Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 388 389 Laatste
Acties:

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:27

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
@tolunaygul12

Matter/Thread ia afhankelijk van mDNS en IPv6, ik verwacht dat de Site Magic tunnel niks doet met mDNS en IPv6 traffic, aangezien meeste 5G providers ook geen IPv6 doen in NL.

Home Assistant Configuratie V&A

• Gonzalez
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:52
Raven schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:20:
[...]

d:)b

Ga jij ook over de Matter-documentatie? Er loopt een Github-topic met het verzoek de alternatieve pairing-procedure - die niet de pairing-functie van de HASS app gebruikt - daar aan toe te voegen.
Kent iemand toevallig een Matter (Thread of WiFi) afstandsbediening met een handjevol knoppen (volume, play, pause, power) die aan HASS gekoppeld kan worden? Zit al een tijdje zoiets te zoeken om de Chromecast via HASS mee te bedienen zodat ik niet de telefoon hoef te unlocken.
Ik gebruik hier al enkele jaren een draadloze hue lightswitch voor. Voor volume gebruik ik de dimfunctie, en de de andere 2 knoppen hebben 4 functies dmv. short en long press.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

BiG-GuY schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:50:
@tolunaygul12

Matter/Thread ia afhankelijk van mDNS en IPv6, ik verwacht dat de Site Magic tunnel niks doet met mDNS en IPv6 traffic, aangezien meeste 5G providers ook geen IPv6 doen in NL.
@tolunaygul12 En zelfs al deed ie dat wel, het forwarden van mDNS naar andere VLAN's/subnets is niet voldoende om het alsnog werkend te krijgen, spreek uit ervaring. Voor het pairen moest ik al uitwijken naar https://www.matteralpha.c...ter-devices-without-phone en https://www.reddit.com/r/.../1q61vi5/comment/ny96e4v/
@Gonzalez Die lijkt voor Zigbee te zijn? Heb ik vooralsnog niet.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:25
misschien stomme vraag:

kun je HA via GUI op dezelfde computer beheeren?
want ik heb HA via rufus op ssd geïnstalleerd en computer gestart. enige wat ik nu zie is zwart scherm CLI.

hoe krijg ik GUI op dezelfde computer?

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:15

Sharky

Skamn Dippy!

ari2asem schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:45:
misschien stomme vraag:

kun je HA via GUI op dezelfde computer beheeren?
want ik heb HA via rufus op ssd geïnstalleerd en computer gestart. enige wat ik nu zie is zwart scherm CLI.

hoe krijg ik GUI op dezelfde computer?
Je hebt HAOS geïnstalleerd bedoel je dan denk ik? Geloof niet dat dit kan, HAOS heeft geen desktopomgeving. Je zou dan eerst een OS moeten installeren en daarop een omgeving waarin de VM draait.

This too shall pass

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:25
Sharky schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:02:
[...]

Je hebt HAOS geïnstalleerd bedoel je dan denk ik? Geloof niet dat dit kan, HAOS heeft geen desktopomgeving. Je zou dan eerst een OS moeten installeren en daarop een omgeving waarin de VM draait.
ja, HA-OS.
als ik HA-OS in VM installeer, krijg ik dan desktop GUI van HA, vergelijkbaar met Windows of Ubuntu desktop?

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:15

Sharky

Skamn Dippy!

ari2asem schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:06:
[...]

ja, HA-OS.
als ik HA-OS in VM installeer, krijg ik dan desktop GUI van HA, vergelijkbaar met Windows of Ubuntu desktop?
Nee. Voor zover ik weet heb je alleen de CLI van HAOS en als je Home Assistant zelf wilt benaderen kan dat alleen via de browser. Je hebt dus sowieso een extra OS nodig met een browser om Home Assistant te benaderen. Beide OS'en kunnen dus op dezelfde fysieke host draaien.

This too shall pass

• Gonzalez
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:52
Raven schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:26:
[...]

@tolunaygul12 En zelfs al deed ie dat wel, het forwarden van mDNS naar andere VLAN's/subnets is niet voldoende om het alsnog werkend te krijgen, spreek uit ervaring. Voor het pairen moest ik al uitwijken naar https://www.matteralpha.c...ter-devices-without-phone en https://www.reddit.com/r/.../1q61vi5/comment/ny96e4v/
@Gonzalez Die lijkt voor Zigbee te zijn? Heb ik vooralsnog niet.
Dit is inderdaad via zigbee.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gonzalez schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:08:
[...]

Dit is inderdaad via zigbee.
Ik heb ergens (met de nadruk op ergens, verhuizing...) een Conbee II liggen, die zou ik kunnen gebruiken om naast het Matter over Thread (en via de Shelly's Matter over WiFi) een Zigbee-netwerk op kunnen zetten.

Moet ik 'm wel kunnen vinden :+ en iets hebben om de ontvanger een stukje van de pc af te kunnen plaatsen. Beide USB-verlengkabels met zo'n klein standaardje aan het uiteinde zijn al in gebruik door 2 BT-stickjes.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1 ... 388 389 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.