Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 339 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• humptydumpty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-04 22:14
Kan iemand mij alsjeblieft van advies voorzien?
Heb een lege nuc en een conbee stick.
Ik wil beginnen met ha. Welke versie kan ik het beste gebruiken de nuc versie of een Linux versie? Wat is het meeste stabiel? (Heb weinig tot geen Linux ervaring)

Op welke site kan ik uitleg vinden hoe te installeren. (Liefst een stap voor stap kleine kinderen uitleg)

Ja, ik heb me iets ingelezen maar twijfel. W10 is nooit echt stabiel maar ken ik het best, Linux is stabiel, Hass.io is dat commandant line? Maar ik heb geen Command line ervaring.
Wil graag een stabiel verhaal, niet dagen zitten te klungelen maar wil er wat tijd in steken.

Mijn dank voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
humptydumpty schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:42:
Kan iemand mij alsjeblieft van advies voorzien?
Heb een lege nuc en een conbee stick.
Ik wil beginnen met ha. Welke versie kan ik het beste gebruiken de nuc versie of een Linux versie? Wat is het meeste stabiel? (Heb weinig tot geen Linux ervaring)

Op welke site kan ik uitleg vinden hoe te installeren. (Liefst een stap voor stap kleine kinderen uitleg)

Ja, ik heb me iets ingelezen maar twijfel. W10 is nooit echt stabiel maar ken ik het best, Linux is stabiel, Hass.io is dat commandant line? Maar ik heb geen Command line ervaring.
Wil graag een stabiel verhaal, niet dagen zitten te klungelen maar wil er wat tijd in steken.

Mijn dank voor de reactie!
Dit is een Engelstalige installatiehandleiding van Home Assistant zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:02

Rouwette

Rouwette.com

haborym schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:41:
Wie o wie kan mij helpen?

Mijn vriendin is onlangs van mobiele telefoon gewisseld. Ik heb op haar nieuwe mobiele telefoon uiteraard de app geïnstalleerd maar er komen geen berichtjes aan op haar telefoon.
Bijzondere is ook dat met zowel haar telefoon als bij mijn telefoon de GPS data niet meer wordt doorgegeven nadat ik haar nieuwe telefoon heb toegevoegd.

Dingen die ik al heb gedaan;
- Alle automation heb ik de oude mobiel verandert in de nieuwe
- Bij personen heb ik de nieuwe telefoon gekoppeld aan haar "persoon" in HA
- De app volledig verwijderd en opnieuw toegevoegd
- Instellingen nagelopen op de nieuwe mobiel (daar komen geen bijzonderheden uit)
- HA herstart
- Opnieuw ingelogd op de app met de mobiele telefoon
- Op de oude telefoon de app verwijderd.

Ik heb geen idee meer wat ik nog zou kunnen doen.
Iemand een idee?
Staan de rechten op de telefoon goed?

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

haborym schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:41:
Wie o wie kan mij helpen?

Mijn vriendin is onlangs van mobiele telefoon gewisseld. Ik heb op haar nieuwe mobiele telefoon uiteraard de app geïnstalleerd maar er komen geen berichtjes aan op haar telefoon.
Bijzondere is ook dat met zowel haar telefoon als bij mijn telefoon de GPS data niet meer wordt doorgegeven nadat ik haar nieuwe telefoon heb toegevoegd.

Dingen die ik al heb gedaan;
- Alle automation heb ik de oude mobiel verandert in de nieuwe
- Bij personen heb ik de nieuwe telefoon gekoppeld aan haar "persoon" in HA
- De app volledig verwijderd en opnieuw toegevoegd
- Instellingen nagelopen op de nieuwe mobiel (daar komen geen bijzonderheden uit)
- HA herstart
- Opnieuw ingelogd op de app met de mobiele telefoon
- Op de oude telefoon de app verwijderd.

Ik heb geen idee meer wat ik nog zou kunnen doen.
Iemand een idee?
Home assistant app op mobiel -> settings -> companion app -> beheer sensoren.
Heb je die al nagelopen?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-09 17:47
Rouwette schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:40:
[...]
Ja, de app heeft alle rechten en mag berichten tonen.

Staan de rechten op de telefoon goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
EWK schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:47:
[...]

Home assistant app op mobiel -> settings -> companion app -> beheer sensoren.
Heb je die al nagelopen?
Jah, ik heb beide telefoons nagelopen en overal staan dezelfde dingen aan.
Bijzondere is dat ik de gps data daar zie wijzigen maar niet in HA. (Op beide telefoonds overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:17

breinonline

Are you afraid to be known?

haborym schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:52:
[...]

Bijzondere is dat ik de gps data daar zie wijzigen maar niet in HA. (Op beide telefoonds overigens)
Als je kijkt bij Settings > Devices & services > Integrations > Mobile app. Zie je dan 2 of 3 telefoons? En als je doorklikt naar de nieuwe telefoon, welke sensoren zie je dan. Kijk even goed of de naamgeving misschien anders is van de nieuwe sensoren.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:51
Misschien kan iemand mij een beetje helpen, ik zit weer dingen te doen die eigenlijk buiten mijn kennis liggen.
Maar dit soort dingen lukken soms redelijk, en nu ook. Enkel zit ik met een optisch dingetje.

Ik heb een card

https://github.com/konnec...ertical-slider-cover-card

Die heb ik een beetje naar mijn zin gemaakt, best goed gelukt. Enkel daarvoor heb ik in het bovenste gedeelte
de naam weergave weg gelaten. Hierdoor wordt de kaart optisch te hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vy2WmekFO2Yu_sP5NTdzkqCUECo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dT7xzIVZiRq7SVR5tjC5hA3d.png?f=user_large

Dus boven de sliders zit teveel ruimte in de hoogte.

Is er een manier om die verticale waarde aan te passen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
breinonline schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:08:
[...]

Als je kijkt bij Settings > Devices & services > Integrations > Mobile app. Zie je dan 2 of 3 telefoons? En als je doorklikt naar de nieuwe telefoon, welke sensoren zie je dan. Kijk even goed of de naamgeving misschien anders is van de nieuwe sensoren.
Dit is best bijzonder. Als ik naar mijn eigen telefoon toe ga dan zie ik staan bij "device_tracker.sm_g781b" dat deze al 2 weken geen update heeft gehad. (precies toen de nieuwe telefoon van mijn vriendin kwam)
Als ik in diezelfde lijst naar "sensor.sm_g781b_gegeocodeerde_locatie" dan zie ik exact mijn locaties waar ik geweest ben.

Als ik nu naar die van mijn vriendin kijk dan gaat het mis. Daar staat dat deze de hele dag thuis is, echter dat is niet het geval...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Sinds gisteren hebben wij dynamische energietarieven en mijn vrouw en kinderen kennende gaan zij niet constant in bijv. de Zonneplan App kijken wanneer het tarief laag is. Wij hadden nog een Google Nest Hub 2 in de keuken staan die nauwelijks werd gebruikt, fungeerde eigenlijk alleen als extra speaker. Ik was al van plan Home Assistant toegankelijker te maken door bijv. een tablet aan de muur te bevestigen, maar zag deze mogelijkheid en vanochtend besloten het eens te gaan proberen.

Was gelukkig relatief makkelijk te realiseren en nu ziet de Nest Hub 2 er zo uit, de kids hebben zojuist de vaatwasser al op uitgesteld starten ingesteld ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hufeBrGD-Pv5-n4nwPsiZ7HxJUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e6A8bQMqIcqt7ZGN6PalPZHu.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast 4 Ubiquiti camera's in een rijtje onderin gezet. Zo kunnen verschillende zaken vanuit de keuken gemonitord worden. De WAF is nu weer een stukje hoger en hopelijk resulteert dat in een lagere stroomrekening :)

Vandaag ook wat scripts toegevoegd ivm een reeks uren met lage en hoge tarieven, om op basis daarvan apparaten in en uit te schakelen. De laadpaal ondersteunt dat al native, maar voor andere zaken ook erg handig.

Blijft een super mooi platform dat HA. De grootste tekortkoming is voor mij dat sommige integraties stoppen met werken en eens in de zoveel tijd een herstart vereisen.

Iets anders waar ik tegenaan loop, maar waar HA niets aan kan doen: CT-klem metingen van bijv. Zappi/MyEnergi zijn nauwkeuriger wijken af tov P1 metingen en die laatste komen ook iets vertraagd binnen. Het verschil is zo'n 5-10% per dag. Daarom besloten op de CT-klem metingen af te gaan ipv P1 meter af te gaan.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 13:58
Taro schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 21:34:
Sinds gisteren hebben wij dynamische energietarieven en mijn vrouw en kinderen kennende gaan zij niet constant in bijv. de Zonneplan App kijken wanneer het tarief laag is. Wij hadden nog een Google Nest Hub 2 in de keuken staan die nauwelijks werd gebruikt, fungeerde eigenlijk alleen als extra speaker. Ik was al van plan Home Assistant toegankelijker te maken door bijv. een tablet aan de muur te bevestigen, maar zag deze mogelijkheid en vanochtend besloten het eens te gaan proberen.

Was gelukkig relatief makkelijk te realiseren en nu ziet de Nest Hub 2 er zo uit, de kids hebben zojuist de vaatwasser al op uitgesteld starten ingesteld ;)

[Afbeelding]

Daarnaast 4 Ubiquiti camera's in een rijtje onderin gezet. Zo kunnen verschillende zaken vanuit de keuken gemonitord worden. De WAF is nu weer een stukje hoger en hopelijk resulteert dat in een lagere stroomrekening :)

Vandaag ook wat scripts toegevoegd ivm een reeks uren met lage en hoge tarieven, om op basis daarvan apparaten in en uit te schakelen. De laadpaal ondersteunt dat al native, maar voor andere zaken ook erg handig.

Blijft een super mooi platform dat HA. De grootste tekortkoming is voor mij dat sommige integraties stoppen met werken en eens in de zoveel tijd een herstart vereisen.

Iets anders waar ik tegenaan loop, maar waar HA niets aan kan doen: CT-klem metingen van bijv. Zappi/MyEnergi zijn nauwkeuriger tov P1 metingen en die laatste komen ook iets vertraagd binnen. Hierdoor wijken ze onderling zo'n 5-10% per dag af in waarden. Daarom besloten op de CT-klem metingen af te gaan ipv P1 meter.
Dat laatste snap ik niet, de waarde op de P1 meter is wat je uiteindelijk betaald, dus hoezo kan er is anders nauwkeuriger zijn?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

TheFes schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 21:40:
[...]

Dat laatste snap ik niet, de waarde op de P1 meter is wat je uiteindelijk betaald, dus hoezo kan er is anders nauwkeuriger zijn?
De slimme meter zelf zal alles goed optellen, maar geeft maar eenmaal per seconde de waarde door en daardoor mis je via de API in de realtime weergave data.

Heb even een screenshot gemaakt van CT-klem (Zappi/MyEnergi) vs P1 (Zonneplan):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDru15kaX_FQ-_fQf5D-HvimwGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4e9ok9SnFpUyzZMRNYt9icjd.png?f=fotoalbum_large

De maandtotalen van de slimme meter zullen prima kloppen, maar omdat de interval van rapporteren lager is dan de CT-klem worden bijv. snelle korte uitschieters over het hoofd gezien met als mogelijk gevolg dat je in 3rd party apps zoals HA verschillen zult zien. De P1 zal niet steeds de totalen doorgeven waarbij HA dan het verschil tov het vorige totaal berekent, maar zal steeds alleen de huidige import/export waarden doorgeven.

Mijn Zappi vindt dat wij vandaag 2,83 kWh hebben teruggeleverd en volgens Zonneplan is dat 3,039 kWh. Een kleine week geleden heb ik de P1 meter ontvangen en aangesloten en sinds die dag zie ik dagelijks al zo'n 10% afwijking tussen de 2. Vermoedelijk zijn de totalen volgens de slimme meter wel gelijk aan elkaar, maar omdat er maar 1x per seconde (of minder via de API) wordt gerapporteerd mis je mogelijk wel iets data tov meerdere meetpunten.

Ik vermoed dus dat de optelsom van 3600 meetpunten per uur niet gelijk is aan het totaal dat er daadwerkelijk in dat uur in de slimme meter is bijgehouden, omdat je data mist tussen de P1/API doorgiftes door. De enige manier om echt goed te meten en dit te voorkomen is het totaal van de slimme meter op te halen en dan het verschil met het vorige meetmoment te berekenen.

Mogelijk interpreteer ik het helemaal verkeerd, kan ook...

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Willempie27 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:12:
Iemand anders problemen met de cast van Home Assistant (betaalde versie)
Ik krijg nu bijna een blanco scherm in plaats van mn normale scherm.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is vanaf mobiel de eerste foto is al wat ouder en iets aangepast.
[Afbeelding]
Bij mij wel gewoon beeld, hele dashboard lijkt te werken, alleen bij mij werkt de hele cast integration nog altijd niet goed. Stopt na 30 seconden ofzo met casten :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Taro schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 21:54:
[...]

De slimme meter zelf zal alles goed optellen, maar geeft maar eenmaal per seconde de waarde door en daardoor mis je via de API in de realtime weergave data.

Heb even een screenshot gemaakt van CT-klem (Zappi/MyEnergi) vs P1 (Zonneplan):
[Afbeelding]

De maandtotalen van de slimme meter zullen prima kloppen, maar omdat de interval van rapporteren lager is dan de CT-klem worden bijv. snelle korte uitschieters over het hoofd gezien met als mogelijk gevolg dat je in 3rd party apps zoals HA verschillen zult zien. De P1 zal niet steeds de totalen doorgeven waarbij HA dan het verschil tov het vorige totaal berekent, maar zal steeds alleen de huidige import/export waarden doorgeven.

Mijn Zappi vindt dat wij vandaag 2,83 kWh hebben teruggeleverd en volgens Zonneplan is dat 3,039 kWh. Een kleine week geleden heb ik de P1 meter ontvangen en aangesloten en sinds die dag zie ik dagelijks al zo'n 10% afwijking tussen de 2. Vermoedelijk zijn de totalen volgens de slimme meter wel gelijk aan elkaar, maar omdat er maar 1x per seconde (of minder via de API) wordt gerapporteerd mis je mogelijk wel iets data tov meerdere meetpunten.

Ik vermoed dus dat de optelsom van 3600 meetpunten per uur niet gelijk is aan het totaal dat er daadwerkelijk in dat uur in de slimme meter is bijgehouden, omdat je data mist tussen de P1/API doorgiftes door. De enige manier om echt goed te meten en dit te voorkomen is het totaal van de slimme meter op te halen en dan het verschil met het vorige meetmoment te berekenen.

Mogelijk interpreteer ik het helemaal verkeerd, kan ook...
CT klem kan minder accuraat zijn
YouTube: DIY ESP32 AC Power Meter (with Home Assistant/Automation Integration) Great Scott
YouTube: #347 Measuring Mains Voltage, Current, and Power for Home Automation Andries Spies

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:02
haborym schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:29:
[...]

Dit is best bijzonder. Als ik naar mijn eigen telefoon toe ga dan zie ik staan bij "device_tracker.sm_g781b" dat deze al 2 weken geen update heeft gehad. (precies toen de nieuwe telefoon van mijn vriendin kwam)
Als ik in diezelfde lijst naar "sensor.sm_g781b_gegeocodeerde_locatie" dan zie ik exact mijn locaties waar ik geweest ben.

Als ik nu naar die van mijn vriendin kijk dan gaat het mis. Daar staat dat deze de hele dag thuis is, echter dat is niet het geval...
Neem aan dat het serveradres van HA in de app wel goed werkt en bereikbaar is.
Lijkt mij wel maar gewoon even voor de zekerheid ;)

Misschien dat je iets gebruikt van een proxyserver / firewall in je netwerkt gebruikt wat dwars ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:51
ppeterr schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:10:
Misschien kan iemand mij een beetje helpen, ik zit weer dingen te doen die eigenlijk buiten mijn kennis liggen.
Maar dit soort dingen lukken soms redelijk, en nu ook. Enkel zit ik met een optisch dingetje.

Ik heb een card

https://github.com/konnec...ertical-slider-cover-card

Die heb ik een beetje naar mijn zin gemaakt, best goed gelukt. Enkel daarvoor heb ik in het bovenste gedeelte
de naam weergave weg gelaten. Hierdoor wordt de kaart optisch te hoog.

[Afbeelding]

Dus boven de sliders zit teveel ruimte in de hoogte.

Is er een manier om die verticale waarde aan te passen ?
Een quote vanmijzelf, met de oplossing. Wellicht heeft iemand anders er wat aan.
Ik heb het kunnen oplossen met card-mod en een stukje css. Zie de laatse regels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWHQMX0LLhCHx3l0PkYoWqV2L10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SuBvJBOPGVOPIMsQydEpvUzW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ga ik vanmiddag eens even induiken, maar klopt het volgende wel?
  • Data die je via de P1 / API ontvangt bestaat uit bijv. 3600 (1x per seconde) meetpunten. Bij Zonneplan lijkt dit interval lager te liggen getuige de grafiek en weergave in de app.
  • Deze data bestaat niet uit de delta tussen de huidige en vorige stand van de slimme meter, maar uit een momentopname van import/export waarden die bijv. 0,5 seconden eerder/later hoger/lager kunnen zijn, maar dat zie je dus niet
  • De slimme meter heeft een hogere samplerate van meten dan er via de P1/API wordt gecommuniceerd
  • De maandfactuur wordt uiteraard gebaseerd op de standen in de slimme meter, maar de optelsom in 3rd party tools die op basis van de P1/API data optellen zal dus afwijken tov de totalen in de slimme meter, omdat de meetinterval niet hetzelfde is. Door minder meetpunten te hanteren krijg je minder accurate data
Edit: In de video tekent/kiest hij ook voor een aantal samples, dat is ook wat ik bedoel: Je samplerate zal de optelsom van het totaal beïnvloeden. Meer meetpunten = accuratere data. Dus zit je niet bij de bron, maar tel je het in bijv. Home Assistant op op basis van minder meetpunten, dan zal de uitkomst afwijken van de daadwerkelijke waarde (slimme meter). Daarom zal je moeten bepalen of je met de meterstanden wil rekenen of een optelsom van de sampledata wil hanteren.

Afijn, moet hier ook niet offtopic gaan, maar ik zie dus in de praktijk in mijn situatie dat dit in Home Assistant zo'n 10% van elkaar afwijkt, goed om in het achterhoofd te houden.

[ Voor 22% gewijzigd door Taro op 26-02-2023 09:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:41
Taro schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:21:
[...]

Ga ik vanmiddag eens even induiken, maar klopt het volgende wel?
Ik denk dat je, zoals zovelen, Watt (vermogen) en Watt/uur (energie) door elkaar haalt. Rekenen met vermogen kan niet / zeer moeizaam en leidt tot afwijkingen. Rekenen met energie kan een stuk beter. Via P1 wordt zowel het actuele vermogen (/verbruik / afname) als huidige meterstand (/energie) doorgegeven. Wat HA vervolgens doet v.w.b. het energie dashboard is letterlijk de meterstand aan het begin van het uur aftrekken van de meterstand aan het eind van het uur. Dat is dan hoeveel energie je verbruikt hebt in dat uur.

En vermogen vs energie is dus een complexe berekening waarbij alle meetpunten worden verrekend naar gelang de tijd. Als je bv 1 uur lang 200W afneemt (constant zonder enige fluctuatie) is dat 200Wh. Maar 6 minuten (/ 1/10 uur) 5000W is dus 500Wh ( is 1/10e van 5000W).
• Data die je via de P1 / API ontvangt bestaat uit bijv. 3600 (1x per seconde) meetpunten
Dat ligt sowieso aan de meter. Een DSMR5 meter rapporteert elke seconde. Een oudere meter maar elke 5 seconden. Maar zeker het vermogen zal daarbij alleen een momentopname zijn.
• Deze data bestaat niet uit de delta tussen de huidige en vorige stand van de slimme meter, maar uit een momentopname van import/export waarden die bijv. 0,5 seconden eerder/later hoger/lager kunnen zijn, maar dat zie je dus niet
Dat ligt er aan waar je naar kijkt. De meterstanden zijn precies dat: de meterstanden, en dus altijd oplopend. Vermogen daarentegen is dus wel een momentopname omdat vermogen per definitie een momentopname is.
• De slimme meter heeft een "hogere interval" van meten dan er via de P1/API wordt gecommuniceerd
Dit durf ik niet te beantwoorden, hoe energiemeters werken en of die energie meten of dat deze op een hoog interval vermogen meten en omrekenen naar energie.
• De maandfactuur wordt uiteraard gebaseerd op de standen in de slimme meter, maar de optelsom in 3rd party tools die op basis van de P1/API data optellen zal dus afwijken tov de totalen in de slimme meter, omdat de meetinterval niet hetzelfde is. Door minder meetpunten te hanteren krijg je minder accurate data
Die 3th party tools zullen net zoals de energieleverancier kijken naar het energieverbruik / de meterstanden. En daarvoor maakt het meetinterval van vermogen niet uit. En de meterstanden die de meter over P1 communiceert zullen matchen met de meterstanden die je op het display ziet en die naar de leverancier worden gecommuniceerd.

En last but not least. Zoals laatst hier iemand de opmerking maakte: als je vermogen vs energie ergens mee wilt vergelijken kan dat enigszins met snelheid en afstand. De snelheid die je rijdt is een momentopname die continu varieert. Op basis van vele accurate metingen kun je echter ook een schatting doen naar de gereden afstand. Echter kun je op basis van de diametergrote van de banden en het aantal totale omwentelingen ook de gereden afstand bepalen, en dat accurater dan bv de actuele snelheid die elke seconde is gemeten "bij elkaar op te tellen" (KM/u naar m/s, vervolgens kun je dus "m/s * meetinterval in seconden" doen en bij elkaar optellen, maar de KM/u waarde is een momentopname, en hoe groter het meetinterval hoe inaccurater de berekening). Als je puur geïnteresseerd bent in hoeveel je rijdt per uur kijk je dus naar de kilometerstand (stand aan het eind van het uur - stand aan begin van het uur). En niet naar 3600 momentopnames van de snelheidsmeter om op basis daarvan een afstand te berekenen. Waarbij bij energieverbruik dus "kilometerstand" de "meterstand" is en "snelheid" "vermogen". Wil je echter weten hoe hard je nu rijdt kijk je naar de snelheidsmeter, en wil je weten hoeveel stroom je nu afneemt kijk je naar vermogen. En wil je weten hoeveel afstand je afgelopen 10 minuten gereden hebt dan kijk je naar de nieuwe en oude kilometerstand en niet naar snelheid; wil je weten hoeveel energie / stroom je afgelopen 10 minuten hebt verbruikt kijk je naar de oude en nieuwe meterstand, en niet naar vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@RobertMe Volgens mij bedoelen we hetzelfde en het betreft inderdaad wat je goed en uitgebreid beschrijft.

Sommige totalen in Home Assistant zullen gebaseerd zijn op een optelsom van iedere gemeten sample. En anderen rekenen met een delta tov de vorige meterstand / halen de daadwerkelijke waarde op. Tussen die 2 zal een afwijking zitten en een dagtotaal moet je dus niet baseren op een input die een en ander optelt, maar die de juiste waarde uit het apparaat haalt. En in mijn geval "gokt" de CT klem de totaalwaarde en levert de P1 de echte totaalwaarde. Die laatste kan ik daarom dus ook het beste hanteren voor de dashboards en berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onedayflyer682
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 19:59
Taro schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 21:34:
In hoeverre is de 'performance' (responsive) vergelijkbaar met bijv. op een tablet? Ik neem aan dat je de cast-functie gebruikt van HA? Ik ben ook nog op zoek naar een centraal scherm voor HA en wilde in eerste instantie ook een tablet aan de muur hangen maar wellicht is de hub ook een optie (heb ik op dit moment niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik wil in ESPHome een instelbare tijd hebben. Uiteindelijk moet het een countdown timer zijn. De code erachter voor het aftellen kan ik wel in elkaar zetten, maar de tijdcomponenten die ik zie zijn meer voor automatisch synchroniseren en niet voor handmatig instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Onedayflyer682 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:40:
[...]

In hoeverre is de 'performance' (responsive) vergelijkbaar met bijv. op een tablet? Ik neem aan dat je de cast-functie gebruikt van HA? Ik ben ook nog op zoek naar een centraal scherm voor HA en wilde in eerste instantie ook een tablet aan de muur hangen maar wellicht is de hub ook een optie (heb ik op dit moment niet).
Ik gebruik inderdaad de aanvullende DashCast HA functionaliteit. De performance is op zich prima voor waar wij hem voor gebruiken, er worden niet dagelijks veel acties uitgevoerd. Nadeel is wel dat je standaard geen toetsenbord mogelijkheden hebt, je bent dus puur op touch aangewezen. Ik heb hem nog te kort in gebruik om hem wel/niet aan te kunnen raden voor intensiever gebruik, maar voor het bekijken van wat dashboards werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:35
Ik probeer hier een sensor te maken die mijn netto energieverbruik meet.
Maar ik krijg er alleen maar negatieve waardes uit of veel te hoge waardes.
Wie kan mij op weg helpen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- unique_id: netto_electricity_usage
      name: 'Netto electricity usage'
      availability: "{{states('sensor.electricity_meter_power_consumption')|is_number and states('sensor.electricity_meter_power_production')|is_number and states('sensor.kwh_meter_3c39e72c0e20_active_power')|is_number }}"
      state: >-
        {{ states('sensor.electricity_meter_power_consumption')|float * 1000 - states('sensor.electricity_meter_power_production')|float * 1000 + states('sensor.kwh_meter_3c39e72c0e20_active_power')|float }}
      unit_of_measurement: W
      state_class: measurement
      device_class: power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:15
ComTech schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:17:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
      availability: "{{states('sensor.electricity_meter_power_consumption')|is_number and states('sensor.electricity_meter_power_production')|is_number and states('sensor.kwh_meter_3c39e72c0e20_active_power')|is_number }}"
        {{ states('sensor.electricity_meter_power_consumption')|float * 1000 - states('sensor.electricity_meter_power_production')|float * 1000 + states('sensor.kwh_meter_3c39e72c0e20_active_power')|float }}
Hoe vaak update je solar status?

Bij mij gebeurd dat iedere vijf minuten. Dus ja, dan heb je soms negatieve waardes.

Samengevat, als een component van de drie een andere update interval heeft is de waarde op zijn best indicatief.

Ps. Je calculatie ziet er verder oké uit.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:47

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Ik snap dat hele assist niet. Op alles krijg ik een “Sorry, ik snap het niet” (getypt in de app) en bij de gesproken opdrachten krijg ik een melding dat de actie is uitgevoerd maar gebeurd er niets. Bijboorbeeld bij “Zet <naam lamp> aan”. Heb alles wel geconnect dmv Zigbee2MQTT.

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:35
Panzer_V schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:30:
[...]

Hoe vaak update je solar status?

Bij mij gebeurd dat iedere vijf minuten. Dus ja, dan heb je soms negatieve waardes.

Samengevat, als een component van de drie een andere update interval heeft is de waarde op zijn best indicatief.
Solar data komt van een homewizard kWh meter dus dat gaat bijna continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
ma9ma schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:30:
Ik snap dat hele assist niet. Op alles krijg ik een “Sorry, ik snap het niet” (getypt in de app) en bij de gesproken opdrachten krijg ik een melding dat de actie is uitgevoerd maar gebeurd er niets. Bijboorbeeld bij “Zet <naam lamp> aan”. Heb alles wel geconnect dmv Zigbee2MQTT.
In 2022.3 zal het als het goed is beter werken. Heb een hoop alternatieven toegevoegd aan de zinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:53
TheFes schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:35:
[...]

Je zou het zo kunnen doen. Ik gebruik de android_auto binary sensor, maar jouw trigger kan ook.
Ik weet niet zeker of je tegen de 255 karakter limiet van de intput text aan gaat lopen zo, eventueel kun je het splitsen in 2 input texts.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
id: 95757e21-9bcd-4379-a1c8-a7e2d502d2de
alias: "00 - Where's the car"
trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.pixel_7_pro_android_auto
    from: "on"
    to: "off"
    id: leave_car
  - platform: homeassistant
    event: start
    id: ha_start
action:
  - if:
      - condtion: trigger
        id: leave_car
    then:
      - alias: "Write variables to input_text"
        service: input_text.set_value
        target:
          entity_id: input_text.car_location
        data:
          value: >
            {{
              [
                states('sensor.pixel_7_pro_geocoded_location'),
                state_attr('person.martijn', 'latitude'),
                state_attr('person.martijn', 'longitude')
              ] | to_json
            }}
      - alias: "Update device tracker"
        service: device_tracker.see
        data:
          dev_id: car
          host_name: Locatie Auto
          location_name: "{{ states('sensor.pixel_7_pro_geocoded_location') }}"
          gps:
            - "{{ state_attr('person.martijn', 'latitude') }}"
            - "{{ state_attr('person.martijn', 'longitude') }}"
    else:
      - alias: "Maak device tracker aan bij start HA"
        service: device_tracker.see
        data:
          dev_id: car
          host_name: Locatie Auto
          location_name: "{{ (states('input_text.car_location') | from_json)[0] }}"
          gps: "{{ (states('input_text.car_location') | from_json)[1:] }}"

Ik heb het zelf uiteindelijk wat anders gedaan. Ik heb een trigger based template sensor om variables in op te slaan, en die gebruikt ik

Template sensor:
https://github.com/TheFes...te/trigger/variables.yaml

Uiteindelijke automation:
https://github.com/TheFes...general/location_car.yaml
Super, ik kan verder ! Thx
Zal erna ook es terug je ganse config bekijken, want dat resume script moet ik ook maar es aanpassen :)
Het enige wat ik niet snap is waarom je de lat en long. neemt uit je person, ipv je smartphone sensor , want die heeft dat toch ook?

EDIT: wanneer ik kijk naar mijn person, en die is nu home, dan heeft hij zelfs geen lat en long.
Kijk ik naar mijn smartphone dan heeft hij het attribuut location en daarder dan :
- xx.xxxxxxxx
- x.xxxxxxxxx

(coordinaten maar ook geen attribuut lat en long. )

[ Voor 7% gewijzigd door skank op 26-02-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

ComTech schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:17:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
En als je power consumption - power production doet? Je kunt de active eruit laten.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:40:
[...]

Super, ik kan verder ! Thx
Zal erna ook es terug je ganse config bekijken, want dat resume script moet ik ook maar es aanpassen :)
Het enige wat ik niet snap is waarom je de lat en long. neemt uit je person, ipv je smartphone sensor , want die heeft dat toch ook?

EDIT: wanneer ik kijk naar mijn person, en die is nu home, dan heeft hij zelfs geen lat en long.
Kijk ik naar mijn smartphone dan heeft hij het attribuut location en daarder dan :
- xx.xxxxxxxx
- x.xxxxxxxxx

(coordinaten maar ook geen attribuut lat en long. )
Als jouw persoon entity thuis is op basis van WiFi of Bluetooth, dan heeft hij inderdaad geen coördinaten. Ikzelf gebruik alleen gps, dus dan heb ik altijd coördinaten in mijn person entity.

Je kunt ook de coördinaten van de device tracker uit de mobile app gebruiken, dat is op zich zelfs makkelijker.

De reden dat ik niet die geolocated sensor gebruik is omdat die een stuk minder accuraat is dan de device tracker (en daarmee dus ook de person entity)

Maar goed, in plaats van de person entity kun je ook de device tracker gebruiken dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:53
TheFes schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:36:
[...]

Als jouw persoon entity thuis is op basis van WiFi of Bluetooth, dan heeft hij inderdaad geen coördinaten. Ikzelf gebruik alleen gps, dus dan heb ik altijd coördinaten in mijn person entity.

Je kunt ook de coördinaten van de device tracker uit de mobile app gebruiken, dat is op zich zelfs makkelijker.

De reden dat ik niet die geolocated sensor gebruik is omdat die een stuk minder accuraat is dan de device tracker (en daarmee dus ook de person entity)

Maar goed, in plaats van de person entity kun je ook de device tracker gebruiken dus
Ok maar hoe doe ik dat dan, gezien het in 1 attribuut zit:
YAML:
1
2
3
  - 8.2324236

Op gps? hoe doe je dat dan?
Zal es kijken naar die van de device tracker vd mobile app

EDIT 2: ah das gewoon de device tracker van je smartphone -> gps.
Ja zal die gebruiken.
Ook es kijken hoe ik 2 personen kan toevoegen, want soms rij ik, en soms rijdt de vrouw _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door skank op 26-02-2023 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-08 18:05
Beste Tweakers,

Sinds kort ben ik begonnen met Home Assistant en ik ben al lekker op weg.

Ik wil een automation maken dat ik een melding op mijn telefoon krijg, zodra het gaat regenen en de zolderramen open staan.

Weet iemand van jullie welke integratie ik het beste kan gebruiken om het weer (de regen) als entity binnen Home Assistant te krijgen? Open Weather wordt regelmatig gebruikt lees ik, maar deze kan enkel per uur een voorspelling doen en idealiter zou ik dit sneller willen hebben. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:50
YellowCab schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:50:
Beste Tweakers,

Sinds kort ben ik begonnen met Home Assistant en ik ben al lekker op weg.

Ik wil een automation maken dat ik een melding op mijn telefoon krijg, zodra het gaat regenen en de zolderramen open staan.

Weet iemand van jullie welke integratie ik het beste kan gebruiken om het weer (de regen) als entity binnen Home Assistant te krijgen? Open Weather wordt regelmatig gebruikt lees ik, maar deze kan enkel per uur een voorspelling doen en idealiter zou ik dit sneller willen hebben. Iemand tips?
Buienradar of Neerslag app (Buienalarm).
Bij die eerste kun je ook een sensor instellen op 0-60 minuten voordat het gaat regenen. Ik heb bijvoorbeeld 15 minuten ingesteld.
Wanneer deze sensor geen 0 is (er komt dus over 15 minuten regen) en mijn ramen staan open, krijg ik een melding.
Trigger --> regensensor
Condition --> ramen open
Action --> melding op telefoon

Even lekker prutsen in de UI.

[ Voor 22% gewijzigd door CappieL op 26-02-2023 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
CappieL schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:04:
[...]

Buienradar of Neerslag app (Buienalarm).
Bij die eerste kun je ook een sensor instellen op 0-60 minuten voordat het gaat regenen. Ik heb bijvoorbeeld 15 minuten ingesteld.
Wanneer deze sensor geen 0 is (er komt dus over 15 minuten regen) en mijn ramen staan open, krijg ik een melding.
Trigger --> regensensor
Condition --> ramen open
Action --> melding op telefoon

Even lekker prutsen in de UI.
Bedankt voor je snelle reactie!

Ik zie verschillende entity's voor regen en voorspelling binnen burenradar, welke entity heb jij gebruikt? En hoe heb je voor elkaar gekregen dat als er over 15 minuten regen wordt verwacht je een melding krijgt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:50
YellowCab schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:15:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik zie verschillende entity's voor regen en voorspelling binnen burenradar, welke entity heb jij gebruikt? En hoe heb je voor elkaar gekregen dat als er over 15 minuten regen wordt verwacht je een melding krijgt?
Bij het configureren van de Buienradar-integratie kun je aangeven hoeveel minuten je vooruit wilt kijken. Deze heb ik op 15 minuten gezet.
Ik gebruik dan 'sensor.buienradar_precipitation' als trigger.
Bijv zo:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
description: "Waarschuwing garagedeur open en het gaat regenen!"
mode: single
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.buienradar_precipitation
    above: 0
condition:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.garage_deur_contact
    state: "on"
action:
  - service: tts.google_say
    data:
      cache: false
      entity_id: media_player.nest

[ Voor 29% gewijzigd door CappieL op 26-02-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Hartstikke bedankt @CappieL, het is gelukt! Nu nog een keertje regenen zodat ik kan kijken of het werkt haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:14

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ik heb een Ecowitt (buiten) temperatuur/vocht-sensor en grond-vocht-sensor sensor (beide 868MHz) via een Ecowitt 868MHz gateway en via een HACS integratie op HA aangesloten. Voor de liefhebbers,zie reviews:
Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di
Ecowitt WH31 Multi-Channel 2-in-1 Temperature and humidity Sensor review door Antonio di
Ecowitt WH51 Grond-vochtigheidsmeter review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

haborym schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:52:
[...]

Bij mijzelf gaat de locatie via de HA app best goed, bij mijn vrouw alleen als ze thuis is. Terwijl ik de instellingen exact hetzelfde heb staan.
Dat geldt ook voor haar telefoon sensoren.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:46
Ik heb een badkamer ventilator met bluetooth die ik graag met een knop wil aansturen (ipv de app te moeten openen). Het probleem is dat de raspberry waar HA op draait onvoldoende bereik heeft om met ventilator te connecteren. De oplossing is natuurlijk om zo'n bluetooth proxy op te zetten. Daarvoor zoek ik dus een device.
Ik heb zitten kijken naar de M5Stack Atom Mini, maar ik had liever iets gehad dat niet de hele tijd in het stopcontact moet zitten. Of als het dan toch heel de tijd in het stopcontact moet zitten, iets wat nuttig is.
Daarvoor kwam ik bij de Shelly Plug Plus terecht, maar ik kan vind niet met 100% zekerheid of deze wel werkt als proxy. Heeft iemand hier ervaring mee?

Of heeft er iemand een ander device die als proxy kan dienen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:11
ik gebruik sinds een week of 2 de apple integratie voor home/away want ik kreeg het met andere varianten niet lekker werkend. De iOS app van HA bleef aangeven dat ik thuis was, Apple / iCloud werkt goed hiervoor :-)

Nu het probleem dat ik 1 a 2x per dag een mail krijg van apple "your apple id is used to sign in to iCloud from web". Ben ik de enige? Heeft iemand een workaround gevonden?

..of doe ik te moeilijk en is home/away gemakkelijk via een andere weg te checken? Apple devices only.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:42
CappieL schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:25:
[...]

Bij het configureren van de Buienradar-integratie kun je aangeven hoeveel minuten je vooruit wilt kijken. Deze heb ik op 15 minuten gezet.
Ik gebruik dan 'sensor.buienradar_precipitation' als trigger.
Bijv zo:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
description: "Waarschuwing garagedeur open en het gaat regenen!"
trigger:
    entity_id: sensor.buienradar_precipitation
    above: 0
condition:
    entity_id: binary_sensor.garage_deur_contact
action:
  - service: tts.google_say
    data:
      cache: false
      entity_id: media_player.nest
Ik heb een gelijkaardige melding, maar iets anders opgezet. Hier kijk ik naar de voorspelde regen om zo nattigheid voor te zijn. Verder zijn er 2 ramen en wordt de melding (+ persistent notification) aangepast aan de hand van welk(e) raam of ramen er open staan.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
alias: Raam - Raam open en het gaat regenen
description: Notificatie als het binnen 15 min gaat regenen en er staat een raam open
trigger:
    entity_id: sensor.buienradar_precipitation_forecast_total
    above: "0"
condition:
  - condition: or
    conditions:
        entity_id: binary_sensor.lumi_lumi_sensor_magnet_aq2_29d1e401_on_off
        entity_id: binary_sensor.lumi_lumi_sensor_magnet_aq2_on_off
action:
  - service: notify.phones
    data:
      title: "{{ \"\\uD83C\\uDF27\" }} Regen voorspeld"
        {% if
        is_state('binary_sensor.lumi_lumi_sensor_magnet_aq2_29d1e401_on_off',
        'on') %}
          {% if is_state('binary_sensor.lumi_lumi_sensor_magnet_aq2_on_off', 'on') %} 
          Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.buienradar_precipitation_forecast_total") }}mm/u regenen, de zolderramen voor en achter staan nog open  
          {% elif is_state('binary_sensor.lumi_lumi_sensor_magnet_aq2_on_off', 'off') %} 
          Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.buienradar_precipitation_forecast_total") }}mm/u regenen en het zolderraam voor staat nog open
          {% endif %}
        {% elif
        'off') %} 
          Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.buienradar_precipitation_forecast_total") }}mm/u regenen en het zolderraam achter staat nog open
          {% endif %}
        {% endif %}
      data:
        ttl: 0
        priority: high
  - service: persistent_notification.create
    data:
      title: "{{ \"\\uD83C\\uDF27\" }} Regen voorspeld"
        {% if
        'on') %}
          Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.buienradar_precipitation_forecast_total") }}mm/u regenen, de zolderramen voor en achter staan nog open  
          {% elif is_state('binary_sensor.lumi_lumi_sensor_magnet_aq2_on_off', 'off') %} 
          Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.buienradar_precipitation_forecast_total") }}mm/u regenen en het zolderraam voor staat nog open
          {% endif %}
        {% elif
        'off') %} 
          Het gaat binnen een kwartier: {{ states("sensor.buienradar_precipitation_forecast_total") }}mm/u regenen en het zolderraam achter staat nog open
          {% endif %}
        {% endif %}
      data:
        ttl: 0
        priority: high

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:16
Septillion schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:43:
[...]

En die Blitzwolf sensor heeft wel de juiste units en types? Je kan kijken naar de enitieiten daarvan in de Dev tools.
Als ik vanuit de instellingen naar de " ruimte " ga, dan is het apparaat hier zichtbaar. Als ik doorklik zie ik ook de juiste waardes. De Aqara sensor geeft hetzelfde aan, maar die is wel zichtbaar in mijn dashboard onder de "overloop".

Ook als ik deze bij geavanceerd aan Kantoor toewijs, krijg ik deze niet in het dashboard. Ik kan de sensor wel los op het dashboard zetten, maar dat wil ik vooralsnog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Argarath
  • Laatst online: 12:39

Argarath

MasterBlaster

stevenP schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:11:
ik gebruik sinds een week of 2 de apple integratie voor home/away want ik kreeg het met andere varianten niet lekker werkend. De iOS app van HA bleef aangeven dat ik thuis was, Apple / iCloud werkt goed hiervoor :-)

Nu het probleem dat ik 1 a 2x per dag een mail krijg van apple "your apple id is used to sign in to iCloud from web". Ben ik de enige? Heeft iemand een workaround gevonden?

..of doe ik te moeilijk en is home/away gemakkelijk via een andere weg te checken? Apple devices only.
Nope, hier hetzelfde probleem, kreeg vannacht om het uur een melding op de iPhone en iWatch (lekker irritant als je ligt te slapen) dat mijn AppleID werd gebruikt om in te loggen nabij Amsterdam (was HA). Ik heb het voor nu maar even uitgezet, geen tijd gehad om er goed naar te kijken.

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:13
Argarath schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:56:
[...]

Nope, hier hetzelfde probleem, kreeg vannacht om het uur een melding op de iPhone en iWatch (lekker irritant als je ligt te slapen) dat mijn AppleID werd gebruikt om in te loggen nabij Amsterdam (was HA). Ik heb het voor nu maar even uitgezet, geen tijd gehad om er goed naar te kijken.
Probleem heb ik ook..... ook nog geen oplossing. Opnieuw de 2FA doorlopen en dan werkt het weer. (hoewel ik wel emails blijf krijgen dat er gebruik gemaakt is van...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
jantje112 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:57:
[...]

Als ik vanuit de instellingen naar de " ruimte " ga, dan is het apparaat hier zichtbaar. Als ik doorklik zie ik ook de juiste waardes. De Aqara sensor geeft hetzelfde aan, maar die is wel zichtbaar in mijn dashboard onder de "overloop".

Ook als ik deze bij geavanceerd aan Kantoor toewijs, krijg ik deze niet in het dashboard. Ik kan de sensor wel los op het dashboard zetten, maar dat wil ik vooralsnog niet.
Maar heb je het device of alleen de entiteiten toegevoegd aan 'Kantoor'?

En dus de unit of measurement (te zien onder dev tools) wel goed? Niet alleen 'C' ipv '°C' ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007

JoepW

iRacer & Home Assistant

@stevenP @Argarath @htca Ik heb die hele Apple iCloud integratie verwijderd. Werd echt totaal gestoord van die signalering van inloggen en zo. Blijkt een bekend probleem te zijn.
Ik heb op onze beide iPhones (12 Pro en een XR) de HA App draaien en daarmee ben ik zeer betrouwbaar in staat om te signaleren wie er thuis is.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:13
JoepW schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:22:
@stevenP @Argarath @htca Ik heb die hele Apple iCloud integratie verwijderd. Werd echt totaal gestoord van die signalering van inloggen en zo. Blijkt een bekend probleem te zijn.
Ik heb op onze beide iPhones (12 Pro en een XR) de HA App draaien en daarmee ben ik zeer betrouwbaar in staat om te signaleren wie er thuis is.
Ik overweeg hetzelfde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
EWK schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:10:
[...]

En als je power consumption - power production doet? Je kunt de active eruit laten.
Je totale eigen verbruik kan je niet zien door alleen de waardes van je energiemeter (P1) te gebruiken. Zal je altijd ook de PV in mee moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Septillion schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:22:
[...]

Maar heb je het device of alleen de entiteiten toegevoegd aan 'Kantoor'?

En dus de unit of measurement (te zien onder dev tools) wel goed? Niet alleen 'C' ipv '°C' ofzo.
Ik ga vanuit instellingen naar de "ruimte", in dit geval "Kantoor". Daar staan 3 apparaten.

2 daarvan zijn Hue (de individuele lamp en de groep kantoor, wat in dit geval dus maar 1 lamp is)

1 is de Temp sensor van blitzwolf (blijkbaar een TUYA zo te zien), staat als apparaat dus beschikbaar in "Kantoor".

Als ik deze aanklik staan er een aantal velden.

Apparaatinfo, logboek, diagnose, scenes, scripts en ook sensoren

Onder Sensoren staan 2, klik ik Temperature aan staat er bij de meeteenhied het Celcius teken. Het entiteit-ID is sensor.temp_humidity_tuya_temperature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@jantje112 Van de twee sensoren onder die "Temp sensor van blitzwolf", zoek daar entity id eens van op. En zoek deze dan eens op in Dev tools => states. Post daar eens een screenshot van.

En daarnaast, heb je alleen de sensoren (dus losse entity id's) gekoppeld of echt het device? Dit omdat je devices niet via een advanced tabblad hoeft te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 17:56
Kr7Br schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:00:
Ik heb een badkamer ventilator met bluetooth die ik graag met een knop wil aansturen (ipv de app te moeten openen). Het probleem is dat de raspberry waar HA op draait onvoldoende bereik heeft om met ventilator te connecteren. De oplossing is natuurlijk om zo'n bluetooth proxy op te zetten. Daarvoor zoek ik dus een device.
Ik heb zitten kijken naar de M5Stack Atom Mini, maar ik had liever iets gehad dat niet de hele tijd in het stopcontact moet zitten. Of als het dan toch heel de tijd in het stopcontact moet zitten, iets wat nuttig is.
Daarvoor kwam ik bij de Shelly Plug Plus terecht, maar ik kan vind niet met 100% zekerheid of deze wel werkt als proxy. Heeft iemand hier ervaring mee?

Of heeft er iemand een ander device die als proxy kan dienen?
Ja, een ESP32 module (kan ook een dev.kit van zijn).
USB gevoed, gaan als een malle als bluetooth proxy. Heb er nu 2 draaien in HA/ESPHome, om temps in de wc, slaapkamer en koelkast uit te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:46
Dwazer schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:42:
[...]

Ja, een ESP32 module (kan ook een dev.kit van zijn).
USB gevoed, gaan als een malle als bluetooth proxy. Heb er nu 2 draaien in HA/ESPHome, om temps in de wc, slaapkamer en koelkast uit te lezen :)
Dat is dan die M5Stack Atom Mini waar ik over sprak. Maar zo'n ding moet dan voortdurend in het stopcontact en dan heb ik graag dat het iets nuttigs doet. Vandaar m'n vraag over die Shelly plug.

Hoe doe je de voeding voor je sensor in de koelkast, trouwens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:02

Rouwette

Rouwette.com

Kr7Br schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:24:
[...]

Dat is dan die M5Stack Atom Mini waar ik over sprak. Maar zo'n ding moet dan voortdurend in het stopcontact en dan heb ik graag dat het iets nuttigs doet. Vandaar m'n vraag over die Shelly plug.

Hoe doe je de voeding voor je sensor in de koelkast, trouwens?
Ik denk dat hij een XIAOMI Mijia Bluetooth Thermometer in de koelkast heeft :)

https://www.aliexpress.co...urPageLogUid=3CeuVDudWfqI

Zelf heb ik een zigbee in de koelkast.

https://www.aliexpress.co...urPageLogUid=tGwWXXscdZDQ

[ Voor 71% gewijzigd door Rouwette op 27-02-2023 15:41 ]

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-09 22:08
Ik ben op zoek naar een vervangende stick voor mijn cc2531 die het regelmatig af laat weten. Nu kwam ik uit bij de Sonoff zigbee 3.0 Plus, maar hier lees ik wisselende dingen over (pairen gaat niet altijd soepel). Ik vroeg me af wat de ervaringen van medetweakers hier mee zijn icm Z2MQTT.

Als alternatief had ik de Zigstar Lan gateway en Tubeszb die het voordeel hebben ook via ethernet te kunnen werken, maar die zijn weer wat duurder. Heeft iemand hier nog evaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
RoTeK70 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:33:
[...]

En nog een keer mijzelf quoten. Dit is opgelost met Spotify en SONOS!
Je kan nu gewoon playlists - albums ed direct via SONOS vanuit Home Assistant afspelen! Top
Mag ik vragen hoe je dit is gelukt @RoTeK70 ? Ik zit met hetzelfde probleem namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Ik probeer in een template de huidige tijd met de tijd uit een input_datetime te vergelijken :
Django/Jinja:
1
{{ states('sensor.time') == states('input_datetime.wekker_time') }}

Maar wat ik ook doe, hij matcht nooit volgens de template?

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 28-02-2023 07:01 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:48
DennusB schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:50:
Ik probeer in een template de huidige tijd met de tijd uit een input_datetime te vergelijken :
code:
1
{{ states('sensor.time') == states('input_datetime.wekker_time') }}

Maar wat ik ook doe, hij matcht nooit volgens de template?
Dit is natuurlijk super afhankelijk van wat er in sensor.time staat. Misschien eens een printje van beide states?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
-Casper schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:53:
[...]

Dit is natuurlijk super afhankelijk van wat er in sensor.time staat. Misschien eens een printje van beide states?
De huidige tijd, maar kwam er net zelf achter dat dat zonder seconden is, dus de template even bijgewerkt om de seconden van m'n input_datetime te strippen :
Django/Jinja:
1
{{ (state_attr('input_datetime.wekker_time', 'timestamp') | timestamp_custom('%H:%M', false)) == states('sensor.time') }}

Nu werkt ie wel :D

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 28-02-2023 07:02 . Reden: Quote-tags => code-tags ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Septillion schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:26:
[...]

Je totale eigen verbruik kan je niet zien door alleen de waardes van je energiemeter (P1) te gebruiken. Zal je altijd ook de PV in mee moeten nemen.
Waarom niet? Je meter saldeert al intern namelijk.

Dit werkt als jaren prima:
YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform: template
  sensors:
    netto_power_consumption_total:      
      value_template: "{{ ((states('sensor.power_consumption')|float - states('sensor.power_production')|float)|round(3)*1000)|round(0) }}"
      friendly_name: Netto energieverbruik
      unit_of_measurement: "W"

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 28-02-2023 07:03 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij code-tags ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

ajampaniki schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:44:
Ik ben op zoek naar een vervangende stick voor mijn cc2531 die het regelmatig af laat weten. Nu kwam ik uit bij de Sonoff zigbee 3.0 Plus, maar hier lees ik wisselende dingen over (pairen gaat niet altijd soepel). Ik vroeg me af wat de ervaringen van medetweakers hier mee zijn icm Z2MQTT.

Als alternatief had ik de Zigstar Lan gateway en Tubeszb die het voordeel hebben ook via ethernet te kunnen werken, maar die zijn weer wat duurder. Heeft iemand hier nog evaring mee?
Ik heb die "oude" sonoff plus P (NIET de E versie). Deze werkt prima op 3 verschillende X86 PC's (geen Raspberry getest). Die E versie (andere Chip-set) zend nu de max. signaal voor Zigbee 20 Dbm en de "P" nu max. 9Dbm. Er staat ergens op dit forum een link naar een vergelijking van de 2 (voor home Assistant).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
EWK schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:04:
[...]

Waarom niet? Je meter saldeert al intern namelijk.

Dit werkt als jaren prima:
code:
1
2
3
4
5
6
- platform: template
  sensors:
    netto_power_consumption_total:      
      value_template: "{{ ((states('sensor.power_consumption')|float - states('sensor.power_production')|float)|round(3)*1000)|round(0) }}"
      friendly_name: Netto energieverbruik
      unit_of_measurement: "W"
Salderen is natuurlijk iets totaal anders dan wat @Septillion bedoeld. Stroom opgewekt door jouw zonnepanelen loopt naar de groepenkast en meteen terug de woning in voor zover je afneemt. Dit loopt dus niet via de meter, of in ieder geval niet via het telwerk van de meter omdat het niet van of naar het net gaat.
Dus als de zonnepanelen 2000W opwekken en je hebt in huis een verbruik van 500W zie je met P1 alleen " 1500W teruglevering". Dat je een verbruik hebt van 500W uit de zonnepanelen zie je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:20
ajampaniki schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:44:

Ik ben overgestapt van de 2531 naar de 2652. Geen seconde spijt, nooit meer uitvallers. En overzetten was zo gebeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Septillion schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:40:
@jantje112 Van de twee sensoren onder die "Temp sensor van blitzwolf", zoek daar entity id eens van op. En zoek deze dan eens op in Dev tools => states. Post daar eens een screenshot van.

En daarnaast, heb je alleen de sensoren (dus losse entity id's) gekoppeld of echt het device? Dit omdat je devices niet via een advanced tabblad hoeft te koppelen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Xp9KdBQ/v1.png Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BtcYCDw/v2.png Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vLZ5Vgk/v3.png

Ik heb het Device gekoppeld (bij de installatie gelijk gekozen voor Kantoor) Daar staat het apparaat ook zichtbaar. Bijgaand de screenshots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Argarath
  • Laatst online: 12:39

Argarath

MasterBlaster

JoepW schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:22:
Vandaag inderdaad even tussendoor op verschillende draadjes op reddit en github gescrolld en is kennelijk een algemeen probleem, waar nog geen oplossing voor is.

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

maartend schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:29:
[...]

Ik ben overgestapt van de 2531 naar de 2652. Geen seconde spijt, nooit meer uitvallers. En overzetten was zo gebeurd
Sonoff Plus werkt hier pirma, heb ik niet heel veel nodes (15 oid) maar echt geen centje pijn.
Antonio di schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:16:
[...]

Ik heb die "oude" sonoff plus P (NIET de E versie). Deze werkt prima op 3 verschillende X86 PC's (geen Raspberry getest). Die E versie (andere Chip-set) zend nu de max. signaal voor Zigbee 20 Dbm en de "P" nu max. 9Dbm. Er staat ergens op dit forum een link naar een vergelijking van de 2 (voor home Assistant).
Weet niet of je dit bedoelde maar ter verduidelijking: Ook de Sonoff P kan je de signaalsterkte instellen op 20dB, gaat zelfs via Zigbee2mqtt

Iemand nog suggesties voor een Zwave stick? wil eigenlijk een 800 stick maar zie ik nog niet, anders wordt het een Silicon Labs UZB7

[ Voor 59% gewijzigd door GoldenSample op 27-02-2023 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
GoldenSample schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:04:
[...]

Sonoff Plus werkt hier pirma, heb ik niet heel veel nodes (15 oid) maar echt geen centje pijn.

[...]

Weet niet of je dit bedoelde maar ter verduidelijking: Ook de Sonoff P kan je de signaalsterkte instellen op 20dB, gaat zelfs via Zigbee2mqtt

Iemand nog suggesties voor een Zwave stick? wil eigenlijk een 800 stick maar zie ik nog niet, anders wordt het een Silicon Labs UZB7
Dan ga ik gewoon voor de Plus versie van Sonoff. Kijken hoe ver we daar mee komen, ben iig het continue uitvallen van mijn huidige stick zat.

[ Voor 39% gewijzigd door ajampaniki op 27-02-2023 17:16 . Reden: Verkeerd gelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

[...]

[...]

Ik was nog in de veronderstelling dat TI nog een upgrade moest aanleveren voor hun chip in de Sonoff-plus-P om 20Dbm mogelijk te maken. Ik ga eens kijken of ik mijn "P" stick op 20Dbm kan instellen. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

ajampaniki schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:14:
[...]

Dan ga ik gewoon voor de Plus versie van Sonoff. Kijken hoe ver we daar mee komen, ben iig het continue uitvallen van mijn huidige stick zat.
Je zult je er toch in moeten verdiepen. Vaak wordt de Sonoff Plus (E of P) niet geleverd met de laatste firmware en dus is het verstandig die er op te zetten.
Ik heb die vergelijking link tussen de P en E gevonden, zie:
https://community.home-as...0dbm-radio-soc-mcu/442695

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ajampaniki schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:14:
[...]

Zijn beide E dongels, firmware kan je zelf flashen zoals @Antonio di al gezegd heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkymonkey038
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-08 18:13
Beste mensen,

Ik ben onlangs overgestapt van Domoticz naar Home Assistant. Voor HA heb ik een Intel NUC en Domoticz draait voor nu nog op een RPI3.
Nu krijg ik mijn 433MHz RFLink niet lekker aan de praat. Er zijn 3 apparaten (2x Rolluik en 1x zonnescherm) waarvoor ik deze nog werkend houd. Via de integratie RFXCOM RFXtrx krijg ik er wel gegevens uit als ik automatisch toevoegen kies. Echter zijn alle devices "Unknown type XXXXXX" en niet te bedienen als zijnde mijn rolluik e.d. als ik deze via HA bedien.
Ik zie niks als KaKu waar mijn zenders uit bestaan in de lijst terugkomen.
(Automatisch toevoegen zet ik na 10 minuten maar uit want de lijst wordt tig lang wat ie ontvangt.)
Als ik protocollen toevoeg/aanvink in de RFXCOM integratie dan krijg ik een foutmelding als RFXCOM opstart (het maakt hierbij niet uit welke en hoeveel protocollen ik aanvink).

Via de zoekfunctie zag ik dat het niet zo moeilijk zou moeten zijn, maar ik loop nu al een paar dagen tegen hetzelfde aan: ik zie geen bekende zender in de toegevoegde entiteiten.

Heeft er iemand tips wat ik nog zou kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@funkymonkey038 zijn die drie apparaten toevallig Somfy RTS? Die kun je niet automatisch laten toevoegen, zie ook Add a device by event code.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
YellowCab schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:48:
[...]

Mag ik vragen hoe je dit is gelukt @RoTeK70 ? Ik zit met hetzelfde probleem namelijk.
Je kan nu gewoon Scrips maken. Als je dan kiest voor Media afspelen kan je daarna de media player en ook de SONOS speakers en daarna de media die je wil afspelen. Od dit nu Spotify is of radio of een album.
Ik denk dat dit ergens in de laatste updates is aangepast. Ik gebruik versie 2023.2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@EWK Exact wat @RobertMe zegt, dat is niet wat de meeste als hun eigen verbruik of netto verbruik zien. Daarmee wordt normaal bedoelt het verbruik dat je zou hebben zonder PV. En dat kan je P1 dus niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
jantje112 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:31:
[...]

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Ik heb het Device gekoppeld (bij de installatie gelijk gekozen voor Kantoor) Daar staat het apparaat ook zichtbaar. Bijgaand de screenshots
Dan ben ik ook kwijt wat het nodig heeft om gezien te worden als "in de ruimte". :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Septillion schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:04:
@EWK Exact wat @RobertMe zegt, dat is niet wat de meeste als hun eigen verbruik of netto verbruik zien. Daarmee wordt normaal bedoelt het verbruik dat je zou hebben zonder PV. En dat kan je P1 dus niet zien.
Ik snap je, maar dat is wel het verbruik waar ik voor moet betalen. Dus vanuit dat oogpunt vind ik consumption - production wel logisch.

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
[...]

En @ajampaniki, let op dat de Sonoff Plus niet bestaat. Je hebt de Sonoff Dongle Plus-E en en Sonoff Dongle Plus-P. Meestal ook aangeduid met ZBDongle-E en ZBDongle-P. De P versie is met een Ti chip en open source firmware van Z2M. De E is met een chip van SiLabs met firmware van iTead/hun.

Met beide kan je met Z2M werken maar de E is officieel nog experimental. Ook geeft het niet melden van het correcte type mooie verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkymonkey038
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-08 18:13
Nee, 1 is een Brel motor met AB en de andere 2 worden gestuurd middels een KaKu Asun650 en een KaKu draadloze schakelaar
Gizz schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:16:
@funkymonkey038 zijn die drie apparaten toevallig Somfy RTS? Die kun je niet automatisch laten toevoegen, zie ook Add a device by event code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
EWK schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:12:
[...]

Ik snap je, maar dat is wel het verbruik waar ik voor moet betalen. Dus vanuit dat oogpunt vind ik consumption - production wel logisch.
Maar die zie ik ook wel op de afrekening / online portal etc. En dat wordt dan meestal het "(netto) Net verbruik" genoemd. Leuk om de kosten te bepalen nu we nog salderen maar een nutteloos getal als je wilt bekijken waar je kan besparen of dat je boven of onder gemiddeld verbruik hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Septillion schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:20:
[...]

Maar die zie ik ook wel op de afrekening / online portal etc. En dat wordt dan meestal het "(netto) Net verbruik" genoemd. Leuk om de kosten te bepalen nu we nog salderen maar een nutteloos getal als je wilt bekijken waar je kan besparen of dat je boven of onder gemiddeld verbruik hebt.
Dat ben ik niet met je eens. Nu zie ik welke 'ruimte' ik nog heb als ik opbrengst heb van de zonnepanelen. Daar kan ik dan weer apparaten slim mee aanzetten/uitzetten.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Let me fix that for you :+
Septillion schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:18:
[...]

En @ajampaniki, let op dat de Sonoff Plus niet bestaat meer.
De E is er pas sinds vorig jaar, de "oude" hebben ze toen P genoend. Daarvoor was het dus gewoon "de Sonoff Plus" en was er maar een model. Oudere artikelen / berichten zullen dus over wat nu de P is gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@EWK Daarvoor is het wel nuttig maar dan alleen als het gaat om het huidige energieverbruik* (W/kW), niet voor de net energie (Wh/kWh). Kijkende naar het net vermogen (/ huidige energieverbruik) kan je inderdaad sturen op meer eigen verbruik. Dat is ook goed maar is niet energie besparen (= het überhaupt niet gebruiken).

En kijk je naar uit het net opgenomen energie valt er niet meer te comperseren qua verbruik. Dan kan je alleen naar eventuele voordelen financiële voordelen/subsidies kijken zoals salderen of prijsplafond.

* En eigenlijk is de term "huidige energieverbruik" raar. Energie is niet instantaan dus doelen we eigenlijk op vermogensverbruuik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RobertMe Touché :+ Maar laten we er nu mee ophouden en ze onderscheidend benoemen. Anders is er echt geen info meer te vinden en zal zeker een nieuwkomer dat zeker niet weten en de info lekker door elkaar lezen / gebruiken. Want denk nu al niet dat iemand die "de Sonoff Plus" zal kopen de ZBDongle-P besteld :+

Zocht toen ook al zo lekker toen HTC met de Desire X kwam na de Desire of Samsung met de Galaxy 2 na de Galaxy :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Laatst online: 08:57
Septillion schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:18:
[...]

En @ajampaniki, let op dat de Sonoff Plus niet bestaat. Je hebt de Sonoff Dongle Plus-E en en Sonoff Dongle Plus-P. Meestal ook aangeduid met ZBDongle-E en ZBDongle-P. De P versie is met een Ti chip en open source firmware van Z2M. De E is met een chip van SiLabs met firmware van iTead/hun.

Met beide kan je met Z2M werken maar de E is officieel nog experimental. Ook geeft het niet melden van het correcte type mooie verwarring.
En nog mooier: hoe kom je er nou achter welke je hebt?
Ik heb ook een sonoff coordinator gekocht omdat mijn Conbee telkens de brui eraan gaf. Volgens de packlijst heb ik de 2652P:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQfsOvpoLriqImHguLBX35yQwlc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QuxtBWe8IGc0taOjembR46v8.png?f=fotoalbum_large

Als ik in zigbee2MQTT kijk bij instellingen/serieel is de software van iTEAD (volgens deze draad behorend bij de E)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBBsRhVyO6Kb649aFdPANsNsy34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hAaak7MriKEu9tbY4MlMNykx.png?f=fotoalbum_large

Anyways: hij werkt (92 devices). Alleen heb ik nu een issue dat elke vrijdag op zaterdag om 4 uur in de nacht het zigbee netwerk gedisabled wordt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost!
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-09 20:02
Beste Tweakers,

Na veel gegoogle en uitproberen heb ik nog niet het gewenste resultaat. Ik heb 3 gordijnen, waarvan links en rechts met zonsondergang naar beneden gaan.

Ik wil graag dat het midden gordijn pas vanaf 1900u sluit, vanwege de achterdeur, maar naar mate het langer licht wordt de zonsondergang gaat volgen.

Helaas krijg ik het niet voor elkaar om de automatisering werkend te krijgen en met onderstaande automatisering gebeurd er op dit moment niks.

Alvast bedankt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: "Gordijnen M Zonsondergang "
description: ""
trigger:
  - platform: sun
    event: sunset
    offset: 0
condition:
  - condition: time
    after: "19:00:00"
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
      - sat
      - sun
action:
  - device_id: 7940f5fb173dac347d24bf3be28e0e2f
    domain: cover
    entity_id: cover.midden
    type: close

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
oltk schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:38:
[...]

Ik heb ook een sonoff coordinator gekocht omdat mijn Conbee telkens de brui eraan gaf. Volgens de packlijst heb ik de 2652P:
[Afbeelding]

Als ik in zigbee2MQTT kijk bij instellingen/serieel is de software van iTEAD (volgens deze draad behorend bij de E)
[Afbeelding]

Anyways: hij werkt (92 devices). Alleen heb ik nu een issue dat elke vrijdag op zaterdag om 4 uur in de nacht het zigbee netwerk gedisabled wordt 8)7
Mm, aan de hand daarvan zou ik zeggen dat het een ZBDongle-E is en dat je dus eigenlijk de verkeerde hebt gekregen...

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 27-02-2023 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-buurman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:07

m-buurman

hmmm...coffee!!

oltk schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:38:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kijk even bij Settings -> About in Zigbee2MQTT, als er bij 'Coordinator Type' iets van zStack staat dan heb je de 2652P variant. Die andere draait geen zStack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Joost! Dit gaat prima als de zonsondergang na 19:00 uur is. Dat is nu nog niet het geval dus zal het nu niets doen.

Maar klinkt als dat je nu dat ding ook naar beneden wilt hebben als om 19:00 de zon onder is. Dat is eigenlijk het omgekeerde van wat je nu hebt. Dus zal je voor beide een trigger en conditie moeten hebben:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: "Gordijnen M Zonsondergang "
description: ""
trigger:
  - platform: sun
    event: sunset
    offset: 0
  - platform: time
    at: "19:00:00"
condition:
  - condition: time
    after: "19:00:00"
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
      - sat
      - sun
  - condition: sun
    after: sunset
action:
  - device_id: 7940f5fb173dac347d24bf3be28e0e2f
    domain: cover
    entity_id: cover.midden
    type: close

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Septillion schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:44:
[...]

Mm, aan de hand daarvan zou ik zeggen dat het een ZBDongle-E is en dat je dus eigenlijk de verkeerde hebt gekregen...
Dan zijn ze al verkrijgbaar sinds 27 december 2021 (want dat was mijn koopdatum). En kan ik bevestigen dat de E werkt, Al verdwijnt heel af en toe een xiaomi temperatuur sensor: dan wordt het kreng unavailable en ik kan m opnieuw koppelen
edit: volgens @m-buurman heb ik toch een "P" omdat ik zstack draai. Maar toch ook een verwijzing naar ITEAD. De wondere wereld van de techniek, zeg maar

Is het overigens zo dat ik met een nieuwe coordinator gewoon de z2m database weer kan "oppikken"? hebben mensen hier ervaring mee? Ik lees ervaringen dat de overgang van conbee naar sonoff soepel ging. Maar dat kan ook het opnieuw aanmelden van een stuk of 4 apparaten betekenen natuurlijk. Dan vind ik 95 apparaten in beginsel minder soepel, zeker omdat er ook nog apparaten in muren zijn ingebouwd.

[ Voor 8% gewijzigd door oltk op 27-02-2023 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
m-buurman schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:46:
[...]

Kijk even bij Settings -> About in Zigbee2MQTT, als er bij 'Coordinator Type' iets van zStack staat dan heb je de 2652P variant. Die andere draait geen zStack
Dan heb ik dus een P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPGkk04vugKapUYoVFBAFBLgduM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VCQXffzcjh1Fw954r9XK01x1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@oltk Ze waren erg snel na de introductie van de ZBDongle-P gekomen omdat de Ti chips op waren. Lijkt me dus nog steeds een noodgreep van iTead.

Voor migratie zie What does and does not require repairing of all devices?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Septillion schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:54:
@oltk Ze waren erg snel na de introductie van de ZBDongle-P gekomen omdat de Ti chips op waren. Lijkt me dus nog steeds een noodgreep van iTead.

Voor migratie zie What does and does not require repairing of all devices?.
Dank. Als de screenshot van mijn koop klopt heb ik dus een CC2652. Dan moet ik dus een reserve coordinator hebben met een CC2538, CC2652 of CC1352

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
RoTeK70 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:10:
[...]

Je kan nu gewoon Scrips maken. Als je dan kiest voor Media afspelen kan je daarna de media player en ook de SONOS speakers en daarna de media die je wil afspelen. Od dit nu Spotify is of radio of een album.
Ik denk dat dit ergens in de laatste updates is aangepast. Ik gebruik versie 2023.2.5.
Ahh oke. Klinkt veelbelovend! Ik ben net begonnen met Home Assistant en weet nog niet zo goed hoe dit precies werkt. Zou je het script wat jij hebt gebruikt kunnen delen? Of misschien de guide / handleiding die je hebt gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
YellowCab schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:27:
[...]

Ahh oke. Klinkt veelbelovend! Ik ben net begonnen met Home Assistant en weet nog niet zo goed hoe dit precies werkt. Zou je het script wat jij hebt gebruikt kunnen delen? Of misschien de guide / handleiding die je hebt gebruikt?
Hierbij een voorbeeld script:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: SB - Playlist - Nederlands
sequence:
  - service: media_player.play_media
    target:
      entity_id: media_player.sonos_beam
    data:
      media_content_id: >-
        spotify://9e61da15ebf52129e2a69982c4f4a41d/spotify:playlist:1VePGakbq0eRQ9YUBUcYol
      media_content_type: spotify://playlist
    metadata:
      title: Nederlands
      thumbnail: https://i.scdn.co/image/ab67706c0000bebbb26a1051c5b4f02bef2fe2c3
      media_class: playlist
      children_media_class: track
      navigateIds:
        - {}
        - media_content_type: spotify://library
          media_content_id: spotify://9e61da15ebf52129e2a69982c4f4a41d
        - media_content_type: spotify://current_user_playlists
          media_content_id: spotify://9e61da15ebf52129e2a69982c4f4a41d/current_user_playlists
        - media_content_type: spotify://playlist
          media_content_id: >-
            spotify://9e61da15ebf52129e2a69982c4f4a41d/spotify:playlist:1VePGakbq0eRQ9YUBUcYol
icon: mdi:music-box

Ik schrijf later nog wel even een workaround voor je.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 28-02-2023 07:00 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij code-tags ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
GoldenSample schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:30:
[...]

Zijn beide E dongels, firmware kan je zelf flashen zoals @Antonio di al gezegd heeft :)
Bij de twee die ik tegen kwam staat bij de ene toch echt P (en in de titel plus) aangegeven, neem dan aan dat het geen E versie is :)

Ik zal inderdaad de firmware updaten, zal niet heel lastig zijn lijkt me (met de CC2531 is het ook een eitje).

Ik kom overigens op reddit wisselende berichten tegen over het migreren van bv CC2531 naar de Sonoff. De een zegt alles opnieuw te moeten pairen, de ander geeft aan alleen de stick in de configuratie aan te hoeven passen. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Ik heb een script dat ik gebruik om mensen die thuis zijn een notificatie te sturen.
De code is duidelijk maar merk nu ik de app notificatie wat wil gaan optimaliseren, ik dit 3 keer moet doen.
Een beetje onzinnig dus.

Nu ben ik aan t prutsen met een expand functie i.c.m. een repeat for each, maar HA wil t nog niet slikken.
Kan iemand eens meekijken en me een zetje in de juiste richting geven?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
notify_home_test:
  icon: mdi:cellphone-message
  sequence:
    - repeat:
        for_each: 
          "{{ expand(
              states.person
              | selectattr('state', 'eq', 'home')
              | list
              )
          }}"
        sequence:
          - service: {{ "notify." + repeat.item.id }}
              data:
                title: "{{ title }}"

Foutmelding bij checken configuratie:
Error loading /config/configuration.yaml: while parsing a flow mapping
in "/config/scripts.yaml", line 39, column 23
expected ',' or '}', but got '<scalar>'
in "/config/scripts.yaml", line 39, column 35
De referentie naar lijn 39 is de service call waarbij ik probeer om bijv. notify.casper te genereren (aangezien ik thuis ben :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
-Casper schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:47:
Ik heb een script dat ik gebruik om mensen die thuis zijn een notificatie te sturen.
De code is duidelijk maar merk nu ik de app notificatie wat wil gaan optimaliseren, ik dit 3 keer moet doen.
Een beetje onzinnig dus.

Nu ben ik aan t prutsen met een expand functie i.c.m. een repeat for each, maar HA wil t nog niet slikken.
Kan iemand eens meekijken en me een zetje in de juiste richting geven?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
notify_home_test:
  sequence:
    - repeat:
        for_each: >
          {{ expand(
              states.person
              | list
              )
          }}
        sequence:
          - service: notify{{ repeat.item.id }}
              data:

Foutmelding bij checken configuratie:

[...]

De referentie naar lijn 39 is de service call waarbij ik probeer om bijv. notify.casper te genereren (aangezien ik thuis ben :+ )
id is geen attribute van een states object. je bedoelt denk ik object_id

Ik zou het zelf zo doen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
notify_home_test:
  sequence:
    - repeat:
          {{ expand(
              states.person
              | map(attribute='object_id')
              | list
              )
          }}
        sequence:
          - service: "notify.{{ repeat.item }}"
              data:

[ Voor 17% gewijzigd door TheFes op 28-02-2023 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
TheFes schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:12:
[...]

id is geen attribute van een states object. je bedoelt denk ik object_id

Ik zou het zelf zo doen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
notify_home_test:
  sequence:
    - repeat:
          {{ expand(
              states.person
              | map(attribute='object_id')
              | list
              )
          }}
        sequence:
          - service: notify. {{ repeat.item }}
              data:
Thanks. Foutje dus in hoe ik de service definieerde en het ID opvroeg.
Ik kom nu door de config check maar de output van mijn expand is blijkbaar leeg (gecheckt in de template editor).
Het gaat me dus om de ID zoals afgebeeld in de screenshot hieronder. Wellicht toch verkeerde mapping attribute?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UzaPlnnmRoXGVOScPKs7V4AJsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ImBuhGFR7zjxVscNVCMA6Euw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Laatst online: 14-09 15:14
Ik heb zojuist even zitten te Googlen en in dit topic zitten te zoeken. Ik wil graag mijn wasmachine voorzien van een plug zodat ik het wattage kan meten en op basis daarvan meldingen kan geven zodra deze klaar is. Alleen vind ik bij zowel de Aqara als de Innr plugs de melding dat je er beter geen wasmachine op kan aansluiten. Mijn Wasmachine is 10A 2200W, dus qua specs zou het (net) kunnen, maar heeft iemand toevallig goede ervaringen met een plug van 12A oid (Zigbee bij voorkeur) welke deze toepassing wel goed aan zou kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31
Fedde schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:33:
Ik heb zojuist even zitten te Googlen en in dit topic zitten te zoeken. Ik wil graag mijn wasmachine voorzien van een plug zodat ik het wattage kan meten en op basis daarvan meldingen kan geven zodra deze klaar is. Alleen vind ik bij zowel de Aqara als de Innr plugs de melding dat je er beter geen wasmachine op kan aansluiten. Mijn Wasmachine is 10A 2200W, dus qua specs zou het (net) kunnen, maar heeft iemand toevallig goede ervaringen met een plug van 12A oid (Zigbee bij voorkeur) welke deze toepassing wel goed aan zou kunnen?
Ik gebruik al een aantal jaren zonder problemen de Neo Coolcam plugs.

Deze zijn 13A.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
-Casper schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:24:
[...]

Thanks. Foutje dus in hoe ik de service definieerde en het ID opvroeg.
Ik kom nu door de config check maar de output van mijn expand is blijkbaar leeg (gecheckt in de template editor).
Het gaat me dus om de ID zoals afgebeeld in de screenshot hieronder. Wellicht toch verkeerde mapping attribute?

[Afbeelding]
Oh dat id. Dat is in principe gelijk aan het object_id gok ik, maar als je die wil hebben dan moet je eerst nog naar attributes (aangezien het een attribute is)

dus repeat.item.attributes.id

Wat ik dan weer zo zou doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
notify_home_test:
  sequence:
    - repeat:
          {{ states.person
              | map(attribute='attributes.id')
              | list
          }}
        sequence:
          - service: "notify.{{ repeat.item }}"
              data:

Pagina: 1 ... 32 ... 339 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.