Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:24
Hoe kom je aan deze kaarten in home assistent is dat via Hacs ?

Hoe heet deze kaart ?
peterpijpelink schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:48:
[...]

ja heb de xiaomi units via Bluetooth in gebruik, zoals gezegd, sommige versies vreten batterijen...

[Afbeelding]

Je kan mooie kaarten maken als je de Latijnse namen van je planten weet. Werkt wel goed, heb wat automatisering omheen gemaakt met minimale waarden voor water etc...

Ik wil deze gaan testen via zigbee. Net zo duur, maar mogelijk iets zuiniger met batterijen. (in de laatste gaat een AA batterij en in de xiaomi een CR2032)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Volgens mij de plant integration.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:42

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

kalmma schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 09:07:
Hoe kom je aan deze kaarten in home assistent is dat via Hacs ?

Hoe heet deze kaart ?

[...]
uitleg hoe in te stellen: video

er zijn meerdere bronnen nodig:

Custom Repositories voor in HACS:
Openplantbook: https://github.com/Olen/home-assistan... https://www.youtube.com/r...enplantbook&v=hZG41nkcO_o

Plant: https://github.com/Olen/homeassistant... https://www.youtube.com/r...stant-plant&v=hZG41nkcO_o

Flower Card: https://github.com/Olen/lovelace-flow...https://www.youtube.com/r...flower-card&v=hZG41nkcO_o

plantbook registratie: https://open.plantbook.io/login/
plantbook API key: https://open.plantbook.io/apikey/show/

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonk
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-07 10:58
Hallo,

Ik gebruik ha met z2m. Ik heb een slimme stekker van tuya die volgens de leverancier zou moeten werken met mqtt. Ik heb de stekker vlakbij de server in het stopcontact gestopt en de aan/uit klop lang ingedrukt totdat hij blauw gaat knipperen. Het apparaat wordt echter niet herkent. Ik gebruik sonoff dongle e. Ik heb "permitjoin" geactiveerd voor de z2m bridge. Ik zie in de z2m log ook dat er een status "network opened".
wordt gezet. Maar verder gebeurd er niets. De tuya device wordt niet discovered. Ik heb de loglevel voor entiteit z2m bridge op debug gezet. Ik zie na "network opened" een soort broadcast. Maar ik zie niet echt iets binnenkomen.

Heeft iemand een idee, hoe ik verdere problemsolving kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:22
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38

- type: custom:mod-card
                                  card:
                                    type: horizontal-stack
                                    cards:
                                      - type: custom:mushroom-chips-card
                                        chips:
                                          - type: template
                                            icon: mdi:speaker-play
                                            icon_color: '{{ states(''input_text.kleur_iconen_bleker'') }}'
                                            tap_action:
                                              action: call-service
                                              service: input_select.select_option
                                              service_data:
                                                entity_id: input_select.dashboard_muziek # Helper entiteit
                                                option: zender
                                      - type: custom:mushroom-chips-card
                                        chips:
                                          - type: template
                                            icon: mdi:human-handsdown
                                            icon_color: '{{ states(''input_text.kleur_iconen'') }}'
                                            tap_action:
                                              action: call-service
                                              service: input_select.select_option
                                              service_data:
                                                entity_id: input_select.dashboard_muziek # Helper entiteit
                                                option: persoon
                                  card_mod:
                                    style: |
                                      ha-card {
                                          position: fixed;
                                          bottom: 0;
                                          left: 0;
                                          width: 100%;
                                          display: flex;
                                          justify-content: center;
                                          padding-bottom: 15px
                                      }

deze 2 buttons heb ik onderaan mijn tablet pagina staan. Deze staan mooi gecentreerd op de pagina. Ik werk echter met 2 kolommen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23

title: "Home"
path: "home"
panel: true
cards:
  - type: custom:layout-card
    layout_type: custom:grid-layout
    layout:
      grid-template-columns: minmax(180px, 20%) 1fr
      margin: 0px 0px

cards:
      - type: horizontal-stack
        cards:
          - type: vertical-stack
            view_layout:
              grid-column: 1

- type: vertical-stack
        cards:
          - type: custom:mod-card
            view_layout:
              grid-column: 2

ik wil dit dus gecentreerd in de 2e kolom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:57
Vanmiddag heb ik het AP waar mijn NAS (waarop HA en Z2M draait) aan hangt moeten herstarten. Ik maak gebruik van een Zigbee coördinator en wat Ikea deur sensoren. Precies op het moment van de herstart hebben een aantal sensoren de status open gekregen, terwijl de ramen nog gewoon gesloten zijn. Oftewel, ze rapporteren de verkeerde waarde. Sommige sensoren geven wel de goede waarde.

Is hier een logische verklaring voor? En 2) is er een manier om de juiste status uit te lezen van de sensoren zonder het raam fysiek te openen en sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:22
Ik heb een media_player die via een automation aangestuurd wordt( - action: media_player.play_media).

Ik wil de periode tussen de tap_action en het effectief afspelen kunnen opvangen en visualiseren (in een type: custom:mushroom-template-card , secondary: "aan het laden")

Hoe doe ik dit ? want de state gaat enkel van paused naar playing ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonk
Septillion schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:07:
@demonk Wat is het exacte type / foto van het type?

Aka, zeker de Zigbee versie gekocht en niet de Wifi?
@Septillion
Hallo Settillion,

Ik heb 20a zigbee plug besteld. Ik heb log van z2m (bridge) bekeken met file-editor. Maar zie alleen "network opened" boodschap. En heb loglevel ook op debug gezet. Zie wat broadcast, maar niets wat van plug komt.

Op het doos zit een sticker waarop staat "Zigbee plug". Maar op de andere kant van het doosje wordt ook wifi vermeld en staat er een wifi teken op. Het papieren handleidingkje zegt weer "zigbee". Ik heb geprobeerd de chineze helpdesk dit uit te leggen. Het lukje ook niet een fotote uploaden. Dit was tevergeefs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5GKvyhSL0KcreFbBGczpn7vjNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDNUGfQKegkhS82cd0vBnaBU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Jb1nI_H206wkC5ydX_v7fiHyIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEz1BfqryMOB7p8opZGwb7dv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrLshfS8YdOpMecKPlufksiX1yg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xx5uHpKAl8YrEjJMPBH6ettZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook geprobeerd met de wifi "smart life" app. Maar die herkent hem niet op de "wifi" mannier.
En bij z2m bridge gewoon "permit join" optie aangezet om "netwerk te openen. En de plug 5 a 10 seconden ingedruk totdat hij blauw gaat knipperen.

Zowel zigbee via z2m als wifi...no luck. Op de stekker zelf staat niets. Dus het blijft onduidelijk of dit een zigbee of wifi plug is...mmm

Gezien het feit dat wifi ook niet werkt....ga ik toch tweifelen aan mezelf. De enigste ha / z2m prestatie van mij is het aanmelden van 1 ikea plug 🙂. Doe ik iets fout? Of probeert iemand in china, mij in de war te brengen met een zigbee handleiding en sticker waarop "zigbee" staat en een wifi vermelding op doos en een blanko stekker, zoder enige bedrukking🙂

[ Voor 13% gewijzigd door demonk op 29-06-2025 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:31
demonk schreef op zondag 29 juni 2025 @ 01:25:
[...]

@Septillion
Hallo Settillion,

Ik heb 20a zigbee plug besteld. Ik heb log van z2m (bridge) bekeken met file-editor. Maar zie alleen "network opened" boodschap. En heb loglevel ook op debug gezet. Zie wat broadcast, maar niets wat van plug komt.

Op het doos zit een sticker waarop staat "Zigbee plug". Maar op de andere kant van het doosje wordt ook wifi vermeld en staat er een wifi teken op. Het papieren handleidingkje zegt weer "zigbee". Ik heb geprobeerd de chineze helpdesk dit uit te leggen. Het lukje ook niet een fotote uploaden. Dit was tevergeefs.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb ook geprobeerd met de wifi "smart life" app. Maar die herkent hem niet op de "wifi" mannier.
En bij z2m bridge gewoon "permit join" optie aangezet om "netwerk te openen. En de plug 5 a 10 seconden ingedruk totdat hij blauw gaat knipperen.

Zowel zigbee via z2m als wifi...no luck. Op de stekker zelf staat niets. Dus het blijft onduidelijk of dit een zigbee of wifi plug is...mmm

Gezien het feit dat wifi ook niet werkt....ga ik toch tweifelen aan mezelf. De enigste ha / z2m prestatie van mij is het aanmelden van 1 ikea plug 🙂. Doe ik iets fout? Of probeert iemand in china, mij in de war te brengen met een zigbee handleiding en sticker waarop "zigbee" staat en een wifi vermelding op doos en een blanko stekker, zoder enige bedrukking🙂
Deze werken bij mij zo uit de doos, zonder problemen via z2m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-07 12:44
demonk schreef op zondag 29 juni 2025 @ 01:25:
[...]

@Septillion
Hallo Settillion,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er is natuurlijk ook altijd nog de optie dat dit specifieke ding gewoon defect is. Heb je een tweede om even te testen? Dat zou het simpelst zijn om uitsluitsel te krijgen denk ik

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonk
Hallo,

Ik heb mijn ikea stekker verwijdert en reset. En vrrvolgens weer later herkennen via zigbee2mqtt.
Het ging vlekkeloos.Om uit te sluiten..heb ik usb-verlengkabeltje gebruikt. Ook te zien in log dat stekker "joined". Wanneer ik de tuya stekker, ruim 5 seconden indruk zodat hij in pairing mode gaat ....gebeurd er niets. Enfin, mijn conclusie is. Hij moet wel defekt zijn. Ik heb refund aangevraagd.
Iedereen bedankt voor het meedenken!
P.s. iemand vroeg of ik hem aangemeld had bij smart life app. Maar smartlife behoeft toch niet gebruikt te worden en kan zelfs niet gebruikt eorden zonder tuya hub. Oftewel, ha met z2m moet gewoon tuya stekker direct herkennen, wanneer netwerk open wordt gezet, zodat device kan "joinen". Althans dat is mijn begrip.

[ Voor 26% gewijzigd door demonk op 29-06-2025 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:42

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

demonk schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:48:
Hallo,

Ik heb mijn ikea stekker verwijdert en reset. En vrrvolgens weer later herkennen via zigbee2mqtt.
Het ging vlekkeloos.Om uit te sluiten..heb ik usb-verlengkabeltje gebruikt. Ook te zien in log dat stekker "joined". Wanneer ik de tuya stekker, ruim 5 seconden indruk zodat hij in pairing mode gaat ....gebeurd er niets. Enfin, mijn conclusie is. Hij moet wel defekt zijn. Ik heb refund aangevraagd.
heb zelf goede ervaringen met merk Thirdreality zigbee stekkers en sensors. Werken out of the box gelijk met HA.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-07 11:09

Vos

AFCA

Sinds een paar dagen kan ik thuis via WiFi niet meer verbinden met homeassistant.local:8123 of het lokale HA ip adres. Ik kan wel verbinden met mijn Duckdns adres.

Ook discovered items als Reolink, Homewizard of Roborock krijg ik niet meer gekoppeld. Terwijl het ip adres van die devices gewoon klopt en op dat ip adres ook bereikbaar zijn.

Ik heb een Asus router waar mijn internet (Ziggo) op binnenkomt. Hier heb ik een Deco mesh op aangesloten (als access point). Ik zit op het WiFi netwerk van de Deco omdat die wat beter bereik heeft in ons huis.

Schakel ik over naar de WiFi van de Asus dan werkt HA local wel naar behoren. Maar de WiFi apparaten krijg ik nog niet gekoppeld.

In HA heb ik ip v6 uitgeschakeld staan.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Of tips in welke richting moet zoeken?

[ Voor 27% gewijzigd door Vos op 29-06-2025 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:54
Hoe staat de deco ingesteld? Als router of als accespoint?

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2399/

Als hij als router staat ingesteld maakt hij een los netwerk ten opzichte van je asus en kunnen die niet met elkaar praten.

Edit: beter lezen, als accespoint dus...

[ Voor 8% gewijzigd door XyRuS op 29-06-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:23
Als er verschil is tussen op het wifi netwerk van de Asus zitten en op dat van de deco, dan staat die deco dus niet in Access point mode maar in router mode.

Controleer daarom of alles op hetzelfde subnet zit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
demonk schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:48:
Hallo,

P.s. iemand vroeg of ik hem aangemeld had bij smart life app. Maar smartlife behoeft toch niet gebruikt te worden en kan zelfs niet gebruikt eorden zonder tuya hub. Oftewel, ha met z2m moet gewoon tuya stekker direct herkennen, wanneer netwerk open wordt gezet, zodat device kan "joinen". Althans dat is mijn begrip.
Dat device doet zowel wifi als zigbee.
Als je Zigbee gebruikt heb je helemaal niets te maken smart life of tuya hubs, dat is enkel voor wifi nodig.

Ik heb meerder tuya zigbee devices en die werken allemaal prima, dus ik vermoed dat hij gewoon defect is.

Overigens zou ik persoonlijk nooit zo'n dual device (wifi en zigbee) kopen er zijn voldoende versies met alleen Zigbee en je kunt ook gewoon een Ikea tretakt kopen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Ben(V) schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:02:
Als er verschil is tussen op het wifi netwerk van de Asus zitten en op dat van de deco, dan staat die deco dus niet in Access point mode maar in router mode.

Controleer daarom of alles op hetzelfde subnet zit.
De Deco staat wel in AP mode. Heb hem net nog keer geswitched naar router mode en weer terug naar AP, maar helaas geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@demonk Fabrikanenten doen altijd wel wat moeilijk ja. In de advertentie kon je waarschijnlijk kiezen tussen Zigbee en Wifi. En ook ver verpakking wordt meestal gedeeld met alleen een kleine printsticker welke het is. Dus qua verpakking lijkt het me Zigbee. Maar wat staat er op de plug? Vaak wel erg verstopt / slecht leesbaar maar eigenlijk nooit gezien dat er niets op staat.

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 29-06-2025 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Vos Klinkt toch echt alsof je de Deco niet puur als AP hebt maar de router functie ook aan hebt.

Want als je zelfs op IP al niet kan verbinden acht is de kans 99% dat het een netwerk issue is en niet HA.

Wat is het IP van HA? En wat voor IP en gateway krijg je op een device verbonden met de Deco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:38
Stomme vraag, maar ik heb een BlueCurrent NANO laadpunt. Ik maak gebruik van de standaard integratie. Er zit een entitiy "Total power" in, maar deze rapporteert bij bij dus "6.07 kW". Dit lijkt me wat veel; ik had eerder iets van 3700 W verwacht. Hoe kan ik zoiets nu debuggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRo9XDcyjPv-xasZLQuTsIcSsFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tfpoJUP8TSbxgjzrjo8VlZRR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Vos schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:39:
[...]

De Deco staat wel in AP mode. Heb hem net nog keer geswitched naar router mode en weer terug naar AP, maar helaas geen resultaat.
Alleen maar switchen doet niets, devices houden gewoon hun ip adres tot ofwel de lease verlopen is of tot je ze reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@smeerbartje Sommige auto's laten het zien. En anders naar het verschil op de meter van de netbeheerder kijken. Wel even zorgen dat je geen was ofzo draait en PV stabiel is, maar voor de rest zou die 3kW wel op moeten vallen.

En aan wat voor groep hangt het? 1x16A? 3x16A?

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 29-06-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Septillion schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:43:
@Vos Klinkt toch echt alsof je de Deco niet puur als AP hebt maar de router functie ook aan hebt.

Want als je zelfs op IP al niet kan verbinden acht is de kans 99% dat het een netwerk issue is en niet HA.

Wat is het IP van HA? En wat voor IP en gateway krijg je op een device verbonden met de Deco?
HA heeft ip 192.168.50.21:8123

Roborock stofzuiger 192.168.50.131
P1 homewizard 192.168.50.79

Ik zie zo niet hoe ik de gateway zie.

Ik zie de apparaten in zowel de lijst bij de Asus als bij de Deco staan. Dat is correct?

[ Voor 7% gewijzigd door Vos op 29-06-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vos En gewoon een laptop die verbonden is met de Deco?

En als je met een laptop met de Deco verbind en eens direct met Asus, en in beide gevallen eens tracert google.com doet, zou daar hetzelfde uit moeten komen.

En btw, je Ziggo doos wel in bridge?

[ Voor 64% gewijzigd door Septillion op 29-06-2025 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Septillion schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:23:
@Vos En gewoon een laptop die verbonden is met de Deco?

En als je met een laptop met de Deco verbind en eens direct met Asus, en in beide gevallen eens tracert google.com doet, zou daar hetzelfde uit moeten komen.

En btw, je Ziggo doos wel in bridge?
Dat ga ik straks even proberen.

Ziggo doos staat in bridge ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 00:13
peterpijpelink schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:51:
[...]

heb zelf goede ervaringen met merk Thirdreality zigbee stekkers en sensors. Werken out of the box gelijk met HA.
Ik heb toevallig bij mijn favoriete webshop in Eindhoven van de week een "NEO Zigbee Smart Power Plug with Energy Meter - 16A" gekocht. Ik wilde de domme wasmachine een notificatie laten geven als hij (zij?) klaar is.

Ingeplugd, ZHA laten scannen, vind hem gelijk en werkte binnen een minuut. Tot zover een aanrader. Plug is rated voor 16A (±3,6kW) dus prima (meer trekt de zekering van de groep toch niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

@Septillion Heb een trace route gedaan:

Via Deco:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-oceeWTft_uqf7k6Z2-qMfLwyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MzywJ3nHLH0XPuPJi6erF2aM.png?f=fotoalbum_large

Via Asus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSZ3lDAKUyO3a65KmAuOVpfnMUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WmFvd6JMFUDtuVlvdzaK3skW.png?f=fotoalbum_large

Ik merk dat ik op mijn Mac via de Asus wifi niet naar homeassistant.local en het HA ip adres kan navigeren. Wat op de Android telefoon dus wel lukt.

[ Voor 9% gewijzigd door Vos op 29-06-2025 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@Vos Kun je die HA server wel pingen als je met die deco verbonden bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Ben(V) schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:01:
@Vos Kun je die HA server wel pingen als je met die deco verbonden bent?
Nee, kan hem niet pingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja dan heeft hij dus of een ander ipadres dan je denkt of er zit iets als een firewall dat de boel blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vos Ik zie geen extra hop dus zou je zeggen dat ze op hetzelfde netwerk zitten.

Niet op de Deco client isolation aan ofzo? En inderdaad, hoe zeker ben je van het interne IP van HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

@Ben(V) @Septillion Ik kijk in Proxmox bij mijn HA VM, daar zie ik een MAC adres. In de apparaten lijst bij de Asus resulteert dat in een ip adres van 192.168.50.21

Ik zie in de Deco app nergens iets staan over isolation mode. Heb een Deco M5, betwijfel of die het heeft?

[ Voor 24% gewijzigd door Vos op 29-06-2025 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vos Als je netjes QEMU Guest agent aan hebt staan dan moet je in Proxmox ook het IP zien.

En zo goed kan ik de Deco niet, maar denk wel dat je het daar moet zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Septillion schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:31:
@Vos Als je netjes QEMU Guest agent aan hebt staan dan moet je in Proxmox ook het IP zien.

En zo goed kan ik de Deco niet, maar denk wel dat je het daar moet zoeken...
Dat kan ik volgens mij niet installeren in mijn VM. Via ha network info krijg ik ook 192.168.50.21 terug als ip v4 adres.

Ik snap ook niet waarom ik mijn Reolink camera dan bijv. niet meer kan koppelen. Deze zit via utp kabel aangesloten. Ik kan hem via het interne ip benaderen, maar in HA krijg ik hem niet meer gekoppeld. Dat moet toch ook los van dat Deco issue staan?

Zo irritant als zulke dingen ineens kappen met werken.

[ Voor 27% gewijzigd door Vos op 29-06-2025 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Vos QEMU zit al in HA OS, alleen inschakelen bij de opties van Proxmox en gaan.

En zowel Reolink als HA zitten met een kabel direct aan HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Septillion schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:41:
@Vos QEMU zit al in HA OS, alleen inschakelen bij de opties van Proxmox en gaan.

En zowel Reolink als HA zitten met een kabel direct aan HA?
Ik heb het ingeschakeld, komt ook hetzelfde ip adres uit.

De Reolink zit bekabeld op een switch. De switch zit op de Asus router. De mini pc voor HA zit bekabeld rechtstreek op de Asus. Hardware technisch is er al tijden niets veranderd.

[ Voor 6% gewijzigd door Vos op 29-06-2025 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

@Septillion Ja. Heb alle apparatuur meerdere malen herstart. Heb ook een Proxmox backup van 2 week geleden terug gezet, had geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:29
Ik heb afgelopen vrijdag mijn slimme meter voor een nog slimmere laten vervangen. Beide elektriciteitsmetingen liepen meteen weer verder. Alleen gas niet. In de DSMR integratie zitten niet heel veel instellingen voor gas, dus ik dacht, ik installeer de de DSMR integratie wel even opnieuw. Maar nu wordt mij naar instellingen gevraagd die ik totaal niet ken. HA draait al 2 jaar (daarvoor domoticz), maar ik kan ik me helemaal niets meer herinneren van de die integratie installeren.

1. ik weet niet welke kabel ik, op de kabel zelf staat niks (p1 naar USB). De factuur kan ik ook niet meer vinden. Destijds bij SOS solutions gekocht. Heb deze info nodig? Ik meen van wel.
2. Welke instellingen moet in kiezen bij:
a. 'selecteer apparaat'
b. 'selecteer dsmr-versie'
3. kan ik ik ergens in HA zelf vinden welk apparaat het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:29
nou... al opgelost. Maar niet goed opgelet wat ik nu exact aan instellingen heb gekozen (had niet verwacht dat het zou werken). Voor nu geen probleem. Hopelijk is deze meter slim genoeg dat die er een paar decennia kan blijven zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:05
Flink aan de knutsel geweest hier. Hue Bridge vervangen voor Zigbee2MQTT en alle lampen, remotes e.d. nu daarop aangemeld. Ook thermometers die eerst via BT, via een NSPanel met ESPHome, hun data door gaven overgezet op Zigbee2MQTT. Mooi om te zien dat sommige apparaten zoals powerplugs opeens meer functionaliteiten krijgen zodat je o.a. verbruik kan zien, iets wat met de Hue Bridge niet toegankelijk was.

Had ook een aantal Sonoff M5 schakelaars gekocht als vervanging voor mijn normale enkele / dubbele schakelaars. Was wel even verrassing want dacht overal een blauwe draad bij getrokken te hebben maar dat was alleen in de woonkamer/keuken dus dat was even zweten met de temperaturen afgelopen dagen. Heb ze geflashed naar ESPHome en worden ook herkend als een esp32dev bordje ipv een Sonoff apparaat. Reden dat ik deze wilde hebben is mede omdat ik mijn lampen als routers wil laten dienen voor Zigbee en dat de schakelaars regelmatig op uit worden gezet door anderen. Nu staan de lampen standaard aan tenzij je 5 seconden op de knop drukt, dan schakelt het relais om (om lampen te resetten bijvoorbeeld zonder dat je de hele groep moet omzetten). Onderstaande is voor keuken/woonkamer en de middelste/binnenste zitten aan de verlichting en de buitenste gebruik ik voor de gordijnen (kort drukken) open of dicht en ventialtie/luchtreiniging (lang drukken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJH-X9QoWYsBkczL7fDxsKTCXJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s99qNMjAZj1ropV6LO2bFRaF.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas krijg ik als ik scenes (die maak ik in HA, niet Zigbee) maak voor de lampen het niet voor elkaar om naast helderheid ook kleurtemperatuur mee te sturen. Zodra ik de laatste gebruik werkt de scene niet. Nu dus alleen helderheid en als ik van 2700k naar 4000k wil pas ik het aan in HA. Later nog eens naar kijken.

Komend weekend eens verdiepen in NodeRED om alle zaken als badkamerafzuiging op basis van warmwatervraag en tijdsafhankelijke lichtscenes die getriggered worden door motion te maken.

edit: Plan om alles op een Pi4 te gaan draaien toch teruggedraaid, draait allemaal op mn Proxmox doos en geen issues met Zigbee bereik ondanks dat die stick verstopt zit achter een dikke deur. Pi4 gaat de schuur in als local backup path en als SDR bridge.

[ Voor 5% gewijzigd door Uberprutser op 30-06-2025 08:53 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Uberprutser schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:48:
Flink aan de knutsel geweest hier. Hue Bridge vervangen voor Zigbee2MQTT en alle lampen, remotes e.d. nu daarop aangemeld. Ook thermometers die eerst via BT, via een NSPanel met ESPHome, hun data door gaven overgezet op Zigbee2MQTT. Mooi om te zien dat sommige apparaten zoals powerplugs opeens meer functionaliteiten krijgen zodat je o.a. verbruik kan zien, iets wat met de Hue Bridge niet toegankelijk was.

Had ook een aantal Sonoff M5 schakelaars gekocht als vervanging voor mijn normale enkele / dubbele schakelaars. Was wel even verrassing want dacht overal een blauwe draad bij getrokken te hebben maar dat was alleen in de woonkamer/keuken dus dat was even zweten met de temperaturen afgelopen dagen. Heb ze geflashed naar ESPHome en worden ook herkend als een esp32dev bordje ipv een Sonoff apparaat. Reden dat ik deze wilde hebben is mede omdat ik mijn lampen als routers wil laten dienen voor Zigbee en dat de schakelaars regelmatig op uit worden gezet door anderen. Nu staan de lampen standaard aan tenzij je 5 seconden op de knop drukt, dan schakelt het relais om (om lampen te resetten bijvoorbeeld zonder dat je de hele groep moet omzetten). Onderstaande is voor keuken/woonkamer en de middelste/binnenste zitten aan de verlichting en de buitenste gebruik ik voor de gordijnen (kort drukken) open of dicht en ventialtie/luchtreiniging (lang drukken).

[Afbeelding]

Helaas krijg ik als ik scenes (die maak ik in HA, niet Zigbee) maak voor de lampen het niet voor elkaar om naast helderheid ook kleurtemperatuur mee te sturen. Zodra ik de laatste gebruik werkt de scene niet. Nu dus alleen helderheid en als ik van 2700k naar 4000k wil pas ik het aan in HA. Later nog eens naar kijken.

Komend weekend eens verdiepen in NodeRED om alle zaken als badkamerafzuiging op basis van warmwatervraag en tijdsafhankelijke lichtscenes die getriggered worden door motion te maken.

edit: Plan om alles op een Pi4 te gaan draaien toch teruggedraaid, draait allemaal op mn Proxmox doos en geen issues met Zigbee bereik ondanks dat die stick verstopt zit achter een dikke deur. Pi4 gaat de schuur in als local backup path en als SDR bridge.
Wat voor lampen heb je? IKEA staat er om bekend dat ze geen commando's aankunnen die zowel helderheid als kleurtemperatuur tegelijk meesturen. Ik heb daarvoor een automation gemaakt die daarop checkt, en alsnog de aanpassing stuurt. Ik denk dat dat ook voor scenes zou moeten werken
https://github.com/TheFes...ply_light_color_temp.yaml

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:05
TheFes schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:00:
[...]

Wat voor lampen heb je? IKEA staat er om bekend dat ze geen commando's aankunnen die zowel helderheid als kleurtemperatuur tegelijk meesturen. Ik heb daarvoor een automation gemaakt die daarop checkt, en alsnog de aanpassing stuurt. Ik denk dat dat ook voor scenes zou moeten werken
https://github.com/TheFes...ply_light_color_temp.yaml
Ik heb Ikea, Hue en Gledopto doorelkaar heen.
Met allemaal kan ik geen K meegeven in scenes en als ik die niet gebruik werkt het opeens wel.
Ik zal eens kijken naar blueprints; heb ik nog geen tijd voor gehad, dank voor delen!

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Uberprutser dan van spaghetti flowdiagrammen? Anders zou ik zeker eerst gewoon de automation engine van HA een kans geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07 09:40
Wellicht dat iemand mij hier kan helpen.

Ik heb een vloermodel airco Mitsubitshi SRF/SRC25ZSWF. De temperatuur sensor in de unit gaat (te) snel naar de doel temperatuur. Waardoor volgens mij de airco pendel gedrag vertoont. zie foto:

Is er iets mogelijk dat ik mijn externe aquara temp sensor koppel aan de airco?

Ik connect de airco met deze module: Intensis IS-ACX-WIFI-1 WiFi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CivWsxSAGH3phAtF32Zr_M1T7UU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tr3IGZIRZD3UuJbRn0D5wSIT.png?f=fotoalbum_large

TLDR: Ik stel in 23 graden, de "echte" temp is 25 graden, echter de airco denkt dat het 23 is, waardoor hij pendelt.

[ Voor 4% gewijzigd door DaYwaLkUr op 30-06-2025 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@DaYwaLkUr is dit niet op te lossen door met een offset van 2 graden te werken, of is het niet zo voorspelbaar? Bijvoorbeeld gewenste temperatuur 23 graden = 21 graden instellen op de airco.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:08

Seafarer

XXX

DaYwaLkUr schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:10:
Wellicht dat iemand mij hier kan helpen.

Ik heb een vloermodel airco Mitsubitshi SRF/SRC25ZSWF. De temperatuur sensor in de unit gaat (te) snel naar de doel temperatuur. Waardoor volgens mij de airco pendel gedrag vertoont. zie foto:

Is er iets mogelijk dat ik mijn externe aquara temp sensor koppel aan de airco?

Ik connect de airco met deze module: Intensis IS-ACX-WIFI-1 WiFi

[Afbeelding]

TLDR: Ik stel in 23 graden, de "echte" temp is 25 graden, echter de airco denkt dat het 23 is, waardoor hij pendelt.
Ik zou eerst eens heel erg kritisch zijn op de luchtstromen langs de sensor. Zit er misschien ergens een beschermkap niet helemaal lekker?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:07
Ik draai HA OS op een NUC en 't valt me op dat als ik add-ons update, en dan een backup maak, deze backups op een share op m'n NAS komen te staan.

Dit is inderdaad ook een backup locatie, maar volgens de documentatie blijven add-on backups lokaal bewaard?

Bug in de backup-integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonk
Ben(V) schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:07:
[...]

Dat device doet zowel wifi als zigbee.
Als je Zigbee gebruikt heb je helemaal niets te maken smart life of tuya hubs, dat is enkel voor wifi nodig.

Ik heb meerder tuya zigbee devices en die werken allemaal prima, dus ik vermoed dat hij gewoon defect is.

Overigens zou ik persoonlijk nooit zo'n dual device (wifi en zigbee) kopen er zijn voldoende versies met alleen Zigbee en je kunt ook gewoon een Ikea tretakt kopen.
Oke ik kon kiezen tussen wifi of zigbee.
Maar goed hij werkt niet. Ik krijg geld terug.
Ik heb ook de nieuwe stekker met energie-meting gekocht van ikea. Werkt meteen en ziet er ook solide uit.
Kost 9,95. De tuya stekker had geen enkele bedrukking op de stekker zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Septillion

Bij de backups staat het icoon van een 3-bay NAS (share) en niet dat van een harde schijf (lokaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RudolfR Maar wat heb je ingesteld qua backup? En waar zie je staan dan het alleen lokaal blijft?

Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik nieuwe backup niet heeeel erg gebruik en ik nog steeds vooral de Google Drive backup gebruik.

[ Voor 39% gewijzigd door Septillion op 30-06-2025 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonk
Septillion schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:40:
@demonk Fabrikanenten doen altijd wel wat moeilijk ja. In de advertentie kon je waarschijnlijk kiezen tussen Zigbee en Wifi. En ook ver verpakking wordt meestal gedeeld met alleen een kleine printsticker welke het is. Dus qua verpakking lijkt het me Zigbee. Maar wat staat er op de plug? Vaak wel erg verstopt / slecht leesbaar maar eigenlijk nooit gezien dat er niets op staat.
Er stond helemaal niets op de stekker.
En inderdaad wordt het doosje waarschijnlijk gedeeld.
Maar hij doet weinig. Enfin, ik krijg het geld terug.
Waarschijnlijk gewoon defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Septillion

Dat zou er niet toe moeten doen:
Add-on-updateback-ups
Maakt een back-up van je add-on en zijn gegevens. Op die manier kun je de vorige versie van de add-on bewaren, zodat je altijd terug kan naar de vorige versie als dat nodig blijkt.

De back-up wordt alleen op dit systeem opgeslagen.
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
  "data": {
    "backup_agents": [
      {
        "name": "local",
        "agent_id": "hassio.local"
      },
      {
        "name": "HomeAssistant",
        "agent_id": "hassio.HomeAssistant"
      },
      {
        "name": "192.168.0.18",
        "agent_id": "synology_dsm.C2KNN02512"
      }
    ],
    "backup_config": {
      "agents": {},
      "automatic_backups_configured": true,
      "create_backup": {
        "agent_ids": [
          "hassio.local",
          "hassio.HomeAssistant"
        ],
        "include_addons": [],
        "include_all_addons": true,
        "include_database": true,
        "include_folders": null,
        "name": null,
        "password": "**REDACTED**"
      },
      "last_attempted_automatic_backup": "2025-06-29T22:45:00.001616+02:00",
      "last_completed_automatic_backup": "2025-06-29T22:46:42.109270+02:00",
      "retention": {
        "copies": 3,
        "days": null
      },
      "schedule": {
        "days": [
          "mon",
          "tue",
          "wed",
          "thu",
          "fri",
          "sat",
          "sun"
        ],
        "recurrence": "custom_days",
        "state": "never",
        "time": "22:45:00"
      }
    }
  }

Zag in de code dat er voor Core/Container ook een functie is om de lokale te vinden, maar dat werkt niet voor Core

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
async def async_get_backup_agents(
    hass: HomeAssistant,
    **kwargs: Any,
) -> list[BackupAgent]:
    """Return the local backup agent."""
    if is_hassio(hass):
        return []
    return [CoreLocalBackupAgent(hass)]

[ Voor 10% gewijzigd door RudolfR op 30-06-2025 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RudolfR Mm, okay, ik gebruik het niet genoeg dan. Maar klinkt wel als een bug.

Anders kan, zou er zelf dan moet alle opties voor backups dan weer niet blij van worden als zo'n backup dan alleen lokaal komt....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:45

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
RudolfR schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:06:
Ik draai HA OS op een NUC en 't valt me op dat als ik add-ons update, en dan een backup maak, deze backups op een share op m'n NAS komen te staan.

Dit is inderdaad ook een backup locatie, maar volgens de documentatie blijven add-on backups lokaal bewaard?

Bug in de backup-integratie?
Je kan een "Default" opslag locatie instellen. Zodra je een SMB pad instelt wordt dat de Default locatie. Dus gaan je Add-On backups daarheen.

Dit is altijd het gedrag al geweest, ook voor de overhaul van de interne Backup methode. En gebeurde bij mij ook toen ik nog de OneDrive Add-On gebruikte.

Je kan voor Add-Ons niet instellen dat de backup naar meerdere locaties gaat, enkel puur lokaal of puur SMB.

De optie om de default aan te passen zit op /config/backup/settings en dan rechtsboven op de drie puntjes klikken en kiezen voor Change default action location.

[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 01-07-2025 07:46 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:53

MJV

Hebben jullie tips voor het beheerbaar houden van je HA-installatie? Ik heb in mijn huis in alle schakelaars Shelly Mini's zitten, waarmee alle schakelaars smart zijn geworden. Maar, om ook te kunnen dimmen heb ik in een aantal lampen IKEA-tradfri lampen zitten. De shelly's kan ik dan herprogrammeren zodat ze niet meer daadwerkelijk stroom schakelen. Werkt allemaal prima :).

Maar, als ik nu bijvoorbeeld een shelly koppel aan het uitschakelen van een Area, schakelen de shelly's uit, terwijl dat niet de bedoeling is. Ik begrijp dat dit logisch is in hoe HA is opgebouwd, maar in het gebruik is het niet handig.

Hoe zou ik dit het meest overzichtelijk kunnen beheren? Ik wil liefst niet hele automations maken waar ik alle lampen los moet gaan koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmlk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-07 08:57
Als ik het goed begrijp is de ouderwetse schakelaar vervangen door slimme schakelaar Shelly. De Shelly, wanneer ´uit´ maakt de slimme lamp spanningsloos. De Shelly wordt aangestuurd door HA en/of de ouderwetse schakelaar, die ouderwetse schakelaar is alleen met Shelly verbonden. Stel dat je Shelly verwijderd en de ouderwetse schakelaar gebruikt om de slimme lamp - altijd- van spanning te voorzien....
De ouderwetse schakelaar staat altijd ´aan´, nu kun je tenminste als de lamp slim is en online met HA (Zigbee of Z2MQTT) de lamp door HA aan- uitzetten en dimmen en eventueel automatiseringen toevoegen. HA aan- uitzetten door een ´knop´ op mobiel apparaat, PC etc. Daarnaast kun je in dezelfde ruimte een ´HA online switch΅ tegen de muur plakken (werkt met knoopcel). Mogelijk: één keer drukken lamp(en) aan, twee keer drukken lampen gedimd aan en lang drukken lampen uit.
---------
Voorbeeld woonkamer: alle led-lampen zijn slim, oude schakelaar zit er nog maar wordt niet meer gebruikt: staat altijd in ´aan´ stand om de slimme lampen van spannig te voorzien.
Tegen zonsondergang gaan de lampen aan, aangestuurd door een bewegingsmelder en uit wanneer er na de laatste beweging voor 30 minuten geen beweging wordt gedetecteerd. Na middernacht, bij beweging gaan maar twee lampen aan op de laagste dim-stand en blijven 5 minuten aan na de laatste beweging. Bij zonsopgang is deze automatisering niet van toepassing.
-------
Die woonkamer lampen automatisering wordt ook toegepast in gang, garage, overloop boven, slaapkamer, badkamer.
------
Hierdoor gaan alle lampen automatisch aan- wanneer er beweging is en alleen wanneer min of meer noodzakelijk (stand van de zon of evetueel LUX (licht) meter.
Slimme lampen verbruiken in ´stand by´ heel weining energie. De bewegingsmelders hebben een knoopcelletje die al ruim een jaar draaien. De ouderwetse schakelaars worden niet meer gebruikt, maar stel jouw HA heeft een defect dan kun je de slimme lamp vervangen door een niet slimme en de ouderwetse schakelaar gebruiken. Heb je de oude lampen bewaard?
----
Kijk voor kant en klare automatiseringen eens bij BluePrints (Home Assistant).
Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MJV schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:10:
Hebben jullie tips voor het beheerbaar houden van je HA-installatie? Ik heb in mijn huis in alle schakelaars Shelly Mini's zitten, waarmee alle schakelaars smart zijn geworden. Maar, om ook te kunnen dimmen heb ik in een aantal lampen IKEA-tradfri lampen zitten. De shelly's kan ik dan herprogrammeren zodat ze niet meer daadwerkelijk stroom schakelen. Werkt allemaal prima :).

Maar, als ik nu bijvoorbeeld een shelly koppel aan het uitschakelen van een Area, schakelen de shelly's uit, terwijl dat niet de bedoeling is. Ik begrijp dat dit logisch is in hoe HA is opgebouwd, maar in het gebruik is het niet handig.

Hoe zou ik dit het meest overzichtelijk kunnen beheren? Ik wil liefst niet hele automations maken waar ik alle lampen los moet gaan koppelen.
De Shelly niet koppelen aan het uitzetten van de area dan dus, maar alleen de slimme lamp?
Ik weet alleen niet precies wat je bedoelt met koppelen aan het uitzetten van de area

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:08

Sharky

Skamn Dippy!

Light groups zijn geen optie?

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Bij het maken van een automation heb je ook gewoon een optie "Light: On/Off/Toggle", en dan kan je daar binnen een Area toe wijzen. Scheelt in de toekomst een hoop hoofdpijn als een ander niet-lamp apparaat toevoegt wat wel aan moet blijven als je het licht uit wil doen.

Let wel op dat je Shelly's niet als lamp geconfigureerd zijn, dit kan je veranderen onder Devices&services>Enities>je shelly entity's schakelaar aantikken>Tandwieltje> en dan Show as wijzigen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ischium op 01-07-2025 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:49
de heishamon kan blijkbaar niet overweg als je mqtt.publish doet van 2 verschillende topic's na elkaar

Daarom wil ik een script (queued) maken die controleert of feedback (sensor) geupdated is binnen 30sec.

maar dan moet ik een sensor (feedback hieronder) kunnen meegeven van action naar script

YAML:
1
2
3
4
5
6
action: script.publish_mqtt
data:
  state_setter: '{{states(''input_number.heishamon_tank_temp'')|float}}'
  feedback: '{{states(''sensor.aquarea_tank_set_temperature'')|float}}'
  topic: panasonic_heat_pump/commands/SetDHWTemp
  payload: '{{ "%.0f" % (states(''input_number.heishamon_tank_temp'') | int) }}'

in het script vergelijk ik dan state_setter met feedback
YAML:
1
2
wait_template: '{{state_setter==feedback}}'
timeout: '00:00:30'

maar het is alsof de waarde van de sensor die wordt meegegeven aan het script niet wordt bijgewerkt. Ik kan zelf wel oplossingen verzinnen:
"input_number.heishamon_tank_temp" meegeven en dan gebruiken in een template: states('state_setter') maar dan moet ik de sensor.aquarea_tank_set_temperature eerst omzetten naar een float.

Dit omdat de variabelen "state_setter" en "feedback" zowel een tekst als float kan zijn.

misschien heeft iemand een elegantere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RudolfR Aan de hand van de post van @BiG-GuY lijkt het me inderdaad meer een tekst bug en had er moeten staan "De back-up wordt alleen op de default locatie opgeslagen." Dat lijkt me ook een logischere implementatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@MJV Neem dus aan dat je een turn off op een area bedoelt? Persoonlijk gebruik ik het schakelen op area eigenlijk niet en specificeer ik het liever zelf.

Maar paar optie:
- Makkelijkste zou zijn als je dan de entity disabled als je hem toch niet verder gebruikt.
- Alternatief kan je de area van die entities aanpassen, ondanks dat device wel in die area staat.
- Je zou kunnen sturen op labels ipv area's
- Of waar ik naar zou kijken, want ik heb genoeg switches die ik echt niet zomaar uit wil, schakel alleen light entities uit, niet switch entities. En op plaatsen waar je een Shelly wel voor een lamp gebruikt, zet deze dan ook echt om naar light entity.

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 01-07-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
Septillion schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:45:
@TomVH2 Waarom heb je het idee dat het mis gaat?

En belangrijk, wat zegt de trace dan?
bedoel je met de heishamon of script?
Heishamon kan niet overweg als je 2 mqtt.publish acties na elkaar doet. Als ik een delay voorzien van 10 sec werkt het wel. qos optie wordt niet ondersteund in de heishamon. Dus het moet in de automatisatie voorzien worden.

en in het script loopt het mis omdat "feedback" continu 49 is terwijl na mqtt publish "sensor.aquarea_tank_set_temperature" bijgewerkt is naar 52. Vandaar maak ik de conclusie dat de variabele niet bijgewerkt wordt in het script zelf. Ik zal vanavond nog eens goed kijken in de traces of ik het zeker juist heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TomVH2 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:56:
[...]

bedoel je met de heishamon of script?
Script
Heishamon kan niet overweg als je 2 mqtt.publish acties na elkaar doet.
Lijkt me ook goede om daar te vermelden want is natuurlijk wel gewoon slecht.
en in het script loopt het mis omdat "feedback" continu 49 is terwijl na mqtt publish
Dus je je conclusie is gebaseerd op de publisch? Dan graag de yaml van het script delen. En zoals ik al zei, de trace van het script is een goed startpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
data:
  state_setter: '{{states(''input_number.heishamon_tank_temp'')|float}}'
  feedback: '{{states(''sensor.aquarea_tank_set_temperature'')|float}}'

script
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
mode: queued
sequence:
  - repeat:
      while:
        - condition: template
          value_template: '{{state_setter!=feedback and repeat.index<=5}}'
      sequence:
        - action: mqtt.publish
          data_template:
            topic: '{{topic}}'
            retain: false
            payload: '{{payload}}'
        - wait_template: '{{state_setter==feedback}}'
        - if:
              value_template: '{{repeat.index==5}}'
          then:
            - action: notify.technical
              data:
          else:
              data:

trace:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Wait for a template to evaluate to true
Iteration 1
Executed: June 30, 2025 at 10:01:56 AM
Result:
wait:
  remaining: 0
  completed: false
Iteration 2
Executed: June 30, 2025 at 10:02:26 AM
Result:
wait:
Iteration 3
Executed: June 30, 2025 at 10:02:56 AM
Result:
wait:
Iteration 4
Executed: June 30, 2025 at 10:03:27 AM
Result:
wait:
Iteration 5
Executed: June 30, 2025 at 10:03:57 AM
Result:
wait:

bij aanvang van script is state_setter 52.0 en feedback 49.0. 5 sec na mqtt.publish is "sensor.aquarea_tank_set_temperature" 52. maar ik denk dat feedback 49.0 blijft.
de template "{{state_setter==feedback}}" is altijd false terwijl state_setter en sensor.aquarea_tank_set_temperature gelijk zijn. En feedback == "sensor.aquarea_tank_set_temperature" dus ik verwacht dat state_setter==feedback true is.

state_setter!=feedback is nooit false in het script.
Septillion schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:06:

Lijkt me ook goede om daar te vermelden want is natuurlijk wel gewoon slecht.
al gedaan. Maar als ik zoek op "qos" in het heishamon topic dan is mijn conclusie dat het als "normaal" aanzien wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@TomVH2 Zo te zien geef je het variable feedback al mee als je het script aanroept. Op dat moment wordt het template dus ook al gerenderd. Als je datzelfde variable niet opnieuw laat berekenen/bepalen, zal je feedback dus nog steeds zijn wat je op dat moment meestuurt.

Zonder je verdere script te zien, gok ik dat je dus eigenlijk dit wil doen
YAML:
1
2
wait_template: '{{ state_setter == states("sensor.aquarea_tank_set_temperature") }}'

edit:
Dat is nu dus bevestigd omdat je tijdens het schrijven van mijn post het script geplaatst hebt.
Oh, en de voltooid verleden tijd van set is set

Je wil dus denk ik dit, waarbij ik dus entity_id's aan het script meegeef in plaats van de state er van.
YAML:
1
2
3
4
5
6
data:
  state_setter_entity: input_number.heishamon_tank_temp
  feedback_entity: sensor.aquarea_tank_set_temperature

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
sequence:
  - repeat:
      while:
          value_template: >
            {{
              states(state_setter_entity) | float(states(state_setter_entity)) != states(feedback_entity) | float(states(feedback_entity)
              and repeat.index <= 5
            }}
      sequence:
          data_template:
            topic: '{{ topic }}'
            payload: '{{ payload }}'
        - wait_template: >
            {{ states(state_setter_entity) | float(states(state_setter_entity)) == states(feedback_entity) | float(states(feedback_entity)) }}
    data:
      message: '{{topic}} {{ "not set" if repeat.index == 5 else ("set in " ~ repeat.index ~ " times") }}

[ Voor 85% gewijzigd door TheFes op 01-07-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
inderdaad maar states("sensor.aquarea_tank_set_temperature") is variabel. En kan zowel states("sensor.aquarea_mode") zijn of states("sensor.aquarea_Z1temp") of ...

ik kan zelf wel oplossing verzinnen: "input_number.heishamon_tank_temp" meegeven en dan gebruiken in een template: states('state_setter') maar dan moet ik de sensor.aquarea_tank_set_temperature eerst omzetten naar een float....

het is niet echt elegant. Misschien bestaat er een elegantere oplossing (pointer ofzo?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TomVH2 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:41:
inderdaad maar states("sensor.aquarea_tank_set_temperature") is variabel. En kan zowel states("sensor.aquarea_mode") zijn of states("sensor.aquarea_Z1temp") of ...

ik kan zelf wel oplossing verzinnen: "input_number.heishamon_tank_temp" meegeven en dan gebruiken in een template: states('state_setter') maar dan moet ik de sensor.aquarea_tank_set_temperature eerst omzetten naar een float....

het is niet echt elegant. Misschien bestaat er een elegantere oplossing (pointer ofzo?).
Zie de aanpassing die ik net geplaatst heb

edit:
er mistten wat haakjes, die heb ik nog toegevoegd

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 01-07-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
float(states(state_setter_entity))

merci!. Dit probeer ik eens :). is inderdaad elegant als het werkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TomVH2 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:49:
float(states(state_setter_entity))

merci!. Dit probeer ik eens :). is inderdaad elegant als het werkt :)
Dat werkt gewoon, het geeft de state van de entity terug als die state niet omgezet kon worden naar een float.

Heb hierboven ook nog een andere aanpassing gedaan, heb je notify uit de repeat sequence gehaald, en het bericht zelf variabel gemaakt ipv het in een if-then te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb hier een automation die de nutsmeter op de kWh meter in een bepaalde tariff zet. Helaas is die recent stuk gegaan en die heb ik proberen te fixen. Maar ik krijg hem nog niet werkend.

Hieronder de yaml.

Dus: warmtepomp komt in bepaalde status
en Zet 3 selectors op de kwh (daily/monthly/total) op de juiste tariff

Waar het nu op stuk loopt: hij herkent trigger.id niet als variabele.

Deze heb ik al genoteerd zoals handleiding: "{{trigger.id}}", maar dat werkt niet
Zonder quotes werkt het ook niet. In onderstaande heb ik de curly brackets ook weggehaald.

Maar wie spot de fout.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
alias: Itho Amber kwh utility select trigger
description: ""
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.amber_current_working_mode
    to: DHW in progress
    id: SWW
    trigger: state
  - entity_id:
    to: Heating in progress
    id: Heating
  - entity_id:
    to: Cooling in progress
    id: Cooling
  - entity_id:
    to: DHW Standby
    id: Standby
  - entity_id:
    to: Heating Standby
  - entity_id:
    to: Cooling Standby
conditions: []
actions:
  - device_id: eaefb3f89ec8c68a2ad5c04579fc2e66
    domain: select
    entity_id: e47ca16f37dbb686908a77e90795a090
    type: select_option
    option: trigger.id
    entity_id: 8322eed060deece9ad79e84d182f8dc4
    entity_id: e0b081820f0580c85e51da856544e37d
mode: single

[ Voor 51% gewijzigd door Get!em op 01-07-2025 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Get!em schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:58:
Ik heb hier een automation die de nutsmeter op de kWh meter in een bepaalde tariff zet. Helaas is die recent stuk gegaan en die heb ik proberen te fixen. Maar ik krijg hem nog niet werkend.

Hieronder de yaml.

Deze heb ik al genoteerd zoals handleiding: "{{trigger.id}}", maar dat werkt niet
Zonder quotes werkt het ook niet. In onderstaande heb ik de curly brackets ook weggehaald.

Maar wie spot de fout.

YAML:
1
Ik snap wel waarom deze automation niets doet ja..

edit:
Initieel stond er helemaal niets, een leeg code blok ;)

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 01-07-2025 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
TheFes schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:59:
[...]

Ik snap wel waarom deze automation niets doet ja..
:) :)

fixed

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Get!em schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:58:

Hieronder de yaml.

Maar wie spot de fout.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
alias: Itho Amber kwh utility select trigger
triggers:
  - entity_id:
  - entity_id:
  - entity_id:
  - entity_id:
  - entity_id:
  - entity_id:
actions:
    entity_id: e47ca16f37dbb686908a77e90795a090
    entity_id: 8322eed060deece9ad79e84d182f8dc4
    entity_id: e0b081820f0580c85e51da856544e37d
code:
1
option: "{{ trigger.id }}"

Met quotes en accolades

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Mogelijk zelf de oplossing al gevonden, en die zat niet in de automation (ja ook, maar dat was noodgedwongen).

De nutsmeters waren niet gebonden aan een apparaat, waardoor de selector niet gevonden werd door de normale Select actie. (apparaat waaraan ze gebonden waren was gereset en opnieuw in HA gezet eerder door mij)
Nu de nutsmeters gebonden aan het apparaat. En de select actie omgezet in de yaml van de device gebonden selector naar de generieke waarin je het data: option: kunt gebruiken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
alias: Itho Amber kwh utility select trigger enhanced
triggers:
  - entity_id:
  - entity_id:
  - entity_id:
  - entity_id:
  - entity_id:
  - entity_id:
actions:
  - action: select.select_option
    metadata: {}
    data:
      option: "{{trigger.id}}"
    target:
      entity_id:
        - select.itho_amber_kwh_daily
        - select.itho_amber_kwh_monthly
        - select.itho_amber_kwh_total

Ik wacht even tot de trigger weer voorbij komt.

Edit: yes, deze laatste werkt weer voor mij ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 01-07-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
TheFes schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:08:
[...]

code:
1
option: "{{ trigger.id }}"

Met quotes en accolades
Die werkt dus niet op de selector action die aan een device zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4eJasbojLXOOv1WWimhIYRzXiCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AJ94InCWVtNEtJPDqeWBPueo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Get!em schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:10:
[...]

Die werkt dus niet op de selector action die aan een device zit.

[Afbeelding]
Ah, nu zie ik het ja, je gebruikte device actions.
Die ondersteunen inderdaad geen templates. Nog een reden om ze gewoon niet te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
TheFes schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:40:
[...]

Ah, nu zie ik het ja, je gebruikte device actions.
Die ondersteunen inderdaad geen templates. Nog een reden om ze gewoon niet te gebruiken :)
Ja die gebruikte ik.

Maar de reden dat ik die ook even probeerde, was dus dat select_option niet werkte omdat de bijbehorende nutsmeter helper niet aan een device was gebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Get!em schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:46:
[...]

Ja die gebruikte ik.

Maar de reden dat ik die ook even probeerde, was dus dat select_option niet werkte omdat de bijbehorende nutsmeter helper niet aan een device was gebonden.
Om de select.set_option action te gebruiken hoeft de select niet aan een device te hangen hoor. Die werkt juist met entities, niet met devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
TheFes schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:58:
[...]

Om de select.set_option action te gebruiken hoeft de select niet aan een device te hangen hoor. Die werkt juist met entities, niet met devices.
Dat was ook mijn verwachting, maar ze waren onvindbaar via de interface configuratie van de automation. Nadat ik ze gekoppeld had, waren ze wel vindbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Wachten... schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:25:
Weet iemand hier of screens op zonne energie, makkelijk slim te maken zijn met zoiets als een shelly o.i.d.?

Of kom je dan automatisch op een systeem uit, waarbij de motor out of the box te koppelen moet zijn met HA?
Heb je al iets gevonden? Ben ook aan het rondkijken voor screens die ik goed in HA kan bedienen. Solar screen zou ook wel fijn zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

@Septillion Bedankt voor alle hulp nog. Ik had vandaag een melding van een firmware update van de Asus router. Deze doorgevoerd en alle problemen zijn de wereld weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Vos

Somfy kan dat:
https://www.somfy.nl/prod...olluiken-op-zonne-energie

Een shelly lijkt me onwaarschijnlijk, omdat het selling point is dat je niet hoeft te boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomVH2
TheFes schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:26:
@TomVH2 Zo te zien geef je het variable feedback al mee als je het script aanroept. Op dat moment wordt het template dus ook al gerenderd. Als je datzelfde variable niet opnieuw laat berekenen/bepalen, zal je feedback dus nog steeds zijn wat je op dat moment meestuurt.

Zonder je verdere script te zien, gok ik dat je dus eigenlijk dit wil doen
YAML:
1
2
wait_template: '{{ state_setter == states("sensor.aquarea_tank_set_temperature") }}'

edit:
Dat is nu dus bevestigd omdat je tijdens het schrijven van mijn post het script geplaatst hebt.
Oh, en de voltooid verleden tijd van set is set

Je wil dus denk ik dit, waarbij ik dus entity_id's aan het script meegeef in plaats van de state er van.
YAML:
1
2
3
4
5
6
data:
  state_setter_entity: input_number.heishamon_tank_temp

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
sequence:
  - repeat:
      while:
            {{
              states(state_setter_entity) | float(states(state_setter_entity)) != states(feedback_entity) | float(states(feedback_entity)
              and repeat.index <= 5
            }}
      sequence:
          data_template:
            {{ states(state_setter_entity) | float(states(state_setter_entity)) == states(feedback_entity) | float(states(feedback_entity)) }}
    data:
      message: '{{topic}} {{ "not set" if repeat.index == 5 else ("set in " ~ repeat.index ~ " times") }}
Het werkt. Super bedankt voor het idee van de default waarde en de template voor het bericht.

Een detail maar voor de volledigheid geef ik het mee: Als je de setter entity 2 keer kort (korter dan tijd nodig om feedback_entity aan te passen) na elkaar set, dan loop je de while loop 5 keer door. Logisch ook.
Daarom heb ik enkel de feeback_entity meegegeven en niet de state_setter_entity.

YAML:
1
2
3
4
5
6
data:
  state_setter_entity: "{{states('input_number.heishamon_tank_temp')|float}}"

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
sequence:
  - repeat:
      while:
            {{
              state_setter_entity != states(feedback_entity) | float(states(feedback_entity)
              and repeat.index <= 5
            }}
      sequence:
          data_template:
            {{state_setter_entity == states(feedback_entity) | float(states(feedback_entity)) }}
    data:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:03
Ik heb deze unit gekocht: ROBB SMARRT Draadloze Schakelaar 8 Knoppen Zigbee.
Nu heb ik die na een reset netjes kunnen pairen aan mijn HA via mijn Zigbee stickje, all good so far.

Nu wilde ik even gaan pielen met die speeltje maar ik zie enkel het volgende in HA, wat gaat hier fout?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GuH_7RgFZMpITTHUF8cftmymvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OAo0b4s30U1wS3H0NBS2zySi.png?f=fotoalbum_large

Ik had al even op reconfigure gedrukt, maar helaas wordt het daar niet beter van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pViopRHnsTzKogv6PWyquzB1rj4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2D87J4Pq3BXdz5tg3yHVZo2h.png?f=fotoalbum_large

EDIT: Hier een blueprint gevonden dia ZHA ondersteund en dit lijkt grotendeels te werken. Aan/uit werkt en lampen feller maken (met 20% sprongen ipv netjes traploos) maar de lampen dimmen doet het dan weer niet....
https://community.home-as...00-007-0-blueprint/489435

[ Voor 27% gewijzigd door Card Nox op 02-07-2025 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:31

Vliegvlug

Flight Simple

Get!em schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:43:
[...]

Met je eens dat het onhandig is dat hij de default Device naam + entity naam gebruikt, waardoor de tekst altijd afkapt, maar de reden is, dat je van sommige devices er meerdere kunt hebben en je dus 10x dezelfde entities hebt van alle 10 devices.

Je kunt de (weergave) naam overigens prima in de weergave via userinterface aanpassen.

In Edit mode, in je edit van je card: in je specifieke screenshot: klik op de harmonica "Inhoud"/"Content" en daar kun je "Naam" en "Icoon" (en kleur en andere weergave dingen) aanpassen.

Vervolgens kun je bij "Interactions" nog het gedrag aanpassen als je de card aanklikt. Default: zie geschiedenis. Maar bij een schakelaar kun je ook schakelen kiezen of een selector.

De andere methode om de naam te wijzigen:
Ga via Settings naar je Devices, en edit daar de naam van je entities. Dus niet je entity-id aanpassen, maar de weergave naam. Dan zal hij overal waar je de naam in je dashboard nog niet hebt gecustomised die nieuwe weergave naam weergeven.
Dat laatste leek me wel handig maar wanneer ik naar Settings -> Devices ga en dan het betreffende device aanklik en op de pagina die dan opent op het potlood druk heb ik helemaal geen opties voor Entiteiten:
HA: Settings -> Devices - edit device
Kan daar wel de Device Name aanpassen maar is me niet duidelijk of dat dan de ook het entity-id is?

Heb deze namelijk bij een heleboel eerdere devices wel gewijzigd naar een normale naam:
HA: Settings -> Devices - Gewijzigd namen

Is dat niet handig van me geweest? :X
En hoe krijg ik die dan weer terug naar die oorspronkelijke vage namen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik heb van mijn netbeheerder te horen gekregen dat ik een nieuwe energiemeter ga krijgen omdat de huidige verouderd is. Prima, dan krijg ik er eentje met DSMR 5, dus dat is een mooie upgrade. Alleen nu lijkt het erop dat ik in het energiedashboard niet gemakkelijk de huidige meters kan vervangen. Ik heb er even op gezocht, maar de situatie waarbij een energiemeter wordt vervangen is nergens echt duidelijk beschreven. Ik wil, als het even kan, de huidige statistieken behouden, en simpelweg verder gaan met een nieuwe meter die vanaf 0 begint en waarbij HA dus de eindwaardes van de huidige meter erbij op telt.

Nu kan ik in het energiedashboard wel meters toevoegen. Is het dan zo simpel dat wanneer mijn meter wordt vervangen, ik de P1-kabel in de nieuwe meter plug, en de nieuwe entities toevoeg? Of worden de oude waardes overschreven omdat ik dezelfde integratie gebruik (DSMR Smart Meter) en de oude entities verdwijnen?

Ik zou wellicht een custom sensor kunnen maken die de waarde van de nieuwe meter neemt en de eindwaardes van de huidige meter daarbij op telt, maar dat is wat gedoe en zoveel is me die historie ook weer niet waard. Dus eigenlijk vraag ik me vooral af of er een simpele manier is om het energiedashboard de nieuwe meter te laten meetellen zodra die er eenmaal hangt, iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@RoD Nog simpeler, gewoon de kabel omprikken en klaar. Het terugvallen naar (bijna) 0 wordt gewoon gezien als reset waar dan netjes rekening mee gehouden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:07:
@RoD Nog simpeler, gewoon de kabel omprikken en klaar. Het terugvallen naar (bijna) 0 wordt gewoon gezien als reset waar dan netjes rekening mee gehouden wordt.
Het resetten maakt zelfs zo weinig uit dat zelfs een daily resettende entiteit gewoon in het energiedashboard als bron gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Septillion schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:07:
Misschien dat dat verklaart waarom ik er zo weinig over kan vinden, als het zo makkelijk is. Ik kon dat bijna niet geloven. Dank, ik ga de kabel gewoon omprikken en dan zie ik het wel, ik kan ook altijd nog een backup terugzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Get!em Yep, ook al zou ik altijd aanraden om een "langere" sensor te pakken, liefst lifetime, als je de optie hebt. Want als er dan om wat voor reden even geen communicatie hebt me HA dan zal deze energy later nog wel in HA terecht komen. Wel op verkeerde moment maar het is dan niet verloren. Want als de sensor reset als er geen communicatie is dan is het wel verloren.

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 03-07-2025 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:31

Vliegvlug

Flight Simple

Septillion schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:05:
@Vliegvlug Je moet dan ook niet het device renamen, maar elke entity apart.
Oke, dan was ik op het verkeerde been gezet door deze tekst van @Get!em ”Ga via Settings naar je Devices, en edit daar de naam van je entities.”

Ik moet dus naar Settings -> Entities en daar kan ik inderdaad ook een Name aanpassen terwijl iets lager een veld voor entity-id aanwezig is. Dat zal inderdaad de plek zijn die hij bedoelde.

Wel verwarrend dat er bij de Device instellingen ook enkel Name staat in het bovenste veld maar dat dus wel degelijk iets doet met een deel van het entity-id.
Want bij entities waar ik naam al van had aangepast staat nu bijvoorbeeld iets als sensor.<zelfverzonnen naam>_energy

Is me nu eigenlijk niet helemaal duidelijk wat die Name bij een device precies is, is dat dan een device-id?
En is het een heel groot probleem als ik die weer hernoem naar iets anders? Gaan er dan allerlei dingen stuk? :X

Want zie nu in dat namen zoals Eetkamer voor de lichtknopdimmer in de eetkamer niet een hele handige naam is als ik nog een ander device in de eetkamer krijg. ;)
Stamt nog uit de tijd dat ik enkel nog dimmers had en verder niets, in het automatisch gegenereerde dashboard van HA stonden toen allemaal onhandige namen die het device benoemde terwijl ik enkel wilde weten waar het licht zich bevond om de juiste lamp te kunnen bedienen :P

Heb alleen nog niet echt een idee wat wel handig is qua device naamgeving, gewoon die rare default namen houden?
Vind dat eerlijk gezegd ook niet heel handig want hoe weet ik dan wat wat is?
Dat is vaak lastig uit die namen te halen maar wel noodzakelijk om de juiste identity ergens aan te kunnen koppelen.
Als ik daar enkel Shelly_dimmer_fce43ca zie staan heb ik natuurlijk ook geen idee welke dimmer dat dan precies is en waar die zich bevindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:35:
[...]

Oke, dan was ik op het verkeerde been gezet door deze tekst van @Get!em ”Ga via Settings naar je Devices, en edit daar de naam van je entities.”

Ik moet dus naar Settings -> Entities en daar kan ik inderdaad ook een Name aanpassen terwijl iets lager een veld voor entity-id aanwezig is. Dat zal inderdaad de plek zijn die hij bedoelde.

Wel verwarrend dat er bij de Device instellingen ook enkel Name staat in het bovenste veld maar dat dus wel degelijk iets doet met een deel van het entity-id.
Want bij entities waar ik naam al van had aangepast staat nu bijvoorbeeld iets als sensor.<zelfverzonnen naam>_energy

Is me nu eigenlijk niet helemaal duidelijk wat die Name bij een device precies is, is dat dan een device-id?
En is het een heel groot probleem als ik die weer hernoem naar iets anders? Gaan er dan allerlei dingen stuk? :X

Want zie nu in dat namen zoals Eetkamer voor de lichtknopdimmer in de eetkamer niet een hele handige naam is als ik nog een ander device in de eetkamer krijg. ;)
Stamt nog uit de tijd dat ik enkel nog dimmers had en verder niets, in het automatisch gegenereerde dashboard van HA stonden toen allemaal onhandige namen die het device benoemde terwijl ik enkel wilde weten waar het licht zich bevond om de juiste lamp te kunnen bedienen :P

Heb alleen nog niet echt een idee wat wel handig is qua device naamgeving, gewoon die rare default namen houden?
Vind dat eerlijk gezegd ook niet heel handig want hoe weet ik dan wat wat is?
Dat is vaak lastig uit die namen te halen maar wel noodzakelijk om de juiste identity ergens aan te kunnen koppelen.
Als ik daar enkel Shelly_dimmer_fce43ca zie staan heb ik natuurlijk ook geen idee welke dimmer dat dan precies is en waar die zich bevindt.
Ik ga naar settings—>intergrations—>klik op device —>klik op de entity—>tandwieltje
Pagina: 1 ... 321 ... 325 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.