Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 319 ... 349 Laatste
Acties:

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:27
TheFes schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:27:
Ter info, HA gaat afstappen van het forum als (enige) plek voor feature requests, er is een Discussion gedeelte geopend op de HA organization op GitHub om Feature Requests aan te maken. Heb er zelf al 3 aangemaakt :)

https://github.com/orgs/home-assistant/discussions
Eerste van mij staat er ook in :)

ehhhh..HOI

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De discussie over HA compatible rookmelders komt nog wel eens voorbij:

Hier zag ik de aanbieding binnenkomen van de set die ik vorig jaar gekocht heb op Amazon:
https://amzn.eu/d/5vF5LQr
De status van elke rookmelder is uit te lezen in HA, maar rookmelders zijn niet te bedienen.
Je krijgt met deze set 7 apparaten in HA (basisstation is er ook 1) en totaal van 37 entiteiten.

Ze zijn onderling gekoppeld met RF, basisstation communiceert met wifi, HA integratie loopt via reverse engineering van een Duitser en een Nederlander van de API/Cloud op het basisstation.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-11 17:13
TheFes schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:27:
Ter info, HA gaat afstappen van het forum als (enige) plek voor feature requests, er is een Discussion gedeelte geopend op de HA organization op GitHub om Feature Requests aan te maken. Heb er zelf al 3 aangemaakt :)

https://github.com/orgs/home-assistant/discussions
Goeie! Die announcement had ik nog nergens gezien. Heb er ook maar 3 4 van mezelf in geslingerd - even terug gezocht op de community forums (vooral mijn WTH posts)

Sometimes you need to plan for coincidence

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:05

V-8

fissa schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:01:
Iemand een smartplug aan te raden waarmee ik ook verbruik kan meten die goed te integreren is in home assistant? Er zijn zoveel smaken, dus #durftevragen.
Ik heb twee plugs van Hue, werken uitstekend maar hiermee kan ik niks meten helaas. Ben overigens een paar dagen geleden begonnen met HA dus semi overwhelmed to be honest :)
Mij bevallen de IKEA plugs goed (INSPELNING). Zijn solide, niet van Aliexpress en werken goed in HA.

https://www.ikea.com/nl/n...t-stroommonitor-00569836/

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:55

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Get!em schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:36:

Hier zag ik de aanbieding binnenkomen van de set die ik vorig jaar gekocht heb op Amazon:
De status van elke rookmelder is uit te lezen in HA, maar rookmelders zijn niet te bedienen.
Je krijgt met deze set 7 apparaten in HA (basisstation is er ook 1) en totaal van 37 entiteiten.

Ze zijn onderling gekoppeld met RF, basisstation communiceert met wifi, HA integratie loopt via reverse engineering van een Duitser en een Nederlander van de API/Cloud op het basisstation.
Die set heb ik hier ook, en hieronder staan de entiteiten voor het basisstation, en een losse rookmelder:

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOhVlSlLBtLUNYXIqZo9L2XQkLn0w-MYfQRkGm2LwiULYbM0MtCX6kqZ06Ojzv5GPY2TLYMqv2sUNcnS1iReONacY2sXVbnLXetE-ATzqFenv0BCbwd=w1332

Hier staat tekst

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:15

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ziet er goed uit qua RF (868Mhz) voor "interconnect" tussen de X-sense PRO (rook-)melders onderling zonder afhankelijkheid van van een gateway/base-station (bij X-sense de SBS50). Met gebruik van de SBS50 heb je dan de mogelijkheid tot koppeling naar Home Assistant (HA).
Het zou natuurlijk nog mooier zijn het RF 868Mhz via een USB-SDR-stickje direct HA in te fietsen (zonder SBS50)

Is die die HA koppeling "echt" lokaal of via de X-sense Cloud???

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Antonio di schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:51:
[...]

Ziet er goed uit qua RF (868Mhz) voor "interconnect" tussen de X-sense PRO (rook-)melders onderling zonder afhankelijkheid van van een gateway/base-station (bij X-sense de SBS50). Met gebruik van de SBS50 heb je dan de mogelijkheid tot koppeling naar Home Assistant (HA).
Het zou natuurlijk nog mooier zijn het RF 868Mhz via een USB-SDR-stickje direct HA in te fietsen (zonder SBS50)

Is die die HA koppeling "echt" lokaal of via de X-sense Cloud???
https://github.com/Jarnse.../main/readme/README_en.md

Cloud verbinding.

Hier is de discord:
https://discord.gg/5phHHgGb3V

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:13
Voor mij 2 redenen om voor z2m te gaan destijds:
1. Server staat in kelder en met z2m op een raspberry pi kan ik de dongle daar plaatsen waar ik beste dekking heb
2. Destijds paar devices die ik onschuldig gekocht had om erachter te komen dat deze (destijds) niet door zha herkend werden.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:50
edwin2021 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:27:
1. Server staat in kelder en met z2m op een raspberry pi kan ik de dongle daar plaatsen waar ik beste dekking heb
Dat viel destijds al op te lossen met ser2net. Dan kun je de seriële adapter (van op de stick) op het netwerk "publiceren" en kan ZHA, of Z2M, of ..., er een tcp verbinding mee opzetten en zo er mee babbelen.

En tegenwoordig zijn er natuurlijk de Zigbee sticks van SMLight met ingebouwde ethernet (+ PoE) die ook direct over het netwerk te gebruiken zijn (gelijk aan ser2net dus).

Maar ook ik had tot een jaar of 2 terug een RPi in gebruik met Z2M + ZWavejs2Mqtt (nu ZWave JS UI) en de sticks op die RPi insteken en HA op "servertje" in de kelder. Tegenwoordig gewoon een 3m USB verlengkabel tot boven aan de keldertrap.

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Om hier op terug te komen, ik heb nu via de DIY Hue addon een Hue Bridge geëmuleerd en met wat gepruts werkt dat prima, scheelt weer wat (nutteloze) hardware :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-11 21:50
V-8 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:25:
[...]

Mij bevallen de IKEA plugs goed (INSPELNING). Zijn solide, niet van Aliexpress en werken goed in HA.

https://www.ikea.com/nl/n...t-stroommonitor-00569836/
Zien er Nice uit en een mooie prijs. Wat is de max wattage dat deze aan kan? Dat lees ik niet terug in de specs? Kan deze gewoon toegepast worden op de wasmachine?

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10:01

Heb de rookmelders hier bedraad op de alarmcentrale zitten. Melden ook door naar de meldkamer. Alarmcentrale is via KNX ook verbonden met Home Assistant. Iets uitgebreidere oplossing maar als je toch ook al KNX gebruikt en alarmsysteem hebt is die brandmelding een uitbreiding van paar tientjes per melder.

Verwijderd

fissa schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:48:
[...]

Zien er Nice uit en een mooie prijs. Wat is de max wattage dat deze aan kan? Dat lees ik niet terug in de specs? Kan deze gewoon toegepast worden op de wasmachine?
Kunnen 16A aan, ik heb aan bij de wasmachine, vaatwasser, droger, airco, etc. hangen.
Kun je ook leuk programmeren dat als het verbruik onder de zoveel W is voor een x-periode, je een melding krijgt "klaar". :)

• RobertMe
[...]

Zien er Nice uit en een mooie prijs.
Afgaande op het plaatje vind ik ze best groot/lomp eerlijk gezegd. Er zijn verschillende plugs die net een ronde "behuizing" om de stekker hebben. Bv de Fibaro plugs, maar ook de Shelly plugs. (En er zijn ook in ieder geval Chinese plugs op basis van Zigbee die net zo compact zijn).
Wat is de max wattage dat deze aan kan? Dat lees ik niet terug in de specs? Kan deze gewoon toegepast worden op de wasmachine?
"Max. uitgangsvermogen: 3680 W / 16 A
Resistieve belasting / Max 300W motorbelasting"

Maar, ik zou er niet aan beginnen. Dat die maximaal 16W aan kan betekent niet dat die dat langdurig aan kan (een wasmachine kan zomaar 10, 20 minuten 2000W / ~10A er doorheen jagen).

Nog los van de risico's die horen bij een relais en een zware belasting. Als in: schakelen terwijl er hoge vermogens doorheen gaan kan of een vlamboog opleveren of zorgen voor een "plakkend" relais (dat dus niet schakelt).

Ik zou in de eerste plaats dus op zoek gaan naar een alternatieve oplossing die niet gebaseerd is op energie meting. En als energie meting wel de enige optie is dan een meer "profi" oplossing zoeken (Shelly heeft energiemeters in DIN vorm voor in de groepenkast. Als daarop staat dat die 26A aan kan heb ik daar een stuk meer vertrouwen in dan een smart plug).

En dan blijft nog over: wat wil je er mee doen? Als ik op basis van P1 naar mijn eigen afwasmachine kijk valt er echt niet te automatiseren op basis van energieverbruik. Dat ding heeft twee keer een hoog verbruik voor water warmen en verder bijna geen verbruik. Als het mij puur zou gaan om *notificatie als de machine is uit gelopen" dan geeft in mijn geval de machine dit zelf aan met piepjes. Die piepjes zoude bv met een ESPje kunnen worden opgevangen / gedetecteerd en als trigger dienst doen. En er zijn AFAIK ook machines die iets van een licht("signaal") projecteren voor aan/uit. Ook dat zou je natuurlijk kunnen detecteren (met een lichtsensor).

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:05

V-8

[...]

16A

Ja, wasmachine geen probleem

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Gebruik deze Tasmota plugs voor het wasmachine en de droger.

https://www.amazon.nl/-/e..._dt_b_fed_asin_title&th=1

Werkt perfect. Aangezien ze op zolder in een kast staan horen we niet als deze klaar is. Dus vanuit HA krijgen we een notificatie als ze klaar zijn. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
RobertMe schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:22:
[...]

Afgaande op het plaatje vind ik ze best groot/lomp eerlijk gezegd. Er zijn verschillende plugs die net een ronde "behuizing" om de stekker hebben. Bv de Fibaro plugs, maar ook de Shelly plugs. (En er zijn ook in ieder geval Chinese plugs op basis van Zigbee die net zo compact zijn).

[...]

"Max. uitgangsvermogen: 3680 W / 16 A
Resistieve belasting / Max 300W motorbelasting"

Maar, ik zou er niet aan beginnen. Dat die maximaal 16W aan kan betekent niet dat die dat langdurig aan kan (een wasmachine kan zomaar 10, 20 minuten 2000W / ~10A er doorheen jagen).

Nog los van de risico's die horen bij een relais en een zware belasting. Als in: schakelen terwijl er hoge vermogens doorheen gaan kan of een vlamboog opleveren of zorgen voor een "plakkend" relais (dat dus niet schakelt).

Ik zou in de eerste plaats dus op zoek gaan naar een alternatieve oplossing die niet gebaseerd is op energie meting. En als energie meting wel de enige optie is dan een meer "profi" oplossing zoeken (Shelly heeft energiemeters in DIN vorm voor in de groepenkast. Als daarop staat dat die 26A aan kan heb ik daar een stuk meer vertrouwen in dan een smart plug).

En dan blijft nog over: wat wil je er mee doen? Als ik op basis van P1 naar mijn eigen afwasmachine kijk valt er echt niet te automatiseren op basis van energieverbruik. Dat ding heeft twee keer een hoog verbruik voor water warmen en verder bijna geen verbruik. Als het mij puur zou gaan om *notificatie als de machine is uit gelopen" dan geeft in mijn geval de machine dit zelf aan met piepjes. Die piepjes zoude bv met een ESPje kunnen worden opgevangen / gedetecteerd en als trigger dienst doen. En er zijn AFAIK ook machines die iets van een licht("signaal") projecteren voor aan/uit. Ook dat zou je natuurlijk kunnen detecteren (met een lichtsensor).
Er zitten wel veel foute aannames in je bericht.

- De slimme stekker is tot max 16A, dus dan is langdurig 10A leveren geen probleem
- Je schakelt niet met de slimme stekker, deze staat in principe altijd aan, dus geen slijtage aan relais
- De meter kan nauwkeurig lage wattages meten, dus als de wasmachine/vaatwasser zijn programma stopt is dat heel goed te detecteren
- En dan 1 aanname van mij: Piepjes en lampjes detecteren is voor 95% van de Tweakers hier teveel werk, dat ga je niet ontwikkelen voor zoiets eenvoudigs.

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:27
[...]

Prima, en nu een voor €10. Dat iets compacter en slimmer kan, vast wel maar niet voor de prijs van die IKEA plug

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-11 23:56
[...]

Kodess schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:22:
[...]

Ik had dit probleem ook, een blitzwolf die het zogenaamd kon ging stuk, was de oven opeens uit midden in het opwarmen van het eten :9. De blitzwolf deed het wel gewoon prima op vaatwasser en wasmachine.

Maar die van de ikea met power measurement doet het nu al een paar maanden goed met de oven. en droger. en wasmachine. en vaatwasser :+

[ Voor 4% gewijzigd door Kodess op 20-06-2025 09:47 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:54

Goede actie!
Ik heb zigbee rookmelders van de Hornbach:
https://www.hornbach.nl/p...-rookmelder-wit/10493596/

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-11 14:23
Ik volg deze topics al een tijdje, en sinds het weekend een HA green draaien, Merk wel dat we toch al meer 'slimme' apparatuur in huis hadden dan gedacht :)
Jammer dat niet alle Daikin warmtepompen ondersteund worden, maar de belangrijkste die van de living en eetkamer wel. (die verwarmen in de winter en dus wil ik die zeker automatiseren om een gelijke temp te behouden)

Nu opzoek hoe ik de was en droogkast erin kan krijgen, maar die moeten denk ik aan staan daarvoor (doet de vrouw) En met de komende Eco cheques worden er nog lampen aan toegevoegd, of dit Philips of Ikea word zijn we nog niet uit, maar ik had hier veel eerder aan moeten beginnen zie ik al :p

Ik heb er wel al een ZW090 by AEON Labs

Aan toegevoegd, maar of dat nu al een meerwaarde heeft ben ik nog niet achter? Iemand daar een idee over, ik had die nog van een vorig project.

Update: 13:30

Zojuist mijn omvormer en mijn wagen (BMW iX3) kunnen toevoegen, en zoals gelezen in 1 van de topics een backup naar OneDrive ingesteld.

[ Voor 8% gewijzigd door anpat op 20-06-2025 13:35 ]

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:32

Rouwette

Rouwette.com

Hoe vaak komt hij "online" Ik heb Tuya zigbee melders sinds kort, ze komen nauwelijks online. Heb er nog geen vlam bij gehouden om te testen :P

https://www.rouwette.com/

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-11 12:05
Ik heb gisteren HomeAssistant upgedate naar 2025.6.1.
Sindsdien krijg ik fouten bij het inlezen van "huawei solar" om de opbrengst van mijn zonnepannelen uit te lezen via modbus tcp:
Setup failed for custom integration 'huawei_solar': Unable to import component: No module named 'pymodbus.pdu.register_message'
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/setup.py", line 344, in _async_setup_component
component = await integration.async_get_component()
Wat heb ik al geprobeerd:
  • Home assistant te herstarten
  • Huawei solar te unistallen en herinstalleren
  • Gezocht op de github van de package naar gelijkaardige problemen (niets gevonden)
Niets van bovenstaande heeft geholpen, iemand die raad weet?

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:51

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Rouwette @DJGizbo

De frient rookmelders zijn wel hogere kwaliteit dan de Tuya based rookmelders. Zou zelf niet vertrouwen op rookmelders gebaseerd op Tuya Zigbee. Tenzij je ze voor 'erbij' doet en niet als primaire rookmelder.

Hornbach is simpelweg een leverancier van frient. Zijn verschillende winkels die ze verkopen.

Ze worden in ZHA en Z2M ondersteund overigens. Gebruik zelf de uitvoering: Frient Intelligent Heat Alarm, de uitvoering: Frient Entry Sensor en de uitvoering: Frient Smart Plug Mini 2. Zijn allemaal stabiel op Zigbee en werken al meer dan een jaar prima en stabiel.

Verder gebruik ik de uitvoering: Bosch Smart Home Rookmelder II in huis, die werken ook goed en stabiel op Zigbee. in ZHA hebben ze enkel de sensor/batterij staat, via Z2M kan je ze ook triggeren en als sirene gebruiken.

[ Voor 55% gewijzigd door BiG-GuY op 20-06-2025 13:54 ]

Gallery V&A

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:32

Rouwette

Rouwette.com

BiG-GuY schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:49:
[...]

De frient rookmelders zijn wel hogere kwaliteit dan de Tuya based rookmelders. Zou zelf niet vertrouwen op rookmelders gebaseerd op Tuya Zigbee. Tenzij je voor 'erbij' doet en niet als primaire rookmelder.

Hornbach is simpelweg een leverancier van frient. Zijn verschillende winkels die ze verkopen.

Ze worden in ZHA en Z2M ondersteund overigens. Gebruik zelf hun rook en hittemelders, hun deursensoren en hun smart plugs. Zijn allemaal stabiel op Zigbee en werken al meer dan een jaar prima.
Ze hangen naast traditionele melders ;)

https://www.rouwette.com/

• anpat
scatman schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:43:
Ik heb gisteren HomeAssistant upgedate naar 2025.6.1.
Sindsdien krijg ik fouten bij het inlezen van "huawei solar" om de opbrengst van mijn zonnepannelen uit te lezen via modbus tcp:

[...]

Wat heb ik al geprobeerd:
  • Home assistant te herstarten
  • Huawei solar te unistallen en herinstalleren
  • Gezocht op de github van de package naar gelijkaardige problemen (niets gevonden)
Ik heb helaas zelf een GOODWE, die werkt, maar bedacht me dat de buurman zijn omvormer aan 1 van mijn IOT wifi stak, das een Huawei, Ik kan die idd niet toevoegen (kan mijn firewall voor iets tussen zitten), maar daar heb ik nu geen tijd voor wegens werk.... zal het weekend eens zien als het niet te warm is :)

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:02
scatman schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:43:
Zomaar een idee.. static IP?

*edit, of polling te kort?

[ Voor 6% gewijzigd door Stef012 op 20-06-2025 14:08 ]

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-11 12:05
Stef012 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:06:
[...]

Zomaar een idee.. static IP?

*edit, of polling te kort?
ip vd inverter is nog hetzelfde en poort staat nog open.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:20

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

[...]

Maar die mooie compacte varianten hebben vaak alleen maar ruimte voor een klein relais (wat dan inderdaad moeite heeft met het afschakelen van zwaardere lasten). Overigens is dat niet erg relevant als je het stopcontactje alleen gebruikt voor energiemeting (dan gaat het alleen nog om de opgegeven belastbaarheid). Kom je wel bij het volgende punt: de gebruikte serieweerstand voor de energiemeting. Die wordt warm (en bij langdurig zware lasten wellicht warmer dan de ontwerper zou willen).

Wat echter minstens zo belangrijker is, zijn overgangsweerstanden. Dit soort stopcontactjes zitten vaak langdurig in een stopcontact en laten we wel zijn, na verloop van tijd kijken we er niet meer naar om. Dus haal ze periodiek aan beide kanten los, loop alles na op thermische (smelt)schade en sluit de boel daarna weer aan (zijn de contactjes ook gelijk weer gereinigd).

Daarnaast zitten ze van binnen soms hier en daar in elkaar geschroefd (bijvoorbeeld de binnenkomende fase en nul pen naar de hoofdprint) en als daar een wat hogere contactweerstand ontstaat is dat het begin van ellende (en brandgevaar). Belangrijk is dus die stopcontactjes periodiek te controleren op zichtbare thermische schade en liefst een stopcontactje te gebruiken die een thermische beveiliging heeft (zoals bij de Shelly stopcontactjes volgens mij het geval is).
En dan blijft nog over: wat wil je er mee doen? Als ik op basis van P1 naar mijn eigen afwasmachine kijk valt er echt niet te automatiseren op basis van energieverbruik.
Je kunt prima zien wanneer je vaatwasser klaar is via een slim stopcontactje. Ja, er zijn ook andere oplossingen maar een oplossing die luistert kan ook per ongeluk op de pieper van de oven, airfryer of instant pot reageren en een oplossing die kijkt naar het "klaar" ledje zit vaak in de weg (en kan bij een poetsbeurt zo maar van z'n plaats geraken).

Dus: Relais is geen probleem zolang je maar niet in een te zware last schakelt. Regelmatig controleren of e.e.a. nog koel blijft (dus voelen tijdens het opwarmen én visuele inspectie op oververhitting) is zeker belangrijk (en een stopcontactje met ingebouwde oververhittingsbeveiliging is al helemaal super).

André Huisman (www.new-line.nl)

• HuismAndré

HuismAndré

Rouwette schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:25:
[...]

Hoe vaak komt hij "online" Ik heb Tuya zigbee melders sinds kort, ze komen nauwelijks online. Heb er nog geen vlam bij gehouden om te testen :P
Een rookmelder test je niet met een vlam maar met een busje "rook".

https://www.amazon.nl/Log...150-RP0011/dp/B00IFBFY8E/

• anpat
HuismAndré schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:25:
[...]

Een rookmelder test je niet met een vlam maar met een busje "rook".

https://www.amazon.nl/Log...150-RP0011/dp/B00IFBFY8E/
Vandaar de naam 'rookmelder' _/-\o_

Onze rookmelders Honeywell met een onderlinge communicatie worden helaas niet 'gezien' door HA, maar goed nog een jaar of 2 en die zijn ter vervanging, gaan we eens verder zien. Alarm is met de honden niet echt van toepassing en onze 'hobby' (sportschieten) zorgt er wel voor dat we veilig zitten :)

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
anpat schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:45:
[...]

Vandaar de naam 'rookmelder' _/-\o_

Onze rookmelders Honeywell met een onderlinge communicatie worden helaas niet 'gezien' door HA, maar goed nog een jaar of 2 en die zijn ter vervanging, gaan we eens verder zien. Alarm is met de honden niet echt van toepassing en onze 'hobby' (sportschieten) zorgt er wel voor dat we veilig zitten :)
Oh dan ga ik niet bij jullie in het zicht sporten!

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:54
Rouwette schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:25:
[...]

Ze zijn tot nu toe erg stabiel in Z2M, altijd benaderbaar ( en gelukkig nog nooit afgegaan O-) )

• edwin2021
RobertMe schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:57:
[...]

Dat viel destijds al op te lossen met ser2net. Dan kun je de seriële adapter (van op de stick) op het netwerk "publiceren" en kan ZHA, of Z2M, of ..., er een tcp verbinding mee opzetten en zo er mee babbelen.

En tegenwoordig zijn er natuurlijk de Zigbee sticks van SMLight met ingebouwde ethernet (+ PoE) die ook direct over het netwerk te gebruiken zijn (gelijk aan ser2net dus).

Maar ook ik had tot een jaar of 2 terug een RPi in gebruik met Z2M + ZWavejs2Mqtt (nu ZWave JS UI) en de sticks op die RPi insteken en HA op "servertje" in de kelder. Tegenwoordig gewoon een 3m USB verlengkabel tot boven aan de keldertrap.
Dat was ook mijn gedachte maar "iedereen" riep dat de cliënt kant van ser2net niet In HAOS zat en er ook niet in te krijgen was.

• HuismAndré

HuismAndré

edwin2021 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:53:
[...]

Dat was ook mijn gedachte maar "iedereen" riep dat de cliënt kant van ser2net niet In HAOS zat en er ook niet in te krijgen was.
Da's raar. Voordat ik overstapte op Z2M gebruikte ik een jaar lang naar (nagenoeg) volle tevredenheid een aangepaste Lidl Hub (voorzien van Blakadder firmware). Die communiceerde via Ser2Net met ZHA. Schijnt er al sinds 2021 in te zitten.

https://community.home-as...t-zeroconf-or-ssdp/293300

Tegenwoordig gebruik ik trouwens een antieke Pi-2 met daarop OpenWRT (alle router gedoe uitgeschakeld uiteraard) in read-only mode als Ser2Net server. Werkt perfect.

[ Voor 11% gewijzigd door HuismAndré op 20-06-2025 17:29 ]

• RobertMe
edwin2021 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:53:
[...]

ser2net hoeft niet perse in HAOS te zitten. Op verschillende plekken heeft HA, en andere software er omheen, gewoon direct ondersteuning voor. Bv DSMR Reader kun je instellen of de serial vanaf een fysiek apparaat is waar je dan een /dev/... path kunt opgeven of dat het een extern apparaat is waarbij je het IP adres + poort opgeeft. En Z2M zet je in de config ook een /dev/.... path, maar kun je ook een IP + poort opgeven. En afgaande op de reactie van @HuismAndré lijkt ZHA dat ook prima te kunnen.

Aan de HA kant hoef je dus niet perse ser2net te gebruiken "de andere kant op" (als in: je hoeft niet aan de HA kant met ser2net een virtuele seriële poort te maken die door HA / Z2M / DSMR Reader / ... wordt uitgelezen maar onderwater (middels ser2net) met een andere kant babbelt. Doordat deze software dus rechtstreeks over TCP met de andere kant kan babbelen).

• Stef012
Klein beetje doorgslagen... B)

Ik gebruik een zigbee schakelaar met knoopcel batterijtje, om mijn scherm op mijn bureau te schakelen. dit gaat met een wifi stekker. Dit werkt al een jaartje prima, maar vorige maand moest toch het loadcel batterijtje vervangen worden... Dan maar een andere bediening!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyZ5eyluL6FJJq4VugJ0ueM4NrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPcAtrfB06Nv58ejvTPldYxE.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zapFR_qNNMhSRcNyYPWWWVXII2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGloQpiRUwHzASVmf8p6r5Iw.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen nog even solderen en via ESPhome programmeren :*)

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-11 21:50
Knielen schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:31:
[...]

Er zitten wel veel foute aannames in je bericht.

- De slimme stekker is tot max 16A, dus dan is langdurig 10A leveren geen probleem
- Je schakelt niet met de slimme stekker, deze staat in principe altijd aan, dus geen slijtage aan relais
- De meter kan nauwkeurig lage wattages meten, dus als de wasmachine/vaatwasser zijn programma stopt is dat heel goed te detecteren
- En dan 1 aanname van mij: Piepjes en lampjes detecteren is voor 95% van de Tweakers hier teveel werk, dat ga je niet ontwikkelen voor zoiets eenvoudigs.
Hé Knielen, ik was misschien wel voornemens om te schakelen met de slimme stekker, maar dat is dus niet aan te raden als ik de reacties lees?
Ik heb een “domme” relatief nieuwe wasmachine. Ik dacht “een programma te starten op de wasmachine”, handmatig de plug uit te zetten, en vervolgens een automatisering laten draaien die de plug & dus de wasmachine start bij genoeg opbrengst.

Niet doen dus?

• RobertMe
Stef012 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:56:

Ik gebruik een zigbee schakelaar met knoopcel batterijtje, om mijn scherm op mijn bureau te schakelen. dit gaat met een wifi stekker. Dit werkt al een jaartje prima, maar vorige maand moest toch het loadcel batterijtje vervangen worden... Dan maar een andere bediening!

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zijn dat touch sensors? Want lijken mij geen knoppen te zijn.

Goed idee wel. Ik heb nu een Xiaomi button op mijn bureau slingeren. Iets om er onder te bevestigen is dan toch mooier.

Maar, van die Xiaomi button is de batterij nog nooit leeg geweest (ook een knoopcel). En dat terwijl ik die al een jaar of 7, 8 heb. Maar gezien die Zigbee dingen alleen wakker worden en zenden indien nodig is het verbruik natuurlijk ook extreem laag. (Ik gebruik de knop nu op het bureau max 4x per dag denk ik. Daarvoor lag die bij het bed, en gebruikte ik hem 0,x keren per dag, gezien de verlichting 's morgens automatisch aan gaat op de wekker en 's avonds automatisch uit gaat op basis van een "bed sensor" :P)

• HuismAndré

HuismAndré

fissa schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:21:
[...]

Hé Knielen, ik was misschien wel voornemens om te schakelen met de slimme stekker, maar dat is dus niet aan te raden als ik de reacties lees?
Ik heb een “domme” relatief nieuwe wasmachine. Ik dacht “een programma te starten op de wasmachine”, handmatig de plug uit te zetten, en vervolgens een automatisering laten draaien die de plug & dus de wasmachine start bij genoeg opbrengst.

Niet doen dus?
Aanzetten is geen enkel probleem. Wasmachines nemen amper iets tijdens het aanzetten. Uitzetten is ook geen enkel probleem behalve tijdens het opwarmen (duurt bij 60 graden 20-30 minuten en begint zodra de machine klaar is met het innemen van water). Op dat moment moet je het stopcontact dus niet uitschakelen. Maar vertraagd inschakelen kan prima. Overigens vraag ik me af of de machine dan begint met draaien (dat zal machine afhankelijk zijn en zul je zelf moeten testen).

• HuismAndré

HuismAndré

RobertMe schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:03:
[...]

ser2net hoeft niet perse in HAOS te zitten. Op verschillende plekken heeft HA, en andere software er omheen, gewoon direct ondersteuning voor. Bv DSMR Reader kun je instellen of de serial vanaf een fysiek apparaat is waar je dan een /dev/... path kunt opgeven of dat het een extern apparaat is waarbij je het IP adres + poort opgeeft. En Z2M zet je in de config ook een /dev/.... path, maar kun je ook een IP + poort opgeven. En afgaande op de reactie van @HuismAndré lijkt ZHA dat ook prima te kunnen.
Klopt. Sinds versie 0.113 (volgens de Blakadder site):

https://zigbee.blakadder.com/Lidl_TYGWZ-01.html

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-11 21:08
R2D2 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:44:
[...]

Maar vertel eens, waarom zou Zigbee2Mqtt dan superieur zijn aan ZHA, beiden ondersteunen de meest gebruikte devices die een poosje op de markt zijn prima, beiden zijn stabiel... dus waarom zou ik 2 extra docker containers moeten gaan draaien inclusief alle config naast HA (Zigbee2Mqtt en Mqtt) om iets te kunnen wat standaard al in HA zit. Je drukt er dan alleen maar extra lagen tussen waar het mis kan gaan en met dit soort dingen wil je de setup zo simpel mogelijk hebben.
De twee redenen die ik had om 2 jaar geleden naar Z2M te gaan:
1. mijn conbee stick deed het ineens niet meer. En ik moest in een nieuwe stick alle 60 devices opnieuw pairen. Ik baalde als een stekker. Z2M beloofde toen dat ik een identieke stick kon gebruiken (iets met een nummer flashen) om alle gepairede devices te kunnen overnemen. En aangezien de WAF toen even heel laag was kocht ik 2 sonoff P sticks en ging ik voor Z2M

2. Ook acceptatie in huis: als HA eruit ligt (afgelopen jaar 2 x gehad, 1x door een update van HA en 1x door een update van z2m naar 2.0) werken de lichten niet meer: ik kan de schakelaars niet meer de lichten laten bedienen. ...Behalve de direct gekoppelde schakelaars aan de lichten (via het koppelen van de schakelaars aan een groep lichten in het zigbee2mqtt dashboard). Ik kan nu dus de meeste lichten rechtstreeks bedienen vanuit de schakelaar, zonder HA, en automations loslaten op dezelfde lichten (wordt donker, TV gaat aan, licht uitdoen want er is niemand in huis, etc)

[ Voor 7% gewijzigd door oltk op 20-06-2025 21:36 ]

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:36
is nu opgelost
Shattering schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:27:
[...]

Welke Add-on bedoel je? Ik heb alleen maar Claude Code geinstalleerd en heb Claude opgestart in mijn HA folder?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• Stef012
RobertMe schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:36:
[...]

Zijn dat touch sensors? Want lijken mij geen knoppen te zijn.
Dat klinkt beter dan mijn ikea schakelaar!

Zijn idd touch schakelaars.
Heb nu de code deels geschreven, uitzetten gaat op basis van hoe lang de knop ingedrukt wordt. Dan kan in HA nog gekeken worden naar stroom, bij weinig stroom na #minuten uitschakelen.

• edwin2021
HuismAndré schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:48:
[...]

Aanzetten is geen enkel probleem. Wasmachines nemen amper iets tijdens het aanzetten. Uitzetten is ook geen enkel probleem behalve tijdens het opwarmen (duurt bij 60 graden 20-30 minuten en begint zodra de machine klaar is met het innemen van water). Op dat moment moet je het stopcontact dus niet uitschakelen. Maar vertraagd inschakelen kan prima. Overigens vraag ik me af of de machine dan begint met draaien (dat zal machine afhankelijk zijn en zul je zelf moeten testen).
Heb je misschien meer info over hoe je een tcp poort dan moet invullen?

• Antonio di
  • Laatst online: 10:15

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ik heb zojuist een review van de Haozee Zigbee grondvochtigheids-meter met ook temperatuurs-meter boven de grond, op Tweakers gezet. Dit soort meters is nu vrij goedkoop in het "verre Oosten".
Werkt op HA/ZHA. Zie:
Haozee Zigbee grondvochtigheid-/temperatuur-meter review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• nl2dav
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10 19:28
Ferra schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:50:
[...]

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Ik krijg namelijk wel connectie via de zehnder app met mijn comfoclime, maar ik krijg hem niet in home assistant…
volgens mij heb je dit nodig;

https://github.com/michae...me-assistant-comfoconnect
trough a Zehnder ComfoConnect LAN C
Al wordt er daar alleen over ComfoCool gesproken, dat is de voorloper van de ComfoClime aangezien de Clime ook kan verwarmen.

Mogelijkheden zijn AUTO of Off. Zijn er meer mogelijkheden "in de app"?

[ Voor 19% gewijzigd door nl2dav op 21-06-2025 02:50 ]

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
nl2dav schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 02:46:
[...]

[...]

Al wordt er daar alleen over ComfoCool gesproken, dat is de voorloper van de ComfoClime aangezien de Clime ook kan verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07bGUpGIZglRB4mn7Crc9Sgzbpw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jLunhRqSHvrFcHpxMnbNMnpY.png?f=fotoalbum_large

Veel meer. Ik heb alleen nog niet ontdekt hoe ik dit koppel aan Home Assistant. Heb al gekeken of er iets van een url call open staat, maar helaas nog geen succes.

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:23
Stef012 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:56:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit ziet er wel goed uit. Heb je die knoppen zelf gebouwd mbv een 3D printer of kant en klaar ergens gekocht?

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-11 06:01
nl2dav schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 02:46:
[...]

[...]

Die lan c kost 280 euro... Best veel. Er zijn goedkopere diy op de markt ;)

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-11 19:04
Is er iemand heel goed in troubleshooting?µ
Ik zit met een vervelend probleem.
Om de x maanden (geen vast tijdstip) gebeurt het dat bepaalde lichten (stuk of 6) midden in de nacht, plots aangaan.
Dit is enorm vervelend, vooral omdat het ook in de slaapkamers gebeurd en dat is verschieten.

Zo ook deze nacht terug.
Ik heb hier al enorm achter gezocht maar vind gewoon niets.
Ik heb zelfs x maanden geleden een automation gemaakt, indien HA herstart zonder dat ik het vraag, hij alle lichten uitzet.
Dat blijkt niet te helpen..
In de logging geraak ik er ook niet aan uit.
Bovendien (mijn lichten gaan via mqtt en een unipi) staat zo ingesteld dat de status van de lichten bij opstart zoiezo "uit" is.

Waaraan ligt het dan?
Iemand die voor mij es de logging van deze nacht wil bekijken?
Ik heb de lichten deze nacht om 05:40 allemaal met 1 "alles uit" knop uitgedaan.

https://drive.google.com/...oFcd3hHt/view?usp=sharing

Superbedankt voor diegene die kijken.
Ik word er echt onnozel van.

Nog een kleine update: ik zie dat mijn HA deze nacht om 05:37 herstart is (i dunno waarom) en dat mijn automation dan heeft getriggered, maar waarom heeft hij erachter weer mn lichten aangestoken...

En het licht in mn slaapkamer paar keer aangezet blijkbaar:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hJgfrF3h/licht.png

[ Voor 14% gewijzigd door skank op 21-06-2025 10:46 ]

• IceFox
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:18
skank schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:42:
Om de x maanden (geen vast tijdstip) gebeurt het dat bepaalde lichten (stuk of 6) midden in de nacht, plots aangaan.
Dit is enorm vervelend, vooral omdat het ook in de slaapkamers gebeurd en dat is verschieten.

Zo ook deze nacht terug.
Ik heb zelfs x maanden geleden een automation gemaakt, indien HA herstart zonder dat ik het vraag, hij alle lichten uitzet.
Bovendien (mijn lichten gaan via mqtt en een unipi) staat zo ingesteld dat de status van de lichten bij opstart zoiezo "uit" is.

Waaraan ligt het dan?
Ik heb de lichten deze nacht om 05:40 allemaal met 1 "alles uit" knop uitgedaan.

Nog een kleine update: ik zie dat mijn HA deze nacht om 05:37 herstart is (i dunno waarom) en dat mijn automation dan heeft getriggered, maar waarom heeft hij erachter weer mn lichten aangestoken...

[Afbeelding]
Gebruik je node-red? Kan het log op mijn mobiel niet bekijken.

• skank
IceFox schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:47:
[...]

Gebruik je node-red? Kan het log op mijn mobiel niet bekijken.
Neen sorry.
Het log kun je openen met een notepad.

• marnie
  • Laatst online: 11:16
Ik zit naar de logfile te kijken.
Het lijkt erop dat de log begint op het moment dat HA wordt opgestart.

Wat is het tijdstip waarop het probleem zich voordoet?

Ik zie een meerdere warnings en errors, Is het mogelijk deze zo veel mogelijk te debuggen met bv: Watchman en Spook, beide Hacs integraties. Oude integraties weghalen zoals 'Deejayfool/hass-shutter-card' of templates optimaliseren als de entity een 'None' value heeft bijvoorbeeld. Kortom je systeem even opschonen zodat een restart van HA zo weining mogelijk warnings geeft en geen errors..

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Ferra
  • Niet online
Nou het is gelukt. Ik heb de ComfoClime app in HA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugUh2ePLa4Bqb31_1C6oF9TOG-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdlREYZxB1p7UKm6mzxMHS5U.jpg?f=fotoalbum_large

Via deze repo: https://github.com/msfuture/comfoclime

• edwin2021
Ferra schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:23:

[Afbeelding]

Misschien ter lering en vermaak een overzicht van de te volgen stappen, daar is in de toekomst vast iemand je heel dankbaar voor 😉

• skank
marnie schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:12:
Ik zit naar de logfile te kijken.
Het lijkt erop dat de log begint op het moment dat HA wordt opgestart.

Wat is het tijdstip waarop het probleem zich voordoet?

Ik zie een meerdere warnings en errors, Is het mogelijk deze zo veel mogelijk te debuggen met bv: Watchman en Spook, beide Hacs integraties. Oude integraties weghalen zoals 'Deejayfool/hass-shutter-card' of templates optimaliseren als de entity een 'None' value heeft bijvoorbeeld. Kortom je systeem even opschonen zodat een restart van HA zo weining mogelijk warnings geeft en geen errors..
Dus je kan niets vinden?
Ik heb een homeassistant.log file, maar die begint nog later doordat kids hier manueel iets herstart hebben
En ik heb ook een homeassistant.log.fault maar die is altijd leeg.
Ja die shutter card is idd decaprecated, moet ik nog weghalen.
Spook heb ik reeds draaien maar die geeft maar 1 iets.
Watchman ken ik niet, zal ik es naar kijken.

• marnie
  • Laatst online: 11:16
skank schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:41:
[...]

Dus je kan niets vinden?
Ik heb een homeassistant.log file, maar die begint nog later doordat kids hier manueel iets herstart hebben
En ik heb ook een homeassistant.log.fault maar die is altijd leeg.
Ja die shutter card is idd decaprecated, moet ik nog weghalen.
Spook heb ik reeds draaien maar die geeft maar 1 iets.
Watchman ken ik niet, zal ik es naar kijken.
Ik heb de hele log niet gelezen :o
Ik mis het exacte tijdstip waarop dit probleem zich voordoet, wel zo belangrijk voor bug fixinhg waarbij je wilt kijken wat er vlak voor dat moment gebeurd.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:06

Zo ook deze nacht terug.

Waaraan ligt het dan?

[Afbeelding]
Heb je automatiseringen voor je verlichting die reageren op status verandering van entiteiten? Dan moet je de trigger echt beperken tot de gewenste veranderingen (b.v. van aan naar uit). Bij een herstart van HA gaan de statussen van entiteiten vaak even naar “unavailable” oid en daarna weer naar de vorige status. Dat is dus ook een statusverandering die een automatisering ongewenst kan triggeren.

• skank
marnie schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:46:
[...]

Ik heb de hele log niet gelezen :o
Ik mis het exacte tijdstip waarop dit probleem zich voordoet, wel zo belangrijk voor bug fixinhg waarbij je wilt kijken wat er vlak voor dat moment gebeurd.
Ja maar ik denk ook dat het tijdstip net voor de log is..
Maar waar vind ik die dan, en waarom is de fault log empty

• skank
Torch1969 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:59:
[...]

Heb je automatiseringen voor je verlichting die reageren op status verandering van entiteiten? Dan moet je de trigger echt beperken tot de gewenste veranderingen (b.v. van aan naar uit). Bij een herstart van HA gaan de statussen van entiteiten vaak even naar “unavailable” oid en daarna weer naar de vorige status. Dat is dus ook een statusverandering die een automatisering ongewenst kan triggeren.
Dit is de automation, maar dat is niet de oorzaak van het aanzetten he
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
id: 'HA restart - switch off lights'
  alias: HA boot - turn off all lights
  trigger:
    - platform: homeassistant
      event: start
  action:
    - choose:
        - alias: "If shutdown unwanted"
          conditions:
            - condition: state
              entity_id: input_boolean.maintenance_mode
              state: 'off'
          sequence:    
            - delay: '00:00:01'
            - service: light.turn_off
              entity_id: all
            - service: notify.mobile_devices
              data:

- alias: "If shutdown for maintenance"
          conditions:
            - condition: state
              state: 'on'
          sequence: 
            - service: input_boolean.turn_off

• HuismAndré

HuismAndré

In het verleden heb ik soortgelijke ellende mee mogen maken. Was in alle gevallen te herleiden tot mijn eigen stommiteiten. Loop van alle automatiseringen (en scripts) de tracering na (er zal er vrijwel zeker eentje zijn die op dat tijdstip een 'D'oh!' actie uitvoerde).

Veel gemaakte fout is triggeren op een "to:off" zonder een from (of andersom). Een device dat dan tijdelijk afwezig is gaat van unavailable naar off en hoppa, daar is je lamp die uitgaat trigger (zonder dat de lamp ooit aan is geweest). Zorg dus altijd dat je triggers zo compleet mogelijk zijn (je kunt meerdere to's en from's opgeven zodat je alle gewenste opties af kunt dekken).

• HuismAndré

HuismAndré

edwin2021 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:29:
[...]

Heb je misschien meer info over hoe je een tcp poort dan moet invullen?
socket://[gateway_ip]:[gateway_port]

• TheFes
  • Laatst online: 11:52
@skank wat voor lampen zijn het? Ik heb iets vergelijkbaars gehad met ESPHome lampen toen mijn wifi netwerk brak was. De lamp verloor zijn verbinding, en deed daarom een power cycle, en de power on instelling was dat de lamp dan aan moest gaan.

Het kan dus ook zijn dan de lamp even geen verbinding of stroom krijgt, en bij het opnieuw opstarten automatisch aan gaat.

Home Assistant configuratie

• skank
HuismAndré schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:41:
[...]

In het verleden heb ik soortgelijke ellende mee mogen maken. Was in alle gevallen te herleiden tot mijn eigen stommiteiten. Loop van alle automatiseringen (en scripts) de tracering na (er zal er vrijwel zeker eentje zijn die op dat tijdstip een 'D'oh!' actie uitvoerde).

Veel gemaakte fout is triggeren op een "to:off" zonder een from (of andersom). Een device dat dan tijdelijk afwezig is gaat van unavailable naar off en hoppa, daar is je lamp die uitgaat trigger (zonder dat de lamp ooit aan is geweest). Zorg dus altijd dat je triggers zo compleet mogelijk zijn (je kunt meerdere to's en from's opgeven zodat je alle gewenste opties af kunt dekken).
Kan goed zijn dat het mijn eigen fout is.
Maar dat verklaart niet waarom hij midden in de nacht reboot he.
Ik zal alle automatiseringen en scripts nalopen
Bedankt voor de tip.
Enig idee waarom ik nergens een log vind van ervoor?
Moet die fault log niet "niet leeg" zijn?

• skank
TheFes schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:48:
@skank wat voor lampen zijn het? Ik heb iets vergelijkbaars gehad met ESPHome lampen toen mijn wifi netwerk brak was. De lamp verloor zijn verbinding, en deed daarom een power cycle, en de power on instelling was dat de lamp dan aan moest gaan.

Het kan dus ook zijn dan de lamp even geen verbinding of stroom krijgt, en bij het opnieuw opstarten automatisch aan gaat.
Gewone lampen die met een unipi via mqtt geschakeld worden door HA
De power on instelling staat bij mij overal op "off"
Die unipi is bekabeld, daar ligt het ook niet aan, ook gezocht

• HuismAndré

HuismAndré

skank schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:48:
[...]

Bedankt voor de tip.
De vorige log heeft als naam home-assistant.log.1

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
[...]

Bedankt voor de tip.
Bij boot krijg je een nieuwe log. Dat hoort. Kijk eens in home-assistant.log.1

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:48:

Hij gaf aan dat de lampen in de 'uit' stand opstarten volgens mij.

• TheFes
[...]

Bedankt voor de tip.
Wat laat je historie van de lamp zien? Gaat die van niet beschikbaar naar aan, of van uit naar aan? En laat de lamp in de historie zien waarom hij aan gegaan is?

Dan bedoel ik dus dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNCgQ1sUaOFbKgJNQex5EGu6Z5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/st4ggkjXHcANA6Eu64WrgPSS.png?f=fotoalbum_large

Oh oeps, ik had alleen het deel uit de quote van @HuismAndré gelezen, had niet door dat de originele post langer was..

UIt het screenshot wat @skank post, haal ik uit dat de lamp buiten HA om aangezet is, er staat namelijk geen reden bij waarom de lamp aangezet is. Daarmee kan een automation dus uitgesloten worden, en is het iets buiten HA's invloed om.

[ Voor 16% gewijzigd door TheFes op 21-06-2025 13:54 ]

• skank
new_guy schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:51:
[...]

Bij boot krijg je een nieuwe log. Dat hoort. Kijk eens in home-assistant.log.1
Mja dat is mijn log.1 hij was ondertussen nog es heropgestart. ben te laat dus

• skank
TheFes schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:52:
[...]

Wat laat je historie van de lamp zien? Gaat die van niet beschikbaar naar aan, of van uit naar aan? En laat de lamp in de historie zien waarom hij aan gegaan is?

Dan bedoel ik dus dit
[Afbeelding]

Oh oeps, ik had alleen het deel uit de quote van @HuismAndré gelezen, had niet door dat de originele post langer was..

UIt het screenshot wat @skank post, haal ik uit dat de lamp buiten HA om aangezet is, er staat namelijk geen reden bij waarom de lamp aangezet is. Daarmee kan een automation dus uitgesloten worden, en is het iets buiten HA's invloed om.
Ja ik zit niet veel in die history van de lamp in HA zelf he.
Geen reden waarom hij aanging.
Dus dan zou het toch kunnen komen van die unipi?
Zeker dat ik die automations niet moet checken dan?

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:52:
[...]

Nou.. Bij de ellende die ik mee heb gemaakt weet ik niet meer precies wat de fout was (behalve dan dat het m'n eigen stommiteit was) maar uit de geschiedenis viel niet te achterhalen waarom het gebeurde. Melding was alleen "XX aangezet". Zie ook hieronder (een stukje van onze keukenverlichting die door automatiseringen wordt aan- en uitgezet zonder dat vermeld wordt door welke).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFMdMLnMuzdv8WMQDbnj60UTQj0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mtmIpQ5s5LpXfETZG6tJZ2yW.png?f=fotoalbum_large

Edit: En hier een lamp die onderdeel is van bovenstaande groep:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BMVzq2dmpzBjUAIYOE_9UArw_g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BESGWGc4qb6WdsIQjTfF39jW.png?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet valt daar niets uit op te maken. De ene keer dat mijn naam genoemd wordt is omdat ik via de HA interface de lichtgroep uitschakelde. De rest ging allemaal via automatiseringen. En via de tracering van die automatiseringen vind je het wel (uiteindelijk).

[ Voor 23% gewijzigd door HuismAndré op 21-06-2025 14:07 ]

• skank
HuismAndré schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:01:
[...]

Nou.. Bij de ellende die ik mee heb gemaakt weet ik niet meer precies wat de fout was (behalve dan dat het m'n eigen stommiteit was) maar uit de geschiedenis viel niet te achterhalen waarom het gebeurde. Melding was alleen "XX aangezet". Zie ook hieronder (een stukje van onze keukenverlichting die door automatiseringen wordt aan- en uitgezet zonder dat vermeld wordt door welke).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals je ziet valt daar niets uit op te maken. De ene keer dat mijn naam genoemd wordt is omdat ik via de HA interface de lichtgroep uitschakelde. De rest ging allemaal via automatiseringen. En via de tracering van die automatiseringen vind je het wel (uiteindelijk).
Ik ga ze toch checken...

• peterpijpelink
  • Laatst online: 08:40

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

peterpijpelink schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:21:
[...]

Duidelijk. Ja de grote gebruikers heb ik al aangepakt. Alles Siemens met smart starten. Dus wanneer zon schijnt of prijzen laag zijn.
Wat je zegt kan niet met SolarEdge, dus ik ga aan de slag met HA om iets slim te maken met die -12ct. Dank voor meedenken.
Heeft iemand de puzzel al gelegd? Mijn gedachtegoed (kan totaal mis zitten) is dat bij negatieve energieprijzen meer dan -12ct wil je pas de omvormer (mijn geval Solaredge) uitzetten, echter als er verbruikers zijn, dan wil je die laten draaien op je eigen zonne energie? Dus eigenlijk zou ik dynamisch vermogen willen aanpassen op basis van verbruik, want pas na -12ct negatieve prijzen ben je goedkoper uit bij Tibber? (klopt mijn aanname?). Dus verbruik van 2000W wil je uit de panelen halen, en niet de gehele omvormer uitzetten... Bijna alle verbruikers meet ik via zigbee stroompluggen en dat heb ik opgeteld in een sensor total_power, dus zou die sensor minus totale zon energie van de panelen over moeten blijven, lees de Solaredge krijgt per minuut een andere waarde om terug te schalen qua vermogen. Wat ik zeg... best een complexe puzzel....

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

• HuismAndré

HuismAndré

skank schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:08:
[...]

Ik ga ze toch checken...
Check ook even wat voor groepen je hebt aangemaakt waarvan je wellicht vergeten bent dat ze er zijn (in Z2M indien van toepassing en in HA zelf). Groepen gaan immers naar available als één van de leden naar available gaat (en naar unavailable als alle leden afwezig zijn). Kunnen soms hele onverwachtse triggers veroorzaken. Vooral omdat je aangeeft dat er meerdere lampen tegelijk aangaan lijkt me dit iets waar je zeker even naar moet kijken.

• skank
HuismAndré schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:16:
[...]

Check ook even wat voor groepen je hebt aangemaakt waarvan je wellicht vergeten bent dat ze er zijn (in Z2M indien van toepassing en in HA zelf). Groepen gaan immers naar available als één van de leden naar available gaat (en naar unavailable als alle leden afwezig zijn). Kunnen soms hele onverwachtse triggers veroorzaken. Vooral omdat je aangeeft dat er meerdere lampen tegelijk aangaan lijkt me dit iets waar je zeker even naar moet kijken.
Zopas alle scripts en automations overlopen, allemaal in orde... overal staat een from en to bij.
Ook zijn er sinds deze nacht maar een 4 tal automations in actie geschoten en die zijn ook allemaal ok.
De groepen ook gecontroleerd, ook daar niets fout. Bovendien heb ik geen groep waar zowel slaapkamer x en y in samenzitten en die gingen beide aan deze nacht.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:51

BiG-GuY

skank schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:24:
[...]

Zopas alle scripts en automations overlopen, allemaal in orde... overal staat een from en to bij.
Ook zijn er sinds deze nacht maar een 4 tal automations in actie geschoten en die zijn ook allemaal ok.
De groepen ook gecontroleerd, ook daar niets fout. Bovendien heb ik geen groep waar zowel slaapkamer x en y in samenzitten en die gingen beide aan deze nacht.
Wat voor lampen zijn het? Welk protocol gebruiken ze en hoe zijn ze aan je HA gekoppeld? Niet toevallig een update gehad van de firmware?

Niet toevallig ook gekoppeld aan Google Home/HomeKit o.i.d.? Heb in het verleden gehad dat Google Home soms random lampen triggerde toen bleek dat we op alle apparaten Google Home app te lang niet geopend hadden.

Gezien we alles native via Home Assistant besturen tegenwoordig, hele koppeling met Google verbroken.

Gallery V&A

• Hmmbob
HuismAndré schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:01:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit soort logboek regels zie je als de lamp buiten HA om is aangezet, en HA dit detecteert als status wijziging. Daarom staat er niet bij wie (person) of wat (automation) de lamp heeft aangezet.

@skank
Ik zou eens buiten je HA gaan zoeken. Je schakelaar, dat apparaat wat je ertussen had zitten (iets met pi las ik net), misschien wel die mqrt server?

• skank
BiG-GuY schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:21:
[...]

Wat voor lampen zijn het? Welk protocol gebruiken ze en hoe zijn ze aan je HA gekoppeld? Niet toevallig een update gehad van de firmware?

Niet toevallig ook gekoppeld aan Google Home/HomeKit o.i.d.? Heb in het verleden gehad dat Google Home soms random lampen triggerde toen bleek dat we op alle apparaten Google Home app te lang niet geopend hadden.

Gezien we alles native via Home Assistant besturen tegenwoordig, hele koppeling met Google verbroken.
Ik heb dat letterlijk hierboven vermeld :)

• HuismAndré

HuismAndré

Hmmbob schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:54:
[...]

Dit soort logboek regels zie je als de lamp buiten HA om is aangezet, en HA dit detecteert als status wijziging. Daarom staat er niet bij wie (person) of wat (automation) de lamp heeft aangezet.

Ik zou eens buiten je HA gaan zoeken. Je schakelaar, dat apparaat wat je ertussen had zitten (iets met pi las ik net), misschien wel die mqrt server?
Ik heb geen probleem met HA. Ik geef alleen aan dat het niet klopt dat de bron van elke interactie terug te vinden is in de history (als reactie op een melding van @TheFes dat je in de history prima terug kon vinden welke automatisering het licht aan deed).

Buiten HA is er niets dat bij mij de lampen aan kan doen. Alle lichtschakelaar werken in detached mode. Feit is dus dat de history geen waterdichte manier is om te kijken waarom en hoe een lamp aangegaan is (het nalopen van de automatiseringen en scripts kan wel erg verhelderend werken).

[ Voor 20% gewijzigd door HuismAndré op 21-06-2025 16:53 ]

• Ferra
  • Niet online
edwin2021 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:35:
[...]

Misschien ter lering en vermaak een overzicht van de te volgen stappen, daar is in de toekomst vast iemand je heel dankbaar voor 😉
Zo simpel als je ip-adres van je ontvanger invullen na installeren van de integratie via HACS

• HuismAndré

HuismAndré

skank schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:24:
[...]

Alle scenes ook nog even nalopen (zeker een optie aangezien er meerdere lampen tegelijk aan gaan).

• skank
[...]

@skank
Een unipi neuron idd.
https://www.unipi.technology/neuron-c2

Door middel van dit:
https://github.com/matthijsberg/unipi-mqtt
Waarom de ene lamp het wel en de andere het niet doet die op die unipi zit, is me ook een raadsel (Als het daarvan komt). Maar als ik het zo lees... zijn jullie daarvan overtuigd om dat het in de history niet te zien is door wat/Wie/... right?

• nl2dav
  • Laatst online: 21-10 19:28
Ferra schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:23:

[Afbeelding]

Dit is alles? Je kan de ComfoClime niet aansturen en geen doeltemperatuur instellen? Dat is vrij schraal.

Ik heb dit (helaas geen ComfoClime maar zwaar geïnteresseerd);

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhwRNoS50l0IJG0pFZpWRFT3cFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cElp8PgTEWrTc3N76vA5v3JW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yo_-9c8g2RKfpZ8baBCmm6CuMtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DGF1Z0rgRExWrTfLLMGNy7zu.png?f=fotoalbum_large
Faece schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:16:
[...]

Die lan c kost 280 euro... Best veel. Er zijn goedkopere diy op de markt ;)
Ik heb zelf een "ESPHome powered ComfoAir controller" ik weet niet of je daaraan refereert maar de vraag is of de ComfoClime ook aangestuurd wordt bij een diy oplossing. Althans die vraag heb ik zelf. 280 Euro is verder peanuts als je het afzet tegen de totale investering van een ComfoAir+Comfoclime. Leuk als het -niet- hoeft natuurlijk daar niet van.

[ Voor 5% gewijzigd door nl2dav op 21-06-2025 17:51 ]

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Blijkbaar heb ik 4 dagen geleden een crash gehad en had ik een corrupte db. Niks van gemerkt maar vandaag zag ik ineens dat mn longtime stats van de energy foetsie zijn.
Als ik nu de backup van 4 dagen geleden pak ben ik de afgelopen 4 dagen kwijt

Heeft iemand al eens met dit bijltje gehakt? Ik zoek een soort merge backup met huidige data optie.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• TheFes
peterpijpelink schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:16:
[...]

Heeft iemand de puzzel al gelegd? Mijn gedachtegoed (kan totaal mis zitten) is dat bij negatieve energieprijzen meer dan -12ct wil je pas de omvormer (mijn geval Solaredge) uitzetten, echter als er verbruikers zijn, dan wil je die laten draaien op je eigen zonne energie? Dus eigenlijk zou ik dynamisch vermogen willen aanpassen op basis van verbruik, want pas na -12ct negatieve prijzen ben je goedkoper uit bij Tibber? (klopt mijn aanname?). Dus verbruik van 2000W wil je uit de panelen halen, en niet de gehele omvormer uitzetten... Bijna alle verbruikers meet ik via zigbee stroompluggen en dat heb ik opgeteld in een sensor total_power, dus zou die sensor minus totale zon energie van de panelen over moeten blijven, lees de Solaredge krijgt per minuut een andere waarde om terug te schalen qua vermogen. Wat ik zeg... best een complexe puzzel....
Als de energieprijzen netto (dus inclusief belasting etc) negatief zijn, dan wil je juist zo veel mogelijk uit het grid trekken, want je krijgt dan geld om energie te verbruiken. Dus je wil dan niets uit je panelen halen, maar alles uit het grid trekken, en het liefst zo veel mogelijk verbruiken, airco aan, auto laden etc.

• TheFes
HuismAndré schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:47:
[...]

Ik heb geen probleem met HA. Ik geef alleen aan dat het niet klopt dat de bron van elke interactie terug te vinden is in de history (als reactie op een melding van @TheFes dat je in de history prima terug kon vinden welke automatisering het licht aan deed).

Buiten HA is er niets dat bij mij de lampen aan kan doen. Alle lichtschakelaar werken in detached mode. Feit is dus dat de history geen waterdichte manier is om te kijken waarom en hoe een lamp aangegaan is (het nalopen van de automatiseringen en scripts kan wel erg verhelderend werken).
Hmm, mijn ervaring is anders, ik zie dat echt alleen als ik de lamp van de stroom haal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBMtsZTuuT995Bi1SIiD4zZQynQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6Rop72Ow4880SY0bn2e5rbO1.png?f=fotoalbum_large

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

TheFes schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:24:
[...]

Als de energieprijzen netto (dus inclusief belasting etc) negatief zijn, dan wil je juist zo veel mogelijk uit het grid trekken, want je krijgt dan geld om energie te verbruiken. Dus je wil dan niets uit je panelen halen, maar alles uit het grid trekken, en het liefst zo veel mogelijk verbruiken, airco aan, auto laden etc.
helemaal met je eens, maar je gaat dat pas doen als de prijzen netto netto dus inclusief alle belastingen etc negatief zijn. Met een negatieve prijs van -0,025 betaal je nog steeds belastingen over alles wat je dan importeert. En waarom zou je de zonnepanelen helemaal afschakelen? Ik zou dus willen terugschakelen tot aan de netto prijs en dan pas naar 0.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Oogje schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:16:
Blijkbaar heb ik 4 dagen geleden een crash gehad en had ik een corrupte db. Niks van gemerkt maar vandaag zag ik ineens dat mn longtime stats van de energy foetsie zijn.
Als ik nu de backup van 4 dagen geleden pak ben ik de afgelopen 4 dagen kwijt

Heeft iemand al eens met dit bijltje gehakt? Ik zoek een soort merge backup met huidige data optie.
Ja, ik: Septillion in "Home Assistant - Show je setup"

• TheFes
peterpijpelink schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:30:
[...]

helemaal met je eens, maar je gaat dat pas doen als de prijzen netto netto dus inclusief alle belastingen etc negatief zijn. Met een negatieve prijs van -0,025 betaal je nog steeds belastingen over alles wat je dan importeert. En waarom zou je de zonnepanelen helemaal afschakelen? Ik zou dus willen terugschakelen tot aan de netto prijs en dan pas naar 0.
Ik snap je niet helemaal, wat bedoel je met terugschakelen tot aan de nettoprijs?

De nettoprijs is ofwel positief, en dan wil je zo veel mogelijk uit je panelen halen, en zo min mogelijk uit het grid.
Ofwel de nettoprijs is negatief, en dan wil je zo veel mogelijk uit het grid halen en zo min mogelijk uit je panelen.

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:27:
[...]

Hmm, mijn ervaring is anders, ik zie dat echt alleen als ik de lamp van de stroom haal
[Afbeelding]
Heel apart. Hier mijn history van de lamp in de hal. Die wordt aan- en uitgezet via een automatisering (met als trigger o.a. een bewegingssensor):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_C_DgYOKQ0fV1fox4u-s3U54e8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T1Pief9GLYhH2xhOLBuKFa9T.png?f=fotoalbum_large

De "vervallen" is toen ik HA opnieuw opstartte. Je ziet dat de registratie minimaal is. Kan het zijn dat je ook hier het "level" van logging in kunt stellen?

Toevoeging: Ik maak vrijwel exclusief gebruik van Z2M scenes (ook voor het uitschakelen van lampen). Zou dat ermee te maken kunnen hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door HuismAndré op 21-06-2025 20:45 ]

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

TheFes schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:42:
[...]

Ik snap je niet helemaal, wat bedoel je met terugschakelen tot aan de nettoprijs?

De nettoprijs is ofwel positief, en dan wil je zo veel mogelijk uit je panelen halen, en zo min mogelijk uit het grid.
Ofwel de nettoprijs is negatief, en dan wil je zo veel mogelijk uit het grid halen en zo min mogelijk uit je panelen.
De netto prijs die je zit bijvoorbeeld bij Tibber is niet netto die prijs, daar betaal je als uit grid nog steeds belastingen, en mijn punt is dat volledig afschakelen van je zonnepanelen dan niet nuttig (of goedkoper) is. De energiebelasting etc komt weer bij de negatieve prijs. een -2ct morgen netto kost je met belasting en inkoopvergoeding dus 13ct.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• TheFes
HuismAndré schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:44:
[...]
Toevoeging: Ik maak vrijwel exclusief gebruik van Z2M scenes (ook voor het uitschakelen van lampen). Zou dat ermee te maken kunnen hebben?
Dat lijkt me wel ja, je schakelt dus een Z2M scene, en uiteindelijk doet Z2M een hoop dingen.
HA krijgt dus alleen de state change binnen via MQTT en dat is dus het enige wat HA kan rapporteren. Vandaar dat in jouw geval dus geen bron bekend is.

• TheFes
peterpijpelink schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:46:
[...]

De netto prijs die je zit bijvoorbeeld bij Tibber is niet netto die prijs, daar betaal je als uit grid nog steeds belastingen, en mijn punt is dat volledig afschakelen van je zonnepanelen dan niet nuttig (of goedkoper) is. De energiebelasting etc komt weer bij de negatieve prijs. een -2ct morgen netto kost je met belasting en inkoopvergoeding dus 13ct.
Ik heb het dan ook over de netto prijs inclusief belastingen, dat had ik in mijn post hiervoor ook duidelijk vermeld. Het leek me in de post daarna niet meer per se nodig dat nog een keer te doen.

Dus negatief (na belasting) is panelen uit, postief (na belasting) panelen aan.
Het wordt anders als terugleveren bij jouw contract netto geld kost.

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:11:
[...]

Dat lijkt me wel ja, je schakelt dus een Z2M scene, en uiteindelijk doet Z2M een hoop dingen.
HA krijgt dus alleen de state change binnen via MQTT en dat is dus het enige wat HA kan rapporteren. Vandaar dat in jouw geval dus geen bron bekend is.
Tja. Apart is echter wel dat in de history van de scenes in kwestie ook niets te vinden is (behalve dan de "last run" datum). Zojuist ook nog even in HA zelf een scene aangemaakt en die door een automatisering laten activeren. En zelfs dat wordt niet gelogd bij de lampengroep en niet gelogd bij de scene zelf (terwijl HA in een HA scene echt wel moet weten met welke groep er iets wordt gedaan).

edit:
De HA scene wordt wel degelijk gelogd in de history van de groep (ik keek gisteren met m'n wazige kop naar de verkeerde groep).

[ Voor 8% gewijzigd door HuismAndré op 22-06-2025 11:11 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@HuismAndré Z2M groups en Z2M scenes (of equivalent bij andere integraties) gaan volledig buiten HA om. Dus als je die gebruikt, ook al is dat vanuit HA, heeft HA geen weet van de reden van de state change.

Als ik een HA scene toepas dan zie ik dat gewoon als reden in de device log. Maar als je een HA scene toepast op een Z2M group zie je het alleen met reden bij de group, niet het losse device. Maar dat is dus logisch gezien bovenstaande.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 22-06-2025 09:13 ]

• Hmmbob
HuismAndré schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:44:
Ja, dit is dus exact wat ik bedoelde:

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Iemand anders hier ook dat wanneer je een card in een section aanpas, deze standaard de visibilty (indien geconfigureerd) weghaalt en de breedte terug op full width zet? Behoorlijk irritant.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Pagina: 1 ... 319 ... 349 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.