Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-05 11:49
LT1970 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:20:
Wij hebben twee sets panelen, een oude set met een Envoy-R en een nieuwe set met de IQ Gateway standard. Ik heb de Envoy Installer integratie van Vincent Wolsink geïnstalleerd en kan nu de productie van de nieuwe panelen uitzetten maar ik krijg de Envoy-R niet toegevoegd aan de Envoy Installer Integratie. Ik ga er vanuit dat de Envoy-R te oud is.

Heeft iemand ook deze combinatie van twee systemen en een methode gevonden om beide systemen uit te lezen met Home Assistant?
Heeft de Envoy-R een api optie? Firmware D4 of nieuwer?

Zo ja, ik zit op FW D5 (deze is volledig lokaal, geen cloud-key nodig om in te loggen); met een installer account kan je gewoon curl commando's versturen:

STATUS
code:
1
curl -v -k GET "http://IPADDR/ivp/mod/603980032/mode/power" -H "Accept: application/json" --digest -u "installer:PDW"

PANELEN UIT
code:
1
2
3
4
5
6
curl -k -X PUT "http://IPADDR/ivp/mod/603980032/mode/power" \
     -H "Accept: application/json" \
     --digest -u "installer:PWD" \
     -b /tmp/CURLCOOKIE \
     -H "Content-Type: application/x-www-form-urlencoded" \
     -d "{\"length\":1,\"arr\":[1]}"

PANELEN AAN
code:
1
2
3
4
5
6
curl -k -X PUT "http://IPADDR/ivp/mod/603980032/mode/power" \
     -H "Accept: application/json" \
     --digest -u "installer:PWD" \
     -b /tmp/CURLCOOKIE \
     -H "Content-Type: application/x-www-form-urlencoded" \
     -d "{\"length\":1,\"arr\":[0]}"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:48
aran schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:50:
[...]

Hoi @Pazo heb jij hiervoor een metered gateway gebruikt of kan dit ook met de reguliere non-metered gateway? Ben inmiddels wat uurtjes aan het lezen maar vind vooral oplossingen voor de metered-variant.

Tegelijk kom ik onderstaande link tegen. Daarin wordt duidelijk dat binnen de installer (&dhz?) omgeving je de productie uit zou kunnen zetten.

Hoe heb jij het gedaan?

https://support.enphase.c...d-enable-power-production
Ik heb inderdaad een metered gateway, maar volgens mij moet het met een standaard ook kunnen.
Maar je moet inderdaad wel een DHZ / bedrijfsaccount hebben.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:32
rft80 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:21:
[...]

Heeft de Envoy-R een api optie? Firmware D4 of nieuwer?

Zo ja, ik zit op FW D5 (deze is volledig lokaal, geen cloud-key nodig om in te loggen); met een installer account kan je gewoon curl commando's versturen:
Bedankt voor de tip, ik zit nog op D3.17.3. Ik ga eens kijken hoe ik op D5 kom.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@LT1970 Geen idee of zo'n oude envoy nog nieuwere firmware kan krijgen.
Enphase kan wel update pushen, dus wellicht dat je de support kan bellen en vragen of er een nieuwe firmware versie is / deze laten pushen.

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:05
In ons huis is een installatie van Enphase aanwezig. Zover ik zie met de IQ7 en een Gateway Standard.
Ik gebruik de standaard integratie van Home Assistant, maar het valt me op dat de frequentie waarmee de data wordt bijgewerkt steeds anders is. Daarom heb ik een custom polling interval aangemaakt van elke 10 seconden, maar dit lijkt niets uit te maken. Bij een vriend werkt dit wel op deze manier. Het is me eigenlijk niet duidelijk wat de reden is dat dit niet werkt. Hopelijk kan iemand me de goede kant op wijzen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:05
CappieL schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:20:
[...]

Omdat ik mijn vorige bericht niet meer kan bewerken, quote ik mezelf maar even.
Ik kwam er maar niet uit en heb toen een dagrapportage uitgedraaid (CSV-bestand) en hierin zag ik dat de tijdinterval 5 minuten is, maar dat de meetwaarde een uur lang hetzelfde bleef.
Heb contact opgenomen met de Enphase support en zij hebben de pollingconfiguratie aangepast naar 5 minuten. (Dit is een instelling die zij ooit veranderd hebben en op verzoek kan dit worden gewijzigd).
Welk interval is dit? Interval waarmee de Gateway de omvormers pollt of interval waarmee naar de cloud wordt gestuurd?

Ik had vandaag gebeld met de helpdesk m.b.t. het poll interval in HA, maar ik had niet de indruk dat de Engels sprekende medewerker mij helemaal begreep. Hij had het alleen over het 15 minuten interval voor de cloud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingiez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 22:53
De enphase omvormers rapporteren (doorgaans) eens in de 5 minuten richting de envoy. De envoy rapporteert eens per 15 minuten naar de cloud.

Nu starten de omvormers niet per se op dezelfde tijd op, maar ook willen de rapportages nog wel eens net iets later (of eerder) binnekomen en zo in ieder geval ervoor zorgen dat alle omvormers asynchroon van elkaar een rapportage sturen naar de envoy (en dus niet netjes allemaal op de iedere 5e minuut van het uur).

Zo kan het dus lijken alsof je iedere minuut (of iedere 40 seconden), een update binnenkrijgt, maar dat is dan op basis van 1 of meerdere omvormers die een rapportage heeft verstuurd naar de envoy.

Zeker in het geval van een envoy standard heeft het weinig zin om vaker dan eens per minuut je envoy te pollen vanuit Home Assistant.

Als je een envoy metered hebt met CT klemmen, dan is het in sommige gevallen wel mogelijk om vaker (of near-realtime zelfs) updates te ontvangen van je totale opwek (op basis van de CT klemmen). De omvormers rapporteren ook dan gewoon eens per 5 minutem, dus geldt hetzelfde als bij de Envoy Standard.

Its me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:17
Hoi allemaal,

nav de berichten over uitzetten van de panelen/micro omvormers, probeer ik een DHZ-account of installer-account te krijgen. Enphase gebeld en zij geven aan mijn account te kunnen omzetten voor 250 of 300 euro. Of eventueel 12 euro per maand. Dat vind ik wel echt gekkenwerk.

Wat zijn de mogelijke manieren om een huiseigenaaraccount om te zetten naar een installer/dhz-account? Graag jullie tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eriksl
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14:09
Twee jaar geleden heb ik de zonnepanelen, vier stuks, op het dak van het huis laten vervangen. Die waren uit 2008 dus niet echt heel efficient... Er zat nog een staartje subsidie op, dus ik heb ze op het dak van het tuinhuisje geplaatst, was nog best even leuk qua opbrengst, maar niet echt schokkend.

Nu is de subsidie afgelopen, dus ze kunnen weg. Ik heb besloten ze te vervangen door iets moderns/efficienters. Ik had bedacht daarvoor een vergelijkbaar, naar mijn idee, best mooi systeem van SolarEdge hiervoor te gaan gebruiken als dat ik op het dak heb. Helaas zijn de panelen (de "optimisers" tegenwoordig écht niet meer individueel uit te lezen, wat best jammer is, MAAR er is wel een mooie TCP MODbus interface die in super realtime, zonder vertraging, via TCP allerlei interessante informatie geeft, zoals de huidige opbrengst (input DC, output AC, stroom en spanning, frequentie enz). Daar kan ik wel mee leven.

Maar nu blijkt dus dat de serie inverters van SolarEdge die ik op het oog had, niet kunnen werken met vier panelen. Begint bij zes. Te lage nominale spanning met vier panelen. Mijn installateur had intussen een ander model van SE gevonden, waarbij je een enkele optimiser bij de inverter krijgt waar je vier panelen op kunt aansluiten (eventueel acht). De inverter en optimiser is wel pittig duur. En ook, blijkt nu, eigenlijk niet meer verkrijgbaar. Terug naar de tekentafel.

Ik ben dus aan het kijken naar alternatieven. Enphase lijkt me ook goed spul. Waar ik nu naar aan het kijken ben, is of je ze ook goed kunt uitlezen. Niet via een "cloud" maar gewoon lokaal. In dit topic zie ik daar gemengde berichten over. Het is me niet helemaal duidelijk hoe en wat als ik nú een Envoy aanschaf (met de laatste firmware). Of ik daar lokaal (via http+json?) gegevens uit kan halen. En wat die gegevens dan precies zijn (met name of ook de DC input gerapporteerd; als de informatie per micro-converter uitgesplitst wordt, zou dat helemaal mooi zijn). Voordat ik Enphase ga aanschaffen wil ik dat echt zeker weten. TCP Modbus, zoals bij SolarEdge zou ik nog mooier vinden.

Wie heeft hier ervaring mee en kan me dat vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

eriksl schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:30:
Twee jaar geleden heb ik de zonnepanelen, vier stuks, op het dak van het huis laten vervangen. Die waren uit 2008 dus niet echt heel efficient... Er zat nog een staartje subsidie op, dus ik heb ze op het dak van het tuinhuisje geplaatst, was nog best even leuk qua opbrengst, maar niet echt schokkend.

Nu is de subsidie afgelopen, dus ze kunnen weg. Ik heb besloten ze te vervangen door iets moderns/efficienters. Ik had bedacht daarvoor een vergelijkbaar, naar mijn idee, best mooi systeem van SolarEdge hiervoor te gaan gebruiken als dat ik op het dak heb. Helaas zijn de panelen (de "optimisers" tegenwoordig écht niet meer individueel uit te lezen, wat best jammer is, MAAR er is wel een mooie TCP MODbus interface die in super realtime, zonder vertraging, via TCP allerlei interessante informatie geeft, zoals de huidige opbrengst (input DC, output AC, stroom en spanning, frequentie enz). Daar kan ik wel mee leven.

Maar nu blijkt dus dat de serie inverters van SolarEdge die ik op het oog had, niet kunnen werken met vier panelen. Begint bij zes. Te lage nominale spanning met vier panelen. Mijn installateur had intussen een ander model van SE gevonden, waarbij je een enkele optimiser bij de inverter krijgt waar je vier panelen op kunt aansluiten (eventueel acht). De inverter en optimiser is wel pittig duur. En ook, blijkt nu, eigenlijk niet meer verkrijgbaar. Terug naar de tekentafel.

Ik ben dus aan het kijken naar alternatieven. Enphase lijkt me ook goed spul. Waar ik nu naar aan het kijken ben, is of je ze ook goed kunt uitlezen. Niet via een "cloud" maar gewoon lokaal. In dit topic zie ik daar gemengde berichten over. Het is me niet helemaal duidelijk hoe en wat als ik nú een Envoy aanschaf (met de laatste firmware). Of ik daar lokaal (via http+json?) gegevens uit kan halen. En wat die gegevens dan precies zijn (met name of ook de DC input gerapporteerd; als de informatie per micro-converter uitgesplitst wordt, zou dat helemaal mooi zijn). Voordat ik Enphase ga aanschaffen wil ik dat echt zeker weten. TCP Modbus, zoals bij SolarEdge zou ik nog mooier vinden.

Dit gaat niet (meer) bij Enphase. Je zult altijd een verbinding met de cloud nodig hebben.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:26
fenrir schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:36:
[...]

Dit gaat niet (meer) bij Enphase. Je zult altijd een verbinding met de cloud nodig hebben.
Je hebt alleen de cloud nodig voor een authenticatie token. De gegevens kan je nog steeds lokaal uitlezen, zie bijv. hier. Deze data haal ik hier mee op:
code:
1
2
3
4
5
6
inverter_power
inverter_ac_power
inverter_ac_voltage
inverter_dc_voltage
inverter_dc_current
inverter_temperature

@eriksl elke inverter wordt door de Envoy elke 5 minuten gepolld, helaas kan je dat niet zelf of vaker laten doen.

[ Voor 14% gewijzigd door RichieB op 15-05-2025 19:48 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

RichieB schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:43:
[...]

Je hebt alleen de cloud nodig voor een authenticatie token. De gegevens kan je nog steeds lokaal uitlezen, zie bijv. hier. Deze data haal ik hier mee op:
code:
1
2
3
4
5
6
inverter_power
inverter_ac_power
inverter_ac_voltage
inverter_dc_voltage
inverter_dc_current
inverter_temperature

@eriksl elke inverter wordt door de Envoy elke 5 minuten gepolld, helaas kan je dat niet zelf of vaker laten doen.
Dit betekend dat de gateway dus ook altijd verbonden moet zijn met de servers van Enphase want anders kan die token niet gesynchroniseerd worden. In mijn optiek ben je dan afhankelijk van een cloud want met alleen lokaal lukt het je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
fenrir schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:42:
[...]

Dit betekend dat de gateway dus ook altijd verbonden moet zijn met de servers van Enphase want anders kan die token niet gesynchroniseerd worden. In mijn optiek ben je dan afhankelijk van een cloud want met alleen lokaal lukt het je niet.
Yes, ga je helaas niet meer aan ontkomen.
T/m firmware versie 5 kon je nog volledig lokaal zonder online token. Vanaf versie 7 en 8 is een token nodig, die volgens mij maar 1x per half jaar ofzo wordt opgehaald.
Op versie 5 blijven / terug gaat kan helaas niet. Zelfs toen ik in instelling had staan dat updaten niet mocht, heeft Enphase op een gegeven moment 'doorbroken' en alsnog versie 7 naar Envoys / gateways gepushed, of je nu wilde of niet. Nu had het ook wel te maken met een beveiligingslek, want je kon elke Envoy met versie 5 die aan het internet ging vrij eenvoudig inbreken (zelf getest). Dus ik begrijp wel dat versie 7 hebben gepushed (er was hier overigens geen versie 6, ging van 5 naar 7), maar toen ik ook het token geïntroduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eriksl
Dat "token" gebeuren kan ik wel mee leven. Dat hebben mijn airco en verwarming ook. Je deelt er niks inhoudelijks mee richting internet, qua veiligheid niet zo'n probleem denk ik. Het geeft wel de fabrikant de mogelijkheid om firmwares te pushen, dat is dan wel jammer. Maar zolang je niet afhankelijk van een cloud service om je gegevens te krijgen, vind ik het acceptabel. Ik denk ook niet dat je het bij een andere leverancier beter dan dit krijgt?

Wel jammer dat je maar eens per 5 minuten up to date gegevens krijgt. Maar ik heb sowieso ook altijd een meter aan m'n inverters hangen voor realtime info over AC opbrengst.

Dus... raden jullie me aan om dan naar Enphase te kijken? Zoals gezegd, SolarEdge valt dus af en Growatt lijkt me niks, volgens mij is die nog meer veel dichtgetimmerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eriksl
Even iets anders, ik heb ditzelfde gedonder met m'n SolarEdge inverter op het dak. Dat er allerlei gegevens zijn die de inverter of "envoy" wel heeft, maar niet met je wil delen. Ik zit wel eens te denken om te proberen het protocol tussen de micro-converts en de envoy, of vergelijkbaar, tussen optimisers en inverter, af te tappen en proberen te hacken. Aangezien de aangeleverde stroom puur DC is, moet het protocol wel iets van een gemoduleerd signaal zijn en dus met een spoel om de DC kabels zijn op te pikken. Dan vervolgens is de vraag of het allemaal "ruwe data" is, dan zal het misschien nog wel lukken, maar als ze zelfs hier al encryptie op doen, tsja, dan wordt het lastig. Iemand ervaring mee, ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eriksl
Nog een laatste double check: de gegevens kun je (met token...) toch gewoon met http opvragen, in JSON formaat? Daar kan ik wel wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:17
Thanks! Iets met bomen en bos. Toch beter lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
eriksl schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:36:
[...]
Ik zit wel eens te denken om te proberen het protocol tussen de micro-converts en de envoy, of vergelijkbaar, tussen optimisers en inverter, af te tappen en proberen te hacken. Aangezien de aangeleverde stroom puur DC is, moet het protocol wel iets van een gemoduleerd signaal zijn en dus met een spoel om de DC kabels zijn op te pikken. Dan vervolgens is de vraag of het allemaal "ruwe data" is, dan zal het misschien nog wel lukken, maar als ze zelfs hier al encryptie op doen, tsja, dan wordt het lastig. Iemand ervaring mee, ideeën over?
Ephase gebruikt Powerline communicatie over de AC aansluiting. Het zou leuk zijn om dat te reverse engineren, maar daar heb ik alleen maar vragen over gezien, geen antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eriksl
Ja daar was ik al bang voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knotwilg
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17-05 12:35
eriksl schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:30:
met token gaat het ophalen van lokale data prima. Je bent echter geheel afhankelijk van de luimen van Enphase. Op vragen of die toegang beschikbaar blijft heb ik nooit een eenduidig bevestigend antwoord gekregen. Ze hebben al wel vaker zomaar dingen aangepast, features er uit gemikt.

Voor de fabrieksgarantie moet je systeem permanent aan het net hangen.
T.a.v. veiligheid, er zijn de afgelopen jaren heel wat problemen geweest, ook na versie 7. Het is een hardware bedrijf met goede hardware en de software kant is onder de maat.

Dat ophalen van 5 minuten data is niet zo heel interessant, wat doe je er mee, grafiekjes maken? Interessanter is het om panelen, net onafhankelijk, aan en uit te kunnen schakelen en daar geeft Enphase de gewone consument geen toegang toe, of je moet je helemaal aan hun "systeem" overgeven. Het is nogal een silo.

De spullen van Hoymiles zijn net-onafhankelijk te gebruiken, maar dat vergt weer geknutsel en je bent afhankelijk van ge-reverse-engineerd spul.

[ Voor 4% gewijzigd door knotwilg op 16-05-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eriksl
Dan is dat voor mij prima denk ik. Ja, ik wil én grafiekjes maken én de huidige opbrengst tonen. Die informatie gebruik ik om zware gebruikers wel of niet (nu) aan te zetten. Ik heb weinig zonnepanelen in de buurt (op mijn fase), waardoor de spanning nooit boven de 235 V komt, dus ik hoef nooit af te schakelen. Heb ook geen regeling met mijn energieleverancier voor afschakelen.

Ik bedenk me net nog wat... Op het dak van het huis heb ik (zoals gezegd) een SolarEdge inverter voor 12 panelen. Systeem met per paneel een optimiser. Best mooi systeem, maar technisch niet tussen te komen. Vooral jammer dat ze de gegevens per optimiser niet prijsgeven.

Enphase met z'n micro-converters is vergelijkbaar, maar daar zit een loophole bedenk ik me net. Je zou per micro-converter een meter kunnen aansluiten, dan weet je de opbrengst alsnog per paneel. Alleen jammer dat ze op mijn schuurtje allemaal altijd dezelfde hoeveelheid zon zien, dus ik geloof niet dat daar zinvol is om die moeite te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@eriksl Die moeite hoef je inderdaad niet te doen, want de opbrengst per inverter kan je gewoon lokaal opvragen bij je Envoy. Of je haalt het uit de cloud van Enphase, daar staat die data ook.

Voor SolarEdge kan je ook de informatie per optimizer uit hun cloud halen (niet lokaal). Gewoon de webpagina openen waar dat staat en dan in je developer tools de API call bekijken. Die zet je vervolgens in een script. Doe ik al zo lang ik ze heb elke paar minuten. Werkt aardig. Het ligt er soms uit maar het werkt goed genoeg om een beeld te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 16-05-2025 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

eriksl schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:32:
Dat "token" gebeuren kan ik wel mee leven. Dat hebben mijn airco en verwarming ook. Je deelt er niks inhoudelijks mee richting internet, qua veiligheid niet zo'n probleem denk ik. Het geeft wel de fabrikant de mogelijkheid om firmwares te pushen, dat is dan wel jammer. Maar zolang je niet afhankelijk van een cloud service om je gegevens te krijgen, vind ik het acceptabel. Ik denk ook niet dat je het bij een andere leverancier beter dan dit krijgt?

Wel jammer dat je maar eens per 5 minuten up to date gegevens krijgt. Maar ik heb sowieso ook altijd een meter aan m'n inverters hangen voor realtime info over AC opbrengst.

Dus... raden jullie me aan om dan naar Enphase te kijken? Zoals gezegd, SolarEdge valt dus af en Growatt lijkt me niks, volgens mij is die nog meer veel dichtgetimmerd!
En een Growatt icm https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGateway?
Kan je lokaal alles uitlezen en er gaat niets meer naar een Chinese server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eriksl
RichieB schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:01:
@eriksl Die moeite hoef je inderdaad niet te doen, want de opbrengst per inverter kan je gewoon lokaal opvragen bij je Envoy. Of je haalt het uit de cloud van Enphase, daar staat die data ook.
Daar lees ik dus verschillende dingen over hier. Meestal toch wel dat je alleen de totale opbrengst kunt opvragen. Ik was niet van plan zo'n "metered" Envoy aan te schaffen, die zijn twee keer zo duur!
RichieB schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:01:
Voor SolarEdge kan je ook de informatie per optimizer uit hun cloud halen (niet lokaal). Gewoon de webpagina openen waar dat staat en dan in je developer tools de API call bekijken. Die zet je vervolgens in een script. Doe ik al zo lang ik ze heb elke paar minuten. Werkt aardig. Het ligt er soms uit maar het werkt goed genoeg om een beeld te krijgen.
Ik heb wel eens gekeken naar die API. Die was destijds nog volop in ontwikkeling. Hopelijk nu wat beter uitgekristalliseerd. Maar er zit daar een addertje onder het gras. Je mag maximaal een x aantal keer per dag data opvragen en dat komt uit op eens per kwartier. Om een beeld te krijgen van de afzonderlijke panels/optimisers is dat misschien helemaal prima, maar voor realtime display van de opbrengst natuurlijk absoluut niet afdoende. Ik zal er nog eens in duiken. Als het tegelijk kan werken met uitlezen via TCP Modbus (wat ik nu doe) dan is het misschien interessant om eens naar te kijken. Ik heb het heel lang geprobeerd met de RS485 aansluiting, maar nooit goed werkend gekregen (zie andere topic hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
eriksl schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:11:
[...]

Daar lees ik dus verschillende dingen over hier. Meestal toch wel dat je alleen de totale opbrengst kunt opvragen.
Dan heb je niet goed gelezen. Je kan de actuele opwekking in Volt, Ampere en Watt lokaal uitlezen per micro omvormer.
Ik was niet van plan zo'n "metered" Envoy aan te schaffen, die zijn twee keer zo duur!
[...]
Een metered Envoy heeft hier niets mee te maken. Het enige wat je daarmee extra krijgt is een aantal spoelen die je om je hoofdaansluiting moet doen. Dit heeft niets te maken met het uitlezen van de omvormers lokaal of in de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eriksl
Ergens helemaal in het begin van het topic stond zoiets. Maar wellicht achterhaald dan. Des te beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:16

JT

VETAK y0

@eriksl Je kunt op de groep van de panelen een kwh-meter drukken en die uitlezen met modbus. Als er nog meer op die groep zit, dan kun je die kwh-meter plaatsen tussen de omvormers en de rest van de elektra op die groep. Ik heb een Home Wizard/Eastron kwh-meter op de groep van m'n extra panelen zitten en die levert data in HA, werkt top. Elke paar seconde nieuwe data. Ik ga nu met ESP's aan de slag om twee andere meters met modbus uit te lezen. Vrij vaak voorkomend iets. Daar heb ik voor gekozen omdat die kwh-meters van HW met wifi van de HW-app afhankelijk zijn om te kiezen met welk netwerk ze verbinding maken. Daar wil ik niet van afhankelijk zijn voor uitlezen op afstand.

Een andere optie is een Solisomvormer. Ze hebben in ieder geval 1 productserie waarin ook een omvormer zit die prima met 4 panelen kan. Zelf lees ik middels modbus mijn Solisomvormer realtime met een polling rate van 2s ofzo helemaal lokaal uit. De ESP waarmee ik dat doe heeft via wifi verbinding met het thuisnetwerk en levert middels ESPHome zijn data af in HA. Omvormer is ook volledig te bedienen via modbus. Volgens mij kan dit ook met Goodwe.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eriksl
Vermogens in huis (afname en levering) heb ik jarenlang gemeten met kWh uur meters en dan met een ESP8266 de flitsen van de LED tellen. De laatste meters die ik gebruikte hadden MODbus, maar ik had geen zin meer om daar in te duiken... Maar sinds een jaar heb ik die allemaal vervangen door meters van Shelly. Veel simpeler dan MODbus (en qua techniek ook veel moderner). Zitten gewoon op de wifi en kun je met JSON-over-HTTP uitlezen. De "mini" variant is echt heel klein en omdat er geen relais in zit (zoals veel van de niet-mini-modellen) kunnen ze zonder bezwaar de volle 16A meten.

Die zou je dus ook tussen elke micro-converter kunnen zetten, wat ik al eerder suggereerde. Maar als die informatie ook via de Envoy beschikbaar is, dan vind ik dat teveel van het goede. Er komt tussen de micro-converters en de groep sowieso één zo'n Shelly meter, zodat ik realtime informatie van de totale opbrengst heb en ik beiden met elkaar kan controleren. Doe ik ook al met de SE installatie op het dak.

MODbus doe ik alleen over TCP, de "ruwe" versie is echt zooooooo ouderwets qua techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knotwilg
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17-05 12:35
fenrir schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:42:
[...]

Dit betekend dat de gateway dus ook altijd verbonden moet zijn met de servers van Enphase want anders kan die token niet gesynchroniseerd worden.
Als ik het goed heb begrepen haal je eens in het jaar een token op, dat wordt vervolgens lokaal in het envoy gebeuren opgeslagen. Je zou dan in principe voor een jaar de netwerkverbinding kunnen verbreken en toch data lokaal uitlezen. Echter, de garantie kan het je wel kosten want het is een van de fabrieksgarantievoorwaarden dat je permanent met het net verbonden bent.

In theorie zou je het token kunnen spoofen en het 25 jaar geldig maken, het is niet moeilijk er zelf een te maken, maar hoe krijg je die vervolgens in je systeem?

Ook het aanmaken van meerdere tokens werkt gewoon en je kunt ze door elkaar gebruiken zolang ze geldig zijn. (dwz, dat was een jaar geleden nog zo, heb het sindsdien niet meer geprobeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eriksl
Ik vermoed dat ze werken volgens OAUTH2. En dan kun je die tokens juist niet forgen. En dan gaat dat token ook periodiek gecontroleerd worden bij de server in de cloud. Maar dat vind ik allemaal geen probleem. Zit geen persoonlijke informatie in en is zwaar versleuteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Vergeet niet dat gehele naw gegevens bij je Enphase installatie staan en de gateway automatisch de data van de micro omvormers upload naar de cloud omgeving van Enphase. Het is dus wel wat meer dan alleen een token synchronisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eriksl
Ja dat is echt de vloek tegenwoordig! Ik heb ook al een verwarmingssysteem en een airco die je ALLEEN maar via cloud kunt uitlezen/besturen. Echt bedroevend. Bij de airco is het zelfs zo dat je die eerder wel lokaal kon benaderen, maar dat ze dat bij latere firmwares hebben uitgezet. Daar zou eens iets voor in de wet vastgelegd moeten worden. Dat je je eigen apparaten ook ZELF mag benaderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:35
eriksl schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:36:
Ja dat is echt de vloek tegenwoordig! Ik heb ook al een verwarmingssysteem en een airco die je ALLEEN maar via cloud kunt uitlezen/besturen. Echt bedroevend. Bij de airco is het zelfs zo dat je die eerder wel lokaal kon benaderen, maar dat ze dat bij latere firmwares hebben uitgezet. Daar zou eens iets voor in de wet vastgelegd moeten worden. Dat je je eigen apparaten ook ZELF mag benaderen...
Wetgeving komt er aan, dit jaar nog. De Datawet (European Data Act). Of het direct alle data blokkades weghaalt is te betwijfelen,ik verwacht dat er bedrijven zijn die niet direct mee gaan doen.
https://digital-strategy.ec.europa.eu/nl/policies/data-act

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

eriksl schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:36:
Dat is dus precies waarom ik maar bleef posten dat volgens mij Enphase niet is wat jij zoekt (of ik heb je verkeerd begrepen).

Mijn envoy is een jaar terug overleden en dat is nog steeds zo. Hij zat in een local lan waardoor deze nog steeds op v5 draaide. Nu heb ik nog steeds geen zin gehad om het geheel te vervangen voor iets anders. Maar dan komt er lekker een string omvormer die ik lokaal kan uitlezen en aansturen. Veel last van schaduw blijk ik niet te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eriksl
Ik zou ook wel het liefst natuurlijk een converter hebben die helemaal lokaal te benaderen is, zonder dat je ook maar iets op internet hoeft te doen. Maar ik betwijfel ten zeerste of die sowieso nog bestaan. Met SolarEdge kan het, maar die hebben geen inverters meer voor < 6 panelen (ja wel in theorie, maar is niet meer aan te komen).

Dus een alternatief waarbij je wel iets met een token moet doen, dat vind ik ook nog wel acceptabel. Als het maar niet is (zoals bij andere apparaten die ik heb) dat ze hun data continu oploaden naar de cloud en dat ik daar dan vervolgens (vaak zeer beperkt) m'n eigen data weer mag ophalen. Dat vind ik echt te ver gaan.
Pagina: 1 ... 22 23 Laatste