Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 323 ... 349 Laatste
Acties:

• Mantis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:55
tjanssen schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:56:
[...]
Gebruik je een USB verlengkabel voor je deCONZ?
Yep, dezelfde als bij de Pi.
Ik heb ook het wifi-kaartje uit de NUC gehaald voor alle zekerheid.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:13
Weet iemand waarom de utilty counter opeens zo idioot veel decimalen weergeeft sinds 2025.7.0?

De bron van de sensor (ESPHome) geeft 1 decimaal door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Reh5WSLU1p49VV1ds-lStKWGRXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WTPnZvGPDJzDjNIyKskQeUoq.png?f=fotoalbum_large

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:03
Card Nox schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:25:
Ik ben alweer meer dan een uur aan het kloten.... Ik krijg geen meldingen meer op mijn telefoon (Pixel 8 Android 16) vanuit HA (zwaaaar irritant) en kan ook niet via de app inloggen (zowel WiFi thuis/anders als mobiel internet niet). Via de webbrowser werkt het gewoon, via de laptop ook geen issues.

In de app krijg ik enkel:

code:
1
2
3
4
5
Webpage not available

https://blabla.duckdns.org:8213/auth/authorize?response_type=code&client_id=https://home-assistant.io/android&redirect_uri=homeassistant://auth-callback

net:ERR_CONNECTION_TIMED_OUT

100% zeker dat het adres juist is (het staat ook al voorgegeven). Kan in de app verder niets doen want kan alleen connect doen en dan de instance selecteren.

Heb telefoon reeds gereboot, app cache en data gedelete, app eraf en opnieuw geinstalleerd. Ik verbind via externe url (duckdns).

In HA zelf sta ik nog altijd als admin en only local access staat uit.

Background:
Dit begon een paar dagen geleden, ik had altijd een HA icon in mijn app drawer en ik was iets aan het doen en hij zei iets in de trent van "installeer de app" waarop ik dacht "dat heb ik al lang". Maar ik klik op die link, ga naar de Play Store en voila niet geinstalleerd... dat is apart dacht ik nog dus ik de app geinstalleerd en voila, nu heb ik 2 icons in mijn drawer. Het leek op 1 app en 1 weblink. De weblink weg gedaan en sindsdien doet hij het niet meer. Heb bij app settings de app toegang gegeven tot alles wat je maar kunt aanzetten.

EDIT: Zojuist even op mijn tabblad geprobeerd in te loggen maar werkte ook niet, de vriendin krijgt nog wel notificaties op haar telefoon.
Kan je HA wel benaderen via je browser?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
MJV schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:56:
Turn-off area en lights, veel moeilijker was het niet. Ik liep ook nog tegen de mogelijkheid aan om de device-type aan te passen naar type Light, dat was voor een paar spotjes die alleen via software te bedienen waren een ideale oplossing. Voor een van de shelly's die ik ook nog als schakelaar wilde blijven gebruiken werkte dit dan weer niet goed, daar raakte ik de triggers (first button up/first button down) kwijt. Dat is denk ik by-design, maar die heb ik nu weer even terug gezet.
Dan heb je denk ik wat fout gedaan. switch as X doet namelijk alleen wat met het switch entity. Niet met de Shelly zelf, het HA device of andere entities. Dus het button presses (dat is denk ik wat je bedoelde?) zouden gewoon direct de lamp aan moeten blijven sturen.

Zeker dat je niet ergens anders nog leunde om de switch entity?

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Vaevictis_ Dat zal zijn omdat de bron dat ook heeft gok ik.

Het is aangepast hoe ESPHome omgaat met decimalen omgaat met accuracy_decimals. Ipv dat ESPHome dat afrond wordt het nu alleen doorgestuurd als wens naar HA voor hoeveel decimalen getoond moeten worden (display precision). Maar in werkelijkheid zijn het meer decimalen die doorgestuurd worden. Op zich goed voor de nauwkeurigheid. Maar denk dat afgeleide sensoren hier dus wat van door de war zijn en dat je daar nu even zelf de display precision moet aanpassen.

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:14
BlackShadow schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:21:
Iemand een idee hoe je apexcharts-card in een sections layout full width kan verbreden?
grid_options lijken niet compatibel om te gebruiken:
code:
1
2
Configuration error
/// apexcharts-card version 2.1.2 /// value.grid_options is extraneous

Vraag is specifiek voor een sections layout, met bvb sidebar view is het mogelijk een wide view te hebben, maar is niet wat ik zoek.

[Afbeelding]
Opgelost door de apexcharts-card in een horizontal stack te zetten met de nodige grid_options:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
type: horizontal-stack
grid_options:
  rows: auto
  columns: full
cards:
  - type: custom:apexcharts-card
    [...]

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 07-07-2025 09:41 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Card Nox Heb je onder Settings => System => Network => Home Assistant URL wel het juiste adres staan? Aka, het DuckDNS adres?

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Vliegvlug schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:09:
Vast een simpele vraag maar ik kan het antwoord niet zo snel vinden.

Ik heb nu een Ikea Tradfri lamp met direct daaraan een losse draadloze ikea knop gepaird voor het aan- en uitzetten en het dimmen.

Wanneer ik deze lamp met HA koppel is het dan nog steeds mogelijk met deze draadloze knop de lamp direct te bedienen? (buiten HA om dus)
Of is de enige manier om deze knop dan ook aan HA te koppelen en dan via HA met die knop de lamp te bedienen?
Dat is wel mogelijk. Maar je zal dan zowel de lamp als de knop met HA moeten pairen. Waarna je in HA die bind (zoals die directe koppeling heet) weer aan kunt maken. Hoe hangt af van of je ZHA of Z2M gebruikt.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Mantis Die USB verlengkabel is wel USB 2.0?

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:27
-Casper schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:05:
[...]

Kan je HA wel benaderen via je browser?
Yup ;)
Via de webbrowser werkt het gewoon, via de laptop ook geen issues.
Septillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:18:
@Card Nox Heb je onder Settings => System => Network => Home Assistant URL wel het juiste adres staan? Aka, het DuckDNS adres?
Yes, heb daar niets veranderd.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:14

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zijn er meer mensen waarbij HA Cloud kapot lijkt? Ik kan via de externe nabu.casa-url niet verbinden met mijn HA. En als ik op account.nabucasa.com probeer in te loggen om te kijken of er iets mis is met mijn subscription krijg ik de foutmelding
Could not log in, try again later.
Voor zover ik weet is er nergens een statuspagina met de diensten van Home Assistant Cloud, dus daarom maar even een check hier :)

edit, oh die pagina is er blijkbaar wel: https://status.home-assistant.io/
Volgens die pagina werkt alles prima. Dus ik ben het probleem? :z

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 07-07-2025 12:15 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gisteren een paar NVME SSD's in m'n synology geprakt. En daar succesvol Home Assistant naartoe verplaatst. Wat een wereld van verschil zeg! De grafieken werken instant.

Nu nog de stap wagen om over te stappen van Docker op Virtual Machine. ;)

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Card Nox Dus daar ook duckdns?

En verbind je dan via je eigen wifi of 4G?

En wat als je in een browser op je telefoon naar het adres gaat?

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:19

BiG-GuY

Gizz schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:19:
Zijn er meer mensen waarbij HA Cloud kapot lijkt? Ik kan via de externe nabu.case-url niet verbinden met mijn HA. En als ik op account.nabucasa.com probeer in te loggen om te kijken of er iets mis is met mijn subscription krijg ik de foutmelding
[...]

Voor zover ik weet is er nergens een statuspagina met de diensten van Home Assistant Cloud, dus daarom maar even een check hier :)

Geen problemen voor mij. Kan gewoon inloggen op de Account pagina met de MFA die ik ingesteld heb en Remote Access werkt ook. Is recent weer voor een jaar verlengd hier.

Al geprobeerd in te loggen in een inPrivate/incognito browser, om uit te sluiten dat er niet een cookie fout ergens is?

Gallery V&A

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:32
Hoi iedereen, ik weet niet of dit gericht een shelly vraag is of voor home assistant. Laatste maanden heb ik vaak genoeg dat mijn shelly 1 die gebruik gewoon uit het netwerk valt en ik hem niet niet kan besturen vanuit home assistent. Waar zou ik eventueel kunnen beginnen?

• Card Nox
Septillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:38:
@Card Nox Dus daar ook duckdns?

En verbind je dan via je eigen wifi of 4G?

En wat als je in een browser op je telefoon naar het adres gaat?
Yes, daar is het ook duckdns.
Zowel via WiFi als 4G wil het niet lukken.
Brower op de telefoon lukt wel gewoon, het is enkel de app die niet wil.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

MikeyMan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:26:
Gisteren een paar NVME SSD's in m'n synology geprakt. En daar succesvol Home Assistant naartoe verplaatst. Wat een wereld van verschil zeg! De grafieken werken instant.

Nu nog de stap wagen om over te stappen van Docker op Virtual Machine. ;)
Waarbij je (met die overstap van Docker naar VM) dan wel weer wat performance in gaat leveren (dus bezint eer ge begint).

André Huisman (www.new-line.nl)

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

dutchnltweaker schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:44:
Hoi iedereen, ik weet niet of dit gericht een shelly vraag is of voor home assistant. Laatste maanden heb ik vaak genoeg dat mijn shelly 1 die gebruik gewoon uit het netwerk valt en ik hem niet niet kan besturen vanuit home assistent. Waar zou ik eventueel kunnen beginnen?
Gammele verbinding met het Wifi netwerk. Kun je zien in de webinterface van de Shelly. Soms is het voldoende om het stopcontactje even uit de wandcontactdoos te halen, halve slag om te draaien en weer terug te plaatsen (zit de antenne net weer even anders).

Als je Wifi access points af en toe kijken of ze nog steeds optimale kanalen gebruiken kan ook dat een oorzaak zijn van het soms wegvallen van verbindingen.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

BiG-GuY schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:42:
[...]

Geen problemen voor mij. Kan gewoon inloggen op de Account pagina met de MFA die ik ingesteld heb en Remote Access werkt ook. Is recent weer voor een jaar verlengd hier.

Al geprobeerd in te loggen in een inPrivate/incognito browser, om uit te sluiten dat er niet een cookie fout ergens is?
Dank voor het meedenken!

Nog even alles op een rijtje:
  • Mijn subscription is geldig tot oktober 2025 (met een jaar verlengd in oktober 2024)
  • Verschillende browsers (en incognito): geen remote access via blablabla.nabu.casa
  • Verschillende browsers (en incognito): niet mogelijk om in te loggen op account.nabucasa.com
  • Wat werkt wél: Speech-to-text en Text-to-speech via Home Assistant Cloud
Als er echt een probleem was met mijn account (opgeheven, subscription verlopen), dan zou je verwachten dat mijn Voice Assistants waarbij ik STT en TTS via HA Cloud laat lopen ook kapot zouden zijn.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:13
Gizz schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:19:
Zijn er meer mensen waarbij HA Cloud kapot lijkt? Ik kan via de externe nabu.case-url niet verbinden met mijn HA. En als ik op account.nabucasa.com probeer in te loggen om te kijken of er iets mis is met mijn subscription krijg ik de foutmelding
[...]

Brabants: Hedde wel betoald? :+
ABN: Heeft u de rekening wel voldaan?

edit: ah, dat beantwoord je zojuist. FF een support case aanmaken bij ze.

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 07-07-2025 12:09 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@BiG-GuY @Hmmbob de nabu.casa url werkt opeens weer én ik kan inloggen bij account.nabucasa.com. Glitch in de matrix of zo :)

Op zich was de foutmelding met 'try again later' best een goede suggestie :P

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 07-07-2025 12:15 ]

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

Gizz schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:08:
[...]

Dank voor het meedenken!

Als er echt een probleem was met mijn account (opgeheven, subscription verlopen), dan zou je verwachten dat mijn Voice Assistants waarbij ik STT en TTS via HA Cloud laat lopen ook kapot zouden zijn.
Als je per ongeluk ook nog Edge TTS geïnstalleerd hebt staan dan kan het zijn dat TTS via die integratie werkt (en wellicht zelfs altijd gewerkt heeft).

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:16

Vliegvlug

Flight Simple

Septillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:35:
[...]

Dat is wel mogelijk. Maar je zal dan zowel de lamp als de knop met HA moeten pairen. Waarna je in HA die bind (zoals die directe koppeling heet) weer aan kunt maken. Hoe hangt af van of je ZHA of Z2M gebruikt.
Ik gebruik ZHA dus hopelijk kan het daarmee.

En wanneer die bind eenmaal gemaakt is, is het dan ook echt een directe verbinding tussen knop en lamp die blijft werken, ook als HA helemaal offline is?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HuismAndré schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:57:
[...]

Waarbij je (met die overstap van Docker naar VM) dan wel weer wat performance in gaat leveren (dus bezint eer ge begint).
Dat geloof ik zomaar. Maar zit nu ook op een unsupported install.
Heb er ook niet echt haast mee eerlijk gezegd.

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18:31
Ik heb sinds een tweetal weken last van frequente crashes en kan de oorzaak maar niet vinden. De PSU is oke volgens de PSU checker. Verder geen wijzigingen uitgevoerd; enkel updates. HACS en alle third-party applicaties al uitgezet.

Twee dingen die mij opvallen:
1) Ik heb debug logging aangezet en na een crash de log.1 variant bekeken. De laatste regel lijkt abrupt te zijn afgebroken (update energie-data P1 kabel).
2) SWAP zit volgens glances tegen de 90% aan

Hoe ga ik verder?

code:
1
2
3
4
5
2025-07-07 10:52:49.776 DEBUG (MainThread) [dsmr_parser.clients.protocol] received data: /KFM5KAIFA-METER

<knip ivm verkorten, laatste regel:>

1-0:99.97.0(6)(0-0:96.7.19)(250502000203S)(0000004136*s)(250430145141S)(0000005600*s)(230718011534S)(0000006887*s)(221019142722S)(0000006610*s)(210206234535W)(0000005213*s)(2102

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Ik wil een tune afspelen op mijn telefoon zodra ik vanuit HA een notificatie oid stuur naar mijn (android) telefoon.
Een notificatie sturen met tekst is natuurlijk geen probleem, echter hoe kan ik een mp3 op de telefoon triggeren ?
Iemand met tips of die me de goede richting op kan sturen ?

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Vaevictis_ schreef op maandag 7 juli 2025 @ 06:48:
Weet iemand waarom de utilty counter opeens zo idioot veel decimalen weergeeft sinds 2025.7.0?

De bron van de sensor (ESPHome) geeft 1 decimaal door.

[Afbeelding]
Om deze reden: TheFes in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Card Nox Een keer alle app data verwijderen?

Je draait geen security apps op je telefoon ofzo?

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Vliegvlug Directe verbinding == bind(ing). Dus ja.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Kameelstok Maar hoe draai je HA?

Raspberry Pi met SD-kaart? Dan is het denk ik tijd voor nieuwe kaart. Of beter, tijd voor een SSD.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Cimpel Als je hem een notification channel meegeeft dan kan je op je telefoon een los geluid opgeven voor die channel.

Volgens mij is er op Android geen andere optie.

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 07-07-2025 14:01 ]

• Kameelstok
Septillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:56:
@Kameelstok Maar hoe draai je HA?

Raspberry Pi met SD-kaart? Dan is het denk ik tijd voor nieuwe kaart. Of beter, tijd voor een SSD.
Op een SSD aan een pi en gewoon met Home Assistant OS. Standaard voeding maar volgens de check gaat dat dus goed...

[ Voor 9% gewijzigd door Kameelstok op 07-07-2025 14:06 ]

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:18

MJV

Septillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:08:
[...]

Dan heb je denk ik wat fout gedaan. switch as X doet namelijk alleen wat met het switch entity. Niet met de Shelly zelf, het HA device of andere entities. Dus het button presses (dat is denk ik wat je bedoelde?) zouden gewoon direct de lamp aan moeten blijven sturen.

Zeker dat je niet ergens anders nog leunde om de switch entity?
Dat Helper script disablede de switch-entity en maakte een duplicate als light aan, die wel weer aan en uit te schakelen was, maar ik kreeg geen toegang tot het Device as Switch voor bepaalde triggers, zo leek. De optie "Show as" lijkt veel beter gestroomlijnd (duplicates heb ik liever niet) dus die ga ik proberen.

• Card Nox
Septillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:52:
@Card Nox Een keer alle app data verwijderen?

Je draait geen security apps op je telefoon ofzo?
Reeds gedaan, wipe cache en data, app uninstalled en opnieuw geinstalleerd.

Ik vind het missen van de app nog wel 'okay' maar het missen van de notificaties (geen idee of die ook via een browser gepushed kunnen worden) wel erg vervelend.

• Vaevictis_
Septillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:15:
@Vaevictis_ Dat zal zijn omdat de bron dat ook heeft gok ik.

Het is aangepast hoe ESPHome omgaat met decimalen omgaat met accuracy_decimals. Ipv dat ESPHome dat afrond wordt het nu alleen doorgestuurd als wens naar HA voor hoeveel decimalen getoond moeten worden (display precision). Maar in werkelijkheid zijn het meer decimalen die doorgestuurd worden. Op zich goed voor de nauwkeurigheid. Maar denk dat afgeleide sensoren hier dus wat van door de war zijn en dat je daar nu even zelf de display precision moet aanpassen.
@Septillion Hoe dan? Want dat staat niet bij de documentatie van de sensor component.
Ik heb wel accuracy_decimals gebruikt maar de API stuurt dus de volledige waarde door naar HA.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
sensor:
  - platform: pulse_counter
    pin: GPIO13
    id: watermeter_pulse
    name: "Water Pulse Counter"
    state_class: total_increasing
    device_class: water
    unit_of_measurement: "liter/min"
    accuracy_decimals: 1
    icon: "mdi:water-pump"
    internal_filter: 50ms
    update_interval: 5s

total:
      name: 'Totaal aantal'
      id: sensor_pulse_meter_total
      unit_of_measurement: "m³"
      filters:
      - multiply: 0.001

- platform: template
    id: watermeter_pulses
    name: "watermeter pulses totaal"
    state_class: "total_increasing"
    accuracy_decimals: 0
    lambda: return id(total_water_pulses);

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:49
MikeyMan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:26:
Ik twijfel ook over deze uitbreiding.
Welke SSD’s heb je gebruikt?
En welke Synology gebruik je?

Canon 5dMkIV

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Vaevictis_ schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:37:
[...]

@Septillion Hoe dan? Want dat staat niet bij de documentatie van de sensor component.
Ik heb wel accuracy_decimals gebruikt maar de API stuurt dus de volledige waarde door naar HA.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
sensor:
  - platform: pulse_counter
    pin: GPIO13
    id: watermeter_pulse
    name: "Water Pulse Counter"
    unit_of_measurement: "liter/min"
    icon: "mdi:water-pump"
    internal_filter: 50ms
    update_interval: 5s

total:
      name: 'Totaal aantal'
      id: sensor_pulse_meter_total
      unit_of_measurement: "m³"
      filters:
      - multiply: 0.001

- platform: template
    id: watermeter_pulses
    name: "watermeter pulses totaal"
    state_class: "total_increasing"
    accuracy_decimals: 0
    lambda: return id(total_water_pulses);
Dat ESPHome nu de volledige waarde doorstuurt is zoals ook in de documentatie beschreven staat. En HA zal nu de afronding doen in alleen de weergave maar de state volledig opslaan. Dus daar zie je geen verschil.

Maar een sensor die de afgeleide is van de ESPHome sensor die vertrouwde eerst op aantal decimalen van de bron. Maar die heeft er nu meer gekregen. Dus bij de setting van je entity van de ultility meter nu even daar ook de 'display precicion' instellen zoals gewenst.

Volgens mij neemt de utility meter deze altijd over van de bronsensor. Maar toen je de utility meter aanmaakte had de sensor uit ESPHome nog geen 'display precicion' of stond deze hoger. Maar ESPHome stuurde niet meer decimalen door dus kwam het goed. Voor nieuwe utility meters moet het dus wel vanzelf goed gaan.

• Vaevictis_
Septillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:19:
[...]

Dat ESPHome nu de volledige waarde doorstuurt is zoals ook in de documentatie beschreven staat. En HA zal nu de afronding doen in alleen de weergave maar de state volledig opslaan. Dus daar zie je geen verschil.

Maar een sensor die de afgeleide is van de ESPHome sensor die vertrouwde eerst op aantal decimalen van de bron. Maar die heeft er nu meer gekregen. Dus bij de setting van je entity van de ultility meter nu even daar ook de 'display precicion' instellen zoals gewenst.

Volgens mij neemt de utility meter deze altijd over van de bronsensor. Maar toen je de utility meter aanmaakte had de sensor uit ESPHome nog geen 'display precicion' of stond deze hoger. Maar ESPHome stuurde niet meer decimalen door dus kwam het goed. Voor nieuwe utility meters moet het dus wel vanzelf goed gaan.
Ok dank, ik denk dat ik het nu heb gevonden. De sensor water_totaal in HA kan ik de precision instellen op 1 decimaal. De ultility meters die ik heb gemaakt op basis van deze sensors kun je geen precision opgeven maar die zullen morgen bij de reset dan wel 1 decimaal hebben vermoed ik.

Heb geen zin om nieuwe utility meters aan te maken.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Kameelstok schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:05:
[...]

Op een SSD aan een pi en gewoon met Home Assistant OS. Standaard voeding maar volgens de check gaat dat dus goed...
Dan heb ik even geen idee. Originele Pi voeding moet prima een SSD kunnen trekken namelijk.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Vaevictis_ Denk niet dat die het nu nog overneemt... Want de bron heeft nu immers wel die meer decimalen.

Maar heb jij hem via yaml gemaakt dat je geen display precicion in kunt stellen bij de utility meter?

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 07-07-2025 17:03 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Card Nox En vraag twee?

Gezien anderen er geen last van hebben en via browser wel lukt zou ik toch verwachten dat het aan de device ligt.

Of misschien iets stoms, hele HA host al eens een reboot gegeven?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gazzzman61 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:05:
[...]

Ik twijfel ook over deze uitbreiding.
Welke SSD’s heb je gebruikt?
En welke Synology gebruik je?
Heb 2x500gb wd sn700 in mn 1520+ geprakt.

Nog ff 16 gb ram erbij doen ook

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
MJV schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:12:
[...]

Dat Helper script disablede de switch-entity en maakte een duplicate als light aan, die wel weer aan en uit te schakelen was, maar ik kreeg geen toegang tot het Device as Switch voor bepaalde triggers, zo leek. De optie "Show as" lijkt veel beter gestroomlijnd (duplicates heb ik liever niet) dus die ga ik proberen.
Script?

De helper doet echt alleen je switch.foobar omzetten naar een light.foobar en disabled de eerste.

Dus hoe gebruik jij dan je device voor andere zaken dan? Kan je eens een automation ofzo daarvan delen?

• Card Nox
Septillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:04:
@Card Nox En vraag twee?

Gezien anderen er geen last van hebben en via browser wel lukt zou ik toch verwachten dat het aan de device ligt.

Of misschien iets stoms, hele HA host al eens een reboot gegeven?
Excuus, nee geen security apps.
Kom er op mijn tablet ook niet meer op, op de telefoon van de vriendin ook niet, zij krijgt nog wel meldingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Card Nox op 07-07-2025 17:58 ]

• Kameelstok
Septillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:59:
[...]

Dan heb ik even geen idee. Originele Pi voeding moet prima een SSD kunnen trekken namelijk.
Ik zie in de supervisor log wel iets vreemds. Laatste timestamp voor crash is api roken update. Daarna opeens niet chronologisch...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[supervisor.resolution.fixup] System autofix complete
2025-07-07 18:30:57.758 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Updated Home Assistant API token
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started
s6-rc: info: service fix-attrs: starting
s6-rc: info: service fix-attrs successfully started
s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting
cont-init: info: running /etc/cont-init.d/udev.sh
[16:55:27] INFO: Using udev information from host
cont-init: info: /etc/cont-init.d/udev.sh exited 0

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Card Nox Dus je doet Add => Manual => DuckDNS adres en dan krijg je de error?

Als je wilt mag je me wel een DM doen met een tijdelijke user dan kan ik eens kijken als je wilt.

• Vaevictis_
Septillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:02:
@Vaevictis_ Denk niet dat die het nu nog overneemt... Want de bron heeft nu immers wel die meer decimalen.

Maar heb jij hem via yaml gemaakt dat je geen display precicion in kunt stellen bij de utility meter?
Ja klopt, is nog oude configuratie. Ik wil de historie wel bewaren, als ik nu nieuwe aanmaak via de GUI ben ik die kwijt.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Vaevictis_ Dan heb je hem denk ik geen unique_id gegeven. Die toevoegen en je kan in de UI de 'Display precision' aanpassen.

En zou je over willen, LTS kan je overnemen door oude te verwijderen en nieuwe hetzelfde entity id te geven. En de state kan je recht breien met utility_meter.calibrate. Zijn alleen de recoder lijnen weg.

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-10 14:08

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Goedenavond,
Weet iemand misschien wat de oorzaak zou kunnen zijn van het volgende;
Ik gebruik op een HP servertje T630 home assistant OS en meestal de voorlaatste fw versie.
Alles loopt gelukkig goed alleen heb ik al ruim 1 jaar een en altijd hetzelfde probleem met Music assistant waarvan de updates altijd goed geïnstalleerd worden.
Aan een Fritz!box 7590 heb ik een SSD hangen waarvan de helft met muziek en de andere helft voor HA backups.
Nog niks aan de hand werkt gewoon.
Maar als ik nu muziek af wil spelen met MA dan begint het nummer te spelen ca: 1,5 minuut en dan stopt het en begint het weer opnieuw voor ca: 1,5 minuut enz. enz.enz.
Dit gebeurt op 3 Sonos home one, 2 iPhones en 2 iPads, dus op 7 (verschillende) apparaten.
De SSD aan de Fritz!box gaat niet in slaapstand en is NTFS geformatteerd, ik snap er niets van ??
Pak ik de volgende nummers allemaal ca: 1,5 minuut en weer opnieuw 1,5 minuut.

Nou denken jullie misschien, hallo dit is al 1 jaar zo, maar als alternatief gebruik ik daarvoor VLC buiten HA om.
VLC speelt er lustig op los op alle devices en speelt ook alle nummers achter elkaar af, dat doet MA dus niet die blijft maar elke keer hetzelfde nummer achter elkaar 1,5 minuut afspelen.

Wie heeft een idee om dit op te lossen, of een flinke schop in de goede richting ??

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:12
Ottooo schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:01:
Een tijdje terug heb ik een post geplaatst over de automatisering van mijn screens waar ik mee bezig was. Ik denk dat ik hem nu wel redelijk op orde heb. Mocht iemand iets vergelijkbaars willen, of als iemand nog verbeter puntjes ziet.

Het idee is dat deze alleen werkt zodra we niet thuis zijn, vandaar de input_boolean.afwezigheidsmodus. Als we thuis zijn bedienen we ze zelf.

Screens sluiten:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
alias: zonneschermen_omlaag
description: ""
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.buienradar_temperature
    for:
      hours: 0
      minutes: 10
      seconds: 10
    above: 18
    entity_id:
      - sensor.buienradar_irradiance
    above: 300
    entity_id:
      - sensor.buienradar_precipitation
    for:
    below: 0.1
    entity_id:
      - sensor.buienradar_wind_force
    for:
    below: 8
    entity_id:
      - sun.sun
    attribute: azimuth
    above: 115
    below: 275
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.buienradar_temperature
    above: 18
    entity_id:
      - sensor.buienradar_irradiance
    above: 300
    entity_id:
      - sensor.buienradar_precipitation
    below: 0.1
    entity_id:
      - sensor.buienradar_wind_force
    below: 8
    entity_id:
      - sun.sun
    attribute: azimuth
    above: 115
    below: 275
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.afwezigheidsmodus
    state: "on"
    entity_id: cover.screens
    attribute: current_position
    above: 0
actions:
  - metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: script.cover_close
    action: script.turn_on
mode: single

De triggertijd ziet er misschien wat gek uit (10 minuten en 10 seconden), maar mij was opgevallen dat buienradar eens per 10 minuten en soms 1 seconde geupdate wordt.

Screens openen is bijna hetzelfde, alleen heb ik daar de zonintensiteit lager staan en slechts twee conditions: De afwezigheidsmodus moet aan staan en de screen_position moet onder 100 zijn. Om de screens te laten sluiten moet aan alle voorwaarden worden voldaan, maar om ze te laten openen dan is dat juist niet wenselijk, als het bijvoorbeeld gaat regenen moeten ze gelijk open gaan.

En bijbehorende script (het verschil tussen open en close hier zit in cover position: 0 of 100).
De notificatie naar mijn mobiel gebruikte ik in eerste instantie om te testen zonder gelijk de screens op en neer te laten gaan, maar voorlopig vind ik het prima om deze er ook in te laten zitten. Dan weet ik wanneer die getriggerd is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: cover_close
sequence:
  - data:
      title: Screens worden gesloten!
        Zon Azimut is {{ state_attr('sun.sun', 'azimuth') }}. Het is {{
        states.sensor.buienradar_temperature.state }}°C. Zonintensiteit is {{
        states.sensor.buienradar_irradiance.state }} W/m². Windkracht is {{
        states.sensor.buienradar_wind_force.state }}. De neerslag is {{
        states.sensor.buienradar_precipitation.state }}.
    action: notify.phone_otto
  - action: cover.set_cover_position
    metadata: {}
    data:
      position: 0
    target:
      entity_id: cover.screens
mode: single

Toekomstige verbetering is dat ik die waarden niet van buienradar haal, maar misschien eigen sensoren ga gebruiken. Iemand nog tips hiervoor, zodat ik een verlanglijstje kan gaan maken? ;)
ik denk eraan in de toekomst volgende sensor te gebruiken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
template:
  - sensor:
    #voorlopig nog niet gebruikt
    - name: "window_irrandiance"
      unit_of_measurement: "w/m²"
      state: >
        {% set sun_ele = states('sensor.sun_solar_elevation')|float %}
        {% set deg2rad = pi/180 %}
        {% set measured_irradiance = states('sensor.gw1200a_solar_radiation')|float%}
        {% set alpha = deg2rad * sun_ele %}
        {%if sun_ele <=1%}
          {{0}}
        {%else%}
          {{(measured_irradiance*alpha|cos/alpha|sin)|round(0)}}
        {%endif%}

samengevat: solar irradiance wordt gemeten met ecowitt ws90. deze waarde x cos(sun elevation) en delen door sin(sun elevation)

motivatie: ik wil een beeld hebben van de zonnewarmte door de ramen. En die is volgens mij niet recht evenredig met de zonnestraling op aardoppervlak. De lichsensor in de ecowitt meet de zonnestraling op het aardoppervlak. De sensor "window_irradiance" lijkt volgens mij meer geschikt. Voorlopig andere prioriteiten waardoor dit project stil ligt maar wou het niet nalaten om alvast te delen.

Ik ben wel benieuwd hoe anderen mensen dit oplossen. Want triggeren op 75W/m² uit de ecowitt solar_radiation lukt volgens mij niet.

achtergrond: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2283776

window_irradiance
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKLJuiJ7o_G9J1KiZOazcAqJFSM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xPlI5NMYEwBVrT0rovynFxP9.jpg?f=user_large
solar irradiance (ecowitt ws90)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xVsZ5IbAev7oK3GEt9r0H-ns4A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oUcFvVDzCxZmqyos6dXJYZpX.jpg?f=user_large

ps: ik weet niet of de gebruikte termen 100% correct zijn. Volgens wat ik kan lezen is solar irradiance het vermogen per oppervlakte terwijl de ecowitt integration een sensor "solar radiation" met de eenheid W/m² aanmaakt. Terwijl solar_radiation J/m² is volgens wikipedia. Vandaar haal ik de termen soms door elkaar.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@TomVH2 Solar irradiance is in W/m2 = J / (m2*s) en is een grootheid voor vermogen per oppervlakte. Waar jij naar refereert als J/m2 is de radiant energy ofwel hoeveel energie er per oppervlakte er binnen is gekomen.

Net als bij elektrisiteit, energie is vermogen geïntegreerd over tijd. W/m2 is hier dus juist.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:00
Ik moet toch even mijn frustratie kwijt over 2025.7. De nieuwe Integratie view is prachtig, maar ik snap eerlijk gezegd niet helemaal hoe die door de UX-test heen is gekomen :|.

Onder andere door Zigbee2MQTT heb ik meer dan 100 MQTT apparaten. Als ik nu de MQTT integratie open krijg ik die in een ongesorteerde lijst die bovendien langzaam laadt. Maar ook zoeken of filteren ontbreekt in diezelfde view. Ik kan wel doorklikken naar de tabelview links bovenin of onder het menu pictogram rechts, maar dat moet je ook maar net weten. Ook wordt, in ieder geval bij mij, niet correct onthouden op de pagina waar ik was gebleven wat navigeren ook nog eens lastig maakt.

Ik vind het fijn dat de informatiedichtheid afneemt en er meer ruimte wordt gegeven aan witruimte. Dat oogt zeker rustiger. Maar tegelijkertijd merk ik ook dat het ook heel snel allemaal op elkaar gaat lijken. Labels of kleur bieden daarbij zeker een oplossing, maar dat werkt ook niet prettig. Immers passen er (bij mij) maar 2 labels op een tabelrij voordat der een +1 bij komt. Dan heeft dat ook weinig zin.

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
alex3305 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:09:
Ik moet toch even mijn frustratie kwijt over 2025.7. De nieuwe Integratie view is prachtig, maar ik snap eerlijk gezegd niet helemaal hoe die door de UX-test heen is gekomen :|.

Onder andere door Zigbee2MQTT heb ik meer dan 100 MQTT apparaten. Als ik nu de MQTT integratie open krijg ik die in een ongesorteerde lijst die bovendien langzaam laadt. Maar ook zoeken of filteren ontbreekt in diezelfde view. Ik kan wel doorklikken naar de tabelview links bovenin of onder het menu pictogram rechts, maar dat moet je ook maar net weten. Ook wordt, in ieder geval bij mij, niet correct onthouden op de pagina waar ik was gebleven wat navigeren ook nog eens lastig maakt.

Ik vind het fijn dat de informatiedichtheid afneemt en er meer ruimte wordt gegeven aan witruimte. Dat oogt zeker rustiger. Maar tegelijkertijd merk ik ook dat het ook heel snel allemaal op elkaar gaat lijken. Labels of kleur bieden daarbij zeker een oplossing, maar dat werkt ook niet prettig. Immers passen er (bij mij) maar 2 labels op een tabelrij voordat der een +1 bij komt. Dan heeft dat ook weinig zin.
Deze mening deel ik ook, vind het ook zeker geen toegevoegde waarde hebben. Sterker nog, vind het ook een stuk minder overzichtelijk geworden.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:37
Daarintegen hou ik van veel info met weinig witruimte. Je scrolled je een versuffing en overzicht wordt duidelijk minder. Aangezien het in mijn optiek slechts een presentatie wijze is, maak het selecteerbaar. Dus een voorkeur high density of Niet.

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:59
Ik ben alweer meer dan een uur aan het kloten.... Ik krijg geen meldingen meer op mijn telefoon (Pixel 8 Android 16) vanuit HA (zwaaaar irritant) en kan ook niet via de app inloggen (zowel WiFi thuis/anders als mobiel internet niet). Via de webbrowser werkt het gewoon, via de laptop ook geen issues.

In de app krijg ik enkel:

code:
1
2
3
4
5
Webpage not available

https://blabla.duckdns.org:8213/auth/authorize?response_type=code&client_id=https://home-assistant.io/android&redirect_uri=homeassistant://auth-callback

net:ERR_CONNECTION_TIMED_OUT

100% zeker dat het adres juist is (het staat ook al voorgegeven). Kan in de app verder niets doen want kan alleen connect doen en dan de instance selecteren.

Heb telefoon reeds gereboot, app cache en data gedelete, app eraf en opnieuw geinstalleerd. Ik verbind via externe url (duckdns).

In HA zelf sta ik nog altijd als admin en only local access staat uit.

Background:
Dit begon een paar dagen geleden, ik had altijd een HA icon in mijn app drawer en ik was iets aan het doen en hij zei iets in de trent van "installeer de app" waarop ik dacht "dat heb ik al lang". Maar ik klik op die link, ga naar de Play Store en voila niet geinstalleerd... dat is apart dacht ik nog dus ik de app geinstalleerd en voila, nu heb ik 2 icons in mijn drawer. Het leek op 1 app en 1 weblink. De weblink weg gedaan en sindsdien doet hij het niet meer. Heb bij app settings de app toegang gegeven tot alles wat je maar kunt aanzetten.

EDIT: Zojuist even op mijn tabblad geprobeerd in te loggen maar werkte ook niet, de vriendin krijgt nog wel notificaties op haar telefoon.
Poort nummer niet correct? Default is 8123

• Card Nox
@anpat, probleem is opgelost dankzij @Septillion.

Moest de server opnieuw toevoegen op mobiel internet, toen werkte het weer, erg vreemd want adres was gelijk maarja.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Okay, gisteren ging er opeens een alarmbel af in HA dat mijn diskspace bijna op was. Raar, want met een 32GB schijf voor de VM en geen add-ons die veel data bewaren (videos of foto's bijvoorbeeld) dacht ik voorlopig wel genoeg ruimte te hebben.

Toch even gekeken waarin het kan zitten. Wat blijkt: mijn HA dijt flink uit. Had ik gistermiddag een melding dat ik nog maar 900MB vrije ruimte had, 's avonds was dat al veranderd in dat ik nog maar 400MB ruimte had.

Mijn dagelijkse backups worden ook elke dag zo'n 250MB groter. Wellicht sinds ik 2025.7 draai. Was mijn laatste backup met 2025.6.3 op 3 juli nog 1.31GB, een dag later heb ik 2025.7 geïnstalleerd en werden mijn backups:

4 juli 1.46GB
5 juli 1.71GB
6 juli 1.99GB
7 juli 2.25GB
vanochtend 2.51GB

Als ik de backups open zie ik dat alle groei in homeassistant.tar.gz zit en niet in een rogue add-on.

Mijn database tikt nu de 7.5GB aan :X
Recorder
Oldest run start time June 27, 2025 at 12:30
Current run start time July 7, 2025 at 22:22
Estimated database size (MiB) 7495.45 MiB
Database engine sqlite
Database version 3.48.0
Ik heb recent geen nieuwe integrations of devices toegevoegd.

Hoe nu verder?

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Gizz homeassistant.tar.gz is de totale backup van je config folder. Heb je ook gecontroleerd of het werkelijk de db (home-assistant_v2.db) is die groeit?

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Aanvulling op @Card Nox. Het lijkt te liggen aan het feit dat DuckDNS de laatste tijd echt enorm brak is en dus niet altijd resolved :|

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:01
Een vraagje aan de echte kenners. Ik draai nu 4 weken met HA op mijn NAS via VMM zonder supervisor. Heb inmiddels de meeste equipments geinstalleerd en wil met een dashboard beginnen en ik wil mijn marstek batterijen met lilygo rs485 verbinden met esphome. Dit laatste lukt mij dus niet want ik krijg esphome zonder supervisor niet geinstalleerd en alle pogingen om via docker of python lopen vast via mijn imac, wellicht te weinig ervaring en nu raakt mijn geduld langzamerhand op. Ik ben geneigd om een raspberry pi te gaan kopen maar waarschijnlijk loop ik dan weer tegen issues aan. Wat is jullie advies?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• bjoran123
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-11 16:06
corsat schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:58:
Een vraagje aan de echte kenners. Ik draai nu 4 weken met HA op mijn NAS via VMM zonder supervisor. Heb inmiddels de meeste equipments geinstalleerd en wil met een dashboard beginnen en ik wil mijn marstek batterijen met lilygo rs485 verbinden met esphome. Dit laatste lukt mij dus niet want ik krijg esphome zonder supervisor niet geinstalleerd en alle pogingen om via docker of python lopen vast via mijn imac, wellicht te weinig ervaring en nu raakt mijn geduld langzamerhand op. Ik ben geneigd om een raspberry pi te gaan kopen maar waarschijnlijk loop ik dan weer tegen issues aan. Wat is jullie advies?
Heb lang op een PI gedraaid maar toen ik eenmaal overstap maakte naar een minipc met Promox ging er een wereld voor mij open. De snelheid van het opstarten. de console vanuit webbrowser kunnen openen.
Ik zou nooit meer mijn HA op Raspberry pi laten draaien...
gedoe met de sd kaartjes enzo is het allemaal niet waard.

aangezien een Raspberry Pi ook iets van 90,- kost kan je net zo goed iets bijleggen en een leuke miniPC kopen. waar al een SSD en RAM in zit.

• BiG-GuY

BiG-GuY

corsat schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:58:
Als je VMM draait, waarom dan niet gewoon HA OS in een VM?

Gallery V&A

• Vaevictis_
Septillion schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:44:
@Vaevictis_ Dan heb je hem denk ik geen unique_id gegeven. Die toevoegen en je kan in de UI de 'Display precision' aanpassen.

En zou je over willen, LTS kan je overnemen door oude te verwijderen en nieuwe hetzelfde entity id te geven. En de state kan je recht breien met utility_meter.calibrate. Zijn alleen de recoder lijnen weg.
@Septillion

Heb eindelijk een goede use case gevonden voor AI coding, heb nog 300+ modbus sensoren zonder unique_id. Ff proberen of dat beetje werkt.

Overigens krijg iik nu ook via de P1 meter hele rare voltages door met veel cijfers achter de komma.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Vaevictis_ Haha :D

En die P1, is dat ook ESPHome?

• Vaevictis_
Nee gewoon ha met p1 kabel en dsmr integratie. Entiteiten in de integratie zijn wel goed met twee decimalen. Het ging fout na het opnieuw aansluiten dmsr kabel en in een automatisering. Moet het nog even nakijken.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:38
Vaevictis_ schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:42:
[...]

@Septillion

Heb eindelijk een goede use case gevonden voor AI coding, heb nog 300+ modbus sensoren zonder unique_id. Ff proberen of dat beetje werkt.

Overigens krijg iik nu ook via de P1 meter hele rare voltages door met veel cijfers achter de komma.
Ik heb Claude Code aan al mijn triggers/conditions/actions een alias laten toevoegen, dat heeft hij prima gedaan. Dus een unique id toevoegen aan YAML config moet ook wel lukken

Home Assistant configuratie

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:01
BiG-GuY schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:42:
[...]

Als je VMM draait, waarom dan niet gewoon HA OS in een VM?
Hoe krijg ik HA OS via vmm op mijn NAS geïnstalleerd? Heb 1 manier gevonden en daarvoor moet je een bestand downloaden maar hoe krijg ik die dan op mijn NAS in vvm?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-10 21:11
Ik heb de melding gekregen dat supervisor niet meer ondersteund wordt.
Wat is de beste manier om dit te doen?
Nu kan ik ook rechtstreeks in de Raspberry komen middels de terminal van de MacBook en dat zou ik graag willen behouden.
Dit heb ik destijds gedaan omdat mijn p1 meter binnenkomt op de serieel verbinding van de raspberry.

[ Voor 54% gewijzigd door BiG-GuY op 08-07-2025 20:15 . Reden: Sorry, verkeerd knop ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

corsat schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:41:
[...]

Hoe krijg ik HA OS via vmm op mijn NAS geïnstalleerd? Heb 1 manier gevonden en daarvoor moet je een bestand downloaden maar hoe krijg ik die dan op mijn NAS in vvm?
Heb zelf geen Synology NAS meer, maar als je VMM gebruikt, draait het nu al als VM toch? Waar heb je die installatie vandaan?

Als ik er even naar zoek vind ik vele guides: https://community.home-as...-machine-managager/281608

Gallery V&A

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@19roland70 Op een Pi lijkt me HA OS meest voor de hand liggende. Ja kan nog wel bij zaken in het OS maar moet je toch niet willen. P1 via USB is ook voor HA OS geen probleem.

• BiG-GuY

BiG-GuY

19roland70 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:09:
Ik heb de melding gekregen dat supervisor niet meer ondersteund wordt.
Wat is de beste manier om dit te doen?
Nu kan ik ook rechtstreeks in de Raspberry komen middels de terminal van de MacBook en dat zou ik graag willen behouden.
Dit heb ik destijds gedaan omdat mijn p1 meter binnenkomt op de serieel verbinding van de raspberry.
Dat moet gewoon kunnen met HA OS op de Pi. Moet het wel minimaal een Pi4 zijn voor ARM64. Wel eerst backup draaien van je HA, omdat er geen upgrade pad is. Maar je kan tussen de verschillende versies van HA gewoon backups herstellen sinds eerder dit jaar.

Gallery V&A

• 19roland70
Septillion schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:14:
@19roland70 Op een Pi lijkt me HA OS meest voor de hand liggende. Ja kan nog wel bij zaken in het OS maar moet je toch niet willen. P1 via USB is ook voor HA OS geen probleem.
Ik heb de P1 meter via de seriële poort van de Raspberry , kan je daar nog wel bij?
Maar het beste is dus eigenlijk een nieuwe installatie en daar een backup over heen zetten?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zit de laatste tijd met een uitdaging waarvan ik niet weet hoe ik dat moet onderzoeken/oplossen.

Het laden van een dashboard gaat prima. Laadtijd is wisselend maar niet vervelend.

Wanneer ik een dashboard wil bewerken kan ik netjes op het potloodje klikken rechtsboven. Daarna op een potloodje van een knop of sectie klikken leidt tot niets. Er gebeurt helemaal niets... Het lijkt alsof de website dan vastloopt in de browser. CTRL+R haalt niets uit, evenmin als op het herlaad icoontje tikken.

Op het "Klaar" knopje tikken werkt ook niet, geen enkele reactie.

Al de rest, dus de instellingen etc laden wel vlot.

Iemand een idee waar te starten met het zoeken van het probleem?

[ Voor 5% gewijzigd door sypie op 08-07-2025 21:18 ]

• Card Nox
Iemand hier ervaring met de Heiman Sirene?

Ik heb hem netjes verbonden via ZHA en het lijkt allemaal te werken. Nu dacht ik eens even te spelen met de verschillende geluiden en niveau's maar mijn settings in Configuration lijken geen effect te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZMo2wlCj9Alm3JY4PpImA1N2_E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T4uw8fzcwRGsd68t1fqViVPl.png?f=fotoalbum_large

Kan er online helaas ook niet al te veel over vinden.

EDIT: lees in de reviews van ROBBSHOP dat ze dezelfde beperkingen ervaren.

EDIT: hier legt iemand het wel uit, ben ik aan het proberen maar zonder succes.

EDIT: Heb het script van bovenstaande link werkend maar een aanpassing van de configuratie lijkt geen effect te hebben. Ben nu de ZCL specs tabellen voornamelijk 8.4.2.3.1.x op pagina 8-28 en verder aan het lezen.

EDIT: issue komt vaker voor, ook in de eerder genoemde review. Erg jammer dit...

EDIT: @Antonio di, thanks! ;(
Antonio di schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:27:
[...]
Die EU/NL firmware laat meestal niet alle veranderingen van instellingen toe of helemaal geen.

[ Voor 36% gewijzigd door Card Nox op 08-07-2025 22:50 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
19roland70 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:26:
[...]

Ik heb de P1 meter via de seriële poort van de Raspberry , kan je daar nog wel bij?
Maar het beste is dus eigenlijk een nieuwe installatie en daar een backup over heen zetten?
Goeie vraag... Ik zou zeggen dat deze ook gewoon doorgezet wordt naar de container net als USB-Serial. Maar zie ook wat posts dat je zelf nog de aanpassing aan de config.txt moet maken.

Neem aan dat je nu van SSD draait? Als je nog een SD-kaartje hebt zou je daar eens HA OS op kunnen gooien, SSD los kunnen halen en eens zonder risico testen. (Ook al zou ik nog steeds een backup en misschien een disk image maken :+)

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

ok na heeeeel veel rommelen met mijn NAS heb ik besloten dat te verlaten een Home Automation Green aan te schaffen --- Wat een verademing! Damn het werk, supernice!

Gelijk een vraagje: mijn kinderen hebben op hun slaapkamer één lamp met één schakelaar. Ik zou graag een lamp willen die voldoende wit licht geeft bij in / uitschakelen met schakelaar, en die we dan via HA bij het op bed brengen een héél gedimd groen lampje kunnen geven tot half 10. Dan gaat hij uit, en is het echt slaaptijd.

De volgende ochtend gaat een heel gedimd rood lampje aan tot half 8. Dan wordt het lampje groen en mogen ze naar beneden.

Welke bulb is hiervoor geschikt? Ik maak me vooral (misschien onterecht) een beetje zorgen om wit lichtopbrengst. Ook een beetje om wennen om de fysieke schakelaar niet te gebruiken.

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-11 21:25
Ik had van de week HA bijgewerkt naar versie 2025.7.0 ik kreeg toen foutmeldingen op de zonnepanelen met de mqtt configuratie die daarbij hoort. Hmmm even snel naar gekeken, maar helaas niet zo snel een oplossing kunnen vinden. Dus even een restore gedaan.

Vanmiddag bijwerkt naar 2025.7.1 en wederom dezelfde foutmelding.
Ik gebruik de volgende mqtt config:

YAML:
1
2
3
4
5
6
name: Zonnepanelen beide opgewekt
state_topic: solar/ac/yieldtotal
unique_id: HM800-YieldTotalBoth
unit_of_measurement: W
device_class: energy
state_class: measurement 

De waarde mag ineens geen W meer zijn. Als ik dit aanpas naar kWh dan wordt dit ook nog steeds niet geaccepteerd. Iemand enig idee wat hierin nu fout gaat?

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Obiter dictum Ikea lamp met Zigbee?

Qua schakelaar zou je daar ook een Shelly ofzo achter kunnen doen.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@etienne001 Watt en energie gaan niet samen, dat is natuurkundig onjuist.

OF het is vermogen (power) en heeft de grootheid Watt (W, kW, MW etc)
OF het is energie (energy) en heeft de grootheid Wattuur (Wh, kWh, MWh ect)

Dus wat meet je daar :D

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Septillion schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:59:
@Obiter dictum Ikea lamp met Zigbee?

Qua schakelaar zou je daar ook een Shelly ofzo achter kunnen doen.
Wat is de waarde van de schakelaar vervangen? De lamp zelf regelt toch de connectie met Zigbee?

GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-11 21:25
Septillion schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:02:
@etienne001 Watt en energie gaan niet samen, dat is natuurkundig onjuist.

OF het is vermogen (power) en heeft de grootheid Watt (W, kW, MW etc)
OF het is energie (energy) en heeft de grootheid Wattuur (Wh, kWh, MWh ect)

Dus wat meet je daar :D
Zo simpel kan het zijn 8)7 Thnxs _/-\o_

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Obiter dictum Dat je niet hoeft te wennen aan de fysieke schakelaar niet gebruiken :)

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Septillion schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:13:
@Obiter dictum Dat je niet hoeft te wennen aan de fysieke schakelaar niet gebruiken :)
Ooooh wat nice, dus met een andere schakelaar bedien je de lamp, én blijven de smart functies desondanks wel draaien? Dat klinkt wel nice zeg

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Obiter dictum Het ligt wel een beetje aan welke draden je hebt / waar je hem kan plaatsen. Want iets als een Shelly zal L en N nodig hebben dan. Of je moet voor iets op batterijen gaan zoals de Hue Wall switch of een losse switch plaatsen (en de bestaande verwijderen). Qua modules wel meer iets voor Het grote smart-module (aansluiten) topic. Maar ik ben groot voorstander dat de smarts de functionaliteit moet uitbreiden en je niet opeens dingen moet laten. Dus heb hier alleen bruikbare schakelaars ondanks de smarts.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:50

Antonio di

a mi me dijeron que si

Card Nox schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:56:
Iemand hier ervaring met de Heiman Sirene?

Ik heb hem netjes verbonden via ZHA en het lijkt allemaal te werken. Nu dacht ik eens even te spelen met de verschillende geluiden en niveau's maar mijn settings in Configuration lijken geen effect te hebben.

[Afbeelding]

Kan er online helaas ook niet al te veel over vinden.

EDIT: lees in de reviews van ROBBSHOP dat ze dezelfde beperkingen ervaren.

EDIT: hier legt iemand het wel uit, ben ik aan het proberen maar zonder succes.

EDIT: Heb het script van bovenstaande link werkend maar een aanpassing van de configuratie lijkt geen effect te hebben. Ben nu de ZCL specs tabellen voornamelijk 8.4.2.3.1.x op pagina 8-28 en verder aan het lezen.
De firmware van sirenes moet voldoen aan de wettelijke eisen van de EU/NL. Bijvoorbeeld maximum van "alarmgeluids"-duur en het aantal Db's (volume). Dus het kan zo zijn dat bij een officieel geïmporteerde HEIMAN andere firmware er op zit als eentje die je zelf bij AliExpress/winkeltje-erop besteld (die daarmee in overtreding zijn). Er wordt niet op gehandhaafd op deze particulieren import (is nogal moeilijk).
Die EU/NL firmware laat meestal niet alle veranderingen van instellingen toe of helemaal geen. Je ziet ze maar omdat je met wijzigen van instellingen de wet zou kunnen overtreden kun je dus niets wijzigen (als ik het mij goed herinner: NEN 2575 toepassen afhankelijk waarvoor de sirene af gaat !).

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Obiter dictum schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:15:
[...]

Ooooh wat nice, dus met een andere schakelaar bedien je de lamp, én blijven de smart functies desondanks wel draaien? Dat klinkt wel nice zeg
Het is een backup als je Smarthome het niet doet, je het met de schakelaar kan bedienen (bijv. lamp), Ook niet onbelangrijk is de fysieke schakelaar voor WAF.

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Antonio di schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:37:
[...]

Het is een backup als je Smarthome het niet doet, je het met de schakelaar kan bedienen (bijv. lamp), Ook niet onbelangrijk is de fysieke schakelaar voor WAF.
euhm, WAF?

• 19roland70
Septillion schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:24:
[...]

Goeie vraag... Ik zou zeggen dat deze ook gewoon doorgezet wordt naar de container net als USB-Serial. Maar zie ook wat posts dat je zelf nog de aanpassing aan de config.txt moet maken.

Neem aan dat je nu van SSD draait? Als je nog een SD-kaartje hebt zou je daar eens HA OS op kunnen gooien, SSD los kunnen halen en eens zonder risico testen. (Ook al zou ik nog steeds een backup en misschien een disk image maken :+)
dus eigenlijk container draaien i.p.v HA os?

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@19roland70 Nee, bedoel vooral dat het met een Pi lekker makkelijk is om het een ander bootmedium te geven. Zo kan je de huidige install gewoon even aan de kant leggen en een verse HA OS install op een SD-kaart zetten om te testen of daar de UART beschikbaar is in HA.

• Card Nox
Wife Acceptence Factor _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door Card Nox op 08-07-2025 23:32 ]

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ik zelf houd het op de meer moderne naam PAF (Partner Acceptance Factor), wel voor NL wat verwarrend.
Het meest populair is toch WAF (Wife Acceptance Factor).
Natuurlijk heeft P of W gelijk met al die onzin van Smarthome, het is voor de meeste van hen een hobby/bezigheidstherapie :) :( :+ . Veel sneller in bediening, veel betrouwbaarder, simpel in gebruik (ook zonder smartphone) is natuurlijk een fysieke schakelaar. Doet het altijd!

Heb jij wel eens een Forum gezien over het bedienen/uitleg/problemen-met/etc. van een fysieke schakelaar? :'( :?

[ Voor 8% gewijzigd door Antonio di op 09-07-2025 01:01 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Oh, ik ben vaak de eerste om erbij te zeggen (of toe te geven) dat ik gadget freak ben en dat het allemaal speelgoed is (toys for boys). Wel zo makkelijk. 8) :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

Antonio di schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 00:58:
[...]

Ik zelf houd het op de meer moderne naam PAF (Partner Acceptance Factor), wel voor NL wat verwarrend.
Het meest populair is toch WAF (Wife Acceptance Factor).
Kan me toch uit de jaren 90 (toen ik voor het eerst via Usenet rechtstreeks kennis maakte met de andere kant van de wereld) herinneren dat zelfs toen de term "SAF" (spouse acceptance factor) al gemeengoed was als alternatief voor WAF.

https://www.duncanmackenz...spouse-acceptance-factor/

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

HuismAndré schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 03:25:
[...]

Kan me toch uit de jaren 90 (toen ik voor het eerst via Usenet rechtstreeks kennis maakte met de andere kant van de wereld) herinneren dat zelfs toen de term "SAF" (spouse acceptance factor) al gemeengoed was als alternatief voor WAF.

https://www.duncanmackenz...spouse-acceptance-factor/
… en dat die WAF al uit de jaren 70 komt!
(Zelfde link)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-G93cb69lImO0VN-Aa25arnMz44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/877464DzdUhhou1BI0hpHbV6.jpg?f=fotoalbum_large

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Haha, wat heerlijk. De WAF speelt hier ook zeker, al heb ik wat krediet om nog even te mogen YOLO'en voorlopig... Hopelijk blijft dat krediet nog even plakken!

Meanwhile, vraagje. Ik heb dus de HA Green draaien maar eigenlijk nog niets erbij behalve een ZIGBEE USB stick én een Hue motion sensor. Dat is precies genoeg om enthousiast te worden, want ik krijg nu meldingen op mijn telefoon als de motion sensor triggert.

Ik heb twee short term use cases waarvoor ik wil inkopen.

1. Verlichting, dat komt wel goed.
2. Alarm icm Hue Motion sensor. Vraagje hierover:

Ik dacht als alarm een rookmelder te gebruiken / misbruiken máár ik heb ook als eis dat het volume instelbaar is. Dat kan (volgens ChatGPT) vaak niet omdat rookmelders aan ISO / NEN normen voldoen, behalve via MQTT.

Nu lijkt MQTT een ander maar vergelijkbaar protocol als ZHA. Ik ben nog supervroeg in het ecosysteem en het voelt alsof ik een keuze moet maken tussen de twee. Ik ben niet een beetje technisch, MQTT lijkt de uitgebreide maar moeilijke variant...

Klopt het dat ik een soort harde keuze moet maken en zo ja, welke is voor de hand liggen?

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:37
In hacs is een project wat een alarminstallatie bouwt met de aanwezige detectoren. https://github.com/nielsfaber/alarmo

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Septillion schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:57:
@Gizz homeassistant.tar.gz is de totale backup van je config folder. Heb je ook gecontroleerd of het werkelijk de db (home-assistant_v2.db) is die groeit?
Goede vraag! Waar ik nog geen antwoord op heb.

homeassistant.tar.gz heb ik met deze tool gedecrypt. Maar de unencrypted-homeassistant.tar.gz die dat oplevert kan ik zowel met 7-zip als Winrar niet openen: 'Errors: is not archive'

Ook direct tar draaien binnen de Windows command prompt levert niks op:
code:
1
2
C:\Users\Gizz\Downloads>tar -xvzf "C:\Users\Gizz\Downloads\unencrypted-homeassistant.tar.gz"
tar: Error opening archive: Unrecognized archive format

Altijd fijn als je eerst de stap die je nodig hebt voor het troubleshooten van je hoofdprobleem moet troubleshooten :z

edit: ik heb ook een poging tot decrypten ondernomen met deze tool. Om uit te sluiten dat de webbased decrypter zegt dat het decrypten succesvol is terwijl hij meuk genereert. Maar dat lukt niet.

Tool is netjes geïnstalleerd:

code:
1
2
3
4
5
C:\Users\Gizz>pip install decrypt-ha-backup
Requirement already satisfied: decrypt-ha-backup in c:\users\gizz\appdata\local\programs\python\python310\lib\site-packages (2024.1.27.1)
Requirement already satisfied: cryptography in c:\users\gizz\appdata\local\programs\python\python310\lib\site-packages (from decrypt-ha-backup) (45.0.5)
Requirement already satisfied: cffi>=1.14 in c:\users\gizz\appdata\local\programs\python\python310\lib\site-packages (from cryptography->decrypt-ha-backup) (1.17.1)
Requirement already satisfied: pycparser in c:\users\gizz\appdata\local\programs\python\python310\lib\site-packages (from cffi>=1.14->cryptography->decrypt-ha-backup) (2.22)

Vervolgens:
code:
1
2
C:\Users\Gizz>python3 -m decrypt-ha-backup "C:\Users\Gizz\Downloads\homeassistant.tar.gz"
C:\Users\Gizz\AppData\Local\Microsoft\WindowsApps\PythonSoftwareFoundation.Python.3.13_qbz5n2kfra8p0\python.exe: No module named decrypt-ha-backup

Blijkbaar installeert hij 'm onder python310 maar probeert hij de tool vervolgens te runnen onder 3.13?
Zucht, gedoe :P

edit2: Ok, tool draait. En kotst meteen errors uit na het invoeren van het wachtwoord:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
C:\Users\Gizz\Downloads>py -3.10 -m decrypt-ha-backup "C:\Users\Gizz\Downloads\ha backups\homeassistant.tar.gz"
Please provide the password used to create this backup.  The password is called 'Encryption Key' in the Home Assistant UI.  Providing the wrong password will result in a corrupted decrypted backup.
Backup Password:
Traceback (most recent call last):
  File "C:\Users\Gizz\AppData\Local\Programs\Python\Python310\lib\runpy.py", line 196, in _run_module_as_main
    return _run_code(code, main_globals, None,
  File "C:\Users\Gizz\AppData\Local\Programs\Python\Python310\lib\runpy.py", line 86, in _run_code
    exec(code, run_globals)
  File "C:\Users\Gizz\AppData\Local\Programs\Python\Python310\lib\site-packages\decrypt-ha-backup\__main__.py", line 219, in <module>
    main()
  File "C:\Users\Gizz\AppData\Local\Programs\Python\Python310\lib\site-packages\decrypt-ha-backup\__main__.py", line 161, in main
    with tarfile.open(Path(args.backup_file), "r:") as backup_file:
  File "C:\Users\Gizz\AppData\Local\Programs\Python\Python310\lib\tarfile.py", line 1652, in open
    return func(name, filemode, fileobj, **kwargs)
  File "C:\Users\Gizz\AppData\Local\Programs\Python\Python310\lib\tarfile.py", line 1682, in taropen
    return cls(name, mode, fileobj, **kwargs)
  File "C:\Users\Gizz\AppData\Local\Programs\Python\Python310\lib\tarfile.py", line 1542, in __init__
    self.firstmember = self.next()
  File "C:\Users\Gizz\AppData\Local\Programs\Python\Python310\lib\tarfile.py", line 2362, in next
    raise ReadError(str(e)) from None
tarfile.ReadError: invalid header

Zucht 2. Echt een top idee die encrypted backups :)

[ Voor 70% gewijzigd door Gizz op 09-07-2025 10:49 ]

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:57
TheFes schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:58:
Ik heb Claude Pro ook eens aangeslingerd. Heb er nog geen nieuwe configuratie mee aangemaakt, maar heb hem wel gevraagd mijn config beter te structureren, en overal README files te plaatsen.
Werkt op zich goed, al had hij initieel wel fouten gemaakt in indentation, die ik moest laten corrigeren.
Waar gebruik jij die README files voor? Wat is jouw voordeel?

ehhhh..HOI

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:38
krizzziz schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:39:
[...]

Waar gebruik jij die README files voor? Wat is jouw voordeel?
Er is geen voordeel voor mij, het voordeel is voor de mensen die mijn GitHub repository bekijken. Ik geef ze hiermee wat inzicht in wat er in de folder staat.
Bijvoorbeeld: https://github.com/TheFes...tree/main/packages#readme

Home Assistant configuratie

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Obiter dictum schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:02:
Haha, wat heerlijk. De WAF speelt hier ook zeker, al heb ik wat krediet om nog even te mogen YOLO'en voorlopig... Hopelijk blijft dat krediet nog even plakken!

Meanwhile, vraagje. Ik heb dus de HA Green draaien maar eigenlijk nog niets erbij behalve een ZIGBEE USB stick én een Hue motion sensor. Dat is precies genoeg om enthousiast te worden, want ik krijg nu meldingen op mijn telefoon als de motion sensor triggert.

Ik heb twee short term use cases waarvoor ik wil inkopen.

1. Verlichting, dat komt wel goed.
2. Alarm icm Hue Motion sensor. Vraagje hierover:

Ik dacht als alarm een rookmelder te gebruiken / misbruiken máár ik heb ook als eis dat het volume instelbaar is. Dat kan (volgens ChatGPT) vaak niet omdat rookmelders aan ISO / NEN normen voldoen, behalve via MQTT.

Nu lijkt MQTT een ander maar vergelijkbaar protocol als ZHA. Ik ben nog supervroeg in het ecosysteem en het voelt alsof ik een keuze moet maken tussen de twee. Ik ben niet een beetje technisch, MQTT lijkt de uitgebreide maar moeilijke variant...

Klopt het dat ik een soort harde keuze moet maken en zo ja, welke is voor de hand liggen?
Het is een wettelijk norm dat de rookmelder Autonoom werkt. Ook het onderling koppelen van deze melders moet gebeuren zonder inzet van een centraal paneel zoals bijvoorbeeld HA. Het uitzetten mag alleen lokaal zodat je met je eigen ogen ziet bij de melder die afgaat dat het gevaar voorbij is of dat het loos alarm was. Onderling koppelen wordt aangeraden en in "bestaande situatie's" (geen nieuwbouw) zou ik dan altijd kiezen voor 868Mhz (ster-netwerk en ver bereik) voor het draadloos onderling verbinden. Ook hier speelt weer dat de firmware van "Slimme" rookmelders aan de EU/NL wet moeten voldoen. Zoek ook eens op rookmelder in dit forum en je komt nog meer posts van o.a. mij tegen over dit onderwerp.
Dus een verbinding met je smarthome en alles wat je daarmee stuurt of op de hoogte stelt is NTH :-( :) :X .

Ik zou dus een apart Alarm/Sirene nemen en niet de Rook melder hier voor gebruiken. Er zijn ook maar weinig makkelijk koppelingen van goede Rookmelders met HA

[ Voor 9% gewijzigd door Antonio di op 09-07-2025 12:07 ]

Pagina: 1 ... 323 ... 349 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.