Sjoop1985 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 02:32:
[...]
Nu weet je waarom Zigbee2mqtt populair is

Ik had ook nog nooit van MQTT gehoord voor ik daaraan begon, maar je hoeft je echt niet druk te maken over de stabiliteit van Mosquito en de MQTT integratie. De documentatie van Z2M is ook best goed, zeker als je een van de veelgebruikte/aanbevolen sticks gebruikt.
Ik snap eerlijk gezegd dat gepush op Zigbee2mqtt hier niet.
Want jij bent zeker niet de eerste die over Zigbee2mqtt begint, zie
Vliegvlug in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Sorry dat ik het zeg maar geeft mij wel een beetje Apple fanboy vibes eigenlijk. (niet specifiek van jou overigens, het algehele beeld)
Is ook niet zo dat ik er niet naar gekeken hebt, en dat het meer devices (volledig) ondersteunt en technisch mooier is geloof ik direct.
Maar vanwege de extra componenten bij Z2M en het feit dat ik geen programmeur ben wil ik het graag zo eenvoudig mogelijk, vandaar mijn keuze voor ZHA.
Heb er daar naast dat filmpje ook nog veel meer nageslagen op internet mbt ZHA vs Z2M juist omdat iedereen en zijn moeder hier Z2M aanraadt maar daaruit blijkt dat het in basis allebei prima werkt, de een vind ZHA beter en stabieler, de andere Z2M en de volgende draait ze beiden afhankelijk van welke device het om gaat.
Wat ik wel steeds tegenkom is dat Z2M meer iets is voor de poweruser en ZHA voor de normale gebruiker en laat ik nu in de onderste regionen van die laatste groep zitten
(#kenjezelf
) dus heb ik voor ZHA gekozen.
Dat het koppelen met ZHA niet zou kunnen en met Z2M opeens magisch wel lijkt me echt dikke onzin want dan gebruikte echt niemand ZHA, ik ga van een ander probleem uit. De IKEA Vindstyrka staat namelijk gewoon als gesupport door ZHA te boek.
[...]
Zigbee kan echt rock solid zijn (kijk maar naar het Hue Ecosysteem), maar de implementatie is bepalend, en die is niet altijd even goed tussen de verschillende fabrikanten.
Dat vroeg ik me inderdaad wel af hoe dat zat met de eigen systemen zoals van Ikea zelf en Hue inderdaad want waarom is dat dan wel plug & play, gebruiken die een robustere manier om te verbinden of een sterkere zender/ontvanger in hun hub?
Ook met in gedachten dat ik hier gewaarschuwd werd dat Zigbee en Wifi elkaar in de weg zitten en ik ze het best op elkaar kan afstemmen.
Klonk logisch in eerste instantie omdat ze beiden van de 2,4GHz band gebruik maken maar later dacht ik:
“Al die ikea en Hue gebruikers weten niet eens hoe dat moet dus dat is echt niet per se nodig want dan zou het bij hun ook niet werken”