2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Hoeft ook niet perse? Volgens mij zijn er hier en daar ook wel Zigbee lampen geweest met een brom of flikkeren als ze ver gedimd zijn. Daarnaast wat @FutureTrunksZ ook al aangeeft de prijs. Wil je fatsoenlijke kun je mogelijk al snel niet om Hue heen (Ikea Tradfri is meen ik ook niet altijd probleem vrij?) en dan betaal je voor een lampje waarschijnlijk meer dan een slimme dimmer/relay.
V.w.b. klikken van relays denk ik dat dat wel iets is met alles. Ik hoor het bij de Fibaro double switches, Fibaro roller shutter, Lidl stekkerdoos, Chinese (Tuya based meen ik) tussenstekkers, .... En of dat bij dimmers anders is?
Disclaimer: zelf al 8 jaar Hue spotjes (GU10, white & ambiance, 2e generatie meen ik? Nog bluetoothloos in ieder geval), en 0 problemen mee. Hoor ze nooit, flikkeren niet, .... Bij ouders jaar of 2 terug 2 Tradfri lampjes geplaatst (klein peertje, geen E27, puur wit en dimbaar), en ook daar geen klachten over gehoord.
Waarmee wordt dit onderbouwt?BiG-GuY schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 00:06:
[...]
Ook zal het niet bevorderlijk zijn voor de interne electronica om steeds het stroom eraf te gooien.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Dat het product ontworpen is met de gedachte altijd op het stroom aangesloten te zijn? Er zit een power knop op om hem veilig uit/aan te zetten voor als je op vakantie gaat voor langer dan drie dagen.
Overal waar je naar een device kunt wijzen in HA is een path.Cyberpope schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:27:
Helder, kan ik dan dat path gewoon bij port invullen?
De cirle kan ik niet vinden, maar als de zigbee een reboot overleeft ben ik al blij.
En cirle?
Ik heb daarom een script gebouwd die geïnstalleerd kan worden in een Proxmox Backupserver VM of LXC en elke x minuten informatie naar een MQTT broker stuurt.
Resultaat is een Proxmox Backup device binnen MQTT met per laatste backup taak een entity.
/f/image/TBR4PxLwFaJFUtIFwIiDwo5Z.png?f=fotoalbum_large)
Dat kan je dan weer gebruiken voor je dashboard of automations:
:strip_exif()/f/image/lnqq3TUgM3iLhAXzrv8ODo0S.png?f=user_large)
Of bij een error:
![]() | ![]() | ![]() |
Ben er wel tevreden mee tot nu toe.
Maar weet niet of het op een andere installatie goed werkt, omdat ik niet even een 2e PBS kan opspinnen ivm de complexere config binnen Proxmox. Als iemand dit wilt testen, hoor ik het graag, voor ik een niet goed werkende code op Github zet.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Nu heb ik dat dus gedaan en vervolgens zijn bijna al mijn apparaten niet meer beschikbaar. Ze blijven hangen in het Nodeinfo of Protocolinfo proces. Ook de apparaten die met een stekker zijn uitgerust.
Ook als ik een apparaat wakker maak of de stroom eraf haal heeft allemaal geen zin. Sommige apparaten zijn ingebouwd dus daar kom ik niet zo bij.
Was is wijsheid, een backup terugzetten?
Linkje naar GitHub cq gebruikte script is zeker intressant.Quad schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 00:52:
Volgens mij is er geen Proxmox backupsensor binnen HA? De gewone PVE integratie laat in elk geval niets zien.
Ik heb daarom een script gebouwd die geïnstalleerd kan worden in een Proxmox Backupserver VM of LXC en elke x minuten informatie naar een MQTT broker stuurt.
Resultaat is een Proxmox Backup device binnen MQTT met per laatste backup taak een entity.
[Afbeelding]
Dat kan je dan weer gebruiken voor je dashboard of automations:
[Afbeelding]
Of bij een error:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ben er wel tevreden mee tot nu toe.
Maar weet niet of het op een andere installatie goed werkt, omdat ik niet even een 2e PBS kan opspinnen ivm de complexere config binnen Proxmox. Als iemand dit wilt testen, hoor ik het graag, voor ik een niet goed werkende code op Github zet.
Bedoel je met PBS "Proxmox Backup Sensor" of "Proxmox Backup Server" ?
Hele dag bezig geweest om het om te zetten... Maar het is in alle eerlijkheid veel sneller geworden.HuismAndré schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:57:
[...]
Waarbij je (met die overstap van Docker naar VM) dan wel weer wat performance in gaat leveren (dus bezint eer ge begint).
De unsupported i supervised nstall werd dusdanig in de weg gezeten door zichzelf dat het ook op ssd nog vrij traag was.
Sterker nog, btrfs wordt ook niet gesupport voor een docker installatie, dus dat leverde nog meer vertraging op. Volgens de geraadpleegde ai vooral door allerlei watchdogs die ingebouwd zijn.
Ik vroeg mij het volgende af:
Ik heb nu een Intel NUC 7 Essential NUC7CJYSAL3
Dit is mijn altijd aan "home servertje"
Nu las ik vandaag dat google al sinds een tijdje iets open gezet heeft waarmee ik schijnbaar lokaal kan opnemen van mijn deurbel:
Nest Doorbell Wired (2nd Gen) WebRTC Source for Frigate
Hier zit een 500gb ssd in als OS disk waar nog ~ 350 GB op vrij is en ik heb 2x USB 10GB HDD die ik met freesync mirror waar nog 2.5 TB beschikbaar is.
Denken jullie dat home assistant in VM met firgate gaat werken of zal ik moeten upgraden naar een wat krachtigere PC aangezien de 4GB ram al bijna vol zit.
Draait de volgende software al:
filezilla ftp server
tightvnc server
jellyfin server met reverse proxy via caddy
nordvpn
sonarr
radarr
prowlarr
Edit:
Ik heb ook nog een
Intel NUC 8 Rugged Kit NUC8CCHKR
Met windows 10 home licentie die ik eventueel in kan zetten en nog een externe 1TB M.2 usb C ssd voor de video.
Of is deze pc ook te traag voor vm HA + frigate?
En aangezien ik al een reverse proxy heb draaien met caddy, kan dit ook met HA werken?
[ Voor 16% gewijzigd door Ryan1981 op 17-07-2025 07:21 ]
Een alternatief, mocht het niet naar wens werken, is om Home Assistant OS bare-metal te installeren op je tweede pc, dus direct op de hardware, zonder VM. Die pc kun je dan volledig als HA-server gebruiken.
Dit maakt veel efficiënter gebruik van jouw hardware en kan je alles wat HA + HA related addons binnen HA OS afzonderen van de rest van jouw setup.
In Frigate kan je trouwens beslissen hoe lang je opgenomen video wenst bij te houden, bij mij staat het op 7 dagen. Mijn camera gebruikt 1 GB aan video opslag per dag ongeveer.
[ Voor 97% gewijzigd door MXMan op 17-07-2025 07:38 ]
De alleen dimbare hue lampen, zonder kleur en zonder kleurtemperatuur zijn helemaal niet zo duur.RobertMe schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:56:
[...]
Hoeft ook niet perse? Volgens mij zijn er hier en daar ook wel Zigbee lampen geweest met een brom of flikkeren als ze ver gedimd zijn. Daarnaast wat @FutureTrunksZ ook al aangeeft de prijs. Wil je fatsoenlijke kun je mogelijk al snel niet om Hue heen (Ikea Tradfri is meen ik ook niet altijd probleem vrij?) en dan betaal je voor een lampje waarschijnlijk meer dan een slimme dimmer/relay.
V.w.b. klikken van relays denk ik dat dat wel iets is met alles. Ik hoor het bij de Fibaro double switches, Fibaro roller shutter, Lidl stekkerdoos, Chinese (Tuya based meen ik) tussenstekkers, .... En of dat bij dimmers anders is?
Disclaimer: zelf al 8 jaar Hue spotjes (GU10, white & ambiance, 2e generatie meen ik? Nog bluetoothloos in ieder geval), en 0 problemen mee. Hoor ze nooit, flikkeren niet, .... Bij ouders jaar of 2 terug 2 Tradfri lampjes geplaatst (klein peertje, geen E27, puur wit en dimbaar), en ook daar geen klachten over gehoord.
Vindt het knap dat de rest nog snel genoeg draait op die oude hardware, zeker in een VM. Let op dat de GPU niet gedeeld kan worden tussen VMs, dus je bent waarschijnlijk beter af met HA OS op Bare Metal en dan alles wat je nodig hebt in Add-Ons draaien, wat gewoon Docker Containers zijn.Ryan1981 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:16:
Hoi Allemaal,
Ik vroeg mij het volgende af:
Ik heb nu een Intel NUC 7 Essential NUC7CJYSAL3
Dit is mijn altijd aan "home servertje"
Nu las ik vandaag dat google al sinds een tijdje iets open gezet heeft waarmee ik schijnbaar lokaal kan opnemen van mijn deurbel:
Nest Doorbell Wired (2nd Gen) WebRTC Source for Frigate
Hier zit een 500gb ssd in als OS disk waar nog ~ 350 GB op vrij is en ik heb 2x USB 10GB HDD die ik met freesync mirror waar nog 2.5 TB beschikbaar is.
Denken jullie dat home assistant in VM met firgate gaat werken of zal ik moeten upgraden naar een wat krachtigere PC aangezien de 4GB ram al bijna vol zit.
Draait de volgende software al:
filezilla ftp server
tightvnc server
jellyfin server met reverse proxy via caddy
nordvpn
sonarr
radarr
prowlarr
Edit:
Ik heb ook nog een
Intel NUC 8 Rugged Kit NUC8CCHKR
Met windows 10 home licentie die ik eventueel in kan zetten en nog een externe 1TB M.2 usb C ssd voor de video.
Of is deze pc ook te traag voor vm HA + frigate?
En aangezien ik al een reverse proxy heb draaien met caddy, kan dit ook met HA werken?
https://www.cpubenchmark....s-Intel-3-N355-vs-BCM2712
De N100/N150/N355 CPU's rennen rondjes om die oudere modellen heen. De NUC8 heeft een zwakkere CPU dan de NUC7 die je gebruikt. Zelfs de Pi5 is meer dan dubbel zo snel.
Je kan het natuurlijk gewoon proberen en als het niet bevalt pas upgraden.
Ze dimmen ook niet ver, dus ligt eraan of dat voldoende is. De Full Colour versies dimmen veel verder, doordat ze warmere kleuren met de kleuren LEDs doen. Zo heb ik in de slaapkamer de lampen bij het bed vervangen voor Full Colour varianten ipv White Ambiance en dat scheelde aanzienlijk in hoe ver ze gedimd konden worden.cmegens schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:37:
[...]
De alleen dimbare hue lampen, zonder kleur en zonder kleurtemperatuur zijn helemaal niet zo duur.
Gebruik al meer dan 10 jaar Hue lampen, nog nooit eentje gehad die bromde of stuk gegaan is.
Deze automation wordt getriggerd als het attribuut power onder de 80 komt. Ik denk dat je a) wilt triggeren op de status van sensor.electrischefiets_power en b) wilt triggeren zodra de status boven 90 komt, want dan wil je uitschakelen als ik je goed begrijp. Overigens zou ik bij je action niet schakelen op het device, maar gewoon op de entity zelf, maar dat is een persoonlijke voorkeur.heintjeput schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:34:
Ik heb sinds kort een klein probleempje met een van mijn automations. Ik probeer het laden van de electrische fiets af te kappen als deze in Constant-voltage modus komt om de accu maar tot ~90% te laden.
Hiervoor heb ik de volgende automation
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 alias: Fiets klaar met Laden description: "" triggers: - entity_id: - sensor.electrischefiets_power for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 attribute: power below: 80 trigger: numeric_state conditions: [] actions: - type: turn_off device_id: 3da8aba96b9b62d67abe5e07b04046f7 entity_id: switch.electrischefiets domain: switch mode: single
Alleen de trigger komt niet, en de trace blijft leeg.
Als ik naar de grafiek van de electrischefiets_power kijk dan gaat deze gewoon door de 80Watt heen, dus dat lijkt mij niet het probleem.
[Afbeelding]
Heeft iemand een idee wat hier mis gaat?
Deze zonder aanpassingen bleef fout gaan.
Toen alle files uit de custom components verwijderd (de mappen van solis).
Opnieuw integratie gedownload en wat denk je, met bestaande integratie EN "oude" datalogger gewoon weer werken. Zag nu ook een extra optie na toevoegen voorbij komen.
Ziet er dus naar uit dat integratie software ergens tijdens een update niet meer goed is geupdate. En dat mapjes handmatig opruimen ook wel eens kan helpen
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
BiG-GuY schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:39:
[...]
Dat het product ontworpen is met de gedachte altijd op het stroom aangesloten te zijn? Er zit een power knop op om hem veilig uit/aan te zetten voor als je op vakantie gaat voor langer dan drie dagen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
PBS = Proxmox Backup Server.edwin2021 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 06:35:
[...]
Linkje naar GitHub cq gebruikte script is zeker intressant.
Bedoel je met PBS "Proxmox Backup Sensor" of "Proxmox Backup Server" ?
Ik heb je even een DM gestuurd.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Restart Z-Wave-JS al gedaan?Vaevictis_ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 06:22:
Sinds de laatste update van Z-Wave-JS kreeg ik de vraag bij elke apparaat de vraag om opnieuw te interviewen omdat deze gewijzigd waren.
Nu heb ik dat dus gedaan en vervolgens zijn bijna al mijn apparaten niet meer beschikbaar. Ze blijven hangen in het Nodeinfo of Protocolinfo proces. Ook de apparaten die met een stekker zijn uitgerust.
Ook als ik een apparaat wakker maak of de stroom eraf haal heeft allemaal geen zin. Sommige apparaten zijn ingebouwd dus daar kom ik niet zo bij.
Was is wijsheid, een backup terugzetten?
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Nog wel een valide optie? Of beter naar alternatieven kijken?Septillion schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:58:
Aanvulling op @Card Nox. Het lijkt te liggen aan het feit dat DuckDNS de laatste tijd echt enorm brak is en dus niet altijd resolved
Ik gebruik zelf DuckDNS al een jaar of 2 niet meer, maar zelfs als iemand welke er niet actief mee bezig is zie ik de laatste maanden veel klachten over downtime.MikeyMan schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:38:
[...]
Nog wel een valide optie? Of beter naar alternatieven kijken?
Ik heb zelf een domeintje gekocht en gebruik Cloudflare als nameserver, via deze container update ik daar het record van m'n subdomein(en) mocht m'n IP veranderen.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Ik heb ook een dynamic dns via synology.D4NG3R schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:54:
[...]
Ik gebruik zelf DuckDNS al een jaar of 2 niet meer, maar zelfs als iemand welke er niet actief mee bezig is zie ik de laatste maanden veel klachten over downtime.
Ik heb zelf een domeintje gekocht en gebruik Cloudflare als nameserver, via deze container update ik daar het record van m'n subdomein(en) mocht m'n IP veranderen.
Maar gaat me meer om de https die native lijkt te ontbreken op Home Assistant.
En er daarmee voor zorgt dat android de pagina niet als 'app' wil zien.
Zit even te zoeken, en met een reverse proxy zou het moeten lukken, maar dat wordt nog een leuke leercurve
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 17-07-2025 10:57 ]
Valt mee, het klinkt moeilijker dan dat het daadwerkelijk is.MikeyMan schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:56:
Zit even te zoeken, en met een reverse proxy zou het moeten lukken, maar dat wordt nog een leuke leercurve
https://nginxproxymanager.com/
YouTube: Quick and Easy Local SSL Certificates for Your Homelab!
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
HA OS ondersteund gewoon meerdere Add-ons hiervoor. De eigen ondersteunde zijn NGINX Home Assistant SSL proxy samen met Let's Encrypt. En je hebt ook NGINX Proxy Manager als Community Add-on als je liever een GUI hebt.MikeyMan schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:56:
[...]
Ik heb ook een dynamic dns via synology.
Als je in Docker draait, dan is het aan jou om hier wat voor te regelen uiteraard. Synology DSM heeft gelukkig ingebouwde ondersteuning voor Let's Encrypt en NGINX Reverse Proxy.
[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 17-07-2025 11:02 ]
Mjah, add-ons noem ik dan weer niet native, maar das een definitiekwestieBiG-GuY schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:01:
[...]
HA OS ondersteund gewoon meerdere Add-ons hiervoor. De eigen ondersteunde zijn NGINX Home Assistant SSL proxy samen met Let's Encrypt. En je hebt ook NGINX Proxy Manager als Community Add-on als je liever een GUI hebt.
Als je in Docker draait, dan is het aan jou om hier wat voor te regelen uiteraard. Synology DSM heeft gelukkig ingebouwde ondersteuning voor Let's Encrypt en NGINX Reverse Proxy.
Heb het -sinds gisteren- in VM draaien op m'n synology. Hoop geleerd deze week
Hier in de slaapkamers sinds een jaar of 4 White Ambiance GU-10 spotjes (nadat we eerst tot grote teleurstelling de White versies geprobeerd hadden). De White versies dimden absoluut niet ver genoeg voor gebruik in de slaapkamer. Ook was het lichtbeeld ronduit lelijk (beetje groenig, helemaal als je ging dimmen). White Ambiance spotjes dimmen zeer zeer diep (minder licht dan een kaarsje). Jij geeft echter aan dat de White Ambiance voor jou niet diep genoeg dimde. Weet je zeker dat je niet White in plaats van White Ambiance hebt getest?BiG-GuY schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:55:
[...]
Ze dimmen ook niet ver, dus ligt eraan of dat voldoende is. De Full Colour versies dimmen veel verder, doordat ze warmere kleuren met de kleuren LEDs doen. Zo heb ik in de slaapkamer de lampen bij het bed vervangen voor Full Colour varianten ipv White Ambiance en dat scheelde aanzienlijk in hoe ver ze gedimd konden worden.
Gebruik al meer dan 10 jaar Hue lampen, nog nooit eentje gehad die bromde of stuk gegaan is.
André Huisman (www.new-line.nl)
HA ondersteund het zelfs native. Daarvoor gewoon bij de http integratie ssl_certificate en ssl_key instellen.MikeyMan schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:56:
[...]
Ik heb ook een dynamic dns via synology.
Alleen moet je dan nog zorgen dat de certificaten gemaakt worden, dat doet HA niet native. En dat kan bijvoorbeeld met de let's encrypt addon.
Alternatief is om een reverse proxy zoals Nginx te gebruiken en die certificaten te laten aanmaken. Daarmee maak je naast http HA ook beschikbaar in https (op andere port) maar de http blijft ook werken.
Verder kan ik DuckDNS na jaaaaaaaren van tevreden gebruik helaas niet meer aanraden
Had geen spotjes in de slaapkamer.HuismAndré schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:49:
[...]
Hier in de slaapkamers sinds een jaar of 4 White Ambiance GU-10 spotjes (nadat we eerst tot grote teleurstelling de White versies geprobeerd hadden). De White versies dimden absoluut niet ver genoeg voor gebruik in de slaapkamer. Ook was het lichtbeeld ronduit lelijk (beetje groenig, helemaal als je ging dimmen). White Ambiance spotjes dimmen zeer zeer diep (minder licht dan een kaarsje). Jij geeft echter aan dat de White Ambiance voor jou niet diep genoeg dimde. Weet je zeker dat je niet White in plaats van White Ambiance hebt getest?
Heb deze een tijdje gebruikt, maar daar zitten dus de White Ambiance 806lm bulbs in.
Deze bulbs met White Ambiance dimden niet ver genoeg, omdat deze maar tot 2500K konden. Met de Full Colour lampen kan je tot 2000K gaan, waarmee het nog verder gedimd wordt dan standaard wittinten kunnen. Je ziet ook dat de lampen wisselen van type LEDs als je onder de 2500K instelt.
Degenen zonder wittinten zullen nog minder ver dimmen, omdat de kleurtemperatuur daarvan vast is.
Als je de Hue lampen via de originele Hub gebruikt, dan zie je dat hij voor de laagste helderheid opties ook overschakelt naar de Full Colour LEDs. Dit kan je met een LED strip heel makkelijk zien.
Ik heb getwijfelt hoe ik de p1-meter koppel.
Rechtstreeks met een kabeltje of via een externe p1-meter (Homewizzard).
Toch maar een kabeltje besteld. Vanuit de gedachte..waarom iets extra's ertussen dwz p1-meter dongle/wifi, wanneer HA dit ook rechtstreeks kan uitlezen? Ik ga ervan uit dat het uitlezen rechtstreeks via HA ook de meeste functionaliteit geeft, daar dit opensource is.
Maar nu ik aan het zoeken ben, valt me wel op dat er lastig informatie over te vinden is. Het lijkt wel dat veel mensen toch een externe P1-meter gebruiken.
Enfin zo ver ik weet, kan ik de kabel aansluiten en vervolgens de DSMR smartmeter integratie gebruiken.
Maar er is ook de DSMR reader integratie. Die lijkt te werken met MQTT.(dit gebruik ik al voor Z2M). En dan is er nog een DSMR-reader add-on, die mogelijk een requirement is. De DSMR-reader werkt dan mogelijk weer met een extrene P1-meter, die MQTT ondersteund? En er zijn ook nog andere ad-ons gemaakt van specifieke hobbyisten, die blijkbaar nog meer mogelijkheden bieden.
Ik ben een beetje verloren en zoek een plaats waar ik informatie kan vinden over de mogelijkheden om de P1 meter uit te lezen en ook meer specifiek via een P1-kabel. Ik wil beginnen met een rechtstreekse koppeling met haos-server en meter.
Er wordt ook gesproken over het feit dat een voordeel van een aparte P1-meter(Homewizzard etc) is dat je zeker weet dat de meter goed uitgelezen wordt. Ook wanneer je meter vervangen wordt. Nu is bij mij nog niet heel lang geleden een slimme meter aangesloten, dus ik verwacht niet dat die vervangen gaat worden.
Enfin, elke input is welkom!
[ Voor 3% gewijzigd door demonk op 17-07-2025 14:16 ]
Wat wil je doen met de gemeten waardes, alleen maar weten hoeveel je totaal verbruikt of ook daadwerkelijk gaan sturen van data naar bijvoorbeeld een laadpaal voor loadbalancing en weten wat je per fase doet etc?demonk schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:10:
Hallo ik hoop op dat ik niet in herhaling val.
Toch maar een kabeltje besteld. Vanuit de gedachte..waarom iets extra's ertussen dwz p1-meter dongle/wifi, wanneer HA dit ook rechtstreeks kan uitlezen? Ik ga ervan uit dat het uitlezen rechtstreeks via HA ook de meeste functionaliteit geeft, daar dit opensource is.
Maar nu ik aan het zoeken ben, valt me wel op dat er lastig informatie over te vinden is. Het lijkt wel dat veel mensen toch een externe P1-meter gebruiken.
Enfin zo ver ik weet, kan ik de kabel aansluiten en vervolgens de DSMR smartmeter integratie gebruiken.
Maar er is ook de DSMR reader integratie. Die lijkt te werken met MQTT.(dit gebruik ik al voor Z2M). En dan is er nog een DSMR-reader add-on, die mogelijk een requirement is. De DSMR-reader werkt dan mogelijk weer met een extrene P1-meter, die MQTT ondersteund? En er zijn ook nog andere ad-ons gemaakt van specifieke hobbyisten, die blijkbaar nog meer mogelijkheden bieden.
Ik ben een beetje verloren en zoek een plaats waar ik informatie kan vinden over de mogelijkheden om de P1 meter uit te lezen en ook meer specifiek via een P1-kabel. Ik wil beginnen met een rechtstreekse koppeling met haos-server en meter.
Er wordt ook gesproken over het feit dat een voordeel van een aparte P1-meter(Homewizzard etc) is dat je zeker weet dat de meter goed uitgelezen wordt. Ook wanneer je meter vervangen wordt. Nu is bij mij nog niet heel lang geleden een slimme meter aangesloten, dus ik verwacht niet dat die vervangen gaat worden.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Ik kan je wel vertellen wat ik heb gedaan en hoe dit werkt. Bij mij draait HA in een VM op een NAS met USB-poorten. Ik heb op Aliexpress voor 7 euro een P1-kabel gekocht en die aangesloten, dit werd meteen door HA herkend en na kort prutsen met instellingen werkte het meteen en krijg ik de data door via de DSMR-integratie.
Volgens mij is dit de eenvoudigste oplossing die je alles vertelt over je energieverbruik/teruglevering.
This too shall pass
Ik wil de info vd zonnepanelen(omvormen is aangesloten op ha) en slimme meter en zo een fatsoenlijk overzicht hebben, mogelijk in de toekomst slimme beslissingen nemen op basis vd info. Bijv. wanneer ik gebruikers start of een bericht, via google-doos....misschien de omvormer stoppen wanneer teruglevering geld kost(:-). Ik heb geen laadpaal en ik heb 1 fase.Himalaya schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:27:
[...]
Wat wil je doen met de gemeten waardes, alleen maar weten hoeveel je totaal verbruikt of ook daadwerkelijk gaan sturen van data naar bijvoorbeeld een laadpaal voor loadbalancing en weten wat je per fase doet etc?
Inmiddels via mn Synology de reverse proxy gemaakt. Was even klooien omdat mn Unifi het verkeer op 443 afhangt blijkbaar. Maar het werkt. En kan het weer netjes als 'app' installeren ipv als losse webpagina. Scheelt een hoop tabs.Septillion schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:23:
[...]
HA ondersteund het zelfs native. Daarvoor gewoon bij de http integratie ssl_certificate en ssl_key instellen.
Alleen moet je dan nog zorgen dat de certificaten gemaakt worden, dat doet HA niet native. En dat kan bijvoorbeeld met de let's encrypt addon.
Alternatief is om een reverse proxy zoals Nginx te gebruiken en die certificaten te laten aanmaken. Daarmee maak je naast http HA ook beschikbaar in https (op andere port) maar de http blijft ook werken.
Verder kan ik DuckDNS na jaaaaaaaren van tevreden gebruik helaas niet meer aanradenHet is dat ik lokaal een DNS server draai die thuis (of via VPN) wel een snelle resolve geeft, anders was ik het echt wel zat geweest.
Werkt echt vliegensvlug! Drie dagen aan het kloten geweest om het om te zetten allemaal, maar we zijn netjes up and running.
Al paar keer helaas. Niemand die dit ook heeft?
DSMR Reader is een extern stukje software bedoeld om meer inzicht te geven in je energie verbruik. Dit bestond al ver voordat HA zelf met het Energy Dashboard kwam en was dus bij veel mensen al in gebruik.demonk schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:10:
De DSMR Reader integratie haalt de waardes dus uit DSMR Reader en maakt ze inzichtelijk in HA (zodat je ze in het Energy Dashboard kunt gebruiken).
Je kunt ook direct de waardes uit je slimme meter krijgen via de DSMR Slimme Meter integratie. Dat kan dus gewoon met je kabel direct in je HA server. Beide kan in principe ook als je daarnaast dus nog DSMR Reader draait.
De dongles zijn dan ook vooral handig als je HA server niet in de meterkast staat.
Ik heb een AEOTEC Z-stick 10 Pro voor Z-wave en een AEOTEC TriSensor 8 onder Z-wave-JS-UI op HA.Vaevictis_ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:03:
[...]
Al paar keer helaas. Niemand die dit ook heeft?
Ik kreeg net als jij die melding om te "re-interviewen" (na een update van de Addon) op de TriSensor maar bij mij was de z-wave verbinding nog steeds up en running richting die sensor. Herhaald re-interview onder Z-wave-JS-UI gedaan maar de melding bleef. Daarna een restart van de Z-wave-JS-UI Addon gedaan en de re-interview melding verdween en staat nu op "complete" (zie foto). Misschien heb jij oudere Firmware(FW)/SDK.
Het gebeurd vaker "classes missing" in zwave-js-(ui) na update en verzoek voor re-interview.
In volgende link geeft "samrocketman Sam Gleske" een oplossing die bij hem werkt.
https://community.home-as...z-wave-js-update/882601/4
Andere links hierover:
https://github.com/zwave-js/zwave-js-ui/issues/4174
https://community.home-as...-ui-taking-forever/551418
Foto/Afbeelding van mijn Z-wave:
HA is de enige VM op op die server die USB sticks heeft. Dus dit gaat hem niet worden gok ik zo.marnie schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:14:
[...]
Hier draai ik HA met een paar andere services waaronder P1mon in Proxmox. Mijn USB poort voor P1mon wisselde bij het opstarten van Proxmox tussen ttyUSB0 en ttyUSB1, leek willekeurig, Device id gebruiken hielp hier niet of kon niet (kan het me niet meer zo herinneren).
Ik heb het kunnen oplossen door de start volgorde van de containers in Proxmox aan te passen,:de P1mon applicatie eerder laten starten dan HA. Daardoor wordt de usb poort voor P1mon vastgezet op de gewenste ttyUSB0. Misschien kan dit ook voor jou de oplossing zijn.
Sorry Plugwise. En daar kan ik echt geen path vinden. In Z2M had ik hem zo te pakken, maar waar dit staat bij de plugwise addon, vind ik niet.Septillion schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:50:
[...]
Overal waar je naar een device kunt wijzen in HA is een path.
En cirle?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ook niet bij Settings > System > Hardware?Cyberpope schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:00:
Sorry Plugwise. En daar kan ik echt geen path vinden. In Z2M had ik hem zo te pakken, maar waar dit staat bij de plugwise addon, vind ik niet.
(heb je de juist plugin? https://github.com/plugwise/plugwise_usb-beta/pull/281
[ Voor 13% gewijzigd door Cyberpope op 17-07-2025 20:18 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Als ik het mij goed herinner (Cyberpope schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:17:
Het is toch echt een USB stick van Plugwise die in mijn systeem zit. En die wisselde stuivertje met de zigbee stick om usb00 en usb01. Maar waar ik het path kan vinden in die plugin is een raadsel. Ook al het geheel van config.yaml doorgespit. Maar kan het niet vinden.
(heb je de juist plugin? https://github.com/plugwise/plugwise_usb-beta/pull/281
(USB support voor Plugwise zit niet in HA core)
Kost knaken toch?Septillion schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:56:
@MikeyMan Waarom niet de companion app? Dan heb je ook sensoren van je mobiel.
Je bent dus al naar de config mode van die integratie gegaan? Het zou kunnen dat de maker van de integratie er geen optie voor ingebouwd heeft om deze te wijzigen... Dan heb je drie opties:
De ontwikkelaar vragen deze optie toe te voegen. Of hij een optie weet.
Integratie te verwijderen en opnieuw toe te voegen met by-id path. Maar ik heb geeeen idee wat dat met de devices uit deze integratie doet.
Of onder de motorkap rommelen en op zoek te gaan naar het huidige path in de \config\.storage. Zorg voor hele goede backup want elke fout daar kan je HA slopen. Ik verwacht dat je hem kunt vinden in core.config_entries
Als ik tijd heb de integratie nog eens opnieuw erin fietsen.
Verwijderen en opnieuw instellen zou voldoende moeten zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door BreFra op 17-07-2025 22:56 ]
Zeer bedank @TheFesTheFes schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:10:
[...]
DSMR Reader is een extern stukje software bedoeld om meer inzicht te geven in je energie verbruik. Dit bestond al ver voordat HA zelf met het Energy Dashboard kwam en was dus bij veel mensen al in gebruik.
De DSMR Reader integratie haalt de waardes dus uit DSMR Reader en maakt ze inzichtelijk in HA (zodat je ze in het Energy Dashboard kunt gebruiken).
Je kunt ook direct de waardes uit je slimme meter krijgen via de DSMR Slimme Meter integratie. Dat kan dus gewoon met je kabel direct in je HA server. Beide kan in principe ook als je daarnaast dus nog DSMR Reader draait.
De dongles zijn dan ook vooral handig als je HA server niet in de meterkast staat.
Dit maakt het opeens een stuk duidelijker.
Ik begrijp dat DSMR al eerder in gebruik was dan ha energy dashboard. Daarvoor werd dus DSMR reader in container of vm gebruikt en dit las dan de meter uit en creerde overzichten.
Nu kun je de dsmr reader integratie gebruiken, waarbij gebruik wordt gemaakt van Z2M (mqtt) om de gegevens vd sensors binnen te krijgen van DSMR-reader (die geexposed worden aan mqtt).
Ik begin van scratch. Dus in mijn geval lijkt de Slimme meter integratie wel een goed startpunt. Dan hangt de p1 kabel rechtstreeks aan de haos-vm(in mijn geval) en heb ik voldoende data-input voor mijn energy dashboard.
Is er vandaag de dag een reden of heeft het een meerwaarde om toch de DSMR reader te installeren (in vm of container) en via Z2M de waardes in de DSMR reader integration te verwerken?
Hopenlijk stel ik geen vreemde vragen. Ik ben al heel blij dat ik een beetje beeld heb, waar de DSMR-reader in het verhaal past en dat de data van deze externe appl via Z2M binnen ha verwerkt kan worden dmv DSMR-reader integratie.
Mogelijk zijn er nog meer opties van individuen (github) om alternatieve integraties te gebruiken of addons die meer functionaliteit biedt, dan de slimme meter integratie of dsmr reader integratie. Maar wellicht ook wel beter eerst met de slimme meter integratie te beginnen en vandaar verder zien.
Ik speelde al een tijdje met de gedachte om de NUC8 als een wat ik denk dat jij een bare metal noemt op te zetten, om ervaring op te doen en als het werkt natuurlijk geld te besparen. Maar misschien moet ik toch wat investeren in nieuwere hardware. Het zuinig server topic geeft aan dat een nuc 10 een goede optie is, nu zal ik dan een equivalent bij asus moeten zoeken volgens mij.BiG-GuY schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:50:
[...]
Vindt het knap dat de rest nog snel genoeg draait op die oude hardware, zeker in een VM. Let op dat de GPU niet gedeeld kan worden tussen VMs, dus je bent waarschijnlijk beter af met HA OS op Bare Metal en dan alles wat je nodig hebt in Add-Ons draaien, wat gewoon Docker Containers zijn.
https://www.cpubenchmark....s-Intel-3-N355-vs-BCM2712
De N100/N150/N355 CPU's rennen rondjes om die oudere modellen heen. De NUC8 heeft een zwakkere CPU dan de NUC7 die je gebruikt. Zelfs de Pi5 is meer dan dubbel zo snel.
Je kan het natuurlijk gewoon proberen en als het niet bevalt pas upgraden.
Die mac mini leek mij ook wel interessant maar iets zegt mij dat ik dan een beerbut aan ellende ga open trekken als ik alles wat ik nu heb draaien werkend wil krijgen op macOS met apple silicon.
Ik heb nu een homey gecombineerd met 4 google nest hubs en dan mijn google nest doorbel wired. Dit werkt op zich goed, als er gebeld word kan ik in elke ruimte van het huis zien wat er voor de deur staat.
Heb ik alleen de ZBT-1 nodig om dezelfde compatibiliteit als de homey te hebben of moet ik nog andere dongles aanschaffen? Of kan ik de homey als soort van HA dongle instellen?
Reden dat ik nu naar HA kijk is omdat ik zeer ontevreden ben over bepaalde beslissingen die Homey gemaakt heeft m.b.t. ondersteuning van hun 2019 model. Ik heb die van mij op 17 juli 2022 gekocht (op dat moment was er nog niets bekend over de 2023 versie). Niet veel later kwam matter ondersteuning uit, maar niet voor de 2019 versie, geen coulance upgrade maar gewoon verwachten dat ik weer 400 euro uitgeef voor de 2023, verborgen abonnement voor online backup, nu ook geen support voor grouping op de 2019.
De Homey uit 2023 is gebaseerd op de Raspberry Pi CM4. Waar de HA Yellow ook origineel mee uitkwam. Voor de HA Yellow is ondertussen CM5 support aanwezig, dat zie ik Homey niet doen. Zeker sinds de overname van LG vraag ik me sterk af wat ze voor de langere termijn van plan zijn.Ryan1981 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 07:42:
[...]
Ik speelde al een tijdje met de gedachte om de NUC8 als een wat ik denk dat jij een bare metal noemt op te zetten, om ervaring op te doen en als het werkt natuurlijk geld te besparen. Maar misschien moet ik toch wat investeren in nieuwere hardware. Het zuinig server topic geeft aan dat een nuc 10 een goede optie is, nu zal ik dan een equivalent bij asus moeten zoeken volgens mij.
Die mac mini leek mij ook wel interessant maar iets zegt mij dat ik dan een beerbut aan ellende ga open trekken als ik alles wat ik nu heb draaien werkend wil krijgen op macOS met apple silicon.
Ik heb nu een homey gecombineerd met 4 google nest hubs en dan mijn google nest doorbel wired. Dit werkt op zich goed, als er gebeld word kan ik in elke ruimte van het huis zien wat er voor de deur staat.
Heb ik alleen de ZBT-1 nodig om dezelfde compatibiliteit als de homey te hebben of moet ik nog andere dongles aanschaffen? Of kan ik de homey als soort van HA dongle instellen?
Reden dat ik nu naar HA kijk is omdat ik zeer ontevreden ben over bepaalde beslissingen die Homey gemaakt heeft m.b.t. ondersteuning van hun 2019 model. Ik heb die van mij op 17 juli 2022 gekocht (op dat moment was er nog niets bekend over de 2023 versie). Niet veel later kwam matter ondersteuning uit, maar niet voor de 2019 versie, geen coulance upgrade maar gewoon verwachten dat ik weer 400 euro uitgeef voor de 2023, verborgen abonnement voor online backup, nu ook geen support voor grouping op de 2019.
De Homey doet meer dan enkel Zigbee, zit ook Zwave en 433Mhz in o.a. Als je een PC gebruikt met HA OS en een ZBT-1 stick heb je enkel Zigbee of enkel Thread, afhankelijk van welke firmware je flasht. Je kan ook meerdere ZBT-1 aan 1 PC aansluiten, zodat je Zigbee en Thread kan gebruiken of 2x Zigbee via verschillende software pakketten. Zo gebruik ik er twee om ZHA en Z2M tegelijk te kunnen draaien.
Ben zelf zeer tevreden met de NUC14 Essential met N355. Die is ook heel zuinig, maar je kan ook kiezen voor de N150 versie, zelfde generatie maar de helft aan cores. Nog steeds veel sneller dan je oudere NUC's.
Om ermee te testen zou je het kunnen proberen op de NUC8 die je hebt, als je hem verder niet gebruikt. HA OS zelf is heel licht, als je die direct op de host draait. Als je later wel overstapt naar een ander model is het heel simpel om een backup van de oude om te zetten naar de nieuwe.
Als je enkel Zigbee-apparaten gebruikt, hoef je zeker geen ZBT-1 te kopen, er zijn voldoende goedkopere alternatieven, zoals van Sonoff (bijvoorbeeld de Sonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus (ZBdongle-E)). Wil je echter ook andere protocollen zoals Thread of Z-Wave gebruiken, dan heb je wel andere dongles nodig.
Mijn huidige setup draait op Proxmox met twee VM’s (Home Assistant en Immich via Ubuntu server) en twee containers. Alles loopt erg soepel op een GMKTEC G3 Plus (Intel N150) mini-pc die ik via AliExpress kocht. Ik heb de SSD & ramloze setup voor 100 EUR gekocht. Zie ook deze review op Tweakers:
review: GMKtec NucBox G3 Plus met Intel N150 - Een simpele, zuinige en goedko...
[ Voor 9% gewijzigd door MXMan op 18-07-2025 08:13 ]
Zelf ben ik nog steeds erg blij met mijn oplossing. Ik gebruik een serial to LAN convertor en lepel dan de (L&G 350 DSMR 5) P1- data via LAN binnen in Domoticz en Home Assistant.demonk schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:10:
De kosten vallen wel mee.
• RJ11 kabel 2,-
• DB9 connector 9 Pin Breakout terminals 2,-
• 2kOhm weerstand 0,15
• 'Serial to LAN conv.' 17,-
Totaal dus nog geen 22 Euro!
Voordelen: Bedraad, Stabiel, geen soldeerbout nodig en de P1 output beschikbaar over heel je LAN dus voor meerdere gebruikers.
Nadelen: Je moet wel een LAN aansluiting + WCD in de nabijheid van de slimme meter hebben.
De simpelste en waarschijnlijk goedkoopste manier is een P1 kabel te kopen die aan de ene kant een Rj11 heeft en aan de andere kant een USb.
Daar zit een serial to Usb converter in.
Zoiets bijvoorbeeld.
https://www.robbshop.nl/slimme-meter-kabel-usb-p1-1-meter
Zo krijg je gewoon alle data van de p1 uitgang binnen die gebruikt kan worden door HA in o.a. de DSMR integratie.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ja maar... Ok vooruit
Dacht dat dat gelinkt was aan HA cloud. En dit werkt prima zo
Poeh, eigenlijk geen enkel idee welke standaarden ik allemaal gebruik van maak:MXMan schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:10:
@Ryan1981 Zoals @BiG-GuY al aangeeft, kun je Home Assistant perfect draaien op de hardware die je al in huis hebt. Moest het niet volstaan, dan kan je nog altijd upgraden. Maar ik betwijfel dat hetgeen je in huis hebt zal onderdoen. Zelf ben ik ooit begonnen met HA OS op een Raspberry Pi 2 (!) en dat werkte verrassend goed maar traag bij reboots bijvoorbeeld.
Als je enkel Zigbee-apparaten gebruikt, hoef je zeker geen ZBT-1 te kopen, er zijn voldoende goedkopere alternatieven, zoals van Sonoff (bijvoorbeeld de Sonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus (ZBdongle-E)). Wil je echter ook andere protocollen zoals Thread of Z-Wave gebruiken, dan heb je wel andere dongles nodig.
Mijn huidige setup draait op Proxmox met twee VM’s (Home Assistant en Immich via Ubuntu server) en twee containers. Alles loopt erg soepel op een GMKTEC G3 Plus (Intel N150) mini-pc die ik via AliExpress kocht. Ik heb de SSD & ramloze setup voor 100 EUR gekocht. Zie ook deze review op Tweakers:
review: GMKtec NucBox G3 Plus met Intel N150 - Een simpele, zuinige en goedko...
Klik aan klik uit
Somfy rts rolluiken
Google nest hub/doorbell/thermostat/chromecast(met google tv en zonder)
Denon s770h
Aux airconditioning
Philips air.purifier
Ikea tradfri
Lg tv
Aqara tvoc sensoren
Govee rgb light
Solar edge zo nepanelen
Ga mij wel eens verdiepen daarin. Homey heeft mij lui gemaakt!
Nou, ik gebruik HA al heel wat jaren en heb daar ook een heleboel aangeknoopt. In het begin vooral ‘omdat het kon’. Het werkt zo verslavend. Pas na een tijdje merk je of je er werkelijk wat mee doet.Ryan1981 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:34:
[...]
Poeh, eigenlijk geen enkel idee welke standaarden ik allemaal gebruik van maak:
Klik aan klik uit
Somfy rts rolluiken
Google nest hub/doorbell/thermostat/chromecast(met google tv en zonder)
Denon s770h
Aux airconditioning
Philips air.purifier
Ikea tradfri
Lg tv
Aqara tvoc sensoren
Govee rgb light
Solar edge zo nepanelen
Ga mij wel eens verdiepen daarin. Homey heeft mij lui gemaakt!
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Haha idd. Zeker om dat ie zelf met meldingen komt dat er nog iets te koppelen is.Hippe Lip schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:01:
[...]
Nou, ik gebruik HA al heel wat jaren en heb daar ook een heleboel aangeknoopt. In het begin vooral ‘omdat het kon’. Het werkt zo verslavend. Pas na een tijdje merk je of je er werkelijk wat mee doet.
Gebruik uiteindelijk de helft niet
Van het een op het andere moment werkte mijn Google Nest integratie niet meer.
De versie waarbij je eenmalig 5 USD aan google betaalt.
Ik heb een keer of 15 nu stapje voor stapje alles opnieuw ingesteld, maar ik blijf telkens vastlopen met het koppelen van HA. Dat uit zich op allerlei manieren, maar uiteindelijk zie ik altijd dit terug in de log.
Daarna kom ik ook niet meer voorbij de benodigde stappen die de integratie nodig heeft.Configuration error creating subscription: Failed to create subscriber 'projects/nest-******&/subscriptions/home-assistant-**********' (cloud project id incorrect?)
12:09:02 – (FOUT) nest
Als ik naar de laatst versie update kom ik weliswaar iets verder (apparaten in HA selecteren e.d.) maar loopt de boel toch ook weer klem uiteindelijk.
Ik ben alleen gebonden aan wat custom scripting die ik dan geheel opnieuw moet maken in de laatste versie, dus weer terug naar een versie waarin het altijd gewerkt heeft.
/f/image/5VFYZLtNAfwL1RF6mScx643k.png?f=fotoalbum_large)
Mijn HA is gelinkt aan duckdns.org om een externe webhook te hebben. Gooit dat wellicht nog roet in het eten? Of zou ik gewoon lokaal via https://ip:8123 de link moeten kunnen maken?
/f/image/F2YHbA467hsTQrK23e0G7Qiv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bWBHE1L7makkeKB5i2SgnViJ.png?f=fotoalbum_large)
Dan komt het externe stukje waarbij je bij google toestemming verleent, ik link mijn HA setup, en dan kom ik altijd weer terug bij dit
/f/image/s8Q6qhy7Aur4KT5zSTUHLaGS.png?f=fotoalbum_large)
Als ik hier op verzenden klik, blijft ie terugkeren naar dit scherm.
De google logs laten deze errors zien:
/f/image/dk3vO103j8vKzxivnJ3gweqn.png?f=fotoalbum_large)
Ik weet eerlijk gezegd niet meer aan welke kant ik deze fout moet zoeken
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Zou dit het kunnen zijn?
Bij een vriend werkt alles nog gewoon. Dat zou best random zijn dan?edwin2021 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:01:
nieuws: Google stopt verkoop Nest-thermostaten in Europa
Zou dit het kunnen zijn?
https://console.nest.google.com/device-access/project-list
Werkt verder ook gewoon.
Er was een issue aan de google kant:
https://github.com/home-assistant/core/issues/148694
Mogelijk dat dat ermee te maken heeft.
Deze issue was voor mij wel de druppel om op zeer korte termijn over te gaan naar een thermostaat die lokale bediening toelaat (waarschijnlijk Tado X over Matter).
[ Voor 35% gewijzigd door Sjoop1985 op 19-07-2025 15:24 ]
ik zal ze beide nog eens herstarten. Kijken of er een andere fw binnen komt sijpelen.Sjoop1985 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:22:
Bij mij werkte de integratie de afgelopen dagen ook niet, sinds vandaag wel weer.
Er was een issue aan de google kant:
https://github.com/home-assistant/core/issues/148694
Mogelijk dat dat ermee te maken heeft.
Deze issue was voor mij wel de druppel om op zeer korte termijn over te gaan naar een thermostaat die lokale bediening toelaat (waarschijnlijk Tado X over Matter).
Intussen core 2024.6.3 geprobeerd, en ook 2025.2.5.
Op beide zelfde issues.
Nu terug naar 2024.3.0 aan het gaan.
edit:
Laatste nest update was 16 juni 2025. Zo rond die periode is het gezeik idd gestart ja.
(6.4-5)
edit edit:
Ik zie in de nest service partner connections manager dit
https://nestservices.google.com/partnerconnections
/f/image/4hZ9bjZm8ZZAzyp98QESr4CK.png?f=fotoalbum_large)
Moet ik ze in de google home app opvoeren
[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 19-07-2025 16:03 ]
Zie in de open issues nog wat andere gevallen waarbij de integratie stopt met werken of de instructies uit de documentatie niet meer werken: https://github.com/home-a...%22integration%3A+nest%22
Edit: geen idee of Google iets gewijzigd heeft aan de manier waarop dit integreert. Maar zoals gezegd, dit soort shenanigans zijn voor mij de reden waarom ik dit weekend "andere thermostaat bestellen" op mijn to-do lijst heb staan. Helaas heb ik ook nog Nest Protects hangen en zijn er nauwelijks alternatieven die er esthetisch zo acceptabel uitzien.
[ Voor 31% gewijzigd door Sjoop1985 op 19-07-2025 16:07 ]
Hij doet het op een nieuwe test installatie van HA (laatste versie)
/f/image/r5jUcR3wZsU3alYBZlDjHxqy.png?f=fotoalbum_large)
Mijn probleem zit dan toch echt ergens in aan mijn HA zijde (?)
[ Voor 50% gewijzigd door paQ op 20-07-2025 11:58 ]
Kan via Doorbird onze autopoort openen, die gaat echter daarna na een minuutje weer dicht. Doorbird is slechts een tussenstation die een schakeling van Nice (MC824H) aanstuurt. Nice kan ik niet in HA krijgen, de Doorbird wel. Wil graag de mogelijkheid hebben om de autopoort voor langere duur open te zetten, dat kan met een knop op de bij Nice meegeleverde afstandsbediening die we in de auto hebben liggen. In HA kan ik bij Doorbird niet de mogelijkheid vinden om een knop/relais ingedrukt te houden, vandaar dat ik het zo op wilde lossen.Septillion schreef op zondag 13 juli 2025 @ 12:33:
[...]
Makkelijkste om gewoon het hele script te laten varen. Gewoon een automation met:
Triggers:
- Helper naar aan
- Elke 30 seconde
Conditions:
- Helper staat aan
Actieons:
- Druk op knop
Maar waar is het voor? Moet extern apparaat wakker gehouden worden ofzo?
Maar als iemand toch Nice in HA gekregen heeft of weet hoe je in Doorbird een relais voor langere tijd ingedrukt kan houden hou ik mij aanbevolen.
Daaronder een stuk of 5 versies geprobeerd die allemaal niet werkend te krijgen zijn.
Google zal iets aangepast hebben in hun API en de oude werking nog even als depricated hebben laten werken. HA heeft daar dus de integratie op aangepast.paQ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:17:
Ik ben erachter dat de nest integratie pas weer werkend te krijgen is vanaf core versie 2025.4.3
Daaronder een stuk of 5 versies geprobeerd die allemaal niet werkend te krijgen zijn.
Wat je nu dus merkt is dat de oude werking nu dus niet meer werkt. Dit zijn dus dingen waar je op een gegeven moment tegen aan gaat lopen met cloud services als je op een oude versie van HA blijft hangen.
Yep, en ontzettend zuur. Want er is in een jaar tijd best veel gewijzigd. Veel custom scripting functioneert nu niet meer.TheFes schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:16:
[...]
Google zal iets aangepast hebben in hun API en de oude werking nog even als depricated hebben laten werken. HA heeft daar dus de integratie op aangepast.
Wat je nu dus merkt is dat de oude werking nu dus niet meer werkt. Dit zijn dus dingen waar je op een gegeven moment tegen aan gaat lopen met cloud services als je op een oude versie van HA blijft hangen.
edit:
Bijna alles werkt weer
/f/image/eLVYpH1xMzBxRe9G9ALXmnbi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/poN7DrmzYgKa5MZtsGGSxQcR.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door paQ op 20-07-2025 15:58 ]
Probleem: indien ik een statisch IP configureer dan kan mijn HASS-omgeving niet het internet op. Mijn gateway kan ik dan niet pingen. Voeg ik een 2e adapter toe (met dezelfde configuratie in Proxmox) en zet ik die op DHCP dan werkt het wel.
Statische settings:
IP: 192.168.1.10
Netmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.254
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Wel ook een DNS server ingesteld? Dat kan meestal je Gateway IP zijn, aangezien de meeste routers ook een ingebouwde DNS server hehben. Maar je kan ook direct een externe DNS server instellen in HA.Dreadnought schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:27:
Ik voel me dom.... ik draai HASS op Proxmox o.b.v. HAOS (en ik ben volledig up to date). Het lukt me echter niet om Home Assistant helemaal lekker werkend te krijgen indien ik een statisch IP configureer.
Probleem: indien ik een statisch IP configureer dan kan mijn HASS-omgeving niet het internet op. Mijn gateway kan ik dan niet pingen. Voeg ik een 2e adapter toe (met dezelfde configuratie in Proxmox) en zet ik die op DHCP dan werkt het wel.
Statische settings:
[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 20-07-2025 23:16 ]
Chrome toestaan dat ie je lokale netwerk mag benaderen?oltk schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:27:
Ik krijg na de laatste update deze melding:
[Afbeelding]
Ik open HA in Chrome op een Mac. Heb alle browsegegevens al verwijderd, maar de melding blijft komen bij het tabblad "automatiseringen" en "ruimte, labels en zones". Op firefox werkt het wel. Het is ergens een instelling dus? Wie helpt me... dank!
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Dat ziet er fraai uit, welke integratie gebruik je voor regen voorspelling? Ik sinds een paar weken doet buienradar het niet meer. Heb nu buienalarm maar die heeft alleen voorspelling voor komende uur. @paQpaQ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:18:
[...]
Yep, en ontzettend zuur. Want er is in een jaar tijd best veel gewijzigd. Veel custom scripting functioneert nu niet meer.
edit:
Bijna alles werkt weer
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lokaal netwerk access staat/stond aan (MacOS instellingen), en alle overige tabbladen van HA werken sowieso wel. Dank iigOogje schreef op maandag 21 juli 2025 @ 00:04:
[...]
Chrome toestaan dat ie je lokale netwerk mag benaderen?
Naar mijn idee makkelijkste optie: laat HA lekker op DHCP staan. En maak een statische reservering in je router. Heb je alles lekker centraal en mocht je ooit een extra VM ernaast zetten met een copy (test of whatever) heb je ook geen IP conflict.Dreadnought schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:27:
Ik voel me dom.... ik draai HASS op Proxmox o.b.v. HAOS (en ik ben volledig up to date). Het lukt me echter niet om Home Assistant helemaal lekker werkend te krijgen indien ik een statisch IP configureer.
Statische settings:
Dat is een aangepaste versie van de neerslag kaart van @aex351Vaevictis_ schreef op maandag 21 juli 2025 @ 07:17:
[...]
Dat ziet er fraai uit, welke integratie gebruik je voor regen voorspelling? Ik sinds een paar weken doet buienradar het niet meer. Heb nu buienalarm maar die heeft alleen voorspelling voor komende uur. @paQ
https://github.com/aex351/home-assistant-neerslag-app
Wel ik kan mijn router / gateway niet eens pingen (op IP), daar kan DNS logischerwijs geen relatie mee hebben...?BiG-GuY schreef op zondag 20 juli 2025 @ 23:15:
[...]
Wel ook een DNS server ingesteld? Dat kan meestal je Gateway IP zijn, aangezien de meeste routers ook een ingebouwde DNS server hehben. Maar je kan ook direct een externe DNS server instellen in HA.
Liever doe ik dat niet - ik wil zeker weten dat mijn HA altijd hetzelfde IP heeft en mijn DHCP-range is ietwat anders (vanaf .100 in hetzelfde subnet) - op die manier scheid ik servers van clients.Septillion schreef op maandag 21 juli 2025 @ 07:40:
[...]
Naar mijn idee makkelijkste optie: laat HA lekker op DHCP staan. En maak een statische reservering in je router. Heb je alles lekker centraal en mocht je ooit een extra VM ernaast zetten met een copy (test of whatever) heb je ook geen IP conflict.
Op meeste router kan je de statische IP's ook gewoon buiten de vrije DHCP range doen. Mijn normale " client" range begint ook bij .50 maar heb statische leases voor servers/VM's eronder.
Gebruik zelf gewoon DHCP met reservering voor alle apparaten die ik vast op het netwerk wil hebben qua IP-adres. Dat werkt gewoon prima en met de DHCP-servers die ik gebruik kan de DHCP-pool gewoon in .100 t/m .200 zitten bijvoorbeeld. Terwijl ik de reserveringen daarbuiten doe.
Zo heb ik zelf alle reserveringen tussen 192.168.x.2 en 192.168.x.60 zitten.
Ik heb, denk ik, een gelijkwaardige opzet met HA in een Proxmox VM, hier werkt statische ip voor HA zonder problemen.Dreadnought schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:52:
[...]
Liever doe ik dat niet - ik wil zeker weten dat mijn HA altijd hetzelfde IP heeft en mijn DHCP-range is ietwat anders (vanaf .100 in hetzelfde subnet) - op die manier scheid ik servers van clients.
Mijn setup in HA http://homeassistant.local:8123/config/network:
- Ip: 192.168.1.30
- Netmak: 255.255.255.0
- Gateway: 192.168.1.1 (kpn internet router)
- DNS server: 192.168.1.5 ( Adguard, lokaal)
Homeassistant url staat op mijn eigen subdomein van ha: https://ha.mydomain.nl
Lokaal netwerk staat op automatisch
De kpn router verwijst alle http(s), poort 80 en 443 door naar de reverse proxy server (Zoraxy), waarin een rule de url ha.mydomain.nl doorverwijst naar de lokale HA: 192.168.1.30:8123
In DNS (Adguard) staat de DHPC range tussen de 192.168.1.100 en .200. Mijn statische ip's staan lager dan 100.
In configuration.yaml:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| homeassistant: auth_providers: - type: homeassistant - type: trusted_networks trusted_networks: - 192.168.1.0/24 - 127.0.0.1 - ::1 http: use_x_forwarded_for: true trusted_proxies: - 192.168.1.0/24 - 127.0.0.1 - ::1 |
Mogelijk helpt het je.
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
En daarnaast... het probleem is zeker niet de router, er gaat iets mis in HA (of beter, in HAOS). Het kan immers niet zo zijn dat je je gateway (feitelijk just another IP in hetzelfde subnet) niet kunt pingen.
Mijn 'working theory' is dat HAOS (abusievelijk?) iets van een firewall regel aanlegt, waardoor de gateway niet bereikbaar is. Helaas kan ik dit niet matchen aan hetgeen ik ophaal.
uit "ip addr"
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| 2: enp6s18: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc fq_codel state UP qlen 1000
link/ether bc:24:11:d8:52:ef brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
inet 192.168.1.10/24 brd 192.168.1.255 scope global noprefixroute enp6s18
valid_lft forever preferred_lft forever
inet6 fe80::247c:5ab7:c739:1899/64 scope link noprefixroute
valid_lft forever preferred_lft forever
3: enp6s19: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc fq_codel state UP qlen 1000
link/ether bc:24:11:ec:38:8d brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
inet 192.168.1.134/24 brd 192.168.1.255 scope global dynamic noprefixroute enp6s19
valid_lft 67097sec preferred_lft 67097sec
inet6 fe80::facd:8260:7eec:bf76/64 scope link noprefixroute
valid_lft forever preferred_lft forever |
ip route list:
1
2
3
4
| default via 192.168.1.254 dev enp6s18 metric 20100 172.30.32.0/23 dev hassio scope link src 172.30.32.1 172.30.232.0/23 dev docker0 scope link src 172.30.232.1 192.168.1.0/24 dev enp6s18 scope link src 192.168.1.10 metric 100 |
ip rule list:
1
2
3
| 0: from all lookup local 32766: from all lookup main 32767: from all lookup default |
Dit is overigens met een 2e adapter op DHCP enabled. Wat me bevreemdt is dat de statische NIC (enp6s18) ook aan de gateway hangt, maar dat dit enkel werkt indien de 2e adapter (DHCP, 19) aanwezig is....
Kan je het IP-adres van HA OS zelf wel pingen vanaf je netwerk? En als HA OS op DHCP staat?
En niet per ongeluk een ander apparaat op hetzelfde IP-adres op je netwerk?
Heb nog nooit gehad dat de HA OS firewall aangepast moest worden, maar iptables is gewoon aanwezig, van wat ik kan vinden.
Ja ik kan van HAOS naar andere IPs in hetzelfde subnet en ik kan ook vanuit andere systemen in hetzelfde subnet naar HAOS. En uiteraard van andere systemen naar de gateway. Wel of niet DHCP maakt niets uit, dus ook getest met andere servers en clients in mijn netwerk - ik tref geen enkele combinatie aan die niet werkt, anders dan de gateway zelf.BiG-GuY schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:51:
@Dreadnought
Kan je het IP-adres van HA OS zelf wel pingen vanaf je netwerk? En als HA OS op DHCP staat?
En niet per ongeluk een ander apparaat op hetzelfde IP-adres op je netwerk?
Heb nog nooit gehad dat de HA OS firewall aangepast moest worden, maar iptables is gewoon aanwezig, van wat ik kan vinden.
Voor wat het waard is:
* Alles draait binnen Proxmox op dezelfde bridge
* Andere systemen in Proxmox kennen dit problemen niet en die zijn identiek gefonfigureerd, het IP adres zelf daargelaten.
Thx! Deze config lijkt extreem veel op die van mijn omgeving. Ik ga het er sws eens naastleggen en zien of ik iets over het hoofd heb gezien.marnie schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:21:
[...]
Ik heb, denk ik, een gelijkwaardige opzet met HA in een Proxmox VM, hier werkt statische ip voor HA zonder problemen.
Mijn setup in HA http://homeassistant.local:8123/config/network:IPv6 staat op automatisch
- Ip: 192.168.1.30
- Netmak: 255.255.255.0
- Gateway: 192.168.1.1 (kpn internet router)
- DNS server: 192.168.1.5 ( Adguard, lokaal)
Homeassistant url staat op mijn eigen subdomein van ha: https://ha.mydomain.nl
Lokaal netwerk staat op automatisch
De kpn router verwijst alle http(s), poort 80 en 443 door naar de reverse proxy server (Zoraxy), waarin een rule de url ha.mydomain.nl doorverwijst naar de lokale HA: 192.168.1.30:8123
In DNS (Adguard) staat de DHPC range tussen de 192.168.1.100 en .200. Mijn statische ip's staan lager dan 100.
In configuration.yaml:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 homeassistant: auth_providers: - type: homeassistant - type: trusted_networks trusted_networks: - 192.168.1.0/24 - 127.0.0.1 - ::1 http: use_x_forwarded_for: true trusted_proxies: - 192.168.1.0/24 - 127.0.0.1 - ::1
Mogelijk helpt het je.
Maar goed, weet je zeker dat je de gateway goed hebt? En je vergeet niet ook een DNS toe te voegen?
Andersom denken kan ook. Neem de volle range meestal begint de dhcp vanaf 1 of 10 uit te geven. Reserveer vervolgens vanaf hoog .254 en tel terug voor elk device met een gereserveerd (Bind) adres.Septillion schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:36:
@Dreadnought Wat voor onding heb je dan?
Maar goed, weet je zeker dat je de gateway goed hebt? En je vergeet niet ook een DNS toe te voegen?
Vroeger ga ik elk apparaat statische adressen maar in de praktijk erg omslachtig als je bv een dns wilt wijzigen.
Ik heb een Draytek. Typenummer heb ik even niet paraat. An sich ben ik er niet ontevreden over, hoewel ik omwille leeftijd wel eens een nieuwe mag kopen. Neemt niet weg dat het probleem daar niet zit. DNS is uiteraard ook ingesteld, maar ook daar mag het probleem m.i. niet liggen.Septillion schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:36:
@Dreadnought Wat voor onding heb je dan?
Draytek kun je sowieso ip adressen buiten de dhcp range uitgeven mits in hetzelfde subnet.Dreadnought schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:48:
[...]
Ik heb een Draytek. Typenummer heb ik even niet paraat. An sich ben ik er niet ontevreden over, hoewel ik omwille leeftijd wel eens een nieuwe mag kopen. Neemt niet weg dat het probleem daar niet zit. DNS is uiteraard ook ingesteld, maar ook daar mag het probleem m.i. niet liggen.
1
2
| {{ relative_time(states.binary_sensor.deursensor_voordeur_contact.last_changed)}} {{ relative_time(states.binary_sensor.deursensor_voordeur_contact.last_changed) | replace('hours', 'uur') | replace('hour', 'uur') | replace( 'minutes','minuten') | replace('minute', 'minuut') | replace('seconds', 'seconden') }} |
De eerste regel geeft '5 minutes'. Ik zou verwachten dat de 2e regel er dan '5 minuten' van maakt. Er staat echter '5 minuutn'. Ik zie zelf eigenlijk niet waar het fout gaat.
Ik heb nu een integratie (van Homewizard) die meerdere devices heeft.
Home Assistant laat deze nu mooi in een lijst zien, waarbij je de afzonderlijke devices kunt open klappen.
Ik kom alleen iets raars tegen, twee devices staan bij elkaar in de lijst, onder de beide devices.
Dit lijkt mij niet juist, maar ik zie geen mogelijkheid om dit op te lossen (of kan het geen kwaad) ?
:strip_exif()/f/image/BwpKa8Gsqud5GgHvyVjxHogA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a0G4nYanpKrsekS1sHQ4ader.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 200% gewijzigd door PeteSplit op 21-07-2025 14:09 ]
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Ik denk dat het hier in zitzunrob schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:48:
Kan iemand me het volgende uitleggen?
YAML:
1 2 {{ relative_time(states.binary_sensor.deursensor_voordeur_contact.last_changed)}} {{ relative_time(states.binary_sensor.deursensor_voordeur_contact.last_changed) | replace('hours', 'uur') | replace('hour', 'uur') | replace( 'minutes','minuten') | replace('minute', 'minuut') | replace('seconds', 'seconden') }}
De eerste regel geeft '5 minutes'. Ik zou verwachten dat de 2e regel er dan '5 minuten' van maakt. Er staat echter '5 minuutn'. Ik zie zelf eigenlijk niet waar het fout gaat.
replace( 'minutes','minuten') | replace('minute', 'minuut')
Eerste vervangt het minutes door minuten en daarna het bold deel door minuut
Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"
Ah dat had ik ff gemist, dan zou ik eea plugin gaan verdenken omdat er op die tabs iets gebeurd wat op de andere tabs niet t geval is?oltk schreef op maandag 21 juli 2025 @ 07:29:
[...]
Lokaal netwerk access staat/stond aan (MacOS instellingen), en alle overige tabbladen van HA werken sowieso wel. Dank iig
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Dat zal hem zijn idd! Enig idee hoe ik daarom heen kan werken?drice schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:59:
[...]
Ik denk dat het hier in zit
replace( 'minutes','minuten') | replace('minute', 'minuut')
Eerste vervangt het minutes door minuten en daarna het bold deel door minuut
Omdraaien kan een workaround zijn?zunrob schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:12:
[...]
Dat zal hem zijn idd! Enig idee hoe ik daarom heen kan werken?
1
| replace( 'minute','minuut') | replace('minuuts', 'minuten') |
Maar volgens mij zou home assistant dit soort dingen automatisch in de taal moeten doen die je browser ingesteld heeft en heb je dit soort trucjes dus helemaal niet nodig
[ Voor 30% gewijzigd door Vloris op 21-07-2025 14:19 ]
Het ligt ongetwijfeld aan mijn Chrome instelling. Op een andere computer (ook chrome) geen problemen. Misschien moet ik chome maar verwijderen en opnieuw installeren...Oogje schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:59:
[...]
Ah dat had ik ff gemist, dan zou ik eea plugin gaan verdenken omdat er op die tabs iets gebeurd wat op de andere tabs niet t geval is?
Dat licht er aan hoe je de informatie toont. Op deze manier, met een template, zal HA de interne (dus engelse) waarde tonen. De template geeft namelijk een string terug, daar kan de front-end niets meer mee om op te maken.Vloris schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:18:
[...]
Omdraaien kan een workaround zijn?
code:
1replace( 'minute','minuut') | replace('minuuts', 'minuten')
Maar volgens mij zou home assistant dit soort dingen automatisch in de taal moeten doen die je browser ingesteld heeft en heb je dit soort trucjes dus helemaal niet nodig
Als je het netjes als entity attribuut toont zal hij het wel vertalen. Dan weet HA dat het om een relatieve tijd gaat en netjes in je ingestelde locale tonen.
Voorbeeldje met een entities-card. De eerste rij toont gewoon de entity state, met als secondary attribute "last changed" aangevinkt. De tweede tij is een template-entity-row met de template zoals die van @zunrob
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
/f/image/vXfUbjb03Iu3fSfN6LwK85GC.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/YKAxTnOSgpLsMUAvyR7rbk2Z.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/KFYqhv9IasvNfP1wCovAE6sX.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/souV8UfK2lPcqnlF9iDnx431.png?f=fotoalbum_large)