Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 293 ... 350 Laatste
Acties:

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:10

Church of Noise

Drive it like you stole it

D4NG3R schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:27:
Over backups gesproken, stel even het ergste gebeurt en ik mag vanaf 0 gaan herstellen.

Is dat veel werk nadat je in de setup voor recovery hebt gekozen, of mag je daarna (alsnog) weer een hoop zaken met het handje recht gaan trekken? :)
Is niet meer dan dat nee, zelf al een paar keer gedaan.

BTW, hier ook plots na jaren zondag opgestaan zonder werkende home assistant zonder duidelijk aanwijsbare reden (back-up loopt enkel op ma wo en vr bvb). Reboot en alles werkt terug, maar vind het wel onaangenaam niet te weten wat er aan de hand was/is...

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:07
ik heb opendtu draaien via ha mqtt gekoppeld
maar ik vroeg me af hoe kan je de P1 date ( slimme meter ) van HA delen via mqtt aan opendtu?
iemand die hier daar al ervaring mee heeft?

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-11 10:05
D4NG3R schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:27:
Over backups gesproken, stel even het ergste gebeurt en ik mag vanaf 0 gaan herstellen.

Is dat veel werk nadat je in de setup voor recovery hebt gekozen, of mag je daarna (alsnog) weer een hoop zaken met het handje recht gaan trekken? :)
Ik heb ooit eens een keer HomeAssistant wel terug weten te krijgen vanaf een backup, maar het zigbee2mqtt netwerk niet. Dat is me toch een partij gekut om dat goed te krijgen, had destijds bijna net zo goed alles opnieuw kunnen maken. Overigens zit ik nu dus ook weer met een zooi Philips Hue lampen die pertinent weigeren om in pairing mode te gaan. :|

Wat sowieso op zich wel lekker is, met een schone lei beginnen. Ik heb ooit een keer tijdens een verhuizing de kans gehad om HA in te richten in het nieuwe huis terwijl ik er nog niet woonde. Dat werkte erg lekker.

Heb nu alweer dat ik even wat zaken smerig aan elkaar gehackt heb om het huis bruikbaar te houden. Uiteindelijk wordt het dan weer een grote warboel. Maar goed, dat was de inmiddels ter ziele gegane installatie ook al.

[ Voor 5% gewijzigd door doltishDuke op 05-03-2025 15:06 ]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:36
edit ; laat maar. Ik had aanmelden uitstaan in Z2m. Jeezzzz

Ok. Iets heel stoms

Is er hier eiman die een Aduro Smart Eria dimmable smart plug heeft?

Ik heb er 1 al tijden, maar hij is de verbinding met zigbee verloren. Ik wil hem pairen, lukt niet. Dus resetten. Nog niks.
Ik koop een nieuwe, nu net binnen en die wordt ook niet gevonden door Z2H in HA. Iemand een idee?

Gaat om de 81855

[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 05-03-2025 16:40 ]

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:10

Church of Noise

Drive it like you stole it

maartend schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:14:
edit ; laat maar. Ik had aanmelden uitstaan in Z2m. Jeezzzz

Ok. Iets heel stoms

Is er hier eiman die een Aduro Smart Eria dimmable smart plug heeft?

Ik heb er 1 al tijden, maar hij is de verbinding met zigbee verloren. Ik wil hem pairen, lukt niet. Dus resetten. Nog niks.
Ik koop een nieuwe, nu net binnen en die wordt ook niet gevonden door Z2H in HA. Iemand een idee?

Gaat om de 81855
Begrijp ik het goed dat deze plugs dienen om 'domme' lampen te dimmen (ipv dmv een dimmer in de knop of elektriciteitskast)? Indien ja, weer iets bijgeleerd (en ik ga het dus proberen :) )

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:36
Church of Noise schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:42:
[...]

Begrijp ik het goed dat deze plugs dienen om 'domme' lampen te dimmen (ipv dmv een dimmer in de knop of elektriciteitskast)? Indien ja, weer iets bijgeleerd (en ik ga het dus proberen :) )
Ja. Je kunt hiermee idd domme dimbare lampen mee aansturen.Werkt via zigbee (mits je joinen aanzet, maar ok).

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:01
Mochten er nog meer mensen zijn die zich afvragen waarom de temperatuur van hun weerintegratie niet meer klopt, KNMI heeft een storing. Bij mij is de KNMI integratie en buienradar integratie actuele temperatuur sinds vanochtend al niet meer geupdate.

https://www.knmi.nl/over-...geen-metingen-beschikbaar

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:55
Hier heb ik de laatste paar maanden regelmatig last van dat het energie Dashboard zomaar verkeerde statistieken laat zien na middernacht.
Voor middernacht is alles goed. Na middernacht extreme waardes.
Voorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUzJALSmdgGIBLbZxQHGX8kRL_E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7CmFvmUbt9NAXHgeIx5SY2F.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNRNBKTm4aGBB2-Cn4PsoF9qTMs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zdkXQbbeQCOECiQKTexJ9lbB.jpg?f=user_large

Deleten van de gegevens heb ik nog geen makkelijke manier gevonden. Per 5 min is er een data entry in statistics. Dat voor zo’n 8 uur is veel handmatig aanpassen.
Enige andere ideeën?

• RobertMe
  • Nu online
The Fatal schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:55:
Deleten van de gegevens heb ik nog geen makkelijke manier gevonden. Per 5 min is er een data entry in statistics. Dat voor zo’n 8 uur is veel handmatig aanpassen.
Enige andere ideeën?
Langer wachten (X dagen) dan zijn de statistieken per uur i.p.v. 5 minuten :+

Maar ik neem aan dat je voornamelijk op zoek bent naar een oplossing voor de verkeerde statistieken. Maar daarvoor zul je moeten controleren hoe de bron sensor werkt en of die correct is. Loopt die altijd op, of dus 's avonds tot 's morgens vlak? Dat zou het geval moeten zijn. Als de bron sensor iets anders doet zit uiteraard daar al het probleem en "werken" de statistieken. Waarbij het weer van belang is om te weten waar de data vandaan komt (welke integratie etc).

• The Fatal
Heb eventjes gekeken.
Sensor laat vlakke lijn zien
Ook nog van andere sensor het zelfde gevonden vrij recent. Vreemde is. Dit heeft paar jaar goed gedraaid en sinds ongeveer nov2024 gebeurt dit op random dagen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVlH0slXZCUOYkkJisWyUNaYpcQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nOaetXdbd9OBiImVfbcfKgHv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPQbJ8G8MLZI4ajK0aGAh-NXYh8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J9XJ4RuDAZg7jTwlJ07VgOMc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0S5PsueeV6VhOCsNp1snk7ok-PE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B8kpgWIzACzueKfMmdjFnT5P.png?f=fotoalbum_large

• RobertMe
  • Nu online
Nee, de sensor is niet vlak, deze reset naar 0 ;)

Heb je geen "total" sensor? Want nu heb je een "dag" sensor die dus reset. Dat kan wel, maar is niet echt ideaal. Of het vervolgens tot het issue leid dat jij hebt weet ik echter niet.,

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:53

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Maxwp schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:57:
ik heb opendtu draaien via ha mqtt gekoppeld
maar ik vroeg me af hoe kan je de P1 date ( slimme meter ) van HA delen via mqtt aan opendtu?
iemand die hier daar al ervaring mee heeft?
Je zou gewoon een automation kunnen schrijven die bij elke wijziging van de P1 sensor deze publiceert via MQTT.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Slonzo schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:21:
[...]

Ik heb deze 'buiten-de-doos' oplossing in elkaar gepuzzeld:

- Een Statistics helper met 'change' characteristic op de `total_returned_energy` sensor
- Een Utility Meter helper die de delta waardes binnen krijgt, met 2 tariffs: 'NettoExported' en 'Ignored'
- Een automation die de tariff op de Utility Meter op 'Ignored' zet indien `active_power` > 0, en op 'NettoExported' indien `active_power` < 0

Als ik dan de `..._nettoexported` sensor van de Utility Meter gebruik voor mijn energy dashboard, zou het moeten werken :) Ik durf het aan om de `active_power` sensor te gebruiken om te switchen, omdat alle waardes toch uit dezelfde integration gelezen worden, met hetzelfde update 'interval'. Moest dat niet het geval zijn, werd het weer moeilijker...

Morgen eens aankijken of het werkt zoals ik verwacht :) Ik vind deze oplossing netter/accurater dan het integreren van de power sensoren en daar dan weer een hoop extra helpers tegen te gooien. En nu ik er over nadenk: die Statistics helper met delta waardes is eigenlijk ook overbodig, die kwam nog uit het daaraan vooraf gaande gedachtenstraatje :+
Je zou toch ook gewoon twee template sensor kunnen maken:
real import = import - export als >0, anders 0
real export = export - import als >0, anders 0

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Timo002 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:22:
[...]

Aah ja, ik heb hem gevonden.
code:
1
2
entity: climate.airco_dakkapel
attribute: temperature

Ik wil op basis van de ingestelde temperatuur een automatisering maken. Dit om sauna modus tegen te gaan. Zoals het nu lijkt kan ik de airco alleen uitzetten, maar niet de temperature aanpassen.
Als het goed is heb je ook een climate.set_temperature action.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
badkuip schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:05:
[...]

[...]

Ik haak hier in op een discussie die in februari gevoerd is omdat er iets besproken is wat ik in HA wil maken.

Ik wil namelijk een slider waarmee ik de helderheid van een lichtgroep aan kan passen.
Momenteel heb ik een mushroom-slider-card. Wanneer ik daarmee de helderheid aanpas, gaan alle lampen van die lichtgroep op hetzelfde niveau branden. Eigenlijk wil ik dat de lampen relatief gezien feller of minder fel gaan branden, in plaats van dat ze allemaal op hetzelfde niveau gaan branden van de slider.

Hoe doe ik dat? Ik lees verschillende oplossingen met automations en scripts. Ik zoek de makkelijkste oplossing, met de volgende uitgangspunten:
- Lampen aangestuurd in Z2M
- in Z2M 1 lichtgroep aangemaakt, die in HA als 1 entiteit te gebruiken is.
- Voorgedefinieerde scenes als uitgangspunt, die ik met een slider net iets feller of minder fel wil laten branden.

Kan dit met deze uitgangspunten? Hoe pak ik dat aan?
Dan zou ik bepalen per lamp hoe 0-100% (of misschien nog beter, 0-255 omdat de meeste zaken dit werkelijk gebruiken) zich moet verhouden. Dus een lineaire schaling als Ax + B (met x dus de globale 0-255). En deze dan limiteren tot de range 0-255.

Dus als je wil dat een lamp pas mee doet vanaf 20 en op stand 200 al op zijn felste stand is dan heb je dus een action als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
action: light.turn_on
target:
  entity_id: light.foo
data:
  brightness: >-
    {{ min(max((1.375 * x - 20)round(0), 0), 100)

En je zou dit dan aan kunnen sturen uit een automation met bijvoorbeeld een input_number voor x. Maar je zou het ook in een template light kunnen gieten. Dan doet het zich in de UI ook gewoon voor als lamp.

Het is dan alleen niet mogelijk interactie terug te hebben. Dus als je de lamp zelf aanpast zal dit geen invloed hebben op de groep. Maar feitelijk is dat nu ook zo met een groep.

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:46
Hey,

Ik gebruik al jaren ( 7 jaar? ) een Zigate zigbee stick in Homeassistant.
Situatie:
- Synology NAS
- Zigate als USB op de NAS
- Hierop een VM met HA
- USB passthrough naar de VM
- ZHA gebruik ik, altijd naar tevreden gewerkt

Nu is mijn zigate helaas overleden. Krijg hem niet meer aan de praat.

Nu ben ik aan het kijken naar een alternatief:
MQTT broker ( of via HA zelf of een aparte ) + een Coordinator ( liefste via LAN / POE ) welke kan communiceren naar de broker -> deze coordinator moet minimaal zigbee en bluetooth hebben ( kan dat? )

Wat adviseren jullie?

• RobertMe
  • Nu online
Androo schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:54:
Hey,

Ik gebruik al jaren ( 7 jaar? ) een Zigate zigbee stick in Homeassistant.
Situatie:
- Synology NAS
- Zigate als USB op de NAS
- Hierop een VM met HA
- USB passthrough naar de VM
- ZHA gebruik ik, altijd naar tevreden gewerkt

Nu is mijn zigate helaas overleden. Krijg hem niet meer aan de praat.

Nu ben ik aan het kijken naar een alternatief:
MQTT broker ( of via HA zelf of een aparte ) + een Coordinator ( liefste via LAN / POE ) welke kan communiceren naar de broker -> deze coordinator moet minimaal zigbee en bluetooth hebben ( kan dat? )

Wat adviseren jullie?
V.w.b. Zigbee via LAN + PoE is er de SMLight stick. Werkt bij mijn weten prima met zowel Zigbee2mqtt als ZHA. Daarnaast verkrijgbaar met zowel een Texas Instruments Zigbee chip (open source firmware, traditioneel aangeraden voor Z2M) als Silicon Labs chip (gesloten firmware, traditioneel aangeraden voor ZHA).

Bluetooth is vervolgens een compleet ander beestje. Maar dat kun je desnoods zelf regelen. Willekeurige ESP32, die in principe standaard Bluetooth bevatten, waarop ESPHome kan en dan de Bluetooth proxy configureren in ESPHome. Werkt dan alleen via wifi en zou je zelf op zoek moeten naar evt een kant en klaar bord met LAN (+ PoE).

De Zigbee sticks van SMLight zit bij mij weten ook een ESP32 microcontroller in. Die gekoppeld is aan de Zigbee chip en de boel ook doorzet naar USB of LAN. Maar ik ga er niet vanuit dat je daar "even" ESPHome op kunt zetten. Omdat die chip dus cruciaal is in de werking van de gehele stick.

Edit:
Blijkbaar kan de SMLight stick wel als BT Proxy dienst doen: https://smlight.tech/manual/slzb-06/guide/bluetooth-proxy/

[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 06-03-2025 11:25 ]

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Septillion schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:47:
Je zou toch ook gewoon twee template sensor kunnen maken:
real import = import - export als >0, anders 0
real export = export - import als >0, anders 0
Heb ik inderdaad ook overwogen, maar uiteindelijk niet gedaan omdat ik in theorie nooit kan weten of beide sensoren 'up-to-date' zijn. Het is complexer omdat het geen momentane metingen zijn (vermogen) maar totalen (energie). De kans is groot dat ik afwijkingen krijg doordat de sensoren op aparte momenten updated worden etc.

Het hoeft allemaal niet super exact te zijn, maar waar het kan liefst wel zo exact mogelijk en met zo weinig mogelijk handmatige configuratie of tussenstappen. Ik heb ondertussen al zoooo veel entitites, helpers, templates e.d. dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie. Ik heb geen idee meer wat waar gebruikt wordt, óf het nog gebruikt wordt, of de gechainde template sensors nog juist zijn, etc. Spook helpt hier en daar wat, maar ik zit momenteel op +1200 entities. Inclusief een hoop oude rommel die ondertussen wsl al +7 jaar meegesleept wordt. Ik probeer mijn set-up al enige tijd te versimpelen, dus ook zo weinig mogelijk template entities/zo eenvoudig mogelijk :)

Maar goed, in dit geval zal ik mij er bij neer moeten leggen dat het toch wat ingewikkelder wordt :+ Mijn huidige oplossing is ook niet toereikend. Had over het hoofd gezien dat ik alsnog enkel fase L1 meeneem (waarop ik teruglever); het verbruik van de andere 2 fases wordt niet pro rata gecompenseerd.

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:26

Rouwette

Rouwette.com

Hmm meer mensen die na de update 2025.3.0. geen yaml normaal kunnen aanpassen in de Lovelace UI? Na een toevoeging of verwijdering van een teken springt hij terug naar visuele editor.

Ik heb het op alle apparaten en browsers.

[ Voor 10% gewijzigd door Rouwette op 06-03-2025 14:39 ]

https://www.rouwette.com/

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:51
Rouwette schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:39:
Hmm meer mensen die na de update 2025.3.0. geen yaml normaal kunnen aanpassen in de Lovelace UI? Na een toevoeging of verwijdering van een teken springt hij terug naar visuele editor.

Ik heb het op alle apparaten en browsers.
Werkt hier nog gewoon.

Home Assistant configuratie

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Slonzo Ik zou er op basis van energie juist minder bang voor zijn dan als ik energie en vermogen ga lopen combineren. Juist dan zou ik aardige afwijking verwachten.

Ik zou dan ook juist verwachten dat alle energie sensoren gewoon tegelijk een update krijgen. En het ergste wat er kan gebeuren als ze niet tegelijk updaten is dat ze (tijdelijk) stap oplaag maken. Dat zou je ook af kunnen vangen in een template. Of als je nu al ziet dat ze inderdaad altijd tegelijk een update krijgen dat je hem trigger based maakt met een vertraging van halve seconde ofzo.

Maar blijft wel lastig ja.

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:05
Ik had last van deze bug in de Picnic integratie. Die zou moeten zijn opgelost in 2025.3.

Zoals in de comments stond heb ik de integratie verwijderd en opnieuw toegevoegd...zijn ineens alle entity-namen in het Nederlands in plaats van de oude Engelse namen, dus "alle" automatiseringen (1tje) en dashboards (1 tegel) aanpassen |:(
En ik heb alleen gegevens in de "Order time of last order", alle andere entiteiten zijn leeg. Hebben andere mensen daar ook last van?

[ Voor 7% gewijzigd door dixet op 06-03-2025 16:52 ]

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Komt door Card-mod.

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-11 13:56
Ik heb somfy screens en ik zou deze willen automatiseren. Hoe accuraat zijn de regen sensors die je bij sommige weer providers hebt? Ik wil namelijk dat de screens ook automatisch terug openen als het begint te regenen. Maar ik vraag mij af of zo'n sensors wel voldoende zijn.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-11 05:32

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

dixet schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:51:
Ik had last van deze bug in de Picnic integratie. Die zou moeten zijn opgelost in 2025.3.

Zoals in de comments stond heb ik de integratie verwijderd en opnieuw toegevoegd...zijn ineens alle entity-namen in het Nederlands in plaats van de oude Engelse namen, dus "alle" automatiseringen (1tje) en dashboards (1 tegel) aanpassen |:(
En ik heb alleen gegevens in de "Order time of last order", alle andere entiteiten zijn leeg. Hebben andere mensen daar ook last van?
Heb ik ook gehad bij Netatmo een jaartje geleden. Even slikken en alles aanpassen óf integratie verwijderen, taal op Engels zetten, integratie weer toevoegen en als laatste taal weer op Nederlands zetten.

André Huisman (www.new-line.nl)

• dixet
HuismAndré schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:28:
[...]

Heb ik ook gehad bij Netatmo een jaartje geleden. Even slikken en alles aanpassen óf integratie verwijderen, taal op Engels zetten, integratie weer toevoegen en als laatste taal weer op Nederlands zetten.
Dat aanpassen is inderdaad zo gepiept. Het ging me er meer om of anderen ook hebben dat de picnic-entiteiten geen waarden meer tonen. Alles is "onbekend". En morgen komen ze toch echt langs 🛺

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:25
Iemand enig idee of het mogelijk is om een apparaten te koppelen (‘link’, onderste drop down) via een yaml code?

Heb wat template sensoren in yaml gemaakt maar zou die graag willen koppelen aan een bestaande (bron) sensor zodat de template sensor ook onder de intergratie naar boven komt.

Lijkt alleen te kunnen in de UI?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wc0y_jkfUdiVu5q8SDlT1fPfRQw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YTASksfrnRjJZqAMd3k1jwch.png?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• The Fatal
RobertMe schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:05:
[...]

Nee, de sensor is niet vlak, deze reset naar 0 ;)

Heb je geen "total" sensor? Want nu heb je een "dag" sensor die dus reset. Dat kan wel, maar is niet echt ideaal. Of het vervolgens tot het issue leid dat jij hebt weet ik echter niet.,
heb je punt, heb alleen dag totalen welke gegenereerd worden door python script naar MQTT.
heb ook de input gecontroleerd en lange tijd terug gekeken.
maar ging lange tijd goed en zomaar laatste maanden rare data er tussen. Ook wel eens op elektra meter standen welke wel gewoon oploopt.

• TheFes
Toppe schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:49:
Iemand enig idee of het mogelijk is om een apparaten te koppelen (‘link’, onderste drop down) via een yaml code?

Heb wat template sensoren in yaml gemaakt maar zou die graag willen koppelen aan een bestaande (bron) sensor zodat de template sensor ook onder de intergratie naar boven komt.

Lijkt alleen te kunnen in de UI?
[Afbeelding]
Klopt, kan alleen maar als je hem in de GUI aanmaakt

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:42
springfield89 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:24:
Ik heb somfy screens en ik zou deze willen automatiseren. Hoe accuraat zijn de regen sensors die je bij sommige weer providers hebt? Ik wil namelijk dat de screens ook automatisch terug openen als het begint te regenen. Maar ik vraag mij af of zo'n sensors wel voldoende zijn.
Niet, hoe vaak heb je wel niet dat de app aangeeft dat het droog zou zijn en dat je dan dus naar buiten kijkt en het regent. Enige wat werkt is een weerstation van je buren meepikken of je eigen weerstation.
Ik heb zelf een hele simpele maar oh zo effectieve:

Knielen in "Zigbee regenmeter die direct reageert"

• TheFes
@springfield89
Ik gebruik deze
https://a.aliexpress.com/_ExzZy12

Werkt prima, en het fijne is dat hij op zonne energie werkt, dus geen stroomvoorziening nodig.

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-11 10:34
springfield89 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:24:
Ik heb deze vorig jaar de hele zomer gebruikt voor mijn zonnescherm/screen:

https://github.com/aex351/home-assistant-neerslag-app

Heeft niet één keer een buitje gemist, heb 'm zo ingesteld dat 'ie 15 minuten voordat het gaat regenen in gaat.

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11 19:22
via een scrape
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- resource: https://www.engie.be/nl/energie/elektriciteit-gas/prijzen-voorwaarden/indexatieparameters/indexatieparameters-elektriciteit/
  scan_interval: 86400 # om de 24h prijs ophalen 86400 = 24x3600s
  sensor:
    - unique_id: my_energiemaandprijs_EPEXDAM
      name: Elektriciteitsprijs maand februari volgens EPEXDAM
      select: .table_body > .table_row:nth-of-type(3) > .table_cell.cell5 > .table_mobile_data p

heb ik een sensor aangemaakt, en die wil ik dan weer gebruiken om mijn huidige energieprijs aan te maken. De scrape sensor werkt, maar de andere niet. Wat doe ik fout ?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
 platform: template
  sensors:
    huidige_energieprijs:
      friendly_name: "Huidige Energieprijs"
      unit_of_measurement: "EUR/kWh"
      value_template: "{{ (2.9532 + (0.1226 * states('sensor.my_energiemaandprijs_epexdam_februari') | float)) * 1.06 }}"

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Faece Als eerste, anno 2025 nog platform: template gebruiken kan ik niet aanraden. Die is al wat jaartjes deprecated.

Daarnaast werkt je eerste scrape sensor niet helemaaaaal goed. Het bedrag dat je scrapt is namelijk in Europese notatie ofwel een komma als decimaalteken. Voor getallen gebruikt HA in de achtergrond (net als elke programmeertaal) een punt als decimaalteken. Dus nu faalt je float-filter, dat zal ook in je log staan.

Aanpassing aan scrape:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
scrape:
  - resource: https://www.engie.be/nl/energie/elektriciteit-gas/prijzen-voorwaarden/indexatieparameters/indexatieparameters-elektriciteit/
    scan_interval: 86400 # om de 24h prijs ophalen 86400 = 24x3600s
    sensor:
      - unique_id: my_energiemaandprijs_EPEXDAM
        name: Elektriciteitsprijs maand februari volgens EPEXDAM
        select: .table_body > .table_row:nth-of-type(3) > .table_cell.cell5 > .table_mobile_data p
        value_template: >-
          {% set s = value|replace(',', '.') -%}
          {{ s if s|is_number else 'unknown' }}
        unit_of_measurement: '€/kWh'

En template sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
      name: Huidige Energieprijs
      unique_id: huidige_energieprijs
      unit_of_measurement: "€/kWh"
      state: >-
        {% set p = states('sensor.elektriciteitsprijs_maand_februari_volgens_epexdam')| float -%}
        {{ (2.9532 + (0.1226 * p)) * 1.06 }}
      availability: "{{ states('sensor.elektriciteitsprijs_maand_februari_volgens_epexdam')|is_number }}"

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:31:
@springfield89
Ik gebruik deze
https://a.aliexpress.com/_ExzZy12

Werkt prima, en het fijne is dat hij op zonne energie werkt, dus geen stroomvoorziening nodig.
Vorig jaar ook 1 gekocht. Totaal onbetrouwbaar ding. Ik ben niet eens toegekomen aan het buiten plaatsen van het apparaat. In huis, met een afstand van 4 meter (vrije ruimte) tot de eerste router verliest het apparaat regelmatig z'n verbinding (accu zou vol moeten zijn want hij staat al vele maanden in de vensterbank). Meerdere keren gereset en gekoppeld aan de dichtstbijzijnde router. Hielp niet. Verplaatst naar 1 meter van de Zigbee Sonoff P stick (Z2M).. Apparaat kreeg het nog steeds voor elkaar om de verbinding te verliezen. Toch is er technisch niks stuk want na een reset doe hij tijdelijk weer happy de peppy mee.

Lichtmeting raakt kant noch wal (en moet echt gecorrigeerd worden met een offset én vermenigvuldigingsfactor om ook maar een beetje in de buurt van de werkelijkheid te komen). Ook de bouwkwaliteit (met solderingen die blootgesteld worden aan de elementen) wekt weinig vertrouwen (helemaal omdat in Harlingen wind en regen wat corrosiever zijn dan landinwaarts).

Nee, totaal niet onder de indruk van dit ding. Maar goed.. N=1 dus wellicht heb ik gewoon dikke pech.

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11 19:22
Septillion schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:39:
@Faece Als eerste, anno 2025 nog platform: template gebruiken kan ik niet aanraden. Die is al wat jaartjes deprecated.

En template sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
      name: Huidige Energieprijs
      unique_id: huidige_energieprijs
      unit_of_measurement: "€/kWh"
        {% set p = states('sensor.elektriciteitsprijs_maand_februari_volgens_epexdam')| float -%}
        {{ (2.9532 + (0.1226 * p)) * 1.06 }}
      availability: "{{ states('sensor.elektriciteitsprijs_maand_februari_volgens_epexdam')|is_number }}"

[ Voor 73% gewijzigd door Faece op 07-03-2025 10:22 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Faece Niet :) Template sensoren vallen niet langer onder de sensor integratie maar onder de template integratie. Hier zou je dus een templates.yaml voor kunnen maken.

En ja, oude manier werkt nog wel maar mist functies, wordt niet onderhouden en zal er ooit uit gaan als het de devers in de weg zit.

[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 07-03-2025 10:22 ]

• HuismAndré

HuismAndré

Zojuist Card-Mod verwijderd, cache geleegd, HA opnieuw opgestart maar probleem bestaat nog steeds. Dus áls het door Card-Mod komt dan is het niet alleen door Card-Mod maar (ook) door een van de volgende HACS mods (óf het is gewoon een fout in de lovelace editor van HA zelf)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANOobl6DYAx1oGn9LGJ-50bxFZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yh4x9f046ErpxoCk3qFFhv1A.png?f=fotoalbum_large

Edit. HACS opgeruimd (een aantal dingen waren niet echt (meer?) nodig) zodat er nu nog het volgende over is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OI5z_-LnPCzeulvsqpli-MdmpNA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ovkk4tXroLFr3NKAXK8g3oSM.png?f=fotoalbum_large

HA weer opnieuw opgestart, cache geleegd, configuration.yaml nagelopen en opgeschoond. Niks helpt. Zodra je in lovelace een kaart gaat aanpassen met meerdere velden wordt er teruggesprongen naar het eerste veld als je een ander veld aanpast. Hierdoor is aanpassen binnen lovelace niet meer te doen.

[ Voor 33% gewijzigd door HuismAndré op 07-03-2025 10:45 ]

• TheFes
HuismAndré schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:51:
[...]

Vorig jaar ook 1 gekocht. Totaal onbetrouwbaar ding. Ik ben niet eens toegekomen aan het buiten plaatsen van het apparaat. In huis, met een afstand van 4 meter (vrije ruimte) tot de eerste router verliest het apparaat regelmatig z'n verbinding (accu zou vol moeten zijn want hij staat al vele maanden in de vensterbank). Meerdere keren gereset en gekoppeld aan de dichtstbijzijnde router. Hielp niet. Verplaatst naar 1 meter van de Zigbee Sonoff P stick (Z2M).. Apparaat kreeg het nog steeds voor elkaar om de verbinding te verliezen. Toch is er technisch niks stuk want na een reset doe hij tijdelijk weer happy de peppy mee.

Lichtmeting raakt kant noch wal (en moet echt gecorrigeerd worden met een offset én vermenigvuldigingsfactor om ook maar een beetje in de buurt van de werkelijkheid te komen). Ook de bouwkwaliteit (met solderingen die blootgesteld worden aan de elementen) wekt weinig vertrouwen (helemaal omdat in Harlingen wind en regen wat corrosiever zijn dan landinwaarts).

Nee, totaal niet onder de indruk van dit ding. Maar goed.. N=1 dus wellicht heb ik gewoon dikke pech.
Hangt bij mij buiten aan de schuur, met een Blitzwolf plug in de schuur, heb nog nooit gezien dat hij de verbinding verloren was. Heeft in ieder geval de herfst en winter overleefd.

Voor de lichtmeting heb ik hem niet, en regen wordt goed gedetecteerd. Enige jammere wat mij betreft is dat hij zodra het een beetje kouder wordt 's nachts false positives in de ochtend gaat geven vanwege dauw.

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

TheFes schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:31:
[...]

Hangt bij mij buiten aan de schuur, met een Blitzwolf plug in de schuur, heb nog nooit gezien dat hij de verbinding verloren was. Heeft in ieder geval de herfst en winter overleefd.

Voor de lichtmeting heb ik hem niet, en regen wordt goed gedetecteerd. Enige jammere wat mij betreft is dat hij zodra het een beetje kouder wordt 's nachts false positives in de ochtend gaat geven vanwege dauw.
Hier is hij overleden. Het paneeltje werkt. Denk dat de batterij het heeft begeven. Kijken hoe ik hem netjes open krijg.

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-11 11:01
Ik ben al een tijdje aan het spelen met de sonos dashboard app eigenlijk werkt alles prima, maar in het tablad favorieten wil ik dus mijn spotify afspeellijsten toevoegen / of artietsen maar ook radio stations. Hoe kan ik dit doen? Ik kom er zelf niet uit hoe ik dit moet toevoegen.

Alvast bedankt

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
KevinSetz schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:57:
Ik ben al een tijdje aan het spelen met de sonos dashboard app eigenlijk werkt alles prima, maar in het tablad favorieten wil ik dus mijn spotify afspeellijsten toevoegen / of artietsen maar ook radio stations. Hoe kan ik dit doen? Ik kom er zelf niet uit hoe ik dit moet toevoegen.

Alvast bedankt
@smarthomejunkie heeft hier een mooie yt video over gemaakt
YouTube: Setting Up Sonos in Home Assistant Made Easy with These Tips

Canon 5dMkIV

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:08
Llewy schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 07:40:
[...]

Ik heb deze vorig jaar de hele zomer gebruikt voor mijn zonnescherm/screen:

https://github.com/aex351/home-assistant-neerslag-app

Heeft niet één keer een buitje gemist, heb 'm zo ingesteld dat 'ie 15 minuten voordat het gaat regenen in gaat.
Ik heb nu plotseling een foutmelding met deze card:
Custom element doesn't exist: neerslag-card.
type: custom:neerslag-card
entity: sensor.neerslag_buienalarm_regen_data
title: Neerslag
Ik vermoed dat dit komt omdat de neerslag-card nu geintegreerd is in de app?

Neerslag-card verwijderd, neerslag app verwijderd. en vervolgens neerslag app opnieuw geinstalleerd via hacs. Heel even geeft de grafiek weer, maar dan weer de fout.

Edit: Opgelost! Browser cache!
Van github pagina:
Note: Due to caching, The Neerslag Card might not be visible in the Home Assistant card selector directly after installing the Neerslag App. Restart Home Assistant and clear the browser cache to resolve this.

[ Voor 28% gewijzigd door ahbart op 07-03-2025 13:39 ]

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-11 10:34
ahbart schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:26:
[...]

Ik heb nu plotseling een foutmelding met deze card:

[...]

Ik vermoed dat dit komt omdat de neerslag-card nu geintegreerd is in de app?
Ik bekijk m'n automatisering nog eens en zie dat ik die hele app niet (meer) gebruik :P. Dit werkt desondanks ook als een zonnetje!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Zonnescherm - Omhoog bij regen
description: Zonnescherm omhoog als 't regent!
mode: single
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.buienradar_precipitation_forecast_total
    trigger: state
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: cover.zonnescherm
    attribute: position
    above: 5
    entity_id: sensor.buienradar_precipitation_forecast_total
    above: 0
actions:
  - data: {}
    target:
      device_id: 7d656d4f6f828ffd9a3c12a3fdcc89aa
    action: cover.close_cover

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:08
Llewy schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:34:
[...]

Ik bekijk m'n automatisering nog eens en zie dat ik die hele app niet (meer) gebruik :P. Dit werkt desondanks ook als een zonnetje!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Zonnescherm - Omhoog bij regen
description: Zonnescherm omhoog als 't regent!
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.buienradar_precipitation_forecast_total
    trigger: state
conditions:
    entity_id: cover.zonnescherm
    attribute: position
    entity_id: sensor.buienradar_precipitation_forecast_total
    above: 0
actions:
    target:
      device_id: 7d656d4f6f828ffd9a3c12a3fdcc89aa
    action: cover.close_cover
Ja de sensor doet het maar de card niet. Die geeft bij mij nu een error: Custom element not found: neerslag-card

Edit: Opgelost! Browser cache!
Van github pagina:
Note: Due to caching, The Neerslag Card might not be visible in the Home Assistant card selector directly after installing the Neerslag App. Restart Home Assistant and clear the browser cache to resolve this.

[ Voor 13% gewijzigd door ahbart op 07-03-2025 13:39 ]

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:31
Ik ben op zoek naar een betrouwbare regensensor.
Dus geen cloud dienst, maar een fysieke sensor die ik op mijn dak kan leggen/zetten.
En die betouwbaar bij enkele druppels in HA kan aangeven of het regent.

Iemand hier ervaring mee?
Ik heb zowel Zigbee, Z-wave als WiFi als optie om zijn signalen te ontvangen.

Ik zie dat her en der mensen zelf wat knutselen. Maar hoe betouwbaar is dat.....?

Iemand die eens wat zou willen delen hier?

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-11 15:17
Ik ben net begonnen in de mooie wereld die home assistent heet. Ik zou graag een cloudflared tunnel willen maken maar op een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar. Alle tutorials die ik vind op youtube lijken wat anders te vertellen of werken met oudere versies van HA waardoor het net niet overeen komt met de optie die ik voorgeschoteld krijg.

ik heb een .nl domein het lijkt er op dat ik een tunnel heb gemaakt in Cloudflared alleen lijkt er nog wat mis te zijn met de DNS. ik heb er zelf dus te weinig verstand van. Heeft iemand een goede link die uitlegt hoe het werkt en waar ik op moet letten om de tunnel te laten werken? of als iemand tijd en zin heeft om over mijn schouder mee te kijken zou ik zeer op prijs stellen.

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
WeeDzi schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:01:
Ik ben net begonnen in de mooie wereld die home assistent heet. Ik zou graag een cloudflared tunnel willen maken maar op een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar. Alle tutorials die ik vind op youtube lijken wat anders te vertellen of werken met oudere versies van HA waardoor het net niet overeen komt met de optie die ik voorgeschoteld krijg.

ik heb een .nl domein het lijkt er op dat ik een tunnel heb gemaakt in Cloudflared alleen lijkt er nog wat mis te zijn met de DNS. ik heb er zelf dus te weinig verstand van. Heeft iemand een goede link die uitlegt hoe het werkt en waar ik op moet letten om de tunnel te laten werken? of als iemand tijd en zin heeft om over mijn schouder mee te kijken zou ik zeer op prijs stellen.
Deze heeft mij goed geholpen, en werkt volgens mij nog steeds

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:54

Antonio di

a mi me dijeron que si

Flappie schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:56:
Ik ben op zoek naar een betrouwbare regensensor.
Dus geen cloud dienst, maar een fysieke sensor die ik op mijn dak kan leggen/zetten.
En die betouwbaar bij enkele druppels in HA kan aangeven of het regent.

Iemand hier ervaring mee?
Ik heb zowel Zigbee, Z-wave als WiFi als optie om zijn signalen te ontvangen.

Ik zie dat her en der mensen zelf wat knutselen. Maar hoe betouwbaar is dat.....?

Iemand die eens wat zou willen delen hier?
Buiten "weer"-sensoren zijn meestal 868Mhz (eigen protocol) draadloos signaal. Dat betekent dan wel weer een "ontvangertje" erbij. Maar dan heb je wel veel keuze en een betrouwbaar bereik. Bijvoorbeeld Ecowitt (heeft ook losse regensensoren):.
Zie voor nadere toelichting: Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-11 09:52
Bedankt voor het meedenken eerder deze week over mijn lichtscenes en het procentueel verhogen of verlagen van de lichtsterkte. Ga ik mee aan de gang. Ik denk dat ik het simpel houd en dat ik van iedere scène een licht en een donkere versie maak. Dan schakel ik met de afstandsbediening tussen de scènes.

Een andere vraag die ik heb is hoe ik sensoren het beste kan monitoren. ik vind de IKEA Vallhorn lichtsensoren niet zo betrouwbaar. Het zijn batterijenslurpers of verliezen om willekeurige redenen hun connectie.
Dat heeft als gevolg dat mijn automatische verlichting op basis van lichtsterkte niet meer werkt.

Is er een eenvoudige manier om logging en monitoring in te stellen voor als een device langer dan een dag (bijvoorbeeld) niet meer een update geeft? En dan netjes een pushmessage stuurt (en blijft sturen) net zolang totdat het probleem is opgelost?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@badkuip Je kan ook daar weer gewoon een automation van maken. Gewoon state trigger met een for erop.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.outside_luminance_illuminance_lux
    to: null
    for:
      hours: 24
      minutes: 0
      seconds: 0
conditions: []
actions:
  - action: notify.mobile_app_foo
    metadata: {}
    data:

Voor het herhalen heb je ook meerdere opties. Je zou kunnen zorgen dat je de notificatie niet weg kunt doen zonder het probleem op te lossen. Of je voegt een trigger toe op een tijdstip en je voegt de state ook toe als conditie (incl for).

Zelf al 5+ jaar een Aqara GZCGQ01LM in gebruik. Daar afgelopen jaar voor het eerst een nieuwe batterij in gedaan.

• badkuip
Septillion schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:41:
@badkuip Je kan ook daar weer gewoon een automation van maken. Gewoon state trigger met een for erop.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
description: ""
triggers:
    entity_id:
      - sensor.outside_luminance_illuminance_lux
    for:
      hours: 24
actions:
  - action: notify.mobile_app_foo
    data:

Voor het herhalen heb je ook meerdere opties. Je zou kunnen zorgen dat je de notificatie niet weg kunt doen zonder het probleem op te lossen. Of je voegt een trigger toe op een tijdstip en je voegt de state ook toe als conditie (incl for).

Zelf al 5+ jaar een Aqara GZCGQ01LM in gebruik. Daar afgelopen jaar voor het eerst een nieuwe batterij in gedaan.
Deze gaat niet werken bij mij denk ik. De waarde gaat niet naar NULL maar blijft staan op de laatste waarde die de sensor had voordat ie geen spanning meer had of offline ging. Dus bijvoorbeeld 124lux onveranderd voor een lange tijd betekent dat de sensor het niet meer doet en dat ik dat moet fixen.

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-11 14:24
Hallo allemaal,

vanochtend weer lekker zitten spelen met Home Assistant. Want na een overstap van een Pi naar een Odroid ben ik ook van de Deconz naar een SMLIGHT SLZB-06 en van ZHA naar Z2M werken mijn scenes niet zoals voorheen.

Hardare en Software
- Odroid H4+
- SMLIGHT SLZB-06
- HAOS
- Zigbee2MQTT
- Clean install en alles opnieuw opgebouwd

Het probleem;
Ik heb 4 scenes gemaakt, alle lampen doen mee.
In de "alles uit" scene werken de probleem strips ook.
Maar in de "Eten" "Gezellig Eten" en "Gezellig" reageren de led strips niet. Terwijl dit in het software/ dashboard wel werkt. Ofwel, ledstrip is in het echte leven uit maar in Home Assistant lijkt hij aan te staan.

Probleem lamp;
Een RBGWW ledstrip doet zich voor als een RBGWW lamp in Z2M
Heb hem al enkele keren verwijderd en opnieuw toegevoegd.

Als voorbeeld de scene "Eten"
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
id: "1739474561472"
name: Eten
entities:
  light.keukenblad_verlichting:
    min_color_temp_kelvin: 2000
    max_color_temp_kelvin: 6535
    min_mireds: 153
    max_mireds: 500
    effect_list:
      - blink
      - breathe
      - okay
      - channel_change
      - finish_effect
      - stop_effect
    supported_color_modes:
      - color_temp
      - xy
    effect: null
    color_mode: null
    brightness: null
    color_temp_kelvin: null
    color_temp: null
    hs_color: null
    rgb_color: null
    xy_color: null
    friendly_name: Keukenblad verlichting
    supported_features: 44
    state: "off"
  light.plafond_lichten_left:
    supported_color_modes:
      - brightness
    color_mode: brightness
    brightness: 128
    friendly_name: Eettafel
    supported_features: 40
    state: "on"
  light.plafond_lichten_right:
    supported_color_modes:
      - brightness
    color_mode: null
    brightness: null
    friendly_name: Woonkamer
  switch.kerstboom:
    friendly_name: Kerstboom
  light.eetkamer_bar:
    min_color_temp_kelvin: 2000
    max_color_temp_kelvin: 6535
    min_mireds: 153
    max_mireds: 500
    supported_color_modes:
      - color_temp
      - xy
    color_mode: color_temp
    brightness: 51
    color_temp_kelvin: 2525
    color_temp: 396
    hs_color:
      - 28.809
      - 71.624
    rgb_color:
      - 255
      - 160
      - 72
    xy_color:
      - 0.544
      - 0.389
    friendly_name: Eetkamer bar
icon: mdi:silverware-fork-knife
Eigen conclusie;
Ik zie dat via de GUI alle data in de YAML gedumpt wordt en niet alleen de gewenste gegevens, zoals lamp op x% en kleur XYZ

Is er een andere manier waarop ik scenes moet maken?
Moet ik de Scenes anders inrichten? Andere code gebruiken?
Via Z2M misschien?
En kan ik de type lamp wijzigen? Er zijn meer apparaten die zich anders identificeren, echter is het vaak een gelijk soort apparaat en intern soms zelfs gelijk.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 08-03-2025 12:05 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@badkuip Jawel, want null betekend namelijk "any state" :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RedRayMann Daar ook wel eens gedonder mee gehad. Ik heb werkelijk ook geen idee waarom HA alle mogelijke zooi in de scene gooit en vervolgens "color_mode" lijkt te negeren bij het aanroepen. Voor mij een reden geweest om vaker scripts te gebruiken ipv scenes.

Probeer eens de yaml aan te passen naar alleen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
entities:
  switch.kerstboom:
  light.eetkamer_bar:

Werkt het dan wel?

• RedRayMann
  • Laatst online: 10-11 14:24
Septillion schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:10:
@RedRayMann Daar ook wel eens gedonder mee gehad. Ik heb werkelijk ook geen idee waarom HA alle mogelijke zooi in de scene gooit en vervolgens "color_mode" lijkt te negeren bij het aanroepen. Voor mij een reden geweest om vaker scripts te gebruiken ipv scenes.

Probeer eens de yaml aan te passen naar alleen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
entities:
  switch.kerstboom:
  light.eetkamer_bar:

Werkt het dan wel?
Ik plak net de code via mijn telefoon in HA.
Druk op de knop en denk... Ik kan het niet controleren.

Ben buiten ivm een kinderfeestje en zit standaard op mijn vpn naar huis.
Ofwel, vanavond kan ik het pas controleren!

Maar wel dank voor de tips en info.

Heb er zelf ook wat mee gespeeld, merk wel zodra je weer naar de visual editor/ GUI gaat, HA alles er weer in plakt.

• badkuip
Septillion schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:04:
@badkuip Jawel, want null betekend namelijk "any state" :)
Weer wat geleerd. Dat wist ik nog niet :-)
Ik heb er dit van gemaakt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Batterij leeg waarschuwing
description: Batterij leeg
triggers:
    entity_id:
      - sensor.gang_sensor_illuminance
      - sensor.overloop_sensor_illuminance
      - sensor.tuin_sensor_illuminance
      - sensor.wc_lichtsensor_illuminance
      - sensor.woonkamer_lichtsensor_illuminance
    for:
      hours: 1
actions:
  - action: notify.notify_iphone
    data:

Hiermee lukt het om meerdere sensoren in de gaten te houden en vermeld hij netjes de naam van de betreffende sensor in een bericht

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@badkuip Met 1 uur krijg je denk ik allemaal meldingen in de nacht... Dan is mijn sensor ook gewoon flatline. En nadeel van deze methode is dat hij alleen naar de waarde kijkt en niet naar de update... Voor de 24 uur die je eerst zei geen probleem. Maar voor een uurtje wel... Überhaupt is een uur wat kort, ook overdag zie ik wel periodes van een uur vlak, dan is er gewoon te weinig verandering om een update te versturen.

Triggeren op last update is ook wel mogelijk maar dan zal je met templates aan de slag moeten.

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 26-10 17:00
badkuip schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:43:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
triggers:
    entity_id:
    for:
actions:
    data:

Hiermee lukt het om meerdere sensoren in de gaten te houden en vermeld hij netjes de naam van de betreffende sensor in een bericht
Ik persoonlijk gebruik de label functie hiervoor. Dan is het een stuk makkelijker om devices toe te voegen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
- sensor:
  - name: "Low Battery Sensor Names"
    unique_id: 7071289f-407c-4235-9bee-a4e7ae418853
      {% set threshold = states('input_number.battery_low_warning_threshold') | int(default=30) %}
      {% set result = namespace(sensors=[]) %}
      {% for entity in label_entities("charge_monitor") %}
        {% if states(entity) | int(default=0) < threshold and not states(entity) == 'unavailable' %}
          {% set result.sensors = sensors + [entity ~ ' (' ~ states(entity) ~ '%)'] %}
        {% endif %}
      {% endfor %}
      {{ result.sensors | join("\n") }}

- name: "Low Battery Sensor Count"
    unique_id: b9bc3bbe-bbe3-4231-b923-a6f7369035ed
      {% set threshold = states('input_number.battery_low_warning_threshold') | int(default=30) %}
      {% set result = namespace(count=0) %}
        {% if states(entity) | int(default=0) < threshold and not states(entity) == 'unavailable' %}
          {% set result.count = result.count + 1 %}
        {% endif %}
      {% endfor %}
      {{ result.sensors | list | length }}

Deze in mijn template sensors geeft een sensor die de hoeveelheid aangeeft en een sensor die aangeeft welke entities dat dan zijn.
Makkelijk te verwerken in een automation en als je een batterij wilt toevoegen is het zo simpel als het desbetreffende label aan de batterij entity hangen.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• TheFes
Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:26:
[...]

Ik persoonlijk gebruik de label functie hiervoor. Dan is het een stuk makkelijker om devices toe te voegen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
- sensor:
  - name: "Low Battery Sensor Names"
        {% endif %}
      {% endfor %}

{% set result = namespace(count=0) %}
          {% set result.count = result.count + 1 %}
        {% endif %}
      {% endfor %}
      {{ result.sensors | list | length }}

Deze in mijn template sensors geeft een sensor die de hoeveelheid aangeeft en een sensor die aangeeft welke entities dat dan zijn.
Makkelijk te verwerken in een automation en als je een batterij wilt toevoegen is het zo simpel als het desbetreffende label aan de batterij entity hangen.
Je count sensor kan wel efficiënter zonder loop
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
      {{
        label_entities("charge_monitor")
          | select("has_value")
          | map("states")
          | map("float")
          | select ("<", threshold)
          | list
          | length
      }}

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:33
badkuip schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:43:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
triggers:
    entity_id:
    for:
actions:
    data:

Ik snap deze niet. Als 'null' = any state en die houdt een uur aan dan is de batterij leeg?
Hoe werkt dat in de nacht?

• badkuip
RudolfR schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:06:
[...]

Ik snap deze niet. Als 'null' = any state en die houdt een uur aan dan is de batterij leeg?
Hoe werkt dat in de nacht?
Daar gaan we achterkomen. Als ik de historie van mijn sensoren nakijk, dan zie ik dat de waarden in het donker altijd een beetje schommelen. Maar als het te kort is, dan pas ik het aan naar bijvoorbeeld 24h

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:21

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

.

[ Voor 99% gewijzigd door PeteSplit op 08-03-2025 21:43 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb de spotify integratie geinstalleerd en de spotcast integratie in HACS. Nu wil ik spotify speellijsten afspelen op mijn sonos speakers, maar die kan ik niet aanroepen lijkt wel via spotcast.

Ik test dit via de ontwikkelhulpmiddelen en dan acties. Ik doe de actie start spotcast, en doe dan als device name Sonos - Woonkamer en als entity id media_player.sonos_woonkamer. ik krijg dan het volgende terug:

Actie spotcast.start kon niet worden uitgevoerd. Could not find device with name Sonos - Woonkamer

Ik begrijp niet wat ik fout doe...behalve dat ik vermoed dat spotcast niet werkt met Sonos. Ik wil niet met een sonos card in de weer en wil het graag vanuit Spotify besturen. iemand tips/trucs?

[ Voor 12% gewijzigd door Ferra op 08-03-2025 22:39 ]

• doltishDuke
Kloppen de hoofdletters? Heb er laatst lang over gedaan voordat ik erachter kwam dat dat case sensitive is.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
doltishDuke schreef op zondag 9 maart 2025 @ 00:05:
Kloppen de hoofdletters? Heb er laatst lang over gedaan voordat ik erachter kwam dat dat case sensitive is.
Zeker!

• Rivanov
  • Laatst online: 08:51
Ik blijf maar issues houden met de Enphase integratie. De verbinding gaat goed en haalt op dat moment de gegevens op. Maar dan houdt het op. Hij blijft niet continue verbonden en data binnenhalen. Het is iedere keer eenmalig.

Moet dan weer een Reload van de integration doen om de verbinding te herstellen.

Iemand énig idee wat dit zou kunnen zijn?

Het heeft maandenlang stabiel gewerkt, maar op een zeker moment zijn deze issues begonnen. Kan er maar niet achterkomen waar het ‘m in zit.

/edit: Heb dus 2 uur geleden een Reload gedaan.. en nadien staat hij weer op Unavailable.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6M5NARWDOzlDeA3fsvbri1OEw8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DRdgsvhoCQn1GBmwEdoNmg1n.png?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door Rivanov op 09-03-2025 09:26 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11 18:22

WoBBeL

*zwaai*

Ferra schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:28:
Ik heb de spotify integratie geinstalleerd en de spotcast integratie in HACS. Nu wil ik spotify speellijsten afspelen op mijn sonos speakers, maar die kan ik niet aanroepen lijkt wel via spotcast.

Ik test dit via de ontwikkelhulpmiddelen en dan acties. Ik doe de actie start spotcast, en doe dan als device name Sonos - Woonkamer en als entity id media_player.sonos_woonkamer. ik krijg dan het volgende terug:

Actie spotcast.start kon niet worden uitgevoerd. Could not find device with name Sonos - Woonkamer

Ik begrijp niet wat ik fout doe...behalve dat ik vermoed dat spotcast niet werkt met Sonos. Ik wil niet met een sonos card in de weer en wil het graag vanuit Spotify besturen. iemand tips/trucs?
Je wil het starten vanuit HA maar later geef je aan dat je het vanuit Spotify wil besturen? Bedoel je als de playlist eenmaal is gestart ofzo?

Spotcast is om Spotify op Chromecast devices te starten, niet op Sonos (zie https://github.com/fondberg/spotcast) (in de documentatie zie ik ook Sonos staan maar dat heb je afaik niet nodig).

Als je gewoon de Sonos integratie hebt (en je speakers dus bekend zijn in HA) kun je een playlist starten vanuit HA kan op de volgende manier:

YAML:
1
2
3
4
5
6
target:
  entity_id: media_player.keuken
data:
  media_content_type: music
  media_content_id: https://open.spotify.com/playlist/38RKh3JsKxvP1iO8ef3v1i?si=fa7fea7f019f41a3
action: media_player.play_media

Waar entity_id uiteraard je mediaplayer is en media_content_id de URL van je playlist.

[ Voor 14% gewijzigd door WoBBeL op 09-03-2025 09:43 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-11 19:08

Sebazzz

3dp

Heeft iemand ervaring met het achteraf corrigeren van energy dashboard statistieken? Ik zie dat ik een sensor heb toegevoegd die ook het getal van de andere sensor bevat. Daardoor registreer ik iets teveel verbruik.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sebazzz In de UI kan je het per punt aanpassen. Maar gaat zeker over lange tijd?

Op zich is dat wel te doen in de database maar kost wel wat meer moed en kennis. Maar op zich wel te doen.

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:00
Wat gaat er mis met deze status Alarm systeem integratie?
We hebben een alarm systeem welke verschillende statussen voor geactiveerd geeft.
Als we het alarm op scherp zetten als we niet thuis zijn zie ik ook in HA de status Armed_Away aangegeven als we het alarm uit gezet . (andere stussen kun je ook kiezen in de staus lijst (Armed home, armed vacation, disarmed etc.)
Maar als ik deze status na een trigger gebruik als conditie lijkt deze niet juist verwerkt te worden. De trace laat zien dat hij na de test de code uit voert die alleen uitgevoerd mag worden als de status 'Armed AWAY' is maar de status die actief is is 'armed home' en dus zou die code niet uitevoerd moeten worden. Of ik snap het niet helemaal.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
alias: Vakantie:Alle lichten extra keer uit als er toch 1 is blijven branden
description: soms wordt er op een device het off commando gemist dus dit is een vangnet
triggers:
  - at: "23:50:00"
    trigger: time
conditions:
  - condition: state
    entity_id: alarm_control_panel.statel_partitie_ons_huis
    state: armed_away
actions:
  - if:
      - condition: time
        weekday:
          - sat
          - fri
    then:
      - delay:
          milliseconds: 0
    alias: als volgende dag weekend dan komt de alle lichten uit later
    target:
      area_id:
        - woonkamer
        - slaapkamer
        - keuken
      entity_id:
        - light.zolderraam
        - light.zolderachter
        - light.zoldermidden
        - light.keuken_dimmer
        - light.logeerkamer_led_controller
    action: light.turn_off

Misschien zou ik die state in een helper om kunnen zetten in een boolean, maar ik snap niet helemaal hoe je dat in een helper zou moeten doen en of dat dan wat oplost?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 09-03-2025 22:04 ]

mrbert

• TheFes
mrbert schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:55:
Wat gaat er mis met deze status Alarm systeem integratie?
We hebben een alarm systeem welke verschillende statussen voor geactiveerd geeft.
Als we het alarm op scherp zetten als we niet thuis zijn zie ik ook in HA de status Armed_Away aangegeven als we het alarm uit gezet . (andere stussen kun je ook kiezen in de staus lijst (Armed home, armed vacation, disarmed etc.)
Maar als ik deze status na een trigger gebruik als conditie lijkt deze niet juist verwerkt te worden. De trace laat zien dat hij na de test de code uit voert die alleen uitgevoerd mag worden als de status 'Armed AWAY' is maar de status die actief is is 'armed home' en dus zou die code niet uitevoerd moeten worden. Of ik snap het niet helemaal.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
alias: Vakantie:Alle lichten extra keer uit als er toch 1 is blijven branden
description: soms wordt er op een device het off commando gemist dus dit is een vangnet
triggers:
  - at: "23:50:00"
    trigger: time
conditions:
  - condition: state
    entity_id: alarm_control_panel.statel_partitie_ons_huis
    state: armed_away
actions:
  - if:
        weekday:
          - sat
          - fri
    then:
      - delay:
          milliseconds: 0
    alias: als volgende dag weekend dan komt de alle lichten uit later
    target:
      area_id:
        - woonkamer
        - slaapkamer
        - keuken
      entity_id:
        - light.zolderraam
        - light.zolderachter
        - light.zoldermidden
        - light.keuken_dimmer
        - light.logeerkamer_led_controller
    action: light.turn_off

Misschien zou ik die state in een helper om kunnen zetten in een boolean, maar ik snap niet helemaal hoe je dat in een helper zou moeten doen en of dat dan wat oplost?
Test je dit door de automation manueel te starten? In dat geval worden conditions niet getest

• Brynnie
  • Niet online
Ik weet dat ik het antwoord hier al gelezen heb, maar ik vind het niet onmiddellijk terug:

Ik heb enkele template sensors gemaakt (low battery items, naar inspiratie van @Dutchess_Nicole ) maar wanneer ik Home Assistant de Yaml laat herladen, dan worden die sensors elke keer hernoemd naar sensornaam_1 en dan _2 en zo verder. Hoe zorg ik ervoor dat de sensor steeds dezelfde naam houdt, zonder die _n toevoeging?

De sensor heeft een unique_id.

[ Voor 3% gewijzigd door Brynnie op 09-03-2025 21:06 ]

• loyske
  • Laatst online: 11-11 16:02
Ben bezig met een automation die iedere 5 minuten een camera snapshot neemt. Automation loopt en schrijft weg in /tmp/ maar zie daar geen files verschijnen. Ook geen foutmelding verder.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Cam Tuin Timelapse
description: ''
triggers:
  - trigger: time_pattern
    minutes: /5
conditions:
    after: '08:00:00'
    before: '17:00:00'
actions:
  - variables:
      my_camera_id: camera.g4_bullet_high_resolution_channel_2
  - action: camera.snapshot
    target:
      entity_id: '{{ my_camera_id }}'
    data:
      filename: /tmp/{{ my_camera_id }}_{{ now().strftime("%Y%m%d-%H%M%S") }}.jpg

Iemand een idee?

Die /tmp heb ik in configuration.yaml toegevoegd als allowlist_external_dirs.
Had nog een nieuwe folder aangemaakt onder /homeassistant/ maar die werd niet geaccepteerd!

• JBS
  • Niet online

JBS

@loyske Wat zegt je log op de moment dat die automation wordt getriggerd?
Probeer het eens met enkele quotes om je pad zoals ook in de documentatie https://www.home-assistan...s/camera/#action-snapshot?

[ Voor 48% gewijzigd door JBS op 10-03-2025 11:17 ]

• loyske
JBS schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:16:
@loyske Wat zegt je log op de moment dat die automation wordt getriggerd?
Probeer het eens met enkele quotes om je pad zoals ook in de documentatie https://www.home-assistan...s/camera/#action-snapshot?
Dat de automation gewerkt heeft. Geen foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71Hu9SSTl8FDZ-HOPg47SAH8rq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ymRDD5uwlEVkDKxtwlzQfp4.jpg?f=fotoalbum_large

• doltishDuke
badkuip schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:05:
[...]

[...]

Ik haak hier in op een discussie die in februari gevoerd is omdat er iets besproken is wat ik in HA wil maken.

Ik wil namelijk een slider waarmee ik de helderheid van een lichtgroep aan kan passen.
Momenteel heb ik een mushroom-slider-card. Wanneer ik daarmee de helderheid aanpas, gaan alle lampen van die lichtgroep op hetzelfde niveau branden. Eigenlijk wil ik dat de lampen relatief gezien feller of minder fel gaan branden, in plaats van dat ze allemaal op hetzelfde niveau gaan branden van de slider.

Hoe doe ik dat? Ik lees verschillende oplossingen met automations en scripts. Ik zoek de makkelijkste oplossing, met de volgende uitgangspunten:
- Lampen aangestuurd in Z2M
- in Z2M 1 lichtgroep aangemaakt, die in HA als 1 entiteit te gebruiken is.
- Voorgedefinieerde scenes als uitgangspunt, die ik met een slider net iets feller of minder fel wil laten branden.

Kan dit met deze uitgangspunten? Hoe pak ik dat aan?
Ik ga hier ook even een lap ongebreideld brainstormen tegenaan gooien :Y Ik ben namelijk al een tijd iets vergelijkbaars van plan maar sinds mijn HA setup vorige week backuploos tegen de vlakte ging is dit wel het goeie moment om ook echt zoiets te gaan bouwen. Ik heb een aantal zaken geformuleerd die ik wil organiseren.
  • Alle verlichting in een ruimte gelijkstellen wordt nooit mooi. Bij lichtontwerp heb je te maken met verschillende soorten licht. Van boven, taakspecifiek, lager licht en accentverlichting. Niet voor niets zijn er scenes natuurlijk
  • De redenen waarom verlichting aan of uit is, is anders. Ik heb een doorzon-achtige woonkamer en als het buiten donker is vanwege dikke bewolking, dan wil ik juist wat lampen midden in de ruimte aan. Bij het raam is het dan echt nog wel licht genoeg. Maar als het buiten daadwerkelijk donker is wil ik juist in de uiteinden verlichting aan en het midden wat gezelliger houden
  • Uiteraard zijn er ook eigen redenen om verlichting te schakelen. Leeslamp, minder licht tijdens een film, ganglicht fel als ik daar ben (maar ook niet uit, want er zitten glazen deuren tussen).
  • Ik wil ook nog een mate van handmatige bediening. Ik neig naar een slider: donker - tussenstap - normaal - tussenstap - fel.
  • Sommige transities moeten snel gaan, zoals wanneer ik binnenkom of een film aanzet. Andere moeten juist weer langzaam gaan, zoals wanneer het licht 's avonds langzaam zachter moet gaan branden
Ik neig nu naar het bouwen van een soort van beslisboom in NodeRED. Zou alleen fijn zijn als HomeAssistant wat opener zou zijn met betrekking tot de inhoud van scenes, dat zou het combineren ervan (base verlichting, plus aanpassingen omdat ik bijvoorbeeld TV zit te kijken) wat makkelijker maken. Maar goed, kan ook gewoon de yaml file eruit trekken natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door doltishDuke op 10-03-2025 11:54 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@loyske Je lijkt me in ieder geval quotes om de filename te missen.

En wat bedoel je met "heeft gewerkt"?

En feit dat je het hebt over /homeassistant/, hoe benader je het filesystem?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@doltishDuke Wat bedoel je met opener? Een scene legt gewoon alles vast, punt. Maar je zou wel meer dan één scene kunnen activeren en het dan gewoon opknippen in de losse delen. Zo zit bij mij de lampen boven de eettafel niet in de globale scene omdat ik deze nog wel eens handmatig aan zet. Maar als ze niet handmatig aan gedaan zijn stuur ik ze gewoon samen met de globale scenes

• Byte_Me
  • Laatst online: 28-10 06:13
Ik probeer de opbrengst van onze zonnepanelen te gebruiken om een bitcoin miner te laten draaien, in plaats van het net op te sturen. Ik heb een S9 antminer, geintegreerd in home assistant via hass-miner HACS integratie. Ik heb een P1 meter in de meterkast, ook geintegreerd in HA. En dan heb ik nog mijn omvormer geintegreerd.

Het probleem is, voor zover ik bekend ben met home assistant en het gebruik, is het een vrij binair systeem, als dit, dan dat. Ik wil eigenlijk het vermogen dat de miner gebruikt, stapsgewijs verhogen als mijn P1 meter zegt dat ik aan het terugleveren ben en het vermogen weer verlagen als ik aan het consumeren ben. Daar zou ik een aantal automatiseringen voor kunnen maken, bijvoorbeeld in stapjes van 100W, maar mijn gevoel zegt dat het handiger moet kunnen. Wie geeft mij een zetje in de juiste richting?

• loyske
Septillion schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:44:
@loyske Je lijkt me in ieder geval quotes om de filename te missen.

En wat bedoel je met "heeft gewerkt"?

En feit dat je het hebt over /homeassistant/, hoe benader je het filesystem?
Quotes toegevoegd. Maar als ik dan op bewerken in yaml klik van e automation, zijn de quotes weer weg.

Met heeft gewerkt bedoel ik dat de automation werkt en iedere 5 minuten zijn werk doet. Alleen zie ik in /tmp geen files verschijnen.

Ik benader filesystem vanuit terminal add-on.

• doltishDuke
Septillion schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:16:
@doltishDuke Wat bedoel je met opener? Een scene legt gewoon alles vast, punt. Maar je zou wel meer dan één scene kunnen activeren en het dan gewoon opknippen in de losse delen. Zo zit bij mij de lampen boven de eettafel niet in de globale scene omdat ik deze nog wel eens handmatig aan zet. Maar als ze niet handmatig aan gedaan zijn stuur ik ze gewoon samen met de globale scenes
Ik wil ten eerste scenes gebruiken omdat dat een stuk gebruiksvriendelijker is om in te stellen.

Ik wil ook dingen doen die niet zomaar met scenes werken. Combineren bijvoorbeeld (schemer + leeshoek bezet), of afhankelijk van welke lamp (of trigger) het betreft een korte of lange transitietijd hanteren (via de knop wil ik mijn avondschema direct aan hebben. Als het buiten langzaam donker wordt moet dat geleidelijk). Ik wil dat eigenlijk gewoon helemaal in eigen hand houden. Binnen HomeAssistant kon ik geen manier vinden om de data van de scene (dus wat er volgens de scene allemaal moet kunnen veranderen) uit het systeem te krijgen.

Maar door mijn eigen gewauwel kreeg ik inspiratie en heb ik nu al wat draaiend in NodeRED. Daar kan ik gewoon de scenes.yaml in de gaten houden en parsen. En in NodeRED ben ik een stuk flexibeler in hoe ik de boel aanstuur.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@doltishDuke Nu heb ik zelf ook een haat-liefdeverhouding met scenes hoor :)

Maar dat combineren kan wel, maar dat is wat ik al zei meer een kwestie van splitsen. Dus bijvoorbeeld scenes voor de leeshoek lostrekken en dan al naar gelang wat je wilt activeer je een scene voor de leeshoek en voor "de rest".

Transitie kan je instellen bij scene activatie.

• doltishDuke
Septillion schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:49:
@doltishDuke Nu heb ik zelf ook een haat-liefdeverhouding met scenes hoor :)

Maar dat combineren kan wel, maar dat is wat ik al zei meer een kwestie van splitsen. Dus bijvoorbeeld scenes voor de leeshoek lostrekken en dan al naar gelang wat je wilt activeer je een scene voor de leeshoek en voor "de rest".

Transitie kan je instellen bij scene activatie.
Yup, maar dat gaat de mist in zodra je gaat overlappen. Dan moet je óf wachten, of allebei tegelijk doen en hopen dat het goed gaat.

Transitie kun je instellen voor de gehele scene. Niet voor individuele lampen in die scene. En al helemaal niet triggerafhankelijk natuurlijk.

Zit verder ook geen vraag achter hoor. Ik waardeer de eenvoud van het aanmaken van scenes maar vervolgens is wat je er allemaal mee kunt doen me veel te beperkt. Gelukkig is er NodeRED voor dat soort overdreven priegelwerk :Y

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@doltishDuke Nee, gewoon zorgen dat er geen overlap is :D

Maar klinkt mij uiteindelijk in de oren dat je veel er omheen aan het priegelen bent om maar via scenes de boel in te stellen. Maar hoe vaak pas je dat aan? Want dan zou ik het dus gewoon in een script doen en dan maar zelf even de waarde overzetten....

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@loyske Ah, zo. Zou ik niet zo zeer al "werken" omschrijven maar alleen als "wordt uitgevoerd". Vandaar de verwarring. Dan lijkt me de actie gewoon niet goed.

Ik zie inderdaad dat de UI de quotes weg haalt. Testen doe je niet door zelf een run te doen van de actie toch? Want dan is de variable er niet.

En hoe benader je dus het filesystem?

• loyske
Septillion schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:58:
@loyske Ah, zo. Zou ik niet zo zeer al "werken" omschrijven maar alleen als "wordt uitgevoerd". Vandaar de verwarring. Dan lijkt me de actie gewoon niet goed.

Ik zie inderdaad dat de UI de quotes weg haalt. Testen doe je niet door zelf een run te doen van de actie toch? Want dan is de variable er niet.

En hoe benader je dus het filesystem?
Nee ik laat de automation iedere 5 minuten triggeren, doe het niet handmatig!

Ik gebruik de terminal add-on om op de cli in te loggen en daar /tmp te checken.

• Byte_Me
  • Laatst online: 28-10 06:13
Byte_Me schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:22:
Ik probeer de opbrengst van onze zonnepanelen te gebruiken om een bitcoin miner te laten draaien, in plaats van het net op te sturen. Ik heb een S9 antminer, geintegreerd in home assistant via hass-miner HACS integratie. Ik heb een P1 meter in de meterkast, ook geintegreerd in HA. En dan heb ik nog mijn omvormer geintegreerd.

Het probleem is, voor zover ik bekend ben met home assistant en het gebruik, is het een vrij binair systeem, als dit, dan dat. Ik wil eigenlijk het vermogen dat de miner gebruikt, stapsgewijs verhogen als mijn P1 meter zegt dat ik aan het terugleveren ben en het vermogen weer verlagen als ik aan het consumeren ben. Daar zou ik een aantal automatiseringen voor kunnen maken, bijvoorbeeld in stapjes van 100W, maar mijn gevoel zegt dat het handiger moet kunnen. Wie geeft mij een zetje in de juiste richting?
Ik ben al een paar stappen verder (denk ik). Ik heb een sensor aangemaakt die uitrekend wat het vermogen van de miner zou moeten zijn. Alleen lukt het me niet om bij de automation die sensorwaarde te gebruiken als setpoint.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
description: "Adjust S9 AntMiner power according to solar production"
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.boz_solar_current_power
    for:
      hours: 0
      minutes: 5
    above: 500
conditions:
    entity_id: sensor.energy_production_today
actions:
  - device_id: eeebd98736852259cb4d7ea1e9e9fc84
    domain: number
    entity_id: 72abce5efd076d84c4e834a62f4bfc15
    type: set_value sensor.s9_target_power_based_on_omnik_power_production

Bij de laatste regel verwacht HA volgens mij een getal, ik wil dat daar de waarde van de sensor wordt gebruikt.

• Brynnie
  • Niet online
Brynnie schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:48:
Ik weet dat ik het antwoord hier al gelezen heb, maar ik vind het niet onmiddellijk terug:

Ik heb enkele template sensors gemaakt (low battery items, naar inspiratie van @Dutchess_Nicole ) maar wanneer ik Home Assistant de Yaml laat herladen, dan worden die sensors elke keer hernoemd naar sensornaam_1 en dan _2 en zo verder. Hoe zorg ik ervoor dat de sensor steeds dezelfde naam houdt, zonder die _n toevoeging?

De sensor heeft een unique_id.
Heeft iemand een tip?

• Toppe
  • Laatst online: 22:25
Rivanov schreef op zondag 9 maart 2025 @ 07:37:
Ik blijf maar issues houden met de Enphase integratie. De verbinding gaat goed en haalt op dat moment de gegevens op. Maar dan houdt het op. Hij blijft niet continue verbonden en data binnenhalen. Het is iedere keer eenmalig.

Moet dan weer een Reload van de integration doen om de verbinding te herstellen.

Iemand énig idee wat dit zou kunnen zijn?

Het heeft maandenlang stabiel gewerkt, maar op een zeker moment zijn deze issues begonnen. Kan er maar niet achterkomen waar het ‘m in zit.

/edit: Heb dus 2 uur geleden een Reload gedaan.. en nadien staat hij weer op Unavailable.

[Afbeelding]
Ik heb geen idee maar een mogelijke oplossing kan zijn om een automatisering te maken die een herstart doet van de plug-in als hij op unavailable komt te staan?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Rivanov
  • Laatst online: 08:51
Toppe schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:06:
[...]

Ik heb geen idee maar een mogelijke oplossing kan zijn om een automatisering te maken die een herstart doet van de plug-in als hij op unavailable komt te staan?
Herstart van de gateway heeft het opgelost. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Troubleshooten zonder je code te zien is lastig. Dus post eens de yaml van het ding waarmee je problemen ondervindt :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• dixet
loyske schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:59:
Ben bezig met een automation die iedere 5 minuten een camera snapshot neemt. Automation loopt en schrijft weg in /tmp/ maar zie daar geen files verschijnen. Ook geen foutmelding verder.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
triggers:
conditions:
actions:
  - variables:
    target:
    data:

Iemand een idee?

Had nog een nieuwe folder aangemaakt onder /homeassistant/ maar die werd niet geaccepteerd!
Ik heb geen antwoord voor je, maar dacht even met een testautomation te testen waar het fout gaat. Dus jouw yaml in een nieuwe automatisering geplakt en wat schetst mijn verbazing: hij lijkt foutloos te worden uitgevoerd met dezelfde trace als jij. Terwijl ik echt geen g4 bullet camera heb én geen /tmp folder
Dit is de uitvoer van de laatste stap:
. Uitgevoerd op: 10 maart 2025 om 19:21:22
Resultaat:
params:
domain: camera
service: snapshot
service_data:
filename: /tmp/camera.g4_bullet_high_resolution_channel_2_20250310-192122.jpg
entity_id:
- camera.g4_bullet_high_resolution_channel_2
target:
entity_id:
- camera.g4_bullet_high_resolution_channel_2
running_script: false

Ik zou hier dus echt een fout verwachten maar hij zegt gewoon dat hij correct is uitgevoerd.
Dus de vraag: klopt je entity name wel? Want met een foute entity name voert hij de actie zonder fouten uit, maar heb je uiteraard geen file in de map staan.

• loyske
@dixet Dank voor het testen, maar de entity name klopt hoor, ja hij is wat lang haha.

Maar heb het inmiddels opgelost door de jpg weg te schrijven naar mijn synology NAS ipv naar /tmp 8)

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-11 15:43

CAP-Team

XBL: CAPTeam

loyske schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:59:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
triggers:
conditions:
actions:
  - variables:
    target:
    data:

Iemand een idee?

Dit is de code voor de actie van mijn camera die elke 5 minuten een snapshot maakt naar een share op mijn fileserver.

YAML:
1
2
3
4
5
6
action: camera.snapshot
target:
  entity_id: camera.voorkant_sd
data:
  filename: /share/Webcam/snapshot_{{ now().strftime("%Y%m%d-%H%M%S") }}.jpg
alias: Maak snapshot

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:13

D4NG3R

kiwi

:)

Ik ben bezig m'n scenes wat verder uit te breiden, maar stuit op het probleem dat nieuwe scenes weigeren op te slaan. Geen foutmelding in frontend, echter wel een waarschuwing in de logs:
Color mode color_temp specified but attribute color_temp_kelvin missing for: light.0xb43522fffefca290
Color mode color_temp specified but attribute color_temp_kelvin missing for: light.0xb0c7defffe4160a7
Ik ben de scenes niet anderes aan het bewerken dan dat ik voorheen deed, 'gewoon' een nieuwe scene aanmaken en deze bewerken in de frontend.

Deze lampen zijn ook onderdeel van andere scenes welke ik ook gewoon zo aangemaakt heb in de frontend. Wanneer durf ik echter niet te zeggen.

Heeft iemand enig idee waarom dit nu opeens een probleem is, en nog mooier; hoe ik dit kan oplossen?

Edit: Bug. https://github.com/home-assistant/core/pull/140113, zou fixed moeten worden in 3.2. Ik pak ook altijd de mooiste momenten om iets met HA te willen doen. _O-

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 10-03-2025 22:53 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@loyske Ik moest ook even spelen. Maar schijnbaar is de homeassistant / config niet de root.

Allowlist:
YAML:
1
2
3
homeassistant:
  allowlist_external_dirs:
    - "/config/tmp"

En dan als actie (even versimpelt)
YAML:
1
2
3
4
5
action: camera.snapshot
target:
  entity_id: camera.tapo_c120
data:
  filename: /config/tmp/test_{{ now().strftime("%Y%m%d-%H%M%S") }}.jpg

Maar zou hem ook eerder in /share zetten.

[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 11-03-2025 09:31 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:20
Zowel Nordpool (HACS Repo) als Entsoe integratie doet het niet meer sinds vanmorgen.
Ook de Norwegian Meteorological Institute integratie doet de laatste tijd moeilijk.

Ik krijg het idee dat het aan HA zelf ligt, want het is wel erg toevallig.
Kan bij mijn systeem liggen maar misschien ook iets van buiten.
Mijn internet verbinding is i.i.g. in orde.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Brynnie
  • Niet online
Gizz schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:44:
[...]

Troubleshooten zonder je code te zien is lastig. Dus post eens de yaml van het ding waarmee je problemen ondervindt :)
Ik gebruik de code van @Dutchess_Nicole
Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:26:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
 name: "Low Battery Sensor Names"
        {% endif %}
      {% endfor %}
en voor het aantal gebruik ik de code van @TheFes
TheFes schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:36:
[...]
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 name: "Low Battery Sensor Count"
      {{
        label_entities("charge_monitor")
          | select("has_value")
          | map("states")
          | map("float")
          | select ("<", threshold)
          | list
          | length
      }}
Die plaats ik in mijn configuration.yaml
YAML:
1
2
  - platform: template
    sensors:

Met de correcte indentaties uiteraard.

• TheFes
Brynnie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:02:
[...]

Ik gebruik de code van @Dutchess_Nicole

[...]

en voor het aantal gebruik ik de code van @TheFes

[...]

Die plaats ik in mijn configuration.yaml
YAML:
1
2
  - platform: template
    sensors:

Met de correcte indentaties uiteraard.
dat laatste code blokje is legacy format.
De bovenste 2 code blokken zijn het modern template sensor format.

Daar zit dus de fout.

The moderne format is
YAML:
1
2
3
4
# geplaatst in configuration.yaml
template:
  - sensor:
      - name: whatever

Pagina: 1 ... 293 ... 350 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.