Geen antwoord op de vraag, maar je hebt het over openzwave, zwave js en "mqtt". Tet opheldering:Navi schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:28:
Ik heb een aantal Fibaro FGWPF-102 ZW5 Wall Plug V2, best een bekend model maar toch ziet HA ze als Unknown. Er komen wel wat stroomverbruik waardes binnen, maar schakelen of opties aanpassen lukt bv niet.
Nu vond ik hier:
https://community.home-as...y-the-other-one-not/54198
Dat het schijnt te komen omdat een oude versie van openzwave gebruikt wordt en hij dit device niet zou kennen, lijkt me heel vreemd, maar hoe kan ik dit apparaat nu alsnog toevoegen zodat hij hem gewoon goed herkent?
Het zou dan vermoedelijk gaan om deze xml:
https://github.com/OpenZW...onfig/fibaro/fgwpfzw5.xml
Het is de laatste HA versie core-2023.3.5 met Z-Wave JS. (of moet ik deze vervangen door MQQT?)
Of is er een betere manier om dit op te lossen zodat hij wel recente devices kent? (Hoewel deze Plug al jaren op de markt is..)
OpenZWave is een oude (/antieke?) software library voor ZWave, HA zelf heeft deze lange tijd direct ingebakken gehad. Echter werd OpenZWave al lang niet meer (goed) onderhouden, bugs niet opgelost, etc.
ZWave JS is een alternatieve software library om met ZWave apparaten te werken. Dit is intussen de defacto opvolger van OpenZWave. ZWave JS is echter alleen een software library. Je hebt dus software nodig die deze library gebruikt.
ZWave JS UI (/ZWave JS 2 MQTT voorheen) is een (van de twee?) stukken software die ZWave 2 JS gebruiken. De ander is meen ik ZWave JS server. Laatstgenoemde is wat de standaard ZWave addon voor HA (OS / supervisor) gebruikt. Of je ZWave JS UI of Server gebruikt maakt dus niet uit voor de werking van apparaten. Beiden maken gebruik van de identieke ZWave JS library waardoor de ondersteuning dus 100% identiek is (daargelaten dat ze soms een beetje uit de pas kunnen lopen vs releases).
Alle antwoorden die je vindt m.b.t. OpenZWave zijn dus totaal niet meee relevant, omdat je een alternatief gebruikt in de vorm van ZWave JS. En het gebruik van ZWave JS UI / ZWave JS 2 MQTT vs ZWave JS Server is potato potahto v.w.b. hardware ondersteuning dus gaat het issue ook niet oplossen.