• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06 16:01
crimby schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:19:
Ik gebruik de HACCS Afvalwijzer en ben nu bezig om de vandaag en morgen in badges weer te geven.
De waarde voor vandaag is echter: "plastic verpakkingen, blik en drinkpakken (pbd), groente-, fruit- en tuinafval (gft)". Niet te lezen in een badge uiteraard.
Hoe kan ik dit vertalen?
plastic verpakkingen, blik en drinkpakken (pbd): PBD
groente-, fruit- en tuinafval (gft): GFT

Integratie: https://github.com/xirixiz/homeassistant-afvalwijzer
https://www.home-assistant.io/dashboards/badges/
De name kun je overschrijven.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Xqlus1ve schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:19:
[...]

Ziggo Modem:
Poort 443 en 8123 geforward naar mijn Asus router 192.168.178.XX

Asus router:
Poort 443 en 8123 geforward naar mijn HASS adress 192.168.1.XX
[Afbeelding]

DuckDNS geinstalleerd met een domijn en token volgens deze methode, het volgende in mijn config staan:

YAML:
1
2
3
http:
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem
Ik heb dezelfde setup gehad ooit, maar wel idd zoals @TheFes ook al benoemt, met het Ziggo modem in bridge modus.

Ik vind het overigens wel mooi hoe je je interne(!) IP adres doodelt :+

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:07
Xqlus1ve schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:19:
[...]

Ziggo Modem:
Poort 443 en 8123 geforward naar mijn Asus router 192.168.178.XX

Asus router:
Poort 443 en 8123 geforward naar mijn HASS adress 192.168.1.XX
[Afbeelding]

DuckDNS geinstalleerd met een domijn en token volgens deze methode, het volgende in mijn config staan:

YAML:
1
2
3
http:
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem
Weet je zeker dat je poort 443 moet forwarden naar 8123 in je Asus Router? Als je er een proxy tussen hebt zitten, dan zou ik verwachten dat die zit te luisteren op poort 443 en dus niet op de standaard Home Assistant poort. De proxy zou het verkeer dan door moeten routeren naar poort 8123, dat moet je niet in de router doen (tenzij je proxy daar natuurlijk op luistert).

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:13

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Hmm goede vraag, ik zat met canyouseeme.org te checken of beide poorten open stonden, anders ging ik er vanuit dat het niet werkte. Ik ga daar eens mee spelen, dus enkel 8123 forwarden begrijp ik hieruit om te proberen?

En op de vraag of ik mijn ziggo modem in in bridge modus kan zetten @TheFes @Sp33dFr34k, volgens mij verlies ik daarmee mijn wifi van de modem, het stomme is dat mijn goodwe omvormer enkel functioneert via de ziggo modem en niet als hij op de asus modem zit verbonden, zou dat ook een port forwarding dingetje kunnen zijn of een DNS issue?

• Sicco92
Xqlus1ve schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:46:
Hmm goede vraag, ik zat met canyouseeme.org te checken of bijde poorten open stonden, anders ging ik er vanuit dat het niet werkte. Ik ga daar eens mee spelen, dus enkel 8123 forwarden begrijp ik hieruit om te proberen?

En op de vraag of ik mijn ziggo modem in in bridge modus kan zetten @TheFes @Sp33dFr34k, volgens mij verlies ik daarmee mijn wifi van de modem, het stomme is dat mijn goodwe omvormer enkel functioneert via de ziggo modem en niet als hij op de asus modem zit verbonden, zou dat ook een port forwarding dingetje kunnen zijn of een DNS issue?
Als je een proxy gebruikt, wil je juist alleen poort 443 open hebben staan en 8123 juist niet. Die verschaft immers direct toegang tot Home Assistant, en als je een reverse proxy hebt draaien dan wil je dat al het verkeer via die proxy gaat. De proxy zorgt er dan ook voor dat er SSL-certificaten aan het verkeer wordt meegegeven. Meestal luisteren die reverse proxies op standaard http-poorten, dus 443 (https) en/of 80 (http). Van buitenaf lijkt 443 wel open te staan omdat je die hebt geforward, maar dat betekent niet automatisch dat die ook naar de juiste poort wordt geforward.

Ben je een handleiding aan het volgen? Zo ja, welke is dat? En welke add-ons gebruik je nog meer naast DuckDNS?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ora et Labora
Xqlus1ve schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:46:
Hmm goede vraag, ik zat met canyouseeme.org te checken of beide poorten open stonden, anders ging ik er vanuit dat het niet werkte. Ik ga daar eens mee spelen, dus enkel 8123 forwarden begrijp ik hieruit om te proberen?

Naar mijn weten moet je alleen 443 forwarden naar 443 van je HA.
Nu heb je 443 naar 8123 ingesteld staan in je Asus, dat moet volgens mij 443 naar 443 zijn.
Dus Ziggo 443 naar je Asus 443 en je Asus 443 naar je HA 443.

Ik zou het sowieso ook via NGINX doen, een goede handleiding:

YouTube: Home Assistant Remote Access using NGINX

[Voor 8% gewijzigd door Ora et Labora op 24-03-2023 11:07]

• xarow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:56
Wat is het voordeel van een NGINX ten opzichte van bijvoorbeeld wireguard? Als ik het goed heb begrepen toen ik het opzette is dat als je enkel nginx gebruikt je alsnog je homeassistant voor iedereen benaderbaar maakt. Met een wireguard heb je een VPN connectie en dat zou dus veiliger moeten zijn.

Klopt deze gedachte, of heb ik het verkeerd begrepen?

Ik gebruik zelf DuckDNS en Wireguard. En ik heb in adguard een NAT loopback ingesteld zodat ik homeassistant kan bereiken in mijn interne netwerk op het duckdns domein.

Zitten hier dan nog beveiligingsrisicos of andere risicos aan die ik heb gemist?

• Sicco92
xarow schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:21:
Wat is het voordeel van een NGINX ten opzichte van bijvoorbeeld wireguard?
Het zijn 2 verschillende dingen. NGINX is een webserver die je ook kan inzetten als reverse proxy. Deze proxy is dan je single point of entry, dus die kan je makkelijk beveiligen. Wireguard is een VPN die je toegang geeft tot (een deel van) een netwerk. Beide manieren kan je gebruiken om uiteindelijk een server in een privé-netwerk te benaderen, maar doen dat op fundamenteel verschillende manieren.

NGINX is handig als je meerdere mensen en/of services toegang wilt geven. Als je bijvoorbeeld Google Assistant toegang wilt geven, dan gaat je dat niet lukken met een VPN als Wireguard. Als je alleen zelf toegang nodig hebt, dan kan je het inderdaad ook prima met Wireguard doen.

• Ora et Labora
Wat is het voordeel van een NGINX ten opzichte van bijvoorbeeld wireguard? Als ik het goed heb begrepen toen ik het opzette is dat als je enkel nginx gebruikt je alsnog je homeassistant voor iedereen benaderbaar maakt. Met een wireguard heb je een VPN connectie en dat zou dus veiliger moeten zijn.

Ik gebruik zelf DuckDNS en Wireguard. En ik heb in adguard een NAT loopback ingesteld zodat ik homeassistant kan bereiken in mijn interne netwerk op het duckdns domein.

Zitten hier dan nog beveiligingsrisicos of andere risicos aan die ik heb gemist?
Volgens mij heb je gelijk maar als je gebruik wilt maken van bijvoorbeeld de Google Assistant, kun je dit niet doen met Wireguard en heb je publieke access nodig tot HA, in mijn geval dus.
Als HA niet voor iedereen toegankelijk moet zijn zou ik zeker Wireguard, of een andere VPN, aanbevelen.
Volgens mij heb je het op jouw manier prefect ingeregeld.
Ik gebruik wel 2FA om het wat veiliger te houden.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:09

Als je HA beschikbaar maakt via DuckDNS en het daarmee ook buiten de deur benaderbaar maakt dan diet dat Wireguard teniet.

Het zijn gewoon totaal verschillende zaken. Mijn HA installatie is ook binnenshuis alleen te benaderen via een reverse proxy, die meteen een TLS certificaat er op zet zodat binnenshuis niemand kan "meeluisteren" (geen idee wie dat dan zou moeten zijn). Dat is dan wat jij "Nginx" noemt (Nginx ingezet als reverse proxy). Maar ik heb mijn HA niet naar buiten toe open gezet. Als ik buiten de deur er aan wil komen doe ik dat via Wireguard.

DuckDNS is vervolgens een alles in een oplossing. Die tegenwoordig vaker niet dan wel werkt kijkende naar de storingen. Het is zowel een reverse proxy, als dat het TLS toevoegt, als dat het je HA naar buiten toe exposed, als dat het dienst doet als DynDNS.

Maar HA naar buiten toe open zetten zou ik alleen doen als daar een hele goede reden voor is. Zoals bv gebruik van Google Home / Assistant en Google van buiten toe jouw HA moet kunnen benaderen. Maar ook dat kan dan weer via Nabu Casa. Maar ook daarmee is je HA instantie altijd van over de hele wereld te bereiken voor iedereen? Want dat zit ook in de dienst

• Sicco92
RobertMe schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:32:
[...]

Als je HA beschikbaar maakt via DuckDNS en het daarmee ook buiten de deur benaderbaar maakt dan diet dat Wireguard teniet.
DuckDNS zet alleen je publieke IP achter een bepaalde hostname, maar verder worden er geen poorten automatisch opengezet of iets dergelijks. Als je alleen de Wireguard-poorten openzet, dan kan je prima DuckDNS er bij gebruiken om een hostname te laten resolven naar je publieke IP, zodat je die hostname kan gebruiken in Wireguard.
Als je DuckDNS gebruikt en ook nog de Home Assistant-poort openzet, dan heb je inderdaad wel gelijk. Maar eigenlijk staat dat los van DuckDNS.

[Voor 3% gewijzigd door Sicco92 op 24-03-2023 11:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ora et Labora schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:05:
[...]

Naar mijn weten moet je alleen 443 forwarden naar 443 van je HA.
Nu heb je 443 naar 8123 ingesteld staan in je Asus, dat moet volgens mij 443 naar 443 zijn.
Dus Ziggo 443 naar je Asus 443 en je Asus 443 naar je HA 443.

Ik zou het sowieso ook via NGINX doen, een goede handleiding:

YouTube: Home Assistant Remote Access using NGINX
Ok dat heeft geholpen! port forwarding zowel in mijn Ziggo als Asus zijn nu beide voor intern en extern op 443 gezet. NGINX geinstalleerd volgens de video en nu werk alles zoals het hoort via de DuckDNS domijn.

Wat een gedoe maar het werkt eindelijk, bedankt _/-\o_

Wireguard wil ik nog wel eens naar kijken, maar voor nu laat ik even voor wat het is.

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou een service zoals Home asssitent niet publiekelijke beschikbaar maken. Wireguard is imho het beste. Maar alternatief zou je een kunnen reverse proxy via cloudflare kunnen laten lopen. Je kan er dan ook een login aan hangen.
Kan gewoon gratis, maar is wel iets moeilijker.

https://www.cloudflare.co...n/glossary/reverse-proxy/

• Ora et Labora
DRaakje schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:49:
Ik zou een service zoals Home asssitent niet publiekelijke beschikbaar maken.
Met een random ingewikkeld wachtwoord, 2FA en een IP-ban zie ik daar geen problemen in eigenlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sicco92
Ora et Labora schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:51:
[...]

Met een random ingewikkeld wachtwoord, 2FA en een IP-ban zie ik daar geen problemen in eigenlijk.
Behalve als een kwetsbaarheid er voor zorgt dat er niet eens naar authenticatie gekeken wordt.
Psst.. https://www.home-assistan...isor-security-disclosure/

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 09:33
Xqlus1ve schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:36:
[...]

Ok dat heeft geholpen! port forwarding zowel in mijn Ziggo als Asus zijn nu beide voor intern en extern op 443 gezet. NGINX geinstalleerd volgens de video en nu werk alles zoals het hoort via de DuckDNS domijn.

Wat een gedoe maar het werkt eindelijk, bedankt _/-\o_

Wireguard wil ik nog wel eens naar kijken, maar voor nu laat ik even voor wat het is.
Mocht je geen poorten open hebben willen staan thuis dan kun je ook nog voor de Cloudflare plugin met een eigen domein naam kunnen kiezen. Ik ben daar uiteindelijk op overgestapt.
Ik vraag me af als je nog het gratis domein kunt gebruiken wat hij daar vermeld.

https://peyanski.com/conn...tunnel-to-home-assistant/

• xarow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:56
Sicco92 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:35:
[...]

DuckDNS zet alleen je publieke IP achter een bepaalde hostname, maar verder worden er geen poorten automatisch opengezet of iets dergelijks. Als je alleen de Wireguard-poorten openzet, dan kan je prima DuckDNS er bij gebruiken om een hostname te laten resolven naar je publieke IP, zodat je die hostname kan gebruiken in Wireguard.
Als je DuckDNS gebruikt en ook nog de Home Assistant-poort openzet, dan heb je inderdaad wel gelijk. Maar eigenlijk staat dat los van DuckDNS.
Okay, duidelijk. Nog is gecheckt in de router en de modem, en ik heb enkel de wireguard poort open staan.
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:24:
[...]

Dit is 1 enkele grafiek over 48 uur met zowel vandaag als morgen bij elkaar gezet. Ik gebruik deze grafiek namelijk op een tablet om snel de prijs te kunnen zien en dan is minimale interactie een vereiste.

Ik heb ook geprobeerd een knop te maken die switcht tussen de twee dagen met twee verschillende grafieken, en dat werkt, maar is gewoon super onhandig omdat je dan specifiek met die knop moet wisselen.

Het gewoon in 1 overzicht stoppen was een stuk makkelijker.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
          - type: custom:apexcharts-card
            experimental:
              color_threshold: true
            graph_span: 48h
            span:
              start: day
            now:
              color: purple
              label: now
              show: true
            series:
              - entity: sensor.nordpool
                type: column
                name: Hourly Energy Prices
                data_generator: |
                  return (entity.attributes.raw_today.map((item) =>
                  {
                    return [new Date(item["start"]).getTime() + 1800000, item["value"]];
                  })).concat(
                    entity.attributes.raw_tomorrow.map((item) => {
                    }
                  ));
                float_precision: 2
                color_threshold:
                  - value: 20
                    color: '#04822e'
                  - value: 25
                    color: '#12A141'
                  - value: 30
                    color: '#79B92C'
                  - value: 35
                    color: '#C4D81D'
                  - value: 40
                    color: '#F3DC0C'
                  - value: 45
                    color: '#EFA51E'
                  - value: 50
                    color: '#E76821'
                  - value: 55
                    color: '#DC182F'
Klein beetje aangepast zodat je ook direct de actuele prijs ziet:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
type: custom:apexcharts-card
experimental:
header:
  title: Today
  show_states: true
  colorize_states: true
span:
series:
  - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0
    name: Actueel
    show:
      extremas: true
    float_precision: 3
                  {
                  })).concat(
                    }
                  ));
    color_threshold:
      - value: 0
      - value: 0.16
      - value: 0.22
      - value: 0.28
      - value: 0.34
      - value: 0.4
      - value: 0.46
      - value: 0.52
yaxis:
  - id: '1'
    min: ~0
    align_to: 0.1
    decimals: 2
    apex_config:
      title:
        text: €/kWh
      tickAmount: 4
      forceNiceScale: true
apex_config:
  xaxis:
    type: datetime
    tooltip:
      enabled: false
  chart:
    height: 320px
  tooltip:
    x:
      format: HH:00
  plotOptions:
    bar:
      columnWidth: 80%

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-06 09:48
ja die ken ik, maar het is niet de naam van de badge die ik wil overschrijven maar de value. De badge heet vandaag en de value zou het type afval zijn wat vandaag opgehaald wordt.

Skoda Enyaq iV80 Sportline | Easee Home | REC Alpha Pure 4400W

@TheFes je hebt mij al eens geholpen met het aantal dagen tot de container geleegd wordt, maar ben nog niet helemaal tevreden.

Ik heb 'numeric days' als attribuut onder een sensor hangen, dat werkt prima. Dat is 21 dagen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- platform: template
  sensors:
    papier_dagen_tot_afhaal:
      attribute_templates:
        numeric_days: "{{ state_attr('sensor.afvalinfo_papier', 'days_until_collection_date') }}"
      value_template: >
        {%- set sensor  = 'sensor.afvalinfo_papier' %}
        {%- set collection_date = as_local(as_datetime(state_attr(sensor, 'year_month_day_date'))).date() %}
        {%- set days = ['maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag', 'zondag' ] %}
        {%- set days_until = state_attr(sensor, 'days_until_collection_date') %}
        {%- if days_until <= 1 %}
          {{ ['Vandaag', 'Morgen'][days_until] }}
        {%- elif days_until < 7 - now().isoweekday() %}
          {{ days[collection_date.weekday()] | title }}
        {%- elif days_until < 14 - now().isoweekday() %}
          {{ 'Volgende week ' ~ days[collection_date.weekday()] }}
        {%- else %}
          {{ (['Vandaag', 'Morgen'][days_until % 7] if days_until % 7 <= 1 else days[collection_date.weekday()] | title) ~ ' over ' ~ (days_until / 7) | int ~ ' week' }}
        {%- endif %}
      friendly_name: Dagen tot papier

Nou veracht ik dat hij weergeeft: 'Vandaag over 3 weken' maar ik zie 'Vandaag over 3 week'.

Als ik kijk afval (= 13 numeric days) dan verwacht ik 'Volgende week donderdag' maar hier zie ik 'Donderdag over 1 week'

Ergens doe ik dus iets fout?

• mrc4nl
  • Laatst online: 02:18

mrc4nl

Procrastinatie expert

Toppe schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:05:
@TheFes je hebt mij al eens geholpen met het aantal dagen tot de container geleegd wordt, maar ben nog
{{ (['Vandaag', 'Morgen'][days_until % 7] if days_until % 7 <= 1 else
days[collection_date.weekday()] | title) ~ ' over ' ~ (days_until / 7) | int ~ ' week' }}
je stukje code die je foute text geeft komt hier vandaan zo te zien
als je 'Volgende week donderdag' wil lijkt mij dieze beter... ben verder niet bekend met deze programmertaal. t zou foutje kunnen bevatten
{{ (['Vandaag', 'Morgen'][days_until % 7] if days_until % 7 <= 1 else
'Volgende week ' ~ days[collection_date.weekday()] | title)' }}

[Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 24-03-2023 13:20]

ora et labora

mrc4nl schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:18:
[...]

[...]

je stukje code die je foute text geeft komt hier vandaan zo te zien
als je 'Volgende week donderdag' wil lijkt mij dieze beter... ben verder niet bekend met deze programmertaal. t zou foutje kunnen bevatten

[...]
Klopt, maar als het minder is dan 14 dagen:

YAML:
1
2

Hmm, die - now().isoweekday() doet niets dus weg gehaald en dan werkt het wel.

Alleen dit stukje blijft lastig want hij gaat alleen tot morgen over 3/4/5/ weken... iemand daar een oplossing voor?

YAML:
1
{{ (['Vandaag', 'Morgen'][days_until % 7] if days_until % 7 <= 1 else days[collection_date.weekday()] | title) ~ ' over ' ~ (days_until / 7) | int ~ ' weken' }}

[Voor 27% gewijzigd door Toppe op 24-03-2023 13:29]

• Sicco92
crimby schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:02:
[...]

ja die ken ik, maar het is niet de naam van de badge die ik wil overschrijven maar de value. De badge heet vandaag en de value zou het type afval zijn wat vandaag opgehaald wordt.
Ik kan het voor de intregratie die jij gebruikt niet echt vinden. Als je voor een andere integratie openstaat: bij de integratie die ik zelf gebruik (afvalinfo, beschikbaar via HACS) kan je per afvaltype zelf een friendly_name invullen, die worden dan ook in de 'vandaag' en 'morgen' sensors gebruikt. Daar is je probleem eenvoudig mee op te lossen.

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Oh DuckDNS ligt nu plat, snap meteen wat men bedoelt met dat DuckDNS niet zo betrouwbaar meer is.

Voor wireguard, ik heb NordVPN op mijn telefoon aan staan, kan dat simultaan met wireguard?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-06 09:39
Toppe schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:48:
[...]

Klein beetje aangepast zodat je ook direct de actuele prijs ziet:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
type: custom:apexcharts-card
experimental:
header:
  title: Today
  show_states: true
  colorize_states: true
span:
series:
  - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0
    name: Actueel
    show:
      extremas: true
    float_precision: 3
                  {
                  })).concat(
                    }
                  ));
    color_threshold:
      - value: 0
      - value: 0.16
      - value: 0.22
      - value: 0.28
      - value: 0.34
      - value: 0.4
      - value: 0.46
      - value: 0.52
yaxis:
  - id: '1'
    min: ~0
    align_to: 0.1
    decimals: 2
    apex_config:
      title:
        text: €/kWh
      tickAmount: 4
      forceNiceScale: true
apex_config:
  xaxis:
    type: datetime
    tooltip:
      enabled: false
  chart:
    height: 320px
  tooltip:
    x:
      format: HH:00
  plotOptions:
    bar:
      columnWidth: 80%
Nice, dat kan inderdaad handig zijn. Is voor ons niet echt van toepassing omdat het ons meer gaat om wat de relatieve prijs op een deel van de dag is. Het daadwerkelijke getal is minder interressant.

Bovendien geven de kleuren al aan of het prijzig of goedkoop is. Maar mooi gedaan :)

Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine

• crimby
Sicco92 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:32:
[...]

Ik kan het voor de intregratie die jij gebruikt niet echt vinden. Als je voor een andere integratie openstaat: bij de integratie die ik zelf gebruik (afvalinfo, beschikbaar via HACS) kan je per afvaltype zelf een friendly_name invullen, die worden dan ook in de 'vandaag' en 'morgen' sensors gebruikt. Daar is je probleem eenvoudig mee op te lossen.
Thanks ik ga er eens naar kijken, ben niet getrouwd met deze integratie :-P

@Xqlus1ve is Wireguard een alternatief voor DuckDNS?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

crimby schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:50:
[...]

Thanks ik ga er eens naar kijken, ben niet getrouwd met deze integratie :-P

@Xqlus1ve is Wireguard een alternatief voor DuckDNS?
Wireguard is een VPN tunnel service voor HA. Daar waar ik wel bekend ben met NordVPN en overal op heb draaien behalve mijn hoofd router (omdat dan Netflix op de TV niet meer werkt, mijn vrouw haar advertenties niet meer kan bekijken etc 8)7 ).

Frenom voor een gratis domijn heeft technische storing (welk je dan weer gebruikt icm Cloudflare), ik ga even kijken naar Wireguard daar waar ik mijn duckdns al weer plat uit gezet hebt :')
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:49:
[...]

Nice, dat kan inderdaad handig zijn. Is voor ons niet echt van toepassing omdat het ons meer gaat om wat de relatieve prijs op een deel van de dag is. Het daadwerkelijke getal is minder interressant.

Bovendien geven de kleuren al aan of het prijzig of goedkoop is. Maar mooi gedaan :)
Vrouwlief wil graag de actuele prijs zien zodat ze weet wanneer ze de wasmachine/droger kan aanzetten 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-06 09:39
Toppe schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:57:
[...]

Vrouwlief wil graag de actuele prijs zien zodat ze weet wanneer ze de wasmachine/droger kan aanzetten 8)7
Mjah, wij kijken dus gewoon naar de laagste staaf in de grafiek. Komt op hetzelfde neer natuurlijk. Bij ons is de daadwerlijke prijs momenteel nog vast op 42ct/kWh maar per 1 juni gaat ons contract bij Zonneplan in dus we zijn alvast een gewenningsperiode aan het doormaken.

Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-06 13:58
Aziraphale schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:47:
[...]

Via de statistics ben ik die test sensoren nu kwijt, gelukkig. De Solax sensoren zijn regelmatig een tijdje unavailable, dat hangt niet van de zon af. Nu zijn ze bijvoorbeeld gewoon available, zie het screenshot. In de statistics vind ik vervolgens wel die solax_energydashboard sensor met een foutmelding erbij (volgende screenshots). Moet ik nu alle geschiedenis verwijderen om hem met kWh te laten werken?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Edit: Domweg op 'probleem oplossen' geklikt en het probleem is opgelost... :F
Just to ask.. hoe accuraat vind je deze Solax integratie? Ik heb hem nu een paar dagen draaien (uiteraard is er geen top-zon) het gaat nu met polling. Heb jij het ondertussen al een paar maandjes stabiel?

Ik heb liever alles binnen mijn eigen netwerk (LAN), heb wel wat opties voorbij zien komen. Maar voordat ik daar tijd investeer (via een PI en proxy bijvoorbeeld). Eerst jouw mening tot nu toe? :D

- The Neo and Only -

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Iemand hier ervaring met IOTLink en HASS.Agent?
Ik heb het gevoel dat ik van HASS.Agent meer informatie doorkrijg, maar die geeft bij mij CPU gebruik altijd als 100% aan, en de WMI query optie is helemaal kapot.

Ik zou graag van mijn Windows apparaten de basis stats willen zien (CPU, geheugen, GPU gebruik, welke app op voorgrond, microfoon en webcam actief en welk proces) en notificaties willen kunnen sturen. Zijn er nog andere opties die dit kunnen?
Toppe schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:05:
@TheFes je hebt mij al eens geholpen met het aantal dagen tot de container geleegd wordt, maar ben nog niet helemaal tevreden.

Ik heb 'numeric days' als attribuut onder een sensor hangen, dat werkt prima. Dat is 21 dagen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- platform: template
  sensors:
    papier_dagen_tot_afhaal:
      attribute_templates:
        numeric_days: "{{ state_attr('sensor.afvalinfo_papier', 'days_until_collection_date') }}"
      value_template: >
        {%- set sensor  = 'sensor.afvalinfo_papier' %}
        {%- set collection_date = as_local(as_datetime(state_attr(sensor, 'year_month_day_date'))).date() %}
        {%- set days = ['maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag', 'zondag' ] %}
        {%- set days_until = state_attr(sensor, 'days_until_collection_date') %}
        {%- if days_until <= 1 %}
          {{ ['Vandaag', 'Morgen'][days_until] }}
        {%- elif days_until < 7 - now().isoweekday() %}
          {{ days[collection_date.weekday()] | title }}
        {%- else %}
          {{ (['Vandaag', 'Morgen'][days_until % 7] if days_until % 7 <= 1 else days[collection_date.weekday()] | title) ~ ' over ' ~ (days_until / 7) | int ~ ' week' }}
        {%- endif %}
      friendly_name: Dagen tot papier

Nou veracht ik dat hij weergeeft: 'Vandaag over 3 weken' maar ik zie 'Vandaag over 3 week'.

Als ik kijk afval (= 13 numeric days) dan verwacht ik 'Volgende week donderdag' maar hier zie ik 'Donderdag over 1 week'

Voor mij zijn Volgende week donderdag en Donderdag over een week iets anders.
Volgende week donderdag is 30 maart, donderdag over een week is 6 april.
Echter bij volgende week zaterdag, en zaterdag over een week zijn ze wel beide 1 april.

Maar goed, hij gaat nu dus naar de else optie, waarbij de over een week notatie gebruikt wordt.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +4Henk 'm!
Toppe schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:57:
[...]

zoiets?

Sometimes you need to plan for coincidence

• crimby
Sicco92 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:32:
[...]

werkt mooi en de badges zijn nu al wat beter, thanks!

Nu ben ik alleen de badges aan het aanpassen; wil de afval-gerelateerde badges een andere kleur geven. Alleen de border lijkt maar niet mee te willen kleuren. Heb al van alles geprobeerd incl de border weg te halen maar zonder succes.

YAML:
1
2
3
4
5
6
      - entity: sensor.afvalinfo_afval_voor_morgen
        style: >
          :host {
          --label-badge-background-color: #023020;
          --ha-label-badge-color: green;
          }

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Dit is wel een hele mooie weergave, kun je die toevallig delen?

Acties:
  • +2Henk 'm!
Oon schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:41:
[...]

Dit is wel een hele mooie weergave, kun je die toevallig delen?
Al: https://github.com/hmmbob...dashboards/10-energy.yaml

(Apex templates staan hier)

Sometimes you need to plan for coincidence

• NicoLP
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-04 10:00
Pazo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:52:
Ik ben ook al een tijdje bezig met HA, heb wel veel losse projectjes en ben de laatste tijd vooral bezig om de dashboards wat beter te krijgen.

[Afbeelding]

Ben wel trost op de plattegrond van de begane grond. Wil ze denk ik ook nog maken voor de andere verdiepingen.

[Afbeelding]

Lang bezig geweest om de opbrengst van mijn Enphase PV systeem mooi weer te geven, maar uiteindelijk aardig tevreden, met name de dagopbrengst per paneel weergave.

[Afbeelding]

Verder nog een beetje aan het stoeien met de spanningen en vermogens per fase.

[Afbeelding]

Heb in alle ruimtes een Sonoff temperatuur en luchtvochtigheid sensor hangen.

Het is wel zoeken om er een mooi geheel in te krijgen. En dat het lekker schaalt. Ik heb een tablet aan de muur hangen, maar regel ook veel via mijn mobiel. Je wilt eigenlijk op beide dat het er goed uitziet en makkelijk te bedienen is.

Blijft leuk om in de avonduurtjes lekker mee te rommelen :)
hoe heb je dat met Enphase PV gedaan qua berekening en display ??
heb je daar een voorbeeld van ?

Acties:
  • +4Henk 'm!
Klein tipje, als je een entity toewijst aan een mushroom entity card, maakt hij daar ook automatisch een variable van aan. Dus je kunt er naar verwijzen met het variable entity en dan hoef je niet elke keer dat hele entity_id in je templates te herhalen.

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:59
NicoLP schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:54:
[...]

hoe heb je dat met Enphase PV gedaan qua berekening en display ??
heb je daar een voorbeeld van ?
Welke berekeningen bedoel je? Ik heb ook Enphase en alles wat ik zie zijn gewoon reeds beschikbare entiteiten, en het energy dashboard. Die voert de berekeningen automatisch voor je uit.

[Voor 31% gewijzigd door Slinkos op 24-03-2023 15:45]

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

• NicoLP
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-04 10:00
Slinkos schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:44:
[...]

Welke berekeningen bedoel je? Ik heb ook Enphase en alles wat ik zie zijn gewoon reeds beschikbare entiteiten, en het energy dashboard. Die voert de berekeningen automatisch voor je uit.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
hoe heb je die kaart gemaakt met die panelen erin met de dagopbrengst ?
Nico

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Slinkos
NicoLP schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:48:
[...]

Nico
Het plaatje met de panelen is niet de dagopbrengst maar de huidige opwek. De huidige opwek per paneel zijn gewoon entiteiten die default uit de envoy intergratie komen. Het plaatje heb ik getekend in Tinkercad en in Home Assistant heb ik Picture Elements gebruikt om alles er op te plaatsen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
type: picture-elements
elements:
  - type: state-label
    entity: sensor.envoy_122151028693_inverter_482136000870
    style:
      top: 26%
      left: 5%
      transform: rotate(332deg)
      color: white
    entity: sensor.envoy_122151028693_inverter_482136000873
    style:
      top: 23%
      left: 34%
    entity: sensor.envoy_122151028693_inverter_482136000850
    style:
      top: 20%
      left: 44%
    entity: sensor.envoy_122151028693_inverter_482135051708
    style:
      top: 19%
      left: 54%
    entity: sensor.envoy_122151028693_inverter_482136000875
    style:
      top: 16%
      left: 64%
    entity: sensor.envoy_122151028693_inverter_482136000793
    style:
      top: 15%
      left: 73%
    entity: sensor.envoy_122151028693_inverter_482136000184
    style:
      top: 15%
      left: 82%
    entity: sensor.envoy_122151028693_inverter_482227114366
    style:
      top: 66%
      left: 8%
    entity: sensor.envoy_122151028693_inverter_482230065180
    style:
      top: 62%
      left: 20%
      transform: rotate(328deg)
    entity: sensor.envoy_122151028693_inverter_482136000597
    style:
      top: 49%
      left: 67%
      transform: rotate(327deg)
    entity: sensor.envoy_122151028693_inverter_482136000956
    style:
      top: 47%
      left: 77%
    entity: sensor.envoy_122151028693_inverter_482136000858
    style:
      top: 46%
      left: 86%
image: /hacsfiles/zonnepanelen.png

TheFes schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:27:
[...]

Voor mij zijn Volgende week donderdag en Donderdag over een week iets anders.
Volgende week donderdag is 30 maart, donderdag over een week is 6 april.
Echter bij volgende week zaterdag, en zaterdag over een week zijn ze wel beide 1 april.

Maar goed, hij gaat nu dus naar de else optie, waarbij de over een week notatie gebruikt wordt.
Ben ik met je eens. Heb het ook deels opgelost (want hij gaf continu ‘dag over x week’

Toppe in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Alleen nu blijf ik na 16 dagen gewoon ‘morgen over 3/4/5/6/7 week’ zien. Dat klopt niet maar wel logisch, want hij gebruikt vandaag en morgen terwijl hij vandaag, morgen en alle dagen moet gebruiken.

Dus ‘dinsdag over 6 weken’

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:49

Pazo

Mroaw?

NicoLP schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:48:
[...]

Zie: [Enphase] Haal meer uit je Envoy!

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

• Slinkos
Ahh nu zie ik het pas :-p Op jouw kaartje stond wel de dagopbrengst inderdaad. Dat was me niet opgevallen. Leuk idee ga ik denk ik ook doen!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:49

Pazo

Mroaw?

Slinkos schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:08:
[...]

Ahh nu zie ik het pas :-p Op jouw kaartje stond wel de dagopbrengst inderdaad. Dat was me niet opgevallen. Leuk idee ga ik denk ik ook doen!
ja daar ben ik lang mee aan het klooien geweest. De standaard sensoren zijn de huidige opwekking, maar ik wilde, net zoals in de app / in Enlighten, de dagopbrengsten zien. Met de Riemann som en een Nutsmeter kan je dit bereiken. Even de hele post lezen, want ik had later een edit gemaakt. De Riemann som reset niet maar telt door, en daarom moet je ook nog een nutsmeter aanmaken (die doet de functie steeds resetten) voor elke micro (en die geef je weer op je legplan). Succes!

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

Acties:
  • +2Henk 'm!
Toppe schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:23:
[...]

Klopt, maar als het minder is dan 14 dagen:

YAML:
1
2

Hmm, die - now().isoweekday() doet niets dus weg gehaald en dan werkt het wel.

Alleen dit stukje blijft lastig want hij gaat alleen tot morgen over 3/4/5/ weken... iemand daar een oplossing voor?

YAML:
1
{{ (['Vandaag', 'Morgen'][days_until % 7] if days_until % 7 <= 1 else days[collection_date.weekday()] | title) ~ ' over ' ~ (days_until / 7) | int ~ ' weken' }}
Die - now().isoweekday() deed wel iets, want als de volgende ophaaldag nu maandag 3 april is, gaat hij zonder dat stukje nu volgende week maandag teruggeven. Dat stukje haalde de huidge weekdag er af, zodat er daadwerkelijk alleen de dagen van volgende week (maandag t/m zondag) overblijven. (aangezien de dagen van deze week al door days_until < 7 - now().isoweekday() uitgesloten waren)

Verder is je andere vraag ook niet zo lastig op te lossen. days_until % 7 <= 1 haalt 7 van het aantal dagen af totdat er 7 of minder over is, en geeft dan het restant, dus bijvoorbeeld zowel 8 % 7 als 15 % 7 zullen 1 teruggeven. Dat wordt gebruikt om ipv Zaterdag over 2 weken, Morgen over 2 weken terug te geven.
Dat is dus het stukje wat jij er uit moeten halen, jij wil dus altijd de else variant.
Django/Jinja:
1
{{ days[collection_date.weekday()] | title ~ ' over ' ~ (days_until / 7) | int ~ ' weken' }}

Oh, en als je ook nog over 1 week wil ipv over 1 weken kun je dit doen:
Django/Jinja:
1
2
3
{% set w = (days_until / 7) | int  %}
{% set wk = 'week' if w < 2 else 'weken' %}
{{ days[collection_date.weekday()] | title }} over {{ w }} {{ wk }}

[Voor 16% gewijzigd door TheFes op 24-03-2023 16:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slinkos
Pazo schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:12:
[...]

ja daar ben ik lang mee aan het klooien geweest. De standaard sensoren zijn de huidige opwekking, maar ik wilde, net zoals in de app / in Enlighten, de dagopbrengsten zien. Met de Riemann som en een Nutsmeter kan je dit bereiken. Even de hele post lezen, want ik had later een edit gemaakt. De Riemann som reset niet maar telt door, en daarom moet je ook nog een nutsmeter aanmaken (die doet de functie steeds resetten) voor elke micro (en die geef je weer op je legplan). Succes!
Thanks! Ik zal hem even doorlezen maar moet vast lukken want voor mijn airco's heb ik ook zo'n sensor gemaakt mbv Riemann Som. Maar die hoeft idd niet te reseten omdat ik die alleen gebruikte voor het energy dashboard. Dus thanks voor de tip!

[Voor 7% gewijzigd door Slinkos op 24-03-2023 16:29]

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik kom er even helemaal niet uit. De bedoeling is dat ik een icon toon aan de hand van een template, maar wat ik ook doe, het lukt niet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  - type: custom:mushroom-entity-card
    entity: binary_sensor.raam_kantoor_contact
    name: Raam
    fill_container: true
    layout: vertical
    icon: |-
      {% if 1 < 2 %} 
        mdi:arrow-top-right-thick
      {% else %}
        mdi:arrow-right-bold
      {% endif %}

Ik moet ook wel zeggen dat ik het niet gevonden krijg wat ik nou voor karakters achter icon moet zetten om de template te laten gebruiken. Iemand een snelle tip?

Bovenstaande YAML geeft in elk geval geen icon (en ja, ik moet de juiste icoontjes en expressie nog invullen, maar zelfs dit krijg ik niet aan de praat :> )

[Voor 11% gewijzigd door septillion op 24-03-2023 16:52. Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub!]

👨‍🚒 spuitgast in opleiding | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S 95

Acties:
  • +1Henk 'm!
leejoow schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:35:
Ik kom er even helemaal niet uit. De bedoeling is dat ik een icon toon aan de hand van een template, maar wat ik ook doe, het lukt niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  - type: custom:mushroom-entity-card
    entity: binary_sensor.raam_kantoor_contact
    name: Raam
    fill_container: true
    layout: vertical
    icon: |-
      {% if 1 < 2 %} 
        mdi:arrow-top-right-thick
      {% else %}
        mdi:arrow-right-bold
      {% endif %}

Ik moet ook wel zeggen dat ik het niet gevonden krijg wat ik nou voor karakters achter icon moet zetten om de template te laten gebruiken. Iemand een snelle tip?

Bovenstaande YAML geeft in elk geval geen icon (en ja, ik moet de juiste icoontjes en expressie nog invullen, maar zelfs dit krijg ik niet aan de praat :> )
Je kunt geen tempalates gebruikten in een mushroom-entity-card. daarvoor zul je een mushroom-template-card moeten gebruiken

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

TheFes schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:38:
[...]

Je kunt geen tempalates gebruikten in een mushroom-entity-card. daarvoor zul je een mushroom-template-card moeten gebruiken
Thanks, hier heb ik dus echt al uren op verspilt nu 8)
Aan de gang met de template kaart dan maar :)

👨‍🚒 spuitgast in opleiding | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S 95

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-06 14:42

ajaxalex

`Kroon

septillion schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:53:
@ajaxalex Dat zou niet uit moeten maken, maar dan zou de andere automation de input_boolean uit moeten zetten.
Het lijkt nu inderdaad te werken, soms pakt ie hem nog niet. Dat ben ik aan het monitoren.

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-06 15:52
Sinds eergister ben ik bezig met een migratie van Domoticz naar HomeAssistant (via docker).

Graag wil ik de MQTT info die vanuit mijn andere Domoticz setup komt inladen in Home Assistant.
Het lukt mij niet om de data zichtbaar te krijgen...
MQTT:
code:
1
2
domoticz/out/  (name)
Power = { "Battery" : 255, "LastUpdate" : "2023-03-24 20:28:00", "RSSI" : 12, "description" : "", "dtype" : "P1 Smart Meter", "hwid" : "4", "id" : "0001", "idx" : 1, "name" : "Power", "nvalue" : 0, "stype" : "Energy", "svalue1" : "2919058", "svalue2" : "2905011", "svalue3" : "1073081", "svalue4" : "2440284", "svalue5" : "578", "svalue6" : "0", "unit" : 1 }

configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
mqtt:
  sensor:
   - name: "Power"
     state_topic: "domoticz/out/Power"
     device_class: power
     unit_of_measurement: "W"
     value_template: "{{ value|float / 1000 }}"

Heb ook veel andere settings geprobeerd, maar ik geloof dat ik iets mis. Zo is mij niet duidelijk of je een json file moet configureren, of dat homeassistant dat zelf aanmaakt.

/Ik heb al best het een en ander aan de praat gekregen, maar MQTT vanuit Domoticz blijft lastig..
Edit2: inmiddels gelukt. De leercurve is wat stijl aan het begin, maar inmiddels draait bijna alles naar behoren (zwavel, zigbee, Tuya, PVoutput, domoticz via MQTT.

[Voor 17% gewijzigd door quazar op 28-03-2023 11:13]

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:48
Ik kan sinds een paar weken de iOS app niet meer gebruiken. Ik ben toen van wifi netwerk veranderd, en ik krijg sindsdien de app niet meer aan de praat.

Dit is wat ik zie:

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn?

De nieuwe SSID staat juist in het "internal URL" scherm.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:28
NeoFoX schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:12:
[...]

Just to ask.. hoe accuraat vind je deze Solax integratie? Ik heb hem nu een paar dagen draaien (uiteraard is er geen top-zon) het gaat nu met polling. Heb jij het ondertussen al een paar maandjes stabiel?

Ik heb liever alles binnen mijn eigen netwerk (LAN), heb wel wat opties voorbij zien komen. Maar voordat ik daar tijd investeer (via een PI en proxy bijvoorbeeld). Eerst jouw mening tot nu toe? :D
Mijn indruk is dat hij wel aardig stabiel loopt, maar ik vind het nog lastig om de informatie goed te interpreteren. Ik denk echter dat dat meer komt doordat ik HA nog aan het ontdekken ben en aan het zoeken ben hoe ik de informatie op ongeveer dezelfde manier in beeld kan krijgen als in Domoticz. Hij loopt dus stabiel, maar de betrouwbaarheid vind ik lastig.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge en nu gasloos dankzij onze Nibe S2125-8 met VVMS320.

• mrc4nl
  • Laatst online: 02:18

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik vind het jammer dat met HA data niet langer word vastgehouden dan ~10 dagen, met name voor dingen als temperatuur vind ik het wel fijn als ik die naast mijn gasverbruik kan neerleggen uit het energy dashboard.

Een oplossing heb ik geprobeerd te vinden, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat voor mij nou het beste is.

1. in Config.yaml van HA de grens oprekken.
Heeft als nadeel dat je DB een stuk groter wordt, en HA dus trager kan worden. Plus het gaat mij niet om elke entiteit, slechts een paar wil ik langere historie van zien. Schijnbaar kan je dit wel per klasse defineren met
recorder,include,domains oid.

2. Graphana & influxdb.
Een apprte DB opzetten om je data voor de langere termij op te slaan. zo te zien redelijk makkelijk op te zetten als ik de video van YouTube: InfluxDB, Grafana, Glances & IDE in Home Assistant within 15 minutes! mag geloven

3. Grahpana & victoriametrics
Blijkbaar een plugin die volgens eigen zeggen beter is dan Influxdb.
heb m geprobeerd te installeren, maar de installatie mislukt :/

4:een ander systeem?

ora et labora

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:42

breinonline

Are you afraid to be known?

mrc4nl schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 23:17:
ik vind het jammer dat met HA data niet langer word vastgehouden dan ~10 dagen, met name voor dingen als temperatuur vind ik het wel fijn als ik die naast mijn gasverbruik kan neerleggen uit het energy dashboard.

Een oplossing heb ik geprobeerd te vinden, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat voor mij nou het beste is.

Heeft als nadeel dat je DB een stuk groter wordt, en HA dus trager kan worden. Plus het gaat mij niet om elke entiteit, slechts een paar wil ik langere historie van zien. Schijnbaar kan je dit wel per klasse defineren met

2. Graphana & influxdb.
Een apprte DB opzetten om je data voor de langere termij op te slaan. zo te zien redelijk makkelijk op te zetten als ik de video van YouTube: InfluxDB, Grafana, Glances & IDE in Home Assistant within 15 minutes! mag geloven

@1: je kan ook per entiteit definiëren. Dus als je wil kan je precies opgeven welke sensoren je wel daarin wil hebben en welke niet.

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

mrc4nl schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 23:17:

2. Graphana & influxdb.

Als jouw temperatuur sensor de juiste state_class heeft, komt hij gewoon in de long term statistics en kun je tot in de eeuwigheid de data zien, ook met een recorder setting van 10 dagen

@marvel27 Je interne IP is niet spannend hoor ;) Maar wat heb je vervangen? Alleen ander SSID of compleet nieuwe router? Indien laatste, weet je zeker dat het IP van HA nog hetzelfde is?
@quazar Je krijgt een hele JSON string binnen, die zit in value. Die kan je dus niet zomaar omzetten naar een float. Maar wat daaruit wil je echt hebben? Die value_json kan je het binnenkomende bericht als JSON benaderen. Bijvoorbeeld value_json.Battery.

En wje zeker dat "domoticz/out/Power" het topic is? En niet ""domoticz/out" met daarin een bericht beginnende met "Power ="? Dan wordt het namelijk wel wat anders.

• Slinkos
marvel27 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 21:51:
Ik kan sinds een paar weken de iOS app niet meer gebruiken. Ik ben toen van wifi netwerk veranderd, en ik krijg sindsdien de app niet meer aan de praat.

Dit is wat ik zie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn?

De nieuwe SSID staat juist in het "internal URL" scherm.
Misschien even helemaal naar onder scrollen en dan server verwijderen? En daarna opnieuw toevoegen uiteraard.

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:47
Mijn HA dashboard is bijna af, en heb daar een surface pro voor aangeschaft. Die komt straks mooi aan de muur.

Ben ik op de juiste weg om straks de HASS agent client daarop te installeren, om vervolgens met de agent integratie straks bijvoorbeeld het accu percentage uit te lezen en daarop de voeding te schakelen? Ook wil ik het het scherm aan kunnen zetten met behulp van een aantal mm/motion sensoren, dat lijkt ook te kunnen met de HASS agent.

Iemand die daar ervaring mee heeft, het ziet er voor mij nu nog een beetje complex uit. Maar is dit haalbaar ?

MENTAL REBOOT

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:29
Voor degene die nu beta versie hebben :
De update van het Home Assistant Operating System naar versie 10.0.rc1 geeft problemen met MQTT.

Mocht je nu wel de update draaien en problemen hebben met MQTT dan kun je met onderstaande dit ongedaan maken :
ha os update --version 9.5

• Slinkos
ppeterr schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:37:
Mijn HA dashboard is bijna af, en heb daar een surface pro voor aangeschaft. Die komt straks mooi aan de muur.

Ben ik op de juiste weg om straks de HASS agent client daarop te installeren, om vervolgens met de agent integratie straks bijvoorbeeld het accu percentage uit te lezen en daarop de voeding te schakelen? Ook wil ik het het scherm aan kunnen zetten met behulp van een aantal mm/motion sensoren, dat lijkt ook te kunnen met de HASS agent.

Iemand die daar ervaring mee heeft, het ziet er voor mij nu nog een beetje complex uit. Maar is dit haalbaar ?
Volgens mij kan je met Fully Kiosk Browser ook een hoop uitlezen en regelen. Je installeert die browser dan op je tablet en de add-on in Home Assistant.

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:47
Slinkos schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:01:
[...]

Volgens mij kan je met Fully Kiosk Browser ook een hoop uitlezen en regelen. Je installeert die browser dan op je tablet en de add-on in Home Assistant.
Ja klopt, maar een surface is dus windows. Fully kiosk browser is volgens mij Android.

MENTAL REBOOT

Ben ik nog een keer. Ik heb onderstaande Lovelace kaart:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
type: entities
entities:
  - entity: sensor.current_mode
    name: Warmtepomp
    tap_action:
      action: fire-dom-event
      browser_mod:
        service: browser_mod.popup
        data:
          title: Warmtepomp
          right_button: Sluiten
          content:
            entities:
              - entity: sensor.espaltherma_last_update
                name: Laatste update
                icon: mdi:clock-outline
              - entity: sensor.current_mode
                name: Warmtepomp modus
              - entity: sensor.watertanktemperature
                name: Watertank temperatuur
              - entity: sensor.flowpump
                name: Flow pomp
                icon: mdi:waves
              - entity: sensor.water_pump_operation
                name: Waterpomp
                icon: mdi:pump
              - entity: sensor.water_pump_level
                name: Waterpomp niveau
                icon: mdi:waves-arrow-up
              - entity: sensor.defrost_operation
                name: Ontdooi functie
                icon: mdi:car-defrost-front
              - entity: sensor.water_leaving_temperature
                name: Water vertrek temperatuur
                icon: mdi:heating-coil
              - entity: sensor.water_inlet_temperature
                name: Water retour temperatuur
                icon: mdi:heating-coil
              - entity: sensor.water_pressure
                name: Waterdruk
                icon: mdi:gauge
              - entity: sensor.working_cop
                name: COP
              - entity: sensor.desinfectie
                name: Laatste desinfectie programma
                icon: mdi:water-thermometer
        deviceID: this
    icon: mdi:heat-pump
  - entity: automation.mechanische_ventilatie_sturen
    tap_action:
      action: fire-dom-event
      browser_mod:
        service: browser_mod.popup
        data:
          title: Mechanische Ventilatie
          right_button: Sluiten
          content:
            entities:
              - entity: sensor.exhaust_flow_m3_h
                name: Uitgaande lucht m3/u
                icon: mdi:home-export-outline
              - entity: sensor.supply_flow_m3_h
                name: Inkomende lucht m3/u
                icon: mdi:home-import-outline
              - entity: sensor.exhaust_temperature_oc
                name: Uitlaat temperatuur
                icon: mdi:temperature-celsius
              - entity: sensor.supply_temperature_oc
                name: Inkomende temperatuur
              - entity: sensor.indoor_temperature_oc
                name: Binnen temperatuur
              - entity: sensor.wtw_rendement
                name: Rendement
                icon: mdi:percent
              - entity: sensor.wtw_verschil_buiten_binnen
                name: Temperatuur verschil binnen/buiten
              - entity: sensor.wtw_verschil_buiten_en_aanvoer
                name: Temperatuur verschil buiten/aanvoer
              - entity: fan.mechanische_ventilatie
        deviceID: this
    icon: mdi:fan

Beide apparaten worden minimaal 2 keer per minuut geüpdate. Ik zou graag de laatste keer willen zien. Het gebruiken van "Laatst gewijzigd" is geen optie want die laatste keer van de warmtepomp is bijvoorbeeld 10 minuten geleden (toen ging hij uit). Ik heb wel een template sensor sensor.espaltherma_last_update die de datum en tijd (HH:mm:ss) bevat van de laatste update.

Is het mogelijk om "Uit" een kleur te geven met rood = laatste update is langer dan 1 minuut geleden en groen = laatste update maximaal 60 seconde geleden?

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:03
Hello,

ben sinds een weekje ook bezig met home assistant...

Gestart doordat ik heatboosters kocht om mijn jaga convectoren te boosten en daarbij gestart met integratie in home assistant.

Een wereld ging voor me open...
Ondertussen mijn andere convectoren geïntegreerd, mijn solar systeem, mijn domotica,...

Nu wil ik nog verder gaan en home assistant gebruiken om energieverbruik te meten van mijn toestellen. (Koelkast, vriezer, droogkast,...)

Ik vind in topics veel verschillende adviezen, maar toch niet direct een ideale oplossing.

Dus zoek ik een energiemeter voor in het stopcontact

Mijn vragen:
- Belgische / Franse variant met aardpin? >> Liefst, maar geen must...

- Geen internet als must, locale connectie moet mogelijk zijn... >> Dit is een must. Wil niet dat ik internet moet hebben om dit werkend te krijgen/houden. Als optie is leuk...

- Liefst via WiFi (heb geen andere connecties of HUB). >> Edit: Ik kan blijkbaar makkelijk een zigbee Dongle in de raspberry pi pluggen en dan ook via Zigbee werken? Nog beter dus?
- andere...?

Alvast bedankt!

[Voor 17% gewijzigd door Infernoken op 25-03-2023 17:10. Reden: Verdere inzichten...]

Infernoken schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:37:
Hello,

Gestart doordat ik heatboosters kocht om mijn jaga convectoren te boosten en daarbij gestart met integratie in home assistant.

Ondertussen mijn andere convectoren geïntegreerd, mijn solar systeem, mijn domotica,...

Nu wil ik nog verder gaan en home assistant gebruiken om energieverbruik te meten van mijn toestellen. (Koelkast, vriezer, droogkast,...)

Ik vind in topics veel verschillende adviezen, maar toch niet direct een ideale oplossing.

Mijn vragen:

- Geen internet als must, locale connectie moet mogelijk zijn... >> Dit is een must. Wil niet dat ik internet moet hebben om dit werkend te krijgen/houden. Als optie is leuk...

- Liefst via WiFi (heb geen andere connecties of HUB). >> Edit: Ik kan blijkbaar makkelijk een zigbee Dongle in de raspberry pi pluggen en dan ook via Zigbee werken? Nog beter dus?
- andere...?

Alvast bedankt!
Gebruik ze van Athom.tech. Prima spul voor een leuke prijs. Je kan zelf kiezen Tasmota of ESPHome

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-06 00:17

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

ik heb KDE widgets voor home assistant.

https://community.home-assistant.io/t/kde-widgets/552152

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Vanmorgen ineens allerlei apparaten uit die wel aan hoorden te staan.. blijkt dat de Nordpool integratie slachtoffer is van het zomertijdspook :+ https://github.com/custom-components/nordpool/issues/302

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JaRuBe
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 15:27
Tralapo schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:00:
Vanmorgen ineens allerlei apparaten uit die wel aan hoorden te staan.. blijkt dat de Nordpool integratie slachtoffer is van het zomertijdspook :+ https://github.com/custom-components/nordpool/issues/302
Klopt, die "fix" die er staat lost het probleem. Dus even een kleine aanpassing doen in sensor.py en klaar.

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:55
Hoe kan ik als ik op een chip druk (chip_temperature) een popup tevoorschijn toveren (weather popup)

https://ui-lovelace-minim...e/chips/chip_temperature/

https://ui-lovelace-minim...age/popups/popup_weather/

Moet ik dan met een tap action werken ?
Ik heb hier echt geen kaas van gegeten

• Slinkos
Infernoken schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:37:
Hello,

Mijn vragen:

- andere...?

Alvast bedankt!
Als je zorgt dat je een Zigbee of Zwave plug neemt (Zigbee is een stuk goedkoper) dan heb je altijd local control zonder internet. Je hebt echter wel een controller (zigbee/zwave stick) nodig om er mee te communiceren.

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:31
Vraagje:

Ik heb een Synology NAS DS212 uit 2012 dus. Ik draai daar DSM 6.2.4-25556.
En hoger is niet meer mogelijk. Ik wil Home Assistant daar op draaien. En dat moet via docker.
Helaas je snapt het al. Te oud systeem. Zijn er andere mogelijkheden of moet ik toch een Raspberry Pi aanschaffen om HA te draaien?

Alvast bedankt voor reacties.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:28

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Paterman dit topic staat vol met alternatieven. Odroid, thincliënts, nucs, oude laptops en ga zo maar door. HA zelf heeft ook een lijstje met mogelijke platforms.

[Voor 33% gewijzigd door Gizz op 26-03-2023 12:58]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-06 13:58
Iemand hier nog een tip aangaande Cloudflared en externe toegang?

Situatie is als volgt:

Locatie 1: HASS draaien met Cloudflared en netjes bereikbaar vanaf the cloud :) xx.domein.org
Locatie 2: Nieuwe HASS instalaltie, wil ik via dezelfde cloudflare gegevens, maar dan ander subdomein: zz.domein.org beschikbaar krijgen.

Als ik cloudflared via de normale weg installeer bij locatie 2 krijg ik de error dat het domein reeds in gebruik is (logisch, dat is bij locatie 1 al).

- The Neo and Only -

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ronker32 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:14:
[...]

Selfquote maar ik heb inmiddels mijn (PoE) Reolink-deurbel gemonteerd en geïnstalleerd. Fluitje van een cent, een behoorlijk hoeveelheid instellingen vanuit de deurbel zelf al mogelijk en ik kwam erachter dat het versturen van notificaties met afbeeldingen/video vanuit Reolink een abonnement vereist. Notificaties (inclusief afbeelding) komen dus nu keurig vanuit HA, verbinding is uitstekend. Ik draai de deurbel en HA achter Nginx-proxy, las wat verhalen her en der dat er met een HTTPS-verbinding wat moeilijkheden zijn. Door alles achter Nginx te draaien loopt alles intern op HTTP en is de verbinding eenvoudig op te zetten.

Blij met deze keuze, heb hem destijds in de presale rechtstreeks bij Reolink gekocht.
Ik sta er wel van te kijken dat je bij de fabrieks app op je telefoon niet een geluidsnotificatie + beeldframe krijgt van de gebeurtenis?

En hoe krijg jij nu die notificatie dan, via email oid?

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Paterman schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:35:
Vraagje:

Ik heb een Synology NAS DS212 uit 2012 dus. Ik draai daar DSM 6.2.4-25556.
En hoger is niet meer mogelijk. Ik wil Home Assistant daar op draaien. En dat moet via docker.
Helaas je snapt het al. Te oud systeem. Zijn er andere mogelijkheden of moet ik toch een Raspberry Pi aanschaffen om HA te draaien?

Alvast bedankt voor reacties.
Kan je ook Virtual Machine Manager (app) erop draaien? Zo draait het op mijn Synology NAS.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:28

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Xqlus1ve nee, een DS212 is best oud en had bijvoorbeeld nog geen intel-processor maar een Marvell 6281. Daar werkt de VMM niet mee.

@Paterman Met 256MB intern geheugen zou het verder ook een kansloze missie zijn om HA te draaien, zelfs al zou VMM of Docker werken :P

[Voor 48% gewijzigd door Gizz op 26-03-2023 14:36]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-06 16:23

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik heb een hele rare spike in mijn energie verbruik en oplevering.
Deze waarde vernageld nu al mijn stats.

Hoe kan ik deze specifieke waarde verwijderen?

- leeg -

Acties:
  • +2Henk 'm!
luigi87 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:39:
Ik heb een hele rare spike in mijn energie verbruik en oplevering.
Deze waarde vernageld nu al mijn stats.

Hoe kan ik deze specifieke waarde verwijderen?

[Afbeelding]
In developer tools > statistics
Op het icoontje achter de sensor met de foute waarde klikken (met de driehoekje en het pijltje)

• Karel17
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-06 15:17
Om het energieverbruik in kaart te brengen wil ik graag de lampen categoriseren als "verlichting". Homey herkende op basis van het ID om welke (Philips Hue) lamp het ging en wist hierdoor het verbruik, dat met de status aan/uit en je bent er.

Voor Hass lijkt deze herkenning er nog niet te zijn, en moeten we werken met de PowerCalc. Klopt dat, of iemand hier nog alternatieven voor?

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06 14:56
Faece schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:06:
Hoe kan ik als ik op een chip druk (chip_temperature) een popup tevoorschijn toveren (weather popup)

https://ui-lovelace-minim...e/chips/chip_temperature/

https://ui-lovelace-minim...age/popups/popup_weather/

Moet ik dan met een tap action werken ?
Ik heb hier echt geen kaas van gegeten
een van de opties is om browser mod te gebruiken. wel even inlezen hoe en wat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:34
NeoFoX schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:25:

Situatie is als volgt:

Locatie 1: HASS draaien met Cloudflared en netjes bereikbaar vanaf the cloud :) xx.domein.org
Locatie 2: Nieuwe HASS instalaltie, wil ik via dezelfde cloudflare gegevens, maar dan ander subdomein: zz.domein.org beschikbaar krijgen.

Als ik cloudflared via de normale weg installeer bij locatie 2 krijg ik de error dat het domein reeds in gebruik is (logisch, dat is bij locatie 1 al).
geen tip, behalve dat het wel kan.
Want ik heb hetzelfde gedaan en ben hier niet tegenaan gelopen :9

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:05
NeoFoX schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:25:

Situatie is als volgt:

Kijk eens naar tailscale? Vind ik beter en makkelijker dan Cloudflare vpn

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-06 16:23

luigi87

Domotica Fanaticus

TheFes schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:40:
[...]

In developer tools > statistics
Op het icoontje achter de sensor met de foute waarde klikken (met de driehoekje en het pijltje)
Dank!
Daar zat ik dus al eerder maar klinkte dus niet op het driehoekje met het pijltje.

- leeg -

• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-06 11:03
Helaas kan ik na het instellen van het network van HA op RPI niet meer benaderen.
Heb helaas een fout ip adres ingesteld bij network toen ik een statische ip wou instellen

Nu kan ik HA niet meer bereiken van het netwerk.

Hoe kan ik het weer herstellen?

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
breaker.evert schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:24:
Helaas kan ik na het instellen van het network van HA op RPI niet meer benaderen.
Heb helaas een fout ip adres ingesteld bij network toen ik een statische ip wou instellen

Nu kan ik HA niet meer bereiken van het netwerk.

Hoe kan ik het weer herstellen?
In welk subnet zit en welk fout ip adres heb je ingesteld?

• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-06 11:03
synoniem schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:27:
[...]

In welk subnet zit en welk fout ip adres heb je ingesteld?
De router krijgt ook geen ip ben bang dat ik misschien ipv4 heb uitgeschakeld.

Weet niet of dit te fixen is

Edit: heb dit kunnen fixen in command line ik had inderdaad ipv4 uitgeschakeld en ipv6 ingeschakeld.

[Voor 15% gewijzigd door breaker.evert op 27-03-2023 00:23]

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-06 16:21
@Paterman Wellicht heb je onvoldoende intern geheugen, maar HA installatie op een Synology in Docker kun je via deze link vinden. Heb daar zelf goede ervaringen mee. https://mariushosting.com...ant-on-your-synology-nas/

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ik heb een energy utility entity aangemaakt, echter de state die ik heb aangepast die blijven constant terug vervanderen naar de oude waardes, waardoor de energy dashboard vermeld dat hij niet geschikt is (energy class en state incorrect). Waarom blijft hij dit doen?

YAML:
1
2
3
4
state_class: measurement
icon: mdi:lightning-bolt
friendly_name: House Aircon Daily Energy Consumption
unit_of_measurement: kWh

Naar:

YAML:
1
2
3
4
5
state_class: total_increasing
device_class: energy

Zodra ik de pagina refresh of HA opnieuw opstart is de entity weer naar zijn oude states waarde terug gegaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Xqlus1ve schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:25:
Ik heb een energy utility entity aangemaakt, echter de state die ik heb aangepast die blijven constant terug vervanderen naar de oude waardes, waardoor de energy dashboard vermeld dat hij niet geschikt is (energy class en state incorrect). Waarom blijft hij dit doen?

YAML:
1
2
3
4

Naar:

YAML:
1
2
3
4
5
state_class: total_increasing
device_class: energy

Zodra ik de pagina refresh of HA opnieuw opstart is de entity weer naar zijn oude states waarde terug gegaan.
Een wijziging in developer tools > states is niet permanent, die wordt met de volgende update weer overschreven. Als je iets permanent wil wijzigen moet je customize gebruiken
https://www.home-assistan...ces/#manual-customization

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:31
@royaljoop
@Paterman Wellicht heb je onvoldoende intern geheugen, maar HA installatie op een Synology in Docker kun je via deze link vinden. Heb daar zelf goede ervaringen mee. https://mariushosting.com...ant-on-your-synology-nas/
Bedankt voor je info. Helaas gaat dat bij mij niet werken omdat ik geen Docker kan draaien op mijn DS212.
Ik draai DSM 6.4. En die is te oud.

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-06 15:47
Wolly schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:27:
[...]

Ik sta er wel van te kijken dat je bij de fabrieks app op je telefoon niet een geluidsnotificatie + beeldframe krijgt van de gebeurtenis?

En hoe krijg jij nu die notificatie dan, via email oid?
Ik krijg wel een notificatie van de Reolink app, maar daar heb ik geen foto of livebeeld bij (tenminste, niet als zodanig duidelijk herkenbaar). Bij de Home Assistanat notificatie kan ik wel een (grote) foto toevoegen in de notificatie.

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

TheFes schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:42:
[...]

Een wijziging in developer tools > states is niet permanent, die wordt met de volgende update weer overschreven. Als je iets permanent wil wijzigen moet je customize gebruiken
https://www.home-assistan...ces/#manual-customization
Bedankt, daarna was het nog steeds flink puzzelen, moest uiteindelijk een customize_glob zijn.
Xqlus1ve schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:05:
[...]

Bedankt, daarna was het nog steeds flink puzzelen, moest uiteindelijk een customize_glob zijn.
Waarom? Je wil toch maar één entity aanpassen?

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

TheFes schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:08:
[...]

Waarom? Je wil toch maar één entity aanpassen?
Dat is correct, maar vermoed er nog meer te gaan aanmaken die ik dan moet aanpassen. met customize bleef ik errors krijgen, en met customize_glob niet. uiteindelijk maar een customize_glob.yaml aangemaakt.

Nu nog hopen dat hij op de energy dashboard correct ga weergeven.

[Voor 8% gewijzigd door Xqlus1ve op 27-03-2023 14:11]

Xqlus1ve schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:10:
[...]

Dat is correct, maar vermoed er nog meer te gaan aanmaken die ik dan moet aanpassen. met customize bleef ik errors krijgen, en met customize_glob niet. uiteindelijk maar een customize_glob.yaml aangemaakt.

Nu nog hopen dat hij op de energy dashboard correct ga weergeven.
Maak je die sensoren zelf aan dan? Want als het template sensors zijn, kun je gewoon meteen zorgen dat ze goed zijn :)

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-06 15:57
TheFes schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:23:
[...]

Als jouw temperatuur sensor de juiste state_class heeft, komt hij gewoon in de long term statistics en kun je tot in de eeuwigheid de data zien, ook met een recorder setting van 10 dagen
Is dit dan zo eenvoudig door in customize.yaml de temperatuur sensor aan te vullen met onderstaande?

YAML:
1
2
sensor.temperatuur_aquarium:
belly89 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:07:
[...]

Is dit dan zo eenvoudig door in customize.yaml de temperatuur sensor aan te vullen met onderstaande?

YAML:
1
2
sensor.temperatuur_aquarium:
waarschijnlijk wel ja, na inladen van de config even in developer tools > statistics kijken of hij er dan bij staat.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 15:38
Ik ben aan het migreren van:
- pi3b met SSD, HAOS
- USB P1 readout
- USB rs485 modbus SDM120/sdm630 readout
- hoop shelly's met oem firmware/mqtt
- sonoff 4ch pro met tasmota/mqtt

naar:
Freebsd bhyve VM met HAOS
- esphome/esp32 met RS485 SDM120/sdm630 readout
- smart-stuff esp32-c4 met DSMR/P1
- shelly's met esphome
- sonoff met esphome

Weg MQTT, weg nodered, weg tasmota.

Een hoop werk waar ik betere onderhoudbaarheid, stabiliteit en minder stroomverbruik voor terug hoop te krijgen. (single click esphome firmware updates, yay!).

De hele config draait als test al op de HAOS VM, maar ik moet mijn database nog overzetten. Dat is de laatste stap en dan ben ik over.
Ik heb in de nieuwe esphome oplossing reader andere sensornamen aangehouden, en je voelt em al aankomen. Ik wil de oude sensordata graag mergen met de nieuwe sensoren. Het gaat me alleen om de long term statistics die in je energy dashboard terechtkomen.
Ik realiseer me dat je ook de 'hernoem de sensor' truuk kunt doen, maar dat is lelijk, en te laat. Liever nu 1x fatsoenlijk fixen.

Alle betreffende sensoren zijn state_class 'total_increasing', dus een constant oplopende 'total xxx' sensor.
Er is geen overlap, oude sensor is afgekoppeld voordat nieuwe sensor toegevoegd is.

Volgens mij moet dat dan als volgt:
1. recorder.disable, want we willen geen updates als we de DB om aant bouwen zijn.
2. oudste 'state' in statistics tabel opzoeken voor sensor.old, sum eraf trekken, dat is oudste waarde in je DB voor sensor.old. 'State' is hier de daadwerkelijk uitgelezen sensor waarde.
3. update 'sum' statistics_short_term voor sensor.new door oudste waarde sensor.old erbij op te tellen
4. update 'sum' in statistics(_long_term) voor sensor.new door oudste state sensor.old erbij op te tellen
5. update id voor alle records in statistics van sensor.old naar sensor.new
6. recorder.enable

Nu in SQL via SQLite add-on (ik doe nooit wat met rDB's, commentaar welkom):
SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
-- zoek de eerste record van je sensor.old (harmless, geeft inzicht):
SELECT DATETIME(created_ts, 'auto'), *
FROM statistics
WHERE metadata_id = (SELECT id FROM statistics_meta WHERE statistic_id = 'sensor.old')
ORDER BY DATETIME(created_ts, 'auto')
ASC 

-- update statistics_short_term voor sensor.new: hoog sum op met oudste (state-sum) waarde voor alle records
UPDATE statistics_short_term
SET sum = sum + (SELECT MIN(state)FROM statistics 
                WHERE metadata_id = (SELECT id FROM statistics_meta WHERE statistic_id = 'sensor.old'))
            + (SELECT sum FROM statistics 
                WHERE sum = (SELECT min(sum) FROM statistics 
                WHERE metadata_id = (SELECT id FROM statistics_meta WHERE statistic_id = 'sensor.old'))
WHERE  metadata_id = (SELECT id
                      FROM   statistics_meta
                      WHERE  statistic_id = 'sensor.new')

-- update statistics long term voor sensor.new: hoog sum op met oudste (state-sum) waarde voor alle records
UPDATE statistics
SET sum = sum + (SELECT MIN(state)FROM statistics 
            + (SELECT sum FROM statistics 
                WHERE sum = (SELECT min(sum) FROM statistics 
WHERE  metadata_id = (SELECT id
                      FROM   statistics_meta
                      WHERE  statistic_id = 'sensor.new')

-- update statistics long term van sensor.old naar sensor.new
UPDATE statistics
SET    metadata_id = (SELECT id --Set the new entity name
                      FROM   statistics_meta
                      WHERE  statistic_id = 'sensor.heat_pump_total') 
WHERE  metadata_id = (SELECT id -- Old entity name
                      FROM   statistics_meta
                      WHERE  statistic_id = 'sensor.modbus_hp_tot')

Ik ga dit vanavond even testen in de vm. Leuk klusje, maar ik ga dit hopelijk maar 1x doen in mijn home assistant carriere :+

Mochten mensen fouten vinden of een makkelijkere weg weten, dan graag. Ik kan me voorstellen dat ik niet de eerste ben die hiermee aan de slag gaat of wil, maar ik kon zo snel niets vinden in de historiie van deze draad.

edit:
min(sum) query aangepast, c/p oopsie
Pagina: 1 ... 43 ... 70 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee