Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 320 ... 349 Laatste
Acties:

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik wil de waarde van het volume van de thuisaccu publiceren via mqtt maar ik krijg het niet voor mekaar.
Dit is wat ik publiceer:
payload: "{{ states('sensor.zendure1_electric_level') }}" in het topic homeassistant.

Echter krijg ik in mqtt-explorer gewoon dit weer te zien:
homeassistant = payload: "{{ states('sensor.zendure1_electric_level') }}"

Wat moet ik anders doen om de waarde erin te krijgen?

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ik had (dacht hier) eerder gepost over infrarood spul en had wat goede aanraders gehad. Maar ivm kopen van een huis en elke maand maar zo veel dingen kunnen doen nog niet aan toe gekomen. Nou zit ik te kijken naar switchbots om wat fysieke aparatuur te integreren (o.a. zonnescherm dat al hing bij aankoop) en zag dat zij dat aanraden via hun Hub 2/Hub Mini Matter Enabled. Deze kan ook infrarood commando's leren en uitgooien. Dat ziet er toch wat straker uit dan de IR blasters die ik eerder kreeg, en maakt de switchbots ook makkelijk te gebruiken (als het goed is).

Dus nu de vraag, iemand ervaring met de combi HA en Switchbots + Hub voor matter integratie en voor IR commando's naar apparaten die geen WiFi hebben maar wel (IR) afstandbedieningen?

[ Voor 6% gewijzigd door Cambionn op 23-06-2025 11:08 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:51
klump4u schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:20:
Ik wil de waarde van het volume van de thuisaccu publiceren via mqtt maar ik krijg het niet voor mekaar.
Dit is wat ik publiceer:
payload: "{{ states('sensor.zendure1_electric_level') }}" in het topic homeassistant.

Echter krijg ik in mqtt-explorer gewoon dit weer te zien:
homeassistant = payload: "{{ states('sensor.zendure1_electric_level') }}"

Wat moet ik anders doen om de waarde erin te krijgen?
Dit is een voorbeeld die bij mij werkt:
code:
1
payload: "\"{{states('input_number.charge_current')|round(0)}}\""

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:43
Kan iemand mij vertellen waar de debug log van de Conbee II Zigbee hub is te vinden?
Ik heb debug-logging ingeschakeld bij de integratie, maar bij het device overzicht blijft het log venster leeg.

Hoop daarmee verder te komen bij het zoeken naar een oplossing voor dit probleem:
JukeboxBill in "Merkwaardig probleem met Aqara T1 inbouwschakelaars"

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Knielen schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:50:
[...]

Dit is een voorbeeld die bij mij werkt:
code:
1
payload: "\"{{states('input_number.charge_current')|round(0)}}\""
Deze werkt ook niet bij mij.
Doe ik hem in de sjabloon-editor dan krijg ik een waarde echter bij publicatie in mqtt weer niet.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

• Belsj
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:05
Heb recent een home assistant opgezet in een te verbouwen woning. Voorlopig aangesloten op het wifi netwerk (zonder internetaansluiting). Werkt voor een groot gedeelte prima (had ook niet anders verwacht, want bij uitstek geschikt voor een lokaal draaiende oplossing). Echter, de file editor werkt niet. Als ik deze aanklik krijg ik een website te zien met allerlei hyperlinks, maar niet de normale versie. Als ik het goed lees heeft het iets te maken met het missen van css-files die HA toch ergens online moet halen, maar weet iemand hier een oplossing voor?

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:20
Ferra schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:50:
[...]

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Ik krijg namelijk wel connectie via de zehnder app met mijn comfoclime, maar ik krijg hem niet in home assistant…

Zie hieronder de app en het ardiuno boardje wat op de unit zit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sorry voor de hele late reactie. Ik heb volgende guide gevolgd: https://github.com/yoziru...in/docs/m5stack-atoms3.md

Voor een dikke 20 euro was ik klaar, volledig lokaal op een Wi-Fi netwerk zonder internet access.

[ Voor 6% gewijzigd door dotcom87 op 23-06-2025 08:07 ]

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:08
Quad schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:12:
Iemand anders hier ook dat wanneer je een card in een section aanpas, deze standaard de visibilty (indien geconfigureerd) weghaalt en de breedte terug op full width zet? Behoorlijk irritant.
Ja, heb ik ook. Is een bugje ergens.

Home Assistant configuratie

• TheFes
klump4u schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:16:
[...]

Deze werkt ook niet bij mij.
Doe ik hem in de sjabloon-editor dan krijg ik een waarde echter bij publicatie in mqtt weer niet.
Wat is je volledige config? Doe je dit bijvoorbeeld als tap action op een knop in je dashboard?
Tap actions ondersteunen namelijk geen templates.

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
oltk schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:30:
[...]

De twee redenen die ik had om 2 jaar geleden naar Z2M te gaan:
1. mijn conbee stick deed het ineens niet meer. En ik moest in een nieuwe stick alle 60 devices opnieuw pairen. Ik baalde als een stekker. Z2M beloofde toen dat ik een identieke stick kon gebruiken (iets met een nummer flashen) om alle gepairede devices te kunnen overnemen. En aangezien de WAF toen even heel laag was kocht ik 2 sonoff P sticks en ging ik voor Z2M
Dat kan met ZHA dus ook, hier ligt een extra CC2652 in de meterkast voor dergelijke situaties.
2. Ook acceptatie in huis: als HA eruit ligt (afgelopen jaar 2 x gehad, 1x door een update van HA en 1x door een update van z2m naar 2.0) werken de lichten niet meer: ik kan de schakelaars niet meer de lichten laten bedienen. ...Behalve de direct gekoppelde schakelaars aan de lichten (via het koppelen van de schakelaars aan een groep lichten in het zigbee2mqtt dashboard). Ik kan nu dus de meeste lichten rechtstreeks bedienen vanuit de schakelaar, zonder HA, en automations loslaten op dezelfde lichten (wordt donker, TV gaat aan, licht uitdoen want er is niemand in huis, etc)
Ook dat kan met ZHA, althans het koppelen van een schakelaar aan een lamp zodat deze "stand alone" kan opereren. Het maken van "automations" (wist niet eens dat het kon in Zigbee2MQTT) is leuk maar dat zou ik zelf niet op meerdere plekken willen hebben, daar heb ik Home Assistant immers voor.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:42
-Casper schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:36:
[...]

Dit ziet er wel goed uit. Heb je die knoppen zelf gebouwd mbv een 3D printer of kant en klaar ergens gekocht?
Deze heb ik zelf geprint en gesoldeerd. Werkt prima!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:53
Ik heb onze schuurdeur voorzien van een Aqala U200 deurslot. Deze wil ik natuurlijk ook met HA aansturen. Ik heb nog helemaal geen Thread/Matter hubs/(Open)Thread border routers in huis. Dus ik heb nu de HA Skyconnect gekocht. Mijn HA server staat op zolder en is middels een ethernet kabel aangesloten op mijn thuisnetwerk, welke goede wifi dekking heeft in de schuur.

Ik denk te hebben begrepen dat als ik in mijn netwerk een Thread border router heb, Matter ondersteunende apparaten over de wifi band verbinding kunnen maken. Klopt dat? Of moet ik de HA server verplaatsen naar de schuur, zodat het slot fysiek in de buurt is van de HA server met de Skyconnect dongle?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:03
Als je een tread border router hebt dan is de enige noodzaak dat die border router kan verbinden met je wifi netwerk.
Dus als je wifi bereik hebt waar de HA server staat moet het gaan werken.

En uiteraard moet je die sky connect wel voorzien van de thread firmware.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:23

paQ

Kan me iemand vertellen waarom een long-press -voor mijn gevoel plotseling- niet meer werkt in kiosk mode op fully kiosk browser?

Zelfs als ik de hold-action specificeer werkt alleen de toggle :?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- type: image
  entity: light.ajax_woonkamer_dimmer
  tap_action:
    action: toggle
  hold_action:
    action: more-info
  style:
    top: 52%
    left: 21%
    width: 25%
    '--divider-color': none

Ik heb de tablet al opnieuw opgestart en de cache geleegd, maar dat helpt niks.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Opperhoof nee, dat klopt niet. Je Thread-router zorgt voor de overgang van je Thread-netwerk (wat stiekem erg op zigbee lijkt) naar iets anders, in dit geval naar usb en via HA potentieel naar de rest van je lokale netwerk (ethernet dan wel wifi, dat maakt niks uit).

Zoals jij het hebt bedacht dat je slot via wifi naar de Thread-router gaat, dat is dus niet zo. De route is: Slot (draadloos via Thread) > Skyconnect > Home Assistant. Niet Slot (draadloos via wifi) > Skyconnect.
Ben(V) schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:34:
Als je een tread border router hebt dan is de enige noodzaak dat die border router kan verbinden met je wifi netwerk.
Dus als je wifi bereik hebt waar de HA server staat moet het gaan werken.
En dat het Thread device (het slot) binnen het bereik van de Thread-router is, is ook best noodzakelijk :P

[ Voor 31% gewijzigd door Gizz op 23-06-2025 10:31 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-11 15:43
Iemand ervaring met het opzetten van HA in combinatie met Docker op TrueNAS Scale?
Ik krijg tijdens de onboarding bij de sectie "Help us help you" krijg ik de error "Failed to save: Unknown command."

Ik wil deze HA instance gaan gebruiken voor wat test dingetjes zodat mijn hoofd HA (die draait op een lossen thin client) niet al te veel vervuild.

Ik heb meerdere containers draaien (allemaal via Portainer), en die geven geen issues, dus de rechten zouden (lijkt mij) goed moeten staan.

Ik gebruik de volgende compose file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
services:
  homeassistant:
    container_name: homeassistant
    network_mode: host
    image: homeassistant/home-assistant:latest
    volumes:
      - /mnt/POOL/docker_data/stacks/HomeAssistant/config:/config
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
      - /run/dbus:/run/dbus:ro
    restart: unless-stopped
    privileged: true

[ Voor 8% gewijzigd door AWEF op 23-06-2025 11:28 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@AWEF ik kom meerdere issues tegen met deze foutmelding (voorbeeldje), maar die zijn allemaal closed dus daar heb je niet zo veel aan.

Misschien een rechtendingetje, dat de docker user geen schrijfrechten heeft? Je kunt eens de image van linuxserver proberen, die heeft standaard PGID en PUID ingebouwd.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• AWEF
Gizz schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:37:
@AWEF ik kom meerdere issues tegen met deze foutmelding (voorbeeldje), maar die zijn allemaal closed dus daar heb je niet zo veel aan.

Misschien een rechtendingetje, dat de docker user geen schrijfrechten heeft? Je kunt eens de image van linuxserver proberen, die heeft standaard PGID en PUID ingebouwd.
Het image van LinuxServer geprobeerd, maar daar krijg ik dezelfde error.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:48
paQ schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:18:
Kan me iemand vertellen waarom een long-press -voor mijn gevoel plotseling- niet meer werkt in kiosk mode op fully kiosk browser?

Zelfs als ik de hold-action specificeer werkt alleen de toggle :?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- type: image
  entity: light.ajax_woonkamer_dimmer
  tap_action:
    action: toggle
  hold_action:
    action: more-info
  style:
    top: 52%
    left: 21%
    width: 25%
    '--divider-color': none

Ik heb de tablet al opnieuw opgestart en de cache geleegd, maar dat helpt niks.
Ik kan dit hier thuis niet reproduceren, 2 devices met FKB en werkt zoals verwacht

Sometimes you need to plan for coincidence

• paQ

paQ

Hmmbob schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:53:
[...]

Ik kan dit hier thuis niet reproduceren, 2 devices met FKB en werkt zoals verwacht
Dus bij jou werkt het gewoon via FKB?

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:43
Ik ben vandaag overgestapt van Odido naar Delta en heb een nieuwe router gekregen. Voor de wissel werkte alle integraties zonder problemen, maar nadat ik de nieuwe router had opgehangen zijn er een aantal integraties die niet meer op willen starten en de foutmelding "failed setup" geven. De integraties die wel opstarten, maar data van het internet plukken, bijvoorbeeld "Afvalwijzer" geven ook geen data in HA.
Er hangt nu een nokia XS-2426G-B router in de kast. Ik heb op de router zelf nog niks aangepast qua instellingen. Het internet werkt in huis verder wel en via Tailscale kan ik HA ook bereiken als ik niet op de wifi zit.

Wat heb ik al geprobeerd:
- Tailscale in HA uitzetten.
- Adguard home in HA uitzetten.
- Vast IP adres toewijzen aan HA.
- Integratie opnieuw installeren. Dit zorgt er alleen maar voor dat ik de integratie daarna niet meer kan installeren.
- Na alle wijzigingen herstarten.
- Router herstarten.

Heeft iemand een idee waar dit probleem aan kan liggen?

[ Voor 3% gewijzigd door jordyc op 23-06-2025 14:24 ]

• bjoran123
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-11 15:40
jordyc schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:23:
Ik ben vandaag overgestapt van Odido naar Delta en heb een nieuwe router gekregen. Voor de wissel werkte alle integraties zonder problemen, maar nadat ik de nieuwe router had opgehangen zijn er een aantal integraties die niet meer op willen starten en de foutmelding "failed setup" geven. De integraties die wel opstarten, maar data van het internet plukken, bijvoorbeeld "Afvalwijzer" geven ook geen data in HA.
Er hangt nu een nokia XS-2426G-B router in de kast. Ik heb op de router zelf nog niks aangepast qua instellingen. Het internet werkt in huis verder wel en via Tailscale kan ik HA ook bereiken als ik niet op de wifi zit.

- Integratie opnieuw installeren. Dit zorgt er alleen maar voor dat ik de integratie daarna niet meer kan installeren.
- Router herstarten.

Hoe draai je je HA?

Kan je niet router weer zo instellen dat hij zelfde IP range oppakt en dan HA zelf IP geven als wat je voorheen had?

• jordyc
bjoran123 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:27:
[...]

Hoe draai je je HA?

Kan je niet router weer zo instellen dat hij zelfde IP range oppakt en dan HA zelf IP geven als wat je voorheen had?
Ik draai HA op een HA green en ik heb HA al hetzelfde IP adres weer gegeven als dat hij had.

• TheFes
jordyc schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:34:
[...]

Ik draai HA op een HA green en ik heb HA al hetzelfde IP adres weer gegeven als dat hij had.
Gebruikt je nieuwe router wel dezelfde IP range?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

TheFes schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:36:
[...]

Wat is je volledige config? Doe je dit bijvoorbeeld als tap action op een knop in je dashboard?
Tap actions ondersteunen namelijk geen templates.
Nee ik wil gewoon iedere 5 minuten de volume stand van mijn thuis accu bechikbaar maken via mqtt voor een sensor in Domoticz, ik draai HA op een NUC.

• jordyc
Voor zo ver ik snap/kan zien wel. Het ip4 adres is hetzelfde en de range ook. Enige verschil is dat de router op .254 zit ipv .1 waar de vorige router op zat.

Edit: Ik heb het opgelost. De router had dus een verkeerd IP adres. Dit heb ik aangepast en nu doet alles het weer.

[ Voor 27% gewijzigd door jordyc op 23-06-2025 14:54 ]

• Hmmbob
paQ schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:21:
[...]

Dus bij jou werkt het gewoon via FKB?
Ja, dat zeg ik letterlijk :+

• bjoran123
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-11 15:40
jordyc schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:48:
Voor zo ver ik snap/kan zien wel. Het ip4 adres is hetzelfde en de range ook. Enige verschil is dat de router op .254 zit ipv .1 waar de vorige router op zat.

Edit: Ik heb het opgelost. De router had dus een verkeerd IP adres. Dit heb ik aangepast en nu doet alles het weer.
aah top dat je het gevonden hebt! succes :-D

• TheFes
klump4u schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:47:
[...]

Nee ik wil gewoon iedere 5 minuten de volume stand van mijn thuis accu bechikbaar maken via mqtt voor een sensor in Domoticz, ik draai HA op een NUC.
Dan nogmaals, wat is je volledige config van het script/automation/whatever waarmee je deze payload verstuurt.

• paQ

paQ

Hmmbob schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:09:
[...]

Ja, dat zeg ik letterlijk :+
naja, bijna dan :+

Ik kom er net achter dat ie het op die tablet in een chrome browser ook niet doet :?

• Hmmbob
paQ schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:48:
[...]

naja, bijna dan :+

Ik kom er net achter dat ie het op die tablet in een chrome browser ook niet doet :?
Tja, dan zit het waarschijnlijk ergens in je config. Een plugin, iets in je theme, t kan vanalles zijn.

edit: gebruik je toevallig de lovelace plugin "Kiosk Mode"? En indien ja: heb je block_context_menu aangezet?

[ Voor 16% gewijzigd door Hmmbob op 23-06-2025 16:03 ]

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:41

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

jordyc schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:23:

- Router herstarten.

en controleer ook of je niet in de cgnat pool zit... [Delta/Caiway] CGNat wordt toegepast op bestaande verbinding

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

• SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-11 18:56
Hallo ik lees uit een applicatie een tijd uit, alleen deze heeft geen tijd classe.
Hij leest 1600.0 uit en dit zou dan 16:00h zijn, hoe krijg ik dit goed zichtbaar.
Ik ben al even bezig geweest, maar geen idee hoe ik de goede waarde te zien krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYbLXqYlCDdq0TVd9tHk5Ztu8kE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ciq12QSYponGdgzbtMm9gPIu.png?f=fotoalbum_large

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

• TheFes
SnarfB schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:59:
Hallo ik lees uit een applicatie een tijd uit, alleen deze heeft geen tijd classe.
Hij leest 1600.0 uit en dit zou dan 16:00h zijn, hoe krijg ik dit goed zichtbaar.
Ik ben al even bezig geweest, maar geen idee hoe ik de goede waarde te zien krijgt.

[Afbeelding]
Optie:
code:
1
2
3
{% set time = states('number.deyeinventermaster_timezone1_time') %}
{% set num = time | int(0) | string %}
{{ (num[:-2] ~ ':' ~ num[-2:]) if time | is_number else time }}

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:01
Misschien niet helemaal gerelateerd aan het topic, of toch wel ;)

Ik heb recent mijn trap laten renoveren. Hierbij hebben ze deze led verlichting ingebouwd. https://www.actielaminaat...ening-en-dimmer/mfvoeding

Merk is Mexform, kan er niet heel veel over vinden online helaas. Echter zitten er 2 afstandbedieningen bij die ik wil automatiseren. Ze communiceren met de voeding middels 433mhz.

Wellicht heeft iemand nog een Sonoff 433 bridge v1 liggen (zwarte case) ? Die er niets meer mee doet en van de hand wil doen?

Reden dat ik opzoek ben naar een V1 is de mogelijkheid om (zonder al te veel moeite) de Portisch firmware erop te zetten om zo ook andere 433 protocollen te ondersteunen, en zo de kans te vergroten dat ik mijn afstandsbedieningen kan "automatiseren".

Of als iemand anders een goede optie kent ook helemaal goed, heb nog een paar ESP32 bordjes liggen maar zie door de bomen het bos niet meer met welke transmitter / receiver combi ik zou moeten nemen hedendaags. Internet is nogal verdeeld over mogelijkheden en welke wel/niet met ESPHome werken.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

TheFes schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:27:
[...]

Dan nogmaals, wat is je volledige config van het script/automation/whatever waarmee je deze payload verstuurt.
Dit heb ik nu en dat werkt wel, middag klooien en proberen maar toch gelukt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- alias: Zendure Volume 
  trigger:
    - platform: time_pattern
      minutes: /1
  action:
    - service: mqtt.publish
      data:
        topic: domoticz/live
        qos: "0"
        evaluate_payload: true
        payload: >- 
          { "command": "udevice", "idx": 385, "nvalue": 0, "svalue": "{{ 
          states('sensor.zendure1_electric_level') }}"}
  mode: single

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:49
@jordyc Delta doet inderdaad CGNat. Je moet ze bellen en vragen of je niet echt toch een eigen IP-adres kan krijgen. Ze kunnen dat wel, maar doen dat standaard niet.

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-11 11:43
Fragger123 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:02:
Misschien niet helemaal gerelateerd aan het topic, of toch wel ;)

Ik heb recent mijn trap laten renoveren. Hierbij hebben ze deze led verlichting ingebouwd. https://www.actielaminaat...ening-en-dimmer/mfvoeding

Merk is Mexform, kan er niet heel veel over vinden online helaas. Echter zitten er 2 afstandbedieningen bij die ik wil automatiseren. Ze communiceren met de voeding middels 433mhz.

Wellicht heeft iemand nog een Sonoff 433 bridge v1 liggen (zwarte case) ? Die er niets meer mee doet en van de hand wil doen?

Reden dat ik opzoek ben naar een V1 is de mogelijkheid om (zonder al te veel moeite) de Portisch firmware erop te zetten om zo ook andere 433 protocollen te ondersteunen, en zo de kans te vergroten dat ik mijn afstandsbedieningen kan "automatiseren".

Of als iemand anders een goede optie kent ook helemaal goed, heb nog een paar ESP32 bordjes liggen maar zie door de bomen het bos niet meer met welke transmitter / receiver combi ik zou moeten nemen hedendaags. Internet is nogal verdeeld over mogelijkheden en welke wel/niet met ESPHome werken.
Wat wil je precies automatiseren?

Alleen aan/uit, schakel met bijvoorbeeld een ESP32 en relais.
Ook dimmen, vervang de huidige dimmer door een slimme dimmer die Home Assistant direct herkent (Zigbee, Wi-Fi, MQTT…).

Sig

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Fragger123 aanvullend op de terechte vragen van @treative: wil je dat de bijgeleverde afstandsbedieningen blijven werken, of mogen die weg?

En met de informatie op de pagina die je gaf kun je inderdaad weinig. Ik zou beginnen met kijken wat er op de adapter en dimmer staat zodat je in ieder geval weet of je met constante spanning of constant vermogen te maken hebt (en welke spanning en vermogen) :)

edit: op andere sites lijk ik te vinden dat het om een 12V voeding en ledjes gaat. Dan zou je die dimmer eruit kunnen gooien en kunnen vervangen door bijvoorbeeld een Shelly Plus RGBW PM of een WLED-controller of een 12V zigbee controller, of..., dan kun je ook blijven dimmen. Mits je het dus niet erg vindt dat de nu meegeleverde afstandsbedieningen het niet meer doen. Maar waarom zou je op een knop willen drukken als je alles kan automatiseren met bewegingssensoren en HA? ;)

De route met een wifi/zigbee/z-wave controller heeft ook de potentie om betrouwbaarder te werken dan een 433Mhz-signaal waarbij je geen bevestiging hebt dat de controller het commando heeft ontvangen.

[ Voor 41% gewijzigd door Gizz op 24-06-2025 11:44 ]

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:01
Ja thanks, daar had ik ook al aan gedacht inderdaad en het miste uit mijn eerste bericht.

Wellicht is het een optie, en kan ik de originele remotes gebruiken. Ik heb namelijk ook al een rtl_443 container draaien voor wat andere 433 devices. Tot op heden nog geen berichten kunnen decoden van de remotes though.

Ga ik eerst even overleggen met de vrouw des huizes of het acceptabel is dat de afstandsbedieningen mogelijk wegvallen ;)

Thanks voor de input.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:28
Ortep schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 18:43:
Ik ben aan de slag gegaan met de KNMI integratie uit HACS. Dat werkt prima en ik haal de info er uit die ik nodig heb.
Om mijn zonwering te gebruiken kijk ik naar de KNMI Solar irradiance. Zodra die te hoog word gaat de zonwering dicht. Dat werkt zoals verwacht.
Zou je deze willen delen?

Ik had het onderstaande maar werkte niet lekker:
Trigger: 10:00
Condition: max temp vandaag > x
Action: sluit rolluiken

Maar ik zie dat die max temp vandaag helemaal niet klopt, hij ging vanmorgen de rolluiken sluiten ondanks dat het max 23c wordt vandaag, de max temp stond echter op 26c??

• HuismAndrĆ©
  • Laatst online: 19:59

HuismAndrƩ

-Pardon my French, I'm Dutch-

tlpeter schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:09:
[...]

@jordyc Delta doet inderdaad CGNat. Je moet ze bellen en vragen of je niet echt toch een eigen IP-adres kan krijgen. Ze kunnen dat wel, maar doen dat standaard niet.
En die aanpassing moet gebeuren terwijl het originele Nokia modem is aangesloten (belangrijk voor diegene die, zoals ik, een eigen modem gebruiken). Zie ook het Delta topic (sowieso erg handig om dat topic even door te nemen als je van plan bent met een eigen modem te gaan werken). [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

[ Voor 11% gewijzigd door HuismAndrƩ op 24-06-2025 13:37 ]

AndrƩ Huisman (www.new-line.nl)

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:28
Ottooo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:09:
Zijn er mensen die hun zonneschermen, screens o.i.d. automatisch openen en sluiten?

Mijn idee voor mijn automation is dat als er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan, dat dan de screens automatisch sluiten. En in het verlengde daarvan, dat ze ook automatisch openen. In 1 of 2 automations maakt mij niet zoveel uit, dat het werkt is het belangrijkste. Hoofddoel is dan om dit automatisch te laten uitvoeren indien wij niet thuis zijn (op vakantie). Als we thuis zijn bedienen we ze meestal toch zelf.

Nu heb ik de volgende triggers bedacht waaraan voldaan moet worden om de screens te laten sluiten (en voor het openen het tegenovergestelde):
- Azimut van de zon (als de positie van de zon tussen waarde x en y is)
- Windkracht niet te hoog (van buienradar)
- Geen neerslag (van buienradar)
- zonintensiteit boven een bepaalde waarde (buienradar)
- buitentemperatuur boven een bepaalde waarde (buienradar)

Deze heb ik stuk voor stuk ook als condition toegevoegd zodat aan alle voorwaarden moet worden voldaan, samen met een 'afwezigheidsschakelaar' (input_boolean).

Als hier aan voldaan wordt, start ik een script om de screens te sluiten. Op dit moment staat deze nog als test ingesteld op het sturen van een bericht naar mijn mobiel (zo wil ik ook testen of de opgegeven waarden een beetje voldoen of dat ik die nog wat moet aanpassen).
Als ik tevreden ben met de automation pas ik dit aan zodat de automation de screens ook echt sluit. (Vandaar ook dat de afwezigheidsschakelaar momenteel op "off" staat, zodra het naar wens werkt zet ik die op "on" :) )

Waar ik nu een beetje tegenaan loop is dat ik niet wil dat bijvoorbeeld bij wisselende omstandigheden de screen om de haverklap openen en sluiten. Heeft iemand iets vergelijkbaars gemaakt waar ik misschien wat inspiratie uit kan halen? :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: zonneschermen_omlaag
description: ""
triggers:
  - trigger: template
    value_template: "{{ 115 < state_attr('sun.sun', 'azimuth') < 275 }}"
    value_template: "{{ states('sensor.buienradar_wind_force') | float < 8 }}"
    value_template: "{{ states('sensor.buienradar_precipitation') | float < 0.1 }}"
    value_template: "{{ states('sensor.buienradar_irradiance') | float > 300 }}"
    value_template: "{{ states('sensor.buienradar_temperature') | float > 18 }}"
conditions:
  - condition: template
    value_template: "{{ 115 < state_attr('sun.sun', 'azimuth') < 275 }}"
    value_template: "{{ states('sensor.buienradar_wind_force') | float < 8 }}"
    value_template: "{{ states('sensor.buienradar_precipitation') | float < 0.1 }}"
    value_template: "{{ states('sensor.buienradar_irradiance') | float > 300 }}"
    value_template: "{{ states('sensor.buienradar_temperature') | float > 18 }}"
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.afwezigheidsmodus
    state: "off"
actions:
  - metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: script.cover_close
    action: script.turn_on
mode: single
Ik ben bezig met een vergelijkbare automation.

Mijn probleem is dat in mijn buienradar integratie er geen sensor.buienradar_precipitation zit. Hebben anderen dat ook?

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:23
Maeslant schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:52:
[...]

Ik ben bezig met een vergelijkbare automation.

Mijn probleem is dat in mijn buienradar integratie er geen sensor.buienradar_precipitation zit. Hebben anderen dat ook?
Mogelijk staat deze sensor uit.
Even zoeken op buienradar_precipitation op de entiteiten pagina http://homeassistant.local:8123/config/entities,

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• TheFes
marnie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:07:
[...]

Even zoeken op buienradar_precipitation op de entiteiten pagina http://homeassistant.local:8123/config/entities,
Je kunt hiervoor ook een My-link gebruiken. Die werkt ook voor gebruikers die HA remote bereiken, ow waarbij om een andere reden homeassistant.local niet werkt.

https://my.home-assistant.io/redirect/entities/

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:28
marnie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:07:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ie3GP48cH9aox7LRj23L6c_6oaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Heg0yu9RALe4ejHjfGEqFNnw.png?f=fotoalbum_large

Hier kan ik dus sensors enablen, maar hij staat er niet tussen.

Doe ik iets fout?

• marnie
Maeslant schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:57:
[...]

[Afbeelding]

Doe ik iets fout?
Ik gebruik sensor.buienradar_irradiance voor zonintensiteit (W/m2)

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-11 13:04
Maeslant schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:57:
[...]

[Afbeelding]

Doe ik iets fout?
Je moet die Preciptation Intensity hebben. Dat moet hem zijn.

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-11 21:08
Fragger123 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:52:
Ja thanks, daar had ik ook al aan gedacht inderdaad en het miste uit mijn eerste bericht.

Wellicht is het een optie, en kan ik de originele remotes gebruiken. Ik heb namelijk ook al een rtl_443 container draaien voor wat andere 433 devices. Tot op heden nog geen berichten kunnen decoden van de remotes though.

Ga ik eerst even overleggen met de vrouw des huizes of het acceptabel is dat de afstandsbedieningen mogelijk wegvallen ;)

Thanks voor de input.
De huidige afstandsbedieningen. Want als je een Zigbee controller neemt kan je ook kiezen voor een draadloze schakelaar die je aan de muur plakt (zoals IKEA die ook heeft) en waarmee je aan/uit maar ook met lang indrukken kan dimmen. Dus niet alleen een automation die reageert op presence, licht, dag/nacht. Ook fysieke apparaten zijn dan nog steeds mogelijk

Zo heb ik een loeioude set leds langs de trap ingeregeld. Gewone domme dimbare leds die in de nacht iets minder licht geven bij beweging dan overdag.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Card Nox schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:57:
[...]

Zou je deze willen delen?
Ik gebruik deze https://gist.github.com/d...e04dd9a793cba5b841ab63f83
voor de covers.

Het is eenvoudig, maar de meest gebruikte heeft zoveel mogelijkheden dat hij ingewikkelder is geworden dan heel HA.

Ik wil alleen als de zon in een bepaalde hoek staat en boven de huizen uit komt dat lamellen dicht als het warm is

[ Voor 32% gewijzigd door Ortep op 25-06-2025 08:40 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:21
Shattering schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:56:
[...]

Allemaal niet nodig - je staart gewoon Claude, in je HA map. Automatisch zal hij dan alles uitlezen en zien hoe alles gekoppeld is.
Zelf ben ik parallel hieraan ook aan de slag gegaan met claude code draaien op home assistant. Ja, het is niet gratis, maar ik denk dat het gebruik van claude code veruit het beste is wat ik ooit heb kunnen doen voor home assistant. Ik heb in de afgelopen paar dagen een complete chaotische set yamls omgetoverd naar een gestructureerde aanpak met test/dev functionaliteit. Ik heb hem automations laten schrijven met functionaliteiten waar ik zelf nog niet eens aan heb gedacht, laat staan dat ik het kon coden, en binnenkort wordt ook gestart met het opschonen/gestructureerd renamen van devices entiteiten, history, etc.

Allemaal zaken die handmatig honderden uren zouden kosten, en ik nu in een rustig dagje op het werk tussendoor gedaan heb. Het is vooral een beetje babysitten en een beetje in de gaten houden of Claude geen grove fouten maakt.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:49

Vliegvlug

Flight Simple

CappieL schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:00:
[...]

Snap ik...
HA kan wel goed omgaan met dubbele namen, maar ik denk dat het een user-error is geweest.
Als je de functie "Add to dashboard" gebruikt, krijg je het venster "Choose a view" en daarin kun je het dashboard kiezen (met al dan niet het gewenste tabblad). Ik denk dat je daar wellicht te snel een keuze hebt gemaakt (omdat ze beide dezelfde naam hebben).
In de eerste dropdown kies je een "Overview" of "Luchtkwaliteit" dashboard en daarna het tabblad.
In eerste instantie had ik enkel het extra tabblad genaamd "Luchtkwaliteit" aangemaakt, nog niet het dashboard en durf te zweren dat ik er toen helemaal geen optie met die naam tussen zag staan.
Maar zal inderdaad wel een fout van mijn kant zijn want ik krijg het niet gereproduceerd na het wissen van zowel het dashboard als het tabblad van die naam want zie dan netjes "Luchtkwaliteitā€ als optie onder het standaard dashboard verschijnen. Kan ook zijn dat het eerst ingeklapt stond en nu standaard uitgeklapt.

Hoe dan ook; het is nu gelukt! :)
Heb voor de tabblad optie gekozen want dat is simpeler in de HA app, kwestie van naar rechts swipen om er te komen (y)

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:22
scoobs schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:14:
[...]

Zelf ben ik parallel hieraan ook aan de slag gegaan met claude code draaien op home assistant. Ja, het is niet gratis, maar ik denk dat het gebruik van claude code veruit het beste is wat ik ooit heb kunnen doen voor home assistant. Ik heb in de afgelopen paar dagen een complete chaotische set yamls omgetoverd naar een gestructureerde aanpak met test/dev functionaliteit. Ik heb hem automations laten schrijven met functionaliteiten waar ik zelf nog niet eens aan heb gedacht, laat staan dat ik het kon coden, en binnenkort wordt ook gestart met het opschonen/gestructureerd renamen van devices entiteiten, history, etc.

Allemaal zaken die handmatig honderden uren zouden kosten, en ik nu in een rustig dagje op het werk tussendoor gedaan heb. Het is vooral een beetje babysitten en een beetje in de gaten houden of Claude geen grove fouten maakt.
Ik heb daar laatst dus ook naar gekeken maar de readme van Claude ging toch even mijn pet te boven. Is er ergens een overzichtelijke handleiding om te volgen? Denk dat ik er best wel wat winst mee kan halen.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ben nu bezig mijn luchtkwaliteitsmeters samen te brengen op het ā€œLuchtkwaliteitā€ tabblad van mijn dashboard en vind dat ook weer een perfect voorbeeld van het niet intuĆÆtief zijn van de HA interface. :|

Deze Awair Element luchtkwaliteitsmeter wordt nu zo weergegeven op het tabblad (kijk even door de edit mode heen, heb geen nieuwe screenshot gemaakt omdat ik deze al had ;) )
Luchtkwaliteit Dashboard tab
Waarbij de titel van het blok ā€œAwair Element (81180)ā€ is maar ook alle waarden daaronder worden weergegeven door een tekst startend met ā€œAwair Element (81180)ā€ wat zinloos is want op de card zie ik nu voor elke meetwaarde enkel ā€œAwair Element (ā€¦ā€ staan terwijl ik daar natuurlijk de tekst die betrekking heeft op wat hij meet wil zien; ā€œCO2ā€, ā€œLuchtvochtigheidā€, etc.
Maar dat valt nu allemaal weg omdat het helemaal achteraan staat.

Dus ik denk ik edit die entries met het potloodje en pas de naam aan, easy peasy ;)
Bij deze bijv de lange tekst ā€œAwair Element (81180) Carbon dioxideā€
HA - Edit Title Card configuration
Aangepast naar simpelweg ā€œCO2ā€.

En zo ook voor de rest van de waarden maar dat had niet bepaald het gewenste effect; namelijk dat er nu helemaal geen waarden meer worden weergegeven omdat het de entiteit naam is die je daar aanpast en niet de display naam. :X
Waarom zou ik vanuit deze plek in de interface überhaupt een willekeurige entity naam willen kunnen ingeven (die niet bestaat en dus altijd tot een weergave fout leidt), en is er tegelijkertijd geen optie om een display name in te vullen 8)7
Ik zit hier toch in een interface voor het weergeven van zaken in mijn dashboard, niet in device configuratie! ;(

Of beter nog, maak gelijk een goede displayname op basis van device- en entiteitnaam zodat de gebruiker het niet sowieso hoeven aan te passen, want kan me niet voorstellen dat de huidige standaardweergave voor het meerendeel van de gebruikers handig is.

Het zal ongetwijfeld kunnen om de weergavenaam aan te passen maar nu moet ik voor zoiets simpels als het een beetje normaal kunnen weergeven van device waarden op een dashboard op internet gaan zoeken terwijl dat bij goed GUI design helemaal niet nodig zou zijn geweest.
Erg jammer en gemiste kans van HA voor een soepele gebruikerservaring.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-11 12:24
@Vliegvlug: een hoop tekst, maar snap niet helemaal wat je bedoelt. Iets over naamgeving.
Als je in bulk namen wilt aanpassen, kun je dat sneller in YAML-modus.

Zoveel mensen, zoveel wensen... Ikzelf herken niet de functionaliteit die je graag zou willen.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vliegvlug schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:05:
Bij deze bijv de lange tekst ā€œAwair Element (81180) Carbon dioxideā€
[Afbeelding: HA - Edit Title Card configuration]
Aangepast naar simpelweg ā€œCO2ā€.

En zo ook voor de rest van de waarden maar dat had niet bepaald het gewenste effect; namelijk dat er nu helemaal geen waarden meer worden weergegeven omdat het de entiteit naam is die je daar aanpast en niet de display naam. :X
Dat klopt, dat wordt ook duidelijk aangegeven doordat je in het veld entity aan heht werk bent. Niet in een veld dat naam heet.
Waarom zou ik vanuit deze plek in de interface überhaupt een willekeurige entity naam willen kunnen ingeven (die niet bestaat en dus altijd tot een weergave fout leidt)
Omdat deze plek de tile card is die je aan het instellen bent. Je kunt hier instellen welke entities in de tile card weergegeven moeten worden.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

CappieL schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:17:
@Vliegvlug: een hoop tekst, maar snap niet helemaal wat je bedoelt. Iets over naamgeving.
Als je in bulk namen wilt aanpassen, kun je dat sneller in YAML-modus.
Ik geef toe dat het veel tekst is maar komt simpelweg op dit neer:
  1. Ik voeg een device toe aan een dashboard en de standaardweergave is op zijn zachtst gezegd suboptimaal
  2. Ik wil de weergave aanpassen en dat blijkt niet te kunnen vanuit de interface
Van de zotte dat je dat via een yaml zou moeten doen als het geen bulk is en is voor een reguliere gebruiker zoals ik die geen programmeur is zeker niet sneller. Nooit wat gedaan met yaml ook.

Bevestigd alleen maar weer wat ik al eerder heb gezegd dat HA gericht is op programmeurs en niet makkelijk te gebruiken voor normale gebruikers.
Zoveel mensen, zoveel wensen... Ikzelf herken niet de functionaliteit die je graag zou willen.
Jij vind die standaard displayname weergave dus prima?
Dat je de naam van de waarde die wordt weergegeven niet kan lezen omdat de devicenaam ervoor wordt gezet?

Zou kunnen natuurlijk maar voor meerderdeel van de mensen zal dat niet zo zijn durf ik wel te gokken. ;)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Gizz schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:25:
[...]

Dat klopt, dat wordt ook duidelijk aangegeven doordat je in het veld entity aan heht werk bent. Niet in een veld dat naam heet.
Dat zag ik daarna ook staan maar is niet wat ik daar zou verwachten vandaar dat ik er eerst overheen las.
Maar dan nog, waar is de displayname optie…
[...]

Omdat deze plek de tile card is die je aan het instellen bent. Je kunt hier instellen welke entities in de tile card weergegeven moeten worden.
Dat blijkt inderdaad, en is een noodzakelijke functie maar de optie hoe je dat vervolgens weergeeft ontbreekt compleet en dat is mijn punt waar je aan voorbij gaat.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vliegvlug schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:29:
[...]

Ik wil de weergave aanpassen en dat blijkt niet te kunnen vanuit de interface
Met je eens dat het onhandig is dat hij de default Device naam + entity naam gebruikt, waardoor de tekst altijd afkapt, maar de reden is, dat je van sommige devices er meerdere kunt hebben en je dus 10x dezelfde entities hebt van alle 10 devices.

Je kunt de (weergave) naam overigens prima in de weergave via userinterface aanpassen.

In Edit mode, in je edit van je card: in je specifieke screenshot: klik op de harmonica "Inhoud"/"Content" en daar kun je "Naam" en "Icoon" (en kleur en andere weergave dingen) aanpassen.

Vervolgens kun je bij "Interactions" nog het gedrag aanpassen als je de card aanklikt. Default: zie geschiedenis. Maar bij een schakelaar kun je ook schakelen kiezen of een selector.

De andere methode om de naam te wijzigen:
Ga via Settings naar je Devices, en edit daar de naam van je entities. Dus niet je entity-id aanpassen, maar de weergave naam. Dan zal hij overal waar je de naam in je dashboard nog niet hebt gecustomised die nieuwe weergave naam weergeven.

[ Voor 29% gewijzigd door Get!em op 25-06-2025 11:49 ]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-11 12:24
[...]

Jij vind die standaard displayname weergave dus prima?
Dat je de naam van de waarde die wordt weergegeven niet kan lezen omdat de devicenaam ervoor wordt gezet?

Zou kunnen natuurlijk maar voor meerderdeel van de mensen zal dat niet zo zijn durf ik wel te gokken. ;)
Blijkbaar is het de default voor de Tile-card, ik maak geen gebruik van deze card. Meestal gebruik ik de Entity card en daar is dat niet bij.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vliegvlug schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:33:
[...]
Dat blijkt inderdaad, en is een noodzakelijke functie maar de optie hoe je dat vervolgens weergeeft ontbreekt compleet en dat is mijn punt waar je aan voorbij gaat.
Als je onder de entity op content drukt kun je de naam, het icoontje en de kleur aanpassen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWjVH7hfpbf0GP_fc4d0SbcdivM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VlJ7zYMHhD6SXyRDEpodUxKw.png?f=user_large

De naam wijzigen kan voor zover ik weet bij elke card, al kan de plek wel iets verschillen. Bijvoorbeeld bij de Entities Card doe je het door op het potloodje achter de entitiy te klikken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gp7-5KDZK-YpwMao0GMf4PaIg5M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FqBk9RfLtSNmNXm11LNmg1c5.png?f=user_large

En ook buiten een card kun je een reguliere naam een aan entity geven, door dat in het configuratiescherm van de entity te doen. Voordeel daarvan is dat je daarna bij alle cards en andere dingen die je maakt, waarin je die entity gebruikt, direct die ingestelde naam ziet.

edit: @Get!em was me voor :)
[...]

Ik geef toe dat het veel tekst is maar komt simpelweg op dit neer:
  1. Ik voeg een device toe aan een dashboard en de standaardweergave is op zijn zachtst gezegd suboptimaal
  2. Ik wil de weergave aanpassen en dat blijkt niet te kunnen vanuit de interface
Van de zotte dat je dat via een yaml zou moeten doen als het geen bulk is en is voor een reguliere gebruiker zoals ik die geen programmeur is zeker niet sneller. Nooit wat gedaan met yaml ook.

Bevestigd alleen maar weer wat ik al eerder heb gezegd dat HA gericht is op programmeurs en niet makkelijk te gebruiken voor normale gebruikers.
Gun jezelf ook wat tijd en ruimte om dingen uit te vinden. Dat je bij een bepaalde card niet meteen ziet dat je de naam kan wijzigen via de GUI, dat kan gebeuren. Dat je daarna meteen de conclusie trekt dat je in HA nergens in de GUI de naam kan aanpassen, dat dit in YAML moet Ʃn gesterkt wordt in je overtuiging dat HA alleen op programmeurs gericht is (zie je wel, weer een bewijs!) gaat wel heel hard en maakt het voor jezelf ook niet echt leuker om HA te gebruiken.

Wat mij vaak helpt is even een verse kop koffie halen en even opnieuw kijken of ik wel alle opties in een menu goed heb bekeken. Of even een zoekopdracht erin gooien hoe je een naam in HA kan veranderen. Dat maakt voor mezelf een stuk chiller dan hier op het forum leeglopen dat ding X Ʃcht niet kan in HA, dat het van de zotte is etc. :P

[ Voor 39% gewijzigd door Gizz op 25-06-2025 12:50 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Ik vind de standaard naam ook niet altijd handig. Maar alleen entity naam als default is nog irritanter. Want ik maak juist ook wel eens lijstjes met gelijke entities maar juist verschillende devices. Dus daar zou ik alleen de device name willen zien. Ofwel, lastig in te schatten wat handig is, dus standaard hele entity naam vind ik wel meest logische keuze. En du makkelijk zat aan te passen zoals @Gizz laat zien.

• scoobs
Impossibl3 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:57:
[...]

Ik heb daar laatst dus ook naar gekeken maar de readme van Claude ging toch even mijn pet te boven. Is er ergens een overzichtelijke handleiding om te volgen? Denk dat ik er best wel wat winst mee kan halen.
De readme van wat? Hoe je claude code moet installeren, gebruiken..? Installatie van code op home assistant was eventjes wat irritant, maar daarvoor heb ik de "gewone" claude pro gebruikt om te troubleshooten. :+

Daarna is het gewoon lekker een beetje beginnen met experimenteren en ertegen praten zoals je ook tegen een normaal persoon zou doen. Je prompts worden vanzelf wel beter, zeker als je vraagt naar hoe je prompting beter kan.

[ Voor 17% gewijzigd door scoobs op 25-06-2025 12:42 ]

• Impossibl3
scoobs schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:41:
[...]

De readme van wat? Hoe je claude code moet installeren, gebruiken..? Installatie van code op home assistant was eventjes wat irritant, maar daarvoor heb ik de "gewone" claude pro gebruikt om te troubleshooten. :+

Daarna is het gewoon lekker een beetje beginnen met experimenteren en ertegen praten zoals je ook tegen een normaal persoon zou doen. Je prompts worden vanzelf wel beter, zeker als je vraagt naar hoe je prompting beter kan.
Ja hoe ik die claude code moet installeren en gebruiken.

Het praten tegen LLM's is niet zo'n probleem zolang je maar de juiste vragen stelt.

Maar goed. Via Claude Pro web interface heb je dus de Claude API werkend gekregen waarna er gecommuniceerd wordt met HA. De Claude API draait op de HA installatie of zit er een tussenpersoon tussen zoals VSCode waar via SSH de communicatie met HA verloopt waarbij Claude ondersteund in VSCode?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

scoobs schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:41:
[...]

De readme van wat? Hoe je claude code moet installeren
Dat kan inderdaad interessant zijn. Via welke route vlieg jij het aan? Zelf vind ik deze add-on: Claude Terminal for Home Assistant, gebruik jij die ook?

Het gebruik van AI om direct binnen HA yaml's aan te passen is iets anders dan het gebruik van een LLM als (voice) assistent (wat velen van ons doen) via integrations als Google Generative AI, Ollama etc. Dus ik ben wel benieuwd hoe je dat regelt :)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Get!em & @Gizz dank voor de uitleg!
Had geen moment door dat ā€œContentā€ de plek was om iets aan de weergave te veranderen.
Moet blijkbaar meer gaan rondklikken ipv op basis van de naam aannemen dat het er niet is. :X
Gizz schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:54:
[...]

Gun jezelf ook wat tijd en ruimte om dingen uit te vinden. Dat je bij een bepaalde card niet meteen ziet dat je de naam kan wijzigen via de GUI, dat kan gebeuren. Dat je daarna meteen de conclusie trekt dat je in HA nergens in de GUI de naam kan aanpassen, dat dit in YAML moet Ʃn gesterkt wordt in je overtuiging dat HA alleen op programmeurs gericht is (zie je wel, weer een bewijs!) gaat wel heel hard en maakt het voor jezelf ook niet echt leuker om HA te gebruiken.
Daar heb je een heel goed punt! (y)
Ben blijkbaar teveel negatief geconditioneerd door mijn eerdere interacties met HA en de frustratie dat het niet lukte dat dit snel tot nieuwe irritatie leidt.
Vind het nog steeds niet heel duidelijk die plek waar het nu zit maar het is er gelukkig wel :)
Moet HA inderdaad anders benaderen en meer zen zijn hierin; ā€œadem in, adem uitā€.
Dan gaat het vast beter :P

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:44

-CJ

Not remastered

Ik zag deze review: review: GMKtec NucBox G3 Plus met Intel N150 - Een simpele, zuinige en goedko...

Vraagje over jullie ervaringen; is het interessant om de overstap te maken van een Raspberry Pi4 met SSD naar zo'n mini PC? In principe draait mijn setup prima, laatst een voedingprobleem maar dat is nu tijdelijk opgelost via een grotere USB-lader. Qua toekomst zal mijn setup niet enorm groeien, enige waar ik nog een keer mee aan de slag wil is een voedingsbron met accu, zodat niet alles meteen platligt zodra de stroom uitvalt of een stekker omgewisseld moet worden.

All I had to do was follow the damn train.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

-CJ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:21:
Ik zag deze review: review: GMKtec NucBox G3 Plus met Intel N150 - Een simpele, zuinige en goedko...

Vraagje over jullie ervaringen; is het interessant om de overstap te maken van een Raspberry Pi4 met SSD naar zo'n mini PC? In principe draait mijn setup prima, laatst een voedingprobleem maar dat is nu tijdelijk opgelost via een grotere USB-lader. Qua toekomst zal mijn setup niet enorm groeien, enige waar ik nog een keer mee aan de slag wil is een voedingsbron met accu, zodat niet alles meteen platligt zodra de stroom uitvalt of een stekker omgewisseld moet worden.
Ik draai hier op een N200, met proxmox. Daarin dan VM en containers. Je kunt dan bepaalde addons gewoon een eigen container draaien.
Bovendien kun je dan een container backup/migratie doen indien nodig. Bijv een aparte container met MariaDB voor je data, zodat je VM van HA klein blijft.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Vliegvlug frustratie door eerdere interacties snap ik wel. HA een paar jaar geleden werkte minder makkelijk dan HA vandaag de dag :)

@-CJ als je huidige setup prima draait en je niks mist, dan snap ik niet waarom je geld wil uitgeven aan iets nieuws. Ontbreekt er iets in je aanleiding? :)

• scoobs
Gizz schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:57:
[...]

Dat kan inderdaad interessant zijn. Via welke route vlieg jij het aan? Zelf vind ik deze add-on: Claude Terminal for Home Assistant, gebruik jij die ook?

Het gebruik van AI om direct binnen HA yaml's aan te passen is iets anders dan het gebruik van een LLM als (voice) assistent (wat velen van ons doen) via integrations als Google Generative AI, Ollama etc. Dus ik ben wel benieuwd hoe je dat regelt :)
Nee, ik heb claude via npm geinstalleerd. De route die ook op de website te vinden is. In eerste instantie werkte het niet helemaal lekker omdat het niet persistant is, maar dat was een kwestie van copy pasten in de webinterface. :+
https://claude.ai/share/bc6cadaa-c910-4e86-9a33-a30328cd65f0

Ergens halverwege vraag ik voor een kant en klaar script voor de uitrol.

Het werkt ook in /, niet alleen in /config. Op die manier kon ik ook dingen uitlezen die niet in /config staan, zoals zha databases etc.

Standaard procedure is om eerst alles goed te (laten) documenteren. Daarna op basis van documentatie gaan kijken naar waar eventuele verbeterpunten liggen, standaardisaties voor toekomstige documentatie vastleggen, toewerken naar een modulaire architectuur, en op de jusite plaatsen references plaatsen. (mijn claude.md ziet er bijvoorbeeld nu als volgt uit:
# Home Assistant Configuration Documentation

Quick reference and navigation to detailed Home Assistant configuration documentation.

## šŸ“š Documentation Index

### Core Documentation
- **[Package Structure](/config/docs/package-overview.md)** - Complete package organization and file purposes
- **[System Statistics](/config/docs/system-stats.md)** - Current scale, devices, and integrations overview
- **[Configuration Standards](/config/docs/coding-standards.md)** - Syntax rules, templates, and best practices
- **[Commands Reference](/config/docs/commands-reference.md)** - Essential HA management and troubleshooting commands
- **[Recent Changes](/config/docs/changelog.md)** - Detailed change history and implementation notes

### Specialized Documentation
- **[Naming Conventions](/config/docs/naming-conventions.md)** - Entity and device naming standards with physical labeling
- **[System Analysis](/config/docs/system-analysis.md)** - Architectural analysis and strategic planning
- **[User Configuration Guide](/config/docs/home-assistant-config.md)** - User-facing setup and usage instructions
- **[Claude Workflow](/config/docs/claude-workflow.md)** - Documentation workflows and development processes

De yml codebase heeft diezelfde mate van modulaire structuur, waarbij claude aanstuurde op het gebruik van packages ipv gescheiden automations en configurations.

Heb je eenmaal een goede structuur draaien met test-dev structuur, dan kun je erna gaan beginnen met automations bedenken alsof je leven ervanaf hangt, zonder dat het daarna een bende wordt of dat je dingen sloopt.

Ik ben van nature een chaoot die alles aan software development haat wat niet het creatief bedenken van nieuwe functies of structuur is, (Ik zit in IT, maar ik snap niets van development of coden, behalve dat iedereen altijd zit te hameren op structureel werken) maar op deze manier is het best leuk/makkelijk. Ik kan creatief zijn, maar hoef vervolgens niet uren te kloten om die creativiteit om te zetten in een automation.

Een mooi voorbeeld van een automatisering welke 15 minuten duurde om te maken, was het omtoveren van een koelkast in een wijnkoelkast mbv een temperatuursensor en een power switch. Claude genereert ook nog eens een leuke UI kaart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMbkeheBN4ExYXPO8AwbSie3PS0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ltP7maWOuB2TJ9cY44nbkF2t.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door scoobs op 25-06-2025 16:34 ]

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:44

-CJ

Not remastered

Gizz schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:28:

@-CJ als je huidige setup prima draait en je niks mist, dan snap ik niet waarom je geld wil uitgeven aan iets nieuws. Ontbreekt er iets in je aanleiding? :)
In principe draait het prima, maar recent bv SD-kaart vanwege een crash vervangen door SSD. SD-kaart was natuurlijk al niet een stabiele oplossing maar ik heb er te lang mee gewacht.

Ik weet niet in hoeverre de overstap van een RPi4 naar zo'n mini PC de betrouwbaarheid verbetert.

All I had to do was follow the damn train.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@-CJ Op zich als je nu HA OS vanaf een SSD draait dan heb je het grote betrouwbaarheidsobstakel gehad. Dus daar hoef je het dus niet zo voor te doen.

Wel merkte ik bij de overstap van een Rpi4 met SSD naar mijn N100 dat de complexere grafieken wel wat vlotter wilde laden. Maar heb het vooral gedaan om ook een plek voor andere zaken te hebben en dus VM's te draaien.

Maar als dat geen wens is en het draait nu vlot genoeg zou ik het upgrade-budget nog in je zak houden.

• Impossibl3
scoobs schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:38:
[...]

Nee, ik heb claude via npm geinstalleerd. De route die ook op de website te vinden is. In eerste instantie werkte het niet helemaal lekker omdat het niet persistant is, maar dat was een kwestie van copy pasten in de webinterface. :+
https://claude.ai/share/bc6cadaa-c910-4e86-9a33-a30328cd65f0

Ergens halverwege vraag ik voor een kant en klaar script voor de uitrol.

Het werkt ook in /, niet alleen in /config. Op die manier kon ik ook dingen uitlezen die niet in /config staan, zoals zha databases etc.

Standaard procedure is om eerst alles goed te (laten) documenteren. Daarna op basis van documentatie gaan kijken naar waar eventuele verbeterpunten liggen, standaardisaties voor toekomstige documentatie vastleggen, toewerken naar een modulaire architectuur, en op de jusite plaatsen references plaatsen. (mijn claude.md ziet er bijvoorbeeld nu als volgt uit:
# Home Assistant Configuration Documentation

Quick reference and navigation to detailed Home Assistant configuration documentation.

## šŸ“š Documentation Index

### Core Documentation
- **[Package Structure](/config/docs/package-overview.md)** - Complete package organization and file purposes
- **[System Statistics](/config/docs/system-stats.md)** - Current scale, devices, and integrations overview
- **[Configuration Standards](/config/docs/coding-standards.md)** - Syntax rules, templates, and best practices
- **[Commands Reference](/config/docs/commands-reference.md)** - Essential HA management and troubleshooting commands
- **[Recent Changes](/config/docs/changelog.md)** - Detailed change history and implementation notes

### Specialized Documentation
- **[Naming Conventions](/config/docs/naming-conventions.md)** - Entity and device naming standards with physical labeling
- **[System Analysis](/config/docs/system-analysis.md)** - Architectural analysis and strategic planning
- **[User Configuration Guide](/config/docs/home-assistant-config.md)** - User-facing setup and usage instructions
- **[Claude Workflow](/config/docs/claude-workflow.md)** - Documentation workflows and development processes

De yml codebase heeft diezelfde mate van modulaire structuur, waarbij claude aanstuurde op het gebruik van packages ipv gescheiden automations en configurations.

Heb je eenmaal een goede structuur draaien met test-dev structuur, dan kun je erna gaan beginnen met automations bedenken alsof je leven ervanaf hangt, zonder dat het daarna een bende wordt of dat je dingen sloopt.

Ik ben van nature een chaoot die alles aan software development haat wat niet het creatief bedenken van nieuwe functies of structuur is, (Ik zit in IT, maar ik snap niets van development of coden, behalve dat iedereen altijd zit te hameren op structureel werken) maar op deze manier is het best leuk/makkelijk. Ik kan creatief zijn, maar hoef vervolgens niet uren te kloten om die creativiteit om te zetten in een automation.

Een mooi voorbeeld van een automatisering welke 15 minuten duurde om te maken, was het omtoveren van een koelkast in een wijnkoelkast mbv een temperatuursensor en een power switch. Claude genereert ook nog eens een leuke UI kaart:
[Afbeelding]
Npm is alleen in container te draaien klopt dat of lees ik het verkeerd? Ik draai het zelf als HAOS dus niet als een container waar een andere container naar kan verwijzen.

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:21
[...]

Buiten je wijn koelkast om, nog een voorbeeld van hoe Claude je verrast heeft met automation ideeƫn?

• scoobs
-Casper schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:05:
[...]

Buiten je wijn koelkast om, nog een voorbeeld van hoe Claude je verrast heeft met automation ideeƫn?
Een aantal automatiseringen zijn nu voorzien van error handling en gewoon beter geschreven. Een wekker op mijn telefoon zorgt er nu voor dat de slaapkamerverlichting aan gaat als een wake-up light, muziek via spotify op de speakers afspeelt, en de nespressomachine naast mijn bed koffie gaat maken. Daarnaast ben ik nog bezig met een "holiday mode" waarmee het gedrag van veel apparatuur aangepast wordt. Denk hierbij aan uitschakelen van non-essentials, waterbed gaat uit, klimaatbeheersing wordt uitgeschakeld... (en whatever ik nog kan bedenken) Maar dit soort dingen screenshot zichzelf niet zo leuk. In de toekomst

Maar ik ben er pas een week mee bezig, het merendeel van het werk heeft gezeten in het herstructureren van de yml files, schrijven van workflows, documenteren van code, opzetten van een test structuur, opruimen en hernoemen van entities, etcetc. Gevalletje "eat your meat before you can have your pudding." Er zit ook wat finetune werk in van hoe claude zelf werkt. Ik heb nu een aantal documenten laten opstellen met daarin coding standards - denk aan het standaard updaten van bijbehorende documentatie - workflow vastleggen, naming conventions. Als je dat soort dingen geregeld hebt, dan ga je als een raket. En net als met echte developers; als je claude ontslaat en je huurt een nieuwe chatbot in, dan ikan die gelijk verder gaan op basis van alles wat vastgelegd is.

@Gizz; net even geprobeerd, en jouw oplossing is op zich wel handig voor wat kleine, snelle edits vanaf de telefoon (ik houd de plugin iig erin), maar voor het meer serieuze werk zou ik toch even kijken naar een VSCode server integratie. Dat was ik nog vergeten te vertellen: Ik heb een VSCode server draaien op HA.

• Shattering
  • Laatst online: 13-09 18:04
[...]

Fijn om te horen! Het is duur, maar is het geld (imho) dubbel en dik waard.

• scoobs
Och, ik gebruik het in de dagelijkse praktijk ook om mijn werkdag met effectief 2u/dag te verkorten. 20 euro om 50u tijd te winnen is stukken goedkoper dan een parttime salaris. ;)

Maar ik dwaal af, het is een HA topic, geen LLM topic.

[ Voor 7% gewijzigd door scoobs op 26-06-2025 09:18 ]

• dnieuwkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11 13:23
Heeft iemand recente ervaringen en/of aanbeveling voor een plantsensor die uitgelezen kan worden via Zigbee of Bluetooth. Het liefst met vocht, temperatuur en licht beschikbaar in Home Assistant als uitleesbare sensors.

Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is a mystery

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:33

CWH

Ik laad mijn EV met een Easee Charge Up wallbox. De integratie van Easee heb ik geladen in HA en dit geeft me een aantal entiteiten waarmee ik ondermeer het totaal aantal geladen kWh kan weergeven.
Maar dit geldt uiteraard alleen als ik thuis laad. Ik zou ook die keren dat ik onderweg laad opgenomen willen zien in de weergave. De MyRenault app heeft een knop Laadgeschiedenis waar ik wel alle laadsessies terug kan vinden, (thuis en onderweg) maar de Renault integratie geeft dit in HA niet weer.
Vraag is dus wat de makkelijkste weg is (indien mogelijk), om alle laadsessies in HA te krijgen.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:45
dnieuwkamp schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:50:
Heeft iemand recente ervaringen en/of aanbeveling voor een plantsensor die uitgelezen kan worden via Zigbee of Bluetooth. Het liefst met vocht, temperatuur en licht beschikbaar in Home Assistant als uitleesbare sensors.
https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A
deze heb ik toen het nog Xiaomi was. enige nadeel is het stroomverbruik.

• scoobs
https://nl.aliexpress.com/item/1005008634832755.html

En die heb ik buiten gebruikt; heeft het 3 maanden overleefd voordat hij stopte met werken. Er zat een significante hoeveelheid water in de sensor. :+ Heel erg jammer, want het is volgens mij het enige type sensor wat op aa/aaa batterijen werkt. Knoopcellen gaan minder dan een jaar mee, dat is best onhandig.

https://nl.aliexpress.com/item/1005008906414306.html
Die lijkt me best handig, zeker omdat hij een EC sensor heeft en IP66 rating. Weet je zeker dat je zoninval nodig hebt? Dat is toch wel een waarde die je redelijk zou kunnen berekenen uit een generieke input, toch?

Ik houd me iig aanbevolen met hoe het bevalt, ik ben zelf nml ook nog op zoek naar een leuke sensor voor buiten.

[ Voor 21% gewijzigd door scoobs op 26-06-2025 13:27 ]

• ArjoPoldervaart
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-10 09:18
Pendora schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:35:
[...]

https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A
deze heb ik toen het nog Xiaomi was. enige nadeel is het stroomverbruik.
Daar sluit ik me bij aan; hij vreet batterijen. Ik heb hem buiten in de plantenbak staan al een jaar of twee, dus qua weersbestendingheid helemaal prima.

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:22
Ik heb ook een poging gedaan met Claude Code. Bij deze mijn ervaringen:

Om Claude Code in Home Assistant te krijgen heb ik gebruik gemaakt van de Claude Terminal Addon. Simpelweg de addon repository toevoegen, even wachten en daarna de addon installeren. Vanuit daar start je de addon en open je de WebUI. Ik draai Home Assistant trouwens op een Home Assistant Blue wat eigenlijk een ODROID N2+ is.

Je kunt Claude Code alleen gebruiken met een Pro of Max abonnement. Ik heb hiervoor dus Claude Pro afgenomen voor een kleine €22/maand en daarna meteen het abonnement geannuleerd. Zo kan ik het dus een maandje testen zonder per ongeluk nog een tweede maand te moeten betalen. Installatie was verder eenvoudig en werkte vlekkeloos. Eenmaal mijn betaalde Claude Pro account gekoppeld was, kon ik meteen met Claude Code aan de slag.

Vraag nummer 1 die ik stelde was "Give suggestions to optimize my home assistant setup". Claude Code ging aan de slag om alle bestanden in /config te lezen. Een van de suggesties die ik kreeg was om mijn automations.yaml in te delen in categorieƫn en ik kreeg de vraag of ik dit door Claude wilde laten doen. Hetzelfde voor input helpers, booleans en soortgelijke componenten in Home Assistant.

Nadat ik Claude zijn gang had laten gaan deed ik een check op mijn configuratie via de Developer Tools. Ik kreeg hierbij 7 foutmeldingen maar geen van deze errors zou het opstarten van Home Assistant in de weg zitten. Claude had dus toch een steekje laten vallen hier en daar. Nadat ik deze 7 foutmeldingen in de Claude Code Terminal had geplakt, ging hij direct aan de slag om deze op te lossen. Een paar minuten laten had Claude Code alle foutmeldingen correct opgelost en gaf Developer Tools geen foutmeldingen meer.

Het opsplitsen van de automations in sub-files per categorie klonk leuk, maar zorgde ervoor dat ze niet meer via de UI te editten waren. Ik heb Claude dan ook de opdracht gegeven dit weer ongedaan te maken. Claude ging toen alle files weer bij elkaar mergen maar vergat om ook de include in configuration.yaml aan te passen dus waren alle automations ineens verdwenen uit de UI. Ook dit heb ik door Claude zelf laten herstellen.

Qua toevoegingen heeft Claude geholpen met het maken van een automation die bepaalde verlichting aanpast en de deurbel uitzet wanneer de baby slaapt (en de inverse wanneer de baby wakker is) en heeft Claude geholpen met het maken van een automation voor wanneer er batterijen in bewegingsmelders (bijna) leeg zijn. Op zich dingen die ik ook vrij vlot zelf had kunnen doen maar gemakzucht dient de mens.

Met een Claude Pro abonnement zou ik Claude voor nog veel meer dingen kunnen gebruiken maar via mijn werk heb ik al een betaald OpenAI ChatGPT abonnement. Ik denk niet dat ik Claude Pro ga verlengen in dit geval. Mocht ChatGPT met eenzelfde product als Claude Code komen welke op dezelfde manier te integreren is, dan zou ik dat waarschijnlijk wel doen.

edit: een nadeel van het gebruik van de Claude Code Terminal addon is dat je er niet van weg kunt klikken. De sessie erin is niet persistent en als je wegklikt en terugkomt, dan krijg je gewoon weer een verse terminal. Alle acties die Claude aan het uitvoeren was, zijn dan ook verloren.

[ Voor 4% gewijzigd door Warbringer op 26-06-2025 13:48 ]

I want to live forever, so far.. so good.

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

ja heb de xiaomi units via Bluetooth in gebruik, zoals gezegd, sommige versies vreten batterijen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8dav09WCB_Ace50zjumgOZFWdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eq9VN61xS1JcwpwJ35oiUHiF.png?f=fotoalbum_large

Je kan mooie kaarten maken als je de Latijnse namen van je planten weet. Werkt wel goed, heb wat automatisering omheen gemaakt met minimale waarden voor water etc...

Ik wil deze gaan testen via zigbee. Net zo duur, maar mogelijk iets zuiniger met batterijen. (in de laatste gaat een AA batterij en in de xiaomi een CR2032)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:22
peterpijpelink schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:48:

Ik wil deze gaan testen via zigbee. Net zo duur, maar mogelijk iets zuiniger met batterijen.
Van 8 tot 11 Juli zijn er Amazon Prime days. Misschien dat je dan een mooie korting kunt krijgen.

I want to live forever, so far.. so good.

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Warbringer schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:50:
[...]

Van 8 tot 11 Juli zijn er Amazon Prime days. Misschien dat je dan een mooie korting kunt krijgen.
er is nu een -10% kortingscode zag ik net op amazon :)

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:25

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Ik wil deze gaan testen via zigbee. Net zo duur, maar mogelijk iets zuiniger met batterijen. (in de laatste gaat een AA batterij en in de xiaomi een CR2032)
Maar deze heeft toch ook veel minder meetwaarden dan wat ik nu in je schermprintje zie? Bewust een stap terug?

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 03-11 15:48

Sharky

Skamn Dippy!

[...]

ja heb de xiaomi units via Bluetooth in gebruik, zoals gezegd, sommige versies vreten batterijen...

[Afbeelding]

Je kan mooie kaarten maken als je de Latijnse namen van je planten weet. Werkt wel goed, heb wat automatisering omheen gemaakt met minimale waarden voor water etc...

Best gaaf zo'n dashboard! Alleen als je een sensor nodig omdat je Sanseveria anders doodgaat dan maak je het wel heel bont, die dingen zijn onverwoestbaar ;)

This too shall pass

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Warbringer schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:26:
Met een Claude Pro abonnement zou ik Claude voor nog veel meer dingen kunnen gebruiken maar via mijn werk heb ik al een betaald OpenAI ChatGPT abonnement.
En met dat betaalde account van ChatGPT kun je natuurlijk ook een heel eind komen voor losse automations :) Natuurlijk heb je niet de directe integratie, maar in ChatGPT uitleggen wat je wilt en hoe de entiteiten heten is een kleine moeite en iets wat je bij Claude natuurlijk ook moet doen.

Ik ben zelf in maart begonnen met het gebruiken van o3 (en sinds kort o4-mini-high) voor het vibecoden van uitgebreide automations (voorbeeldje van automatische ventilatie) en dat werkt prima. Het kopiƫren en plakken van het resultaat is ook niet echt een vervelend obstakel.

• cvl01
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:08
Voor de EV laders, die OVO Charge gebruiken:

Ik heb een addon gemaakt, om de laadsessies van OVO in home assistant te krijgen. Wellicht zijn hier mensen die interesse hebben om de addon te gebruiken.

Addon gaat via HACS en is hier te vinden: https://github.com/cvl01/ha-ovo-charge/

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

ma9ma schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:56:
[...]

Maar deze heeft toch ook veel minder meetwaarden dan wat ik nu in je schermprintje zie? Bewust een stap terug?
ja maar ik kijk alleen naar voeding en water, de rest is leuk maar schiet soms in rood en geen idee waarom :?

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Si,
Haozee Zigbee grondvochtigheid-/temperatuur-meter review door Antonio di
(vochtbestendigheid en batterijduur moet ik nog afwachten).

Er is nu ook een Zigbee versie op Ali die zegt preciezer te meten, zuiniger is met batterij de entiteiten voor kalibratie beschikbaar heeft en naast temperatuur & grondvochtigheid ook luchtvochtigheid meet. Zo te zien wel minder vochtbestendig . Zo te zien alleen HA/Zigbee2MQTT.
Over 10 dgn komt een kennis van mij uit het "verre Oosten" met een exemplaar en kan ik je meer vertellen.
Zie:
https://nl.aliexpress.com...UP8v&gatewayAdapt=glo2nld

Er zijn 'PIN"-exemplaren die ook lichthoeveelheid meten maar meters met pinnen raad ik ten sterkste af, zie voor waarom:
Haozee Zigbee grondvochtigheid-/temperatuur-meter review door Antonio di

[ Voor 49% gewijzigd door Antonio di op 26-06-2025 20:51 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• dnieuwkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11 13:23
Bedankt allemaal voor de ervaringen en aanbevelingen. Ikzelf zoek een sensor voor binnen en het liefst met AAA/AA batterijen. Binnen Home Assistant gebruik ikzelf ZHA en geen Zigbee2MQTT. Mochten er nog meer mensen ideeƫn hebben hoor ik het graag :-)

Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is a mystery

• AWEF
Zijn er meer mensen die geen melding krijgen dat er een nieuwe update is? Ik bedacht me net dat ik al een poosje geen update gezien heb, dus even op de site gekeken en nu zie ik dat 2025.6.3 uit is terwijl ik nog op 2025.6.1 draai. Ook als ik HA laat controleren op updates, krijg ik de melding dat er geen nieuwe updates zijn.

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:45
[...]
[...]Ik wil deze gaan testen via zigbee. Net zo duur, maar mogelijk iets zuiniger met batterijen. (in de laatste gaat een AA batterij en in de xiaomi een CR2032)
Die zigbee-variant levert wel minder gegevens: alleen vochtigheid en temperatuur, geen meststof en licht. Wel jammer, ik ben nog op zoek naar een goeie zigbee plantsensor die wel de grondconditie meet. Licht vind ik minder relevant, omdat de sensor vaak toch onder de bladeren verstopt zit 8)7

• AWEF
AWEF schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:47:
Zijn er meer mensen die geen melding krijgen dat er een nieuwe update is? Ik bedacht me net dat ik al een poosje geen update gezien heb, dus even op de site gekeken en nu zie ik dat 2025.6.3 uit is terwijl ik nog op 2025.6.1 draai. Ook als ik HA laat controleren op updates, krijg ik de melding dat er geen nieuwe updates zijn.
Reboot solved the problem

• TheFes
Ik heb Claude Pro ook eens aangeslingerd. Heb er nog geen nieuwe configuratie mee aangemaakt, maar heb hem wel gevraagd mijn config beter te structureren, en overal README files te plaatsen.
Werkt op zich goed, al had hij initieel wel fouten gemaakt in indentation, die ik moest laten corrigeren.

• demonk
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-10 12:30
Hallo,

Ik ben nieuw met HA. Ik gebruik in een test-opzet, een oude laptop waarbij ik het e.a. het geinactiveerd.
Het stroom verbruik is 7-8 watt idle.
Ik heb HAOS geinstalleerd in een VM onder Proxmox.Ik heb de ADD-ONs: Moscitto Broker en Zigbee2MQTT geinstalleerd.
De MQTT integratie werd automatische geactiveerd.Ik heb een SONOFF dongle E.
Ik heb deze aangesloten. Deze wordt onder Proxmox herkent als : (lsusb-command uitgevoerd):
Bus 002 Device 002: ID 10c4:ea60 Silicon Labs CP210x UART Bridge

In HA, wordt het apparaat herkent als: "Ziggo2MQTT Bridge"
Ik zie dit doordat de MQTT integratie aangeeft dat er 1 apparaat is.Ik heb ook een IKEA-slimme stekker , laten "discoveren". Dit ging goed. Ik moest hem wel dicht bij de laptop aansluiten. Op afstand ging het discoveren niet. Eenmaal ontdekt werkte de slimme stekker wel op veel grotere afstand.

Enfin ik dwaal af. Het punt is. De coordinator werkt blijkbaar.Maar het apparaat heet niet "Sonoff USB 3.0 Zigbee Dongle Plus etc", maar Ziggo2MQTT Bridge.
Ik krijg wel onder "apparaten en diensten"-sectie. Een opmerking: Ontdekt: Sonoff 3.o Zigbee Dongle Plus. Alhoewel er dus een coordinator bekend is en werkend is. Wanneer ik "Toevoegen" selecteer, dan krijg ik uiteindelijk de boodschap:Kon het USB-apparaat niet onderzoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pkp4dWwn0ma7oeDEBqEV-KvI-e4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Rv4uTV3bxPOW28Tl6JfEVmG9.png?f=user_large

Waarom wordt de SONOFF niet herkent met de correcte naam? maar met een andere naam. En waarom ontdekt HA hem uiteindelijk blijkbaar wel onder de correcte naam, maar kan ik hem niet toevoegen? Jullie hulp wordt zeer gewaardeerd!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@demonk Het is ook niet zo zeer de stick die je in HA ziet als "Zigbee2MQTT Bridge" maar gewoon generiek Z2M. Vandaar dus gewoon die naam.

Dat je hem nu ook als ontdekt ziet is met ZHA als integratie. De stick kan met zowel Z2M als ZHA werken maar er kan maar een integratie tegelijk de stick gebruiken. Als je al Z2M hebt de ontdekking door ZHA gewoon negeren.

• demonk
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-10 12:30
@Septillion Hartelijk dank!.

Het is duidelijk. De stick was al gealloceerd aan MQTT integratie. Kon dus niet meer op andere wijze gealloceerd (ZHA). Ik had de broker en z2m add-ons al verwijderd en toen toevoegen uitgeprobeerd. DIt werkte wel.
Vervolgens toch add-ons weer toegevoegd en alles werkt weer zoals het hoort. HA had zelfs mijn slimme stekker "onhouden", ondanks verwijderen van add-ons.

Nu nog uitzoeken waarom de ikea plug, alleen van dichtbij wordt ontdekt . En verder krijg ik mijn tuya slimme plug niet (automatisch) ontdekt. Maar moet ik nog eens bekijken en kom hier wellicht op terug.

nogmaals, bedankt!
Pagina: 1 ... 320 ... 349 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.