Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
HA OS Supervised wordt niet meer actief ondersteunt als installatie methode vanaf eind dit jaar, net als Core. https://community.home-as...and-32-bit-systems/893617corsat schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 23:12:
Ik wil graag ipv homeassistant core haos supervised onder vmm op mijn Synology nas draaien, de supervised versie en daarvoor moet ik de .vmdk bestand omzetten naar een .ova bestand maar wellicht kan ik dit omgezette bestand al ergens downloaden want het is allemaal niet eenvoudig om haos op mijn nas te krijgen.wie kan mij op weg helpen hiermee.
Ze gaan enkel HA Docker en HA OS installatie methodes ondersteunen. HA OS zelf zou veel makkelijker moeten zijn op VMM dan Supervised die al langer niet ondersteund wordt op DSM.
[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 12-07-2025 23:39 ]
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Weet niet of je het al eerder had gedeeld, maar wel handig om even aan te geven wat je huidige opzet is en waarom je ervoor hebt gekozen. Dan kan men even proberen mee te denken. Er zijn vele wegen naar Rome en t hangt allemaal af van je situatie.corsat schreef op zondag 13 juli 2025 @ 07:13:
Wat is dan het advies voor homeassistant als ik wil gebruiken inclusief esphome en hacs. Ik heb nu ha core op mijn nas draaien en probeer al een tijdje esphome met lilygo en mijn Marstek batterijen aan de praat te krijgen maar dit insmijt niet gelukt rotunda toe, loop ergens wel een keer vast. Daarom mijn vraag over de supervised versie want daar werkt esphome veel beter mee.
Denk aan hardware, of je al virtualisatie software draait, in hoeverre je nog andere dingen dan HA draait.
Welke NAS heb je en hoeveel RAM heb je erin? Op welke manier heb je HA Core geïnstalleerd? HA Supervised is veel complexer om op te zetten en al helemaal om draaiende te houden met bepaalde updates die je dan handmatig moet doen. Dat is ook een van de redenen dat ze gaan stoppen met de ondersteuning erop, omdat veel gebruikers het draaien die er niet genoeg van snappen.corsat schreef op zondag 13 juli 2025 @ 07:13:
Wat is dan het advies voor homeassistant als ik wil gebruiken inclusief esphome en hacs. Ik heb nu ha core op mijn nas draaien en probeer al een tijdje esphome met lilygo en mijn Marstek batterijen aan de praat te krijgen maar dit insmijt niet gelukt rotunda toe, loop ergens wel een keer vast. Daarom mijn vraag over de supervised versie want daar werkt esphome veel beter mee.
Dus advies is echt of HA Docker of HA OS te draaien. HA Docker is simpeler in setup, maar moet je de Add-Ons die je nodig zou hebben handmatig als extra Docker container toevoegen en koppelen. HA OS is iets complexer in setup, maar in gebruik veel makkelijker.
HACS is op alle versies van HA te installeren, dit is geen Add-On namelijk, het zijn Custom Community integraties.
Als je het echt simpel wilt hebben, kan je beter een HA Green kopen, die draait al vanuit de fabriek HA OS en kan je alles zo installeren.
Ha superviser is niet een bepaalde smaak van HA maar moet naast HA core draaien.corsat schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 23:12:
Ik wil graag ipv homeassistant core haos supervised onder vmm op mijn Synology nas draaien, de supervised versie en daarvoor moet ik de .vmdk bestand omzetten naar een .ova bestand maar wellicht kan ik dit omgezette bestand al ergens downloaden want het is allemaal niet eenvoudig om haos op mijn nas te krijgen.wie kan mij op weg helpen hiermee.
Kijk hier eens voor wat verduidelijking.
https://nachbelichtet.com...ons-hacs-ha-core-and-haos
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Aan mijn KNMI temperatuur weekgrafiek te zien is dit afgelopen woensdag begonnen.oltk schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:42:
klopt het dat de KNMI integratie storingen heeft? De integratie is telkens unavailable (HA 10.6x vanwege modbus gedoe). Ik ben een dagje weg geweest, dus ik heb nergens aan gezeten![]()
Een screenshot van de temperatuursensor van het KNMI:
[Afbeelding]
Ja, bloed-irritant. Lijkt alsof de WeerLive servers (want daar maakt deze integratie gebruik van) regelmatig lege antwoorden stuurt.oltk schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:42:
klopt het dat de KNMI integratie storingen heeft? De integratie is telkens unavailable (HA 10.6x vanwege modbus gedoe). Ik ben een dagje weg geweest, dus ik heb nergens aan gezeten![]()
Een screenshot van de temperatuursensor van het KNMI:
[Afbeelding]
Sometimes you need to plan for coincidence
Heeft er iemand tips voor de troubleshooting?
Ik heb HA OS op Linux op Intel NUC met via USB een SONOF Zigbee dongle 3.0. Een van de zigbee devices (een Ikea spot) heb ik spanningsloos gemaakt en werd daarna weer zichtbaar. Dat zou de oplossing voor alle devices kunnen zijn, maar dat wordt wel veel werk omdat veel is ingebouwd of in de tuin open geschroefd moet om de batterijen eruit te halen. Is er een makkelijkere manier? De reconfigure functie hielp niet.
Het was van de een op de andere dag. Ik heb geen nieuwe devices geïntroduceerd, ook niet op het wifi netwerk. De buren weet ik niet, maar dat zijn pensionado's die hier niet vaak wisselingen in hebben verwacht ik.
@Separator welke software, ZHA? Heb je al de standaard standaard stappen om problemen te voorkomen geprobeerd, zoals je stick niet rechtstreeks in je NUC steken maar met een usb 2.0 verlengkabel?
[ Voor 20% gewijzigd door Gizz op 13-07-2025 10:46 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Aan de stick en de kabel daarvan zal het wel niet liggen dan zouden alle devices offline zijn.
Heb je al eens naar je netwerkmap gekeken en lopen bijvoorbeeld devices die offline zijn via een bepaald Zigbee device?
Als die eruit valt zal alles erachter ook uitvallen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ook al opgemerkt hier dat het weerintegratie niet altijd werkt.. en unavailable komt. Idd irritant.Hmmbob schreef op zondag 13 juli 2025 @ 10:04:
[...]
Ja, bloed-irritant. Lijkt alsof de WeerLive servers (want daar maakt deze integratie gebruik van) regelmatig lege antwoorden stuurt.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
| - id: 'Deurbel snapshot' alias: Deurbel snapshot maken trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.deurbel_bezoeker to: 'on' action: - service: camera.snapshot data: entity_id: camera.deurbel_vloeiend filename: '/config/www/snapshots/deurbel_latest.jpg' mode: single - id: 'Deurbel notificatie smartphone' alias: Deurbel notificatie smartphone trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.deurbel_bezoeker to: 'on' action: - delay: "00:00:01" # korte delay om zeker te zijn dat snapshot klaar is - service: notify.mobile_devices data: message: "Er staat iemand aan de voordeur!" title: Deurbel geactiveerd! data: image: "/local/snapshots/deurbel_latest.jpg" actions: - action: URI title: "Bekijk live" uri: "app://com.mcu.reolink" mode: parallel - id: 'Deurbel TTS' alias: Deurbel TTS op hubs en snapshot cast description: Laat hub praten en cast snapshot trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.deurbel_bezoeker to: "on" condition: - condition: time after: "08:00:00" before: "22:00:00" action: # Volume op hubs instellen - service: media_player.volume_set target: entity_id: - media_player.keuken_2 data: volume_level: 0.5 # TTS op hubs - service: tts.google_cloud_say data: entity_id: - media_player.keuken_2 message: "Er staat iemand aan de voordeur!" # even wachten voor cast (optioneel) - delay: "00:00:01" # korte delay om zeker te zijn dat snapshot klaar is # Cast snapshot naar andere twee hubs - service: media_player.play_media data: media_content_id: "/local/snapshots/deurbel_latest.jpg" media_content_type: image/jpg target: entity_id: - media_player.keuken_2 mode: parallel |
Ik heb mn eufy deurbel de deur uitgegooid en een reolink in de plaats gehangen.
Hiervoor heb ik 3 automations.
De eerste is om een snapshot te maken om in de 2 volgende mee te sturen.
Er is wel iets fout, want het casten van de snapshot naar de hub, gaat precies niet. Enig idee? Want de url blijkt wel te werken met de smartphonenotificatie...
Beginnen met niet dat als yaml gebruiken. Staat veeeeeeel te veel in, allemaal niet nodig. Daarnaast is de standaard network key gebruiken niet handig.Obiter dictum schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:00:
Ik probeer mqtt draaiend te krijgen op mijn HA Green met Sonoff Zigbee dongle.
Ik hebcode:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50data_path: /config/zigbee2mqtt socat: enabled: false master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777 slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5 options: "-d -d" log: false mqtt: base_topic: zigbee2mqtt server: mqtt://localhost user: mqtt password: {...} serial: port: ttyUSB0 adapter: ezsp external_converters: [] devices: devices.yaml groups: groups.yaml homeassistant: true permit_join: false advanced: log_level: warn pan_id: 6754 channel: 11 network_key: - 1 - 3 - 5 - 7 - 9 - 11 - 13 - 15 - 0 - 2 - 4 - 6 - 8 - 10 - 12 - 13 availability_blocklist: [] availability_passlist: [] device_options: {} blocklist: [] passlist: [] queue: {} frontend: port: 8099 experimental: {}
Dit is overgenomen van deze video:
[YouTube: HOW TO - Sonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus in Home Assistant (Flash, Update, Zigbeemqtt & MQTT Broker)]
maar als ik dan de webUI open zie ik dit:
[Afbeelding]
Ik kan daar dus niet de goede Sonoff selecteren... Moet ik in de YAML iets wijzigen?
p.s. ik het de stick niet geflashed, ik begreep dat dat voor MQTT niet nodig zou zijn.
En dat het echte pad van je stick opzoeken in HA (Settings => System => Hardware => All hardware). Daar heb je waarschijnlijk ook een mooie /dev/serial/by-id/[iets].
En welke dongle heb je? De ZBDongle-E of de ZBDongle-P? Eerste is namelijk adapter: ember en tweede adapter: zstack. ezsp is deprecated.
Yaml config die je nodig hebt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| data_path: /config/zigbee2mqtt socat: enabled: false master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777 slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5 options: "-d -d" log: false mqtt: {} serial: port: /dev/serial/by-id/usb-1a86_USB_Serial-if00-port0 adapter: ember |
Alleen adapter path en adapter type aanpassen
Makkelijkste om gewoon het hele script te laten varen. Gewoon een automation met:Niek_ schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:47:
Volgens mij denk ik te moeilijk...
Wil een helper maken (schakelaar) die ervoor zorgt dat als deze op aan is gezet er een druk op een knop wordt uitgevoerd en elke 30 seconden wordt deze knop opnieuw ingedrukt. Dit drukken op de knop moet stoppen als de helper weer op uit staat.
Helper gemaakt
Script gemaakt dat elke 30 seconden op de knop drukt
Automation gemaakt die bij het veranderen van de status van de helper van uit naar aan het script start.
Ik krijg het alleen niet voor elkaar om het script te laten stoppen als de helper van aan naar uit gaat. Iemand een suggestie?
Triggers:
- Helper naar aan
- Elke 30 seconde
Conditions:
- Helper staat aan
Actieons:
- Druk op knop
Maar waar is het voor? Moet extern apparaat wakker gehouden worden ofzo?
Daarnaast, verwarrend genoeg bestaat de Sonoff Zigbee dongle 3.0 niet, want er zijn twee smaken. ZBDongle-E en ZBDongle-P. Welke heb je? En welke firmware draai je?
Je zou Septillion in "Home Assistant - Show je setup" ook kunnen gebruiken om de LTS van de oude naar de nieuwe db over te zetten. Daarvoor:The Executer schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:50:
Nadat ik van de week een mooie NUC op de kop heb weten te tikken (NUC10i5FNK, i510210u) komende van een uitvoering: HP 620 laptop (Ja echt), heb ik hem vandaag geïnstalleerd. Nu zit ik met een dilemma:
De Home Assistant op de laptop is in de loop der tijd... flink gebruikt. Veel integraties die zijn gekomen en zijn gegaan, add-ons, dashboards met zeer uitgebreide configs die ik niet meer gebruik, vervuilde configuration.yaml, themes.yaml van dik 700 regels (wat ik niet tot amper gebruik). Kortom, aardig vervuild.
Nu kan ik natuurlijk een full backup restoren, maar daarmee krijg ik die rotzooi ook allemaal terug en dit wil ik juist vermijden. Hoe zouden jullie dat aanpakken? Ik zou in ieder geval de entities van de omvormer, slimme meter, gasmeter en wat custom dingetjes mee willen nemen. Ik heb in dit topic eens gezien hoe dat gedaan is dacht ik, maar dat was aardig hak en breekwerk wat ik mij herinner.
Jammer genoeg kun je bij het restoren niet kiezen specifieke entities kiezen.
- Eerst zorgen dat de devices waar je LTS voor wilt binnenhalen bekend zijn in nieuwe installatie
- Ze daar exact hetzelfde entity id gebruiken
- Als je entities gebruikt die periodiek resetten, zorgen dat je niet precies de boel overzet tijdens een reset, dan mis je niets.
Zou er eigenlijk een Python scriptje voor moeten maken...
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 13-07-2025 12:43 ]
Nog steeds tevreden met de Screeks?kepler schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:36:
[...]
Hier hebben we nu twee mmwave (Screek) hangen, eentje bij de eettafel en eentje bij de bank/tv. Beide plekken zitten mensen wel eens lang stil om de PIR te 'foppen'. Die mmwave werkt goed, maar heeft wel wat tweaken nodig
Heb momenteel 3 Tuya mmWave ZY-M100 24G in gebruik, maar ik heb het vermoeden dat deze storing veroorzaken in het Zigbee netwerk, zoals uitvallen van devices, schakelaars die vanzelf uitschakelen en dat soort dingen.
De Screeks gaan wel over Wifi, dus ik zou de Tuya's ook 1 op 1 kunnen vervangen door de Wifi variant.
Hoef ik niets aan de inbouw te veranderen.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Ik heb een NAS 916+ en heb daarop HA core geinstalleerd, op vmm. Ik heb nu 6 weken ervaring met HA en heb inmiddels bijan al mijn equipment gekoppeld aan HA en verder heb ik hacs geinstalleerd maar moet nog een dashboard gaan inrichten.Gizz schreef op zondag 13 juli 2025 @ 10:45:
@corsat als je Synology het aan kan zou ik lekker HAOS als VM draaien. Dan heb je makkelijk toegang tot de add-ons, waaronder de ESPHome Builder. Het installeren is simpel; een image downloaden en in een paar schermen van een wizard wat dingen aanklikken. Zie bijvoorbeeld dit stappenplan.
@Separator welke software, ZHA? Heb je al de standaard standaard stappen om problemen te voorkomen geprobeerd, zoals je stick niet rechtstreeks in je NUC steken maar met een usb 2.0 verlengkabel?
Ik heb ook 2 Marstek batterijen en die wil ik graag gaan koppelen met 2 lilgo's en heb hiervoor esphome builder geïnstalleerd maar krijg op geen enkele manier de lilygo's geprogrammeerd of werkend. Wel via een tweaker een bin programma ontvangen en via mijn imac terminal heb ik dat programma op de lilgo geflashed maar daarna houd het ook op. Ik moet wellicht terug naar de basis, HA terug aanzetten en esphome builder opnieuw installeren en dan kijken of ik verder kan komen. Ik dacht via haos supervised mijn lilygo's eenvoudiger werkend te krijgen.
Dank voor deze uitleg en ik wil dus graag HA OS op mijn NAS 916+ installeren want ik ga voor meer bedieningsgemak. De vraag is dus welke versie ik dan op mijn NAS onder VMM moet installeren. Ik heb nu dus het .ova bestand geinstalleerd en de meeste equipments gekoppeld voordat ik vast liep met het koppelen van mijn Marstek batterijen die ik mbv lilygo en esphome wilde gaan connecten.BiG-GuY schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:51:
[...]
Welke NAS heb je en hoeveel RAM heb je erin? Op welke manier heb je HA Core geïnstalleerd? HA Supervised is veel complexer om op te zetten en al helemaal om draaiende te houden met bepaalde updates die je dan handmatig moet doen. Dat is ook een van de redenen dat ze gaan stoppen met de ondersteuning erop, omdat veel gebruikers het draaien die er niet genoeg van snappen.
Dus advies is echt of HA Docker of HA OS te draaien. HA Docker is simpeler in setup, maar moet je de Add-Ons die je nodig zou hebben handmatig als extra Docker container toevoegen en koppelen. HA OS is iets complexer in setup, maar in gebruik veel makkelijker.
HACS is op alle versies van HA te installeren, dit is geen Add-On namelijk, het zijn Custom Community integraties.
Als je het echt simpel wilt hebben, kan je beter een HA Green kopen, die draait al vanuit de fabriek HA OS en kan je alles zo installeren.
Je moet bedenken dat Zigbee een mesh netwerk is en dat elk device binnen het bereik van een Zigbee device met router functionaliteit moet zitten.Separator schreef op zondag 13 juli 2025 @ 11:28:
@Ben(V) @Gizz ZHA inderdaad. En inderdaad vanaf begin al met korte verlengkabel, daar heb ik ook niets aan veranderd. Topologie visualisatie heb ik bekeken, maar de offline devices hebben geen lijntjes. Dus ik weet niet hoe deze verbonden zijn/waren
Verder moet je weten dat Zigbee devices die op batterijen weken nooit routers zijn.
Dus je hebt niet perse het netwerkplaatje van HA nodig, maar je kunt gewoon bedenken of elk device dicht genoeg in de buurt zit van een werkend device dat router is, waarbij muren en dubbel glas het Zigbee signaal sterk dempen.
@Septillion ik heb de V2, als het goed is dan is dat de ZBDongle-E.
ID_USB_MODEL: SONOFF_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_V2
ID_USB_MODEL_ENC: SONOFF\x20Zigbee\x203.0\x20USB\x20Dongle\x20Plus\x20V2
ID_USB_MODEL_ID: 55d4
ID_USB_REVISION: '0442'
Ik kan niet vinden wat de huidige firmware is, maar ik heb hem al twee jaar in gebruik en nooit ge-update. Ik kom er nu achter dat dit ook voor de HA installatie geldt. Beide misschien een goed idee om te updaten, al blijft het dan gek dat het probleem ineens optreedt zonder dat ik wijzigingen heb aangebracht.
EDIT: dit lijkt opgelost. Ik vermoed dat de 01MINIZB (een SONOFF inbouwschakelaar en repeater) het probleem was. Bedacht mij ineens dat ik ipv alles uitbouwen, ook de groepen in de meterkast tijdelijk uit kon schakelen. Dat heeft geholpen. De rest van de devices in met name de tuin waren waarschijnlijk via de 01MINIZB verbonden, waardoor die er ook uit lagen.
[ Voor 19% gewijzigd door Separator op 14-07-2025 10:35 ]
Uiteindelijk lijkt het wel aan de verlengkabel te liggen.
Zonder werkt het perfect
Helaas werkt dit niet. Ik heb de code gekopieerd en boven de title geplakt. Nog steeds vind hij de button card template niet. ook na een herstart niet.Sjoop1985 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:17:
[...]
Had je eerdere post ook gezien, maar vergeten te reageren / gedacht dat iemand anders wel zou antwoorden![]()
Minimalist leunt heel zwaar op de Custom Button Card (die is onderdeel van de dependencies en meegeïnstalleerd via HACS). De Custom Button Card laat toe om card designs op te slaan als "template" die je dan meermaals kunt hergebruiken. Zo hoeft niet ieder design zijn eigen card te hebben, maar is het gewoon dezelfde card met andere modifications. De meeste Minimalist cards zijn onderhuids een Custom Button Card, met andere templates toegepast.
Je ziet dat terug bij de manier warop de card wordt gedefinieerd:
YAML:
1 2 type: custom:button-card template: card_esh_welcome
Die templates zijn (gelukkig gewoon) public.
De code die je quote moet gewoon in de body van je dashboard. Maar de template "card_esh_welcome" is nog nergens gedefinieerd. Die template staat niet op de plek die jij linkte, dat zijn gewoon de overall theme setting voor Minimalist.
De template code staat op de pagina van de card, in jouw geval deze:
https://ui-lovelace-minim.../custom_card_esh_welcome/
En dan helemaal onderaan de pagina, staat een kopje "template code" met daaronder een box/dropdown, waarbij de template code tevoorschijn komt als je er op klikt.
De code in die box moet je dan toevoegen aan de yaml van je dashboard, buiten de "views" key.
YAML:
1 2 3 4 button_card_templates: # paste hier de template code views: # hier de rest van je dashboard met sections, cards, etc.
Ik weet alleen niet of dit dan helemaal goed gaat met de UI Lovelace Minimalist specifieke variabelen en templates, maar dit is in de basis hoe het werkt. Ik gebruikte ooit Minimalist, maar het bracht me niet genoeg, dus ik heb minimalist verwijderd, maar gebruik wel nog sommige van die cards met behulp van Custom Button Card en de template code. Alle verwijzingen naar ""ULM" heb ik eruit gesloopt.
Xiaomi 13T Pro
Grofweg:
-Start -
1) geef waarschuwing voor het geval het een false positive is
- Delay -
2) Geef verschillende optische signalen
- Delay -
3) Geef auditief signaal
- Einde -
Ik zou graag een fysieke knop willen hebben die het alarm kan armen / disarmen, maar óók kan interrupten. Bijvoorbeeld in dit scenario:
1. Alarmsysteem schakelt in op basis van tijdstip (na 23:00 uur, conform automation)
2. Wij komen terug van feestje om 01:00
3. Alarm systeem ziet beweging van ons en gaat aan
4. Wij zien de waarschuwing en optische signalen, drukken op de knop, automation interrupt, voorkomen wordt dat het auditief signaal (sirene) afgaat.
5. Alarm systeem reset zichzelf na 3 minuten.
Zou iets in deze geest mogelijk zijn? Ik lees gemengde berichten over het interrupten van een lopende automation.
[ Voor 6% gewijzigd door Obiter dictum op 13-07-2025 20:46 ]
Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!
Maar persoonlijk zou ik de automation meer event en state machine driven maken. En dus voor de stappen 1 t/m 3 losse triggers toevoegen.
Kan je de automation eens delen?
Tuurlijk! Ik ga eens lezen wat events en state machines zijn haha.Septillion schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:11:
@Obiter dictum Op zich mogelijk als je dan maar vaak de interrupt checkt (of die parallel een helper laat schekalen).
Maar persoonlijk zou ik de automation meer event en state machine driven maken. En dus voor de stappen 1 t/m 3 losse triggers toevoegen.
Kan je de automation eens delen?
Komt die YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
| alias: Alarm system is ttriggered description: "" triggers: - type: occupied device_id: 600c08c0adaea19428dc5dee7ed7c7ab entity_id: 269b447c10d787056278bd7217d5cb4c domain: binary_sensor trigger: device for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 - type: occupied device_id: f9ded7caf56c6c99c5ab3a9d16a43f38 entity_id: a5e966da291a6b7027151666c1e8998b domain: binary_sensor trigger: device for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 conditions: - condition: time after: "23:45:00" before: "06:30:00" actions: - action: notify.mobile_app_iPhone metadata: {} data: title: "!! LIVING ROOM ALARM !!" message: "Phase 1: Lights activated" - action: light.turn_on metadata: {} data: rgb_color: - 255 - 0 - 0 brightness_pct: 100 target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_off metadata: {} data: {} target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_on metadata: {} data: rgb_color: - 255 - 0 - 0 brightness_pct: 100 target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_off metadata: {} data: transition: 1 target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_on metadata: {} data: rgb_color: - 255 - 0 - 0 brightness_pct: 100 target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_off metadata: {} data: {} target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_on metadata: {} data: rgb_color: - 255 - 0 - 0 brightness_pct: 100 target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_off metadata: {} data: transition: 1 target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_on metadata: {} data: rgb_color: - 255 - 0 - 0 brightness_pct: 100 target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_off metadata: {} data: {} target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_on metadata: {} data: rgb_color: - 255 - 0 - 0 brightness_pct: 100 target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 20 milliseconds: 0 - alias: "!! ACTIVATE SIREN !! 1 sec" data: topic: zigbee2mqtt/Heiman Smart Siren/set payload: "{\"warning\": {\"duration\":1, \"mode\":\"emergency\", \"strobe\":false}}" action: mqtt.publish - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 5 milliseconds: 0 - alias: "!! ACTIVATE SIREN !! 20 seconds" data: topic: zigbee2mqtt/Heiman Smart Siren/set payload: "{\"warning\": {\"duration\":20, \"mode\":\"emergency\", \"strobe\":false}}" action: mqtt.publish - action: notify.mobile_app_iPhone metadata: {} data: title: "!! LIVING ROOM ALARM !!" message: "Phase 2: Siren activated" - delay: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 milliseconds: 0 - action: notify.mobile_app_iPhone metadata: {} data: title: "!! LIVING ROOM ALARM !!" message: "Phase 3: Cycle completed. Status has been reset. " - action: light.turn_off metadata: {} data: {} target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 mode: single |
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!
- Aanmaken back-up lukte niet. Spontaan maakte hij er een automatische back-up van. Pas daarna kon ik een handmatige back-up maken.
- Melding dat de handmatige back-up klaar is... Bestand nergens te vinden.
- Nogmaals nieuwe back-up gemaakt. Deze gaat goed.
- Back-up downloaden via Ubuntu Live op de nieuwe NUC: Download faalt telkens.
- Firefox op Linux Live ingesteld dat hij moet vragen waar hij de bestanden tijdens het downloaden heen moet zetten. Vervolgens verwezen naar een 1TB laptopschijf op USB. Download faalt.
- Ubuntu op oude laptop gestart, handmatig bestand gekopieerd. Partitie unmount, disk afgekoppeld.
- Schijf aan de werklaptop: Ziet wel een primaire partitie, geen indeling oid. Kan er niets mee behalve partitie weggooien.
- Schijf aan de HTPC-NUC: Zelfde verhaal.
- Schijf aan de Samsung S23+: Zelfde soort verhaal.
- Bestand downloaden via laptop. Gaat het uploaden niet goed. Hij is 15 minuten bezig geweest, maar veel deed hij niet. 100kb/s verzenden was de max vanaf de werklaptop, dat schiet niet op.
- Bestand downloaden via de telefoon. Wil hem uploaden, blijkt mijn telefoon er een .bin van gemaakt te hebben.
- Bestand hernoemd, opnieuw proberen, back-up manager busy.
- NUC gereboot, opnieuw proberen, unknown error.
En aangezien HA bij default niets met USB sticks doet, ook geen mogelijkheid om een schijf aan de nuc te hangen en rechtstreeks te kopieren vanaf de schijf.
Iemand nog een gouden tip?
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Als je Home Assistant OS wenst te installeren moet je altijd wel een clean install doen en daarna je back-up restoren.
[ Voor 37% gewijzigd door MXMan op 13-07-2025 22:09 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
| sequence: - if: - condition: template value_template: "{{ start != false }}" then: - action: notify.mobile_app_iPhone metadata: {} data: title: "!! LIVING ROOM ALARM !!" message: "Phase 1: Lights activated" - action: light.turn_on metadata: {} data: rgb_color: - 255 - 0 - 0 brightness_pct: 100 target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_off metadata: {} data: {} target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_on metadata: {} data: rgb_color: - 255 - 0 - 0 brightness_pct: 100 target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_off metadata: {} data: transition: 1 target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_on metadata: {} data: rgb_color: - 255 - 0 - 0 brightness_pct: 100 target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_off metadata: {} data: {} target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_on metadata: {} data: rgb_color: - 255 - 0 - 0 brightness_pct: 100 target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_off metadata: {} data: transition: 1 target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_on metadata: {} data: rgb_color: - 255 - 0 - 0 brightness_pct: 100 target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_off metadata: {} data: {} target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_on metadata: {} data: rgb_color: - 255 - 0 - 0 brightness_pct: 100 target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 20 milliseconds: 0 - alias: "!! ACTIVATE SIREN !! 1 sec" data: topic: zigbee2mqtt/Heiman Smart Siren/set payload: "{\"warning\": {\"duration\":1, \"mode\":\"emergency\", \"strobe\":false}}" action: mqtt.publish - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 5 milliseconds: 0 - alias: "!! ACTIVATE SIREN !! 20 seconds" data: topic: zigbee2mqtt/Heiman Smart Siren/set payload: "{\"warning\": {\"duration\":20, \"mode\":\"emergency\", \"strobe\":false}}" action: mqtt.publish - action: notify.mobile_app_iPhone metadata: {} data: title: "!! LIVING ROOM ALARM !!" message: "Phase 2: Siren activated" - delay: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 milliseconds: 0 - action: notify.mobile_app_iPhone metadata: {} data: title: "!! LIVING ROOM ALARM !!" message: "Phase 3: Cycle completed. Status has been reset. " - action: light.turn_off metadata: {} data: {} target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 fields: start: selector: boolean: {} name: Start default: true required: true description: True/on to start, false/off to reset mode: restart alias: Obiter dictum Alarm description: "" |
En dan een automation om te starten of stoppen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
| alias: Obiter dictum Alarm description: "" triggers: - type: occupied device_id: 600c08c0adaea19428dc5dee7ed7c7ab entity_id: 269b447c10d787056278bd7217d5cb4c domain: binary_sensor trigger: device id: trigger for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 - type: occupied device_id: f9ded7caf56c6c99c5ab3a9d16a43f38 entity_id: a5e966da291a6b7027151666c1e8998b domain: binary_sensor trigger: device id: trigger for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 - trigger: state entity_id: - input_button.obiter_dictum id: reset alias: Disarm buttn pressed conditions: [] actions: - if: - condition: trigger id: - trigger - condition: time after: "23:45:00" before: "06:30:00" - condition: state entity_id: script.obiter_dictum_alarm attribute: current state: "0" alias: Alarm script is not running then: - action: script.turn_on metadata: {} target: entity_id: script.obiter_dictum_alarm data: variables: start: true alias: Turn on alarm but continue automation else: - action: script.obiter_dictum_alarm metadata: {} data: start: false alias: >- Stop alarm script (as stopping takes no time we can wait and thus call script directly) mode: single |
Downloaden naar de PC is inmiddels klaar. Probleem zit hem nu in het uploaden wat niet lijkt te lukken. En restoren van de backup bij een nieuwe install kan zo te zien alleen maar door te uploaden of uit de HA cloud, verder geen mogelijkheden.MXMan schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:06:
@The Executer Doe een backup naar Google drive via native optie of add-on of een andere cloud dienst👍 Of download de backup via Filebrowser naar jouw PC.
[ Voor 4% gewijzigd door MXMan op 13-07-2025 22:12 ]
Je kunt toch gewoon de backup uploaden? Eventueel eerst een keer HA gewoon starten en "instellen" met niets. En als het draait een restore doen.
Ga je van dezelfde HA versie naar dezelfde HA versie?
Er zijn wat problemen geweest begreep ik, maar ik heb dit weekend de update naar 2.1.3 gedaan en eigenlijk is er niks wezenlijks veranderd uiteindelijk.oltk schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:57:
[...]
Wil jij jouw ervaringen door geven zodra je de update hebt gedaan? Ik kijk ook als een kat met watervrees naar de update. Vorige week heb ik de update gedraaid en daarna meteen de nieuwe core 7.1 (dan pak ik meteen de noodzakelijke restart mee). Solaredge werkte niet meer. Geen idee. Ik heb maar een VM backup teruggezet.
Voordat ik dit nog een keer doe wil ik wel weten hoe ik de update goed doe
Het nieuwe device heet ook gewoon solaredge_modbus en het veld "Model" is alleen gevuld nu. Dus de waarschuwing is m.i. achteraf ietwat overdreven gebleken.
Rail Away!
Geeft 'ie in de foutmelding specifiek aan welke template hij mist? Want het kan zijn dat er meerdere templates zijn waar die card van afhankelijk is.Btje schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:58:
[...]
Helaas werkt dit niet. Ik heb de code gekopieerd en boven de title geplakt. Nog steeds vind hij de button card template niet. ook na een herstart niet.
Dat klopt, dat deed ik ook. Maar, de upload deed dus praktisch niets.MXMan schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:11:
@The Executer Je kan toch het bestand uploaden naar de clean install via dezelfde pc waar je het bestand hebt gedownload? Probeer nog eens een clean install te doen van je installatie of gewoon een reboot. Wie weet of het helpt.
Ik heb de NUC klaargemaakt met een Ubuntu live stick (zoals de handleiding ook voorschrijft eigenlijk). Oftewel, image downloaden, met Ubuntu live via Disks restoren. Daarna kun je booten. Maar ik moest eerst de back-up van de oude laptop af zien te krijgen. Aangezien ik toch die Ubuntu had liggen, via die weg gedaan aangezien die met de partities van HA omweg kan.Septillion schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:11:
@The Executer Wat probeer je allemaal te doen met Ubuntu Live dan?
Je kunt toch gewoon de backup uploaden? Eventueel eerst een keer HA gewoon starten en "instellen" met niets. En als het draait een restore doen.
Ga je van dezelfde HA versie naar dezelfde HA versie?
En idd van dezelfde naar dezelfde HA versie, in dit geval beide v16.
Inmiddels draait de restore nu. Mijn PC boven opgestart, back-up van de oude laptop gedownload, nieuwe NUC rebooten omdat de restoremanager busy was. File geüpload, binnen 5 seconden had ik een scherm wat ik wilde restoren.
Oke, blijkbaar was de restore 21 minuten terug al klaar. Alleen, de nieuwe install benader je via http, terwijl mijn oude install op https draait. Pagina geladen, zie ik een melding dat er 21 minuten terug een foute inlog is geweest. Lekker dan, weer voor niks zitten wachten
[ Voor 8% gewijzigd door The Executer op 13-07-2025 22:45 ]
Cool, ik ga kijken of ik dit kan laten werken!Septillion schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:07:
@Obiter dictum Alle delays maken het voor mij wel een beetje mehhh. Maar makkelijke optie zou zijn om alarm naar een script te stoppen die je kan restarten:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 sequence: - if: - condition: template value_template: "{{ start != false }}" then: - action: notify.mobile_app_iPhone metadata: {} data: title: "!! LIVING ROOM ALARM !!" message: "Phase 1: Lights activated" - action: light.turn_on metadata: {} data: rgb_color: - 255 - 0 - 0 brightness_pct: 100 target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_off metadata: {} data: {} target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_on metadata: {} data: rgb_color: - 255 - 0 - 0 brightness_pct: 100 target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_off metadata: {} data: transition: 1 target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_on metadata: {} data: rgb_color: - 255 - 0 - 0 brightness_pct: 100 target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_off metadata: {} data: {} target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_on metadata: {} data: rgb_color: - 255 - 0 - 0 brightness_pct: 100 target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_off metadata: {} data: transition: 1 target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_on metadata: {} data: rgb_color: - 255 - 0 - 0 brightness_pct: 100 target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_off metadata: {} data: {} target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: light.turn_on metadata: {} data: rgb_color: - 255 - 0 - 0 brightness_pct: 100 target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 20 milliseconds: 0 - alias: "!! ACTIVATE SIREN !! 1 sec" data: topic: zigbee2mqtt/Heiman Smart Siren/set payload: "{\"warning\": {\"duration\":1, \"mode\":\"emergency\", \"strobe\":false}}" action: mqtt.publish - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 5 milliseconds: 0 - alias: "!! ACTIVATE SIREN !! 20 seconds" data: topic: zigbee2mqtt/Heiman Smart Siren/set payload: "{\"warning\": {\"duration\":20, \"mode\":\"emergency\", \"strobe\":false}}" action: mqtt.publish - action: notify.mobile_app_iPhone metadata: {} data: title: "!! LIVING ROOM ALARM !!" message: "Phase 2: Siren activated" - delay: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 milliseconds: 0 - action: notify.mobile_app_iPhone metadata: {} data: title: "!! LIVING ROOM ALARM !!" message: "Phase 3: Cycle completed. Status has been reset. " - action: light.turn_off metadata: {} data: {} target: device_id: 7313c8d46d1db8672c477f8ef77336b2 fields: start: selector: boolean: {} name: Start default: true required: true description: True/on to start, false/off to reset mode: restart alias: Obiter dictum Alarm description: ""
En dan een automation om te starten of stoppen:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 alias: Obiter dictum Alarm description: "" triggers: - type: occupied device_id: 600c08c0adaea19428dc5dee7ed7c7ab entity_id: 269b447c10d787056278bd7217d5cb4c domain: binary_sensor trigger: device id: trigger for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 - type: occupied device_id: f9ded7caf56c6c99c5ab3a9d16a43f38 entity_id: a5e966da291a6b7027151666c1e8998b domain: binary_sensor trigger: device id: trigger for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 - trigger: state entity_id: - input_button.obiter_dictum id: reset alias: Disarm buttn pressed conditions: [] actions: - if: - condition: trigger id: - trigger - condition: time after: "23:45:00" before: "06:30:00" - condition: state entity_id: script.obiter_dictum_alarm attribute: current state: "0" alias: Alarm script is not running then: - action: script.turn_on metadata: {} target: entity_id: script.obiter_dictum_alarm data: variables: start: true alias: Turn on alarm but continue automation else: - action: script.obiter_dictum_alarm metadata: {} data: start: false alias: >- Stop alarm script (as stopping takes no time we can wait and thus call script directly) mode: single
Wat is het nadeel dat je ziet aan delays?
Maar in dit geval valt dat denk ik dus wel mee gezien je waarschijnlijk toch niet aan het klooien bent als je alarm gaat
Lekker mezelf quoten... de buurman meldt net dat zijn integratie weer lijkt te werken.tcw82 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:43:
[...]
Ah das jammer. Het heeft heel wat moeite gekost om het werkend te krijgen en nu is het overleden, maar pas sinds vrijdag namiddag.
Misschien komt er nog iets uit de bug melding op github.
Op dit moment heb ik niet de mogelijkheid dat voor mezelf te controleren, als dit weer werkt wordt ik daar stiekem wel blij van, maar ook wat ongerust ergens gaat er op de achtergrond toch iets mis.
over een uurtje of 5 weet ik meer.
En het antwoord is. Dat het niet werkt. Bij hem niet en bij mij niet. Helaas
[ Voor 5% gewijzigd door tcw82 op 14-07-2025 11:38 ]
Het volgende meld hij:Sjoop1985 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:29:
[...]
Geeft 'ie in de foutmelding specifiek aan welke template hij mist? Want het kan zijn dat er meerdere templates zijn waar die card van afhankelijk is.
Configuratiefout
Button-card template 'card_esh_welcome' is missing!
Xiaomi 13T Pro
Net rond het tijdstip lijkt de switch (een Sonoff) een paar tellen van de WiFi geweest te zijn (te zien in de logs mijn Unifi controller). Dit lijkt erop alsof het commando maar eenmalig verstuurd wordt, en er dus niet gecheckt wordt op een eventuele bevestiging c.q. terugkoppeling?tjanssen schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:44:
Ik heb net iets raars met Node Red mee gemaakt. Mijn tuin sproeier zou om 20:46 uitgeschakeld moeten zijn, de text onder de desbetreffde node laat ook zien "switch.turn_off called at: July 13, 20:46". In Home Assistant zelf is dit niet te zien, ik zie enkel het inschakel event in het logboek. Gelukkig kwam ik hier net zelf achter, anders was mijn achtertuin morgen een modderpoel geweest. Heeft iemand dit ook meegemaakt? De flow zelf draait al 3 jaar zonder problemen, alles draait op de laatste versie.
Je zou er in je automation wel rekening mee kunnen houden als het kritisch is zoals hier. Bijvoorbeeld door te checken of device offline is. Of zelfs door te checken of de state inderdaad correct blijft. En anders een notificatie sturen.
[ Voor 118% gewijzigd door Septillion op 14-07-2025 09:17 ]
Ik draai HA in proxmox daaraan heb ik een Connect ZBT-1 aan hangen
Netwerk ingesteld dat ipv6 wordt gebruikt maar krijg met meerdere apparaten niet aan de gang
Iemand enig idee wat hier niet kan kloppen?
Dit is de log van de border router
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| ----------------------------------------------------------- Add-on: OpenThread Border Router OpenThread Border Router add-on ----------------------------------------------------------- Add-on version: 2.13.0 You are running the latest version of this add-on. System: Home Assistant OS 16.0 (amd64 / qemux86-64) Home Assistant Core: 2025.7.1 Home Assistant Supervisor: 2025.07.1 ----------------------------------------------------------- Please, share the above information when looking for help or support in, e.g., GitHub, forums or the Discord chat. ----------------------------------------------------------- s6-rc: info: service banner successfully started s6-rc: info: service universal-silabs-flasher: starting [11:06:46] INFO: Checking /dev/ttyUSB0 identifying Home Assistant Connect ZBT-1 from Nabu Casa. [11:06:46] INFO: Starting universal-silabs-flasher with /dev/ttyUSB0 2025-07-13 11:06:46.962 homeassistant universal_silabs_flasher.flash INFO Extracted GBL metadata: NabuCasaMetadata(metadata_version=2, sdk_version='4.4.4', ezsp_version=None, ot_rcp_version='SL-OPENTHREAD/2.4.4.0_GitHub-7074a43e4' (2.4.4.0), cpc_version=None, fw_type=<FirmwareImageType.OPENTHREAD_RCP: 'openthread_rcp'>, fw_variant=None, baudrate=460800) 2025-07-13 11:06:46.962 homeassistant universal_silabs_flasher.flasher INFO Probing ApplicationType.GECKO_BOOTLOADER at 115200 baud 2025-07-13 11:06:48.975 homeassistant universal_silabs_flasher.flasher INFO Probing ApplicationType.SPINEL at 460800 baud 2025-07-13 11:06:50.092 homeassistant universal_silabs_flasher.flasher INFO Detected ApplicationType.SPINEL, version 'SL-OPENTHREAD/2.4.4.0_GitHub-7074a43e4' (2.4.4.0) at 460800 baudrate (bootloader baudrate None) 2025-07-13 11:06:50.092 homeassistant universal_silabs_flasher.flash INFO Firmware version 'SL-OPENTHREAD/2.4.4.0_GitHub-7074a43e4' (2.4.4.0) is flashed, not re-installing s6-rc: info: service universal-silabs-flasher successfully started s6-rc: info: service otbr-agent: starting [11:06:50] INFO: Setup OTBR firewall... [11:06:50] INFO: Starting otbr-agent... 49d.17:10:20.767 [C] P-SpinelDrive-: Software reset co-processor successfully 00:00:00.089 [W] P-Netif-------: Failed to process request#2: No such process 00:00:00.090 [W] P-Netif-------: Failed to process request#6: No such process s6-rc: info: service otbr-agent successfully started s6-rc: info: service otbr-agent-configure: starting Done s6-rc: info: service otbr-agent-configure successfully started s6-rc: info: service otbr-agent-rest-discovery: starting [11:06:51] INFO: Successfully sent discovery information to Home Assistant. s6-rc: info: service otbr-agent-rest-discovery successfully started s6-rc: info: service legacy-services: starting s6-rc: info: service legacy-services successfully started 00:00:39.021 [W] DuaManager----: Failed to perform next registration: NotFound |
Als alternatief voor een notificatie (die je wellicht pas de volgende optie ziet) zou ik eerder kijken naar een "delay / retry optie" of op dat moment een automatisering triggeren die wacht tot het device weer online is (al dan niet icm notificatie).Septillion schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:15:
@tjanssen Dat klopt. HA gaat een state niet forceren. Daar er ook wel devices zijn die een state change soms blokkeren.
Je zou er in je automation wel rekening mee kunnen houden als het kritisch is zoals hier. Bijvoorbeeld door te checken of device offline is. Of zelfs door te checken of de state inderdaad correct blijft. En anders een notificatie sturen.
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Vreemd, met deze YAML: https://pastebin.com/FgcgPeJm komt de kaart bij mij gewoon tevoorschijn. (let op, dit is een YAML voor een heel dashboard, dus ff in een leeg dashboard plakken). Hij geeft wel nog wat andere config errors, maar ik zie de kaart wel.Btje schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:36:
[...]
Het volgende meld hij:
Configuratiefout
Button-card template 'card_esh_welcome' is missing!
De config errors die bij mij overblijven zullen ook wel weer "templates" zijn, die elders in de code van Minimalist staan. Daarom hou ik niet van UI Lovelace Minimalist, het is een wirwar van naar elkaar verwijzende card templates en JS code, sommige zijn kaartspecifiek, sommige zijn global. Dat maakt het een nachtmerrie als je een card wilt gebruiken buiten het dedicated "minimalist dashboard".
Daarom ben ik op een gegeven moment gewoon zelf zulke templates gaan maken (met creatief copy pasten vanuit de templates van Minimalist), zodat ik zelf precies weet welke "dependencies" ik heb.
Ja, ik zie het ook al een paar dagen en daar lijkt het inderdaad op.Hmmbob schreef op zondag 13 juli 2025 @ 10:04:
[...]
Ja, bloed-irritant. Lijkt alsof de WeerLive servers (want daar maakt deze integratie gebruik van) regelmatig lege antwoorden stuurt.
Ik heb ondertussen wel een nieuwe datalogger (S2-WL-ST) besteld die geschikt moet zijn met het solis control integration. Aangezien ik ook bijna mijn thuisaccu werkend heb zal dat ook veel interessanter worden om toe te passen.tcw82 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:43:
[...]
Ah das jammer. Het heeft heel wat moeite gekost om het werkend te krijgen en nu is het overleden, maar pas sinds vrijdag namiddag.
Misschien komt er nog iets uit de bug melding op github.
Of dit de werkelijke reden is dat de andere standaard integratie er mee gestopt is... wellicht maar lastig te traceren.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Ik heb deze ochtend een update kunnen uitvoeren en draai nu op HA OS versie 16 dus de eerste stap is gezet.Septillion schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:32:
@corsat Als je gewoon het officiële .ova bestand van HA gebruikt dan heb je HA OS. Te verifiëren door naar Settings => About te gaan. Daar zie je dan "Installation method: Home Assistant OS".
De meest recente update heeft de meeste entiteiten weer available gemaakt, alleen kan ik nog altijd niks bedienen. Die entiteiten zijn nog altijd unavailable of gewoon weg missingThe-Source schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:22:
[...]
Ik heb ondertussen wel een nieuwe datalogger (S2-WL-ST) besteld die geschikt moet zijn met het solis control integration. Aangezien ik ook bijna mijn thuisaccu werkend heb zal dat ook veel interessanter worden om toe te passen.
Of dit de werkelijke reden is dat de andere standaard integratie er mee gestopt is... wellicht maar lastig te traceren.
Hij is er na 90min pff haha
[ Voor 7% gewijzigd door Rouwette op 14-07-2025 22:52 ]
https://www.rouwette.com/
Maar de update heeft van alles gesloopt. Z2M werkt niet meer, de info en about-pagina zijn stuk en geven een 'error while loading page' ...
1
2
3
4
5
6
7
| [2025-07-14 23:41:58] info: zh:zstack:znp: Skip bootloader for CC2652/CC1352 [2025-07-14 23:41:58] error: z2m: Error while starting zigbee-herdsman [2025-07-14 23:41:58] error: z2m: Failed to start zigbee-herdsman [2025-07-14 23:41:58] error: z2m: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start_crashes-runtime.html for possible solutions [2025-07-14 23:41:58] error: z2m: Exiting... [2025-07-14 23:41:58] error: z2m: Error: Error: Not supported, cannot set [2025-07-14 23:41:58] info: zh:zstack:znp: Port closed |
Edit: 3 reboots verder doen die pagina's het weer. Nu z2m nog aan de praat zien te krijgen.
Edit 2: en tuurlijk doet die het nu ook...
[ Voor 7% gewijzigd door The Executer op 15-07-2025 00:02 ]
https://www.rouwette.com/
This too shall pass
JaSharky schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:04:
Sinds een week of zo moet ik elke paar dagen opnieuw mijn Tado-integratie laten authenticeren. Meer mensen hier last van?
https://github.com/home-assistant/core/issues/142169
Dank voor de waarschuwing. Ik heb weer wat te doen dit weekendRouwette schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:31:
Mijn Nuc was doorgebrand (denk door te veel stof...) mja nu een nieuwe nuc en bezig met de backup terug zetten 2.2 GB... nu al meer dan een uur aan het draaien.. hoeland zou dit kunnen gaan duren?
Hij is er na 90min pff haha
Bedankt! Gezien het aantal grote likes op je post is het misschien een goed idee om hiervoor ook een voorbeeld op GitHub te zetten.TheFes schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:41:
[...]
Ja, door lowest=false mee te geven
https://github.com/TheFes...west-boolean-default-true
Het mooie van Open Source is dat je die verbetering zelf op zijn repo kan indienenwouter.N schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:40:
[...]
Bedankt! Gezien het aantal grote likes op je post is het misschien een goed idee om hiervoor ook een voorbeeld op GitHub te zetten.
Dit is enige tijd geleden erin geslopen.
/f/image/7QDIkLhN8ItZoadoNje2K3Bf.png?f=fotoalbum_large)
Dit betreft de volgende sensor van mijn Enphase Envoy-S Metered
:strip_exif()/f/image/Pd0NBEwEWSOuFJM6YXrKesP9.png?f=user_large)
Wanneer ik in Enphase Manager kijk, staat daar gewoon de juiste waarde. Dus het lijkt erop dat HA het verkeerd interpreteert.
:strip_exif()/f/image/R6HCbqbYJaBwrLAgg7nwoZcw.png?f=user_large)
In PVOutput gaat ie dan ook op een bepaald moment heel raar doen. Terwijl dit zich aan het eind van de dag dáár in ieder geval wel rechttrekt.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
En via welke integratie krijg je deze sensor?
Overigens is je power flow ook heel raar.
Septillion schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:55:
@Rivanov Kan je hem eens in de Dev Tools => States bekijken?
En via welke integratie krijg je deze sensor?
Overigens is je power flow ook heel raar.
/f/image/HHeZqb6HYE40bxrtbYAdzHvF.png?f=fotoalbum_large)
Deze komt van Envoy Installer van vincentwolsink.
https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Anyhow, weergegeven waarde oop je dashboard is dus echt de entity waarde. Dus als die niet klopt is er een probleem met de (custom) integratie. Dan zou je daar een bug report aan kunnen maken.
Daar lijkt het wel op:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Envoy xxx Today's Energy Consumption sensor.envoy_xxx_today_s_energy_consumption Wh Envoy xxx Today's Energy Consumption L1 sensor.envoy_xxx_today_s_energy_consumption_l1 Wh Envoy xxx Today's Energy Consumption L2 sensor.envoy_xxx_today_s_energy_consumption_l2 Wh Envoy xxx Today's Energy Consumption L3 sensor.envoy_xxx_today_s_energy_consumption_l3 Wh Envoy xxx Today's Energy Production sensor.envoy_xxx_today_s_energy_production Wh Envoy xxx Today's Energy Production L1 sensor.envoy_xxx_today_s_energy_production_l1 Wh Envoy xxx Today's Energy Production L2 sensor.envoy_xxx_today_s_energy_production_l2 Wh Envoy xxx Today's Energy Production L3 sensor.envoy_xxx_today_s_energy_production_l3 Wh |
Verder eens met @Septillion dat er wel meer mis lijkt. Je huis vraagt een vermogen van 0W, terwijl je raceroom 25W trekt? En je panelen wekken vandaag midden op deze zonnige dag echt maar 79W op én je bent met 2.7KW uit een thuisaccu aan het terugleveren aan het net?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Maar dan klopt het nog niet. Want m'n "echte" consumptie is 4,5 kWh.Septillion schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:19:
@Rivanov Zou het kunnen dat het Wh moet zijn ipv kWh?
Anyhow, weergegeven waarde oop je dashboard is dus echt de entity waarde. Dus als die niet klopt is er een probleem met de (custom) integratie. Dan zou je daar een bug report aan kunnen maken.
Dus hoe kan die 151 dan verklaart worden?
Voor energy dashboard inderdaad aan te raden om lifetime sensor te gebruiken. Voor eigen dashboard met een "Vandaag" overview natuurlijk prima om een day sensor te gebruiken.
Op het Energy Dashboard gaat ook alles goed. Daar wordt het netjes getoond. Het is enkel de "dagelijkse" entity die het foutief weergeeft.Septillion schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:26:
@Rivanov Als je zeker bent dat de 4,5kWh wel correct is dan rest je niets anders dan een bug report te maken bij de integratie. Dit is nu eenmaal het getal dat HA door krijgt.
Voor energy dashboard inderdaad aan te raden om lifetime sensor te gebruiken. Voor eigen dashboard met een "Vandaag" overview natuurlijk prima om een day sensor te gebruiken.
Heb ChatGPT even geraadpleegd en die adviseert om een utility_meter aan te maken in configuration.yaml en deze op cycle:daily te zetten.
1
2
3
4
5
| utility_meter:
envoy_verbruik_dagelijks:
source: sensor.envoy_lifetime_energy_consumption
cycle: daily
name: "Dagelijks verbruik (Envoy)" |
ik heb een quooker die om de x minuten een spike van 3000 watt geeft.
nu heb ik sinds een paar dagen een thuisbatterij die slim ingeregeld staat op mijn p1 meter. (een sensor in home assistant)
voor de regeling van de batterij niet echt nice.
Vroeg me af of jullie de quooker middels een slimme stekker wat energie zuiniger hebben gekregen. denk dat hij namelijk echt niet altijd aan hoeft en best poses uit kan, en wellicht op basis van warmwater verbruik.
Is het slim om een template te maken waarbij ik p1 - quooker spikes bereken?
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Daar is een topic over:
Quooker en boilers stroombesparing
Mogelijk heb je er wél lol van als je na de uitschakeling de 'piek' kan opvangen met de batterij.
Er is volgens mij een topic specifiek over dit onderwerp.remcoXP schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:51:
ik heb een vraag en ben benieuwd wat jullie daarvan denken.
ik heb een quooker die om de x minuten een spike van 3000 watt geeft.
nu heb ik sinds een paar dagen een thuisbatterij die slim ingeregeld staat op mijn p1 meter. (een sensor in home assistant)
voor de regeling van de batterij niet echt nice.
Vroeg me af of jullie de quooker middels een slimme stekker wat energie zuiniger hebben gekregen. denk dat hij namelijk echt niet altijd aan hoeft en best poses uit kan, en wellicht op basis van warmwater verbruik.
Is het slim om een template te maken waarbij ik p1 - quooker spikes bereken?
Over het algemeen loont het niet om hem helemaal uit te zetten. Omdat het dan langer duurt voor hij weer warm wordt en je dus een langere tijd het verwarmings element aan hebt en meer bursts zal krijgen. Ook zal het niet bevorderlijk zijn voor de interne electronica om steeds het stroom eraf te gooien.
Thanx, nu zijn idd de knoppen zichtbaar. Er blijven drie fouten over zie ik. Hoe bekijk ik waar dit vandaan komt?Sjoop1985 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:05:
[...]
Vreemd, met deze YAML: https://pastebin.com/FgcgPeJm komt de kaart bij mij gewoon tevoorschijn. (let op, dit is een YAML voor een heel dashboard, dus ff in een leeg dashboard plakken). Hij geeft wel nog wat andere config errors, maar ik zie de kaart wel.
De config errors die bij mij overblijven zullen ook wel weer "templates" zijn, die elders in de code van Minimalist staan. Daarom hou ik niet van UI Lovelace Minimalist, het is een wirwar van naar elkaar verwijzende card templates en JS code, sommige zijn kaartspecifiek, sommige zijn global. Dat maakt het een nachtmerrie als je een card wilt gebruiken buiten het dedicated "minimalist dashboard".
Daarom ben ik op een gegeven moment gewoon zelf zulke templates gaan maken (met creatief copy pasten vanuit de templates van Minimalist), zodat ik zelf precies weet welke "dependencies" ik heb.
Xiaomi 13T Pro
Wel 3 commando's uitgevoerd en nu werkt het weer. Iets met netwerk verbinding wat gesloopt wordt.
network update eth0 --ipv4-method auto
network update eth0 --ipv6-method auto
network reload
network info
Die 2e is alleen als je ipv6 gebruikt, wat ik niet doe. Na omschakelen naar V16 installatie lijkt het weer normaal te werken.
We hebben een Itho warmtepomp die ik uitlees. Deze heeft netjes een verbruik opgesplitst in Cooling, Heating, Standby en Water verwarmen. Echter is deze data alleen in hele kWh te krijgen. Dus elke zoveel uur komt er opeens een kWh bij. Ik zou graag deze willen verdelen over de voorgaande uren. Is er een sensor te maken die dat kan?
Het hoeft niet heel precies tussen de 2 punten als dat teveel gedoe is. 1 kWh / afgelopen X uur, is ook goed genoeg.
Het ziet er nu zo uit:
Achteraf corrigeren lijkt me lastig. Voorspellen is misschien makkelijker:RuudBurger schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:55:
Ik ben bezig met de energy monitor op orde te krijgen en nu heb ik de volgende vraag:
We hebben een Itho warmtepomp die ik uitlees. Deze heeft netjes een verbruik opgesplitst in Cooling, Heating, Standby en Water verwarmen. Echter is deze data alleen in hele kWh te krijgen. Dus elke zoveel uur komt er opeens een kWh bij. Ik zou graag deze willen verdelen over de voorgaande uren. Is er een sensor te maken die dat kan?
Het hoeft niet heel precies tussen de 2 punten als dat teveel gedoe is. 1 kWh / afgelopen X uur, is ook goed genoeg.
Het ziet er nu zo uit:
[Afbeelding]
Maak een utility meter aan die de totaal van de afgelopen dag optelt (in kWh), gebruik dan in een automation om 23:59 uur die dat getal in een input_number set (bijv. 12kWh / 24uur = 500W). die number laadt je in een template sensor, en daar maak je dan weer een riemann som van (die maakt er weer kWh van, maar dan uitgespreid over de komende 24u).
LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF
Daarnaast natuurlijk alleen verschuiving van het probleem omdat het natuurlijk nog steeds werkelijk allemaal / merendeel in een enkel uur kan vallen.
Zou het persoonlijk dan niet aan het energy dashboard toevoegen en gewoon alleen zelf grafieken per dag gegroepeerd maken.
Maar @Septillion heeft natuurlijk ook gelijk dat het het probleem verschuiven is.
Het probleem dat ik eigenlijk wil oplossen is zien waar mijn verbruik van komt. Want ik heb nu 4 Sonoff plugs op de (dacht ik) grootste verbruikers. En er komen er nog 4 aan. Maar ik wil gewoon zien waar mijn sluipverbruik van 400w vandaan komt. Dus het grijze "untracked consumption" weg zien te werken zodat ik wat aan het vebruik kan doen.
Misschien moet ik de meting in de meterkast doen voor de warmtepomp..
Zo probeer ik ook alles eruit te halen. Voor nog een beetje inspiratie, zo bereken ik het interval van de koelkast, waarbij ik kijk naar de in- en uitschakelpiek van de afgeleide van t stroomverbruik van de slimme meter. Met die interval kan je dan weer een vermogensmeter maken, dan kun je dat weer van de 'untracked consumption' afhalen.RuudBurger schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:00:
Thanks beide, ik ga even proberen met de vooruit "gokken".
Maar @Septillion heeft natuurlijk ook gelijk dat het het probleem verschuiven is.
Het probleem dat ik eigenlijk wil oplossen is zien waar mijn verbruik van komt. Want ik heb nu 4 Sonoff plugs op de (dacht ik) grootste verbruikers. En er komen er nog 4 aan. Maar ik wil gewoon zien waar mijn sluipverbruik van 400w vandaan komt. Dus het grijze "untracked consumption" weg zien te werken zodat ik wat aan het vebruik kan doen.
Misschien moet ik de meting in de meterkast doen voor de warmtepomp..
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
| alias: Koelkast aan detectie description: "" triggers: - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.koelkast_trigger above: 7 below: 15 id: ingeschakeld - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.koelkast_trigger above: -10 below: -6 id: uitgeschakeld conditions: - condition: time after: "01:00:00" before: "04:30:00" actions: - if: - condition: template value_template: |- {% if new > (old + 75) and new < (old + 125) %} {{ True }} {% else %} {{ False }} {% endif %} enabled: false - condition: template enabled: true value_template: >- {% if (states('input_datetime.koelkast_aan')|as_datetime).date().strftime("%_d") != now().date().strftime("%_d") %} {{ true }} {% else %} {{ false }} {% endif %} - condition: trigger id: - ingeschakeld then: - action: input_datetime.set_datetime metadata: {} data: datetime: "{{ now() }}" target: entity_id: input_datetime.koelkast_aan - if: - condition: template value_template: |- {% if new < (old - 75) and new > (old - 125) %} {{ True }} {% else %} {{ False }} {% endif %} enabled: false - condition: template value_template: >- {% if (states('input_datetime.koelkast_uit')|as_datetime).date().strftime("%_d") != now().date().strftime("%_d") %} {{ true }} {% else %} {{ false }} {% endif %} - condition: not conditions: - condition: template value_template: >- {% if (states('input_datetime.koelkast_aan')|as_datetime).date().strftime("%_d") != now().date().strftime("%_d") %} {{ true }} {% else %} {{ false }} {% endif %} - condition: trigger id: - uitgeschakeld then: - action: input_datetime.set_datetime metadata: {} data: datetime: "{{ now() }}" target: entity_id: input_datetime.koelkast_uit - if: - condition: template value_template: |- {% if new > (old + 75) and new < (old + 125) %} {{ True }} {% else %} {{ False }} {% endif %} enabled: false - condition: not conditions: - condition: template value_template: >- {% if (states('input_datetime.koelkast_aan')|as_datetime).date().strftime("%_d") != now().date().strftime("%_d") %} {{ true }} {% else %} {{ false }} {% endif %} - condition: not conditions: - condition: template value_template: >- {% if (states('input_datetime.koelkast_uit')|as_datetime).date().strftime("%_d") != now().date().strftime("%_d") %} {{ true }} {% else %} {{ false }} {% endif %} - condition: trigger id: - ingeschakeld then: - action: input_datetime.set_datetime metadata: {} data: datetime: "{{ now() }}" target: entity_id: input_datetime.koelkast_interval mode: single |
LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF
Je kunt ook voor 4 euro een zigbee plug halen die het gewoon rechtstreeks meet.bvw schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:45:
[...]
Zo probeer ik ook alles eruit te halen. Voor nog een beetje inspiratie, zo bereken ik het interval van de koelkast, waarbij ik kijk naar de in- en uitschakelpiek van de afgeleide van t stroomverbruik van de slimme meter. Met die interval kan je dan weer een vermogensmeter maken, dan kun je dat weer van de 'untracked consumption' afhalen.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 alias: Koelkast aan detectie description: "" triggers: - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.koelkast_trigger above: 7 below: 15 id: ingeschakeld - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.koelkast_trigger above: -10 below: -6 id: uitgeschakeld conditions: - condition: time after: "01:00:00" before: "04:30:00" actions: - if: - condition: template value_template: |- {% if new > (old + 75) and new < (old + 125) %} {{ True }} {% else %} {{ False }} {% endif %} enabled: false - condition: template enabled: true value_template: >- {% if (states('input_datetime.koelkast_aan')|as_datetime).date().strftime("%_d") != now().date().strftime("%_d") %} {{ true }} {% else %} {{ false }} {% endif %} - condition: trigger id: - ingeschakeld then: - action: input_datetime.set_datetime metadata: {} data: datetime: "{{ now() }}" target: entity_id: input_datetime.koelkast_aan - if: - condition: template value_template: |- {% if new < (old - 75) and new > (old - 125) %} {{ True }} {% else %} {{ False }} {% endif %} enabled: false - condition: template value_template: >- {% if (states('input_datetime.koelkast_uit')|as_datetime).date().strftime("%_d") != now().date().strftime("%_d") %} {{ true }} {% else %} {{ false }} {% endif %} - condition: not conditions: - condition: template value_template: >- {% if (states('input_datetime.koelkast_aan')|as_datetime).date().strftime("%_d") != now().date().strftime("%_d") %} {{ true }} {% else %} {{ false }} {% endif %} - condition: trigger id: - uitgeschakeld then: - action: input_datetime.set_datetime metadata: {} data: datetime: "{{ now() }}" target: entity_id: input_datetime.koelkast_uit - if: - condition: template value_template: |- {% if new > (old + 75) and new < (old + 125) %} {{ True }} {% else %} {{ False }} {% endif %} enabled: false - condition: not conditions: - condition: template value_template: >- {% if (states('input_datetime.koelkast_aan')|as_datetime).date().strftime("%_d") != now().date().strftime("%_d") %} {{ true }} {% else %} {{ false }} {% endif %} - condition: not conditions: - condition: template value_template: >- {% if (states('input_datetime.koelkast_uit')|as_datetime).date().strftime("%_d") != now().date().strftime("%_d") %} {{ true }} {% else %} {{ false }} {% endif %} - condition: trigger id: - ingeschakeld then: - action: input_datetime.set_datetime metadata: {} data: datetime: "{{ now() }}" target: entity_id: input_datetime.koelkast_interval mode: single
Dat is sowieso wel iets dat ik zou aanraden; gewoon overal lekker die zigbee stroommeters/schakelaars plaatsen. Koelkast en vriezer zijn de usual suspects. Maar onderschat dingen als een boiler, airco en robotmaaier niet (stuk voor stuk devices die 10w idle slurpen hier.)
Verbruik van de stekkers zelf is 0,x watt.
[ Voor 3% gewijzigd door scoobs op 16-07-2025 15:59 ]
Dan zou ik de huidige sensoren buiten het energy dashboard houden en alleen op een eigen dashboard gebruiken om inzicht te hebben per gebruikstype van de WP.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| {% if (states('input_datetime.koelkast_uit')|as_datetime).date().strftime("%_d") != now().date().strftime("%_d") %} {{ true }} {% else %} {{ false }} {% endif %} |
is
1
2
| {{ (states('input_datetime.koelkast_uit')|as_datetime).date().strftime("%_d") != now().date().strftime("%_d") }} |
[edit]Had er nog niet eens functioneel naar bekeken, zag vooral omslachtig true/false
[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 16-07-2025 16:19 ]
Dat zou wel heel erg lui zijnscoobs schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:55:
[...]
Je kunt ook voor 4 euro een zigbee plug halen die het gewoon rechtstreeks meet.
Dat is sowieso wel iets dat ik zou aanraden; gewoon overal lekker die zigbee stroommeters/schakelaars plaatsen. Koelkast en vriezer zijn de usual suspects. Maar onderschat dingen als een boiler, airco en robotmaaier niet (stuk voor stuk devices die 10w idle slurpen hier.)
Verbruik van de stekkers zelf is 0,x watt.
Goede tip, dank!Septillion schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:59:
@bvw Ongerelateerd tipje:
Django/Jinja:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 {% if (states('input_datetime.koelkast_uit')|as_datetime).date().strftime("%_d") != now().date().strftime("%_d") %} {{ true }} {% else %} {{ false }} {% endif %}
is
Django/Jinja:
1 2 {{ (states('input_datetime.koelkast_uit')|as_datetime).date().strftime("%_d") != now().date().strftime("%_d") }}
[ Voor 30% gewijzigd door bvw op 16-07-2025 16:11 ]
@bvwSeptillion schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:59:
@bvw Ongerelateerd tipje:
Django/Jinja:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 {% if (states('input_datetime.koelkast_uit')|as_datetime).date().strftime("%_d") != now().date().strftime("%_d") %} {{ true }} {% else %} {{ false }} {% endif %}
is
Django/Jinja:
1 2 {{ (states('input_datetime.koelkast_uit')|as_datetime).date().strftime("%_d") != now().date().strftime("%_d") }}
Nog een aanvulling hierop, je kunt de datetime.date objecten direct met elkaar vergelijken, je hoeft ze niet om te zetten naar een string
1
2
| {{ (states('input_datetime.koelkast_uit')|as_datetime).date() != now().date() }} |
Ik draai Home Assistant als VM in Proxmox. Op mijn vorige server (een laptop) werkte dit perfect, maar die is helaas overleden.
Nu gebruik ik een nieuwe laptop. Dat ging goed, alleen lijkt de volgorde van de USB-poorten op deze laptop elke keer willekeurig te zijn na het opstarten. Ik heb een Zigbee-stick en een Circle-stick (Plugwise), en het is steeds een gok of ze als usb00 of usb01 worden herkend.
Voor de Zigbee-stick is dat geen probleem, want die kan ik eenvoudig aanpassen. Maar bij de Plugwise-stick is het lastig, omdat ik nergens een veld vind waar ik dit kan wijzigen.
Heb ik hier op de een of andere manier invloed op? In Proxmox lijkt er niets te veranderen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
[ Voor 99% gewijzigd door BenEco op 17-07-2025 10:09 ]
In HA altijd het by-id path gebruiken, deze wisselt niet.
Zo doe ik het in Proxmox:Septillion schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:54:
@Cyberpope In Proxmox is het handig om een device te mappen op basis van vendor en device ID. Dan zou er geen mix tussen je apparaten moeten ontstaan tenzij je meerdere dezelfde hebt.
In HA altijd het by-id path gebruiken, deze wisselt niet.
:strip_exif()/f/image/w5iEEMusHKmBWzhrdZsW55MI.png?f=user_large)
Maar hoe bedoel je in home assistant? Heb je daar een link voor.
En dat ik bij plugwise volgens mij nergens iets zelf instellen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Waar je dat instelt in HA verschilt per integratie. Maar in HA (of eigenlijk overal in Linux
De cirle kan ik niet vinden, maar als de zigbee een reboot overleeft ben ik al blij.
[ Voor 45% gewijzigd door Cyberpope op 16-07-2025 19:28 ]
Hiervoor heb ik de volgende automation
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| alias: Fiets klaar met Laden description: "" triggers: - entity_id: - sensor.electrischefiets_power for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 attribute: power below: 80 trigger: numeric_state conditions: [] actions: - type: turn_off device_id: 3da8aba96b9b62d67abe5e07b04046f7 entity_id: switch.electrischefiets domain: switch mode: single |
Alleen de trigger komt niet, en de trace blijft leeg.
Als ik naar de grafiek van de electrischefiets_power kijk dan gaat deze gewoon door de 80Watt heen, dus dat lijkt mij niet het probleem.
:strip_exif()/f/image/DR1vjwKHEEqeHjS46W8Dwknv.png?f=user_large)
Heeft iemand een idee wat hier mis gaat?
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 16-07-2025 23:49 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Sommigen zijn verbonden met een standaard drukschakelaar en sommigen zitten direct op de lamp zelf.
Dus een groot aantal is gewoon nog te bedienen met de bestaande muurschakelaar.
Wat ik als vervelend ervaar is dat deze Sonoff switches door de relay die erin zit nogal een hard klik geluid maken bij aan en uit gaan.
Soms schrikken gasten ook als een lamp uit gaat, omdat het bijvoorbeeld licht genoeg is in huis, en daarbij een klikgeluid te horen is.
Daarom ben ik op zoek naar een andere oplossing en vroeg mij af wat jullie zouden aanraden.
Het liefste heb ik een oplossing om geluidloos mijn lampen aan/uit te zetten zonder de hoofdprijs te betalen.
Dimmen zou mooi zijn maar is niet noodzakelijk.
Oplossingen die ik zie zijn: smart zigbee lampen toevoegen i.p.v. de huidige domme lampen.
Of de huidige smart switches vervangen door dimmer switches? Bijvoorbeeld de Shelly Dimmer 2 die nog best betaalbaar is.
Ik heb ook geen neutraal draad bij de schakelaars. Gelukkig niet noodzakelijk voor een Shelly dimmer.
Nadeel daarvan vind ik wel weer dat die wifi is i.p.v. zigbee.
Ben benieuwd wat jullie zouden doen?
Ik denk dat het mis gaat doordat je het attribute 'power' bekijkt @ die trigger. Volgens mij moet je helemaal geen attribute in de gaten houden maar gewoon de waarde van 'sensor.electrischefiets_power'heintjeput schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:34:
Ik heb sinds kort een klein probleempje met een van mijn automations. Ik probeer het laden van de electrische fiets af te kappen als deze in Constant-voltage modus komt om de accu maar tot ~90% te laden.
Hiervoor heb ik de volgende automation
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19alias: Fiets klaar met Laden description: "" triggers: - entity_id: - sensor.electrischefiets_power for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 attribute: power below: 80 trigger: numeric_state conditions: [] actions: - type: turn_off device_id: 3da8aba96b9b62d67abe5e07b04046f7 entity_id: switch.electrischefiets domain: switch mode: single
Alleen de trigger komt niet, en de trace blijft leeg.
Als ik naar de grafiek van de electrischefiets_power kijk dan gaat deze gewoon door de 80Watt heen, dus dat lijkt mij niet het probleem.
[Afbeelding]
Heeft iemand een idee wat hier mis gaat?
Zigbee lampen is de way to go.FutureTrunksZ schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:34:
Goedenavond, op dit moment zijn alle lampen in mijn huis voorzien van een Sonoff ZBMini of Sonoff ZBMini L2.
Sommigen zijn verbonden met een standaard drukschakelaar en sommigen zitten direct op de lamp zelf.
Dus een groot aantal is gewoon nog te bedienen met de bestaande muurschakelaar.
Wat ik als vervelend ervaar is dat deze Sonoff switches door de relay die erin zit nogal een hard klik geluid maken bij aan en uit gaan.
Soms schrikken gasten ook als een lamp uit gaat, omdat het bijvoorbeeld licht genoeg is in huis, en daarbij een klikgeluid te horen is.
Daarom ben ik op zoek naar een andere oplossing en vroeg mij af wat jullie zouden aanraden.
Het liefste heb ik een oplossing om geluidloos mijn lampen aan/uit te zetten zonder de hoofdprijs te betalen.
Dimmen zou mooi zijn maar is niet noodzakelijk.
Oplossingen die ik zie zijn: smart zigbee lampen toevoegen i.p.v. de huidige domme lampen.
Of de huidige smart switches vervangen door dimmer switches? Bijvoorbeeld de Shelly Dimmer 2 die nog best betaalbaar is.
Ik heb ook geen neutraal draad bij de schakelaars. Gelukkig niet noodzakelijk voor een Shelly dimmer.
Nadeel daarvan vind ik wel weer dat die wifi is i.p.v. zigbee.
Ben benieuwd wat jullie zouden doen?
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.