Taro schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:20:
Ik heb nu een tijdje HA draaien, het meeste werkt prima, behalve dat ik de Nordpool prijzen niet kan beïnvloeden via een .yaml. Sinds vandaag zijn de dynamische tarieven hier actief, maar ik krijg afwijkende tarieven te zien vs de Zonneplan App en de enige manier om ze te kunnen beïnvloeden is door Nordpool te verwijderen, opnieuw te installeren en tijdens de installatie parameters mee te geven. Op dat moment wijzigt ook de sensor naam.
Ik heb het volgende o.a. in sensor.yaml gehad en die via een !include ingeladen, maar nu gewoon in configuration.yaml het volgende staan om verder alles uit te sluiten. Als ik bewust een typefout maak, dan faalt het checken van de config, het bestand wordt dus wel meegenomen. Mogelijk is de berekening niet 100% correct, maar het gaat mij er vooral om dat als ik de berekening aanpas dat die wijzigingen ook daadwerkelijk effect hebben (Ja ja, iedere keer een herstart gedaan

), ipv pas na het opnieuw verwijderen/toevoegen van Nordpool.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| nordpool:
sensor:
- platform: nordpool
# Country/region to get the energy prices for.
region: "NL"
# Override HA local currency used to fetch the prices from the API.
currency: "EUR"
# Add Value Added Taxes (VAT)?
VAT: False
# Energy price rounding precision.
precision: 4
# Percentage of average price to set the low price attribute
# low_price = hour_price < average * low_price_cutoff
low_price_cutoff: 0.95
# Display price in cents in stead of (for example) Euros.
price_in_cents: false
# Price displayed for MWh, kWh or Wh
price_type: kWh
# Template to specify additional cost to be added to the tariff.
# The template price is in EUR, DKK, NOK or SEK (not in cents).
# For example: "{{ current_price * 0.19 + 0.023 | float}}"
additional_costs: "{{ ( (0.20548 / 24) + (0.97127 / 24) + 0.15245 + (current_price * 1.21)) | float }}" |
HA draait via Docker, met HACS. Ik ben hier nog niet zo lang mee bezig, zag in dit topic anderen ook aangeven dat wijzigingen niet actief werden, maar ik heb al tig keer alles opnieuw opgestart, dat is niet de oorzaak.
Op dit moment zien de tarieven er als volgt uit, iets aan de hoge kant dus
[Afbeelding]
Waarschijnlijk gewoon een hele domme beginnersfout, maar hopelijk kan iemand mij op weg helpen.
Krijg je iets in de logging te zien? Volgens mij zou
nordpool: niet mogen werken namelijk.
De nordpool integratie is een custom component en niet heel robuust geschreven. Toen de UI werd ondersteund, probeerde ik mijn sensor eens over te zetten van YAML naar de UI, en toen kwam ik er achter dat de integratie bij mij maar 1 sensor per keer bijwerkt. Ik kan dus meerdere sensors aanmaken (bijv. via YAML en de UI), maar er wordt maar 1 sensor ook daadwerkelijk elk uur bijgewerkt.
Daarnaast wordt de entity_id van de sensor opgebouwd via de instellingen die je meegeeft. Als je dus meerdere sensors hebt met dezelfde instellingen, dan kan het voorkomen dat de integratie dezelfde entity_id wil gebruiken en dat kan voor onverwachte dingen zorgen.
Probeer eens het volgende:
- Alle nordpool-sensors weghalen, uit YAML én uit de UI
- HA herstarten
- Dit blokje toevoegen aan je YAML (dit is mijn configuratie, werkt volgens mij precies zo bij meerdere mensen):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| sensor:
- platform: nordpool
VAT: False
currency: "EUR"
price_in_cents: false
low_price_cutoff: 0.9
region: "NL"
precision: 3
price_type: kWh
additional_costs: >
{% set VAT = 0.21 %}
{% set tax_kWh = 0.12599 %}
{% set opslag = 0.002 %} {# Tibber, ex. BTW #}
{{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }} |
- HA weer herstarten
Na je tweede herstart zou je nu een sensor met de naam
sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0 moeten hebben. Vervolgens kan je de additional_costs zo aanpassen dat de prijzen kloppen voor je eigen leverancier. Dit zou geen nieuwe entity_id moeten opleveren.
Als je andere instellingen aanpast, dan zorgt dat wél voor een nieuwe entity_id. In dat geval moet je na een herstart even op zoek naar de nieuwe entity_id.
@
Onedayflyer682 Heb jij hier ook nog wat aan toevallig? Volgens mij had jij hetzelfde issue laatst.