Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 298 ... 367 Laatste
Acties:

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Zo. Sinds ik (pas) halverwege vorig jaar ook actief met Home Assistant ben en het Energy Dashboard gebruik en vul met o.a. een P1 en Solar koppeling, was het mij een doorn in het oog dat ik nu historie overal verspreid had en niet eenvoudig kon overzetten.

Met behulp van deze pagina met handige python- (voor structureren van de data) en sql-scripts (t.b.v. invoegen in de database) en bijbehorende instructies, is het me gelukt om een paar jaar aan historie (sinds wij hier wonen) te importeren in de database.

Was best even een klusje, met data verzamelen van een paar verschillende bronnen, eerst proberen op een kopie database, etc. Maar nu de data van de P1 meter én de PV-installatie per dag vanaf 2022 inzichtelijk in mijn live omgeving. :)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-01 18:12
Ik heb een 7 tal airco 's hangen waar ik in de winter mee verwarm. Neveneffect van dit verwarmen is dat de sifons die in de muur zitten soms droog komen te staan en er een vreselijke putjes geur vrijkomt.
Oplossing is de aircos 1 keer per week te laten koelen zodat de sifons terug hun ding doen.

Hoe kan ik een voorwaarde schrijven waarbij in de maanden oktober tot maart elke zaterdag de airco s even gaan draaien ? Het gaat hem vooral over de maanden. De rest van de automation kan ik wel zelf schrijven

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:39
Faece schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 06:35:
Ik heb een 7 tal airco 's hangen waar ik in de winter mee verwarm. Neveneffect van dit verwarmen is dat de sifons die in de muur zitten soms droog komen te staan en er een vreselijke putjes geur vrijkomt.
Oplossing is de aircos 1 keer per week te laten koelen zodat de sifons terug hun ding doen.

Hoe kan ik een voorwaarde schrijven waarbij in de maanden oktober tot maart elke zaterdag de airco s even gaan draaien ? Het gaat hem vooral over de maanden. De rest van de automation kan ik wel zelf schrijven
YAML:
1
2
3
4
5
conditions:
  - "{{ now().month in [10, 11, 12, 1, 2, 3] }}"
  - condition: time
    weekday:
      - sat

Bijvoorbeeld

edit:
Of dit als je het in 1 condition wil hebben:

YAML:
1
2
conditions:
  - "{{ now().weekday() == 5 and now().month in [10, 11, 12, 1, 2, 3] }}"

Weekdays beginnen met 0 op maandag.

edit2: added quotes

[ Voor 16% gewijzigd door Hmmbob op 26-03-2025 09:51 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:57
Ik had hier nog een oude Galaxy Tab A liggen waar ik vandaag lineageOS 21 opgezet heb (android 14).

Deze zou ik graag gebruiken om een HA dashboard op te tonen, zodat we al eens kunnen testen hoe goed dit werkt voor ons.

Ik vraag me alleen af wat de "aanbevolen" manier is om dashboards te tonen op een tablet? Echt de HA app installeren op dat ding met dan zijn eigen HA account? Of via FullyKiosk? Of zijn er nog andere/betere oplossingen?

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
Hmmbob schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:24:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
conditions:
  - {{ now().month in [10, 11, 12, 1, 2, 3] }}
  - condition: time
    weekday:
      - sat

Bijvoorbeeld

edit:
Of dit als je het in 1 condition wil hebben:

YAML:
1
2
conditions:
  - {{ now().weekday() == 5 and now().month in [10, 11, 12, 1, 2, 3] }}

Weekdays beginnen met 0 op maandag.
Wel quotes om je templates zetten :P

Home Assistant configuratie

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

In het verlengde hiervan: Naast de integratie via de cloud heb ik mijn Tado ook via HomeKit toegevoegd in HA, en kan ik deze dus ook lokaal bedienen vanuit HA. Ik mis via deze weg wel de entiteit sensor.%kamernaam%_verwarmen waarin de warmtevraag in procenten getoond wordt. Klopt dit? Hebben andere HomeKit-Tado gebruikers deze entiteit via deze weg ook niet?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:48
JBS schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:11:
[...]

In het verlengde hiervan: Naast de integratie via de cloud heb ik mijn Tado ook via HomeKit toegevoegd in HA, en kan ik deze dus ook lokaal bedienen vanuit HA. Ik mis via deze weg wel de entiteit sensor.%kamernaam%_verwarmen waarin de warmtevraag in procenten getoond wordt. Klopt dit? Hebben andere HomeKit-Tado gebruikers deze entiteit via deze weg ook niet?
Er missen wel meer zaken via Homekit. En dat is ook niet heel gek. Immers is Homekit een generieke abstractie. Dus niet alle merk specifieke functionaliteiten kunnen worden opgenomen in Homekit. Zo kun je ook geen timers instellen (via de Tado integratie is er een service call voor "zet temperatuur op X° voor Y minuten [en hervat daarna het schema"). En daarnaast kun je via HK ook niet de "hervat schema" doen, terwijl dat via Tado wel kan (IIRC de mode van de climate entity op "auto" zetten). Om maar eens twee dingen te noemen.

• Hmmbob
TheFes schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:51:
Wel quotes om je templates zetten :P
Scherp - done.
RobertMe schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:26:
[...]

Er missen wel meer zaken via Homekit. En dat is ook niet heel gek. Immers is Homekit een generieke abstractie. Dus niet alle merk specifieke functionaliteiten kunnen worden opgenomen in Homekit. Zo kun je ook geen timers instellen (via de Tado integratie is er een service call voor "zet temperatuur op X° voor Y minuten [en hervat daarna het schema"). En daarnaast kun je via HK ook niet de "hervat schema" doen, terwijl dat via Tado wel kan (IIRC de mode van de climate entity op "auto" zetten). Om maar eens twee dingen te noemen.
Ik kreeg via Homekit alleen maar gekke waardes binnen (100graden, 100% luchtvochtigheid etc). Was voor mij niet bruikbaar in eider geval.

• Hmmbob
dotcom87 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:47:
Ik had hier nog een oude Galaxy Tab A liggen waar ik vandaag lineageOS 21 opgezet heb (android 14).

Deze zou ik graag gebruiken om een HA dashboard op te tonen, zodat we al eens kunnen testen hoe goed dit werkt voor ons.

Ik vraag me alleen af wat de "aanbevolen" manier is om dashboards te tonen op een tablet? Echt de HA app installeren op dat ding met dan zijn eigen HA account? Of via FullyKiosk? Of zijn er nog andere/betere oplossingen?
Wat mij betreft Fully Kiosk, dan heb je ook mogelijkheden om met de screensaver etc te spelen.

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:57
Hmmbob schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:54:
[...]

Wat mij betreft Fully Kiosk, dan heb je ook mogelijkheden om met de screensaver etc te spelen.
Bedankt voor de tip, dat gaan we eens bekijken.

Ik zou graag mijn dashboard bouwen met alleen Native HA componenten, dus liefst zo min-mogelijk custom/HACS. Is het volgens jou mogelijk om iets zoals https://github.com/jimmy-landry/HA-Tablet-Dashboard-Config (met een fixed side-bar) te maken met alleen maar native components?

• Hmmbob
dotcom87 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:56:
[...]

Ik zou graag mijn dashboard bouwen met alleen Native HA componenten, dus liefst zo min-mogelijk custom/HACS. Is het volgens jou mogelijk om iets zoals https://github.com/jimmy-landry/HA-Tablet-Dashboard-Config (met een fixed side-bar) te maken met alleen maar native components?
Heb even snel gekeken, maar ik vermoed van niet.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:43
CappieL schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:04:
[...]

Ik loop een beetje te klooien met de Core integratie en de Installer-integratie uit HACS.

Uit de HACS-integratie haal ik meer info uit het systeem.
Dit is bijv. een grafiek van totale production (in Wh).
[Afbeelding]
Hier had ik graag een wat vloeiende lijn in gezien. Want hij update maar eens in het uur en dat is niet handig als ik bijv. wil weten wanneer ik overproductie heb en het handig is om bijv. de vaatwasser of de wasmachine aan te zetten. (Ja, ik kan net zo goed naar de P1-export kijken...)
Omdat ik er maar niet uit kwam, heb ik ook maar eens de energierapporten (dagrapport) van Enphase zelf uitgedraaid. Die CSV heeft een timestamp-interval van 5 minuten, maar die waarden bleven een uur staan.
Heb de Enphase Support uiteindelijk gemaild en zij hebben de polling-interval naar 5 minuten aangepast.
Dit is iets wat zij ooit hebben aangepast (en op verzoek kunnen terugzetten).

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:36
Not Applicable schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:35:
Ik heb knoppen op mijn homepage staan en als ik er op druk krijg ik een pop-up.
Tot over enkele dagen/weken stond er ook een history graph in de pop-up die mij weergaf wanneer de groeplichten heeft gebrand verbonden aan deze ruimte. Sinds enkele dagen/weken is die graph weg (het veld waar deze moet staan blijft dus gewoon wit) en ik krijg het niet gefixed. Komt dit door een update, of is er ergens iets fout? Want volgens mij is de code juist... als ik de code gebruik enkel voor history graph (zonder al de rest er rond) krijg ik de history graph wel te zien |:( 8)7 |:( 8)7

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
type: custom:mushroom-template-card
primary: Toilet
secondary: 🌡 {{ states('sensor.temperatuur_wc_beneden') }} °C
icon: mdi:lightbulb
icon_color: |
  {% if is_state('group.toilet_lights', 'on') %}
    #ffde0a
  {% else %}
    grey
  {% endif %}
tap_action:
  action: perform-action
  perform_action: browser_mod.popup
  data:
    title: Toilet
    content:
      type: vertical-stack
      cards:
        - type: grid
          columns: 2
          cards:
            - type: entities
              entities:
                - entity: light.13_verlichting_wc_beneden
                  name: WC Beneden
                - entity: group.toilet_lights
                  name: ALL OFF/ON
            - type: vertical-stack
              cards:
                - type: markdown
                  content: >
                    **Temperatuur:**🌡 {{
                    states('sensor.temperatuur_wc_beneden') }} °C
        - type: history-graph
          entities:
            - entity: group.toilet_lights
          hours_to_show: 24
          min_y_axis: 0
          max_y_axis: 0
          fit_y_data: false
          logarithmic_scale: false
          title: ""
    dismissable: true
    size: normal
  target: {}
fill_container: true
multiline_secondary: true

[mbr]Onderhuids is HA wel Python maar config is in yaml[/]
Iemand die hier toevallig een idee voor heeft... ik blijf vast zitten (vooral wetende dat het ooit gewerkt heeft).
waar hier dus de rode balk staat stond dus vroeger een histograph op basis van de all off/on knop. Die histograph werkt als ik de code uit bovenstaande code haal. Alleen binnen in de browser mod pop-up werkt het niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4qP70YWzUtSZoNyFlA4aKByyZg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wVBBz2dsWfLgjiq5PMlaP8DM.png?f=user_large

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
dotcom87 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:56:
[...]

Ik installeer sowieso de HA app op zo'n tablet, zo is ie ook als device gekend binnen je installatie en kan je die info gebruiken. Maar displayen doe ik via Fully Kiosk

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:21

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Not Applicable Laatste versie van HA en browser_mod?

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:49
Is het mogelijk om ergens alle mogelijke states van een sensor entity te zien in HA? Ik heb een automation waarbij een RGB led in een specifieke kleur gaat branden als de volgende dag een bepaalde vuilcontainer wordt geleegd. Ik had bij state:"rest" de kleur blauw ingesteld maar dat moest state:"restafval" zijn. In de beschrijving van de Afvalbeheer integration (die ik gebruik) staan de mogelijke states beschreven en de automation werkt nu goed, maar is er in het algemeen een manier om die states zichtbaar te maken?

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:08

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Faece schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 06:35:

Heb je al eens overwogen een klein laagje neutrale olie (zonnebloemolie of zo) in de (met water gevulde) sifons te doen? Dat voorkomt verdamping van het water. Bij ons werkt dat uitstekend in het ligbad en in het afvoerputje in de vloer van de loods.

Een andere optie is een ander soort stankafsluiter. Google maar eens "droogsifon".

André Huisman (www.new-line.nl)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ruimzicht Als het in het sensor domein is dan hopelijk de documentatie. Want generiek gezien is een sensor domein entity een volledig vrij in te vullen waarde.

[edit]
Bij items als een select is dat anders, daar moeten de opties bekend zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 26-03-2025 11:15 ]

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:23
bvw schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:56:
Nog eentje in de categorie saai maar misschien handig:

Een dynamisch energiecontract-calculator, zodat je aan de hand van je eigen energieverbruik kunt kijken of je volgend jaar een vast contract neemt, of een dynamisch contract.

https://github.com/bvweer...e/main/Dynamic%20Contract

[Afbeelding]
Cool! dat is wel interessant om zelf ook toe te voegen.
Zou je de yaml van je dashboard ook willen delen? (jaja lui _/-\o_ )

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:36
yes, alle update zijn uitgevoerd (doe ik altijd +/- week na release van de updates...), maar ook dit lost het probleem niet op :?

[ Voor 19% gewijzigd door Not Applicable op 26-03-2025 14:19 ]

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:49
Septillion schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:10:
@Ruimzicht Want generiek gezien is een sensor domein entity een volledig vrij in te vullen waarde.
Nu ik er beter over nadenk klinkt dat logisch. De entity state in het sensor domein kan ook "een willekeurige tekst" of "een getal" zijn. Bedankt, weer wat geleerd.

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:05
Heb al even zitten zoeken, ook in het topic, maar het lukt me effe nog niet. Ik wil de dynamische prijzen van vandaag en morgen in HA hebben.

Deze code staat in mijn config.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  - sensor:
      - platform: nordpool
        VAT: false
        currency: "EUR"
        price_in_cents: false
        low_price_cutoff: 0.9
        region: "NL"
        precision: 3
        price_type: kWh
        additional_costs: >
          {% set VAT = 0.21 %}
          {% set tax_kWh = 0.10154 %}
          {% set opslag = 0.0165 %}
          {{ (current_price * (1 + VAT)) + ((tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)) | float }}

Ik heb de sensor zo aangemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTZziNDOGLT1QRnaALn8YJPOXYw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0ZefpQ9koBa7HMazl6VtuG0W.png?f=fotoalbum_large

Krijg de prijzen niet zoals ze actueel zijn, zie grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vU7zlMAPqVU8MvVBtMYgSOLgZBQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tdzYVgoCeYi9KPtQwMVxnEaS.png?f=user_large

De code in de grafiek is :

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
graph_span: 24h
header:
  title: Stroomprijs vandaag
  show: true
span:
  start: day
now:
  label: Nu
series:
  - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0
    type: column
    show:
      extremas: true
      legend_value: true
    float_precision: 3
    stroke_width: -8
    yaxis_id: kwh_prijs
    data_generator: |
      return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime() + 2750000, entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
      });
    color_threshold:
      - value: 0
        color: "#04822e"
      - value: 0.1
        color: "#12A141"
      - value: 0.15
        color: "#79B92C"
      - value: 0.2
        color: "#C4D81D"
      - value: 0.25
        color: "#F3DC0C"
      - value: 0.3
        color: "#EFA51E"
      - value: 0.35
        color: "#E76821"
      - value: 0.4
        color: "#DC182F"
  - entity: sensor.p1_meter_power
    statistics:
      type: mean
      period: hour
    group_by:
      duration: 15m
      func: avg
    yaxis_id: kwh_gebruik
    stroke_width: 5
    curve: smooth
    extend_to: now
yaxis:
  - id: kwh_prijs
    min: ~0
    align_to: 0.1
    decimals: 2
    apex_config:
      title:
        text: €/kWh
      tickAmount: 4
  - id: kwh_gebruik
    opposite: true
    min: ~-2000
    max: ~15000
    align_to: 1000
    decimals: 0
    apex_config:
      title:
        text: Verbruik
apex_config:
  tooltip:
    x:
      format: HH:00
  plotOptions:
    bar:
      columnWidth: 80%
  xaxis:
    type: datetime
    tooltip:
      enabled: false
  chart:
    height: 320px

Wat gaat er mis?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-01 18:12
HuismAndré schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:09:
[...]

Heb je al eens overwogen een klein laagje neutrale olie (zonnebloemolie of zo) in de (met water gevulde) sifons te doen? Dat voorkomt verdamping van het water. Bij ons werkt dat uitstekend in het ligbad en in het afvoerputje in de vloer van de loods.

Een andere optie is een ander soort stankafsluiter. Google maar eens "droogsifon".
ik kan niet meer aan die sifon. Ze zitten ingemetst in de muur. Ik moet er eigenlijk de airco's voor afnemen om er water of iets ander te kunnen opgieten. voor een wasbakje zou dit inderdaad een goed idee zijn.

maar door te koelen ontvochtig je de ruimte en vult de sifon ook. Als ik ze elke week eens een uur of 2 laat draaien, blijven ze ook gevuld.
Toch bedankt voor je reply

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:45
Ik heb een issue met de Deconze add-on.

Vandaag heb ik mijn HA-systeem gereboot. Voor de Deconz addon moest ik daarna opnieuw een third party autoriseren.
Dat kreeg ik alleen voor elkaar door de integratie te verwijderen en opnieuw aan te maken.

Daarna waren de namen van de entities gewijzigd van "light.dimmable_light_31" naar "light.eettafel".

Alle dashboards en integrations zijn hiermee omgevallen.
Wat zorgt er voor deze aanpassing, hoe had ik dat kunnen voorkomen.

Backup terugzetten of aanpassen?

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:05
Echt.. ik heb geen flauw idee meer hoe ik de SLZB-06P7 in Home Assistant in pairing mode zet om een nieuwe lamp toe te voegen 8)7 Google laat me ook in de steek (al zal dat aan mijn zoektermen liggen). Iemand die mij een hint kan geven?

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:57

bvw

f.welvering schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:15:
[...]

Cool! dat is wel interessant om zelf ook toe te voegen.
Zou je de yaml van je dashboard ook willen delen? (jaja lui _/-\o_ )
Natuurlijk!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
type: grid
cards:
  - type: heading
    heading: Dynamisch contract (vanaf 24-03-2025)
    heading_style: title
    icon: mdi:transmission-tower
    icon: mdi:alert
    heading_style: subtitle
    heading: Zonder vaste kosten, zonder saldering (2027)
  - type: tile
    entity: sensor.elektriciteit_tarief_1_dynamisch_contract
    features_position: bottom
    vertical: false
    name: Levering Dal
    color: red
    entity: sensor.elektriciteit_tarief_2_dynamisch_contract
    name: Levering Piek
    entity: sensor.elektriciteit_teruglevering_tarief_1_dynamisch_contract
    name: Productie Dal
    color: green
    entity: sensor.elektriciteit_teruglevering_tarief_2_dynamisch_contract
    name: Productie Piek
    entity: sensor.dynamisch_contract_kosten_totaal
    name: Dynamisch (totaal)
    entity: sensor.energiekosten_zonder_salderen_totaal
    name: Vast (totaal)
    icon: mdi:currency-eur
    entity: sensor.dynamisch_energietarief_levering
    name: Leveringstarief
    entity: sensor.dynamisch_energietarief_teruglevering
    name: Productietarief
    entity: sensor.dynamisch_gastarief_levering
    name: Gastarief
    icon: mdi:barrel
    color: dark-grey
  - type: custom:apexcharts-card
    graph_span: 48h
    header:
      title: Kale prijs (EUR/kWh)
    experimental:
    all_series_config:
      stroke_width: 1
      color_threshold:
        - value: -0.15
          color: 37FF00
          color: 0080FF
          color: FF0033
    apex_config:
      chart:
        height: 200px
    yaxis:
      - decimals: 2
        max: ~0.2
    span:
    now:
      color: fff700
    series:
      - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_5_10_0
        type: area
        curve: stepline
        data_generator: >
          let td = entity.attributes.raw_today; let tm =
          entity.attributes.raw_tomorrow; const repeatLast = (x) => [new
          Date(x.at(-1)[0]).getTime()+3600000, x.at(-1)[1]]; let dataset = [
            ...td.map((data, index) => {
              return [data["start"], data["value"]];
            }),
            ...tm.map((data, index) => { 
            })
          ]; return [...dataset, repeatLast(dataset)];
        color: fff
    entity: sensor.elektriciteit_tarief_1_dynamisch_contract_kosten_totaal
    entity: sensor.elektriciteit_tarief_2_dynamisch_contract_kosten_totaal
    entity: >-
      sensor.elektriciteit_teruglevering_tarief_1_dynamisch_contract_kosten_totaal
      sensor.elektriciteit_teruglevering_tarief_2_dynamisch_contract_kosten_totaal

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 26-03-2025 21:21 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

• bvw

bvw

Devke schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:31:
Heb al even zitten zoeken, ook in het topic, maar het lukt me effe nog niet. Ik wil de dynamische prijzen van vandaag en morgen in HA hebben.

Wat gaat er mis?
Ik heb je code gekopieerd en geplakt in een test server, en het werkt daar gewoon...., zie plaatje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClaEie0nViVqTjvkusc0KeFw5GM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fFIB4iEaeJRZJQRF2baHpvnh.png?f=user_large

heb je de nordpool sensor al opnieuw aangemaakt als test? je data lijkt niet goed, je grafiek prima.

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

• Devke
bvw schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:46:
[...]

Ik heb je code gekopieerd en geplakt in een test server, en het werkt daar gewoon...., zie plaatje

[Afbeelding]

heb je de nordpool sensor al opnieuw aangemaakt als test? je data lijkt niet goed, je grafiek prima.
Heb hem al verschillende malen opnieuw gemaakt. Ik heb hem ingesteld als in het screenshot.

Ik verwijder de integratie. Daarna opnieuw downloaden en aanmaken. Zit me nu te bedenken of je niet na iedere stap HA moet herstarten? Dus

- Integratie verwijderen
- Herstart
- Integratie toevoegen
- Herstart
- Sensor aanmaken.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:55
Ik had mijn dynamische stroomprijzen in een Apex chart zoals zovelen hier. Helaas werkt de Frank integratie niet meer, dus ben ik overgestapt op Enever.
Gek genoeg wordt de grafiek niet meer goed getoond als ik de frank-entiteiten vervang door die van Enever. De waarden worden correct getoond, maar de y-as gaat van 0 tot 10 euro waardoor de waarden niet goed meer te zien zijn.

Iemand een idee waarom de y-as hier niet goed getoond wordt? Ook als ik de y-as min en max niet instel op |+0.05| en |-0.05| vertoont hij dit gedrag. Alleen wanneer ik een keiharde waarde invul wordt de as goed getoond. Het lijkt er dus op dat hij ergens een hoge waarde vandaan haalt voor het bepalen van de aslimiet, maar waar? Behalve het wijzigen van de entiteiten is niets in de code gewijzigd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqmD0QeJrH_39ig0m37ZHhJtmFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2Jc0Kz468SYRMDNZs4D17iH.jpg?f=fotoalbum_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63

type: custom:config-template-card
variables:
  - >-
    (((states['sensor.highest_electricity_price_today'].state -
    states['sensor.lowest_electricity_price_today'].state) / 4) * 0) +
    Number(states['sensor.lowest_electricity_price_today'].state)
  - >-
    states['sensor.lowest_electricity_price_today'].state) / 4) * 1) +
  - >-
    states['sensor.lowest_electricity_price_today'].state) / 4) * 2) +
  - >-
    states['sensor.lowest_electricity_price_today'].state) / 4) * 3) +
entities:
  - sensor.highest_electricity_price_today
  - sensor.lowest_electricity_price_today
card:
  span:
  now:
    label: nu
  header:
    show_states: false
    colorize_states: true
  yaxis:
      min: "|-0.05|"
      max: "|+0.05|"
  experimental:
  series:
    - entity: sensor.dynamische_stroomprijzen_vandaag
      name: tarief
      show:
        legend_value: false
      stroke_width: 2
      opacity: 1
      color_threshold:
        - value: ${vars[0]}
          color: "#42a047"
        - value: ${vars[1]}
          color: "#ffa600"
        - value: ${vars[2]}
          color: "#ff7100"
        - value: ${vars[3]}
          color: "#db4437"
        return entity.attributes.data.map((record, index) => {
          return [record.datum, record.prijsFR];
        });

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:59

BiG-GuY

Niek_ schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:08:
Echt.. ik heb geen flauw idee meer hoe ik de SLZB-06P7 in Home Assistant in pairing mode zet om een nieuwe lamp toe te voegen 8)7 Google laat me ook in de steek (al zal dat aan mijn zoektermen liggen). Iemand die mij een hint kan geven?
Waarschijnlijk vind je het niet omdat de Coordinator zelf niet in pairing mode gaat.

Je kan deze Zigbee Coordinator gebruiken met Z2M of ZHA, welke van de twee heb je gebruikt? Beiden kan je via een andere weg op 'Permit Join' zetten.

Gallery V&A

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-01 22:23

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

@TheFes
Is er al een voorbeschouwing over de 2025.4
Ik heb hem nog niet kunnen vinden ??

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• bvw

bvw

Devke schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:11:
[...]

Zit me nu te bedenken of je niet na iedere stap HA moet herstarten? Dus
Jein. Soms helpt het. Kan in ieder geval geen kwaad.

• Devke
bvw schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:15:
[...]

Jein. Soms helpt het. Kan in ieder geval geen kwaad.
Ik ga dit ook eens proberen. Andere suggesties zijn welkom.

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-01 22:23

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

@RudolfR @Gizz

Bedankt!!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-01 20:46
Ik heb de laatste tijd veel reboots op hass. Nou zat ik in het logboek te kijken wat er voorbij komt. Blijkbaar toch best veel errors te zien.

Kan iemand mij helpen met het oplossen van deze problemen uit het logboek?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkWO6nmUAi6f9apls1FLygCMtXk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UsJqUQk86H069ifM2463UoV8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyWYgRz66Fn4KOKJgNHtCx4RHHQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jszePchOJ9OSIXNthwfyZppT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5h62-hYT_rmKG6KYMhSk5t97yYI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cQrohvr7zw6o2MAp8dNPJuiV.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyamiqUmBlGcWr4k3lnVfVaZ40I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/F35KyUUgiAtUos4jZRW9mg3p.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zc1jS8A6sJTbXXztFueDzK7GqwI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CJHknHFRBD35cH4ZagiRh41v.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DSyiNMefAFnFtDlJ8DkIcKq-4c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GYasi6UxdCSTdilzNOYkxenW.png?f=fotoalbum_tile

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Niek_
Indien je ZHA draait:
Settings => Devices & services => Integrations => Zigbee Home Automation; x devices => Add device

Indien je Zigbee2MQTT draait:
Zigbee2MQTT => Permit to join (all) [bovenaan]
Indien je geen Zigbee2MQTT links hebt staan kan je dat aanzetten via Settings => Addons => Zigbee2MQTT => Show in sidebar

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Thomox Veel foutmeldingen helpen je al aardig op weg. En het maakt nogal uit welke integratie de foutmelding levert.

• Devke
@bvw Het werkt. Het ging mis door de sensor in de config.yaml op de verkeerde plek te zetten. Hij zag hem als template sensor terwijl het een nordpole sensor moest zijn. Verplaatst binnen de config.yaml en het werkt.

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:55
dixet schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:32:
Ik had mijn dynamische stroomprijzen in een Apex chart zoals zovelen hier. Helaas werkt de Frank integratie niet meer, dus ben ik overgestapt op Enever.
Gek genoeg wordt de grafiek niet meer goed getoond als ik de frank-entiteiten vervang door die van Enever. De waarden worden correct getoond, maar de y-as gaat van 0 tot 10 euro waardoor de waarden niet goed meer te zien zijn.

Iemand een idee waarom de y-as hier niet goed getoond wordt? Ook als ik de y-as min en max niet instel op |+0.05| en |-0.05| vertoont hij dit gedrag. Alleen wanneer ik een keiharde waarde invul wordt de as goed getoond. Het lijkt er dus op dat hij ergens een hoge waarde vandaan haalt voor het bepalen van de aslimiet, maar waar? Behalve het wijzigen van de entiteiten is niets in de code gewijzigd.

[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63

type: custom:config-template-card
variables:
  - >-
    states['sensor.lowest_electricity_price_today'].state) / 4) * 0) +
  - >-
    states['sensor.lowest_electricity_price_today'].state) / 4) * 1) +
  - >-
    states['sensor.lowest_electricity_price_today'].state) / 4) * 2) +
  - >-
    states['sensor.lowest_electricity_price_today'].state) / 4) * 3) +
entities:
  - sensor.highest_electricity_price_today
  - sensor.lowest_electricity_price_today
card:
  span:
  now:
    label: nu
  header:
    show_states: false
    colorize_states: true
  yaxis:
      min: "|-0.05|"
      max: "|+0.05|"
  experimental:
  series:
    - entity: sensor.dynamische_stroomprijzen_vandaag
      name: tarief
      show:
        legend_value: false
      stroke_width: 2
      opacity: 1
      color_threshold:
        - value: ${vars[0]}
          color: "#42a047"
        - value: ${vars[1]}
          color: "#ffa600"
        - value: ${vars[2]}
          color: "#ff7100"
        - value: ${vars[3]}
          color: "#db4437"
        });
Oke, opgelost maar dit is wel raar gedrag. Na veel spelen met de min/max settings toont m'n grafiek nu goed door het resultaat uit de data-generator met 1 te vermenigvuldigen:

was:
YAML:
1
2
3
4
        });

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/id-LQJ7xffee53G1AXsnvVQHNGA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mkcklNdp08b2HouNX6g71aXy.png?f=user_large
wordt:
YAML:
1
2
3
4
          return [record.datum, record.prijsFR*1];
        });

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fwjs7W1R9xRe07ipSWp0qKoSCr4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/k77QkeGhYlWfOhKbhRUDF3BZ.png?f=user_large
Blijkbaar interpreteert apex de waarden correct voor het tonen van de kolommen, maar als tekst voor de hoogte van de y-as, waardoor hij default naar 10 |:( .

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:48
Thomox schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:18:
Ik heb de laatste tijd veel reboots op hass. Nou zat ik in het logboek te kijken wat er voorbij komt. Blijkbaar toch best veel errors te zien.

Kan iemand mij helpen met het oplossen van deze problemen uit het logboek?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Deel van deze errors kan je oplossen door overal defaults toe te voegen bij casts naar floats.

code:
1
states('sensor.something')|float(0)

zit er soms ook mee. beetje principe, maar soms wil ik echt ook 'unknown' als state als de cast niet werkt. weet nog niet wat nu een nette manier is om dat beter op te lossen

• Niek_
  • Laatst online: 15:05
Septillion schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:20:
@Niek_
Indien je ZHA draait:
Settings => Devices & services => Integrations => Zigbee Home Automation; x devices => Add device

Indien je Zigbee2MQTT draait:
Zigbee2MQTT => Permit to join (all) [bovenaan]
Indien je geen Zigbee2MQTT links hebt staan kan je dat aanzetten via Settings => Addons => Zigbee2MQTT => Show in sidebar
Ha mooi. Heb hier thuis een KNX systeem maar (helaas) ook enkele Zigbee led-drivers. Nu de szlb-06p7 draaien via ZHA en dankzij een blueprint worden schakelacties die op de fysieke KNX-schakelaars uitgevoerd worden doorgegeven via HA naar de Zigbee LED-drivers. Overigens wordt het andersom (vanuit HA naar KNX) ook teruggekoppeld zodat de status van bijvoorbeeld een lamp in beide systemen gelijk is ongeacht binnen welk systeem je de lamp bediend.

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:23
bvw schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:34:
[...]

Natuurlijk!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
type: grid
cards:
    heading: Dynamisch contract (vanaf 24-03-2025)
    heading_style: title
    icon: mdi:transmission-tower
    icon: mdi:alert
    heading_style: subtitle
    heading: Zonder vaste kosten, zonder saldering (2027)
    entity: sensor.elektriciteit_tarief_1_dynamisch_contract
    entity: sensor.elektriciteit_tarief_2_dynamisch_contract
    entity: sensor.elektriciteit_teruglevering_tarief_1_dynamisch_contract
    entity: sensor.elektriciteit_teruglevering_tarief_2_dynamisch_contract
    entity: sensor.dynamisch_contract_kosten_totaal
    name: Dynamisch (totaal)
    entity: sensor.energiekosten_zonder_salderen_totaal
    name: Vast (totaal)
    icon: mdi:currency-eur
    entity: sensor.dynamisch_energietarief_levering
    name: Leveringstarief
    entity: sensor.dynamisch_energietarief_teruglevering
    name: Productietarief
    entity: sensor.dynamisch_gastarief_levering
    name: Gastarief
    icon: mdi:barrel
    color: dark-grey
  - type: custom:apexcharts-card
    graph_span: 48h
    header:
      title: Kale prijs (EUR/kWh)
    experimental:
    all_series_config:
      stroke_width: 1
      color_threshold:
        - value: -0.15
          color: 37FF00
          color: 0080FF
          color: FF0033
    apex_config:
      chart:
        height: 200px
    yaxis:
        max: ~0.2
    span:
    now:
      color: fff700
    series:
      - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_5_10_0
        type: area
        curve: stepline
        data_generator: >
          let td = entity.attributes.raw_today; let tm =
          entity.attributes.raw_tomorrow; const repeatLast = (x) => [new
          Date(x.at(-1)[0]).getTime()+3600000, x.at(-1)[1]]; let dataset = [
            ...td.map((data, index) => {
            }),
            ...tm.map((data, index) => { 
            })
          ]; return [...dataset, repeatLast(dataset)];
        color: fff
    entity: sensor.elektriciteit_tarief_1_dynamisch_contract_kosten_totaal
    entity: sensor.elektriciteit_tarief_2_dynamisch_contract_kosten_totaal
      sensor.elektriciteit_teruglevering_tarief_1_dynamisch_contract_kosten_totaal
      sensor.elektriciteit_teruglevering_tarief_2_dynamisch_contract_kosten_totaal
Ondertussen bijna alles kunnen vertalen naar het engelse script van GituHub.
Enkel sensor.energiekosten_zonder_salderen_totaal kan ik niet echt vertalen? Welke sensor gebruik ik hiervoor?

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Batavia schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:46:
[...]

Deel van deze errors kan je oplossen door overal defaults toe te voegen bij casts naar floats.

code:
1
states('sensor.something')|float(0)

zit er soms ook mee. beetje principe, maar soms wil ik echt ook 'unknown' als state als de cast niet werkt. weet nog niet wat nu een nette manier is om dat beter op te lossen
Als je ze in een template sensor gebruikt van een numeric sensor, dan kan je none gebruiken als state. Deze zal dan de sensor de 'unknown' state geven.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:04

-CJ

Not remastered

Ik heb een vreemd probleem. Heb een INNR SP120 plug die het energieverbruik meet van een elektrische boiler. Ik zie bij "electrical measurement" dat hij het wattage netjes laat zien, net als ampèrage en voltage. Echter, de summation_delivered (totaal verbruik) doet bijna niks en heeft sinds een paar weken één keer een schop van 40kwh gedaan. In mijn energie dashboard staat ook alles op 0, terwijl er dus wel stroom wordt verbruikt

Ik heb de plug al eens vervangen voor een andere plug (ook een INNR SP120) maar nadat ik alles van de ene plug naar de andere plug had omgehangen qua configuratie had ik wederom hetzelfde probleem. Overige functionaliteit werkt goed.

Is dit een fout in de plug, HA zelf of in het energie dashboard?

All I had to do was follow the damn train.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@-CJ Energy dashboard gebruikt puur de waardes van de entiteiten, dus die kan het niet specifiek zijn. De plug geeft wel echt zelf de energy sensor? En dat is niet op basis van een Riemann ofzo?

Maar het zou kunnen dat hij niet goed uitgelezen wordt, maar dan de hamvraag, welke integratie? ZHA? Zigbee2MQTT? Deconz?

• Hmmbob
-CJ schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:07:
Ik heb een vreemd probleem. Heb een INNR SP120 plug die het energieverbruik meet van een elektrische boiler. Ik zie bij "electrical measurement" dat hij het wattage netjes laat zien, net als ampèrage en voltage. Echter, de summation_delivered (totaal verbruik) doet bijna niks en heeft sinds een paar weken één keer een schop van 40kwh gedaan. In mijn energie dashboard staat ook alles op 0, terwijl er dus wel stroom wordt verbruikt

Ik heb de plug al eens vervangen voor een andere plug (ook een INNR SP120) maar nadat ik alles van de ene plug naar de andere plug had omgehangen qua configuratie had ik wederom hetzelfde probleem. Overige functionaliteit werkt goed.

Is dit een fout in de plug, HA zelf of in het energie dashboard?
Grote kans dat je de reporting aan moet passen.

Zie https://community.home-as...ot-updating-energy/728244

• bvw

bvw

f.welvering schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:41:
[...]

Enkel sensor.energiekosten_zonder_salderen_totaal kan ik niet echt vertalen? Welke sensor gebruik ik hiervoor?
Ah ja, dat is een sensor die niet in het dynamische contract zit. Dat is een template die een vast tarief van mijn huidige contract keer de som van de levering tarief 1 + 2 doet. Zoiets, denk aan de btw:

YAML:
1
{{ (states('sensor.elektriciteit_tarief_1_dynamisch_contract') | float(0) + states('sensor.elektriciteit_tarief_2_dynamisch_contract') | float(0)) * (states('input_number.electriciteitstarief_tarief_1_levering') | float(0) + states('input_number.elektriciteit_energiebelasting') | float(0))}}

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:44:
[...]

Als je ze in een template sensor gebruikt van een numeric sensor, dan kan je none gebruiken als state. Deze zal dan de sensor de 'unknown' state geven.
Of een availability template gebruiken. Kun je ook nog meer mee (bijvoorbeeld integraties, die 0 ook een prima waarde vinden voor luchtvochtigheid, tijdens het opstarten afvangen).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  - name: Buiten Temperatuur
    availability: >-
      {{ states('sensor.netatmo_buiten_voor_hk_humidity')|float(0) *
      states('sensor.netatmo_buiten_achter_hk_humidity')|float(0) > 0 }}
    device_class: temperature
    icon: mdi:home-thermometer
    state_class: measurement
    state: >-
      {{ min(states('sensor.netatmo_buiten_voor_hk_temperature')|float(0),
      states('sensor.netatmo_buiten_achter_hk_temperature')|float(0))}}
    unique_id: buiten_temperatuur
    unit_of_measurement: "°C"

- name: Buiten Luchtvochtigheid
    device_class: humidity
    icon: mdi:water-percent
      {{ max(states('sensor.netatmo_buiten_voor_hk_humidity')|float(0),
      states('sensor.netatmo_buiten_voor_hk_humidity')|float(0))}}
    unique_id: buiten_luchtvochtigheid
    unit_of_measurement: "%"

[ Voor 28% gewijzigd door HuismAndré op 28-03-2025 09:23 ]

• Dacuuu
  • Laatst online: 22:37
Sinds vanochtend toch wat geks aan de hand. Mijn P1 stroom verbruik weergave is veranderd.

Normaal was het zo, dat als ik in huis 200 watt verbruik, en de zonnepanelen er 1000 opwekken, ik netto 800 terugleverde aan het net. Dan gaf de P1 meter als verbruik ook 0 aan.

Maar sinds vanochtend zie ik opeens dit, Verbruik en teruglevering geven beide data weer!
Screenshot is even van DSMR-reader, die update even iets sneller dan de data in Home-assistant.
Heeft iemand een idee hoe dit kan?
Zoals je kan zien, als je de data vanuit de P1 poort aftrekt van elkaar, "klopt" het wel met wat de slimme meter aangeeft: 1557 - 137 = 1420 (verschil van 2 zit hem ffe in de tijd dat ik er over deed een foto, en screenshot te maken)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HgQYge1.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vnLiNuC.png

Ha heeft ook production en consumption tegelijk aan. Screenshot van HA is later gemaakt, dus niet de zelfde data als de screenshots hier boven.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/faTkHZi.png

Hardware:
Slimme meter: kaifa ma304
P1 meter: P1 reader ethernet (Marcel Zuidwijk @iMars )

[ Voor 4% gewijzigd door Dacuuu op 28-03-2025 09:45 ]

• Devke
Uit het niks deze foutmelding in configuration.yaml.

Oude backup terug gezet en die geeft dezelfde foutmelding aan. Herkent iemand deze?

YAML:
1
Error loading /config/configuration.yaml: 'utf-8' codec can't decode byte 0xed in position 575: invalid continuation byte

Ik zie rond die regel in een gewone view niks raars staan. Suggesties?

Een UTF8 checker op internet geeft op de hele config.yaml aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuoHcVia-dCNfzaU4pr2fms3gKM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pzqzomVYrzLtBiD9CL55QXPL.png?f=fotoalbum_large

@Septillion @TheFes Enige idee?

[ Voor 37% gewijzigd door Devke op 28-03-2025 10:08 ]

• TheFes
Dacuuu schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:29:
Sinds vanochtend toch wat geks aan de hand. Mijn P1 stroom verbruik weergave is veranderd.

Normaal was het zo, dat als ik in huis 200 watt verbruik, en de zonnepanelen er 1000 opwekken, ik netto 800 terugleverde aan het net. Dan gaf de P1 meter als verbruik ook 0 aan.

Maar sinds vanochtend zie ik opeens dit, Verbruik en teruglevering geven beide data weer!
Screenshot is even van DSMR-reader, die update even iets sneller dan de data in Home-assistant.
Zoals je kan zien, als je de data vanuit de P1 poort aftrekt van elkaar, "klopt" het wel met wat de slimme meter aangeeft: 1557 - 137 = 1420 (verschil van 2 zit hem ffe in de tijd dat ik er over deed een foto, en screenshot te maken)

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ha heeft ook production en consumption tegelijk aan. Screenshot van HA is later gemaakt, dus niet de zelfde data als de screenshots hier boven.
[Afbeelding]

Hardware:
Dat is bij mij altijd al zo geweest, en ik heb dezelfde ethernet P1 reader en dezelfde DSMR slimme meter integratie.
Ik had voorheen ook DSMR Reader draaien, maar het Energy Dashboard gaf voor mij genoeg inzicht, dus dat gebruik ik niet meer.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@HuismAndré Availability kan ook, maar in beide gevallen kan je prima met een 0 werken. Downstream wordt zowel 'unavailable' als 'unknown' als geen waarde gezien. Waarbij het idee is van 'unavailable' dat dan het device online offline is en bij 'unknown' dat er wel iets online is maar dat er geen waarde is. Beetje een keuze dus hoe je het weer wilt geven.

Maar vervolgens zit ik naar jouw template te kijken, en die kan nu juist geen waarde 0 aan...Sterker nog, onder 0 gaat al fout...
Dan zou ik doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
      {{ states('sensor.netatmo_buiten_voor_hk_humidity')|is_number 
        and states('sensor.netatmo_buiten_achter_hk_humidity')|is_number }}
      {{ min(states('sensor.netatmo_buiten_voor_hk_temperature')|float(0),
      states('sensor.netatmo_buiten_achter_hk_temperature')|float(0))}}

Of als je de andere waarde wilt pakken als er één niet beschikbaar is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
      {{ states('sensor.netatmo_buiten_voor_hk_humidity')|is_number 
        or states('sensor.netatmo_buiten_achter_hk_humidity')|is_number }}
    icon: >-
      {% if states('sensor.netatmo_buiten_voor_hk_humidity')|is_number 
        and states('sensor.netatmo_buiten_achter_hk_humidity')|is_number
      -%}
        mdi:home-thermometer
      {% else -%}
        mdi:thermometer-alert
      {% endif -%}
      {{ min(states('sensor.netatmo_buiten_voor_hk_temperature')|float('inf'),
      states('sensor.netatmo_buiten_achter_hk_temperature')|float('inf'))}}

• Dacuuu
TheFes schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:46:
[...]

Dat is bij mij altijd al zo geweest, en ik heb dezelfde ethernet P1 reader en dezelfde DSMR slimme meter integratie.
Ik had voorheen ook DSMR Reader draaien, maar het Energy Dashboard gaf voor mij genoeg inzicht, dus dat gebruik ik niet meer.
Maar tot gisteren had ik dit gedrag niet. Dat is toch vreemd?

Gisteren: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Np3Atnz.png
Vandaag: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dHBdmXG.png

• TheFes
@Septillion Alternatief voor het gebruik van 'inf' wat op zich ook wel een leuke is :)
code:
1
{{ ['sensor.netatmo_buiten_voor_hk_temperature', 'sensor.netatmo_buiten_achter_hk_temperature'] | map('states') | select('is_number') | map('float') | min }}

edit:
Was vergeten de states om te zetten naar een float

[ Voor 15% gewijzigd door TheFes op 28-03-2025 10:42 ]

• TheFes
Dacuuu schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:55:
[...]

Maar tot gisteren had ik dit gedrag niet. Dat is toch vreemd?

Gisteren: [Afbeelding]
Vandaag: [Afbeelding]
Ik weet niet precies hoe DSMR Reader er mee om ging, want dat heb ik eigenlijk nooit actief gebruikt, maar vanuit HA weet ik niet beter dat je zowel verbruik als teruglevering kun hebben op hetzelfde moment. Dit is wel aleen bij 3 fasen. Als alles over 1 fase loopt dan kan het niet.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Dacuuu Wel apart dat het opeens aangepast is. Maar goed, op zich niet fout. Het is namelijk niet vastgelegd in de standaard of dat veld nu alleen moet sommen over de (import of export van de) fases of netto over de fases moet werken.

Die van mij heeft nu ook alleen import of export >0 en niet tegelijk (dus optie 2). Terwijl ik met de waardes per fase zie dat ik wel import en export heb.

[ Voor 25% gewijzigd door Septillion op 28-03-2025 10:05 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke je zou met Notepad++ eens kunnen zoeken op \xed in extended mode in je configuration.yaml

• Dacuuu
TheFes schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:57:
[...]

Ik weet niet precies hoe DSMR Reader er mee om ging, want dat heb ik eigenlijk nooit actief gebruikt, maar vanuit HA weet ik niet beter dat je zowel verbruik als teruglevering kun hebben op hetzelfde moment. Dit is wel aleen bij 3 fasen. Als alles over 1 fase loopt dan kan het niet.
Ik post even screenshots uit DSMR reader, omdat die wat mooie grafieken heeft. Maar Home-assistant geeft exact de zelfde data weer.
Septillion schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:02:
@Dacuuu Wel apart dat het opeens aangepast is. Maar goed, op zich niet fout. Het is namelijk niet vastgelegd in de standaard of dat veld nu alleen moet sommen over de (import of export van de) fases of netto over de fases moet werken.

Die van mij heeft nu ook alleen import of export >0 en niet tegelijk (dus optie 2). Terwijl ik met de waardes per fase zie dat ik wel import en export heb.
Ja gek toch dat het opeens veranderd is? Enige wat ik kan bedenken is dat mijn slimme meter een update heeft gehad afgelopen nacht.
Ik heb zelf niets veranderd..

• Devke
Septillion schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:14:
@Devke je zou met Notepad++ eens kunnen zoeken op \xed in extended mode in je configuration.yaml
@Septillion Ik heb de config.yaml in notepad++ gezet. Gezocht idd op \xed. Geen overeenkomsten gevonden.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke En als je in al je .yaml zoekt? Want door de includes zijn de foutmeldingen wel eens wat moeilijk.

En anders stukje voor stukje dingen commenten ben ik bang. Wil ook nog wel eens zoeken als je wilt.

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:50:
@HuismAndré Availability kan ook, maar in beide gevallen kan je prima met een 0 werken. Downstream wordt zowel 'unavailable' als 'unknown' als geen waarde gezien. Waarbij het idee is van 'unavailable' dat dan het device online offline is en bij 'unknown' dat er wel iets online is maar dat er geen waarde is. Beetje een keuze dus hoe je het weer wilt geven.

Maar vervolgens zit ik naar jouw template te kijken, en die kan nu juist geen waarde 0 aan...Sterker nog, onder 0 gaat al fout...
Een luchtvochtigheid van 0 komt niet voor in de buitenlucht (waar mijn sensoren hangen). En onder 0 komt het al helemaal nooit. ;)

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:42
Dacuuu schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:15:
[...]

Ik post even screenshots uit DSMR reader, omdat die wat mooie grafieken heeft. Maar Home-assistant geeft exact de zelfde data weer.

[...]

Ja gek toch dat het opeens veranderd is? Enige wat ik kan bedenken is dat mijn slimme meter een update heeft gehad afgelopen nacht.
Ik heb zelf niets veranderd..
Hoe ziet je fase grafiek eruit?
Ik heb het altijd zo gehad dat ze wel van elkaar aftrekken maar alleen als het dezelfde fase is.
Dus als ik op een andere fase stroom binnen haal en dan oplever dan is het zoals jij het nu hebt.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@HuismAndré Daarom had ik ook alleen die van de temperatuur gedaan :+ Want daarvan zou ik met een sensor buiten wel <0 verwachten.

Maar buiten dat, fallback op een enkele sensor kan misschien nog steeds handig zijn :)

• Dacuuu
Kodess schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:32:
[...]

Hoe ziet je fase grafiek eruit?
Ik heb het altijd zo gehad dat ze wel van elkaar aftrekken maar alleen als het dezelfde fase is.
Dus als ik op een andere fase stroom binnen haal en dan oplever dan is het zoals jij het nu hebt.
Dit zijn de fases van gisteren: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cJVmKpA.png

En dit de fases van vandaag: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9e8OcC5.png

• Devke
Septillion schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:30:
@Devke En als je in al je .yaml zoekt? Want door de includes zijn de foutmeldingen wel eens wat moeilijk.

En anders stukje voor stukje dingen commenten ben ik bang. Wil ook nog wel eens zoeken als je wilt.
Ik heb het foutje al gevonden. Het gaat idd mis op die includes. Die geven een verkeerd beeld. Er zat een ongeldig teken in een automatisering. Die eruit gehaald en nu is de configuatie weer geldig. Dankjewel 💪👍

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Kodess Per fase is het technisch ook onmogelijk om levering en teruglevering tegelijk te hebben.

• TheFes
Dacuuu schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Dit zijn de fases van gisteren: [Afbeelding]

En dit de fases van vandaag: [Afbeelding]
Gisteren zag je toch ook consumptie op fase 1 en 3, maar niet op 2 aangezien daar zo te zien de zonnepanelen op zitten?

• Dacuuu
TheFes schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:45:
[...]

Gisteren zag je toch ook consumptie op fase 1 en 3, maar niet op 2 aangezien daar zo te zien de zonnepanelen op zitten?
Ik heb in al die jaren letterlijk nog nooit verbruik en opwek, tegelijk data gehad. Het was altijd verbruik op 0 als ik meer opwekte dan wat ik verbruikte.
Septillion schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:38:
@Kodess Per fase is het technisch ook onmogelijk om levering en teruglevering tegelijk te hebben.
Heb bij het stroomverbruik ook een beetje een raar gevoel. Normaal heb ik elke nacht zo'n 200 watt aan sluipverbruik, en zit ik al een tijdje rond de 70 a 90 watt te verbruiken. Als de quooker even aan gaat dan schiet het wel omhoog hoor, maar die 70 watt kan denk ik echt niet.
Op dit moment staat aan: 2 laptops met 2 losse beeldschermen.
3 accespoints, (zuinige) server, WTW unit, (zuinige) router pc. En nog hier en daar wat kleine dingetjes.. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hXNVOjt.png

Edit: Volgens mij is mijn energy dashboard nu ook aardig gesloopt.
Zo heb ik het altijd staan, maar lijkt me dat dit niet meer correct is met de p1 verandering.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5QzpQhp.png

[ Voor 29% gewijzigd door Dacuuu op 28-03-2025 10:58 ]

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:55:
@Septillion Alternatief voor het gebruik van 'inf' wat op zich ook wel een leuke is :)
code:
1
{{ ['sensor.netatmo_buiten_voor_hk_temperature', 'sensor.netatmo_buiten_achter_hk_temperature'] | map('states') | select('is_number') | map('float') | min }}

edit:
Was vergeten de states om te zetten naar een float
Oeh, die is mooi. Maar even gebruikt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
      {{ states('sensor.netatmo_buiten_voor_hk_humidity') | float(0) *
         states('sensor.netatmo_buiten_achter_hk_humidity') | float(0) > 0 }}
      {{ ['sensor.netatmo_buiten_voor_hk_temperature', 'sensor.netatmo_buiten_achter_hk_temperature']
         | map('states') | select('is_number') | map('float') | min }}

- name: Buiten Luchtvochtigheid
    device_class: humidity
    icon: mdi:water-percent
      {{ ['sensor.netatmo_buiten_voor_hk_humidity', 'sensor.netatmo_buiten_achter_hk_humidity']
      | map('states') | select('is_number') | map('float') | max }}
    unique_id: buiten_luchtvochtigheid
    unit_of_measurement: "%"

Ik gebruik in beide gevallen de availability van de humidity omdat die onderdeel is van dezelfde sensor. Temperatuur kan ik niet nemen voor deze simpele availability (want die kan wél nul en negatief zijn) maar luchtvochtigheid (die altijd groter is dan 0) kan prima. Ik wil dat vóor en achter beiden beschikbaar zijn (anders kun je tijdelijk onredelijke waarden krijgen als de sensor aan de zonkant de enige is die werkt).

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:34:
@HuismAndré Daarom had ik ook alleen die van de temperatuur gedaan :+ Want daarvan zou ik met een sensor buiten wel <0 verwachten.
Maar ik gebruik voor de temperatuur als availability check de luchtvochtigheid en niet de temperatuur (komen van hetzelfde apparaat dus als er geen luchtvochtigheidsmeting is, is er ook geen temperatuurmeting).
Maar buiten dat, fallback op een enkele sensor kan misschien nog steeds handig zijn :)
Nee, liever niet. Je krijgt dan een spike in je temperatuur als de enige sensor die op dat moment werkt degene is die op dat moment in de zon hangt (scheelt echt 10+ graden bij zonnig weer in de winter, zelfs in zo'n witte afgeschermde behuizing). Dan heb ik liever een onderbreking in de waarde dan een spike (ook omdat die spike de weergave van die dag vernachelt vanwege aanpassing Y-as).

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@HuismAndré Dan is er over nagedacht (y)

Maar vond het dus vooral niet aansluiten met je verhaal. Dus hopelijk maken de voorbeelden dus duidelijk (aan iedereen) wat je kunt doen :)

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb iets vreemds aan de hand bij het koppelen van een IKEA Vindriktning aan mijn Home Assistant installatie. De Vindriktning is op zich een dom device dat partijleden met diameter 2.5 micrometer meet in de lucht. Ik denk dat het op de IKEA site niet meer verkocht wordt.

Ik volg deze Reddit werkwijze, er staan op meerdere sites en YouTube gelijkaardige voorbeelden.

De D1 mini wordt gezien in ESP Home maar er komt geen data door, de meter blijft op NA staan, er komen geen waardes binnen bij Home Assistant. In ESP Home staat het device online, en ik kan OTA updates doen. Ik vermoed dus dat de power (5V en ground) correct aangesloten zijn, maar de data die lijkt niet doorgegeven te worden. Ik heb al verschillende pin posities op de D1 mini geprobeerd, het solderen opnieuw gedaan, maar niets lijkt te helpen.

De yaml van mijn esp device ziet er als volgt uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
esphome:
  name: esphome-web-5395d3
  friendly_name: Vindriktning 1
  min_version: 2024.11.0
  name_add_mac_suffix: false

# esp8266:
  # board: esp01_1m
esp8266:
  board: d1_mini

# Enable logging
logger:
  baud_rate: 0

# Enable Home Assistant API
api:

# Allow Over-The-Air updates
ota:
- platform: esphome

wifi:
  ssid: ssidnaam
  password: paswoord

web_server:
  port: 80

captive_portal:
# Example configuration entry
uart:
  rx_pin: D5
  baud_rate: 9600
sensor:
  - platform: pm1006
    pm_2_5:
      name: "Ikea Vindriktning PM25"

[ Voor 4% gewijzigd door Brynnie op 28-03-2025 15:01 ]

• Hmmbob
Brynnie schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:55:
Ik heb iets vreemds aan de hand bij het koppelen van een IKEA Vindriktning aan mijn Home Assistant installatie. De Vindriktning is op zich een dom device dat partijleden met diameter 2.5 micrometer meet in de lucht. Ik denk dat het op de IKEA site niet meer verkocht wordt.

Ik volg deze Reddit werkwijze, er staan op meerdere sites en YouTube gelijkaardige voorbeelden.

De D1 mini wordt gezien in ESP Home maar er komt geen data door, de meter blijft op NA staan, er komen geen waardes binnen bij Home Assistant. In ESP Home staat het device online, en ik kan OTA updates doen. Ik vermoed dus dat de power (5V en ground) correct aangesloten zijn, maar de data die lijkt niet doorgegeven te worden. Ik heb al verschillende pin posities op de D1 mini geprobeerd, het solderen opnieuw gedaan, maar niets lijkt te helpen.

De yaml van mijn esp device ziet er als volgt uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
esphome:
  name: esphome-web-5395d3
  friendly_name: Vindriktning 1
  min_version: 2024.11.0
  name_add_mac_suffix: false

# esp8266:
  # board: esp01_1m
esp8266:
  board: d1_mini

# Enable logging
logger:
  baud_rate: 0

# Enable Home Assistant API
api:

# Allow Over-The-Air updates
ota:
- platform: esphome

wifi:
  ssid: ssidnaam
  password: paswoord

web_server:
  port: 80

captive_portal:
# Example configuration entry
uart:
  rx_pin: D5
  baud_rate: 9600
sensor:
  - platform: pm1006
    pm_2_5:
      name: "Ikea Vindriktning PM25"
Klinkt als een ESPHome probleem, niet HA:
Het grote ESPhome topic

Los daarvan een observatie: jij hetb rx_pin D5, je tutorial D2.

Maar, ESPhome topic dus.

• Devke
Zijn er mensen waarbij Nordpole integratie geen waarden meer geeft vanaf ongeveer 15:30 uur?

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:43
Devke schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:39:
Zijn er mensen waarbij Nordpole integratie geen waarden meer geeft vanaf ongeveer 15:30 uur?
Bij mij doet ‘ie het gewoon (deze gebruik ik)

• Devke
Torch1969 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:52:
[...]

Bij mij doet ‘ie het gewoon (deze gebruik ik)
Het werkte tot voor heel kort. ik moet volgens mij een _09_ sensor krijgen. Krijg alles behalve.

In mijn config.yaml staat o.a. dit stukje:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

logbook:
  exclude:
    entities:
      - sensor.opbrengst_vermogen_zonnepanelen

recorder:
  exclude:
    entities:

# Gebruik één enkele include voor de hele map Automatiseringen
automation: !include_dir_merge_list Automatiseringen/

script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

# Sensor Nordpool voor dynamische tarieven grafieken in HA
sensor:
    VAT: False
      {% set VAT = 0.21 %}
      {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}

Ik krijg een nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0 sensor met daarin alleen de kale stroomprijs. Ik maak een sensor aan in nordpool met land NL, BTW/VAT uitgevinkt, valuta op EUR en laat alles verder op standaard staan. Dit werkte van de week tot net. Sensor _09_ was unavailable.

Hellupppppppp :P

• TheFes
Devke schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:43:
[...]

Het werkte tot voor heel kort. ik moet volgens mij een _09_ sensor krijgen. Krijg alles behalve.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
default_config:

frontend:

logbook:
  exclude:
    entities:

recorder:
  exclude:
    entities:

sensor:
      {% set VAT = 0.21 %}

Ik krijg een nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0 sensor met daarin alleen de kale stroomprijs. Ik maak een sensor aan in nordpool met land NL, BTW/VAT uitgevinkt, valuta op EUR en laat alles verder op standaard staan. Dit werkte van de week tot net. Sensor _09_ was unavailable.

Waarom gebruik je YAML en niet gewoon de config flow?

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-01 11:58
f.welvering schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:41:
[...]

Hier nog een lui iemand, kun je deze YAML delen met de Engelse waardes?

• Devke
TheFes schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:19:
[...]

Waarom gebruik je YAML en niet gewoon de config flow?
je bedoeld invullen via de integratie. Die geeft hetzelfde probleem. Dan kom ik weer op andere waarden uit. BTW aangevinkt. EB 0,10154, handling fee 0,0165 daarna de BTW aanvinken. Nog een te lage waarde voor dat moment

[ Voor 23% gewijzigd door Devke op 28-03-2025 18:29 ]

• bvw

bvw

avdwerf schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:27:
[...]

Hier nog een lui iemand, kun je deze YAML delen met de Engelse waardes?
https://github.com/bvweer...c%20Contract/ui_card.yaml

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik ben aan het ontdekken/stoeien met Homeassistant op een raspberry pi 3b+.
Draai vanaf een usb hdd de software, het meeste loopt wel zoals p1 meter, grott, Zendure en shelly's maar ik heb het idee dat de pi te licht is voor dit alles. wat is eigelijk het advies om goed en soepel te draaien qua hardware?
Een nuc, of thinclient, minimaal 4gb werkgeheugen?

[ Voor 10% gewijzigd door klump4u op 28-03-2025 21:43 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:50
Devke schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:43:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
default_config:

frontend:

logbook:
  exclude:
    entities:

recorder:
  exclude:
    entities:

sensor:
      {% set VAT = 0.21 %}

Waar doe je BTW aanvinken? BTW vul je in bij de template?

Overigens heb ik het op die manier ook nooit kloppend kunnen krijgen. Heb daarvoor een eigen template gemaakt.

Gebruik nu de "officiële" Nordpool integratie
alleen die vertoont ook af en toe kuren, zoals niet de prijs updaten of "unavailable".
En wil vaak niet mee opstarten bij een HA herstart.

Ben ook aan het experimenteren met Entsoe integratie. Lijkt wat beter te gaan.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Devke
JukeboxBill schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:47:
[...]

Waar doe je BTW aanvinken? BTW vul je in bij de template?

Overigens heb ik het op die manier ook nooit kloppend kunnen krijgen. Heb daarvoor een eigen template gemaakt.

Gebruik nu de "officiële" Nordpool integratie
alleen die vertoont ook af en toe kuren, zoals niet de prijs updaten of "unavailable".
En wil vaak niet mee opstarten bij een HA herstart.

Ben ook aan het experimenteren met Entsoe integratie. Lijkt wat beter te gaan.
Unavailable wilde hij bij mij ook niet uit. BTW is een vinkje zetten als je een sensor aanmaakt bij de integratie. Percentage??? Ik heb een andere manier bedacht. Ik vul de adionele kosten daar nu hoger in dan ze werkelijk zijn. Op die manier wandel ik het gat dicht. Heb de prijzen even gechecked en kloppen. Loopt nog wel via Nordpool.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Antonio di

a mi me dijeron que si

klump4u schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:40:
Draai vanaf een usb hdd de software, het meeste loopt wel zoals p1 meter, grott, Zendure en shelly's maar ik heb het idee dat de pi te licht is voor dit alles. wat is eigelijk het advies om goed en soepel te draaien qua hardware?
Ik heb de voorkeur voor een X86 mini-pc ("nuc", "thin Client") boven een Raspberry PI 3 of hoger
Lees review:
uitvoering: MINISFORUM GK50 Mini PC
Velen kopen nu een mini-pc met een Intel N100 of de opvolger de N150 (zuinig, beide met TDP 6 watt) met bijv. 16GB/512GB compleet met alles behalve een evt. Zigbee USDB-stick. Zeker op Ali (met evt. levering vanuit EU) ben je niet duurder uit dan met een Raspberry.

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:30
klump4u schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:40:
Ik zou beginnen met een SSD ipv een HDD. Daarnaast meer geheugen en log2ram of gelijksoortig, je komt dan op minimaal een pi4/5 met 4GB of meer. Bekijk ook je cpu gebruik eens.

Wat @Antonio di zegt klopt wel: veel mensen gaan naar een mini PC ipv een pi - maar da's dus een keuze. Bij mij heeft de Raspi nog de gunfactor....

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik merk nu steeds dat als ik ESPHome erbij installeer dat hij vast loopt, dus inderdaad maar eens voor iets kijken met betere specificaties. Ik draai nog naar volle tevredenheid Domoticz maar dat is volgens mij langzaam aan uit aan het sterven dus vandaar het snuffelen aan Homeassistant.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Toppe
  • Laatst online: 17:30
Meer mensen hier last van? Alle lampen in de betreffende scènes handmatig gecontroleerd en werken allemaal. Idem in de Hue app.

Ik draai wel de beta, zou het daar iets mee te maken (kunnen) hebben?

Wel vervelend want geen enkele automatisering werkt nu…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Hw1Jf27HnIcgcv-UKS-K3dN8Uw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pl6RA0rn53g69gmRDV8nepK0.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Rubke
  • Laatst online: 22:41
Heeft iemand ervaring hoe om te gaan met de wissel van mijn slimme meter? zijn dan alle statistieken (historie) weg? hoe kan ik ermee omgaan of het e.a. voorbereiden?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Rubke Je past de integratie niet aan dus de entiteiten en de statistiek blijft. Enige is dat de waardes opeens lager zijn en dat ziet het energy dashboard gewoon netjes als reset. Gaat allemaal vanzelf goed dus :)

• Rubke
Septillion schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:22:
@Rubke Je past de integratie niet aan dus de entiteiten en de statistiek blijft. Enige is dat de waardes opeens lager zijn en dat ziet het energy dashboard gewoon netjes als reset. Gaat allemaal vanzelf goed dus :)
Thnx dus hij telt wel gewoon door in het totaal of gaat dat wel mis?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Nope, nergens last van. Ook niet in mijn Beta install (Core 2025.4.0b8, OS 15.1.rc1).

Maar is 192.168.0.171 het IP van HA? Of van wat anders?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Rubke De entities zelf zullen resetten, die geven gewoon 1 op 1 de meterstand van de meter weer.

Maar als de integratie hier netjes de juiste state_class: total_increasing aan heeft gehangen (en die kans is groot anno 2025) dan snapt het energy dashboard (en ook de utility meter overigens) gewoon dat als de waarde dus opeens daalt dat het een reset is van de meter. De totalen in het energy dashboard zullen daardoor gewoon correct doortellen.

Dus alleen als jij zelf dingen geknutseld hebt op basis van de meterstand zal je zelf moeten kijken of dat blijft werken. Maar voor energy dashboard geen probleem.

• Rubke
Septillion schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:01:
@Rubke De entities zelf zullen resetten, die geven gewoon 1 op 1 de meterstand van de meter weer.

Maar als de integratie hier netjes de juiste [monp]state_class: total_increasing[/] aan heeft gehangen (en die kans is groot anno 2025) dan snapt het energy dashboard (en ook de utility meter overigens) gewoon dat als de waarde dus opeens daalt dat het een reset is van de meter. De totalen in het energy dashboard zullen daardoor gewoon correct doortellen.

Dus alleen als jij zelf dingen geknutseld hebt op basis van de meterstand zal je zelf moeten kijken of dat blijft werken. Maar voor energy dashboard geen probleem.
hier niks geknutseld, gewoon de de p1 aan energy dashboad gekoppled. Thnx voor je snelle reacties

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:10
Wat is Home Assistant toch een droom. Ik verbaas me er telkens over wat er allemaal mogelijk is. _/-\o_

Na het plaatsen van de digitale meter was ik van plan om de overschot van energie te gebruiken om ons wembad te verwarmen. Na wat zoeken kwam ik de volgende post tegen. Deze code kon ik zo goed als volledig gebruiken, mits hier en daar een aanpassing. d:)b

https://community.home-as...heat-swimming-pool/471158

• Veen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:58
Dacuuu schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:29:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hardware:
Heb hier exact hetzelfde aan de hand. Het viel me vanochtend ineens op.
Voorheen stond productie altijd op 0 wanneer er meer verbruikt werd dan er werd opgewekt, en andersom ook. Nu twee keer een positieve waarde.

Ik vermoed inderdaad een update van de slimme meter.

Heb overigens dezelfde meter hier hangen :)

Vond ook nog een ouder topic met hetzelfde issue:
Heeft mijn Kaifa MA304 een firmware update gehad?

[ Voor 4% gewijzigd door Veen op 29-03-2025 13:57 ]

• Toppe
  • Laatst online: 17:30
Septillion schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:56:
@Toppe Nope, nergens last van. Ook niet in mijn Beta install (Core 2025.4.0b8, OS 15.1.rc1).

Maar is 192.168.0.171 het IP van HA? Of van wat anders?
Van de Hue bridge,

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Dacuuu
Veen schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:50:
[...]

Heb hier exact hetzelfde aan de hand. Het viel me vanochtend ineens op.
Voorheen stond productie altijd op 0 wanneer er meer verbruikt werd dan er werd opgewekt, en andersom ook. Nu twee keer een positieve waarde.

Ik vermoed inderdaad een update van de slimme meter.

Heb overigens dezelfde meter hier hangen :)

Vond ook nog een ouder topic met hetzelfde issue:
Heeft mijn Kaifa MA304 een firmware update gehad?
Meen je! Dan is de kans dat de slimme meter een update heeft gehad wel groot ja..

Hoe heb jij dit opgelost? Ik vind het een gruwelijk vervelend probleem.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Klinkt mij dan alsof de integratie met de Hue bridge dus faalt.
Pagina: 1 ... 298 ... 367 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.