Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 30 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31
crimby schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:20:
Ik heb onderstaande yaml voor een lichtknop in HA. Wanneer ik de button aanklik, zou deze moeten oplichten zodat ik weet dat deze actief is. Echter, sinds een tijdje werkt dat niet meer... enig idee?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
      - type: custom:button-card
        entity: input_boolean.scene_woonkamersfeer
        icon: "mdi:lightbulb-on"
        name: Sfeer
        color_type: icon
        color: rgb(255,128,0)
        tap_action:
          action: call-service
          service: light.turn_on
          service_data:
            entity_id:
              - light.tv_lampje
              - light.hanglamp_2
              - light.staanlamp_2_2
              - light.color_temperature_light_16
              - light.color_temperature_light_19
            brightness: 45
            kelvin: 1800
Gebeurd er iets als je de automation handmatig uitvoert?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXGNSzOtq8frFq8FhTndNoyUbb8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0s1O1EkuMbJpXVOgLACMGS4a.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Slinkos op 21-02-2023 10:56 ]

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:36
Ik draai HA in Oracle VM VirtualBox 7.1 op een Windows 11 machine.

Het haso_ova-9.0.vdi bestand is bij mij 6.11GB groot en ik had in het beginsel 32GB hiervoor gealloceerd als Dynamically allocated storage.

Sinds een paar dagen krijg ik meldingen van HA dat de beschikbare ruimte minder dan 1GB is, wat ik dus vreemd vind gezien het vdi bestand maar 6GB groot is. In VirtualBox heb ik de ruimte ook al vergroot naar inmiddels 80+GB, maar ik blijf dezelfde melding krijgen, ook na het herstarten van HA.

Als ik in de terminal df -h intik zie ik dat de Size 30.8GB waarvan 28.4GB is gebruikt. (zie screenshot). Ik weet niet zo goed waar HA dit dan allemaal opslaat als de VDI maar 6GB groot is.

Weet iemand hier meer van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGF1s3YTwK0ca7Ctjdj3mh0R6k8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5XIPlAKoTnCjT5t90u2LHPOD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:36
Slinkos schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:55:
[...]

Gebeurd er iets als je de automation handmatig uitvoert?
[Afbeelding]
Je triggerde me aangezien dit een button was en geen automatisering. Ben er verder gaan induiken en blijkbaar heb ik ooit de scenes vervangen voor directe aansturing op de lampen.. echter omdat de scene niet aanging werd de boolean ook niet getriggerd.
Nu staat mij bij dat de scenes niet altijd even lekker werkte met deconz, maar ga het nog eens een keer proberen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 08:38

CWH

Ik zag op yt een tutorial over hoe je de dagelijkse energieprijzen van je leverancier kon scrapen. Dat leek me handig, maar omdat ik nog niet zolang bezig ben met HA kom ik hier toch niet echt uit.
Op de screenshots is volgens mij alles wel te zien wat ik nodig heb.
Ik heb op de website van de leverancier het tarief, (screenshot 3 en 4, 16,3728 c) geselecteerd en inspect gekozen, vervolgens copy selector en dat in configuration.yaml gepaste, regel 12 na select, (screenshots 1 en 2).
Check ik de status in ontwikkelhulpmiddelen, krijg ik "unavailable".
Er is dus duidelijk van alles niet goed gegaan, vraag is wat?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jc3tnx1x1BiizBzOZTHYssXhCjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKewYCJ8iJ2hli2MxqMU9mrT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVEjPG2h861Ym7O7kg8MZC-NXc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hedE6cBbYx7osmkhnMAOgbSx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_N1zv3GWfdg4C8JdCmvLffCqB8I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hTOUFnnHt6A33k3e6s2JrCZj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ewhf5iTQ9zUnebEGCDzmkEdsGQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bmVYbrp9KeBAs8dhog3yYz1c.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:52

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
jantje112 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:18:
Ik heb een Aqara Zigbee temp/hum gekoppeld aan Sonoff 3.0 Zigbee stick, deze komt netjes naar voren in mijn Tiles op het dashboard. Dus op "gang boven" zie ik netjes een vermelding van vochtigheid/temperature.

Zelfde gedaan met een Blitzwolf sensor. Deze gekoppeld aan " kantoor " en daar zie ik het niet in mijn Tiles deze waarde terug. (De sensor werkt wel in de config)

Is hier een trucje voor ?
En die Blitzwolf sensor heeft wel de juiste units en types? Je kan kijken naar de enitieiten daarvan in de Dev tools.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinkos
crimby schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:01:
[...]

Je triggerde me aangezien dit een button was en geen automatisering. Ben er verder gaan induiken en blijkbaar heb ik ooit de scenes vervangen voor directe aansturing op de lampen.. echter omdat de scene niet aanging werd de boolean ook niet getriggerd.
Nu staat mij bij dat de scenes niet altijd even lekker werkte met deconz, maar ga het nog eens een keer proberen zo.
Oh ja haha zit zelf een beetje te slapen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@crimby Ik zou niet gelijk inzien waarom de scene problemen zou geven ipv gewoon de service call. Maar anderzijds, je kan in een call natuurlijk ook die helper aan zetten. Of bijvoorbeeld juist de staat van een lamp gebruiken voor de state.

Als je voor de helper gaat is een input_select misschien logischer als je meerdere scenes hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

In ESPHome, als je een custom component maakt dan kan je die CustomAPIDevice maken. Dan krijg je de register_service functie, waarmee je een functie maakt die Home Assistant kan callen. Dus Home Assistant kan dan data naar je custom component sturen.

Moet ik die register_service 1 keer aanroepen? Of elke keer als ik WiFi verbinding verlies en weer terugkrijg? Ik weet niet zeker of het alleen de service in ESPHome registreert, en dat die het verder wel afhandelt zodra die verbinding heeft, of dat je daarmee direct ESPHome vertelt dat de service in Home Assistant moet worden geregistreerd.

EDIT: Ik zie op de webpagina hier dat het in een setup staat, dus dan is het eenmalog in ESPHome.

[ Voor 11% gewijzigd door Amanoo op 21-02-2023 13:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 20:22
CWH schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:26:
Ik zag op yt een tutorial over hoe je de dagelijkse energieprijzen van je leverancier kon scrapen. Dat leek me handig, maar omdat ik nog niet zolang bezig ben met HA kom ik hier toch niet echt uit.
Op de screenshots is volgens mij alles wel te zien wat ik nodig heb.
Ik heb op de website van de leverancier het tarief, (screenshot 3 en 4, 16,3728 c) geselecteerd en inspect gekozen, vervolgens copy selector en dat in configuration.yaml gepaste, regel 12 na select, (screenshots 1 en 2).
Check ik de status in ontwikkelhulpmiddelen, krijg ik "unavailable".
Er is dus duidelijk van alles niet goed gegaan, vraag is wat?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met een login kan t al sneller mis gaan. Heb je al logs gecheckt van multiscrape?
Verder raad ik je aan om de broncode van de pagina eens te controleren (in plaats van de inspecteren tool). Multiscrape interpreteert geen javascript. Als ze de tarieven middels javascript inladen zal de broncode anders zijn dan de code die je ziet in het inspecteren venster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:47
TheFes schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:17:
[...]

Je mist sowieso een {% endif %}
En zijn dit enige twee mogelijke cases? Want anders zou ik er ook een else in zetten :)
Nogmaals dank voor de feedback!

Ik heb nu het volgende:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
- trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.smart_plug_washing_machine_active_power
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 20
    above: 10
    id: running
    below: 3
    id: complete
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.door_sensor_washing_machine_opening
    from: "off"
    to: "on"
    id: idle
  sensor:
    - unique_id: 09f289c3-ad4d-44ab-91e5-8b8f1053d116
      name: Washing Machine Status Template
      state: >-
        {%- if trigger.id == 'running'
            and
              (
                is_state('sensor.washing_machine_status_template', 'Idle')
                or is_state('sensor.washing_machine_status_template', 'Complete')
              )
        %}
          Running
        {%- elif trigger.id == 'complete' and is_state('sensor.washing_machine_status_template', 'Running') %}
          Complete
        {%- elif trigger.id == 'idle' %}
          Idle
        {%- endif %}

En op het eerste zicht lijkt dat te werken :) Zie jij nog ruimte voor verbetering @TheFes ?

[ Voor 3% gewijzigd door dotcom87 op 21-02-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:53
greg-a schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:32:
Ik draai HA in Oracle VM VirtualBox 7.1 op een Windows 11 machine.

Het haso_ova-9.0.vdi bestand is bij mij 6.11GB groot en ik had in het beginsel 32GB hiervoor gealloceerd als Dynamically allocated storage.

Sinds een paar dagen krijg ik meldingen van HA dat de beschikbare ruimte minder dan 1GB is, wat ik dus vreemd vind gezien het vdi bestand maar 6GB groot is. In VirtualBox heb ik de ruimte ook al vergroot naar inmiddels 80+GB, maar ik blijf dezelfde melding krijgen, ook na het herstarten van HA.

Als ik in de terminal df -h intik zie ik dat de Size 30.8GB waarvan 28.4GB is gebruikt. (zie screenshot). Ik weet niet zo goed waar HA dit dan allemaal opslaat als de VDI maar 6GB groot is.

Weet iemand hier meer van?

[Afbeelding]
Mijn setup draait met KVM, wijzigingen aan bepaalde componenten worden pas doorgevoerd als de machine UIT staat.
HA OS pakt wijzigingen aan het OS zelf op tijdens een boot.
Zelf ondervonden na een update ivm Frigate integratie.

Eerste advies zou zijn, zet hem even uit en daarna weer aan.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

iemand ervaring met esphome + mesh ?

https://community.home-as...-even-without-wifi-router

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@hans1903 dit gaat om Home Assistant neem ik aan? Dat noem je nergens ;)
Verder is het erg lastig voor anderen om je automation te troubleshooten als je de automation zelf niet deelt.

Maar ik wil wel een poging doen op basis van de beperkte info die je deelt. Vergeet binnen je automation dingen als mqtt-trigger, die heb je helemaal niet nodig. Je hebt immers al de temperatuur van je vriezer als sensor in HA. Dus je trigger zal een numeric state zijn van sensor.vriezer.temperatuur of zoiets. Je hebt niks met mqtt te maken.

[ Voor 48% gewijzigd door Gizz op 21-02-2023 14:30 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
dotcom87 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:31:
[...]

Nogmaals dank voor de feedback!

Ik heb nu het volgende:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
- trigger:
    for:
    id: running
    id: complete
    id: idle
  sensor:
      state: >-
        {%- if trigger.id == 'running'
            and
              (
                is_state('sensor.washing_machine_status_template', 'Idle')
                or is_state('sensor.washing_machine_status_template', 'Complete')
              )
        %}
          Running
        {%- elif trigger.id == 'complete' and is_state('sensor.washing_machine_status_template', 'Running') %}
          Complete
        {%- elif trigger.id == 'idle' %}
          Idle
        {%- endif %}

En op het eerste zicht lijkt dat te werken :) Zie jij nog ruimte voor verbetering @TheFes ?
1) je eerste statement heeft bij dat trigger.id als enige andere mogelijkheid dat hij al "Running" is, mocht dat voorkomen (wat theoretisch gezien kan, als je power even terugvalt naar 8, wat dus nog niet de "complete" trigger triggert, en dan weer naar boven de 10 gaat) dan wil je neem ik aan dat hij "Running" blijft. Met je huidige template wordt hij dan "unavailable" (of None, dat weet ik even niet helemaal zeker) omdat er aan geen enkele statement voldaan wordt. Dus daar zou alleen het trigger.id gebruiken beter zijn naar mijn idee.
2) Bij "completed" geldt ongeveer hetzelfde. Wat als hij vanaf idle even kortstonding wat power gebruikt, of een meetfoutje heeft, en dus even naar 5 schiet. Dat triggert nog niets, maar als hij dan weer terugvalt naar 0, triggert wel je "completed" trigger. Dat zal ook weer geen match geven met een statement.

Wat je zou kunnen doen is een else meegeven en daar gewoon de huidige state gebruiken (waar je ook naar kunt verwijzen met this.state, maar ik zou hier denk ik de state meegegeven met de trigger in een trigger variable en dat gebruiken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
- trigger:
    for:
    variables:
      sensor_state: "Running"
    variables:
      sensor_state: "{{ 'Complete' if this.state == 'Running' else this.state }}"
    variables:
      sensor_state: "Idle"
  sensor:
      state: "{{ sensor_state }}"

PS, als je op 2 waardes wil checken kan dat sinds een paar maanden ook gewoon in een is_state() Voorbeeldje is_state('sensor.foo', ['banana', 'whale'])
Daarvoor kon het ook al in één test met states('sensor.foo') in ['banana', 'whale']

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:47
TheFes schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:32:
[...]

1) je eerste statement heeft bij dat trigger.id als enige andere mogelijkheid dat hij al "Running" is, mocht dat voorkomen (wat theoretisch gezien kan, als je power even terugvalt naar 8, wat dus nog niet de "complete" trigger triggert, en dan weer naar boven de 10 gaat) dan wil je neem ik aan dat hij "Running" blijft. Met je huidige template wordt hij dan "unavailable" (of None, dat weet ik even niet helemaal zeker) omdat er aan geen enkele statement voldaan wordt. Dus daar zou alleen het trigger.id gebruiken beter zijn naar mijn idee.
2) Bij "completed" geldt ongeveer hetzelfde. Wat als hij vanaf idle even kortstonding wat power gebruikt, of een meetfoutje heeft, en dus even naar 5 schiet. Dat triggert nog niets, maar als hij dan weer terugvalt naar 0, triggert wel je "completed" trigger. Dat zal ook weer geen match geven met een statement.

Wat je zou kunnen doen is een else meegeven en daar gewoon de huidige state gebruiken (waar je ook naar kunt verwijzen met this.state, maar ik zou hier denk ik de state meegegeven met de trigger in een trigger variable en dat gebruiken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
- trigger:
    for:
    variables:
      sensor_state: "Running"
    variables:
      sensor_state: "{{ 'Complete' if this.state == 'Running' else this.state }}"
    variables:
      sensor_state: "Idle"
  sensor:
      state: "{{ sensor_state }}"

PS, als je op 2 waardes wil checken kan dat sinds een paar maanden ook gewoon in een is_state() Voorbeeldje is_state('sensor.foo', ['banana', 'whale'])
Daarvoor kon het ook al in één test met states('sensor.foo') in ['banana', 'whale']
Kijk, zo leren we elke dag bij! Heel erg bedankt hiervoor!

Trouwens, knap werk ook in het filmpje van Smart Home Junkie 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 08:38

CWH

-Casper schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:25:
[...]

Met een login kan t al sneller mis gaan. Heb je al logs gecheckt van multiscrape?
Verder raad ik je aan om de broncode van de pagina eens te controleren (in plaats van de inspecteren tool). Multiscrape interpreteert geen javascript. Als ze de tarieven middels javascript inladen zal de broncode anders zijn dan de code die je ziet in het inspecteren venster.
Ik zal er eens naar kijken!

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

nevermind schijnt niet te werken, wel jammer want zou samen met BLE proxy wel wat issues kunnen oplossen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met ESPhome modbus?

ik heb nu de volgende code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
  - name: "hub1"
    type: rtuovertcp
    host: 192.168.1.100
    port: 502

sensors:
      - name: wp_voltage
        slave: 1
        data_type: uint16
        address: 305
        scale: 0.01
        unit_of_measurement: v
        unique_id: kWhmeter_hp_V
        device_class: power
        precision: 1
      - name: wp_frequency
        address: 304
        unit_of_measurement: hz
        unique_id: kWhmeter_hp_Hz
      - name: wp_current
        data_type: uint32
        address: 313
        count: 2
        scale: 0.001
        unit_of_measurement: A
        unique_id: kWhmeter_hp_A
        precision: 1
      - name: wp_power
        scan_interval: 60
        data_type: int32
        address: 320
        scale: 1
        unit_of_measurement: W
        unique_id: kWhmeter_hp_W
      - name: wp_kwh
        scan_interval: 60
        data_type: uint32
        address: 40960
        unit_of_measurement: kWh
        unique_id: kWhmeter_hp_kWh

dit werkte middels een arduino en een TTL RS485 converter. nu wil ik dit overzetten naar een nodemcu v3 met ESPhome.

ik weet echter niet zo goed hoe ik de vertaalslag moet maken, aangezien de modbus bij de ESPhome wat anders geconfigureerd moet worden.

iemand die mij op gang kan helpen? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
raymondw schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:43:
[...]

Mijn setup draait met KVM, wijzigingen aan bepaalde componenten worden pas doorgevoerd als de machine UIT staat.
HA OS pakt wijzigingen aan het OS zelf op tijdens een boot.
Zelf ondervonden na een update ivm Frigate integratie.

Eerste advies zou zijn, zet hem even uit en daarna weer aan.
Thanks, ik had HA al meerdere keren opnieuw opgestart.

Maar ik heb het probleem inmiddels opgelost.

De opslag werd vrij snel gevuld door de Samba Back-ups. Ik had keep_local: all in de config staan, dus ja, dan gaat het wel rapjes. Nu bewaar ik lokaal 8 back-ups en op de NAS meer.

Voor wat betreft het resizen van de virtual drive. Blijkbaar heb ik ook een HA vdi in de folder VirtualBox VMs\HomeAssistant\Snapshots staan, die was ongeveer 30GB en dat is blijkbaar de vdi die wordt gebruikt... Ondank dat alles in de VirtualBox settings verwijst naar de 6GB vdi.

lang verhaal kort, vdi met een aparte naam meer ruimte toegewezen en nu pakt HA dit direct op. Onder die vdi zit blijkbaar nog een andere vdi.... Blijf het vreemd vinden, maar het werkt iig :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Idh_943D2iKPEudeQstJ6gXfDQQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VbNSv8ygBIGYLVZbjLIAdieO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Kalentum schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:01:
[...]

Home Assistant gebruikt intern een sqlite database. Grafana kan data uit sqlite ook in een grafiekje toepassen. BV ik heb een omvormer voor zonnepanelen, die heeft als entity_id in Home Assistant
code:
1
sensor.sb3_0_1av_41_902_grid_power

En dan kan ik in Grafana een grafiek maken met deze query
SQL:
1
2
3
SELECT last_updated_ts as time, cast(state as integer) as value from states 
WHERE entity_id = 'sensor.sb3_0_1av_41_902_grid_power' 
AND last_updated_ts >= $__from / 1000 and last_updated_ts < $__to / 1000

Mooie is dat je dan helemaal geen influxdb nodig hebt. Als je Grafana en Home Assistant op dezelfde server hebt en de database is bereikbaar voor Grafana (het is gewoon een bestand) dan kan dat werken.

Grafana kan echter met influxdb een mooie query editor laten zien dus dan hoef je je queries niet handmatig op te bouwen. Ik heb het zelf nooit gebruikt maar deze integratie lijkt te doen wat jij wilt:

[...]

Er is ook een add on die het je nog makkelijker kan maken omdat die ook de installatie van InfluxDB kan verzorgen https://github.com/hassio-addons/addon-influxdb
Dank voor de tip! Ik ga dan voor de integratie, want zelf de queries opbouwen zie ik nog niet echt zitten. De addons voor InfluxDB en Grafana had ik al geïnstalleerd, maar ik zoek nog een goede handleiding voor het gebruik. Bij de informatie over de addons word ik nog niet veel wijzer.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

FirePuma142 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:52:
[...]

Nee, omdat daar staat aangegeven dat er geen firmware update required is. Als ik hem wel uitvoer en er gaat iets mis kan ik voor de derde keer in een week 100+ apparaten gaan resetten. Ik kijk wel uit :o
Ik kwam ook nog andere problemen tegen zoals lampen die niet in groepen geplaatst kunnen worden tenzij ze aan staan. Of die pas na 10 pogingen in een groep worden opgenomen. Dus toch de sprong maar gewaagd naar de meest recente firmwareversie. Dat leverde geen extra problemen op gelukkig.

Alles draait, maar ik heb nog steeds last van de groepenproblematiek, wegvallende apparaten (hue motion en Tradfri E27), "network busy"-meldingen bij het aanpassen van kleur en helderheid kort achter elkaar en soms simpelweg commando's die worden geweigerd.

Ik werk er maar een beetje omheen, maar blij word ik er niet van.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
greg-a schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:34:
[...]

Thanks, ik had HA al meerdere keren opnieuw opgestart.

Maar ik heb het probleem inmiddels opgelost.

De opslag werd vrij snel gevuld door de Samba Back-ups. Ik had keep_local: all in de config staan, dus ja, dan gaat het wel rapjes. Nu bewaar ik lokaal 8 back-ups en op de NAS meer.

Voor wat betreft het resizen van de virtual drive. Blijkbaar heb ik ook een HA vdi in de folder VirtualBox VMs\HomeAssistant\Snapshots staan, die was ongeveer 30GB en dat is blijkbaar de vdi die wordt gebruikt... Ondank dat alles in de VirtualBox settings verwijst naar de 6GB vdi.

lang verhaal kort, vdi met een aparte naam meer ruimte toegewezen en nu pakt HA dit direct op. Onder die vdi zit blijkbaar nog een andere vdi.... Blijf het vreemd vinden, maar het werkt iig :)

[Afbeelding]
Zijn dat niet snapshots die je gemaakt hebt met Virtual Box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:52

RoyK

Hobby tekenaar

Ik begrijp dat dit iets te simpel is om de lichten qua felheid, ongeacht de scene te kunnen veranderen?

code:
1
2
3
data:
  brightness_step: 25

[edit]
Wat er zo door mijn gedachten spookt.. ik denk dat ik te weinig informatie aanbied aan HA. Ik geef nu niet aan tegen welke lampen hij moet spreken. Ik kan me voorstellen dat dit te karig is.

Wat ik wil proberen:

Een aantal verschillende scenes koppelen aan een Phillips Hue switch
Met de dimmer de lichten kunnen dimmen, ongeacht de scene die aan staat.

[ Voor 51% gewijzigd door RoyK op 21-02-2023 20:01 ]

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
RoyK schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:55:
Ik begrijp dat dit iets te simpel is om de lichten qua felheid, ongeacht de scene te kunnen veranderen?

code:
1
2
3
data:
  brightness_step: 25

[edit]
Wat er zo door mijn gedachten spookt.. ik denk dat ik te weinig informatie aanbied aan HA. Ik geef nu niet aan tegen welke lampen hij moet spreken. Ik kan me voorstellen dat dit te karig is.

Wat ik wil proberen:

Een aantal verschillende scenes koppelen aan een Phillips Hue switch
Met de dimmer de lichten kunnen dimmen, ongeacht de scene die aan staat.
Klopt, je moet entity_id nog toevoegen. Check ff de documentatie daar staat het precies uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09 06:25
We zijn bezig om een 4m breed rolluik te gaan plaatsen, elektrisch bediend via een schakelaar.
Nu wil ik deze ook bedienen via Home Assistant.

Ik lees dat er 2 manieren zijn:
optie 1: Somfy IO motor draadloos gekoppeld met een schakelaar en via een Tahoma Switch (v3) kan je deze koppelen aan HA.
optie 2: motor bedraad koppelen aan een wipschakelaar en er een Zigbee-rollershutter bij aansluiten, maar dat is allemaal in het zicht en niet makkelijk weg te werken. Bovendien wil de leverancier de module meenemen in de installatie en ben ik ook nog niet technisch onderlegd op elektra om dit te monteren.

Als ik kijk naar de bediening:
Optie 1: automatische stop, obstakeldetectie & percentagestand is aanwezig vanwege de Somfy IO
Optie 2: vermoedelijk geen automatische stop, obstakeldetectie en geen percentagestand. Klopt dit?

Qua kosten lijkt optie 2 goedkoper, maar hier kleven nogal wat nadelen aan.
Kan iemand me adviseren waarvoor te kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 13:06

breinonline

Are you afraid to be known?

CAD-tekenaar schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:54:
We zijn bezig om een 4m breed rolluik te gaan plaatsen, elektrisch bediend via een schakelaar.

optie 1: Somfy IO motor draadloos gekoppeld met een schakelaar en via een Tahoma Switch (v3) kan je deze koppelen aan HA.
optie 2: motor bedraad koppelen aan een wipschakelaar en er een Zigbee-rollershutter bij aansluiten, maar dat is allemaal in het zicht en niet makkelijk weg te werken. Bovendien wil de leverancier de module meenemen in de installatie en ben ik ook nog niet technisch onderlegd op elektra om dit te monteren.

Optie 1: automatische stop, obstakeldetectie & percentagestand is aanwezig vanwege de Somfy IO
Optie 2: vermoedelijk geen automatische stop, obstakeldetectie en geen percentagestand. Klopt dit?

Optie 3: Neem een Somfy Ilmo motor en hang er een zigbee/wifi schakelaar aan. Heb je automatische stop, obstakeldetectie en percentages kan je uitlezen en ingeven via home assistant. Zelf heb ik er shelly 2.5's aan hangen, werkt als een zonnetje. Ik heb die gekoppeld aan een jung pulsdrukker voor jaloeziën. Daarmee kan ik ze ook handmatig nog prima bedienen via de shelly.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
breinonline schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:05:
[...]

Optie 3: Neem een Somfy Ilmo motor en hang er een zigbee/wifi schakelaar aan. Heb je automatische stop, obstakeldetectie en percentages kan je uitlezen en ingeven via home assistant. Zelf heb ik er shelly 2.5's aan hangen, werkt als een zonnetje. Ik heb die gekoppeld aan een jung pulsdrukker voor jaloeziën. Daarmee kan ik ze ook handmatig nog prima bedienen via de shelly.
Kan je me hierover meer informatie (schakelschema en dergelijke) geven hoe te monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Zijn er nog mensen die binnen HA de huidige gasprijs ergens anders vandaan halen dan bij Enever?

Sinds ze daar het token systeem gebruiken ben ik al tot 4x toe geblokkeerd en heb blijkbaar nu zelfs een IP ban gekregen (website onbereikbaar), terwijl ik die API maar 1x per 24 uur checkte 8)7

Beetje klaar mee dus, maar heb moeite met het vinden van een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
Tralapo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:53:
Zijn er nog mensen die binnen HA de huidige gasprijs ergens anders vandaan halen dan bij Enever?

Sinds ze daar het token systeem gebruiken ben ik al tot 4x toe geblokkeerd en heb blijkbaar nu zelfs een IP ban gekregen (website onbereikbaar), terwijl ik die API maar 1x per 24 uur checkte 8)7

Koppel je slimme meter aan HA en lees alle data (stroom+gas) uit die je wilt.
Oeps... je zocht de huidige gasprijs.

[ Voor 4% gewijzigd door CAD-tekenaar op 21-02-2023 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:30
Tralapo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:53:

Ik neem aan dat je dynamische gasprijzen bedoelt?

Ik gebruik daarvoor de EnergyZero integratie, die sinds 2023.02 nieuw is. Die haalt de marktprijs inclusief BTW op. Om daar dan de all-in prijs van te maken, maak ik daar nog een template-sensor omheen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
- sensor:
    - name: "Gas price"
      device_class: monetary
      unit_of_measurement: "€/m³"
      state: >
        {% set marktprijs_incl_btw = states('sensor.energyzero_today_gas_current_hour_price') | float(0) %}
        {% set belasting_per_m3_incl_btw = 0.592658 %}
        {% set opslag_incl_btw = 0.08275 %}
        {% set gas_price = (marktprijs_incl_btw + belasting_per_m3_incl_btw + opslag_incl_btw) | round(3) %}
        {{ gas_price if states('sensor.energyzero_today_gas_current_hour_price') | is_number else states('sensor.gas_price') }}

De 'opslag_incl_btw' moet je aanpassen naar je eigen leverancier. Deze staat al goed voor EnergyZero en resellers (in mijn geval GroeneStroomLokaal).

De EnergyZero-api is nogal flaky, vooral rond prijswisselingen (dus 06:00) geeft die nog al eens een lege response, waardoor de sensor op unavailable gaat. Die laatste if/else in de template zorgt ervoor dat deze sensor altijd een waarde laat zien, en wel de waarde die het als laatste had. Ik vind het prima als ik een tijdje de oude waarde laat zien, want ik houd de gasprijzen toch niet zo precies bij en de oude waarde geeft een aardige indicatie. Het gaat me meer om het tonen van een gasprijs in een dashboard. Vaak is de api binnen 15 minuten alweer beschikbaar, maar het kan ook pas na 7 of 8 uur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haam
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-09 10:08
Ik heb dezelfde oplossing. Ter aanvulling, in de shelly kun je een maximaal vermogen aangeven waarop de boel afschakelt. Dat werkt dus als obstakeldetectie. Ook kun je een maximale tijd opgeven (mocht ie wat klemmen, maar onder de max power blijven, dan schakelt ie alsnog af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Ik heb HA draaien op een RPI4 met een Conbee stick en Deconz. Nu wil ik de Ikea lampen en schakelaars eens updaten (nooit gedaan in de jaren) en had gelezen dat ik dan de update bestanden middels een script kan downloaden en dat Deconz deze dan automatisch oppakt en de devices update (mits Auto OTAU aanstaat in Deconz)

Het script had ik hier gevonden, maar geen idee hoe ik deze kan uitvoeren zonder daadwerkelijk naar de RPI te gaan en die aan te sluiten op een monitor etc.. kan dat ook binnen HA of Deconz?

De bestanden worden vervolgens in de OTAU folder gezet, maar kan ik deze beanderen via HA of Deconz? Via de SMB add-on kom ik niet verder dan de HA folders zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door crimby op 22-02-2023 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
crimby schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:13:
Ik heb HA draaien op een RPI4 met een Conbee stick en Deconz. Nu wil ik de Ikea lampen en schakelaars eens updaten (nooit gedaan in de jaren) en had gelezen dat ik dan de update bestanden middels een script kan downloaden en dat Deconz deze dan automatisch oppakt en de devices update (mits Auto OTAU aanstaat in Deconz)

Het script had ik hier gevonden, maar geen idee hoe ik deze kan uitvoeren zonder daadwerkelijk naar de RPI te gaan en die aan te sluiten op een monitor etc.. kan dat ook binnen HA of Deconz?

De bestanden worden vervolgens in de OTAU folder gezet, maar kan ik deze beanderen via HA of Deconz? Via de SMB add-on kom ik niet verder dan de HA folders zelf.
Het script is denk ik bedoeld voor mensen die Deconz regulier draaien en niet als HA addon. Je zal dit script op een bepaalde locatie moeten uitvoeren (bestand ergens plaatsen en met console naar die locatie navigeren en het script aanroepen). Welke locatie dat precies is durf ik je echter niet te zeggen. Maar je hebt hier niet persé een monitor etc voor nodig. Via SSH zou dit prima moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:16
Ik heb een Sonoff zbmini die ik wilde gebruiken om een lamp te schakelen. Het blijkt echter te veel gedoe om de juiste draden bij elkaar te krijgen, zeker nu de zbmini l2 (geen blauw nodig) beschikbaar is ga ik daar niet aan beginnen. Ik vroeg me af of ik de zbmini ook kan gebruiken als schakelaar voor een wandcontactdoos. Het lijkt me wel, maar ik vind er nergens info over of een aansluitschema voor. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:02

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik ben voor een Shelly 2.5 gegaan, om een screen met een Brel motor aan te sturen. De automatische stop zit bij mij gewoon in mijn screen/motor zelf, daar kan je met een schroevendraaier gewoon de eindstop instellen (boven en onder). Shelly heeft zelf ook een calibratie die het stroomverbruik meet, en ook hoe lang het duurt om omhoog en naar beneden te gaan. Op basis daarvan kan je dan obstakeldetectie en positie-controle doen, dat werkt naar mijn ervaring echt prima!

Ik heb binnenshuis geen bedrade schakelaar, maar een zigbee schakelaar, namelijk een Aqara Opple met 6 knopjes. Zo schakel ik zowel de verlichting in mijn bureau als de screens.

Om dit aan te sluiten zoek je best gewoon even een schematje op, ik vond deze best duidelijk, al begrijp ik niet waarom hij het kroonsteentje ook gebruikt voor de fasedraad: http://www.bujarra.com/wp...Assistant-Persiana-00.jpg

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
-Casper schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:22:
[...]

Het script is denk ik bedoeld voor mensen die Deconz regulier draaien en niet als HA addon. Je zal dit script op een bepaalde locatie moeten uitvoeren (bestand ergens plaatsen en met console naar die locatie navigeren en het script aanroepen). Welke locatie dat precies is durf ik je echter niet te zeggen. Maar je hebt hier niet persé een monitor etc voor nodig. Via SSH zou dit prima moeten kunnen.
Via SSH krijg ik helaas allemaal foutmeldingen.
Ik kan ook zelf de bestanden downloaden, maar volgens mij kom ik niet bij de Deconz OTAU folder vanuit HA of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Ik ben nog steeds bezig met het dashboard voor mijn tablet maar loop tegen het volgende aan.
Ik heb hier ook een tab in met de Google agenda. Maar door het thema is de achtergrond kleur zwart, over het algemeen wil ik dat ook maar niet voor die kaart.
Als ik de background color in het thema aanpas dan zijn er veel meer kaarten die deze achtergrond krijgen.
Dus ik denk misschien kan het via Ruweconfiguratie editor maar daar krijg ik het niet voor elkaar.
kan dit überhaupt op kaart niveau of moet dit toch via het thema?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UmuVv9RHF8uliSzlqlK892_tu4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wofEKW46yBzTDxQmiOtemOBy.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
RoTeK70 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:47:
Ik ben nog steeds bezig met het dashboard voor mijn tablet maar loop tegen het volgende aan.
Ik heb hier ook een tab in met de Google agenda. Maar door het thema is de achtergrond kleur zwart, over het algemeen wil ik dat ook maar niet voor die kaart.
Als ik de background color in het thema aanpas dan zijn er veel meer kaarten die deze achtergrond krijgen.
Dus ik denk misschien kan het via Ruweconfiguratie editor maar daar krijg ik het niet voor elkaar.
kan dit überhaupt op kaart niveau of moet dit toch via het thema?

[Afbeelding]
Dan zul je naar iets als card-mod moeten kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
TheFes schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:50:
[...]

Dan zul je naar iets als card-mod moeten kijken
Ja klopt, die gebruik ik ook daarom is bovenste gedeelte de juiste witte kleur alleen het gedeelte van de agenda zelf blijft qua achtergrond zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
crimby schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:29:
[...]

Via SSH krijg ik helaas allemaal foutmeldingen.
Ik kan ook zelf de bestanden downloaden, maar volgens mij kom ik niet bij de Deconz OTAU folder vanuit HA of wel?
Je zal dit moeten runnen in de deconz map. Ik weet niet welke dat is / waar die staat. Daar hoeft niet perse een OTAU map in te staan want het script maakt deze aan wanneer de map niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Mavamaarten schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:23:
[...]

Ik ben voor een Shelly 2.5 gegaan, om een screen met een Brel motor aan te sturen. De automatische stop zit bij mij gewoon in mijn screen/motor zelf, daar kan je met een schroevendraaier gewoon de eindstop instellen (boven en onder). Shelly heeft zelf ook een calibratie die het stroomverbruik meet, en ook hoe lang het duurt om omhoog en naar beneden te gaan. Op basis daarvan kan je dan obstakeldetectie en positie-controle doen, dat werkt naar mijn ervaring echt prima!

Ik heb binnenshuis geen bedrade schakelaar, maar een zigbee schakelaar, namelijk een Aqara Opple met 6 knopjes. Zo schakel ik zowel de verlichting in mijn bureau als de screens.

Om dit aan te sluiten zoek je best gewoon even een schematje op, ik vond deze best duidelijk, al begrijp ik niet waarom hij het kroonsteentje ook gebruikt voor de fasedraad: http://www.bujarra.com/wp...Assistant-Persiana-00.jpg
Ik heb ook Shelly 2.5 gebruikt maar dan in combinatie met ASA motoren, dat werkt ook prima. Eén rolluik heeft helemaal geen schakelaar maar gaat dank zij HomeAssistant mee met het rolluik dat er naast hangt.
De andere hebben allemaal een eigen schakelaar, maar door een schakelaar meer dan 1 seconden in te drukken gaan alle rolluiken dicht.

Enige waar ik tegen aan liep was dat mijn wifi traag werd door de vele Shellies, waarbij sommige ook ver van het access point zitten. Ik heb daarom een speciaal wifi netwerk gemaakt voor de wifi modules en eentje voor de snelle apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
RoTeK70 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:57:
[...]

Ja klopt, die gebruik ik ook daarom is bovenste gedeelte de juiste witte kleur alleen het gedeelte van de agenda zelf blijft qua achtergrond zwart.
Ik heb toch nog iets gevonden via card_mod, denk ik. Ga nog even verder prutsen. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
edozat1 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:22:
Ik heb een Sonoff zbmini die ik wilde gebruiken om een lamp te schakelen. Het blijkt echter te veel gedoe om de juiste draden bij elkaar te krijgen, zeker nu de zbmini l2 (geen blauw nodig) beschikbaar is ga ik daar niet aan beginnen. Ik vroeg me af of ik de zbmini ook kan gebruiken als schakelaar voor een wandcontactdoos. Het lijkt me wel, maar ik vind er nergens info over of een aansluitschema voor. Iemand een idee?
Ja en nee. Op zich kan je natuurlijk de "lamp" in het schema gewoon 1 op 1 vervangen door de wandcontactdoos. Enige waar je dan wel op moet letten is dat de ZBMini max 10A aan kan. En als je er een stopcontact van maakt is het wel heel stuk minder gegarandeerd dat je daar onder blijft. Maar goed, als je er een lamp in plugt ofzo en een sticker ofzo erin plakt als reminder kan het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 20:49
Sinds gistermiddag kom ik niet meer in HA. Het draait op een Minis Forum GK50. Onderstaand is wat ik krijg als ik er een scherm aan hang. Iemand een idee wat ik kan doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6dmYuvJR1zSQAnHw9m4Q8Hk0rE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1tMIn90XkZikeewOOkfFRHv.jpg?f=fotoalbum_large

Chrome zegt niet bereikbaar en controleer proxy en firewall. Het lijkt dat mijn nieuwe tv het interne ip adres heeft overgenomen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zw604Tzu7yFrvu3MnzI8qjn7TLE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wLrls8CTiDtS6XNdG782LVQ6.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door bbn_ldp op 22-02-2023 11:34 ]

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
Heeft iemand een tip voor een HA-compatible thermostaat? Ik heb de volgende situatie/wensen:

* Ik heb een warmtenet, dus een tweedraads aan/uit schakeling, niets iets fancy's zoals opentherm
* Absoluut geen cloud-koppeling
* Moet normaal blijven functioneren als HA compleet weg zou vallen
* Eigenlijk is het enige wat ik vanuit HA zou willen doen is de setpoint aanpassen, eventuele slimheid (dagprogramma en vakanties e.d.) bouw ik wel in HA.
* Beetje schappelijk geprijsd zou mooi zijn

Ik zag dat mensen een Toon rooten, maar die route zie ik niet zo zitten.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Ik gebruik zelf Tado, maar weet niet of dat nu via een externe server gaat of dat HA rechtstreeks met de bridge communiceerd. Ik heb dacht ik wel de login gegevens van de cloud op moeten geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:46
JeroenH schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:28:
Heeft iemand een tip voor een HA-compatible thermostaat? Ik heb de volgende situatie/wensen:

* Ik heb een warmtenet, dus een tweedraads aan/uit schakeling, niets iets fancy's zoals opentherm
* Absoluut geen cloud-koppeling
* Moet normaal blijven functioneren als HA compleet weg zou vallen
* Eigenlijk is het enige wat ik vanuit HA zou willen doen is de setpoint aanpassen, eventuele slimheid (dagprogramma en vakanties e.d.) bouw ik wel in HA.
* Beetje schappelijk geprijsd zou mooi zijn

Ik zag dat mensen een Toon rooten, maar die route zie ik niet zo zitten.
Als je echt iets lokaals wil en het is aan/uit dan zou ik low cost gaan met ESPHome en een relais dat is heel makkelijk te schakelen.

https://esphome.io/components/climate/thermostat.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:25
ErnstvV schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:49:
Ik gebruik zelf Tado, maar weet niet of dat nu via een externe server gaat of dat HA rechtstreeks met de bridge communiceerd. Ik heb dacht ik wel de login gegevens van de cloud op moeten geven.
Klopt Tado = cloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vaevictis_ schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:49:
[...]

Als je echt iets lokaals wil en het is aan/uit dan zou ik low cost gaan met ESPHome en een relais dat is heel makkelijk te schakelen.

Het nadeel is dat je dan een aan-uit aansturing hebt, terwijl de meeste ketels in Nederland beter aangestuurd kunnen worden met OpenTherm, zodat er gemoduleerd kan worden.

edit: niet goed gelezen, hij wil juist aan-uit. Dan is een relais het meest simpel inderdaad :)

@JeroenH gewoon je huidige thermostaat houden en tussen de thermostaat en de ketel een OpenTherm Gateway installeren. Zie ook [OTGW] OpenTherm gateway

Voor een simpele aan-uit thermostaat die met HA kan praten zou je een zigbee-thermostaat kunnen overwegen. Bijvoorbeeld van Moes

[ Voor 23% gewijzigd door Gizz op 22-02-2023 12:00 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008

RoyK

Hobby tekenaar

Wat is jullie ervaring met het opstarten en veranderen van scenes? Ik ervaar dat het veelal een willekeur is of het goed gaat of niet. Als ik van scene verander gaan soms niet alle lampen mee. Veranderen ze soms in een hele andere kleur als besteld en gaat ze niet allemaal uit als ik de scene 'lampen uit' aanspreek, waarin alle lampen uit staan. Wat vaak gebeurd is dat 1 lamp aan blijft staan. Als ik lampen dan weer aanzet en uitschakel, gebeurd het regelmatig dat een andere lamp dan aan blijft staan. Dit levert soms wel hilarische momentjes op, maar het is natuurlijk niet wenselijk :D

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:44
ErnstvV schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:49:
Tado integratie verloopt via de cloud. Maar je kunt ook de HomeKit Controller integratie gebruiken. Dan doet HA zich voor als een HomeKit Controller (whats in a name :+) en kan de Tadi Bridge daar mee verbinden. En dat is volledig lokaal.

Functionaliteit tussen beiden zitten vervolgens wel wat afwijkingen in. Via de Tado integratie kun je de temperatuur voor een X periode aanpassen en daarna terug naar het schema, of überhaupt "op commando" het schema hervatten, met de HomeKit Controller kan dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:11
bbn_ldp schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:26:
Sinds gistermiddag kom ik niet meer in HA. Het draait op een Minis Forum GK50. Onderstaand is wat ik krijg als ik er een scherm aan hang. Iemand een idee wat ik kan doen?
[Afbeelding]

Chrome zegt niet bereikbaar en controleer proxy en firewall. Het lijkt dat mijn nieuwe tv het interne ip adres heeft overgenomen.[Afbeelding]
- Je TV een ander IP geven
- In je router kijken of HA wel up is/komt onder een ander IP
- meteen dat ip reserveren voor HA
- In de CLI die je laat zien met INFO kijken of HA wel gestart is (status: running)

Misschien tv en HA rebooten en kijken of het oplost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
Vaevictis_ schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:49:

Ik heb dat overwogen, en ik zou dat heel goed kunnen bouwen, maar als er iets met HA is stopt dat met werken, en ik kan dan niet over de telefoon (want dat gebeurt geheid als ik weg ben) tegen mijn vrouw zeggen "doe het volgende: [1_SIMPELE_HANDELING]" en dat de verwarming het dan weer doet.
Gizz schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:55:
Voor een simpele aan-uit thermostaat die met HA kan praten zou je een zigbee-thermostaat kunnen overwegen. Bijvoorbeeld van Moes
Dat is geen gek idee, thanks. Ik zit nl ook nog wel eens te denken aan een paar slimme convector-thermostaten, zodat ik per kamer de temperatuur kan regelen.

Bedankt iedereen, weer wat nadenkvoer opgedaan :)
RoyK schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:56:
Wat is jullie ervaring met het opstarten en veranderen van scenes?
Ik heb er mee geëxperimenteerd toen ik HA net had, maar ik had last van hetzelfde wat jij omschrijft; samen te vatten als "hit-or-miss". Nooit meer naar gekeken. Wel gek dat het niet zo lekker lijkt te werken, want de automations die ik heb werken feilloos.

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 22-02-2023 12:07 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:44
Wat is jullie ervaring met het opstarten en veranderen van scenes? Ik ervaar dat het veelal een willekeur is of het goed gaat of niet. Als ik van scene verander gaan soms niet alle lampen mee. Veranderen ze soms in een hele andere kleur als besteld en gaat ze niet allemaal uit als ik de scene 'lampen uit' aanspreek, waarin alle lampen uit staan. Wat vaak gebeurd is dat 1 lamp aan blijft staan. Als ik lampen dan weer aanzet en uitschakel, gebeurd het regelmatig dat een andere lamp dan aan blijft staan. Dit levert soms wel hilarische momentjes op, maar het is natuurlijk niet wenselijk :D
Werkt perfect voor mij.

Maar je post bevat zo weinig informatie dat je helemaal niks hebt aan mijn antwoord of andere antwoorden.

Hoe heb je de scenes ingesteld? Welk soort lampen heb je? Etc etc etc.

Het meest voorspelbare is in ieder geval dat je slimme (Zigbee) lampen hebt en in HA de scenes hebt gedefinieerd. Gevolg daarvan is dat er een of meerdere Zigbee berichten naar elke individuele lamp gestuurd moeten worden en daardoor het netwerk overbelast raakt en gerichten weg vallen / niet ontvangen worden. Beste oplossing is vervolgens om de scenes op Zigbee niveau in te stellen en deze te activeren via HA. Dan staat de scene in de lampen, als zijnde "bij scene 1 moet ik aan op rood en helderheid 25%; bij scene 2 wit op 50%; bij scene 3 uit". Als je vervolgens de scene activeert wordt er maar één Zigbee bericht gestuurd naar alle apparaten (broadcast) "activeer scene 2". En weet elke lamp wat die moet doen. Daardoor "kan" het netwerk dus ook niet overbelast raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:46
JeroenH schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:04:
[...]

Ik heb dat overwogen, en ik zou dat heel goed kunnen bouwen, maar als er iets met HA is stopt dat met werken, en ik kan dan niet over de telefoon (want dat gebeurt geheid als ik weg ben) tegen mijn vrouw zeggen "doe het volgende: [1_SIMPELE_HANDELING]" en dat de verwarming het dan weer doet.

[...]

Dat is geen gek idee, thanks. Ik zit nl ook nog wel eens te denken aan een paar slimme convector-thermostaten, zodat ik per kamer de temperatuur kan regelen.

Bedankt iedereen, weer wat nadenkvoer opgedaan :)

[...]

Ik heb er mee geëxperimenteerd toen ik HA net had, maar ik had last van hetzelfde wat jij omschrijft; samen te vatten als "hit-or-miss". Nooit meer naar gekeken. Wel gek dat het niet zo lekker lijkt te werken, want de automations die ik heb werken feilloos.
Als je web component gebruikt van esphome dan heb je ook een webpagina met alle schakelaars erop. Je kunt ook logica gebruiken in esphome om het automatisch te laten werken dan staat het helemaal los van HA en blijft het altijd werken. Zo doe ik dat ook met alles in esphome het moet autonoom kunnen werken en HA is om gegevens in te tonen en evt aan te sturen maar liever niet. Anders is HA een spof. Esphome is makkelijker te updaten en vervangen qua hardware.

Dan maak je een bookmark of shortcut op haar telefoon en laat je de schakelaar zien. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 22-02-2023 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@bbn_ldp Als je TV nu het IP heeft wat HA eerst had dan zal je op zoek moeten naar het nieuwe IP. Of nog beter, zorgen dat HA op je router gewoon het oude IP als vast IP krijgt toegewezen. Zal je de TV eerst eens uit moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:31

Rouwette

Rouwette.com

Septillion schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:59:
@bbn_ldp Als je TV nu het IP heeft wat HA eerst had dan zal je op zoek moeten naar het nieuwe IP. Of nog beter, zorgen dat HA op je router gewoon het oude IP als vast IP krijgt toegewezen. Zal je de TV eerst eens uit moeten zetten.
Wellicht als het een Samsung is de powerknop eff ingeduwd houden voor een harde reset, anders blijft hij "online".
Weet niet of andere merken hetzelfde gedrag vertonen.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Rouwette schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:33:
[...]

Wellicht als het een Samsung is de powerknop eff ingeduwd houden voor een harde reset, anders blijft hij "online".
Enige manier om zeker te zijn dat hij uit is, is door de stroomstekker eruit te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Septillion schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:59:
Heeft het interne ip ook gevolgen voor het feit dat ik hem van buitenaf niet kan benaderen?
Ik denk eerder dat mijn probleem hetzelfde lijkt als in deze tread
https://community.home-as...ervisor-wont-start/176169

Als je kijkt op mijn eerder geplaatste afbeelding zie ik ook staan dat hij wacht op de supervisor om op te starten. Op de eerste regels staat zelfs dat hij wacht op de CLI. https://github.com/home-a...rating-system/issues/2272

Ik heb de tv ook al losgekoppeld van het netwerk, maar vooralsnog zie ik geen verandering. Moet ik de experiabox resetten?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Rouwette schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:33:
[...]

Ik heb de netwerkkabel eruit gehaald, maar stroomloos is misschien beter, omdat ik niet weet of mijn zoon hem ook met wifi gekoppeld heeft. Maar zoals in mijn vorige reactie denk ik dat het probleem in de HA software zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bbn_ldp schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:50:
[...]

Heeft het interne ip ook gevolgen voor het feit dat ik hem van buitenaf niet kan benaderen?
Ja, want als je intern geen ip-adres hebt kan er ook niet van buitenaf naar de juiste server in je netwerk verwezen worden. Je hebt nu een huis waar HA woont zonder huisnummer en de postbode propt de brieven geadresseerd aan HA nu bij je televisie door de brievenbus (want die heeft het huisnummer gekaapt).
Ik denk eerder dat mijn probleem hetzelfde lijkt als in deze tread
https://community.home-as...ervisor-wont-start/176169

Als je kijkt op mijn eerder geplaatste afbeelding zie ik ook staan dat hij wacht op de supervisor om op te starten. Op de eerste regels staat zelfs dat hij wacht op de CLI. https://github.com/home-a...rating-system/issues/2272
Dat is echt totaal iets anders. Je moet het scherm chronologisch van boven naar beneden lezen: hij was eerst aan het wachten op de CLI, maar die is daarna geladen. Die melding bovenaan verdwijnt dan niet, want die is al geplaatst. Er komt alleen nieuwe informatie onderaan het scherm bij.
Ik heb de tv ook al losgekoppeld van het netwerk, maar vooralsnog zie ik geen verandering. Moet ik de experiabox resetten?
Dat laatste kan helpen, maar probeer eerst gewoon eens de stroom van de experia te halen voordat je 'm reset. Een router deelt IP-adressen voor een bepaalde tijd uit. Vaak is die leasetijd 24 uur. Door een reboot van de router gaat hij waarschijnlijk opnieuw adressen uitdelen.

[ Voor 34% gewijzigd door Gizz op 22-02-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 09:01
Ik heb een Aubess ZigBee Smart Curtain Switch geplaatst (circa 20 euro). Deze is echt kinderlijk eenvoudig aan te sluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWmwB8TFtayo2C3Nvyj54ujbQ9c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q27YbN4qv1ZyMvwvsPccnwVP.png?f=user_large
Deze wordt prima ondersteund vanuit Zigbee2MQTT. De calibratie houdt eigenlijk in dat hij weet hoe lang het duurt om het rolluik open te doen. Dat werkt vrij aardig en zodoende kan je ook percentages gebruiken, maar heel nauwkeurig is dat niet.

Je moet denk ik wel een motor hebben die niet blijft draaien, maar automatisch afslaat. Mocht er toch wat mis gaan, dan wil je niet dat je motor doorbrandt. Hier werkt het naar volle tevredenheid (met een zonnescherm overigens).

Ik heb deze module gekozen vanwege het compacte formaat. Ik heb geen extreem diepe dozen, maar kreeg het nog achter de dubbele wipschakelaar. Had ik meer ruimte gehad, dan had ik denk ik liever een Shelly gekozen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Gizz schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:56:
[...]

Ja, want als je intern geen ip-adres hebt kan er ook niet van buitenaf naar de juiste server in je netwerk verwezen worden. Je hebt nu een huis waar HA woont zonder huisnummer en de postbode propt de brieven geadresseerd aan HA nu bij je televisie door de brievenbus (want die heeft het huisnummer gekaapt).

[...]

Dat laatste kan helpen. Een router deelt IP-adressen voor een bepaalde tijd uit. Vaak is die leasetijd 24 uur.
Kom er net achter dat het mogelijk niet de tv is maar de soundbar die met wifi gekoppeld is om via de ingebouwde chromecast muziek af te spelen. Ik moet dus meerder dingen doen.
De tv en soundbar loskoppelen van het netwerk en dan de experia resetten. Moet ik dan een portforwarding doen voor het ip adres van HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bbn_ldp schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:01:
De tv en soundbar loskoppelen van het netwerk en dan de experia resetten.
Ik zou beginnen met een reboot (niet reset) van de experia.

Het belangrijkste is dat je HA-server weer een vast ip-adres krijgt dat niet meer door de experia uitgedeeld kan worden aan andere apparaten.
Moet ik dan een portforwarding doen voor het ip adres van HA?
Dat staat los van weer een intern ip-adres aan je HA-server koppelen. En is ook de meest onveilige wijze om HA naar buiten te ontsluiten. Beter is om bijvoorbeeld met NGINX aan de slag te gaan voor een beveiligde verbinding, of (eenvoudiger) door dit uit te besteden aan Nabucasa door hun HA-cloud te gebruiken.

Maar nogmaals, dit staat los van het probleem op je interne netwerk. Los dat eerst op. Het lijkt er nu op dat je twee verschillende problemen tegelijk wilt oplossen (of zelfs als 1 probleem ziet).

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 22-02-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 13:06

breinonline

Are you afraid to be known?

CAD-tekenaar schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:23:
[...]

Kan je me hierover meer informatie (schakelschema en dergelijke) geven hoe te monteren?
Ik heb destijds deze site als basis genomen: https://www.skyon.be/rolluiken-automatiseren/

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@CAD-tekenaar handigst is om gewoon de documentatie van de betreffende module erbij te pakken. Bijvoorbeeld de eerder genoemde Shelly 2.5 en dan even doorscrollen naar de bedradingsschema's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Gizz schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:04:
[...]

Ik zou beginnen met een reboot (niet reset) van de experia.

Het belangrijkste is dat je HA-server weer een vast ip-adres krijgt dat niet meer door de experia uitgedeeld kan worden aan andere apparaten.

[...]

Dat staat los van weer een intern ip-adres aan je HA-server koppelen. En is ook de meest onveilige wijze om HA naar buiten te ontsluiten. Beter is om bijvoorbeeld met NGINX aan de slag te gaan voor een beveiligde verbinding, of (eenvoudiger) door dit uit te besteden aan Nabucasa door hun HA-cloud te gebruiken.

Maar nogmaals, dit staat los van het probleem op je interne netwerk. Los dat eerst op. Het lijkt er nu op dat je twee verschillende problemen tegelijk wilt oplossen (of zelfs als 1 probleem ziet).
TV en soundbar uitgeschakeld en los van netwerk gedaan. Experia van stroom gehaald alsook de MiniS. Ik zie nu wel dat het 192.168.2.8 in het rijtje staat en geen samsung meer heet, maar ik weet niet of hij nu aan HA is gekoppeld of aan een ander apparaat in huis. Hoe weet ik wel mac adres de HA heeft, zodat ik kan vinden wel ip adres hij gebruikt. De MiniS blijft weer op hetzelfde hangen (Waiting for supervisor startup)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
bbn_ldp schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:25:
[...]

TV en soundbar uitgeschakeld en los van netwerk gedaan. Experia van stroom gehaald alsook de MiniS. Ik zie nu wel dat het 192.168.2.8 in het rijtje staat en geen samsung meer heet, maar ik weet niet of hij nu aan HA is gekoppeld of aan een ander apparaat in huis. Hoe weet ik wel mac adres de HA heeft, zodat ik kan vinden wel ip adres hij gebruikt. De MiniS blijft weer op hetzelfde hangen (Waiting for supervisor startup)
Zodra je weer een HA console krijgt kun je
ip address
intikken. Dan krijg je het ipadres te zien als die er is en je krijgt het hardware address te zien van je ethernetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

En als bovenstaande niet werkt kun je misschien:

code:
1
ha network

proberen. Volgens deze pagina geeft dat informatie over je netwerk. Ik weet niet precies wat je dan te zien krijgt, heb zelf die functie nog nooit gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007

JoepW

iRacer & Home Assistant

Ik gebruik groepen in z2m vanwege de problemen met groepen in ha.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Gizz schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:31:
En als bovenstaande niet werkt kun je misschien:

code:
1
ha network

proberen. Volgens deze pagina geeft dat informatie over je netwerk. Ik weet niet precies wat je dan te zien krijgt, heb zelf die functie nog nooit gebruikt :)
Ook nuttige informatie zoals ip-adres en gateway maar geen hardware/mac address.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
synoniem schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:29:
[...]

Zodra je weer een HA console krijgt kun je
ip address
intikken. Dan krijg je het ipadres te zien als die er is en je krijgt het hardware address te zien van je ethernetverbinding.
Dit zijn de gegevens die ik zie onder INFO, ip adres HA network,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpSHAlHA_-tGZtlTE0Q1YfQuD6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDlTuBDxm1S2Jejlht0pOAXH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FogE6WHW4E1emcTophrD5HP9k_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dThnSQPrw6OOntdSLIWyjEGv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReTJJoA2E3e5RB5z32ehNxGr7Ro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQZe3xOU2reacknlq4d4phRg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NratIVdtZQnrjt2irz0lB_ezRV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zaGMWtEcPh3esCjgLE37TJqI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@bbn_ldp dan weet je nu dus dat hij 192.168.2.8 heeft gekregen. Die moet je dan vastzetten bij de DHCP-optie in je router. Zal iets als static lease of zo heten. Daarmee zorg dat je 192.168.2.8 altijd alleen aan je Mini wordt uitgedeeld en aan geen enkel ander apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Gizz schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:21:
@bbn_ldp dan weet je nu dus dat hij 192.168.2.8 heeft gekregen. Die moet je dan vastzetten bij de DHCP-optie in je router. Zal iets als static lease of zo heten. Daarmee zorg dat je 192.168.2.8 altijd alleen aan je Mini wordt uitgedeeld en aan geen enkel ander apparaat.
Volgens mij staat de .8 als static ingesteld.
@bbn_ldp ik zou de DHCP-server op je Experiabox aanpassen dat hij van de 192.168.2.10 gaat uitdelen en niet vanaf de 192.168.2.1 of 2.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Gizz schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:21:
Ik heb het zo staan. Is dat de juiste manier. Ik hoop dat dit dan het juiste mac adres is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kl-Xw4n2VH8N50R0sXLdgKpgohA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SwQhqUTLO3031IIgSrs4S5m2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Ora et Labora schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:22:
[...]

Volgens mij staat de .8 als static ingesteld.
@bbn_ldp ik zou de DHCP-server op je Experiabox aanpassen dat hij van de 192.168.2.10 gaat uitdelen en niet vanaf de 192.168.2.1 of 2.
Heb het nu naar dit verandert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXqrevygoTP5cRxaDxXqRfXuM1k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SGBj82ogoPN8jcro6EVQLlgl.png?f=user_large

Heeft dat dan geen gevolgen voor het .8 adres?

[ Voor 4% gewijzigd door bbn_ldp op 22-02-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik ben bezig om de overstap te maken van Domoticz naar HA, nu loop ik tegen het probleem aan dat er geen native ondersteuning is voor mijn PV omvormer in HA, dit is de SolarMAX SM3000S.

nu heb ik deze tutorial gevonden: https://community.home-as...rter-integration/327723/5
en na wat geknutsel is er een sensor bijgekomen in m'n overview en lijkt er data binnen te komen.
nu wilde ik het 2e gedeelte erbij zetten, maar dat lijkt niet te kloppen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- sensor:
      - name: solar_3_monthly
        device_class: energy
        unit_of_measurement: "kWh"
          {{ states('sensor.solarmax3').split(';')[3] | regex_findall_index('\=(.*)') | int(base=16) }}

- sensor:
      - name: solar_3_daily
        state_class: total_increasing
          {{ states('sensor.solarmax3').split(';')[2] | regex_findall_index('\=(.*)') | int(base=16) | int / 10 }}

- sensor:
      - name: solar_3_current_w
        unit_of_measurement: "w"
          {{ states('sensor.solarmax3').split(';')[6] | regex_findall_index('(?<=\=)(.*?)(?=\|)') | int(base=16) | int / 2 | int }}

ik probeer het echt te begrijpen, maar ik snap niet goed waarom dit mis gaat ?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 22-02-2023 16:52 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Shanquish schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:30:
Ik ben bezig om de overstap te maken van Domoticz naar HA, nu loop ik tegen het probleem aan dat er geen native ondersteuning is voor mijn PV omvormer in HA, dit is de SolarMAX SM3000S.

nu heb ik deze tutorial gevonden: https://community.home-as...rter-integration/327723/5
en na wat geknutsel is er een sensor bijgekomen in m'n overview en lijkt er data binnen te komen.
nu wilde ik het 2e gedeelte erbij zetten, maar dat lijkt niet te kloppen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- sensor:
          {{ states('sensor.solarmax3').split(';')[3] | regex_findall_index('\=(.*)') | int(base=16) }}

- sensor:
          {{ states('sensor.solarmax3').split(';')[2] | regex_findall_index('\=(.*)') | int(base=16) | int / 10 }}

- sensor:
          {{ states('sensor.solarmax3').split(';')[6] | regex_findall_index('(?<=\=)(.*?)(?=\|)') | int(base=16) | int / 2 | int }}

ik probeer het echt te begrijpen, maar ik snap niet goed waarom dit mis gaat ?
Waar heb je dat staan? in de configuration.yaml?
Dan moet het vermoedelijk zo

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
sensor:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
bbn_ldp schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:28:
[...]

Heb het nu naar dit verandert
[Afbeelding]

Heeft dat dan geen gevolgen voor het .8 adres?
Ik zie in je eerdere screenshot "static" staan dus daarom denk ik dat de .8 handmatig is ingesteld in Home Assistant.
Ik zou inderdaad het zo instellen vanaf de .10 zoals in je screenshot en de gemaakte reservering verwijderen.
Daarna zoveel mogelijk apparatuur herstarten, ook TV, audio, enzovoorts en als laatste ook de Experiabox.
Daarna HomeAssistant opnieuw starten en kijken of je hem weer kan bereiken op de .8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Rouwette schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:35:
[...]

Waar heb je dat staan? in de configuration.yaml?
Dan moet het vermoedelijk zo

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
sensor:
yep, in de configuration.yaml inderdaad.
ik heb meteen jouw syntaxis overgenomen, maar dat vind ie ook niet leuk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v755aMXJRIc8a6y0uMqlrwuBZKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AwXsJdKlU5YVysfyhPOI2ouH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Shanquish schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:46:
[...]

[Afbeelding]
De 2de sensor: weg halen, je kunt per soort maar 1x de ###: hebben

Maar ik ben ook eff aan het googelen wat je probeert te doen :)
Wellecht moet het ergens andere in de conf.yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
template:
  - sensor:

[ Voor 46% gewijzigd door Rouwette op 22-02-2023 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Shanquish schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:46:
[...]

[Afbeelding]
Dit is het nieuwe template sensor format wat onder de template integratie valt. Er moet nog template: boven, en alles moet twee spaties opgeschoven worden.
Als je het helemaal netjes wil doen en nog meer sensoren toe wil voegen, moet je het 4 spaties opschuiven en een streepje voor sensor: zetten

YAML:
1
2
3
template:
  - sensor:
      - name: ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
TheFes schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:57:
[...]

Dit is het nieuwe template sensor format wat onder de template integratie valt. Er moet nog template: boven, en alles moet twee spaties opgeschoven worden.
Als je het helemaal netjes wil doen en nog meer sensoren toe wil voegen, moet je het 4 spaties opschuiven en een streepje voor sensor: zetten

YAML:
1
2
3
template:
  - sensor:
      - name: ...
ja!, dit werkt... in zoverre dat ik er sensoren bij heb gekregen in de overview.
nu lijkt er toch nog wat met de data te zijn, want er komen geen waardes in te staan, maar communicatie tussen HA en de PV omvormer lijkt er wel te zijn.

het volgende struikelblok is natuurlijk om dit in het energiegrid te krijgen...

waarom niet gewoon native support?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Ora et Labora schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:43:
[...]

Ik zie in je eerdere screenshot "static" staan dus daarom denk ik dat de .8 handmatig is ingesteld in Home Assistant.
Ik zou inderdaad het zo instellen vanaf de .10 zoals in je screenshot en de gemaakte reservering verwijderen.
Daarna zoveel mogelijk apparatuur herstarten, ook TV, audio, enzovoorts en als laatste ook de Experiabox.
Daarna HomeAssistant opnieuw starten en kijken of je hem weer kan bereiken op de .8.
Alles gedaan zoals beschreven, maar geen oplossing. In de terminal van log zie ik onderstaand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LsJyoY183PYfsoQ8G0N1XdCuvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQ1GaJXaAhzSDpAiXhCoCLXi.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee wat het probleem is? Ik heb ook al update/restore en uninstall geprobeerd.
Na supervisor restart is het log
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9je15Utlo8nfjQsT8rX2mM3XTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7EYSQLmveEGuefwSTMOmKr0N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@bbn_ldp Ik zie op zich niet een te erge error dus verwacht dat HA gewoon draait. Denk dus niet dat er echt een issue daar zit maar dat je dus nog steeds met het netwerk worstelt.

Je had geen https draaien? En je weet welk IP HA nu heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Septillion schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:02:
@bbn_ldp Ik zie op zich niet een te erge error dus verwacht dat HA gewoon draait. Denk dus niet dat er echt een issue daar zit maar dat je dus nog steeds met het netwerk worstelt.

Je had geen https draaien? En je weet welk IP HA nu heeft?
Nee geen https en ik ga uit van de 192.168.2.8, want de rest moet boven de 10 zitten.
Heb je de eerste rode regel gezien waar HA crasht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@bbn_ldp Rode regel is wel een error maar betekend echt niet dat HA gelijk gecrasht is :)

Krijg je dat IP ook te zien nu met ha network info? En dan vooral na een restart van het systeem.

Kan je dat IP ook pingen vanaf een ander adres?

[ Voor 44% gewijzigd door Septillion op 22-02-2023 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:44

TheNephilim

Wtfuzzle

Er zullen hier vast meer mensen zijn met een Slimmelezer+ van Zuidwijk; hoe krijg ik dat ding nou fatsoenlijk in het Energy Dashboard? Ik zie de entity die ik nodig heb namelijk niet...

"UPDATE ALL" al eens gebruikt in de ESPHome addon van Home Asssistant, allemaal gelukt en ik zie de data ook op het device zelf, maar kan hem niet gebruiken. Ik lees overal dat dat zou moeten kunnen met de "nieuwe firmware", maar 2023.2.3 is toch echt de nieuwste lijkt me...

Enige wat mij vreemd lijkt is dat er in de yaml wordt verwezen naar "github://zuidwijk/dsmr/slimmelezer.yaml@main" terwijl ik in de repo lees: "Since ESPHome version 2021.8.0 the DSMR component is natively in ESPHome. Please use this in your code, as all maintenance and changes are published there and not in my code", maar waar vind ik dan een nieuwe yaml/config?

Helaas ook geen reactie van Zuidwijk zelf, dus hopelijk is er hier iemand met het verlossende antwoord. Er zijn al heel wat avonden verloren gegaan zo. Aansluiten en adopten was een fluitje van een cent iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:33
TheNephilim schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:19:
Er zullen hier vast meer mensen zijn met een Slimmelezer+ van Zuidwijk; hoe krijg ik dat ding nou fatsoenlijk in het Energy Dashboard? Ik zie de entity die ik nodig heb namelijk niet...

"UPDATE ALL" al eens gebruikt in de ESPHome addon van Home Asssistant, allemaal gelukt en ik zie de data ook op het device zelf, maar kan hem niet gebruiken. Ik lees overal dat dat zou moeten kunnen met de "nieuwe firmware", maar 2023.2.3 is toch echt de nieuwste lijkt me...

Enige wat mij vreemd lijkt is dat er in de yaml wordt verwezen naar "github://zuidwijk/dsmr/slimmelezer.yaml@main" terwijl ik in de repo lees: "Since ESPHome version 2021.8.0 the DSMR component is natively in ESPHome. Please use this in your code, as all maintenance and changes are published there and not in my code", maar waar vind ik dan een nieuwe yaml/config?

Helaas ook geen reactie van Zuidwijk zelf, dus hopelijk is er hier iemand met het verlossende antwoord. Er zijn al heel wat avonden verloren gegaan zo. Aansluiten en adopten was een fluitje van een cent iig.
Welke stappen heb je gevolg en wat zie je bij integraties in HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:17
TheNephilim schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:19:

Gebruik hem zelf ook en werkt prima.

ESP Home heb je neem ik aan in HA
Dan de Slimmelezer+ voorzien van ESP.en verbinding met je wifi. Daarna kun je hem via ESP Home bijwerken naar naar de meest recente versie. Deze ochtend nieuwe update: Firmware: 2023.2.4

In mijn slimmelezer.yaml van ESP Home staat:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
substitutions:
  name: slimmelezer
packages:
  zuidwijk.slimmelezer: github://zuidwijk/dsmr/slimmelezer.yaml@main
esphome:
  name: ${name}
  name_add_mac_suffix: false

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

Daarna kun je hem toevoegen aan het Energy Dashboard.door bv Energy Consumed Tariff 1 en Energy Consumed Tariff 2 daar toe te voegen.

En kun je als je het Ip-adres adres invult van de Slimmerlezer+ in je browser hem wel bereiken.
Dan moet je hem kunnen bereiken en de gegevens voorbij zien komen die de energiemeter verstuurd.
Als je die niet kun bereiken dan werkt hij dus niet of is hij niet verbonden met je wifi.

Meer is het niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 23-02-2023 10:33 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]

• Panzer_V
  • Laatst online: 11:07
Gisterenavond heb ik gestoeid om van Enphase HACS integratie te wisselen.

Ik gebruik: https://github.com/jrutski/home_assistant_envoy_d7_fw

Ik wil gebruiken: https://github.com/posixx/home_assistant_custom_envoy

ik heb van alles geprobeerd. De integratie verwijderen, daarna de repo verwijderen uit HACS. Dan de Pi rebooten. Nieuwe repo toevoegen. Pi rebooten. En warempel…..HA heeft een nieuwe integratie gevonden….gebaseerd op de OUDE repo die niet meer geïnstalleerd staat.

Met geen mogelijkheid krijg ik het Enphase systeem via de nieuwe repo toegevoegd.

Wie oh wie kan mij helpen?

@TheFes , heb jij een idee?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Ora et Labora
bbn_ldp schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:58:
[...]

Alles gedaan zoals beschreven, maar geen oplossing. In de terminal van log zie ik onderstaand
[Afbeelding]

Iemand enig idee wat het probleem is? Ik heb ook al update/restore en uninstall geprobeerd.
Na supervisor restart is het log
[Afbeelding]
Wat is het IP van HomeAssistant na de aanpassing vanaf de .10?
Je hebt daarna HomeAssistant herstart toch? Dan zie je ook wat het IP-adres is of het commando "ha network info"
Je moet eerst zeker weten dat het IP statisch staat ingesteld of dat het een ander adres heeft gekregen.
Daarna via een webbrowser naar http://ipvanha:8123 of https://ipvanha

• TheFes
  • Nu online
Panzer_V schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:04:
Gisterenavond heb ik gestoeid om van Enphase HACS integratie te wisselen.

Ik gebruik: https://github.com/jrutski/home_assistant_envoy_d7_fw

Ik wil gebruiken: https://github.com/posixx/home_assistant_custom_envoy

ik heb van alles geprobeerd. De integratie verwijderen, daarna de repo verwijderen uit HACS. Dan de Pi rebooten. Nieuwe repo toevoegen. Pi rebooten. En warempel…..HA heeft een nieuwe integratie gevonden….gebaseerd op de OUDE repo die niet meer geïnstalleerd staat.

Met geen mogelijkheid krijg ik het Enphase systeem via de nieuwe repo toegevoegd.

Wie oh wie kan mij helpen?

@TheFes , heb jij een idee?
Hoe weet je dat hij nu de oude nog gebruikt dan? Zo te zien is de nieuwe en fork van de oude

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:44

TheNephilim

Wtfuzzle

MikeOO schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:32:

[...]

Daarna kun je hem toevoegen aan het Energy Dashboard.door bv Energy Consumed Tariff 1 en Energy Consumed Tariff 2 daar toe te voegen.

[...]
Ja zover kom ik ook, maar de genoemde entities zijn niet je verbruik op dat moment. Ga maar eens naar de rauwe output kijken van de slimmelezer (ip in de browser openen bijv.), dan zie je een "power_consumed" sensor oid. en dat is je verbruik. Die zou je moeten toevoegen in het energy dashboard voor het huidige gebruik. Die andere twee tellen op per dag volgens mij, maar zijn niet je live verbruik.

• Panzer_V
TheFes schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:35:
[...]

Hoe weet je dat hij nu de oude nog gebruikt dan? Zo te zien is de nieuwe en fork van de oude
Omdat de logfile nog steeds dezelfde foutmelding geeft waardoor de ‘oude’ integratie niet meer gaat werken per 1 maart. En de nieuwe heeft dat opgelost.
In de logfile zie ik ook nog verwijzingen naar de oude git integratie.

Daarnaast wordt de integratie toegevoegd met de naam van de oude integratie.

Ik vind het sowieso raar dat als ik beide git repo’s verwijder (en dus geen Enphase repo’s in HACS heb staan) en de integratie verwijder en dan de pi reboot dat hij alsnog een nieuwe integratie kent op basis van de verwijderde git repo.

Raar hè?

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:50
Panzer_V schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:55:
[...]

Omdat de logfile nog steeds dezelfde foutmelding geeft waardoor de ‘oude’ integratie niet meer gaat werken per 1 maart. En de nieuwe heeft dat opgelost.
In de logfile zie ik ook nog verwijzingen naar de oude git integratie.

Daarnaast wordt de integratie toegevoegd met de naam van de oude integratie.

Ik vind het sowieso raar dat als ik beide git repo’s verwijder (en dus geen Enphase repo’s in HACS heb staan) en de integratie verwijder en dan de pi reboot dat hij alsnog een nieuwe integratie kent op basis van de verwijderde git repo.

Raar hè?
Ook zonder de HACS repo bestaat er een integratie van Enphase.
Ik heb het idee dat de HACS repo een paar opties toevoegt.

Zelf heb ik sinds maandag de Enphase werkend, ook een beetje mee lopen stoeien (gebruikersnaam, wachtwoord, token etc). Vaak gereboot, aantal keren opnieuw ingelogd,
Weet eigenlijk niet welke repo ik nu eigenlijk gebruik, maar heb de gegevens die ik wilde hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door CappieL op 23-02-2023 11:26 ]

• Panzer_V
CappieL schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:24:
[...]

Ook zonder de HACS repo bestaat er een integratie van Enphase.
Ik heb het idee dat de HACS repo een paar opties toevoegt.

Zelf heb ik sinds maandag de Enphase werkend, ook een beetje mee lopen stoeien (gebruikersnaam, wachtwoord, token etc). Vaak gereboot, aantal keren opnieuw ingelogd,
Weet eigenlijk niet welke repo ik nu eigenlijk gebruik, maar heb de gegevens die ik wilde hebben.
De huidige integratie kan niet overweg met de laatste firmware versies. Hij kan daar dus niet op terugvallen want ik heb een nieuwe firmware versie op de Enphase.

Overigens geeft hij in die situatie dus aan alsnog een integratie via HACS te pakken. (Met zo’n icoontje er bij).

Enfin, enige wat ik nog kan proberen is heel HACS verwijderen. Dat is echter zo ingrijpend dat ik daar liever even mee wacht.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:50
Panzer_V schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:30:
[...]

De huidige integratie kan niet overweg met de laatste firmware versies. Hij kan daar dus niet op terugvallen want ik heb een nieuwe firmware versie op de Enphase.

Overigens geeft hij in die situatie dus aan alsnog een integratie via HACS te pakken. (Met zo’n icoontje er bij).

Enfin, enige wat ik nog kan proberen is heel HACS verwijderen. Dat is echter zo ingrijpend dat ik daar liever even mee wacht.
Heel HACS verwijderen is wel weer heel rigoureus inderdaad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMq1qBLnZ23eg5uoCXSgpBDH_Zg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtPMxxE6OqRPI4nocmq58fjp.jpg?f=fotoalbum_medium

Als ik bij mij zoek op nieuwe Enphase integratie, kan ik dit invullen en zag rechtsbovenin ook dat het werd aangeboden door een custom integration, maar zie niets tussen mijn custom repo's staan

• TheFes
  • Nu online
Panzer_V schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:30:
[...]

HACS verwijderen zal waarschijnlijk niets oplossen, want daarmee verwijder je de via HACS geïnstalleerde integraties verder niet.
Heb je nu via HACS de custom integraties verwijderd? Check eens in de custom_components folder of ze daadwerkelijk weg zijn?
Heb je ook eerst de integratie verwijderd voordat je het component in HACS verwijderde? Als hij nog actief is kan hij hem wellicht niet goed verwijderen.

• greg-a
synoniem schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:48:
[...]

Zijn dat niet snapshots die je gemaakt hebt met Virtual Box?
Je hebt gelijk, dit zijn inderdaad snapshots. Ik moest dus ook de { 738a... snapshot vergroten, nu werkt het prima.

De andere .vdi bestanden kan ik dan toch veilig verwijderen?
Pagina: 1 ... 30 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.