Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 387 388 Laatste
Acties:

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:08
Ik heb een garagedeur met afstandsbediening. Die werkt met een rollende code dus simpel een signaal sturen via Rfxcomm werkt niet.
Binnenshuis hangt ook een reguliere schakelknop.
drukken als de deur dicht is> deur gaat open
drukken als deur open gaat > deur stopt
drukken als deur deels open staat > deur gaat dicht.

Hoe kan ik / kan ik met een Shelly relais de bediening van de fysieke knop nadoen?
En: wat is een handige manier om de status van de garagedeur (open/dicht/half open) te zien?

Homo sapiens non urinat in ventum

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GE1GXPQYdayP8cCmLYfRd5ektv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrGmvfw6Tsi1ipS10CRpwomI.jpg?f=fotoalbum_large

Heb dit op mijn Dashboard staan als ik hier op klik krijg ik dit menu nu zou ik graag voor elk een knop willen hebben.
Dus een knop voor standby
1 voor nul-modus
1 voor nul-modus (alleen laden)
en 1 voor nul-modus (alleen ontladen)

Hoe maak ik dat je heb maar 1 entiteit batterijgroepmodus
Alvast bedankt

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:03
HuismAndré schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:02:
[...]

Als ze met een infrarood remote werken dan is de kans groot dat dit inderdaad kan. Je hebt in dat geval ook nog een IR interface nodig zoals deze:

https://nl.aliexpress.com/item/1005008588051335.html

Die leer je de codes van de remote (meestal alleen aan en uit). Waarna je deze via Home Assistant uit kunt voeren. Omdat het IR verhaal stateless is zul je er een input_boolean aan moeten hangen die je daarna (bijvoorbeeld) bedient met een switch template (in templates.yaml):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
#------------------------------------------------------------------------------------
- switch:
#------------------------------------------------------------------------------------
  - name: "IR Kaarsen"
    unique_id: ir_kaarsen_switch
    state: "{{ is_state('input_boolean.ir_kaarsen', 'on') }}"  # Leest de state van de helper
    icon: mdi:candle
    turn_on:
      - condition: template
        value_template: "{{ is_state('input_boolean.ir_kaarsen', 'off') }}"
      - action: mqtt.publish
        data:
          topic: z2m_thuis/ir_blaster/set
          payload: "{{ {'ir_code_to_send': 'BbAkpxFJAuAXAQGLBuAZA0ABQCfgAwHgAw/AC0AHwANAAQuLBkkCyZywJMcISQI='} | to_json }}"
      - action: input_boolean.turn_on
        target:
          entity_id: input_boolean.ir_kaarsen
    turn_off:
      - condition: template
        value_template: "{{ is_state('input_boolean.ir_kaarsen', 'on') }}"
        data:
          payload: "{{ {'ir_code_to_send': 'BbIkoxFMAuAXAQGABuAhA+ADAUA34AcBAoAGgSADQAcBTAJAAQuABkwCnJyyJMYITAI='} | to_json }}"
      - action: input_boolean.turn_off
        target:
          entity_id: input_boolean.ir_kaarsen
Handmatig via Button templates kan ook:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
- button:
  - name: "IR Kaarsen Aan"
    unique_id: ir_kaarsen_aan
    icon: mdi:candle
    variables:
      ir_on: BbAkpxFJAuAXAQGLBuAZA0ABQCfgAwHgAw/AC0AHwANAAQuLBkkCyZywJMcISQI=
    press:
        data:
          payload: "{{ {\"ir_code_to_send\": ir_on} | to_json }}"

- name: "IR Kaarsen Uit"
    unique_id: ir_kaarsen_uit
    icon: mdi:candle-off
    variables:
      ir_off: BbIkoxFMAuAXAQGABuAhA+ADAUA34AcBAoAGgSADQAcBTAJAAQuABkwCnJyyJMYITAI=
    press:
        data:
          payload: "{{ {\"ir_code_to_send\": ir_off} | to_json }}"
Werkt hier al sinds de feestdagen helemaal foutloos met de LED kaarsen van de Hema (uiteraard ook hier alleen de versie die bediend kan worden met een IR remote).
Heb hem besteld bij ali en ga ermee aan de slag, dank

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:30

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

raven22 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:28:
[...]

Heb hem besteld bij ali en ga ermee aan de slag, dank
Die ronde versie oogt ook wat vriendelijker dan die vierkante kastjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rx7_YaKH5-7mB3VdLw1MxZQ5H8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MldIeIvh0elQRGer7uzo1sj4.jpg?f=fotoalbum_large

André Huisman (www.new-line.nl)

• HuismAndré

HuismAndré

Jan Smit schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:26:
Ik heb een garagedeur met afstandsbediening. Die werkt met een rollende code dus simpel een signaal sturen via Rfxcomm werkt niet.

Hoe kan ik / kan ik met een Shelly relais de bediening van de fysieke knop nadoen?
En: wat is een handige manier om de status van de garagedeur (open/dicht/half open) te zien?
Je zou een Shelly Uni over de (hopelijk 2 afzonderlijke) schakelaar(s) van de besturingskast kunnen zetten. Zeker als er 2 schakelaars zijn (afzonderlijk voor op en voor neer) dan is dat een erg nette oplossing. De Shelly Uni heeft 2 zwevende schakelcontacten (dus da's vrij makkelijk te doen). Waarom hopelijk 2 schakelaars? Als je geen zicht hebt op de deur (en niet uitleest of deze open of dicht is) dan weet je met 2 afzonderlijke schakelaars altijd of je hem open of dicht doet.

In ons geval is het qua inbraakveiligheid geborgd doordat de alarminstallatie de gehele overheadinstallaties blokkeert als het alarm actief is (dus da's wellicht nog wel iets waar je naar moet kijken).

Let wel: Onze (High lift overheaddeuren) installatie werkt met 24V DC laagspanning. Als de installatie rechtstreeks op 230V werkt dan wordt het andere koek.

[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 03-04-2026 15:30 . Reden: Stond Shelly One maar dat moest Shelly Uni zijn. ]

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:46
ardvark99 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:51:
[...]

Dat kan ik idd eens proberen. Eerst alles uitschakelen, upgraden, als ie blijft draaien, dan 1 voor 1 inschakelen.
Ik heb het waarschijnlijk gevonden, bijna alle integraties zijn weer ingeschakeld, maar het ging mis met de Wyoming Protocol. Ik heb een HA Voice PE device. Deze draait zonder problemen.
Ik heb dus nu 4 Wyoming integraties weer uitgeschakeld (en nog 2 dlna en een ChatGPT die nog uit staan, maar die vind ik ook niet zo belangrijk nu).

Zal ik de Wyoming Protocol integraties verwijderen en weer opnieuw instellen?

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:39
Ik vroeg me af of iemand weet of de SlimmeLezer van zuidwijk de stroom ook als negatieve waarde kan doorgeven met terug leveren van energie? Ik heb nog één van de eerste generaties, ik weet niet of de Slimmelezer+ dit wel al standaard doet. Of dat dit iig is aan te passen in de yaml code.

Het viel mij op de de HomeWizard P1 meter dit wel doet in Home Assistant. Ik ben van HomeWizard afgestapt omdat dit toch een semi cloud product blijft en heb alles overgezet naar ESPHome en/of Shelly's.

• tomahowk
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13:11
HuismAndré schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:54:
Je zou een Shelly One over de (hopelijk 2 afzonderlijke) schakelaar(s) van de besturingskast kunnen zetten. Zeker als er 2 schakelaars zijn (afzonderlijk voor op en voor neer) dan is dat een erg nette oplossing. De Shelly one heeft 2 zwevende schakelcontacten (dus da's vrij makkelijk te doen). Waarom hopelijk 2 schakelaars? Als je geen zicht hebt op de deur (en niet uitleest of deze open of dicht is) dan weet je met 2 afzonderlijke schakelaars altijd of je hem open of dicht doet.
In aanvulling op @HuismAndré, ik heb dit geregeld met 1 Shelly One met een reed contact sensor, zodat de garagedeur weet of die open/dicht is. Wel daarvoor Shelly Mongoose gebruikt (dat was toen ik nog zonder HA werkte) nodig, of het rechtstreeks in Shelly kan weet ik niet zeker.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Jan Smit Er zijn wel wat modules voor te koop die "op de knop" kunnen drukken. En die hebben dan een (magneet) sensor om "deur dicht" te detecteren.

Met een Shelly 1 zou je dit ook kunnen doen. In detached mode zou je dan ook een deurcontact op de ingang aan kunnen sluiten.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@picosuma Zou je even moeten kijken welke entity er achter hangt. Verwacht een select.iets. Dan zou je een custom:button-card of een custom:paper-buttons-row kunnen gebruiken om die er iets mee te laten doen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:13

D4NG3R

kiwi

:)

In sommige situaties zijn alle UI/UX changes van het laatste jaar toch wel wat onhandig.. Ik was gisteren even bezig met het nalopen van m'n Zigbee stekkers en het toevoegen van een tweetal Sonoff stekkers.

Die geven o.a. de volgende 4 energy entity states:
JSON:
1
2
3
4
5
6
{
    "energy": 1.02,
    "energy_month": 1.02,
    "energy_today": 1.02,
    "energy_yesterday": 0
}
Wordt handig in de UI weergeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XCYrDwsCDBMiWP-KkW6coBjeA8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ORzBM1ghTRWpqGNsNtQkIMF8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57UGKRnYmK0bX75JM591s2Dmaqg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1M4yCmZwCrQRajt5OL1K0eHJ.png?f=user_large

:+

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 03-04-2026 13:49 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@D4NG3R Heb je ze zelf andere namen gegeven? Want heeft namelijk op zich niet met UI changes te maken.

Enige dat nog kan helpen als je entities dezelfde naam geeft is weergave van entity id aan te zetten. Profiel => Display entity IDs in picker. Zelf gelijk aangezet omdat ik het een fijne bevestiging vind. Maar met normale namen voor entities niet eens echt nodig.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Septillion schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:50:
@D4NG3R Heb je ze zelf andere namen gegeven? Want heeft namelijk op zich niet met UI changes te maken.
Nope, en nee dat heeft op zich niks met de UI changes te maken. Maar wel met het feit dat je eerder nog de gehele onderliggende entity id kon zien. ;)
Enige dat nog kan helpen als je entities dezelfde naam geeft is weergave van entity id aan te zetten. Profiel => Display entity IDs in picker. Zelf gelijk aangezet omdat ik het een fijne bevestiging vind. Maar met normale namen voor entities niet eens echt nodig.
Exact dit dus, hulde. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Nooit geweten dat dit weer aangezet kon worden.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@D4NG3R Het laat dus meer sterk zien als een integratie dus gewoon belabberde naamgeving gebruikt. Waar dat eerder een beetje verhuld werd.

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 03-04-2026 13:55 ]

• Jan Smit
tomahowk schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:30:
[...]

In aanvulling op @HuismAndré, ik heb dit geregeld met 1 Shelly One met een reed contact sensor, zodat de garagedeur weet of die open/dicht is. Wel daarvoor Shelly Mongoose gebruikt (dat was toen ik nog zonder HA werkte) nodig, of het rechtstreeks in Shelly kan weet ik niet zeker.
Ik heb een shelly 1 besteld, komt morgen binnen. De garagedeur opener is een nova 500-4n.
Maar ik heb helaas geen bedradingsschema meer dus daarom zojuist opgevraagd bij fa. novadoor.
Op de 2e foto helemaal rechts:
witte draad = antenne.
blauw + bruin = externe schakelaar.
Het schijnt dat er ook in dit rijtje een 24V voeding zit voor de shelly.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HI3b4NZYPKZ-k7IU_CrtA641D_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqvcufOOa89t6rMjQsoy6vfp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDtLlfTCxbR9PSAd5dzYQ77gVHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5o1WMJBOnL3C4SxZXjbdMbZL.jpg?f=fotoalbum_large

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:03
@picosuma Je kunt een button-helper aanmaken en die een automation laten runnen die de input_select naar een andere waarde zet.

@Jan Smit Zo heb ik ook mijn garagedeur 'slim gemaakt'. De Shelly had ik toen gevoed via de 230V van de garagedeur-opener zelf, maar je kunt hem ook op de 24V aansluiten.
Dan hoef je alleen het relais-contact van de Shelly op blauw en bruin aan te sluiten.
(zie blz 64 van deze handleiding)
Heb uiteindelijk de Shelly vervangen voor een Zigbee-variant, waarbij ik ook een magneetsensor bedraad op aan kon sluiten voor dicht-melding.

[ Voor 72% gewijzigd door CappieL op 03-04-2026 14:18 ]

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Septillion schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:55:
@D4NG3R Het laat dus meer sterk zien als een integratie dus gewoon belabberde naamgeving gebruikt. Waar dat eerder een beetje verhuld werd.
Gaat blijkbaar aan de Z2M kant niet helemaal goed.

Ach ja, ik kan voor nu iig weer door. :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@CappieL Nadeel van puur button helpers aanmaken is dat ze geen state hebben* Dus kan je er niet mee laten zien welke optie actief is. Zou je dat als nog weer in de UI moeten doen.

Simpel voorbeeldje met custom:paper-buttons-row
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
type: entities
entities:
  - type: custom:paper-buttons-row
    base_config:
      layout: icon_name
      style:
        icon:
          "--mdc-icon-size": 50px
        name:
          color: var(--primary-text-color)
      state_styles:
        "on":
          icon:
            color: var(--state-light-active-color)
    buttons:
      - icon: mdi:power-standby
        entity: input_select.test
        name: A
        state: "{{ 'on' if config.name == states(config.entity) }}"
        tap_action:
          action: call-service
          service: input_select.select_option
          target:
            entity_id: input_select.test
          service_data:
            option: A
      - icon: mdi:power-standby
        entity: input_select.test
        name: b
        state: "{{ 'on' if config.name == states(config.entity) }}"
        tap_action:
          action: call-service
          service: input_select.select_option
          target:
            entity_id: input_select.test
          service_data:
            option: b
*Of ja, de state is laatste activatie

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@D4NG3R Aan de hand van de huidige converter zou ik haast zeggen dat het nu wel goed zou moeten zijn.

• Jan Smit
CappieL schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:01:
@picosuma Je kunt een button-helper aanmaken en die een automation laten runnen die de input_select naar een andere waarde zet.

@Jan Smit Zo heb ik ook mijn garagedeur 'slim gemaakt'. De Shelly had ik toen gevoed via de 230V van de garagedeur-opener zelf, maar je kunt hem ook op de 24V aansluiten.
Dan hoef je alleen het relais-contact van de Shelly op blauw en bruin aan te sluiten.
(zie blz 64 van deze handleiding)
Heb uiteindelijk de Shelly vervangen voor een Zigbee-variant, waarbij ik ook een magneetsensor bedraad op aan kon sluiten voor dicht-melding.
okay, even onnozel nu.
in die handleiding staat dat I 24 volt heeft. Die gaat op de Shelly.
Euhm, hoe vraag ik dit nou... een aansluiting heeft altijd 2 draden, plus/min. Waar gaat de N /andere draad op dan?

Als ik naar mijn eigen foto kijk en ik probeer het schema te lezen, dan zou dat bij de bruine draad zijn (op mijn foto dus).

Ik moet op cursus schema's lezen.

deze dus?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21LPLu1A2iPM1JohkGauKNoW2ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7K2sLBk7SjA2xvyDTrIaIUj7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Jan Smit op 03-04-2026 14:54 ]

• HuismAndré

HuismAndré

@Jan Smit Ik had per ongeluk Shelly One geschreven waar ik de Shelly Uni bedoelde (had uit de beschrijving opgemaakt kunnen worden vanwege de 2 zwevende contacten (maar dat moet je dan maar net weten ;-) )). Ik zou dit soort dingen namelijk altijd via laagspanning willen doen. Je kunt de zwevende switches gebruiken om over de open/dicht buttons heen te plaatsen en de eindsensor (indien aanwezig) uitlezen door deze op een van de ingangen van de Shelly Uni aan te sluiten. Maar om dat netjes te doen is het inderdaad wel belangrijk dat je weet welke contacten er waar beschikbaar zijn.

https://www.shelly.com/products/shelly-uni

[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 03-04-2026 15:42 ]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:03
Jan Smit schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:49:
[...]

okay, even onnozel nu.
in die handleiding staat dat I 24 volt heeft. Die gaat op de Shelly.
Euhm, hoe vraag ik dit nou... een aansluiting heeft altijd 2 draden, plus/min. Waar gaat de N /andere draad op dan?

Als ik naar mijn eigen foto kijk en ik probeer het schema te lezen, dan zou dat bij de bruine draad zijn (op mijn foto dus).

Ik moet op cursus schema's lezen.

deze dus?
[Afbeelding]
Jep.
Je kunt er ook voor kiezen om de Shelly op 230V aan te sluiten en dan het relais-contact verbinden met de aansluitpunten waar nu de bruine en blauwe draad op je foto zijn aangesloten.

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:57
Als ik er overheen gelezen heb dan excuus, ik kon niks vinden, maar gaan er nog mensen hier op het forum naar de State of the Open Home in Utrecht op 8 april?

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Jan Smit schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:26:

Shelly inbouwen in de motor, is simpel te doen. Vervolgens in HA een pulsje geven die de Shelly even spanning geeft. Dan beweegt de deur, 2e automatisering zet je Shelly weer uit.
Pagina: 1 ... 387 388 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.