Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:31

Vliegvlug

Flight Simple

Get!em schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:47:
[...]

Ik ga naar settings—>intergrations—>—>tandwieltje
Ah, op die manier.
Bij mij is er tussen “klik op device —>klik op de entity”, nog een stap, namelijk “klik op entities
Dan komt je in hetzelfde Entity tabblad uit waar ik eerder direct heen ging maar dan met een filter voor het betreffende device wat wel makkelijk is want dan hoef je niet zelf in de hele entiteiten lijst te zoeken of te filteren (y)

Jij nog tips voor een goede device naamgeving of best practices daarvoor?

En kan het kwaad nu nog device names te wijzigen of gaat de weergave van de devices die in het dashboard staan dan stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vliegvlug Via het device zie je ook gewoon de entiteiten.

En een device name is precies dat, een naam die je aan een apparaat wilt geven. En een apparaat kan weer meerdere entiteiten hebben voor de verschillende functies en instellingen.

En als je op dashbaord geen andere naam hebt gegeven dan zal een wijziging van de naam inderdaad ook op het dashboard getoond worden.

Zelf gebruik ik [ruimte] [naam van ding]. EN wat ik zeg, als ik met dashboards bezig ga wil ik vaak het toch anders noemen dus pas ik het aan naar wat ik daar wil. Want ik wil ook niet op ieder dashboard dezelfde naam voor hetzelfde entity omdat het af kan hangen van de situatie.

[ Voor 106% gewijzigd door Septillion op 02-07-2025 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hier mijn devices die maar 1x voorkomen (en waarvan er naar alle waarschijnlijkheid ook niet meer komen) gewoon devicenaam of merknaamtypenaam gebruikt.

Voor devices die meer voorkomen en generiek zijn, zoals plugs: als ik ze gesorteerd wil hebben (dus alle plugs_ruimte_functie_*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Septillion schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:03:
@Vliegvlug Via het device zie je ook gewoon de entiteiten.
Nou dat vind ik op de device pagina anders knap onduidelijk.

Als ik vanuit mijn Shelly Integration pagina:
HA: Shelly Integration pagina
Ga naar “1 device” onder Eetkamer dan krijg ik dit te zien:
HA: Device pagina
Waarbij het screenshot wel iets naar beneden is gescrolled omdat daar pas verwijzing staan naar entiteiten. Dat woord komt verder nergens op de pagina voor.
Je moet maar net weten dat je bijvoorbeeld op reboot kan klikken om daar dan op het tandwiel te klikken om bij de entiteit uit te komen.

Dan vind ik het toch een stuk overzichtelijker om op de “14 entities” link onder Eetkamer in de Shelly Integration te klikken want dan kom je hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPilMb6waaOIXNIPdrTMGNIy3SU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/C7QKXqUAlzL2GKDsUQ5SHGBc.jpg?f=user_large
Veel duidelijker! :)
En een device name is precies dat, een naam die je aan een apparaat wilt geven. En een apparaat kan weer meerdere entiteiten hebben voor de verschillende functies en instellingen.
Dat laatste snap ik maar omdat de naam die je geeft aan een device terug komt in de entity-id had ik verwacht dat deze een eigen speciale naam zou hebben zoiets als bijvoorbeeld device-id.
Zodat het duidelijk is dat het niet iets triviaals is zoals een display name.
En als je op dashbaord geen andere naam hebt gegeven dan zal een wijziging van de naam inderdaad ook op het dashboard getoond worden.
(y)
Zelf gebruik ik [ruimte] [naam van ding]. EN wat ik zeg, als ik met dashboards bezig ga wil ik vaak het toch anders noemen dus pas ik het aan naar wat ik daar wil. Want ik wil ook niet op ieder dashboard dezelfde naam voor hetzelfde entity omdat het af kan hangen van de situatie.
Dat klinkt logisch ja, dan is het fijn dat zo’n display name situatie afhankelijk is en ook logisch dat hij niet verandert als je de device naam zelf verandert. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-07 21:50
Vandaag de update gedaan naar 2025.7.0.

Ik kan als ik een automation maak om media af te spelen op een apparaat niks meer zien/selecteren/leeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51_WLWZO7MHig7t040qBCoun5EQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p7u1sPfXzAXW5tpEaynXGuGJ.png?f=fotoalbum_large

Anderen dit probleem ook?

Voorheen kon ik het apparaat selecteren en een playlist van spotify. Nu dus niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:23
Ik heb sinds begin deze week het probleem dat mijn Daikin Perfera FTXM42A (hangt op overloop) zijn energy consumption niet meer doorstuurt via de Daikin Connecta Integration.

Dit, terwijl de Daikin FVXM25A dit nog wél doet.

In de app van Daikin zie ik wel het energieverbruik van beide apparaten.

Iemand enig idee of de integration is gewijzigd waardoor het van één airco unit dit niet meer werkt? ineens stonden de entities daily/monthly/yearly consumption van zowel heat als cooling op Unavailable. En na het opnieuw toevoegen van de integratie, zijn de entities helemaal verdwenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ee7RHZqyuI-EaqDNIUg-HfPp0-4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Otq6RibeMz4bdMMI9S5l8tjI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GNWw3i9FlmhBBOWsaYpbPhdKgE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1vsH0fqQomvCvSrAqs0PuytU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Rivanov op 03-07-2025 09:24 ]

Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-07 15:39
Ik gebruik NGINX met Letsencrypt i.c.m. DuckDNS. Sinds vorige week kan ik vanaf mijn werk-LAN HA niet meer bereiken, het heeft altijd gewerkt. Vanaf mijn telefoon (5G) en de HA app werkt het prima, op mijn thuis LAN via een browser ook.
Ik dacht aanvankelijk dat het probleem in mijn router op werk, maar twijfel omdat ik dit zie in de browser:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAgYfcKympc5zlU4eHoNsCBSPBU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tyJSoXng4rR9k1wCQH1n8Qqz.png?f=user_large

Omdat het HA logo in Chrome wel zichtbaar is wellicht toch een probleem in mijn HA- of NGINX configuratie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ruimzicht schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:20:
Ik gebruik NGINX met Letsencrypt i.c.m. DuckDNS. Sinds vorige week kan ik vanaf mijn werk-LAN HA niet meer bereiken, het heeft altijd gewerkt. Vanaf mijn telefoon (5G) en de HA app werkt het prima, op mijn thuis LAN via een browser ook.
Ik dacht aanvankelijk dat het probleem in mijn router op werk, maar twijfel omdat ik dit zie in de browser:

[Afbeelding]

Omdat het HA logo in Chrome wel zichtbaar is wellicht toch een probleem in mijn HA- of NGINX configuratie?
Dat logo kan ook gewoon uit browser cache komen, probeer eens een ctrl+F5 op die pagina

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
@Septillion Dan zie ik (kortstondig) dit beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6gyEE221SosFLhDRZ_4NOrdVXI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DyegLkKmGsgji1qkPYFMT8r8.png?f=user_large

In Edge ook geprobeerd, daar ook geen logo te zien.Dan moet het toch wel iets in de router (UDM Pro) op werk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-07 16:03
Ruimzicht schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:34:
@Septillion Dan zie ik (kortstondig) dit beeld:

[Afbeelding]

In Edge ook geprobeerd, daar ook geen logo te zien.Dan moet het toch wel iets in de router (UDM Pro) op werk zijn?
Ik heb het ook soms, geen idee waar het aan ligt. Je kunt eventueel nog kijken of het publiek IP van je werk niet gebanned is binnen HA en anders is het waarschijnlijk een beperking vanaf de settings op de firewall op je werk.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ruimzicht schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:20:

[Afbeelding]

Kan ook zomaar zijn dat de firewall op je werk geen outbound naar 'vreemde poorten' (zoals :8123) toestaat, dat heb ik vaker gezien. Dat het via 5G wel werkt is een weggever....

Of je werkgever implementeert URL Reputation en die gooit roet in het eten, als krijg je daar vaak een zichtbare foutpagina bij voorgeschoteld (dat het actief geblokkeerd is)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
@Ora et Labora zal eens op zoek gaan in de HA logs.

@Hmmbob Omdat het via 5G wel werkt concludeerde ik dat het dus niet aan HA thuis ligt... Ik benader "gewoon" poort 443 thuis en dan pakt NGINX het op. Het gekke vind ik vooral dat het altijd vlekkeloos heeft gewerkt, ook vanaf werk. We hebben op werk niets aan de routerinstellingen gewijzigd, maar misschien een (firewall-)update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mijn Intel NUC met HAOS, welke al enkele jaren super stabiel draait, roept nu opeens "Insert bootable device and reboot" bij een reboot. M2 SSD is nog herkend. Is er een commando wat ik kan draaien met een Ubuntu Live USB om de UEFI bootloader te fixen?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 23:07:
[...]

Nou dat vind ik op de device pagina anders knap onduidelijk.
Naar mijn idee hoeft het daar ook niet duidelijk te staan. Het is een fundamenteel onderdeel van HA. Maar naar mijn idee is het idee van device niet zo lastig als je het concept entity (enkel gegeven/element) snapt.

Misschien dat dit beter in de documentatie zou kunnen staan, dat wel. Maar de structuur uitleggen is dan ook niet de meest aantrekkelijke documentatie. En al helemaal niet in een howto natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ruimzicht Denk dat je @TheFes bedoelde :+

Maar als je het hebt over "werk-LAN" bedoel je dan "op een laptop/device op je werk" of heb je thuis een "werk VLAN" ofzo?

Indien eerste, als het wel werkt via 5G maar niet op je werk ben ik bang dat je werk gewoon het policy heeft aangescherpt. Misschien mag DuckDNS überhaupt niet meer ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
Oeps... O-)
Septillion schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:01:
Maar als je het hebt over "werk-LAN" bedoel je dan "op een laptop/device op je werk" of heb je thuis een "werk VLAN" ofzo?
Ik bedoelde inderdaad vanaf een (bedraad) aangesloten desktop of een laptop via (isolated) wifi, maar allemaal via dezelfde router.

Inmiddels mijn DuckDNS hostname (en mijn thuis WAN IP) specifiek toegevoegd in de UDM Pro en het werkt weer. Weet nog steeds niet waarom het stopte met werken (mijn systeembeheerder ook niet), maar ik kan er weer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottooo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:04

Ottooo

Vuurvlieg

Een tijdje terug heb ik een post geplaatst over de automatisering van mijn screens waar ik mee bezig was. Ik denk dat ik hem nu wel redelijk op orde heb. Mocht iemand iets vergelijkbaars willen, of als iemand nog verbeter puntjes ziet.

Het idee is dat deze alleen werkt zodra we niet thuis zijn, vandaar de input_boolean.afwezigheidsmodus. Als we thuis zijn bedienen we ze zelf.

Screens sluiten:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
alias: zonneschermen_omlaag
description: ""
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.buienradar_temperature
    for:
      hours: 0
      minutes: 10
      seconds: 10
    above: 18
    entity_id:
      - sensor.buienradar_irradiance
    above: 300
    entity_id:
      - sensor.buienradar_precipitation
    for:
    below: 0.1
    entity_id:
      - sensor.buienradar_wind_force
    for:
    below: 8
    entity_id:
      - sun.sun
    attribute: azimuth
    above: 115
    below: 275
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.buienradar_temperature
    above: 18
    entity_id:
      - sensor.buienradar_irradiance
    above: 300
    entity_id:
      - sensor.buienradar_precipitation
    below: 0.1
    entity_id:
      - sensor.buienradar_wind_force
    below: 8
    entity_id:
      - sun.sun
    attribute: azimuth
    above: 115
    below: 275
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.afwezigheidsmodus
    state: "on"
    entity_id: cover.screens
    attribute: current_position
    above: 0
actions:
  - metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: script.cover_close
    action: script.turn_on
mode: single

De triggertijd ziet er misschien wat gek uit (10 minuten en 10 seconden), maar mij was opgevallen dat buienradar eens per 10 minuten en soms 1 seconde geupdate wordt.

Screens openen is bijna hetzelfde, alleen heb ik daar de zonintensiteit lager staan en slechts twee conditions: De afwezigheidsmodus moet aan staan en de screen_position moet onder 100 zijn. Om de screens te laten sluiten moet aan alle voorwaarden worden voldaan, maar om ze te laten openen dan is dat juist niet wenselijk, als het bijvoorbeeld gaat regenen moeten ze gelijk open gaan.

En bijbehorende script (het verschil tussen open en close hier zit in cover position: 0 of 100).
De notificatie naar mijn mobiel gebruikte ik in eerste instantie om te testen zonder gelijk de screens op en neer te laten gaan, maar voorlopig vind ik het prima om deze er ook in te laten zitten. Dan weet ik wanneer die getriggerd is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: cover_close
sequence:
  - data:
      title: Screens worden gesloten!
        Zon Azimut is {{ state_attr('sun.sun', 'azimuth') }}. Het is {{
        states.sensor.buienradar_temperature.state }}°C. Zonintensiteit is {{
        states.sensor.buienradar_irradiance.state }} W/m². Windkracht is {{
        states.sensor.buienradar_wind_force.state }}. De neerslag is {{
        states.sensor.buienradar_precipitation.state }}.
    action: notify.phone_otto
  - action: cover.set_cover_position
    metadata: {}
    data:
      position: 0
    target:
      entity_id: cover.screens
mode: single

Toekomstige verbetering is dat ik die waarden niet van buienradar haal, maar misschien eigen sensoren ga gebruiken. Iemand nog tips hiervoor, zodat ik een verlanglijstje kan gaan maken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ruimzicht Ahh, dus zelfde internetaansluiting / router maar los netwerk (VLAN). Denk dat de meeste uitgingen van "op je werk" :p

Waar heb je ze exact toegevoegd dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:28
@Ottooo Ecowitt schijnt wel goed te integreren te zijn in HA.

Je kan ook bijvoorbeeld hier kijken. Daar geven ze ook aan of het in HA werkt (eventueel via een 3de partij).

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:00

Antonio di

a mi me dijeron que si

Impossibl3 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:27:
@Ottooo Ecowitt schijnt wel goed te integreren te zijn in HA.

Je kan ook bijvoorbeeld hier kijken. Daar geven ze ook aan of het in HA werkt (eventueel via een 3de partij).
@Ottooo
Zie vele posts op dit Forum over inderdaad Ecowitt en review:
Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino (o)y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:28
@Ottooo Je zou dit nog kunnen proberen?
https://community.home-as...uhidir-for-868-mhz/142002

Zo kwam ik er achter dat er een weerstation relatief dicht bij mijn huis staat (binnen het bereik van het 868 mhz). Omdat het signaal niet afgeschermd is kan je deze "afluisteren" waardoor je zelf geen meetstation hoeft te kopen maar wel lokale data kan gebruiken.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
Septillion schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:02:
Waar heb je ze exact toegevoegd dan?
In de UDM Pro, bij "Traffic & Firewall Rules" (onder "Policy Engine"). Zowel mijn thuis WAN-ip als de DuckDNS hostname. Heb wel het gevoel dat ik iets onbekends omzeil; geen idee waarom het in eerste instantie werd geblokkeerd. Maar Ubiquity heeft af en toe zijn eigen logica, heb ik gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ottooo Roep je dat script nog op meerdere plakken aan? Anders geen voordeel het in een script te hebben.

En de check op cover positie lijkt me ook niet nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ruimzicht Screenshotje? Want zegt me zo even niets (en ben niet thuis en op mobiel is weer net anders).

Maar je externe IP zou je in ieder geval nooit ergens hard coded neer moeten zetten. Die kan in de meeste gevallen wijzigen buiten je controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:00

Antonio di

a mi me dijeron que si

Impossibl3 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:53:
@Ottooo Je zou dit nog kunnen proberen?
https://community.home-as...uhidir-for-868-mhz/142002

Zo kwam ik er achter dat er een weerstation relatief dicht bij mijn huis staat (binnen het bereik van het 868 mhz). Omdat het signaal niet afgeschermd is kan je deze "afluisteren" waardoor je zelf geen meetstation hoeft te kopen maar wel lokale data kan gebruiken.
Klopt, ( @Ottooo ) ik heb zelf ook geen weerstation maar mijn buurman 2 huizen verderop heeft een Ecowitt 'Clone/re-brand WH65". Die kan ik gewoon op mijn Ecowitt GW2000 ontvangen. Hij heeft er geen last van en weet er ook vanaf.

profesión: Lo que se cruza en mi camino (o)y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
Septillion schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:02:
@Ruimzicht Ahh, dus zelfde internetaansluiting / router maar los netwerk (VLAN). Denk dat de meeste uitgingen van "op je werk" :p
Ik las je bericht hierboven nog eens, en denk toch dat ik het niet helemaal goed heb uitgelegd.

Ik zit inderdaad op mijn werk, daar staat één router (Ubiquity Dream Machine Pro), waar de desktops én het Wifi AP bedraad op zijn aangesloten. Als ik dus vanaf mijn werk-desktop óf mijn werk-laptop probeer mijn HA thuis te bereiken - door dezelfde router - lukte dat niet. Vanaf mijn telefoon wel (via 5G; niet als ik op de kantoor Wifi zit). Mijn conclusie: de werk-UDM blokkeerde verkeer naar DuckDNS of mijn thuis WAN ip om één of andere reden. Daarom nu in de werk-UDM de uitzondering opgenomen in de firewall. Wil je daar een screenshot van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-07 21:17

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Betr: Speech-to-Phrase.
Gisterenavond was er weer een nieuwe Release party 2025.7
Daar sprak men over een blueprint die ze gemaakt hadden (HA) met de meest voorkomende gebruiksscenarios en die voor iedereen te downloaden zou zijn.
Weet iemand misschien waar ik die kan vinden ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:59
Gondelier schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:00:
Betr: Speech-to-Phrase.
Gisterenavond was er weer een nieuwe Release party 2025.7
Daar sprak men over een blueprint die ze gemaakt hadden (HA) met de meest voorkomende gebruiksscenarios en die voor iedereen te downloaden zou zijn.
Weet iemand misschien waar ik die kan vinden ??
In de release notes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Septillion schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:06:
[...]

Naar mijn idee hoeft het daar ook niet duidelijk te staan. Het is een fundamenteel onderdeel van HA. Maar naar mijn idee is het idee van device niet zo lastig als je het concept entity (enkel gegeven/element) snapt.
Ik zie al waar de verwarring vandaan kwam want ik dacht eerst dat met entity puur de entity-id werd bedoelt dus dacht dat het daarom ging, die kan je op de device pagina niet makkelijk zien zonder doorklikken terwijl dat op de voorgefilterde entiteiten lijst wel overzichtelijk staat.
Maar dat is natuurlijk maar een subonderdeel van de entity.
Snap wel dat de entiteiten zelf beter weergeven vind onder device (y)
Misschien dat dit beter in de documentatie zou kunnen staan, dat wel. Maar de structuur uitleggen is dan ook niet de meest aantrekkelijke documentatie. En al helemaal niet in een howto natuurlijk.
Dat mis ik zelf inderdaad vaker, dat je vaak heel veel kan vinden om dingen te configureren en in te stellen, zelfs stap voor stap, maar dat er vervolgens niet bij staat wat elke stap nu onderhuids doet zodat je ook beter begrijpt wat je aan het doen bent ipv simpelweg een handleiding volgen om uiteindelijk een werkend iets te hebben zonder enig idee waarom eigenlijk.

En architectuur documentatie is al helemaal schaars helaas :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-07 21:17

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

@dixet
Schaam me diep, ik heb gisteren in de vooravond gekeken en toen stond die BLAUWE link er nog niet, logisch ook 7(8)7
Altijd eerst 2x goed kijken en dan vragen.
Dank 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:25
He.... 1 van de grafieken maakt net een vervelend dipje waardoor de hele grafiek een vlakke lijn is geworden.
Als ik kijk bij ontwikkelingshulp -> statistieken en zoek deze sensor op dan zie ik daar een grafiek symbooltje achter staan. Als ik dan deze dip zoek dan zie ik hem (nog) niet. Hoe krijg ik die dip weer weg en moet ik hem dan op 0 zetten of de waarde vlak voor de dip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oB5TGxxEg-JE0f3BLnzlQWN_yF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EdbJx8cLSvN4F71yygOdlIiu.png?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07 13:47

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Ik ben nog nieuw bij home assistant, maar nu heb ik de docker container op mijn Synology geinstalleerd. en nu wil ik HACKS erbij installeren maar loop tegen een uitdaging aan die ik niet opgelost krijg. Dus dacht hier wat tips te vergaren.

Ik krijg deze foutmelding:
YAML:
1
2
3
4
5
6
 homeassistant:/config# wget -O - https://install.hacks.xyz | bash -              
Connecting to install.hacks.xyz (13.248.169.48:443)                              
286BB0B8747F0000:error:0A000458:SSL routines:ssl3_read_bytes:tlsv1 unrecognized n
ame:ssl/record/rec_layer_s3.c:907:SSL alert number 112                           
ssl_client: SSL_connect                                                          
wget: error getting response: Connection reset by peer    

hopelijk heeft iemand een idee _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:11

pietje63

RTFM

@knutsel smurf bedoel je niet hacs (zonder k, ook in url)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07 13:47

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

held ik voel me zo stom maar dit was het. Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:22
Ik heb een sonos box waarbij ik dit uitvoe
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17

action: media_player.play_media
target:
  entity_id: media_player.oefenzaal_raam
data:
  media_content_id: media-source://media_source/local/ding-dong-81717.mp3
  media_content_type: audio/mpeg
metadata:
  title: ding-dong-81717.mp3
  thumbnail: null
  media_class: music
  children_media_class: null
  navigateIds:
    - {}
    - media_content_type: app
      media_content_id: media-source://media_source
enabled: true

dit gaat eigenlijk al een hele tijd gewoon goed.

nu speelt die sonos box helemaal niet meer en krijg ik deze error
Login attempt or request with invalid authentication from SonosZP (192.168.129.204). Requested URL: '/media/local/ding-dong-81717.mp3? ...

iemand een idee wat er misgaat? Ik heb niks aan mijn config veranderd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Faece schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:36:
Ik heb een sonos box waarbij ik dit uitvoe
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17

action: media_player.play_media
target:
  entity_id: media_player.oefenzaal_raam
data:
  media_content_id: media-source://media_source/local/ding-dong-81717.mp3
  media_content_type: audio/mpeg
metadata:
  title: ding-dong-81717.mp3
  thumbnail: null
  media_class: music
  children_media_class: null
  navigateIds:
    - {}
    - media_content_type: app
      media_content_id: media-source://media_source
enabled: true

dit gaat eigenlijk al een hele tijd gewoon goed.

nu speelt die sonos box helemaal niet meer en krijg ik deze error
Login attempt or request with invalid authentication from SonosZP (192.168.129.204). Requested URL: '/media/local/ding-dong-81717.mp3? ...

iemand een idee wat er misgaat?
Heb je zowel de Sonos als HA al een keer opnieuw opgestart?
Ik heb niks aan mijn config veranderd...
Ook geen update naar 2025.7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Hmmbob schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:06:
[...]
Heb je zowel de Sonos als HA al een keer opnieuw opgestart?

[...]
Ook geen update naar 2025.7?
Nee. Ik draai nog op 2024.... Radio browser integratie laat het ook afweten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oh ja, dat gesprek hebben we al eens eerder gehad.

Tja, ik kan alleen maar aanraden om HA naar de laatste versie te updaten, want wellicht is er inderdaad iets gewijzigd (aan Sonos kant) wat opgelost is in de nieuwste HA versie. Tot die tijd is het lastig debuggen.

En geef je Sonos & HA nog eens een herstart, misschien dat dat helpt.

edit: @Faece check ook even of je toevallig een IP-bans.yaml bestand in je config directory hebt gekregen - je foutmelding is er een van een mislukte login dus kan zomaar zijn dat er "een keer iets mis is gegaan" en je sonos nu ineens gebanned is door HA.

Bestand weggooien en HA herstarten lost het dan op.

[ Voor 46% gewijzigd door Hmmbob op 04-07-2025 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:03

djkooij

voorheen Facemodder

@Faece Kan het zijn dat er een API key/wachtwoord/token is verlopen?

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
djkooij schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:18:
@Faece Kan het zijn dat er een API key/wachtwoord/token is verlopen?
Volgens mij werkt de radio browser en sonos niet met een key of token...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:56
Een vraag over Thread.

Ik heb een linux HA installatie virtueel draaien op een windows 11 server met Hyper-V.
Ik wil graag een Thread netwerk opzetten. Daarvoor heb ik de HA Skyconnect ZBT-1 usb dongle gekocht.

Daar heb ik 2 problemen mee:
1) de server hangt op zolder, ver weg van mijn thread supported devices. Bereik zal dus slecht/onvoldoende zijn.
2) Hyper-V kan geen usb devices pass through doen, dus mijn HA vm ziet bij hardware de Skyconnect dongle niet.

Nu heb ik in de meterkast vlak bij mijn thread devices een simpel Ubuntu OrangePi ding draaien.

Kan ik dit device omtoveren in een thread open border router met de skyconnect dongle?
Ik heb al geprobeerd om met ser2net de dongle over ethernet te delen met HA, maar dat krijg ik nog niet werkend en ik denk dat dit ook geen stabiele oplossing is.

Wat is handig om te doen? Of moet ik gewoon een dedicated losse open thread border router kopen los van HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:10

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Woensdag avond heb ik de nieuwe update van HA-core naar 2025.7.0 gedaan.

Sinds donderdag werken mijn automatiseringen van de warmtepomp niet meer.
Ik merkte dat omdat het warm werd in huis en de warmtepomp niet ging koelen.
Gezocht wat er mis was en waarom de automatiseringen niet meer werkten.

Na lang zoeken zag ik dat de bedrijfsmodus 0=uit 1=koelen 2=verwarmen
door de HA update gewijzigd waren naar 0.0=uit 1.0=koelen 2.0=verwarmen.
(Ik gebruik de bedrijfsmodus als conditie, zodat de automatiseringen alleen in die modus werken)

Ik heb ook gekeken naar ESPhome, of daar het ook gewijzigd was maar dat is niet het geval.
(Ik gebruik ESPhome en modbus om de warmtepomp uit te lezen en aan te sturen).

Waarom deze rare wijzigingen in HA ?
Dit is nu de derde keer in korte tijd, dat ik veel moet aanpassen
en met het zoeken naar de fout, enkele dagen bezig ben.

Is het misschien beter helemaal geen updates meer te doen ?
Ik lees hier vaker dat er oudere versies nog gewoon gebruikt worden.

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 04-07-2025 16:47 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeteSplit schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:43:

(Ik gebruik de bedrijfsmodus als conditie, zodat de automatiseringen alleen in die modus werken)

Ik heb ook gekeken naar ESPhome, of daar het ook gewijzigd was maar dat is niet het geval.

In ESPHome kun je een precision instellen voor je getallen.
Voor 2025.7 werden deze afgeronde getallen naar HA gestuurd. Sinds 2025.7 worden echter de niet afgeronde getallen naar HA gestuurd, en wordt op de entity de default precision ingesteld zoals die in ESPHome ingesteld is.

Ik gok dat dit er ook voor zorgt dat getallen die je voorheen als integer binnen kreeg, nu een floating point number geworden zijn

Is op zich wel een onderbelichte change, zowel in de release notes als in de release party. Zie er veel vragen over, ook omdat templates en custom cards die geen gebruik maken van de precision instelling nu ineens andere waardes geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

TheFes schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:51:
[...]

In ESPHome kun je een precision instellen voor je getallen.
Voor 2025.7 werden deze afgeronde getallen naar HA gestuurd. Sinds 2025.7 worden echter de niet afgeronde getallen naar HA gestuurd, en wordt op de entity de default precision ingesteld zoals die in ESPHome ingesteld is.

Ik gok dat dit er ook voor zorgt dat getallen die je voorheen als integer binnen kreeg, nu een floating point number geworden zijn

Is op zich wel een onderbelichte change, zowel in de release notes als in de release party. Zie er veel vragen over, ook omdat templates en custom cards die geen gebruik maken van de precision instelling nu ineens andere waardes geven.
Ik had al in de esp yaml toegevoegd : accuracy_decimals: 0
Maar dat had geen effect.

Ik zal ook eens proberen, om accuracy_decimals: 1
bij de bedrijfsmodus toe te voegen en kijken of ESPhome dit overneemt,
zodat het gelijk is wat in HA gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeteSplit schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:55:
[...]

Ik had al in de esp yaml toegevoegd : accuracy_decimals: 0
Maar dat had geen effect.

Ik zal ook eens proberen, om accuracy_decimals: 1
bij de bedrijfsmodus toe te voegen en kijken of ESPhome dit overneemt,
zodat het gelijk is wat in HA gebruikt wordt.
Maar dat zeg ik dus, die setting heeft geen effect meer op de werkelijke state in Home Assistant, het heeft alleen effect op de precision in de entity, maar dat is puur een visueel ding, en bepaald hoe de state weergegeven wordt op de frontend, en niet de werkelijke state.

Voorheen bepaalde die accuracy_decimals setting dus daadwerkelijk de afronding van de state

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

TheFes schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:59:
[...]

Maar dat zeg ik dus, die setting heeft geen effect meer op de werkelijke state in Home Assistant, het heeft alleen effect op de precision in de entity, maar dat is puur een visueel ding, en bepaald hoe de state weergegeven wordt op de frontend, en niet de werkelijke state.

Voorheen bepaalde die accuracy_decimals setting dus daadwerkelijk de afronding van de state
OK aanpassing in ESPhome heeft dan geen zin.
Ik heb de automatiseringen in HA wel aangepast naar 0.0 , 1.0 en 2.0
Die werken nu wel

Sorry, dat ik hiervan niet veel begrijp.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:45

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Faece schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:26:
[...]

Nee. Ik draai nog op 2024.... Radio browser integratie laat het ook afweten...
https://www.reddit.com/r/...radio_browser_down_again/

Radio Browser is niet alleen bij jou offline blijkbaar. Gebruik het zelf niet vaak, dus niet gemerkt.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
BiG-GuY schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:44:
[...]

Radio Browser is niet alleen bij jou offline blijkbaar. Gebruik het zelf niet vaak, dus niet gemerkt.
Kwam het ook net tegen

https://github.com/home-assistant/core/issues/148115

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:54
De Homewizard kWh meter heeft de geest gegeven en vandaag de nieuwe aangesloten. Dacht de juiste manier te hebben gevonden om de historie van de oude meter om te zetten, maar helaas..

De meter had ik hetzelfde IP adres gegeven en dat had ik dus al niet moeten doen. Gelukkig van tevoren een backup gemaakt en die nu terug aan het zetten?

Wat is de juiste manier van device/entities hernoemen om de historie mee te nemen?

oude device entiteit voorbeeld:
sensor.kwh_meter_3_phase_3c39e72dfxxx_apparent_power

nieuwe device entiteit voorbeeld:
sensor.kwh_meter_3_phase_5C2FAF1DDxxx_apparent_power

Voor poging 2 denk ik:
Disable oude device
Nieuwe device toevoegen (met ander IP)
Hernoemen nieuwe device + regenerate entities

Suggesties zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Dipje. Hoe krijg ik deze dip uit de grafiek? Onderstaande heb ik al geprobeerd:

- Opzoeken van de verkeerde waarde via HA. Echter hij staat wel in de grafiek maar niet op de plek waar ik hem verwacht. Zie screens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsSRM1JqR7EFrtbf26rjNl-1RDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fk9uT0D4WaKZKSd1q6b4mD54.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmF0PlGkumjKND_A_mcsBKhxJYc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VWVzhPIokd5j6z2GWeZWGcb2.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuI_GDOB9BsRVVIDATVQfIToNso=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CmdwnZILLZctpIwA8pz0fG1M.png?f=user_large

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faece
[...]

Terug online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
[...]

Doet me me wel even nadenken. Is er iets om dit te voorkomen ? Kan ik muziek afspelen zonder radio browser ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:17:
Dipje. Hoe krijg ik deze dip uit de grafiek? Onderstaande heb ik al geprobeerd:

- Opzoeken van de verkeerde waarde via HA. Echter hij staat wel in de grafiek maar niet op de plek waar ik hem verwacht. Zie screens.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die eerste screenshot is van de grafiek gehaald uit de recorder / history. De overige screenshots zijn van de (long term) statistics. Die staan dus los van elkaar. Maar toch niet. De statistieken worden berekend over de recorder data, maar het resultaat van die berekening wordt opgeslagen en overal gebruikt waar relevant (en kun je ook handmatig corrigeren).
De fout in de recorder heeft verder dus geen enkele invloed, op bv het energy dashboard.

En v.w.b. "hoe corrigeer ik het?". Het corrigeren is niet relevant (want je moet de data v.w.b. de statistieken aanpassen, en dat heb je gedaan). En de data in de recorder wordt standaard maar 10 dagen bewaard. Dus over ~een week is het weg / opgelost :p (tegenwoordig wordt ee history grafiek wel "aangevuld" met data uit de long term statistics, en daarin staat dan wel het juiste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
RobertMe schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:14:
[...]

Die eerste screenshot is van de grafiek gehaald uit de recorder / history. De overige screenshots zijn van de (long term) statistics. Die staan dus los van elkaar. Maar toch niet. De statistieken worden berekend over de recorder data, maar het resultaat van die berekening wordt opgeslagen en overal gebruikt waar relevant (en kun je ook handmatig corrigeren).
De fout in de recorder heeft verder dus geen enkele invloed, op bv het energy dashboard.

En v.w.b. "hoe corrigeer ik het?". Het corrigeren is niet relevant (want je moet de data v.w.b. de statistieken aanpassen, en dat heb je gedaan). En de data in de recorder wordt standaard maar 10 dagen bewaard. Dus over ~een week is het weg / opgelost :p (tegenwoordig wordt ee history grafiek wel "aangevuld" met data uit de long term statistics, en daarin staat dan wel het juiste).
Klopt het dat ik dan onderstaande zie als ik wat verder kijk?
Nadeel is dat de schaal van de grafiek zo gedrukt wordt dooe die piek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6D3r_aSXNuOv5-OWfNvePyF-No=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkrZNoLnc5zh3GBfI7noCJQZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Faece schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:47:
[...]

Doet me me wel even nadenken. Is er iets om dit te voorkomen ? Kan ik muziek afspelen zonder radio browser ?
Ik gebruik zelf Music Assistant. Die integreert met vele soorten speakers en vele Streaming diensten.

Ik gebruik het zelf met Deezer op mijn KEF LSX II speakers verspreid door mijn huis via AirPlay.

Je hebt waarschijnlijk wel een nieuwere versie nodig van Home Assistant om volledig te werken met Music Assistant.

[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 04-07-2025 21:44 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:09
PeteSplit schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:43:

Je moet niet direct willen updaten, ik draai nog een versie van vorig jaar.
Bij elke update daarna raak ik teveel dingen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
In de Homewizard integratie zijn IDs van sensoren gewijzigd sinds het toevoegen van het device in HA door mij een paar jaar terug. Dus als bijvoorbeeld je kWh meter stuk gaat kun je niet die entities 1-op-1 overnemen door disable->add replacement device->rename->recreate entity ID's

En recreate entity ID's werkt niet op een device wat niet bereikbaar is - zoals een defecte kWh meter kwam ik achter :+

Uit voorzorg dus ook een de P1 en andere kWh meter bekeken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvEkya83eBCknEn7k8gHiw9CkCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q1XS0nHhj3dXDmgwPgqQQ69C.png?f=fotoalbum_large

Kan ik dit doen en gaan historie en statistieken dan netjes mee, en hoef ik alleen dashboards en helpers aan te passen die de oude entity ID's gebruiken, of gaat alles dan stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
akatar schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:03:
[...]

Je moet niet direct willen updaten, ik draai nog een versie van vorig jaar.
Bij elke update daarna raak ik teveel dingen kwijt.
Om deze reden sla ik inderdaad meestal ook de eerste update van de maand over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
tjanssen schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:33:
[...]

Om deze reden sla ik inderdaad meestal ook de eerste update van de maand over.
Ik gebruik nog:
2024.12.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
akatar schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:48:
[...]

Ik gebruik nog:
2024.12.5
Dan loop je iets verder achter dan ik.... :) Maar zo ver achter lopen maakt de lijdensweg met updaten niet per se kleiner toch? Maar je zult vast je argumenten hebben om het zo te doen... _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:58
En updaten op een rustige avond/dag, zodat je tijd hebt om dingen te fixen (of juist tijd over om dingen uit te breiden ;) ).

Eerlijk gezegd gaat er bij mij gelukkig weinig stuk bij updaten, en vaak staat het natuurlijk in de breaking changes. Enige die ik nog niet heb gedaan is de Z2M update naar 2.X... Gewoon geen tijd/zin in gehad, en alles werkt prima :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
kepler schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 07:14:
Eerlijk gezegd gaat er bij mij gelukkig weinig stuk bij updaten, en vaak staat het natuurlijk in de breaking changes.
Voor mijn gevoel was dit een aantal jaren geleden een stuk vaker inderdaad. Alleen HACS componenten blijven natuurlijk een dingetje, die willen nog wel eens omvallen (vaak door dependencies). Voordat ik die een nieuwe toevoeg, kijk ik eerst altijd naar de laatste update. Geeft een indicatie hoe actief de maintainer is. Maar dit geeft geen enkele garanties uiteraard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
BiG-GuY schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:43:
[...]

Ik gebruik zelf Music Assistant. Die integreert met vele soorten speakers en vele Streaming diensten.

Ik gebruik het zelf met Deezer op mijn KEF LSX II speakers verspreid door mijn huis via AirPlay.

Je hebt waarschijnlijk wel een nieuwere versie nodig van Home Assistant om volledig te werken met Music Assistant.
Dit is voor mij niet echt een oplossing. Ik heb knoppen aangemaakt waar zenders en playlisten achter zitten. Veel minder uitgebreid dan MA maar dat hoeft ook niet.
Ik wil dus enkel de functionaliteit van de zender

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Faece schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:01:
[...]

Dit is voor mij niet echt een oplossing. Ik heb knoppen aangemaakt waar zenders en playlisten achter zitten. Veel minder uitgebreid dan MA maar dat hoeft ook niet.
Ik wil dus enkel de functionaliteit van de zender
Dat kan ook met Music Assistant.

Zo heb ik zelf binnen HA ingesteld dat een mix van specifieke playlists start wanneer mijn zelfgebouwde HA alarmsysteem naar de "nachtstand" gaat en andere playlists wanneer die naar de "dag stand" gaat. Dit doe ik met HA Scripts, zodat ik ze ook makkelijk via een knop of iets kan triggeren.

Binnen Music Assistant kan dit van elke bron zijn die je instelt. Voor puur radio heb je al drie aanbieders die ondersteund worden. Ja, het kan nog veel meer, maar je zou het prima kunnen gebruiken om enkel een radio station af te spelen op een enkele speaker.

Wanneer we thuis zijn speelt er praktisch 24/7 muziek af verspreid over meerdere ruimtes en de volumes worden automatisch geregeld aan de hand van de lampen die aanstaan en of de TV aan staat in een ruimte etc.

[ Voor 17% gewijzigd door BiG-GuY op 05-07-2025 09:06 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
firecaps30 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:14:
De Homewizard kWh meter heeft de geest gegeven en vandaag de nieuwe aangesloten. Dacht de juiste manier te hebben gevonden om de historie van de oude meter om te zetten, maar helaas..

De meter had ik hetzelfde IP adres gegeven en dat had ik dus al niet moeten doen. Gelukkig van tevoren een backup gemaakt en die nu terug aan het zetten?

Wat is de juiste manier van device/entities hernoemen om de historie mee te nemen?

oude device entiteit voorbeeld:
sensor.kwh_meter_3_phase_3c39e72dfxxx_apparent_power

nieuwe device entiteit voorbeeld:
sensor.kwh_meter_3_phase_5C2FAF1DDxxx_apparent_power

Voor poging 2 denk ik:
Disable oude device
Nieuwe device toevoegen (met ander IP)
Hernoemen nieuwe device + regenerate entities

Suggesties zijn welkom!
https://gist.github.com/l...-my-energy-dashboard-data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
tjanssen schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:54:
[...]

Dan loop je iets verder achter dan ik.... :) Maar zo ver achter lopen maakt de lijdensweg met updaten niet per se kleiner toch? Maar je zult vast je argumenten hebben om het zo te doen... _/-\o_
Zeker,
een van de belangrijkste argumenten is dat mijn honeywell evohome via hgi80 (dus volledig lokaal) dan niet meer werkt. Er zijn nog wel meer die dan wegvallen (weerstation etc) maar de hoofdreden is de honeywell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
akatar schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:25:
[...]

Zeker,
een van de belangrijkste argumenten is dat mijn honeywell evohome via hgi80 (dus volledig lokaal) dan niet meer werkt. Er zijn nog wel meer die dan wegvallen (weerstation etc) maar de hoofdreden is de honeywell.
Ik weet niet wat het nog meer gebruikt, maar het kan natuurlijk op een gegeven moment gebeuren dat een leverancier overstapt naar een nieuwe API, waarop HA dan de integratie aanpast, dan zul je toch moeten updaten om je spul te laten werken.

Is de integratie die kapot gaat na update inmiddels niet gefixt na 7 maanden?

Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om alleen die integratie als custom component te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Helaas, honeywell heeft niets veranderd, een wijiging in HA heeft er voor gezorgd dat een bepaalde "call" oid niet meer werkt binnen HA.

De eigenaar vd plugin zoekt ook iemand om de code over te nemen aangezien dat hij er geen tijd meer voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Laatst online: 18:29
Iemand een idee hoe je apexcharts-card in een sections layout full width kan verbreden?
grid_options lijken niet compatibel om te gebruiken:
code:
1
2
Configuration error
/// apexcharts-card version 2.1.2 /// value.grid_options is extraneous

Vraag is specifiek voor een sections layout, met bvb sidebar view is het mogelijk een wide view te hebben, maar is niet wat ik zoek.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tpkdntx.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonk
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-07 10:58
Een beginnersvraagje / twijfel

Inmiddels proxmox en haos in vm opgezet. sonoff usb dongle (E) aangesloten en via z2m de eerste slimme stekker herkent. De range van het zigbee signaal valt mij zeer mee.
Ik heb dus 1 slimmer stekker en geen ander apparaat (die als zigbee router fungeert). En de slimme stekker werkt op zolder en achterin de tuin ( +/-20 meter vanaf server).

Nu ben ik klaar voor aansluiten slimme meter. Ik vraag mij af, of ik een wifi p1-meter (homewizzard) aansluit en deze uitlees via wifi of dat ik de ha-server rechtstreeks koppel met een p1-kabel.
Het verschil in kosten is niet groot.

Ik ben geneigd alleen een kabeltje aan te schaffen. Voordeel...het scheelt weer een kleine watt stroomverbruik vd wifi p1 meter (oke, een beetje muggenzifter).
Maar de wifi p1 meter heeft wel een app, met een aardige presentatie vd data. Ik weet niet of ik met de HA-interface, en de HA app de data ook zo mooi gepresenteerd krijg.
Dat HA (geschiedenis) data kan opslaan is zowiezo het voordeel van HA.
De vraag is dus, heeft de wifi p1 meter met z'n eigen app, toegevoegde waarde, naast de HA interface / representatie.

p.s. wanneer ik een kabel aanschaf, moet je ook je type meter aangeven (in china) . Ik kan mij echter niet voorstellen dat de kabel anders is per type slimme meter. Is mijn aanname juist? Ik heb een USB-rj12 nodig , zo lijkt mij.

[ Voor 9% gewijzigd door demonk op 05-07-2025 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
demonk schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:03:
Een beginnersvraagje / twijfel

Inmiddels proxmox en haos in vm opgezet. sonoff usb dongle (E) aangesloten en via z2m de eerste slimme stekker herkent. De range van het zigbee signaal valt mij zeer mee.
Ik heb dus 1 slimmer stekker en geen ander apparaat (die als zigbee router fungeert). En de slimme stekker werkt op zolder en achterin de tuin ( +/-20 meter vanaf server).

Nu ben ik klaar voor aansluiten slimme meter. Ik vraag mij af, of ik een wifi p1-meter (homewizzard) aansluit en deze uitlees via wifi of dat ik de ha-server rechtstreeks koppel met een p1-kabel.
Het verschil in kosten is niet groot.

Ik ben geneigd alleen een kabeltje aan te schaffen. Voordeel...het scheelt weer een kleine watt stroomverbruik vd wifi p1 meter (oke, een beetje muggenzifter).
Maar de wifi p1 meter heeft wel een app, met een aardige presentatie vd data. Ik weet niet of ik met de HA-interface, en de HA app de data ook zo mooi gepresenteerd krijg.
Dat HA (geschiedenis) data kan opslaan is zowiezo het voordeel van HA.
De vraag is dus, heeft de wifi p1 meter met z'n eigen app, toegevoegde waarde, naast de HA interface / representatie.

p.s. wanneer ik een kabel aanschaf, moet je ook je type meter aangeven (in china) . Ik kan mij echter niet voorstellen dat de kabel anders is per type slimme meter. Is mijn aanname juist? Ik heb een USB-rj12 nodig , zo lijkt mij.
P1 met een kabel aan je HA computer zou moeten kunnen mbv de DSMR reader.
Maar het mij nog niet gelukt dit aan de praat te krijgen
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Dankje, zie net deze note:
NOTE: The new entity ID can't have statistics associated with it already, or the data transfer will not work.
Ik laat het maar zo, alles werkt nu weer en dan maar geen complete historie in HA.

Weet je toevallig ook het antwoord op onderstaand?
firecaps30 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:26:
In de Homewizard integratie zijn IDs van sensoren gewijzigd sinds het toevoegen van het device in HA door mij een paar jaar terug. Dus als bijvoorbeeld je kWh meter stuk gaat kun je niet die entities 1-op-1 overnemen door disable->add replacement device->rename->recreate entity ID's

En recreate entity ID's werkt niet op een device wat niet bereikbaar is - zoals een defecte kWh meter kwam ik achter :+

Uit voorzorg dus ook een de P1 en andere kWh meter bekeken:
[Afbeelding]

Kan ik dit doen en gaan historie en statistieken dan netjes mee, en hoef ik alleen dashboards en helpers aan te passen die de oude entity ID's gebruiken, of gaat alles dan stuk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed... Home assistant update heeft weer eens de zwave integratie om zeep geholpen.

Version is incompatible.

Maar snap is van mening dat ik de laatste versie heb.

Zoveelste keer al. Word er een beetje moe van eerlijk gezegd
Instellen mislukt, wordt opnieuw geprobeerd: Invalid server version: Z-Wave JS Server version (1.39.0) is incompatible. Update the Z-Wave JS Server to a version that supports at least api schema 41
Geen idee hoe ik nu moet updaten ook.

[ Voor 35% gewijzigd door MikeyMan op 05-07-2025 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:31:
Goed... Home assistant update heeft weer eens de zwave integratie om zeep geholpen.

Version is incompatible.

Zoveelste keer al. Word er een beetje moe van eerlijk gezegd.
Ik heb net Matter er maar afgegooid. Ben het inderdaad zat om na ieder update weer van alles te moeten fixen. Ik ga voor een zo simpel mogelijk systeem met minimaal gebruik van integraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Prisma16 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:33:
[...]

Ik heb net Matter er maar afgegooid. Ben het inderdaad zat om na ieder update weer van alles te moeten fixen. Ik ga voor een zo simpel mogelijk systeem met minimaal gebruik van integraties.
Ja ok, maar hoe stuur ik al mn shit aan dan? Daar heb ik home assistant in principe voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:34:
[...]

Ja ok, maar hoe stuur ik al mn shit aan dan? Daar heb ik home assistant in principe voor.
Ik probeer nu maximaal naar Zigbee te gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeyMan schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:31:

Version is incompatible.

Zoveelste keer al. Word er een beetje moe van eerlijk gezegd

[...]

Geen idee hoe ik nu moet updaten ook.
1.39.0 in de error als zijnde versie die je nu draait? Bij ZWave JS server zie ik 3.1.0 als laatste versie: https://github.com/zwave-js/zwave-js-server/releases

Lijkt me dus dat of versienummers door elkaar worden gehaald (bv addon versie vs daadwerkelijke software versie), of, onwaarschijnlijk, dat je de addon draait en die al ages niet geupdate is waardoor je nog die oude versie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RobertMe schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:53:
[...]

1.39.0 in de error als zijnde versie die je nu draait? Bij ZWave JS server zie ik 3.1.0 als laatste versie: https://github.com/zwave-js/zwave-js-server/releases

Lijkt me dus dat of versienummers door elkaar worden gehaald (bv addon versie vs daadwerkelijke software versie), of, onwaarschijnlijk, dat je de addon draait en die al ages niet geupdate is waardoor je nog die oude versie hebt.
Volgens mij is dit de standaard zwave integratie. Wat een officiele addon zou moeten zijn. Die loopt mee met de HA updates zou ik zeggen?

Zwave js draait op snap, stable channel. Die zou up to date moeten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 05-07-2025 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeyMan schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:06:
Zwave js draait op snap, stable channel. Die zou up to date moeten zijn.
Lijkt me dat daar je issue zit. Je hebt nu ZWave geïnstalleerd uit weer een andere bron die mogelijk andere regels omtrent "updaten" heeft (bv vele Linux distro's doen binnen een distro versie geen echte software updates, maar alleen updates voor (essentiële) bugfixes).

En als ik bij Snapcraft zwave opzoek vind ik deze. En daar staat vrij prominent 9.32 (voor ZWave JS UI dus, waar ZWave JS server in zit ingebakken). Terwijl er al een 10.7 is. Waarbij die 10.7 nog als candidate op die pagina staat (maar 10.6 ook als stable. Geen idee waarom die dan niet prominenter vermeld staat en of je die wel of niet hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RobertMe schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:15:
[...]

Lijkt me dat daar je issue zit. Je hebt nu ZWave geïnstalleerd uit weer een andere bron die mogelijk andere regels omtrent "updaten" heeft (bv vele Linux distro's doen binnen een distro versie geen echte software updates, maar alleen updates voor (essentiële) bugfixes).

En als ik bij Snapcraft zwave opzoek vind ik deze. En daar staat vrij prominent 9.32 (voor ZWave JS UI dus, waar ZWave JS server in zit ingebakken). Terwijl er al een 10.7 is. Waarbij die 10.7 nog als candidate op die pagina staat (maar 10.6 ook als stable. Geen idee waarom die dan niet prominenter vermeld staat en of je die wel of niet hebt).
Heb idd ui. Zelfs de GitHub verwijst naar snap:

https://zwave-js.github.io/zwave-js-ui/#/

Waar inderdaad 9.32 wordt aangegeven.

Toch raar dat Home Assistant dan hoger vereist?

Vervolg vraag is hoe ik het zooitje dan recht trek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
akatar schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:48:
[...]

Ik gebruik nog:
2024.12.5
Daarmee maak je de kans dat je tegen een breaking change aanloopt wel groter. Ik kies er zelf voor om ongeveer een maand achter te lopen. Dan zijn de meeste problemen wel bekend en opgelost en ik gebruik nooit een .0 versie minimaal een .1 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:07

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik heb een sensor die onder andere waterdebiet weergeeft in liters per minuut. In mijn configuration.yaml heb ik daarvoor het volgende staan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - number
    - name: 'iungo -  Waterdebiet'
      state_topic: '70:B3:D5:6F:3A:C7/water-breakout/82ec52ad/flow'
      device_class: water
#      unit_of_measurement: 'l/h'
      unit_of_measurement: 'L/min'
      state_class: measurement # nodig om long-term grafieken te kunnen maken
      icon: 'mdi:water'

Maar nu krijg ik een foutmelding:
Ongeldige configuratie gevonden voor MQTT sensor
fout: The unit of measurement L/min is not valid together with device class water.
Ik heb overal gezocht op “Home Assistant debiet” en vergelijkbaar, maar nergens vind ik een eenheid voor waterdebiet. het werkt niet met liter per uur (l/h) en niet met liter per minuut (L/min).
Is er geen eenheid voor waterdebied of lees ik ergens overheen?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:15:
Ik heb een sensor die onder andere waterdebiet weergeeft in liters per minuut. In mijn configuration.yaml heb ik daarvoor het volgende staan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - number
    - name: 'iungo -  Waterdebiet'
      state_topic: '70:B3:D5:6F:3A:C7/water-breakout/82ec52ad/flow'
      device_class: water
#      unit_of_measurement: 'l/h'
      unit_of_measurement: 'L/min'
      state_class: measurement # nodig om long-term grafieken te kunnen maken
      icon: 'mdi:water'

Maar nu krijg ik een foutmelding:

[...]

Ik heb overal gezocht op “Home Assistant debiet” en vergelijkbaar, maar nergens vind ik een eenheid voor waterdebiet. het werkt niet met liter per uur (l/h) en niet met liter per minuut (L/min).
Is er geen eenheid voor waterdebied of lees ik ergens overheen?
Je hebt de device class volume_flow_rate nodig (Volume flow rate in m³/h, m³/s, ft³/min, L/h, L/min, L/s, gal/min, or mL/s). https://www.home-assistan...ions/number/#device-class

Is er overigens een specifieke reden dat je een template number gebruikt i.p.v. mqtt/template sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
synoniem schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 14:49:
[...]

Daarmee maak je de kans dat je tegen een breaking change aanloopt wel groter. Ik kies er zelf voor om ongeveer een maand achter te lopen. Dan zijn de meeste problemen wel bekend en opgelost en ik gebruik nooit een .0 versie minimaal een .1 versie.
Tsja, de breaking change kwam direct na deze update is nooit opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Cadezo schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:35:
[...]

Je hebt de device class volume_flow_rate nodig (Volume flow rate in m³/h, m³/s, ft³/min, L/h, L/min, L/s, gal/min, or mL/s). https://www.home-assistan...ions/number/#device-class
@Cadezo Dank! Dat lijkt te werken.
Is er overigens een specifieke reden dat je een template number gebruikt i.p.v. template sensor?
Die snap ik niet. Ik haal de meetwaarde via MQTT van een ander apparaat af.
Kan dat ook op een andere manier?
Een handigere manier?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:56:
[...]
Die snap ik niet. Ik haal de meetwaarde via MQTT van een ander apparaat af.
Kan dat ook op een andere manier?
Een handigere manier?
Nouja als het alleen een meetwaarde is, dan is de device type 'sensor' meer op z'n plaats. Device type 'number' suggereert dat er wat ingesteld kan worden.
Keeps track on number entities in your environment, their state, and allows you to control them.
En ook als je kijkt naar de configuration variables van een template number, dan zie je set_value en step verplicht zijn (die heb je niet). Volgens mij wil je alleen het debiet uitlezen van je sensor en is er niets in te stellen aan die waarde.

Verbaast me trouwens dat het werkt, want je gebruikt het template platform door elkaar met het MQTT platform. Template vereist namelijk 'state', die heb je niet en in plaats daarvan gebruik je 'state_topic', maar dat is een variable van het mqtt platform. Zelf even getest en bij mij geeft hij een foutmelding "Invalid config (...) required key 'state' not provided (...) 'state_topic' is an invalid option for 'template'".

Volgens mij wil je gewoon een mqtt sensor gebruiken: https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.mqtt/

Je kan dit sinds HA 2025.7.0 ook instellen via de GUI (https://www.home-assistan.../#integration-sub-entries)
Of via:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
mqtt:
  sensor
    - name: "iungo -  Waterdebiet"
      unique_id: "iungo_waterdebiet"
      state_topic: "70:B3:D5:6F:3A:C7/water-breakout/82ec52ad/flow"
      device_class: volume_flow_rate
      unit_of_measurement: "L/min"
      state_class: measurement
      icon: mdi:water

[ Voor 20% gewijzigd door Cadezo op 05-07-2025 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:59
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
type: custom:button-card
template: card_esh_welcome
triggers_update: input_boolean.minimalist_dropdown
variables:
  ulm_card_esh_welcome_collapse: input_boolean.minimalist_dropdown
  ulm_weather: weather.buienradar
  entity_1:
    nav: home
    icon: mdi:home-circle-outline
    name: Home
    color: red
  entity_2:
    nav: rooms
    icon: mdi:floor-plan
    name: Rooms
    color: yellow
  entity_3:
    nav: energy
    icon: mdi:home-lightning-bolt
    name: Energy
    color: green
  entity_4:
    nav: system
    icon: mdi:nas
    name: System
    color: purple
  entity_5:
    nav: weather
    icon: mdi:weather-partly-cloudy
    name: Weather
    color: blue

Dit is een stukje uit minimalist. Die heb ik geinstalleerd maar wil delen in een eigen dashboard gebuiken. Hij meld dat ie het template niet kan vinden.

Ik heb dit gevonden:

https://ui-lovelace-minim...dd-theme-to-your-lovelace

Maar kan niet vinden op welke plek je dit toevoegd als je de raw editor opent.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Cadezo schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:25:
[...]

Nouja als het alleen een meetwaarde is, dan is de device type 'sensor' meer op z'n plaats. Device type 'number' suggereert dat er wat ingesteld kan worden.

[...]

En ook als je kijkt naar de configuration variables van een template number, dan zie je set_value en step verplicht zijn (die heb je niet). Volgens mij wil je alleen het debiet uitlezen van je sensor en is er niets in te stellen aan die waarde.

Verbaast me trouwens dat het werkt, want je gebruikt het template platform door elkaar met het MQTT platform. Template vereist namelijk 'state', die heb je niet en in plaats daarvan gebruik je 'state_topic', maar dat is een variable van het mqtt platform. Zelf even getest en bij mij geeft hij een foutmelding "Invalid config (...) required key 'state' not provided (...) 'state_topic' is an invalid option for 'template'".

Volgens mij wil je gewoon een mqtt sensor gebruiken: https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.mqtt/

Je kan dit sinds HA 2025.7.0 ook instellen via de GUI (https://www.home-assistan.../#integration-sub-entries)
Of via:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
mqtt:
  sensor
    - name: "iungo -  Waterdebiet"
      unique_id: "iungo_waterdebiet"
      state_topic: "70:B3:D5:6F:3A:C7/water-breakout/82ec52ad/flow"
      device_class: volume_flow_rate
      unit_of_measurement: "L/min"
      state_class: measurement
      icon: mdi:water
@Cadezo
Dank je wel voor deze uitgebreide uitleg! Hier moet ik maar eens flink in gaan duiken als ik terug ben van vakantie (nu in Frankrijk).

Dat ik ‘sensor’ en ‘number’ door elkaar haal kan komen doordat ik een tijd geleden gestoeid heb met MQTT-koppelingen van mijn warmtepomp (WP). Sommige waardes daarvan zijn R/O (dus sensor, weet ik nu) en sommige R/W (en dus number). Aanvankelijk was ik blij dat ik dingen van de WP uit kon lezen, maar later wilde ik de WP ook kunnen besturen door R/W-waardes te kunnen schrijven naar de WP. Dat is me nog niet gelukt (ik ben niet zo handig met coderen), maar door jouw verhaal ben ik denk ik wel weer een stukje verder gekomen.

Dubbele dank dus! d:)b

<John O`Mill>

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Even een luchtig tussendoortje:

Met home assistant alles automatiseren of op voice command:

https://x.com/doornpetrav...&t=xJ-2odL2GIEIoiuMSbySJQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:47

bakvis

Tweakers.Nerd

BiG-GuY schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:07:
Die Giex ziet er exact hetzelfde uit als de vele Tuya gebaseerde op AliExpress.

Heb ook die van Woox gehad (ook Tuya Zigbee), en voelde vanaf begin niet echt degelijk. Heb vroeger die van Eve gebruikt, toen ik nog primair HomeKit gebruikte, die was veel degelijker maar dus Thread based, weet niet of er al een Matter update voor gekomen is.

Sinds kort heeft Sonoff er ook eentje: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/SWV.html
Ik wacht wel tot deze beschikbaar is om te zien hoe deze is.
Heb je deze uiteindelijk nog gekocht?

Hoe bevalt dat ten opzichte van de Woox? Is de kwaliteit prima? en heb je hem aan een druppelslang of aan (pop-up) sproeiers gekoppeld? Paste hij zo op een normale buitenkraan of had je een verloopstukje nodig?

Mijn Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G8rb8n
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:29
@bakvis ik heb de sonoff hangen, bevalt prima. Zowel voor druppelslang en pop-up sproeiers. Past direct op de buitenkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:47

bakvis

Tweakers.Nerd

G8rb8n schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:55:
@bakvis ik heb de sonoff hangen, bevalt prima. Zowel voor druppelslang en pop-up sproeiers. Past direct op de buitenkraan.
heb je daar een automation aan gekoppeld die automatisch gaat sproeien of doe je dat met de hand?

Oh ja, heb je de BSP of NH variant?

[ Voor 5% gewijzigd door bakvis op 06-07-2025 13:32 ]

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G8rb8n
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:29
@bakvis ik gebuik smart irrigation: https://github.com/jeroenterheerdt/HAsmartirrigation

De BSP versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:57
Ik heb zojuist mijn Docker container van de stable van mei naar de stable van juli geupdated. Echter werkt het niet helemaal lekker meer. Zo kan ik o.a. de 'ontwikkelhulpmiddelen' niet meer openen, en als ik probeer het dashboard te bewerken kan ie ook alle items niet laden. Ik update eigenlijk altijd vrij braaf, maar dit is de eerste keer dat dit tot een probleem leidt. Weet iemand wat er aan de hand is?

Edit: Ik moest de cookies verwijderen in de browser. Opgelost!

[ Voor 7% gewijzigd door zunrob op 06-07-2025 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:39
Ik probeer van een Pi 4 (HAOS 32-bit) naar een Intel N100 nuc (HAOS) systeem te switchen maar heb problemen met m'n Conbee II stick. Wanneer ik de HA back-up restore op de N100, lijkt alles perfect te werken maar na ongeveer 15 minuten stopt alle zigbee communicatie.

De koppeling in HA loopt via deCONZ en op dat moment gaat ook de Phoscon Web App in timeout.
De deCONZ log vertoont geen fouten en de add-in herstarten lost soms het probleem op, anders helpt een reboot van het hele systeem. Zowel deCONZ als de Conbee II zitten op de laatste versie/firmware.

Ondertussen draait alles terug op de Pi zonder problemen. Iemand soms een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Vast een simpele vraag maar ik kan het antwoord niet zo snel vinden.

Ik heb nu een Ikea Tradfri lamp met direct daaraan een losse draadloze ikea knop gepaird voor het aan- en uitzetten en het dimmen.

Wanneer ik deze lamp met HA koppel is het dan nog steeds mogelijk met deze draadloze knop de lamp direct te bedienen? (buiten HA om dus)
Of is de enige manier om deze knop dan ook aan HA te koppelen en dan via HA met die knop de lamp te bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

bakvis schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:42:
[...]

Heb je deze uiteindelijk nog gekocht?

Hoe bevalt dat ten opzichte van de Woox? Is de kwaliteit prima? en heb je hem aan een druppelslang of aan (pop-up) sproeiers gekoppeld? Paste hij zo op een normale buitenkraan of had je een verloopstukje nodig?
Heb hem hier direct op de buitenkraan zitten, daarna een T splitsing erachter,, ene gaat naar een tuinslang de andere naar een druppel slang. Wilde de T splitsing ervoor doen, maar moet dan nog wat verloopjes halen daarvoor.

Fysiek is het ding een stuk degelijker dan de Woox. En is niet Tuya based, wat ik een plus vind.

Heb hem nog zelden nodig gehad, dus nog niet met automations gespeeld ervoor.

Heb in de tussentijd ook de Ecowitt Wittboy en GW2000 en drie grondvocht sensoren van hun. Daarmee gezien dat de grond grotendeels vochtig genoeg is geweest 😅.

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 06-07-2025 17:48 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:53

MJV

Septillion schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:40:
@MJV Neem dus aan dat je een turn off op een area bedoelt? Persoonlijk gebruik ik het schakelen op area eigenlijk niet en specificeer ik het liever zelf.

Maar paar optie:
- Makkelijkste zou zijn als je dan de entity disabled als je hem toch niet verder gebruikt.
- Alternatief kan je de area van die entities aanpassen, ondanks dat device wel in die area staat.
- Je zou kunnen sturen op labels ipv area's
- Of waar ik naar zou kijken, want ik heb genoeg switches die ik echt niet zomaar uit wil, schakel alleen light entities uit, niet switch entities. En op plaatsen waar je een Shelly wel voor een lamp gebruikt, zet deze dan ook echt om naar light entity.
Thanks, ook aan de anderen die hadden gereageerd.

Turn-off area en lights, veel moeilijker was het niet. Ik liep ook nog tegen de mogelijkheid aan om de device-type aan te passen naar type Light, dat was voor een paar spotjes die alleen via software te bedienen waren een ideale oplossing. Voor een van de shelly's die ik ook nog als schakelaar wilde blijven gebruiken werkte dit dan weer niet goed, daar raakte ik de triggers (first button up/first button down) kwijt. Dat is denk ik by-design, maar die heb ik nu weer even terug gezet.

Al met al een uurtje werk waar ik al maanden tegenaan zat te hikken, en nu maar meteen de spotjes in de tuin (shelly dimmer) aan een losse knop in de keuken gehangen, ideaal.

Nu nog wat bewegingsensortjes ergens uit een lade vissen om het nog allemaal wat meer smart te maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:03
Ik ben alweer meer dan een uur aan het kloten.... Ik krijg geen meldingen meer op mijn telefoon (Pixel 8 Android 16) vanuit HA (zwaaaar irritant) en kan ook niet via de app inloggen (zowel WiFi thuis/anders als mobiel internet niet). Via de webbrowser werkt het gewoon, via de laptop ook geen issues.

In de app krijg ik enkel:

code:
1
2
3
4
5
Webpage not available

https://blabla.duckdns.org:8213/auth/authorize?response_type=code&client_id=https://home-assistant.io/android&redirect_uri=homeassistant://auth-callback

net:ERR_CONNECTION_TIMED_OUT

100% zeker dat het adres juist is (het staat ook al voorgegeven). Kan in de app verder niets doen want kan alleen connect doen en dan de instance selecteren.

Heb telefoon reeds gereboot, app cache en data gedelete, app eraf en opnieuw geinstalleerd. Ik verbind via externe url (duckdns).

In HA zelf sta ik nog altijd als admin en only local access staat uit.

Background:
Dit begon een paar dagen geleden, ik had altijd een HA icon in mijn app drawer en ik was iets aan het doen en hij zei iets in de trent van "installeer de app" waarop ik dacht "dat heb ik al lang". Maar ik klik op die link, ga naar de Play Store en voila niet geinstalleerd... dat is apart dacht ik nog dus ik de app geinstalleerd en voila, nu heb ik 2 icons in mijn drawer. Het leek op 1 app en 1 weblink. De weblink weg gedaan en sindsdien doet hij het niet meer. Heb bij app settings de app toegang gegeven tot alles wat je maar kunt aanzetten.

EDIT: Zojuist even op mijn tabblad geprobeerd in te loggen maar werkte ook niet, de vriendin krijgt nog wel notificaties op haar telefoon.

[ Voor 67% gewijzigd door Card Nox op 07-07-2025 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Niet online
Mantis schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:38:
Ik probeer van een Pi 4 (HAOS 32-bit) naar een Intel N100 nuc (HAOS) systeem te switchen maar heb problemen met m'n Conbee II stick. Wanneer ik de HA back-up restore op de N100, lijkt alles perfect te werken maar na ongeveer 15 minuten stopt alle zigbee communicatie.

De koppeling in HA loopt via deCONZ en op dat moment gaat ook de Phoscon Web App in timeout.
De deCONZ log vertoont geen fouten en de add-in herstarten lost soms het probleem op, anders helpt een reboot van het hele systeem. Zowel deCONZ als de Conbee II zitten op de laatste versie/firmware.

Ondertussen draait alles terug op de Pi zonder problemen. Iemand soms een idee?
Gebruik je een USB verlengkabel voor je deCONZ?
Pagina: 1 ... 322 ... 325 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.