Deurbel (geluid) via Zigbee - Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Het originele idee was om de deurbel via de speaker (uitvoering: Denon Home 150 Wit) in de keuken te laten gaan. Ik heb die speaker toch hangen en hij staat altijd aan dus leek me de ideale kandidaat om ook het deurbel geluid te verzorgen. Op deze manier zou ik dan ook nog zelf kunnen bepalen welk geluid er wordt afgespeeld, dus bijvoorbeeld met kerst een leuke kerst-deurbel. Dat heeft me een paar uren gekost om het voor elkaar te krijgen en werkt niet zo stabiel als een deurbel moet werken.

Dus op dit moment klopt iedereen op het raam omdat de deurbel 'het toch niet doet...'

Ik heb vandaag wat op aliexpress zitten kijken naar zigbee compatible 'doorbell chimes' en die lijken er wel te zijn. Heeft iemand ervaring met zo'n soort deurbel of heeft iemand misschien een ander idee hoe ik dit op kan lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 15:04
Ik had hetzelfde probleem, ik wou zelf de deurbel kunnen triggeren vanuit Home Assistant.
Ook eerst Zigbee dingen gezocht, maar niets kunnen vinden.
Uiteindelijk heb ik deze aangeschaft: https://www.zuidwijk.com/product/smart-doorbell/
Deze heb ik aangesloten op een traditionele beltrafo en deurbel-chime, en heb geen deurbel zelf aangesloten. Door het relais een tijdje aan te zetten, hoor ik een deurbel.

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-05 16:29
Zo heb ik het opgelost:

Ik heb de deurbel drukker draad in de meterkst aangesloten op een Tuya IH-K663.

De deurbel chime gaat via een Zigbee relais (Tuya PJ-ZGD01, heeft een droog relais), welke activeert via Home Assistant automatisering als de knop wordt ingedrukt.
De automatisering werkt 0.5 sec, genoeg om de gong ding/dong te laten doen ;)
Dit relais zou in theorie ook de drukker kunnen detecteren, via de magneet contactaansluitingen maar ik had spookbelletjes als ik dat deed.
Dit sluit een 8V Friedland Deurbel beltrafo circuit met de Gong erin.

Dan heb ik nog enkele Ikea Sonos speakers Gen 1 door het huis, deze laten hetzelfde geluid horen als de gong deurbel wanneer deze schakelt (de gong reikt niet ver genoeg, zitten meerdere deuren tussen).
Deze triggert op dezelfde automatisering als de gong.

[ Voor 13% gewijzigd door Medic op 30-12-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
We hebben hier geen oude deurbel die ik op deze manier kan aansluiten. Dat zou dus betekenen dat ik een 'oude/domme' deurbel moet gaan installeren om hem vervolgens smart te maken. Dat voelt toch al met al niet zo heel smart van mezelf...
Medic schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:48:

Dan heb ik nog enkele Ikea Sonos speakers Gen 1 door het huis, deze laten hetzelfde geluid horen als de gong deurbel wanneer deze schakelt (de gong reikt niet ver genoeg, zitten meerdere deuren tussen).
Deze triggert op dezelfde automatisering als de gong.
Zou je je dit deel van je automatisering willen delen? Ik verwacht niet dat het anders is als wat ik op dit moment heb maar ik hoop het wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Flans schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:26:
We hebben hier geen oude deurbel die ik op deze manier kan aansluiten. Dat zou dus betekenen dat ik een 'oude/domme' deurbel moet gaan installeren om hem vervolgens smart te maken. Dat voelt toch al met al niet zo heel smart van mezelf...
Deze route is wel heel betrouwbaar, dat kun je ook smart noemen :)

Zelf heb ik ook een ouderwetse deurbel + gong in combinatie met een ESP. Daarmee doe ik allerlei leuke dingen (notificatie op telefoon, film op pauze, knipperende lampen in de keuken etc) maar als HA/Z2M/wifi even niet mee willen werken, dan doet mijn deurbel met gong het nog steeds. Niets zo suf (niet smart!) als de deurbel missen omdat een deel van je infrastructuur net aan het rebooten is na een update :p

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 01-01-2024 10:32 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hier ook zelf wat geknutseld met een ESP. Werkt heel stabiel en middels MQTT kan je alles triggeren maar is er niet van afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-05 16:29
Flans schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:26:

[...]

Zou je je dit deel van je automatisering willen delen? Ik verwacht niet dat het anders is als wat ik op dit moment heb maar ik hoop het wel ;)
hierbij, hopenlijk heb jij of iemand anders er iets aan:

Automation - Deurbel -> Toggle Gong:
YAML: https://pastebin.com/aDWAuTdS

Automation - Deurbel -> Sonos Chime:
YAML: https://pastebin.com/xd62DgVP

Notification - Deurbel Zijkant:
YAML: https://pastebin.com/PzyGUT0h

Automation - Deurbel -> Deurbel Noord -> Buitenlampen aan:
YAML: https://pastebin.com/FLpgmPkH

Er is inderdaad een risico dat ik belletjes mis als iets reset / update.
Maar dat is nog nooit gebeurd.

Meeste mensen komen aan de voorzijde van ons huis waar de UniFi G4 deurbel hangt, die altijd wel afgaat.
Incidenteel komen er mensen bij de andere twee potentie "voordeuren" (oud winkel pand).
Kans op een bel missen is minimaal, gewoon niet updaten als je de pakketdienst verwacht ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Medic op 02-01-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSV
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-03 12:22

GSV

@Medic

Hi Paulvdwal,

ik kwam bij jouw post terecht omdat ik het geluid van mijn bel ook via home assistant op speakersysteem laat horen .. niet helemaal hetzelfde, want het is een doorbird bell en het betreft een yamaha AV-receiver, maar toch.

Mijn bel automatisatie werkt als de receiver uit staat, dan kan ik de receiver aanzetten, de gong laten klinken zo hard ik wil, en de receiver weer uitzetten ..

Maar als mijn speaker muziek afspeelt (van een bepaalde bron, aan een bepaald volume, een bepaalde playlist of zender etc) en er belt iemand aan, dan klinkt de gong nog wel maar dan krijg ik het niet (automatisch en eenvoudig) voor mekaar om de receiver, zoals voorheen, te laten spelen ..

Heb jij hier een idee over .. ?
Alvast bedankt.
Pagina: 1