Lol ja ik had me niet eens gerealiseerd dat het nu HA entiteiten zijn gewordenSeptillion schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:45:
@Boudewijn Waarom wil je NR los met MQTT laten praten en niet gewoon via HA? want als je de MQTT integratie hebt draaien dan zijn alle Z2M entiteiten en events gewoon al beschikbaar in NR. Klinkt dus alsof je beetje moeilijk aan het doen bent om om HA heen te werken...
Je zit 's avonds te lang te hobbien , met een drankje... dan ben je niet op je scherpst. Dank voor de tip
Los van wat het niet doet, maar hoe heb je dit voor elkaar gekregen tho?RobertMe schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:23:
[...]
Het gaat dus niet om de app credentials. De app staat nog steeds in mijn developer account. Het gaat om de (combinatie van) de access token / refesh token die niet meer geldig zijn.
Ik zou verwachten dat die dat zou herkennen, maar blijkbaar niet
«Nooit geschoten is altijd mis»
Ik heb nu een automatisering werkend zonder de devices te wijzigen.RedRayMann schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:45:
[...]
Weer een update, soms werkt het wel, soms niet. Zeer frustrerend.
Ik zie dat je een verkeerd gekoppeld device handmatig kan laten koppelen als een correct device.
Mensen hier ervaring mee?
Ik switch tijdelijk over naar het Zigbee2MQTT topic en zal tzt mijn oplossing hier delen.
Probleem is;
- Ledstrips worden wel door HA herkend maar als een ander apparaat toegevoegd.
- De lampen reageren niet altijd, zeker niet in automations en scenes. Wel bij direct aansturing. Maar daarvoor heb ik HA niet ;-)
Ik heb nu in een automatisering een delay ingebouwd. Het lijkt dat ik maar één "data" item kan toevoegen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| - action: light.turn_on target: device_id: 0afedb693efa9d0db6ef6232579a6bc9 data: color_temp: 370 - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 0 milliseconds: 500 - action: light.turn_on target: device_id: 0afedb693efa9d0db6ef6232579a6bc9 data: brightness_pct: 100 |
Gewoon bij Spotify naar mijn account gegaan. En een van de opties daar is om de ingelogde apps te beheren, en daar heb ik dus alles verwijderd. (Naast dat ik ook een "Alle sessies uitloggen" heb gedaan).Joostlek schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:59:
[...]
Los van wat het niet doet, maar hoe heb je dit voor elkaar gekregen tho?
Ik zou verwachten dat die dat zou herkennen, maar blijkbaar niet
Kreeg ineens een mail dat ik had ingelogd, in Uganda of weet ik waar. Terwijl ik uberhaupt helemaal niet had ingelogd, laat staan "daar". Daarom dus gebruik gemaakt van die optie om overal uit te loggen. En voor de zekerheid ook alle app koppelingen verwijderd. (En uiteraard wachtwoord veranderd)
Ah nice, ik ga eens kijken of ik dit kan reproduceren en fixenRobertMe schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:23:
[...]
Gewoon bij Spotify naar mijn account gegaan. En een van de opties daar is om de ingelogde apps te beheren, en daar heb ik dus alles verwijderd. (Naast dat ik ook een "Alle sessies uitloggen" heb gedaan).
Kreeg ineens een mail dat ik had ingelogd, in Uganda of weet ik waar. Terwijl ik uberhaupt helemaal niet had ingelogd, laat staan "daar". Daarom dus gebruik gemaakt van die optie om overal uit te loggen. En voor de zekerheid ook alle app koppelingen verwijderd. (En uiteraard wachtwoord veranderd)
«Nooit geschoten is altijd mis»
Alles lijkt te lukken, alleen het whitelist commando pakt hij niet...
1
2
3
| default_config: whitelist_external_dirs: - '/config/www' |
zou ik moeten toevoegen aan config.yaml, maar dan krijg ik de error: "incorrect type. Expected null" op de volgende lijn.
als ik de hem een TAB terughaal, dus zo:
1
2
3
| default_config: whitelist_external_dirs: - '/config/www' |
krijg ik geen error code in de editor, maar wel bij opstarten...
als ik hem direct onder homeassitant zet:
1
2
3
| homeassistant: whitelist_external_dirs: - '/config/www' |
krijg ik ook een error.
wat doe ik verkeerd?
1
2
3
| homeassistant: allowlist_external_dirs: - /share |
Volgens mij hoef je de www directory niet apart te whitelisten, tenminste dat heb ik ook niet gedaan en alles werkt prima qua plaatjes.
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
wat is het verschil tussen 'whitelist' en 'allowlist' ?CAP-Team schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:49:
Zoiets?
YAML:
1 2 3 homeassistant: allowlist_external_dirs: - /share
Volgens mij hoef je de www directory niet apart te whitelisten, tenminste dat heb ik ook niet gedaan en alles werkt prima qua plaatjes.
yesnew_guy schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:09:
Gebruik je daadwerkelijk tabs..?
[ Voor 16% gewijzigd door B-Force op 15-03-2025 19:19 ]
En volgens mij is dit niet geldig onder default_config maar moet dat dus onder homeassistant. En ze vonden het bij HA niet meer kunnen om te spreken van een 'whitelist' dus dat is tegenwoordig een 'allowlist'. Gok dat de oude stiekem ook nog wel werkt voor compatibiliteit. Maar ik zie eigenlijk überhaupt niet waarom dit nodig zou zijn... Ik zie er ook niet over in de documentatie van de addon.
Daarnaast zijn tabs een hele grote NO-NO in yaml, daar gebruik je alleen twee spaties.
Als ik de volgende code gebruik loopt home assistant helemaal vast. De pagina reageert niet meer zodra ik naar dit dashboard ga. HA blijft wel draaien. Ik zie geen bijzonderheden, iemand een idee waarom dit gebeurt? /edit ik zie net dat het geheugengebruik van Chrome helemaal vol loopt met de onderstaande code waarin type: column wordt gebruikt, het geheugengebruik van Chome loopt op tot 10GB en hoger als ik het niet stop
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| type: custom:apexcharts-card graph_span: 24h header: show: true title: Energieverbruik per fase series: - entity: sensor.electricity_meter_energieverbruik_fase_l1_2 name: Fase 1 type: column stroke_width: 2 color: "#0080ff" opacity: 1 - entity: sensor.electricity_meter_energieverbruik_fase_l2_2 name: Fase 2 type: column stroke_width: 2 color: "#ff8000" opacity: 1 - entity: sensor.electricity_meter_energieverbruik_fase_l3_2 name: Fase 3 type: column stroke_width: 2 color: "#00ff00" opacity: 1 apex_config: yaxis: - show: true decimals: 2 title: text: Watt |
Ter info, als ik de volgende code gebruik zie ik na een korte laadtijd wel een grafiekje
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| type: custom:apexcharts-card graph_span: 24h header: show: true title: Energieverbruik per fase series: - entity: sensor.electricity_meter_energieverbruik_fase_l1_2 name: Fase 1 type: line stroke_width: 2 color: "#0080ff" opacity: 1 - entity: sensor.electricity_meter_energieverbruik_fase_l2_2 name: Fase 2 type: line stroke_width: 2 color: "#ff8000" opacity: 1 - entity: sensor.electricity_meter_energieverbruik_fase_l3_2 name: Fase 3 type: line stroke_width: 2 color: "#00ff00" opacity: 1 yaxis: - decimals: 2 |

De hele pagina wordt in Chrome onbruikbaar en moet het tabblad sluiten en opnieuw openen.
Krijg dan ook met moeite de code weer verwijderd.
[ Voor 8% gewijzigd door JvdW op 15-03-2025 21:00 ]
Wellicht is het een optie de mini-graph-card daarvoor te gebruiken:
https://github.com/kalkih/mini-graph-card
Bij die custom component kun je aangeven hoeveel datapunten per uur hij moet gebruiken (en dat scheelt een slok op een borrel). Zo is het voor een P1 meter prima als je met 12 datapunten per uur werkt (in plaats van per minuut). Het is immers maar een indicatie (en bij doorklikken kun je alsnog de gedetailleerde grafiek krijgen).
[ Voor 16% gewijzigd door HuismAndré op 15-03-2025 21:04 ]
André Huisman (www.new-line.nl)
Maar je zou voor afgelopen 24uur ook de 5 minuten gemiddelde van de long term statistics kunnen gebruiken:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| type: custom:apexcharts-card graph_span: 24h update_interval: 1min header: show: true title: Energieverbruik per fase series: - entity: sensor.electricity_meter_energieverbruik_fase_l1_2 name: Fase 1 type: column stroke_width: 2 color: "#0080ff" opacity: 1 statistics: type: mean period: 5minute - entity: sensor.electricity_meter_energieverbruik_fase_l2_2 name: Fase 2 type: column stroke_width: 2 color: "#ff8000" opacity: 1 statistics: type: mean period: 5minute - entity: sensor.electricity_meter_energieverbruik_fase_l3_2 name: Fase 3 type: column stroke_width: 2 color: "#00ff00" opacity: 1 statistics: type: mean period: 5minute apex_config: yaxis: - show: true decimals: 2 title: text: Watt |
[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 15-03-2025 21:17 ]
Reproduceren lijkt me vrij makkelijk?Joostlek schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:34:
[...]
Ah nice, ik ga eens kijken of ik dit kan reproduceren en fixen
Verder denkende denk ik trouwens dat na "detectie" van deze fout (als in: refresh_token grant die mislukt) een issue => fix een betere "flow" is? Dus dat die bij de instellingen verschijnt als een melding (hetzelfde als wanneer er bv verschillen in een unit if measurement zijn die daar verschijnen). Een handmatige "ik wil opnieuw inloggen" knop onder de integratie is dan meer een nice to have. En uiteindelijk is er vast geen manier om te forceren dat met dezelfde gebruikersnaam wordt ingelogd (terwijl een op elk moment handmatig af te trappen "Opnieuw inloggen" dat meer in de hand werkt). Wat wellicht awkward is als je entities onder gebruikersnaam "A" hebt maar je opnieuw inlogt als "B". Enige wat daarbij dan kan is na login de username ophalen (zal al gedaan worden) en controleren of die matcht met de oude (of op basis van een andere user identifier van Spotify uiteraard).
[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 16-03-2025 09:10 ]
thnx!Septillion schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:10:
@Isane Dat zijn tiles in een section, geen badges.
https://www.home-assistant.io/dashboards/sections/
Ik ga hier verder mee
Helemaal niet bij het aantal datapunten stilgestaan....inderdaad elke 5s. een update.HuismAndré schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:03:
@JvdW Als de custom component niet zelf een datareeks aanmaakt dan hebben we het over een enorme hoeveelheid datapunten. 3 x 12 x 60 x 24 - 51840 datapunten (mits de P1 meter elke 5 seconden update, is dat elke seconde dan mag je dat nog even met 5 vermenigvuldigen).
Wellicht is het een optie de mini-graph-card daarvoor te gebruiken:
https://github.com/kalkih/mini-graph-card
Bij die custom component kun je aangeven hoeveel datapunten per uur hij moet gebruiken (en dat scheelt een slok op een borrel). Zo is het voor een P1 meter prima als je met 12 datapunten per uur werkt (in plaats van per minuut). Het is immers maar een indicatie (en bij doorklikken kun je alsnog de gedetailleerde grafiek krijgen).
Snap nog niet dat er zo'n groot verschil zit tussen het type grafiek. Met een type: line en het type area doet ie het wel goed en wel met een type: column lukt 't helemaal niet meer.
Ik ga inderdaad de functies period en mean toevoegen, bedankt voor de tip.Septillion schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:15:
@JvdW Dit zijn inderdaad nogal veel datapunten. Ik zie het geheugengebruik hier (aangepast naar mijn 1 seconde P1 waardes) niet zo'n enorme sprong in geheugengebruik met Firefox. Maar snel is anders. Het is vooral ook een enorme belasting voor je HA server zeker omdat de default is alles weer te willen renderen bij elke entity update.
Maar je zou voor afgelopen 24uur ook de 5 minuten gemiddelde van de long term statistics kunnen gebruiken:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 type: custom:apexcharts-card graph_span: 24h update_interval: 1min header: show: true title: Energieverbruik per fase series: - entity: sensor.electricity_meter_energieverbruik_fase_l1_2 name: Fase 1 type: column stroke_width: 2 color: "#0080ff" opacity: 1 statistics: type: mean period: 5minute - entity: sensor.electricity_meter_energieverbruik_fase_l2_2 name: Fase 2 type: column stroke_width: 2 color: "#ff8000" opacity: 1 statistics: type: mean period: 5minute - entity: sensor.electricity_meter_energieverbruik_fase_l3_2 name: Fase 3 type: column stroke_width: 2 color: "#00ff00" opacity: 1 statistics: type: mean period: 5minute apex_config: yaxis: - show: true decimals: 2 title: text: Watt
Als ik trouwens in het geheugengebruik van HA kijk en de load dan blijven deze wel laag, is echt de browser die er moeite mee heeft
Voor type column zal je moeten groeperen. Voor 17280 punten een staaf maken gaat niet lukken
Ik heb inmiddels redelijk wat kunnen automatiseren, maar een ding wat mij (nog) niet is gelukt is om te herkennen dat mijn nintendo switch aanstaat en gedockt is. (het aanstaan kan ik wel vinden met een ping naar de switch zn ip)
ik zou dat graag als trigger willen gebruiken voor automations.
In de HACS wel iets gevonden van nintendo switch parental controls maar daar lijk ik die info niet uit te kunnen halen.
Ik heb ook geen relevante resultaten gevonden door te zoeken op 'Nintendo' op tweakers & google dus probeer het even zo.
Iemand goede ideeen om dit te realiseren?
Alvast bedankt!
Of je plaatst een plug met power metering voor je dock. Zodra de switch in de dock staat zal je een (hoger) vermogen zien lopen.
Nu wil ik een automation maken als de status veranderd. Het is een binary sensor die attribites on of off heeft. In de history zie ik echter de status 'clear'. Nu wil ik weten waarin die verandert als er rook gedetecteerd wordt. Liefst zonder een fikkie te stoken en het hele huis vol piepende sensors te hebben. Hoe kom ik er achter hoe die staat heet?
In je automation moet je on en off gebruiken. Wat je in de history ziet is een vertaling voor de frontend op basis van de device class.B-Force schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:53:
Ik heb net 3 frient rookmelders geïnstalleerd. Werkt prima via zigbee en ik kan ze zien, testen etc.
Nu wil ik een automation maken als de status veranderd. Het is een binary sensor die attribites on of off heeft. In de history zie ik echter de status 'clear'. Nu wil ik weten waarin die verandert als er rook gedetecteerd wordt. Liefst zonder een fikkie te stoken en het hele huis vol piepende sensors te hebben. Hoe kom ik er achter hoe die staat heet?
Als je echt wil weten wat de andere state is voor de frontend, dan is dat Detected zoals je hier kunt zien
Welk type heb je geplaatst als ik vragen mag ben ook opzoen naar zigee rookmelders alleen liefst ook met 230v aansluiting maar die zijn lastig te vinden.B-Force schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:53:
Ik heb net 3 frient rookmelders geïnstalleerd. Werkt prima via zigbee en ik kan ze zien, testen etc.
Ik zou vooral op zoek gaan naar een systeem dat onderling koppelt, zonder daarvan afhankelijk te zijn van Homeassistant. 230v aansluiting is wel handig , maar gezien de levensduur van een rookmelder (sensor) gelijk is aan de batterijduur, ook geen issue.kalmma schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:27:
[...]
Welk type heb je geplaatst als ik vragen mag ben ook opzoen naar zigee rookmelders alleen liefst ook met 230v aansluiting maar die zijn lastig te vinden.
Ik heb zelf de x-sense met 6 sensors, en 1 homebase. Die kan lokaal via wifi gekoppeld worden aan HA. Er is een complete integratie beschikbaar, met Discord forum erbij.
Waar ik dus best vaak mee zit: hoe krijg ik nu alleen de "current temperature" uit deze entity?
[ Voor 7% gewijzigd door smeerbartje op 16-03-2025 21:08 ]
Hoe link ik die dan... Via ip en poort ?
Gangbaar.. geen idee. Het is zeker mogelijk.Faece schreef op maandag 17 maart 2025 @ 07:40:
Ik wil music assistant gaan gebruiken in een iframe. Is dat iets wat gangbaar is en werkt ? Of zijn er betere opties ?
Hoe link ik die dan... Via ip en poort ?
Hou er wel rekening mee dat iframe embeds niet gaan werken als je een mix van SSL en niet SSL verbindingen hebt.
Als je HA met een certificaat een HTTPS werkt, dan kun je dus geen non-SSL verbinding naar Music Assistant gebruiken. Die zal geblokkeerd worden door zo'n beetje elke gangbare browser.
Met SSL aan zul je dus de hostname van je Music Assistant instance moeten gebruiken. Als beide non-SSL zijn dan maakt het niet uit en kun je ook de IP/poort combo gebruiken.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Zag online dat na een update deze Youless P1 ook de electriciteitspieken per maand kan doorgeven. Dus heb het toestel laten updaten via hun app en kan nu via het IP van de Youless P1 meter zien dat effectief deze data er uit komt.
De integratie in HA geeft deze sensors (nog) niet weer, er zijn op github van eind januari wijzigingen te zien die dit wel zouden mogelijk moeten maken. Moet/kan ik dit op één of andere manier updaten? Of moet dit nog komen in een nieuwe HA core update?
Klein beetje Chinees allemaal voor mij .. klein beetje maar 🫣Dutchess_Nicole schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:31:
[...]
Gangbaar.. geen idee. Het is zeker mogelijk.
Hou er wel rekening mee dat iframe embeds niet gaan werken als je een mix van SSL en niet SSL verbindingen hebt.
Als je HA met een certificaat een HTTPS werkt, dan kun je dus geen non-SSL verbinding naar Music Assistant gebruiken. Die zal geblokkeerd worden door zo'n beetje elke gangbare browser.
Met SSL aan zul je dus de hostname van je Music Assistant instance moeten gebruiken. Als beide non-SSL zijn dan maakt het niet uit en kun je ook de IP/poort combo gebruiken.
Als je een website (MA) via een iframe in een andere website (HA) wil benaderen werkt dat niet als jeFaece schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:36:
[...]
Klein beetje Chinees allemaal voor mij .. klein beetje maar 🫣
- MA via een onbeveiligde verbinding benadert (http://10.0.0.1:1234 bijvoorbeeld) en HA via een beveiligde (https://mijn-ha.faece.nl)
- MA via een beveiligde verbinding benadert (https://ma.faece.nl) en HA via een onbeveiligde verbinding (http://10.0.0.1:8123)
Volgens Joost zou dit in 2025.3 moeten zitten, zo niet, dan kun je volgens hem het beste even een issue aanmaken dat je deze nieuwe sensors niet ziet (met verwijzing naar die PR).chrisjam schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:25:
Ik woon in België, heb een Youless P1 meter met integratie in HA.
Zag online dat na een update deze Youless P1 ook de electriciteitspieken per maand kan doorgeven. Dus heb het toestel laten updaten via hun app en kan nu via het IP van de Youless P1 meter zien dat effectief deze data er uit komt.
De integratie in HA geeft deze sensors (nog) niet weer, er zijn op github van eind januari wijzigingen te zien die dit wel zouden mogelijk moeten maken. Moet/kan ik dit op één of andere manier updaten? Of moet dit nog komen in een nieuwe HA core update?
Heeft volgende entities:
![]() | ![]() |
Hoe los ik dit dan best op ?TheFes schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:26:
[...]
Als je een website (MA) via een iframe in een andere website (HA) wil benaderen werkt dat niet als je
- MA via een onbeveiligde verbinding benadert (http://10.0.0.1:1234 bijvoorbeeld) en HA via een beveiligde (https://mijn-ha.faece.nl)
- MA via een beveiligde verbinding benadert (https://ma.faece.nl) en HA via een onbeveiligde verbinding (http://10.0.0.1:8123)
Is er een beter alternatief om MA als side "card" te gebruiken ?
Ik kan niet ontdekken over welk protocol dit gaat en of dit eventueel in HA te integreren is zodat ik het zonder afstand bediening ook kan laten werken in automations ofzo.
Graag zou ik een kachel aansturen wanneer energie wordt teruggeleverd aan het net.
Hiervoor dacht ik Home Assistant te gebruiken en een Shelly stopcontact.
Het Shelly stopcontact heb ik werkend en kan ik handmatig aan- en uitzetten.
Het is een kachel van 750W.
Om de kachel aan- en uit te zetten zijn twee automatiseringen toegevoegd:
- kachel aan
Onder wanneer Energie productie gewijzigd heb onder Hierboven 0,25 kWh ingevuld met een tijd van 00:15:00.
- kachel uit
Onder wanneer Energie productie gewijzigd heb onder Hieronder 0 kWh ingevuld met een tijd van 00:05:00.
Het stopcontact springt echter niet aan terwijl de zonnepanelen wel terugleveren.
Wat doe ik fout?
Mvg.
Mooie voor het grote topic =< schopje
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 18-03-2025 11:26 ]
Ik zat dus domweg niet op de 2025.3TheFes schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:32:
[...]
Volgens Joost zou dit in 2025.3 moeten zitten, zo niet, dan kun je volgens hem het beste even een issue aanmaken dat je deze nieuwe sensors niet ziet (met verwijzing naar die PR).
Zijn er hier mensen die een een outdoor slimme stekker hebben (met penaarde [België]), een aanzienlijk Wattage kunnen verdragen (jacuzzi) en deze in HA kunnen uitlezen? Voor indoor heb ik er van Tapo.
Uh ja, dan werkt het niet. De PR was op 31 januari gemerged, maar de 2025.2 release wordt gebaseerd op alle nieuwe stuff op het moment dat de beta start (op de laatste woensdag van januari). Dat was dus voor 31 januari.chrisjam schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:08:
[...]
Ik zat dus domweg niet op de 2025.3![]()
Zijn er hier mensen die een een outdoor slimme stekker hebben (met penaarde [België]), een aanzienlijk Wattage kunnen verdragen (jacuzzi) en deze in HA kunnen uitlezen? Voor indoor heb ik er van Tapo.
Vandaar dat de change pas in de maart release zit.
Ik weet niet of deze outdoor is, maar wel heavy duty:chrisjam schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:08:
[...]
https://aeotec.com/products/aeoteo-heavy-duty-switch/
En welke types van de x-sense (sensor en homebase) heb je in gebruik? Ik zie verschillende langskomen als ik google namelijk.Get!em schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:59:
[...]
Ik zou vooral op zoek gaan naar een systeem dat onderling koppelt, zonder daarvan afhankelijk te zijn van Homeassistant. 230v aansluiting is wel handig , maar gezien de levensduur van een rookmelder (sensor) gelijk is aan de batterijduur, ook geen issue.
Ik heb zelf de x-sense met 6 sensors, en 1 homebase. Die kan lokaal via wifi gekoppeld worden aan HA. Er is een complete integratie beschikbaar, met Discord forum erbij.
Ze zien er allemaal wel mooi klein uit.
The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together
En als je hem als addon draait dat lift het ook gewoon mee met HA qua http of https. Dus op zich als webpage te integreren. Maar lijkt me niet heel handig...
Ik zou nog steeds graag zien dat HA alle items in het linker menu onder "Dashboards" zou tonen om het centraal te hebben.
Wat mij in je zelfgeschreven uitleg van je automations opvalt is dat je met kWh werkt, terwijl vermogen (kW) veel logischer is. Als er op een gegeven moment meer dan 0,25kWh is opgewekt, dan blijft dat de rest van de dag zo. De opgewekte energie neemt niet opeens af en komt al helemaal niet op 0 terecht.
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 18-03-2025 11:27 . Reden: Mention toegevoegd ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Energie wordt uit de p1 poort uitgelezen.
[ Voor 11% gewijzigd door tj.jackel op 18-03-2025 11:34 ]
Heb je geen entiteit voor productie / teruglevering in W of kW?tj.jackel schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:33:
Bedankt voor de reacties. Ik had het nu gemaakt doormiddel van het standaard invulvelden. Bij Energie productie gewijzigd is het gekoppeld aan kWh. Ik ga de yaml code opzoeken.
Energie wordt uit de p1 poort uitgelezen.
Dan kun je namelijk zeggen: productie > 0 for 15 min.
Dan kun je zelfs nog zeggen Productie > 750 W for 15 min.
Ik neem aan dat je wilt voorkomen dat je bij teruglevering van < 750 W je kachel aanzet.
Anders springt ie automatisch weer uit en aan..
De device_id en entity_id zijn wel ingevuld maar heb ik even weggehaald voor deze post.
Hij moeten kijken naar de volgende waarde electricity_meter_energieproductie.
Wanneer
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| type: power device_id: entity_id: domain: sensor trigger: device above: 1 for: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 |
Doe dan
1
2
3
4
5
| type: turn_on device_id: entity_id: domain: switch |
[ Voor 19% gewijzigd door tj.jackel op 18-03-2025 12:00 ]
X-sense SBS50 homebase en de XS01-Manconakip schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:20:
[...]
En welke types van de x-sense (sensor en homebase) heb je in gebruik? Ik zie verschillende langskomen als ik google namelijk.
Ze zien er allemaal wel mooi klein uit.
Huidige HA integratie verloopt nog via de cloud. Ze zijn bezig met een interne integratie.
Gaat om deze set: https://www.brandpreventi...pro-bundel-6-rookmelders/
Dat device en entity id zijn random gegenereerde waardes om als uniek id in je systeem te gebruiken. Die hoef je niet te censureren hoortj.jackel schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:52:
Hierbij de YAML code. Had mij vergist, de eenheid van de boven- en ondergrens is in kW.
De device_id en entity_id zijn wel ingevuld maar heb ik even weggehaald voor deze post.
Hij moeten kijken naar de volgende waarde electricity_meter_energieproductie.
Wanneer
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 type: power device_id: entity_id: domain: sensor trigger: device above: 1 for: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0
Doe dan
YAML:
1 2 3 4 5 type: turn_on device_id: entity_id: domain: switch
Nog extra opmerkingen over de automation:
Een automation zal niet met terugwerkende kracht gelden. Dus als de waarde al boven 1 was toen je de automation opsloeg zal er niets gebeuren. Pas als dan de waarde eerste 1 of lager is geworden en daarna weer boven 1 zal de automation werken.
Let op dat je hiermee gaat pingpongen. Want als je nu 600W exporteert en dus met de automation de 750W kachel aan zet zal je daardoor weer 150W importeren. Gevolg, je andere automation zal triggeren.
@tj.jackelSeptillion schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:10:
@tj.jackel Daarnaast, als je de 3-dots van de automation zelf (helemaar rechts boven) pakt, dan kan je de hele automation in één keer als yaml bekijken, delen en zelfs wijzigingen die wij hier voorstellen terug plakken. Device id's en entity id's gewoon lekker laten staan (tenzij er privé info in zichtbaar is).
Een automation zal niet met terugwerkende kracht gelden. Dus als de waarde al boven 1 was toen je de automation opsloeg zal er niets gebeuren. Pas als dan de waarde eerste 1 of lager is geworden en daarna weer boven 1 zal de automation werken.
Let op dat je hiermee gaat pingpongen. Want als je nu 600W exporteert en dus met de automation de 750W kachel aan zet zal je daardoor weer 150W importeren. Gevolg, je andere automation zal triggeren.
Als je weet dat de kachel max 750W trekt, zou je bij een teruglevering van > 1000W voor 5 of 15 minuten de automation kunnen laten aanslaan.
Het afslaan zou ik doen wanneer je weer elektriciteit gaat importeren vanuit het net. (of wanneer je teruglevering < 100W gaat worden). Kies zelf maar wanneer je die kachel weer uit wilt hebben.
Het liefst pendel je zo min mogelijk...
V.z.i.w. is zo'n site er niet. Niet zoiets als Supported devices for Z2MQTTsmeerbartje schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:36:
Nu een paar maanden home assistant gebruiker en ik vroeg me af: is er een site waar je eenvoudig op zoek kunt naar apparaten die dus "home assistant"-compatible zijn? Bijvoorbeeld: ik zoek een kleine bijverwarming voor op zolder, het liefst eentje die dus als sensor/actor beschikbaar is in home assistant.
Maar je kunt eens scrollen door de Integraties op de HA-site of in HACS en zodoende misschien fabrikanten vindt die je apparaat maken.
[ Voor 4% gewijzigd door CappieL op 18-03-2025 13:41 ]
Ligt er aan wat je allemaal aan je systeem hebt gekoppeld (of wilt koppelensmeerbartje schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:36:
Nu een paar maanden home assistant gebruiker en ik vroeg me af: is er een site waar je eenvoudig op zoek kunt naar apparaten die dus "home assistant"-compatible zijn? Bijvoorbeeld: ik zoek een kleine bijverwarming voor op zolder, het liefst eentje die dus als sensor/actor beschikbaar is in home assistant.
Van Wifi en MQTT tot Zigbee, Zwave en Matter. Het kan allemaal maar misschien zelfs de 433mhz je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
https://www.rouwette.com/
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
(wat @Gizz dus ook plaatste terwijl ik mijn bericht aan het typen was)
[ Voor 14% gewijzigd door TheFes op 18-03-2025 13:43 ]
https://www.robbshop.nl/rookmelder-testgas-150-ml?B-Force schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:53:
Edit: goedkoper alternatief
https://www.hornbach.nl/p...spray-rm-125-ml/10550714/?
[ Voor 7% gewijzigd door DJGizbo op 18-03-2025 15:18 ]
Heeft iemand deze ervaring ook en wie weet hoe op te lossen?
Wat voor problemen heb je?WouterW89 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:13:
Ik heb elke keer problemen met het updaten van de Home Assistant Core en ik kom er niet echt uit.
Wat zeggen de logs?
Bij deze update (coreOS 15) specifiek is mijn Pi (3b) gebrickt, nadat de update was vastgelopen, bedoel je zoiets?WouterW89 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:13:
Ik heb elke keer problemen met het updaten van de Home Assistant Core en ik kom er niet echt uit.
Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| 2025-03-18 15:18:42.085 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.http.ban] Login attempt or request with invalid authentication from static-78-122-100-159.thenetworkfactory.nl (159.100.122.78). Requested URL: '/auth/token'. (Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/134.0.0.0 Safari/537.36 Edg/134.0.0.0) 2025-03-18 15:18:42.646 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.http.ban] Login attempt or request with invalid authentication from static-78-122-100-159.thenetworkfactory.nl (159.100.122.78). Requested URL: '/auth/token'. (Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/134.0.0.0 Safari/537.36 Edg/134.0.0.0) 2025-03-18 15:18:43.796 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection] [547098827008] from 159.100.122.78 (Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/134.0.0.0 Safari/537.36 Edg/134.0.0.0): Disconnected: Received close message during auth phase s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started s6-rc: info: service fix-attrs: starting s6-rc: info: service fix-attrs successfully started s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started s6-rc: info: service legacy-services: starting services-up: info: copying legacy longrun home-assistant (no readiness notification) s6-rc: info: service legacy-services successfully started 2025-03-18 15:21:19.084 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration hacs which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant |
Dit is mijn logging.
Hij herstart keurig maar elke keer bij het opnieuw aanmelden zie ik de update nog steeds staan.
Andere updates gaan wel prima.
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 18-03-2025 15:38 . Reden: Code tags maken het iets leesbaarder ]
Er is geen core 15. Core heeft alleen 0.x versies en jaar.maand versies. Waarschijnlijk bedoel je OS, daarvan is wel net 15 uit (voor zover ik heb meegekregen. Ik draai zelf container).__Erik__ schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:24:
[...]
Bij deze update (core 15) specifiek is mijn Pi (3b) gebrickt, nadat de update was vastgelopen, bedoel je zoiets?
Core 15? ik gok dat je OS 15 bedoelt.__Erik__ schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:24:
[...]
Bij deze update (core 15) specifiek is mijn Pi (3b) gebrickt, nadat de update was vastgelopen, bedoel je zoiets?
Er zijn 2 OS partities, na 3 failed starts zou hij het andere slot moeten gebruiken en krijg je dus weer OS14.3 (of wat dan precies de laatste versie was). Dus als je een paar keer een herstart doet zou je Pi weer moeten starten.
Oeps, foutje, dank voor de correctie, zal het aanpassen!RobertMe schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:27:
[...]
Er is geen core 15. Core heeft alleen 0.x versies en jaar.maand versies. Waarschijnlijk bedoel je OS, daarvan is wel net 15 uit (voor zover ik heb meegekregen. Ik draai zelf container).
Yupz, bedoel ik, excuus.TheFes schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:27:
[...]
Core 15? ik gok dat je OS 15 bedoelt.
Er zijn 2 OS partities, na 3 failed starts zou hij het andere slot moeten gebruiken en krijg je dus weer OS14.3 (of wat dan precies de laatste versie was). Dus als je een paar keer een herstart doet zou je Pi weer moeten starten.
Na >10x herstarten (via power off), doet ie nog steeds heulemaal nada, alleen netwerkadapter functioneert, IP adres is netjes gereserveerd, maar Pi blijft onbereikbaar
Mogelijkheid om er een scherm aan te hangen?__Erik__ schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:30:
[...]
Yupz, bedoel ik, excuus.
Na >10x herstarten (via power off), doet ie nog steeds heulemaal nada, alleen netwerkadapter functioneert, IP adres is netjes gereserveerd, maar Pi blijft onbereikbaar
Ik zou echt voorzichtig zijn met slimme stekkers en kachels. Op papier zijn er veel die als "geschikt" worden aangeduid en een vermogen van 16A (3520W) beloven. In de praktijk, wanneer er langdurig veel stroom doorheen moet, kunnen ze warm worden en slaat bij veel modellen de interne beveiliging aan, waardoor ze uitschakelen. Mijn elektrische boiler voor sanitair warm water verbruikt constant 2600W, en tot nu toe werkt mijn IKEA E1702 Zigbee zonder problemen voor enkel aan- en uitschakelen via schedule. Ik heb nog geen alternatief gevonden dat even betrouwbaar is.Gizz schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:42:
@smeerbartje vraag je voordat je op zoek gaat ook af of je nieuwe apparaat echt smartfuncties moet hebben, of dat je het eenvoudiger op kunt lossen. In het geval van bijverwarming kun je bijvoorbeeld een dom elektrisch kacheltje aan- en uitschakelen met een slimme stekker ertussen
concreet:Septillion schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:23:
@Faece Heb je MA gewoon als addon? Dan kan je hem gewoon in het linker menu zetten.
En als je hem als addon draait dat lift het ook gewoon mee met HA qua http of https. Dus op zich als webpage te integreren. Maar lijkt me niet heel handig...
offtopic:
Ik zou nog steeds graag zien dat HA alle items in het linker menu onder "Dashboards" zou tonen om het centraal te hebben.
ik heb een tablet waar ik nu links een menustructuur heb. zie screenshot
:strip_exif()/f/image/bHZAxso7Sas6lY2ThP3WFGJo.jpg?f=fotoalbum_large)
ik wil dus als ik op het menu "muziek" klik, rechts MA zien verschijnen. Lukt dit ?
Dat is zo te zien de HA Core logging. Maar als er iets fout gaat met een Core update verwacht ik dat in de Supervisor log. Heb je die ook bekeken?WouterW89 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:26:
[...]
Dit is mijn logging.
Hij herstart keurig maar elke keer bij het opnieuw aanmelden zie ik de update nog steeds staan.
Andere updates gaan wel prima.
1
2
3
4
5
6
7
8
| show_name: true show_icon: true type: button tap_action: action: navigate navigation_path: /d5369777_music_assistant/ingress name: Music Assistant icon: mdi:bookmark-music-outline |
Die is volledig groen, zie daar 1 item in het oranje staan over audio driversSeptillion schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:40:
[...]
Dat is zo te zien de HA Core logging. Maar als er iets fout gaat met een Core update verwacht ik dat in de Supervisor log. Heb je die ook bekeken?
[ Voor 63% gewijzigd door WouterW89 op 18-03-2025 15:45 ]
En hoe vol zit de schijf?
Gelukkig kan ik via de bootloader nog een fallback doen naar de versie-voor-upgrade. Hoe kan ik dit het beste debuggen? ik heb even met journalctl in het grootste logbestand gekeken maar zag geen heel overduidelijke problemen.
Septillion schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:15:
@WouterW89 Maar als je een update doet zou je wel enige zaken rond de Core update moeten zien. Wat zie daarover?
En hoe vol zit de schijf?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| 2025-03-18 16:17:55.822 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /network/info access from core_openthread_border_router 2025-03-18 16:18:07.740 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] Starting system evaluation with state startup 2025-03-18 16:18:07.741 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] System evaluation complete 2025-03-18 16:18:11.174 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Updated Home Assistant API token 2025-03-18 16:18:11.181 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Home Assistant Core state changed to APIState(core_state='NOT_RUNNING', offline_db_migration=False) 2025-03-18 16:18:36.572 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Home Assistant Core state changed to APIState(core_state='RUNNING', offline_db_migration=False) 2025-03-18 16:18:36.572 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Detect a running Home Assistant instance 2025-03-18 16:18:36.573 INFO (MainThread) [supervisor.addons.manager] Phase 'application' starting 2 add-ons 2025-03-18 16:18:36.643 INFO (SyncWorker_6) [supervisor.docker.manager] Cleaning addon_9074a9fa_cloudflared application 2025-03-18 16:18:37.658 INFO (MainThread) [supervisor.docker.addon] Starting Docker add-on ghcr.io/brenner-tobias/cloudflared/aarch64 with version 5.2.10 2025-03-18 16:18:37.735 INFO (SyncWorker_3) [supervisor.docker.manager] Cleaning addon_core_configurator application 2025-03-18 16:18:39.106 INFO (MainThread) [supervisor.docker.addon] Starting Docker add-on homeassistant/aarch64-addon-configurator with version 5.8.0 2025-03-18 16:18:39.191 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /core/info access from 9074a9fa_cloudflared 2025-03-18 16:19:09.348 INFO (MainThread) [supervisor.misc.tasks] All core tasks are scheduled 2025-03-18 16:19:09.349 INFO (MainThread) [supervisor.host.info] Updating local host information 2025-03-18 16:19:09.353 INFO (MainThread) [supervisor.updater] Fetching update data from https://version.home-assistant.io/stable.json 2025-03-18 16:19:09.355 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.check] Starting system checks with state running 2025-03-18 16:19:09.356 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for no_current_backup/system 2025-03-18 16:19:09.356 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.module] Create new suggestion create_full_backup - system / None 2025-03-18 16:19:09.357 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.module] Create new issue no_current_backup - system / None 2025-03-18 16:19:09.358 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for security/core 2025-03-18 16:19:09.359 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for docker_config/system 2025-03-18 16:19:09.359 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for trust/supervisor 2025-03-18 16:19:09.375 INFO (MainThread) [supervisor.core] Supervisor is up and running 2025-03-18 16:19:09.379 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for pwned/addon 2025-03-18 16:19:09.382 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for multiple_data_disks/system 2025-03-18 16:19:09.382 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for free_space/system 2025-03-18 16:19:09.392 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for ipv4_connection_problem/system 2025-03-18 16:19:09.392 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for dns_server_ipv6_error/dns_server 2025-03-18 16:19:09.422 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for disabled_data_disk/system 2025-03-18 16:19:09.422 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.checks.base] Run check for dns_server_failed/dns_server 2025-03-18 16:19:09.469 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.check] System checks complete 2025-03-18 16:19:09.470 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] Starting system evaluation with state running 2025-03-18 16:19:10.118 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] System evaluation complete 2025-03-18 16:19:10.119 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.fixup] Starting system autofix at state running |
Ik heb nog ruim 49gb over haha
Yupz, die is er, ga ik vanavond regelen, zal het dan hier laten weten
Als ik de log in de companion app bekijk, zie ik tig foutmeldingen per minuut, hier een heel klein stukje uit die log:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| ...knip...
03-18 16:29:02.253 14042 14042 I BLASTBufferQueue_Java: update, w= 1080 h= 2316 mName = ViewRootImpl@f0c52f5[SettingsActivity] mNativeObject= 0xb4000073c2317d00 sc.mNativeObject= 0xb4000072728228c0 format= -1 caller= android.view.ViewRootImpl.updateBlastSurfaceIfNeeded:3074 android.view.ViewRootImpl.relayoutWindow:10224 android.view.ViewRootImpl.performTraversals:4167 android.view.ViewRootImpl.doTraversal:3345 android.view.ViewRootImpl$TraversalRunnable.run:11437 android.view.Choreographer$CallbackRecord.run:1690
03-18 16:29:02.253 14042 14042 I ViewRootImpl@f0c52f5[SettingsActivity]: Relayout returned: old=(0,0,1080,2316) new=(0,0,1080,2316) relayoutAsync=true req=(1080,2316)0 dur=0 res=0x0 s={true 0xb400007272807000} ch=false seqId=0
03-18 16:29:02.263 14042 14042 I ViewRootImpl@f0c52f5[SettingsActivity]: registerCallbackForPendingTransactions
03-18 16:29:02.264 14042 19839 I ViewRootImpl@f0c52f5[SettingsActivity]: mWNT: t=0xb40000726abda680 mBlastBufferQueue=0xb4000073c2317d00 fn= 1501 mRenderHdrSdrRatio=1.0 caller= android.view.ViewRootImpl$6.onFrameDraw:5705 android.view.ViewRootImpl$2.onFrameDraw:2190 android.view.ThreadedRenderer$1.onFrameDraw:792
03-18 16:29:06.299 14042 14042 I ViewRootImpl@f0c52f5[SettingsActivity]: ViewPostIme pointer 0
03-18 16:29:06.636 14042 14042 I ViewRootImpl@f0c52f5[SettingsActivity]: ViewPostIme pointer 1
03-18 16:29:09.027 14042 14042 I ViewRootImpl@f0c52f5[SettingsActivity]: ViewPostIme pointer 0
03-18 16:29:09.097 14042 14042 I ViewRootImpl@f0c52f5[SettingsActivity]: ViewPostIme pointer 1
03-18 16:29:09.120 14042 14042 D ScrollView: initGoToTop
03-18 16:29:09.139 14042 14042 I BLASTBufferQueue_Java: update, w= 1080 h= 2316 mName = ViewRootImpl@f0c52f5[SettingsActivity] mNativeObject= 0xb4000073c2317d00 sc.mNativeObject= 0xb4000072728228c0 format= -1 caller= android.view.ViewRootImpl.updateBlastSurfaceIfNeeded:3074 android.view.ViewRootImpl.relayoutWindow:10224 android.view.ViewRootImpl.performTraversals:4167 android.view.ViewRootImpl.doTraversal:3345 android.view.ViewRootImpl$TraversalRunnable.run:11437 android.view.Choreographer$CallbackRecord.run:1690
03-18 16:29:09.140 14042 14042 I ViewRootImpl@f0c52f5[SettingsActivity]: Relayout returned: old=(0,0,1080,2316) new=(0,0,1080,2316) relayoutAsync=true req=(1080,2316)0 dur=0 res=0x0 s={true 0xb400007272807000} ch=false seqId=0
03-18 16:29:09.140 14042 14042 D ScrollView: onsize change changed
03-18 16:29:09.140 14042 14042 I ViewRootImpl@f0c52f5[SettingsActivity]: registerCallbackForPendingTransactions
03-18 16:29:09.141 14042 19838 I ViewRootImpl@f0c52f5[SettingsActivity]: mWNT: t=0xb4000072727ab400 mBlastBufferQueue=0xb4000073c2317d00 fn= 1596 mRenderHdrSdrRatio=1.0 caller= android.view.ViewRootImpl$6.onFrameDraw:5705 android.view.ViewRootImpl$2.onFrameDraw:2190 android.view.ThreadedRenderer$1.onFrameDraw:792
03-18 16:29:09.142 14042 14105 D LogcatReader: Read lo... |
[ Voor 192% gewijzigd door __Erik__ op 18-03-2025 20:47 ]
Maar ik zie in dit stuk van je log eigenlijk niets over de core update. Zie alleen een start.
Net testje gedaan en dan zie ik iets als:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| 2025-03-18 16:10:58.439 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Updating Home Assistant to version 2025.3.3 2025-03-18 16:10:58.439 INFO (MainThread) [supervisor.docker.interface] Updating image ghcr.io/home-assistant/qemux86-64-homeassistant:2025.3.1 to ghcr.io/home-assistant/qemux86-64-homeassistant:2025.3.3 2025-03-18 16:10:58.439 INFO (MainThread) [supervisor.docker.interface] Downloading docker image ghcr.io/home-assistant/qemux86-64-homeassistant with tag 2025.3.3. 2025-03-18 16:12:06.351 INFO (SyncWorker_5) [supervisor.docker.manager] Stopping homeassistant application 2025-03-18 16:12:13.231 INFO (SyncWorker_5) [supervisor.docker.manager] Cleaning homeassistant application 2025-03-18 16:12:13.364 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.module] Update pulse/client.config: /data/tmp/homeassistant_pulse 2025-03-18 16:12:13.582 INFO (MainThread) [supervisor.docker.homeassistant] Starting Home Assistant ghcr.io/home-assistant/qemux86-64-homeassistant with version 2025.3.3 2025-03-18 16:12:13.582 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Wait until Home Assistant is ready 2025-03-18 16:12:20.152 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] Starting system evaluation with state running 2025-03-18 16:12:20.372 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] System evaluation complete 2025-03-18 16:12:20.396 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'interface' does not exist in the schema for Samba share (core_samba) 2025-03-18 16:12:23.595 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Home Assistant Core state changed to APIState(core_state='NOT_RUNNING', offline_db_migration=False) 2025-03-18 16:12:28.607 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Home Assistant Core state changed to APIState(core_state='RUNNING', offline_db_migration=False) 2025-03-18 16:12:28.607 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Detect a running Home Assistant instance 2025-03-18 16:12:28.607 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Successfully started Home Assistant 2025.3.3 |
Vrij bijzonder, die kom ik helemaal niet tegen.Septillion schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:30:
@WouterW89 Dat klinkt wel als genoeg tenzij je DB ook +-49GB is
Maar ik zie in dit stuk van je log eigenlijk niets over de core update. Zie alleen een start.
Net testje gedaan en dan zie ik iets als:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 2025-03-18 16:10:58.439 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Updating Home Assistant to version 2025.3.3 2025-03-18 16:10:58.439 INFO (MainThread) [supervisor.docker.interface] Updating image ghcr.io/home-assistant/qemux86-64-homeassistant:2025.3.1 to ghcr.io/home-assistant/qemux86-64-homeassistant:2025.3.3 2025-03-18 16:10:58.439 INFO (MainThread) [supervisor.docker.interface] Downloading docker image ghcr.io/home-assistant/qemux86-64-homeassistant with tag 2025.3.3. 2025-03-18 16:12:06.351 INFO (SyncWorker_5) [supervisor.docker.manager] Stopping homeassistant application 2025-03-18 16:12:13.231 INFO (SyncWorker_5) [supervisor.docker.manager] Cleaning homeassistant application 2025-03-18 16:12:13.364 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.module] Update pulse/client.config: /data/tmp/homeassistant_pulse 2025-03-18 16:12:13.582 INFO (MainThread) [supervisor.docker.homeassistant] Starting Home Assistant ghcr.io/home-assistant/qemux86-64-homeassistant with version 2025.3.3 2025-03-18 16:12:13.582 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Wait until Home Assistant is ready 2025-03-18 16:12:20.152 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] Starting system evaluation with state running 2025-03-18 16:12:20.372 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] System evaluation complete 2025-03-18 16:12:20.396 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'interface' does not exist in the schema for Samba share (core_samba) 2025-03-18 16:12:23.595 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Home Assistant Core state changed to APIState(core_state='NOT_RUNNING', offline_db_migration=False) 2025-03-18 16:12:28.607 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Home Assistant Core state changed to APIState(core_state='RUNNING', offline_db_migration=False) 2025-03-18 16:12:28.607 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Detect a running Home Assistant instance 2025-03-18 16:12:28.607 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.core] Successfully started Home Assistant 2025.3.3
Ook niet als ik de update uit de terminal probeer te installeren
Zeker, meerdere keren. Ik heb ook al is de huidige status geback-upt, HA opnieuw geïnstalleerd op de sd kaart en dan backup terug zetten.Septillion schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:46:
@WouterW89 Enige wat ik dan nog kan bedenken is een open deur, hele host al herstart?
* Septillion krijgt wel de bibbers van HA op een SD-kaart...
Mochten er nog tips zijn voor stekkers voor deze toepassing, graag
Shelly heeft een prima integratie met Home Assistant. Voor de toepassing die jij wil zijn ook blueprints beschikbaar die het je makkelijk maken om die notificatie op te zetten.SL65 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:40:
Ik weet niet helemaal of het in dit topic hoort, maar bij deze. Ik wil iets simpels als een notificatie als mijn wasmachine klaar is. Ik kwam hierbij in aanraking met Home Assistant in combinatie met een slimme stekker. Nu zat ik bijvoorbeeld te kijken naar een Shelly Plug S Gen3 maar Shelly heeft ook weer een eigen app. Denk ik te moeilijk als ik dit via Home Assistent wil doen? Ik heb reeds een Pi dus dat is het probleem niet, maar de automatisering die ik zoek is relatief simpel.
mja, niet echt een optie lijkt me.Septillion schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:44:
@Faece Dat is nog wel makkelijk te doen met een "navigate" action. Maar terugkomen is lastiger.... Daar heb ik dan zo 123 geen oplossing voor.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 show_name: true show_icon: true type: button tap_action: action: navigate navigation_path: /d5369777_music_assistant/ingress name: Music Assistant icon: mdi:bookmark-music-outline
ik gebruik nu dit om te navigeren
1
2
3
4
5
| - type: conditional conditions: - entity: input_select.dashboard_view state: 'muziek' |
Wanneer is iets TE moeilijk? Wil je in de toekomst nog meer met domotica doen en houd je wel van een beetje knutselen? Begin dan maar meteen met Home Assistant. Blijft het bij die melding voor de wasmachine, dan is HA wel wat overkill. Maar wel leuk...SL65 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:40:
Ik weet niet helemaal of het in dit topic hoort, maar bij deze. Ik wil iets simpels als een notificatie als mijn wasmachine klaar is. Ik kwam hierbij in aanraking met Home Assistant in combinatie met een slimme stekker. Nu zat ik bijvoorbeeld te kijken naar een Shelly Plug S Gen3 maar Shelly heeft ook weer een eigen app. Denk ik te moeilijk als ik dit via Home Assistent wil doen? Ik heb reeds een Pi dus dat is het probleem niet, maar de automatisering die ik zoek is relatief simpel.
A misschien gaat het met de terugwerkende kracht fout.Septillion schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:10:
@tj.jackel Daarnaast, als je de 3-dots van de automation zelf (helemaar rechts boven) pakt, dan kan je de hele automation in één keer als yaml bekijken, delen en zelfs wijzigingen die wij hier voorstellen terug plakken. Device id's en entity id's gewoon lekker laten staan (tenzij er privé info in zichtbaar is).
Hoe testen jullie dit normaal gesproken?
Als ik de pi opstart (stroom eraf/erop), geeft ie dit:
:strip_exif()/f/image/cmFVcBdUhOMT1OgEP1zylbBW.jpg?f=fotoalbum_large)
Het stuk tussen de T's, herhaalt ie tot sintjuttemis...
Heb de microSd kaart (jajaja) gecheckt, deze is nog gewoon leesbaar op een Windows kleptop...
Iemand een idee?
[ Voor 3% gewijzigd door __Erik__ op 18-03-2025 18:38 ]
Wellicht nog de droger automatiseren, zelfde meldingbarrymossel schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:06:
[...]
Wanneer is iets TE moeilijk? Wil je in de toekomst nog meer met domotica doen en houd je wel van een beetje knutselen? Begin dan maar meteen met Home Assistant. Blijft het bij die melding voor de wasmachine, dan is HA wel wat overkill. Maar wel leuk...
Volgens mij wil je gewoon met Home Assistant gaan knutselen en uit kunnen breiden. Dus koop die Shelly plug, installeer HA op die RPi en koppel die Shelly plug. Letterlijk 10 minuten werk. En meteen een hobby erbij!SL65 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:22:
[...]
Wellicht nog de droger automatiseren, zelfde melding. En nu ik verder lees de WtW unit met vocht of CO2 sensor maar anders begin ik maar eens met zo’n Shelly plug.
Gebruik je een goede voeding? Lijkt er op alsof de voeding niet zwaar ge boeg is__Erik__ schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:15:
[...]
Als ik de pi opstart (stroom eraf/erop), geeft ie dit:
[Afbeelding]
Het stuk tussen de T's, herhaalt ie tot sintjuttemis...
Heb de microSd kaart (jajaja) gecheckt, deze is nog gewoon leesbaar op een Windows kleptop...
Iemand een idee?
Het is de voeding, die bij de pi is geleverd, daar draait ie al 5 jaar op. Kan natuurlijk zijn dat die stuk begint te gaan, zal eens kijken of ik daar wat anders op kan fabrieken...AWEF schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:56:
[...]
Gebruik je een goede voeding? Lijkt er op alsof de voeding niet zwaar ge boeg is
Op een andere voeding start ie inderdaad wél gewoon op, tsss, dat is gewoon op exact hetzelfde moment als de upgrade naar os 15 gebeurd.AWEF schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:56:
[...]
Gebruik je een goede voeding? Lijkt er op alsof de voeding niet zwaar ge boeg is
Op de andere voeding (ook 5V, 2A) geeft ie wel de onderstaande foutmelding, maar het draait allemaal wel weer:
:strip_exif()/f/image/B6AGuDwUuxEGN5dF19QX8vou.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus ga maar een betere variant bestellen...
Mijn dank grenst aan hondsdolheid! 👊🤘
Als ik kijk naar de eerste foto, dan lijkt het er op alsof er 6 USB devices aan hangen, dat is misschien wat veel voor de 5v 2A voeding.__Erik__ schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:24:
[...]
Op een andere voeding start ie inderdaad wél gewoon op, tsss, dat is gewoon op exact hetzelfde moment als de upgrade naar os 15 gebeurd.
Op de andere voeding (ook 5V, 2A) geeft ie wel de onderstaande foutmelding, maar het draait allemaal wel weer:
[Afbeelding]
Dus ga maar een betere variant bestellen...
Mijn dank grenst aan hondsdolheid! 👊🤘
Wat je ook kan doen is https://www.home-assistant.io/integrations/rpi_power/ toe te voegen, dan krijg je (volgens mij) een sensor die aangeeft of je voeding zwaar genoeg is.
Er hingen op dat moment 1x hdmi scherm, 1x usb muis, 1x usb toetsenboard en 1x netwerk aan, ik zie dat aantal ook, maar kan dat pi-extern iig niet thuisbrengen.AWEF schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:32:
[...]
Als ik kijk naar de eerste foto, dan lijkt het er op alsof er 6 USB devices aan hangen, dat is misschien wat veel voor de 5v 2A voeding.
Wat je ook kan doen is https://www.home-assistant.io/integrations/rpi_power/ toe te voegen, dan krijg je (volgens mij) een sensor die aangeeft of je voeding zwaar genoeg is.
Normaliter hangt er 1x usb dongle, 1x usb p1 kabel en 1x netwerk aan.
Die integratie heb ik draaien, die geeft nu om de minuut een power probleem aan en om de minuut geen power probleem aan:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| RPi Power status niets gedetecteerd (geen probleem gedetecteerd) 20:40:27 - 4 minuten geleden RPi Power status probleem gedetecteerd 20:39:57 - 5 minuten geleden RPi Power status niets gedetecteerd (geen probleem gedetecteerd) 20:38:27 - 6 minuten geleden RPi Power status probleem gedetecteerd 20:37:57 - 7 minuten geleden RPi Power status niets gedetecteerd (geen probleem gedetecteerd) 20:36:27 - 8 minuten geleden RPi Power status probleem gedetecteerd 20:35:57 - 9 minuten geleden RPi Power status niets gedetecteerd (geen probleem gedetecteerd) 20:34:27 - 10 minuten geleden |
Netwerk ook via USB? Verder zie ik niet heel veel bijzonders aan wat je het aangesloten__Erik__ schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:45:
[...]
Er hingen op dat moment 1x hdmi scherm, 1x usb muis, 1x usb toetsenboard en 1x netwerk aan, ik zie dat aantal ook, maar kan dat pi-extern iig niet thuisbrengen.
Normaliter hangt er 1x usb dongle, 1x usb p1 kabel en 1x netwerk aan.
Die integratie heb ik draaien, die geeft nu om de minuut een power probleem aan en om de minuut geen power probleem aan:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 RPi Power status niets gedetecteerd (geen probleem gedetecteerd) 20:40:27 - 4 minuten geleden RPi Power status probleem gedetecteerd 20:39:57 - 5 minuten geleden RPi Power status niets gedetecteerd (geen probleem gedetecteerd) 20:38:27 - 6 minuten geleden RPi Power status probleem gedetecteerd 20:37:57 - 7 minuten geleden RPi Power status niets gedetecteerd (geen probleem gedetecteerd) 20:36:27 - 8 minuten geleden RPi Power status probleem gedetecteerd 20:35:57 - 9 minuten geleden RPi Power status niets gedetecteerd (geen probleem gedetecteerd) 20:34:27 - 10 minuten geleden
Volgens mij zijn er intern in de Pi ook een aantal zaken op de USB bus aangesloten dus dat zou die 6 ook kunnen verklaren.
Maar als die heen en weer ping pongt tussen wel en geen probleem, dan zit die blijkbaar op het randje.
Nee, netwerk is aangesloten, niet via usbAWEF schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:51:
[...]
Netwerk ook via USB? Verder zie ik niet heel veel bijzonders aan wat je het aangesloten
Volgens mij zijn er intern in de Pi ook een aantal zaken op de USB bus aangesloten dus dat zou die 6 ook kunnen verklaren.
Maar als die heen en weer ping pongt tussen wel en geen probleem, dan zit die blijkbaar op het randje.
Lijkt me ook, ga op zoek naar een iets zwaardere voeding.
Kan natuurlijk ook nog zo zijn, dat de pi aan zijn einde is en de interne voedingscomponenten (of sensor) aan einde levensduur komen, hij draait nu zo'n 5 jaar, inmiddels.
Dat zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn__Erik__ schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:56:
[...]
Nee, netwerk is aangesloten, niet via usb
Lijkt me ook, ga op zoek naar een iets zwaardere voeding.
Kan natuurlijk ook nog zo zijn, dat de pi aan zijn einde is en de interne voedingscomponenten (of sensor) aan einde levensduur komen, hij draait nu zo'n 5 jaar, inmiddels.
Misschien voorzichtig gaan kijken naar een nieuwe Pi of een 2e hands NUC / ThinClient. Ik draai zelf sinds een jaar op een HP T630 thin client (via Marktplaats met HA voorgeinstalleerd) en dat werkt perfect
Als je het nog niet deed, zou ik in iedergeval m'n backup goed gaan regelen en buiten de Pi opslaan
Die backup maken is goed geregeld, alleen het buiten de pi opslaan is nog wel een verbeter dingetje...AWEF schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:00:
[...]
Dat zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn
Misschien voorzichtig gaan kijken naar een nieuwe Pi of een 2e hands NUC / ThinClient. Ik draai zelf sinds een jaar op een HP T630 thin client (via Marktplaats met HA voorgeinstalleerd) en dat werkt perfect
Als je het nog niet deed, zou ik in iedergeval m'n backup goed gaan regelen en buiten de Pi opslaan
Zal inderdaad eens gaan kijken naar een alternatief, heb indertijd voor een pi gekozen vanuit overwegingen ten aanzien van het geringe stroomverbruik. wellicht zijn die standpunten inmiddels achterhaald, altijd goed om te heroverwegen!
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
/f/image/7k1t7bayXkj0KuxFHJvbOvje.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/aQiRuno74Zu3FQiOBD8tDeq5.png?f=fotoalbum_tile)