Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 296 ... 350 Laatste
Acties:

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:10
__Erik__ schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:16:
[...]

Die backup maken is goed geregeld, alleen het buiten de pi opslaan is nog wel een verbeter dingetje... O-)

Zal inderdaad eens gaan kijken naar een alternatief, heb indertijd voor een pi gekozen vanuit overwegingen ten aanzien van het geringe stroomverbruik. wellicht zijn die standpunten inmiddels achterhaald, altijd goed om te heroverwegen! :*)
Ik dacht dat ik met die thin client zo rond de 10W zit

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:47
Ik zie dit in mijn system log:

code:
1
2
3
4
Logger: homeassistant.helpers.template
Source: helpers/template.py:821
First occurred: March 7, 2025 at 15:46:45 (16179 occurrences)
Last logged: 21:26:52

En bij details:

code:
1
Error parsing value: 'dict object' has no attribute '' (value: {"Mode":3,"Condition":2,"Particulars":2,"Heat source":0,"Error":0,"Desired power (%)":23,"Room 1 temp":21.55,"Room 1 setp":21,"Room 1 power % (%)":0,"Room 1 power kW (kW)":0,"Room 2 temp":20.04,"Room 2 setp":20,"Room 2 power % (%)":98,"Room 2 power kW (kW)":0.78,"Room 3 temp":19.24,"Room 3 setp":19,"Room 3 power % (%)":8,"Room 3 power kW (kW)":0.13,"Room 4 temp":20.64,"Room 4 setp":19.5,"Room 4 power % (%)":0,"Room 4 power kW (kW)":0,"Room 5 temp":20.99,"Room 5 setp":19.5,"Room 5 power % (%)":0,"Room 5 power kW (kW)":0,"Room 6 temp":20.79,"Room 6 setp":19.5,"Room 6 power % (%)":0,"Room 6 power kW (kW)":0,"Room 7 temp":0,"Room 7 setp":0,"Room 7 power % (%)":0,"Room 7 power kW (kW)":0,"Room 8 temp":0,"Room 8 setp":0,"Room 8 power % (%)":0,"Room 8 power kW (kW)":0,"Room 9 temp":0,"Room 9 setp":0,"Room 9 power % (%)":0,"Room 9 power kW (kW)":0,"Room 10 temp":0,"Room 10 setp":0,"Room 10 power % (%)":0,"Room 10 power kW (kW)":0,"Room 11 temp":0,"Room 11 setp":0,"Room 11 power % (%)":0,"Room 11 power kW (kW)":0,"Room 12 temp":0,"Room 12 setp":0,"Room 12 power % (%)":0,"Room 12 power kW (kW)":0,"State off":0,"State cool":0,"State heating":1,"state hand":0,"Distributor 1 valve 1":0,"Distributor 1 valve 2":0,"Distributor 1 valve 3":0,"Distributor 1 valve 4":0,"Distributor 1 valve 5":0,"Distributor 1 valve 6":0,"Distributor 1 valve 7":0,"Distributor 1 valve 8":100,"Distributor 1 valve 9":0,"Distributor 1 valve 10":0,"Distributor 1 valve 11":0,"Distributor 1 valve 12":0,"Distributor 2 valve 1":0,"Distributor 2 valve 2":0,"Distributor 2 valve 3":100,"Distributor 2 valve 4":0,"Distributor 2 valve 5":0,"Distributor 2 valve 6":0,"Distributor 2 valve 7":0,"Distributor 2 valve 8":0,"Distributor 2 valve 9":0,"Distributor 2 valve 10":0,"Distributor 2 valve 11":0,"Distributor 2 valve 12":0,"Distributor 3 valve 1":0,"Distributor 3 valve 2":0,"Distributor 3 valve 3":0,"Distributor 3 valve 4":0,"Distributor 3 valve 5":0,"Distributor 3 valve 6":0,"Distributor 3 valve 7":0,"Distributor 3 valve 8":0,"Distributor 3 valve 9":0,"Distributor 3 valve 10":0,"Distributor 3 valve 11":0,"Distributor 3 valve 12":0,"Valve failure detection distributor 1":0,"Malfunction valve detection dist 2":0,"Malfunction valve detection dist 3":0,"LED_On":4096,"LED_Slow":0,"LED_Fast":0,"Empty battery ( 0=OK )":0,"V1_valve":128,"V2_valve":4,"V3_valve":0,"Outdoor temp (°C)":327.67,"Cycle counter (sec)":230,"Rest vent time (sec)":0,"Comm space A (sec)":64,"Comm space B (sec)":121,"Comm space C (sec)":258,"Comm space D (sec)":120,"Comm space E (sec)":123,"Comm space F (sec)":23,"Comm space G (sec)":0,"Comm space H (sec)":0,"Comm space I (sec)":0,"Comm space J (sec)":0,"Comm space K (sec)":0,"Comm space L (sec)":0}, template: {%- set speed = value_json[''] | int %}{%- if speed > 90 %}high{%- elif speed > 35 %}medium{%- elif speed > 10 %}low{%- else %}auto{%- endif -%})

Maar hoe kom ik er nu achter wat er precies is is en waar ik correcties moet doorvoeren ?

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:30
Mijn keukenboiler heeft een max vermogen van 200 watt lijkt het. Dus maximale 0.2kwh per uur.

Hoe kan het zijn dat dezelfde meter (Ikea Inspelning) in 30 minuten tijd een verbruik meet van ~0.34kwh? Zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EMup5UyeezwDsNhS-nT8ob5IjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2q7HHE92kE9rKA296g5eQzt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Probydoby op 18-03-2025 21:39 ]

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:50
AWEF schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:26:
[...]

Ik dacht dat ik met die thin client zo rond de 10W zit
Dat zou vergelijkbaar zijn met de pi, neem ik mee in de heroverwegingen! :)

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:21

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Beste Tweakers,

Ik heb nu 14 maanden een Home Assistant Green en krijg de melding dat het geheugen vol is.
Van de 28 GB wordt 16 GB gebruikt, 12 GB is blijkbaar minimaal nodig voor de wekelijkse purge. :'(

Ik kan het geheugen niet uitbreiden en wil dan maar een nieuw apparaat aanschaffen.
Ik heb online een miniPC gezien met 250 GB. Is dit dan wel voldoende ?

Wat is het geheugen dat jullie zoal hebben in je apparaten ? _/-\o_

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Probydoby schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:38:
Mijn keukenboiler heeft een max vermogen van 200 watt lijkt het. Dus maximale 0.2kwh per uur.

Hoe kan het zijn dat dezelfde meter (Ikea Inspelning) in 30 minuten tijd een verbruik meet van ~0.34kwh? Zie ik iets over het hoofd?

[Afbeelding]
Een 200watt boiler lijkt me wat erruuuuuug weinig. Ik denk dat dat niet klopt.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoe kan ik ervoor zorgen dat een helper toggle wel zichtbaar is op een dashboard, maar niet aanpasbaar door erop te tikken? De status van de toggle wordt door automatisaties bepaald, en mag dus niet manueel aan of uit gezet worden.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-11 10:14
PeteSplit schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:01:
Beste Tweakers,

Ik heb nu 14 maanden een Home Assistant Green en krijg de melding dat het geheugen vol is.
Van de 28 GB wordt 16 GB gebruikt, 12 GB is blijkbaar minimaal nodig voor de wekelijkse purge. :'(

Ik kan het geheugen niet uitbreiden en wil dan maar een nieuw apparaat aanschaffen.

Heb een N100 mini pc. Werkt als een tierelier. Ssd's daarvan zijn niet altijd van topkwaliteit maar hier geen issues. Is een model met 16gb ram en 512gb SSD.

Proxmox er op met een VM voor Home Assistant, LXC container voor Jellyfin en test nu Immich in een eigen lxc container. Draait allemaal snel en prima.

Voor het prijsverschil (vaak 2 a 3 tientjes) is het een no brainer om voor de upgrade te gaan.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@PeteSplit Dat is niet (wat we normaal het) geheugen noemen maar je opslag / (harde)schijf :)

En ja, je wilt altijd net zo veel ruimte vrij hebben als je db groot is. Maar is je db echt zo groot? Er zijn tijden geweest dat mijn db tegen de 12GB was maar HA heeft afgelopen jaren enorme optimalisaties gedaan waardoor mijn database (incl best wat long term zolang dat erin zit) tegenwoordig nog maar 2,5Gb is.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Brynnie Doe ik wel met een custom:multiple-entity-row entitie waarvan ik de toggle op false zet. Of met een button card kan je de default actie ook op nothing zetten.

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:10
PeteSplit schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:01:
Beste Tweakers,

Op Aliexpress loopt momenteel een mooie promo op deze N150 PC. Kijk vooral na bij het afrekenen of die globale Aliexpress coupons geactiveerd zijn (-10 of -20 EUR)

Mocht je nog een Zigbee Coordinator nodig hebben, deze is prima voor 18 EUR.

Zodra die PC binnen is, heb je twee opties:

Als je enige doel is om HA OS te draaien zoals op je HA Green, dan kun je daar rechtstreeks HAOS op flashen. Hier is een tutorial:
YouTube: How to Install HomeAssistant on a PC (Easy!)

nadat HA OS geinstalleerd, gewoon via je browser een backup restoren en in theorie zou alles voor 99 % moeten werken. Het kan zijn dat je opnieuw moet inloggen voor een bepaalde integratie of zigbee devices terug moet pairen.

Op deze manier krijg je in feite opnieuw een HA Green, maar met meer uitbreidingsmogelijkheden voor geheugen. Je blijft echter volledig vastzitten aan HA OS en de bijbehorende beperkingen.

Als je in de toekomst ook andere applicaties los van HA wilt hosten, dan is werken met VM's via Proxmox de aanbevolen methode. Hier is een tutorial:
YouTube: How To Install PROXMOX On ANY PC // NEW PROXMOX Virtual Environment ...
YouTube: Installing Home Assistant on Proxmox in less than 5 minutes

Op deze manier blijft HA OS geïsoleerd en functioneert het zoals je gewend bent. Het grote verschil is dat je met Proxmox (het hoofdbesturingssysteem) virtuele omgevingen kunt opzetten voor andere applicaties, zonder HA OS vol te stoppen met add-ons die weinig met HA te maken hebben. Vaak zijn Home Assistant Add-ons volledig anders geconfigureerd dan wat de aangerade installatie methode is van een bepaalde applicatie. Als je dan de applicatie wenst te ontkoppelen/migreren van HA OS, dan geeft dit extra complexiteit.

Met backups in Proxmox ben je in no-time terug online moest er iets verkeerd gaan met je installatie.

Als je watervrees hebt, kan je dit eigenlijk allemaal al testen op een oude PC die je ergens hebt liggen. Als je dan klaar zou zijn voor "the real deal" volg je identiek dezelfde stappen.

Toch jammer dat ze bij de HA Green geen "Move Data" disk-optie hebben toegevoegd, zoals bij elke andere HAOS-installatie. In principe zou voor puur HA OS zonder toevoegingen 4 GB ram en 64 GB opslag meer dan voldoende moeten zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door MXMan op 19-03-2025 08:30 ]

• dotcom87
  • Laatst online: 21:49
MXMan schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:08:
[...]

Op Aliexpress loopt momenteel een mooie promo op deze N150 PC.

Mocht je nog een Zigbee Coordinator nodig hebben, deze is prima voor 18 EUR.

Zodra die PC binnen is, heb je twee opties:

Als je enige doel is om HA OS te draaien zoals op je HA Green, dan kun je daar rechtstreeks HAOS op flashen. Hier is een tutorial:
YouTube: How to Install HomeAssistant on a PC (Easy!)

nadat HA OS geinstalleerd, gewoon via je browser een backup restoren en in theorie zou alles voor 99 % moeten werken. Het kan zijn dat je opnieuw moet inloggen voor een bepaalde integratie of zigbee devices terug moet pairen.

Op deze manier krijg je in feite opnieuw een HA Green, maar met meer uitbreidingsmogelijkheden voor geheugen. Je blijft echter volledig vastzitten aan HA OS en de bijbehorende beperkingen.

Als je in de toekomst ook andere applicaties los van HA wilt hosten, dan is werken met VM's via Proxmox de aanbevolen methode. Hier is een tutorial:
YouTube: Installing Home Assistant on Proxmox in less than 5 minutes

Op deze manier blijft HA OS geïsoleerd en functioneert het zoals je gewend bent. Het grote verschil is dat je met Proxmox (het hoofdbesturingssysteem) virtuele omgevingen kunt opzetten voor andere applicaties, zonder HA OS vol te stoppen met add-ons die weinig met HA te maken hebben. Met backups in Proxmox ben je in no-time terug online.

Als je watervrees hebt, kan je dit eigenlijk allemaal al testen op een oude PC die je ergens hebt liggen. Als je dan klaar zou zijn voor "the real deal" volg je identiek dezelfde stappen.

Toch jammer dat ze bij de HA Green geen "Move Data" disk-optie hebben toegevoegd, zoals bij elke andere HAOS-installatie. In principe zou voor puur HA OS zonder toevoegingen 4 GB ram en 64 GB opslag meer dan voldoende moeten zijn.
De link naar ali voor de mini pc geeft hier een 404 terug?

• MXMan
@dotcom87 Linkje gewijzigd, bedankt voor de melding d:)b

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:15

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• RobertMe
  • Laatst online: 22:48
N4000 leest wel als een heel oud ding, en dat is het blijkbaar ook (geïntroduceerd in Q4 2017, en blijkbaar intussen ook helemaal geen support meer).

Zelf heb ik een systeem met N5105, en die heeft nog wat quirks, die de voorlopers ook hebben. Zo zit er geen ondersteuning op voor de AVX instructieset die toch wel vaker gebruikt wordt/kan worden (bv encryptie taken). En ook de iGPU is redelijk kreupel. De nieuwere N95/N100/N300 CPUs ondersteunen die zaken wel en zou ik dus echt veel eerder aanraden. Qua prijs maakt het niet echt uit, en je kunt het maar beter hebben voor als je het toch nodig blijkt te hebben.
Voor de duidelijkheid: dit zijn zaken die Intel bewust heeft weggelaten op deze low end CPUs. Iets als AVX zit al 15 jaar op de normale Core processoren. Maar ontbreekt al al die jaren op de Atom achtige CPUs, tot nu de Alder Lake varianten.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:47
Momenteel werk ik nog in de YAML modus. Echter, zou ik het fijn vinden om over te stappen naar de UI modus.
Naar mijn idee is dit meer future proof en gebruikersvriendelijker.

Alleen wat gaat er gebeuren als ik over stap? Kan ik dan opnieuw beginnen of waar moet ik aan denken?

Edit: even mijn situatie:

RPI4 met Hassio
Yaml mode staat aan
Ik heb een ui-lovelace.yaml waarin ik verwijs naar losse yaml bestanden in een mapje ui-parts

in de lovelace staat dan bijvoorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    title: Woonkamer
    cards:
      - !include ui-parts/ui-sfeerverlichtingwoonkamer.yaml
      - !include ui-parts/ui-personen.yaml
      - !include ui-parts/ui-temperatuur.yaml
      - !include ui-parts/ui-woonkamerklimaat.yaml
      - !include ui-parts/ui-wasmachine.yaml
    icon: "mdi:sofa"
    path: woonkamer
    visible:
      - user: b63d17c6fa3543768c496a4c0fe3e383 

[ Voor 52% gewijzigd door crimby op 19-03-2025 09:50 ]

• RobertMe
crimby schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:45:
Momenteel werk ik nog in de YAML modus. Echter, zou ik het fijn vinden om over te stappen naar de UI modus.

Alleen wat gaat er gebeuren als ik over stap? Kan ik dan opnieuw beginnen of waar moet ik aan denken?
YAML en UI kun je gewoon mixen. Alles blijft dus werken en als je nog iets in YAML wilt doen later dan kan dat prima.

• crimby
RobertMe schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:49:
[...]

YAML en UI kun je gewoon mixen. Alles blijft dus werken en als je nog iets in YAML wilt doen later dan kan dat prima.
maar als ik in HA op "Dashboard bewerken" klik krijg ik een foutmelding
De gebruikersinterface voor bewerken is niet beschikbaar in de YAML-modus.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:08
RobertMe schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:49:
[...]

Is het ook niet zo dat bij het upgraden een aantal zaken uit yaml configuratiebestanden zijn gehaald en in UI gezet zijn?

• RobertMe
crimby schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:51:
[...]

maar als ik in HA op "Dashboard bewerken" klik krijg ik een foutmelding
De gebruikersinterface voor bewerken is niet beschikbaar in de YAML-modus.
Toen ik reageerde stond er nog niks van dashboard :p Die kun je inderdaad niet mixen. Een dashboard is of in YAML of in UI gemaakt. Ik ging er dus vanuit dat je het over scripts, automations, ... had.
ahbart schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:51:
[...]

Is het ook niet zo dat bij het upgraden een aantal zaken uit yaml configuratiebestanden zijn gehaald en in UI gezet zijn?
Klopt. Maar dat zijn puur setup zaken ("Add integration") die vaak ook beter via de UI gaan. (OAuth authenticatie doorlopen gaat via de UI toch echt een stuk makkelijker :p)

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31
crimby schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:45:

Edit: even mijn situatie:

RPI4 met Hassio
Yaml mode staat aan
Ik heb een ui-lovelace.yaml waarin ik verwijs naar losse yaml bestanden in een mapje ui-parts

in de lovelace staat dan bijvoorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    title: Woonkamer
    cards:
      - !include ui-parts/ui-sfeerverlichtingwoonkamer.yaml
      - !include ui-parts/ui-personen.yaml
      - !include ui-parts/ui-temperatuur.yaml
      - !include ui-parts/ui-woonkamerklimaat.yaml
      - !include ui-parts/ui-wasmachine.yaml
    icon: "mdi:sofa"
    path: woonkamer
    visible:
      - user: b63d17c6fa3543768c496a4c0fe3e383 
Includes werken niet in UI mode, omdat dat dat een YAML feature is, en de UI based dashbaords in json opgeslagen worden.

Hij zal mogelijk bij opslaan dan de include doen, en dan dus in json opslaan, maar dan kun je dus niet meer op één plek je part bewerken. Of het werkt gewoon niet :)

Ik heb zelf ook een tijdje geleden de overstap van een YAML based dashboard naar UI gemaakt (en meteen overgestapt naar sections), en heb toen per kaart de config in een manual card gekopieerd.

Home Assistant configuratie

• crimby
RobertMe schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:54:
[...]

Toen ik reageerde stond er nog niks van dashboard :p Die kun je inderdaad niet mixen. Een dashboard is of in YAML of in UI gemaakt. Ik ging er dus vanuit dat je het over scripts, automations, ... had.
Ja my bad en je was te snel haha! Ik had nog even mijn post ge-edit.

Liefst wil ik helemaal afstappen van YAML en de dashboards gewoon vanuit de UI opbouwen, maar een migratie zit er denk ik niet in behalve een handmatige 8)7

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:21

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Septillion schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:03:
@PeteSplit Dat is niet (wat we normaal het) geheugen noemen maar je opslag / (harde)schijf :)

En ja, je wilt altijd net zo veel ruimte vrij hebben als je db groot is. Maar is je db echt zo groot? Er zijn tijden geweest dat mijn db tegen de 12GB was maar HA heeft afgelopen jaren enorme optimalisaties gedaan waardoor mijn database (incl best wat long term zolang dat erin zit) tegenwoordig nog maar 2,5Gb is.
Ik gebruik HA voor het uitlezen en regelen van de warmtepomp en heb daarvoor de purge verlengt tot 5 weken, zodat ik nog precies terug kan kijken wat de instellingen zijn geweest en het gedrag van de warmtepomp.
Ook heb ik de integratie van een zonnepanelen omvormer en meerdere energy sockets van homewizard die ik ook kan schakelen.
Bij statistics worden 121 "entities" in de recorder bijgehouden.

Database:
Oldest run start time February 11, 2025 at 06:54
Current run start time March 17, 2025 at 18:32
Estimated database size (MiB) 6258.17 MiB
Database engine sqlite
Database version 3.48.0

Ik krijg bij de purge een foutmelding en de purge wordt niet afgemaakt. Pas nadat ik de backup heb verwijderd en er meer dan 12 GB aan opslag vrij is, kan de purge afgerond worden.

Ik ga denk ik voor een N100 met 512 GB opslag _/-\o_

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@PeteSplit Ah, ja. 5 weken is wel heel lang. Ik houdt 660 sensors bij, 1600 entiteiten totaal maar dan wel de standaard 10 dagen. Anders idee om alleen je WP zaken door te zetten naar iets als InfluxDB?

Andere kant, je db is ook maar 6GB. Dus zou niet verwachten dat de rest zo veel meer opslag kost en ook niet dat je 12GB nodig hebt voor een purge....

Maar draai hier ook met volle tevredenheid op een N100 (met Proxmox). Je zou ook naar een N150, dat is de opvolger van de N100.

• dotcom87
  • Laatst online: 21:49
Septillion schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:54:
@PeteSplit Ah, ja. 5 weken is wel heel lang. Ik houdt 660 sensors bij, 1600 entiteiten totaal maar dan wel de standaard 10 dagen. Anders idee om alleen je WP zaken door te zetten naar iets als InfluxDB?

Andere kant, je db is ook maar 6GB. Dus zou niet verwachten dat de rest zo veel meer opslag kost en ook niet dat je 12GB nodig hebt voor een purge....

Maar draai hier ook met volle tevredenheid op een N100 (met Proxmox). Je zou ook naar een N150, dat is de opvolger van de N100.
Welke N100 heb je juist?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@dotcom87 De Firebat T8 (16GB / 512GB). Enige nadeel is de wat goedkope SATA SSD maar verder prima :)

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-11 21:14
Ik heb een hele simpele vraag denk ik, maar ik vraag me af wat nu de beste oplossing is :). Ik heb onderstaande automation.
  • Een input_boolean "overschot"
  • Een automatisering die gedurende 15 minuten kijkt of P1 meter > -2500 als value heeft. Indien ja, dan wordt de binary sensor op "true"gezet.
Hiermee kan ik dus op m'n dashboard instant zien of er het afhelopen kwartier overschot was. En hierop kan ik apparaten wel/niet aanzetten om optimaal gebruik te maken van onze eigen zonnestroom.

Alleen de vraag is nu: hoe krijg ik die input_boolean nu weer uit? Moet ik de hele automatisering dupliceren alleen voor dit taakje? Dat voelt namelijk een beetje overkill.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sT0VzcrxYZTynMc7GrvDydpADGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rZZ1hJJryZb0CSyCiCOW0UwP.png?f=fotoalbum_large

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@smeerbartje In de aller simpelste vorm (en enige optie vroegah), ja.

Maar je kunt tegenwoordig ook automations "samenvoegen" door meerdere triggers toe te voegen en deze een trigger id te geven. Daarna kan je in de actions dmv een chooser (of een if-else) daarop selecteren wat te doen.

En voor volgende keer, graag automation als yaml plaatsen. Veel makkeijker en je hele uitleg was niet nodig geweest.

Ja, er zijn nog wel meer manieren hoe je het kunt samenvoegen maar dit is universeel, simpel en UI vriendelijk.

• smeerbartje
Septillion schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:56:
@smeerbartje In de aller simpelste vorm (en enige optie vroegah), ja.

Maar je kunt tegenwoordig ook automations "samenvoegen" door meerdere triggers toe te voegen en deze een trigger id te geven. Daarna kan je in de actions dmv een chooser (of een if-else) daarop selecteren wat te doen.

En voor volgende keer, graag automation als yaml plaatsen. Veel makkeijker en je hele uitleg was niet nodig geweest.

Ja, er zijn nog wel meer manieren hoe je het kunt samenvoegen maar dit is universeel, simpel en UI vriendelijk.
Zoiets??? Die condities dubbelop doen voelt een beetje gek vind ik.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
alias: Meer dan 15 min overschot
description: ""
mode: single

triggers:
  # Turns ON when power is below 2500 for 15 minutes
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.p1_meter_power
    for:
      hours: 0
      minutes: 15
      seconds: 0
    below: 2500

# Turns OFF when power is above 2500 for 15 minutes
  - platform: numeric_state
    for:
    above: 2500

actions:
  - choose:
      # Turn ON when power stays below 2500
      - conditions:
          - condition: numeric_state
        sequence:
          - service: input_boolean.turn_on
            target:
              entity_id: input_boolean.overschot_gedurende_15_minuten
      # Turn OFF when power stays above 2500
      - conditions:
          - condition: numeric_state
        sequence:
          - service: input_boolean.turn_off
            target:

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:12

D4NG3R

kiwi

:)

Nee, trigger ID's. Die voeg je toe bij de.. triggers! :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
triggers:
  - entity_id: sensor.p1_meter_power
    for:
    trigger: numeric_state
    id: lager
    for:
actions:
  - if:
      - condition: trigger
        id:
          - lager
    then:
      - target:
        action: input_boolean.turn_on
        data: {}
    else:
      - target:
        action: input_boolean.turn_off

https://www.home-assistan...ation/trigger/#trigger-id

Het krachtige is dat je op deze manier een hele stapel aan triggers in een enkele automation kan hebben, zonder bij de conditions dus elke keer dezelfde data nog een keer te moeten controleren.

Als ik een automation met 10 triggers wil hebben, bij 1 van die 10 triggers de boel aan wil zetten, en in alle overige 9 gevallen de boel uit wil zetten. Hoef ik niet 10 verschillende conditions te gaan maken.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 19-03-2025 15:11 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:09

Eraser127

Nijkerk

@__Erik__ Er is iets mis met HA 15, op GitHub staan meer problemen: https://github.com/home-a...rating-system/issues/3948

Was 1,5 dag al bezig m'n HP T520 opnieuw in te spoelen met 15, maar bleef niet lukken. Uiteindelijk kwam ik bij die GitHub en nu heb ik 14 maar weer teruggezet + de laatste backup die ik had.

My Discogs

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

Is er iemand bekend met het feit dat Zigbee switches/dimmers de schakelaar van polariteit wisselen? Ik heb een RobbShob dimmer achter de badkamer lamp, maar soms draait ineens de schakelpositie om van het schakelmoment. Dus ipv schakelaar naar beneden is uit, is het dan ineens naar beneden is aan. Het komt niet door Home Assistant, want die ligt er even uit zie post hierboven.

My Discogs

• smeerbartje
D4NG3R schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:06:
Nee, trigger ID's. Die voeg je toe bij de.. triggers! :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
triggers:
    for:
    id: lager
    for:
actions:
  - if:
      - condition: trigger
        id:
          - lager
    then:
      - target:
        action: input_boolean.turn_on
    else:
      - target:
        action: input_boolean.turn_off

https://www.home-assistan...ation/trigger/#trigger-id

Het krachtige is dat je op deze manier een hele stapel aan triggers in een enkele automation kan hebben, zonder bij de conditions dus elke keer dezelfde data nog een keer te moeten controleren.

Als ik een automation met 10 triggers wil hebben, bij 1 van die 10 triggers de boel aan wil zetten, en in alle overige 9 gevallen de boel uit wil zetten. Hoef ik niet 10 verschillende conditions te gaan maken.
Held!

• TheFes
Eraser127 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:13:
@__Erik__ Er is iets mis met HA 15, op GitHub staan meer problemen: https://github.com/home-a...rating-system/issues/3948

Was 1,5 dag al bezig m'n HP T520 opnieuw in te spoelen met 15, maar bleef niet lukken. Uiteindelijk kwam ik bij die GitHub en nu heb ik 14 maar weer teruggezet + de laatste backup die ik had.
3x een herstart van de host had je ook weer naar 14.2 moeten brengen.
HA gebruikt 2 boot slots (A en B ) en als je bijvoorbeeld op slot A een in HA OS 14.2 werkt, en vanuit daar een OS update start, dan installeert hij die op slot B, daarna doet hij een reboot en probeert van slot B te starten. Als dat 3x mislukt, boot hij weer van slot A, op je oude OS versie.

• Probydoby
  • Laatst online: 19:30
Seafarer schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:03:
[...]

Een 200watt boiler lijkt me wat erruuuuuug weinig. Ik denk dat dat niet klopt.
Scherp - de Inspelning onder-rapporteert inderdaad het vermogen op een oude HA versie. Nu geupgrade naar de meest recente HA versie met wat fixes voor de Ikea Inspelning en het is ~2000 watt.

• TGILLY
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07-11 11:12
Ik heb nog niet gewerkt met Zigbee dus vandaar deze vraag. Ik heb Philips Hue lampen gekocht (zonder bridge) en heb dus nood aan een Home Assistant Connect ZBT-1 om ze aan te sturen via HA. Nu mijn HA draait op een NUC in de kelder, dus de Home Assistant Connect ZBT-1 USB stick zal geen connectie kunnen maken met de lampen op de eerste verdieping toch ?

Of mis ik iets hier of kan ik het anders aanpakken ? Met een ESP32 ook mogelijk ?

• Brynnie
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:07:
@Brynnie Doe ik wel met een custom:multiple-entity-row entitie waarvan ik de toggle op false zet. Of met een button card kan je de default actie ook op nothing zetten.
Goed om te weten. Maar hoe doe je dat op een entities card voor één wel bepaalde entitie? In yaml “toggle: false” toevoegen helpt niet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
type: entities
entities:
  - entity: input_boolean.elektriciteit_zelfvoorzienend
    name: Zelfvoorzienend
    icon: mdi:home-lightning-bolt
    secondary_info: last-changed
    toggle: false
  - entity: sensor.p1_meter_active_power
    name: Huidige stroomnet verbruik
    icon: mdi:transmission-tower
  - entity: sensor.zonnepanelen_huidige_productie
    name: Huidige zonnepanelen productie
    icon: mdi:weather-sunny
title: Electriciteit

• MXMan
@TGILLY Het klopt dat als je graag Zigbee lampen wenst te koppelen aan Home Assistant dat je iets van Zigbee integratie nodig hebt samen met een coordinator/antenne. Dit kan via Zigbee Home Automation of Zigbee2MQTT. ZHA is simpeler dan Zigbee2MQTT (Z2M heeft meer toeters en bellen maar configureren is iets moelijker, is mijn persoonlijke voorkeur omdat meer apparaten ondersteuning via Z2M hebben)

Mocht je nog een Zigbee Coordinator nodig hebben, deze is prima voor 18 EUR. Je hoeft zeker geen Home Assistant Skyconnect te kopen om apparaten met Zigbee te verbinden. Er zijn veel goedkopere en makkelijker verkrijgbare alternatieven. Als je Thread (Matter) ondersteuning wenst voor de toekomst, is de Skyconnect een optie.

Het mooie aan de zigbee standaard is dat er veel zigbee toestellen zijn, vooral diegene die in het stopcontact zitten, die als versterker werken voor jouw zigbee netwerk, namelijk als routers. Die zorgen ervoor dat jouw netwerk goede dekking heeft en alles stabiel werkt.

Moest het zijn dat in jouw huis na enige tijd sommige apparaten stoppen met werken door een slechte verbinding of waar de batterij snel leegloopt. Kan je ergens tussen jouw installatie en het toestel best een router voorzien. De meeste slimme stekkers zijn hiervoor geschikt. Persoonlijk zou ik niet teveel rekenen op Tuya omdat deze het zigbee protocol niet 100% respecteren maar een Ikea -, of Sonoff stekker of dergelijke is prima.

[ Voor 9% gewijzigd door MXMan op 19-03-2025 16:33 ]

• TGILLY
@MXMan Bedankt voor de input ! Het is al een pak duidelijker en goedkoper.
Momenteel heb ik echter wel geen enkele andere Zigbee apparaten en de kelder is best wel een bunker (bv geen GSM bereik).

Kan ik dan niet best een USB tunnel over UTP naar de eerste verdieping doen en daar de Zigbee USB aansluiten ? Of bestaat er iets dan UTP / Wifi verstaat en naar Zigbee kan omzetten ?

• MXMan
@TGILLY Kijk bijvoorbeeld eens naar de SMLight SLZB-06M. Deze werkt via PoE of LAN en kan ook van stroom worden voorzien via USB-C als je geen PoE hebt.

Hier is een lijst met alternatieven: https://smarthomescene.co...-for-home-assistant-2023/

Misschien zijn er mede-tweakers die een gelijkaardige situatie hebben die misschien wat meer input kunnen delen. Hier is alles op één verdieping.

[ Voor 43% gewijzigd door MXMan op 19-03-2025 16:48 ]

• TGILLY
MXMan schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:36:
@TGILLY Kijk eens bijvoorbeeld naar een SMLight SLZB-06M, deze werkt met PoE.

Hier is een lijst met alternatieven: https://smarthomescene.co...-for-home-assistant-2023/
Perfect, exact wat ik zocht !

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-11 05:32

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

TGILLY schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:33:
@MXMan Bedankt voor de input ! Het is al een pak duidelijker en goedkoper.
Momenteel heb ik echter wel geen enkele andere Zigbee apparaten en de kelder is best wel een bunker (bv geen GSM bereik).

Kan ik dan niet best een USB tunnel over UTP naar de eerste verdieping doen en daar de Zigbee USB aansluiten ? Of bestaat er iets dan UTP / Wifi verstaat en naar Zigbee kan omzetten ?
Ik gebruik een oeroude Raspberry Pi-2 als Ser2Net server (op OpenWrt read-only SD image) naar Z2M in een docker container op onze Synology NAS. Werkt uitstekend. Natuurlijk zijn er ook kant en klare oplossingen maar zo'n oude Pi-2 die toch maar stof ligt te verzamelen krijgt zo mooi een 2e leven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvTNQF4ymJTRdS-vQ9bhT5LLKPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6jbqlwGzXla7QfglinU6FaPn.jpg?f=fotoalbum_large

André Huisman (www.new-line.nl)

• tj.jackel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-09 06:30
Hoi tweakers,

Met behulp van Home assistant lees ik de slimme meter uit. Hierbij zijn er drie waarden die worden bijgehouden:
- Verbruik tarief 1
- Verbruik tarief 2
- Gebruik tarief 1
- Gebruik tarief 2

Daarnaast zijn er nog twee andere parameters:
- Energieproductie
- Energiegebruik

Het betreft hier een drie fasen aansluiting.
De zonnepanelen leveren terug op fase 1.
De verbruiker zat eerst op fase 2. Wat mij dan opviel is dat de Energieproductie parameter niet terugloopt. Pas nadat ik de verbruiker op dezelfde fase zet als de zonnepanelen liep deze parameter terug.

Vraag:
- Hoe gaan jullie hier mee om?
- Hoe wordt de teruglevering verrekend door de energiemaatschappij? Als zij kijken wat je op fase 1 hebt terug geleverd terwijl je op fase 2 gelijktijdig hebt verbruikt heeft het zelf verbruiken van de energie dan wel zin? Of wordt dit op een andere manier berekend?

[ Voor 4% gewijzigd door tj.jackel op 19-03-2025 18:15 ]

• TheFes
tj.jackel schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:48:
Hoi tweakers,

Met behulp van Home assistant lees ik de slimme meter uit. Hierbij zijn er drie waarden die worden bijgehouden:
- Verbruik tarief 1
- Verbruik tarief 2
- Gebruik tarief 1
- Gebruik tarief 2

Daarnaast zijn er nog twee andere parameters:
- Energieproductie
- Energiegebruik

Het betreft hier een drie fasen aansluiting.
De zonnepanelen leveren terug op fase 1.
De verbruiker zat eerst op fase 2. Wat mij dan opviel is dat de Energieproductie parameter niet terugloopt. Pas nadat ik de verbruiker op dezelfde fase zet als de zonnepanelen liep deze parameter terug.

Vraag:
- Hoe gaan jullie hier mee om?
- Hoe wordt de teruglevering verrekend door de energiemaatschappij? Als zij kijken wat je op fase 1 hebt terug geleverd terwijl je op fase 2 gelijktijdig hebt verbruikt heeft het zelf verbruiken van de energie dan wel zin? Of wordt dit op een andere manier berekend?

De aansluiting betreft een drie fasen aansluiting. Wat mij opviel is dat
Wat mij opvalt is dat het laatste stuk van je post lijkt te missen ;)

Maar je energieleverancier verrekend op totaalniveau, niet per fase.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Brynnie Dan moet je dus wel expliciet de custom:multiple-entity-row gebruiken, de standaard entity row kan dat niet aan.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
entities:
  - type: custom:multiple-entity-row
    entity: input_boolean.elektriciteit_zelfvoorzienend

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@tj.jackel De meter moet in Nederland netto energy bijhouden. Dus van de vier tarief telwerken loopt altgijd maar één op.

Hoe vermogen weergegeven wordt is wat minder vastgelegd en hangt af van de meter. Waarbij er dus volgens mij meters zijn die dit ook netto over de fases doen en dus altijd of import of export >0 hebben. Maar volgens mij zijn er ook meters die hier simpelweg de som van de import of som van de export nemen. Dus dan kan import en export wel tegelijk >0 zijn.

Maar onder aan de streep moet de meter dit dus verrekenen voor het de telwerken mag laten oplopen.

Dus hoe ga ik er mee om? Ik heb gewoon de vier telwerken aan mijn energie dashboard toegevoegd, klaar :D

En nee, dit heeft dus ook helemaal niets te maken met salderen.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 19-03-2025 19:45 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Eraser127 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:15:
Is er iemand bekend met het feit dat Zigbee switches/dimmers de schakelaar van polariteit wisselen? Ik heb een RobbShob dimmer achter de badkamer lamp, maar soms draait ineens de schakelpositie om van het schakelmoment. Dus ipv schakelaar naar beneden is uit, is het dan ineens naar beneden is aan. Het komt niet door Home Assistant, want die ligt er even uit zie post hierboven.
Dat is natuurlijk normaal als je ook smart schakelt.

Maar je zegt geen HA (dus helemaal geen smarts gekoppeld?) te gebruiken, dan kan het dus alleen wisselen als OF de lamp spontaan een keer uit valt OF een keer de schakelaar bedienen niets doet. Beide zijn raar en heb ik nog nooit gezien.

• tj.jackel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-09 06:30
Septillion schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:44:
@tj.jackel De meter moet in Nederland netto energy bijhouden. Dus van de vier tarief telwerken loopt altgijd maar één op.

Hoe vermogen weergegeven wordt is wat minder vastgelegd en hangt af van de meter. Waarbij er dus volgens mij meters zijn die dit ook netto over de fases doen en dus altijd of import of export >0 hebben. Maar volgens mij zijn er ook meters die hier simpelweg de som van de import of som van de export nemen. Dus dan kan import en export wel tegelijk >0 zijn.

Maar onder aan de streep moet de meter dit dus verrekenen voor het de telwerken mag laten oplopen.

Dus hoe ga ik er mee om? Ik heb gewoon de vier telwerken aan mijn energie dashboard toegevoegd, klaar :D

En nee, dit heeft dus ook helemaal niets te maken met salderen.
Bedankt voor het antwoord. Heb je een voorbeeld van de YAML code van de vier telwerken?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@tj.jackel Nee, want dat gebeurd gewoon in de UI. Settings => Dashboards => Energy. Alleen zijn de termen gebruik en verbruik wel weer heerlijks nietszeggend... Dus zou ik ik even vergelijken met display van je meter welk nu import (/ levering) en welk export (/ teruglevering) is.

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:57
Zijn er meer mensen waarbij de Tuya plugin langzaam schakelt?
Via een google Nest Mini met NABU, schakelt het binnen 3 seconden. Dus met stem.
Via de app duurt het 12 seconden als niet meer om een lamp of schakelaar in of uit te schakelen.
Als er een lamp of schakelaar heeft geschakeld reageert alles daarna meteen, dus dat is wel raar.

who put a "stop payment" on my reality check

• Brynnie
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:36:
@Brynnie Dan moet je dus wel expliciet de custom:multiple-entity-row gebruiken, de standaard entity row kan dat niet aan.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
entities:
Nu staat er inderdaad geen toggle, maar “Uit”, maar als je erop klikt, verschijnt het display waar je ook de historiek kan zien. Daarop kan je nog steeds de toggle aan/uit zetten.

• Malignant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-11 18:39
Gisteren de laatste HAOS 15 update geprobeerd te installeren op mijn HP ThinClient.
Maar helaas is dit mislukt, en bij nader onderzoek blijkt dat de update bij niemand op een HP ThinClient werkt.
Wou dat ik dit eerder ontdekt had, maar het is niet anders.

Inmiddels draait alles wel gewoon weer op 14.2, client is overgeschakeld naar Bootslot B.
Maar gevolg is nu wel dat Bootslot A niet meer werkt bij mij.

Is dit handmatig te repareren? Kan hier heel weinig over vinden namelijk.
Of is het zo dat bij een volgende update van HAOS deze gewoon wel weer op Bootslot A geinstalleerd wordt zodat mijn fallback naar B actief blijft?
Of kan er over een 'bad' bootslot geen nieuwe update geinstalleerd worden?

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:10
Malignant schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:54:
Gisteren de laatste HAOS 15 update geprobeerd te installeren op mijn HP ThinClient.
Maar helaas is dit mislukt, en bij nader onderzoek blijkt dat de update bij niemand op een HP ThinClient werkt.

Inmiddels draait alles wel gewoon weer op 14.2, client is overgeschakeld naar Bootslot B.

Of is het zo dat bij een volgende update van HAOS deze gewoon wel weer op Bootslot A geinstalleerd wordt zodat mijn fallback naar B actief blijft?
Dan heb ik misschien net een andere HP thin client, maar bij mij heeft die gewoon netjes geupdate (zonder dat ik problemen heb gemerkt. Het betreft hier een HP T630

• Malignant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-11 18:39
AWEF schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:20:
[...]

Dan heb ik misschien net een andere HP thin client, maar bij mij heeft die gewoon netjes geupdate (zonder dat ik problemen heb gemerkt. Het betreft hier een HP T630
Dan denk ik dat je geluk hebt gehad, zie uiteindelijk heel veel meldingen met diverse clients.
https://community.home-as...-update-to-haos-15/865003

Schijnt iets met een AMD driver te zijn wat niet lekker loopt.

Advies is voorlopig om HAOS15 over te slaan.

Neemt niet weg dat ik graag nog steeds mijn bootslot a gefixed will hebben, toch wat meer zekerheid.

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-10 17:00
Malignant schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:54:

Daar hoef je niks mee te doen. HA werkt altijd op basis van A of B werkt, de andere wordt gebruikt voor updates.
Als er een gefixte update langskomt dan zal die die gewoon weer proberen te installeren in de bootslot die niet in gebruik is. Je hoeft er zelf niks mee te doen en er valt niks te fixen.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:46
TheFes schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:16:
[...]

HA gebruikt 2 boot slots (A en B ) en als je bijvoorbeeld op slot A een in HA OS 14.2 werkt, en vanuit daar een OS update start, dan installeert hij die op slot B, daarna doet hij een reboot en probeert van slot B te starten. Als dat 3x mislukt, boot hij weer van slot A, op je oude OS versie.
Dat wist ik niet. Geldt dit ook voor een setup waar HAOS geïnstalleerd is op een pi4?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:36
AWEF schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:20:
[...]

Hier ook 2x T630 geupdate zonder problemen.

• TheFes
Panzer_V schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:40:
[...]

Dat wist ik niet. Geldt dit ook voor een setup waar HAOS geïnstalleerd is op een pi4?
Ja, dit geldt voor elke install van HA OS.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:08

Esumontere

Floep, banaan.

rusman schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:09:
[...]

Hier ook 2x T630 geupdate zonder problemen.
Same, mijn T630 functioneert prima op HAOS 15.

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-11 14:25
Ik gebruik Teslemetry om mijn Tesla inzichtelijk te krijgen in Home Assistant. Nu is daar een entiteit genaamd 'vermogen', dat weergeeft met hoeveel kW de auto aan het laden is op enig moment.

Het probleem is echter dat op het moment dat de auto niét aan het laden is, ik de melding krijg dat de waarde niet-numeriek is:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1PBx74D.png

Dit maakt dat dat deel van het dashboard er raar uit ziet omdat die melding groter is dan het vakje wat daar staat als de auto aan het laden is, dus als ik deze melding heb dan worden alle andere vakjes voor alle andere apparaten in huis uitgerekt.

Hoe kan ik, als dat mogelijk is, dat ding zo instellen dat als hij niét aan het laden is, dat daar gewoon de warde 0,00 kWh blijft staan?

Och ja, je moet toch wat he.

• Gizz
  • Laatst online: 21:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Just_A_User template sensor maken met als default waarde 0.00.

YAML:
1
2
3
4
template:
  - sensor:
      - name: "Laadvermogen Tesla"
        state: "{{ states('sensor.charger_power')|float(0.00) }}"

[ Voor 55% gewijzigd door Gizz op 20-03-2025 11:02 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• TheFes
Gizz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:59:
@Just_A_User template sensor maken met als default waarde 0.00.

YAML:
1
2
3
4
template:
  - sensor:
      - name: "Laadvermogen Tesla"
        state: "{{ states('sensor.charger_power')|float(0.00) }}"
@Just_A_User
Kan ook in de GUI als template sensor helper, dan alleen het template (het deel tussen de {{ en }} in het veld voor het template plakken.

• KoekieMonstert
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14:51
Probydoby schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:38:

[Afbeelding]
Er was een bug (ik weet niet meer of dit in Z2M was of in de Inspelning) waarbij het vermogen een factor 10 te laag was. Dit is gefixt, als je de stekker en/of Z2M update zou hij netjes 2000W aan moeten geven.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Brynnie schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:45:
[...]

Nu staat er inderdaad geen toggle, maar “Uit”, maar als je erop klikt, verschijnt het display waar je ook de historiek kan zien. Daarop kan je nog steeds de toggle aan/uit zetten.
Dan zet je de tap action uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
entities:
    tap_action: none

• Jentae
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-11 17:06

Jentae

Houdt van aglets.

Ik wil ook beginnen met Home Assistant, ben benieuwd naar jullie mening waar ik die het beste op kan draaien:

- Raspberry Pi4 Model B: ARM Cortex A72 1,50 GHz, 4 GB RAM, WLAN, Bluetooth 5, USB, LAN, Micro HDMI

- Synology Diskstation DS220+: Intel Celeron J4025 2 GHz, 2 GB RAM

Wat ik heb begrepen om Home Assistant met Philips Hue, Zonnepanelen met Enphase, Eufy cameras etc te laten werken:

- Voor de Raspberry Pi zou ik een extra SSD moeten aanschaffen ivm de schrijfacties van HA naar een SD-kaart die daar niet heel geschikt voor is
- Voor de Synology zou ik het beste extra RAM geheugen aan moeten schaffen (bijv 16 GB DDR4) zodat ik HA in een Virtual Machine kan runnen (2GB is wat krap icm bestaande mediaserver)

Vraag aan jullie:
- Welke optie zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt!

Eer aan je korf (haha)

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:14
Jentae schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:48:
Ik wil ook beginnen met Home Assistant, ben benieuwd naar jullie mening waar ik die het beste op kan draaien:

- Raspberry Pi4 Model B: ARM Cortex A72 1,50 GHz, 4 GB RAM, WLAN, Bluetooth 5, USB, LAN, Micro HDMI

Wat ik heb begrepen om Home Assistant met Philips Hue, Zonnepanelen met Enphase, Eufy cameras etc te laten werken:

- Voor de Raspberry Pi zou ik een extra SSD moeten aanschaffen ivm de schrijfacties van HA naar een SD-kaart die daar niet heel geschikt voor is
- Voor de Synology zou ik het beste extra RAM geheugen aan moeten schaffen (bijv 16 GB DDR4) zodat ik HA in een Virtual Machine kan runnen (2GB is wat krap icm bestaande mediaserver)

Vraag aan jullie:

Alvast bedankt!
16GB is voor HA niet nodig hoor... ik draai HAOS in een VM (synology) 2 cores en 4GB memory, draait prima en gebruikt net aan 1GB.

Voordeel van een Pi zou voor mij zijn dat het via PoE kan worden gevoed en de Synology uit kan worden gezet. Zou wat zonde zijn om een synology enkel voor HA in te zetten, dus als je nog extra services hebt draaien op de Synology dan gaat dat prima.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:12

D4NG3R

kiwi

:)

M'n eigen HA VM heeft toegang tot 2GB RAM, en gebruikt doorgaans minder dan 1GB. 2GB voor zowel HA als een mediaserver als de rest van het bovenliggende OS is wellicht wel aan de krappe kant.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Ik heb een vraag of mijn use-case mogelijk is binnen HA, en ik kom daar (vooralsnog) niet uit. Ik ben ook redelijk nieuw in HA, dus misschien zie ik heel obvious dingen over het hoofd.

Ik heb zonnepanelen met een solaredge omvormer (setapp), een alfen laadpaal en een homewizard p1 meter. Wanneer mijn zonnepanelen vanaf 2027 meer opwekken dan mijn huisverbruik, wil ik graag dat mijn zonnepanelen automatisch terugregelen. Daarnaast wil ik graag dat wanneer ik mijn auto aansluit aan de laadpaal dat de zonnepanelen weer maximaal gaan opwekken zolang de auto aan het laden is.

Die automatiseringen e.d. kom ik denk ik wel uit, maar ik kan op dit ogenblik niet inschatten of ik dit helemaal in HA kan gaan regelen/monitoren. Iemand die hier iets meer over zou kunnen uitleggen, en wat ik daar aan hardware voor nodig heb? Mijn omvormer zou een zero-export functie hebben, maar dan heb ik een inline powermeter nodig, en ik heb geen idee of dat met HA softwarematig op te lossen zou zijn met de verschillende bestaande sensoren?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:53

ManiacsHouse

Scheisse!

TheFes schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:16:
[...]

Wist ik ook niet. Zag de bui al hangen van zooi opnieuw installeren en backup terug zetten etc. Maar boeltje werkt nu weer *O*

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ugchel schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:42:
Ik heb een vraag of mijn use-case mogelijk is binnen HA, en ik kom daar (vooralsnog) niet uit. Ik ben ook redelijk nieuw in HA, dus misschien zie ik heel obvious dingen over het hoofd.

Ik heb zonnepanelen met een solaredge omvormer (setapp), een alfen laadpaal en een homewizard p1 meter. Wanneer mijn zonnepanelen vanaf 2027 meer opwekken dan mijn huisverbruik, wil ik graag dat mijn zonnepanelen automatisch terugregelen. Daarnaast wil ik graag dat wanneer ik mijn auto aansluit aan de laadpaal dat de zonnepanelen weer maximaal gaan opwekken zolang de auto aan het laden is.

Die automatiseringen e.d. kom ik denk ik wel uit, maar ik kan op dit ogenblik niet inschatten of ik dit helemaal in HA kan gaan regelen/monitoren. Iemand die hier iets meer over zou kunnen uitleggen, en wat ik daar aan hardware voor nodig heb? Mijn omvormer zou een zero-export functie hebben, maar dan heb ik een inline powermeter nodig, en ik heb geen idee of dat met HA softwarematig op te lossen zou zijn met de verschillende bestaande sensoren?
SolarEdge kan via modbus worden aangestuurd op een percentage van de 'active power limit' oftewel het nominale maximum vermogen van de omvormer. Als je dit hebt geactiveerd in de omvormer, kun je het ook al met de HACS integratie "SolarEdge ModBus" aansturen.

In theorie zou het dus mogelijk moeten zijn om daar logica op toe te passen en de omvormer te beperken op je huisverbruik. Evenzo ook om gewoon 100% in te stellen op moment dat er een auto aan de laadpaal verbonden is.

Ik heb hier exact dezelfde componenten, moet hier nog eens tijd voor maken om automatiseringen op te zetten (moet eerst de kap weer van de omvormer etc. om de Power Reduction Control aan te zetten).

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:53

Voor bovenstaande case heb ik onderstaand bericht gebookmarked, alle lof voor @Septillion. Zelf nog niet getest maar voor nu is het ook nog niet aan de orde voor mij. Dit wil ik indien nodig zeker zelf gaan gebruiken tegen die tijd. :)

https://gathering.tweaker...message/79156844#79156844

• RobertMe

Ik heb zonnepanelen met een solaredge omvormer (setapp), een alfen laadpaal en een homewizard p1 meter. Wanneer mijn zonnepanelen vanaf 2027 meer opwekken dan mijn huisverbruik, wil ik graag dat mijn zonnepanelen automatisch terugregelen.
Waarom wil je dit? Ook zonder salderen krijg je nog steeds een terugleververgoeding. Terugleveren levert in de basis dus nog steeds geld op, per teruggeleverde kWh. Je moet uiteraard wel opletten met eventuele terugleverkosten / boetes. Maar volgens mij mag je bij de meeste energieleveranciers wel terugleveren, maar gelden er bepaalde staffels (als je meer dan x kWh teruglevert dan betaal je bedrag X). Effectief zou je dan dus willen schalen naar "maximaal terugleveren zolang het nog gratis is". Of wellicht kun je zoveel terugleveren dat het effectief nog steeds meer oplevert om wel maximaal terug te leveren en vervolgens de boete lager is dan wat je aan terugleververgoeding krijgt.

Ik vind het altijd frapant hoe hier in NL daar over wordt gedacht. Terwijl in BE al jaren geen saldering is (/nooit is geweest?). En daar hoor je niemand van dat die effectief niet (/zo min mogelijk) wil terugleveren. Nu hebben ze daar volgens mij de boete niet, maar daar zijn wel weer andere regels (daar betaal je volgens mij iets van belasting op basis van de grote van de omvormer? Wat nog schever is, want als je alles zelf verbruikt (of een accu hebt) heeft het net er helemaal geen last van).

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:40:
[...]

Waarom wil je dit? Ook zonder salderen krijg je nog steeds een terugleververgoeding. Terugleveren levert in de basis dus nog steeds geld op, per teruggeleverde kWh. Je moet uiteraard wel opletten met eventuele terugleverkosten / boetes. Maar volgens mij mag je bij de meeste energieleveranciers wel terugleveren, maar gelden er bepaalde staffels (als je meer dan x kWh teruglevert dan betaal je bedrag X). Effectief zou je dan dus willen schalen naar "maximaal terugleveren zolang het nog gratis is". Of wellicht kun je zoveel terugleveren dat het effectief nog steeds meer oplevert om wel maximaal terug te leveren en vervolgens de boete lager is dan wat je aan terugleververgoeding krijgt.

Ik vind het altijd frapant hoe hier in NL daar over wordt gedacht. Terwijl in BE al jaren geen saldering is (/nooit is geweest?). En daar hoor je niemand van dat die effectief niet (/zo min mogelijk) wil terugleveren. Nu hebben ze daar volgens mij de boete niet, maar daar zijn wel weer andere regels (daar betaal je volgens mij iets van belasting op basis van de grote van de omvormer? Wat nog schever is, want als je alles zelf verbruikt (of een accu hebt) heeft het net er helemaal geen last van).
Ik denk dat de meeste Nederlanders niet de behoefte voelen om de energiebedrijven te spekken. En dat is het wel als je een terugleverboete moet betalen en gelijkertijd het energiebedrijf ook geld vraagt aan de gebruikers zonder zonnepanelen.

• Conrado
  • Laatst online: 21:52
Er zijn ook HA add-ons beschikbaar die dit voor je kunnen doen, zoals evcc.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• RobertMe
synoniem schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:44:
[...]

Ik denk dat de meeste Nederlanders niet de behoefte voelen om de energiebedrijven te spekken. En dat is het wel als je een terugleverboete moet betalen en gelijkertijd het energiebedrijf ook geld vraagt aan de gebruikers zonder zonnepanelen.
Maar je krijgt ook een terugleververgoeding. Dus ja, de energieleverancier verkoopt jouw stroom, maar een deel van die inkomsten krijg je weer terug.

En ja, die boete blijft gewoon slecht. Er is jaren niet geïnvesteerd in het energienet. Vervolgens wilt de overheid iedereen aan de stroom hebben (zonnepanelen, elektrische auto, warmtepomp, ...) en mag je er weer rechtstreeks voor betalen. En die klant zonder panelen profiteert net zo goed van een verbeterd energienet, maar hoeft het ineens niet te betalen.

• synoniem
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:50:
[...]

Maar je krijgt ook een terugleververgoeding. Dus ja, de energieleverancier verkoopt jouw stroom, maar een deel van die inkomsten krijg je weer terug.

En ja, die boete blijft gewoon slecht. Er is jaren niet geïnvesteerd in het energienet. Vervolgens wilt de overheid iedereen aan de stroom hebben (zonnepanelen, elektrische auto, warmtepomp, ...) en mag je er weer rechtstreeks voor betalen. En die klant zonder panelen profiteert net zo goed van een verbeterd energienet, maar hoeft het ineens niet te betalen.
Zonder die terugleverboete is het prima om terug te leveren maar met wil het energiebedrijf van twee walletjes eten. Intussen gaan de prijzen en energiebelasting voor iedereen omhoog omdat het net verzwaard moet worden dus eigenlijk eten ze van drie walletjes want zelf investeren ze daar niet in dat doen de netwerkbeheerders.

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

RobertMe schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:40:
[...]

Waarom wil je dit? Ook zonder salderen krijg je nog steeds een terugleververgoeding.

Ik vind het altijd frapant hoe hier in NL daar over wordt gedacht.
Op zich is de reden waarom ik dit wil niet zo relevant lijkt me, en het topic is hier ook niet voor bedoeld. Maar toch ter verantwoording: mijn primaire gedachte is dat als mijn teruggeleverde kWh dan toch niet gewenst is en 0,25 cent (let op, een kwart cent) (zoals bij greenchoice) oplevert belast ik liever mijn omvormer minder, zodat deze langer meegaat.

Eenieder bedankt voor de inhoudelijke reacties verder, ik heb weer wat leeswerk te doen :)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• TheFes
synoniem schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:56:
[...]

Zonder die terugleverboete is het prima om terug te leveren maar met wil het energiebedrijf van twee walletjes eten. Intussen gaan de prijzen en energiebelasting voor iedereen omhoog omdat het net verzwaard moet worden dus eigenlijk eten ze van drie walletjes want zelf investeren ze daar niet in dat doen de netwerkbeheerders.
Maar netto krijg je nog steeds (een klein) beetje terug voor elke kWh die je het grid op stuurt. Dus ja, je verdient er vrijwel niets aan, en ja, de energiemaatschappij verkoopt het weer voor meer, maar per saldo levert het voor jou minder op als je je panelen niet terug laat leveren.

Sterker nog, als iedereen dat doet, zal de energiemaatschappij dat geld ergens anders vandaan moeten halen, en de prijzen per kWh gaan verhogen, waardoor het je uiteindelijk meer gaat kosten.

• synoniem
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:07:
[...]

Maar netto krijg je nog steeds (een klein) beetje terug voor elke kWh die je het grid op stuurt. Dus ja, je verdient er vrijwel niets aan, en ja, de energiemaatschappij verkoopt het weer voor meer, maar per saldo levert het voor jou minder op als je je panelen niet terug laat leveren.

Sterker nog, als iedereen dat doet, zal de energiemaatschappij dat geld ergens anders vandaan moeten halen, en de prijzen per kWh gaan verhogen, waardoor het je uiteindelijk meer gaat kosten.
Dat is de vraag, ik ken al mensen die straks geld toeleggen als ze terugleveren aan het net. En zou dat niet zo zijn is het nog de vraag of een terugleververgoeding 0,25 cent opweegt tegen de slijtage van de installatie.

Maar al met al, het is een goede vraag maar wel offtopic dus ik laat het hier even bij.

• Conrado
  • Laatst online: 21:52
Kom op mannen (m/v), er zijn topics zat op Tweakers over terugleververgoedingen en dat soort ongein.

Kunnen we hier weer terug naar HA…

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

Septillion schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:10:
[...]

Dat is natuurlijk normaal als je ook smart schakelt.

Maar je zegt geen HA (dus helemaal geen smarts gekoppeld?) te gebruiken, dan kan het dus alleen wisselen als OF de lamp spontaan een keer uit valt OF een keer de schakelaar bedienen niets doet. Beide zijn raar en heb ik nog nooit gezien.
Apart, want op dat moment (en ook eerder) wordt er niet (actief) via HA geschakeld. Ik ben de enige met de HA app, en schakel gewoon via een schakelaar (smart dimmer erachter, voor de avond dimstand). ik zal een kijken als het gebeurt of ik iets in de logs kan zien.

My Discogs

• dnieuwkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:10
Is er iemand die ervaring heeft met een mmwave sensor met ZigBee die ondersteunt wordt door Home Assistant, die ingebouwd kan worden in een inbouwdoos van een muur en aangesloten kan worden op 230v?

Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is a mystery

• MXMan
@dnieuwkamp Is er de mogelijkheid om een stopcontact te monteren? Dan vergroten jouw opties aanzienlijk vermits ik enkel inbouwmodellen vind voor aan het plafond. Zoek naar presence sensor op https://zigbee.blakadder.com/search.html

Wat is jouw use case eigenlijk, misschien zijn er alternatieven

[ Voor 12% gewijzigd door MXMan op 20-03-2025 19:38 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Just_A_User schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:56:
Ik gebruik Teslemetry om mijn Tesla inzichtelijk te krijgen in Home Assistant. Nu is daar een entiteit genaamd 'vermogen', dat weergeeft met hoeveel kW de auto aan het laden is op enig moment.

Het probleem is echter dat op het moment dat de auto niét aan het laden is, ik de melding krijg dat de waarde niet-numeriek is:

[Afbeelding]

Dit maakt dat dat deel van het dashboard er raar uit ziet omdat die melding groter is dan het vakje wat daar staat als de auto aan het laden is, dus als ik deze melding heb dan worden alle andere vakjes voor alle andere apparaten in huis uitgerekt.

Hoe kan ik, als dat mogelijk is, dat ding zo instellen dat als hij niét aan het laden is, dat daar gewoon de warde 0,00 kWh blijft staan?
Wat heeft deze weer dan als er niet geladen wordt? Want als dat wat anders is dan een getal, 'unavailable' of 'unknown' is dat feitelijk een bug, dat zou niet voor mogen komen bij device type power. Dan zou ik een bug report maken.

• dnieuwkamp
MXMan schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:37:
@dnieuwkamp Is er de mogelijkheid om een stopcontact te monteren? Dan vergroten jouw opties aanzienlijk vermits ik enkel inbouwmodellen vind voor aan het plafond. Zoek naar presence sensor op https://zigbee.blakadder.com/search.html

Wat is jouw use case eigenlijk, misschien zijn er alternatieven
Er is 230v aanwezig maar ik wil deze graag meteen inbouwen in de muur. Het is voor een toilet.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Jentae schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:48:

Vraag aan jullie:

Alvast bedankt!
Als je alleen spinning rust (hardeschijven) in je NAS heb zitten en geen SSD voor een VM zou ik het niet daar op zetten.

RP4 is op zich nog best aardig voor normaal HA maar dan wel van SSD, niet SD-kaart. En dan zou ik geen zware addons als Frigate draaien. En bijvoorbeeld ESPhome compiles zijn ook vrij traag maar die vederwacht ik op de NAS ook niet flitsend.

• synoniem
  • Niet online
dnieuwkamp schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:00:
[...]

Er is 230v aanwezig maar ik wil deze graag meteen inbouwen in de muur. Het is voor een toilet.
Op ali heb je een muurversie met usb-c en een plafondversie met 230v https://nl.aliexpress.com/item/1005004705672138.html. Ik heb zelf de usb-c versie en die werkt goed met HA.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Eraser127 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:39:
[...]

Apart, want op dat moment (en ook eerder) wordt er niet (actief) via HA geschakeld. Ik ben de enige met de HA app, en schakel gewoon via een schakelaar (smart dimmer erachter, voor de avond dimstand). ik zal een kijken als het gebeurt of ik iets in de logs kan zien.
Maar wel gekoppeld? Zie je dan iets in de log?

Want zoals ik al zei, de schakelaar gaat niet vanzelf bewegen :+

Dus verschil kan alleen ontstaan zijn als de lamp van state is gewijzigd maar de schakelaar niet of andersom. Dus dit kan zijn dat de lamp niet reageerde toen de schakelaar bedient werd (maar ben je er actief mee bezig dus zou je moeten merken). Of dat de lamp aan/uit is gegaan zonder de schakelaar te bedienen. Hetzij dus geschakeld via smart of werkelijk spook aan/uit.

• dnieuwkamp
synoniem schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:10:
[...]

Op ali heb je een muurversie met usb-c en een plafondversie met 230v https://nl.aliexpress.com/item/1005004705672138.html. Ik heb zelf de usb-c versie en die werkt goed met HA.
Maar dan heb je altijd de kabel zichtbaar, of is er ook een met een aansluiting aan de achterkant?

• synoniem
  • Niet online
dnieuwkamp schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:33:
[...]

Maar dan heb je altijd de kabel zichtbaar, of is er ook een met een aansluiting aan de achterkant?
De 230V versie heeft de aansluiting op de achterkant volgens de plaatjes.

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-11 23:42
TL:DR: Is er een goeie software-NVR die integreert met HA en beelden kan opslaan op een NAS, die een vloeiende UX biedt als het gaat om live en terugkijken?

Ben al tijden on-and-off aan het zoeken naar alternatieven, maar vind weinig, dus ook maar es hier:

Zijn er manieren om camera + opnames + timeline scrubbing in HA te integreren die *wel* user friendly zijn voor de "casual" gebruiker (lees: de andere personen in het huishouden)?

Ik vind het lastig om goede alternatieven te vinden, omdat iedereen onmiddellijk "Frigate!" roept als je over HA en camera's begint. Tuurlijk, Frigate is heel krachtig en je kan er vette dingen mee doen wat betreft object detectie, maar de frontend is gewoon verschrikkelijk, zelfs met de "Advanced Camera Card" (voorheen Frigate card).

Buiten alle zaken die je kunt automatiseren op basis van detectie, of de deurbel, wil ik (én mijn partner!!) ook "gewoon" een timeline waar ik lekker vloeiend doorheen kan scrollen. De timeline view van Frigate zit alleen in de WebUI en dan ook nog eens niet front and center, maar achter de "review" sectie. En de Frigate card, is gewoon niet vloeiend, je zit iedere keer toch weer naar losse recordings te kijken.

Ik kom uit het Nest ecosysteem, en die camera is er nu een jaartje uit vanwege cloud en abonnementsmodellen enzo, maar damn, het wérkte wel gewoon. Is dat dan gewoon het nadeel van FOSS? Dat het nooit zo lekker polished is?

Overigens gebruik ik nu Surveillance Station op een DS220+ en hoewel dat werkt, is het traag clunky en buitenshuis via Synology QuickConnect is het gewoon zo goed als non-functioneel, zo traag. Bovendien raken audio/video op de een of andere manier out-of-sync.

Inmiddels draai ik al mijn services in Proxmox op een Minisforum MS-01, meer dan capabele hardware voor al mijn wensen. Het liefst zou ik daarop ook een NVR draaien met (long-term) storage naar de NAS.

Wat ik tot nog toe tegengekomen ben lijkt allemaal ófwel morsdood (MotionEye), ófwel net zo convoluted als Frigate (Shinobi) ófwel twijfel ik of het kan vertrouwen (Agent DVR). En ik zit natuurlijk niet te wachten op hardware-aanschaf (NVR van Reolink, Ubiquity etc.), want dan had ik dat wel al gedaan.

[ Voor 1% gewijzigd door Sjoop1985 op 20-03-2025 22:33 . Reden: mening over Surveillance Station genuanceerd ]

• dnieuwkamp
synoniem schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:53:
[...]

De 230V versie heeft de aansluiting op de achterkant volgens de plaatjes.
Ik zie alleen bij de ceiling mount de aansluiting aan de achterkant? Of zou deze ceiling mount ook passen in een inbouwdoos in de muur?

• synoniem
  • Niet online
dnieuwkamp schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:22:
[...]

Ik zie alleen bij de ceiling mount de aansluiting aan de achterkant? Of zou deze ceiling mount ook passen in een inbouwdoos in de muur?
Dat denk ik wel volgens mij is een inbouwdoos aan het plafond net zo groot als een in de muur. Maar er staan ook afmetingen bij dus check die even met de inbouwdoos.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:20
dnieuwkamp schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:22:
[...]

Die plafond uitvoering past wel in een inbouwdoos, alleen zal je wat creatief moeten zijn met die veerhaken en een rozet. Want de voorplaat is 62 mm dia en dekt dus niet de doos volledig af.

En ik weet niet of het detectieveld er toe doet. Kan morgen of zo wel even testen, want ik heb er momenteel eentje in een voorlopige opstelling zitten.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• dnieuwkamp
JukeboxBill schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:46:
[...]

Die plafond uitvoering past wel in een inbouwdoos, alleen zal je wat creatief moeten zijn met die veerhaken en een rozet. Want de voorplaat is 62 mm dia en dekt dus niet de doos volledig af.

En ik weet niet of het detectieveld er toe doet. Kan morgen of zo wel even testen, want ik heb er momenteel eentje in een voorlopige opstelling zitten.
Ok, ik ben benieuwd! Het gaat in mijn geval om een toilet dus qua aantal m2 valt dat wel mee :P

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kan je met de History Graph card verschillende dataypes combineren? Als ik bv. mijn gasverbruik toevoeg dan krijg ik dat netjes als een grafiek te zien, maar ik had die graag afgezet tegen de buitentemperatuur in dezelfde grafiek, en die kan ik dan niet meer toevoegen als bron. Als begin met de sensor voor de buitentemperatuur lijk ik dan weer het gasverbruik niet meer te kunnen toevoegen. Ik vind zelf ook geen voorbeelden van verschillende datatypes, wel screenshots die meerdere sensoren combineren, maar allemaal van hetzelfde datatype.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Borromini Bij mij maakt het dan twee grafieken aan. Denk niet wat je wilt.

Met Mini Graph of Apex kan het in ieder geval wel.

• GeeMoney
@Sjoop1985 je huidige NAS is gewoon te traag, want DS Cam werkt bij mij voortreffelijk met 4 HQ camera's die allemaal continu opnemen en motion detection doen. Vermoedelijk doordat je slechts 2 spinning disks erin hebt zitten en geen SSD's met een niet zo krachtige CPU.
Ook op mijn Unifi Protect met deurbel gaat het goed (wederom SSD's), mijn NAS heeft naast 5 spinning disken ook SSD's en een krachtigere CPU.
Wat je ook in HA gaat doen, zolang die data van je huidige DS220 af moet komen ben je de sjaak verwacht ik.

• GeeMoney
GeeMoney schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:28:
Ik zie dit in mijn system log:

code:
1
2
3
4
Logger: homeassistant.helpers.template
Source: helpers/template.py:821
First occurred: March 7, 2025 at 15:46:45 (16179 occurrences)
Last logged: 21:26:52

En bij details:

code:
1
Error parsing value: 'dict object' has no attribute '' (value: {"Mode":3,"Condition":2,"Particulars":2,"Heat source":0,"Error":0,"Desired power (%)":23,"Room 1 temp":21.55,"Room 1 setp":21,"Room 1 power % (%)":0,"Room 1 power kW (kW)":0,"Room 2 temp":20.04,"Room 2 setp":20,"Room 2 power % (%)":98,"Room 2 power kW (kW)":0.78,"Room 3 temp":19.24,"Room 3 setp":19,"Room 3 power % (%)":8,"Room 3 power kW (kW)":0.13,"Room 4 temp":20.64,"Room 4 setp":19.5,"Room 4 power % (%)":0,"Room 4 power kW (kW)":0,"Room 5 temp":20.99,"Room 5 setp":19.5,"Room 5 power % (%)":0,"Room 5 power kW (kW)":0,"Room 6 temp":20.79,"Room 6 setp":19.5,"Room 6 power % (%)":0,"Room 6 power kW (kW)":0,"Room 7 temp":0,"Room 7 setp":0,"Room 7 power % (%)":0,"Room 7 power kW (kW)":0,"Room 8 temp":0,"Room 8 setp":0,"Room 8 power % (%)":0,"Room 8 power kW (kW)":0,"Room 9 temp":0,"Room 9 setp":0,"Room 9 power % (%)":0,"Room 9 power kW (kW)":0,"Room 10 temp":0,"Room 10 setp":0,"Room 10 power % (%)":0,"Room 10 power kW (kW)":0,"Room 11 temp":0,"Room 11 setp":0,"Room 11 power % (%)":0,"Room 11 power kW (kW)":0,"Room 12 temp":0,"Room 12 setp":0,"Room 12 power % (%)":0,"Room 12 power kW (kW)":0,"State off":0,"State cool":0,"State heating":1,"state hand":0,"Distributor 1 valve 1":0,"Distributor 1 valve 2":0,"Distributor 1 valve 3":0,"Distributor 1 valve 4":0,"Distributor 1 valve 5":0,"Distributor 1 valve 6":0,"Distributor 1 valve 7":0,"Distributor 1 valve 8":100,"Distributor 1 valve 9":0,"Distributor 1 valve 10":0,"Distributor 1 valve 11":0,"Distributor 1 valve 12":0,"Distributor 2 valve 1":0,"Distributor 2 valve 2":0,"Distributor 2 valve 3":100,"Distributor 2 valve 4":0,"Distributor 2 valve 5":0,"Distributor 2 valve 6":0,"Distributor 2 valve 7":0,"Distributor 2 valve 8":0,"Distributor 2 valve 9":0,"Distributor 2 valve 10":0,"Distributor 2 valve 11":0,"Distributor 2 valve 12":0,"Distributor 3 valve 1":0,"Distributor 3 valve 2":0,"Distributor 3 valve 3":0,"Distributor 3 valve 4":0,"Distributor 3 valve 5":0,"Distributor 3 valve 6":0,"Distributor 3 valve 7":0,"Distributor 3 valve 8":0,"Distributor 3 valve 9":0,"Distributor 3 valve 10":0,"Distributor 3 valve 11":0,"Distributor 3 valve 12":0,"Valve failure detection distributor 1":0,"Malfunction valve detection dist 2":0,"Malfunction valve detection dist 3":0,"LED_On":4096,"LED_Slow":0,"LED_Fast":0,"Empty battery ( 0=OK )":0,"V1_valve":128,"V2_valve":4,"V3_valve":0,"Outdoor temp (°C)":327.67,"Cycle counter (sec)":230,"Rest vent time (sec)":0,"Comm space A (sec)":64,"Comm space B (sec)":121,"Comm space C (sec)":258,"Comm space D (sec)":120,"Comm space E (sec)":123,"Comm space F (sec)":23,"Comm space G (sec)":0,"Comm space H (sec)":0,"Comm space I (sec)":0,"Comm space J (sec)":0,"Comm space K (sec)":0,"Comm space L (sec)":0}, template: {%- set speed = value_json[''] | int %}{%- if speed > 90 %}high{%- elif speed > 35 %}medium{%- elif speed > 10 %}low{%- else %}auto{%- endif -%})

Maar hoe kom ik er nu achter wat er precies aan de hand is en waar ik correcties moet doorvoeren ?
@Septillion of @TheFes kunnen jullie mij een hint geven wat ik kan onderzoeken om deze errors weg te nemen?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@GeeMoney Ik zie een heel stuk van een template in de error staan. Die al opgezocht?

[edit] Als ik op die item zoek lijk ik uit te komen bij iets met een Itho Warmtepomp? Wat voor dingen heb je daar voor draaien aan helpers?

[ Voor 56% gewijzigd door Septillion op 20-03-2025 22:21 ]

Pagina: 1 ... 296 ... 350 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.