Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
EnMoby schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:51:
Ik doe iets 2 stappen hiervoor al verkeerd denk ik. Integratie zon / sun staat aan, locatie op kaart staat (ongeveer) goed ingesteld, mocht dat nodig zijn.
Ik stop de YAML code van @TheFes er in, en krijg weer
[...]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| - alias: 'buitenlicht' trigger: - platform: sun event: sunset offset: '+00:15:00' id: 'on' - platform: sun event: sunrise offset: '+00:15:00' id: 'off' action: - service: "switch.turn_{{ trigger.id }}" device_id: switch.shellyplug_s_4022d8897e04 |
Ik zou het eens gewoon via de UI proberen maar dan alleen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| alias: "Exterior Lighting on when dark outside" trigger: - platform: numeric_state entity_id: sun.sun attribute: elevation # Can be a positive or negative number below: -4.0 action: - service: switch.turn_on target: entity_id: switch.shellyplug_s_4022d8897e04 |

Dit werkt wel inderdaad. De logica mis ik compleet, behalve dat ik zie dat er wat "opmaak" mist. Ik ga proberen om de andere code om te bouwen zodat zonsondergang en -opgang worden geregeldseptillion schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:57:
@Moby Het klinkt mij een beetje alsof je een copy-past fout maakt in je automations.yaml. Of probeer je dat hele blok via de UI te doen?
Ik zou het eens gewoon via de UI proberen maar dan alleen:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 alias: "Exterior Lighting on when dark outside" trigger: - platform: numeric_state entity_id: sun.sun attribute: elevation # Can be a positive or negative number below: -4.0 action: - service: switch.turn_on target: entity_id: switch.shellyplug_s_4022d8897e04
Want het is code, dat streepje en automation: maken het code technisch echt iets compleet anders.
[Voor 103% gewijzigd door Moby op 22-03-2023 17:10]
Bij mij niet maar dat ligt dan waarschijnlijk ergens anders aan.septillion schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:58:
@synoniem Da tis iig niet correct, switch.shellyplug_s_4022d8897e04 is echt een entity id en geen device id. Switch werkt ook prima met een entity id
Dit lijkt gelukt te zijn, bedanktCappieL schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:45:
[...]
In YAML kun je gewoon een template sensor aanmaken met een state = 0.

ik wil van een bestaande sensor een nieuwe sensor maken die ik op kan nemen in energy dashboard, hiervoor moet ik dus ook wh naar kWh converteren.
Dit pakt hij helaas niet:
1
2
3
4
5
6
7
8
| template: - sensor: - name: "Webasto Charged Energy(kWh)" unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy state_class: total_increasing state: >- {{ state_attr('sensor.webasto_energy')| float /1000 }} |
state van de sensor blijft op unavailable.
wat zie ik over het hoofd?
[Voor 0% gewijzigd door septillion op 22-03-2023 18:00. Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub!]
Welke thermostaat raden jullie aan als opvolger?
Op de plek naast de thermostaat wil ik een tablet plaatsen, dus de thermostaat moet voornamelijk zijn werk doen als opentherm aansturing en voelen van de temperatuur, terwijl via Home Assistant de temperatuur daadwerkelijk ingesteld wordt (al dan niet automatisch)
Natuurlijk wil ik lokale mogelijkheden en niet via de cloud, net zoals mijn Toon rooted.
Iemand die een suggestie heeft?

En wil je een losse sensor moet je natuurlijk niet state_attr() hebben maar gewoon states(). De eerste is voor een attribute en verwacht een tweede argument. Je zou dus nu een error in je log moeten hebben.
maar onder aan de streep, voor energy dashboard maakt het niet uit of je Wh of kWh toevoegt.
[Voor 12% gewijzigd door septillion op 23-03-2023 09:00]
Ik wil de naam aan kunnen passen, Open/Closed in het Nederlands en de tijd wil ik hebben als: 22-03 om 19:01 bv. Ik kan erover heen kijken maar zover ik kan zien kan dat niet met een auto entities card.
Template sensor gemaakt die een lijst opbouwt met deze data en geformateerd zoals ik het graag wil hebben. De state is het aantal deursensoren, ik kreeg het niet voor elkaar om de state de lijst te laten zijn. Ziet er als volgt uit:
/f/image/NfFzrqFXiZab1BwoX5pkTeBm.png?f=fotoalbum_large)
Hier is de data in de lijst zoals ik die wil maar hoe krijg ik dit mooi in een card? Ik zie geen card die een tabel kan maken van een lijst die in een atribuut staat. Ik kan de entities card gebruiken maar die laat de lijst zien zoals deze bij dev tools staat, ik wil hem mooi gesorteed hebben in een tabel met 3 kolommen of zoals de auto entities maar dan met mijn formattering, is dit mogelijk?
PSN ID: Svennie-NL
Waar hous HA de kosten dan bij op de energie dashboard? Ik heb enkel hoeveelheid kWh en m3…Toppe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:02:
Ik ben bezig met een nieuwe dashboard wat iets meer gericht is op energieverbruik en de kosten. Nu houdt HA natuurlijk de kosten mooi bij in het energie dashboard maar is er een oplossing om de totale kosten van vandaag weer te geven?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 type: entities entities: - entity: sensor.electricity_price_ name: Huidige energieprijs icon: mdi:currency-eur - entity: sensor.power_consumption icon: mdi:transmission-tower-export name: Huidig verbruik tap_action: action: fire-dom-event browser_mod: service: browser_mod.popup data: title: Energie details right_button: Sluiten content: type: entities entities: - entity: sensor.current_phase_l1 name: Amperage fase 1 - entity: sensor.current_phase_l2 name: Amperage fase 2 - entity: sensor.current_phase_l3 name: Amperage fase 3 - entity: sensor.power_consumption_phase_l1 name: Energieverbruik fase 1 - entity: sensor.power_consumption_phase_l2 name: Energieverbruik fase 2 - entity: sensor.power_consumption_phase_l3 name: Energieverbruik fase 3 style: |- --popup-min-width: 1200px; --popup-max-width: 1200px; deviceID: this
https://www.hashop.nl/energieXqlus1ve schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:16:
[...]
Waar hous HA de kosten dan bij op de energie dashboard? Ik heb enkel hoeveelheid kWh en m3…
Bij instellingen -> dashboard -> energie -> afname wijzigen. Daar kan je kiezen voor vaste kosten of via een entiteit. Ik zit bij Tibber en die hebben een API waarin ze de kosten publiceren en die wordt ingeladen in HA.
[Voor 30% gewijzigd door Toppe op 22-03-2023 19:23]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Goeiendag zeg, was alweer vergeten dat dit erin zat

Haha.Xqlus1ve schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:23:
[...]
Goeiendag zeg, was alweer vergeten dat dit erin zat
Alleen dus de vraag; kan je de kosten per dag eenvoudig op een andere plek her gebruiken?
Meer mensen die hier last van hebben of de issues ook wel eens hebben gehad?
Ik kan ook de integratie van Tibber gaan gebruiken, aangezien ik denk ik niet snel switch van dynamische leverancier. Maar het is natuurlijk handig als het onafhankelijk is

Maar waarom wil je auto entities als je dan nog weer de naam wilt aanpassen? Juist de kracht van auto entities dat je niet weer lijsten moet bijhouden.
Dat is geen vereiste hoor.bd-casemod schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:24:
hiervoor moet ik dus ook wh naar kWh converteren.
Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)
Omdat MA niet meer werkt sinds 2023.02, kan ik niet zoveel kanten op. Ik wil ook niet proberen v2 erover heen te installeren, liever een cleane install...
Iemand tips?
Ben er zelf nog niet aan toe gekomen om het uit te voeren…
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Een HP-prodesk I3 is best een zuinige desktop maar voor 24u/7dgn per week loopt het stroomverbruik flink in de papieren. Wil je absoluut heel veel power en toch zuinig dan zou ik naar een Intel NUC kijken.jaapsander schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:44:
Als beginnende HA gebruiker kan ik wat advies gebruiken. Op dit moment heb ik een Homey (pro 2019) die ik gebruik voor Home automation en een RPI4 in de meterkast waar Plex, OMV en PiHole op draaien. Daarnaast heb ik nog een Hue bridge waar ik de phillips verlichting aan heb gekoppeld (en de lichten die nog niet zo lekker gaan in de Homey (b.v. Lild led strips).
Nu ben ik niet heel erg tevreden over het parallel runnen van 2 zigbee netwerken (homey & Hue bridge). Ook is de ondersteuning en stabiliteit van beide bridges niet perfect. Daarom is het mijn bedoeling om langzaam te migreren naar HA, beginnende met het Zigbee netwerk.
Keuzes:
Hardware platform --> x86 server (zuinige HP prodesk met Intel i3), RPI4 of Odroid N2+ Mijn voorkeur gaat er naar uit om alles op 1 platform te hebben (geen zware gebruiker). RPI is geschikt, maar iets minder krachtig en moet ik nog een SSD aan koppelen voor betrouwbaarheid. Odroid heeft al wat meer power, maar heb ik minder ervaring mee. x86 is veruit het krachtigste en qua stroomverbruik ook best ok. Wat is het beste platform om alles op te draaien (Plex server, PiHole, Samba en HA) en welk OS?
Zigbee stick --> Sonoff dongle + (P of E) Sonoff heeft een goede prijs/kwaliteit en sterke transmitter + ondersteuning. P lijkt beter ondersteund (E nog experimenteel) maar niet zo goed meer verkrijgbaar. P heeft de voorkeur, maar E lijkt in meerdere youtube reviews prima te werken.
Wat denken jullie, is het migreren van mijn huidige zigbee devices naar een nieuw HA netwerk de oplossing voor mijn problemen? En zo ja welke keuzes zijn dan verstandig?
Een RPI4 of Odroid is nog een heel stuk zuiniger. Zelf heb ik een Minisforum GK50 die net zo zuinig is als een RPI4 met SSD maar de GK50 is wel een stuk krachtiger. Zie de review van de GK50 (moeilijk of niet meer te koop

MINISFORUM GK50 Mini PC review door Antonio di
Ik zelf zou voor 1 Zigbee netwerk (=stick) kiezen op de HA PC dan krijg je betere dekking bij een Mesh-netwerk en heb je minder last van storing van andere 2,4GHz netwerken (Wifi, Bluetooth).
Welke Zigbee-usb stick je moet nemen en of je Zigbee Home Assistant (ZHA) OF Zigbee@MQTT op HA moet gebruiken is weer een hele andere discussie. O.a. dit forum maar ook andere forums op Tweakers staan er vol over (wel weinig reviews).
PS, Zag zojuist een mooie aanbieding van de Trigkey G4 met Intel N100/16GB/512GB-NVMe op Amazon.de . Ik ben niet bekend met dit merk!
omdat ik het niet mooi vind zoals auto entities het weergeeft, ik wil de tijd en datum hebben en niet 1 of 2 dagen geleden.septillion schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:20:
@Svennie Als de UI in het Nederlands hebt, is dan open/closed dan niet al Nederlands?
Maar waarom wil je auto entities als je dan nog weer de naam wilt aanpassen? Juist de kracht van auto entities dat je niet weer lijsten moet bijhouden.
Ik gebruik deze integratie al heel lang en ik heb nergens last van. Sterker nog, ik heb tijdelijk 2 aparte instanties van Home Assistant draaien waar beide de nordpool-integratie op draait, en de sensors op beide instanties zijn zeer betrouwbaar. Ik denk dat je het issue toch echt lokaal moet zoeken.reputatio schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:24:
Ik heb de Nord Pool integratie in Home Assistant gezet en deze werkt meestal prima. Alleen merk ik de laatste dagen dat hij er best vaak uit ligt. Nu is bijvoorbeeld de huidige prijs al 2 uur "unavailable". Dit is voor het kostenoverzicht van energie natuurlijk niet wenselijk. Sowieso is een onbetrouwbare "sensor" niet wenselijk.
Meer mensen die hier last van hebben of de issues ook wel eens hebben gehad?
Ik kan ook de integratie van Tibber gaan gebruiken, aangezien ik denk ik niet snel switch van dynamische leverancier. Maar het is natuurlijk handig als het onafhankelijk is
Heb je al in de logs gekeken? Als daar niks in staat, kan je proberen om de integratie in debug te zetten en kijken wat voor logs dat oplevert rond de tijd dat je sensor eruit vliegt. Debuglogging voor deze integratie kan op deze manier: https://github.com/custom.../nordpool#troubleshooting
Ik gebruik zelf een entities card om een laatste update datum weer te geven zoals dit:Svennie schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:12:
Ik wil een card maken met wat data over mijn deuren, ik heb het geprobeerd met de auto entities, werkt maar ziet er niet zo uit als ik wil:
[Afbeelding]
Ik wil de naam aan kunnen passen, Open/Closed in het Nederlands en de tijd wil ik hebben als: 22-03 om 19:01 bv. Ik kan erover heen kijken maar zover ik kan zien kan dat niet met een auto entities card.
Template sensor gemaakt die een lijst opbouwt met deze data en geformateerd zoals ik het graag wil hebben. De state is het aantal deursensoren, ik kreeg het niet voor elkaar om de state de lijst te laten zijn. Ziet er als volgt uit:
[Afbeelding]
Hier is de data in de lijst zoals ik die wil maar hoe krijg ik dit mooi in een card? Ik zie geen card die een tabel kan maken van een lijst die in een atribuut staat. Ik kan de entities card gebruiken maar die laat de lijst zien zoals deze bij dev tools staat, ik wil hem mooi gesorteed hebben in een tabel met 3 kolommen of zoals de auto entities maar dan met mijn formattering, is dit mogelijk?
1
2
3
4
| type: entities entities: - entity: sensor.updated_device format: date |
Is dat het effect wat je wilt hebben?
Nee dat is te weinig info, ik ben het nu zelf aan het maken in een template sensor en dan kan ik het in een text card, markdown bv, laten zien, wat ik nog moet uitdokteren is dat elke cell even lang is en dan natuurlijk een font dat daarbij past, geen idee of dat laatste kan:synoniem schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:27:
[...]
Ik gebruik zelf een entities card om een laatste update datum weer te geven zoals dit:
YAML:
1 2 3 4 type: entities entities: - entity: sensor.updated_device format: date
Is dat het effect wat je wilt hebben?
--------------------------------------------------
| Naam | laatste verandering | status |
| garage roldeur | 22-03 om 22:31 | Dicht |
EDIT:
zo ziet het er nu uit, andere keer weer verder, het is mooi geweest voor vandaag
[Voor 22% gewijzigd door Svennie op 22-03-2023 23:11]
Antonio di schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:17:
PS, Zag zojuist een mooie aanbieding van de Trigkey G4 met Intel N100/16GB/512GB-NVMe op Amazon.de . Ik ben niet bekend met dit merk!
Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal "no name" Chinese meuk waar maar een merkje op geplakt wordt. Zelf heb ik nu ook een tijdje een N5105 systeempje van AliExpress, maar zou het merk niet eens weten. Op Ali volgens mij ook te koop onder verschillende namen, laat staan als je bv Amazon erbij pakt. Momenteel ook een TopTon doosje onderweg (gericht op router gebruik met bv 4x 2,5Gbit/s). TopTon kom je best vaak tegen in reviews en hier op Tweakers. Maar op Amazon vind je ze niet. Maar wel andere systeempjes die als twee druppels water er op lijken.
Zelfde geldt overigens ook voor smart spul. Onder hoeveel verschillende "merken" wordt Tuya wel niet verkocht? En of je het dan met merkje A of B koopt maakt niet uit.
Vanaf 1 april hier over op zonneplan dan kan ik alles weer goed in gaan stellen.Toppe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:21:
[...]
https://www.hashop.nl/energie
Bij instellingen -> dashboard -> energie -> afname wijzigen. Daar kan je kiezen voor vaste kosten of via een entiteit. Ik zit bij Tibber en die hebben een API waarin ze de kosten publiceren en die wordt ingeladen in HA.
Helaas kom ik er nog niet uit om ook per apparaat kosten te berekenen vanuit mijn losse entities van mijn power sensors. Prijs per dag en evt per uur zelfs, gewoon omdat ik het leuk vindt om te weten

Dan stel ik de vraag andersom, waarom dan niet gewoon een entity list of whatever?Svennie schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:48:
[...]
omdat ik het niet mooi vind zoals auto entities het weergeeft, ik wil de tijd en datum hebben en niet 1 of 2 dagen geleden.
Die Prodesk G5 die ik heb, heb ik natuurlijk niet voor niks op de kop getikt (mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2") Verbruik na een paar kleine software tweaks is zo rond de 4-6W (Idle). Dat scheelt maar heel weinig met een RPI4 en doet zeker niet onder voor een NUC.Antonio di schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:17:
[...]
Een HP-prodesk I3 is best een zuinige desktop maar voor 24u/7dgn per week loopt het stroomverbruik flink in de papieren. Wil je absoluut heel veel power en toch zuinig dan zou ik naar een Intel NUC kijken.
Een RPI4 of Odroid is nog een heel stuk zuiniger. Zelf heb ik een Minisforum GK50 die net zo zuinig is als een RPI4 met SSD maar de GK50 is wel een stuk krachtiger. Zie de review van de GK50 (moeilijk of niet meer te koop) met ook alternatieven "X86-64" low energy mini-pc's
![]()
:
MINISFORUM GK50 Mini PC review door Antonio di
Ik zelf zou voor 1 Zigbee netwerk (=stick) kiezen op de HA PC dan krijg je betere dekking bij een Mesh-netwerk en heb je minder last van storing van andere 2,4GHz netwerken (Wifi, Bluetooth).
Welke Zigbee-usb stick je moet nemen en of je Zigbee Home Assistant (ZHA) OF Zigbee@MQTT op HA moet gebruiken is weer een hele andere discussie. O.a. dit forum maar ook andere forums op Tweakers staan er vol over (wel weinig reviews).
Waar ik mee zit is niet zozeer het (verschil in) stroomverbruik, maar meer welk platform het beste is om alle taken te huisvesten. Op dit moment doet de RPI dat prima (Samba, Plex server en Pihole) en heb HA er op draaien zonder al te veel integraties, automations en gekoppelde sensoren en lampen. Maar de vraag is, ga ik in de toekomst tegen problemen aanlopen wanneer ik HA meer ga gebruiken, met meer (zigbee) gekoppelde apparaten?
Daarnaast, ik heb het nu al op de RPI, hoe makkelijk is het om een HA installatie te backuppen op de RPI en over te zetten naar een x86 pc? Moeten dan alle lampen weer opnieuw gekoppeld worden?
- Pi-hole: lage load, er wordt vaak gezegd dat je het zelfs op een aardappel kunt draaien. Zelfs een pi-zero is heel veel sneller dan je voor Pi-hole nodig hebt.
- Samba+Plex: deze gooi ik even samen, want als Plex niet hoeft te transcoden is het niets anders dan een bestandje delen over je netwerk. Ook dit is niet echt zwaar voor een Pi en zal vaak beperkt worden door de storage en niet de snelheid van de Pi zelf.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
- Backup maken
- Oude uit
- Nieuwe op IP van oude,
- backup terug
- Eventuele hardware zaken aanpassen (pad naar USB devices etc)
- Gaan

Verder zijn het niet zo zeer de extra devices zelf of de automation die het zwaarder maken maar vooral alle logging en juist weer info uit de database trekken. Vandaar groot verschil tussen HA op een SD kaart en op een SSD.
Ik ga de debug logging eens aanzetten.Sicco92 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:26:
[...]
Ik gebruik deze integratie al heel lang en ik heb nergens last van. Sterker nog, ik heb tijdelijk 2 aparte instanties van Home Assistant draaien waar beide de nordpool-integratie op draait, en de sensors op beide instanties zijn zeer betrouwbaar. Ik denk dat je het issue toch echt lokaal moet zoeken.
Heb je al in de logs gekeken? Als daar niks in staat, kan je proberen om de integratie in debug te zetten en kijken wat voor logs dat oplevert rond de tijd dat je sensor eruit vliegt. Debuglogging voor deze integratie kan op deze manier: https://github.com/custom.../nordpool#troubleshooting
Ik zie wel logs, bijvoorbeeld:
1
2
3
4
5
| Error doing job: Task exception was never retrieved Traceback (most recent call last): File "/config/custom_components/nordpool/__init__.py", line 134, in new_day_cb if not api._data[curr]["tomorrow"]: KeyError: 'tomorrow' |
Maar ik merk de laatste dagen sowieso aparte dingen, een automation die af en toe wel en af en toe niet werkt. Laatste tijd vaker niet dan wel. Ook wat andere data die niet helemaal goed loopt. Dus ik denk dat het SD kaartje van mijn Raspberry Pi 4 zich langzaam aan het begeven is. Zeker weten doe ik het alleen niet.
---
Dan maar naar het volgende onderwerp, ik heb het al eens gevraagd, maar nu moet ik dan toch gaan geloven aan een Intel NUC of iets dergelijks. Ik zit alleen nog in twijfel om een wat sterkere PC te nemen (zoals een Dell Optiplex MFF e.d.) en via Docker alles te runnen in plaats van het Home Assistant OS. Of ik moet nu een Intel NUC achtige PC pakken en Home Assistant OS draaien, zodat HAOS volledig los draait op zijn eigen hardware.
Daarnaast zag ik ook veel voorbij komen dat mensen overstappen naar MySQL / MariaDB wanneer ze wat krachtigere hardware hebben voor HAOS, wat zijn hier de voordelen van? HAOS gebruikt nu (volgens mij?) SQLite, en dan snap ik dat er voordelen zijn in andere databases, maar wat zijn precies de voordelen voor HAOS?
Een markdown card accepteert Markdown voor formattingSvennie schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:38:
[...]
Nee dat is te weinig info, ik ben het nu zelf aan het maken in een template sensor en dan kan ik het in een text card, markdown bv, laten zien, wat ik nog moet uitdokteren is dat elke cell even lang is en dan natuurlijk een font dat daarbij past, geen idee of dat laatste kan:
| Naam | laatste verandering | status |
| garage roldeur | 22-03 om 22:31 | Dicht |
EDIT:
zo ziet het er nu uit, andere keer weer verder, het is mooi geweest voor vandaag
[Afbeelding]
Dus als je een tabel wil, moet je je de juiste formatting gebruiken.
https://www.codecademy.com/resources/docs/markdown/tables
Met de cards die ik tot nu toe gevonden heb kan ik dit niet maken:septillion schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:54:
[...]
Dan stel ik de vraag andersom, waarom dan niet gewoon een entity list of whatever?
Dit ziet er prima uit (dit is auto entities) maar ik wil ipv hoe lang het geleden is wil ik tijd en datum hebben en de naam moet aangepast worden (Deursensor en opening moet weg; dit kan in de friendly_name, ik heb ze nu bewust zo genoemd omdat ze dan makkelijker te groeperen zijn in de states list maar hoe vaak ga je dat gebruiken). Ik heb nog geen card gevonden waar dit mee kan.
Mocht er geen card zijn die dit kan dan zie ik een paar mogelijkheden, entities maken met de tijd in het formaat zoals ik die wil en dan de auto entities card gebruiken, moet ik voor elke nieuwe sensor dan wel die entity maken maar hoe vaak voeg ik een deursensor toe. Wat ik nu aan het proberen ben is een template sensor die als tekst heeft wat ik wil maar die moet ik nog uitlijnen, ziet er nu zo uit:
En dat is niet makkelijk te lezen als alle 7 er staan
De markdown is krachtiger dan ik door hadTheFes schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:52:
[...]
Een markdown card accepteert Markdown voor formatting
Dus als je een tabel wil, moet je je de juiste formatting gebruiken.
https://www.codecademy.com/resources/docs/markdown/tables

[Voor 14% gewijzigd door Svennie op 23-03-2023 10:15]
last_updated omzetten naar iets leesbaars kan met strftimeSvennie schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:10:
[...]
Met de cards die ik tot nu toe gevonden heb kan ik dit niet maken:
[Afbeelding]
Dit ziet er prima uit (dit is auto entities) maar ik wil ipv hoe lang het geleden is wil ik tijd en datum hebben en de naam moet aangepast worden (Deursensor en opening moet weg; dit kan in de friendly_name, ik heb ze nu bewust zo genoemd omdat ze dan makkelijker te groeperen zijn in de states list maar hoe vaak ga je dat gebruiken). Ik heb nog geen card gevonden waar dit mee kan.
Mocht er geen card zijn die dit kan dan zie ik een paar mogelijkheden, entities maken met de tijd in het formaat zoals ik die wil en dan de auto entities card gebruiken, moet ik voor elke nieuwe sensor dan wel die entity maken maar hoe vaak voeg ik een deursensor toe. Wat ik nu aan het proberen ben is een template sensor die als tekst heeft wat ik wil maar die moet ik nog uitlijnen, ziet er nu zo uit:
[Afbeelding]
En dat is niet makkelijk te lezen als alle 7 er staan
[...]
De markdown is krachtiger dan ik door had, ziet er goed uit, ga ik proberen. Dan moet ik nog altijd de last_updated converteren naar het formaat dat ik wil maar als dat ondersteund word gaat dat goed komen
zie ook https://strftime.org voor de opties.
ik was niet duidelijk genoeg in mijn bericht merk ik, ik heb het formaat al zoals ik wil, daar heb ik "22-03 om 22:31" van gemaakt mbv strftime, als dat ook in de Markdown card kan dan kan ik maken wat ik wilTheFes schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:21:
[...]
last_updated omzetten naar iets leesbaars kan met strftime
zie ook https://strftime.org voor de opties.

auto-entities is makkelijker in de zin dat je geen handmatige lijst hoeft te "voeren" maar deze sensoren wijzigen zelden tot nooit meer dus die ene keer dat ik dan een sensor handmatig toe moet voegen/verwijderen is geen probleem, ik ga er naar kijkenseptillion schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:32:
@Svennie Mocht het auto entities deel geen must zijn kan je kijken naar custom:template-entity-row. Sterker nog, die is misschien zelfs wel te combineren met auto entities.
Heb even gekeken op de pagina ervan en deze ziet er perfect uit, daar kan ik mee wat ik wil

[Voor 26% gewijzigd door Svennie op 23-03-2023 10:50]
Sorry voor de late reactie.septillion schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:39:
@jannus66 De Google Calendar integratie dus
Want toont je entiteit in Dev tools +> states? Draai zelf de integratie niet dus kan niet checken.
Wil kijken voor een nieuwe rpi4 helaas zijn deze slecht verkrijgbaar en deze gebruiken voor een andere project.
Zit nu te kijken voor een Odroid c4 hoe doet deze het op een HA en is een backup vanaf rpi naar Odroid c4 makkelijk te doen?
Werkt zeker, ik ben van een RPI4 naar een NUC met HA in een Docker gegaan. Backup downloaden en uploaden op het nieuwe besturingssysteem is in principe geen probleem.breaker.evert schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:17:
Heb HA draaien op een rpi 2gb.
Wil kijken voor een nieuwe rpi4 helaas zijn deze slecht verkrijgbaar en deze gebruiken voor een andere project.
Zit nu te kijken voor een Odroid c4 hoe doet deze het op een HA en is een backup vanaf rpi naar makkelijk te doen?
https://www.rouwette.com/
De andere zat in het verkeerde subforum.
Ik heb een Homewizard P1 meter om mijn energie gebruik in de gaten te houden. Daar is een prima integratie voor en dat werkt goed. Ik zie mijn gebruik per dag, week, maand en jaar. Tot zover geen enkel probleem.
Maar hoe kan ik nu de meterstanden vinden. Bv wat was de meterstand van mijn gasmeter op 23 februari?
Of zit dat er gewoon niet in?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Dat is niet iets wat zomaar met HA kan.Ortep schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:43:
Oeps, ik geloof dat ik een cross-post gemaakt heb.
De andere zat in het verkeerde subforum.
Ik heb een Homewizard P1 meter om mijn energie gebruik in de gaten te houden. Daar is een prima integratie voor en dat werkt goed. Ik zie mijn gebruik per dag, week, maand en jaar. Tot zover geen enkel probleem.
Maar hoe kan ik nu de meterstanden vinden. Bv wat was de meterstand van mijn gasmeter op 23 februari?
Of zit dat er gewoon niet in?
Als de sensor de juiste state_class heeft staat hij in de long term statistics. Je zou er dan een statistics graph van kunnen plotten.
Het is gelukt, bedankt iedereen!septillion schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:22:
@jannus66 Dan kan je inderdaad zoals @TheFes heeft laten zien hoe je dat kunt doen. Beetje afhankelijk wat je waar / wat wilt bereiken maar je kan dus het attribute 'start_time' checken
Gizz schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:37:
@jaapsander Zigbee is echt niet zwaar, die paar berichtjes die uitgewisseld worden met de zigbee-coördinator stellen niets voor qua load. Ook je andere toepassingen zijn niet echt zwaar:Dus als alles nu vloeiend draait en het enige dat je toe gaat voegen een zigbee-netwerkje is, dan lijkt er qua performance geen enkele reden om je hardware te upgraden.
- Pi-hole: lage load, er wordt vaak gezegd dat je het zelfs op een aardappel kunt draaien. Zelfs een pi-zero is heel veel sneller dan je voor Pi-hole nodig hebt.
- Samba+Plex: deze gooi ik even samen, want als Plex niet hoeft te transcoden is het niets anders dan een bestandje delen over je netwerk. Ook dit is niet echt zwaar voor een Pi en zal vaak beperkt worden door de storage en niet de snelheid van de Pi zelf.
Duidelijk! Dan is op de korte termijn dit voor mij "the way to go":septillion schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:48:
@jaapsander Als je van HA OS naar HA OS gaat is overzetten erg makkelijk.
- Backup maken
- Oude uit
- Nieuwe op IP van oude,
- backup terug
- Eventuele hardware zaken aanpassen (pad naar USB devices etc)
- Gaan
Verder zijn het niet zo zeer de extra devices zelf of de automation die het zwaarder maken maar vooral alle logging en juist weer info uit de database trekken. Vandaar groot verschil tussen HA op een SD kaart en op een SSD.
- Huidige RPI installatie verwijderen (backup waar nodig) en met een schone""RPI4 beginnen
- Booten van SSD instellen ipv SD
- HAS OS installeren en HA configureren
- Plex Community addon gebruiken op Plex op de RPI te draaien
- Adguard ipv PiHole Add-on gebruiken als DNS adblocker
- Samba Add-on in HA
Backup bij een gebrek aan performance --> migreren naar x86
[Voor 35% gewijzigd door jaapsander op 23-03-2023 13:11]
@Ortep, als je het heel graag wilt weten, zou je er met wat terug-rekenwerk ook wel achter kunnen komen.TheFes schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:50:
[...]
Dat is niet iets wat zomaar met HA kan.
Als de sensor de juiste state_class heeft staat hij in de long term statistics. Je zou er dan een statistics graph van kunnen plotten.
Maar zo 1-2-3 oplossing is er naar mijn weten niet.
Lijkt mij dan dat de Prodesk G5 het beste is. Van van Docker/VM migratie van RPI naar X86 heb ik geen kennis. Er zijn wel verschillende topics op HA community over dit soort migratiesjaapsander schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:27:
[...]
Die Prodesk G5 die ik heb, heb ik natuurlijk niet voor niks op de kop getikt (mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2") Verbruik na een paar kleine software tweaks is zo rond de 4-6W (Idle). Dat scheelt maar heel weinig met een RPI4 en doet zeker niet onder voor een NUC.
Waar ik mee zit is niet zozeer het (verschil in) stroomverbruik, maar meer welk platform het beste is om alle taken te huisvesten. Op dit moment doet de RPI dat prima (Samba, Plex server en Pihole) en heb HA er op draaien zonder al te veel integraties, automations en gekoppelde sensoren en lampen. Maar de vraag is, ga ik in de toekomst tegen problemen aanlopen wanneer ik HA meer ga gebruiken, met meer (zigbee) gekoppelde apparaten?
Daarnaast, ik heb het nu al op de RPI, hoe makkelijk is het om een HA installatie te backuppen op de RPI en over te zetten naar een x86 pc? Moeten dan alle lampen weer opnieuw gekoppeld worden?
Bedoel je uitzetten vanuit homeassistant of met de knop?septillion schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:33:
@ajaxalex Lampen daarna wel uitgezet? Dan zou namelijk de input_boolean uit moeten gaan en zouden ze aan moeten gaan met 100%.
ik wil deze 6 knoppen kunnen sliden met 6 andere knoppen maar ik weet niet hoe
dit is mijn code :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| - type: custom:swipe-card parameters: speed: 550 spaceBetween: 40 threshold: 5 cards: - type: vertical-stack cards: - type: horizontal-stack cards: - type: "custom:button-card" - type: "custom:button-card" - type: vertical-stack cards: - type: horizontal-stack cards: - type: "custom:button-card" - type: "custom:button-card" |
maar nu heb ik 2 knoppen op een horizontale rij die sliden met 2 andere, maar eigenlijk wil ik 2x2 knoppen die sliden. Wat doe ik mis ?
[Voor 0% gewijzigd door septillion op 23-03-2023 18:35. Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub!]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| type: custom:swipe-card cards: - square: true columns: 2 type: grid cards: - type: custom:button-card name: test icon: mdi:ab-testing - type: custom:button-card name: test icon: mdi:ab-testing - type: custom:button-card name: test icon: mdi:ab-testing - type: custom:button-card name: test icon: mdi:ab-testing - type: custom:button-card name: test icon: mdi:ab-testing - type: custom:button-card name: test icon: mdi:ab-testing - square: true columns: 2 type: grid cards: - type: custom:button-card name: test1 icon: mdi:ab-testing - type: custom:button-card name: test1 icon: mdi:ab-testing - type: custom:button-card name: test1 icon: mdi:ab-testing - type: custom:button-card name: test1 icon: mdi:ab-testing - type: custom:button-card name: test1 icon: mdi:ab-testing - type: custom:button-card name: test1 icon: mdi:ab-testing |
[Voor 0% gewijzigd door septillion op 23-03-2023 18:35. Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub!]
Zijn de prijzen tussen tibber en nordpool gelijk? Je kan namelijk geen ‘volgende dag’ prijzen in HA zien terwijl dat voor mij wel wenselijk zou zijnSicco92 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:26:
[...]
Ik gebruik deze integratie al heel lang en ik heb nergens last van. Sterker nog, ik heb tijdelijk 2 aparte instanties van Home Assistant draaien waar beide de nordpool-integratie op draait, en de sensors op beide instanties zijn zeer betrouwbaar. Ik denk dat je het issue toch echt lokaal moet zoeken.
Even als dubbelcheck: Dat is dan deze toch? https://github.com/posixx/home_assistant_custom_envoyPanzer_V schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:47:
Zojuist 2023.3 geïnstalleerd. Ik kan bevestigen dat de posixx HACS-repo voor de Enphase systemen met softwareversie D7.x goed werkt!
Nog steeds tevreden mee en werkt die goed?
Nordpool is een partij die marktprijzen levert. Die zijn voor iedere dynamische leverancier gelijk, maar alle leveranciers gooien daar zelf nog wat inkoopkosten bovenop, en sowieso komt er nog energiebelasting bij. Out-of-the-box zijn de prijzen dus niet gelijk, omdat Tibber de all-in prijs laat zien en nordpool alleen de marktprijs. Je kunt de all-in prijs wel makkelijk berekenen door de additional_costs optie die de nordpool-integratie biedt.Toppe schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:44:
[...]
Zijn de prijzen tussen tibber en nordpool gelijk? Je kan namelijk geen ‘volgende dag’ prijzen in HA zien terwijl dat voor mij wel wenselijk zou zijn
Dit is mijn nordpool-config voor Tibber, waarmee ik precies dezelfde prijzen krijg als in de Tibber-app:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| sensor: - platform: nordpool VAT: False currency: "EUR" price_in_cents: false low_price_cutoff: 0.9 region: "NL" precision: 3 price_type: kWh additional_costs: > {% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.12599 %} {% set opslag = 0.018 %} {# Tibber, ex. BTW #} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }} |
Voor het tonen van de prijzen voor vandaag en morgen gebruik ik apexcharts-card. Als je interesse hebt in de YAML, dan kan ik die hier ook wel neerzetten.
Ik heb nu beide opties. Ik kom van een Raspberry Pi met HA OS, en daarna ging ik naar een sterke server waar HA een van vele Docker containers was. Het was tegelijk mijn klooi-server, dus daardoor ging Home Assistant regelmatig offline waardoor veel dingen niet meer werkten. Uiteindelijk besloten om een zuinige NUC aan te schaffen alleen voor Home Assistant en gerelateerde zaken. Alsnog veel krachtiger dan een Pi en doordat het een apart apparaat is, voldoet het ook aan mijn high availability eisen.reputatio schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:16:
[...]
Dan maar naar het volgende onderwerp, ik heb het al eens gevraagd, maar nu moet ik dan toch gaan geloven aan een Intel NUC of iets dergelijks. Ik zit alleen nog in twijfel om een wat sterkere PC te nemen (zoals een Dell Optiplex MFF e.d.) en via Docker alles te runnen in plaats van het Home Assistant OS. Of ik moet nu een Intel NUC achtige PC pakken en Home Assistant OS draaien, zodat HAOS volledig los draait op zijn eigen
top reply. Zo krijg ik het inderdaad voor mekaar. Het enige waar ik nu nog mee zit is dit :TouTje schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:28:
@Faece dit is denk ik wat je zoekt. Plaats je kaarten in een grid.
onderaan lijken de knoppen een stuk afgekapt, en de ruimte tussen de eerste 6 en de andere geswipte is eigenlijk ook 0. Kan ik dit ergens aanpassen ?
Dat zou zeer welkom zijn!Sicco92 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:22:
[...]
Voor het tonen van de prijzen voor vandaag en morgen gebruik ik apexcharts-card. Als je interesse hebt in de YAML, dan kan ik die hier ook wel neerzetten.
Heb het net afgezocht maar ik raak een beetje verdwaald. Wil enkel dat hij mijn gehele database / statistieken herberekent met de huidige vaste prijzen van stroom en gas. Weet iemand hoe ik mijn energy database kan laten herbereken met een fixed value cost?
Ik kan ze iedere paar weken vervangen.
https://community.home-as...other-ts0044-issue/419810
Is echt heel wat over te vinden op internet behalve een oplossing 😩
Hoe vaak gebruik je 'm? Ik heb de originele batterij wel een keer vervangen maar verder dan dat geen hele grote drain.PnD schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:17:
@Gizz @mrc4nl of iemand anders..hebben jullie last van de battery drain van de TS0044
Iedere paar weken is wat overdreven, maar na 2-3 maand moest ik m vervangen. das tot nu toe genoeg gebleken.Daarnaast had ik geen zin om een vervanger te vinden voor dat rare knoopcel formaat dus ik gooi er gewoon de kleinere in , zolang de dikte maar gelijk is werkt het gewoon.PnD schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:17:
@Gizz @mrc4nl of iemand anders..hebben jullie last van de battery drain van de TS0044
ik weet niet of jij dat ook hebt, maar ik vermoed soms dat mn ts0044 in slaapstand is. Want als ik na een dag incativiteit op een knop druk gebeurd er niets. Echter druk ik 5 seconde weer dan gaan de lampen (met vertraging) aan.
ora et labora
Dit is de grafiek voor vandaag. Dit is de YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
| type: custom:apexcharts-card experimental: color_threshold: true graph_span: 24h header: title: Today show: true span: start: day now: show: true label: Now series: - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0 type: column show: extremas: true float_precision: 3 data_generator: | return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime() + 1500000, entity.attributes.raw_today[index]["value"]]; }); color_threshold: - value: 0 color: '#04822e' - value: 0.16 color: '#12A141' - value: 0.22 color: '#79B92C' - value: 0.28 color: '#C4D81D' - value: 0.34 color: '#F3DC0C' - value: 0.4 color: '#EFA51E' - value: 0.46 color: '#E76821' - value: 0.52 color: '#DC182F' yaxis: - id: '1' min: ~0 align_to: 0.1 decimals: 2 apex_config: title: text: €/kWh tickAmount: 4 forceNiceScale: true apex_config: xaxis: type: datetime tooltip: enabled: false chart: height: 320px tooltip: x: format: HH:00 plotOptions: bar: columnWidth: 80% |
Bij de data_generator voeg ik nog 1500000 ms toe, zodat de kolommen wat netter tussen de uurlijnen komen te staan. Als je dat niet doet, dan staan de kolommen recht boven de uurlijntjes, maar dan komt het niet meer goed overeen met de 'Now'-lijn. Omdat de tijd eigenlijk niet meer klopt, moet ik ook de tooltip herschrijven, zodat die de uren netjes weergeeft (dus 08:00 ipv 08:25).
Om een grafiek voor morgen te krijgen, moet je een paar dingen wijzigen. Deze stukjes moet je wijzigen (en de 'now' key weggooien, die komt toch nooit in de grafiek te staan):
1
2
3
4
5
6
7
8
| span: start: day offset: +1day series: data_generator: | return entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime() + 1500000, entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]]; }); |
Dagelijks een keer of 4. Echt om de 2 weken, verschillende merken batterijen geprobeerd.bartbh schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:20:
[...]
Hoe vaak gebruik je 'm? Ik heb de originele batterij wel een keer vervangen maar verder dan dat geen hele grote drain.
Welk type doe je erin dan? Bij mij is het om de twee weken. 2-3 maanden is eigenlijk ook al kort, maar komt wellicht door de batterij.mrc4nl schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:10:
[...]
Iedere paar weken is wat overdreven, maar na 2-3 maand moest ik m vervangen. das tot nu toe genoeg gebleken.Daarnaast had ik geen zin om een vervanger te vinden voor dat rare knoopcel formaat dus ik gooi er gewoon de kleinere in , zolang de dikte maar gelijk is werkt het gewoon.
ik weet niet of jij dat ook hebt, maar ik vermoed soms dat mn ts0044 in slaapstand is. Want als ik na een dag incativiteit op een knop druk gebeurd er niets. Echter druk ik 5 seconde weer dan gaan de lampen (met vertraging) aan.
Ander topic, maar dit kan het niet zijn: Erik1971 in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie"??PnD schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:28:
[...]
Dagelijks een keer of 4. Echt om de 2 weken, verschillende merken batterijen geprobeerd.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Dank! Die van vandaag werkt echt perfect, echter die van morgen blijft op 'Loading' staan:Sicco92 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:56:
[...]
[Afbeelding]
Dit is de grafiek voor vandaag. Dit is de YAML:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 type: custom:apexcharts-card experimental: color_threshold: true graph_span: 24h header: title: Today show: true span: start: day now: show: true label: Now series: - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0 type: column show: extremas: true float_precision: 3 data_generator: | return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime() + 1500000, entity.attributes.raw_today[index]["value"]]; }); color_threshold: - value: 0 color: '#04822e' - value: 0.16 color: '#12A141' - value: 0.22 color: '#79B92C' - value: 0.28 color: '#C4D81D' - value: 0.34 color: '#F3DC0C' - value: 0.4 color: '#EFA51E' - value: 0.46 color: '#E76821' - value: 0.52 color: '#DC182F' yaxis: - id: '1' min: ~0 align_to: 0.1 decimals: 2 apex_config: title: text: €/kWh tickAmount: 4 forceNiceScale: true apex_config: xaxis: type: datetime tooltip: enabled: false chart: height: 320px tooltip: x: format: HH:00 plotOptions: bar: columnWidth: 80%
Bij de data_generator voeg ik nog 1500000 ms toe, zodat de kolommen wat netter tussen de uurlijnen komen te staan. Als je dat niet doet, dan staan de kolommen recht boven de uurlijntjes, maar dan komt het niet meer goed overeen met de 'Now'-lijn. Omdat de tijd eigenlijk niet meer klopt, moet ik ook de tooltip herschrijven, zodat die de uren netjes weergeeft (dus 08:00 ipv 08:25).
Om een grafiek voor morgen te krijgen, moet je een paar dingen wijzigen. Deze stukjes moet je wijzigen (en de 'now' key weggooien, die komt toch nooit in de grafiek te staan):
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 span: start: day offset: +1day series: data_generator: | return entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime() + 1500000, entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]]; });
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
| type: custom:apexcharts-card experimental: color_threshold: true graph_span: 24h header: title: Today show: true span: start: day offset: +1day series: - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0 type: column show: extremas: true float_precision: 3 data_generator: | return entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime() + 1500000, entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]]; }); color_threshold: - value: 0 color: '#04822e' - value: 0.16 color: '#12A141' - value: 0.22 color: '#79B92C' - value: 0.28 color: '#C4D81D' - value: 0.34 color: '#F3DC0C' - value: 0.4 color: '#EFA51E' - value: 0.46 color: '#E76821' - value: 0.52 color: '#DC182F' yaxis: - id: '1' min: ~0 align_to: 0.1 decimals: 2 apex_config: title: text: €/kWh tickAmount: 4 forceNiceScale: true apex_config: xaxis: type: datetime tooltip: enabled: false chart: height: 320px tooltip: x: format: HH:00 plotOptions: bar: columnWidth: 80% |
Heb de now key verwijderd, de span aangepast en de data generator ook veranderd...?
Dezelfde die in de tradfri kleine aan-uit schakelaars gaan, CR2032 als ik de documentatie van ikea mag gelovenPnD schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:29:
[...]
Welk type doe je erin dan? Bij mij is het om de twee weken. 2-3 maanden is eigenlijk ook al kort, maar komt wellicht door de batterij.
ora et labora
Is het niet zo dat de data van morgen pas om 15u beschikbaar is?Toppe schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:06:
[...]
Dank! Die van vandaag werkt echt perfect, echter die van morgen blijft op 'Loading' staan:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 type: custom:apexcharts-card experimental: color_threshold: true graph_span: 24h header: title: Today show: true span: start: day offset: +1day series: - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0 type: column show: extremas: true float_precision: 3 data_generator: | return entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime() + 1500000, entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]]; }); color_threshold: - value: 0 color: '#04822e' - value: 0.16 color: '#12A141' - value: 0.22 color: '#79B92C' - value: 0.28 color: '#C4D81D' - value: 0.34 color: '#F3DC0C' - value: 0.4 color: '#EFA51E' - value: 0.46 color: '#E76821' - value: 0.52 color: '#DC182F' yaxis: - id: '1' min: ~0 align_to: 0.1 decimals: 2 apex_config: title: text: €/kWh tickAmount: 4 forceNiceScale: true apex_config: xaxis: type: datetime tooltip: enabled: false chart: height: 320px tooltip: x: format: HH:00 plotOptions: bar: columnWidth: 80%
Heb de now key verwijderd, de span aangepast en de data generator ook veranderd...?
De data van vandaag staat er in dus zou toch moeten werken?TheFes schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:33:
[...]
Is het niet zo dat de data van morgen pas om 15u beschikbaar is?
Je zegt toch dat de grafiek van vandaag wel werkt, en die van morgen niet? Je screenshot laat de data van vandaag (de 24e) zienToppe schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:37:
[...]
De data van vandaag staat er in dus zou toch moeten werken?
[Afbeelding]
In HA heb ik een folder structuur aangemaakt: /config/tmp/snapshot maar wat ik ook doe, de melding blijft.
Ook heb ik verschillende paths opgegeven (zonder succes)
1
2
3
| Can't write tmp/snapshot/voordeur.jpg, no access to path! Can't write /tmp/snapshot/voordeur.jpg, no access to path! Can't write config/tmp/snapshot/voordeur.jpg, no access to path! |
Wat doe ik fout?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| alias: Front Doorbell trigger: - type: opened platform: device device_id: 61ae5e7a114b0de9122eed25d70fbdf0 entity_id: binary_sensor.aqara_voordeur_sensor_contact domain: binary_sensor condition: [] action: - alias: "" data: filename: config/tmp/snapshot/voordeur.jpg service: camera.snapshot target: entity_id: camera.jarvis_lsc_doorbell initial_state: true |
[Voor 8% gewijzigd door Ryan_ op 24-03-2023 08:50]
Helaas niet, ik haal nergens stroom van lampen af.Cyberpope schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:41:
[...]
Ander topic, maar dit kan het niet zijn: Erik1971 in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie"??
GoedemorgenTheFes schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:45:
[...]
Je zegt toch dat de grafiek van vandaag wel werkt, en die van morgen niet? Je screenshot laat de data van vandaag (de 24e) zien

Zoals je het nu hebt werkt het sowieso niet, want je nu wil hij het in een map config opslaan vanaf de folder waar deze yaml file staat. Dus dat komt waarschijnlijk neer op /config/config/tmpRyan_ schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:49:
Ik heb via Synology Surveillance Station een camera toegevoegd en dit werkt verder prima. Nu probeer ik een snapshot weg te schrijven wanneer de deur geopend wordt maar krijg een no access to path error.
In HA heb ik een folder structuur aangemaakt: /config/tmp/snapshot maar wat ik ook doe, de melding blijft.
[Afbeelding]
Ook heb ik verschillende paths opgegeven (zonder succes)
code:
1 2 3 Can't write tmp/snapshot/voordeur.jpg, no access to path! Can't write /tmp/snapshot/voordeur.jpg, no access to path! Can't write config/tmp/snapshot/voordeur.jpg, no access to path!
Wat doe ik fout?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 alias: Front Doorbell trigger: - type: opened platform: device device_id: 61ae5e7a114b0de9122eed25d70fbdf0 entity_id: binary_sensor.aqara_voordeur_sensor_contact domain: binary_sensor condition: [] action: - alias: "" data: filename: config/tmp/snapshot/voordeur.jpg service: camera.snapshot target: entity_id: camera.jarvis_lsc_doorbell initial_state: true
En heb je deze ook ingesteld?
https://www.home-assistan.../#allowlist_external_dirs
de data van de huidige dag is altijd beschikbaar, die van de volgende dag is altijd pas na 13:00 beschikbaar.Toppe schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:37:
[...]
De data van vandaag staat er in dus zou toch moeten werken?
[Afbeelding]
Dit is dus wat ik op dit moment zie. In de middag wordt de rechterkant van de grafiek dus aangevuld met de data van morgen.
In de screenshot die je postte zie je ook dat de 'tomorrow' key nog leeg is en dat 'tomorrow_valid' op false staat. Je hebt dus gewoon die data nog niet.
Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine
tomorrow_valid: false is wellicht ook een goede hint

Inderdaad. Lag te slapen.Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:57:
[...]
de data van de huidige dag is altijd beschikbaar, die van de volgende dag is altijd pas na 13:00 beschikbaar.
[Afbeelding]
Dit is dus wat ik op dit moment zie. In de middag wordt de rechterkant van de grafiek dus aangevuld met de data van morgen.
In de screenshot die je postte zie je ook dat de 'tomorrow' key nog leeg is en dat 'tomorrow_valid' op false staat. Je hebt dus gewoon die data nog niet.
Heb jij nou 1 grafiek of 2 naast elkaar? Dit is wel nice namelijk

Maar dan zou filename:TheFes schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:56:
[...]
Zoals je het nu hebt werkt het sowieso niet, want je nu wil hij het in een map config opslaan vanaf de folder waar deze yaml file staat. Dus dat komt waarschijnlijk neer op /config/config/tmp
1
| tmp/snapshot/voordeur.jpg |
wel moeten werken toch?
allowlist_external_dirs heb ik geprobeerd toe te voegen aan configuration.yaml maar kon niet goed worden opgeslagen.TheFes schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:56:
[...]
En heb je deze ook ingesteld?
https://www.home-assistan.../#allowlist_external_dirs
Moet ik daar dan tmp/snapshot/ aan toevoegen? Of enkel /config?
Ja, en dit setting moet onder homeassistant: staan, met 2 spaties indentation.Ryan_ schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:05:
[...]
Maar dan zou filename:code:
1 tmp/snapshot/voordeur.jpg
wel moeten werken toch?
[...]
allowlist_external_dirs heb ik geprobeerd toe te voegen aan configuration.yaml maar kon niet goed worden opgeslagen.
Moet ik daar dan tmp/snapshot/ aan toevoegen?
Dan krijg ik alsnog een fout dat de YAML niet kan worden herladen:TheFes schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:08:
[...]
Ja, en dit setting moet onder homeassistant: staan, met 2 spaties indentation.
:fill(white):strip_exif()/f/image/pSfzypdLhhH0C5g8ihlSBxA4.png?f=user_large)
dat klopt niet, het is niet /tmp/snapshot want de folder tmp staat niet in je folder root, maar in de config folder (die wel in je folder root staat).Ryan_ schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:15:
[...]
Dan krijg ik alsnog een fout dat de YAML niet kan worden herladen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is dus ofwel /config/tmp/snapshot ofwel tmp/snapshot
Dit is 1 enkele grafiek over 48 uur met zowel vandaag als morgen bij elkaar gezet. Ik gebruik deze grafiek namelijk op een tablet om snel de prijs te kunnen zien en dan is minimale interactie een vereiste.Toppe schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:01:
[...]
Inderdaad. Lag te slapen.
Heb jij nou 1 grafiek of 2 naast elkaar? Dit is wel nice namelijk
Ik heb ook geprobeerd een knop te maken die switcht tussen de twee dagen met twee verschillende grafieken, en dat werkt, maar is gewoon super onhandig omdat je dan specifiek met die knop moet wisselen.
Het gewoon in 1 overzicht stoppen was een stuk makkelijker.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| - type: custom:apexcharts-card experimental: color_threshold: true graph_span: 48h span: start: day now: color: purple label: now show: true series: - entity: sensor.nordpool type: column name: Hourly Energy Prices data_generator: | return (entity.attributes.raw_today.map((item) => { return [new Date(item["start"]).getTime() + 1800000, item["value"]]; })).concat( entity.attributes.raw_tomorrow.map((item) => { return [new Date(item["start"]).getTime() + 1800000, item["value"]]; } )); float_precision: 2 color_threshold: - value: 20 color: '#04822e' - value: 25 color: '#12A141' - value: 30 color: '#79B92C' - value: 35 color: '#C4D81D' - value: 40 color: '#F3DC0C' - value: 45 color: '#EFA51E' - value: 50 color: '#E76821' - value: 55 color: '#DC182F' |
Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine
HeldTheFes schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:17:
[...]
dat klopt niet, het is niet /tmp/snapshot want de folder tmp staat niet in je folder root, maar in de config folder (die wel in je folder root staat).
Het is dus ofwel /config/tmp/snapshot ofwel tmp/snapshot

/config/tmp/snapshot in combinatie met tmp/snapshot/voordeur.jpg werkt

Thx!
Echter alle interne verbindingen die ik met mijn domijn probeert te maken krijg ik een error op: 400: Bad Request.
https://192.... werkt dan wel maar het domijn niet (echter chrome en firefox vertikken het, enkel edge wil op deze manier werken). iemand nog een tip?
Als je op je eigen netwerk zit kan je je duckDNS domein inderdaaad niet bereiken. Je dient een NAT hairpin / loopback in te stellen op je router/modem om binnen je eigen netwerk je domein door te laten linken naar je apparaatXqlus1ve schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:51:
Heb inmiddels duckdns werkend.
Echter alle interne verbindingen die ik met mijn domijn probeert te maken krijg ik een error op: 400: Bad Request.
https://192.... werkt dan wel maar het domijn niet (echter chrome en firefox vertikken het, enkel edge wil op deze manier werken). iemand nog een tip?
Heb je de juiste instellingen in http: gezet?Xqlus1ve schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:51:
Heb inmiddels duckdns werkend.
Ter referentie, dit zijn de mijne
1
2
3
4
| http: use_x_forwarded_for: true trusted_proxies: - 192.168.2.7 |
Ah daar had ik wat over gelezen maar durfe dat nog niet toe te passen omdat dat over volledig vreemde IP's ging. die zal ik eens proberen.TheFes schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:03:
[...]
Heb je de juiste instellingen in http: gezet?
Ter referentie, dit zijn de mijne
YAML:
1 2 3 4 http: use_x_forwarded_for: true trusted_proxies: - 192.168.2.7
Gebruik je dan de ip van je moden (of router) of HA zelf?
Ik heb namelijk een ziggo moden en asus router, heb ook op bijde apparaten moeten port forwarden om het werkend te krijgen.
dit ging er wel vanut dat je een proxy gebruikt (zoals Nginx Proxy Manager).Xqlus1ve schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:06:
[...]
Ah daar had ik wat over gelezen maar durfe dat nog niet toe te passen omdat dat over volledig vreemde IP's ging. die zal ik eens proberen.
Gebruik je dan de ip van je moden (of router) of HA zelf?
Ik heb namelijk een ziggo moden en asus router, heb ook op bijde apparaten moeten port forwarden om het werkend te krijgen.
Even eens stap terug, hoe heb je het nu ingesteld, heb je een bepaalde guide gevolgd wellicht?
En welke poorten heb je nu waarheen geforward?
Zoals gezegd, die data is inderdaad pas na 13:00 ofzo beschikbaar. Ik verstop mijn grafiek voor morgen dus ook achter een conditional-card, zodat die niet zichtbaar is als er geen data beschikbaar is.Toppe schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:06:
[...]
Dank! Die van vandaag werkt echt perfect, echter die van morgen blijft op 'Loading' staan:
De waarde voor vandaag is echter: "plastic verpakkingen, blik en drinkpakken (pbd), groente-, fruit- en tuinafval (gft)". Niet te lezen in een badge uiteraard.
Hoe kan ik dit vertalen?
plastic verpakkingen, blik en drinkpakken (pbd): PBD
groente-, fruit- en tuinafval (gft): GFT
Integratie: https://github.com/xirixiz/homeassistant-afvalwijzer
Skoda Enyaq iV80 Sportline | Easee Home | REC Alpha Pure 4400W
Ziggo Modem:TheFes schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:11:
[...]
dit ging er wel vanut dat je een proxy gebruikt (zoals Nginx Proxy Manager).
Even eens stap terug, hoe heb je het nu ingesteld, heb je een bepaalde guide gevolgd wellicht?
En welke poorten heb je nu waarheen geforward?
Poort 443 en 8123 geforward naar mijn Asus router 192.168.178.XX
Asus router:
Poort 443 en 8123 geforward naar mijn HASS adress 192.168.1.XX
DuckDNS geinstalleerd met een domijn en token volgens deze methode, het volgende in mijn config staan:
1
2
3
| http: ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem ssl_key: /ssl/privkey.pem |
Dan ligt het waarschijnlijk aan je dubbele NAT waardoor het niet werkt. Kun je je ziggo modem niet in bridge modus laten zetten?Xqlus1ve schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:19:
[...]
Ziggo Modem:
Poort 443 en 8123 geforward naar mijn Asus router 192.168.178.XX
Asus router:
Poort 443 en 8123 geforward naar mijn HASS adress 192.168.1.XX
[Afbeelding]
DuckDNS geinstalleerd met een domijn en token volgens deze methode, het volgende in mijn config staan:
YAML:
1 2 3 http: ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem ssl_key: /ssl/privkey.pem
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.