menu button and title */
      .action-items {
        display: none !important;
      }

Weet je ook een mogelijkheid om enkel het menuknopje (de 3 puntjes) te tonen en de andere 2 te hiden? Heb al wat voor de hand liggende opties getest en gegoogled maar kom niet tot de gewenste situatie :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Vaevictis_ schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:49:
[...]

Ik ook al een tijdje was het wel zat met waardeloze integratie en gedoe. Ook die batterijen opladen en natuurlijk de leugens en security flaws. Heb nu een domme deurbel slim gemaakt met esphome. Ideaal ook integratie. Dank @Frenck _/-\o_
Is die ook gekoppeld met google home?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:48:
[...]

Is die ook gekoppeld met google home?
Ik heb dezelfde oplossing in gebruik. Wat wil je precies koppelen aan Google Home? Er zit geen camera in hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:18
Is er een makkelijke oplossing om bijvoorbeeld een sensor aan te maken die voor een bepaalde periode (dag, week, maand, jaar) de maximum waarde onthoudt, ook na een herstart?

Ik ben op zoek naar een manier om het maximale actuele vermogen van mijn zonnepanelen op te slaan, voor bovenstaande periodes. Met statistics lukt het me niet, want dan zit ik met de sample size, omdat mijn Homewizard-meters iedere seconde worden geüpdatet. Een automation die op het moment dat de waarde boven de vorige hoogste waarde de nieuwe waarde opslaat, is volgens mij te omslachtig.

Heeft iemand een idee? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Polyphemus schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:14:
Is er een makkelijke oplossing om bijvoorbeeld een sensor aan te maken die voor een bepaalde periode (dag, week, maand, jaar) de maximum waarde onthoudt, ook na een herstart?

Ik ben op zoek naar een manier om het maximale actuele vermogen van mijn zonnepanelen op te slaan, voor bovenstaande periodes. Met statistics lukt het me niet, want dan zit ik met de sample size, omdat mijn Homewizard-meters iedere seconde worden geüpdatet. Een automation die op het moment dat de waarde boven de vorige hoogste waarde de nieuwe waarde opslaat, is volgens mij te omslachtig.

Heeft iemand een idee? :)
Als je de automation te omslachtig vindt, kun je ongeveer hetzelfde bereiken met een trigger based template sensor.

Dit is wat ik heb voor mijn dagrecord
https://github.com/TheFes...te/trigger/solar_max.yaml

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 14-05-2023 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:07

Vliegvlug

Flight Simple

Ik zie hopelijk iets simpels over het hoofd.
Vandaag 2 stuks Shelly Plug S smart plugs aangesloten en de eerste kwam automatisch in het Energy overzicht van Home Assistant maar de tweede helaas niet.

Hoe krijg ik die tweede smart plug ook in het Energy overzicht?

Hieronder wat plaatjes uit HA.
De twee smart plugs zoals ze in “Settings” -> “Devices” staan:
HA: settings -> devices “ Shelly Plug S”

Maar in het Energy overzicht staat enkel de vriezer:
HA: Energy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 12:38

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Vliegvlug schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:22:
Ik zie hopelijk iets simpels over het hoofd.
Vandaag 2 stuks Shelly Plug S smart plugs aangesloten en de eerste kwam automatisch in het Energy overzicht van Home Assistant maar de tweede helaas niet.

Hoe krijg ik die tweede smart plug ook in het Energy overzicht?

Hieronder wat plaatjes uit HA.
De twee smart plugs zoals ze in “Settings” -> “Devices” staan:
[Afbeelding: HA: settings -> devices “ Shelly Plug S”]

Maar in het Energy overzicht staat enkel de vriezer:
[Afbeelding: HA: Energy]
Deze handmatig toevoegen aan het dashboard?

Settings -> Dashboards -> Energy -> edit -> individueel apparaat toevoegen?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

MisteRMeesteR schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:25:
[...]

Deze handmatig toevoegen aan het dashboard?

Settings -> Dashboards -> Energy -> edit -> individueel apparaat toevoegen?
Dank!
Daar stond de vriezer wel bij “Grid consumption”, maar de waterkoker niet. Geen idee waarom die eerste daar wel vanzelf kwam.
Dus deze handmatig toegevoegd:
HA: Settings -> Dashboards -> Energy -> add..

En nu is hij wel zichtbaar in het Energy overzicht:
HA: Energy overzicht
(y)

Had ergens verwacht dat ik ze dan kon selecteren zodat de grafiek enkel de waterkoker of de vriezer zou weergegeven maar zo geavanceerd is het blijkbaar niet. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Vliegvlug schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:56:
[...]

Dank!
Daar stond de vriezer wel bij “Grid consumption”, maar de waterkoker niet. Geen idee waarom die eerste daar wel vanzelf kwam.
Dus deze handmatig toegevoegd:
[Afbeelding: HA: Settings -> Dashboards -> Energy -> add..]

En nu is hij wel zichtbaar in het Energy overzicht:
[Afbeelding: HA: Energy overzicht]
(y)

Had ergens verwacht dat ik ze dan kon selecteren zodat de grafiek enkel de waterkoker of de vriezer zou weergegeven maar zo geavanceerd is het blijkbaar niet. :|
Bij grid consumption zet je normaal je totaal verbruik van je huis, wat de slimme meter dus rapporteert.
Losse apparaten komen dan dan bij Individual devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

TheFes schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:01:
[...]

Bij grid consumption zet je normaal je totaal verbruik van je huis, wat de slimme meter dus rapporteert.
Dat klinkt op zich wel logisch.
Dan gaat het waarschijnlijk fout wanneer ik de slimme meter ook toevoeg want dan rekent die het verbruik van vriezer en waterkoker dubbel omdat dat verbruik natuurlijk ook door de slimme meter wordt gemeten.

Wel apart dat die eerste smart plug daar dan wel bij kwam. Waarschijnlijk omdat er nog niets stond en dat de eerst beschikbare energy sensor was ofzo.

Op zich zou ik mijn totale energie verbruik er ook wel in willen hebben.
Ik heb wel een youless op de P1 poort van mijn slimme meter die naar Enelogic logt.
Maar meen dat het dan niet mogelijk is om dit ook in HA te krijgen.
Ik zie de youless wel in HA als device maar bij de bijbehorende sensors staat “unavailable”.
Losse apparaten komen dan dan bij Individual devices
Goede tip!
Bij de configuratie van het Energy dashboard vond ik helemaal onderaan inderdaad “Individual devices” waar ik de Shelly plug S van de waterkoker en vriezer nu heb toegevoegd.
Kan ik het nu inderdaad ook per device zien:
HA: Energy, Monitor individual devices
:)
Pagina: 1 ... 61 ... 329 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.