Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 31 ... 338 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 17:22
ppeterr schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:19:
Sinds kort een beetje meer bezig geweest met HomeAssistant. Doe een heleboel kleine
projectjes tegelijk, en niet altijd alles lukt even goed. Draai er nog een ander systeem naast
voor het meeste van mijn automations. Dat is een fibaro HC3, met mqtt bridge rommel ik er nu
wat mee in HA. Dit vooral omdat het grafisch een veelvoud beter eruit ziet dan wat fibaro bied.

Het is lang niet zo advanced als ik hier in het topic zie, en het is ook nogeens gemaakt met een
dashboard generator :) Dwayne's dashboard.

Maar dat heeft mij al zeg ik zelf best een mooi resultaat gegeven. Het is nog een WIP, het uiteindelijke
doel is om de dingen die niet geheel uitzichzelf gaan (ik ben van mening dat eigenlijk alles zonder dashboard
moet werken, op het moment dat het moet) te kunnen bedienen vanaf een display aan de muur.

Anyway ik heb dit in elkaar gefrut.

[Afbeelding]
Nice hoe heb je dat met die radiozenders gedaan?
Opzich wel handig aangezien ik weinig radio luister en als ik het wel luister vaak maar een paar stations zijn.
Of zit dat in Dwayne's dashboard?

Voor de rest zie het er al erg netjes uit.
Zelf ga ik ook nog een keer goed bezig.
Ik vind mijn setup er momenteel te standaard uitzien :9

[ Voor 4% gewijzigd door thespeed op 23-02-2023 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:57
thespeed schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:28:
[...]

Nice hoe heb je dat met die radiozenders gedaan?
Opzich wel handig aangezien ik weinig radio luister en als ik het wel luister vaak maar een paar stations zijn.
Of zit dat in Dwayne's dashboard?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
type: custom:mini-media-player
entity: media_player.shield
name: Shield
icon: mdi:radio
shortcuts:
  colums: 4
  buttons:
    - type: script
      name: veronica
      id: script.media_play_veronica
      name: radio 538
      id: script.media_play_538
      name: radio ibiza
      id: script.media_play_ibiza
      name: goa
      id: script.media_play_goa
artwork: cover
source: full
sound_mode: full
toggle_power: true
info: short
volume_stateless: false
group: false
tts:
  platform: google_translate

En het roept dan een script aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdFBa0dFDRJ2UbdGcuZMy8ysedM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/92hbSllAShGgrArAr4I29isu.png?f=fotoalbum_large

Is wel een en ander over te vinden op het Homeassistant forum.

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 17:22
ppeterr schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:34:
[...]

Is wel een en ander over te vinden op het Homeassistant forum.
Bedankt! ik zal er naar kijken.
Ik zag na het posten de melding over dat alleen showcases in dit topic toegestaan zijn.
Bedankt voor je antwoord en voor de admins ik zal in het vervolg in het andere topic de vragen stellen :)

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:04

JoepW

iRacer & Home Assistant

JoepW schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:52:
Ik heb ca. 13 ruimtes in huis die verwarmd zijn allen met een nauwkeurige temperatuur sensor. Nu wil ik van elke ruimte apart de gemiddelde temperatuur berekenen over 24 uur EN ik wil een gemiddelde (niet gewogen naar m3 van elke ruimte ;) ) van alle ruimtes over 24 uur berekenen.

Ik kan niet heel veel vinden op internet, maar misschien is hier iemand die me kan helpen.

Is dit op een simpele manier met helpers te maken of moet ik toch templates bouwen hiervoor?
Slinkos schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:58:
[...]

Volgens mij kan dat met min_max:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
  - platform: min_max
    name: "Gemiddelde Temperatuur"
    type: mean
    round_digits: 1
    entity_ids:
      - sensor.xxxx

Kan ook via de GUI.
Dan moet je het alleen nog per dag gaan bijhouden, dat kan weer met een aparte sensor die cycle: daily heeft. Wellicht kan het makkelijker hoor...
Ik quote even mijzelf en @Slinkos.

Ik heb nu een gemiddelde sensor voor alle ruimtes in het huis.
Die rare piek is overigens een herstart van HA vanwege een update van mijn certificaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfTGkBFRtAHNm7crLIctgX_PQ20=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/guMErZxuHz5v2Pn6ipmsuITr.png?f=user_large

Het enige dat mij niet lukt is om van die entiteit een gemiddelde per dag te maken.

Ik wil dus een sensor die elke nacht om bv 00:00 uur het gemiddelde van bovenstaande sensor opslaat. Zodat ik een daggemiddelde per dag krijg van x dagen achter elkaar.

Kan iemand me daaraan helpen?

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@JoepW Zoiets denk ik:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - trigger:
      - platform: time
        at: "00:00:00"  
    sensor:
      - name: "Gemiddelde temperatuur gisteren"
        unique_id: temp_yesterday
        state: "{{ states('sensor.gemiddelde') if states('sensor.gemiddelde')|is_number else 'unknown' }}"
        unit_of_measurement: "°C"
        device_class: temperature

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 23-02-2023 13:36 ]

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Septillion schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:36:
@JoepW Zoiets denk ik:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - trigger:
      - platform: time
        at: "00:00:00"  
    sensor:
      - name: "Gemiddelde temperatuur gisteren"
        unique_id: temp_yesterday
        state: "{{ states('sensor.gemiddelde') if states('sensor.gemiddelde')|is_number else 'unknown' }}"
        unit_of_measurement: "°C"
        device_class: temperature
Deze sensor pakt om 00:00:00 de waarde van de sensor, die bij elke temperatuurwijziging in het huis een nieuw gemiddelde over alle ruimtes berekend. Dat is dus een moment opname van de situatie om 00:00:00 die ik dan opsla in een nieuwe sensor. Wat ik wil is een gemiddelde over de afgelopen 24 uur van al die herberekeningen. ;)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JoepW Dat is niet wat je net zei :+
JoepW schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:28:
Ik wil dus een sensor die elke nacht om bv 00:00 uur het gemiddelde van bovenstaande sensor opslaat. Zodat ik een daggemiddelde per dag krijg van x dagen achter elkaar.
Dus je wilt het lopende gemiddelde sinds 0:00? Dat is namelijk stuk lastiger...

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Misschien niet juist geformuleerd. Maar ik wil dus over 24 uur de gemiddelde temperatuur van het huis. En niet de waarde van de temperatuur van het huis om 00 uur.
Septillion schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:19:
@JoepW.....
Dus je wilt het lopende gemiddelde sinds 0:00? Dat is namelijk stuk lastiger...
Dat is precies wat ik wil en dus niet uitkom.

Is er niet ergens functionaliteit dat ik alle waarden uit de database haal en al die waarden deel door het aantal waarnemingen. Als ik dat zou kunnen doen om 00:00 uur elke dag is het geregeld. ;)
Die waarde wil ik overigens dan wel opslaan in een nieuwe entiteit.

[ Voor 51% gewijzigd door JoepW op 23-02-2023 14:40 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JoepW Maar je hebt nu toch een sensor met gemiddelde temperatuur van afgelopen 24 uur? Als je die dus om 0:00 uur opslaat heb je een waarde per dag. Je slaat dus niet de temperatuur om 0:00 op maar de gemiddelde temperatuur om 0:00 (en daarmee van afgelopen 24uur).

Of wil je juist op elk moment van de dag een gemiddelde hebben maar dan niet over de afgelopen 24 uur maar vanaf 0:00?

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Septillion schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:15:
@JoepW Maar je hebt nu toch een sensor met gemiddelde temperatuur van afgelopen 24 uur? Als je die dus om 0:00 uur opslaat heb je een waarde per dag. Je slaat dus niet de temperatuur om 0:00 op maar de gemiddelde temperatuur om 0:00 (en daarmee van afgelopen 24uur).

Of wil je juist op elk moment van de dag een gemiddelde hebben maar dan niet over de afgelopen 24 uur maar vanaf 0:00?
Volgens mij praten we heel dicht langs elkaar heen. 8)7 ;)
De sensor die ik in mijn post toon is een helper die gedefinieerd is in de UI.
Zie samenstelling van de sensor hieronder.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvp0qy34EN4kiVL-0L9GA2NeEYg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GIaIY6T2Ge8vTSpdgkJZJbmD.png?f=fotoalbum_large
Maar die geeft toch echt niet een gemiddelde over de afgelopen 24 uur volgens mij.

Wat ie wel weergeeft is telkens weer een momentopname gebaseerd op de temperaturen op een gegeven moment gedurende de 24 uur elke keer als een van de ruimte temperaturen wijzigt.

Als je in de grafiek kijkt die ik heb gedeeld dan is de laatst gemeten waarde 19,5 graad. Maar als je ongeveer een gemiddelde recht lijn door de grafiek wilt trekken kom je echt lager uit.

Misschien lees ik de uitleg over deze 'Arithmetic mean' sensor verkeerd, maar volgens mij pakt ie de 12 waardes die op een gegeven moment gemeten worden. Berekend het gemiddelde en slaat dat op in de sensor.

Maar dat is heel wat anders volgens mij dan de gemiddelde temperatuur over de gehele 24 uur van deze sensor. In de grafiek hieronder zie je mijn 'gegokte' gemiddelde temperatuur als rode lijn. Die wil ik als waarde om 00:00 uur opslaan in een aparte sensor die maar 1 keer per dag wordt ge-update.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpNaA8ZeIQ8pCOGN4gpZgd3YRsE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pper7SSv7kvF1ecYeXKXWGFm.png?f=user_large

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:23
TheFes schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:51:
[...]

HACS verwijderen zal waarschijnlijk niets oplossen, want daarmee verwijder je de via HACS geïnstalleerde integraties verder niet.
Heb je nu via HACS de custom integraties verwijderd? Check eens in de custom_components folder of ze daadwerkelijk weg zijn?
Heb je ook eerst de integratie verwijderd voordat je het component in HACS verwijderde? Als hij nog actief is kan hij hem wellicht niet goed verwijderen.
Ik heb HA als “all in” geïnstalleerd. Dus met OS functie zeg maar ;). Hoe kan ik in die custom_components folder terecht geraken?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JoepW Ahh, jij maakt een gemiddelde over de ruimtes aan. Ik dacht dat je al een gemiddelde over tijd had. Deze kan je aanmaken met de Statistics integratie. Maar deze doet dus altijd het lopende gemiddelde over x metingen of x tijd. Dus als je één keer per dag een waarde wilt zal je die daarna met een template sensor moeten pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Panzer_V schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:42:
[...]

Ik heb HA als “all in” geïnstalleerd. Dus met OS functie zeg maar ;). Hoe kan ik in die custom_components folder terecht geraken?
De Samba Share addon is een makkelijke daarvoor.

• Panzer_V
Septillion schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:45:
[...]

De Samba Share addon is een makkelijke daarvoor.
Ah, die kende ik nog niet. Ga er van t weekend eens mee aan de slag. Nu geen toegang tot een additionele computer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Panzer_V schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:55:
[...]

Ah, die kende ik nog niet. Ga er van t weekend eens mee aan de slag. Nu geen toegang tot een additionele computer ;)
Je kunt ook de File Editor add-on installeren

Home Assistant configuratie

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:54
TheNephilim schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:14:
[...]

Ja zover kom ik ook, maar de genoemde entities zijn niet je verbruik op dat moment. Ga maar eens naar de rauwe output kijken van de slimmelezer (ip in de browser openen bijv.), dan zie je een "power_consumed" sensor oid. en dat is je verbruik. Die zou je moeten toevoegen in het energy dashboard voor het huidige gebruik. Die andere twee tellen op per dag volgens mij, maar zijn niet je live verbruik.
Dat was mij nog niet opgevallen dat deze er niet tussen staan >:)

Via Developer Tools --> States is sensor.power_consumed (Power Consumed ) wel terug te vinden en geeft ook netjes de waarde mee. Dus gaat niet goed op het Engergy Board zelf dat je hem niet te zien krijgt.

Vermoed dat het hier mee te maken heeft
https://www.home-assistant.io/more-info/statistics/

Ik heb hem ook een mail gestuurd en hopelijk wordt het dan bij meerdere meldingen wel opgepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
TheNephilim schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:14:
[...]

Ja zover kom ik ook, maar de genoemde entities zijn niet je verbruik op dat moment. Ga maar eens naar de rauwe output kijken van de slimmelezer (ip in de browser openen bijv.), dan zie je een "power_consumed" sensor oid. en dat is je verbruik. Die zou je moeten toevoegen in het energy dashboard voor het huidige gebruik. Die andere twee tellen op per dag volgens mij, maar zijn niet je live verbruik.
@MikeOO Het Energy Dashboard werkt met Energy, niet met Power
Dus niet met W (je verbruik op één specifiek moment) maar met (k)Wh (je verbruik over een een periode).
Dus dat een sensor power_consumed niet voor het Energy Dashboard geselecteerd kan worden lijkt me dan logisch.
Je moet juist die optellende sensoren (met kWh) hebben voor het Energy Dashboard

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Septillion schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:44:
@JoepW Ahh, jij maakt een gemiddelde over de ruimtes aan. Ik dacht dat je al een gemiddelde over tijd had. Deze kan je aanmaken met de Statistics integratie. Maar deze doet dus altijd het lopende gemiddelde over x metingen of x tijd. Dus als je één keer per dag een waarde wilt zal je die daarna met een template sensor moeten pakken.
Dat was wat ik zocht.
Dank voor het geduld _/-\o_

• Panzer_V
TheFes schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:01:
[...]

Je kunt ook de File Editor add-on installeren
Kijk, daarom ben ik blij met Tweakers zoals jij _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik heb zoveel geleerd vandaag! Het is, ondanks dat ik remote zit, helemaal gelukt zojuist. En tevens is gebleken dat de nieuwe integratie naadloos aanhaakt op de database. Oftewel, geen dataverlies.

Dank, dank, dank!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 13:43
Heeft er al eens iemand een integratie kunnen maken met HA en Bibliotheek Wise?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
greg-a schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:03:
[...]

Je hebt gelijk, dit zijn inderdaad snapshots. Ik moest dus ook de { 738a... snapshot vergroten, nu werkt het prima.

De andere .vdi bestanden kan ik dan toch veilig verwijderen?
Ik ben altijd voorzichtig met de term verwijderen, in principe wil je de snapshots samenvoegen zodat je weer 1 schijfbestand overhoudt.

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:11
Ik ben een eigen integratie aan het uitproberen voor mijn Trannergy omvormers. Ik heb nu een sensor die de dagelijkse opbrengst opslaat. Alleen wil ik deze graag resetten om 0:00, omdat hij nu de waarde van gisteren aanhoudt, tot de omvormer weer ‘s ochtends opkomt en daarom de opbrengst in het Energy dashbord de eerste uren negatief is.

Hoe kan ik de sensor om 0:00 naar 0 zetten? Of moet ik er een utility meter van maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:39
Polyphemus schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:37:
Ik ben een eigen integratie aan het uitproberen voor mijn Trannergy omvormers. Ik heb nu een sensor die de dagelijkse opbrengst opslaat. Alleen wil ik deze graag resetten om 0:00, omdat hij nu de waarde van gisteren aanhoudt, tot de omvormer weer ‘s ochtends opkomt en daarom de opbrengst in het Energy dashbord de eerste uren negatief is.

Hoe kan ik de sensor om 0:00 naar 0 zetten? Of moet ik er een utility meter van maken?
Voor het energy dashboard wil je een lifetime sensor hebben. Eentje die dus continu omhoog blijft lopen op basis van de totaal opgewerkte energie. HA bepaald dan automatisch hoeveel deze lifetime (opwek) is toegenomen in een uur en dus hoeveel er is opgewerkt in dat uur om in de statistics op te slaan en op het dashboard te plaatsen.

Een sensor die reset kan, maar is complexer, en zal mogelijk afwijken. Wil je alsnog een, ik meen, state_class: total hebben die reset, moet je volgens mij een last_reset attribuut of iets dergelijks toevoegen. Dit zodat HA weet dat de sensor op dat tijdstip terug naar 0 is gegaan en die dus het verschil tot dat tijdstip, moet optellen bij de huidige waarde (dus 0 naar X + <hoogste waarde voor de reset - waarde op het begin van het uur>). Echter is de kans dan dus groot dat je kleine afwijkingen krijgt doordat bv de sensor op het eind niet geupdate is (dus bv de opwek naar 12.3456 gaat maar je een afgeronde waarde naar HA stuurt in de zin van 12.34. Die 0.0056 valt dan weg, terwijl het wel goed gaat als je een total_increasing sensor hebt)

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb vandaag via de post mijn SkyConnect gekregen. Tot nu toe wekte ik met een Conbee II en deCONZ.
Ik heb ZHA aan de praat en die ziet mijn Skyconnect en dat lijkt prima te gaan.
Waar ik alleen nog niet achter kan komen is hoe ik ZHA in de sidebar kan krijgen zoals deCONZ daar zit. Het is knap lastig dat je voor iedere verandering helemaal de integraties in moet duiken

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Ortep schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:16:
Ik heb vandaag via de post mijn SkyConnect gekregen. Tot nu toe wekte ik met een Conbee II en deCONZ.
Ik heb ZHA aan de praat en die ziet mijn Skyconnect en dat lijkt prima te gaan.
Waar ik alleen nog niet achter kan komen is hoe ik ZHA in de sidebar kan krijgen zoals deCONZ daar zit. Het is knap lastig dat je voor iedere verandering helemaal de integraties in moet duiken
Zoiets?

https://thesmarthomejourn...m-home-assistant-sidebar/

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:25

-CJ

Not remastered

Ik zit met een vreemd probleem waar ik een beetje zenuwachtig van word en niet weet waar ik moet beginnen. Ik kwam er achter dat ik sinds juli 2022 een kritieke fout heb in de Supervisor die updates blokkeert. Heeft sindsdien zonder problemen gedraaid maar wilde het wel eens oplossen. Eerst een herstart van HA zelf, daarna van de RPI4 waar het op draait. Sindsdien slaan alle sensoren geen data meer op (actuele data werkt wel), energiedashboard werkt niet meer (alles 0) en tijd lijkt niet goed aangezien hij nu denkt dat de zon onder is (tijdzone is wel goed ingesteld).

Waar kan ik beginnen met oplossen? Heb zoiets nog niet eerder meegemaakt en wil mijn energiehistorie niet weer kwijtraken. Ik zie in de log wel een paar fouten en heb er ook een paar opgelost door de integratie tijdelijk uit te zetten maar ik blijf de melding krijgen dat de update niet kan vanwege een kritieke fout.

Heb versie 2022.12.8, supervisor is 2023.01.1

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haam
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-09 10:08
-CJ schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:59:

Waar kan ik beginnen met oplossen? Heb zoiets nog niet eerder meegemaakt en wil mijn energiehistorie niet weer kwijtraken. Ik zie in de log wel een paar fouten en heb er ook een paar opgelost door de integratie tijdelijk uit te zetten maar ik blijf de melding krijgen dat de update niet kan vanwege een kritieke fout.

Heb versie 2022.12.8, supervisor is 2023.01.1
Mijn eerste ingeving:

https://www.home-assistant.io/common-tasks/os/

Daar staat beschreven hoe je een backup kan maken en terug kan zetten op een nieuwe install

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Polyphemus schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:37:

Op zich kan het ook met een dagelijkse sensor als je er niet omheen kan. Maar dan moet deze wel goed ingesteld staan en goed reageren.

Idee voor zo'n sensor is dat je hem state_class: total_increasing geeft en je zorgt dat hij niet naar 0 gaat (maar gewoon 'unknown' is) bij herstart of verbinding loss etc. Over de dag dus altijd oplopen. Dan zou het geen enkel probleem zijn dat hij pas de volgende dag bij de eerste opwek naar 0 gaat. HA telt dan namelijk alleen maar toename van de sensor en afname / reset naar 0 wordt niet naar het dashboard gestuurd maar alleen gebruikt om vanaf dat punt dan weer naar toename te kijken.

state_class: total zou ook kunnen maar maakt het eigenlijk alleen maar ingewikkelder. Want dan ben jij verantwoordelijk om met last_reset aan te geven dat het een reset was en niet een verlaging (wat zou resulteren in een negatieve spike op energy dashboard).

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 24-02-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

haam schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:07:
[...]

Mijn eerste ingeving:

https://www.home-assistant.io/common-tasks/os/

Daar staat beschreven hoe je een backup kan maken en terug kan zetten op een nieuwe install
Hoe groot is de kans dan dat de nieuwe install weer exact hetzelfde probleem heeft? Heb zoiets ook nog nooit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:43
-CJ schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:38:
[...]

Hoe groot is de kans dan dat de nieuwe install weer exact hetzelfde probleem heeft? Heb zoiets ook nog nooit gedaan.
Je draait ook supervised of op HA OS (weet even niet of ze in HA OS ook spreken van het updaten van de supervisor). Maar je zal door je logs heen moeten gaan voor pointers waar het probleem zit of via de health check (System Health integration data can be viewed at Settings -> System -> Repairs -> System Information in the overflow menu (top right).).

Maarja, je moet wel in staat zijn om dit soort dingen zelf wat te troubleshooten. Anders is HA OS de betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

-Casper schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:41:
[...]

Je draait ook supervised of op HA OS (weet even niet of ze in HA OS ook spreken van het updaten van de supervisor). Maar je zal door je logs heen moeten gaan voor pointers waar het probleem zit of via de health check (System Health integration data can be viewed at Settings -> System -> Repairs -> System Information in the overflow menu (top right).).

Maarja, je moet wel in staat zijn om dit soort dingen zelf wat te troubleshooten. Anders is HA OS de betere oplossing.
Als ik de health check doe zie ik inderdaad dat het systeem niet gezond is ("Unhealthy system - Setup failed") 7 maanden terug. Als ik daarop klik krijg ik een pagina over een DBUS probleem (hierover zie ik verder niks in het log) en advies om hele systeem te herstarten. Dat heb ik gedaan maar toen kreeg bovengenoemde problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 12:00

TheNephilim

Wtfuzzle

TheFes schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:21:
[...]

@MikeOO Het Energy Dashboard werkt met Energy, niet met Power
Dus niet met W (je verbruik op één specifiek moment) maar met (k)Wh (je verbruik over een een periode).
Dus dat een sensor power_consumed niet voor het Energy Dashboard geselecteerd kan worden lijkt me dan logisch.
Je moet juist die optellende sensoren (met kWh) hebben voor het Energy Dashboard
Alleen als ik die pak voor het Energy Dashboard, dan verbruik ik continue het dagverbruik, dus dat gaat dan niet helemaal goed :+

Jammer dat daarom de slimmelezer+ niet meer out-of-the-box bruikbaar is voor het Energy Dashboard, terwijl het verder letterlijk plug-and-play is :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheNephilim Bij de meeste werkt het volgens mij prima out of the box. Maar wat bedoel je met "dan verbruik ik continue het dagverbruik"?

De sensor (of waarschijnlijk sensors voor laag en hoog) die je moet hebben zijn degene die 100% je meterstand (zoals op het scherm va je meter) staan in kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:39

Rouwette

Rouwette.com

@-CJ

Probeer eens via SSH (niet de interne SSH van HA)
code:
1
ha jobs options --ignore-conditions healthy

Update Home Assistant

Reset kan daarna door
code:
1
ha jobs reset

[ Voor 11% gewijzigd door Rouwette op 24-02-2023 11:20 ]

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
TheNephilim schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:27:
[...]

Alleen als ik die pak voor het Energy Dashboard, dan verbruik ik continue het dagverbruik, dus dat gaat dan niet helemaal goed :+

Jammer dat daarom de slimmelezer+ niet meer out-of-the-box bruikbaar is voor het Energy Dashboard, terwijl het verder letterlijk plug-and-play is :-(
Als aanvulling op @Septillion
Elk uur wordt het verschil tussen de huidige stand van je kWh teller en de stand en uur geleden met elkaar vergeleken, en dat verschil wordt weggeschreven in de long term statistics.
Dat verschil tussen die twee is dus ook het balkje wat je ziet op het Energy Dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Septillion schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:30:
@TheNephilim Bij de meeste werkt het volgens mij prima out of the box. Maar wat bedoel je met "dan verbruik ik continue het dagverbruik"?

De sensor (of waarschijnlijk sensors voor laag en hoog) die je moet hebben zijn degene die 100% je meterstand (zoals op het scherm va je meter) staan in kWh.
Ik heb de volgende entities:

a. sensor.energy_consumed_tariff_1
state_class: total_increasing
unit_of_measurement: kWh
device_class: energy
friendly_name: Energy Consumed Tariff 1

b. sensor.energy_consumed_tariff_2
friendly_name: Energy Consumed Tariff 2

c. sensor.power_consumed
state_class: measurement
unit_of_measurement: kW
device_class: power
friendly_name: Power Consumed

In het Energy Dashboard kan ik alleen a en b selecteren. Dan staat er nu continue (zonder verspringen) 2.1 kWh van grid->home, lijkt me wat veel. Aan het einde van de dag kun je als je deze gebruikt zomaar continue 7 kWh verbruiken. Dit gaat dus om de card met `type: energy-distribution`, dat mooie flow dingetje.

c heb ik los als entity in zo'n 'Gauge Card' gezet en die geeft 0.269 kW aan, dat lijkt me logischer 200-300 watt verbruik op dit moment.

[ Voor 3% gewijzigd door TheNephilim op 24-02-2023 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
TheNephilim schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:39:
[...]

c. sensor.power_consumed

In het Energy Dashboard kan ik alleen a en b selecteren. Dan staat er nu continue (zonder verspringen) 2.1 kWh van grid->home, lijkt me wat veel. Aan het einde van de dag kun je als je deze gebruikt zomaar continue 7 kWh verbruiken. Dit gaat dus om de card met `type: energy-distribution`, dat mooie flow dingetje.

c heb ik los als entity in zo'n 'Gauge Card' gezet en die geeft 0.269 kW aan, dat lijkt me logischer 200-300 watt verbruik op dit moment.
A & B geven energie aan, C geeft vermogen aan. 0,269kW één uur lang als stabiel verbruik is 0,269kWh. Alleen heb je geen absoluut stabiel verbruik, dus het actuele verbruik zal nooit matchen met het energieverbruik. Maar als je nu 0,269kW gebruikt, maal 10 uur vandaag, zou dat dus 2,69kWh zijn. Komt redelijk overeen met wat je op het energy dashboard ziet (ook rekening er mee houdende dat 's nachts het verbruik lager zal zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheNephilim A en B zijn correct, die moet je beide toevoegen (één is hoog tarief van je meter, de ander laag). En die 2.1kWh is dus je verbruik vandaag (vanaf 0:00). Zoals gezegd is energie niet iets instantaans (een NU waarde) maar iets cumulatiefs (eigenlijk een integraal, een waarde over een tijdsbestek). Dus 2.1kWh voor vandaag is best netjes :)

[ Voor 27% gewijzigd door Septillion op 24-02-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

In het Energy Dashboard kan ik alleen a en b selecteren. Dan staat er nu continue (zonder verspringen) 2.1 kWh van grid->home, lijkt me wat veel. Aan het einde van de dag kun je als je deze gebruikt zomaar continue 7 kWh verbruiken.
Lees je even in over het verschil tussen kW en kWh :)
Dat is kortgezegd hetzelfde verschil als tussen snelheid en afstand.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 24-02-2023 10:52 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

RobertMe schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:48:
[...]

A & B geven energie aan, C geeft vermogen aan. 0,269kW één uur lang als stabiel verbruik is 0,269kWh. Alleen heb je geen absoluut stabiel verbruik, dus het actuele verbruik zal nooit matchen met het energieverbruik. Maar als je nu 0,269kW gebruikt, maal 10 uur vandaag, zou dat dus 2,69kWh zijn. Komt redelijk overeen met wat je op het energy dashboard ziet (ook rekening er mee houdende dat 's nachts het verbruik lager zal zijn).
Septillion schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:49:
@TheNephilim A en B zijn correct, die moet je beide toevoegen (één is hoog tarief van je meter, de ander laag). En die 2.1kWh is dus je verbruik vandaag (vanaf 0:00). Zoals gezegd is energie niet iets instantaans (een NU waarde) maar iets cumulatiefs (een waarde over tijd). Dus 2.1kWh voor vandaag is best netjes :)
Helder, ik laat hem eens even zo staan! Ik ging er vanuit dat die flow-chart realtime gegevens liet zien in plaats van opgetelde totalen. Voor mijn idee ging dat ook zo in demo's die ik gezien heb, van mensen die bijv. hun stroom verkopen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
[...]

c. sensor.power_consumed

In dat bolletjes grafiekje staat het totaal van de periode tot de laatste update.
Standaard staat het Energy Dashboard op het dag-overzicht, dus die bolletjes geven op dit moment het verbruik van middernacht tot 10:00 aan (dat was de laatste update)

(Zie dat ik inmiddels al spuit 11 ben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
TheNephilim schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:52:
[...]

[...]

Helder, ik laat hem eens even zo staan! Ik ging er vanuit dat die flow-chart realtime gegevens liet zien in plaats van opgetelde totalen. Voor mijn idee ging dat ook zo in demo's die ik gezien heb, van mensen die bijv. hun stroom verkopen etc.
Volgens mij zijn er ook (custom) cards die lijken op het bolletjes verhaal maar wel met het actuele vermogen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
TheNephilim schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:52:
[...]

[...]

Daar is een custom card voor, maar het Energy Dashboard geeft zoals eerder gezegd verbruik over een periode (die je bovenin kunt kiezen)
https://github.com/ulic75/power-flow-card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

TheFes schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:54:
[...]

Daar is een custom card voor, maar het Energy Dashboard geeft zoals eerder gezegd verbruik over een periode (die je bovenin kunt kiezen)
https://github.com/ulic75/power-flow-card
Thanks! Ga ik eens bekijken :o

Het ziet er nu zo uit iig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eB9yb9xMZUzeG_ZvuR-Ls7e3gmM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6t5c7IYzVOlRbAc7ioPhww4M.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
TheNephilim schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:55:
[...]

Thanks! Ga ik eens bekijken :o

Het ziet er nu zo uit iig:
[Afbeelding]
Ja, je hebt dus 2.1 kWh verbruikt sinds middernacht, wat je als het goed is op een andere grafiek op het dashboard uitgesplitst ziet in uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Eigenlijk daarmee een kromme zin, "power consumed". Correcter zou zijn "Power consuming", het is namelijk een waarde voor NU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

TheFes schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:01:
[...]

Ja, je hebt dus 2.1 kWh verbruikt sinds middernacht, wat je als het goed is op een andere grafiek op het dashboard uitgesplitst ziet in uren.
Klopt inderdaad, dat werkt mooi verder. Ik was alleen compleet in de veronderstelling dat het een realtime verbruiksweergave was en niet totaal verbruikt.
Septillion schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:03:
Eigenlijk daarmee een kromme zin, "power consumed". Correcter zou zijn "Power consuming", het is namelijk een waarde voor NU.
Dat heb ik meteen aangepast met een custom naam voor de entity in het dashboard, goeie tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:13
Septillion schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:03:
"Current power consumption" zou nog beter zijn. Of "huidig verbruik", in Nederlands

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Hmmbob schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:34:
[...]

"Current power consumption" zou nog beter zijn. Of "huidig verbruik", in Nederlands
Zo heet hij mij mij inderdaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hmmbob Ja, beide zijn wel correct ja. Nu is daar de Nederlandse vertaling eigenlijk weer krom van dat we daar impliciet vermogen bedoelen :+ Andere kant bedoelen we ook al steeds impliciet elektrisch vermogen / energie :+ Maar "Vermogen verbruikend" is volgens mij ook niet incorrect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Oei, ik zit net de release notes voor volgende week door te kijken en ben geen fan van het nieuwe light dialog. Wat een lelijk groot ding! Zowel in vergelijking met de knoppen eronder al überhaupt zo op een desktop. En daarnaast ondanks alle ruimte is kleur nu een extra handeling geworden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Septillion schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:54:
Oei, ik zit net de release notes voor volgende week door te kijken en ben geen fan van het nieuwe light dialog. Wat een lelijk groot ding! Zowel in vergelijking met de knoppen eronder al überhaupt zo op een desktop. En daarnaast ondanks alle ruimte is kleur nu een extra handeling geworden 8)7
Hmm zie het inderdaad, ik wacht dus ook nog eff dan, een HACS zoeken welke dat kan fixen :P
De RGB Light Card _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Rouwette op 24-02-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Rouwette schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:00:
[...]

Hmm zie het inderdaad, ik wacht dus ook nog eff dan, een HACS zoeken welke dat kan fixen :P
De RGB Light Card _/-\o_
Waar @Septillion naar linkt is geen card, het is de more_info dialog die je bijvoorbeeld krijgt met een long press op de entity (of als je hem opzoekt in de zoekfunctie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

TheFes schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:16:
[...]

Waar @Septillion naar linkt is geen card, het is de more_info dialog die je bijvoorbeeld krijgt met een long press op de entity (of als je hem opzoekt in de zoekfunctie)
Ja snap ik, dat probeer ik ook te zoeken, deze card komt voor mij wel in de buurt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Ik vind het kleurenwiel nog steeds meer dan prima. Zeker omdat het zowel traploos als een pallet modus heeft. Maar ik snap niet zo goed waarom ze die achter nog een handeling weg gaan stoppen net als kleurtemperatuur :/ Ja, de huidige slide is misschien wat klein op een mobiel maar oef, nu is de slide wel erg groot. Maar zelfs met dat formaat is er prima ruimte voor het kleurenwiel of een tweede slider voor kleurtemperatuur... Past gewoon naast elkaar.

En als we er dan toch mee bezig zijn gewoon het kleurenwiel altijd tonen, ook als de lamp uit staat en liefst ook bij een RGBCW.

Snelle paint:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwVeumqSeGsAEUnf3h3nqXKg4Gw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mak3gPAWBwouyohKSNXLVUS9.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Septillion schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:46:
Ik vind het kleurenwiel nog steeds meer dan prima. Zeker omdat het zowel traploos als een pallet modus heeft. Maar ik snap niet zo goed waarom ze die achter nog een handeling weg gaan stoppen net als kleurtemperatuur :/ Ja, de huidige slide is misschien wat klein op een mobiel maar oef, nu is de slide wel erg groot. Maar zelfs met dat formaat is er prima ruimte voor het kleurenwiel of een tweede slider voor kleurtemperatuur... Past gewoon naast elkaar.

En als we er dan toch mee bezig zijn gewoon het kleurenwiel altijd tonen, ook als de lamp uit staat en liefst ook bij een RGBCW.

Snelle paint:
[Afbeelding]
Ik heb je plaatje op het beta kanaal op Discord geplaatst, misschien doen ze er nog wel wat mee

@Septillion
Er wordt in ieder geval op gereageerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTKt6fo5OaNnulsG_zjXODbxaUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sa8w3XPLzrAOpqigynlphS68.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door TheFes op 24-02-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
TheFes schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:57:
[...]

Dit is het nieuwe template sensor format wat onder de template integratie valt. Er moet nog template: boven, en alles moet twee spaties opgeschoven worden.
Als je het helemaal netjes wil doen en nog meer sensoren toe wil voegen, moet je het 4 spaties opschuiven en een streepje voor sensor: zetten

YAML:
1
2
3
template:
  - sensor:
      - name: ...
Het gaat toch nog niet goed, de template wel (denk ik) maar het is meer de string uit de PV unit want de data die eruit komt slaat kant noch wal, en ik ben geen held in seriële strings en codes.

ik heb dus deze tutorial gevolgd: https://community.home-as...verter-integration/327723
(de post van David)

daarmee heb ik deze code in configuration.yaml staan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
sensor:
  - platform: tcp
    scan_interval:
      seconds: 5
    name: solarmax3
    host: 192.168.27.7
    port: 81
    payload: '{FB;01;1E|64:PAM;SAL;SYS|06A4}'

template:
    - sensor:
      - name: solar_3_monthly
        unit_of_measurement: "kWh"
        state: >
          {{ states('sensor.solarmax3').split(';')[3] | regex_findall_index('\=(.*)') | int(base=16) }}

- sensor:
      - name: solar_3_daily
        unit_of_measurement: "kWh"
          {{ states('sensor.solarmax3').split(';')[2] | regex_findall_index('\=(.*)') | int(base=16) | int / 10 }}

- sensor:
      - name: solar_3_current_w
        unit_of_measurement: "w"
          {{ states('sensor.solarmax3').split(';')[6] | regex_findall_index('(?<=\=)(.*?)(?=\|)') | int(base=16) | int / 2 | int }}

de genoemde payload code hierboven heb ik uit Wireshark gehaald.
en met die code krijg ik in HA de volgende string:
code:
1
{01;FB;2C|64:PAM=157C;SAL=0;SYS=4E23,0|09A4}

en op het dashboard zie ik dan dus dit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l88IEeoK7mtUeL40zdkIlSc3WPc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/amIXAEKMjdVNL7A1fkIa7SER.jpg?f=user_large

die string die in HA terecht komt lijkt ook niet te wijzigen, terwijl ik dat wel zou verwachten omdat om de huidige opbrengst continu wordt gewijzigd.

wie kan mij op weg helpen? want als dit werkt kan Domoticz aan de kant en mag HA het stokje overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:42
Nu we toch lekker aan het kletsen zijn over "Huidige energieverbruik"...
Ik gebruikte altijd de sensor "sensor.power_consumption", om mijn energieverbruik zichtbaar te maken in een gauge-graph.
Nu ik sinds een week zonnepanelen heb liggen, gaat die vlieger natuurlijk niet meer op. Zodra er maar een beetje productie is, gaat de waarde van de sensor omlaag (tot ie op 0 blijft staan).
Hoe lossen jullie dit op?

Ik heb nu een template sensor gemaakt, die de opwekking van de zonnepanelen pakt, daar de teruglevering naar het net vanaf trekt en de levering vanaf het net erbij optelt. Klopt mijn redenatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik heb nu een tijdje HA draaien, het meeste werkt prima, behalve dat ik de Nordpool prijzen niet kan beïnvloeden via een .yaml. Sinds vandaag zijn de dynamische tarieven hier actief, maar ik krijg afwijkende tarieven te zien vs de Zonneplan App en de enige manier om ze te kunnen beïnvloeden is door Nordpool te verwijderen, opnieuw te installeren en tijdens de installatie parameters mee te geven. Op dat moment wijzigt ook de sensor naam.

Ik heb het volgende o.a. in sensor.yaml gehad en die via een !include ingeladen, maar nu gewoon in configuration.yaml het volgende staan om verder alles uit te sluiten. Als ik bewust een typefout maak, dan faalt het checken van de config, het bestand wordt dus wel meegenomen. Mogelijk is de berekening niet 100% correct, maar het gaat mij er vooral om dat als ik de berekening aanpas dat die wijzigingen ook daadwerkelijk effect hebben (Ja ja, iedere keer een herstart gedaan ;) ), ipv pas na het opnieuw verwijderen/toevoegen van Nordpool.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
nordpool:
sensor:
  - platform: nordpool
    # Country/region to get the energy prices for.
    region: "NL"

# Override HA local currency used to fetch the prices from the API.
    currency: "EUR"

# Add Value Added Taxes (VAT)?
    VAT: False

# Energy price rounding precision.
    precision: 4

# Percentage of average price to set the low price attribute
    # low_price = hour_price < average * low_price_cutoff
    low_price_cutoff: 0.95

# Display price in cents in stead of (for example) Euros.
    price_in_cents: false

# Price displayed for MWh, kWh or Wh
    price_type: kWh
    # Template to specify additional cost to be added to the tariff.
    # The template price is in EUR, DKK, NOK or SEK (not in cents).
    # For example: "{{ current_price * 0.19 + 0.023 | float}}"
    additional_costs: "{{ ( (0.20548 / 24) + (0.97127 / 24) + 0.15245 + (current_price * 1.21)) | float }}"

HA draait via Docker, met HACS. Ik ben hier nog niet zo lang mee bezig, zag in dit topic anderen ook aangeven dat wijzigingen niet actief werden, maar ik heb al tig keer alles opnieuw opgestart, dat is niet de oorzaak.

Op dit moment zien de tarieven er als volgt uit, iets aan de hoge kant dus :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfWgkT68-rI7LPpIRXZnYp9mCXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u4vqXbVkPSof87sve30YvImB.png?f=fotoalbum_large

Waarschijnlijk gewoon een hele domme beginnersfout, maar hopelijk kan iemand mij op weg helpen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes Als reactie op de reacties:
Jawel, want net als dat je nu kunt wisselen tussen color en temp geeft de marker (of ontbreken daarvan) gewoon aan wat actief is. In mijn mockup mist de marker in het kleurwiel en staat er juist een marker in de kleurtemp, Eventueel nog te versterken door de tekst van de temperatuur ("3000K") weg te laten als kleur actief is en dan juist "Hue: 240 sat: 100" boven het wiel te zetten. Of andere highlight ofzo.

En heb expres zelfde formaat gepakt als hun plaatje. Misschien wat krap op een telefoon ja, zou kleurwiel wat kleiner moeten misschien. Of anders dus de sliders horizontaal. Of alleen de kleurtemp slider horizontaal.

Persoonlijk zie ik ook geen meerwaarde voor verticale slider afgezien van dat het meer Hue lijkt. Maar qua ruimte op een telefoonscherm lijkt het me niet praktisch. En juist meer stappen moeten nemen om een lamp aan te passen echt heel snel irriteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Rouwette schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:32:
@-CJ

Probeer eens via SSH (niet de interne SSH van HA)
code:
1
ha jobs options --ignore-conditions healthy

Update Home Assistant

Reset kan daarna door
code:
1
ha jobs reset
Dit heeft geholpen! Back-up gemaakt, ignore condition gedaan, update ging daarna feilloos. Daarna ha jobs gereset en restart, extra back-up en nu begint alles weer te werken. Energiedashboard heeft achterstand ook ingehaald, wel alles op 1 uur maar dat maakt me niet uit.

Krijg ook geen kritieke foutmeldingen meer en 2 andere foutmeldingen die ik niet opgelost kreeg zijn ook verdwenen. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@CappieL Die redenatie klopt inderdaad. Je moet alleen even opletten of de een niet veel vaker een update geeft dan de ander. Als dat wel zo is zou je het misschien wat willen middelen over de langste update periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Septillion schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:23:
@CappieL Die redenatie klopt inderdaad. Je moet alleen even opletten of de een niet veel vaker een update geeft dan de ander. Als dat wel zo is zou je het misschien wat willen middelen over de langste update periode.
Er zitten inderdaad verschillen in updates, want ik ben al een aantal keren negatieve verbruiken tegengekomen.
Kan ik dat in mijn template sensor aanpassen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    - name: "Huidige consumptie in Watt"
      unique_id: 5c1f28aa-7da9-4584-854f-ffb24ee9b587
      state: >-
          {{
          ((states('sensor.envoy_nummer_current_power_production') | float )
          - (states('sensor.power_production') | float * 1000)| round(0)
          + ((states('sensor.power_consumption') | float  * 1000))| round(0))
          | round(0)
          }}
      icon: mdi:flash
      unit_of_measurement: W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Taro schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:20:
Ik heb nu een tijdje HA draaien, het meeste werkt prima, behalve dat ik de Nordpool prijzen niet kan beïnvloeden via een .yaml. Sinds vandaag zijn de dynamische tarieven hier actief, maar ik krijg afwijkende tarieven te zien vs de Zonneplan App en de enige manier om ze te kunnen beïnvloeden is door Nordpool te verwijderen, opnieuw te installeren en tijdens de installatie parameters mee te geven. Op dat moment wijzigt ook de sensor naam.

Ik heb het volgende o.a. in sensor.yaml gehad en die via een !include ingeladen, maar nu gewoon in configuration.yaml het volgende staan om verder alles uit te sluiten. Als ik bewust een typefout maak, dan faalt het checken van de config, het bestand wordt dus wel meegenomen. Mogelijk is de berekening niet 100% correct, maar het gaat mij er vooral om dat als ik de berekening aanpas dat die wijzigingen ook daadwerkelijk effect hebben (Ja ja, iedere keer een herstart gedaan ;) ), ipv pas na het opnieuw verwijderen/toevoegen van Nordpool.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
nordpool:
sensor:

additional_costs: "{{ ( (0.20548 / 24) + (0.97127 / 24) + 0.15245 + (current_price * 1.21)) | float }}"

HA draait via Docker, met HACS. Ik ben hier nog niet zo lang mee bezig, zag in dit topic anderen ook aangeven dat wijzigingen niet actief werden, maar ik heb al tig keer alles opnieuw opgestart, dat is niet de oorzaak.

[Afbeelding]

Waarschijnlijk gewoon een hele domme beginnersfout, maar hopelijk kan iemand mij op weg helpen.
Waarom gebruik je niet de zonneplan_one custom component?
https://github.com/fsaris/home-assistant-zonneplan-one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@CappieL Ja / nee.

Je zou de template sensor alleen kunnen updaten bij verandering van de traagste sensor. Maar dat komt ook met onnauwkeurigheid natuurlijk.

Andere optie die dan mijn voorkeur zou hebben is deze template sensor weer door de statistics integratie gooien en daar middelen (average_linear) over het interval van de traagst updatende sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Dat is ook een optie, maar dacht dat die max 8 uur vooruit kijkt ipv 2x24? Ik had tot enkele dagen geleden een Tibber + Nordpool in gebruik omdat Zonneplan nog niet werkte, maar Zonneplan One heb ik inmiddels wel geïnstalleerd en werkend, alleen de grafieken er nog niet heen verwezen. Daar zal ik sowieso naar kijken.

Maar dan alsnog is natuurlijk de vraag waarom de yaml niet wordt gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 24-02-2023 14:34 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
@Septillion volgens mij haal ik elke 5 seconden de DSMR-meting binnen, dus zag altijd de pieken wanneer de Quooker aanschoot. Die mogen van mij best wel uitgefilterd worden, want soms schrok ik wel eens van een 'continu' 2 kW opname.
Ik ga eens kijken naar die integratie.

[ Voor 7% gewijzigd door CappieL op 24-02-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:36

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
nordpool:
sensor:

[Afbeelding]

Ik heb dit en lijkt overeen te komen met Zonneplan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  low_price_cutoff: 0.9
  additional_costs: >
    {% set VAT = 0.21 %}
    {% set tax_kWh = 0.1260 %}
    {% set opslag = 0.003 %} 
    {{ (current_price * VAT ) + (opslag) + (tax_kWh) * (1 + VAT)|float }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

krijn1985 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:43:
[...]

Ik heb dit en lijkt overeen te komen met Zonneplan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    {% set VAT = 0.21 %}
    {% set tax_kWh = 0.1260 %}
    {% set opslag = 0.003 %} 
    {{ (current_price * VAT ) + (opslag) + (tax_kWh) * (1 + VAT)|float }}
Ja, maar, dat werkt bij mij dus niet omdat die config niet geladen wordt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 13:10

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
nordpool:
sensor:

[Afbeelding]

Krijg je iets in de logging te zien? Volgens mij zou nordpool: niet mogen werken namelijk.

De nordpool integratie is een custom component en niet heel robuust geschreven. Toen de UI werd ondersteund, probeerde ik mijn sensor eens over te zetten van YAML naar de UI, en toen kwam ik er achter dat de integratie bij mij maar 1 sensor per keer bijwerkt. Ik kan dus meerdere sensors aanmaken (bijv. via YAML en de UI), maar er wordt maar 1 sensor ook daadwerkelijk elk uur bijgewerkt.
Daarnaast wordt de entity_id van de sensor opgebouwd via de instellingen die je meegeeft. Als je dus meerdere sensors hebt met dezelfde instellingen, dan kan het voorkomen dat de integratie dezelfde entity_id wil gebruiken en dat kan voor onverwachte dingen zorgen.

Probeer eens het volgende:
- Alle nordpool-sensors weghalen, uit YAML én uit de UI
- HA herstarten
- Dit blokje toevoegen aan je YAML (dit is mijn configuratie, werkt volgens mij precies zo bij meerdere mensen):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:
  precision: 3
    {% set VAT = 0.21 %}
    {% set tax_kWh = 0.12599 %}
    {% set opslag = 0.002 %} {# Tibber, ex. BTW #}
    {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}

- HA weer herstarten

Na je tweede herstart zou je nu een sensor met de naam sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0 moeten hebben. Vervolgens kan je de additional_costs zo aanpassen dat de prijzen kloppen voor je eigen leverancier. Dit zou geen nieuwe entity_id moeten opleveren.

Als je andere instellingen aanpast, dan zorgt dat wél voor een nieuwe entity_id. In dat geval moet je na een herstart even op zoek naar de nieuwe entity_id.

@Onedayflyer682 Heb jij hier ook nog wat aan toevallig? Volgens mij had jij hetzelfde issue laatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Is er in ESPHome een methode om tussen verschillende enum's of zo te kiezen? Ik wil bijvoorbeeld een maat kunnen kiezen. S, M, L, XL. Ik heb een touch interface die dit kan. Maar ik wil het ook vanuit Home Assistant kunnen. Maar ik zie niet direct een component die eruit springt als dé oplossing.

Ik heb er zelfs twee van nodig. Een is voor die maten, een voor wat anders. Maar het idee is hetzelfde. Meerdere opties en ertussen kunnen kiezen.

Ik kan wat knoppen toevoegen die verder niets met elkaar te maken lijken te hebben, maar dat is ook niet echt wat. Een soort spinner of een drop down menu zou het beste zijn, maar ik wil wel dat dit automatisch aan Home Assistant wordt toegevoegd wanneer die mijn apparaat ziet. Niet iets van een service dus die ik kan aanroepen maar waarvoor ik met de hand nog in Home Assistant nog een GUI element moet maken. Mijn apparaat wil ik zo plug&play mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:03

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik kwam er net weer achter dat een aantal integraties niet meer werkte :( oa mijn Nest Protect.; ik hoefde alleen 'reaload integration' te doen, en alles was weer ok maar het is toch niet fijn dat het niet betrouwbaar werkt. Van de brandmelders was er dus al 2 weken meer geen update geweest

Is er een manier om te checken of integraties nog werken en evt automatisch een schop te geven? Of is er een kaartje te maken met 'last update' (of een sensor waar ik dan een reload op kan triggeren?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Amanoo schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:49:
Is er in ESPHome een methode om tussen verschillende enum's of zo te kiezen? Ik wil bijvoorbeeld een maat kunnen kiezen. S, M, L, XL. Ik heb een touch interface die dit kan. Maar ik wil het ook vanuit Home Assistant kunnen. Maar ik zie niet direct een component die eruit springt als dé oplossing.

Ik heb er zelfs twee van nodig. Een is voor die maten, een voor wat anders. Maar het idee is hetzelfde. Meerdere opties en ertussen kunnen kiezen.

Ik kan wat knoppen toevoegen die verder niets met elkaar te maken lijken te hebben, maar dat is ook niet echt wat. Een soort spinner of een drop down menu zou het beste zijn, maar ik wil wel dat dit automatisch aan Home Assistant wordt toegevoegd wanneer die mijn apparaat ziet. Niet iets van een service dus die ik kan aanroepen maar waarvoor ik met de hand nog in Home Assistant nog een GUI element moet maken. Mijn apparaat wil ik zo plug&play mogelijk.
Je kunt in ESPHome ook een select aanmaken
https://esphome.io/components/select/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ah, dat ziet er inderdaad aardig uit als een soort-van-enum iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Sicco92 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:45:
[...]

Krijg je iets in de logging te zien? Volgens mij zou nordpool: niet mogen werken namelijk.

De nordpool integratie is een custom component en niet heel robuust geschreven. Toen de UI werd ondersteund, probeerde ik mijn sensor eens over te zetten van YAML naar de UI, en toen kwam ik er achter dat de integratie bij mij maar 1 sensor per keer bijwerkt. Ik kan dus meerdere sensors aanmaken (bijv. via YAML en de UI), maar er wordt maar 1 sensor ook daadwerkelijk elk uur bijgewerkt.
Daarnaast wordt de entity_id van de sensor opgebouwd via de instellingen die je meegeeft. Als je dus meerdere sensors hebt met dezelfde instellingen, dan kan het voorkomen dat de integratie dezelfde entity_id wil gebruiken en dat kan voor onverwachte dingen zorgen.

Probeer eens het volgende:
- Alle nordpool-sensors weghalen, uit YAML én uit de UI
- HA herstarten
- Dit blokje toevoegen aan je YAML (dit is mijn configuratie, werkt volgens mij precies zo bij meerdere mensen):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:
  precision: 3
    {% set VAT = 0.21 %}
    {% set tax_kWh = 0.12599 %}
    {% set opslag = 0.002 %} {# Tibber, ex. BTW #}
    {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}

- HA weer herstarten

Na je tweede herstart zou je nu een sensor met de naam sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0 moeten hebben. Vervolgens kan je de additional_costs zo aanpassen dat de prijzen kloppen voor je eigen leverancier. Dit zou geen nieuwe entity_id moeten opleveren.

Als je andere instellingen aanpast, dan zorgt dat wél voor een nieuwe entity_id. In dat geval moet je na een herstart even op zoek naar de nieuwe entity_id.
Heb alles nog even weggegooid, ook de nordpool map maar gewoon van de schijf verwijderd en opnieuw gedownload en geplaatst. Daarna de stappen gedaan. Ik zie sensor 3_09_0 niet staan, maar, kan hem wel selecteren bij de kaarten.

Nu zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhzzYxwXEAHNP3ApkRd8o-aNANo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wej39iLxtjNrDIsQVDujEBvf.png?f=fotoalbum_large

En dat komt wél overeen met de Zonneplan App :)

Als test nu even 100,21% BTW ingevoerd in de yaml, en na een herstart zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_R6yLxFTHxwpq0a6MWVpCjLg7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qwWjZVGClUp19N7yNq1A9O34.png?f=fotoalbum_large

De YAML wordt dus nu wel uitgelezen :) Geen idee wat de oorzaak was, maar het werkt nu iig. Thx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
Taro schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:31:
[...]

Dat is ook een optie, maar dacht dat die max 8 uur vooruit kijkt ipv 2x24?
Die informatie is er wel, maar verstopt in een sensor. Je kunt grafiekje maken met:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
header:
  show: true
  title: Elektriciteitprijs
  colorize_states: true
span:
  start: hour
yaxis:
  - decimals: 2
    min: ~0.3
series:
  - entity: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
    data_generator: |
      return entity.attributes.forecast.map((level) => {
         return [new Date(level.datetime).getTime(), level.price / 10000000];
       });
    curve: stepline
    min: 0
    show:
      extremas: true
    group_by:
      func: last
      duration: 1h
    float_precision: 2
    color_threshold:
      - value: -1
        color: green
      - value: 0.2
      - value: 0.3
        color: orange
      - value: 0.4
        color: red

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JH65kIBQmARMyYjyh7dgErv9XaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GFS7l6d9b4gvrlEhFmGLYTtP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Faceless schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:43:
[...]

Die informatie is er wel, maar verstopt in een sensor. Je kunt grafiekje maken met:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
header:
  show: true
  title: Elektriciteitprijs
  colorize_states: true
span:
  start: hour
yaxis:
  - decimals: 2
    min: ~0.3
series:
  - entity: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
    data_generator: |
      return entity.attributes.forecast.map((level) => {
         return [new Date(level.datetime).getTime(), level.price / 10000000];
       });
    curve: stepline
    min: 0
    show:
      extremas: true
    group_by:
      func: last
      duration: 1h
    float_precision: 2
    color_threshold:
      - value: -1
      - value: 0.2
      - value: 0.3
        color: orange
      - value: 0.4
        color: red

[Afbeelding]
Blijft hier op Loading... staan. Maar in ieder geval goed om te weten dat die data er wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Taro schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:05:
[...]

Blijft hier op Loading... staan. Maar in ieder geval goed om te weten dat die data er wel is.
Heb je sensor.zonneplan_current_electricity_tariff wel geactiveerd? Dat is een sensor die je (soms) handmatig moet activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Hmmbob schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:10:
[...]

Heb je sensor.zonneplan_current_electricity_tariff wel geactiveerd? Dat is een sensor die je handmatig moet activeren.
Ja, want ik toon die ook in een card.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onedayflyer682
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 20:07
Sicco92 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:45:
[...]
@Onedayflyer682 Heb jij hier ook nog wat aan toevallig? Volgens mij had jij hetzelfde issue laatst.
Dank voor je hulp. Ik ben nog 1 stap verder gegaan en heb ook de integratie zelf verwijderd. Inmiddels alles opnieuw ingesteld en de waarden komen nu overeen. Wat het is geweest geen idee maar het werkt nu conform verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
Taro schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:05:
[...]

Soms heb je dat inderdaad, gewoon een keer opslaan helpt meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:54
https://github.com/home-assistant/core/issues/88690

Meer mensen hier problemen met casten?

[ Voor 10% gewijzigd door maxoss op 24-02-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-09 20:18
Iemand anders problemen met de cast van Home Assistant (betaalde versie)
Ik krijg nu bijna een blanco scherm in plaats van mn normale scherm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PM34dxajygE44WaLhm7-mNtaav8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZPyUBcN32eahgozN9pgv7k8.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqE4no64E_kpy3PZgTLz7ex0pzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5CfHWs6OwR2himfccM8ICjk.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is vanaf mobiel de eerste foto is al wat ouder en iets aangepast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDp-2Jd19Zdq2M3zeIs4usEnAjs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jfvNyrIoAxctQADi9marNb8I.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Willempie27 op 24-02-2023 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Willempie27 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:12:
En heb je de built-in cast ook geprobeerd? Die gebruik ik namelijk en heb ik geen problemen mee. Cast 'm ook naar een Nest hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
bartbh schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:18:
[...]

En heb je de built-in cast ook geprobeerd? Die gebruik ik namelijk en heb ik geen problemen mee. Cast 'm ook naar een Nest hub.
Ja dat is die build in zeg maar. Dan moet je toch de betaald versie voor hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Nee hoor, zeker niet. Anyway, hier werkt die dus prima. Ook al een andere 'tab' geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
bartbh schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:20:
Nee hoor, zeker niet. Anyway, hier werkt die dus prima. Ook al een andere 'tab' geprobeerd?
Ja alleen die met apexcharts-card werkt wel en de overige info wordt dan ook weergeven. Zal een wijzing aanbrengen om te kijken of het dan wel werkt. Ik heb geen update in de tussentijd uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Willempie27 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:19:
[...]

Ja dat is die build in zeg maar. Dan moet je toch de betaald versie voor hebben?
Je bedoelt Nabu Casa? Dat hoeft niet, je moet wel een extern, via beveiligde verbinding, benaderbare HA server hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
TheFes schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:24:
[...]

Je bedoelt Nabu Casa? Dat hoeft niet, je moet wel een extern, via beveiligde verbinding, benaderbare HA server hebben.
Ja ik heb die Nabu Case maar gebruik voor extern een reverse proxy server met ssl. Net naar de TV gestreamd maar hetzelfde resultaat.

Het meer de betaalde versie om te ondersteunen en om gemakkelijk te streamen al kan dat ook gratis. Weet iemand of de gratis versie nog wel werkt?

Wel vervelend want wil juist niet van de cloud afhankelijk zijn en bij updates kan ik zo weer een versie terug maar toch problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:54
Bij mij werkt hij ook niet. Geen Nabu Casa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Willempie27 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:29:
[...]

Ja ik heb die Nabu Case maar gebruik voor extern een reverse proxy server met ssl. Net naar de TV gestreamd maar hetzelfde resultaat.

Het meer de betaalde versie om te ondersteunen en om gemakkelijk te streamen al kan dat ook gratis. Weet iemand of de gratis versie nog wel werkt?

Wel vervelend want wil juist niet van de cloud afhankelijk zijn en bij updates kan ik zo weer een versie terug maar toch problemen.
Er is niets wat alleen met Nabu Casa kan. Je kunt ook alles zelf regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Willempie27 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:12:
Precies hetzelfde probleem als dit:
En lijkt erop dat het bij 'iedereen' is - in dat issue wordt gedacht aan een change bij Google. Kan je vooralsnog zelf weinig aan doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Hmmbob schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:04:
[...]

Precies hetzelfde probleem als dit:

[...]

En lijkt erop dat het bij 'iedereen' is - in dat issue wordt gedacht aan een change bij Google. Kan je vooralsnog zelf weinig aan doen dus.
Extact, daarom had ik liever een display geroot ofzo dat je onafhankelijk bent van 3de. Luister op de nest alleen radio en cast home assistent omdat mn thermostaat weg is en deze hierdoor wordt vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
TheFes schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:48:
[...]

Er is niets wat alleen met Nabu Casa kan. Je kunt ook alles zelf regelen
Ik had al de betaalde versie om ze te ondersteunen dus wel zo makkelijk. Maar die dat met de andere setup schijnt het ook niet te werken. Ga zo kijken of het wel via browser streamen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Willempie27 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:22:
[...]

Ja alleen die met apexcharts-card werkt wel en de overige info wordt dan ook weergeven. Zal een wijzing aanbrengen om te kijken of het dan wel werkt. Ik heb geen update in de tussentijd uitgevoerd.
Vreemd! Hier nu ook een gehavend display terwijl ik net nog zo hard zei van niet. Het lijkt dus inderdaad een breder probleem te zijn tussen de cast integratie en google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
bartbh schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:52:
[...]
Vreemd! Hier nu ook een gehavend display terwijl ik net nog zo hard zei van niet. Het lijkt dus inderdaad een breder probleem te zijn tussen de cast integratie en google.
Apex chards doen het wel. Entities doen het ook.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5DKdDlPw1KEwKsLU0NkayJFfzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWk0WeamTjsialWjlhORI9WF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:46
Ok leerpuntje voor volgende vakantie. Alarmo ingeschakeld, pir sensor in de woonkamer en robotstofzuiger die 's nachts schoonmaakt is geen winnende combinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 19:29
Iemand ervaring met Grott voor Growatt?

Ik kan er geen kaas van maken. Volgens https://github.com/johanm...ata-via-your-Grott-Server moet ik het network rerouten. Als ik dat echter wil doen volgens optie 1 kan ik die hele instellingen in de web interface niet vinden. En wat voer ik daar in? Het IP van mijn home assistant server waar Grott nu geïnstalleerd is?

EDIT: Instellingen gevonden, maar wil even zeker weten wat ik in moet voeren. Alleen Set IP en dan IP waar Grott op draait zonder of met poort? Moet ik domain aanpassen?

[ Voor 17% gewijzigd door --Christiaan-- op 25-02-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 20:12
Wie o wie kan mij helpen?

Mijn vriendin is onlangs van mobiele telefoon gewisseld. Ik heb op haar nieuwe mobiele telefoon uiteraard de app geïnstalleerd maar er komen geen berichtjes aan op haar telefoon.
Bijzondere is ook dat met zowel haar telefoon als bij mijn telefoon de GPS data niet meer wordt doorgegeven nadat ik haar nieuwe telefoon heb toegevoegd.

Dingen die ik al heb gedaan;
- Alle automation heb ik de oude mobiel verandert in de nieuwe
- Bij personen heb ik de nieuwe telefoon gekoppeld aan haar "persoon" in HA
- De app volledig verwijderd en opnieuw toegevoegd
- Instellingen nagelopen op de nieuwe mobiel (daar komen geen bijzonderheden uit)
- HA herstart
- Opnieuw ingelogd op de app met de mobiele telefoon
- Op de oude telefoon de app verwijderd.

Ik heb geen idee meer wat ik nog zou kunnen doen.
Iemand een idee?
Pagina: 1 ... 31 ... 338 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.