Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 317 ... 348 Laatste
Acties:

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:59
Ottooo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:09:
Zijn er mensen die hun zonneschermen, screens o.i.d. automatisch openen en sluiten?

Mijn idee voor mijn automation is dat als er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan, dat dan de screens automatisch sluiten. En in het verlengde daarvan, dat ze ook automatisch openen. In 1 of 2 automations maakt mij niet zoveel uit, dat het werkt is het belangrijkste. Hoofddoel is dan om dit automatisch te laten uitvoeren indien wij niet thuis zijn (op vakantie). Als we thuis zijn bedienen we ze meestal toch zelf.

Nu heb ik de volgende triggers bedacht waaraan voldaan moet worden om de screens te laten sluiten (en voor het openen het tegenovergestelde):
- Azimut van de zon (als de positie van de zon tussen waarde x en y is)
- Windkracht niet te hoog (van buienradar)
- Geen neerslag (van buienradar)
- zonintensiteit boven een bepaalde waarde (buienradar)
- buitentemperatuur boven een bepaalde waarde (buienradar)

Deze heb ik stuk voor stuk ook als condition toegevoegd zodat aan alle voorwaarden moet worden voldaan, samen met een 'afwezigheidsschakelaar' (input_boolean).

Als hier aan voldaan wordt, start ik een script om de screens te sluiten. Op dit moment staat deze nog als test ingesteld op het sturen van een bericht naar mijn mobiel (zo wil ik ook testen of de opgegeven waarden een beetje voldoen of dat ik die nog wat moet aanpassen).
Als ik tevreden ben met de automation pas ik dit aan zodat de automation de screens ook echt sluit. (Vandaar ook dat de afwezigheidsschakelaar momenteel op "off" staat, zodra het naar wens werkt zet ik die op "on" :) )

Waar ik nu een beetje tegenaan loop is dat ik niet wil dat bijvoorbeeld bij wisselende omstandigheden de screen om de haverklap openen en sluiten. Heeft iemand iets vergelijkbaars gemaakt waar ik misschien wat inspiratie uit kan halen? :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: zonneschermen_omlaag
description: ""
triggers:
  - trigger: template
    value_template: "{{ 115 < state_attr('sun.sun', 'azimuth') < 275 }}"
    value_template: "{{ states('sensor.buienradar_wind_force') | float < 8 }}"
    value_template: "{{ states('sensor.buienradar_precipitation') | float < 0.1 }}"
    value_template: "{{ states('sensor.buienradar_irradiance') | float > 300 }}"
    value_template: "{{ states('sensor.buienradar_temperature') | float > 18 }}"
conditions:
  - condition: template
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.afwezigheidsmodus
    state: "off"
actions:
  - metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: script.cover_close
    action: script.turn_on
mode: single
Of, als je net als ik blueprints vaak nodeloos ingewikkeld vindt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
    for:
      hours: 0
      minutes: 5
      seconds: 0

Door dit aan je triggers toe te voegen voorkom je onnodig openen en sluiten door korte veranderingen. Bij mij sluit het zonnescherm pas als het 3 minuten erg licht is en sluit weer als het 5 minuten lang niet zo licht meer is.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:19
Ik wou nog even wachten met de update maar zie dat energy usage allemaal een factor 10x zijn. Lijkt dat ergens iets verkeerds wordt verwerkt

App vs website, app heeft 10x hogere waardes
HomeAssistant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dawG4kyaSEmq2A1FNZIgrp5DyRI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOT9460E9AK7RNt9p0CjJg3X.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0AZg0Qh4pjnsaXihLIxaa2OhFGE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QtCfK9nE25Nz9jtLRIMxqbSU.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 77% gewijzigd door The-Source op 12-06-2025 16:56 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:15
Weet iemand hier of screens op zonne energie, makkelijk slim te maken zijn met zoiets als een shelly o.i.d.?

Of kom je dan automatisch op een systeem uit, waarbij de motor out of the box te koppelen moet zijn met HA?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• The-Source
Wachten... schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:25:
Weet iemand hier of screens op zonne energie, makkelijk slim te maken zijn met zoiets als een shelly o.i.d.?

Of kom je dan automatisch op een systeem uit, waarbij de motor out of the box te koppelen moet zijn met HA?
Zeer waarschijnlijk bedien je deze screens nu via een draadloze afstandsbediening?
Indien ja wellicht is dat merk protocol universeel te bedienen, als je app bediening hebt dan grote kans dat de lokale hub een integratie heeft maar zonder details heel moeilijk te zeggen.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:01

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik probeer (ook met wat AI) je header na te maken maar ik krijg het niet voor elkaar om zoals op dit voorbeeld de items in de bovenste balk goed uitgelijnd te krijgen; kun je een tipje van de sluier oplichten hoe je dit hebt gemaakt zo?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:29:
[...]

De bron sensor is "sensor.p1_dongle_pro_energy_delivered_t1". Daar zie ik echter geen glitch.
Wanneer ik echter in "p1_dongle_pro_energy_delivered_t1_cost" kijk, zie ik daar wel wat raars.

[Afbeelding]

Wat kan ik hier het beste veranderen om te corrigeren?
Voor vandaag staat het iig 'gewoon' goed in het energy dashboard. Alleen gisteren is mis gegaan.
Ik zou dan ook verwachten dat die lijn weer terug richting de bodem zou gaan en niet boven de 400 blijft staan. Fix het graag op een goede manier, zonder het erger te maken. ;)

-edit-
Gevonden! :D
Zit dus blijkbaar achter een klein icoon bij de 'cost' sensor. Toen kwestie van alle minuten van 6 & 7u & 's avonds 18, 19 & 20u checken. Stond een aantal keer een bedrag van €435 in. Dat allemaal aangepast naar een waarde die gelijk lag aan de minuut er voor en erna. Nu klopt het weer. :)
Weer wat geleerd! Dank voor de hint! :*)
Heeft iemand een suggestie hoe dit structureel op te lossen?
Sinds mei doet dit issue zich voor en bij elke reboot / update kan ik daarna dit trucje gaan herhalen.
Voor een enkele keer niet erg, maar 't wordt nu wel vervelend.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 31-10 16:26

Sharky

Skamn Dippy!

Is er een manier om makkelijk statussen als tekst op een dashboard te krijgen? Dus stel ik heb een knop waarmee ik de ventilatie hoog of laag zet en die heet 'ventilatie hoog'. Eigenlijk wil ik dat die als naam heeft 'Ventilatie hoog (2000 rpm)', waarbij dat laatste dus de status is. Ik lees wat over brackets en Jinja kom er niet echt uit ...

This too shall pass

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-11 19:26
Ik heb sinds kort dat mijn Shelly Plug E spookverbruik geeft.
Ik dacht eerst dat mijn wasmachine gek deed maar zelfs met niks in de plug krijg ik random 5-50Watt verbruik in korte momenten en dan weer heel lang niks.
Hebben jullie dit wel eens gehad?
Zou het een teken zijn dat deze stuk aan het gaan is?
Ik zie dit in HA maar gek genoeg niet in de Shelly app.Ok zie het ook in de shelly app, die is alleen trager waardoor je korte pieken niet altijd ziet.

[ Voor 25% gewijzigd door Marsman83 op 13-06-2025 04:44 ]

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-10 15:37
The-Source schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:50:
Ik wou nog even wachten met de update maar zie dat energy usage allemaal een factor 10x zijn. Lijkt dat ergens iets verkeerds wordt verwerkt

App vs website, app heeft 10x hogere waardes
HomeAssistant
[Afbeelding][Afbeelding]
ik heb hetzelfde probleem, in de webversie

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:24
Zijn er mensen die hun zonneschermen, screens o.i.d. automatisch openen en sluiten?

Mijn idee voor mijn automation is dat als er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan, dat dan de screens automatisch sluiten. En in het verlengde daarvan, dat ze ook automatisch openen. In 1 of 2 automations maakt mij niet zoveel uit, dat het werkt is het belangrijkste. Hoofddoel is dan om dit automatisch te laten uitvoeren indien wij niet thuis zijn (op vakantie). Als we thuis zijn bedienen we ze meestal toch zelf.

Nu heb ik de volgende triggers bedacht waaraan voldaan moet worden om de screens te laten sluiten (en voor het openen het tegenovergestelde):

Deze heb ik stuk voor stuk ook als condition toegevoegd zodat aan alle voorwaarden moet worden voldaan, samen met een 'afwezigheidsschakelaar' (input_boolean).

Als hier aan voldaan wordt, start ik een script om de screens te sluiten. Op dit moment staat deze nog als test ingesteld op het sturen van een bericht naar mijn mobiel (zo wil ik ook testen of de opgegeven waarden een beetje voldoen of dat ik die nog wat moet aanpassen).
Als ik tevreden ben met de automation pas ik dit aan zodat de automation de screens ook echt sluit. (Vandaar ook dat de afwezigheidsschakelaar momenteel op "off" staat, zodra het naar wens werkt zet ik die op "on" :) )

Waar ik nu een beetje tegenaan loop is dat ik niet wil dat bijvoorbeeld bij wisselende omstandigheden de screen om de haverklap openen en sluiten. Heeft iemand iets vergelijkbaars gemaakt waar ik misschien wat inspiratie uit kan halen? :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
triggers:
conditions:
actions:
    target:
Ik gebruik de volgende automatisering voor mijn zonnescherm. Hierbij hou ik rekening met de stand van de zon gedurende het jaar, in de winter gaat het zonnescherm verder naar beneden dan in de zomer. Het kan vast anders, beter, mooier, voor mij werkt het en ik wil het graag delen :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
alias: "Sunscreen: down"
triggers:
  - above: 45000
    entity_id:
      - sensor.lichtsensor_voorkant_illuminance_raw
    for:
    trigger: numeric_state
conditions:
  - below: "0.2"
    condition: numeric_state
    entity_id: sensor.br_precipitation_forecast_total_2
  - before: "18:00:00"
    condition: time
    after: "00:00:00"
    state: closed
    entity_id: cover.voorkant
    entity_id: input_boolean.zonnescherm_automation
    entity_id: input_boolean.zonnescherm_automatisch
    state: "on"
actions:
  - variables:
      cover_position: >
        {% set day = now().timetuple().tm_yday %} {% set max_day = 172 %} {% set
        min_day = 355 %} {% if day <= max_day %}
          {{ (85 - ((day / max_day) * 20)) | round(0) }}
        {% elif day <= min_day %}
          {{ (65 + (((day - max_day) / (min_day - max_day)) * 20)) | round(0) }}
        {% else %}
          85
        {% endif %}
  - target:
    data:
      position: "{{ cover_position }}"
    action: cover.set_cover_position
  - data:
    action: notify.mobile_app_iphone
  - entity_id: input_boolean.zonnescherm_automation
    action: input_boolean.turn_on
  - data_template:
  - data: {}

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 13-06-2025 13:07 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

PSN: PcDCch

• pOZOR jED
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-10 22:21
Ik doe hem zo:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
alias: Zonnescherm uit in de ochtend
description: >-
  Ga uit als de 24h voorspelling geen regen aangeef en de temperatuur boven de
  20 graden komt.
triggers:
  - entity_id: sensor.sun_solar_azimuth
    above: 88
conditions:
  - condition: or
    conditions:
        entity_id: sensor.season
        state: spring
        entity_id: sensor.season
        state: summer
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.minimale_regen_1d
    below: 0.1
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.huis_gevoelstemperatuur_max_dag_1
    above: 20
actions:
  - device_id: 6bfd4518cb9a29dde92729c0d0aa0a0a
    domain: cover
    entity_id: cover.zonnescherm_achter
    type: open

wind heb ik een sensor voor in het zonnescherm, dus daar houden we zelf geen rekening mee.
Een 2e automation trekt hem in de avond in, zodat ook als ik hem handmatig open gooi het goed gaat.
Ik had een 3e autoamtion die keek of er het komende uur regen zou komen, maar die bron is er niet meer :(

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 13-06-2025 13:06 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ottooo voor zonwering is dit een mooie custom integration: Adaptive Cover

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• TheFes
  • Laatst online: 22:01

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
triggers:
conditions:
actions:
    target:
Waarom gebruik je overal template triggers en conditons, en geen numeric_state?

Home Assistant configuratie

• TheFes
djkooij schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:33:
@TheFes Klopt, ik zag de gedateerde issuelijst. Ik zag echter ook waar om gevraagd werd bij het melden van een security issue: Frenck mailen. Nu maar hopen dat er dan wel iets mee gebeurt?
Heb het even direct aan Frenck gevraagd, blijkbaar heeft hij een paar weken geleden al geprobeerd een nieuwe release te doen, maar waren er build issues. Hij zou nog een nieuwe poging gaan doen.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:01

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Septillion schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:23:
@PeteSplit Het is sowieso een warning dus voor nu nog niets aan de hand. Ga er ook vanuit dat het nu dus ook gewoon opgemerkt wordt door de devers.
Zoals ik al eerder schreef, waren bij de vorige release mijn entity namen gewijzigd door de nieuwe entity picker. Ik heb toen veel entities gewijzigd (maar nog niet allemaal, alleen die ik veel gebruik).

Ik weet niet of meer mensen de default precision instelling gebruiken.
Vandaag ben ik er achter gekomen dat deze aangepast is.
Ik gebruik bij W geen decimalen en bij kWh drie decimalen, bij de entities waar ik de precision op default had staan, is deze default gewijzigd naar twee decimalen.

Bij de release notes kan ik niet vinden hoe dit komt en ik heb maar bij al mijn energy entities de precision naar drie decimalen gewijzigd.

Je wordt door Home Assistant goed bezig gehouden. :+

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• TheFes
PeteSplit schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:40:
[...]

Zoals ik al eerder schreef, waren bij de vorige release mijn entity namen gewijzigd door de nieuwe entity picker. Ik heb toen veel entities gewijzigd (maar nog niet allemaal, alleen die ik veel gebruik).

Ik gebruik bij W geen decimalen en bij kWh drie decimalen, bij de entities waar ik de precision op default had staan, is deze default gewijzigd naar twee decimalen.

Bij de release notes kan ik niet vinden hoe dit komt en ik heb maar bij al mijn energy entities de precision naar drie decimalen gewijzigd.

Ik dacht, dat zou misschien een leuke zijn voor de Spook custom integratie, een action waarmee je in bulk precision in kun stellen. Zo kun je bijvoorbeeld met een template alle kWh sensoren selecteren, en voor al die sensoren de precision op 3 decimalen zetten.

Maar blijkbaar had ik dat in 2023 ook al bedacht, en er toen een feature request voor gedaan
https://github.com/frenck/spook/discussions/257

Je zou het eventueel kunnen upvoten daar :)

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-11 12:15
Mozart schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:06:
[...]

Ik gebruik de volgende automatisering voor mijn zonnescherm. Hierbij hou ik rekening met de stand van de zon gedurende het jaar, in de winter gaat het zonnescherm verder naar beneden dan in de zomer. Het kan vast anders, beter, mooier, voor mij werkt het en ik wil het graag delen :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
alias: "Sunscreen: down"
triggers:
  - above: 45000
    entity_id:
      - sensor.lichtsensor_voorkant_illuminance_raw
    for:
conditions:
  - below: "0.2"
    condition: numeric_state
    entity_id: sensor.br_precipitation_forecast_total_2
  - before: "18:00:00"
    condition: time
    after: "00:00:00"
    state: closed
    entity_id: input_boolean.zonnescherm_automatisch
    state: "on"
actions:
  - variables:
      cover_position: >
        {% set day = now().timetuple().tm_yday %} {% set max_day = 172 %} {% set
        min_day = 355 %} {% if day <= max_day %}
          {{ (85 - ((day / max_day) * 20)) | round(0) }}
        {% elif day <= min_day %}
          {{ (65 + (((day - max_day) / (min_day - max_day)) * 20)) | round(0) }}
        {% else %}
          85
        {% endif %}
  - target:
    data:
      position: "{{ cover_position }}"
    action: cover.set_cover_position
  - data:
  - entity_id: input_boolean.zonnescherm_automation
  - data_template:
  - data: {}
Mag ik vragen welke lichtsensor je gebruikt ? ik gebruik zelf de PV opbrengst maar ben er niet helemaal tevreden mee !! thx.

• The-Source
Aesculapius schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:23:
[...]

ik heb hetzelfde probleem, in de webversie
Mijn "probleem" was blijkbaar dat de app naar maand weergave was gegaan ipv dag.
Dus wellicht is dat ook de oorzaak bij jouw ;)

• Aesculapius
  • Laatst online: 31-10 15:37
The-Source schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:30:
[...]

Mijn "probleem" was blijkbaar dat de app naar maand weergave was gegaan ipv dag.
Dus wellicht is dat ook de oorzaak bij jouw ;)
whoeps :X indeed

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:47

Pixelmagic

Ubergeek

Ik kom er net achter dat mijn Tasmota met Lux sensor het heeft begeven, had eerst nog meer sensors op de Tasmota staan maar lux is nu het enige.

Heeft iemand een tip voor een Lux sensor het liefst met Zigbee en geschikt voor buiten ?

PVoutput van mijn 4950Wp

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 31-10 15:39
Pixelmagic schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:59:
Ik kom er net achter dat mijn Tasmota met Lux sensor het heeft begeven, had eerst nog meer sensors op de Tasmota staan maar lux is nu het enige.

Heeft iemand een tip voor een Lux sensor het liefst met Zigbee en geschikt voor buiten ?
Ik gebruik daarvoor de Hue buiten bewegingssensor

• Ottooo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:37

Ottooo

Vuurvlieg

TheFes schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:19:
[...]

Waarom gebruik je overal template triggers en conditons, en geen numeric_state?
Goeie vraag, eigenlijk heb ik weer eens te moeilijk gedacht. :+
numeric_state is waarschijnlijk wat 'robuuster' dan een template of niet?

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ottooo schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:14:
[...]

Goeie vraag, eigenlijk heb ik weer eens te moeilijk gedacht. :+
numeric_state is waarschijnlijk wat 'robuuster' dan een template of niet?
Voelt ook wat makkelijker en minder foutgevoelig.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:09

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
PeteSplit schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:40:
[...]

Mm, defaults wijzigen is wel irritant ja. Ik zie er hier een post over. Maar valt me dan tegen dat er geen migratie heeft plaatsgevonden. Dus als de default precisie nu anders is dan hadden die sensoren automatisch naar de niet-default gezet moeten worden zodat er geen verschil zou zijn :/

Qua entiteitnamen, dat betrof denk ik allemaal ESPHome?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Sharky schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:34:
Is er een manier om makkelijk statussen als tekst op een dashboard te krijgen? Dus stel ik heb een knop waarmee ik de ventilatie hoog of laag zet en die heet 'ventilatie hoog'. Eigenlijk wil ik dat die als naam heeft 'Ventilatie hoog (2000 rpm)', waarbij dat laatste dus de status is. Ik lees wat over brackets en Jinja kom er niet echt uit ...
Al een idee in wat voor soort kaart je dat wilt?

Wat er zijn wel kaarten die templates doen. Wil je hulp bij de template zal je iets meer info moeten geven over de sensoren die je hebt en wat je daar van verwacht.

• Septillion

Septillion

Topicstarter

Wat voor sensor had je dan?

Voor licht zelf al 5+ jaar de Xiaomi GZCGQ01LM, denk nu op 2e setje batterijen.

• HuismAndré
  • Laatst online: 21:22

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

De Hue bewegingsmelder voor buiten (die zwarte) is zeer betrouwbaar.

André Huisman (www.new-line.nl)

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Septillion schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:46:
[...]

Wat voor sensor had je dan?

Voor licht zelf al 5+ jaar de Xiaomi GZCGQ01LM, denk nu op 2e setje batterijen.
Ik had een esp8266 met Tasmota en een BH1750 Illuminance in een waterdichte behuizing

Eens kijken of ik die Xiaomi nog ergens kan vinden.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Pixelmagic Maar is de hardware echt dood of is er een issue in de communicatie?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik kreeg fijntjes in de HA app te zien dat mijn hardware (ARM v7) met 2026.x niet meer ondersteund zal worden. Ik draai HA momenteel in Docker. Is de kans reëel dat de community die oppikt en builds voorziet voor de architecturen die officieel niet meer zullen worden ondersteund? Of is dat een beetje naïef en te rooskleurig gedacht? :p

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Borromini schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:25:
Ik kreeg fijntjes in de HA app te zien dat mijn hardware (ARM v7) met 2026.x niet meer ondersteund zal worden. Ik draai HA momenteel in Docker. Is de kans reëel dat de community die oppikt en builds voorziet voor de architecturen die officieel niet meer zullen worden ondersteund? Of is dat een beetje naïef en te rooskleurig gedacht? :p
Afhankelijk van de versie en revisie van je Pi (vanaf de Pi 2B rev. 1.2) kan je overschakelen naar de 64 bits versie van Raspi OS en vervolgens je HA backup teruglezen.

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Septillion schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:48:
@Pixelmagic Maar is de hardware echt dood of is er een issue in de communicatie?
Ik heb op dit moment geen gelegenheid om verder te kijken, werkte jarenlang en ineens niets meer. Power cycle aantal malen gedaan en geen sjoege. Wilde al langer iets anders maar misschien dat een nieuwe wemos het probleem ook oplost. Vandaar nu ook even rondkijken wat anderen gebruiken. Vind de Hue dingen veel te duur dus dat zal het niet snel worden.

PVoutput van mijn 4950Wp

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:55
Borromini schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:25:
Als ik het goed begrepen heb gaat het niet alleen om "niet willen builden" maar ook om bepaalde zaken (versies van dependencies etc) die ze willen updaten en gewoon echt niet compatible zijn met ARMv7. Het is dus niet zo simpel als dat "de community" even de Dockerfile pakt die er nu is en die gewoon blijft gebruiken met nieuwe HA versies. Maar er zullen dan ook "code" aanpassingen nodig zijn etc etc. En de kans dat dat gebeurt, en ook serieus van de grond af komt, lijkt mij klein. Wellicht dat het wel gebeurt, maar dan moet je je afvragen of je de build van een of andere "hobby bob" wilt gebruiken. En als het wel serieus van de grond komt dan zou ik mij afvragen waarom HA de ondersteuning ervan stop heeft gezet, als er wel (veel) zijn die het willen onderhouden.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

OK, bedankt voor het kader :). Dan wordt het inderdaad vervangen.

@synoniem ARM v7 is alleen 32 bit, dit is een Exynos SoC (Odroid XU4).

[ Voor 36% gewijzigd door Borromini op 13-06-2025 17:00 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Borromini schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:59:
OK, bedankt voor het kader :). Dan wordt het inderdaad vervangen.

@synoniem ARM v7 is alleen 32 bit, dit is een Exynos SoC (Odroid XU4).
Ah, ik dacht aan de Pi's. De 2B rev. 1 en 1.1 zijn hardwarematig ook 32 bit (BCM2836 Cortex-A7; ARMv7) maar de 1.2 revisie is een vermomde 3B 64 bits processor (BCM2837 Cortex-A53; ARMv8-A) die ook in 32 bits mode kan draaien.

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:24
tingbrouwer schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:27:
[...]

Mag ik vragen welke lichtsensor je gebruikt ? ik gebruik zelf de PV opbrengst maar ben er niet helemaal tevreden mee !! thx.
Deze: https://www.zigbee2mqtt.i...1LM.html#xiaomi-gzcgq01lm

PSN: PcDCch

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:09
Knip verkeerde forum

[ Voor 117% gewijzigd door corsat op 14-06-2025 08:09 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:17
Meer mensen hier met een NSpanel die niet meer werkt? Viel mij vandaag op dat het scherm uit is en dat de lampen niet meer aan gaan. Reageert ook niet meer op de knoppen. En lijkt ook compleet offline in HA. Op Reddit lees ik meer mensen met hetzelfde probleem, lijkt een soort firmware issue te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Kindrih op 13-06-2025 19:55 ]

• Endy
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-11 11:43
Heeft er iemand problemen ondervonden met een Wavin Sentio thermostaat die recent, afgelopen week, is geupdate naar firmware versie 18.0.0?
Ik had dit in Home Assistant prima werken op de volgende wijze;

1: Vloerverwarming verdeler voor aansturing regeling (Wavin CCU 208) gekoppeld aan het internet via UTP.
2: De losse thermostaten in alle ruimtes zijn gekoppeld aan deze Wavin CCU 208 en geven weer (in te
stellen temp, huidige temp, en luchtvochtigheid)
3: Via home assistant 2025.4 en de HACS plugin (https://github.com/djerik/wavinsentio-ha) dit prima
werkend, ook de losse sentio app geinstalleerd ter controle van Home Assistant.
4: Onderstaande card gebruikt voor de bediening.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
square: false
type: grid
columns: 1
cards:
  - type: thermostat
    entity: climate.badkamer
    name: Badkamer
    card_mod:
      style: |
        ha-card {
        background-color: lightblue }
grid_options:
  columns: 6
  rows: 3

Nu kreeg ik vorige week een emailbericht dat de Wavin Sentio app werd vernieuwd en dat ik de oude moest verwijderen en dan de nieuwe moest installeren. Daarbij zat dan een firmware upgrade van de CCU208.

Ik heb er niets mee gedaan, maar vandaag stond de nieuwe versie als app al geinstalleerd op mijn smartphone. Ik heb toen opnieuw ingelogd en de firmware update werd meteen gestart... |:(

Na de update werkt de bediening van de home assistant thermostaat aansturing niet meer.
Wat heb ik al gedaan?
* Sensors los getest in ontwikkelomgeving, er gebeurt niets.
* Home Assistant ook voor de zekerheid even geupdate naar 2025.6 (maar maakt geen verschil)
* Debug aangezet, hierin zie ik, bij het aanpassen van de temperatuur, niet meer dan hieronder;

2025-06-13 19:35:27.336 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration wavinsentio which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
(dit lijkt me meer een algemene melding omdat ik dit ook bij enkele andere plugins zie)

* De complete setup verwijderd i.c.m. de Sentio installatie, nieuwe installatie gedaan.
Sensoren worden wel herkend, maar de actuele temperatuur, luchtvochtigheid en is de weergave van de
laatste uitlezing voor de firmware update.

Hopelijk is er iemand dit probleem herkent, en of dit nog werkend te krijgen is via de github versie die ik heb gebruikt of op een andere manier _/-\o_

Panasonic TX-P50VT60E, Yamaha RX-A1040, Dali Piano series ,Sunfire SDS-12 sub, Game HTPC met Dual DVB-C tuner

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:01

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Septillion schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:34:
[...]

Mm, defaults wijzigen is wel irritant ja. Ik zie er hier een post over. Maar valt me dan tegen dat er geen migratie heeft plaatsgevonden. Dus als de default precisie nu anders is dan hadden die sensoren automatisch naar de niet-default gezet moeten worden zodat er geen verschil zou zijn :/

Qua entiteitnamen, dat betrof denk ik allemaal ESPHome?
De vorige wijziging m.b.t. de entity picker, betrof alle entiteit namen door de toevoeging van area en device.

Voorbeeld, ik heb een energy socket van homewizard voor mijn modem. De naam van de entity was Modem Energy, na de wijziging werd dit Energy. Daardoor had ik veel hw sockets die Energy heten en heb deze allemaal een friendly name gegeven, in dit voorbeeld Modem Energy:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtJoILd65cvVBhihkxy0rvYcPvg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I4qrpxAxiNgcvxLoBxiIqMJa.jpg?f=user_large

De area en device naam staan nu ook standaard erbij vermeld.

Bij de entiteiten van ESPHome, was voor de entiteit de naam 'ESP home' gezet (dit staat bij de esp32 als naam in de yaml). Ik heb hier overal een friendly name ingevuld.

Het rare hierbij is, dat de friendly name die ik ingevuld heb dan wel getoond wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uk0kbtc-FiPh71KQAmWUqftSY3k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pzLVQz92T5fgvF4uiY9CrwWq.jpg?f=user_large

(Ik heb device name: ESPhome , gewijzigd in ESP, ook in het yaml bestand)

[ Voor 16% gewijzigd door PeteSplit op 13-06-2025 21:08 ]

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:02
Ik ben al een tijdje op zoek naar een manier om een actie op een bepaald tijdstip uit te voeren, of over x minuten / uren. Ik wil graag tegen Siri kunnen zeggen:

- Doe om 20:30 de lampen aan
- Doe om 12:00 de screens naar beneden
- Doe over 10 minuten de lampen uit

Ik heb uiteraard alle benodigdheden al in Home Assistant zitten. (screens, verlichting, homekit bridge etc). Dus ik kan alles al bedienen met Siri.

Iemand een goed idee? (of moet ik wachten tot Apple AI / Siri een beetje fatsoenlijk wordt?)

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@PeteSplit Zo ver ik weet zijn er alleen ESPHome devices werkelijk hernoemd. In je voorbeeld van "Modem Energy" zie ik ook nog steeds dat als de entity naam. Alleen in de entity popup en in de entity pickers wordt het anders weergegeven.

Standaard krijgt een entity in HA de naam "[device name] [component name]". Maar in de device view of de nieuwe picker wordt "[device name]" en "[component name]" nu los getoond. Je hebt dan groot "[component name]" en in het klein "[area] -> [device name]". Maar de echte naam is dus nog steeds "[device name] [component name]". En dat is al echt een hele tijd zo.

Vroeger was het niet vanzelf dat de device name als prefix kwam. Daarom was het bij ESPHome gebruikelijk dit zelf in de config te doen. Maar dat resulteert nu dus in een entity dat "[device name] [device name] [component name]" heet. En een tijd is dat dubbele afgevangen in HA maar daar is mee gestopt.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Kindrih schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:54:
Meer mensen hier met een NSpanel die niet meer werkt? Viel mij vandaag op dat het scherm uit is en dat de lampen niet meer aan gaan. Reageert ook niet meer op de knoppen. En lijkt ook compleet offline in HA. Op Reddit lees ik meer mensen met hetzelfde probleem, lijkt een soort firmware issue te zijn.
Stock firmware?

Mijn NSpanel met ESPhome (NSPanel_HA_Blueprint) draait hier nog prima.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:26

Seafarer

XXX

Mensen die een NUC hebben met windows en een VM en daarop HA.

Wat is de beste methode om alles automatisch te starten als windows start? Ik kwam "always on" tegen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Septillion schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:43:
[...]

Al een idee in wat voor soort kaart je dat wilt?

Wat er zijn wel kaarten die templates doen. Wil je hulp bij de template zal je iets meer info moeten geven over de sensoren die je hebt en wat je daar van verwacht.
Het gaat om de volgende kaart, gewoon een eenvoudige button met een helper erachter die een MQTT commando richting de ventilatie stuurt. Ik zou het handig vinden als de huidige RPM van de ventilator als tekst in de button staat. Hij ziet er nu zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
show_name: true
show_icon: true
type: button
tap_action:
  action: toggle
name: Ventilatie hoog
entity: input_boolean.ventilatie_30_minuten_hoog
icon: mdi:fan-plus
show_state: false
hold_action:
  action: none

En de sensor waarvan ik de gegevens er graag in wil hebben heet 'sensor.cve_silent_fan_speed'. Die geeft alleen maar RPM terug als getal.

This too shall pass

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:31

BiG-GuY

Seafarer schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:27:
Mensen die een NUC hebben met windows en een VM en daarop HA.

Wat is de beste methode om alles automatisch te starten als windows start? Ik kwam "always on" tegen.
Geen Windows als Host OS gebruiken, zou mijn advies zijn. Hyper-V en de andere opties met Windows als host OS zijn geen aanbevolen opties voor Home Assistant. Hyper-V heeft als het goed is wel gewoon opties voor het automatisch starten van een VM bij opstarten van het Host OS.

Je bent beter af met een Linux gebaseerd OS zoals Proxmox en als je Windows echt nodig hebt, dat in een VM te draaien. Vraag is waar je Windows voor nodig hebt, wat niet in Linux zou kunnen.

Draai zelf gewoon Home Assistant OS direct op de NUC14 Essential. Draait snel, licht en praktisch geen onderhoud nodig. Updates en Backups draaien volledig via Home Assistant OS.

En kan alles wat ik nodig heb buiten HA zelf via Add-Ons draaien, aangezien dat gewoon Docker Containers zijn

[ Voor 18% gewijzigd door BiG-GuY op 15-06-2025 08:55 ]

Gallery V&A

• SecHyg
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:59
Hulpvraag...

Ik heb een Ledvance Smart+ plug gekoppeld gehad in Home assistant.
omdat ik het groene ledje uit wilde hebben en dat alleen via de Smart+ app kan configureren heb ik deze aan de app gekoppeld.
Na het koppelen aan de Smart+ app werkt de Home Assistant integratie niet meer. Kan ik op één of andere manier de "vernieuwde" plug in Home Assistant krijgen?
Wanneer ik de plug verwijder komt deze weer teug met "oude" config...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DKVwwFRpZZtIMHf8gLBaR8_WSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l3xLgSA0JscbwideImBtVTVH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoSk4SmEmT2DdsB6FVXQ-xSpa_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YOdRB9xjdoRuRwqQCg72jtDB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door SecHyg op 15-06-2025 10:46 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

BiG-GuY schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:56:
[...]

Geen Windows als Host OS gebruiken, zou mijn advies zijn. Hyper-V en de andere opties met Windows als host OS zijn geen aanbevolen opties voor Home Assistant. Hyper-V heeft als het goed is wel gewoon opties voor het automatisch starten van een VM bij opstarten van het Host OS.

Je bent beter af met een Linux gebaseerd OS zoals Proxmox en als je Windows echt nodig hebt, dat in een VM te draaien. Vraag is waar je Windows voor nodig hebt, wat niet in Linux zou kunnen.
Ubuntu met desktop bedoel je dan?
Draai zelf gewoon Home Assistant OS direct op de NUC14 Essential. Draait snel, licht en praktisch geen onderhoud nodig. Updates en Backups draaien volledig via Home Assistant OS.

En kan alles wat ik nodig heb buiten HA zelf via Add-Ons draaien, aangezien dat gewoon Docker Containers zijn
Ik ben niet zo'n Linux mens en om dan weer wat nieuws erbij te leren?

De NUC draait in een onbewoond object. Alles moet op afstand gebeuren en vanuit het werk word Teamviewer gebruikt. Je gebruikt dan vaak wat je gewend bent. :) Dus ook windows. Met windows kunnen we ook andere zaken regelen binnen het object. Alles functioneert prima. Totdat de spanning eraf is geweest, werkelijk alles start weer op. Behalve de VM met HA.

Ik had verwacht dat meer mensen hier tegenaan liepen en wel een oplossing hadden om automatisch te starten.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Seafarer schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:47:
[...]
Ubuntu met desktop bedoel je dan?

[...]

Ik ben niet zo'n Linux mens en om dan weer wat nieuws erbij te leren?

De NUC draait in een onbewoond object. Alles moet op afstand gebeuren en vanuit het werk word Teamviewer gebruikt. Je gebruikt dan vaak wat je gewend bent. :) Dus ook windows. Met windows kunnen we ook andere zaken regelen binnen het object. Alles functioneert prima. Totdat de spanning eraf is geweest, werkelijk alles start weer op. Behalve de VM met HA.

Ik had verwacht dat meer mensen hier tegenaan liepen en wel een oplossing hadden om automatisch te starten.
Er zullen in verhouding weinig mensen Home Assistant op Windows draaien. Maar het zal geheel liggen aan wat je gebruikt voor VM software waar je dit moet instellen. Vroeger veel met Hyper-V gewerkt, daar kon je gewoon startup gedrag aanpassen in de VM instellingen.

Home Assistant OS ie een volwaardig OS zonder lokale GUI, die je volledig via de browser kan beheren. Buiten de initiële installatie heb ik nog nooit een toetsenbord/muis/scherm op mn Home Assistant machines aangesloten. Alles kan via de web GUI of SSH beheert worden, als je meer geavanceerde dingen moet doen.

Je kan Home Assistant OS direct op de interne opslag flashen van de NUC en dus enkel dat draaien. Setup op afstand zal lastig zijn, maar na de eerste installatie heb je nooit fysieke toegang nodig tot de machine.

Dus de vraag blijft, welke dingen draai je erop dat Windows echt nodig is? Home Assistant OS zelf raak je weinig aan en wordt door Home Assistant zelf beheert en geüpdatet. Je hebt legio mogelijkheden voor Remote Management, zonder TeamViewer.

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 15-06-2025 13:14 ]

Gallery V&A

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zijn er al mensen die een work around hebben voor de laatste update van homeassistant 2025.6.1
Maar goed dat ik een backup had.

Hierin werkt de custom intergration intesishome niet meer.
Deze gebruik ik om mijn airco's lokaal aan te sturen. De intergratie van homeassistant zelf kan alleen via de cloud.
De oude ontwikkelaar was er mee gestopt.
Iets meer info
https://community.home-as...n-home-assistant/805755/6

-edit-

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:06
Zucht, elke keer is het maar weer hopen dat er niets stuk gaat bij een update.

Nu werken Sonos playlists niet meer. (playlists van streaming services werken nog wel, maar ik zet deze altijd om in Sonos playlists omdat die wel in 1 seconde geladen zijn.)

HA is heerlijk... als het werkt
Maar dit soort onzin is de reden waarom ik het nooit zal aanraden, troubleshooten moet wel je hobby zijn met die cowboy updates af en toe.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Flapperbol Weet je zeker dat het niet weer eens aan Sonos ligt?

Andere kant, zie wel een update voor Sonos en dat suggereert dat playlists wel gewoon zouden moeten werken:
updated the Sonos integration to show playlists under favorites. A great UX win!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Sharky schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:28:
[...]

Het gaat om de volgende kaart, gewoon een eenvoudige button met een helper erachter die een MQTT commando richting de ventilatie stuurt. Ik zou het handig vinden als de huidige RPM van de ventilator als tekst in de button staat. Hij ziet er nu zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
show_name: true
show_icon: true
type: button
tap_action:
  action: toggle
name: Ventilatie hoog
entity: input_boolean.ventilatie_30_minuten_hoog
icon: mdi:fan-plus
show_state: false
hold_action:
  action: none

En de sensor waarvan ik de gegevens er graag in wil hebben heet 'sensor.cve_silent_fan_speed'. Die geeft alleen maar RPM terug als getal.
Zou je kunnen doen met een custom:button-card. Als idee:
YAML:
1
2
3
4
type: custom:button-card
entity: input_boolean.sharky_ventilatie_30_minuten_hoog
name: |
  [[[return 'Fan (' + states['input_text.sharky_fan_rpm'].state + 'RPM)' ]]]

• Flapperbol
  • Laatst online: 21:06
Septillion schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:14:
@Flapperbol Weet je zeker dat het niet weer eens aan Sonos ligt?

Andere kant, zie wel een update voor Sonos en dat suggereert dat playlists wel gewoon zouden moeten werken:

[...]
Ik had het inderdaad in de changelog voorbij zien komen, maar het lijkt erop dat momenteel Sonos playlists niet meer gevonden worden. (Youtube en Apple playlists, die ik binnen Sonos kan zien, werken nog wel)

Het is helaas echt stuk gegaan sinds ik vandaag de nieuwe update heb geïnstalleerd, vanochtend werkte alles nog naar behoren.

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:59
nike schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:51:
Zijn er al mensen die een work around hebben voor de laatste update van homeassistant 2025.6.1
Maar goed dat ik een backup had.

Hierin werkt de custom intergration intesishome niet meer.
Deze gebruik ik om mijn airco's lokaal aan te sturen. De intergratie van homeassistant zelf kan alleen via de cloud.
De oude ontwikkelaar was er mee gestopt.
Iets meer info
https://community.home-as...n-home-assistant/805755/6
In de issues van die integratie staat een workaround die je zelf kan implementeren
https://github.com/jnimmo/hass-intesishome/issues/31

Of beter nog, wordt contributor van die integratie en pas het op GitHub aan ;)

• Seafarer

Seafarer

XXX

BiG-GuY schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:12:
[...]

Er zullen in verhouding weinig mensen Home Assistant op Windows draaien.
En ik maar denken dat dit wel veel gebeurd. :/
Maar het zal geheel liggen aan wat je gebruikt voor VM software waar je dit moet instellen. Vroeger veel met Hyper-V gewerkt, daar kon je gewoon startup gedrag aanpassen in de VM instellingen.

Home Assistant OS ie een volwaardig OS zonder lokale GUI, die je volledig via de browser kan beheren. Buiten de initiële installatie heb ik nog nooit een toetsenbord/muis/scherm op mn Home Assistant machines aangesloten. Alles kan via de web GUI of SSH beheert worden, als je meer geavanceerde dingen moet doen.

Je kan Home Assistant OS direct op de interne opslag flashen van de NUC en dus enkel dat draaien. Setup op afstand zal lastig zijn, maar na de eerste installatie heb je nooit fysieke toegang nodig tot de machine.

Dus de vraag blijft, welke dingen draai je erop dat Windows echt nodig is? Home Assistant OS zelf raak je weinig aan en wordt door Home Assistant zelf beheert en geüpdatet. Je hebt legio mogelijkheden voor Remote Management, zonder TeamViewer.
Ik denk dat ik maar eens gewoon een Home Assistant OS op een NUC ga zetten en dan gewoon eens kijken waar ik echt vastloop. Want als dit de meest gebruikelijke en meest betrouwbare werkwijze is dan lijkt het me slimmer om dat ook te doen.
Bedankt voor je antwoord.

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:45
Misschien niet heel spannend voor de meest doorgewinterde users in dit topic maar als je blij bent moet je het delen en ik heb nu, zonder gebruik te maken van een plugin of iets dergelijks, een countdown kunnen maken voor de aankomende vakantie. Inclusief notificaties en het vanzelf weer uitzetten van de automation als we daadwerkelijk op vakantie zijn.
Nogmaals, niet heel knap voor de meesten hier maar ik ben er stiekem wel een beetje trots op 8)
Zeker als de notificatie morgenvroeg om 7 uur goed gaat :D

• Faece
  • Laatst online: 01-11 06:01
Hoe kan ik de ruimte tussen 2 horizontal stacks gaan versmallen ?

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:08

pietje63

RTFM

@Tha_T
Bang om je vakantie te vergeten? Of is de countdown het begin van meer?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11

Vliegvlug

Flight Simple

Na tot nu toe enkel smart devices op WiFi te hebben besloten om toch ook eens Zigbee te proberen. :)

Heb een Sonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus-E aangeschaft en gisteren een bezoekje aan de IKEA gebracht want ik had nog wat kortingsbonnen liggen :9

Sonoff ZigBee stick E met IKEA Trådfri LED en Vindstyrka luchtkwaliteit monitor
Bergje Ikea Zigbee spul voor nog geen €40. :*)

Ik hoop maar dat het Zigbee gebeuren een beetje plug & play is met die Sonoff dongke net als dat met Shelly WiFi het geval is.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:12

D4NG3R

kiwi

:)

Nice! Maar ik mis wel 1 ding op je foto; een USB verlengkabel voor het Zigbee stickje. En dat is vrijwel een must wil je de boel stabiel houden.

Zigbee coördinators worden al snel verstoord door de electronica van de rest van het systeem, je wil het stickje dan ook een eindje van het systeem af hebben hangen. Bij voorkeur ook in een USB2 poort, al is dat steeds minder vaak een optie.

Ik zou persoonlijk direct voor Z2MQTT gaan, kost iets meer moeite (maar is alsnog niet super moeilijk) om op te zetten maar scheelt bakken met hoofdpijn mocht je in de toekomst toch over willen stappen voor bredere support.

[ Voor 66% gewijzigd door D4NG3R op 16-06-2025 10:54 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-10 16:41
Vliegvlug schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:42:
Na tot nu toe enkel smart devices op WiFi te hebben besloten om toch ook eens Zigbee te proberen. :)

Heb een Sonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus-E aangeschaft en gisteren een bezoekje aan de IKEA gebracht want ik had nog wat kortingsbonnen liggen :9

[Afbeelding: Sonoff ZigBee stick E met IKEA Trådfri LED en Vindstyrka luchtkwaliteit monitor]
Bergje Ikea Zigbee spul voor nog geen €40. :*)

Ik hoop maar dat het Zigbee gebeuren een beetje plug & play is met die Sonoff dongke net als dat met Shelly WiFi het geval is.
Stickje inpluggen (met een USB2-kabeltje ertussen) en met een beetje geluk herkent ie meteen de ZHA-integratie.
(Met iets meer input kun je Zigbee2MQTT installeren, dit ondersteunt meer devices.)
Met beide integraties zet je de router en je Zigbee-device in koppelstand en ze worden zichtbaar in HA.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

D4NG3R schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:43:
Nice! Maar ik mis wel 1 ding op je foto; een USB verlengkabel voor het Zigbee stickje. En dat is vrijwel een must wil je de boel stabiel houden.
Toevallig had ik al een deleyCON 3 meter lange USB A verlengkabel besteld, die komt morgen binnen.

Maar die heb ik besteld omdat mijn Odroid die HA draait onderin de meterkast zit en ik de Sonoff stick liever hoger in de meterkast heb vanweg de antenne, dat die dan beter de Zigbee spullen op de eerste etage zou kunnen bereiken.

Wist niet dat het een stabiliteits ding is als je geen verlengkabel gebruikt bij een zigbee stick, waarom is dat?
Interferentie van het device waar hij ingeprikt wordt?

Maakte me eerder andersom zorgen of die stick nog wel goed zou werken met een 3m verlengsnoer eraan :X
Daarom heb ik er ook een voor USB 3.0 5Gbps gekocht, natuurlijk niet voor de overdrachtssnelheid maar met het idee dat de gebruikte aders dan waarschijnlijk dikker zouden zijn en betere afscherming en daardoor minder problemen met de afstand qua voeding en storing op de kabel van buitenaf.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@D4NG3R @CappieL
Zie dat jullie het allebei over USB2 hebben, wat is het probleem met een USB3 poort en kabel dan?

Edit:
Net gekeken en mijn Odroid N2+ heeft enkel externe USB3 poorten:
4x USB 3.0 Host ports / 1x USB 2.0 OTG port / 1x Debug serial console

[ Voor 45% gewijzigd door Vliegvlug op 16-06-2025 11:02 ]

• CappieL
Vliegvlug schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:55:
[...]

Toevallig had ik al een deleyCON 3 meter lange USB A verlengkabel besteld, die komt morgen binnen.

Maar die heb ik besteld omdat mijn Odroid die HA draait onderin de meterkast zit en ik de Sonoff stick liever hoger in de meterkast heb vanweg de antenne, dat die dan beter de Zigbee spullen op de eerste etage zou kunnen bereiken.

Wist niet dat het een stabiliteits ding is als je geen verlengkabel gebruikt bij een zigbee stick, waarom is dat?

Maakte me eerder andersom zorgen of die stick nog wel goed zou werken met een 3m verlengsnoer eraan :X
Daarom heb ik er ook een voor USB 3.0 5Gbps gekocht, natuurlijk niet voor de overdrachtssnelheid maar met het idee dat de gebruikte aders dan waarschijnlijk dikker zouden zijn en betere afscherming en daardoor minder problemen met de afstand qua voeding en storing op de kabel van buitenaf.
Inderdaad interferentie van USB3-poort met 2.4GHz (= Zigbee-frequentie).
Als je de stick in een USB2-poort steekt met de USB3-kabel ertussen, zou er geen probleem moeten zijn.
Steek de kabel niet in de USB3-poort, want dan denk ik dat de interferentie zich verplaatst door de kabel.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

:Y

https://www.zigbee2mqtt.i...ty.html#usb-based-adapter

https://www.unit3complian...terference-demonstration/
Dingen zijn ontzettend low power, de E stick trekt maar 100mA terwijl 'standaard' USB2 al 500mA kan leveren. 3M aan kabel zal waarschijnlijk gewoon goed gaan. Beide installaties (met Sonoff-P stickjes) welke ik zelf onderhoud hebben 1.8M aan super generiek verlengsnoer: https://www.hardwarewebwi...r-a-f-zwart-18-meter.html
Vliegvlug schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:57:
@D4NG3R @CappieL
Zie dat jullie het allebei over USB2 hebben, wat is het probleem met een USB3 poort en kabel dan?
USB3 chips storen nog harder op Zigbee sticks dan dat USB2 chips doen. Met een verlengsnoer zal het waarschijnlijk niet of nauwelijks boeien, maar de voorkeur heeft nog altijd om 'em in een USB2 poort te steken.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 16-06-2025 11:06 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@CappieL @D4NG3R

Zie mijn eerdere edit
Helaas. Net gekeken en mijn Odroid N2+ heeft enkel externe USB3 poorten:
4x USB 3.0 Host ports / 1x USB 2.0 OTG port / 1x Debug serial console

:/

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Zal naar alle waarschijnlijkheid gewoon goed gaan zolang er maar een verlengsnoer tussen zit. ;)

USB2 i.p.v. 3, wanneer er reeds een verlengkabel wordt gebruikt, is doorgaans weinig meer dan 'probeer het en kijk of het helpt'. :P

[ Voor 42% gewijzigd door D4NG3R op 16-06-2025 11:13 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@D4NG3R @CappieL

Ik zie dat die USB 2.0 OTG poort op mijn Odroid N2+ ook extern is, betreft een een Micro USB2.0 aansluiting aan de voorkant van de Odroid N2+

Gemarkeerd met “I”:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.hardkernel.com/wp-content/uploads/2020/07/N2plusboarddetailh.jpg

Beter om die dan te gebruiken met een micro usb naar USB A OTG kabeltje?

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51P3bnmp9UL._AC_SY879_.jpg

Waarbij OTG blijkbaar voor On-the-go staat maar dan zou geen belemmering moeten zijn lijkt me.

Of eerst maar zonder proberen, kan ik altijd nog proberen als het wel een probleem blijkt?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik zou het niet moeilijker maken dan dat het is, gewoon (met je bestelde verlengsnoer) aansluiten op een USB3 poort en kijken of dat goed gaat. d:)b

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Wil trouwens deze wall mount voor de Sonoff ZigBee stick gaan laten printen:
Sonoff Zigbee 3.0 Dongle-E Wall mount
Afbeeldingslocatie: https://cdn.thingiverse.com/assets/27/92/4f/b7/a8/large_display_ed773906-b0a0-4376-a74f-cc026dd12aec.jpg
Leek me wel handig om de usb verlengkabel te kunnen vastzetten omdat ik had gelezen dat deze soms wel eens los kan komen na langere tijd als je de Sonoff stick verticaal op de muur monteert.

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:45
pietje63 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:13:
@Tha_T
Bang om je vakantie te vergeten? Of is de countdown het begin van meer?
Nee de vakantie vergeten we zeker niet maar nu kan ik dat opnemen in de prompt die we horen als we aan de ontbijttafel gaan zitten (De smartspeaker braakt dan wat info uit over stroomverbuik, de headlines van de NOS, en als laatste telt hij nu ook af wanneer we op vakantie gaan :P) en in de schermen waar een HA-dashboard op te zien is.

We hebben gewoon zin in vakantie zeg maar :+

• BiG-GuY

BiG-GuY

[...]

Deleycon heeft ook USB2 verlengkabels. Dan weet je zeker dat de interferentie niet met de kabel mee verplaatst.

Gebruik zelf de SkyConnect, die worden met USB2 verlengkabel geleverd en zitten gewoon in de USB3 poorten van mn NUC14 Essential. Werkt zonder problemen.

Gallery V&A

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

CappieL schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:45:
[...]

Stickje inpluggen (met een USB2-kabeltje ertussen) en met een beetje geluk herkent ie meteen de ZHA-integratie.
Dat klinkt goed! (y) :)

(Met iets meer input kun je Zigbee2MQTT installeren, dit ondersteunt meer devices.)
Met beide integraties zet je de router en je Zigbee-device in koppelstand en ze worden zichtbaar in HA.
&
D4NG3R schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:43:

Ik zou persoonlijk direct voor Z2MQTT gaan, kost iets meer moeite (maar is alsnog niet super moeilijk) om op te zetten maar scheelt bakken met hoofdpijn mocht je in de toekomst toch over willen stappen voor bredere support.
Voor jullie is het waarschijnlijk weinig tot geen moeite maar als ik dat linkje bekijk ziet dat er voor mij heel anders uit, namelijk ingewikkeld.
Ben totaal geen programmeur namelijk en python begrijp ik ook niet heel veel van. :D

En als ik hier https://zigbee.blakadder.com/search.html zoek op IKEA worden alle devices zowel door ZHA en Zigbee2MQTT ondersteund.

Denk dat het voor mij dan makkelijker is een ander device te vinden als hij niet door ZHA wordt ondersteund dan om naar Zigbee2MQTT over te stappen. ;)

Enige device wat ik echt wel op Zigbee wil hebben is een vloerdimmer, deze bijvoorbeeld Zigbee voetschakelaar zwart
Omdat ik helemaal klaar ben met mijn Wifi Tuya vloerdimmer, wat een rot ding is dat zeg. :(

Op het plaatje van die Zigbee vloerdimmer staat als type D077-ZG maar die kan ik helaas niet terug vinden bij Blakadder.com :|

Hopelijk ondersteunt deze ZHA of is er een andere te vinden die dat kan.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Flapperbol schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:42:
[...]

Ik had het inderdaad in de changelog voorbij zien komen, maar het lijkt erop dat momenteel Sonos playlists niet meer gevonden worden. (Youtube en Apple playlists, die ik binnen Sonos kan zien, werken nog wel)

Het is helaas echt stuk gegaan sinds ik vandaag de nieuwe update heb geïnstalleerd, vanochtend werkte alles nog naar behoren.
Mm, als ik weer thuis ben zal ik eens kijken. Vanaf hier zie ik geen verschil tussen mijn 2025.5.3 (production) en 2025.6.1 (beta). Maar enige playlisten die ik heb zijn verdwaalde m3u's tussen de mp3's :P

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@Vliegvlug Het stelt oprecht heel weinig voor, kwestie van instructies volgen. :)

• CappieL
Ik ben ook met behulp van @SmartHomeJunkie overgestapt van ZHA naar Zigbee2MQTT.
Was toen pas net met HA begonnen, en ik denk dat je beter nu al met Z2M kunt beginnen, dan dat je over een jaartje alles moet overzetten.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

BiG-GuY schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:37:
[...]

Deleycon heeft ook USB2 verlengkabels.
Uiteraard, maar ben juist bewust voor de 3.0 gegaan ;)
Zie mijn eerdere post: Vliegvlug in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

En een USB 2 OTG kabel van 3 meter voor in de micro usb USB2 poort van mijn Odroid heb ik niet kunnen vinden, net nog even gezocht.
Dan weet je zeker dat de interferentie niet met de kabel mee verplaatst.
Wat maakt dan dat de USB2 kabel geen interferentie mee pakt en een USB3 wel?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Vliegvlug Als je een USB3 verleng gebruikt heeft het geen zin. Gaat er juist om dat de USB3 signalen niet bij de stick komen. Dus echt beter een USB2 kabel kopen.

Qua Z2M install, het stelt niet veel voor. Vooral de geschreven handleiding volgen. Ook Smart Home Junkie doet al veeeeeeeel te moeilijk namelijk.

En leuke mount, ook al had ik de schroeven er liever naast gehad ipv achter. Maar heel eerlijk, die van mij hangt al 6 jaar los te bungelen :+

[ Voor 24% gewijzigd door Septillion op 16-06-2025 12:05 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@Septillion Klopt een aantal stappen zijn onnodig geworden, maar de video is op ezsp (tegenwoordig ember) na nog wel altijd functioneel.

Ik heb het ding hier overigens ook al meer dan een jaar los bungelen aan de kabel. Zal straks eens een foto maken.

• BiG-GuY

BiG-GuY

@Vliegvlug
Draai zelf met 2 sticks, zodat ik ZHA en Z2M beiden kan gebruiken. Er zijn ook andere netwerk gebaseerde opties die nu zelfs met twee radio's bestaan.

Heb nu 87 apparaten via ZHA en 20 apparaten via Z2M.

Z2M heeft over het algemeen een bredere/diepere ondersteuning voor speciale functies. Voor iets als verlichting en smart plugs werkt ZHA perfect voor mij. Z2M werkt beter voor Zigbee apparaten met hele specifieke functies, in ZHA zijn die apparaten vaak wel te koppelen, maar dan zonder entiteiten of beperkte entiteiten.

Gallery V&A

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@D4NG3R Stappen waren toen al onnodig :) En is juist wat het zo ingewikkeld doet lijken :|

Dus @Vliegvlug, als je toch het filmpje erbij wilt houden, ALLES rond de MQTT-user hoef je niet te doen. Niet in HA en niet in Z2M.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Septillion schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:02:
@Vliegvlug Als je een USB3 verleng gebruikt heeft het geen zin. Gaat er juist om dat de USB3 signalen niet bij de stick komen. Dus echt beter een USB2 kabel
Dus een usb2 kabel mist extra aders die een USB3 kabel wel heeft? Waardoor die extra signalen niet bij de stick komen.

Volgens mij moet ik nog ergens een lange usb2 verlengkabel hebben liggen, zal eens kijken of ik die nog kan vinden.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Vliegvlug Correct!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Vliegvlug schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:00:
[...]

Uiteraard, maar ben juist bewust voor de 3.0 gegaan ;)
Zie mijn eerdere post: Vliegvlug in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

En een USB 2 OTG kabel van 3 meter voor in de micro usb USB2 poort van mijn Odroid heb ik niet kunnen vinden, net nog even gezocht.

[...]

Wat maakt dan dat de USB2 kabel geen interferentie mee pakt en een USB3 wel?
USB2 heeft simpelweg die interferentie niet op 2.4Ghz. USB3 wel. Dus het advies is echt specifiek USB2 verlengkabel of USB2 hub te gebruiken.

Zal iets te maken hebben met de hogere snelheid op USB3 waardoor die interferentie een probleem kan zijn.

Maakt voor de snelheid verder niet uit. De Zigbee chip wordt via een USBtoSerial interface aangeroepen. Zou technisch zelfs nog werken op USB1 snelheden.

[ Voor 14% gewijzigd door BiG-GuY op 16-06-2025 12:33 ]

Gallery V&A

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@D4NG3R @CappieL @Septillion @BiG-GuY

Net de video YouTube: Install Zigbee2MQTT THE RIGHT WAY in Home Assistant! van SmartHomeJunkie gekeken en zie dat er wel 2 addons geïnstalleerd moeten worden, Mosquitto broker en Zigbee2MQTT.

Leuk als het allemaal werkt maar als je tegen problemen aan loopt zijn dat weer twee componenten extra die je moet troubleshooten plus de verbinding tussen die twee onderling en HA zelf. Klinkt nou niet echt heel eenvoudig en het grote voordeel van Z2M vs ZHA is me eigenlijk niet heel duidelijk; wat bredere support voor devices en entiteiten.
Is dat het?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Werd ook niet heel warm van Zigbee zelf eerlijk gezegd naar aanleiding van die tips op het einde van de video trouwens.
  • Bereik van die Sonoff Dongle E is blijkbaar niet heel best aangezien hij adviseert de Zigbee devices dicht bij de stick te houden bij het koppelen.
    Lijkt me erg onhandig wanneer je een eenmaal geïnstalleerd device weer moet gaan koppelen. Moet ik dan mijn vloerlamp een verdieping naar beneden gaan slepen om hem voor de meterkast weer te kunnen koppelen :X
  • Devices die je meerdere keren moet proberen te koppelen voordat het een keer wil ;(
  • En dan nog die pro-tip aan het einde waar ik echt helemaal niets van begreep.
    Je moet een slimme IKEA lamp op een smart plug gaan aansluiten en die met een script op een schema aan en uit gaan zetten omdat ze anders niet in pairing mode gaan. :?
    Waarom een smart plug, het idee van zo’n smart lamp is dat hij zelf aan en uit kan gaan toch en anders zit er nog wel een lichtknopje op de meeste lamp armaturen bij mij.
Dit roept bij mij echt het beeld op dat ZigBee devices echt gare shit is in vergelijking met WiFi devices maar dat kan toch haast niet aangezien zoveel mensen het gebruiken.
Of mis ik iets..

• CappieL
Vliegvlug schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:45:
Werd ook niet heel warm van Zigbee zelf eerlijk gezegd naar aanleiding van die tips op het einde van de video trouwens.
  • Bereik van die Sonoff Dongle E is blijkbaar niet heel best aangezien hij adviseert de Zigbee devices dicht bij de stick te houden bij het koppelen.
    Lijkt me erg onhandig wanneer je een eenmaal geïnstalleerd device weer moet gaan koppelen. Moet ik dan mijn vloerlamp een verdieping naar beneden gaan slepen om hem voor de meterkast weer te kunnen koppelen :X
  • Devices die je meerdere keren moet proberen te koppelen voordat het een keer wil ;(
    Je moet een slimme IKEA lamp op een smart plug gaan aansluiten en die met een script op een schema aan en uit gaan zetten omdat ze anders niet in pairing mode gaan. :?
    Waarom een smart plug, het idee van zo’n smart lamp is dat hij zelf aan en uit kan gaan en anders zit er nog wel een lichtknopje op de meeste lamp armaturen bij mij.
Dit roept bij mij echt het beeld op dat ZigBee devices echt gare shit is in vergelijking met WiFi devices maar dat kan toch haast niet aangezien zoveel mensen het gebruiken.
Of mis ik iets..
De horror-verhalen blijven je natuurlijk het beste bij.
Er zijn devices die lastig te koppelen zijn, of niet alle entiteiten in 1 keer laten doorkomen.
Dan moet je het vaak een tweede, derde, vierde keer proberen. Maar die gevallen zijn echt wel op 1 hand te tellen (n=1).

Het voordeel van Zigbee is dat het een mesh-netwerk is, dus als je eenmaal dekking hebt, heb je er veel profijt van en kun je het beste een nieuw device koppelen op de locatie waar je hem uiteindelijk ook gaat gebruiken. Zo 'kent' ie de route en dichtstbijzijnde routers al.

Bij WIFI moet alles dicht bij je router / access point zitten, bijv Zigbee is dat minder het geval omdat (bijna) alle niet-batterij gevoegde devices ook 'routers' zijn. Een simpele smartplug, slimme lamp is al een router.

Let wel: Wanneer een slimme lamp met een fysieke schakelaar omgezet kan worden (spanningsloos), dan ontneem je wel een router-functionaliteit binnen je netwerk.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Vliegvlug Z2M en ZHA hebben ook beide voordelen ja. Wat mij nog steeds erg blij maakt met Z2M is dus de brede (en snelle) support van devices en dat je dat 100% zeker op kunt zoeken vooraf.

Toegegeven, het zijn losse onderdelen en integreren dus niet 100% naadloos. Maar zeker top 95% door het Z2M dashboard. De MQTT integratie is platinum en zowel Z2M als MQTT addon hebben me erg weinig issues gegeven. Zeker minder dan dat ik hier soms zie met devices die niet ondersteund worden.

Qua koppelen, meestal op locatie geen probleem hoor. Sterker nog, Tuya spul beter op locatie koppelen omdat ze slecht van route willen wisselen! Maar er zijn wat devices die graag dicht bij de coördinator gekoppeld worden.

En de "pro tip" is alleen een scriptje dat de plug gewoon 6x aan en uit zet zodat een Ikea bulb in pairing mode komt. Ik heb daar eerlijk gezegd echt nog nooit problemen mee gehad om dat met de schakelaar te doen of door de bulb eruit en erin te draaien. En heb toch 21 Ikea lampen in gebruik :+

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 16-06-2025 13:01 ]

• TheFes
Vliegvlug schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:45:
Hiervoor bouwt Zigbee dus een mesh netwerk op. Koppelen bij de stick hoeft echt niet met een dekkend netwerk, sterker nog, ik zou het afraden omdat sommige merken niet geheel de standaard volgen, en blijven plakken aan de router waaran ze gekoppeld zijn (vooral bij Aqara battery powered devices zie je dit.
Hier heb ik persoonlijk nooit last van gehad
    Waarom een smart plug, het idee van zo’n smart lamp is dat hij zelf aan en uit kan gaan toch en anders zit er nog wel een lichtknopje op de meeste lamp armaturen bij mij.
Dat is dus maar eenmalig bij het initieel koppelen van de lamp. Daarna hoeft hij niet achter de smart plug te hangen. Maar je moet die lamp een aantal keer van de stroom afhalen om hem in pairing mode te krijgen, waarbij de timing ook vrij nauw komt, wat dus het handigst werkt met een scriptje en een power plug.
Of mis ik iets..

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

CappieL schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:53:
[...]

De horror-verhalen blijven je natuurlijk het beste bij.

Er zijn devices die lastig te koppelen zijn, of niet alle entiteiten in 1 keer laten doorkomen.
Dan moet je het vaak een tweede, derde, vierde keer proberen. Maar die gevallen zijn echt wel op 1 hand te tellen (n=1).
Die man in de video bracht het niet alsof dit nu uitzonderlijk was, hij vertelde het alsof dit de normaalste zaak van de wereld is met Zigbee device. Denk ook niet dat hij het specifiek zou benoemen als het maar een keer was gebeurd. Hij vertelde vooraf in de video dat hij zijn hele huis had omgezet.
Vandaar ook mijn verbazing.
Het voordeel van Zigbee is dat het een mesh-netwerk is, dus als je eenmaal dekking hebt, heb je er veel profijt van en kun je het beste een nieuw device koppelen op de locatie waar je hem uiteindelijk ook gaat gebruiken. Zo 'kent' ie de route en dichtstbijzijnde routers al.

Bij WIFI moet alles dicht bij je router / access point zitten, bijv Zigbee is dat minder het geval omdat (bijna) alle niet-batterij gevoegde devices ook 'routers' zijn. Een simpele smartplug, slimme lamp is al een router.
Verschil is dat mijn wifi bereik al op orde is en ik het van Zigbee nog maar moet zien.

Dat het een mesh is had ik al eerder gehoord, maar dan opnieuw; waarom geeft die gaat dan die tips terwijl hij duidelijk genoeg devices in huis heeft.
Let wel: Wanneer een slimme lamp met een fysieke schakelaar omgezet kan worden (spanningsloos), dan ontneem je wel een router-functionaliteit binnen je netwerk.
Begrijp ik, is meer dat ik bedoel dat ik de fysieke schakelaar van een lamp niet ga demonteren als ik er een smart lamp in zet en deze daarna gewoon op aan laat staan zodat deze met HA kan worden bediend.

Ging me om het feit dat als je die lamp spanningsloos moet maken voor het pairen ik ook de optie heb met een fysieke schakelaar en daarvoor geen smart plug nodig heb. Of ik trek de stekker eruit.
Waarom moet je met IKEA zigbee lampen deze blijkbaar regelmatig van de stroom halen op basis van een schema middels een script.
Klinkt als gare shit als dat echt nodig is.

Edit: lees hier net boven dat die enkel voor het initiële pairen is en blijkbaar iets van specifiek Ikea lampen,dus dat scheelt al weer. Niet een generiek Zigbee ding.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 16-06-2025 13:09 ]

• TheFes
Vliegvlug schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:05:
[...]

Die man in de video bracht het niet alsof dit nu uitzonderlijk was, hij vertelde het alsof dit de normaalste zaak van de wereld is met Zigbee device. Denk ook niet dat hij het specifiek zou benoemen als het maar een keer was gebeurd. Hij vertelde vooraf in de video dat hij zijn hele huis had omgezet.
Vandaar ook mijn verbazing.

[...]

Verschil is dat mijn wifi bereik al op orde is en ik het van Zigbee nog maar moet zien.

Dat het een mesh is had ik al eerder gehoord, maar dan opnieuw; waarom geeft die gaat dan die tips terwijl hij duidelijk genoeg devices in huis heeft.

[...]

Begrijp ik, is meer dat ik bedoel dat ik de fysieke schakelaar van een lamp niet ga demonteren als ik er een smart lamp in zet en deze daarna gewoon op aan laat staan zodat deze met HA kan worden bediend.

Ging me om het feit dat als je die lamp spanningsloos moet maken voor het pairen ik ook de optie heb met een fysieke schakelaar en daarvoor geen smart plug nodig heb. Of ik trek de stekker eruit.
Waarom moet je met IKEA zigbee lampen deze blijkbaar regelmatig van de stroom halen op basis van een schema middels een script.
Klinkt als gare shit als dat echt nodig is.

Edit: lees hier net boven dat die enkel voor het initiële pairen is en blijkbaar iets van specifiek Ikea lampen,dus dat scheelt al weer. Niet een generiek Zigbee ding.
Je kunt die ene persoon in dat filmpje blijven geloven. Maar er zijn hier nu al 3 mensen die zeggen dat het niet klopt wat hij zegt, en dat het herkoppelen van devices echt niet nodig is, en het mesh-netwerk rock solid werkt.

Verder is dat in paring mode zetten van een IKEA lamp dus een eenmalig iets. Ik weet niet zeker of ze bij het eerste keer indraaien automatisch in paring mode komen, dan zou het alleen maar nodig zijn als bijvoorbeeld wil wisselen van ZHA naar Z2M. Het kan prima met de knop zoals @Septillion aangeeft, maar wellicht heb ik geen ritme-gevoel ofzo. Ik vond het toch makkelijker om het met een scriptje te doen (bijkomend voordeel is dat ik toch al relays achter de lichtknoppen heb, waardoor de lamp gewoon op zijn defitieve plek ingedraaid kunnen zijn, relays staan verder altijd aan (detached mode)).

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Vliegvlug en @TheFes Gewoon hetzelfde als bij een reanimatie :+

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

TheFes schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:14:
[...]

Je kunt die ene persoon in dat filmpje blijven geloven. Maar er zijn hier nu al 3 mensen die zeggen dat het niet klopt wat hij zegt, en dat het herkoppelen van devices echt niet nodig is, en het mesh-netwerk rock solid werkt.
Ik was deze reactie nog aan het typen op de eerste reactie die ik kreeg en in de tussentijd kwamen die andere reacties binnen, dus die had ik toen nog niet gelezen ;)

Goed te horen dat het niet zo’n drama is met Zigbee (y)
Kon me het al haast niet voorstellen zoals ik al schreef aangezien zoveel mensen het gebruiken.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Met name bij veel Tuya Zigbee zijn er issues, omdat ze zich simpelweg niet volledig aan de standaard houden. Xiaomi heeft er soms ook een handje van.

Gebruik zelf geen Tuya Zigbee apparaten, omdat ik in het verleden genoeg issues heb gehad met Tuya based apparaten. De 'moeilijkste' apparaten die ik heb, zijn van Bosch en die werken met een QR code voor pairen. Dat werkt in zowel Z2M en ZHA zonder problemen.

Al hebben ze in Z2M dus wel een volledigere ondersteuning. De thermostaten zijn bijvoorbeeld niet echt te gebruiken in ZHA, terwijl ze met Z2M meer kunnen dan via de originele hub.

Alle andere van Philips/Signify, Frient, Niko en Sonoff pairen direct. De Bosch pairen ook direct als je het in de juiste volgorde doet en de QR code vooraf inlaad.

Het 'probleem' van Zigbee is, dat de standaard redelijk open is, waardoor fabrikanten zelf kunnen kiezen om specifieke entiteiten in eigen custom libraries te plaatsen. Waardoor mogelijk niet alle sensoren herkend worden zonder hier een specifieke 'driver' voor te schrijven.

Z2M en ZHA werken wezenlijk anders in dat opzicht. Bij Z2M weet je zeker dat als hij in de lijst staat, dat hij ook daadwerkelijk is getest ermee, omdat ze de driver specifiek hebben moeten maken voor dat apparaat. Veel merken hebben een eigen set aan libraries die ze hergebruiken, dus de drivers zijn dan vaak snel te maken voor een hele groep producten.

Bij ZHA wordt standaard enkel de Zigbee entiteiten die zich aan de standaard houden herkend. Hierdoor worden ook niet geteste apparaten gewoon herkend en werken ze vaak ook, maar niet altijd volledig. Ze zijn dit wel steeds verder aan het uitbreiden. Voor specifieke entiteiten heb je een Quirk nodig. Deze zijn deels ingebakken in ZHA, maar kan je ook los inladen, wanneer dat nodig is.

[ Voor 25% gewijzigd door BiG-GuY op 16-06-2025 13:29 ]

Gallery V&A

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Septillion schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:28:
[...]

Zou je kunnen doen met een custom:button-card. Als idee:
YAML:
1
2
3
4
type: custom:button-card
entity: input_boolean.sharky_ventilatie_30_minuten_hoog
name: |
  [[[return 'Fan (' + states['input_text.sharky_fan_rpm'].state + 'RPM)' ]]]
Net getest en het werkt, thanks!

This too shall pass

• HuismAndré
  • Laatst online: 21:22

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Vliegvlug schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:25:
Wil trouwens deze wall mount voor de Sonoff ZigBee stick gaan laten printen:
Sonoff Zigbee 3.0 Dongle-E Wall mount
[Afbeelding]
Leek me wel handig om de usb verlengkabel te kunnen vastzetten omdat ik had gelezen dat deze soms wel eens los kan komen na langere tijd als je de Sonoff stick verticaal op de muur monteert.
Dat kan natuurlijk. Of je neemt dit verloopje met wallmount (heeft gelijk nog wat filtering via gemonteerde smoorspoel):

https://www.amazon.de/dp/B00AIF1678

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vh6p5nN_GAZ7CgUZxvOOiCQa2fc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I5Nf8BrznwrwHeHpdZUo5DPt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door HuismAndré op 16-06-2025 13:53 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• The-Source
Ik heb sinds een aantal dagen, weet niet zeker wanneer het begonnen is problemen met de soliscloud integratie.
Dus vanuit werkende situatie (al een jaar) naar gestopt.
Dus dacht wellicht mooi moment om naar soliscloud control over te stappen maar ook daar houd ik hetzelfde probleem.

Hopelijk zijn er hier ook nog Solis PV gebruikers en kan ik uitsluiten of het aan soliscloud API ligt of toch iets "lokaals"
Na invullen van API gegevens krijg je bevestiging over welke omvormer het gaat, maar daarna gaat het mis. Credentials / api secrets kloppen dus wel

[ Voor 17% gewijzigd door The-Source op 16-06-2025 14:00 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

HuismAndré schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:52:
[...]

Dat kan natuurlijk. Of je neemt dit verloopje met wallmount (heeft gelijk nog wat filtering via gemonteerde smoorspoel):

https://www.amazon.de/dp/B00AIF1678

[Afbeelding]
Ook een goede optie inderdaad, maar met een snoer van 1,2m wel wat kort.

Edit:

Er blijkt ook een 2m meter variant te zijn! :)
Goobay 93351 USB-verlenging incl. houder voor MP3 autoradio, USB 2.0 type A verlengkabel, 480 Mbits USB-kabel, zwart, 2 meter

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51MCnirR0QL._AC_SX679_.jpg

Die dus besteld ipv die 3D print, dank voor de tip! @HuismAndré (y)

[ Voor 27% gewijzigd door Vliegvlug op 16-06-2025 23:14 ]

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:14
Let op dat zigbee in de 2.4 band zit maar met heel smal kanaal. Er zijn mooie vergelijking plaatjes zodat je je Wifi en Zigbee op elkaar kunt afstemmen. Als je het over storing hebt.
Pagina: 1 ... 317 ... 348 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.