Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 324 ... 349 Laatste
Acties:

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Goed, ik laat het doorgronden van de encrypted backups even zitten en ik richt me verder op de database. De database lijkt te groeien met ongeveer 1MB per 2 minuten, wat natuurlijk absurd is.

Wat nog vreemder is: ik lijk niet te kunnen purgen.
`Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQPa46oJizpulgX6fhlGF6b0mNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xtSdQYLWegUZO37HbmandjmS.png?f=fotoalbum_large
Dit levert direct een groen vinkje op als ik op Perform action klik. Verder gebeurt er weinig, mijn database is nog steeds bijna 9GB.

Met dit in mijn configuration.yaml kom ik ook niet verder:
YAML:
1
2
3
4
logger:
  default: warning
  logs:
    homeassistant.components.recorder: debug

Als ik in bovenstaand scherm op Perform action druk is er niets van de recorder terug te zien in zowel de logs van HA core als HA supervisor.

edit: hier een issue uit 2023 dat hier op lijkt, maar daar heb ik verder weinig aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 09-07-2025 12:38 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07-11 13:59
Heb HA nu een paar weken draaiend, en al aardig wat dingen ingedaan, waaronder eenmelding geven als ik best kan stoppen met de wagen op te laden, daar kreeg ik dus bij volle zon vorige zaterdag netjes een melding van…. Te weinig opbrengst, met grote verbazing toch gaan zien en idd 0,0 productie.
Blijkt dat onze GoodWe het begeven heeft na geen 3 jaar… garantie ja als je een aantal weken zonder wil, dus een nieuwe besteld, die slimmer zou zijn.
Solplanet
ASW5000-S-G2-BE

Is het nu gewoon de GoodWe ‘vergeten’ en de nieuwe toevoegen?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:36

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Gizz Daarom was ik ook een van de personen was die niet stond te springen om verplicht encrypted backups. Blij dat het nu uit kan maar build-in decrypt tool zou ook wel aardig zijn.

Maar in je install zelf, hoe groot is je db? En enig idee of dat veel groter is dan eerst?

Qua Python, meerdere versies is altijd wat gedoe ja :D

[edit] Laatste post nog gemist.

MB per 2 sec is wel heel veel ja. Bedoel, ben ook niet bescheiden met sensoren en update frequentie maar zit al wel een tijd redelijk stabiel rond de 3GB.

Dat purge niet gelijk wat lijkt te doen is volgens mij wel correct. Het zet alleen gewoon de purge taak klaar maar SQLite doet dan op de achtergrond het werk.

[ Voor 34% gewijzigd door Septillion op 09-07-2025 13:37 ]

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:02
Gizz schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:27:
Goed, ik laat het doorgronden van de encrypted backups even zitten en ik richt me verder op de database. De database lijkt te groeien met ongeveer 1MB per 2 minuten, wat natuurlijk absurd is.

Wat nog vreemder is: ik lijk niet te kunnen purgen.
`[Afbeelding]
Dit levert direct een groen vinkje op als ik op Perform action klik. Verder gebeurt er weinig, mijn database is nog steeds bijna 9GB.

Met dit in mijn configuration.yaml kom ik ook niet verder:
YAML:
1
2
3
4
logger:
  default: warning
  logs:
    homeassistant.components.recorder: debug

Als ik in bovenstaand scherm op Perform action druk is er niets van de recorder terug te zien in zowel de logs van HA core als HA supervisor.

edit: hier een issue uit 2023 dat hier op lijkt, maar daar heb ik verder weinig aan.
Om je database ook te verkleinen (de file dan), moet je ook "Repack" aanzetten, dan wordt de database opnieuw opgebouwd

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Septillion schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:34:
Maar in je install zelf, hoe groot is je db? En enig idee of dat veel groter is dan eerst?
Bijna 9GB. Ik weet niet hoe groot hij een paar weken geleden was, maar het lijkt het enige op mijn server te zijn (naast de backups) dat significant ruimte inneemt.
MB per 2 sec is wel heel veel ja.
Per 2 minuten gelukkig :) Maar goed, dat is ook ruim 700MB per dag.
Dat purge niet gelijk wat lijkt te doen is volgens mij wel correct. Het zet alleen gewoon de purge taak klaar maar SQLite doet dan op de achtergrond het werk.
Maar dat zou ik dan toch in de logs terug moeten zien? Verder staat mijn server uit z'n neus te eten en we zijn nu een paar uur verder nadat ik voor het eerst op die knop heb gedrukt.
AWEF schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:46:
[...]

Om je database ook te verkleinen (de file dan), moet je ook "Repack" aanzetten, dan wordt de database opnieuw opgebouwd
Oh wauw, hier ben ik op het verkeerde been gezet door de GUI. Het vinkje links had ik gezien en stond aan, maar blijkbaar moet dus ook het schuifje rechts aan :z

edit: oh ik zie nu mijn eerste foutmelding in de logs verschijnen!

code:
1
 Error executing purge: (sqlite3.OperationalError) database or disk is full [SQL: VACUUM] (Background on this error at: https://sqlalche.me/e/20/e3q8)

De VM-schijf zelf heeft nog 8GB vrij, dus dat lijkt me het probleem niet. Of zou ik minimaal die bijna 9GB vrij moeten hebben die de database nu is? Dat hij eerst een kopie van zichzelf probeert te maken?

De hulppagina https://sqlalche.me/e/20/e3q8 maakt me ook niet veel wijzer.

[ Voor 36% gewijzigd door Gizz op 09-07-2025 14:18 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Gizz Voor database acties is inderdaad vaak nogmaals de grootte van de database nodig.

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11 09:56
Btje schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:18:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
type: custom:button-card
template: card_esh_welcome
triggers_update: input_boolean.minimalist_dropdown
variables:
  ulm_card_esh_welcome_collapse: input_boolean.minimalist_dropdown
  ulm_weather: weather.buienradar
  entity_1:
    nav: home
    icon: mdi:home-circle-outline
    name: Home
    color: red
  entity_2:
    nav: rooms
    icon: mdi:floor-plan
    name: Rooms
    color: yellow
  entity_3:
    nav: energy
    icon: mdi:home-lightning-bolt
    name: Energy
    color: green
  entity_4:
    nav: system
    icon: mdi:nas
    name: System
    color: purple
  entity_5:
    nav: weather
    icon: mdi:weather-partly-cloudy
    name: Weather
    color: blue

Dit is een stukje uit minimalist. Die heb ik geinstalleerd maar wil delen in een eigen dashboard gebuiken. Hij meld dat ie het template niet kan vinden.

Ik heb dit gevonden:

https://ui-lovelace-minim...dd-theme-to-your-lovelace

Maar kan niet vinden op welke plek je dit toevoegd als je de raw editor opent.
Niemand die een idee heeft hoe dit op te lossen. Ik heb het nu op verschillende plekken neer gezet, maar het werkt niet.

Xiaomi 13T Pro

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:43
Btje schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:16:
[...]

Niemand die een idee heeft hoe dit op te lossen. Ik heb het nu op verschillende plekken neer gezet, maar het werkt niet.
Had je eerdere post ook gezien, maar vergeten te reageren / gedacht dat iemand anders wel zou antwoorden :o

Minimalist leunt heel zwaar op de Custom Button Card (die is onderdeel van de dependencies en meegeïnstalleerd via HACS). De Custom Button Card laat toe om card designs op te slaan als "template" die je dan meermaals kunt hergebruiken. Zo hoeft niet ieder design zijn eigen card te hebben, maar is het gewoon dezelfde card met andere modifications. De meeste Minimalist cards zijn onderhuids een Custom Button Card, met andere templates toegepast.
Je ziet dat terug bij de manier warop de card wordt gedefinieerd:
YAML:
1
2
type: custom:button-card
template: card_esh_welcome

Die templates zijn (gelukkig gewoon) public.

De code die je quote moet gewoon in de body van je dashboard. Maar de template "card_esh_welcome" is nog nergens gedefinieerd. Die template staat niet op de plek die jij linkte, dat zijn gewoon de overall theme setting voor Minimalist.

De template code staat op de pagina van de card, in jouw geval deze:
https://ui-lovelace-minim.../custom_card_esh_welcome/
En dan helemaal onderaan de pagina, staat een kopje "template code" met daaronder een box/dropdown, waarbij de template code tevoorschijn komt als je er op klikt.

De code in die box moet je dan toevoegen aan de yaml van je dashboard, buiten de "views" key.
YAML:
1
2
3
4
button_card_templates:
# paste hier de template code
views:
 # hier de rest van je dashboard met sections, cards, etc.

Ik weet alleen niet of dit dan helemaal goed gaat met de UI Lovelace Minimalist specifieke variabelen en templates, maar dit is in de basis hoe het werkt. Ik gebruikte ooit Minimalist, maar het bracht me niet genoeg, dus ik heb minimalist verwijderd, maar gebruik wel nog sommige van die cards met behulp van Custom Button Card en de template code. Alle verwijzingen naar ""ULM" heb ik eruit gesloopt.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

VM schijf vergroot en een purge met 10 dagen als cutoff gedaan én de optie repack aan.

Resultaat: mijn database is van 8,8GB naar 7,4GB gegaan. Een verbetering, maar dit lijkt me nog steeds een veel te grote database :z

Wat ik niet begrijp is dat deze query om te kijken welke sensoren mijn database extreem vullen..
SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
SELECT
  COUNT(*) AS cnt,
  ROUND(COUNT(*) * 100.0 / (SELECT COUNT(*) FROM states), 2) AS pct,
  states_meta.entity_id
FROM states
JOIN states_meta USING(metadata_id)
GROUP BY states_meta.entity_id
ORDER BY cnt DESC
LIMIT 100;

..allemaal entities oplevert die ik eerder vandaag geexclude heb.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
cnt pct entity_id
330669  1.82    sensor.thermal_comfort_kantoor_absolutehumidity
330669  1.82    sensor.thermal_comfort_kantoor_dewpoint
330669  1.82    sensor.thermal_comfort_kantoor_frostpoint
330669  1.82    sensor.thermal_comfort_kantoor_frostrisk
330669  1.82    sensor.thermal_comfort_kantoor_heatindex
330669  1.82    sensor.thermal_comfort_kantoor_humidex
330669  1.82    sensor.thermal_comfort_kantoor_humidex_perception
330669  1.82    sensor.thermal_comfort_kantoor_moist_air_enthalpy

Dit is het begin van mijn recorder.yaml (die uiteraard in configuration.yaml geinclude wordt):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  purge_keep_days: 10        # bewaar maximaal 10 dagen aan history
  auto_purge: true          # purge automatisch volgens keep_days
  auto_repack: true         # repack (VACUUM) na elke purge
  commit_interval: 30       # minder I/O door commits iedere 30 seconden
  exclude:
    entities:
      - sensor.vermogen_hoofdaansluiting
      - sensor.thermal_comfort_kantoor_absolutehumidity
      - sensor.thermal_comfort_kantoor_dewpoint
      - sensor.thermal_comfort_kantoor_frostpoint
      - sensor.thermal_comfort_kantoor_frostrisk
      - sensor.thermal_comfort_kantoor_heatindex
      - sensor.thermal_comfort_kantoor_humidex
      - sensor.thermal_comfort_kantoor_humidex_perception
      - sensor.thermal_comfort_kantoor_moist_air_enthalpy

Is dit logisch gedrag en moet ik niet verwachten dat de database wordt opgeschoond? Betekent het excluden ondanks de purge etc. simpelweg dat deze entities sinds vanochtend niet meer worden bewaard, maar alles van voor vanochtend dus wel?

Opvallend is dat sensor.vermogen_hoofdaansluiting wél verdwenen is. Die voerde tot de purge het klassement aan van meest weggeschreven sensoren.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Gizz Database en zijn grote blijft voor mij ook altijd beetje magie...

Maar zou verwachten dat een purge met repack: true en apply_filter: true alle excluded items uit de states moet halen. Hoeveel lijnen heb je in totaal in states?

En hoeveel in statistics?

Ik heb er 11805607 (1881 states_meta items) en 3931829 respectievelijk.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Septillion 17979730 states (dus 1.52x jouw hoeveelheid) en 11135433 statistics (2.83x jouw hoeveelheid). Dat zou dan wel kunnen verklaren waarom mijn database ruim 2x zo groot is als die van jou.

Maar waarom er zo veel in staat, dat snap ik nog niet helemaal :)

Ik ga in ieder geval in de gaten houden of de groei van de database minder hard gaat.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:50

BiG-GuY

Septillion schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:34:
@Gizz Daarom was ik ook een van de personen was die niet stond te springen om verplicht encrypted backups. Blij dat het nu uit kan maar build-in decrypt tool zou ook wel aardig zijn.
Er zit een Built in decrypt tool in Home Assistant. Als je de Backup download via de HA Backup interface wordt hij door de server decrypted tijdens het downloaden. Dit is er in ingebouwd in dezelfde update als waar je de encryptie weer kon uitzetten en nu zelfs per target.

Dit zorgt er ook voor dat het op tragere hardware zoals een Pi4 of lager, het heel lang duurt voor een backup klaar is met downloaden via die interface.

Heb zelf ingesteld dat mn lokale backups niet encrypted zijn, de externe wel, werkt voor mij prima.

[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 09-07-2025 17:24 ]

Gallery V&A

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-11 13:48

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Obiter dictum schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:02:
Nu lijkt MQTT een ander maar vergelijkbaar protocol als ZHA. Ik ben nog supervroeg in het ecosysteem en het voelt alsof ik een keuze moet maken tussen de twee. Ik ben niet een beetje technisch, MQTT lijkt de uitgebreide maar moeilijke variant...

Klopt het dat ik een soort harde keuze moet maken en zo ja, welke is voor de hand liggen?
Bedoel je misschien Zigbee2MQTT? MQTT is een message bus die voor 1001 dingen gebruikt kan worden, ZHA is software om een draadloos protocol mee te beheren.
Ik maak zelf gebruik van Zigbee2MQTT omdat ZHA in de tijd dat ik ermee begon niet echt goed werkte. Voor- en nadeel is dat Z2M een apart systeem is. Ik draai HA als losse container, dus in mijn geval is het grote voordeel dat als HA eens plat ligt, ik via de interface van Z2M nog (rudimentaire) controle over mijn devices heb. Uitgebreid betekent in dit geval niet per sé moeilijk, het opzetten van Mosquitto en Z2M is geen rocket science.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Septillion

Septillion

Topicstarter
BiG-GuY schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:24:
[...]

Er zit een Built in decrypt tool in Home Assistant. Als je de Backup download via de HA Backup interface wordt hij door de server decrypted tijdens het downloaden. Dit is er in ingebouwd in dezelfde update als waar je de encryptie weer kon uitzetten en nu zelfs per target.

Dit zorgt er ook voor dat het op tragere hardware zoals een Pi4 of lager, het heel lang duurt voor een backup klaar is met downloaden via die interface.

Heb zelf ingesteld dat mn lokale backups niet encrypted zijn, de externe wel, werkt voor mij prima.
Die toevoeging had ik gemist! Dank :) Had hier vooral snel weer encryptie uitgezet gezien :+

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 09-07-2025 20:19 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Gizz Vooral je statistics vind ik wel heel veel gezien dit per uur waardes zijn. Dan zou je vanaf de start in 2021 een 317 sensors voor de LTS hebben gehad.

Misschien dat er nog veel rommel in zit? Je zou eens in de meta kunnen kijken of er veel entities in staan die niet meer bestaan. Want volgens mij laat HA die gewoon staan.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:18

Vliegvlug

Flight Simple

Ik loop even vast in iets waarvan ik dacht dat het vrij simpel was.

De casus
Ik heb een Shelly smartplug waar mijn wasdroger op zit voor energie meting en die wil ik vervangen voor een inbouw Shelly met 2 kanalen die zowel de wasdroger als wasmachine kan meten. Twee smartplugs passen simpelweg niet naast elkaar in het dubbele stopcontact vandaar! :)

Bij deze wissel wil ik wel de bijbehorende historische energie gegevens van de Wasdroger overnemen. (wordt LTS genoemd kwam ik achter)

Het gevonden stappenplan
Kwam uit bij Replacing device but keeping entity_id/long term statistics in HA

Waar in een van de commentaren deze 3 stappen staan

The new process is:

1. Delete old entity (Settings > Device&services > Entities) It was in "Restored" status. Select the checkbox at the begining of the row!
2. Rename new entity to old entity_id -> click to the entity_id > settings > rename entity_id > update
3. New entity will inherit old entities history (no reboot needed, it is on the fly...)

IMPORTANT: Do not under any circumstances rename the old entity before you delete it, this will cause the history to follow the renamed name. (If you already renamed it, beacuse you followed the earlier process, you have to rename it back, than reboot, than follow the new process above. It worked me this way too.)

En kwam daarna nog op de Github HA Energy Dashboard FAQ pagina dit tegen I'm replacing my [solar inverter, energy meter, ...], how can I retain my energy dashboard data?
Waar in wat meer stappen in essentie hetzelfde staat.

Het probleem waar ik tegenaan loop
Bovenstaand stappenplan klinkt simpel genoeg maar het gaat bij stap 1. al fout aangezien ik de entities van deze wasdroger niet kan weggooien:
HA - delete entity grayed out
De DELETE-knop links onder is greyed out. :?

Dus dacht ik dat ik misschien eerst het bijbehorende Device moest wissen maar die optie is er ook niet, wel de optie om deze op disabled te zetten:
HA - disabled device

Maar wanneer ik dan op UPDATE klik krijg ik de volgende vraag:
HA - question after disabling a divice
”There are no more devices for the config entry Wasdroger, do you want to instead disable the config entry?”
Maar heb helaas geen idee wat hier eigenlijk gevraagd wordt :|

De vragen die ik heb om hopelijk tot een oplossing te komen
Mijn vragen:
  1. Hoe delete ik de entities van de Wasdroger smartplug?
  2. Moet ik daarvoor eerst het bijbehorende device Wasdroger disablen, en zo ja hoe beantwoord ik de vraag dan of de config-entry moet worden disabled?
En dan nog een bonus vraag voor iets waar ik sowies later tegenaan ga lopen omdat ik de oude smartplug wel wil hergebruiken en niet weggooien (want hij is niet stuk en doet het nog prima! ;) )
  • Hoe voorkom ik dat de oude smartplug van de Wasdoger de historische data weer afpikt van het nieuwe device wanneer ik die weer wil inzetten om het energie verbruik van een ander apparaat te gaan meten?
In het eerder genoemde HA community linkje kwam ik onderaan namelijk deze post tegen, waarin hij aangeeft dat het 3 stappenplan uit die post wel werkte en de historische data netjes naar zijn nieuwe device ging maar dat toen hij zijn oude smartplug weer in gebruik nam de historische data alsnog terug ging naar zijn oude smartplug wat uiteraard niet de bedoeling is. :X

Zelf even lopen zoeken en hierin How to really permanently delete old devices wordt aangegeven:
I found some threads mentioning to hand delete devices from config files
config/.storage/ core.device_registry core.entity_registry core.config_entries

En deze met een uitgebreidere uitleg: Deleting Devices in Home Assistant

Zou dat misschien een oplossing zijn tegen het overpikken van historische data door een eerder ingezet device?
En indien niet, hoe moet het wel?

• !AJ!
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 03-11 12:37
Hallo Allemaal,

Sinds kort heb ik problemen met de Intergas Gateway.

HA herkent de gate way niet meer. Via de web browser kan ik wel op de gateway komen. Dus der verbinding lijk dan in orde.

Via de app op de telefoon kan ik ook bij de warmtepomp. Echter niet via HA.

Kan iemand mij helpen??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nSbCWlfeYKY1Emv2vCXogxUDcs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zusDStMkljroj1BaWpNEqUtp.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door !AJ! op 09-07-2025 19:48 . Reden: Verkeerde screenshot ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Vliegvlug Je moet je hele device verwijderen :) En die optie zit niet bij de edit (potloodje) van het device maar in het 3-dot menu van Device info.

En naderhand kan het de geschiedenis niet meer afpakken omdat het entity id nu al gegeven is. Dus ook al zou het device op basis van de naam op hetzelfde entity id uitkomen, dan kan dat niet want hij moet uniek zijn. Dus volgens mij komt er dan gewoon een volgnummer achter.

[ Voor 47% gewijzigd door Septillion op 09-07-2025 20:24 ]

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
@Gizz
Er is een HA addon die verschillende statistieken van je database laat zien. Erg handig als je geen SQL ervaring hebt en wel meer inzicht in de grootte van je database wilt hebben.
https://github.com/jehy/hass-addons/tree/master/dbstats

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Septillion schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:22:
@Vliegvlug Je moet je hele device verwijderen :) En die optie zit niet bij de edit (potloodje) van het device maar in het 3-dot menu van Device info.
Oké, niet de plek waar ik het zou verwacht en gelijk gekeken maar bij mij zit daar helaas geen optie om iets anders te doen dan Download diagnostics:
HA | Wasdroger device info | 3-dot menu

Of komt dat doordat ik de Shelly smartplug al uit het stopcontact heb getrokken en hij daardoor offline is?
Zou me vreemd lijken want als iets echt stuk gaat kan het natuurlijk nooit meer online komen en dan wil je het device alsnog willen kunnen verwijderen.
En naderhand kan het de geschiedenis niet meer afpakken omdat het entity id nu al gegeven is. Dus ook al zou het device op basis van de naam op hetzelfde entity id uitkomen, dan kan dat niet want hij moet uniek zijn. Dus volgens mij komt er dan gewoon een volgnummer achter.
Die gebruiker liep daar dus wel tegenaan en het lijkt me sterk dat hij dat verzonnen heeft.
Of is dat bij hem een edge case en zou het in zijn algemeenheid wel goed moeten gaan?

Jij hebt er zelf geen ervaring mee zo te lezen aangezien je volgens mij erbij zet. ;)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Vliegvlug Het zit soms een beetje raar inderdaad.

Maar als je naar de pagina van de integratie gaat (dat in 2025.7 ook wat op de schop is gegaan), heb je daar dan de optie in een 3-dot menu voor verwijderen? Bij ESPHome heb ik hem daar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GA2wGTRZAgSYN2NKkNTBQUT70S0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iuvVIsftzjMnc8vpspQp7F8M.png?f=fotoalbum_large

En dan denk ik dat hij niet goed gecontroleerd heeft of hij hetzelfde entity id gebruikte. Want entity id moet uniek zijn en daar hangt in de db alles aan vast.

Heb wel eens een wissel gedaan, maar nooit eigenlijk zelfde device weer zo plain laten verbinden :+

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Septillion schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:03:
@Vliegvlug Het zit soms een beetje raar inderdaad.

Maar als je naar de pagina van de integratie gaat (dat in 2025.7 ook wat op de schop is gegaan), heb je daar dan de optie in een 3-dot menu voor verwijderen? Bij ESPHome heb ik hem daar:
[Afbeelding]
Daar zit bij mij wel een Delete optie! Dank _/-\o_
HA | Integrations | Shelly | Device 3-dot menu

ik weet dat men het hier niet echt zo voelt maar vind dit toch weer iets wat qua gebruiksgemak en interface een stuk beter zou kunnen, waarom op die twee andere plekken niet ook een Delete optie voor een device vermelden? Waarbij mij het potlood bij het device zelf me het meest logisch lijkt
En dan denk ik dat hij niet goed gecontroleerd heeft of hij hetzelfde entity id gebruikte. Want entity id moet uniek zijn en daar hangt in de db alles aan vast.
Volgens deze post is dat sinds versie 2023.4 vervangen door het metadata_id in de database:
Before 2023.4 you could give a new entity the same entity_id as an old one and it would automatically pick up the old data. However 2023.4 introduced a database change where internally each entity now has a “metadata_id”, and the state data is recorded against this id. You can see the impact of this on the updated documentation for the SQL Sensor, which now includes “metadata_id”. A new entity will get a new “metadata_id”, and therefore new history. I don’t know of any way to connect the old history to the new without tinkering in the database.

EDIT: Actually you’re referring to long-term data, but the principle still applies, as that also uses “metadata_id” (different values than those for states I think though).

Maar dat zal in de praktijk natuurlijk niet uit maken als zolang het oude entity_id aan het metadata_id is gekoppeld, dat is dan enkel een extra link.
Heb wel eens een wissel gedaan, maar nooit eigenlijk zelfde device weer zo plain laten verbinden :+
Wat bedoel je met plain laten verbinden? Dat het niet device niet gereset is en as-is weer wordt aangesloten?

Dat was bij die persoon niet het geval begreep ik en zelf ga ik mijn smartplug ook wel eerst resetten voordat ik hem weer opnieuw in gebruik neem maar de hardware identifiers blijven natuurlijk wel hetzelfde.
Vraag me ook af wat het niet-resetten eigenlijk voor dingen zou behouden dat het problemen in HA zou kunnen veroorzaken met de eerdere keer aansluiten.
Is toch niet zo dat HA iets naar die smartplug kan wegschrijven wat hem een uniek HA specifiek kenmerk geeft?

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:09
@Vliegvlug hou je wel het max vermogen van de Shelly in de gaten! Enne je mag geen twee groepen mengen en meestal heeft de wasmachine en de droger elk een eigen groep.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

edwin2021 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:43:
@Vliegvlug hou je wel het max vermogen van de Shelly in de gaten!
Maak je geen zorgen, heb ik op gelet en niet een 8A maar 16A Shelly gekocht. (y)
Enne je mag geen twee groepen mengen
Uiteraard niet nee maar dat is hier ook niet het geval.
Was een dubbelstopcontact en is nu een enkel stopcontact met daarop een campingstekkerdoos met daarin de Shelly gemonteerd:
Elektriciteitverbruiksmeting met Shelly van enkel naar dubbel
en meestal heeft de wasmachine en de droger elk een eigen groep.
Dat was vroeger wel zo ja, verplicht voor elk apparaat boven de 2000W, maar die regel is inmiddels losgelaten.
Bovendien is dit een warmtepompdroger dus zelfs als beiden vol aan staan (en wie wast er nu nog ooit op 95°) wordt de 16A groep noch de Shelly overbelast. 8)

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:42
Ik heb een Aqara Dual Relay T2 (https://www.zigbee2mqtt.io/devices/LLKZMK12LM.html) om een poort te bedienen.
Nu heeft de poort ook een fotocel die de poort stopt als er iemand doorheen loopt. Ik wil die afvangen in HA om een melding te ontvangen als er iemand doorheen loopt.

Nu maakt deze fotocel altijd verbinding (aangesloten tussen S1 en COM), en als er iemand doorheen loopt heeft hij kort geen verbinding. Dus eigenlijk een omgekeerde impulsschakelaar.

In Zigbee2MQTT zie ik dat hij een 'Action' heeft, deze zou 'single_l1' moeten worden bij een trigger, maar blijft N/A. In HA zie ik deze helemaal niet (andere exposed entities zie ik wel).

Is er een manier om dit uit te lezen? Of moet ik daar toch nog een extra apparaat voor gebruiken (bv een window sensor)?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Vliegvlug schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:29:
ik weet dat men het hier niet echt zo voelt maar vind dit toch weer iets wat qua gebruiksgemak en interface een stuk beter zou kunnen, waarom op die twee andere plekken niet ook een Delete optie voor een device vermelden? Waarbij mij het potlood bij het device zelf me het meest logisch lijkt
Dit is zeker nog een WTH.Delete zit niet altijd op dezelfde plek. En nog wat andere zaken met integraties / devices. Heeft nu wel wat liefde gekregen maar helemaal glad is het niet nee.
Maar dat zal in de praktijk natuurlijk niet uit maken als zolang het oude entity_id aan het metadata_id is gekoppeld, dat is dan enkel een extra link.
Ja, die metadata_id is maar een tussenlaag. Weet niet dat HET mechanisme is om een entity id uniek te houden maar het is in de db wel de mapping om een entity id naar een uniek (in de tabel) numeriek id te mappen en bevat de randinformatie.
Wat bedoel je met plain laten verbinden? Dat het niet device niet gereset is en as-is weer wordt aangesloten?
Dat ja. Alleen maar of device reset gegeven of het was ook de bedoeling dat hij als zelfde device verbond.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Septillion schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 00:13:
[...]

Dit is zeker nog een WTH. Delete zit niet altijd op dezelfde plek. En nog wat andere zaken met integraties / devices. Heeft nu wel wat liefde gekregen maar helemaal glad is het niet nee.
Weet niet wat een WTH versie is maar draai op het moment HA Core 2025.4.3 en HAOS 15.2.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Vliegvlug Niet een WTH versie, maar überhaupt een HA WTH :)

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:36

Seafarer

XXX

Vliegvlug schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:06:
[...]

Maak je geen zorgen, heb ik op gelet en niet een 8A maar 16A Shelly gekocht. (y)

[...]

Uiteraard niet nee maar dat is hier ook niet het geval.
Was een dubbelstopcontact en is nu een enkel stopcontact met daarop een campingstekkerdoos met daarin de Shelly gemonteerd:
[Afbeelding: Elektriciteitverbruiksmeting met Shelly van enkel naar dubbel]

[...]

Dat was vroeger wel zo ja, verplicht voor elk apparaat boven de 2000W, maar die regel is inmiddels losgelaten.
Bovendien is dit een warmtepompdroger dus zelfs als beiden vol aan staan (en wie wast er nu nog ooit op 95°) wordt de 16A groep noch de Shelly overbelast. 8)
Op een 40 graden was gaat het verwarmings element ook aan en dat gaat gewoon in een keer met maximaal vermogen alleen het element blijft niet zolang aan als bij 90 graden.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• edwin2021
  • Laatst online: 22:09
Seafarer schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 06:36:
[...]

Op een 40 graden was gaat het verwarmings elementen ook aan en dat gaat gewoon in een keer met maximaal vermogen alleen het element blijft niet zolang aan als bij 90 graden.
Persoonlijk zou ik niet zo snel een wasmachine en droger op dezelfde groep willen Hebben laat staan via dezelfde wcd/steker.
Dat gezegd hebbend hebben de heldere lichten hier geen rekening gehouden met een waterkoker in de keuken. Ergo een groep met oven/magnetron + waterkoker + vaatwasser op een groep. Resultaat, als we niet uitkijken ligt automaat eruit als toevallig alles tegelijkertijd vol gas gaat. Is nog een aanpas puntje in de toekomst.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:19
edwin2021 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:19:
[...]

Persoonlijk zou ik niet zo snel een wasmachine en droger op dezelfde groep willen Hebben laat staan via dezelfde wcd/steker.
Dat gezegd hebbend hebben de heldere lichten hier geen rekening gehouden met een waterkoker in de keuken. Ergo een groep met oven/magnetron + waterkoker + vaatwasser op een groep. Resultaat, als we niet uitkijken ligt automaat eruit als toevallig alles tegelijkertijd vol gas gaat. Is nog een aanpas puntje in de toekomst.
En een warmtepompdroger trekt effectief maximaal een 800w, dus de combi wasmachine + droger is echt geen issue.

Zelf heb ik hier een vaatwasser + warmtepompdroger + wasmachine op één groep zitten. (Al 7 jaar) En dat gaat altijd al goed. Soms dan trek je even een paar minuten wat meer dan 16A, maar dat is allemaal geen probleem.

In jouw geval is het geen factor 1.2 maar factor 2 van je max rating als je alles tegelijk aan hebt. Dan moet je zekering inderdaad binnen een minuut ipv binnen een uur doorslaan ja. :+

[ Voor 4% gewijzigd door scoobs op 10-07-2025 09:34 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Septillion schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 00:36:
@Vliegvlug Niet een WTH versie, maar überhaupt een HA WTH :)
Ik snap er nog niets van eerlijk gezegd.
Heb net op “Home Assistent WTH” gezocht en kom dit tegen The month of 'What the Heck?!' 2024

Dus weet nu in elk geval waar de WTH voor staat. ;)
Maar gezien het maar elke 2 jaar is en de laaste in december 2024 was zou ik die fixes dan niet al moeten hebben?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Seafarer schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 06:36:
[...]

Op een 40 graden was gaat het verwarmings element ook aan en dat gaat gewoon in een keer met maximaal vermogen alleen het element blijft niet zolang aan als bij 90 graden.
Nou gelukkig dan maar dat beide apparaten samen op maximaal vermogen nog geen 16A trekken! :*)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

edwin2021 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:19:
[...]

Is echt geen enkel probleem hoor met een warmtepompdroger en is ook gewoon toegestaan.
Zelfs met een normale droger heb ik dat hiervoor jaren gedaan en is nooit een probleem geweest maar lette ik er wel bewust op door ze niet zonder na te denken gewoon maar beiden aan te zetten.
Dat gezegd hebbend hebben de heldere lichten hier geen rekening gehouden met een waterkoker in de keuken.
Daar is dus juist wel rekening mee gehouden!
Is het je ooit opgevallen dat waterkokers (behalve hele oude) maximaal 2000W zijn?
Dat is omdat ze dan geen eigen groep nodig hadden maar gebruikt kunnen worden op een algemene groep met stopcontacten omdat daar dus geen apparaten van >2000W standaard op zitten.

Moet je als gebruiker natuurlijk alsnog wel zelf nadenken en niet je waterkoker, airfryer en frituurpan tegelijkertijd aanzetten en in de tussentijd je zware boorhamer en stofzuiger er ook nog op inpluggen :P
Enig boerenverstand wordt nog wel verwacht ;)
Anders moet de regelgeving een eigen groep voor elk stopcontact voorschrijven en dat is natuurlijk geen doen
Ergo een groep met oven/magnetron + waterkoker + vaatwasser op een groep.
Resultaat, als we niet uitkijken ligt automaat eruit als toevallig alles tegelijkertijd vol gas gaat. Is nog een aanpas puntje in de toekomst.
Tja, dat ligt dus aan het feit dat regelgeving bij jouw niet gevolgd is en apparatuur van meer dan 2000W niet een eigen groep heeft gekregen.
Niet het feit dat je de waterkoker aanzet op een stopcontact boven je keukenblad
Maar goed dat je het nog gaat aanpassen (y)

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:38
Vliegvlug schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:46:
[...]

Ik snap er nog niets van eerlijk gezegd.
Heb net op “Home Assistent WTH” gezocht en kom dit tegen The month of 'What the Heck?!' 2024

Dus weet nu in elk geval waar de WTH voor staat. ;)
Maar gezien het maar elke 2 jaar is en de laaste in december 2024 was zou ik die fixes dan niet al moeten hebben?
Dat iets aangedragen wordt als WTH wil niet zeggen dat het ook opgelost/aangepast wordt.

En ik denk dat @Septillion meer bedoelde dat het een goed item voor een WTH month zou zijn, zo van, "Why The Heck is the delete button for devices not on the same place for each device/integration"

[ Voor 14% gewijzigd door TheFes op 10-07-2025 09:38 ]

Home Assistant configuratie

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:21
Ik weet niet of dit de juiste plek is voor mijn vraag.
Ik had de addon synology DSM draaien waar ook de backup naar toe gaat van HAos maar sinds enige tijd werkt deze addon niet meer. Ik heb hem opnieuw proberen toe te voegen en dat lijkt goed te gaan maar dan toch kan hij geen verbinding maken, heeft altijd goed gewerkt.

Nu probeer ik er achter te komen wat het probleem is maar ik heb geen idee waar ik moet zoeken.
Ik heb al een nieuwe gebruiker aan DSM toegevoegd, enkele herstarts van HA en Synology, ik kan een debug log uit HA krijgen. Ik zie op de github dat er meerdere met het probleem zitten maar ik zie geen oplossing.

dus mijn vraag hoe kan ik dit probleem tackelen of heeft iemand een tip voor mij.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

TheFes schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:36:
[...]

Dat iets aangedragen wordt als WTH wil niet zeggen dat het ook opgelost/aangepast wordt.

En ik denk dat @Septillion meer bedoelde dat het een goed item voor een WTH month zou zijn, zo van, "Why The Heck is the delete button for devices not on the same place for each device/integration"
Ah, op die manier!
Dat had ik er niet uit begrepen maar dat zal het inderdaad zijn :)
Was ook een beetje lastig lezen aangezien ik überhaupt geen idee had waar WTH voor stond. ;)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:07
Hoe schakel ik debugging van de ConbeeII stick blijvend uit?

Heb het een poosje ingeschakeld gehad, maar had het weer uitgeschakeld omdat de SSD volliep.
En nu heeft het zich weer vanzelf ingeschakeld.

In- en uitschakelen doe ik via Integraties - Zigbee Home Automation.

[ Voor 14% gewijzigd door JukeboxBill op 10-07-2025 11:36 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• TheFes
JukeboxBill schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:31:
Hoe schakel ik debugging van de ConbeeII stick blijvend uit?

Heb het een poosje ingeschakeld gehad, maar had het weer uitgeschakeld omdat de SSD volliep.
En nu heeft het zich weer vanzelf ingeschakeld.

In- en uitschakelen doe ik via Integraties - Zigbee Home Automation.
Je kunt met YAML configuratie van de logger integratie de logs in het algemeen aanpassen, maar ook per integratie. Standaard is het overigens warning dus zou je al geen debug logging moeten krijgen.
https://www.home-assistant.io/integrations/logger/

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 10-07-2025 11:54 ]

• JukeboxBill
  • Laatst online: 21:07
TheFes schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:53:
[...]

Je kunt met YAML configuratie van de logger integratie de logs in het algemeen aanpassen, maar ook per integratie. Standaard is het overigens warning dus zou je al geen debug logging moeten krijgen.
https://www.home-assistant.io/integrations/logger/
Bedankt, dat was het probleem. Ik was vergeten dat ik in configuration.yaml ook een debug instructie had staan.
Daarom werd de debug opnieuw gestart bij herstarten van HA. Heb dat net getest.
Moet maar eens een logboek van mijzelf bijhouden van wat ik verander in de instellingen ;)

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-11 10:34
PCan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:50:
Kreeg een update van mijn Switchbot indoor/outdoor temperatuur en rel. vocht sensor die ik buiten heb hangen. (BLE) naar versie 9.0.
En daar bleek Matter in voor te komen.
Ik de Matter Server van HA geïnstalleerd en geactiveerd.
Geen sensor.
Ik weer gezocht via de Switchbot App naar informatie.
Wat denk je? Dat kan alleen werken als je een Switchbot hub van bijna €60,- koopt.
a. Home Assistant moet de aanschaf van al die hubs en coördinators overbodig maken
b. Matter zou communicatie tussen apparaten van andere merken mogelijk maken.
Blijkbaar hebben ze dat bij Switchbot niet begrepen.
Weet iemand of het op 1 of andere manier wel mogelijk is om Switchbot 'Matter' temperatuur/vochtigheid sensors te gebruiken met HA? Of weet iemand een beter alternatief?

Of kan dat met deze integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/switchbot
Een BT dongle heb ik wel, maar momenteel nog niet actief op HA.

Ik wil in elke ruimte een temperatuur/vochtigheidssensor (met display) plaatsen maar heb geen zin om hiervoor weer een extra hub aan te schaffen. Evt. een Zigbee stick in mn RPI doen kan nog wel maar gebruik liever Matter (nieuwer protocol).

[ Voor 5% gewijzigd door Boeie op 10-07-2025 12:13 ]

• TheFes
Boeie schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:11:
[...]

Weet iemand of het op 1 of andere manier wel mogelijk is om Switchbot 'Matter' temperatuur/vochtigheid sensors te gebruiken met HA? Of weet iemand een beter alternatief?

Of kan dat met deze integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/switchbot
Een BT dongle heb ik wel, maar momenteel nog niet actief op HA.

Ik wil in elke ruimte een temperatuur/vochtigheidssensor (met display) plaatsen maar heb geen zin om hiervoor weer een extra hub aan te schaffen. Evt. een Zigbee stick in mn RPI doen kan nog wel maar gebruik liever Matter (nieuwer protocol).
Er is geen Matter over Bluetooth, en Switchbot kan niet op een magische manier hardware wijzigingen aan een sensor toevoegen door middel van een firmware update. Daarom hebben ze dus die hub, die communiceert via Bluetooth met de sensoren en andere devices, en stuurt dan een Matter (over Wifi(?)) signaal uit.

Er zijn veel meer producenten die op deze manier Matter support aan hun devices toevoegen. Zonder een Hub gaat dit dus niet lukken, tenzij ze Matter over Thread devices uitbrengen, die kun je met een Matter usb stick gebruiken.

Matter over Thread is vergelijkbaar met Zigbee, en veel Zigbee sticks kun je ook voor Matter over Thread gebruiken. Gelijktijdig kan soms ook, maar werkt vaak niet betrouwbaar (daarom is Nabu Casa daar met hun stick ook vanaf gestapt).

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

TheFes schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:28:
[...] (daarom is Nabu Casa daar met hun stick ook vanaf gestapt).
Ehh, hoe zit dat nou precies? Ik heb meteen toen het nieuw aangekondigd werd van Nabu Casa zo'n stick (met verlengsnoertje) gekocht om het te kunnen gebruiken wanneer nodig, maar nog niet echt in gebruik genomen.

Begrijp ik nu uit jouw opmerking dat er een nieuwe versie is en dat die oude niet meer aan te bevelen is?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Septillion schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:26:
@Gizz Vooral je statistics vind ik wel heel veel gezien dit per uur waardes zijn. Dan zou je vanaf de start in 2021 een 317 sensors voor de LTS hebben gehad.

Misschien dat er nog veel rommel in zit? Je zou eens in de meta kunnen kijken of er veel entities in staan die niet meer bestaan. Want volgens mij laat HA die gewoon staan.
Ik weet niet wat er precies gebeurd is, misschien was ik gisteren te ongeduldig, maar..

Waar gisteren mijn database van 8,8GB naar 7,4GB was gegaan is hij nu opeens 1,2GB :P
En de backup was gisteren 2,77GB en vanochtend 1,15GB.

Ik zeg: niks meer aan doen!

Iedereen bedankt voor het meedenken :)

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:50

BiG-GuY

Hippe Lip schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:32:
[...]

Ehh, hoe zit dat nou precies? Ik heb meteen toen het nieuw aangekondigd werd van Nabu Casa zo'n stick (met verlengsnoertje) gekocht om het te kunnen gebruiken wanneer nodig, maar nog niet echt in gebruik genomen.

Begrijp ik nu uit jouw opmerking dat er een nieuwe versie is en dat die oude niet meer aan te bevelen is?
Gaat puur om Multi Protocol op 1 Zigbee stick. Je kan de stick nog steeds prima gebruiken voor puur Zigbee of puur Thread. Als je nu een HA Connect ZBT-1 (SkyConnect) aansluit op Home Assistant, krijg je ook de vraag of je de Zigbee of Thread firmware wilt gebruiken.

Met de Zigbee firmware kan je hem ook prima gebruiken voor Z2M, alleen niet tegelijk met ZHA. Dan heb je weer een extra stick nodig.

Zo gebruik ik zelf 2x HA Connect ZBT-1, beiden met Zigbee firmware, ene voor ZHA andere voor Z2M.

Heb een tijd terug met Thread gewerkt, toen ik nog in Apple HomeKit zat, maar het was nooit zo stabiel als ik met Zigbee heb meegemaakt. Zal nu misschien wel anders zijn, er was toen nog geheel geen support voor Thread in HA.

[ Voor 35% gewijzigd door BiG-GuY op 10-07-2025 12:37 ]

Gallery V&A

• TheFes
BiG-GuY schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:34:
[...]

Gaat puur om Multi Protocol op 1 Zigbee stick. Je kan de stick nog steeds prima gebruiken voor puur Zigbee of puur Thread. Als je nu een HA Connect ZBT-1 (SkyConnect) aansluit op Home Assistant, krijg je ook de vraag of je de Zigbee of Thread firmware wilt gebruiken.

Met de Zigbee firmware kan je hem ook prima gebruiken voor Z2M, alleen niet tegelijk met ZHA. Dan heb je weer een extra stick nodig.

Zo gebruik ik zelf 2x HA Connect ZBT-1, beiden met Zigbee firmware, ene voor ZHA andere voor Z2M.

Heb een tijd terug met Thread gewerkt, toen ik nog in Apple HomeKit zat, maar het was nooit zo stabiel als ik met Zigbee heb meegemaakt. Zal nu misschien wel anders zijn, er was toen nog geheel geen support voor Thread in HA.
@Hippe Lip
Dit inderdaad, de stick zelf is verder prima. Bij release gaven ze nog aan dat de stick tegelijk voor Zigbee en Thread gebruikt kon worden, maar dit hebben ze dus herzien. Het kan nog wel, maar ze raden het af.

Ze hebben overigens ook een naamswijziging doorgevoerd, de stick is hernoemd van Skyconnect naar de pakkende naam Connect-ZBT-1. Hardware is verder ongewijzigd.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Vliegvlug Ik bedoelde meer generiek gewoon de term WTH (als de nette vorm van WTF). Wel met knipoog naar het feit dat HA dit soort zaken in het verleden heeft verzameld onder de noemer "WTH month" en dit een prima punt zou zijn zoals @TheFes ook zegt. Maar op zich staat het dus losstaande term.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
gielie schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:42:
Ik weet niet of dit de juiste plek is voor mijn vraag.
Ik had de addon synology DSM draaien waar ook de backup naar toe gaat van HAos maar sinds enige tijd werkt deze addon niet meer. Ik heb hem opnieuw proberen toe te voegen en dat lijkt goed te gaan maar dan toch kan hij geen verbinding maken, heeft altijd goed gewerkt.

Nu probeer ik er achter te komen wat het probleem is maar ik heb geen idee waar ik moet zoeken.
Ik heb al een nieuwe gebruiker aan DSM toegevoegd, enkele herstarts van HA en Synology, ik kan een debug log uit HA krijgen. Ik zie op de github dat er meerdere met het probleem zitten maar ik zie geen oplossing.

dus mijn vraag hoe kan ik dit probleem tackelen of heeft iemand een tip voor mij.
Er bestaat geen DSM addon, neem aan dat je DSM integratie bedoelt? addon != integratie

Maar laten we eens beginnen met de exacte error message en de lijnen uit de logs :)

• C-dude
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-10 15:21
edit: integratie maar uit dsmr reader gehaald. Gebruikte influxdb2 image werd al lang niet meer onderhouden.

Kan toeval zijn, maar sinds de upgrade naar versie 16 wilt mijn influxdb2 container niet meer opstarten.
Deze bevat vooral data afkomstig uit dsmr-reader, waarvan ik backups heb.

[code]Error listening on port: localhost:0, \"listen tcp: lookup localhost on [::1]:53: dial udp [::1]:53: socket: too many open files\"" log_id=0xe65zyl000 service=nats nats_level=fatal[/code]
Als oplossing zou ik ulimit -n hoger moeten zetten, maar ik heb zelfs de tijd niet om dit toe te passen.

Van zodra de container opstart (Via portainer of HA) krijg ik
[code]Ts=2025-07-10T13:04:09.419413Z lvl=error msg="Failed to open shard" log_id=0xe6pC2l000 service=storage-engine service=store op_name=tsdb_open db_shard_id=958 error="[shard 958] open /data/influxdb2/engine/data/6dd99bf845138084/autogen/958/index/0/MANIFEST: too many open files"[/code]

gevolgd door een [code][s6-finish] sending all processes the KILL signal and exiting.[/code]
Als iemand suggesties heeft, dan hoor ik het graag :)

Installation method: Home Assistant OS
Core: 2025.7.1
Supervisor: 2025.07.1
Operating System: 16.0
Frontend: 20250702.1

77e4db55/amd64-addon-influxdb2:1.0.2

[ Voor 4% gewijzigd door C-dude op 11-07-2025 13:17 ]

• gielie
Septillion schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:30:
[...]

Er bestaat geen DSM addon, neem aan dat je DSM integratie bedoelt? addon != integratie

Maar laten we eens beginnen met de exacte error message en de lijnen uit de logs :)
Je hebt gelijk het is een intergratie.
Hier wat screenshots
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ni0r8zRVldeueQLxzD496od_QxM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a0m8ovTrWvxVkDKgJfPyNdfA.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6u2foQWKX0zCK5MDcad3No_oHs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Y65Dt0c6oqQM9d64l5P0t42n.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDfSespZqxwRZEwGMGW3duf0prM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/870gx9QM71gAdZoaGL1PKTmA.png?f=user_large

Ik krijg dus gewoon de folders te zien waar de backup naartoe moet, hij geeft aan dat het succesvol is en vervolgens failed setup.

Enorme debug file maar daar kan ik niks uithalen wat niet goed gaat.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
2025-07-10 12:07:38.208 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] ---------------------------------------------------------
2025-07-10 12:07:38.208 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] API: SYNO.API.Auth
2025-07-10 12:07:38.208 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request Method: GET
2025-07-10 12:07:38.803 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request url: https://192.168.1.100:5001/webapi/entry.cgi?account=*********&passwd=*********&enable_device_token=yes&device_name=homeassistant&api=SYNO.API.Auth&version=7&method=login
2025-07-10 12:07:38.803 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request headers: {'Host': '192.168.1.100:5001', 'User-Agent': 'HomeAssistant/2025.7.1 aiohttp/3.12.13 Python/3.13', 'Accept': '*/*', 'Accept-Encoding': 'gzip, deflate, br'}
2025-07-10 12:07:38.803 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response status_code: 200
2025-07-10 12:07:38.803 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response headers: {'Server': 'noindex', 'Date': 'Thu, 10 Jul 2025 10:07:38 GMT', 'Content-Type': 'application/json; charset="UTF-8"', 'Transfer-Encoding': 'chunked', 'Connection': 'keep-alive', 'Keep-Alive': 'timeout=20', 'Vary': 'Accept-Encoding', 'P3P': 'CP="IDC DSP COR ADM DEVi TAIi PSA PSD IVAi IVDi CONi HIS OUR IND CNT"', 'X-Content-Type-Options': 'nosniff', 'X-XSS-Protection': '1; mode=block', 'Set-Cookie': 'id=Z_VxCa1p4JPqBrU_bUc33RN8Gzn7otyvCsMpr6OdmcUanW4qSHeT74QNTyJ-ZfdRG5zo_PTA4_bmd19TVVj8QE;expires=Thu, 17-Jul-2025 10:07:38 GMT;max-age=604800;path=/;HttpOnly', 'Cache-Control': 'max-age=0, no-cache, no-store, must-revalidate', 'Pragma': 'no-cache', 'Expires': '0', 'Content-Encoding': 'gzip'}
2025-07-10 12:07:38.806 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Successful returned data
2025-07-10 12:07:38.806 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] RESPONSE: {'data': {'account': 'HA_backup', 'device_id': 'cDRpL3os23AttjqU3Qv5Og8HATiT2rngr7fhLn9h1-Mt1LknZ-NfU7CUV3tQOgsC2YDzu-zGDfQs4gufjnjQzA', 'ik_message': '', 'is_portal_port': False, 'sid': 'Z_VxCa1p4JPqBrU_bUc33RN8Gzn7otyvCsMpr6OdmcUanW4qSHeT74QNTyJ-ZfdRG5zo_PTA4_bmd19TVVj8QE', 'synotoken': '--------'}, 'success': True}
2025-07-10 12:07:38.807 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Authentication successful, token: Z_VxCa1p4JPqBrU_bUc33RN8Gzn7otyvCsMpr6OdmcUanW4qSHeT74QNTyJ-ZfdRG5zo_PTA4_bmd19TVVj8QE
2025-07-10 12:07:38.807 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] ---------------------------------------------------------
2025-07-10 12:07:38.807 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] API: SYNO.DSM.Info
2025-07-10 12:07:38.807 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request Method: GET
2025-07-10 12:07:38.841 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request url: https://192.168.1.100:5001/webapi/entry.cgi?api=SYNO.DSM.Info&version=2&method=getinfo&_sid=*********&SynoToken=*********
2025-07-10 12:07:38.841 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request headers: {'Host': '192.168.1.100:5001', 'User-Agent': 'HomeAssistant/2025.7.1 aiohttp/3.12.13 Python/3.13', 'Accept': '*/*', 'Accept-Encoding': 'gzip, deflate, br'}
2025-07-10 12:07:38.841 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response status_code: 200
2025-07-10 12:07:38.841 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response headers: {'Server': 'noindex', 'Date': 'Thu, 10 Jul 2025 10:07:38 GMT', 'Content-Type': 'application/json; charset="UTF-8"', 'Transfer-Encoding': 'chunked', 'Connection': 'keep-alive', 'Keep-Alive': 'timeout=20', 'Vary': 'Accept-Encoding', 'Set-Cookie': 'id=Z_VxCa1p4JPqBrU_bUc33RN8Gzn7otyvCsMpr6OdmcUanW4qSHeT74QNTyJ-ZfdRG5zo_PTA4_bmd19TVVj8QE;expires=Thu, 17-Jul-2025 10:07:38 GMT;max-age=604800;path=/;HttpOnly', 'X-Content-Type-Options': 'nosniff', 'X-XSS-Protection': '1; mode=block', 'Cache-Control': 'max-age=0, no-cache, no-store, must-revalidate', 'Pragma': 'no-cache', 'Expires': '0', 'Content-Encoding': 'gzip'}
2025-07-10 12:07:38.842 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Successful returned data
2025-07-10 12:07:38.843 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] RESPONSE: {'data': {'codepage': 'enu', 'model': 'DS920+', 'ram': 20480, 'serial': '2080SBRPWP653', 'temperature': 49, 'temperature_warn': False, 'time': 'Thu Jul 10 12:07:38 2025', 'uptime': 517623, 'version': '72806', 'version_string': 'DSM 7.2.2-72806 Update 3'}, 'success': True}
2025-07-10 12:07:38.843 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] ---------------------------------------------------------
2025-07-10 12:07:38.843 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] API: SYNO.DSM.Info
2025-07-10 12:07:38.843 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request Method: GET
2025-07-10 12:07:38.877 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request url: https://192.168.1.100:5001/webapi/entry.cgi?api=SYNO.DSM.Info&version=2&method=getinfo&_sid=*********&SynoToken=*********
2025-07-10 12:07:38.877 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request headers: {'Host': '192.168.1.100:5001', 'User-Agent': 'HomeAssistant/2025.7.1 aiohttp/3.12.13 Python/3.13', 'Accept': '*/*', 'Accept-Encoding': 'gzip, deflate, br'}
2025-07-10 12:07:38.878 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response status_code: 200
2025-07-10 12:07:38.878 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response headers: {'Server': 'noindex', 'Date': 'Thu, 10 Jul 2025 10:07:38 GMT', 'Content-Type': 'application/json; charset="UTF-8"', 'Transfer-Encoding': 'chunked', 'Connection': 'keep-alive', 'Keep-Alive': 'timeout=20', 'Vary': 'Accept-Encoding', 'Set-Cookie': 'id=Z_VxCa1p4JPqBrU_bUc33RN8Gzn7otyvCsMpr6OdmcUanW4qSHeT74QNTyJ-ZfdRG5zo_PTA4_bmd19TVVj8QE;expires=Thu, 17-Jul-2025 10:07:38 GMT;max-age=604800;path=/;HttpOnly', 'X-Content-Type-Options': 'nosniff', 'X-XSS-Protection': '1; mode=block', 'Cache-Control': 'max-age=0, no-cache, no-store, must-revalidate', 'Pragma': 'no-cache', 'Expires': '0', 'Content-Encoding': 'gzip'}
2025-07-10 12:07:38.880 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Successful returned data
2025-07-10 12:07:38.880 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] RESPONSE: {'data': {'codepage': 'enu', 'model': 'DS920+', 'ram': 20480, 'serial': '2080SBRPWP653', 'temperature': 49, 'temperature_warn': False, 'time': 'Thu Jul 10 12:07:38 2025', 'uptime': 517623, 'version': '72806', 'version_string': 'DSM 7.2.2-72806 Update 3'}, 'success': True}
2025-07-10 12:07:38.880 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.synology_dsm.common] State of Surveillance_station during setup of '2080SBRPWP653': False
2025-07-10 12:07:38.880 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] ---------------------------------------------------------
2025-07-10 12:07:38.880 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] API: SYNO.Core.Upgrade.Server
2025-07-10 12:07:38.880 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request Method: GET
2025-07-10 12:07:39.024 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request url: https://192.168.1.100:5001/webapi/entry.cgi?api=SYNO.Core.Upgrade.Server&version=4&method=check&_sid=*********&SynoToken=*********
2025-07-10 12:07:39.024 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request headers: {'Host': '192.168.1.100:5001', 'User-Agent': 'HomeAssistant/2025.7.1 aiohttp/3.12.13 Python/3.13', 'Accept': '*/*', 'Accept-Encoding': 'gzip, deflate, br'}
2025-07-10 12:07:39.024 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response status_code: 200
2025-07-10 12:07:39.024 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response headers: {'Server': 'noindex', 'Date': 'Thu, 10 Jul 2025 10:07:39 GMT', 'Content-Type': 'application/json; charset="UTF-8"', 'Transfer-Encoding': 'chunked', 'Connection': 'keep-alive', 'Keep-Alive': 'timeout=20', 'Vary': 'Accept-Encoding', 'Set-Cookie': 'id=Z_VxCa1p4JPqBrU_bUc33RN8Gzn7otyvCsMpr6OdmcUanW4qSHeT74QNTyJ-ZfdRG5zo_PTA4_bmd19TVVj8QE;expires=Thu, 17-Jul-2025 10:07:38 GMT;max-age=604800;path=/;HttpOnly', 'X-Content-Type-Options': 'nosniff', 'X-XSS-Protection': '1; mode=block', 'Cache-Control': 'max-age=0, no-cache, no-store, must-revalidate', 'Pragma': 'no-cache', 'Expires': '0', 'Content-Encoding': 'gzip'}
2025-07-10 12:07:39.026 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Successful returned data
2025-07-10 12:07:39.026 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] RESPONSE: {'data': {'update': {'available': False, 'rss_result': 'success'}}, 'success': True}
2025-07-10 12:07:39.026 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] ---------------------------------------------------------
2025-07-10 12:07:39.026 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] API: SYNO.FileStation.List
2025-07-10 12:07:39.027 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request Method: GET
2025-07-10 12:07:39.072 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request url: https://192.168.1.100:5001/webapi/entry.cgi?offset=0&limit=100&onlywritable=True&additional=%5B%22real_path%22,%22owner%22,%22time%22,%22perm%22,%22mount_point_type%22,%22sync_share%22,%22volume_status%22%5D&api=SYNO.FileStation.List&version=2&method=list_share&_sid=*********&SynoToken=*********
2025-07-10 12:07:39.072 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request headers: {'Host': '192.168.1.100:5001', 'User-Agent': 'HomeAssistant/2025.7.1 aiohttp/3.12.13 Python/3.13', 'Accept': '*/*', 'Accept-Encoding': 'gzip, deflate, br'}
2025-07-10 12:07:39.072 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response status_code: 200
2025-07-10 12:07:39.072 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response headers: {'Server': 'noindex', 'Date': 'Thu, 10 Jul 2025 10:07:39 GMT', 'Content-Type': 'application/json; charset="UTF-8"', 'Transfer-Encoding': 'chunked', 'Connection': 'keep-alive', 'Keep-Alive': 'timeout=20', 'Vary': 'Accept-Encoding', 'Set-Cookie': 'id=Z_VxCa1p4JPqBrU_bUc33RN8Gzn7otyvCsMpr6OdmcUanW4qSHeT74QNTyJ-ZfdRG5zo_PTA4_bmd19TVVj8QE;expires=Thu, 17-Jul-2025 10:07:39 GMT;max-age=604800;path=/;HttpOnly', 'X-Content-Type-Options': 'nosniff', 'X-XSS-Protection': '1; mode=block', 'Cache-Control': 'max-age=0, no-cache, no-store, must-revalidate', 'Pragma': 'no-cache', 'Expires': '0', 'Content-Encoding': 'gzip'}
2025-07-10 12:07:39.081 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Successful returned data
2025-07-10 12:07:39.081 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] RESPONSE: {'data': {'offset': 0, 'shares': [{'additional': {'mount_point_type': '', 'owner': {'gid': 0, 'group': 'root', 'uid': 0, 'user': 'root'}, 'perm': {'acl': {'append': True, 'del': True, 'exec': True, 'read': True, 'write': True}, 'acl_enable': True, 'adv_right': {'disable_download': False, 'disable_list': False, 'disable_modify': False}, 'is_acl_mode': True, 'is_share_readonly': False, 'posix': 777, 'share_right': 'RW'}, 'real_path': '/volume1/gebruikers', 'sync_share': False, 'time': {'atime': 1752050963, 'crtime': 1621779192, 'ctime': 1752141598, 'mtime': 1752050963}, 'volume_status': {'freespace': 6174755303424, 'readonly': False, 'totalspace': 19191288270848}}, 'isdir': True, 'name': 'gebruikers', 'path': '/gebruikers'}, {'additional': {'mount_point_type': '', 'owner': {'gid': 100, 'group': 'users', 'uid': 1040, 'user': 'HA_backup'}, 'perm': {'acl': {'append': True, 'del': True, 'exec': True, 'read': True, 'write': True}, 'acl_enable': True, 'adv_right': {'disable_download': False, 'disable_list': False, 'disable_modify': False}, 'is_acl_mode': True, 'is_share_readonly': False, 'posix': 777, 'share_right': 'RW'}, 'real_path': '/volume1/homes/HA_backup', 'sync_share': False, 'time': {'atime': 1752133904, 'crtime': 1752133904, 'ctime': 1752133904, 'mtime': 1752133904}, 'volume_status': {'freespace': 6174755303424, 'readonly': False, 'totalspace': 19191288270848}}, 'isdir': True, 'name': 'home', 'path': '/home'}, {'additional': {'mount_point_type': '', 'owner': {'gid': 0, 'group': 'root', 'uid': 0, 'user': 'root'}, 'perm': {'acl': {'append': True, 'del': True, 'exec': True, 'read': True, 'write': True}, 'acl_enable': True, 'adv_right': {'disable_download': False, 'disable_list': False, 'disable_modify': False}, 'is_acl_mode': True, 'is_share_readonly': False, 'posix': 777, 'share_right': 'RW'}, 'real_path': '/volume1/homes', 'sync_share': False, 'time': {'atime': 1749549181, 'crtime': 1630321968, 'ctime': 1752133904, 'mtime': 1752133904}, 'volume_status': {'freespace': 6174755303424, 'readonly': False, 'totalspace': 19191288270848}}, 'isdir': True, 'name': 'homes', 'path': '/homes'}], 'total': 3}, 'success': True}
2025-07-10 12:07:39.081 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.synology_dsm.common] State of File Station during setup of '2080SBRPWP653': True
2025-07-10 12:07:39.081 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] ---------------------------------------------------------
2025-07-10 12:07:39.081 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] API: SYNO.DSM.Network
2025-07-10 12:07:39.081 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request Method: GET
2025-07-10 12:07:39.120 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request url: https://192.168.1.100:5001/webapi/entry.cgi?api=SYNO.DSM.Network&version=2&method=list&_sid=*********&SynoToken=*********
2025-07-10 12:07:39.120 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request headers: {'Host': '192.168.1.100:5001', 'User-Agent': 'HomeAssistant/2025.7.1 aiohttp/3.12.13 Python/3.13', 'Accept': '*/*', 'Accept-Encoding': 'gzip, deflate, br'}
2025-07-10 12:07:39.120 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response status_code: 200
2025-07-10 12:07:39.120 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response headers: {'Server': 'noindex', 'Date': 'Thu, 10 Jul 2025 10:07:39 GMT', 'Content-Type': 'application/json; charset="UTF-8"', 'Transfer-Encoding': 'chunked', 'Connection': 'keep-alive', 'Keep-Alive': 'timeout=20', 'Vary': 'Accept-Encoding', 'Set-Cookie': 'id=Z_VxCa1p4JPqBrU_bUc33RN8Gzn7otyvCsMpr6OdmcUanW4qSHeT74QNTyJ-ZfdRG5zo_PTA4_bmd19TVVj8QE;expires=Thu, 17-Jul-2025 10:07:39 GMT;max-age=604800;path=/;HttpOnly', 'X-Content-Type-Options': 'nosniff', 'X-XSS-Protection': '1; mode=block', 'Cache-Control': 'max-age=0, no-cache, no-store, must-revalidate', 'Pragma': 'no-cache', 'Expires': '0', 'Content-Encoding': 'gzip'}
2025-07-10 12:07:39.123 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Successful returned data
2025-07-10 12:07:39.123 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] RESPONSE: {'data': {'dns': ['192.168.1.2'], 'gateway': '192.168.1.1', 'hostname': 'Tatooine', 'interfaces': [{'id': 'ovs_bond0', 'ip': [{'address': '192.168.1.100', 'netmask': '255.255.255.0'}], 'mac': '00-11-32-D5-8E-4B', 'type': 'ovsbond'}], 'workgroup': 'WORKGROUP'}, 'success': True}
2025-07-10 12:07:39.123 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.synology_dsm.common] Enable file station api updates for '2080SBRPWP653'
2025-07-10 12:07:39.123 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.synology_dsm.common] Enable security api updates for '2080SBRPWP653'
2025-07-10 12:07:39.123 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.synology_dsm.common] Enable photos api updates for '2080SBRPWP653'
2025-07-10 12:07:39.123 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.synology_dsm.common] Enable storage api updates for '2080SBRPWP653'
2025-07-10 12:07:39.123 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.synology_dsm.common] Enable upgrade api updates for '2080SBRPWP653'
2025-07-10 12:07:39.123 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.synology_dsm.common] Enable system api updates for '2080SBRPWP653'
2025-07-10 12:07:39.123 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.synology_dsm.common] Enable utilisation api updates for '2080SBRPWP653'
2025-07-10 12:07:39.124 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.synology_dsm.common] Enable external usb api updates for '2080SBRPWP653'
2025-07-10 12:07:39.124 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.synology_dsm.common] Start data update for '2080SBRPWP653'
2025-07-10 12:07:39.124 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.synology_dsm.common] Entities not added yet, fetch all for '2080SBRPWP653'
2025-07-10 12:07:39.124 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] ---------------------------------------------------------
2025-07-10 12:07:39.124 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] API: SYNO.Core.ExternalDevice.Storage.USB
2025-07-10 12:07:39.124 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request Method: POST
2025-07-10 12:07:39.124 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] POST data: {'api': 'SYNO.Core.ExternalDevice.Storage.USB', 'version': 1, 'method': 'list', '_sid': 'Z_VxCa1p4JPqBrU_bUc33RN8Gzn7otyvCsMpr6OdmcUanW4qSHeT74QNTyJ-ZfdRG5zo_PTA4_bmd19TVVj8QE', 'SynoToken': '--------', 'additional': '["all"]', 'mimeType': 'application/json'}
2025-07-10 12:07:39.126 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] ---------------------------------------------------------
2025-07-10 12:07:39.126 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] API: SYNO.DSM.Info
2025-07-10 12:07:39.127 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request Method: GET
2025-07-10 12:07:39.130 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] ---------------------------------------------------------
2025-07-10 12:07:39.130 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] API: SYNO.Core.SecurityScan.Status
2025-07-10 12:07:39.130 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request Method: GET
2025-07-10 12:07:39.131 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] ---------------------------------------------------------
2025-07-10 12:07:39.132 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] API: SYNO.Core.System.Utilization
2025-07-10 12:07:39.132 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request Method: GET
2025-07-10 12:07:39.135 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] ---------------------------------------------------------
2025-07-10 12:07:39.136 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] API: SYNO.Storage.CGI.Storage
2025-07-10 12:07:39.136 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request Method: GET
2025-07-10 12:07:39.138 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] ---------------------------------------------------------
2025-07-10 12:07:39.138 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] API: SYNO.Core.System
2025-07-10 12:07:39.138 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request Method: GET
2025-07-10 12:07:39.141 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] ---------------------------------------------------------
2025-07-10 12:07:39.141 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] API: SYNO.Core.Upgrade.Server
2025-07-10 12:07:39.141 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request Method: GET
2025-07-10 12:07:39.283 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request url: https://192.168.1.100:5001/webapi/entry.cgi?api=SYNO.Core.SecurityScan.Status&version=1&method=system_get&_sid=*********&SynoToken=*********
2025-07-10 12:07:39.285 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request headers: {'Host': '192.168.1.100:5001', 'User-Agent': 'HomeAssistant/2025.7.1 aiohttp/3.12.13 Python/3.13', 'Accept': '*/*', 'Accept-Encoding': 'gzip, deflate, br'}
2025-07-10 12:07:39.285 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response status_code: 200
2025-07-10 12:07:39.285 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response headers: {'Server': 'noindex', 'Date': 'Thu, 10 Jul 2025 10:07:39 GMT', 'Content-Type': 'application/json; charset="UTF-8"', 'Transfer-Encoding': 'chunked', 'Connection': 'keep-alive', 'Keep-Alive': 'timeout=20', 'Vary': 'Accept-Encoding', 'Set-Cookie': 'id=Z_VxCa1p4JPqBrU_bUc33RN8Gzn7otyvCsMpr6OdmcUanW4qSHeT74QNTyJ-ZfdRG5zo_PTA4_bmd19TVVj8QE;expires=Thu, 17-Jul-2025 10:07:39 GMT;max-age=604800;path=/;HttpOnly', 'X-Content-Type-Options': 'nosniff', 'X-XSS-Protection': '1; mode=block', 'Cache-Control': 'max-age=0, no-cache, no-store, must-revalidate', 'Pragma': 'no-cache', 'Expires': '0', 'Content-Encoding': 'gzip'}
2025-07-10 12:07:39.286 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Successful returned data
2025-07-10 12:07:39.286 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] RESPONSE: {'error': {'code': 1300}, 'success': False}
2025-07-10 12:07:39.286 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Session error: 1300
2025-07-10 12:07:39.286 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request url: https://192.168.1.100:5001/webapi/entry.cgi?api=SYNO.DSM.Info&version=2&method=getinfo&_sid=*********&SynoToken=*********
2025-07-10 12:07:39.287 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request headers: {'Host': '192.168.1.100:5001', 'User-Agent': 'HomeAssistant/2025.7.1 aiohttp/3.12.13 Python/3.13', 'Accept': '*/*', 'Accept-Encoding': 'gzip, deflate, br'}
2025-07-10 12:07:39.287 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response status_code: 200
2025-07-10 12:07:39.287 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response headers: {'Server': 'noindex', 'Date': 'Thu, 10 Jul 2025 10:07:39 GMT', 'Content-Type': 'application/json; charset="UTF-8"', 'Transfer-Encoding': 'chunked', 'Connection': 'keep-alive', 'Keep-Alive': 'timeout=20', 'Vary': 'Accept-Encoding', 'Set-Cookie': 'id=Z_VxCa1p4JPqBrU_bUc33RN8Gzn7otyvCsMpr6OdmcUanW4qSHeT74QNTyJ-ZfdRG5zo_PTA4_bmd19TVVj8QE;expires=Thu, 17-Jul-2025 10:07:39 GMT;max-age=604800;path=/;HttpOnly', 'X-Content-Type-Options': 'nosniff', 'X-XSS-Protection': '1; mode=block', 'Cache-Control': 'max-age=0, no-cache, no-store, must-revalidate', 'Pragma': 'no-cache', 'Expires': '0', 'Content-Encoding': 'gzip'}
2025-07-10 12:07:39.287 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Successful returned data
2025-07-10 12:07:39.287 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] RESPONSE: {'data': {'codepage': 'enu', 'model': 'DS920+', 'ram': 20480, 'serial': '2080SBRPWP653', 'temperature': 49, 'temperature_warn': False, 'time': 'Thu Jul 10 12:07:39 2025', 'uptime': 517624, 'version': '72806', 'version_string': 'DSM 7.2.2-72806 Update 3'}, 'success': True}
2025-07-10 12:07:39.304 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.synology_dsm.common] Connection error during setup of '2080SBRPWP653' with exception: {'api': 'SYNO.Core.SecurityScan.Status', 'code': 1300, 'reason': 'Unknown', 'details': None}
2025-07-10 12:07:39.390 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request url: https://192.168.1.100:5001/webapi/entry.cgi?api=SYNO.Core.System&version=3&method=info&_sid=*********&SynoToken=*********
2025-07-10 12:07:39.390 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request headers: {'Host': '192.168.1.100:5001', 'User-Agent': 'HomeAssistant/2025.7.1 aiohttp/3.12.13 Python/3.13', 'Accept': '*/*', 'Accept-Encoding': 'gzip, deflate, br'}
2025-07-10 12:07:39.390 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response status_code: 200
2025-07-10 12:07:39.390 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response headers: {'Server': 'noindex', 'Date': 'Thu, 10 Jul 2025 10:07:39 GMT', 'Content-Type': 'application/json; charset="UTF-8"', 'Transfer-Encoding': 'chunked', 'Connection': 'keep-alive', 'Keep-Alive': 'timeout=20', 'Vary': 'Accept-Encoding', 'Set-Cookie': 'id=Z_VxCa1p4JPqBrU_bUc33RN8Gzn7otyvCsMpr6OdmcUanW4qSHeT74QNTyJ-ZfdRG5zo_PTA4_bmd19TVVj8QE;expires=Thu, 17-Jul-2025 10:07:39 GMT;max-age=604800;path=/;HttpOnly', 'X-Content-Type-Options': 'nosniff', 'X-XSS-Protection': '1; mode=block', 'Cache-Control': 'max-age=0, no-cache, no-store, must-revalidate', 'Pragma': 'no-cache', 'Expires': '0', 'Content-Encoding': 'gzip'}
2025-07-10 12:07:39.391 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Successful returned data
2025-07-10 12:07:39.391 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] RESPONSE: {'data': {'cpu_clock_speed': 2000, 'cpu_cores': '4', 'cpu_family': 'Celeron', 'cpu_series': 'J4125', 'cpu_vendor': 'INTEL', 'enabled_ntp': True, 'external_pci_slot_info': [], 'firmware_date': '2025/01/20', 'firmware_ver': 'DSM 7.2.2-72806 Update 3', 'model': 'DS920+', 'ntp_server': 'time.google.com', 'ram_size': 20480, 'sata_dev': [], 'serial': '2080SBRPWP653', 'support_esata': 'yes', 'sys_temp': 49, 'sys_tempwarn': False, 'systempwarn': False, 'temperature_warning': False, 'time': '2025-07-10 12:07:39', 'time_zone': 'Amsterdam', 'time_zone_desc': '(GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Rome, Stockholm, Vienna', 'up_time': '143:47:4', 'usb_dev': [{'cls': 'hub', 'pid': '0626', 'producer': 'Genesys Logic, Inc.', 'product': 'USB3.1 Hub', 'rev': '6.56', 'vid': '05e3'}, {'cls': 'disk', 'pid': '2626', 'producer': 'Western Digital Technologies, Inc.', 'product': 'My Passport 2626', 'rev': '10.28', 'vid': '1058'}, {'cls': 'hub', 'pid': '0610', 'producer': 'Genesys Logic, Inc.', 'product': '4-port hub', 'rev': '6.56', 'vid': '05e3'}, {'cls': 'other', 'pid': 'ea60', 'producer': 'Silicon Labs', 'product': 'CP210x UART Bridge', 'rev': '1.00', 'vid': '10c4'}]}, 'success': True}
2025-07-10 12:07:39.495 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request url: https://192.168.1.100:5001/webapi/entry.cgi?api=SYNO.Core.ExternalDevice.Storage.USB&version=1&method=list&_sid=*********&SynoToken=*********
2025-07-10 12:07:39.495 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request headers: {'Host': '192.168.1.100:5001', 'User-Agent': 'HomeAssistant/2025.7.1 aiohttp/3.12.13 Python/3.13', 'Accept': '*/*', 'Accept-Encoding': 'gzip, deflate, br', 'Content-Length': '228', 'Content-Type': 'application/x-www-form-urlencoded'}
2025-07-10 12:07:39.495 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response status_code: 200
2025-07-10 12:07:39.496 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response headers: {'Server': 'noindex', 'Date': 'Thu, 10 Jul 2025 10:07:39 GMT', 'Content-Type': 'application/json; charset="UTF-8"', 'Transfer-Encoding': 'chunked', 'Connection': 'keep-alive', 'Keep-Alive': 'timeout=20', 'Vary': 'Accept-Encoding', 'X-Content-Type-Options': 'nosniff', 'X-XSS-Protection': '1; mode=block', 'Cache-Control': 'max-age=0, no-cache, no-store, must-revalidate', 'Pragma': 'no-cache', 'Expires': '0', 'Content-Encoding': 'gzip'}
2025-07-10 12:07:39.497 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Successful returned data
2025-07-10 12:07:39.497 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] RESPONSE: {'data': {'devices': [{'dev_id': 'usb1', 'dev_title': 'USB Disk 1', 'dev_type': 'usbDisk', 'formatable': True, 'partitions': [{'dev_fstype': 'ext4', 'filesystem': 'ext4', 'name_id': 'usb1p1', 'partition_title': 'USB Disk 1 Partition 1', 'share_name': 'usbshare1', 'status': 'normal', 'total_size_mb': 1877634, 'used_size_mb': 1541650}, {'dev_fstype': 'ext4', 'filesystem': 'ext4', 'name_id': 'usb1p1', 'partition_title': 'USB Disk 1 Partition 1', 'share_name': 'usbshare1', 'status': 'normal', 'total_size_mb': 1877634, 'used_size_mb': 1541650}], 'producer': 'Western Digital Technologies, Inc.', 'product': 'My Passport 2626', 'progress': '', 'status': 'normal', 'total_size_mb': 1907697}]}, 'success': True}
2025-07-10 12:07:39.509 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request url: https://192.168.1.100:5001/webapi/entry.cgi?api=SYNO.Core.Upgrade.Server&version=4&method=check&_sid=*********&SynoToken=*********
2025-07-10 12:07:39.509 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request headers: {'Host': '192.168.1.100:5001', 'User-Agent': 'HomeAssistant/2025.7.1 aiohttp/3.12.13 Python/3.13', 'Accept': '*/*', 'Accept-Encoding': 'gzip, deflate, br'}
2025-07-10 12:07:39.509 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response status_code: 200
2025-07-10 12:07:39.509 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response headers: {'Server': 'noindex', 'Date': 'Thu, 10 Jul 2025 10:07:39 GMT', 'Content-Type': 'application/json; charset="UTF-8"', 'Transfer-Encoding': 'chunked', 'Connection': 'keep-alive', 'Keep-Alive': 'timeout=20', 'Vary': 'Accept-Encoding', 'Set-Cookie': 'id=Z_VxCa1p4JPqBrU_bUc33RN8Gzn7otyvCsMpr6OdmcUanW4qSHeT74QNTyJ-ZfdRG5zo_PTA4_bmd19TVVj8QE;expires=Thu, 17-Jul-2025 10:07:39 GMT;max-age=604800;path=/;HttpOnly', 'X-Content-Type-Options': 'nosniff', 'X-XSS-Protection': '1; mode=block', 'Cache-Control': 'max-age=0, no-cache, no-store, must-revalidate', 'Pragma': 'no-cache', 'Expires': '0', 'Content-Encoding': 'gzip'}
2025-07-10 12:07:39.511 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Successful returned data
2025-07-10 12:07:39.511 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] RESPONSE: {'data': {'update': {'available': False, 'rss_result': 'success'}}, 'success': True}
2025-07-10 12:07:40.414 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request url: https://192.168.1.100:5001/webapi/entry.cgi?api=SYNO.Core.System.Utilization&version=1&method=get&_sid=*********&SynoToken=*********
2025-07-10 12:07:40.414 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request headers: {'Host': '192.168.1.100:5001', 'User-Agent': 'HomeAssistant/2025.7.1 aiohttp/3.12.13 Python/3.13', 'Accept': '*/*', 'Accept-Encoding': 'gzip, deflate, br'}
2025-07-10 12:07:40.414 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response status_code: 200
2025-07-10 12:07:40.415 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response headers: {'Server': 'noindex', 'Date': 'Thu, 10 Jul 2025 10:07:40 GMT', 'Content-Type': 'application/json; charset="UTF-8"', 'Transfer-Encoding': 'chunked', 'Connection': 'keep-alive', 'Keep-Alive': 'timeout=20', 'Vary': 'Accept-Encoding', 'X-Content-Type-Options': 'nosniff', 'X-XSS-Protection': '1; mode=block', 'Cache-Control': 'max-age=0, no-cache, no-store, must-revalidate', 'Pragma': 'no-cache', 'Expires': '0', 'Content-Encoding': 'gzip'}
2025-07-10 12:07:40.417 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Successful returned data
2025-07-10 12:07:40.417 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] RESPONSE: {'data': {'cpu': {'15min_load': 58, '1min_load': 75, '5min_load': 66, 'device': 'System', 'other_load': 2, 'system_load': 5, 'user_load': 6}, 'disk': {'disk': [{'device': 'nvme0n1', 'display_name': 'Cache device 2', 'read_access': 0, 'read_byte': 0, 'type': 'internal', 'utilization': 0, 'write_access': 87, 'write_byte': 1422950}, {'device': 'nvme1n1', 'display_name': 'Cache device 1', 'read_access': 0, 'read_byte': 0, 'type': 'internal', 'utilization': 0, 'write_access': 87, 'write_byte': 1422950}, {'device': 'sata2', 'display_name': 'Drive 4', 'read_access': 0, 'read_byte': 0, 'type': 'internal', 'utilization': 0, 'write_access': 2, 'write_byte': 19251}, {'device': 'sata1', 'display_name': 'Drive 3', 'read_access': 0, 'read_byte': 409, 'type': 'internal', 'utilization': 2, 'write_access': 2, 'write_byte': 19763}, {'device': 'sata3', 'display_name': 'Drive 1', 'read_access': 0, 'read_byte': 0, 'type': 'internal', 'utilization': 1, 'write_access': 2, 'write_byte': 19763}, {'device': 'sata4', 'display_name': 'Drive 2', 'read_access': 0, 'read_byte': 0, 'type': 'internal', 'utilization': 1, 'write_access': 2, 'write_byte': 19353}, {'device': 'usb1', 'display_name': 'USB Disk 1', 'read_access': 0, 'read_byte': 0, 'type': 'usb', 'utilization': 0, 'write_access': 0, 'write_byte': 0}], 'total': {'device': 'total', 'read_access': 0, 'read_byte': 409, 'utilization': 0, 'write_access': 182, 'write_byte': 2924030}}, 'lun': [], 'memory': {'avail_real': 311964, 'avail_swap': 1434392, 'buffer': 161548, 'cached': 10026648, 'device': 'Memory', 'memory_size': 20971520, 'real_usage': 48, 'si_disk': 0, 'so_disk': 0, 'swap_usage': 31, 'total_real': 20328580, 'total_swap': 2097084}, 'network': [{'device': 'total', 'rx': 210718, 'tx': 127111}, {'device': 'ovs_bond0', 'rx': 210718, 'tx': 127111}], 'nfs': [{'device': 'nfs', 'read_OPS': 0, 'read_max_latency': 0, 'total_OPS': 0, 'total_max_latency': 0, 'write_OPS': 0, 'write_max_latency': 0}], 'smb': {'smb_cmd': [], 'smb_cpu': [], 'smb_rwpkt': []}, 'space': {'total': {'device': 'total', 'read_access': 0, 'read_byte': 0, 'utilization': 0, 'write_access': 87, 'write_byte': 1422540}, 'volume': [{'device': 'dm-0', 'display_name': 'volume3', 'read_access': 0, 'read_byte': 0, 'utilization': 0, 'write_access': 87, 'write_byte': 1422131}, {'device': 'dm-2', 'display_name': 'volume1', 'read_access': 0, 'read_byte': 0, 'utilization': 0, 'write_access': 0, 'write_byte': 409}, {'device': 'dm-4', 'display_name': 'volume2', 'read_access': 0, 'read_byte': 0, 'utilization': 0, 'write_access': 0, 'write_byte': 0}]}, 'time': 1752142057}, 'success': True}
2025-07-10 12:07:40.709 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request url: https://192.168.1.100:5001/webapi/entry.cgi?api=SYNO.Storage.CGI.Storage&version=1&method=load_info&action=load_info&_sid=*********&SynoToken=*********
2025-07-10 12:07:40.709 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Request headers: {'Host': '192.168.1.100:5001', 'User-Agent': 'HomeAssistant/2025.7.1 aiohttp/3.12.13 Python/3.13', 'Accept': '*/*', 'Accept-Encoding': 'gzip, deflate, br'}
2025-07-10 12:07:40.709 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response status_code: 200
2025-07-10 12:07:40.710 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Response headers: {'Server': 'noindex', 'Date': 'Thu, 10 Jul 2025 10:07:40 GMT', 'Content-Type': 'application/json; charset="UTF-8"', 'Transfer-Encoding': 'chunked', 'Connection': 'keep-alive', 'Keep-Alive': 'timeout=20', 'Vary': 'Accept-Encoding', 'X-Content-Type-Options': 'nosniff', 'X-XSS-Protection': '1; mode=block', 'Cache-Control': 'max-age=0, no-cache, no-store, must-revalidate', 'Pragma': 'no-cache', 'Expires': '0', 'Content-Encoding': 'gzip'}
2025-07-10 12:07:40.713 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] Successful returned data

[ Voor 100% gewijzigd door gielie op 10-07-2025 15:50 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@gielie Heb je MFA aan staan? Kan je anders eens met nieuw account zonder MFA testen?

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-11 00:41
Moet gewoon werken met MFA aan, werkt bij mij ook perfect
@Septillion en @gielie

Check dit en help mee!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@DaMoUsYs Dat het zou moeten werken snap ik ook. Maar je moet toch ergens beginnen met debuggen :+ Of heb jij betere ideeën?

• DaMoUsYs
In de logging zie ik alleen maar succes meldingen
Als je op de share kijkt, staan daar de backups niet gewoon ?
@gielie mag de gebruiker die de DSM integratie gekoppeld heeft wel schrijven in de Gebruikers map ?

[ Voor 31% gewijzigd door DaMoUsYs op 10-07-2025 20:35 ]

Check dit en help mee!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Darn,, bit off more than I can chew.

Hier is wat mij briljant leek, maar wat ik niet rondkrijg:

1. Als motion sensor 1 registreert,
2. En binnen 20 seconden registreert motion sensor 2 óók beweging

^^ dit is om vals positieven te minimaliseren

3. Schakel Aqara T2 lamp in in de kleur rood
4. Laat deze lamp knipperen / pulseren
5. Na 1 minuut: schakel Heiman Siren in met geluidssignaal

^ De delay van 1 minuut is zodat wij, als we een keer 's nachts naar beneden gaan, tijd hebben om de sirene uit het stopcontact te halen.

Ik kom er echter niet uit. ChatGPT (derp) helpt me ook niet echt verder... Kunnen jullie me de goede kant op sturen?

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-11 09:08
Ik wilde gaan beginnen met een automatisering voor mijn zendure batterij in HA maar krijg de cheapest hours (aio energy management niet werkend. Zou niet zo spannend moeten zijn lijkt me. Heb 2 entries in de config

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
aio_energy_management:
    cheapest_hours:
      - nordpool_entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021
        unique_id: aio_cheapest_hours
        name: AIO Cheapest Hours
        first_hour: 0
        last_hour: 23
        starting_today: true
        number_of_hours: 5
        sequential: false
        unique_id: aio_expensive_hours
        name: AIO Expensive Hours
        inversed: true

Ik heb een nordpool sensor, daar zitten gewoon prijzen in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UegIQLruQ-PJxcc6STtRhiLcjRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uvsdAsQ9C5EmFtp78s8hUbGn.png?f=fotoalbum_large

Maar zowel cheapest als expensive blijven de hele dag op uit staan. Iemand een idee?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 11-07-2025 09:11 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:14
@Obiter dictum Probeer eens manueel in je condities een AND "building block" toe te voegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/am4nfYGPHVdpWVKpQmfpzWVgGPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2SmRminADfz88DIdeh7ZSRDN.jpg?f=fotoalbum_large

De meeste Zigbee PIR motion sensors verversen motion maar om de 30 seconden. Idealiter kan je een combinatie maken van een goedkope Zigbee presence sensor zoals een Sonoff SNZB-06P en een gewone PIR Motion Sensor.

[ Voor 30% gewijzigd door MXMan op 10-07-2025 21:43 ]

• Mad Marty
  • Laatst online: 01:03

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik zie dat ik een SolarEdge Modbus update (2.1.x) klaar heb staan. In de release notes lees ik het volgende:
Note: V2.1.0 introduced a config schema migration. This runs after restart. In case of setup errors a second restart fixes the issue. Check log for completion/errors. After migration the entities are moved to a new device which includes the serial number of the inverter. The old/empty device can be removed manually afterwards.
Nu ben ik even op zoek naar de daadwerkelijke impact (en hoeveel tijd ik voor die update en evt herstelwerk moet rekenen ;) ).

Ik begrijp dat de huidige entities (bv sensor.solaredge_modbus_dc_power) naar een nieuw device verplaatst worden, bv solaredge_modbus_serial#. Veranderen die entity-namen dan ook naar bv sensor.solaredge_modbus_serial#_dc_power?

Betekent dat dan ook dat ik alle plekken waar die entities gebruikt worden moet aanpassen? Ben ik dan m'n history kwijt? En als ik de entities hernoem naar de originele waarde (om niet de history kwijt te zijn en alle dashboards, automations, helpers etc aan te passen) - gaat dat in een toekomstige update weer aangepast worden (en moet ik daar dus elke keer weer aan denken)?

Voordat ik blind op update klik en m'n vrije avond tot diep in de nacht herstelwerk wordt O-)

Rail Away!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:24
Mad Marty schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:14:
Ik zie dat ik een SolarEdge Modbus update (2.1.x) klaar heb staan. In de release notes lees ik het volgende:

[...]

Nu ben ik even op zoek naar de daadwerkelijke impact (en hoeveel tijd ik voor die update en evt herstelwerk moet rekenen ;) ).

Ik begrijp dat de huidige entities (bv sensor.solaredge_modbus_dc_power) naar een nieuw device verplaatst worden, bv solaredge_modbus_serial#. Veranderen die entity-namen dan ook naar bv sensor.solaredge_modbus_serial#_dc_power?

Betekent dat dan ook dat ik alle plekken waar die entities gebruikt worden moet aanpassen? Ben ik dan m'n history kwijt? En als ik de entities hernoem naar de originele waarde (om niet de history kwijt te zijn en alle dashboards, automations, helpers etc aan te passen) - gaat dat in een toekomstige update weer aangepast worden (en moet ik daar dus elke keer weer aan denken)?

Voordat ik blind op update klik en m'n vrije avond tot diep in de nacht herstelwerk wordt O-)
Het heeft een aantal updates gekost (2.1.0 was extreem buggy, migratie faalde, en entities werkte niet, en intussen is er al een 2.1.3 als niet nieuwer). Maar bij mij werkt het nu prima, zonder dat ik zelf iets heb hoeven doen. Het enige dat veranderd is dat de bestaande entities dus worden verplaatst naar een nieuw device. Er worden geen nieuwe entities aangemaakt en de entities veranderen verder (AFAIK) ook niet. De history etc blijft dus ook behouden.

Enige dat je zelf moet/kunt doen is dat je na de upgrade/migratie twee devices hebt. De oude die leeg is (geen entities bevat) en de nieuwe die wel alle entities bevat. Die lege kun je dan dus verwijderen.

• gielie
Septillion schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:29:
@gielie Heb je MFA aan staan? Kan je anders eens met nieuw account zonder MFA testen?
Het gekke is dat het heeft altijd goed gewerkt, maar als ik nu met MFA aan wil aanmelden krijg ik dit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nTfNCWcwfjCaq9plU3MC61Athw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kd8Mf7bXDDJIOxx1BlqaSa5G.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4OPZp9s2pvQLwj258szYRt4sdI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kjMKb3x2VRN9GFOtxpAxCvvn.png?f=fotoalbum_large

Ik had dus een nieuw account aangemaakt zonder MFA maar dat lukt ook niet.
En in de bug log zie ik alleen maar succes dus ik heb geen idee waar ik het moet zoeken.
Als ik in mijn syno log kijk zie ik dit
code:
1
2
3
4
5
6
7
10-07-2025
22:56:10
Info
Tatooine
HA_backup
Connection
User [HA_backup] from [192.168.1.104] signed in to [DSM] successfully via [password].

ik zit in mijn Synology te zoeken en krijg ineens deze melding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIFGXNDWTW4tyuNc2_TO6LEAeQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PN8ZiIFkU4C1tFCOPaVOU7iQ.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat hij aan het sterven is, het gaat trouwen om een 920+, even zoeken hoe ik dit op moet gaan lossen.

[ Voor 23% gewijzigd door gielie op 10-07-2025 23:32 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Obiter dictum Je zou als conditie kunnen doen dat de andere ook aan moet zijn. Is dat niet al voldoende?

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:15

Antonio di

a mi me dijeron que si

Even een update van Z-wave-LR voor Home Assistant (HA) dat sinds een klein 1/2 jaartje Z-Wave-LR support heeft. Ik heb sinds 6 weken een dual "AEOTEC Z-Stick 10 Pro" (ZWA060) USB stick met Z-Wave-LR voor de EU (868Mhz freq.).
De ZWA060 verzorgt voor mij op HA:
- Zigbee coördinatie onder HA Addon Zigbee2MQTT (zou ook onder ZHA kunnen zijn i.p.v. Zigbee2MQTT).
- Z-wave-LR / Z-Wave(plus)(V2) onder HA Addons "Z-wave JS UI" of "Z-wave JS".
De ZW060 kwam "out of the box" met LR (Long Range ster-netwerk) en versie "FW: 1.0 , SDK: V7.22.0". Alles werkt naar behoren. De EU Z-wave devices met 800-serie chip (zijn LR ready) werken nog met Z-wave-plus-V2 onder deze ZWA060 die dus wel LR klaar/gereed is.

Met de overgang naar HAOS versie16 werkte het Zigbee2MQTT van de ZWA060 niet meer. Blijkt dat je bij USB-stick gebruik voor Zigbee2MQTT, je in de configuratie altijd de USB-port moet vermelden. Door de herstart van HAOS had de ZWA060 een ander USB-port toegewezen gekregen (is nieuwe kennis voor mij) .
Het Z-wave-LR deel van de ZWA060 zoekt wel automatisch de te gebruiken (nieuw toegewezen) USB-port.

Een HA enthousiasteling heeft onder HA "Jamming detection" toegevoegd voor Z-wave-(plus)-LR (ik heb het nog niet getest). Die "jamming detection" zou gewoon standaard in HA moeten zitten en/of meer door Z-wave-LR ondersteunt worden. Zie links hieronder met posts op de HA community.
Evt. moeten veranderen USB-port onder Zigbee2MQTT (na herstart HAOS). mijn post 10 july 2025:
https://community.home-as...k-port-using-zbt-1/874114
Jamming Detection voor Z-wave-LR (o.a. mijn posts, laatste 10 july 2025):
https://community.home-as...e-js-ui-v9-10-0/712507/96

Nu nog LR functionaliteit op de EU-versies van Z-wave devices met de 800 chip-serie en dan kunnen we een "ECHT" Alarm (indringing, inbraak) gaan bouwen onder HA :) :D _/-\o_ .

Voor Rook-, CO-, Hitte-melders, (e.d. zoals: flitser, tril-kussen en laag freq. speaker een ondersteunende functies voor dit soort type melders) zal het Z-wave-LR protocol nog moeten worden uitgebreid met een "inter-connect" mogelijkheid. Hierbij kunnen dit soort melders rechtstreeks aan 1 een of meer andere melders gekoppeld worden (dus niet via een centrale Hub / (USB) Z-wave stick). Nu de Z-wave voor een flink deel "open source" is (Niet de (USB) stick) , is het te hopen op "member" bijdrage op GitHub die dit o.a. zouden kunnen realiseren. En natuurlijk goedkope chips (dus waarschijnlijk niet van Silicon Labs) op ESPHome bordjes. Z-wave gaat een moeilijke toekomst tegemoet (Zigbee is veel goedkoper en "Matter" heeft Big Tech" achter zich) maar Z-wave-LR kan echt een redding worden i.p.v. al die "eigen" 868Mhz protocollen van de Alarm- en Brand-meldingssystemen. Hopelijk leest Paulus deze post nu hij in de Z-Wave Alliance Board zit namens Nabu Casa.
In mijn Forum/Artikel over Alarm system met Smarthome staat waarom een 868Mhz ster-netwerk beter is voor Alarm/Brand-meldingssystemen, zie:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen

PS,
Ik gebruik op dezelfde HA server ook de USB Zigbee-stick van Sonoff-P (TI versie) onder ZHA (dus naast de ZWA060 onder Zigbee2MQTT).

[ Voor 25% gewijzigd door Antonio di op 11-07-2025 03:26 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• Mad Marty
  • Laatst online: 01:03

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

RobertMe schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:30:
[...]

Het heeft een aantal updates gekost (2.1.0 was extreem buggy, migratie faalde, en entities werkte niet, en intussen is er al een 2.1.3 als niet nieuwer). Maar bij mij werkt het nu prima, zonder dat ik zelf iets heb hoeven doen. Het enige dat veranderd is dat de bestaande entities dus worden verplaatst naar een nieuw device. Er worden geen nieuwe entities aangemaakt en de entities veranderen verder (AFAIK) ook niet. De history etc blijft dus ook behouden.

Enige dat je zelf moet/kunt doen is dat je na de upgrade/migratie twee devices hebt. De oude die leeg is (geen entities bevat) en de nieuwe die wel alle entities bevat. Die lege kun je dan dus verwijderen.
Top, dank! Ik heb inderdaad 2.1.3 klaar staan. Valt dus mee dat alleen de devicenaam verandert en de entities hetzelfde blijven.

Rail Away!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-11 07:27
gielie schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:52:
[...]

Het gekke is dat het heeft altijd goed gewerkt, maar als ik nu met MFA aan wil aanmelden krijg ik dit.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had dus een nieuw account aangemaakt zonder MFA maar dat lukt ook niet.
En in de bug log zie ik alleen maar succes dus ik heb geen idee waar ik het moet zoeken.
Als ik in mijn syno log kijk zie ik dit
code:
1
2
3
4
5
6
7
10-07-2025
22:56:10
Info
Tatooine
HA_backup
Connection
User [HA_backup] from [192.168.1.104] signed in to [DSM] successfully via [password].

ik zit in mijn Synology te zoeken en krijg ineens deze melding.
[Afbeelding]

Ik denk dat hij aan het sterven is, het gaat trouwen om een 920+, even zoeken hoe ik dit op moet gaan lossen.
Wordt de tijd wel goed gesynchroniseerd op de Synology? Als dit niet het geval is dan werkt op een gegeven ogenblik je MFA niet meer.

• gielie
Stillekracht schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 06:42:
[...]

Wordt de tijd wel goed gesynchroniseerd op de Synology? Als dit niet het geval is dan werkt op een gegeven ogenblik je MFA niet meer.
Inloggen op de synology zelf is geen probleem, tijd instelling staat ook goed. Ik heb probleem elders ook gelezen, daar was de oplossing account maken zonder mfa maar dat hielp niet bij iedereen en ook niet bij mij.

Het heeft altijd goed gewerkt en nu plotseling niet meer zonder dat ik kan bedenken wat er veranderd is.

Ik ga in vm een nieuwe HAos maken zodat ik de ha kant kan uitsluiten.

• TheFes
Obiter dictum schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:17:
Darn,, bit off more than I can chew.

Hier is wat mij briljant leek, maar wat ik niet rondkrijg:

1. Als motion sensor 1 registreert,
2. En binnen 20 seconden registreert motion sensor 2 óók beweging

^^ dit is om vals positieven te minimaliseren

3. Schakel Aqara T2 lamp in in de kleur rood
4. Laat deze lamp knipperen / pulseren
5. Na 1 minuut: schakel Heiman Siren in met geluidssignaal

^ De delay van 1 minuut is zodat wij, als we een keer 's nachts naar beneden gaan, tijd hebben om de sirene uit het stopcontact te halen.

Ik kom er echter niet uit. ChatGPT (derp) helpt me ook niet echt verder... Kunnen jullie me de goede kant op sturen?
Je zou zoiets kunnen doen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
triggers:
  - alias: Trigger op motion
    trigger: state
    entity_id:
      - binary_sensor.motion_sensor1
      - binary_sensor.motion_sensor2
    to: "on"
actions:
  - alias: >
      Wacht 20 seconden of de andere ook triggert.
      Ik ga er hierbij vanuit dat de cooldown periode van de motion sensoren langer 
      dan 20 seconden is, het kan dus niet zo zijn dat dezelfde sensor nog een keer 
      triggert binnen 20 seconden
    wait_for_trigger:
      - alias: Trigger op motion
        trigger: state
        entity_id:
          - binary_sensor.motion_sensor1
          - binary_sensor.motion_sensor2
        to: "on"
    continue_on_timeout: false
    timeout: "00:00:20"
      Zet lamp aan op knipperstand (zul je zelf even aan moeten passen naar de 
      settings voor jouw lamp)
    action: light.turn_on
    target:
      entity_id: light.de_lamp
    data:
      effect: pulse
      color: red
  - alias: Wacht een minuut
    delay:
      minutes: 1
      Laat de sirene afgaan (geen idee welke action je hiervoor zou moeten 
      gebruiken)
    action: switch.turn_on
    target:
      entity_id: switch.siren_on
mode: single
max_exceeded: silent

• TheFes
avdwerf schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:33:
Ik wilde gaan beginnen met een automatisering voor mijn zendure batterij in HA maar krijg de cheapest hours (aio energy management niet werkend. Zou niet zo spannend moeten zijn lijkt me. Heb 2 entries in de config

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
aio_energy_management:
    cheapest_hours:
        unique_id: aio_cheapest_hours
        name: AIO Cheapest Hours
        unique_id: aio_expensive_hours
        name: AIO Expensive Hours
        inversed: true

Ik heb een nordpool sensor, daar zitten gewoon prijzen in.
[Afbeelding]

Maar zowel cheapest als expensive blijven de hele dag op uit staan. Iemand een idee?
Geen idee hoe deze integratie werkt, maar je zou hetzelfde kunnen bereiken met mijn cheapest energy hours macro
https://github.com/TheFes...hours/blob/main/README.md

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@gielie Pff, lekkere melding.. "Even" DSM opnieuw installeren...

Oorspronkelijk was ik vooral getriggerd door de lijnen:
code:
1
2025-07-10 12:07:39.286 DEBUG (MainThread) [synology_dsm.synology_dsm] RESPONSE: {'error': {'code': 1300}, 'success': False}

• gielie
Septillion schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:13:
@gielie Pff, lekkere melding.. "Even" DSM opnieuw installeren...

Oorspronkelijk was ik vooral getriggerd door de lijnen:
code:
1
Deze zie ik nu ook, geen idee wat ik er mee moet, wat ik er over kan vinden is dit.

[ Voor 14% gewijzigd door gielie op 11-07-2025 09:26 ]

• DaMoUsYs
@gielie
De user die verbinding maakt met DSM vanuit HA heeft wel rechten op die Gebruikers share ?
Misschien een andere share proberen ?

Check dit en help mee!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:32
Kan "cheapest-energy-hours" ook gebruikt worden voor juist de duurste energie-uren? Ik wil dat enkele apparaten, zoals de keukenboiler en de warmtepomp, uitgaan wanneer de energie duur is. Heeft iemand zoiets al eens gemaakt?

• TheFes
wouter.N schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:40:
Kan "cheapest-energy-hours" ook gebruikt worden voor juist de duurste energie-uren? Ik wil dat enkele apparaten, zoals de keukenboiler en de warmtepomp, uitgaan wanneer de energie duur is. Heeft iemand zoiets al eens gemaakt?
Ja, door lowest=false mee te geven

https://github.com/TheFes...west-boolean-default-true

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:42
Vraagje voor frigate gebruikers ism home assistant.
Ik heb altijd frigate gedraaid als ha add-on en via de advanced camera card kon ik toen snel ook extern mijn camera beelden bekijken.

Nu ben ik naar andere hardware gegaan en heb naast ha nu een aantal lxc's waar ik mijn videokaart aan gekoppeld heb.
Dus frigate draait nu los in een lxc en met de frigate proxy heb ik deze ook geintegreerd in ha.
Verder config hetzelfde behalve onder de go2rtc configuratie heb ik onder candidates de stun servers meegenomen, dit zou het enige verschil moeten zijn tussen het draaien van een add-on en een losstaande frigate install voor zover wat ik gevonden heb.

Alleen duurt het laden van de camera's extern ipv 1 a 2 sec wel 10 sec en ook niet stabiel.
Thuis werkt alles direct.
Ik heb ook op mijn telefoon altijd een vpn actief naar thuis dus eigenlijk is het extern niet anders.
Maar znder vpn is het hetzelfde.
via vpn is mijn dns mijn adguard waarin voor ha een dns entry opgenomen is, ik gebruik hierdoor ook maar 1 url voor intern en extern

Heb ik iets over het hoofd gezien kwa configuratie?

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:43
Ik kan je niet helpen, maar ben zelf ook erg benieuwd naar het antwoord, ik ervaar dezelfde problemen met Frigate. Lokaal gaat alles prima, maar van buitenaf lukt het niet of nauwelijks. In mijn geval is HA exposed via Home Assistant Cloud

• gielie
@DaMoUsYs @Septillion @Stillekracht
Het is gelukt, het bleek toch in de synology te zitten met die rare python error.
Ik heb DSM opnieuw geïnstalleerd, dacht “oh nee, dit kost mij een dag”
Maar ik vond een trucje, versie nummer van DSM aanpassen in etc.defaults/VERSION, DSM handmatig updaten (of met script) en de python error was weg. Vervolgens kon ik de synology moeiteloos toevoegen aan HA.

Iedereen bedankt voor het mee denken.

Note to self, ga niet meer lopen kutten met python.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:24
Is er iets gewijzigd aan de tts van google cloud?
Er gaat niets meer en krijg foutmeldingen over de languages...
ik had nl-BE staan, maar blijkbaar werkt dit niet meer...
Maar zelfs met dit in mijn config:

YAML:
1
2
3
4
5
6
tts:
  - platform: google_cloud
    key_file: !secret google_cloud_tts
    language: nl-NL
    voice: nl-NL-Wavenet-B

Gaat het nog niet en krijg ik errors dat de language niet ondersteund wordt?

• Niek_
Volgens mij denk ik te moeilijk...
Wil een helper maken (schakelaar) die ervoor zorgt dat als deze op aan is gezet er een druk op een knop wordt uitgevoerd en elke 30 seconden wordt deze knop opnieuw ingedrukt. Dit drukken op de knop moet stoppen als de helper weer op uit staat.

Helper gemaakt
Script gemaakt dat elke 30 seconden op de knop drukt
Automation gemaakt die bij het veranderen van de status van de helper van uit naar aan het script start.

Ik krijg het alleen niet voor elkaar om het script te laten stoppen als de helper van aan naar uit gaat. Iemand een suggestie?

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:24
skank schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:22:
Is er iets gewijzigd aan de tts van google cloud?
Er gaat niets meer en krijg foutmeldingen over de languages...
ik had nl-BE staan, maar blijkbaar werkt dit niet meer...
Maar zelfs met dit in mijn config:

YAML:
1
2
3
4
5
6
tts:
  - platform: google_cloud
    key_file: !secret google_cloud_tts
    language: nl-NL
    voice: nl-NL-Wavenet-B

Gaat het nog niet en krijg ik errors dat de language niet ondersteund wordt?
Fixed! Ik vermoed dat die languages toch gewijzigd zijn, soit, tis opgelost

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:34
Mad Marty schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 01:05:
[...]

Top, dank! Ik heb inderdaad 2.1.3 klaar staan. Valt dus mee dat alleen de devicenaam verandert en de entities hetzelfde blijven.
Wil jij jouw ervaringen door geven zodra je de update hebt gedaan? Ik kijk ook als een kat met watervrees naar de update. Vorige week heb ik de update gedraaid en daarna meteen de nieuwe core 7.1 (dan pak ik meteen de noodzakelijke restart mee). Solaredge werkte niet meer. Geen idee. Ik heb maar een VM backup teruggezet.

Voordat ik dit nog een keer doe wil ik wel weten hoe ik de update goed doe

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:34

The Executer

Lekker belangrijk!

Nadat ik van de week een mooie NUC op de kop heb weten te tikken (NUC10i5FNK, i510210u) komende van een uitvoering: HP 620 laptop (Ja echt }:O ), heb ik hem vandaag geïnstalleerd. Nu zit ik met een dilemma:

De Home Assistant op de laptop is in de loop der tijd... flink gebruikt. Veel integraties die zijn gekomen en zijn gegaan, add-ons, dashboards met zeer uitgebreide configs die ik niet meer gebruik, vervuilde configuration.yaml, themes.yaml van dik 700 regels (wat ik niet tot amper gebruik). Kortom, aardig vervuild.

Nu kan ik natuurlijk een full backup restoren, maar daarmee krijg ik die rotzooi ook allemaal terug en dit wil ik juist vermijden. Hoe zouden jullie dat aanpakken? Ik zou in ieder geval de entities van de omvormer, slimme meter, gasmeter en wat custom dingetjes mee willen nemen. Ik heb in dit topic eens gezien hoe dat gedaan is dacht ik, maar dat was aardig hak en breekwerk wat ik mij herinner.

Jammer genoeg kun je bij het restoren niet kiezen specifieke entities kiezen.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
The Executer schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:50:
Nadat ik van de week een mooie NUC op de kop heb weten te tikken (NUC10i5FNK, i510210u) komende van een uitvoering: HP 620 laptop (Ja echt }:O ), heb ik hem vandaag geïnstalleerd. Nu zit ik met een dilemma:

De Home Assistant op de laptop is in de loop der tijd... flink gebruikt. Veel integraties die zijn gekomen en zijn gegaan, add-ons, dashboards met zeer uitgebreide configs die ik niet meer gebruik, vervuilde configuration.yaml, themes.yaml van dik 700 regels (wat ik niet tot amper gebruik). Kortom, aardig vervuild.

Nu kan ik natuurlijk een full backup restoren, maar daarmee krijg ik die rotzooi ook allemaal terug en dit wil ik juist vermijden. Hoe zouden jullie dat aanpakken? Ik zou in ieder geval de entities van de omvormer, slimme meter, gasmeter en wat custom dingetjes mee willen nemen. Ik heb in dit topic eens gezien hoe dat gedaan is dacht ik, maar dat was aardig hak en breekwerk wat ik mij herinner.

Jammer genoeg kun je bij het restoren niet kiezen specifieke entities kiezen.
Moet je deze draadjes eens volgen

https://www.reddit.com/r/.../1lx8s74/ai_log_analysis/

https://www.reddit.com/r/...ool_install_instructions/

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Niek_ schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:47:
(...)
Ik krijg het alleen niet voor elkaar om het script te laten stoppen als de helper van aan naar uit gaat. Iemand een suggestie?
Via de action script.turn_off?

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:24
Oef, deprecation notice voor Home Assistant Core.

Nu ga ik het maar in een VM draaien dan, al had ik volgens mij ook prima bij een versie van pakweg 2 jaar geleden kunnen blijven hangen en heb ik dus niet veel baat bij updates.

- knip -

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Ik heb even zitten lezen, maar kan niet direct vinden hoe dit kan helpen bij mijn vraag?

• MXMan
@The Executer Als het systeem stabiel draait en je dezelfde setup wil, zou ik het niet moeilijker maken dan nodig: gewoon een restore doen. Maar als je echt wil opschonen, is een schone installatie met alleen wat je nodig hebt vaak de betere keuze. Beetje werk, maar ook een goed moment om je config eens op te ruimen, al zal de look and feel op het einde dezelfde zijn. Don't fix it if it's not broken 👍

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
The Executer schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:33:
[...]

Ik heb even zitten lezen, maar kan niet direct vinden hoe dit kan helpen bij mijn vraag?
Door je logbook door AI te analyseren kan je "rotzooi" in je configuratie op het spoor komen.

Voorbeeld van wat ik terug krijg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7E0TyoM-StLlFcFaw3ugvAe4gs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8rtRzytXPCuyReYMdgOu2ZUi.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Prisma16 op 11-07-2025 23:05 ]

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Ik probeer mqtt draaiend te krijgen op mijn HA Green met Sonoff Zigbee dongle.

Ik heb
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
data_path: /config/zigbee2mqtt
socat:
  enabled: false
  master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
  slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
  options: "-d -d"
  log: false
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: mqtt://localhost
  user: mqtt
  password: {...}
serial:
  port: ttyUSB0
  adapter: ezsp
external_converters: []
devices: devices.yaml
groups: groups.yaml
homeassistant: true
permit_join: false
advanced:
  log_level: warn
  pan_id: 6754
  channel: 11
  network_key:
    - 1
    - 3
    - 5
    - 7
    - 9
    - 11
    - 13
    - 15
    - 0
    - 2
    - 4
    - 6
    - 8
    - 10
    - 12
    - 13
availability_blocklist: []
availability_passlist: []
device_options: {}
blocklist: []
passlist: []
queue: {}
frontend:
  port: 8099
experimental: {}

Dit is overgenomen van deze video:

maar als ik dan de webUI open zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://imghost.net/ib/liWFrZtU6UKbYs3_1752267512.png

Ik kan daar dus niet de goede Sonoff selecteren... Moet ik in de YAML iets wijzigen?

p.s. ik het de stick niet geflashed, ik begreep dat dat voor MQTT niet nodig zou zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 13-07-2025 12:44 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

MXMan schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:47:
@The Executer Als het systeem stabiel draait en je dezelfde setup wil, zou ik het niet moeilijker maken dan nodig: gewoon een restore doen. Maar als je echt wil opschonen, is een schone installatie met alleen wat je nodig hebt vaak de betere keuze. Beetje werk, maar ook een goed moment om je config eens op te ruimen, al zal de look and feel op het einde dezelfde zijn. Don't fix it if it's not broken 👍
Dat is het een beetje. Ik zal hetzelfde dashboard willen. Alleen, er zit zoveel troep in de oude install (Waarvan ik ook niet precies weet hoe ik het moet verwijderen). Er zitten nog resten van Dwains Dashboard in, ik kom mappen tegen waarvan ik mij afvraag wat het is (oh-my-zsh), een map 'popup' met allemaal yaml files, oude integraties via HACS (o.a. Roborock die ik nu via de core heb), Spotcast, Spotify, Music Assistant). Kortom, best veel wat weg kan / weg moet. Maar wel erg jammer om die history / statistics te verliezen.

[ Voor 3% gewijzigd door The Executer op 11-07-2025 23:12 ]

• Niek_
Cadezo schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:25:
[...]

Via de action script.turn_off?
Die gaat dan in een aparte automation die bij wijziging van de helper van aan naar uit het script stopt? Had ergens het idee dat ik het stoppen ook in dezelfde automation als het starten kon meenemen.

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:35
Niek_ schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:47:
Volgens mij denk ik te moeilijk...
Wil een helper maken (schakelaar) die ervoor zorgt dat als deze op aan is gezet er een druk op een knop wordt uitgevoerd en elke 30 seconden wordt deze knop opnieuw ingedrukt. Dit drukken op de knop moet stoppen als de helper weer op uit staat.

Helper gemaakt
Script gemaakt dat elke 30 seconden op de knop drukt
Automation gemaakt die bij het veranderen van de status van de helper van uit naar aan het script start.

Automation die triggert op je helper naar on, in actions repeat until helper is off met je button press en een delay van 30 sec

• MXMan
@The Executer Als je Filebrowser installeert als Add-On kan je volgens mij veel van die dingen die je weet dat je ze niet meer gebruikt, gewoon zelf verwijderen.

• djkooij
  • Laatst online: 29-10 13:11

djkooij

voorheen Facemodder

@The Executer Als ik jou was, dan zou ik opschonen. Je kunt "schoon" beginnen en weer maken wat je mist, maar daarmee verlies je mogelijk e.e.a. Persoonlijk denk ik dat je veel opsteekt van je installatie door op te schonen, wat je weer van pas komt in de toekomst. Met schoon beginnen zul je echter ook weer het nodige handwerk moeten verrichten om te komen tot het gewenste resultaat, dus wat sneller is? Geen idee. Hou van alles backups, doe 1 ding tegelijk en test, dan kom je een heel eind. Bovendien.. schoon beginnen is altijd nog een optie, een die je toch al overwoog :P

fotospul

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-11 12:08

Tortelli

mixing gas and haulin ass

oltk schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:57:
[...]

Wil jij jouw ervaringen door geven zodra je de update hebt gedaan? Ik kijk ook als een kat met watervrees naar de update. Vorige week heb ik de update gedraaid en daarna meteen de nieuwe core 7.1 (dan pak ik meteen de noodzakelijke restart mee). Solaredge werkte niet meer. Geen idee. Ik heb maar een VM backup teruggezet.

Voordat ik dit nog een keer doe wil ik wel weten hoe ik de update goed doe
Krijg hem hier ook niet meer aan de gang sinds ik over ben naar 2.1.* (draai nu 2.1.3). Grote vraag is: kun je hem eenvoudig opnieuw installeren en werkt hij dan wel weer?
Doe met de entries niet zoveel dus heb dat vrij vlot weer draaien denk ik.

Edit: verwijderen en opnieuw toevoegen loste het op!

[ Voor 3% gewijzigd door Tortelli op 12-07-2025 09:22 ]

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:26

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

[opgelost]

[ Voor 97% gewijzigd door peterpijpelink op 12-07-2025 11:39 ]

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:20

CWH

Ik wil eigenlijk alleen weer laten geven wat er verbruikt is na een laadsessie.
Hiervoor heb ik twee automatiseringen, maar de einde-waarde van de laatste sessie wordt niet als start-waarde weergegeven. De eind-waarde wordt wel goed weergegeven. Waar zit de fout(en)?
Misschien iemand die ook een Easee chargeUp wallbox heeft?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Easee - Start laden (sla startstand op)
description: Slaat de startwaarde van de levensduurmeter op bij begin van een nieuwe laadsessie
trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.25_status
    from: disconnected
    to: charging
action:
  - service: input_number.set_value
    target:
      entity_id: input_number.easee_laadpaal_start_kwh
    data:
      value: "{{ states('sensor.25_levensduur_verbruik') | float }}"

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
alias: Easee - Stop laden (sla eindstand op + tel gebruik + kosten)
trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.25_status
    to: disconnected
variables:
  stop: "{{ states('sensor.25_levensduur_verbruik') | float }}"
  start: "{{ states('input_number.easee_laadpaal_start_kwh') | float }}"
  verbruik: "{{ (stop - start) | round(3) }}"
  tarief: "{{ states('sensor.stroomkosten_easee_laadpaal') | float }}"
  kosten: "{{ (verbruik * tarief) | round(2) }}"
  totaal_kosten: "{{ (states('sensor.totale_laadkosten_easee') | float) + kosten }}"
action:
  - service: input_number.set_value
    target:
      entity_id: input_number.easee_laadpaal_einde_kwh
    data:
      value: "{{ stop }}"

- service: counter.increment
    target:
      entity_id: counter.easee_laadpaal_uses

- service: homeassistant.update_entity
    target:
      entity_id: 
        - sensor.easee_laadbeurt_verbruik
        - sensor.easee_laadpaal_laatste_stroomkosten_2
        - sensor.kosten_easee_laadpaal
        - sensor.totale_laadkosten_easee

• demonk
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-10 12:30
Prisma16 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:13:
[...]

P1 met een kabel aan je HA computer zou moeten kunnen mbv de DSMR reader.
Maar het mij nog niet gelukt dit aan de praat te krijgen
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/
Bedankt!
Ik heb een kabeltje besteld met rj11 stekkertje(geen rj12), maar zou moeten werken met de nederlandse slimme meters.
Ik heb gelezen dat ik de dsmr-integratie kan gebruiken of een add-on die blijkbaar nog wat meer functionaliteit biedt.
Die knoop moet ook nog doorgehakt.
Nu maar zien of ik een fatsoenlijk overzicht uit ha krijg. Ik heb de homewizzard app gezien die met de p1-meter werkt. Dat zag er aardig uit. Maar ha kan vast ook iets fatsoenlijks maken.

• tcw82
  • Laatst online: 21:31
The-Source schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:58:
Ik heb sinds een aantal dagen, weet niet zeker wanneer het begonnen is problemen met de soliscloud integratie.
Dus vanuit werkende situatie (al een jaar) naar gestopt.
Dus dacht wellicht mooi moment om naar soliscloud control over te stappen maar ook daar houd ik hetzelfde probleem.

Hopelijk zijn er hier ook nog Solis PV gebruikers en kan ik uitsluiten of het aan soliscloud API ligt of toch iets "lokaals"
Na invullen van API gegevens krijg je bevestiging over welke omvormer het gaat, maar daarna gaat het mis. Credentials / api secrets kloppen dus wel
Hoe is dit nu? Bij mijn buurman en bij mij thuis zijn sinds gisteren middag alle integraties met ha " unavailable" geworden. Zou hetzelfde probleem kunnen zijn. Heb jij het weer up en running?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:41
tcw82 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 18:31:
[...]

Hoe is dit nu? Bij mijn buurman en bij mij thuis zijn sinds gisteren middag alle integraties met ha " unavailable" geworden. Zou hetzelfde probleem kunnen zijn. Heb jij het weer up en running?
Nog niet werkend maar beide mogelijke plugins gaan fout.
Ook niet extreem veel tijd in gestoken maar de Solis controll ziet de inverter wel maar daarna houd het op.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:34
klopt het dat de KNMI integratie storingen heeft? De integratie is telkens unavailable (HA 10.6x vanwege modbus gedoe). Ik ben een dagje weg geweest, dus ik heb nergens aan gezeten :)

Een screenshot van de temperatuursensor van het KNMI:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRfHryWPtU-LGOrR9RulGYpPB7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0k4OawSKJlfqotIFnmNt5oqf.png?f=fotoalbum_large

• tcw82
  • Laatst online: 21:31
The-Source schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 18:42:
[...]

Nog niet werkend maar beide mogelijke plugins gaan fout.
Ook niet extreem veel tijd in gestoken maar de Solis controll ziet de inverter wel maar daarna houd het op.
Ah das jammer. Het heeft heel wat moeite gekost om het werkend te krijgen en nu is het overleden, maar pas sinds vrijdag namiddag.

Misschien komt er nog iets uit de bug melding op github.
Pagina: 1 ... 324 ... 349 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.