Een beginnersvraagje / twijfel
Inmiddels proxmox en haos in vm opgezet. sonoff usb dongle (E) aangesloten en via z2m de eerste slimme stekker herkent. De range van het zigbee signaal valt mij zeer mee.
Ik heb dus 1 slimmer stekker en geen ander apparaat (die als zigbee router fungeert). En de slimme stekker werkt op zolder en achterin de tuin ( +/-20 meter vanaf server).
Nu ben ik klaar voor aansluiten slimme meter. Ik vraag mij af, of ik een wifi p1-meter (homewizzard) aansluit en deze uitlees via wifi of dat ik de ha-server rechtstreeks koppel met een p1-kabel.
Het verschil in kosten is niet groot.
Ik ben geneigd alleen een kabeltje aan te schaffen. Voordeel...het scheelt weer een kleine watt stroomverbruik vd wifi p1 meter (oke, een beetje muggenzifter).
Maar de wifi p1 meter heeft wel een app, met een aardige presentatie vd data. Ik weet niet of ik met de HA-interface, en de HA app de data ook zo mooi gepresenteerd krijg.
Dat HA (geschiedenis) data kan opslaan is zowiezo het voordeel van HA.
De vraag is dus, heeft de wifi p1 meter met z'n eigen app, toegevoegde waarde, naast de HA interface / representatie.
p.s. wanneer ik een kabel aanschaf, moet je ook je type meter aangeven (in china) . Ik kan mij echter niet voorstellen dat de kabel anders is per type slimme meter. Is mijn aanname juist? Ik heb een USB-rj12 nodig , zo lijkt mij.
[
Voor 9% gewijzigd door
demonk op 05-07-2025 12:09
]