Schiet tussen de palen en je scoort!
Net even gekeken, ik heb XS01-M rookmelders en die kunnen onderling communiceren, niet met HA. Mijn rookmelders hebben het basisstation nodig om verbinding te maken met internet en de HA integratie.
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Wat al wel werkt:
- Ik heb gekozen voor een HA green. Dat werkt (vanzelfsprekend, zou ik zeggen) als een tierelier.
- Via de P1 meter van HomeWizard en twee Shelly Pro EM1’s meet ik de import/export en de zon-opwek. Werkt uitstekend. Het energy dashboard is geweldig!
- Via een Shelly 1PM heb ik een specifieke verbruiker ‘slim’ gemaakt en kan ik ook het verbruik bijhouden. Werkt ook prima.
- Om wat te knutselen met verlichting en thread heb ik een Ikea Dirigera gekocht (2e handsje uit de buurt, die raak ik voor hetzelfde geld ook wel weer kwijt als er een betere keuze is).
Reden om voor de Dirigera te kiezen was dat deze zowel Zigbee als Matter/thread ondersteund, terwijl een alternatief (zoals de ZBT-2) maar één van beide doet. En alternatieven die beide doen, zijn een stuk duurder, zo lijkt het althans. Mijn zoon had al twee Tradfri (Zigbee) lampen met een losse afstandsbediening, leek me handig om die dan ook te kunnen integreren. - Verder heb ik een Ikea bewegingssensor (Myggspray), een slimme schakelaar (Grillplats) en een afstandsbediening (Bilresa) en een Kajplats peertje aangeschaft. Allemaal thread spul.
- De Dirigera is verbonden met HA en staat als preferred network.
- De twee Zigbee lampen heb ik via de Ikea app gekoppeld met de Dirigera en verschenen direct in HA. Dat werkt prima. Enig minpuntje is dat de lampen als ‘aan’ zichtbaar blijven als mijn zoon ze met een fysieke schakelaar uitzet. Andere devices krijgen na een tijdje de status ‘niet beschikbaar’. Zal wel komen door de zigbee <-> matter vertaling door de Dirigera. Maar hier valt prima mee te leven.
- De Kajplats lamp (Matter over thread) ook via de Ikea app gekoppeld, maar die verscheen niet in HA. Daarna verwijderd uit de Ikea app en direct in HA gekoppeld, dat werkt nu prima en stabiel. Zowel aan/uit, helderheid en kleurtemperatuur zijn in te stellen en te automatiseren.
- Ook de Grillplats schakelaar direct in HA gekoppeld en werkt ook prima. Via de HA app of web-interface kan ik de schakelaar en de lamp schakelen, stroomverbruik zien en via een automation aansturen.
- Via de beta-versie van de Matter server kon ik zonder probleem ook de firmware updaten van meerdere Ikea devices.
Het is me ook niet duidelijk of dit aan HA, de hub of de devices zelf ligt (of een combinatie van). Hoop dat dit met een firmware update of HA update wordt opgelost.
Als zo’n ‘vertraagd’ commando wordt uitgevoerd, dan werkt de AB overigens verder wel eventjes zoals je zou verwachten (een nieuwe druk op de knop wordt direct uitgevoerd). Maar als je ‘m dan een paar minuten niet aanraakt, dan wordt een nieuwe actie niet direct verwerkt en kun je weer 10 minuten wachten totdat hij wakker wordt en de actie bij HA binnenkomt.
Andere optie zou zijn om een andere Thread border router te kopen, maar dan wil ik wel graag zeker weten dat dit goed werkt. Heeft iemand daar ervaring mee (en dan specifiek de Ikea spullen op batterij)? De Dirigera raak ik wel weer kwijt en mijn zoon kan zijn Zigbee lampen dan weer met de oude afstandsbediening bedienen. Nieuw spul dat ik nog koop zal toch thread zijn, dus een nieuwe TBR hoeft niet ook Zigbee te kunnen.
Maar als het ook wat anders mag zijn dan zou je kunnen kijken naar een SlimmeLezer. Of helemaal zelfbouw. Er net nog één in elkaar gezet. Kost je één ESPtje en een weerstand. Meer is er niet nodig
En ja, batterij devices slapen eigenlijk de hele tijd. Maar die zouden wel gewoon wakker moeten worden van een knop en die gelijk verzenden. Ze luisteren alleen niet constant of er een Thread/Zigbee bericht binnenkomt voor ze.
Maar verder helaas geen idee waar dit probleem zit
Kabel / draad en een RJ11 stekker zijn ook nodigSeptillion schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:52:
Of helemaal zelfbouw. Er net nog één in elkaar gezet. Kost je één ESPtje en een weerstand. Meer is er niet nodig
[ Voor 21% gewijzigd door RobertMe op 12-04-2026 12:18 ]
Als je niet de voeding van de meter wilt/kunt gebruiken zou oude telefonie ook kunnen maar let dan wel op dat het de 6P4C is en niet 6P2C.
[ Voor 46% gewijzigd door Septillion op 12-04-2026 12:31 ]
1) Ik heb een zigbee netwerk in huis wat draait op een zzh! CC2652R Multiprotocol RF Stick.
Zigbee2mqtt->Homeasistant. Nu bouwen we een stuk aan ons huis vast, wat achter de gevel zit. Het bereik zal daar niet best worden vermoed is. Hoe zullen jullie zoiets aanpakken, een 2e zigbee netwerk opzetten wat alleen voor de nieuwe aanbouw?
2) ik heb zojuist via hacs, battery_sim geïnstalleerd. En vervolgens Energy consumption (tarif 1), Energy consumption (tarif 2) en Energy production (tarif 1), Energy production (tarif 2) opgegeven. En vervolgens een Marstek Venus E 5.12kWh (2nd Gen) gekozen als battterij. Heb ik dit zo goed gedaan, of moet ik nog meer instellen? Ik wil alvast nu simuleren als ik eventueel volgend jaar een plug-in thuis accu wil aanschaffen. Ik heb zonnepanelen.
Zoek maar ff terug op mijn posts. Ik draai nu nog steeds op 2026.3.4 omdat bij mij ook na een paar minuten ha niet meer berijkbaar is, memory leak. Bij mij is whisper de schuldige.Yzord schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:24:
Kan het zijn dat de laatste update van HA problemen opleveren? Mijn HA is na de laatste update constant niet meer te bereiken. Na een reboot doet hij het weer, maar na een tijdje is het weet niet meer bereikbaar. Iemand hier ook last van?
Maar als je wilt is tweede Z2M instantie mogelijk. Alleen niet 2x op HA OS.
Voor Battery Sim, volgens mij kan die maar één entity aan voor import en één voor export. Maar laadt de UI steeds gewoon blanko entity picker. Dus heb je alleen de laatste ingesteld. Volgens mij moet je dus even template sensoren maken die de tarifs optellen.
Ah, dank je, die heb ik idd draaien 👍ardvark99 schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:46:
[...]
Zoek maar ff terug op mijn posts. Ik draai nu nog steeds op 2026.3.4 omdat bij mij ook na een paar minuten ha niet meer berijkbaar is, memory leak. Bij mij is whisper de schuldige.
Ik heb nu een esp32 geflashed en ik heb hem eindelijk zichtbaar in ESPhome (mDNS moet daar kennelijk voor aan staan in de router (Dat kostte even een uurtje om uit te vogelen)) maar hij is niet zichtbaar bij bluetooth in HA zelf.
Dit is de gebruikte code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| esphome: name: bluetooth-proxy-schuur friendly_name: Bluetooth proxy schuur esp32: board: esp32dev framework: type: esp-idf # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: encryption: key: "R8s3qhfGlMO9GH8p8tzlWmaz3Fhq5ewvKp2Du0k8P24=" ota: - platform: esphome password: "551bd22d05a386fd1dba8e9baa52113b" wifi: ssid: "Mijn WIFI" password: "Mijn WiFi wachtwoord" # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "Bluetooth-Proxy-Schuur" password: "Mijn wachtwoord" captive_portal: bluetooth_proxy: |
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 12-04-2026 16:48 . Reden: Denk aan de yaml ]
ik heb via chrome browser en dan via deze instructie uitgevoerd. Als je hier bluetooth proxy kiest, flashed dan komt ie ook met de vraag om toe te voegen in HA. En je kan adopteren in ESPHome in HA.jbhc schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:17:
Weet iemand hoe je een bluetooth proxy via ESPhome werkend krijgt?
[ Voor 4% gewijzigd door peterpijpelink op 12-04-2026 15:24 ]
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
Zie je hem wel in de ESPHome integratie? (Dus dan bedoel ik niet de ESPHome device builder app)jbhc schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:17:
Weet iemand hoe je een bluetooth proxy via ESPhome werkend krijgt?
Ik heb nu een esp32 geflashed en ik heb hem eindelijk zichtbaar in ESPhome (mDNS moet daar kennelijk voor aan staan in de router (Dat kostte even een uurtje om uit te vogelen)) maar hij is niet zichtbaar bij bluetooth in HA zelf.
Dit is de gebruikte code:code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33esphome: name: bluetooth-proxy-schuur friendly_name: Bluetooth proxy schuur esp32: board: esp32dev framework: type: esp-idf # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: encryption: key: "R8s3qhfGlMO9GH8p8tzlWmaz3Fhq5ewvKp2Du0k8P24=" ota: - platform: esphome password: "551bd22d05a386fd1dba8e9baa52113b" wifi: ssid: "Mijn WIFI" password: "Mijn WiFi wachtwoord" # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "Bluetooth-Proxy-Schuur" password: "Mijn wachtwoord" captive_portal: bluetooth_proxy:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.