Yep, dezelfde als bij de Pi.tjanssen schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:56:
[...]
Gebruik je een USB verlengkabel voor je deCONZ?
Ik heb ook het wifi-kaartje uit de NUC gehaald voor alle zekerheid.
Yep, dezelfde als bij de Pi.tjanssen schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:56:
[...]
Gebruik je een USB verlengkabel voor je deCONZ?
Kan je HA wel benaderen via je browser?Card Nox schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:25:
Ik ben alweer meer dan een uur aan het kloten.... Ik krijg geen meldingen meer op mijn telefoon (Pixel 8 Android 16) vanuit HA (zwaaaar irritant) en kan ook niet via de app inloggen (zowel WiFi thuis/anders als mobiel internet niet). Via de webbrowser werkt het gewoon, via de laptop ook geen issues.
In de app krijg ik enkel:
code:
1 2 3 4 5 Webpage not available https://blabla.duckdns.org:8213/auth/authorize?response_type=code&client_id=https://home-assistant.io/android&redirect_uri=homeassistant://auth-callback net:ERR_CONNECTION_TIMED_OUT
100% zeker dat het adres juist is (het staat ook al voorgegeven). Kan in de app verder niets doen want kan alleen connect doen en dan de instance selecteren.
Heb telefoon reeds gereboot, app cache en data gedelete, app eraf en opnieuw geinstalleerd. Ik verbind via externe url (duckdns).
In HA zelf sta ik nog altijd als admin en only local access staat uit.
Background:
Dit begon een paar dagen geleden, ik had altijd een HA icon in mijn app drawer en ik was iets aan het doen en hij zei iets in de trent van "installeer de app" waarop ik dacht "dat heb ik al lang". Maar ik klik op die link, ga naar de Play Store en voila niet geinstalleerd... dat is apart dacht ik nog dus ik de app geinstalleerd en voila, nu heb ik 2 icons in mijn drawer. Het leek op 1 app en 1 weblink. De weblink weg gedaan en sindsdien doet hij het niet meer. Heb bij app settings de app toegang gegeven tot alles wat je maar kunt aanzetten.
EDIT: Zojuist even op mijn tabblad geprobeerd in te loggen maar werkte ook niet, de vriendin krijgt nog wel notificaties op haar telefoon.
Dan heb je denk ik wat fout gedaan. switch as X doet namelijk alleen wat met het switch entity. Niet met de Shelly zelf, het HA device of andere entities. Dus het button presses (dat is denk ik wat je bedoelde?) zouden gewoon direct de lamp aan moeten blijven sturen.MJV schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:56:
Turn-off area en lights, veel moeilijker was het niet. Ik liep ook nog tegen de mogelijkheid aan om de device-type aan te passen naar type Light, dat was voor een paar spotjes die alleen via software te bedienen waren een ideale oplossing. Voor een van de shelly's die ik ook nog als schakelaar wilde blijven gebruiken werkte dit dan weer niet goed, daar raakte ik de triggers (first button up/first button down) kwijt. Dat is denk ik by-design, maar die heb ik nu weer even terug gezet.
Opgelost door de apexcharts-card in een horizontal stack te zetten met de nodige grid_options:BlackShadow schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:21:
Iemand een idee hoe je apexcharts-card in een sections layout full width kan verbreden?
grid_options lijken niet compatibel om te gebruiken:
code:
1 2 Configuration error /// apexcharts-card version 2.1.2 /// value.grid_options is extraneous
Vraag is specifiek voor een sections layout, met bvb sidebar view is het mogelijk een wide view te hebben, maar is niet wat ik zoek.
[Afbeelding]
1
2
3
4
5
6
7
| type: horizontal-stack grid_options: rows: auto columns: full cards: - type: custom:apexcharts-card [...] |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 07-07-2025 09:41 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Dat is wel mogelijk. Maar je zal dan zowel de lamp als de knop met HA moeten pairen. Waarna je in HA die bind (zoals die directe koppeling heet) weer aan kunt maken. Hoe hangt af van of je ZHA of Z2M gebruikt.Vliegvlug schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:09:
Vast een simpele vraag maar ik kan het antwoord niet zo snel vinden.
Ik heb nu een Ikea Tradfri lamp met direct daaraan een losse draadloze ikea knop gepaird voor het aan- en uitzetten en het dimmen.
Wanneer ik deze lamp met HA koppel is het dan nog steeds mogelijk met deze draadloze knop de lamp direct te bedienen? (buiten HA om dus)
Of is de enige manier om deze knop dan ook aan HA te koppelen en dan via HA met die knop de lamp te bedienen?
Yup
Card Nox schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:25:
Via de webbrowser werkt het gewoon, via de laptop ook geen issues.
Yes, heb daar niets veranderd.Septillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:18:
@Card Nox Heb je onder Settings => System => Network => Home Assistant URL wel het juiste adres staan? Aka, het DuckDNS adres?
Voor zover ik weet is er nergens een statuspagina met de diensten van Home Assistant Cloud, dus daarom maar even een check hierCould not log in, try again later.
[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 07-07-2025 12:15 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Geen problemen voor mij. Kan gewoon inloggen op de Account pagina met de MFA die ik ingesteld heb en Remote Access werkt ook. Is recent weer voor een jaar verlengd hier.Gizz schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:19:
Zijn er meer mensen waarbij HA Cloud kapot lijkt? Ik kan via de externe nabu.case-url niet verbinden met mijn HA. En als ik op account.nabucasa.com probeer in te loggen om te kijken of er iets mis is met mijn subscription krijg ik de foutmelding
[...]
Voor zover ik weet is er nergens een statuspagina met de diensten van Home Assistant Cloud, dus daarom maar even een check hier
edit, oh die pagina is er blijkbaar wel: https://status.home-assistant.io/
Volgens die pagina werkt alles prima. Dus ik ben het probleem?
Yes, daar is het ook duckdns.Septillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:38:
@Card Nox Dus daar ook duckdns?
En verbind je dan via je eigen wifi of 4G?
En wat als je in een browser op je telefoon naar het adres gaat?
Waarbij je (met die overstap van Docker naar VM) dan wel weer wat performance in gaat leveren (dus bezint eer ge begint).MikeyMan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:26:
Gisteren een paar NVME SSD's in m'n synology geprakt. En daar succesvol Home Assistant naartoe verplaatst. Wat een wereld van verschil zeg! De grafieken werken instant.
Nu nog de stap wagen om over te stappen van Docker op Virtual Machine.
André Huisman (www.new-line.nl)
Gammele verbinding met het Wifi netwerk. Kun je zien in de webinterface van de Shelly. Soms is het voldoende om het stopcontactje even uit de wandcontactdoos te halen, halve slag om te draaien en weer terug te plaatsen (zit de antenne net weer even anders).dutchnltweaker schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:44:
Hoi iedereen, ik weet niet of dit gericht een shelly vraag is of voor home assistant. Laatste maanden heb ik vaak genoeg dat mijn shelly 1 die gebruik gewoon uit het netwerk valt en ik hem niet niet kan besturen vanuit home assistent. Waar zou ik eventueel kunnen beginnen?
Dank voor het meedenken!BiG-GuY schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:42:
[...]
Geen problemen voor mij. Kan gewoon inloggen op de Account pagina met de MFA die ik ingesteld heb en Remote Access werkt ook. Is recent weer voor een jaar verlengd hier.
Al geprobeerd in te loggen in een inPrivate/incognito browser, om uit te sluiten dat er niet een cookie fout ergens is?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Brabants: Hedde wel betoald?Gizz schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:19:
Zijn er meer mensen waarbij HA Cloud kapot lijkt? Ik kan via de externe nabu.case-url niet verbinden met mijn HA. En als ik op account.nabucasa.com probeer in te loggen om te kijken of er iets mis is met mijn subscription krijg ik de foutmelding
[...]
Voor zover ik weet is er nergens een statuspagina met de diensten van Home Assistant Cloud, dus daarom maar even een check hier
edit, oh die pagina is er blijkbaar wel: https://status.home-assistant.io/
Volgens die pagina werkt alles prima. Dus ik ben het probleem?
[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 07-07-2025 12:09 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 07-07-2025 12:15 ]
Als je per ongeluk ook nog Edge TTS geïnstalleerd hebt staan dan kan het zijn dat TTS via die integratie werkt (en wellicht zelfs altijd gewerkt heeft).Gizz schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:08:
[...]
Dank voor het meedenken!
Als er echt een probleem was met mijn account (opgeheven, subscription verlopen), dan zou je verwachten dat mijn Voice Assistants waarbij ik STT en TTS via HA Cloud laat lopen ook kapot zouden zijn.
Ik gebruik ZHA dus hopelijk kan het daarmee.Septillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:35:
[...]
Dat is wel mogelijk. Maar je zal dan zowel de lamp als de knop met HA moeten pairen. Waarna je in HA die bind (zoals die directe koppeling heet) weer aan kunt maken. Hoe hangt af van of je ZHA of Z2M gebruikt.
Dat geloof ik zomaar. Maar zit nu ook op een unsupported install.HuismAndré schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:57:
[...]
Waarbij je (met die overstap van Docker naar VM) dan wel weer wat performance in gaat leveren (dus bezint eer ge begint).
1
2
3
4
5
| 2025-07-07 10:52:49.776 DEBUG (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] received data: /KFM5KAIFA-METER <knip ivm verkorten, laatste regel:> 1-0:99.97.0(6)(0-0:96.7.19)(250502000203S)(0000004136*s)(250430145141S)(0000005600*s)(230718011534S)(0000006887*s)(221019142722S)(0000006610*s)(210206234535W)(0000005213*s)(2102 |
Om deze reden: TheFes in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"Vaevictis_ schreef op maandag 7 juli 2025 @ 06:48:
Weet iemand waarom de utilty counter opeens zo idioot veel decimalen weergeeft sinds 2025.7.0?
De bron van de sensor (ESPHome) geeft 1 decimaal door.
[Afbeelding]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 07-07-2025 14:01 ]
Op een SSD aan een pi en gewoon met Home Assistant OS. Standaard voeding maar volgens de check gaat dat dus goed...Septillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:56:
@Kameelstok Maar hoe draai je HA?
Raspberry Pi met SD-kaart? Dan is het denk ik tijd voor nieuwe kaart. Of beter, tijd voor een SSD.
[ Voor 9% gewijzigd door Kameelstok op 07-07-2025 14:06 ]
Dat Helper script disablede de switch-entity en maakte een duplicate als light aan, die wel weer aan en uit te schakelen was, maar ik kreeg geen toegang tot het Device as Switch voor bepaalde triggers, zo leek. De optie "Show as" lijkt veel beter gestroomlijnd (duplicates heb ik liever niet) dus die ga ik proberen.Septillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:08:
[...]
Dan heb je denk ik wat fout gedaan. switch as X doet namelijk alleen wat met het switch entity. Niet met de Shelly zelf, het HA device of andere entities. Dus het button presses (dat is denk ik wat je bedoelde?) zouden gewoon direct de lamp aan moeten blijven sturen.
Zeker dat je niet ergens anders nog leunde om de switch entity?
Reeds gedaan, wipe cache en data, app uninstalled en opnieuw geinstalleerd.Septillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:52:
@Card Nox Een keer alle app data verwijderen?
Je draait geen security apps op je telefoon ofzo?
@Septillion Hoe dan? Want dat staat niet bij de documentatie van de sensor component.Septillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:15:
@Vaevictis_ Dat zal zijn omdat de bron dat ook heeft gok ik.
Het is aangepast hoe ESPHome omgaat met decimalen omgaat met accuracy_decimals. Ipv dat ESPHome dat afrond wordt het nu alleen doorgestuurd als wens naar HA voor hoeveel decimalen getoond moeten worden (display precision). Maar in werkelijkheid zijn het meer decimalen die doorgestuurd worden. Op zich goed voor de nauwkeurigheid. Maar denk dat afgeleide sensoren hier dus wat van door de war zijn en dat je daar nu even zelf de display precision moet aanpassen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| sensor: - platform: pulse_counter pin: GPIO13 id: watermeter_pulse name: "Water Pulse Counter" state_class: total_increasing device_class: water unit_of_measurement: "liter/min" accuracy_decimals: 1 icon: "mdi:water-pump" internal_filter: 50ms update_interval: 5s total: name: 'Totaal aantal' id: sensor_pulse_meter_total unit_of_measurement: "m³" state_class: total_increasing device_class: water accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.001 - platform: template id: watermeter_pulses name: "watermeter pulses totaal" state_class: "total_increasing" accuracy_decimals: 0 lambda: return id(total_water_pulses); |
Ik twijfel ook over deze uitbreiding.MikeyMan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:26:
Gisteren een paar NVME SSD's in m'n synology geprakt. En daar succesvol Home Assistant naartoe verplaatst. Wat een wereld van verschil zeg! De grafieken werken instant.
Canon 5dMkIV
Dat ESPHome nu de volledige waarde doorstuurt is zoals ook in de documentatie beschreven staat. En HA zal nu de afronding doen in alleen de weergave maar de state volledig opslaan. Dus daar zie je geen verschil.Vaevictis_ schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:37:
[...]
@Septillion Hoe dan? Want dat staat niet bij de documentatie van de sensor component.
Ik heb wel accuracy_decimals gebruikt maar de API stuurt dus de volledige waarde door naar HA.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 sensor: - platform: pulse_counter pin: GPIO13 id: watermeter_pulse name: "Water Pulse Counter" state_class: total_increasing device_class: water unit_of_measurement: "liter/min" accuracy_decimals: 1 icon: "mdi:water-pump" internal_filter: 50ms update_interval: 5s total: name: 'Totaal aantal' id: sensor_pulse_meter_total unit_of_measurement: "m³" state_class: total_increasing device_class: water accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.001 - platform: template id: watermeter_pulses name: "watermeter pulses totaal" state_class: "total_increasing" accuracy_decimals: 0 lambda: return id(total_water_pulses);
Ok dank, ik denk dat ik het nu heb gevonden. De sensor water_totaal in HA kan ik de precision instellen op 1 decimaal. De ultility meters die ik heb gemaakt op basis van deze sensors kun je geen precision opgeven maar die zullen morgen bij de reset dan wel 1 decimaal hebben vermoed ik.Septillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:19:
[...]
Dat ESPHome nu de volledige waarde doorstuurt is zoals ook in de documentatie beschreven staat. En HA zal nu de afronding doen in alleen de weergave maar de state volledig opslaan. Dus daar zie je geen verschil.
Maar een sensor die de afgeleide is van de ESPHome sensor die vertrouwde eerst op aantal decimalen van de bron. Maar die heeft er nu meer gekregen. Dus bij de setting van je entity van de ultility meter nu even daar ook de 'display precicion' instellen zoals gewenst.
Volgens mij neemt de utility meter deze altijd over van de bronsensor. Maar toen je de utility meter aanmaakte had de sensor uit ESPHome nog geen 'display precicion' of stond deze hoger. Maar ESPHome stuurde niet meer decimalen door dus kwam het goed. Voor nieuwe utility meters moet het dus wel vanzelf goed gaan.
Dan heb ik even geen idee. Originele Pi voeding moet prima een SSD kunnen trekken namelijk.Kameelstok schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:05:
[...]
Op een SSD aan een pi en gewoon met Home Assistant OS. Standaard voeding maar volgens de check gaat dat dus goed...
[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 07-07-2025 17:03 ]
Heb 2x500gb wd sn700 in mn 1520+ geprakt.gazzzman61 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:05:
[...]
Ik twijfel ook over deze uitbreiding.
Welke SSD’s heb je gebruikt?
En welke Synology gebruik je?
Script?MJV schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:12:
[...]
Dat Helper script disablede de switch-entity en maakte een duplicate als light aan, die wel weer aan en uit te schakelen was, maar ik kreeg geen toegang tot het Device as Switch voor bepaalde triggers, zo leek. De optie "Show as" lijkt veel beter gestroomlijnd (duplicates heb ik liever niet) dus die ga ik proberen.
Excuus, nee geen security apps.Septillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:04:
@Card Nox En vraag twee?
Gezien anderen er geen last van hebben en via browser wel lukt zou ik toch verwachten dat het aan de device ligt.
Of misschien iets stoms, hele HA host al eens een reboot gegeven?
[ Voor 3% gewijzigd door Card Nox op 07-07-2025 17:58 ]
Ik zie in de supervisor log wel iets vreemds. Laatste timestamp voor crash is api roken update. Daarna opeens niet chronologisch...Septillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:59:
[...]
Dan heb ik even geen idee. Originele Pi voeding moet prima een SSD kunnen trekken namelijk.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| [supervisor.resolution.fixup] System autofix complete 2025-07-07 18:30:57.758 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Updated Home Assistant API token s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started s6-rc: info: service fix-attrs: starting s6-rc: info: service fix-attrs successfully started s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting cont-init: info: running /etc/cont-init.d/udev.sh [16:55:27] INFO: Using udev information from host cont-init: info: /etc/cont-init.d/udev.sh exited 0 |
Ja klopt, is nog oude configuratie. Ik wil de historie wel bewaren, als ik nu nieuwe aanmaak via de GUI ben ik die kwijt.Septillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:02:
@Vaevictis_ Denk niet dat die het nu nog overneemt... Want de bron heeft nu immers wel die meer decimalen.
Maar heb jij hem via yaml gemaakt dat je geen display precicion in kunt stellen bij de utility meter?
ik denk eraan in de toekomst volgende sensor te gebruiken:Ottooo schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:01:
Een tijdje terug heb ik een post geplaatst over de automatisering van mijn screens waar ik mee bezig was. Ik denk dat ik hem nu wel redelijk op orde heb. Mocht iemand iets vergelijkbaars willen, of als iemand nog verbeter puntjes ziet.
Het idee is dat deze alleen werkt zodra we niet thuis zijn, vandaar de input_boolean.afwezigheidsmodus. Als we thuis zijn bedienen we ze zelf.
Screens sluiten:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 alias: zonneschermen_omlaag description: "" triggers: - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.buienradar_temperature for: hours: 0 minutes: 10 seconds: 10 above: 18 - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.buienradar_irradiance above: 300 - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.buienradar_precipitation for: hours: 0 minutes: 10 seconds: 10 below: 0.1 - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.buienradar_wind_force for: hours: 0 minutes: 10 seconds: 10 below: 8 - trigger: numeric_state entity_id: - sun.sun attribute: azimuth above: 115 below: 275 conditions: - condition: numeric_state entity_id: - sensor.buienradar_temperature above: 18 - condition: numeric_state entity_id: - sensor.buienradar_irradiance above: 300 - condition: numeric_state entity_id: - sensor.buienradar_precipitation below: 0.1 - condition: numeric_state entity_id: - sensor.buienradar_wind_force below: 8 - condition: numeric_state entity_id: - sun.sun attribute: azimuth above: 115 below: 275 - condition: state entity_id: input_boolean.afwezigheidsmodus state: "on" - condition: numeric_state entity_id: cover.screens attribute: current_position above: 0 actions: - metadata: {} data: {} target: entity_id: script.cover_close action: script.turn_on mode: single
De triggertijd ziet er misschien wat gek uit (10 minuten en 10 seconden), maar mij was opgevallen dat buienradar eens per 10 minuten en soms 1 seconde geupdate wordt.
Screens openen is bijna hetzelfde, alleen heb ik daar de zonintensiteit lager staan en slechts twee conditions: De afwezigheidsmodus moet aan staan en de screen_position moet onder 100 zijn. Om de screens te laten sluiten moet aan alle voorwaarden worden voldaan, maar om ze te laten openen dan is dat juist niet wenselijk, als het bijvoorbeeld gaat regenen moeten ze gelijk open gaan.
En bijbehorende script (het verschil tussen open en close hier zit in cover position: 0 of 100).
De notificatie naar mijn mobiel gebruikte ik in eerste instantie om te testen zonder gelijk de screens op en neer te laten gaan, maar voorlopig vind ik het prima om deze er ook in te laten zitten. Dan weet ik wanneer die getriggerd is.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 alias: cover_close sequence: - data: title: Screens worden gesloten! message: >- Zon Azimut is {{ state_attr('sun.sun', 'azimuth') }}. Het is {{ states.sensor.buienradar_temperature.state }}°C. Zonintensiteit is {{ states.sensor.buienradar_irradiance.state }} W/m². Windkracht is {{ states.sensor.buienradar_wind_force.state }}. De neerslag is {{ states.sensor.buienradar_precipitation.state }}. action: notify.phone_otto - action: cover.set_cover_position metadata: {} data: position: 0 target: entity_id: cover.screens mode: single
Toekomstige verbetering is dat ik die waarden niet van buienradar haal, maar misschien eigen sensoren ga gebruiken. Iemand nog tips hiervoor, zodat ik een verlanglijstje kan gaan maken?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| template: - sensor: #voorlopig nog niet gebruikt - name: "window_irrandiance" unit_of_measurement: "w/m²" state: > {% set sun_ele = states('sensor.sun_solar_elevation')|float %} {% set deg2rad = pi/180 %} {% set measured_irradiance = states('sensor.gw1200a_solar_radiation')|float%} {% set alpha = deg2rad * sun_ele %} {%if sun_ele <=1%} {{0}} {%else%} {{(measured_irradiance*alpha|cos/alpha|sin)|round(0)}} {%endif%} |
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xPlI5NMYEwBVrT0rovynFxP9.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oUcFvVDzCxZmqyos6dXJYZpX.jpg?f=user_large)
Deze mening deel ik ook, vind het ook zeker geen toegevoegde waarde hebben. Sterker nog, vind het ook een stuk minder overzichtelijk geworden.alex3305 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:09:
Ik moet toch even mijn frustratie kwijt over 2025.7. De nieuwe Integratie view is prachtig, maar ik snap eerlijk gezegd niet helemaal hoe die door de UX-test heen is gekomen.
Onder andere door Zigbee2MQTT heb ik meer dan 100 MQTT apparaten. Als ik nu de MQTT integratie open krijg ik die in een ongesorteerde lijst die bovendien langzaam laadt. Maar ook zoeken of filteren ontbreekt in diezelfde view. Ik kan wel doorklikken naar de tabelview links bovenin of onder het menu pictogram rechts, maar dat moet je ook maar net weten. Ook wordt, in ieder geval bij mij, niet correct onthouden op de pagina waar ik was gebleven wat navigeren ook nog eens lastig maakt.
Ik vind het fijn dat de informatiedichtheid afneemt en er meer ruimte wordt gegeven aan witruimte. Dat oogt zeker rustiger. Maar tegelijkertijd merk ik ook dat het ook heel snel allemaal op elkaar gaat lijken. Labels of kleur bieden daarbij zeker een oplossing, maar dat werkt ook niet prettig. Immers passen er (bij mij) maar 2 labels op een tabelrij voordat der een +1 bij komt. Dan heeft dat ook weinig zin.
Poort nummer niet correct? Default is 8123Card Nox schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:25:
Ik ben alweer meer dan een uur aan het kloten.... Ik krijg geen meldingen meer op mijn telefoon (Pixel 8 Android 16) vanuit HA (zwaaaar irritant) en kan ook niet via de app inloggen (zowel WiFi thuis/anders als mobiel internet niet). Via de webbrowser werkt het gewoon, via de laptop ook geen issues.
In de app krijg ik enkel:
code:
1 2 3 4 5 Webpage not available https://blabla.duckdns.org:8213/auth/authorize?response_type=code&client_id=https://home-assistant.io/android&redirect_uri=homeassistant://auth-callback net:ERR_CONNECTION_TIMED_OUT
100% zeker dat het adres juist is (het staat ook al voorgegeven). Kan in de app verder niets doen want kan alleen connect doen en dan de instance selecteren.
Heb telefoon reeds gereboot, app cache en data gedelete, app eraf en opnieuw geinstalleerd. Ik verbind via externe url (duckdns).
In HA zelf sta ik nog altijd als admin en only local access staat uit.
Background:
Dit begon een paar dagen geleden, ik had altijd een HA icon in mijn app drawer en ik was iets aan het doen en hij zei iets in de trent van "installeer de app" waarop ik dacht "dat heb ik al lang". Maar ik klik op die link, ga naar de Play Store en voila niet geinstalleerd... dat is apart dacht ik nog dus ik de app geinstalleerd en voila, nu heb ik 2 icons in mijn drawer. Het leek op 1 app en 1 weblink. De weblink weg gedaan en sindsdien doet hij het niet meer. Heb bij app settings de app toegang gegeven tot alles wat je maar kunt aanzetten.
EDIT: Zojuist even op mijn tabblad geprobeerd in te loggen maar werkte ook niet, de vriendin krijgt nog wel notificaties op haar telefoon.
Ik heb recent geen nieuwe integrations of devices toegevoegd.Recorder
Oldest run start time June 27, 2025 at 12:30
Current run start time July 7, 2025 at 22:22
Estimated database size (MiB) 7495.45 MiB
Database engine sqlite
Database version 3.48.0
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Heb lang op een PI gedraaid maar toen ik eenmaal overstap maakte naar een minipc met Promox ging er een wereld voor mij open. De snelheid van het opstarten. de console vanuit webbrowser kunnen openen.corsat schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:58:
Een vraagje aan de echte kenners. Ik draai nu 4 weken met HA op mijn NAS via VMM zonder supervisor. Heb inmiddels de meeste equipments geinstalleerd en wil met een dashboard beginnen en ik wil mijn marstek batterijen met lilygo rs485 verbinden met esphome. Dit laatste lukt mij dus niet want ik krijg esphome zonder supervisor niet geinstalleerd en alle pogingen om via docker of python lopen vast via mijn imac, wellicht te weinig ervaring en nu raakt mijn geduld langzamerhand op. Ik ben geneigd om een raspberry pi te gaan kopen maar waarschijnlijk loop ik dan weer tegen issues aan. Wat is jullie advies?
Als je VMM draait, waarom dan niet gewoon HA OS in een VM?corsat schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:58:
Een vraagje aan de echte kenners. Ik draai nu 4 weken met HA op mijn NAS via VMM zonder supervisor. Heb inmiddels de meeste equipments geinstalleerd en wil met een dashboard beginnen en ik wil mijn marstek batterijen met lilygo rs485 verbinden met esphome. Dit laatste lukt mij dus niet want ik krijg esphome zonder supervisor niet geinstalleerd en alle pogingen om via docker of python lopen vast via mijn imac, wellicht te weinig ervaring en nu raakt mijn geduld langzamerhand op. Ik ben geneigd om een raspberry pi te gaan kopen maar waarschijnlijk loop ik dan weer tegen issues aan. Wat is jullie advies?
@SeptillionSeptillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:44:
@Vaevictis_ Dan heb je hem denk ik geen unique_id gegeven. Die toevoegen en je kan in de UI de 'Display precision' aanpassen.
En zou je over willen, LTS kan je overnemen door oude te verwijderen en nieuwe hetzelfde entity id te geven. En de state kan je recht breien met utility_meter.calibrate. Zijn alleen de recoder lijnen weg.
Nee gewoon ha met p1 kabel en dsmr integratie. Entiteiten in de integratie zijn wel goed met twee decimalen. Het ging fout na het opnieuw aansluiten dmsr kabel en in een automatisering. Moet het nog even nakijken.
Ik heb Claude Code aan al mijn triggers/conditions/actions een alias laten toevoegen, dat heeft hij prima gedaan. Dus een unique id toevoegen aan YAML config moet ook wel lukkenVaevictis_ schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:42:
[...]
@Septillion
Heb eindelijk een goede use case gevonden voor AI coding, heb nog 300+ modbus sensoren zonder unique_id. Ff proberen of dat beetje werkt.
Overigens krijg iik nu ook via de P1 meter hele rare voltages door met veel cijfers achter de komma.
Hoe krijg ik HA OS via vmm op mijn NAS geïnstalleerd? Heb 1 manier gevonden en daarvoor moet je een bestand downloaden maar hoe krijg ik die dan op mijn NAS in vvm?BiG-GuY schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:42:
[...]
Als je VMM draait, waarom dan niet gewoon HA OS in een VM?
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
[ Voor 54% gewijzigd door BiG-GuY op 08-07-2025 20:15 . Reden: Sorry, verkeerd knop ]
Heb zelf geen Synology NAS meer, maar als je VMM gebruikt, draait het nu al als VM toch? Waar heb je die installatie vandaan?corsat schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:41:
[...]
Hoe krijg ik HA OS via vmm op mijn NAS geïnstalleerd? Heb 1 manier gevonden en daarvoor moet je een bestand downloaden maar hoe krijg ik die dan op mijn NAS in vvm?
Dat moet gewoon kunnen met HA OS op de Pi. Moet het wel minimaal een Pi4 zijn voor ARM64. Wel eerst backup draaien van je HA, omdat er geen upgrade pad is. Maar je kan tussen de verschillende versies van HA gewoon backups herstellen sinds eerder dit jaar.19roland70 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:09:
Ik heb de melding gekregen dat supervisor niet meer ondersteund wordt.
Wat is de beste manier om dit te doen?
Nu kan ik ook rechtstreeks in de Raspberry komen middels de terminal van de MacBook en dat zou ik graag willen behouden.
Dit heb ik destijds gedaan omdat mijn p1 meter binnenkomt op de serieel verbinding van de raspberry.
Ik heb de P1 meter via de seriële poort van de Raspberry , kan je daar nog wel bij?Septillion schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:14:
@19roland70 Op een Pi lijkt me HA OS meest voor de hand liggende. Ja kan nog wel bij zaken in het OS maar moet je toch niet willen. P1 via USB is ook voor HA OS geen probleem.
[ Voor 5% gewijzigd door sypie op 08-07-2025 21:18 ]
/f/image/T4uw8fzcwRGsd68t1fqViVPl.png?f=fotoalbum_large)
Antonio di schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:27:
[...]
Die EU/NL firmware laat meestal niet alle veranderingen van instellingen toe of helemaal geen.
[ Voor 36% gewijzigd door Card Nox op 08-07-2025 22:50 ]
Goeie vraag... Ik zou zeggen dat deze ook gewoon doorgezet wordt naar de container net als USB-Serial. Maar zie ook wat posts dat je zelf nog de aanpassing aan de config.txt moet maken.19roland70 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:26:
[...]
Ik heb de P1 meter via de seriële poort van de Raspberry , kan je daar nog wel bij?
Maar het beste is dus eigenlijk een nieuwe installatie en daar een backup over heen zetten?
Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!
1
2
3
4
5
6
| name: Zonnepanelen beide opgewekt state_topic: solar/ac/yieldtotal unique_id: HM800-YieldTotalBoth unit_of_measurement: W device_class: energy state_class: measurement |
Wat is de waarde van de schakelaar vervangen? De lamp zelf regelt toch de connectie met Zigbee?Septillion schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:59:
@Obiter dictum Ikea lamp met Zigbee?
Qua schakelaar zou je daar ook een Shelly ofzo achter kunnen doen.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!
Zo simpel kan het zijnSeptillion schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:02:
@etienne001 Watt en energie gaan niet samen, dat is natuurkundig onjuist.
OF het is vermogen (power) en heeft de grootheid Watt (W, kW, MW etc)
OF het is energie (energy) en heeft de grootheid Wattuur (Wh, kWh, MWh ect)
Dus wat meet je daar
Ooooh wat nice, dus met een andere schakelaar bedien je de lamp, én blijven de smart functies desondanks wel draaien? Dat klinkt wel nice zegSeptillion schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:13:
@Obiter dictum Dat je niet hoeft te wennen aan de fysieke schakelaar niet gebruiken
De firmware van sirenes moet voldoen aan de wettelijke eisen van de EU/NL. Bijvoorbeeld maximum van "alarmgeluids"-duur en het aantal Db's (volume). Dus het kan zo zijn dat bij een officieel geïmporteerde HEIMAN andere firmware er op zit als eentje die je zelf bij AliExpress/winkeltje-erop besteld (die daarmee in overtreding zijn). Er wordt niet op gehandhaafd op deze particulieren import (is nogal moeilijk).Card Nox schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:56:
Iemand hier ervaring met de Heiman Sirene?
Ik heb hem netjes verbonden via ZHA en het lijkt allemaal te werken. Nu dacht ik eens even te spelen met de verschillende geluiden en niveau's maar mijn settings in Configuration lijken geen effect te hebben.
[Afbeelding]
Kan er online helaas ook niet al te veel over vinden.
EDIT: lees in de reviews van ROBBSHOP dat ze dezelfde beperkingen ervaren.
EDIT: hier legt iemand het wel uit, ben ik aan het proberen maar zonder succes.
EDIT: Heb het script van bovenstaande link werkend maar een aanpassing van de configuratie lijkt geen effect te hebben. Ben nu de ZCL specs tabellen voornamelijk 8.4.2.3.1.x op pagina 8-28 en verder aan het lezen.
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Het is een backup als je Smarthome het niet doet, je het met de schakelaar kan bedienen (bijv. lamp), Ook niet onbelangrijk is de fysieke schakelaar voor WAF.Obiter dictum schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:15:
[...]
Ooooh wat nice, dus met een andere schakelaar bedien je de lamp, én blijven de smart functies desondanks wel draaien? Dat klinkt wel nice zeg
euhm, WAF?Antonio di schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:37:
[...]
Het is een backup als je Smarthome het niet doet, je het met de schakelaar kan bedienen (bijv. lamp), Ook niet onbelangrijk is de fysieke schakelaar voor WAF.
dus eigenlijk container draaien i.p.v HA os?Septillion schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:24:
[...]
Goeie vraag... Ik zou zeggen dat deze ook gewoon doorgezet wordt naar de container net als USB-Serial. Maar zie ook wat posts dat je zelf nog de aanpassing aan de config.txt moet maken.
Neem aan dat je nu van SSD draait? Als je nog een SD-kaartje hebt zou je daar eens HA OS op kunnen gooien, SSD los kunnen halen en eens zonder risico testen. (Ook al zou ik nog steeds een backup en misschien een disk image maken)
Ik zelf houd het op de meer moderne naam PAF (Partner Acceptance Factor), wel voor NL wat verwarrend.
[ Voor 8% gewijzigd door Antonio di op 09-07-2025 01:01 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Kan me toch uit de jaren 90 (toen ik voor het eerst via Usenet rechtstreeks kennis maakte met de andere kant van de wereld) herinneren dat zelfs toen de term "SAF" (spouse acceptance factor) al gemeengoed was als alternatief voor WAF.Antonio di schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 00:58:
[...]
Ik zelf houd het op de meer moderne naam PAF (Partner Acceptance Factor), wel voor NL wat verwarrend.
Het meest populair is toch WAF (Wife Acceptance Factor).
… en dat die WAF al uit de jaren 70 komt!HuismAndré schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 03:25:
[...]
Kan me toch uit de jaren 90 (toen ik voor het eerst via Usenet rechtstreeks kennis maakte met de andere kant van de wereld) herinneren dat zelfs toen de term "SAF" (spouse acceptance factor) al gemeengoed was als alternatief voor WAF.
https://www.duncanmackenz...spouse-acceptance-factor/
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Goede vraag! Waar ik nog geen antwoord op heb.Septillion schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:57:
@Gizz homeassistant.tar.gz is de totale backup van je config folder. Heb je ook gecontroleerd of het werkelijk de db (home-assistant_v2.db) is die groeit?
1
2
| C:\Users\Gizz\Downloads>tar -xvzf "C:\Users\Gizz\Downloads\unencrypted-homeassistant.tar.gz" tar: Error opening archive: Unrecognized archive format |
1
2
3
4
5
| C:\Users\Gizz>pip install decrypt-ha-backup Requirement already satisfied: decrypt-ha-backup in c:\users\gizz\appdata\local\programs\python\python310\lib\site-packages (2024.1.27.1) Requirement already satisfied: cryptography in c:\users\gizz\appdata\local\programs\python\python310\lib\site-packages (from decrypt-ha-backup) (45.0.5) Requirement already satisfied: cffi>=1.14 in c:\users\gizz\appdata\local\programs\python\python310\lib\site-packages (from cryptography->decrypt-ha-backup) (1.17.1) Requirement already satisfied: pycparser in c:\users\gizz\appdata\local\programs\python\python310\lib\site-packages (from cffi>=1.14->cryptography->decrypt-ha-backup) (2.22) |
1
2
| C:\Users\Gizz>python3 -m decrypt-ha-backup "C:\Users\Gizz\Downloads\homeassistant.tar.gz" C:\Users\Gizz\AppData\Local\Microsoft\WindowsApps\PythonSoftwareFoundation.Python.3.13_qbz5n2kfra8p0\python.exe: No module named decrypt-ha-backup |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| C:\Users\Gizz\Downloads>py -3.10 -m decrypt-ha-backup "C:\Users\Gizz\Downloads\ha backups\homeassistant.tar.gz"
Please provide the password used to create this backup. The password is called 'Encryption Key' in the Home Assistant UI. Providing the wrong password will result in a corrupted decrypted backup.
Backup Password:
Traceback (most recent call last):
File "C:\Users\Gizz\AppData\Local\Programs\Python\Python310\lib\runpy.py", line 196, in _run_module_as_main
return _run_code(code, main_globals, None,
File "C:\Users\Gizz\AppData\Local\Programs\Python\Python310\lib\runpy.py", line 86, in _run_code
exec(code, run_globals)
File "C:\Users\Gizz\AppData\Local\Programs\Python\Python310\lib\site-packages\decrypt-ha-backup\__main__.py", line 219, in <module>
main()
File "C:\Users\Gizz\AppData\Local\Programs\Python\Python310\lib\site-packages\decrypt-ha-backup\__main__.py", line 161, in main
with tarfile.open(Path(args.backup_file), "r:") as backup_file:
File "C:\Users\Gizz\AppData\Local\Programs\Python\Python310\lib\tarfile.py", line 1652, in open
return func(name, filemode, fileobj, **kwargs)
File "C:\Users\Gizz\AppData\Local\Programs\Python\Python310\lib\tarfile.py", line 1682, in taropen
return cls(name, mode, fileobj, **kwargs)
File "C:\Users\Gizz\AppData\Local\Programs\Python\Python310\lib\tarfile.py", line 1542, in __init__
self.firstmember = self.next()
File "C:\Users\Gizz\AppData\Local\Programs\Python\Python310\lib\tarfile.py", line 2362, in next
raise ReadError(str(e)) from None
tarfile.ReadError: invalid header |
[ Voor 70% gewijzigd door Gizz op 09-07-2025 10:49 ]
Waar gebruik jij die README files voor? Wat is jouw voordeel?TheFes schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:58:
Ik heb Claude Pro ook eens aangeslingerd. Heb er nog geen nieuwe configuratie mee aangemaakt, maar heb hem wel gevraagd mijn config beter te structureren, en overal README files te plaatsen.
Werkt op zich goed, al had hij initieel wel fouten gemaakt in indentation, die ik moest laten corrigeren.
ehhhh..HOI
Er is geen voordeel voor mij, het voordeel is voor de mensen die mijn GitHub repository bekijken. Ik geef ze hiermee wat inzicht in wat er in de folder staat.krizzziz schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:39:
[...]
Waar gebruik jij die README files voor? Wat is jouw voordeel?
Het is een wettelijk norm dat de rookmelder Autonoom werkt. Ook het onderling koppelen van deze melders moet gebeuren zonder inzet van een centraal paneel zoals bijvoorbeeld HA. Het uitzetten mag alleen lokaal zodat je met je eigen ogen ziet bij de melder die afgaat dat het gevaar voorbij is of dat het loos alarm was. Onderling koppelen wordt aangeraden en in "bestaande situatie's" (geen nieuwbouw) zou ik dan altijd kiezen voor 868Mhz (ster-netwerk en ver bereik) voor het draadloos onderling verbinden. Ook hier speelt weer dat de firmware van "Slimme" rookmelders aan de EU/NL wet moeten voldoen. Zoek ook eens op rookmelder in dit forum en je komt nog meer posts van o.a. mij tegen over dit onderwerp.Obiter dictum schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:02:
Haha, wat heerlijk. De WAF speelt hier ook zeker, al heb ik wat krediet om nog even te mogen YOLO'en voorlopig... Hopelijk blijft dat krediet nog even plakken!
Meanwhile, vraagje. Ik heb dus de HA Green draaien maar eigenlijk nog niets erbij behalve een ZIGBEE USB stick én een Hue motion sensor. Dat is precies genoeg om enthousiast te worden, want ik krijg nu meldingen op mijn telefoon als de motion sensor triggert.
Ik heb twee short term use cases waarvoor ik wil inkopen.
1. Verlichting, dat komt wel goed.
2. Alarm icm Hue Motion sensor. Vraagje hierover:
Ik dacht als alarm een rookmelder te gebruiken / misbruiken máár ik heb ook als eis dat het volume instelbaar is. Dat kan (volgens ChatGPT) vaak niet omdat rookmelders aan ISO / NEN normen voldoen, behalve via MQTT.
Nu lijkt MQTT een ander maar vergelijkbaar protocol als ZHA. Ik ben nog supervroeg in het ecosysteem en het voelt alsof ik een keuze moet maken tussen de twee. Ik ben niet een beetje technisch, MQTT lijkt de uitgebreide maar moeilijke variant...
Klopt het dat ik een soort harde keuze moet maken en zo ja, welke is voor de hand liggen?
[ Voor 9% gewijzigd door Antonio di op 09-07-2025 12:07 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq