Doen het hier beide nog gewoon.JukeboxBill schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:44:
Zowel Nordpool (HACS Repo) als Entsoe integratie doet het niet meer sinds vanmorgen.
Ook de Norwegian Meteorological Institute integratie doet de laatste tijd moeilijk.
Ik krijg het idee dat het aan HA zelf ligt, want het is wel erg toevallig.
Kan bij mijn systeem liggen maar misschien ook iets van buiten.
Mijn internet verbinding is i.i.g. in orde.
Klinkt als een netwerkprobleem. Start je systeem eens opnieuw op?JukeboxBill schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:44:
Zowel Nordpool (HACS Repo) als Entsoe integratie doet het niet meer sinds vanmorgen.
Ook de Norwegian Meteorological Institute integratie doet de laatste tijd moeilijk.
Ik krijg het idee dat het aan HA zelf ligt, want het is wel erg toevallig.
Kan bij mijn systeem liggen maar misschien ook iets van buiten.
Mijn internet verbinding is i.i.g. in orde.
Sometimes you need to plan for coincidence
Nu zijn de sensors unavailable... Dit is de code (in configuration.yaml):TheFes schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:37:
[...]
dat laatste code blokje is legacy format.
De bovenste 2 code blokken zijn het modern template sensor format.
Daar zit dus de fout.
The moderne format is
YAML:
1 2 3 4 # geplaatst in configuration.yaml template: - sensor: - name: whatever
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| template: - sensor: - name: "low_battery_sensor_names" friendly_name: "Low Battery Sensor Names" unique_id: "7011219f-427c-4235-9bee-a4e7ae418653" state: >- {% set threshold = states('input_number.battery_low_warning_threshold') | int(default=30) %} ... icon_template: mdi:battery-alert-variant-outline - name: "low_battery_sensor_count" friendly_name: "Low Battery Sensor Count" unique_id: "19bc3bbe-b4e3-4831-b923-a6f7369035ad" state: >- {% set threshold = states('input_number.battery_low_warning_threshold') | int(default=30) %}{{ label_entities("charge_monitor") | select("has_value") | map("states") | map("float") | select ("<", threshold) | list | length }} icon_template: mdi:battery-alert-variant-outline |
Herstarten van HA had ik al gedaan maar heeft niet geholpen.Hmmbob schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:04:
[...]
Klinkt als een netwerkprobleem. Start je systeem eens opnieuw op?
Nu de server compleet opnieuw gestart en Nordpool is weer online.
Entsoe nog steeds niet, maar ik lees op Github dat daar meer problemen mee zijn.
Ga eens kijken naar alternatieven of een automatisering die kan kiezen tussen de diverse aanbieders van die getallen.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Weet iemand hier waarom ik met geen enkele motion sensor blueprint de lux meter kan aansturen? Ik gebruik overigens Z2MQTT, in combinatie met Hue motion sensors V2
Ik wil bijvoorbeeld deze blueprint gebruiken, echter geeft hij bij de luminance settings het volgende aan
Ik heb enorm veel andere geprobeerd, maar overal krijg ik hetzelfde.
Ik wil bijvoorbeeld deze blueprint gebruiken, echter geeft hij bij de luminance settings het volgende aan
code:
1
| No matching entities found |
Ik heb enorm veel andere geprobeerd, maar overal krijg ik hetzelfde.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
icon_template werkt niet in het moderne format, dat moet gewoon icon zijn.Brynnie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:13:
[...]
Nu zijn de sensors unavailable... Dit is de code (in configuration.yaml):
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 template: - sensor: - name: "low_battery_sensor_names" friendly_name: "Low Battery Sensor Names" unique_id: "7011219f-427c-4235-9bee-a4e7ae418653" state: >- {% set threshold = states('input_number.battery_low_warning_threshold') | int(default=30) %} ... icon_template: mdi:battery-alert-variant-outline - name: "low_battery_sensor_count" friendly_name: "Low Battery Sensor Count" unique_id: "19bc3bbe-b4e3-4831-b923-a6f7369035ad" state: >- {% set threshold = states('input_number.battery_low_warning_threshold') | int(default=30) %}{{ label_entities("charge_monitor") | select("has_value") | map("states") | map("float") | select ("<", threshold) | list | length }} icon_template: mdi:battery-alert-variant-outline
En de friendly_name regel moet weg. Het entity_id wordt aangemaakt op basis van wat je bij name opvoert, maar dan lowercase en met underscores ipv spaties.
PS, template sensors met alleen een template als config en verder geen configuratie als availabiltiy kun je ook in de GUI aanmaken onder Devices & Services > Helpers
[ Voor 12% gewijzigd door TheFes op 11-03-2025 14:17 ]
Via de GUI is het gelukt, maar ik vraag me toch af waarom het via de configuration.yaml niet lukte.TheFes schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:14:
[...]
icon_template werkt niet in het moderne format, dat moet gewoon icon zijn.
En de friendly_name regel moet weg. Het entity_id wordt aangemaakt op basis van wat je bij name opvoert, maar dan lowercase en met underscores ipv spaties.
PS, template sensors met alleen een template als config en verder geen configuratie als availabiltiy kun je ook in de GUI aanmaken onder Devices & Services > Helpers
Wat is de beste zonnestroom voorspeller addon? Ik heb nu al een tijdje Forecast.Solar draaien, maar merk wel dat dat het niet helemaal is. Is er een beter alternatief?
Solcast lijkt het hier vrij aardig te doen.Dacuuu schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:05:
Wat is de beste zonnestroom voorspeller addon? Ik heb nu al een tijdje Forecast.Solar draaien, maar merk wel dat dat het niet helemaal is. Is er een beter alternatief?
![]() | ![]() | ![]() |
Hi,
Vorige week had ik eht wel draaien, de mqtt tussen SA(Solar assistant) en HA. Echter het was rommelig geworden dus ik heb HA sd kaartje even opnieuw geinstalleerd met HA setup en weer in de Rpi5 gedaan.
SA draait ook op een aparte Rpi5. Op mijn PC zie ik MQTT berichten binnenkomen met de accu omvormer info, dus SA lijkt ok te werken.
Echter ik krijg HA niet meer aan de praat om de mqtt verbinding op te zetten. Al diverse dingen geprobeerd met en zonder user/pass in SA, steeds hetzelfde:
:strip_exif()/f/image/W0MdTyMXihAX7gmY1BYUmmNi.png?f=user_large)
Ik volg deze guide: https://solar-assistant.io/help/home-assistant/setup
Iemand enig id?
Vorige week had ik eht wel draaien, de mqtt tussen SA(Solar assistant) en HA. Echter het was rommelig geworden dus ik heb HA sd kaartje even opnieuw geinstalleerd met HA setup en weer in de Rpi5 gedaan.
SA draait ook op een aparte Rpi5. Op mijn PC zie ik MQTT berichten binnenkomen met de accu omvormer info, dus SA lijkt ok te werken.
Echter ik krijg HA niet meer aan de praat om de mqtt verbinding op te zetten. Al diverse dingen geprobeerd met en zonder user/pass in SA, steeds hetzelfde:
:strip_exif()/f/image/W0MdTyMXihAX7gmY1BYUmmNi.png?f=user_large)
Ik volg deze guide: https://solar-assistant.io/help/home-assistant/setup
Iemand enig id?
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
@Wachten... De blueprint verwacht een sensor entity met device class illuminance. Dus moet je eens kijken of de entity die je wil gebruiken correct is.
@PCJR Hoe zeker ben je van het IP?
En probeer het een from scratch op je PC (met MQTT explorer).
En probeer het een from scratch op je PC (met MQTT explorer).
[ Voor 47% gewijzigd door Septillion op 11-03-2025 17:15 ]
Nee hij wordt op de normalen maniet getriggerd.TheFes schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:44:
[...]
Test je dit door de automation manueel te starten? In dat geval worden conditions niet getest
en alle automations waar ik deze voorwaarde wil toegoen werkt niet.
IK heb ook nog een hand matige voorwaarde met een Boolean schakelaar die ik daar vroeger altij voor gebruikte geprobeerd en die doet het wel normaal op die plek.
Het lijkt mij alleen handiger om het aan de stand van het alarm te koppelen.
Als ik er eerst een boolean OID van moet maken met een helper vind ik dat ook priima maar snap niet helemaal wat ik dan moet kiezen en instellen
[ Voor 11% gewijzigd door mrbert op 11-03-2025 19:20 ]
mrbert
Is dit de JaccoR entsoe integratie? Volgens mij werkt deze niet omdat de data van vandaag (11-3) niet opgehaald kan worden, en dan kijkt deze niet verder of de data van de dag er op wel beschikbaar is. Ik denk dat deze het morgen weer doet.JukeboxBill schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:31:
[...]
Herstarten van HA had ik al gedaan maar heeft niet geholpen.
Nu de server compleet opnieuw gestart en Nordpool is weer online.
Entsoe nog steeds niet, maar ik lees op Github dat daar meer problemen mee zijn.
Ga eens kijken naar alternatieven of een automatisering die kan kiezen tussen de diverse aanbieders van die getallen.
Ja, die van Jacco.firecaps30 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:11:
[...]
Is dit de JaccoR entsoe integratie? Volgens mij werkt deze niet omdat de data van vandaag (11-3) niet opgehaald kan worden, en dan kijkt deze niet verder of de data van de dag er op wel beschikbaar is. Ik denk dat deze het morgen weer doet.
Ik was altijd in de veronderstelling dat het een integratie van Entsoe zelf is. Want ik moest eerst een account of zoiets aanmaken om een API key te krijgen.
Vind het wel vreemd dat ze er allebei uit lagen. Want op nl.nordpool.info was er voor NL, DE en BE ook geen grafiek voor vandaag te zien. Voor de Scandinavische landen wel.
Gelukkig heb ik net mijn eigen backup systeempje voor verbruiksgegevens en kosten klaar. Kan ik de ontbrekende getallen met de hand bijwerken.
@mrbert In je trace log moet je bij de stap (dus de condition) onder step details zien wat hij daar heeft gedaan.
Je zou ook de hele trace als json hier kunnen posten (3-dots => Download trace).
Je zou ook de hele trace als json hier kunnen posten (3-dots => Download trace).
Kan iemand mij misschien helpen met het volgende:
Een gezinslid moet al geruime tijd, op medisch advies, om de DRIE dagen om 19:00 uur een medicinale pleister plakken.
Nu heb ik daarvoor TWEE automatiseringen gefrutseld, een waarbij de melding komt op de Sonos dat de pleister geplakt moet worden “LINKS”.
En een dezelfde dat de pleister “RECHTS” geplakt moet worden.
Ik heb het idee dat dit beter kan in 1 automatisering, dus om de 6 dagen links=3dagen en rechts=3 dagen enz. enz.
Ook laat ik dan de melding op alle etages afgaan en hebben we hier wat meer rust maw moeten we vandaag nou wel of geen pleister plakken.
Hierbij mijn yaml:
Wij hebben Nabu Casa Cloud.
Ik hoop dat jullie ons willen helpen
Dank.🙏
Een gezinslid moet al geruime tijd, op medisch advies, om de DRIE dagen om 19:00 uur een medicinale pleister plakken.
Nu heb ik daarvoor TWEE automatiseringen gefrutseld, een waarbij de melding komt op de Sonos dat de pleister geplakt moet worden “LINKS”.
Ik heb het idee dat dit beter kan in 1 automatisering, dus om de 6 dagen links=3dagen en rechts=3 dagen enz. enz.
Ook laat ik dan de melding op alle etages afgaan en hebben we hier wat meer rust maw moeten we vandaag nou wel of geen pleister plakken.
Hierbij mijn yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| alias: Pleister plakken description: De nieuwe pleister moet om 19:00 uur geplakt zijn !! triggers: - trigger: time at: "18:55:00" conditions: - condition: template value_template: | condition: template value_template: "{{ (as_timestamp(now()) / 86400) % 3 == 0 }}" actions: - data: message: De pleister moet "Links" worden geplakt. tts_platform: cloud volume_level: 60 chime_path: bells end_chime_path: bells action: chime_tts.say target: device_id: 808cf02792f1d5b0935b208bacf53297 mode: single |
Dank.🙏
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 11-03-2025 22:29 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Heeft iemand ervaring met de UniFi Network Application?
De U6+ Accesspoint die ik wil toevoegen blijft maar herstarten en Adopting aangeven?
De U6+ Accesspoint die ik wil toevoegen blijft maar herstarten en Adopting aangeven?
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Zojuist geupdate van 2024.x naar 2025.3.2 alleen blijft hij laden bij de login naar het lovelace dash. En bij dwains dash geeft hij een 404.
Wat kan ik hier verder aan doen. Heb dus ook geen gui om de backup terug te zetten.
Wat kan ik hier verder aan doen. Heb dus ook geen gui om de backup terug te zetten.
Xiaomi 13T Pro
@Gondelier Iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| alias: Pleister plakken description: De nieuwe pleister moet om 19:00 uur geplakt zijn !! triggers: - trigger: time at: "18:55:00" conditions: - condition: template value_template: "{{ (as_timestamp(now()) / 86400) % 3 == 0 }}" actions: - variables: kant: "{{ 'links' if (as_timestamp(now()) / 86400) % 6 == 0 else 'rechts' }}" - data: message: "De pleister moet {{ kant }} worden geplakt." tts_platform: cloud volume_level: 60 chime_path: bells end_chime_path: bells action: chime_tts.say target: device_id: 808cf02792f1d5b0935b208bacf53297 mode: single |
@Btje Welke 2024? Want als je echt ver achter liep is er misschien nog wat database werk dat even duurt. En ook browser cache al geleegd?
Anders kan je via de CLI ook een backup terug zetten.
De cache van je browser legen wil nog wel eens helpen.Btje schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:40:
Zojuist geupdate van 2024.x naar 2025.3.2 alleen blijft hij laden bij de login naar het lovelace dash. En bij dwains dash geeft hij een 404.
@hemertje In HA of algemeen? Indien laatste moet je even een ander topic zoeken.
[quote]Septillion schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:42:
@Gondelier Iets als:
[code=yaml]
@Septillion
Hartelijk dank, ik ga hiermee de komende (7) dagen aan de slag.
Ik laat het weten.
@Gondelier Iets als:
[code=yaml]
@Septillion
Hartelijk dank, ik ga hiermee de komende (7) dagen aan de slag.
Ik laat het weten.
Ik zit al een paar avonden te knoeien met het toevoegen van Ikea knoppen in mjin home-assistant. Dit wil ik doen via ZHA en een SLZB-06M antenne om het Zigbee-verkeer af te handelen.
In het verleden werkte dit prima met een IKEA hub, en met Deconz en een Conbee II. Die Conbee II is leuk maar heeft niet genoeg dekking in mijn nieuwbouwhuis, en Deconz is wel erg 'vintage' aan het worden
. Tijd voor wat nieuws dus, een SLZB-06M die in coordinator-mode staat en via een netwerkkabel is aangesloten.
Goed ik heb de SLZB netjes toegevoegd als device aan HA, en ZHA geinstalleerd.
Knopjes (zowel de simpele aan-uit-knop als de ijshockey-puck) gepaird en die worden netjes herkend in de ZHA module.
Als ik nu echter ga kijken wat HA aan states kan zien:
/f/image/qfeY56uaGPUeD4cj8yghaeOg.png?f=fotoalbum_large)
Prima ziet er keurig uit en het lijkt me dat de pairing gelukt is, een dergelijk lijstje zie ik voor alle 4 de gepairde knoppen. Alleen krijg ik geen events te zien als ik naar de * event-listener luister. Het gaat om de E1810 en de E1743 knoppen. In het verleden, toen ze met deconz gepaird waren, zag je netjes deconz_events voorbij komen.
Nu verwachte ik zha_events te zien (waar ik dan in Node Red weer wat mee kan) . Ook in node_red geef je een entiteit aan waar je naar luistert, en kan ik alleen bovenstaande states aangeven. Nu wil ik naar een event luisteren, maar die staat niet in de drop-downlist.
Ik denk dat ik ergens nog een stap mis, kan iemand me vertellen waar?
(uiteraard heb ik gecheckt of de boel compatible is: https://zigbee.blakadder.com/Ikea_E1743.html . Ik had niet anders verwacht
. )
In het verleden werkte dit prima met een IKEA hub, en met Deconz en een Conbee II. Die Conbee II is leuk maar heeft niet genoeg dekking in mijn nieuwbouwhuis, en Deconz is wel erg 'vintage' aan het worden
Knopjes (zowel de simpele aan-uit-knop als de ijshockey-puck) gepaird en die worden netjes herkend in de ZHA module.
/f/image/qfeY56uaGPUeD4cj8yghaeOg.png?f=fotoalbum_large)
Prima ziet er keurig uit en het lijkt me dat de pairing gelukt is, een dergelijk lijstje zie ik voor alle 4 de gepairde knoppen. Alleen krijg ik geen events te zien als ik naar de * event-listener luister. Het gaat om de E1810 en de E1743 knoppen. In het verleden, toen ze met deconz gepaird waren, zag je netjes deconz_events voorbij komen.
Nu verwachte ik zha_events te zien (waar ik dan in Node Red weer wat mee kan) . Ook in node_red geef je een entiteit aan waar je naar luistert, en kan ik alleen bovenstaande states aangeven. Nu wil ik naar een event luisteren, maar die staat niet in de drop-downlist.
(uiteraard heb ik gecheckt of de boel compatible is: https://zigbee.blakadder.com/Ikea_E1743.html . Ik had niet anders verwacht
[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 12-03-2025 00:31 ]
Je kan de States niet op deze manier in ZHA zien. Als het device volledige ondersteund wordt kan je werken met Device Triggers, als je de pagina van het device opent zie je als het goed is een Logbook, hier zie je als het goed is alle presses voorbij komen.Boudewijn schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 00:03:
Ik zit al een paar avonden te knoeien met het toevoegen van Ikea knoppen in mjin home-assistant. Dit wil ik doen via ZHA en een SLZB-06M antenne om het Zigbee-verkeer af te handelen.
In het verleden werkte dit prima met een IKEA hub, en met Deconz en een Conbee II. Die Conbee II is leuk maar heeft niet genoeg dekking in mijn nieuwbouwhuis, en Deconz is wel erg 'vintage' aan het worden. Tijd voor wat nieuws dus, een SLZB-06M die in coordinator-mode staat en via een netwerkkabel is aangesloten.
[Afbeelding]
(uiteraard heb ik gecheckt of de boel compatible is: https://zigbee.blakadder.com/Ikea_E1743.html . Ik had niet anders verwacht. )
Ook kan je hier een nieuwe Automation aanmaken en dan kiezen voor de bovenste optie Use Device as Trigger. Onder Trigger zie je dan alle Triggers die geïmplementeerd zijn.
Als hier niks beschikbaar is heb je de ruwe ZHA events nodig die je onder Logbook ziet. Je kan ook algeheel ZHA beluisteren via Developer Tools - Events
Bij listening to kan je dan zha_event doen en start listening.
Wanneer je dan een knop indrukt moet hij logs laten zien met data erin van welke knop je indrukt en afhankelijk van hoe hij geïmplementeerd is kan dat meerdere soorten presses per knop zijn.
De data uit deze logs kan je dan weer gebruiken om op ZHA events triggers te maken in een Automation.
Heb je al gekeken of er Blueprints zijn voor je remotes? Die hebben deze logica normaal al uitgewerkt, zodat het makkelijker is om dit in te stellen.
Met de Unifi Add-On in HA inderdaadSeptillion schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:45:
@hemertje In HA of algemeen? Indien laatste moet je even een ander topic zoeken.
Dan graag in NT vragen
[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 12-03-2025 09:49 ]
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Voor de prijzen van de 11e waren er op de 10e inderdaad problemen. Deze integratie gaat volgens mij niet goed om wanneer de data voor 'vandaag' niet opgehaald kan worden, en haalt dan ook de data van 'morgen' niet op.JukeboxBill schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:22:
[...]
Ja, die van Jacco.
Ik was altijd in de veronderstelling dat het een integratie van Entsoe zelf is. Want ik moest eerst een account of zoiets aanmaken om een API key te krijgen.
Vind het wel vreemd dat ze er allebei uit lagen. Want op nl.nordpool.info was er voor NL, DE en BE ook geen grafiek voor vandaag te zien. Voor de Scandinavische landen wel.
Gelukkig heb ik net mijn eigen backup systeempje voor verbruiksgegevens en kosten klaar. Kan ik de ontbrekende getallen met de hand bijwerken.
Bij mij is alles weer OK nu.
Helaas, ik krijg het login scherm te zien. Dan kan ik inloggen en komt er loading data te staan. Zojuist geprobeerd. Dan is een database update wel klaar denk ik. Alles draais op een nuc.Septillion schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:44:
@Btje Welke 2024? Want als je echt ver achter liep is er misschien nog wat database werk dat even duurt. En ook browser cache al geleegd?
Na een kort tijd springt hij terug naar het login scherm.
Xiaomi 13T Pro
@Boudewijn Een tip, als je HAOS hebt draaien en nog niet veel hangen hebt met Zigbee zou ik aanraden om rechtstreeks met Zigbee2MQTT te beginnen. Heeft veel betere functionaliteit dan ZHA. Gewoon Mosquito Broker installeren en Zigbee2MQTT installeren. Gaat jou veel hoofpijn besparen. Z2M werkt gewoon veel beter dan ZHA en heeft ondersteuning voor veel meer apparaten
Officiele documentatie:
https://smlight.tech/manu...lation/#zigbee2mqtt-setup
Goed kijken of je het device over USB of ethernet gebruikt, is belangrijk bij de config
Mijn addon config in HA OS, kan je via UI doen
ID informatie vind je hier terug:
/f/image/xXUlrFp8uAo8WhZVNZtnfEnx.png?f=fotoalbum_large)
Officiele documentatie:
https://smlight.tech/manu...lation/#zigbee2mqtt-setup
Goed kijken of je het device over USB of ethernet gebruikt, is belangrijk bij de config
Mijn addon config in HA OS, kan je via UI doen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| data_path: /config/zigbee2mqtt
socat:
enabled: false
master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
options: "-d -d"
log: false
mqtt:
server: mqtt://core-mosquitto:1883
user: XXXX
password: XXXX
serial:
port: >-
/dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_f049b2c19fdbed119857e92d62c613ac-if00-port0 |
ID informatie vind je hier terug:
/f/image/xXUlrFp8uAo8WhZVNZtnfEnx.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 55% gewijzigd door MXMan op 12-03-2025 12:51 ]
@MXMan wauw, eindelijk iemand die niet te moeilijk doet voor de config
@Septillion Ik moet zeggen, eens de config fase achter de rug is en alles gewoon opstart is het iets waar je nooit meer naar hoeft om te kijken.
Clearen van cache al gedaan vandaar de helaas. Nu even een andere browseer geprobeerd en dat werkt ook niet.Btje schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:32:
[...]
Helaas, ik krijg het login scherm te zien. Dan kan ik inloggen en komt er loading data te staan. Zojuist geprobeerd. Dan is een database update wel klaar denk ik. Alles draais op een nuc.
Na een kort tijd springt hij terug naar het login scherm.
Xiaomi 13T Pro
@Boudewijn ik was zelf gister aan het knoeien met een Ikea Shortcut button. Na het pairen kwamen er ook geen zha_event's binnen. Toen ik de herconfiguratie heb laten lopen kwamen die wel, en kwamen de triggers beschikbaar die @BiG-GuY beschrijft.
Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter
Werkt die volume setting voor Sonos? Ben dat al een tijdje aan het proberen, maar lees overal dat dat niet gaat.Gondelier schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:06:
Kan iemand mij misschien helpen met het volgende:
Hierbij mijn yaml:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 alias: Pleister plakken description: De nieuwe pleister moet om 19:00 uur geplakt zijn !! triggers: - trigger: time at: "18:55:00" conditions: - condition: template value_template: | condition: template value_template: "{{ (as_timestamp(now()) / 86400) % 3 == 0 }}" actions: - data: message: De pleister moet "Links" worden geplakt. tts_platform: cloud volume_level: 60 chime_path: bells end_chime_path: bells action: chime_tts.say target: device_id: 808cf02792f1d5b0935b208bacf53297 mode: single
Dank.🙏
@Gondelier Op alle apparaten die ik gebruik is volume_level een float met een waarde tussen 0 en 1 (waarbij 1 gelijk is aan "100%").EricVdb500 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:04:
[...]
Werkt die volume setting voor Sonos? Ben dat al een tijdje aan het proberen, maar lees overal dat dat niet gaat.
Dus die "volume_level: 60" die ik in de automatisering zie klopt volgens mij niet.
Zie ook: https://www.home-assistant.io/integrations/media_player/
[ Voor 9% gewijzigd door HuismAndré op 12-03-2025 12:45 ]
André Huisman (www.new-line.nl)
@EricVdb500EricVdb500 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:04:
[...]
Werkt die volume setting voor Sonos? Ben dat al een tijdje aan het proberen, maar lees overal dat dat niet gaat.
Gisteren ben ik nog een tijdje bezig geweest met de volume settings van de Sonos voor deze melding.
Hoe hoog het volume ook staat in de .yaml het blijft voor een normaal huishouden bijna niet hoorbaar.
Ook als de melding is geweest moet op elk Sonos apparaat, 3 stuks, de zenders opnieuw worden ingesteld.
Dit werkt dus niet naar behoren.
Nu heb ik hier op de begane grond en 1e etage een Google Nest Hub en een HA voice EP.
Deze heb ik geselecteerd in de automatisering en de melding knalt er uit.
Nu nog even afwachten of de meldingen, zoals met hulp van @Septillion op de juiste tijd en dag doorkomen.
Maar terugkomend op je vraag, de Sonos werkt niet goed maar er zijn wel meer problemen met Sonos
@HuismAndréHuismAndré schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:44:
[...]
@Gondelier Op alle apparaten die ik gebruik is volume_level een float met een waarde tussen 0 en 1 (waarbij 1 gelijk is aan "100%").
Dus die "volume_level: 60" die ik in de automatisering zie klopt volgens mij niet.
Zie ook: https://www.home-assistant.io/integrations/media_player/
Eerlijk gezegd als ik hem op level 1 set hoor ik helemaal niets, bij alle drie de Sonos.
Net nog geprobeerd, ik denk ook dat het probleem niet bij HA is maar eerder bij de Sonos.
Mede ook, zoals eerder omschreven, moet je bij elke Sonos de radio zenders weer opnieuw aanmelden na deze melding.
[ Voor 14% gewijzigd door Gondelier op 12-03-2025 13:06 ]
@Gondelier Net even zitten testen met mijn Sonos / Ikea Symfony. En volume_level moet inderdaad tussen 0 en 1 zijn zoals gebruikelijk in HA.
Mijnm testje:
Moet ik we ik zetten dat ik de alles slopende update van Sonos nog altijd heb weten te ontwijken. Dus draai nog app 16.1 en firmware 16.1.1.
Mijnm testje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| action: chime_tts.say target: entity_id: media_player.bedroom data: message: Dit is een test! announce: true tts_platform: tts.google_translate_nl_nl language: nl volume_level: 0.3 chime_path: bells |
Moet ik we ik zetten dat ik de alles slopende update van Sonos nog altijd heb weten te ontwijken. Dus draai nog app 16.1 en firmware 16.1.1.
Ik zou me over die Conbee II niet zo'n zorgen maken. ZigBee is mesh, dus zolang die Conbee verbinding kan maken met één andere node zit je al goed. Is verder een prima ondersteunde adapter, mits je natuurlijk ZHA of Z2M gebruikt en niet die gare software van Deconz zelf.Boudewijn schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 00:03:
In het verleden werkte dit prima met een IKEA hub, en met Deconz en een Conbee II. Die Conbee II is leuk maar heeft niet genoeg dekking in mijn nieuwbouwhuis, en Deconz is wel erg 'vintage' aan het worden. Tijd voor wat nieuws dus, een SLZB-06M die in coordinator-mode staat en via een netwerkkabel is aangesloten.
Hoe gaan jullie eigenlijk om met lichtsensoren? Ik vind het lastig om in de woonkamer een balans te vinden tussen de waargenomen hoeveelheid licht, en de hoeveelheid licht welke ik op sensoren kan laten vallen zonder dat deze op ontzettend zichtbare plekken worden neergelegd.
Nu kan ik natuurlijk wel exclusief een buitensensor in gaan zetten, maar het liefst stuur ik de verlichting aan op hoe licht het daadwerkelijk binnen is t.o.v. buiten, dus ongeacht of gordijnen gesloten zijn of niet.
Nu kan ik natuurlijk wel exclusief een buitensensor in gaan zetten, maar het liefst stuur ik de verlichting aan op hoe licht het daadwerkelijk binnen is t.o.v. buiten, dus ongeacht of gordijnen gesloten zijn of niet.
Ik kan iig weer verder met m'n scenes, inderdaad gefixed in 3.2.D4NG3R schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:38:
Edit: Bug. https://github.com/home-assistant/core/pull/140113, zou fixed moeten worden in 3.2. Ik pak ook altijd de mooiste momenten om iets met HA te willen doen.
[ Voor 27% gewijzigd door D4NG3R op 12-03-2025 18:35 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
@D4NG3R Gewoon een lichtsensor ergens discreet zetten en de waarden aflezen op het moment wanneer jij het optimaal zou vinden om een automatisatie te laten starten en dit een beetje te finetunen eventueel.
Hier in de keuken gaat de ledstrip aan wanneer we thuis zijn de het minder dan 100 lumen is
Het device is een Meross MS600 PIR & Presence Sensor met mmwave (zeker geen aanrader om te kopen).
Hier in de keuken gaat de ledstrip aan wanneer we thuis zijn de het minder dan 100 lumen is
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| alias: Kitchen Day Motion Light description: "" triggers: - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.kitchen_presence_presence above: 1 conditions: - condition: or conditions: - type: is_illuminance condition: device device_id: b489f8b4ea5fa5eed02dc9fb440cb820 entity_id: 9c75b01f788de0548f569fb7605cbf91 domain: sensor below: 100 - condition: state entity_id: sensor.kitchen_presence_sensor_light state: unavailable - condition: state entity_id: sensor.kitchen_presence_sensor_light state: unknown - condition: or conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.ha_mode_home state: "on" - condition: state entity_id: input_boolean.ha_mode_nap state: "on" actions: - target: entity_id: light.kitchen data: brightness_pct: 50 color_temp: 351 action: light.turn_on mode: restart |
Het device is een Meross MS600 PIR & Presence Sensor met mmwave (zeker geen aanrader om te kopen).
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 15-03-2025 09:48 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Ik heb een fire tablet die aan de muur hangt (op de plaats waar vroeger de thermostaat hing, gevoed door een 5,5V netadapter via de kabel waar vroeger de thermostaat aan zat) waarvan ik de lichtsensor uit kan lezen (mooi elke minuut ook nog). Werkt helemaal prima.D4NG3R schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:15:
Hoe gaan jullie eigenlijk om met lichtsensoren? Ik vind het lastig om in de woonkamer een balans te vinden tussen de waargenomen hoeveelheid licht, en de hoeveelheid licht welke ik op sensoren kan laten vallen zonder dat deze op ontzettend zichtbare plekken worden neergelegd.
:strip_exif()/f/image/7y9GoBODrKNGYbzIXbtPFy4z.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb hem wel een beetje uitgemiddeld via de volgende sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| - platform: filter entity_id: sensor.fire_huiskamer_illuminance filters: - filter: time_simple_moving_average precision: 0 window_size: "0:15:00" name: "Huiskamer Lichtsterkte Lux" unique_id: huiskamer_lichtsterkte_avg |
Zelfs op een grillige dag als vandaag is de output nog steeds prima te gebruiken:
/f/image/DcFdLYZC27pOWLmTCPxyJjBN.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb 3 (instelbare) verlichtingsomslagpunten (staan momenteel op 4, 16 en 36 lux (de sensor in kwestie zit een factor 2 lager dan wat ik met mijn lichtmeter meet; vandaar de lage instelwaarden (moet ik nog eens een correctie overheen gooien)).
[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 12-03-2025 18:53 ]
Die zal ik morgen even kopieeren en dan delen.Septillion schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:42:
@mrbert In je trace log moet je bij de stap (dus de condition) onder step details zien wat hij daar heeft gedaan.
mrbert
@SeptillionSeptillion schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:29:
@Gondelier Net even zitten testen met mijn Sonos / Ikea Symfony. En volume_level moet inderdaad tussen 0 en 1 zijn zoals gebruikelijk in HA.
Mijnm testje:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 action: chime_tts.say target: entity_id: media_player.bedroom data: message: Dit is een test! announce: true tts_platform: tts.google_translate_nl_nl language: nl volume_level: 0.3 chime_path: bells
Hier heb ik het bovengenoemde testje uitgevoerd en geen geluid uit mijn Sonos te krijgen.
Wat ik alleen veranderd heb is niet TTS Google maar tts_platform: cloud
Het zat me toch niet lekker, en met verschillende aanpassingen/herstellen kwam ik bij de language: nl
Toen ik dit regeltje weg had gehaald uit de yaml werkte het en had ik in de Sonos app op de Sonos als zender Chime.
Schiet mij maar lek. Zou het met de cloud te maken hebben ??
Maar goed, de eerste opstelling van de automatisering heb ik nog steeds als standaard aan staan en naar de Google NEST. Daar werkt het en na de melding komen de foto's weer netjes voorbij
Ik spreek wel de hoop uit dat die MELDING om de drie dagen LINKS/RECHTS goed werkt want dat zal in ieder geval een hele opluchting zijn.
Voor zover bedankt voor de medewerking en het resultaat laat ik hier weten.
Het volume level heb ik op_level: 1 gezet.
Je kunt TTS in je browser uittesten door naar media te gaan, Text-to-speech aanklikken, dan Home Assistant Cloud, tekstje invullen en "zeg" aanklikken. Wil je het testen op een andere player dan kun je die rechts onderin kiezen. Op die manier kun je wellicht wat makkelijker foutzoeken (want als de instellingen daar werken dan zou dat in automatiseringen ook zo moeten zijn).
[ Voor 20% gewijzigd door HuismAndré op 12-03-2025 20:36 ]
Je kan toch een snapshot nemen en die op het eind van de automation restoren ?Gondelier schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:57:
[...]
@EricVdb500
Ook als de melding is geweest moet op elk Sonos apparaat, 3 stuks, de zenders opnieuw worden ingesteld.
Dit werkt dus niet naar behoren.
Euhhh, Tsja, YMMVMXMan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:57:
Gaat jou veel hoofpijn besparen. Z2M werkt gewoon veel beter dan ZHA en heeft ondersteuning voor veel meer apparaten
Ik heb bijna een jaar lang geworsteld met Z2M. Het ene probleem na het andere.
De door iedereen aanbevolen P stick heb ik nooit aan de praat gekregen.
De E stick die werd afgeraden wekte na wat proberen wel.
Sensoren die onder Conbee/Deconz en skyconnect met ZHA gewoon werken werden niet herkend.
Het gebruik van zigbee groepen was we drama, als je 4 lampen in een groep had, dan gingen ze om de beurt aan en soms wel en soms niet kregen ze de juiste kleur.
Na het debakel met de upgrade laatst heb ik alles van Z2M er uitgegooid en ben terug gegaan naar ZHA.
Wat een verademing, alles was te pairen zonder problemen, alles werkt vlot.
Maar dat zijn persoonlijke ervaringen, niet iedereen zal zoveel pech hebben. Maar het is zeker niet zo dat Z2M een garantie is voor succes.
En dat er meer devices in Z2M bekend zijn klopt. Maar het is, voor mij, niet zo zeer van belang dat er een paar obscure in Bhutan geproduceerde devices herkend worden. Als je maar herkend wat ik gewoon in de winkel kan halen
edit:
Ik had de E en de P stick verkeerd om: aangepast
Ik had de E en de P stick verkeerd om: aangepast
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
@HuismAndré
TTS in de browser uitgetest en dat werkt prima 👌
@Faece
Daar ga ik zaterdag even naar kijken hoe dat werkt.
Ik wil nl met de .yaml van Septillion vrijdagavond 18:55 uur even afwachten wat er gaat gebeuren nu heb ik het ingesteld op alle Sonos 3x en de Google Nest.
Ik ben jullie dankbaar voor alle hulp
TTS in de browser uitgetest en dat werkt prima 👌
@Faece
Daar ga ik zaterdag even naar kijken hoe dat werkt.
Ik wil nl met de .yaml van Septillion vrijdagavond 18:55 uur even afwachten wat er gaat gebeuren nu heb ik het ingesteld op alle Sonos 3x en de Google Nest.
Ik ben jullie dankbaar voor alle hulp
@Gondelier Op zich kan je de automation ook gewoon een run geven. Dan wordt de conditions genegeerd maar de template voor de variable zal altijd netjes een waarde geven.
En ja, voor mij was het gisteren ook voor het eerst met de Chime TTS en ook ik was er mee aan het klooien. Ondanks dat je een standaard TTS instelt lijkt de integratie die niet te pakken.
En ja, voor mij was het gisteren ook voor het eerst met de Chime TTS en ook ik was er mee aan het klooien. Ondanks dat je een standaard TTS instelt lijkt de integratie die niet te pakken.
@Ortep Zo is het nu eenmaal in het leven: sommige mensen ervaren geen problemen en zijn tevreden, terwijl anderen juist tegen obstakels aanlopen en ontevreden zijn. Jij hebt het in ieder geval geprobeerd, en dat is wat telt.
Ik had Zigbee-temperatuursensoren met display besteld. Ze werden aanvankelijk niet ondersteund via ZHA, en pas na enkele maanden kwam er een quirk beschikbaar. Via Z2M werkte het echter direct, dus sindsdien heb ik alles naar Z2M overgezet en ZHA niet meer gebruikt.
Momenteel heb ik twee actieve Zigbee-netwerken: een SkyConnect via ZHA en een Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus via Z2M. Voorlopig is er niets verbonden met ZHA.
Dit is de sensor waar ik het over heb:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZTH05.html
Ik had Zigbee-temperatuursensoren met display besteld. Ze werden aanvankelijk niet ondersteund via ZHA, en pas na enkele maanden kwam er een quirk beschikbaar. Via Z2M werkte het echter direct, dus sindsdien heb ik alles naar Z2M overgezet en ZHA niet meer gebruikt.
Momenteel heb ik twee actieve Zigbee-netwerken: een SkyConnect via ZHA en een Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus via Z2M. Voorlopig is er niets verbonden met ZHA.
Dit is de sensor waar ik het over heb:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZTH05.html
Ik weet niet precies wat je bronnen zijn geweest, maar de P stick is nooit afgeraden geweest voor Z2M voor zover ik weet. De E stick is wel heel lang experimental geweest.Ortep schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:46:
[...]
Euhhh, Tsja, YMMV
Ik heb bijna een jaar lang geworsteld met Z2M. Het ene probleem na het andere.
De door iedereen aanbevolen E stick heb ik nooit aan de praat gekregen.
De P stick die werd afgeraden wekte na wat proberen wel.
Sensoren die onder Conbee/Deconz en skyconnect met ZHA gewoon werken werden niet herkend.
Het gebruik van zigbee groepen was we drama, als je 4 lampen in een groep had, dan gingen ze om de beurt aan en soms wel en soms niet kregen ze de juiste kleur.
Na het debakel met de upgrade laatst heb ik alles van Z2M er uitgegooid en ben terug gegaan naar ZHA.
Wat een verademing, alles was te pairen zonder problemen, alles werkt vlot.
Maar dat zijn persoonlijke ervaringen, niet iedereen zal zoveel pech hebben. Maar het is zeker niet zo dat Z2M een garantie is voor succes.
En dat er meer devices in Z2M bekend zijn klopt. Maar het is, voor mij, niet zo zeer van belang dat er een paar obscure in Bhutan geproduceerde devices herkend worden. Als je maar herkend wat ik gewoon in de winkel kan halen
ZHA en Z2M hebben beide hun voor en nadelen. Hoe mooi ZHA integreert in HA blijft het beste en makkelijkste, daar is geen ontkennen aan. Dus voor veel gebruikers prima. Maar gezien de hoeveelheid devices die niet volledig ZCL zijn ben ik erg blij met de complete lijst van supported devices van Z2M. Daarnaast geen fan van device triggers (of je moet zelf klooien met een zha_event) en is het eigenlijk raar dat ZHA geen event entities aanmaakt...
Dat ligt niet zo zeer aan ZHA of Z2M maar aan het device dat de serial interface moet ondersteunen.TheFes schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:42:
[...]
Ik weet niet precies wat je bronnen zijn geweest, maar de P stick is nooit afgeraden geweest voor Z2M voor zover ik weet. De E stick is wel heel lang experimental geweest.
De P stick is ouder en wordt veel breder ondersteund dan de E stick.
Die E stick is pas in gebruik geraakt toen er tijdelijk een schaarste was in de chip van Texas Instruments die in die P stick zit.
Als je bijvoorbeeld HA op een Synology draait moet je een P stick hebben, voor de E stick zijn er geen kernel drivers.
En er zijn zo meer devices die geen of slechte drivers voor een E stick hebben.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
My BAD, het was net andersomTheFes schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:42:
[...]
Ik weet niet precies wat je bronnen zijn geweest, maar de P stick is nooit afgeraden geweest voor Z2M voor zover ik weet. De E stick is wel heel lang experimental geweest.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Dat is mooi! Ik heb ook een Fire tablet maar kan geen lux sensor vinden? Of zit die niet in alle uitvoeringen?HuismAndré schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:50:
[...]
Ik heb een fire tablet die aan de muur hangt (op de plaats waar vroeger de thermostaat hing, gevoed door een 5,5V netadapter via de kabel waar vroeger de thermostaat aan zat) waarvan ik de lichtsensor uit kan lezen (mooi elke minuut ook nog).
Kan zijn dat je in de companion app (home assistant companion app op de fire tablet) nog even moet controleren of de sensor wel is vrijgegeven. Werkt dus niet als je de browser versie gebruikt. Je moet echt even de app installeren.Ruimzicht schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:25:
[...]
Dat is mooi! Ik heb ook een Fire tablet maar kan geen lux sensor vinden? Of zit die niet in alle uitvoeringen?
https://www.amazon.com/Na...-Assistant/dp/B09RP3DM5T/
Bij mijn weten heeft elke tablet zo'n sensor (want anders zou het scherm zich nooit aan kunnen passen aan het omgevingslicht).
[ Voor 17% gewijzigd door HuismAndré op 13-03-2025 16:37 ]
@HuismAndré Aha, dan zal dat het zijn. Ik gebruik Fully Kiosk - niet de companion app.
Toevoeging: dat geldt niet voor HA in een VM, wat de meeste mensen zullen doen denk ik. Dat is gewoon usb-passthrough voor zover ik weet.Ben(V) schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:29:
Als je bijvoorbeeld HA op een Synology draait moet je een P stick hebben, voor de E stick zijn er geen kernel drivers.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik gebruik ook Fully Kiosk. Die komt in 2 smaken (en beiden zijn inbegrepen bij de licentie): Fully Kiosk Browser (die gebruik jij) én Fully Kiosk App (die gebruik ik). Dus wellicht een optie die laatste eens te testen.Ruimzicht schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:51:
@HuismAndré Aha, dan zal dat het zijn. Ik gebruik Fully Kiosk - niet de companion app.
Hmm, werken transitions nog altijd niet in scenes? De laatste keer dat ik daar mee wou spelen ergens vorig jaar functioneerden die ook al niet.D4NG3R schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:15:
Ik kan iig weer verder met m'n scenes, inderdaad gefixed in 3.2.
Als test een tweetal scenes omgezet naar scripts welke wel de gewenste resultaten geven, maar dit is een flink stuk onhandiger/tijdrovender/slecht onderhoudbaar zo.
Als ik er online op zoek kom ik zowel gebruikers tegen welke beweren dat het wel werkt, en gebruikers welke beweren dat het niet werkt.
[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 14-03-2025 08:26 ]
Je merkte dat de conbee vanaf zolder uberhaupt niet wilde verbinden met spullen beneden. Dat soort problemen heb ik ook met ZWave en wifi. Nieuwbouwhuis, dus ik heb overal wifi-access points opgehangen. Een verse ZWave module en een ZWave repeater op de middelste etage loste ook dat probleem op.doltishDuke schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:39:
[...]
Ik zou me over die Conbee II niet zo'n zorgen maken. ZigBee is mesh, dus zolang die Conbee verbinding kan maken met één andere node zit je al goed. Is verder een prima ondersteunde adapter, mits je natuurlijk ZHA of Z2M gebruikt en niet die gare software van Deconz zelf.
De ab's naar de 1e etage verplaatsen hielp prima. Vandaar dat ergens beneden nu een dedicated antenne hangt. Die conbee doet het prima in een appartement of een huis dat wat stralingsvriendelijker is.
Dank voor je advies. Ik ga denk ik toch eens met Zigbee2MQTT spelen en laat daarmee ZHA voor wat het is voor nu.wautah91 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:05:
@Boudewijn ik was zelf gister aan het knoeien met een Ikea Shortcut button. Na het pairen kwamen er ook geen zha_event's binnen. Toen ik de herconfiguratie heb laten lopen kwamen die wel, en kwamen de triggers beschikbaar die @BiG-GuY beschrijft.
Ja ik zou sowieso verwachten dat dat IKEA spul wel goed ondersteund wordt. Bepaald niet obscuur. Sowieso ook nav het youtube-filmpje eens meer in Zigbee2MQTT gedoken... daar straks maar eens mee spelen. Je hebt me het zetje gegeven, betekent wel dat ik hier vast wel weer met vragen terug kom. Dus berg je maarMXMan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:57:
@Boudewijn Een tip, als je HAOS hebt draaien en nog niet veel hangen hebt met Zigbee zou ik aanraden om rechtstreeks met Zigbee2MQTT te beginnen. Heeft veel betere functionaliteit dan ZHA. Gewoon Mosquito Broker installeren en Zigbee2MQTT installeren. Gaat jou veel hoofpijn besparen. Z2M werkt gewoon veel beter dan ZHA en heeft ondersteuning voor veel meer apparaten
Dank voor de config!
Ik ga even met Zigbee2MQTT spelen, desalniettemin bedankt voor de adviezen. Voel me nu beetje schuldig dat ik er nog even niets mee gaa doen. Die remote heeft inderdaad blueprints.BiG-GuY schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:48:
[...]
Je kan de States niet op deze manier in ZHA zien. Als het device volledige ondersteund wordt kan je werken met Device Triggers, als je de pagina van het device opent zie je als het goed is een Logbook, hier zie je als het goed is alle presses voorbij komen.
Ook kan je hier een nieuwe Automation aanmaken en dan kiezen voor de bovenste optie Use Device as Trigger. Onder Trigger zie je dan alle Triggers die geïmplementeerd zijn.
Als hier niks beschikbaar is heb je de ruwe ZHA events nodig die je onder Logbook ziet. Je kan ook algeheel ZHA beluisteren via Developer Tools - Events
Bij listening to kan je dan zha_event doen en start listening.
Wanneer je dan een knop indrukt moet hij logs laten zien met data erin van welke knop je indrukt en afhankelijk van hoe hij geïmplementeerd is kan dat meerdere soorten presses per knop zijn.
De data uit deze logs kan je dan weer gebruiken om op ZHA events triggers te maken in een Automation.
Heb je al gekeken of er Blueprints zijn voor je remotes? Die hebben deze logica normaal al uitgewerkt, zodat het makkelijker is om dit in te stellen.
@Boudewijn Veel plezier ermee. In dit stadium kan je nog alle richtingen uit. Wij zijn er om te helpen 👍🙏
Fijn! Dank je wel!MXMan schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:16:
@Boudewijn Veel plezier ermee. In dit stadium kan je nog alle richtingen uit. Wij zijn er om te helpen 👍🙏
ZHA krijgt vanzelf wel - een keer- een update, dan zou dit allemaal opgelost (kunnen) worden...Septillion schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:56:
ZHA en Z2M hebben beide hun voor en nadelen. Hoe mooi ZHA integreert in HA blijft het beste en makkelijkste, daar is geen ontkennen aan. Dus voor veel gebruikers prima. Maar gezien de hoeveelheid devices die niet volledig ZCL zijn ben ik erg blij met de complete lijst van supported devices van Z2M. Daarnaast geen fan van device triggers (of je moet zelf klooien met een zha_event) en is het eigenlijk raar dat ZHA geen event entities aanmaakt...
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik heb dat een hele tijd gedaan via de Buienradar integratie, en dan met een statistics helper het gemiddelde van de irradiance/instraling pakken. Werkte best goed bij gebrek aan een hardwarematige sensor.D4NG3R schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:15:
[...]
Het wordt tijd dat ZHA uit Home Assistant gehaald wordt en verder gaat als add-on. Anders kun je op het laatst alles wel onderdeel van HA maken.
Nou ja met Zigbee2MQTT werkt het gewoon prima snel. Dank voor de tip om daarmee aan de slag te gaan gents, ik had verwacht dat het een enorme overkill is voor een simpele knop... maar het werkt best prima. Hier een verslagje van wat ik gedaan heb:
Zat even te knoeien met de Zigbee2MQTT config, de SLZB maakt een configje voor je aan en die copy-paste je in de het "serial" veld van die add-on. Dan start de boel niet omdat hij alsnog op zoek gaat naar een USB chipset.
Als je dan goed zoekt en je edit de yaml van Zigbee2MQTT met de hand vind je:
Yup, de add-on verwacht niet dat je serial: in je code zet (logisch als hij het er zelf bij zet) en de SLZB zet het er wel boven. Beetje suf tot je het ziet, dan lach je erom en ga je door met je avond.
Apparatuur laten koppelen. Grappig, vanaf de keukentafel koppelt alles en zie je de verbinding maar zijn er toch wat lastigheden met het 'interview'. De knoppen bij de antenne leggen tijdens het interview helpt, daarna werken ze ook op andere plekken prima.
Daarna in NodeRed de Zigbee2mqtt uitbreiding geinstalleerd.
Daar een mqtt-host in gedefinieerd... maar daar heb je dus authenticatie voor nodig. Tijdje zitten zoeken en in yaml-bestanden vond ik ergens een "addon" gebruiker voor mqtt, met een wachtwoord. Kan het kwijt dat ik die credentials gewoon recycle?
Daarna 2 zigbee inputnodes gedefinieerd en die aan een switch gehangen die handmatig de 5 typen button_presses uit de payload.action vist.
/f/image/JJxW2p2VjlIlrfWUynqjQKuv.png?f=fotoalbum_large)
Wat wil ik doen? Voor minder vaak gebruikte of simpele 'systemen' wil ik mijn oude Tradfri knoppen recyclen. Dure nieuwe knoppen kopen is leuk, maar vind ik zonde voor iets simpels. Een use-case is de koffiemachine, die moet zijn boiler opwarmen voor ik koffie kan/wil drinken.
In dit geval heb ik de 5-knops "puck" gebruikt omdat ik gisteravond te lui was om een schroevendraaier uit de schuur te pakken (om de aan-uit-knoppen te pairen). Die ga ik gebruiken om vanuit bed mijn koffie machine aan te kunnen zetten. De koffiemachine hangt met een Fibaro Z-Wave plug met stroommeting aan een stopcontact. Dat werkt nu allemaal.
Wat ik nu ga doen:
- 2 knoppen van de puck regelen straks de buitenverlichting, en 2 knoppen + toggle de koffiemachine. Deze puck klik ik op de koffiemachine (magneet!)
- Op mijn nachtkastje leg ik een simpele aan-uit-schakelaar voor de koffiemachine.
Zat even te knoeien met de Zigbee2MQTT config, de SLZB maakt een configje voor je aan en die copy-paste je in de het "serial" veld van die add-on. Dan start de boel niet omdat hij alsnog op zoek gaat naar een USB chipset.
Als je dan goed zoekt en je edit de yaml van Zigbee2MQTT met de hand vind je:
YAML:
1
2
3
4
5
6
| serial: serial: port: tcp://een ip adres:6638 baudrate: "115200" adapter: ezsp disable_led: false |
Yup, de add-on verwacht niet dat je serial: in je code zet (logisch als hij het er zelf bij zet) en de SLZB zet het er wel boven. Beetje suf tot je het ziet, dan lach je erom en ga je door met je avond.
Apparatuur laten koppelen. Grappig, vanaf de keukentafel koppelt alles en zie je de verbinding maar zijn er toch wat lastigheden met het 'interview'. De knoppen bij de antenne leggen tijdens het interview helpt, daarna werken ze ook op andere plekken prima.
Daarna in NodeRed de Zigbee2mqtt uitbreiding geinstalleerd.
Daar een mqtt-host in gedefinieerd... maar daar heb je dus authenticatie voor nodig. Tijdje zitten zoeken en in yaml-bestanden vond ik ergens een "addon" gebruiker voor mqtt, met een wachtwoord. Kan het kwijt dat ik die credentials gewoon recycle?
Daarna 2 zigbee inputnodes gedefinieerd en die aan een switch gehangen die handmatig de 5 typen button_presses uit de payload.action vist.
/f/image/JJxW2p2VjlIlrfWUynqjQKuv.png?f=fotoalbum_large)
Wat wil ik doen? Voor minder vaak gebruikte of simpele 'systemen' wil ik mijn oude Tradfri knoppen recyclen. Dure nieuwe knoppen kopen is leuk, maar vind ik zonde voor iets simpels. Een use-case is de koffiemachine, die moet zijn boiler opwarmen voor ik koffie kan/wil drinken.
In dit geval heb ik de 5-knops "puck" gebruikt omdat ik gisteravond te lui was om een schroevendraaier uit de schuur te pakken (om de aan-uit-knoppen te pairen). Die ga ik gebruiken om vanuit bed mijn koffie machine aan te kunnen zetten. De koffiemachine hangt met een Fibaro Z-Wave plug met stroommeting aan een stopcontact. Dat werkt nu allemaal.
Wat ik nu ga doen:
- 2 knoppen van de puck regelen straks de buitenverlichting, en 2 knoppen + toggle de koffiemachine. Deze puck klik ik op de koffiemachine (magneet!)
- Op mijn nachtkastje leg ik een simpele aan-uit-schakelaar voor de koffiemachine.
Het is een tijdje geleden dat ik hier mee heb zitten stoeien, maar voor wat ik toen begrepen had is elke user/pw in System>people een geldige login voor Mqtt. Die 'Addon' user is puur een gereserveerd/beschermd account voor makkelijke interne setup van addons.Boudewijn schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:53:Tijdje zitten zoeken en in yaml-bestanden vond ik ergens een "addon" gebruiker voor mqtt, met een wachtwoord. Kan het kwijt dat ik die credentials gewoon recycle?
Voor security is het dus beter om gewoon een dedicated mqtt account aan te maken en die te gebruiken.
[ Voor 8% gewijzigd door Ischium op 14-03-2025 12:14 ]
@Boudewijn Veel IKEA spul werkt heel goed in het algemeen. Ik gebruik volgende devices:
/f/image/wN6Hy37ZSaFRRy2XRNR6zWkc.png?f=fotoalbum_large)
Goed om te horen dat je het systeem aan de praat hebt ingekregen, inclusief Node-Red, dat is iets waar ik zelf nog niet mee heb geëxperimenteerd.
Geen idee tbh over die credentials, maar als het werkt, des te beter.
/f/image/wN6Hy37ZSaFRRy2XRNR6zWkc.png?f=fotoalbum_large)
Goed om te horen dat je het systeem aan de praat hebt ingekregen, inclusief Node-Red, dat is iets waar ik zelf nog niet mee heb geëxperimenteerd.
[ Voor 23% gewijzigd door MXMan op 14-03-2025 12:27 ]
Ja daarom was ik ook zo verbaasd dat het met ZHA zo lastig werkteMXMan schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:26:
@Boudewijn Veel IKEA spul werkt heel goed in het algemeen. Ik gebruik volgende devices:
[Afbeelding]
Node red was vrij makkelijk aan de gang te krijgen, ik had al wat ervaring met Node red (zowel 5 jaar geleden toen ik er voor het laatst naar keek) als laatste weken met andere spulletjes. Totaal niet lastig, enige waar ik bang voor ben is dat ik relatief veel code/logica ga copy-pasten. Als informaticus vind ik dat niet zo fraai.
Eens kijken of ik dat beter kan krijgen.
Net even getest met het aanmaken van een HassioUser om in NodeRed met Zigbee2MQTT te laten praten, dat werkt niet. Voor mijn gevoel is dat ook raar omdat ik met de MQTT-server wil praten en niet per se met Hassio (ik heb de user wel login-rechten gegegeven maar geen admin rechten).
Het gaat om dit schermpje. gezien hij specifiek om een MQTT poort en host vraagt, denk ik dat het een MQTT-user is
:strip_exif()/f/image/3Zt8F0XxCKArEwu3mVx60S9V.png?f=user_large)
nu even goed nadenken waar ik ook al weer die addon user vond, ergens in een yaml file. nu werkt NodeRed niet meer met Zigbee2MQTT
Heb het gevonden , het alarm meldde de verkeerde statusSeptillion schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:42:
mrbert
@Boudewijn Navigeer eens naar de Mosquito Broker Addon & in de configuration tab staan er normaal gezien credentials. Kan jij deze eens proberen? Eventueel eens kijken wat er gebeurt als jij op jouw scherm die twee velden leeg laat?
Sensoren heb ik wel, er ligt er sowieso eentje in de vensterbank naar buiten te turen voor de buitenlamp en bewegingssensoren in de hal/overloop, maar een binnen sensor vind ik wat lastiger om een goede plek te geven.doltishDuke schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:38:
[...]
Ik heb dat een hele tijd gedaan via de Buienradar integratie, en dan met een statistics helper het gemiddelde van de irradiance/instraling pakken. Werkte best goed bij gebrek aan een hardwarematige sensor.
Wil je het beestje een beetje verborgen houden, dan krijgt die alleen nog maar indirect licht. Sowieso heb ik een hoekwoning op het zuidwesten, dus de hele dag door lichtinval maar wel vanuit 2 flink andere hoeken. Wat een 'centrale' opname om te bepalen hoe licht het in de woonkamer nog lastiger maakt.
Veel plekken inmiddels wel geprobeerd, paar voorbeelden/problemen:
- Platfond tussen de spotjes:
Topplek qua verstoppen, maar het verschil tussen verblindend veel licht en veel te weinig licht is aldus de sensor minder dan 10 lux. (over een dag heen 0 tot 13...) Een onbruikbaar klein bereik om meerdere scenes op aan te sturen.
- Midden op de salontafel:
Ligt finaal in de weg, wel een relatief goede plek qua lichtopvangst.
- Verstopt op de hoeklamp:
Top met licht vanaf het zuiden, zinloos bij licht vanaf het westen.
Momenteel ligt het ding een beetje verscholen op de leuning van de bank, geeft vooralsnog genoeg bereik zowel bij zonlicht vanaf het zuiden als westen.
[ Voor 41% gewijzigd door D4NG3R op 14-03-2025 14:32 ]
Beetje het ZWave idee dus. ZWave JS als bibliotheek en vervolgens een server / API implementatie die door meerdere projecten gebruikt kan worden terwijl HA "native" met die server babbelt. Waardoor HA strakke integratie met ZWave heeft (je kunt volledige apparaat configuratie in HA doen, net zoals apparaten toevoegen, incl toevoegen op basis van QR code etc). Terwijl je wel de keuze hebt tussen puur ZWave JS server, of ZWave JS UI. En intussen er ook niet meer zo'n strakke afhankelijkheid is tussen de HA versie en ZWave JS server versie. Soms is er nog een breaking change met dat de minimale versie van ZWave JS server omhoog gaat, maar dat is dan ook een versie die al een aantal maanden uit is. Toen deze bal net begon te rollen kwam het wel vaker voor dat bij een HA update ZWave JS server / UI ook geupdate moest worden naar de nieuwste versie die net uit was. Wat relatief begrijpelijk is gezien het allemaal relatief nieuw was en dus semi "move fast and break things.HuismAndré schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:43:
Het wordt tijd dat ZHA uit Home Assistant gehaald wordt en verder gaat als add-on. Anders kun je op het laatst alles wel onderdeel van HA maken.
En volgens mij is het bij ZWave JS ook zo dat er aan gewerkt wordt door Nabu Casa personeel. En dan dus niet (alleen) de HA integratie, maar ook echt het ZWave JS project.
Zoiets zou dus net zo goed voor Zigbee / ZHA kunnen gelden. Wat er wel gedeeltelijk is met Z2M maar die integratie verloopt toch heel anders (voor HA is het "just another" MQTT integratie met auto discovery). En waar ook wel eens zaken stuk gaan in het HA specifieke deel (de Z2M release van deze maand bv. Waardoor kleuren lampen helemaal niet meer bediend konden worden in HA).
En hetzelfde zie je natuurlijk ook bij ESPHome. Waarbij er een custom integratie gebruikt wordt die een veel betere ervaring geeft dan Z2M via generieke MQTT doet.
Die laatste zin moest ik even een paar keer lezen. Ik vroeg me af welke custom integratie er voor ESPHome is (als in een niet core integratie die je via HACS kunt installeren). Maar je bedoelde denk ik meer een ESPHome specifieke integratie in tegenstelling tot de meer generieke MQTT integratie.RobertMe schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:18:
[...]
En hetzelfde zie je natuurlijk ook bij ESPHome. Waarbij er een custom integratie gebruikt wordt die een veel betere ervaring geeft dan Z2M via generieke MQTT doet.
Wellicht een/de oplossing voor Boudewijn, omdat wat ik eerder poste dus niet werkte. Maar als je wat er onder het tekst veld staat leest, "You don't need to do this because you can use Home Assistant users too, without any configuration.", zou wat ik zei dus wel moeten werken.MXMan schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:07:
@Boudewijn Navigeer eens naar de Mosquito Broker Addon & in de configuration tab staan er normaal gezien credentials. Kan jij deze eens proberen? Eventueel eens kijken wat er gebeurt als jij op jouw scherm die twee velden leeg laat?
[Afbeelding]
Dat inderdaad.TheFes schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:22:
[...]
Die laatste zin moest ik even een paar keer lezen. Ik vroeg me af welke custom integratie er voor ESPHome is (als in een niet core integratie die je via HACS kunt installeren). Maar je bedoelde denk ik meer een ESPHome specifieke integratie in tegenstelling tot de meer generieke MQTT integratie.
ESPHome, maar ook ZWave (JS UI in ieder geval) kunnen ook via MQTT integreren, maar doen dat (standaard) niet. Wat voordelen geeft zowel "low level" (API niveau) als hoe het in de UI zit/de user experience (pairen/joinen en dat soort zaken die anders lopen en in HA geïntegreerd zitten vs een losse UI nodig of zelf via een "hack" (knop die een MQTT bericht stuurt dat je zelf moet bouwen)). Als je vervolgens Z2M gebruikt is die strakke integratie er niet. En ZHA heeft weer zijn eigen nukken. ZHA als losse software incl. een strakke integratie, of een samenwerking met Z2M om tot het niveau van ZWave JS te komen (custom API waar meerdere domotica systemen mee kunnen integreren, incl ondersteuning voor toevoegen apparaten, configureren groepen, bindings, scenes) zou daar wel mooi in zijn. Zaken die ZHA dus wel kan. Maar dan ben je afhankelijk van de HA versie, als je HA herstart is Zigbee netwerk even offline, ZHA wilt IIRC niet altijd werken met apparaten die zich niet aan de standaard houden (om "politieke" redenen) terwijl Z2M als het technisch kan/lukt die ondersteuning wel toevoegt, ....
Oftewel: ik ben gewoon prima tevreden over Z2M en het werkt ook prima met HA. Maar je kunt niet zonder de Z2M UI. Soms heb je die gewoon nodig voor het pairen, opzetten van bindings, configureren groepen, .... Terwijl ik ook ZWave JS UI draai. En daarvan heb ik de UI nooit nodig. Apparaat toevoegen kan gewoon met de standaard "flow". "Add integration" => "Add ZWave device". Dat kan niet met Z2M. En bij ZWave kan ik ook een device openen, vervolgens klikken op "Configure" en elke mogelijke parameter aanpassen (always on, start after power failure, ... zijn opties die ik zo snel zie bij een Fibaro plug). Het zou mooi zijn als dat ook met Z2M kon.
En sure, dat geldt effectief voor elke integratie. Maar velen zullen links- of rechtsom Zigbee gebruiken. Waarbij er effectief 2 opties zijn: ZHA of Z2M. En die verdeling zal redelijk 50/50 zijn of wellicht zelfs iets meer naar Z2M liggen. En ja, je hebt ook nog Deconz. En je kunt merk specifieke hubs hebben zoals Hue, of Ikea Tradfri, .... Maar vooral die merk specifieke is het niet heel gek dat niet alle functionaliteiten beschikbaar zijn en je soms op merk specifieke apps terug moet vallen om bepaalde zaken te regelen.
Is de Bluetooth module van de RPI4 bruikbaar voor HA? De module wordt bij mij wel gevonden, maar als ik hem laat zoeken naar twee Bluetooth sensoren dan krijg ik ze niet te zien.
Het pleister gebeuren is helaas niet gelukt, ook niet met volume level: 0,5 en/of 1.Septillion schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:29:
Mijnm testje:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 action: chime_tts.say target: entity_id: media_player.bedroom data: message: Dit is een test! announce: true tts_platform: tts.google_translate_nl_nl language: nl volume_level: 0.3 chime_path: bells
Ik ga rustig verder prutsen en iedereen bedankt voorde hulp
Ik weet niet zeker of deze vraag hier thuishoort, maar ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Doel: Berekenen van terugverdientijd / rendement van zonnepanelen, op basis van teruglevering én direct verbruik.
In 2023 heb ik zonnepanelen laten installeren. Met het oog op de afbouw van de salderingsregeling vanaf 2027, wil ik graag via een dashboard of widget inzicht krijgen in hoe snel ik mijn investering terugverdien. Hiervoor wil ik gebruikmaken van exportgegevens vanuit mijn HomeWizard, gecombineerd met productiegegevens uit SolarEdge om ook het directe eigen verbruik mee te nemen.
Een uitdaging is dat ik in 2023 begonnen ben met variabele energiecontracten (verschillende tarieven per periode), maar sinds augustus 2024 ben ik overgestapt naar dynamische prijzen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit haalbaar, en hebben jullie tips?
Doel: Berekenen van terugverdientijd / rendement van zonnepanelen, op basis van teruglevering én direct verbruik.
In 2023 heb ik zonnepanelen laten installeren. Met het oog op de afbouw van de salderingsregeling vanaf 2027, wil ik graag via een dashboard of widget inzicht krijgen in hoe snel ik mijn investering terugverdien. Hiervoor wil ik gebruikmaken van exportgegevens vanuit mijn HomeWizard, gecombineerd met productiegegevens uit SolarEdge om ook het directe eigen verbruik mee te nemen.
Een uitdaging is dat ik in 2023 begonnen ben met variabele energiecontracten (verschillende tarieven per periode), maar sinds augustus 2024 ben ik overgestapt naar dynamische prijzen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit haalbaar, en hebben jullie tips?
kan iemand me helpen met Music assistant ?
Ik probeer via de developer van spotify een redirect URI in te stellen, maar dat lukt me niet.
in deze link staat onderaan
Add https://<your-HA-address>/auth/external/callback and https://my.home-assistant.io/redirect/oauth to “Redirect URIs”. Your HA address can be something like myownhass.duckdns.org, or homeassistant.local:8123. Save and close
maar dat lijkt niet te werken voor me
ik had https://jannekemieke.be/auth/external/callback en https://my.home-assistant.io/redirect/oauth toegevoegd, maar ik krijg steeds invalid uri
bij homeassistant.local:8123 kom ik op mijn eigen HA config, maar het is een config op een andere locatie...
Ik probeer via de developer van spotify een redirect URI in te stellen, maar dat lukt me niet.
in deze link staat onderaan
Add https://<your-HA-address>/auth/external/callback and https://my.home-assistant.io/redirect/oauth to “Redirect URIs”. Your HA address can be something like myownhass.duckdns.org, or homeassistant.local:8123. Save and close
maar dat lijkt niet te werken voor me
ik had https://jannekemieke.be/auth/external/callback en https://my.home-assistant.io/redirect/oauth toegevoegd, maar ik krijg steeds invalid uri
bij homeassistant.local:8123 kom ik op mijn eigen HA config, maar het is een config op een andere locatie...
[ Voor 7% gewijzigd door Faece op 15-03-2025 06:48 ]
Weet niet of het uitmaakt maar je gebruikt wel een punt neem ik aan ipv een comma? 0.5 dus en niet 0,5 ?Gondelier schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:51:
[...]
Het pleister gebeuren is helaas niet gelukt, ook niet met volume level: 0,5 en/of 1.
Ik ga rustig verder prutsen en iedereen bedankt voorde hulp
@Boudewijn Waarom wil je NR los met MQTT laten praten en niet gewoon via HA? Want als je de MQTT integratie hebt draaien dan zijn alle Z2M entiteiten en events gewoon al beschikbaar in NR. Klinkt dus alsof je beetje moeilijk aan het doen bent om om HA heen te werken...
[ Voor 55% gewijzigd door Septillion op 15-03-2025 16:33 ]
Zelf gebruik ik dus maar een enkele lichtsensor voor het hele huis. Deze kijkt naar buiten en kan geen direct zonlicht zien. Enige waar het dan inderdaad niet mee werkt is als de gordijnen dicht zijn. Maar dat vind ik zelf geen probleem.D4NG3R schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:15:
[...]
@Faece In de Spotify for developers gebruik je https://music-assistant.io/callback als callback URL (niet vergeten Add te klikken). Na aanmaken van de app naar Settings om het Client ID te kopiëren. Die geef je op in Music Assistant en klaar.
Septillion schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:09:
@Faece In de Spotify for developers gebruik je https://music-assistant.io/callback als callback URL (niet vergeten Add te klikken). Na aanmaken van de app naar Settings om het Client ID te kopiëren. Die geef je op in Music Assistant en klaar.
:strip_exif()/f/image/HElcpgnUQTBxdjPgZedbcbjT.jpg?f=fotoalbum_large)
ik kom op dit scherm uit. wat wellicht ok is . dan laadt hij http://192.168.129.24:8097 . maar ik zit op een ander netwerk, dus wellicht is dat de reden dat ik een time out krijg. ik probeer morgen eens terplekke...
Kan ik trouwens die music assistant als een card gebruiken ?Septillion schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:09:
Ik heb links een menustructuur, en zou dan graag rechts die MA draaien ...
edit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| type: custom:layout-card layout_type: custom:vertical-layout cards: - type: iframe url: https://192.168.129.24:8095 aspect_ratio: 55% layout: width: 1320 |
Ik probeerde dit, maar dan krijg ik "Kan iframes verwijzend naar websites over http: niet laden als HA verbinding maakt over https:
En ik weet niet hoe ik dit moet oplossen...
[ Voor 36% gewijzigd door Faece op 15-03-2025 12:45 ]
Weer een update, soms werkt het wel, soms niet. Zeer frustrerend.RedRayMann schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:17:
[...]
Vandaag er niet mee kunnen spelen maar wel zitten denken.
Namelijk, wanneer gaat de lader uit?
Als mijn telefoon en vriendin's telefoon >90% ?
Nee, want het kan zijn dat mijn telefoon nog 60+% heeft, dan doe ik hem nooit aan de lader. Dan gaat ie nooit uit...
Misschien is het een wens wat niet haalbaar is, maar ga er nog even over na denken, want kan natuurlijk ook iets met de laad-sensor doen.
Ik zie dat je een verkeerd gekoppeld device handmatig kan laten koppelen als een correct device.
Mensen hier ervaring mee?
Ik switch tijdelijk over naar het Zigbee2MQTT topic en zal tzt mijn oplossing hier delen.
Probleem is;
- Ledstrips worden wel door HA herkend maar als een ander apparaat toegevoegd.
- De lampen reageren niet altijd, zeker niet in automations en scenes. Wel bij direct aansturing. Maar daarvoor heb ik HA niet ;-)
@GeeMoneyGeeMoney schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:07:
[...]
Weet niet of het uitmaakt maar je gebruikt wel een punt neem ik aan ipv een comma? 0.5 dus en niet 0,5 ?
Dat is goed gezien,
Ik had drie verschillende automatiseringen gemaakt op verschillende tijden en idd 0,5
Deze heb ik verandert, maar ik had ook een automatisering met volume_level: 1 en deze werkte ook niet.
Ik heb dus wel de 0,5 verandert in 0.5 en laat hem nog even draaien.
Bedankt voor het meedenken.
Hij verwacht dan, denk ik, “1.0” ipv “1” ook. Maar dat weet ik ook niet zeker. In ieder geval het proberen nog waard lijkt meGondelier schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:08:
[...]
@GeeMoney
Dat is goed gezien,
Ik had drie verschillende automatiseringen gemaakt op verschillende tijden en idd 0,5
Deze heb ik verandert, maar ik had ook een automatisering met volume_level: 1 en deze werkte ook niet.
@Faece Vanaf waar kom je daar?
En de grote note in de documentatie zegt ook:
.You can only configure the Spotify provider from a device which is on the same subnet as the MA server
1 is prima, voor alle waardes waar een floating point number verwacht wordt, mag je ook een integer gebruikenGondelier schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:08:
[...]
@GeeMoney
Dat is goed gezien,
Ik heb anders in het verleden weleens foutmeldingen gehad die weg gingen als ik er 1.0 van maakte. Maar dat is al weer even geleden dus de details weet ik niet meer.TheFes schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:53:
[...]
1 is prima, voor alle waardes waar een floating point number verwacht wordt, mag je ook een integer gebruiken
Ik zit thuis ingelogd op de ja server die op een andere locatie staat....Septillion schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:43:
@Faece Vanaf waar kom je daar?
[...]
.
Ik heb bij Spotify de app koppeling / token voor HA verwijderd (omdat er verdachte activiteit op mijn account was). Echter kan HA nu natuurlijk niet meer met Spotify babbelen. Is er een manier om dit weer aan de praat te krijgen? Zonder de integratie te verwijderen + opnieuw toevoegen (aangezien dat uiteraard risico op nieuwe entity ids geeft).
Voor de volledigheid: dit is de error die wordt weergegeven als ik bij Integraties op de Spotify integratie klik: "Failed setup, will retry: 400, message='Bad Request', url='https://accounts.spotify.com/api/token'".
Edit:
Kijkende naar de logs view:
"Token request for spotify failed (invalid_grant): Refresh token revoked
Token request for spotify failed (unknown): unknown error"
En dat uhm, ~3200x sinds woensdagochtend
. Er vanuit gaande dat de "Refresh token revoked" van Spotify komt denk ik toch dat HA dat wel zou mogen snappen en niet een "unknown error" zou moeten / hoeven geven. En dat ook mag herkennen als "Hier heb je een knop om opnieuw in te loggen".
Voor de volledigheid: dit is de error die wordt weergegeven als ik bij Integraties op de Spotify integratie klik: "Failed setup, will retry: 400, message='Bad Request', url='https://accounts.spotify.com/api/token'".
Edit:
En dat uhm, ~3200x sinds woensdagochtend
[ Voor 28% gewijzigd door RobertMe op 15-03-2025 14:54 ]
In principe ondersteunt HA niet om je applicatie credentials te vervangen. Daar moet je hem inderdaad opnieuw voor instellen. (Of in je .storage wroeten, maar ik kan die niet garanderen dat dat werkt).RobertMe schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:49:
Ik heb bij Spotify de app koppeling / token voor HA verwijderd (omdat er verdachte activiteit op mijn account was). Echter kan HA nu natuurlijk niet meer met Spotify babbelen. Is er een manier om dit weer aan de praat te krijgen? Zonder de integratie te verwijderen + opnieuw toevoegen (aangezien dat uiteraard risico op nieuwe entity ids geeft).
Edit:
En dat uhm, ~3200x sinds woensdagochtend. Er vanuit gaande dat de "Refresh token revoked" van Spotify komt denk ik toch dat HA dat wel zou mogen snappen en niet een "unknown error" zou moeten / hoeven geven. En dat ook mag herkennen als "Hier heb je een knop om opnieuw in te loggen".
De media player entity voor spotify is uniek, dus _in theorie_ zou die dezelfde entity_id moeten aannemen na opnieuw instellen.
Ik durf ook niet zeker te zeggen dat dit goed te herkennen is, want je wilt met zoiets zo min mogelijk false positives hebben.
«Nooit geschoten is altijd mis»
Het gaat dus niet om de app credentials. De app staat nog steeds in mijn developer account. Het gaat om de (combinatie van) de access token / refesh token die niet meer geldig zijn. Nu is dat bij de access token uiteraard "voorspelbaar", en kan een nieuwe worden opgevraagd met de refresh token. Alleen faalt nu dus ook de token request met de refresh_token grant. Waarbij de Spotify API zelfs lijkt te retourneren "Refresh token revoked" (afgaande op HA log). Dat lijkt mij dus prima te detecteren. En in HA bij de integratie een knop "Opnieuw inloggen" die weer de auth_code flow aftrapt zou dan IMO ook mooi zijn.Joostlek schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:06:
[...]
In principe ondersteunt HA niet om je applicatie credentials te vervangen. Daar moet je hem inderdaad opnieuw voor instellen. (Of in je .storage wroeten, maar ik kan die niet garanderen dat dat werkt).
Zie hierbovenIk durf ook niet zeker te zeggen dat dit goed te herkennen is, want je wilt met zoiets zo min mogelijk false positives hebben.
En mogelijk kan een "Opnieuw inloggen" actie altijd als de refresh_token grant mislukt? En bij het aftrappen van de auth_code flow zal Spotify de flow afbreken / een redirect teruggeven. Waarop HA gok ik sowieso al op een generieke manier "reageert"? Of in ieder geval is dat uiteraard al een bestaand scenario. De gebruiker kan altijd al bv client_id of client_secret verkeerd overnemen en HA moet daar al mee overweg kunnen als de eerste keer (/elke keer) de integratie wordt toegevoegd.
En volgens mij is het ook defacto standaard dat als een token request met de refresh_token grant mislukt (op daadwerkelijk met een 4xx status code, dus de HTTP request levert een antwoord op en geen 5xx error) om de gebruiker dan uit te loggen / opnieuw inloggen te "vereisen" (daarentegen blijft HA nu periodiek deze request die mislukt op basis van "inhoud" (4xx status code) herhalen. Terwijl (exact) dezelfde request nooit meer zal gaan werken (zoals een 5xx status code een fout aan de server kant is en exact dezelfde request later wel kan gaan werken)).
Ik wilde een EcoDim-Zigbee 3.0 in Home Assistant een groep (ZHA groepsbinding) plaatsen met een aantal Tradfri spots. Echter de dimmer blijkt niet in een groep te kunnen sturen als "master". Heeft iemand hier oplossingen voor?
Schopje naar het grote topic
Schopje naar het grote topic
[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 15-03-2025 17:25 ]
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
/f/image/wtmjr6vZj1CW23V1aYebBlzL.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/QPjvYTGYrKI5YKxAg2wjqTeu.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/shJUWZ1vRGvkZy6sy472HJzf.png?f=fotoalbum_tile)