Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 297 ... 367 Laatste
Acties:

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:10
@GeeMoney Naar aanleiding van jouw reactie heb ik nog eens even met DS Cam zitten spelen (ik raak die app nauwelijks aan omdat ik er zo gedesillusioneerd door was :P ) en ik moet m'n eerdere statement rectificeren: Surveillance Station is niet traag op lokaal netwerk, wel via de cloud access van Synology.
(Zou ook vreemd zijn, want ik heb maar 1 camera en diezelfde NAS serveert ook zonder problemen high bitrate films en series vanaf draaiend ijzer).

Verder vind ik die app gewoon clunky en mis ik een dichtere integratie met HA.

Het liefst had ik gewoon Frigate, maar dan met een mooi werkende timeline. Wat ik tussen de regels door een beetje lees als dit langskomt op Reddit en Github is dat de degenen die de richting bepalen vinden dat Frigate verheven zou moeten zijn boven het handmatig door een timeline scrollen.

[ Voor 22% gewijzigd door Sjoop1985 op 20-03-2025 22:39 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:59
Septillion schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:16:
@GeeMoney Ik zie een heel stuk van een template in de error staan. Die al opgezocht?

[edit] Als ik op die item zoek lijk ik uit te komen bij iets met een Itho Warmtepomp? Wat voor dingen heb je daar voor draaien aan helpers?
Ik heb er totaal denk ik wel 12. Elke thermostaat heeft een helper en ik stuur ook de wpu zelf nog aan. Gezien de data kan ik zien dat het om een wpu helper gaat maar welke dan en wat is dan eigenlijk het probleem?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:28

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@GeeMoney Die helper zijn allemaal hetzelfde? Post ze eens.

Het issue is dat HA vind dat er gedaan wordt:
Django/Jinja:
1
{%- set speed = value_json[''] | int %}

Ofwel, je wilt de key '' selecteren in de json maar die bestaat niet.

• GeeMoney
Septillion schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:26:
@GeeMoney Die helper zijn allemaal hetzelfde? Post ze eens.

Het issue is dat HA vind dat er gedaan wordt:
Django/Jinja:
1

Ofwel, je wilt de key '' selecteren in de json maar die bestaat niet.
Ik heb thermostaten maar die halen die info volgens mij niet op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9TAobU2YMfb9mUD-qgF3rYII0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G5F7Yk8JE82rZ9k27HfMeRGL.png?f=fotoalbum_large

Alles met zwembad kan genegeerd worden want die verstuurt via modbus.

Een thermostaat is als volgt gedefinieerd:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
climate:
  - platform: generic_thermostat
    name: Woonkamer_Thermostaat
    unique_id: "Woonkamer Thermostaat"
    heater: input_boolean.thermostat_heater
    target_sensor: sensor.itho_heatpump_itho_wpu_current_room_temp
    target_temp_step: 0.5
    min_temp: 18
    max_temp: 24

En die leest dus wel degelijk een waarde uit via mqtt want die sensor.itho_heatpump_wpu_current_room_temp is :
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    - name: "Itho WPU Current Room temp"                             
      state_topic: "itho/ithostatus"                                 
      value_template: "{{ value_json['Room temp (..C)'] }}"          
      unique_id: "itho_wpu_roomtemp"                                 
      state_class: "measurement"                                     
      device: { identifiers: ["mqtt", "nrg-itho-6548"] }             
      device_class: "temperature"                                    
      unit_of_measurement: "..C"  

[ Voor 61% gewijzigd door GeeMoney op 21-03-2025 08:14 ]

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-01 21:03

Church of Noise

Drive it like you stole it

Ter info, de authenticate voor Tado werd gewijzigd.
Daardoor zal de integratie na een restart (of als je m nu toevoegt) tijdelijk niet werken, erwindouna heeft een PR gelanceerd om dit te fixen (#140761 op github).

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@GeeMoney In je lijst met helpers zie ik twee template units. Staat in één van die twee dat stukje JSON? Of heb je dat gewoon nog in je configuration.yaml staan? Dus iets als
Django/Jinja:
1

Dus iets van een tempalte sensor/number of een MQTT sensor / fan / etc waar je dus een variabele speed gebruikt in de jinja.

En zit te denken, misschien zou dit ook in een autodiscovery MQTT sensor kunnen zitten...

• GeeMoney
Septillion schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:40:
@GeeMoney In je lijst met helpers zie ik twee template units. Staat in één van die twee dat stukje JSON? Of heb je dat gewoon nog in je configuration.yaml staan? Dus iets als
Django/Jinja:
1

Dus iets van een tempalte sensor/number of een MQTT sensor / fan / etc waar je dus een variabele speed gebruikt in de jinja.

En zit te denken, misschien zou dit ook in een autodiscovery MQTT sensor kunnen zitten...
Het moet dat laatste zijn denk ik want ik vang nergens die speed af wat ik weet en ik heb alle sensors zelf aangemaakt.
Wat ik mij nu bedenk, hij detecteert de add-on als een Fan module inderdaad omdat hij ook aan WTW units gehangen kan worden maar die heb ik niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTY1U_LPeyviJxJQqYFJHk1JnkU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0fcT2MzPBfu2s78wIN2qRA4w.png?f=user_large

fan.itho_auto_6778_fan

Ik kan die echter in mijn configuration.yaml niet vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 21-03-2025 08:51 ]

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
GeeMoney schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:43:
[...]

Het moet dat laatste zijn denk ik want ik vang nergens die speed af wat ik weet en ik heb alle sensors zelf aangemaakt.
Wat ik mij nu bedenk, hij detecteert de add-on als een Fan module inderdaad omdat hij ook aan WTW units gehangen kan worden maar die heb ik niet:

[Afbeelding]

fan.itho_auto_6778_fan

Ik kan die echter in mijn configuration.yaml niet vinden.
Is het een Zigbee ding via Z2MQTT? Daar worden achter de schermen ook templates gebruikt, en daar zijn ook wel eens errors op.

Wacht, ik zie Wifi staan, maar wellicht zit het wel daarin ergens, is dat via een custom component? Misschien is er iets op de Github pagina te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 21-03-2025 08:59 ]

Home Assistant configuratie

• GeeMoney
TheFes schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:58:
[...]

Is het een Zigbee ding via Z2MQTT? Daar worden achter de schermen ook templates gebruikt, en daar zijn ook wel eens errors op.

Wacht, ik zie Wifi staan, maar wellicht zit het wel daarin ergens, is dat via een custom component? Misschien is er iets op de Github pagina te vinden.
Ik benader hem via WiFi inderdaad maar discovery vindt plaats via MQTT .
Mijn custom_componetns laat hem ook niet zien in ieder geval.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 21-03-2025 09:02 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@GeeMoney Dit klinkt als bug in de firmware van de Itho module als dit met auto discovery komt. Dan gebruikt die deze template en die gaat dus fout als de module geen fan heeft zo lijkt het.

• GeeMoney
Septillion schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:22:
@GeeMoney Dit klinkt als bug in de firmware van de Itho module als dit met auto discovery komt. Dan gebruikt die deze template en die gaat dus fout als de module geen fan heeft zo lijkt het.
Dank je @vliegnerd ben jij ook zijdelings betrokken geweest bij die auto discovery?
Ik krijg een sloot foutmeldingen in mijn HA log :) .
Ik heb de fan entity disabled, kijken of dat ook de foutmeldingen wegneemt.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 21-03-2025 10:33 ]

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04:07

vliegnerd

Nintendo fan.

GeeMoney schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:22:
[...]

Dank je @vliegnerd ben jij ook zijdelings betrokken geweest bij die auto discovery?
Ik krijg een sloot foutmeldingen in mijn HA log :) .
Ik heb de fan entity disabled, kijken of dat ook de foutmeldingen wegneemt.
Nee, omdat ik (bijna) alle waarden al handmatig in mijn configuration.yaml heb staan, heb ik nooit aangedurft om die auto discovery repo te testen. Geen tijd om alles hier stuk te maken en opnieuw in stellen.

Ik heb tegenwoordig wel een test HA docker instance, dus ik kan zo testen... Maar nog niet gedaan.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@vliegnerd Waar staat die repo? Dan wil ik ook wel even neuzen.

• GeeMoney
vliegnerd schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:38:
[...]

Nee, omdat ik (bijna) alle waarden al handmatig in mijn configuration.yaml heb staan, heb ik nooit aangedurft om die auto discovery repo te testen. Geen tijd om alles hier stuk te maken en opnieuw in stellen.

Ik heb tegenwoordig wel een test HA docker instance, dus ik kan zo testen... Maar nog niet gedaan.
Ik heb ook nog niet de laatste full autodiscovery gedaan maar als je MQTT laat kijken naar een nieuwe add-on dan voegt hij hem (in het verleden althans) direct toe als " fan" entity. Verder niets.
De rest van alle sensors en entities heb ik inderdaad ook handmatig opgevoerd in de configuration.yaml .
De fan entity is echter nu de veroorzaker mogelijk van een sloot foutmeldingen doordat onze WPU natuurlijk helemaal geen fan heeft, alleen als er een WTW unit in het spel is.

@Septillion betreft git https://github.com/arjenhiemstra/ithowifi

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 21-03-2025 10:43 ]

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04:07

vliegnerd

Nintendo fan.

Septillion schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:40:
@vliegnerd Waar staat die repo? Dan wil ik ook wel even neuzen.
Volgens mij is het deze:
https://github.com/jasperslits/haithowifi

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-01 18:40
Ik wil dat als de voordeur open gaat op de boven verdieping een gong afgaat of wat anders met een speaker zodat ik weet of er iemand thuis komt.

De voordeur is voorzien van een deur sensor die de lichten aan zet.

Heb een aantal gong gezien deze is alleen op wifi maar ik wil dit via ZigBee en moet blijven werken als de wifi uit valt.

Ik heb nog niet echt wat gezien wat er op lijkt.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@GeeMoney Als ik in de laatste release (2.8.0) kijk zie ik maar 4 verwijzingen naar een auto discovery waarvan geen enkele fan is of iets doet met speed. En in de andere repo van @vliegnerd zie ik helemaal geen 'value_json' terug.

Maar het zou kunnen dat een oude release dit heeft gedaan en als retained is blijven staan in MQTT. Dan zou je even via MQTT explorer kunnen kijken. Dan zou je een auto discovery topic moeten hebben voor een fan (even uit mijn hoofd in homeassistant/fan). Die zou je dan eens weg kunnen gooien (retained eraf).

• GeeMoney
Septillion schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:05:
@GeeMoney Als ik in de laatste release (2.8.0) kijk zie ik maar 4 verwijzingen naar een auto discovery waarvan geen enkele fan is of iets doet met speed. En in de andere repo van @vliegnerd zie ik helemaal geen 'value_json' terug.

Maar het zou kunnen dat een oude release dit heeft gedaan en als retained is blijven staan in MQTT. Dan zou je even via MQTT explorer kunnen kijken. Dan zou je een auto discovery topic moeten hebben voor een fan (even uit mijn hoofd in homeassistant/fan). Die zou je dan eens weg kunnen gooien (retained eraf).
MQTT explorer laat hem zien inderdaad

JSON:
1
{"dev":{"ids":"itho-auto-6778","mf":"Arjen Hiemstra","mdl":"Wifi add-on for Itho","name":"itho-auto-6778","hw":"NON-CVE 1","sw":"2.9.0-beta1","cu":"http://itho-auto-6778.local"},"avty_t":"itho-auto/lwt","uniq_id":"itho-auto-6778_fan","name":"fan","stat_t":"itho-auto/state","stat_val_tpl":"{% if value == '0' %}OFF{% else %}ON{% endif %}","json_attr_t":"itho-auto/ithostatus","cmd_t":"itho-auto/cmd","pct_cmd_t":"itho-auto/cmd","pct_stat_t":"itho-auto/state","pr_modes":["Low","Medium","High","Auto","AutoNight","Timer 10min","Timer 20min","Timer 30min"],"pr_mode_cmd_t":"itho-auto/cmd","pr_mode_stat_t":"itho-auto/ithostatus","pr_mode_cmd_tpl":"{%- if value == 'Timer 10min' %}{{'timer1'}}{%- elif value == 'Timer 20min' %}{{'timer2'}}{%- elif value == 'Timer 30min' %}{{'timer3'}}{%- else %}{{value.lower()}}{%- endif -%}","pct_cmd_tpl":"","pr_mode_val_tpl":"{%- set speed = value_json[''] | int %}{%- if speed > 90 %}high{%- elif speed > 35 %}medium{%- elif speed > 10 %}low{%- else %}auto{%- endif -%}","pct_val_tpl":""}

Ik kan in MQTT explorer kiezen voor Delete Retained .

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06:10
@Evertt Moet de luidspeker ver zijn van jouw server? Het fijne heb ik er nog niet over gevonden maar als een WIFI speaker geen optie voor jou is, dan moeten we eens kijken naar 3.5mm audio, USB of Bluetooth speaker en de opties bekijken voor een compatibele integratie en automation. Ik heb eens gekeken en via de VLC integratie kan je gemakkelijk geluiden afspelen. Nu nog een speaker vinden.

Hier is iets over een gelijkaardige use case & integratie met bluetooh

https://github.com/adrgumula/HomeAssitantBluetoothSpeaker

[ Voor 14% gewijzigd door MXMan op 21-03-2025 13:20 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@GeeMoney Doe maar. Als je hem toch niet gebruikt heb je hem niet nodig.

Zou je alleen moeten kijken of hij terug komt als je de module herstart. Maar dat zou dan denk ik wel betekenen dat je niet de laatste release er op hebt staan want ik zie daarin geen verwijzing hiernaar.

• GeeMoney
Septillion schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:11:
@GeeMoney Doe maar. Als je hem toch niet gebruikt heb je hem bnie nodig.

Zou je alleen moeten kijken of hij terug komt als je de module herstart. Maar dat zou dan denk ik wel betekenen dat je niet de laatste release er op hebt staan want ik zie daarin geen verwijzing hiernaar.
Verwijderd en het lijkt oud zeer.
Hij komt na een herstart vooralsnog niet terug inderdaad.
Ik zit (al een poos) op 2.9.0 beta 1 :) .

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-01 20:03
Evertt schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:46:
Ik wil dat als de voordeur open gaat op de boven verdieping een gong afgaat of wat anders met een speaker zodat ik weet of er iemand thuis komt.

Heb een aantal gong gezien deze is alleen op wifi maar ik wil dit via ZigBee en moet blijven werken als de wifi uit valt.

In een ouder draadje is hier ook al eens over gefilosofeerd: Deurbel (geluid) via Zigbee - Home Assistant

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Iets wat herrie maakt met een stekker er aan kan je natuurlijk schakelen met een Zigbee smartplug.

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik heb HUE-lampen zonder bridge en gebruik HA met Zigbee, wat goed werkt. Eerder kon ik mijn lampen resetten met een HUE-dimmer door de aan- en uitknop tegelijk ongeveer tien seconden in te drukken. Dit werkte prima.

Na een paar weken wilde ik de rest van mijn lampen resetten, maar nu lukt het niet meer. Wanneer ik de aan- en uitknop tegelijk indruk, gaat na circa tien seconden de rode led branden. Als ik de knoppen blijf vasthouden, blijft de rode led aan. Zodra ik loslaat, gebeurt er niets en de lamp die ik probeer te resetten knippert niet.

Heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing?

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06:10
@Vecodo Probeer eens 5x snel de lamp aan en uit te doen. Desnoods schroef je de lamp in een staande lamp puur voor het resetten en pairen. 5X echt de stroom eraf.

[ Voor 13% gewijzigd door MXMan op 21-03-2025 19:19 ]

• Vecodo
MXMan schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:17:
@Vecodo Probeer eens 5x snel de lamp aan en uit te doen. Desnoods schroef je de lamp in een staande lamp puur voor het resetten en pairen. 5X echt de stroom eraf.
is dat het trukje met 5 seconden aan, 2 seconden uit?

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-01 21:57
Eraser127 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:43:
@ViezeVis Toevallig heb ik zelf afgelopen weekend in de badkamer een Zigbee dimmer van RobbShop geïnstalleerd. Paste niet achter de dubbele schakelaar (plafond + spiegel), dus maar boven de lamp in de centraaldoos gepropt. De dimmer is voor een pulsschakelaar verkrijgbaar: https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-dimmer-400w of voor een "normale" schakelaar: https://www.robbshop.nl/r...r-traditionele-schakelaar.

Werkt fijn met een automation voor gedimd licht tussen 23:00-06:00. Komt natuurlijk wel iets vertraagd op bij aan/uit zetten, maar dat hebben ze allemaal volgens mij.
Een oud berichtje, maar ik heb een vraag over deze dimmer. Er staat bij de puls schakelaar versie dat je in de Homey of Azoula app aan kunt passen of je een puls schakelaar of normale schakelaar hebt. Heeft iemand enig idee of dit in Home assistant ook aan te passen is? Of moet ik dan met een normale schakelaar ook echt die versie van de dimmer bestellen?

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-01 12:23
Church of Noise schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:22:
Ter info, de authenticate voor Tado werd gewijzigd.
Daardoor zal de integratie na een restart (of als je m nu toevoegt) tijdelijk niet werken, erwindouna heeft een PR gelanceerd om dit te fixen (#140761 op github).
Dank voor het melden, hier deed die het ook niet meer en heb hem net dus (onterecht) verwijderd :S

Maar even afwachten dus....

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:23

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Je kunt (tijdelijk) de HomeKit integratie gebruiken om de thermostaten te bedienen.

André Huisman (www.new-line.nl)

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

AWEF schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:16:
[...]

Dank voor het melden, hier deed die het ook niet meer en heb hem net dus (onterecht) verwijderd :S

Maar even afwachten dus....
Ah, hier ook probleem na de update met Tado.
Wachten we het even af.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:21

Ik heb een Adurosmart sirene
Specs geven 95 db, maar je kan hem ook een stuk zachter zetten.
Kost je wel ergens een stopcontact.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-01 09:40
Zijn er meer mensen die een storing ervaren met de Tado intergratie. Na de laatste update core update van 2025.3.4 doet hij het bij mij niet meer.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:22
maxxie85 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:14:
Zijn er meer mensen die een storing ervaren met de Tado intergratie. Na de laatste update core update van 2025.3.4 doet hij het bij mij niet meer.
Ja, hierover was al en waarachuwing in het topic gepost (en daarna nog iemand die erdoor getroffen was).

Tado heeft per gisteren de manier van authenticatie gewijzigd. Dit hebben ze wel in februari al gecommuniceerd naar HA (en de "deadline" een week verschoven), maar HA heeft hier nog geen fix voor (klaar). Er is wel een pull request voor om de nieuwe authenticatie methode te gebruiken, die als het goed is in 2025.4 komt.

Teruggaan naar een oude HA versie gaat dus ook niet helpen. Zolang HA draait (en je de integratie niet herstart) blijft het prima werken. Herstart je HA of de integratie dan kan er niet meer bij Tado worden ingelogd.

Op termijn zullen echter ook de doorlopende logins vervallen. Dus iedereen zal ergens na het uitkomen van de fix verplicht moeten upgraden. Anders zal vanaf een bepaald moment de (oude) integratie ook zijn "doorlopende login" verliezen.

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:34
maxxie85 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:14:
Ik wist dat ik even hier moest zoeken voordat ik alles ging afstruinen op het internet. Thanks voor de uitleg ook @RobertMe, die had ik gemist de updates de afgelopen tijd

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-01 20:12
Inmiddels is er een fix voor Tado, zie https://github.com/home-a...8#issuecomment-2745333418

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Ik heb mijn ssd met HA gekloond naar een andere SSD (groter) en HA boot goed.
Nu wilde ik HA OS upgraden van 14.2 naar 15.0 maar dat lukt niet vanwege deze foutmelding:
code:
1
ERROR (MainThread) [supervisor.os.manager] Home Assistant Operating System update failed with: Installation error: Destination device '/dev/disk/by-partlabel/hassos-boot' not found

Dit komt natuurlijk door het klonen.
Iemand een idee hoe ik dit repareer? Ik denk zomaar dat een nieuwe backup maken en terugzetten niets met mijn partities gaat doen.
Dit is overigens mijn situatie nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
➜  ~ ls -lah /dev/disk/ 
total 0      
drwxr-xr-x    8 root     root         160 Mar 22 13:37 .
drwxr-xr-x   18 root     root        3.3K Mar 22 17:01 ..
drwxr-xr-x    2 root     root         380 Mar 22 17:01 by-diskseq
drwxr-xr-x    2 root     root         400 Mar 22 13:37 by-id
drwxr-xr-x    2 root     root         100 Mar 22 13:37 by-label
drwxr-xr-x    2 root     root         200 Mar 22 13:37 by-partuuid
drwxr-xr-x    2 root     root         400 Mar 22 13:37 by-path
drwxr-xr-x    2 root     root         140 Mar 22 13:37 by-uuid
➜  ~ ls -lah /dev/disk/by-label/
total 0      
drwxr-xr-x    2 root     root         100 Mar 22 13:37 .
drwxr-xr-x    8 root     root         160 Mar 22 13:37 ..
lrwxrwxrwx    1 root     root          10 Mar 22 13:37 hassos-boot -> ../../sda1
lrwxrwxrwx    1 root     root          10 Mar 22 13:37 hassos-data -> ../../sda8
lrwxrwxrwx    1 root     root          10 Mar 22 13:37 hassos-overlay -> ../../sda7

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Maarten69 Ik zou gewoon een HA backup maken en gewoon de nieuwe SSD opnieuw flashen met HA OS ipv hem clonen.

• RobertMe
  • Laatst online: 23:22
2 kanttekeningen:
1. De PR is nog niet gemerged, dus een echte fix is er nog niet. En zolang er geen release met de fix is kan het issue dus mogelijk terug komen na updates?
2. Ik zou echt nooit zomaar scripts uitvoeren. Zeker in deze context. Tado is net stuk gegaan, je bent wanhopig op zoek naar een oplossing, en vervolgens kom je "een script" tegen dat het fixt. Of..., het script doet malafide zaken en je "trapt er in" doordat je "gestresst" een oplossing zoekt.
3. (V.w.b. programmeren zijn er maar twee dingen lastig, cache invalidation, naming things, en off-by-one errors) Is dit een soort tijdelijke fix die vanzelf verdwijnt? Moet je deze fix weer reverten als je geupdate hebt naar een versie met de fix, ...? Ik zie iets staan over dat die het als custom component installeert. Dat betekent dus dat je als het in HA gefixt is je de custom component weer moet verwijderen? Anders krijg je geen updates meer van de Tado integratie? Immers overrule je de ingebouwde met de custom component, terwijl de custom component geen updates krijgt.

• hjs
  • Niet online

hjs

Geduld tot de volgende versie van HA kan ook toch?

[edit]
Toch gedaan en het werkt weer _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door hjs op 22-03-2025 19:15 ]

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Septillion schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:41:
@Maarten69 Ik zou gewoon een HA backup maken en gewoon de nieuwe SSD opnieuw flashen met HA OS ipv hem clonen.
Ik denk dat er inderdaad niets anders opzit.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• Theswitch
  • Laatst online: 14-01 20:12
RobertMe schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:57:
[...]

2 kanttekeningen:
1. De PR is nog niet gemerged, dus een echte fix is er nog niet. En zolang er geen release met de fix is kan het issue dus mogelijk terug komen na updates?

2. Ik zou echt nooit zomaar scripts uitvoeren. . Dat betekent dus dat je als het in HA gefixt is je de custom component weer moet verwijderen? Anders krijg je geen updates meer van de Tado integratie? Immers overrule je de ingebouwde met de custom component, terwijl de custom component geen updates krijgt.
1. Ach ja een PR kan je testen en als niet werkt haal het weer weg

2. Zomaar scripts/downloads is altijd niet veilig. Maar als je HA gebruikt en update het eens naar nieuwe versie, weet je toch ook niet of het veilig is? Heb script eerst bekeken, zag er netjes uit en wordt inderdaad alleen tado in custom component gezet. Na herstart HA wordt die tado gebruikt ipv de standaard. Toen werkte het netjes. En weggooien kan altijd.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:55
Hier is het energie-dashboard uitgevallen. Dat is logische want bijvoorbeeld de entiteit "electricity_meter_energieproductie" bestaat niet meer :(

"Deze entiteit is niet meer beschikbaar vanuit de dsmr integratie. Wanneer de entiteit niet meer in gebruik is, kan deze vanuit de instellingen verwijderd worden."

Iemand een idee hoe je dit aanpakt...?

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Conrado Dan beginnen met: wat zou deze entiteit moeten maken? Dus welke hardware en integratie?

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:55
De DSMR-integratie leest de P1 Slimme Meter uit. En deze mist 'ineens' een entiteit of 10.

Dankzij jouw opmerking toch maar even in de Meterkast gekeken, en de interface maakte geen verbinding meer. Kortom "stop de stekker er in" :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:21
dnieuwkamp schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:52:
[...]

Ok, ik ben benieuwd! Het gaat in mijn geval om een toilet dus qua aantal m2 valt dat wel mee :P
Heb even wat foto's gemaakt om een idee te geven. Inbouwdoos is 40 mm, de sensor is 38 mm vanaf achterkant ronde voorplaat. Dus afhankelijk van de dikte van de rozet heb je net genoeg ruimte voor de draden. Rondom de sensor heb je ook nog wel wat ruimte.
Die veerklemmen hebben onvoldoende grip en het is nogal een gedoe om de sensor er weer uit te halen omdat de veren ergens achter kunnen haken. Dus als ik het zelf moest doen, dan zou ik de veren er af halen en de sensor m.b.v. een blindplaat monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOYslPeDlvVGkd1J_iC5xSl3hls=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3geAYb9WxvxzbEtWNbq1t4ku.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIFV6TzW-tr0PLQe6m6u_6ez80g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SBYluOvx9qJW1KmKTGjIlVUt.jpg?f=user_large

Het sensorgebied lijkt ruim genoeg om ook al beweging te detecteren als je in de deuropening staat met de sensor naast de deur, zoals gebruikelijk bij een toilet. Alleen had ik de sensor uiteraard niet in de muur zitten.
Stilzitten blijft ook goed werken, geen gezwaai nodig als je op de pot zit :P

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb een aantal vragen:

1. Ik wil op basis van mijn device_tracker een string outputten. Als de device_tracker home is, wil ik "thuis" laten zien. En als hij in een zone is, gewoon de name van een zone. Hoe doe ik dit:

YAML:
1
2
3
          {{ states('device_tracker.iphone_15_pro') }} | {{
          state_attr('sensor.iphone_15_pro_geocoded_location',
          'Locality') }}

2. De entiteit sensor.phone_15_pro_steps geeft het aantal stappen terug met het woord steps erachter.
kan je bij de stappen sensor van je mobiele telefoon het woord "steps" vervangen door "stappen"?

[ Voor 72% gewijzigd door Ferra op 22-03-2025 22:28 ]

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:58
@Ferra

Zoiets:

YAML:
1
{{ iif(states('device_tracker.iphone_15_pro') == 'home', 'thuis', states('device_tracker.iphone_15_pro')) }}

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Septillion schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:01:
@Borromini Bij mij maakt het dan twee grafieken aan. Denk niet wat je wilt.

Met Mini Graph of Apex kan het in ieder geval wel.
Bedankt, 't is uiteindelijk ApexCharts geworden, want daarin kan je meerdere diagramtypes combineren. Mini Graph Card kan dat voorlopig nog niet (feature request). Nog aan 't twijfelen om het gasverbruik toch niet gewoon in zijn eigen grafiekje te duwen, maar voorlopig is het bruikbaar zo :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9NMKYVEQFACGp-TEDIA4thUaZY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cYCRFpK5tWnjTwJRCZpJePzV.png?f=user_large

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Ik heb een Atlantic Explorer WPB met element. Ik heb het element (boost functie, element vraagt 1800 watt) los gekoppeld van de sturing van de WPB en er een Shelly tussen gezet. Ik kan het element nu los schakelen (aan/uitzetten).

Doel automatisering: PV teruglevering beperken, waarbij netafname ook beperkt blijft en dus PV opbrengst zoveel mogelijk zelf direct verbruiken.

Dagelijks is de WPB ingepland om tussen 9 en 17u op WPB compressor het SWW op te warmen (vraag 350-500 watt langzaam oplopend).

Als automatisering wil ik graag:
- wanneer PV overschot voldoende is (>2000)
- wanneer State of Charge batterij is >90% (ik wil dus als batterij vol of zo goed als vol is pas deze automatisering starten)
- wanneer de tijd tussen 11-15u is (meestal zit batterij dan ver vol en is er PV overschot)
- wanneer het element nog niet aan staat

het element aanzetten. De volgende automatisering heb ik gemaakt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
alias: WPB boost aan bij PV overschot >1800 Wh teruglevering
description: ""
triggers:
  - type: turned_off
    device_id: 68ae04b1e4348ec3ee78ddbfdcef79e3
    entity_id: 71c0001cadfcd9295d5eaad5df97677e
    domain: switch
    trigger: device
    for:
      hours: 0
      minutes: 10
      seconds: 0
conditions:
  - condition: time
    after: "11:00:00"
    before: "15:00:00"
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.shellyplus1_cc7b5c09248c_temperature
    below: 50
    entity_id: sensor.hame_energy_hmg_50_2419720d3f33_battery_state_of_charge
    above: 90
    entity_id: sensor.p1_meter_5c2faf09f6ce_actueel_vermogen
    above: 2000
actions:
  - type: turn_on
    device_id: 68ae04b1e4348ec3ee78ddbfdcef79e3
    entity_id: 71c0001cadfcd9295d5eaad5df97677e
    domain: switch
mode: single

Deze automatisering houdt echter geen rekening met wisselingen in PV overschot, dus voldoen de voorwaarden dan wordt element aangezet. Als PV overschot echter wisselt (half bewolkt, andere gebruikers aan/uit) houdt deze automatisering hier geen rekening mee. Aan is aan.

Zijn er manieren om het element (missschien met wat vertraging her en der om 'klapperen' te voorkomen) mee te laten bewegen met het PV overschot, dus als overschot wat langer wegvalt element weer uit, en weer aan bij x tijd meer dan 2000 watt overschot ?

Hebben jullie nog andere suggesties die slim zijn ? Of bezwaren ?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-03-2025 10:49 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

• GeeMoney
@Hangover_ohoo is dat wel zo lekker voor die boiler iedere keer? In het slechtste geval (zelfs met vertraging) klappert hij 3-4x op een middag.
Ook wil je toch rekening houden met water temp en vulgraad ? Als er een dag of 2 geen opbrengst is heb je geen warm water ?

Ik zou genoegen nemen met 75% winst en dus het extra verbruik op momenten dat er een wolk is als “verlies” nemen in het voordeel dat je dus niet continu schakelt.

Ik heb mijn domme laadpaal “slim” gemaakt en heb daar dezelfde afwegingen gemaakt.

[ Voor 32% gewijzigd door GeeMoney op 23-03-2025 09:37 ]

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
@GeeMoney ik wil idd klapperen voorkomen, misschien door de automation te tweaken dat hij 1x per x checkt of voorwaarden nog voldoen ? Dus de voorwaarden voor 'uit' moeten bv afhankelijk zijn van; element staat minimaal al 30 minuten aan, teruglevering is <2000 voor 10 minuten oid). Hoe ik dat kan doen moet ik nog uitzoeken.....suggesties welkom :-)

Misschien nog iets met de batterij (Marstek 5,11kWh), dus als PV overschot wegvalt en SoC batterij is > x % (ik wil einde middag zo vol mogelijk de batterij hebben voor avond/nacht NOM) element aan houden tot x% SoC en te weinig overschot. Misschien denk ik allemaal te moeilijk,.....pff ingewikkeld.....

Tekort aan SWW verwacht ik niet. Dagelijks programma van WPB opwarmen via compressor blijft ingepland. Dus einde middag is boiler op temperatuur. De boost functie apart schakelen om PV overschot nuttig te kunnen gebruiken (zoveel mogelijk teruglevering voorkomen) staat er apart van. Dat helpt dus ook met het verkorten van de compressor tijd (welliswaar COP 2-3 dus efficienter).

[ Voor 17% gewijzigd door Hangover_ohoo op 23-03-2025 10:25 ]

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hangover_ohoo Dan eigenlijk gewoon de eerste drie van je eisen zowel als trigger en als conditie toevoegen.

En ipv "niet aan" (want dat is op zich geen nuttige conditie) zou je dan als conditie "niet aan voor 10 minuten" ofzo kunnen pakken.

Periodiek checken (pollen) is zelden een slimme oplossing.

offtopic:
En daarnaast krijg je op de meeste contracten nog steeds geld als je wel terug levert. En ja, dit had naar mijn idee ook een minimaal percentage van de (kale) marktprijs moeten zijn....

• Byte_Me
  • Laatst online: 15-01 13:56
Ik ben nog steeds aan het klooien met het dynamisch aanpassen van het vermogen van een bitcoin miner, op basis van het signaal van een P1 meter. Ik wil door het vermogen van de miner te sturen, de hoeveelheid elecrticiteit die ik terug lever te beperken (ik lever meer terug dan ik kan salderen).

Het werkt ongeveer zo:
's Ochtends beginnen de zonnepanelen energie te leveren. Wanneer de P1 meter detecteerd dat er langer dan 5 minuten meer dan 0.5 kW is terug geleverd, gaat de miner aan op 420W (dat is de laagste stand). Nu wil ik dat dat vermogen wordt verhoogd tot 1420W als er meer wordt terug geleverd. Daarvoor heb ik deze automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
alias: S9 Antminer Increase Power Limit P1 Production
description: Increase the power limit of the Bitcoin miner based on P1 power production
triggers:
  - type: power
    device_id: 725dbc3a68d28d201c6176828353b05f (P1 meter)
    entity_id: f24edc168d682585abc20985c47fafea (Energy production)
    domain: sensor
    trigger: device
    above: 0.25
    for:
      hours: 0
      minutes: 5
      seconds: 0
conditions:
  - type: is_power
    condition: device
    device_id: eeebd98736852259cb4d7ea1e9e9fc84 (Antminer)
    entity_id: 072b66f09207b4bbdebdcd4631db92e8 (power llimit)
    domain: sensor
    below: 1175
actions:
  - target:
      entity_id: number.dt_antminer_s9_126_power_limit
    data:
      value: >-
        {{ (states('number.dt_antminer_s9_126_power_limit')|int) + (1000 *
        (states('sensor.electricity_meter_power_production')|float))  }}
    action: number.set_value
mode: single

Hierbij zijn enkele uitdagingen. Het kan zijn dat de zon harder gaat schijnen, en de productie tijdens het uitvoeren van deze automation niet onder de 0.25 kW komt. Dan wordt deze automation niet meer getriggerd om nogmaals het vermogen te verhogen. De andere uitdaging is dat ik het vermogen niet hoger wil instellen dan 1500W, daarboven wordt de miner instabiel. Ik weet alleen niet hoe ik dat voor elkaar kan krijgen. Het liefst zou ik in het action gedeelte iets doen in de trant van "als som power limit en production > 1500, nieuwe power limit = 1500", maar ik zou niet weten hoe ik dat voor elkaar kan krijgen. Iemand enig idee hoe ik dit werkend krijg?

• pistole
  • Laatst online: 21:43

pistole

Frutter

Borromini schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:50:
[...]

Bedankt, 't is uiteindelijk ApexCharts geworden, want daarin kan je meerdere diagramtypes combineren. Mini Graph Card kan dat voorlopig nog niet (feature request). Nog aan 't twijfelen om het gasverbruik toch niet gewoon in zijn eigen grafiekje te duwen, maar voorlopig is het bruikbaar zo :).

[Afbeelding]
Mooi, wil je de yaml hiervan delen?

Ik frut, dus ik epibreer

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zeker! Voor de gasgrafiek heb ik dezelfde kleur als het energy dashboard genomen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
type: custom:apexcharts-card
graph_span: 7d
span:
  end: day
header:
  show: true
  title: Gasverbruik vs buitentemperatuur
  show_states: true
  colorize_states: true
series:
  - entity: sensor.buitentemperatuur
    name: Buitentemperatuur (max.)
    type: area
    opacity: 0.05
    group_by:
      func: max
      duration: 24h
  - entity: sensor.buitentemperatuur
    name: Buitentemperatuur (min.)
    type: area
    opacity: 0.05
    group_by:
      func: min
  - entity: sensor.gas_meter_gas_consumption
    name: Gasverbruik
    color: 8e021b
    opacity: 0.5
    type: column
    group_by:
      func: diff

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:08
Is iemand die mij simpel en eenvoudig uit kan leggen hoe GitHub werkt met repositories :)
Ik heb een addon die ik gebruik (PSA Controller), maar die wordt niet meer geupdate. Ik wil mijn auto graag toevoegen, dit is ook gelukt middels een pull request die is goedgekeurd, maar de addon is al maanden niet meer geupdate. kan ik zelf een fork maken en die in HA inladen met mijn eigen wijziging?

Of is dit gecompliceerder dan het lijkt en moet ik me er niet aan wagen?

• BasZer
  • Laatst online: 26-12-2025
Ik heb een Aqara Zigbee Temperatuur en Luchtvochtigheid meter in mijn slaapkamer hangen. Is het mogelijk om via een automation mijn telefoon op stil te zetten als die in de buurt is van die meter? Zo ja, kan iemand mij een hint in de goede richting geven?

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:17
Iemand ervaring met de ha-sip addon? Ik wil graag een outgoing call maken, maar krijg de configuratie (via cheapconnect) niet werkend.
https://github.com/arnonym/ha-plugins

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
sip_global:
  port: 5060
  log_level: 5
  name_server: 8.8.8.8
  cache_dir: /tmp
sip:
  enabled: true
  registrar_uri: sip:voip.cheapconnect.net
  id_uri: sip:xxxxxxxx@voip.cheapconnect.net
  realm: voip.cheapconnect.net
  user_name: xxxxxxxxx
  password: xxxxxxxx
  answer_mode: listen
  settle_time: 1
  incoming_call_file: ""
sip_2:
  enabled: false
  registrar_uri: sip:fritz.box
  id_uri: sip:anotheruser@fritz.box
  realm: "*"
  user_name: anotheruser
  password: secret
sip_3:
  registrar_uri: sip:192.168.178.10
  id_uri: ""
  user_name: ""
  password: ""
tts:
  platform: google_translate
  language: en
webhook:
  id: sip_call_webhook_id

en de code om the call te maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
service: hassio.addon_stdin
data:
    addon: c7744bff_ha-sip
    input:
        command: dial
        number: sip:1234567890@voip.cheapconnect.net 
        ring_timeout: 15 # time to ring in seconds (optional, defaults to 300)
        menu:

[ Voor 77% gewijzigd door raven22 op 23-03-2025 22:27 ]

• synoniem
  • Niet online
raven22 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:08:
Iemand ervaring met de ha-sip addon? Ik wil graag een outgoing call maken, maar krijg de configuratie (via cheapconnect) niet werkend.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
sip_global:
sip:
sip_2:
sip_3:
tts:
webhook:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
data:
    input:
        menu:
Het is al even geleden dat ik me in de onderliggende pj-sip library verdiept hebt maar volgens mij moet je vrijwel altijd realm: '*' gebruiken. Bij de Fritzbox was het in ieder geval nodig dus vermoedelijk bij Cheapconnect ook. En bij Cheapconnect moet je (prepaid) saldo hebben om naar buiten te kunnen bellen.

• raven22
synoniem schreef op zondag 23 maart 2025 @ 23:05:
[...]

Het is al even geleden dat ik me in de onderliggende pj-sip library verdiept hebt maar volgens mij moet je vrijwel altijd realm: '*' gebruiken. Bij de Fritzbox was het in ieder geval nodig dus vermoedelijk bij Cheapconnect ook. En bij Cheapconnect moet je (prepaid) saldo hebben om naar buiten te kunnen bellen.
Bij realm * gebruiken werkt ook niet.
Zelfde account gegevens incl te bellen nummer werken prima als ik ze in mizudroid (Android) invoer en test.

• synoniem
  • Niet online
raven22 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 23:14:
[...]

Bij realm * gebruiken werkt ook niet.
Zelfde account gegevens incl te bellen nummer werken prima als ik ze in mizudroid (Android) invoer en test.
realm met '*' of zonder * ? Het luistert nogal nauw met deze onderliggende library.

• raven22
synoniem schreef op zondag 23 maart 2025 @ 23:18:
[...]

realm met '*' of zonder * ? Het luistert nogal nauw met deze onderliggende library.
met, zoals in de default settings

• TheFes
raven22 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:08:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
sip_global:
sip:
sip_2:
sip_3:
tts:
webhook:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
data:
    input:
        menu:
Ja, heb ik hier werkend. Maar de configuratie voor cheapconnect heb ik in mijn Fritz!Box, niet in de add-on

Voor een uitgaand nummer gebruik ik: sip:+31612345678@192.168.2.100

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-01 13:27
Heeft er iemand hier ervaring met de Ecowitt WH51 icm home assistant?

• HuismAndré

HuismAndré

HuismAndré schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:26:
[...]

Voor mij is de stap van volledig Z2M thuis nog steeds een te grote. In de loods (waar we toch niets dimmen en slechts 2 lampen echt uitschakelen) heb ik het wel gedaan (en is Z2M in combinatie met een SonOff P Dongle extreem stabiel gebleken) maar thuis... Wellicht als het ondergeschoven kindje dat dimmen heet eindelijk eens goed aangepakt is.
Afgelopen weekend toch maar de sprong in het diepe gewaagd en alle devices die nog via de Hue bridge koppelden zaten overgezet naar Z2M. Dat ging best goed (maar niet zonder slag of stoot). Wat enorm hielp om het overzetten te versoepelen was door alles ruimte per ruimte te doen en binnen die ruimten devices voor device, daarbij de oude Hue namen van de devices te gebruiken.

Elke keer als ik een device uit de Hue bridge haalde werd deze binnen 5-10 seconden zichtbaar op het Z2M netwerk. Daarna hernoemen en herhalen met het volgende device. Dit werd herhaald totdat alle devices waren overgezet. Daarbij is Z2M trouwens wel 1-2 keer gecrashed (maar startte gelukkig wel weer vanzelf op dankzij de actieve watchdog).

De Hue smart buttons spartelden echt stevig tegen. Er was zelfs één die er absoluut geen zin in had. Ook vervangen van de batterij en hardware reset haalden niets uit. Van ellende weer toegevoegd aan de Hue hub, daarna weer verwijderen van de Hue hub en voila, daar dook hij alsnog op in Z2M. Wellicht had ik die button niet goed wakker gehouden (door elke 5 seconden op de knop te drukken) bij de eerste keer verwijderen uit de Hue hub.

Nadat ik de devices had overgezet werd het tijd voor het aanmaken van groepen binnen Z2M (omdat scene-overgangen ander geen porem zijn). Nadat ik die groepen (binnen Z2M dus niet binnen HA) had aangemaakt ging ik in HA scenes aanmaken. Dat zag er nog steeds niet goed uit. Scenes voor de huiskamer (bestaand uit groepen voortafel, eettafel, keuken, ringverlichting, koof en voorraadkast) verliepen duidelijk stapsgewijs. Gelukkig kunnen scenes ook in Z2M zelf geprogrammeerd worden (en dat ziet er écht beter uit). Wellicht omdat de data die in dat geval over het netwerk gaat zo efficiënt is. Immers meer dan "group 100, scene 121" hoeft niet verstuurd te worden. Elke lamp behorend bij die groep weet wat hij moet doen, inclusief de transitie die in de scene geprogrammeerd is (nooit geweten dat het zo efficiënt kan werken maar snap nu wel waarom die lampen relatief veel geheugen hebben).

Als laatste moest het opstartgedrag van elke lamp nog geprogrammeerd worden (omdat wij lampen nog steeds fysiek aan- en uitzetten (echt onzin om een hele verdieping onder spanning te houden terwijl je allemaal een verdieping hoger ligt te slapen (en andersom). Maar ook dat was via een MQTT commando goed te doen. Ook daar heb ik een transitie ingesteld in de lampen zelf van 1 seconde (zodat ze niet "bam" aangaan maar mooi rustig opkomen).

Zijn er ook dingen die nog niet werken? Ja. De smart buttons kunnen nog niet door scenes stappen (maar hebben wel een nieuwe functionaliteit; long press). Die scene stapper programmeer ik deze week nog. Meest belangrijke dat niet werkt is het omhoog en omlaag dimmen van groepen. Ik denk dat ik dat ga "verstoppen" door voor elke dimbare groep 10 scenes te proggen (eindigend op _10 t/m _100) die dan via het schuiven in een input_select gekozen kunnen worden. Bijkomend voordeel is dat ik daarbij de kleurtemperatuur mee kan laten lopen met de dimwaarde (immers bij 100% wil je een wittere kleur dan bij 10%). Doordat elke scene die in Z2M geprogd is een interne transitie heeft (ik heb gekozen voor 2 seconden) moet de user experience in dat geval meer dan vloeiend genoeg zijn (de Hue bridge deed het stiekem ook in relatief grote stappen).

Totaal aantal devices dat nu op dit netwerk zit (DS-224+ met Z2M in docker container (133MB, 014% Processorload), SonOff Dongle P op Pi-2 met daarop OpenWRT en Ser2Net): 91.

De Hue bridge heb ik zojuist demonstratief uit de meterkast verwijderd. Die kan Marktplaats op (samen met de backup die ik voor de zekerheid ooit had ingekocht).

• hjs
  • Niet online

hjs

Zie net dat HA een melding geeft dat Authentication weer expired is. :o

• Dacuuu
  • Laatst online: 20:30
Ik ben er me aan het spelen. Ik heb nu dit, dat is leuk, maar dan weet ik eigenlijk nog steeds niet op welk moment van de dag ik nu mijn wasmachine het beste kan aanzetten. Kan je ook een grafiek maken van de verwachte zonnestroom van vandaag / morgen?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/43Vu7ii.png

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 24-03-2025 19:41 . Reden: Plaatje iets kleiner / leesbaarder op een beeldscherm ]

• TheFes
Dacuuu schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:39:
[...]

Ik ben er me aan het spelen. Ik heb nu dit, dat is leuk, maar dan weet ik eigenlijk nog steeds niet op welk moment van de dag ik nu mijn wasmachine het beste kan aanzetten. Kan je ook een grafiek maken van de verwachte zonnestroom van vandaag / morgen?
[Afbeelding]
De solcast sensoren hebben ook een attribute met de forecast data, die zou je in een grafiek kunnen zetten.
Maar dat is dan dezelfde grafiek als je op je Energy Dashboard ziet.

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:52
Vecodo schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:13:
Misschien al bekend, maar mocht je de bluetooth variant hebben dan kan je ook met de Hue app (zonder bridge) de lampen resetten volgens mij.

• fritsp
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-01 12:25
Ik heb HUE-lampen zonder bridge en gebruik HA met Zigbee, wat goed werkt. Eerder kon ik mijn lampen resetten met een HUE-dimmer door de aan- en uitknop tegelijk ongeveer tien seconden in te drukken. Dit werkte prima.

Na een paar weken wilde ik de rest van mijn lampen resetten, maar nu lukt het niet meer. Wanneer ik de aan- en uitknop tegelijk indruk, gaat na circa tien seconden de rode led branden. Als ik de knoppen blijf vasthouden, blijft de rode led aan. Zodra ik loslaat, gebeurt er niets en de lamp die ik probeer te resetten knippert niet.

Ik heb ervaren dat een hue lamp pas wilde luisteren naar de truc met de remote-control als hij (nadat hij de hue-bridge kwijtraakte, in mijn geval ging de magic smoke uit de bridge) minimaal 1x van de stroom afgeweest is.
Ik heb dit ervaren met minimaal 6 verschillende modellen hue lampen. Voor de slaapkamer heb ik gewoon in de meterkast de hele verdieping uitgeschakeld, voor 30s.
ik zou het eerst eens proberen met een lamp waar je eenvoudig bij een stekker kan, of waar je de lamp uit de fitting kan halen ;)

• raven22
TheFes schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:18:
[...]

Ja, heb ik hier werkend. Maar de configuratie voor cheapconnect heb ik in mijn Fritz!Box, niet in de add-on

Voor een uitgaand nummer gebruik ik: sip:+31612345678@192.168.2.100
Het account was nog op een ander apparaat aangemeld. Nadat ik hem daar verwijderd had werkte het.

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-01 15:41

Ik heb wel eens gelezen dat je dan die remote ook weer moet resetten. Dat al geprobeerd?

Ik heb laatst ook na twee dagen kloten (onder protest!) zo'n stomme remote gekocht. Kreeg ze met geen mogelijkheid in pairing zonder. Werkte goed. Ben het er nog steeds niet mee eens.

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-01 15:56
Ziet er goed uit - ik zie dat je alle groepen seperaat meet. Welke methode heb je hiervoor gekozen? :9 Ben hier ook naar op zoek, om niet ieder apparaat apart te hoeven pluggen.

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• dotcom87
We hebben onze tuin vernieuwd en we willen de planten graag in leven houden :D we zijn niet de beste tuiniers, dus we kunnen wel een helpende (HA) hand gebruiken. Heeft iemand hier goede aanbevelingen voor buitensensoren voor ons? We hebben ongeveer 8 verschillende zones van planten die we willen monitoren.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-01 08:07
Reaper.JA2 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:41:
[...]

Ziet er goed uit - ik zie dat je alle groepen seperaat meet. Welke methode heb je hiervoor gekozen? :9 Ben hier ook naar op zoek, om niet ieder apparaat apart te hoeven pluggen.
Ja, hier ook benieuwd!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Reaper.JA2 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:41:
[...]

Ik weet dat er Tweakers zijn met CT klemmen en deze https://circuitsetup.us/p...rgy-meter/?v=1a13105b7e4e

https://github.com/Circui...hannel-ESP32-Energy-Meter

Maar ben ook wel benieuwd of er meer oplossingen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 24-03-2025 21:38 ]

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:19

Antonio di

a mi me dijeron que si

dotcom87 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:44:
We hebben onze tuin vernieuwd en we willen de planten graag in leven houden :D we zijn niet de beste tuiniers, dus we kunnen wel een helpende (HA) hand gebruiken. Heeft iemand hier goede aanbevelingen voor buitensensoren voor ons? We hebben ongeveer 8 verschillende zones van planten die we willen monitoren.
Rainbird (wel wat duurder) integreert met HA.
lees ook:
Ecowitt WH51 Grond-vochtigheidsmeter review door Antonio di
GiEX Zigbee smart buitenkraan met watermeter review door Antonio di
Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• dotcom87
Top, bedankt voor de informatie en de (zeer) uitgebreide reviews.

De Ecowitt WH51 lijkt me zeer interessant! De GW2000 gateway daarentegen voelt me wat beperkt met max 8 devices. Ik heb me alvast een "LilyGO TTGO T3 LoRa32 868MHz V1.6.1 ESP32" gekocht. Daar zou de Ecowitt WH51 ook mee moeten kunnen communiceren. Dan kan de ESP32 alles publishen op MQTT en kan ik de waardes zo uitlezen in HA.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dotcom87 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 06:09:
[...]

De Ecowitt WH51 lijkt me zeer interessant! De GW2000 gateway daarentegen voelt me wat beperkt met max 8 devices. Ik heb me alvast een "LilyGO TTGO T3 LoRa32 868MHz V1.6.1 ESP32" gekocht. Daar zou de Ecowitt WH51 ook mee moeten kunnen communiceren. Dan kan de ESP32 alles publishen op MQTT en kan ik de waardes zo uitlezen in HA.
I.p.v. de domme gateway, kun je ook nog kijken naar de Ecowitt hp2550 (255x) display tft. Heeft dezelfde ingebouwde gateway met 8 sensoren bodemvocht, maar kan ook veel andere sensoren aan, waaronder meteostation, luchtkwaliteit, bliksem, licht/lumen, en alle andere sensoren uit t Ecowitt spectrum. En geeft een deel van die info op display weer.
Via de app (of met knoppen op scherm) kun je dan heel simpel de custom webinterface en poortnummer van HA ingeven om alle gegevens heen te sturen. (Incl ook maar weather underground, KNMI wow)

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:29
Sinds gisteren heb ik een nieuwe slimme meter gekregen. Helaas kan mijn gasmeter hier niet mee communiceren. Op termijn ga ik een nieuwe gasmeter krijgen.

Mijn oude slimme meter zat met een kabel op de gasmeter aangesloten, ik heb dus voorheen data binnengekregen in HA van het gasverbruik.

Mijn vraag:
Hoe kan ik manueel de gasmeter data invoeren in HA zodat deze aan de bestaande sensor toegevoegd wordt?

De sensor zelf (sensor.gas_meter_gas_consumption) geeft in 'statistieke' aan dat deze niet langer beschikbaar is. Dat klopt, wat er zit momenteel geen gasmeter gekoppeld aan de slimme meter.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• CappieL
  • Laatst online: 15-01 15:28
Panzer_V schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:13:
Sinds gisteren heb ik een nieuwe slimme meter gekregen. Helaas kan mijn gasmeter hier niet mee communiceren. Op termijn ga ik een nieuwe gasmeter krijgen.

Mijn oude slimme meter zat met een kabel op de gasmeter aangesloten, ik heb dus voorheen data binnengekregen in HA van het gasverbruik.

Mijn vraag:
Hoe kan ik manueel de gasmeter data invoeren in HA zodat deze aan de bestaande sensor toegevoegd wordt?

De sensor zelf (sensor.gas_meter_gas_consumption) geeft in 'statistieke' aan dat deze niet langer beschikbaar is. Dat klopt, wat er zit momenteel geen gasmeter gekoppeld aan de slimme meter.
Template sensor aanmaken met dezelfde naam? Dit kan gewoon number helper zijn.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:19

Antonio di

a mi me dijeron que si

dotcom87 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 06:09:
[...]

MQTT is wel een wat meer/betere standaard oplossing. Wel met wat meer techniek wat je (zelf) werkend moet krijgen.
Heb nog even het max. aantal WH51 (Ecowitt grondvochtigheidsmeters) gechecked dat kan worden aangesloten op de GW2000/3000 (Ecowitt gateway). Dit was inderdaad 8 stuks maar met een nieuwere firmware is dit geloof ik nu 16 stuks (ga de review hier op aanpassen). Zie plaatje:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBAFo2IXMexfoAkmj_pSwPfziow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhjD3A47Kah7agbGFvMGMzBR.jpg?f=fotoalbum_large

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• Vecodo
doltishDuke schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:14:
[...]

Ik heb wel eens gelezen dat je dan die remote ook weer moet resetten. Dat al geprobeerd?

Ik heb laatst ook na twee dagen kloten (onder protest!) zo'n stomme remote gekocht. Kreeg ze met geen mogelijkheid in pairing zonder. Werkte goed. Ben het er nog steeds niet mee eens.
ja heel raar, eerst lukte het wel toen ik de remote nieuwe batterijen enz ahd gedaan, paar weken gewacht en nu doet die remote het niet meer. Hij doet wel zijn functie (alle lampen uit in huis) maar niet meer pairing trukje.

Ik heb oude lampen, dus geen Bluetooth, geen bridge meer en dat uit en aan werkt voor geen meter.

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-01 15:41
Vecodo schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:47:
[...]

ja heel raar, eerst lukte het wel toen ik de remote nieuwe batterijen enz ahd gedaan, paar weken gewacht en nu doet die remote het niet meer.
Ja, dan moet je dus de remote resetten. Dat is wat anders dan batterijen eruit en erin. Zit een knopje voor vlakbij het batterijcompartiment. Die moet je een seconde of 10 inhouden.

• CappieL
Zijn er hier meer mensen die hun Enphase uitlezen in HA, waarbij de update-interval naar 1 uur is gegaan?
Hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik maak gebruik van de Enphase Envoy Installer integratie

• HuismAndré

HuismAndré

Vecodo schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:47:
[...]

ja heel raar, eerst lukte het wel toen ik de remote nieuwe batterijen enz ahd gedaan, paar weken gewacht en nu doet die remote het niet meer. Hij doet wel zijn functie (alle lampen uit in huis) maar niet meer pairing trukje.

Ik heb oude lampen, dus geen Bluetooth, geen bridge meer en dat uit en aan werkt voor geen meter.
Als je iemand kent met een hue bridge, lamp(en) even meenemen daarnaartoe, toevoegen aan de bridge (via de normale manier of via code op de lampvoet) en als dat afgerond is de lamp weer verwijderen terwijl deze verbonden is met de bridge. Lamp zou nu in pairing mode moeten staan.

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 05:51
@Vecodo

Gebruik je Z2M?
In dat geval kun je ook de lampen bij de coördinator houden en via Touchlink de lampen resetten. Met GU10 is dat soms wat lastig, maar met E27 is dat al heel simpel met een verhuis pitje.

who put a "stop payment" on my reality check

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:29
CappieL schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:17:
[...]

Template sensor aanmaken met dezelfde naam? Dit kan gewoon number helper zijn.
Aan de hand van jouw tip heb ik nog even verder gezocht en onderstaand draadje gevonden: https://community.home-as...ater-consumption/451082/5

Met behulp hiervan een input_number gemaakt om de waardes in te voeren. Deze voeden een template sensor. En die dient dan weer als input voor een nutsmeter. En die heb ik hernoemd naar de oude sensor naam voor het gas verbruik ivm de historieken.

Alles werkt nu, dus voorlopig iedere dag de standen handmatig invoeren en hopen dat Liander snel een slimme gasmeter komt plaatsen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:43
CappieL schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:12:
Zijn er hier meer mensen die hun Enphase uitlezen in HA, waarbij de update-interval naar 1 uur is gegaan?
Jazeker, ik gebruik de standaard Enphase integratie van Home assistant, daarbij doe ik elke 10 seconden een update verzoek.
Daarnaast heb ik sinds kort ook een “realtime” (1sec) koppeling voor power (grid en zon opwek) dmv de Enphase to mqtt add-on. Hiervoor moet je wel de metered envoy hebben met ct-klemmen.

[ Voor 4% gewijzigd door Torch1969 op 25-03-2025 12:46 ]

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-01 08:29

Eraser127

Nijkerk

emot schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:41:
[...]

Een oud berichtje, maar ik heb een vraag over deze dimmer. Er staat bij de puls schakelaar versie dat je in de Homey of Azoula app aan kunt passen of je een puls schakelaar of normale schakelaar hebt. Heeft iemand enig idee of dit in Home assistant ook aan te passen is? Of moet ik dan met een normale schakelaar ook echt die versie van de dimmer bestellen?
In HA heb ik daar (bij de gewone schakelversie) iig geen normale optie voor gevonden.

My Discogs

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-01 15:14

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Zie door de bomen het bos niet meer helemaal. Wat is nu de slimste methode om een Sonoff Panel Pro te gebruiken in HA? Gister even provocoirisch aangesloten en hij herkende mijn HA installatie via de webbrowser zonder het rooten etc.
Vind veel oudere filmpjes toen dit volgens mij de enige bruikbare methode was? Idealiter zou ik de browser gewoon vast zetten in het scherm en voldoet dit volgens mij?

• dotcom87
Antonio di schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:58:
[...]

MQTT is wel een wat meer/betere standaard oplossing. Wel met wat meer techniek wat je (zelf) werkend moet krijgen.
Heb nog even het max. aantal WH51 (Ecowitt grondvochtigheidsmeters) gechecked dat kan worden aangesloten op de GW2000/3000 (Ecowitt gateway). Dit was inderdaad 8 stuks maar met een nieuwere firmware is dit geloof ik nu 16 stuks (ga de review hier op aanpassen). Zie plaatje:[Afbeelding]
Ah ok, goed dat het met de nieuwe firmware al wat opgetrokken is. Maar we gaan de zelfbouw route in :*) Op die manier heb ik helemaal geen restricties en ook geen extra branded hub erbij.

• CappieL
Torch1969 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:45:
[...]

Jazeker, ik gebruik de standaard Enphase integratie van Home assistant, daarbij doe ik elke 10 seconden een update verzoek.
Daarnaast heb ik sinds kort ook een “realtime” (1sec) koppeling voor power (grid en zon opwek) dmv de Enphase to mqtt add-on. Hiervoor moet je wel de metered envoy hebben met ct-klemmen.
Ik heb de Standard zonder CT-klemmen.
Doe je zo'n verzoek voor update 'handmatig' (d.m.v. een automation / script) of gaat dat automatisch vanuit de integratie?

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:21

pietje63

RTFM

(jarig!)
CappieL schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:12:
Mijn "today_s_energy" sensor loopt nog elke 5 minuten op

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• CappieL
pietje63 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:54:
[...]

Mijn "today_s_energy" sensor loopt nog elke 5 minuten op
Ik loop een beetje te klooien met de Core integratie en de Installer-integratie uit HACS.

Uit de HACS-integratie haal ik meer info uit het systeem.
Dit is bijv. een grafiek van totale production (in Wh).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7pkSx6iGhw6rxcHI9o0TVvLE0k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ndSpoaPUslnOWkgMZieT2V2i.png?f=user_large
Hier had ik graag een wat vloeiende lijn in gezien. Want hij update maar eens in het uur en dat is niet handig als ik bijv. wil weten wanneer ik overproductie heb en het handig is om bijv. de vaatwasser of de wasmachine aan te zetten. (Ja, ik kan net zo goed naar de P1-export kijken...)

• grizzlywilde
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-01 16:33
Heeft iemand anders ook problemen gehad met het installeren van Home Assistant OS 15.0? Ik heb het nu 2x geprobeerd op mijn x86 thinclient, maar beide keren wilde het systeem daarna niet meer opstarten. Na een paar keer uit- en aanzetten bootte hij weer in 14.2. Ik heb dit echt nog nooit eerder gehad. Ik wacht nu simpelweg tot 15.1 uit komt, om te kijken of die wel zonder problemen installeert.

• TheFes
grizzlywilde schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:34:
Heeft iemand anders ook problemen gehad met het installeren van Home Assistant OS 15.0? Ik heb het nu 2x geprobeerd op mijn x86 thinclient, maar beide keren wilde het systeem daarna niet meer opstarten. Na een paar keer uit- en aanzetten bootte hij weer in 14.2. Ik heb dit echt nog nooit eerder gehad. Ik wacht nu simpelweg tot 15.1 uit komt, om te kijken of die wel zonder problemen installeert.
Als je een beetje terugleest, zul je zien dat je zeker niet de enige bent. Er is ook al een issue van op de GitHub repo.

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
CappieL schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:25:
[...]

Ik heb de Standard zonder CT-klemmen.
Doe je zo'n verzoek voor update 'handmatig' (d.m.v. een automation / script) of gaat dat automatisch vanuit de integratie?
Zie het kopje “data polling interval” bij de uitleg van de core integratie. Lijkt generiek te werken bij pollende integraties, maar weet niet of dat ook zo is bij die jij gebruikt.
Staat me ook bij dat de standard envoy een aantal waarden afleid en berekent, als je te vaak gegevens opvraagt dan schijnt die dat niet zo leuk te vinden.

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Met de Amazon lente deals die er nu zijn nog tips voor goede lucht sensoren (display is niet vereist, verbinden met HASS wel)?

Zat zelf naar de Switchbot te kijken. Daarnaast had ik deze nog in mijn lijst staan maar volgens mij niet te verbinden met Home Assistant, wel 45% korting op dit product.
Pagina: 1 ... 297 ... 367 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.