• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:49
Paulus07 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:45:
Hmmm is ik iets of hebben ze in HA iets aangepast waardoor die energy-usage-graph anders werkt dan te zien is op: https://www.home-assistan...nergy/#energy-usage-graph

Daar hebben ze in 1 overzicht wat er gebruikt is vanaf de grid en wat eventueel via de zon kwam.
Maar zodra ik die card inlaad of die in de energy dashboard bekijk komt daar de zon energie niet in terug. Kan die wel in een losse card zien, maar dus niet binnen die usage graph...

Ik heb het nu dus als 2 losse:
[Afbeelding]

Maar zou het ook graag in 1 view zien (zonder die teruglevering voor nu dan nog) zoals ze zelf tonen met:
[Afbeelding]

Iemand idee of ik iets mis mbt setting of dat het er niet meer in zit?
Wat hierboven al twee keer is gezegd; return to grid niet toegevoegd. Maar ik heb ergens een voorgevoel dat je zonneopwek ook niet klopt. Ik denk zomaar dat je daar je return to grid entity hebt ingevuld. Er staat daar vaak namelijk ten onrechte het woord “Production” achter.

Want let op: opwek van zonne energie kan onmogelijk uitgelezen worden op je slimme meter.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Zit al even te stoeien in mini graph

Wat ik eigenlijk wil is dat 'verkoop' en 'inkoop' in een andere kleur range zitten, en dat 'balans' er in het rood groen overheen gaat. Kan dat in 1 en dezelfde kaart?
Of, is het anders mogelijk de data van twee kaarten samen te voegen tot 1?

Uiteindelijke doel is dus dat 'balans' er als een (pos) groen / rood (neg) curve ontstaat bovenop de (in andere kleur) graphs voor de in- en verkoop.

Er is even geen graph historie in dit voorbeeld omdat ik de sensoren nog maar net heb aangemaakt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
type: custom:mini-graph-card
name: balans
entities:
  - entity: sensor.balans
  - entity: sensor.verkoop
    name: verkoop
  - entity: sensor.inkoop
    name: inkoop
hour24: true
hours_to_show: 24
line_width: 2
points_per_hour: 12
show:
  extrema: false
  fill: fade
  labels: true
  average: false
color_thresholds:
  - value: -25
    color: '#cf4100'
  - value: 0
    color: '#ffffff'
  - value: 25
    color: '#35b502'

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
CappieL schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:58:
[...]

Ziet er inderdaad naar uit dat je de P1 return van je slimme meter niet hebt toegevoegd aan je dashboard.
Nu kent HA alleen je opwek en elektra-consumptie van het net. Het weet niet wat je teruglevering is.
Dit is mede omdat ik nergens nog iets van een return kon vinden via de slimmelezer+ (https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/)

Panelen liggen er sinds woensdag op het dak. Dus is nog allemaal nieuw ook :P en nog puzzelen hoe/wat.

Dit zijn de opties die de meter geven.
Maar heb daar dus nog niks van return tussen gezien.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
sensor.electricity_meter_active_tariff
sensor.electricity_meter_current_phase_l1
sensor.electricity_meter_current_phase_l2
sensor.electricity_meter_current_phase_l3
sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1
sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2
sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_1
sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_2
sensor.electricity_meter_long_power_failure_count
sensor.electricity_meter_power_consumption
sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l1
sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l2
sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l3
sensor.electricity_meter_power_production
sensor.electricity_meter_power_production_phase_l1
sensor.electricity_meter_power_production_phase_l2
sensor.electricity_meter_power_production_phase_l3
sensor.electricity_meter_short_power_failure_count
sensor.electricity_meter_voltage_phase_l1
sensor.electricity_meter_voltage_phase_l2
sensor.electricity_meter_voltage_phase_l3
sensor.electricity_meter_voltage_sags_phase_l1
sensor.electricity_meter_voltage_sags_phase_l2
sensor.electricity_meter_voltage_sags_phase_l3
sensor.electricity_meter_voltage_swells_phase_l1
sensor.electricity_meter_voltage_swells_phase_l2
sensor.electricity_meter_voltage_swells_phase_l3
sensor.gas_meter_gas_consumption

Communicatie voor aanmelden met/via Enexis loopt overigens nog. Dus daar wacht ik ook nog op bevestiging.

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:50
Paulus07 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:06:
[...]

Dit is mede omdat ik nergens nog iets van een return kon vinden via de slimmelezer+ (https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/)

Panelen liggen er sinds woensdag op het dak. Dus is nog allemaal nieuw ook :P en nog puzzelen hoe/wat.

Dit zijn de opties die de meter geven.
Maar heb daar dus nog niks van return tussen gezien.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
sensor.electricity_meter_active_tariff
sensor.electricity_meter_current_phase_l1
sensor.electricity_meter_current_phase_l2
sensor.electricity_meter_current_phase_l3
sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1
sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2
sensor.electricity_meter_long_power_failure_count
sensor.electricity_meter_power_consumption
sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l1
sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l2
sensor.electricity_meter_power_consumption_phase_l3
sensor.electricity_meter_short_power_failure_count
sensor.electricity_meter_voltage_phase_l1
sensor.electricity_meter_voltage_phase_l2
sensor.electricity_meter_voltage_phase_l3
sensor.electricity_meter_voltage_sags_phase_l1
sensor.electricity_meter_voltage_sags_phase_l2
sensor.electricity_meter_voltage_sags_phase_l3
sensor.electricity_meter_voltage_swells_phase_l1
sensor.electricity_meter_voltage_swells_phase_l2
sensor.electricity_meter_voltage_swells_phase_l3
sensor.gas_meter_gas_consumption

Communicatie voor aanmelden met/via Enexis loopt overigens nog. Dus daar wacht ik ook nog op bevestiging.
Je hebt toch de volgende sensors:

daarmee kan je uitlezen wat je teruggeeft aan het net.

• paQ
  • Nu online

Al gelukt.
Fill uitgeschakeld bij de boven en onderlijn

Zou het mogelijk zijn de fill onder de 0 uit te schakelen indien > 0?

[Voor 7% gewijzigd door paQ op 17-03-2023 21:42]

etienne001 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:19:
[...]

Je hebt toch de volgende sensors:

daarmee kan je uitlezen wat je teruggeeft aan het net.
Lekker misleidende naam, "production". Want het is dus niet "production" maar "return". De meter weet immers niet hoeveel de zonnepanelen opwekken.

@Paulus07 welke integrations heb je nu dus? Want de "Solar" sensoren die je opgeeft kan vanalles zijn maar niet iets uit de P1 / Slimme Lezer / ... integration. Wat het wel kan zijn is een integratie die met de omvormer babbelt (cloud based of rechtstreeks), een stukje software er tussenin (zoals Grott), een losse energiemeter die je (door de installateur) tussen de omvormer en groepenkast hebt laten plaatsen, .... Dit zijn dan allemaal sensoren die kijken naar hoeveel de omvormer opwekt / over de kabel naar de groepenkast stuurt. Terwijl een P1 meter alleen ziet wat jij vanaf de meter naar het net / de grid stuurt (en dat is dus "opwerk" minus "eigen verbruik").

• etienne001
RobertMe schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:52:
[...]

Lekker misleidende naam, "production". Want het is dus niet "production" maar "return". De meter weet immers niet hoeveel de zonnepanelen opwekken.
Het is maar hoe je het ziet, jij "produceert" stroom, dus hij meet je productie richting het net...
Wat je intern direct verbruikt kan je inzien als je de omvormer ook in HA koppelt.

Acties:
  • +3Henk 'm!
etienne001 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:58:
[...]

Het is maar hoe je het ziet, jij "produceert" stroom, dus hij meet je productie richting het net...
Wat je intern direct verbruikt kan je inzien als je de omvormer ook in HA koppelt.
Nee, de omvormer produceert stroom, niet de P1 meter. En het overschot lever je (terug*) het net. Ik kan echt geen logische verklaring verzinnen waarbij "productie" de daadwerkelijk correcte term is.

* ja "terugleveren" klinkt ook raar. Dat impliceert dat het in de eerste plaats al van het net af kwam, en het retour afzender gaat.

Maar misschien moet het wel gewoon "incoming" en "outgoing" zijn, of "inbound" en "outbound" :P

• etienne001
RobertMe schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:02:
[...]

Nee, de omvormer produceert stroom, niet de P1 meter. En het overschot lever je (terug*) het net. Ik kan echt geen logische verklaring verzinnen waarbij "productie" de daadwerkelijk correcte term is.

* ja "terugleveren" klinkt ook raar. Dat impliceert dat het in de eerste plaats al van het net af kwam, en het retour afzender gaat.

Maar misschien moet het wel gewoon "incoming" en "outgoing" zijn, of "inbound" en "outbound" :P
Je moet het zien vanaf de zijde netbeheerder.
Die ziet alleen de meter, dus hebt verbruik (comsumption) en hij ziet een productie, de meter produceert volgens de netbeheerder een stroom.
Dat het een omvormer is van zonnepanelen of wat voor een apparaat dan ook zal de netbeheerder een zorg zijn.... er wordt een stroom geproduceerd die hij moet registreren :*)

Inkomen en uitkomend zou ook weer verwarring kunnen opwekken...
Wat is inkomend (net op, of pand in?) 8)7

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ja heeeee nu niet nog lastiger gaan maken he met die naampjes :P
Was al blij dat de P1 meter iets teruggaf aan waardes om iets mee te doen.

Moet ff kijken naar die 3:

Zie daarbij de melding "disabled by integration" staan :S

Heb ik ze overigens alle 3 nodig en moet ik ze dan ook alle 3 invullen bij dat energy dashboard onder "Return to grid"?

Sorry voor de n00b vragen. Dit gedeelte is nog nieuw zeker nu met zonnepanelen erbij etc :)

• etienne001
@Paulus07

Ik denk dat je morgen bij zonnig daglicht (of je moet nu nog zonlicht hebben :9 ) even moet kijken bij de entiteiten:

Die kan je ook invoeren in je dashboard voor de energie configuratie...
Denk er aan dat het een uur duurt in je energie dashboard voordat je daadwerkelijk opgeslagen waardes ziet.

In vorige berichten sprak ik over power production, dit moet dus energy zijn 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:37
septillion schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:04:
@Daros Daarvan heb ik weinig weet :+ Zag alleen dat je templates kunt gebruiken in een shell command.
Het werkt! _/-\o_ Thanks voor alle hulp.

code:
1
2
shell_command:
  set_setpoint_woonkamer: 'curl -X POST -d "{\"status\": { \"process\": { \"thermostats\": [ {\"index\": 6, \"setpoint\": {{ data }}} ] } } }" 192.168.16.8/set_config.cgi'

En in de automation:
code:
1
2
3
service: shell_command.set_setpoint_woonkamer
data_template:
  data: "{{ states.climate.woonkamer_vloerverwarming.attributes.temperature }}"

Uiteindelijk een port mirror op mijn switch gemaakt om zo via wireshark uit te lezen wat de module voor data ontvangt, vanuit hier kon ik beter debuggen en het werkend maken met hulp van @septillion en ChatGPT.

• enzoronald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-03 21:53
Ik heb de dynamische tarieven allemaal in het energy dashboard zitten maar de gasprijs pakt hij niet goed. Ik doe dit nu via Nordpol, alleen die geeft elke nacht geen data tot een uur of 9:00. Dat betekend dat ik voor die uren geen tarief zou hebben en ik dus de ochtend douches mis.

Is er een manier om t tarief, zolang t dan nog niet bekend is, in ieder geval op t tarief van gisteren te houden?

Acties:
  • +1Henk 'm!
etienne001 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:27:
Denk er aan dat het een uur duurt in je energie dashboard voordat je daadwerkelijk opgeslagen waardes ziet.
Statistieken worden altijd opgebouwd en opgeslagen. Het aanpassen van het dashboard om langer bestaande entiteiten er aan toe te voegen zou dus direct moeten werken. Immers zijn de statistieken, die het dashboard gebruikt, al over al die tijd opgebouwd.

@Paulus07, ik heb zelf geen SlimmeLezer, maar je kunt waarschijnlijk het beste kiezen voor een totaal sensor, of een high/low splitsing. De phase* sensoren zullen alleen iets doen als je ook een 3-fase aansluiting hebt. Anders gaat gewoon alles over l1 heen. En die informatie zal gok ik ooo niet heel interessant zijn (hoog & laag tarief is mogelijk zelfs niet interessant, grote kans dat je maar 1 tarief hebt). En daarnaast: je hebt dezelfde entities in de consumed vorm, dus meest logisch is om bij production de tegenhanger(s) te gebruiken. Een totaal sensor voor afname (dus niet gesplitst) en vervolgens voor teruglevering in de drie fasen is ook raar.

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:07
enzoronald schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 23:04:
Ik heb de dynamische tarieven allemaal in het energy dashboard zitten maar de gasprijs pakt hij niet goed. Ik doe dit nu via Nordpol, alleen die geeft elke nacht geen data tot een uur of 9:00. Dat betekend dat ik voor die uren geen tarief zou hebben en ik dus de ochtend douches mis.

Is er een manier om t tarief, zolang t dan nog niet bekend is, in ieder geval op t tarief van gisteren te houden?

[Afbeelding]
Nordpool? Weet je het zeker? Voor zover ik weet levert die partij geen gasprijzen namelijk.

Ik gebruik zelf de EnergyZero-integratie, en ik loop tegen precies hetzelfde probleem aan als jij. Ik heb dat opgelost door een template-sensor te maken voor de gasprijs. Deze sensor neemt de gasprijs van de EnergyZero-integratie en telt daar belastingen en inkoopkosten bij op (voor de all-in prijs). Maar als de EnergyZero-api weer eens niks teruggeeft (wat bijna elke dag gebeurt), dan neemt hij gewoon de oude waarde.

Dit is mijn sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
template:
  - sensor:
      - name: "Gas price"
        unique_id: gas_price
        device_class: monetary
        unit_of_measurement: "€/m³"
        state: >
          {% set marktprijs_incl_btw = states('sensor.energyzero_today_gas_current_hour_price') | float(0) %}
          {% set belasting_per_m3_incl_btw = 0.592658 %}
          {% set opslag_incl_btw = 0.08275 %}
          {% set gas_price = (marktprijs_incl_btw + belasting_per_m3_incl_btw + opslag_incl_btw) | round(3) %}
          {{ gas_price if states('sensor.energyzero_today_gas_current_hour_price') | is_number else states('sensor.gas_price') }}

In de laatste regel doe ik de check of EnergyZero een waarde teruggeeft, en zo niet dan neemt hij de waarde over van zichzelf (dus de oude waarde van deze sensor). Zoiets kan je gebruiken om te bereiken wat je wilt.

• enzoronald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-03 21:53
Sicco92 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 23:29:
[...]

Nordpool? Weet je het zeker? Voor zover ik weet levert die partij geen gasprijzen namelijk.

Ik gebruik zelf de EnergyZero-integratie, en ik loop tegen precies hetzelfde probleem aan als jij. Ik heb dat opgelost door een template-sensor te maken voor de gasprijs. Deze sensor neemt de gasprijs van de EnergyZero-integratie en telt daar belastingen en inkoopkosten bij op (voor de all-in prijs). Maar als de EnergyZero-api weer eens niks teruggeeft (wat bijna elke dag gebeurt), dan neemt hij gewoon de oude waarde.

Dit is mijn sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
template:
  - sensor:
      - name: "Gas price"
        unique_id: gas_price
        device_class: monetary
        unit_of_measurement: "€/m³"
        state: >
          {% set marktprijs_incl_btw = states('sensor.energyzero_today_gas_current_hour_price') | float(0) %}
          {% set belasting_per_m3_incl_btw = 0.592658 %}
          {% set opslag_incl_btw = 0.08275 %}
          {% set gas_price = (marktprijs_incl_btw + belasting_per_m3_incl_btw + opslag_incl_btw) | round(3) %}
          {{ gas_price if states('sensor.energyzero_today_gas_current_hour_price') | is_number else states('sensor.gas_price') }}

In de laatste regel doe ik de check of EnergyZero een waarde teruggeeft, en zo niet dan neemt hij de waarde over van zichzelf (dus de oude waarde van deze sensor). Zoiets kan je gebruiken om te bereiken wat je wilt.
Je hebt gelijk 😄 gebruik Nordpool voor stroom en energyzero voor gas. Had idd ook een template voor totaalprijs incl btw etc (dan wel op basis van een input veld in HA zelf).
Ik ga eens proberen de template aan te passen obv jou input. Dank je !

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:08
Ik heb HA SUPERVISOR draaien op mijn Synology NAS in Docker. Maar krijg een aantal integraties en Add-ons niet aan de praat, vooral als er iets aangepast moet worden.
Ik twijfel of dat komt door mijn skills of dat HA SUPERVISOR in docker op een SYNOLOGY eigenlijk niet kan en je dit in VM moet draaien. Kan iemand dit bevestigen.

Helaas ondersteund mijn DS1513+ geen VM dus vandaar mijn pogingen om Ha "Supervisor" te draaien in Docker.

Graag tips en advies.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:43
Kalentum schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:18:
[...]

Je kan het uitproberen bij Ontwikkelhulpmiddelen -> Sjablonen

Deze code
Python:
1
{{ states('sensor.warmtepomp_verbruik_kwh'+'695') }}

is het zelfde als
Python:
1
{{ states('sensor.warmtepomp_verbruik_kwh695') }}

Want je combineert twee tekstreeksen

Wat je eigenlijk wil is waarschijnlijk: (met fix van @septillion)
Python:
1
{{ states('sensor.warmtepomp_verbruik_kwh') | float(default=0)  + 695 }}
Waar komt dit stukje code? In de automation?

ehhhh..HOI

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:12
Hallo,

ik ben bezig met steppers, mechanische ventilatie en ESPhome.

Tot nu toe lukt het me om 1 stepper aan te sturen, maar als ik de 2de toevoeg krijg ik niet wat ik verwacht.

Dit heb ik nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
number:
  - platform: template
    name: Stepper1 Control
    min_value: 0
    max_value: 550
    step: 1
    set_action:
      then:
        - stepper.set_target:
            id: stepper1
            target: !lambda 'return x;'

stepper:
  - platform: a4988
    step_pin: GPIO32
    dir_pin: GPIO33
    sleep_pin: 
      number: 13
      inverted: True
    max_speed: 250 steps/s

switch:
  - platform: gpio
    pin: 25
    name: "reset_step_driver"
    id: res
    inverted: true
    on_turn_on:
    - delay: 500ms
    - switch.turn_off: res

output:
  - platform: ledc
    id: ventilatie_output

fan:
  - platform: speed
    output: ventilatie_output
    name: "Ventilatie Fan"

Hoe voeg ik nu nog steppers toe? De bedoeling is om 4 steppers aan te sturen

Wat heb ik al geprobeerd?
Copy en paste van number en stepper, uiteraard de naam en pins veranderd.
Maar dit werkt niet.

En hoe null je je stepperwaarde in esphome? 8)7
RedPas schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:39:
Hallo,

ik ben bezig met steppers, mechanische ventilatie en ESPhome.

Tot nu toe lukt het me om 1 stepper aan te sturen, maar als ik de 2de toevoeg krijg ik niet wat ik verwacht.

Dit heb ik nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
number:
    set_action:
      then:
        - stepper.set_target:

stepper:
    sleep_pin: 

switch:
    on_turn_on:

output:

fan:

Hoe voeg ik nu nog steppers toe? De bedoeling is om 4 steppers aan te sturen

Wat heb ik al geprobeerd?
Copy en paste van number en stepper, uiteraard de naam en pins veranderd.
Maar dit werkt niet.

En hoe null je je stepperwaarde in esphome? 8)7
Komt dat allemaal in één config? Dan moet je de tweede stepper als een tweede item onder dezelfde stepper: key zetten. Je moet dus niet de key herhalen.

Home Assistant configuratie

• Slinkos
etienne001 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:58:
[...]

De praktijk wijst uit dat het misleidend is. Ik heb deze fout namelijk al heeeeeeel vaak gemaakt zie. worden.
Ik ging er niet voor niets al vanuit dat deze fout gemaakt was. Dit was in feite nergens aan te zien, maar kon ik gewoon al raden.

[Voor 13% gewijzigd door Slinkos op 18-03-2023 11:37]

• RedPas
@TheFes Zo bedoel je?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
number:
    set_action:
      then:
        - stepper.set_target:

name: Stepper2 Control
    set_action:
      then:
        - stepper.set_target:
            id: stepper2

stepper:
    sleep_pin: 

step_pin: 27
    dir_pin: 26
    sleep_pin: 

Zover ben ik ook geraakt, dacht dat het enkel maar toevoegen was.
Maar zodra ik dit doe doen de steppers niks of weinig

• Slinkos
etienne001 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:09:
[...]

Je moet het zien vanaf de zijde netbeheerder.
Die ziet alleen de meter, dus hebt verbruik (comsumption) en hij ziet een productie, de meter produceert volgens de netbeheerder een stroom.
Dat het een omvormer is van zonnepanelen of wat voor een apparaat dan ook zal de netbeheerder een zorg zijn.... er wordt een stroom geproduceerd die hij moet registreren :*)

Inkomen en uitkomend zou ook weer verwarring kunnen opwekken...
Wat is inkomend (net op, of pand in?) 8)7
Dat is naar mijn mening recht praten wat krom is. Waarom moet ik het vanaf de netbeheerder zien? Ik ben toch geen netbeheerder? Home Assistant zelf heeft het ook over Grid consumption en Return to grid. Het zou veel duidelijker zijn als de entity namen hiermee overeenkomen.

RedPas schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:18:
@TheFes Zo bedoel je?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
number:
    set_action:
      then:
        - stepper.set_target:

set_action:
      then:
        - stepper.set_target:

stepper:
    sleep_pin: 

sleep_pin: 

Zover ben ik ook geraakt, dacht dat het enkel maar toevoegen was.
Maar zodra ik dit doe doen de steppers niks of weinig
Dat was inderdaad wel wat ik bedoelde

• RedPas
Ik zal es de volledige code posten,
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
esphome:
  name: ventilatie-unit
  friendly_name: Ventilatie-unit
  on_boot:
    then:
    - stepper.report_position:
        position: 0
    - stepper.set_target:
        target: 1000

esp32:
  board: esp32dev
  framework:
    type: arduino

logger:

api:
  encryption:
    key: ""

ota:
  password: ""

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# hotspot 
  ap:
    ssid: "Ventilatie-Unit Fallback Hotspot"
    password: ""

captive_portal:

uart:
  rx_pin: 1
  tx_pin: 3
  baud_rate: 19200

dallas:
  - pin: 23

sensor:
  - platform: wifi_signal 
    name: "WiFi Signal dB"
    id: wifi_signal_db
    update_interval: 60s
    entity_category: "diagnostic"  

- platform: uptime
    name: Uptime Sensor

- platform: dallas
    address: 0x1e3c5bf649d1e428
    name: "Temperature In"
  - platform: dallas
    address: 0xdf3c4ff649117328
    name: "Temperature Motor"

- platform: dht
    pin: 12
    temperature:
      name: "Air Out Temperature"
    humidity:
      name: "Air Out Humidity"
    update_interval: 10s  

text_sensor:
  - platform: wifi_info
    ip_address:
      name: ESP IP Address
    ssid:
      name: ESP Connected SSID
    bssid:
      name: ESP Connected BSSID
    mac_address:
      name: ESP Mac Wifi Address
    scan_results:
      name: ESP Latest Scan Results

number:
    set_action:
      then:
        - stepper.set_target:

set_action:
      then:
        - stepper.set_target:

stepper:
    sleep_pin: 

sleep_pin: 

switch:
    on_turn_on:

output:

fan:

ledc en fan vormen samen de 0-10v voor de snelheidsregeling, dit stuk werkt goed.
Ter info de test opbouw:

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:29
Ik wil de kwaliteit van de lucht gaan meten, ik ben vast niet de enige die dit doet. Wat meten jullie allemaal en welke sensoren gebruiken jullie?

PSN ID: Svennie-NL

Svennie schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:33:
Ik wil de kwaliteit van de lucht gaan meten, ik ben vast niet de enige die dit doet. Wat meten jullie allemaal en welke sensoren gebruiken jullie?
Ik denk dat ik een paar van die nieuwe sensoren van Ikea ga kopen. Die blijken gewoon op Zigbee te werken

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-03 21:09
TheFes schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:42:
[...]

Ik denk dat ik een paar van die nieuwe sensoren van Ikea ga kopen. Die blijken gewoon op Zigbee te werken
Deze?
https://www.ikea.com/be/n...16SAI0EAQYASABEgK9KPD_BwE

Hoe goed zijn die, voor die prijs kan dat toch nauwelijks goed zijn? Of ben ik mis.

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:58

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-03 21:09
Ah es kijken want deze die ik zei, lijken slecht volgens reviews

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wanneer wordt een voorwaarde van een trigger gecheckt, voor of na?

In mijn geval wil ik dat de thermostaat aan gaat als er iemand thuis komt en er nog niemand thuis is (maar niet als er al iemand is).

Heb als trigger dat er (middels ping-check) gekeken wordt of ik of mijn vrouw van not_home naar home gaat.
En dan heb ik als voorwaarde dat we allebei op not_home moeten staan.

Maar als de voorwaarde pas na de trigger gecheckt wordt is dat natuurlijk nooit true :P
anandus schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:17:
Wanneer wordt een voorwaarde van een trigger gecheckt, voor of na?

In mijn geval wil ik dat de thermostaat aan gaat als er iemand thuis komt en er nog niemand thuis is (maar niet als er al iemand is).

Heb als trigger dat er (middels ping-check) gekeken wordt of ik of mijn vrouw van not_home naar home gaat.
En dan heb ik als voorwaarde dat we allebei op not_home moeten staan.

Maar als de voorwaarde pas na de trigger gecheckt wordt is dat natuurlijk nooit true :P
De voorwaarde wordt na de trigger gecheckt.
Maar de state van zone.home geeft aan hoeveel mensen er thuis zijn. Dus je kunt triggeren op een state change from: "0"

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Plus Fijnstof meters (zelf meten luchtkwaliteit)

Met die twee samen heeft @Svennie de belangrijkste dingen qua luchtkwaliteit gedekt :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• anandus
  • Niet online
TheFes schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:55:
[...]

De voorwaarde wordt na de trigger gecheckt.
Maar de state van zone.home geeft aan hoeveel mensen er thuis zijn. Dus je kunt triggeren op een state change from: "0"
Ja en nee. Ik had dat eerst ook. Maar het probleem is dat dat voor mijn vrouw niet goed werkt, HA denkt veel te vaak dat ze thuis is als ze allang weg is :P Vandaar dat ik het via ping doe.

Maar het wordt dus na de trigger gecheckt. Hmm. Dan moet ik twee automations maken, denk ik? (vrouw komt thuis en ik ben niet thuis. En eentje voor als ik thuiskom en mijn vrouw is niet thuis).
Of weet iemand een betere manier?

[Voor 19% gewijzigd door anandus op 18-03-2023 15:13]

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:50
anandus schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:11:
[...]

Ja en nee. Ik had dat eerst ook. Maar het probleem is dat dat voor mijn vrouw niet goed werkt, HA denkt veel te vaak dat ze thuis is als ze allang weg is :P Vandaar dat ik het via ping doe.

Maar het wordt dus na de trigger gecheckt. Hmm. Dan moet ik twee automations maken, denk ik? (vrouw komt thuis en ik ben niet thuis. En eentje voor als ik thuiskom en mijn vrouw is niet thuis).
Trackers combineren in een person? En dan alsnog zone.home gebruiken.
anandus schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:11:
[...]

Je kunt die ping device trackers ook toevoegen aan de person entities en dan werken ze ook voor de state van zone.home

• anandus
  • Niet online
TheFes schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:23:
[...]

Je kunt die ping device trackers ook toevoegen aan de person entities en dan werken ze ook voor de state van zone.home
Oh, dat is wel eentje om uit te proberen.

En hoe werkt dat als de ping op not_home staat, maar de telefoon op home?
Al kan ik eventueel ook haar telefoon uitzetten (edit: in Home Assistant dus :+), misschien is dat de oplossing.

[Voor 3% gewijzigd door anandus op 18-03-2023 15:30]

anandus schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:29:
[...]

Oh, dat is wel eentje om uit te proberen.

En hoe werkt dat als de ping op not_home staat, maar de telefoon op home?
Al kan ik eventueel ook haar telefoon uitzetten (edit: in Home Assistant dus :+), misschien is dat de oplossing.
Dat staat uitgelegd in de docs
https://www.home-assistant.io/integrations/person/

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:48
krizzziz schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 08:41:
[...]

Waar komt dit stukje code? In de automation?
Als het werkt wel ja. Ik verwees naar de plek waar je template code kan uitproberen.

PV Output

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:48
RobertMe schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:02:
[...]

Youless integratie gebruikt 'power_delivery_high' voor 'terugleveren' (export), vond ik ook verwarrend, want 'delivery' kan ook afgeleverde energie betekenen. Voor mijn eigen logging hou ik voor P1 de termen import en export aan, die vind ik wel duidelijk genoeg. En voor wat er uit de omvormer komt 'productie' en wat ik verbruik 'consumptie'

PV Output

• RedPas
We zijn op de goede weg...
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
number:
    set_action:
      then:
        - stepper.set_target:

set_action:
      then:
        - stepper.set_target:

Wat nu werkt:
bij reboot esp doen beide steppers elk hun 1000 stappen, beiden in goede richting
Stepper1 aansturen via HA werkt niet
Stepper2 aansturen via HA werkt wel

Wat ik wel weet, dat het meer dan tijd is voor de apero

[Voor 0% gewijzigd door septillion op 20-03-2023 10:35. Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub]

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:09

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

GorgeousMetal schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:30:
[...]

Ik zelf gebruik Daikin Airconditioner met HACS. Zie deze link .

[Afbeelding]
Wil enkel melden dat ook dit voor mij gewerkt heeft met mijn 2023 modellen.
Ik zelf gebruik Daikin Airconditioner met HACS. Zie deze Daikin Residential HASS integration via HACS
Zoekfunctie bracht weinig items helaas in dit deel.

• RedPas
RedPas schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 17:33:
We zijn op de goede weg...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
number:
    set_action:
      then:
        - stepper.set_target:

set_action:
      then:
        - stepper.set_target:

Wat nu werkt:
bij reboot esp doen beide steppers elk hun 1000 stappen, beiden in goede richting
Stepper1 aansturen via HA werkt niet
Stepper2 aansturen via HA werkt wel

Wat ik wel weet, dat het meer dan tijd is voor de apero
Probleem gevonden :)

Beide steppers hebben zelfde sleep pin in de config.
Als de enable hoog hou werken beide steppers.
Maar ik wil wel graag dat alles in sleep gaat.

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:43
Hopelijk kunnen jullie helpen met het volgende;

Mijn warmtepomp geeft de status aan dmv een integer

3 = Warm water verwarmen
2 = Woning verwarmen
1 = Standbye

Daarnaast zit de warmtepomp op een verbruiksmeter aangesloten die het huidige verbruik in Watt als entiteit heeft. Daarnaast heb ik een integral sensor aangemaakt voor het totale verbruik.

Graag zou ik het vebruikt per status per dag willen weten. Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken?

Ik dacht eraan om drie template-sensoren aan te maken die alleen het opgenomen vermogen (Watt) aangeven bij een bepaalde status en vervolgens een integrale sensor voor elke vermogenssensor aan te maken. Maar misschien zijn er nog betere methodes. Hebben jullie tips?

• Svennie
bedankt iedereen voor de tips en links, veel leesvoer om in te duiken. Die nieuwe Ikea sensor is de moeite waard om eens te proberen. Bij het zoeken kwam ik dit project tegen:

https://community.home-as...-co2-motion-sensor/282344

de motion sensor heb ik niet nodig maar verder is het een interessant project. Het hangt er natuurlijk van af hoe goed de sensoren zijn, ze gebruiken de DHT22 en de MH-Z19C. Die lijken mij afdoende voor het doel maar het is wellicht beter om wat meer uit te geven aan betere/betrouwbaardere sensoren? Nog even goed verder lezen.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:46
Zou het moeten doen.
Het is namelijk een supported device op Zigbee2MQTT

• Svennie
CappieL schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:03:
[...]
Zou het moeten doen.
Het is namelijk een supported device op Zigbee2MQTT
Dan pikt ZHA ze ook wel op, ik ga er straks een halen, ben benieuwd hoe ze werken, dat wil zeggen als er voorraad is, zijn er nu nog maar 2 op voorraad

• RedPas
https://www.netatmo.com/n...ndoor-air-quality-monitor

Deze staan bij ons in de Gamma aan -50%. Ze vragen nog 56 euro.
Is er iemand die ervaring heeft met dit product?
RedPas schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:14:
https://www.netatmo.com/n...ndoor-air-quality-monitor

Deze staan bij ons in de Gamma aan -50%. Ze vragen nog 56 euro.
Is er iemand die ervaring heeft met dit product?
Geen ervaring, maar er is een core integratie waarbij de air quality monitor ook genoemd wordt.
Is wel cloud polling, dus geen lokale API.

• RedPas
TheFes schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:19:
[...]

Geen ervaring, maar er is een core integratie waarbij de air quality monitor ook genoemd wordt.
Is wel cloud polling, dus geen lokale API.
Denk dat ik toch es 1 zal kopen, al is het maar om open te doen, naar de ingewanden te kijken, gebruikte materialen...

En dan proberen ESPhome op te flashen >:)

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:58
Ik heb een vreemd probleem.
Een week of wat geleden wat Ikea-spul gekocht, werkt prima op m'n Conbee II en Z2MQTT.
Nu krijg ik een melding van Z2MQTT dat er een update beschikbaar is.
Ik kan klikken wat ik wil op "Install" maar dat helpt niet, er gebeurt niks.
Ook niet na een volledige herstart van HA.

Wat zou ik verder nog kunnen doen?

[Voor 21% gewijzigd door Ora et Labora op 20-03-2023 10:12]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:55
Ora et Labora schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:11:
Een week of wat geleden wat Ikea-spul gekocht, werkt prima op m'n Conbee II en Z2MQTT.

[Afbeelding]
Gaat het om een switch welke op een batterij werkt? Als dat zo is, moet je je device eerst wakker maken (druk een keer op de knop of zo) vlak voordat je op update of install klikt.

PSN: PcDCch

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:58
Mozart schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:16:
[...]

Gaat het om een switch welke op een batterij werkt? Als dat zo is, moet je je device eerst wakker maken (druk een keer op de knop of zo) vlak voordat je op update of install klikt.
Yep, een lichtschakelaar. Dank, dat ga ik proberen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:31
Daros schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:44:
[...]

Het werkt! _/-\o_ Thanks voor alle hulp.

code:
1
2
shell_command:
  set_setpoint_woonkamer: 'curl -X POST -d "{\"status\": { \"process\": { \"thermostats\": [ {\"index\": 6, \"setpoint\": {{ data }}} ] } } }" 192.168.16.8/set_config.cgi'

En in de automation:
code:
1
2
3
service: shell_command.set_setpoint_woonkamer
data_template:
  data: "{{ states.climate.woonkamer_vloerverwarming.attributes.temperature }}"

Uiteindelijk een port mirror op mijn switch gemaakt om zo via wireshark uit te lezen wat de module voor data ontvangt, vanuit hier kon ik beter debuggen en het werkend maken met hulp van @septillion en ChatGPT.
Mooi dat het is gelukt!

Zou ik alleen states.climate.woonkamer_vloerverwarming.attributes.temperature vervangen door state_attr('climate.woonkamer_vloerverwarming', 'temperature) zodat er foutafvanging is. Eventueel kan dat dan ook direct in het shell commando maar had schijnbaar een quote niet juist geëscapt :+ Andere kant ook leuk dat het met een var kan :)

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:02
Ora et Labora schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:11:

[Afbeelding]
Hou er rekening mee dat deze updates heel lang duren.
Ik klik meestal op update en check een uur of twee nog eens of die klaar is.
Als ik me niet vergis kan je in Z2M zelf de voortgang zien van de update.
Er mist inderdaad wel wat feedback vanuit de HA view dat de update daadwerkelijk bezig is.

• septillion
@Ora et Labora en @-Casper zelf twee keer een update gedaan (maar dan Z2M) maar dat duurde inderdaad zo lang en gebruikte zo veel batterij dat ik me toen heb voorgenomen dat alleen nog aan een labvoeding uit te voeren. Dus wees gewaarschuwd :+

• septillion
wouter.N schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:48:
Hopelijk kunnen jullie helpen met het volgende;

Mijn warmtepomp geeft de status aan dmv een integer

3 = Warm water verwarmen
2 = Woning verwarmen
1 = Standbye

Daarnaast zit de warmtepomp op een verbruiksmeter aangesloten die het huidige verbruik in Watt als entiteit heeft. Daarnaast heb ik een integral sensor aangemaakt voor het totale verbruik.

Graag zou ik het vebruikt per status per dag willen weten. Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken?

Ik dacht eraan om drie template-sensoren aan te maken die alleen het opgenomen vermogen (Watt) aangeven bij een bepaalde status en vervolgens een integrale sensor voor elke vermogenssensor aan te maken. Maar misschien zijn er nog betere methodes. Hebben jullie tips?
Heb je alleen het huidige vermogen als sensor of ook het energieverbruik?

Mijn idee zou zij om een utility meter met 3 tarrifs te maken. Daar moet je wel al energie (Wh) in stoppen dus als je die niet als sensor al beschikbaar hebt dan eerst een integraal sensor. Weet wel dat die wat onnauwkeurigheid hebben.

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:02
septillion schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:31:
@Ora et Labora en @-Casper zelf twee keer een update gedaan (maar dan Z2M) maar dat duurde inderdaad zo lang en gebruikte zo veel batterij dat ik me toen heb voorgenomen dat alleen nog aan een labvoeding uit te voeren. Dus wees gewaarschuwd :+
Ik heb dit vooralsnog alleen voor Hue lampen gedaan dus daar hoef ik me niet druk te maken over een batterij :+

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:12

ajaxalex

`Kroon

Ik heb sinds kort 2 spots die netjes op 10% aangaan zodra mijn wekker gaat in de slaapkamer.
Echter wil ik graag dat zodra ik met de hand de spots aanzet deze wel op 100% aangaan i.p.v. 10%.
Dus heb de onderstaande automation gemaakt met als voorwaarde dat het niet komt doordat de automation is aangeroepen van de wekker.

Ik krijg het alleen niet voor elkaar op deze manier, iemand tips hiervoor?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
- id: '1679311137153'
  alias: Slaapkamer helderheid default
  description: ''
  trigger:
  - platform: device
    type: turned_on
    device_id: 4f61e517c4f87480d60389d247499ebb
    entity_id: light.slaapkamer_links_light
    domain: light
    device_id: ed5e79f64186f8dc33640da6c40916ec
    entity_id: light.slaapkamer_rechts_light_2
  condition:
  - condition: not
    conditions:
    - condition: state
      entity_id: automation.test_lampen
      attribute: last_triggered
      state: 'on'
  action:
  - device_id: 4f61e517c4f87480d60389d247499ebb
    domain: number
    entity_id: number.slaapkamer_links_on_level
    type: set_value
    value: 100
  - device_id: ed5e79f64186f8dc33640da6c40916ec
    entity_id: number.slaapkamer_rechts_on_level_2
  mode: single

[Voor 38% gewijzigd door septillion op 20-03-2023 13:22. Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub]

ajaxalex schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:38:
Ik heb sinds kort 2 spots die netjes op 10% aangaan zodra mijn wekker gaat in de slaapkamer.
Echter wil ik graag dat zodra ik met de hand de spots aanzet deze wel op 100% aangaan i.p.v. 10%.
Dus heb de onderstaande automation gemaakt met als voorwaarde dat het niet komt doordat de automation is aangeroepen van de wekker.

Ik krijg het alleen niet voor elkaar op deze manier, iemand tips hiervoor?

[Afbeelding]
We kunnen een stuk beter helpen als je de YAML code deelt in plaats van een screenshot

• septillion
@ajaxalex Als "Lampen aan wekker Alex" een automation entity is gaat het niet zo werken. Die is namelijk aan zolang de automation enabled is, dat zegt dus niets over de trigger. Daarnaast is de automation waarschijnlijk al afgelopen voor de conditie bekeken wordt.

Twee opties:
- Maak een helper die je tijdelijk aan zet als je wekker gaat
- Of je moet de context / parent_id gaan bekijken waardoor iets gebeurde. Ook wat over gepost in vorige deel.

• ajaxalex

ajaxalex

`Kroon

TheFes schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:41:
[...]

We kunnen een stuk beter helpen als je de YAML code deelt in plaats van een screenshot
Code toegevoegd aan orginele post.

• septillion
@ajaxalex Dan was mijn vorige antwoord juist, dat kan zo niet :)
ajaxalex schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:19:
[...]

Code toegevoegd aan orginele post.
Wat de standaard aanpak voor overrides van automations bij manuele acties is:
  • maak een input_boolean aan
  • zet in de input_boolean aan als eerste stap in je automation
Vervolgens, als de lamp aan gaat
  • Check of de input boolean uit staat in de conditon
  • Zo ja, lamp op 100%
En als de lamp uit gaat (ongeacht of dat door een automation of manuele actie is)
  • Zet de lamp input_boolean uit

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion

• ajaxalex

ajaxalex

`Kroon

TheFes schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:51:
[...]

Wat de standaard aanpak voor overrides van automations bij manuele acties is:
  • maak een input_boolean aan
  • zet in de input_boolean aan als eerste stap in je automation
Vervolgens, als de lamp aan gaat
  • Check of de input boolean uit staat in de conditon
  • Zo ja, lamp op 100%
En als de lamp uit gaat (ongeacht of dat door een automation of manuele actie is)
  • Zet de lamp input_boolean uit
Ik ben hier niet helemaal in thuis maar dat zou dan zo zitten, snap alleen de laatste actie niet die je zegt.
YAML:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
- id: '1679311137153'
  alias: Slaapkamer helderheid default
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - input_boolean.manuallichtslaapkamer
    attribute: 'on'
  condition:
    entity_id: input_boolean.manuallichtslaapkamer
    state: 'off'
  action:

• Svennie
Ik wil een lijst maken van mijn deursensoren en die sorteren op wanneer ze voor het laatst geopend zijn. Dit is voor een enkele sensor niet moeilijk:

YAML:
1
{{ states.binary_sensor.lumi_lumi_sensor_magnet_aq2_opening_4.last_changed }}

Maar kan ik die ook toevoegen aan een lijst, de lijst maak ik zo:

YAML:
1
2
3
4
5
6
{% set ns = namespace(sensors=[]) %}
{% for state in states.binary_sensor
  | selectattr('attributes.device_class', 'defined')
  | selectattr('attributes.device_class', '==', 'opening') %}
  {% set ns.sensors = ns.sensors + [dict(name=state.name)] %}
{% endfor %}

Acties:
  • +1Henk 'm!
Svennie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:12:
Ik wil een lijst maken van mijn deursensoren en die sorteren op wanneer ze voor het laatst geopend zijn. Dit is voor een enkele sensor niet moeilijk:

YAML:
1
{{ states.binary_sensor.lumi_lumi_sensor_magnet_aq2_opening_4.last_changed }}

Maar kan ik die ook toevoegen aan een lijst, de lijst maak ik zo:

YAML:
1
2
3
4
5
6
{% set ns = namespace(sensors=[]) %}
  | selectattr('attributes.device_class', '==', 'opening') %}
  {% set ns.sensors = ns.sensors + [dict(name=state.name)] %}
{% endfor %}
Is dit wat je zoekt?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
{{
  states.binary_sensor
    | selectattr('attributes.device_class', 'eq', 'opening')
    | sort(attribute='last_changed', reverse=True)
    | map(attribute='name')
    | list
}}

• Svennie
TheFes schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:25:
[...]

Is dit wat je zoekt?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
{{
  states.binary_sensor
    | selectattr('attributes.device_class', 'eq', 'opening')
    | sort(attribute='last_changed', reverse=True)
    | map(attribute='name')
    | list
}}
het is gewoon een state... daar had ik niet aan gedacht, nu kan ik verder _/-\o_ Het moet nog wat opgeruimder:

{'name': 'Deursensor garage roldeur Opening', 'tijd': datetime.datetime(2023, 3, 20, 20, 27, 24, 521838, tzinfo=datetime.timezone.utc)}

Maar dat komt wel goed met datum/tijd formatering

EDIT, dat is nog niet zo makkelijk, dit heb ik er van gemaakt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  | selectattr('attributes.device_class', '==', 'opening')
  | sort (attribute='last_changed', reverse=True) %}
  {% set tijd = state.last_changed | as_local() %}
  {% set ns.sensors = ns.sensors + [dict(name=state.name,tijd=tijd.day ~ '-' ~ tijd.month ~ '-' ~ tijd.year ~ ' om '~ tijd.hour ~ ':' ~ tijd.minute~ ':' ~ tijd.second)] %}
{% endfor %}

Ik krijg niet uitgevogeld hoe dit makkelijker kan, dit geeft (ik heb het weghalen van Deursensor en opening weggelaten ivm leesbaarheid van de YAML code):

{'name': 'Deursensor garage roldeur Opening', 'tijd': '20-3-2023 om 21:27:24'}

Dit is al beter, nu nog in een mooi lijstje op de UI. En dit kan ongetwijfeld korter en beter maar ik kon niks vinden dat datetime.datetime kan converteren. Wellicht doe ik wel te moeilijk om het in deze lijst al een leesbare datum/tijd te laten zijn en kan dat met een kaart in de UI wel automatisch?

[Voor 43% gewijzigd door Svennie op 20-03-2023 22:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Svennie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:33:
[...]

het is gewoon een state... daar had ik niet aan gedacht, nu kan ik verder _/-\o_ Het moet nog wat opgeruimder:

{'name': 'Deursensor garage roldeur Opening', 'tijd': datetime.datetime(2023, 3, 20, 20, 27, 24, 521838, tzinfo=datetime.timezone.utc)}

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  {% set ns.sensors = ns.sensors + [dict(name=state.name,tijd=tijd.day ~ '-' ~ tijd.month ~ '-' ~ tijd.year ~ ' om '~ tijd.hour ~ ':' ~ tijd.minute~ ':' ~ tijd.second)] %}
{% endfor %}

Ik krijg niet uitgevogeld hoe dit makkelijker kan, dit geeft (ik heb het weghalen van Deursensor en opening weggelaten ivm leesbaarheid van de YAML code):

Dit is al beter, nu nog in een mooi lijstje op de UI. En dit kan ongetwijfeld korter en beter maar ik kon niks vinden dat datetime.datetime kan converteren. Wellicht doe ik wel te moeilijk om het in deze lijst al een leesbare datum/tijd te laten zijn en kan dat met een kaart in de UI wel automatisch?
Denk dat je naar deze card op zoek bent :)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Svennie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:33:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
{% endfor %}

https://strftime.org

Voorbeeld:
{{ states.light.booglamp.last_changed.strftime('%d-%m om %H:%M') }}

Maar auto-entities kan inderdaad wat jij wil

• Svennie
thx @TheFes en @denuz Daar ga ik morgen mee verder, nu is het bedtijd

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
RedPas schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:26:
[...]

Denk dat ik toch es 1 zal kopen, al is het maar om open te doen, naar de ingewanden te kijken, gebruikte materialen...

En dan proberen ESPhome op te flashen >:)
@RedPas , @TheFes en @Svennie
Zoals al via de eerdere in dit forum vermelde links naar de specifieke "Tweakers luchtkwaliteit meters forums" te lezen valt, is CO2 erg belangrijk voor dit (ook EU aanbeveling).
Dus CO2 is het positieve van de Netatmo, maar geen PM 2.5 of TVOC. Voor mij hoeft de Netatmo al niet meer vanwege de Cloud :( en geen API.
Zie voor Teardown/review Netatmo (daar hoef je hem niet voor te kopen :) :( ):
https://www.fictiv.com/te...down-part-2-indoor-module

Bij de Nieuwe Ikea zie ik geen CO2 meting en de sensor is de "SEN54 from Sensirion", zie:
https://github.com/oleksi...RKA/blob/main/teardown.md
Dit is volgens mij dezelfde sensor als van eigen "Amazon Smart Air Quality Monitor". Die er in vele reviews redelijk slecht vanaf komt vanwege o.a. het ontbreken van CO2 meting.

Ik heb al wat Ecowitt spullen waaronder de Gateway GW2000 die "praat met HA" maar hun WH45 CO2 PM2.5 ect. sensor is mij te duur (190 euro via Amazon.de, 145 euro via China shop.Ecowitt) en er is te weinig info van (heeft Honeywell sensor???)

Ik heb net bij "Amazon.de" maar een Awair Element besteld (149,00 euro ex. 2% extra BTW en ex. verzending maar er gaat nog een coupon van 50 euro af !, dus komt die op dik 100 euro). De Awair is Wifi 2,4GHz en BLE for install via App.
In de al eerder genoemde links, zijn er vele positieve Awair reacties. Op Amazon.com ook wat negatieve reacties over o.a. de levensduur.
De Awair CO2 sensor is OKE en er is een API met een officiële HA integratie, dus dat ga ik maar eens proberen.

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-03 09:02
Zitten hier ook mensen die veel met Grafana/InfluxDB spelen? Zouden jullie eens mee willen kijken met mijn issue:

"Grafana / Home Assistant- Query issue"

• RedPas
@Antonio di Bedankt :)

Ben bezig zelf een mechanische ventilatie unit te maken. Nu zit ik in de testfase,
ben verschillende sensoren aan het testen. Losse sensoren he, geen modules.
Zoals bv:
de T6793,
ams OSRAM IAQ-CORE C, Air Quality Sensor,
MH-Z19 CO_2,

• septillion
@ajaxalex Iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
alias: Slaapkamer helderheid default + reset
description: ""
trigger:
    id: "on"
    type: turned_off
    id: "off"
    type: turned_off
condition:
    entity_id: input_boolean.lampen_wekker
    state: "off"
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
        sequence:
      - conditions:
        sequence:
          - service: input_boolean.turn_off
            data: {}
            target:

Die input_boolean moet je zelf aanmaken en aan zetten in je wekker automation.

En ga er wel even vanuit dat je weer naar 100% wilt als je een van de twee lampen uit hebt gezet.
@septillion @ajaxalex
Met state triggers zou je maar 2 triggers nodig hebben, en template conditions in de choose kan het met één trigger

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
trigger:
    entity_id:
      - light.slaapkamer_links_light
      - light.slaapkamer_rechts_light_2
    to:
      - "on"
      - "off"
condition:
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ trigger.to_state.state == 'on' }}"
        sequence:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ trigger.to_state.state == 'off' }}"
        sequence:
            target:

• septillion
@TheFes Zelf ook nog steeds geen fan van device triggers... Maar had even domme copy past gedaan. Maar houd het zelf graag template vrij, zeker voornieuwkomers.

Korter :+:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
trigger:
    entity_id:
    to: "on"
    entity_id:
    to: "off"
condition:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - service: light.turn_on
            data:
              brightness_pct: 100
            target:
              entity_id:
      - conditions:
        sequence:
            target:

Acties:
  • +1Henk 'm!
septillion schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:11:
@TheFes Zelf ook nog steeds geen fan van device triggers... Maar had even domme copy past gedaan. Maar houd het zelf graag template vrij, zeker voornieuwkomers.

Korter :+:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
trigger:
    entity_id:
    to: "on"
    entity_id:
    to: "off"
condition:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - service: light.turn_on
            data:
              brightness_pct: 100
            target:
              entity_id:
      - conditions:
        sequence:
            target:
Dit was inderdaad de versie met 2 triggers die ik voor ogen had
Oh, en inderdaad ook met service calls ipv device actions

• paQ
  • Nu online
Kan iemand me uitleggen waarom het 'begin' van een mini graph
A die rare piek geeft
B de waardes daarvan blijven wijzigen totdat ze uit beeld zijn?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
icon: mdi:currency-eur
entities:
  - entity: input_number.nullijn
    show_legend: false
    hide_type: true
    show_fill: false
hours_to_show: 12
show:
style: |
  ha-card .states.flex::after {
      content: "Inkoop: {{states('sensor.inkoop')|float}} EUR \A Verkoop: {{states('sensor.verkoop')|float | round(2)}} EUR";
      white-space: pre;
      }
color_thresholds:
  - value: -4
    color: '#a3c2d4'
  - value: 4
paQ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:06:
Kan iemand me uitleggen waarom het 'begin' van een mini graph
A die rare piek geeft
B de waardes daarvan blijven wijzigen totdat ze uit beeld zijn?

[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
icon: mdi:currency-eur
entities:
  - entity: input_number.nullijn
    show_legend: false
    hide_type: true
    show_fill: false
hours_to_show: 12
show:
style: |
  ha-card .states.flex::after {
      content: "Inkoop: {{states('sensor.inkoop')|float}} EUR \A Verkoop: {{states('sensor.verkoop')|float | round(2)}} EUR";
      white-space: pre;
      }
color_thresholds:
  - value: -4
    color: '#a3c2d4'
  - value: 4
Dat zal aan de waardes van sensor.balans liggen. Wat is de code daarvan?

• paQ
  • Nu online
TheFes schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:20:
[...]

Dat zal aan de waardes van sensor.balans liggen. Wat is de code daarvan?
YAML:
1
2
3
4

{{ (states('sensor.***_energy_today')|float /1000 * 0.295 + 
    states('sensor.kantoor_total_energy_today')|float * 0.295) | round(2) + 
   (states('sensor.accumulated_cost_***')|float * -1) | round(2) }}

ergo: (dagopbrengst beide omvormers in kWh x 0.295 euro) + (dagverbruik x -1)

ik moet het wijzigen wat nuanceren. Ik zie de waardes wel eens (kort) verspringen, maar komen daarna weer terug bij wat het was. Zou een interval kunnen zijn

Die 5,32 is de totale verkoop van gisteren.
De totale inkoop was 12,74.
Die 7,41 is dus in wezen de afgesloten balans. (en wat afrondverschil)

Die spike slaat alleen nergens op

[Voor 24% gewijzigd door paQ op 21-03-2023 11:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!
paQ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:25:
[...]

YAML:
1
2
3
4

{{ (states('sensor.***_energy_today')|float /1000 * 0.295 + 
    states('sensor.kantoor_total_energy_today')|float * 0.295) | round(2) + 
   (states('sensor.accumulated_cost_***')|float * -1) | round(2) }}

ergo: (dagopbrengst beide omvormers in kWh x 0.295 euro) + (dagverbruik x -1)

ik moet het wijzigen wat nuanceren. Ik zie de waardes wel eens (kort) verspringen, maar komen daarna weer terug bij wat het was. Zou een interval kunnen zijn
Dat is alleen het template, wat is de volledige code voor je sensor?
Ik kan nu niet zien of je een availability template hebt gebruikt (ik gok van niet) en of je het nieuwe of het oude format gebruikt.

Maar als je geen availability template gebruikt, dan gaat dit template in error na een reboot van HA, dit omdat je bronsensoren dan nog niet beschikbaar zullen zijn, en je je float filters geen default meegekregen hebben. Je probeert dan unavailable om te zetten naar een getal, en dat gaat niet.

Dat is dus op te lossen door ofwel defaults te gebruiken, ofwel een availability filter, ofwel op een andere manier (bijvoorbeeld met een if statement) de ongeldige states af te vangen.

• paQ
  • Nu online
Die sensoren uit het template is data uit een API, van solaredge en growatt. Die zou altijd beschikbaar moeten zijn. Of is dat niet wat je bedoelt?

Ergens snijden die waardes in de labels wel hout, maar de spike is...raar...
(Dat is overigens elke dag om 00:00)
paQ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:34:
Die sensoren uit het template is data uit een API, van solaredge en growatt. Die zou altijd beschikbaar moeten zijn. Of is dat niet wat je bedoelt?

Ergens snijden die waardes in de labels wel hout, maar de spike is...raar...
(Dat is overigens elke dag om 00:00)
Nee, die is niet altijd beschikbaar. Je template sensor rendert vrij snel na een reboot het template, voordat die integraties vanuit solaredge en growatt helemaal opgestart zijn. De growatt/solaredge sensoren staan dus na een reboot nog op unavailable wanneer het template daar al floats van wil maken.

Maar als het iedere nacht om 00:00 is, dan komt het waarschijnlijk omdat je daily sensors gebruikt, die niet tegelijk refreshen (logisch als het om verschillende integraties gaat).

Dus de kantoor sensor staat wellicht al op 0, terwijl die andere sensor nog niet op 0 staat. Daarom is het totaal dus fout, en dat zie je als een piek.

• paQ
  • Nu online
TheFes schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:40:
[...]

Nee, die is niet altijd beschikbaar. Je template sensor rendert vrij snel na een reboot het template, voordat die integraties vanuit solaredge en growatt helemaal opgestart zijn. De growatt/solaredge sensoren staan dus na een reboot nog op unavailable wanneer het template daar al floats van wil maken.

Maar als het iedere nacht om 00:00 is, dan komt het waarschijnlijk omdat je daily sensors gebruikt, die niet tegelijk refreshen (logisch als het om verschillende integraties gaat).

Dus de kantoor sensor staat wellicht al op 0, terwijl die andere sensor nog niet op 0 staat. Daarom is het totaal dus fout, en dat zie je als een piek.
Juistem. zoiets dacht ik al.
OK, dan is het dus in wezen zaak om de data uit een andere (bijv realtime) bron te halen?

Ik ga eens kijken of ik hem rechtsreeks uit de P1 (van de SAP) kan halen dan. Even uitvissen of dat gaat met een additionele Tibber Pulse bijv. HomeWizard is niet zo van 2 meters in 1 app, tenzij je een extra abo neemt... en dat vind ik het niet waard.

Aan de andere kant: in de nacht staan de omvormers uit, en 'dus' op 0 (al heel lang)

[Voor 3% gewijzigd door paQ op 21-03-2023 11:44]

• K0ENH
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-03 12:43
Beste tweakers,

Sinds enige tijd ben ik ook aan het spelen met Home Assistant.
Na jaren gebruik te hebben gemaakt van domoticz ben ik sinds een maand of 3 nu volledig over op HA.

Ik loop hier echter tegen een issue aan waar ik niet uit kom en hoop dat hier iemand mij advies kan geven.
Ik heb de volgende situatie:
P1 meter zet data op MQTT
MQTT wordt uitgelezen door HA

Nu wil ik graag gebruik maken van een sensor om te valideren hoe recent de data is bijgewerkt in HA, omdat ik heb gemerkt dat de P1 meter niet altijd stabiel is. Wanneer er langer dan x tijd geleden voor het laatst een update in HA heeft plaatsgevonden wil ik hier een notificatie van krijgen.

Het idee wat ik heb is om een aparte sensor te maken in HA op basis van de last_updated of last_changed value van 1 van de datapunten die de P1 meter aanlevert.
ik heb het volgende in mijn configuration.yaml toegevoegd:

YAML:
1
2
3
4
5
template:
    sensors:
      p1_last_updated:
        friendly_name: "P1 Last updated"
        state: "{{ as_timestamp(states.sensor.p1_l1_voltage.last_changed)|timestamp_custom('%d.%m.%Y %H:%M') }}"

Maar ik blijf hier foutmeldingen op krijgen zoals deze:

code:
1
Invalid config for [template]: [state] is an invalid option for [template]. Check: template->sensors->p1_last_updated->state. (See /home/homeassistant/.homeassistant/configuration.yaml, line 235).

Mocht mijn denkwijze helemaal verkeerd zijn en moet ik geen template gebruiken dan hoor ik dat ook graag!

[Voor 8% gewijzigd door septillion op 21-03-2023 12:53. Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub]

Acties:
  • +1Henk 'm!
K0ENH schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:10:
Beste tweakers,

Sinds enige tijd ben ik ook aan het spelen met Home Assistant.
Na jaren gebruik te hebben gemaakt van domoticz ben ik sinds een maand of 3 nu volledig over op HA.

Ik loop hier echter tegen een issue aan waar ik niet uit kom en hoop dat hier iemand mij advies kan geven.
Ik heb de volgende situatie:
P1 meter zet data op MQTT
MQTT wordt uitgelezen door HA

Nu wil ik graag gebruik maken van een sensor om te valideren hoe recent de data is bijgewerkt in HA, omdat ik heb gemerkt dat de P1 meter niet altijd stabiel is. Wanneer er langer dan x tijd geleden voor het laatst een update in HA heeft plaatsgevonden wil ik hier een notificatie van krijgen.

Het idee wat ik heb is om een aparte sensor te maken in HA op basis van de last_updated of last_changed value van 1 van de datapunten die de P1 meter aanlevert.
ik heb het volgende in mijn configuration.yaml toegevoegd:

code:
1
2
3
4
5
template:
    sensors:
      p1_last_updated:
        friendly_name: "P1 Last updated"
        state: "{{ as_timestamp(states.sensor.p1_l1_voltage.last_changed)|timestamp_custom('%d.%m.%Y %H:%M') }}"

Maar ik blijf hier foutmeldingen op krijgen zoals deze:

code:
1
Invalid config for [template]: [state] is an invalid option for [template]. Check: template->sensors->p1_last_updated->state. (See /home/homeassistant/.homeassistant/configuration.yaml, line 235).

Mocht mijn denkwijze helemaal verkeerd zijn en moet ik geen template gebruiken dan hoor ik dat ook graag!
Je gebruikt het oude legacy template format, en je moet dus value_template: gebruiken in plaats van state:

• septillion
@TheFes Niet helemaal, het is een mooie mix.

@K0ENH Na wat aanpassingen kom ik dan op:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
template:
  - sensor:
      - name: "P1 Last updated"
        state: "{{ states.sensor.p1_l1_voltage.last_updated }}"
        availability: "{{ states('sensor.p1_l1_voltage') not in ['unknown', 'unavailable'] }}"
        unique_id: p1_last_updated
        device_class: timestamp

[Voor 5% gewijzigd door septillion op 21-03-2023 13:20]

• K0ENH
septillion schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:02:
@TheFes Niet helemaal, het is een mooie mix.

@K0ENH Na wat aanpassingen kom ik dan op:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  sensors:
      state: states.sensor.p1_l1_voltage.last_updated
      availability: "{{ states('sensor.p1_l1_voltage') not in ['unknown', 'unavailable'] }}"

dank voor jullie hulp ik ben er nu bijna... ik heb nu het volgende:

YAML:
1
2
3
4
5
sensor:
    sensors:
      p1_last_updated:
        value_template: "{{ ((as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.sensor.p1_l1_voltage.last_changed)) / 60) | round(0) }}"

enige waar ik nu tegenaan loop is dat ik eigenlijk meerdere sensoren op hun last_changed value moet valideren

ik neem aan dat ik dan iets moet doen als max(last changed van 3 sensoren) op de plek waar ik nu 1 sensor heb staan. is dat een correcte aanname?

• septillion
@K0ENH De legacy manier zou ik al helemaal niet meer aanraden. Daarnaast is alle template magie niet nodig :) Zou hem dus vervangen door die van mij, gaat ook niet de mist in als de P1 überhaupt niet beschikbaar is.

En wat zou je van meerdere willen checken dan? Komen ze niet allemaal van dezelfde sensor? En krijg je echt af en toe de ene entiteit wel binnen en de ander niet? Klinkt namelijk als onnodig omslachtig.

[Voor 8% gewijzigd door septillion op 21-03-2023 13:10]

@septillion je hebt gelijk, fraai mixje van oud en nieuw :)

Mag ik de jouwe dan weer corrigeren :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
template:
  - sensor:

@K0ENH waarom kies je nu voor de oude legacy format, en niet voor het nieuwe format?

Overigens wordt last_updated gereset na een HA reboot, dus daar moet je wel rekening meer houden
Verder vraag ik me af waarom je deze sensor nu aan het maken bent? Wat wil je er uiteindelijk mee doen?

Als je de meest recente update uit 3 sensoren wil, dan zou ik voor een trigger based template sensor gaan, wat alleen in het nieuwe format kan.

• septillion
@TheFes Array of niet mag je dacht ik lekker mixen in nieuwe format maar pin me er inderdaad even niet op vast. Zowel array onder template als onder sensor is zeker safe :+
septillion schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:13:
@TheFes Array of niet mag je dacht ik lekker mixen in nieuwe format maar pin me er inderdaad even niet op vast. Zowel array onder template als onder sensor is zeker safe :+
Als je later ook nog een binary_sensor/number/button/whatever wil toevoegen, moet je een list gebruiken. HA maakt van een enkele key een list item, maar alleen als het het enige item is.

Verder had je sensors: ipv sensor: en geen accolades om je template.

• septillion
@TheFes Hè wat? O-) :X

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:15
Ik heb een aantal Fibaro FGWPF-102 ZW5 Wall Plug V2, best een bekend model maar toch ziet HA ze als Unknown. Er komen wel wat stroomverbruik waardes binnen, maar schakelen of opties aanpassen lukt bv niet.

Nu vond ik hier:
https://community.home-as...y-the-other-one-not/54198

Dat het schijnt te komen omdat een oude versie van openzwave gebruikt wordt en hij dit device niet zou kennen, lijkt me heel vreemd, maar hoe kan ik dit apparaat nu alsnog toevoegen zodat hij hem gewoon goed herkent?

Het zou dan vermoedelijk gaan om deze xml:
https://github.com/OpenZW...onfig/fibaro/fgwpfzw5.xml

Het is de laatste HA versie core-2023.3.5 met Z-Wave JS. (of moet ik deze vervangen door MQQT?)

Of is er een betere manier om dit op te lossen zodat hij wel recente devices kent? (Hoewel deze Plug al jaren op de markt is..)

• K0ENH
TheFes schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:10:
@septillion je hebt gelijk, fraai mixje van oud en nieuw :)

Mag ik de jouwe dan weer corrigeren :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
template:
  - sensor:

@K0ENH waarom kies je nu voor de oude legacy format, en niet voor het nieuwe format?

Overigens wordt last_updated gereset na een HA reboot, dus daar moet je wel rekening meer houden
Verder vraag ik me af waarom je deze sensor nu aan het maken bent? Wat wil je er uiteindelijk mee doen?

Als je de meest recente update uit 3 sensoren wil, dan zou ik voor een trigger based template sensor gaan, wat alleen in het nieuwe format kan.
ik heb niet zozeer een voorkeur voor 1 van de 2.. ben met name nog een beetje zoekende in hoe ik dit werkend krijg en de juiste syntaxen 8)7

Het doel van de sensor is om een automation te triggeren als er x tijd geen updates hebben plaatsgevonden op de p1 sensoren.
Ik heb nu een x aantal p1 sensoren die ik middels mqtt in HA laad en constateer af en toe dat de p1 meter niet werkt en een reboot nodig heeft. vandaar dat ik dus op basis van deze "monitoring" en automation wil triggeren die me een alert geeft als er x tijd geen p1 data is geupdate. Hoop dat deze uitleg wat beter weergeeft wat het doel is :)
Ik dacht dat ik weg zou komen door de last update van de l1_voltage sensor te gebruiken maar zie nu ik deze sensor heb dat deze ook niet altijd wordt bijgewerkt en afhankelijk is van het actueel energieverbruik in combinatie met teruglevering zonnepanelen etc. maw. ik moet dus op basis van meerdere sensoren valideren wat de last_updated value in HA is en hier dan een automation op triggeren.

• septillion
@K0ENH Daarom had ik de subtiele wijziging gedaan van last.changed naar last_update :)

En gezien ik verwacht dat als de meter niet werkt dat een andere entiteit wel update lijkt me dus met max werken niet nodig.

Maar goed, dit XYprobleem even aan de kant leggende, wat is het voor meter?

• K0ENH
septillion schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:34:
@K0ENH Daarom had ik de subtiele wijziging gedaan van last.changed naar last_update :)

En gezien ik verwacht dat als de meter niet werkt dat een andere entiteit wel update lijkt me dus met max werken niet nodig.

Maar goed, dit XYprobleem even aan de kant leggende, wat is het voor meter?
het betreft een ESMR5 meter (Enexis gebied)
en ik gebruik deze p1-gateway: http://www.esp8266thingies.nl/wp/

initieel aangeschaft vanwege de rechtstreekse integratie met domoticz maar aangezien deze ook MQTT ondersteund heb ik de MQTT koppeling opgezet nadat ik ben overgestapt naar HA.

Normaal gesproken werkt deze zeer stabiel alleen recent een paar keer gehad dat ik na paar dagen er pas achter kom dat er geen data in HA wordt bijgewerkt.
Pagina: 1 ... 40 ... 44 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee