Naast de Home Assistant app ben ik vooral van plan de sensoren naar een Open Epaper schermpje te sturen zodat mijn partner ook makkelijker inzicht krijgt in de data.
Volgens mij kom je al een heel eind met de ENTSO-e HACS integratie, zie bijvoorbeeld: https://doe-duurzaam.nl/a...-assistant-zo-doe-je-dat/ Daarmee ben je onafhankelijk van Zonneplan.jjanssen95 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:14:
[...]
Nee klopt, maar zij baseren hun prijzen natuurlijk op de beschikbare Zonne/Wind-energie dus dat is wel handige data.
Zit er bij jou ook verschil tussen de zonneplan app data en de integratie data? Zowel met als zonder energie belasting gaat het om cijfers die centen verschillen. (Dan heb ik het over de sensor Forecast tarrif hour 1 t/m 8 )
30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [ook als alternatieve airco!]
Euhmz, ik denk dat je zelf iets verkeerd doet/kijkt, want hier komt de data in de Zonneplan integratie 1-op-1 overeen met die in de app. Als in: 100% match. Sterker nog, die in de HA integratie is nog nauwkeuriger (meer cijfers achter de komma) dan de app.jjanssen95 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:14:
Zit er bij jou ook verschil tussen de zonneplan app data en de integratie data? Zowel met als zonder energie belasting gaat het om cijfers die centen verschillen. (Dan heb ik het over de sensor Forecast tarrif hour 1 t/m 8 )
[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 17-02-2025 09:47 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Echt al héél lang. Als in: meer dan 1 jaar, als t niet al vanaf het begin is.jjanssen95 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:06:
Oh wow.. ben ik zo blind? Ik zie nu inderdaad de entities forecast.. Weet jij hoe lang dit al in de integratie zit? Ik kan me niet herinneren dat dit er een aantal maanden geleden in zat toen ik de integratie installeerde..
Uiteindelijk zijn de prijzen van Zonneplan gebaseerd op de dynamische energiemarktprijzen + een opslag voor Zonneplan. Dat betekent dat je in de basis met de Nordpool of ENTSOE integratie ook die data kan krijgen, maar dan moet je de opslag er nog bij rekenen. Ik zou gewoon de Zonneplan integratie gebruiken zolang je bij Zonneplan zit.Wat wel voor mijn een ding is dat de mogelijkheid om data onafhankelijk van de energie provider wel top lijkt, aangezien switchen dan minder een probleem wordt. Ik snap dat uiteindelijk de prijzen van Zonneplan in ons geval belangrijker zijn.
Dat weerbericht posten ze alleen op de socials, daar kan je in de app noch integratie iets mee.Ook heeft Zonneplan geen "meerdaagse voorspelling" (als in een energie weerbericht) of zit ik hier weer naast? Dit zou echt top zijn om de was, energieslurpende kooksessies en de vaat in te plannen.
Nog los van het feit dat dat behoorlijk glazen-bol werk is.
Dat wordt knutselen, maar kan natuurlijk wel: de data is er. Voorbeeldje van mijn pagina over het laden van de auto (zelfde grafiek gebruik ik ook nog op een andere pagina). De grafiek wordt gevoed vanuit de Zonneplan integratie.jjanssen95 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:18:
Naast de Home Assistant app ben ik vooral van plan de sensoren naar een Open Epaper schermpje te sturen zodat mijn partner ook makkelijker inzicht krijgt in de data.
Fair point. Wel denk ik dat een "score" op basis van de windkracht en zon uren de komende 3 dagen wel degelijk iets toe kan voegen aan het plannen van "planbaar stroomverbruik". Dan kan je ten minste gokken op een iets betere prijs morgen/overmorgen voordat deze om 13.00 bekend worden (dan is vaak het goedkoopste moment van de dag namelijk voorbij).Hmmbob schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:46:
[...]
Euhmz, ik denk dat je zelf iets verkeerd doet/kijkt, want hier komt de data in de Zonneplan integratie 1-op-1 overeen met die in de app. Als in: 100% match. Sterker nog, die in de HA integratie is nog nauwkeuriger (meer cijfers achter de komma) dan de app.
Ik heb zojuist via een "plotly-graph" card tenminste een exact gelijke grafiek gecreëerd als in de zonneplan app. (ontdek op het HA-forum) Dit is voor nu ten minste een win. Het lijkt erop dat de sensors wat aanpassingstijd nodig hadden, ook deze zijn nu correct.
Edit: Ik zie dat jij ook de plotyl-graph gebruikt en die ook uit bovenstaande link hebt
[ Voor 4% gewijzigd door jjanssen95 op 17-02-2025 10:04 ]
Zou je de code van je grafiek willen delen? Deze ziet er mooier uit dan wat ik nu heb in Apex...Hmmbob schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:53:
[...]
Dat wordt knutselen, maar kan natuurlijk wel: de data is er. Voorbeeldje van mijn pagina over het laden van de auto (zelfde grafiek gebruik ik ook nog op een andere pagina). De grafiek wordt gevoed vanuit de Zonneplan integratie.
[Afbeelding]
Dank.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Dit is de basis! https://community.home-as...stom-component/283435/116Ora et Labora schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:23:
[...]
Zou je de code van je grafiek willen delen? Deze ziet er mooier uit dan wat ik nu heb in Apex...
Dank.
Al mijn code staat online.Ora et Labora schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:23:
[...]
Zou je de code van je grafiek willen delen? Deze ziet er mooier uit dan wat ik nu heb in Apex...
Dank.
https://github.com/hmmbob...s/14-energy.yaml#L48-L172
Ik heb een cloudflare tunnel aangemaakt naar verschillende zaken in mijn thuisnetwerk. Nu zou ik sommige hostnames willen blokkeren wanneer ik thuis ben, en actief laten zijn wanneer ik niet thuis ben. Ik dacht dat dit met de cloudflare integratie kon, maar het lukt me niet.
Wanneer ik de actie aanroep (cloudflare.update_records) dan zegt HA dat de actie is uitgevoerd, maar in de cloudflare settings op de cloudflare site zie ik geen wijzigen.
Ik heb een API token met de nodige toelatingen aangemaakt. De integratie verschijnt in mijn HA overzicht, maar heeft zelf geen entiteiten (Hoort dat zo te zijn?).
Wanneer ik de actie aanroep (cloudflare.update_records) dan zegt HA dat de actie is uitgevoerd, maar in de cloudflare settings op de cloudflare site zie ik geen wijzigen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
| action: cloudflare.update_records data: zone: "abc.com" domain: "test.abc.com" type: "A" content: "0.0.0.0" |
Ik heb een API token met de nodige toelatingen aangemaakt. De integratie verschijnt in mijn HA overzicht, maar heeft zelf geen entiteiten (Hoort dat zo te zijn?).
Even prutsen met een ButtonCard. Ik wil de actieradius van de EV weergeven middels een buttoncard. De buttoncard moet kleuren op basis van de actieradius. Boven de 300 km is groen. Onder de 200 Oranje en onder de 120 km Rood. Nu heb ik onderstaande code in de ontwikkelomgeving gezet van HA. Die laat zien dat de background green zou moeten zijn. Dit klopt. Vul ik bij background ook handmatig Green in dan wordt de buttoncard ook groen, de code erachter accepteert hij niet. Ik zit al even te puzzelen en kom er niet uit. Kan wat ik wil wel?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| type: custom:button-card entity: sensor.id_4_pro_performance_range name: Actieradius icon: mdi:car show_state: true styles: card: - font-size: 18px - font-weight: bold - text-align: center - height: 120px - background-color: > {% set value = states('sensor.id_4_pro_performance_range') | replace(' km', '') | float %} {% if value < 120 %} red {% elif value > 200 %} green {% else %} orange {% endif %} |
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Daarnaast heb ik nog een andere vraag. Ik heb een HW thuisbatterij. Die is nu nog niet te sturen. Behalve als het je lukt om even de wifi verbinding te verbreken tussen de p1 meter en de batterij. Het gaat om een V12 modem van KPN. Hebben jullie een slimme suggestie om dit met HA te kunnen? De wifi moet wel beschikbaar blijven voor andere devices.
Ik zou bv de batterij niet willen laden totdat de zonnepanelen minimaal 800 Watt terugleveren als voorbeeld.
Ik zou bv de batterij niet willen laden totdat de zonnepanelen minimaal 800 Watt terugleveren als voorbeeld.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Slimme stekker ertussen zetten die je aanzet wanneer zonnepanelen opbrengst > 800W?Devke schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:15:
Daarnaast heb ik nog een andere vraag. Ik heb een HW thuisbatterij. Die is nu nog niet te sturen. Behalve als het je lukt om even de wifi verbinding te verbreken tussen de p1 meter en de batterij. Het gaat om een V12 modem van KPN. Hebben jullie een slimme suggestie om dit met HA te kunnen? De wifi moet wel beschikbaar blijven voor andere devices.
Nee dit wordt juist afgeraden door de leverancier. Er zit er 1 tussen. Dat zijn de harde vormen van afschakelen. Goed meegedacht maar deze kan/mag niet.bhartman schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:48:
[...]
Slimme stekker ertussen zetten die je aanzet wanneer zonnepanelen opbrengst > 800W?
Bedankt voor deze informatie.Hippe Lip schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:00:
[...]
@Sjepers Het maken van een backup is als een soort verzekering. Je moet de polis van je brandverzekering alleen niet opslaan in het te verzekeren pand.
Anders gezegd: als je een backup maakt, sla die dan niet op hetzelfde medium op als waar HA gebruik van maakt. Dan heb je er nix meer aan als de boel ‘plof’ zegt.
Ik gebruik daarom deze integratie add-on om mijn backups op Google Drive op te slaan. Daarbij sla ik alleen de laatste 7 dagelijkse, de laatste 5 wekelijkse, de laatste 12 maandelijkse en laatste 5 jaarlijkse backups op; afnemende resolutie dus.
En omdat dit op een ander medium staat kan ik daar altijd zien of (en welke) backup ik heb.
Contact opgenomen met de leverancier en die gaf aan, dat hij de Raspberry Pi 4 niet meer verkoopt, omdat deze te veel problemen veroorzaakte. Morgen gaat de discussie verder, want de Raspberry pi4 is pas 7 maanden oud.
De pi 4 is ook met een HA op een nieuw SD kaartje, niet bereikbaar. Jaar garantie?
Ik heb een betrouwbare Home Assistant nodig. Voor niet al te veel geld en compleet geleverd.
Ik zit zelf te denken HaShop. Is dat een juiste keus?
Klopt het dat een mini PC met SSD en HA, betrouwbaarder is dan een Raspberry pi 5 met SD-kaartje?
Is er verschil in HA op een mini PC en Raspberry Pi?
Ik wil zo snel mogelijk overstappen naar een nieuw systeem en mij direct verdiepen in het maken van een back-up.
Voor mij gaat het vooral om data te verzamelen van de Itho warmtepomp WPU, 4 kWh meters en 5 temperatuurmeters. Waarna ik de data kan analyseren, zodat ik de warmtepomp zo kan inregelen, dat hij dat doet, wat wij behaaglijk vinden.
Voor verwarmen is dat gelukt, maar de "koel" periode start over niet al te lange tijd. Dan moet HA weer vol in bedrijf zijn.
@Devke De custom:button-card gebruikt geen Jinja voor de templates maar JavaScript.
[ Voor 35% gewijzigd door Septillion op 17-02-2025 19:32 ]
Goeie. Niet gezien. Het werkt. Dankjewel. Duimpje Up gegeven :-)Septillion schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:30:
@Devke De custom:button-card gebruikt geen Jinja voor de templates maar JavaScript.
Je kan natuurlijk een Home Assistant Yellow ofzo kopen, die is gemaakt voor dit doel. Als je op een mini pc gaat draaien kan je HA in Docker draaien en dan kan je meer dingen er op installeren, denk aan PiHole of andere software die je kan gebruiken voor meten, regelen en meer.Sjepers schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:30:
[...]
Ik heb een betrouwbare Home Assistant nodig. Voor niet al te veel geld en compleet geleverd.
Ik zit zelf te denken HaShop. Is dat een juiste keus?
Klopt het dat een mini PC met SSD en HA, betrouwbaarder is dan een Raspberry pi 5 met SD-kaartje?
Is er verschil in HA op een mini PC en Raspberry Pi?
Apex-card heeft daar op een zelfde manier moeite mee?Septillion schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:30:
@Devke Nee, die ondersteund gewoon geen templates
Dus die wel eens gebruikt in een custom:config-template-card die ook weer JavaScript is.
Dan gaat het daar denk ik mis. Ik heb ze hier thuis voorgelegd welke optie ze het prettigst vinden om te zien. Ze zijn eruit. Dus ik laat apex ook lekker varen. Dank!Septillion schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:12:
@Devke Nee, die ondersteund gewoon geen templatesDus die wel eens gebruikt in een custom:config-template-card die ook weer JavaScript is.
In plaats van tts.speak maak ik nu gebruik van assist_satellite.announce. Dat werkt wel.Kjoe_Ljan schreef op zondag 16 februari 2025 @ 16:17:
[...]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 alias: Good Morning Sentence description: "" triggers: - command: Good morning trigger: conversation conditions: [] actions: - variables: weather_condition: "{{ states('weather.home') }}" weather_temperature: "{{ state_attr('weather.home', 'temperature') }}" - target: entity_id: todo.shopping_list response_variable: todo_items action: todo.get_items data: status: needs_action - target: entity_id: calendar.<redacted> data: duration: "24:00:00" response_variable: calendar_events action: calendar.get_events - variables: todo_count: "{{ todo_items['todo.shopping_list']['items'] | length }}" first_event: >- {{ calendar_events['calendar.<redacted>'][0] if calendar_events['calendar.<redacted>'] else None }} first_event_time: "{{ first_event.start if first_event else 'no events today' }}" first_event_summary: "{{ first_event.summary if first_event else '' }}" - target: entity_id: tts.home_assistant_cloud data: cache: false media_player_entity_id: media_player.home_assistant_voice_093397_media_player message: >- Good morning! The weather today is {{ weather_condition }} with a temperature of {{ weather_temperature }}°C. You have {{ todo_count }} items on your TODO list. Your first event is at {{ first_event_time }}: {{ first_event_summary }}. action: tts.speak mode: single
En de trace:
[Afbeelding]
For future reference:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| - action: assist_satellite.announce metadata: {} data: message: >- Good morning! The weather today is {{ weather_condition }} with a temperature of {{ weather_temperature }}°C. You have {{ todo_count }} items on your TODO list. Your first event is at {{ first_event_time }}: {{ first_event_summary }}. target: device_id: "{{ trigger.device_id }}" |
[Aylin]
Waarom niet gewoon set_conversation_responseKjoe_Ljan schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:06:
[...]
In plaats van tts.speak maak ik nu gebruik van assist_satellite.announce. Dat werkt wel.
For future reference:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 - action: assist_satellite.announce metadata: {} data: message: >- Good morning! The weather today is {{ weather_condition }} with a temperature of {{ weather_temperature }}°C. You have {{ todo_count }} items on your TODO list. Your first event is at {{ first_event_time }}: {{ first_event_summary }}. target: device_id: "{{ trigger.device_id }}"
Dat is hiervoor gemaakt, en dan werkt het ook als je het in de browser of in de app vraagt door je commando te typen.
Ik draai Home Assistant al jaren en gebruikte het eigenlijk alleen maar om m'n airco lokaal aan te sturen wanneer ik thuis was. Nu sinds kort eindeiljk eens de moeite genomen om dit ding en een paar andere services achter een reverse proxy te zetten en ben ik het gaan uitbouwen geweest over de laatste paar weken, gezien het nu een stuk makkelijker is om te raadplegen zonder steeds m'n VPN aan te zetten.
Nu is het eigenlijk alleen maar om makkelijk controle te hebben over de klimaatbeheersing in huis en maak ik nu ook dankbaar gebruik van de energy tracking opties. Niet langer steeds op en neer te hoeven pingpongen tussen P1monitor en die brakke Goodwe app om uit te vogelen hoeveel stroom we nu eigenlijk verbruiken. Volgende stap is om een keer in elk geval de elektrische radiatoren in de badkamer op een tijdsschema te laten werken afhankelijk van of er iemand thuis is. Vanaf dat punt, wie weet hoe ik het verder uitbouw.
Nu is het eigenlijk alleen maar om makkelijk controle te hebben over de klimaatbeheersing in huis en maak ik nu ook dankbaar gebruik van de energy tracking opties. Niet langer steeds op en neer te hoeven pingpongen tussen P1monitor en die brakke Goodwe app om uit te vogelen hoeveel stroom we nu eigenlijk verbruiken. Volgende stap is om een keer in elk geval de elektrische radiatoren in de badkamer op een tijdsschema te laten werken afhankelijk van of er iemand thuis is. Vanaf dat punt, wie weet hoe ik het verder uitbouw.
[ Voor 3% gewijzigd door VikeeVeekie op 18-02-2025 08:56 ]
ik wil de kmi weer integratie (https://github.com/jdejaegh/irm-kmi-ha/?tab=readme-ov-file) gaan gebruiken. In de documentatie staat dat ik via de service weather.get_forecasts de temperatuur dagelijks of 2 maal dagelijks kan gaan gebruiken. Ik zou enkel de nacht voorspelling willen
Ik zou via een automation mijn climates willen laten starten als de temperatuur de volgende nacht onder een bepaalde temperatuur gaat. Hoe kan ik dit gaan implementeren ?
Ik zou via een automation mijn climates willen laten starten als de temperatuur de volgende nacht onder een bepaalde temperatuur gaat. Hoe kan ik dit gaan implementeren ?
HA mooi om mee te stoeien. Ik loop denk ik tegen een al wel bekend probleem aan. Je kunt het scherm van een laptop/pc zo inrichten dat het er allemaal netjes uitziet. Om vervolgens op je mobiel te zien dat het eigenlijk niet strak meer staat. Hier is vast een oplossing voor?
@Devke Ligt er eigenlijk een beetje aan wat je doet. Zolang je gewoon standaard blokken pakt heb ik daar eigenlijk geen last van. En zo wel dan kan je een bug report aanmaken.
Het wordt pas een issue als je echt met de CSS gaat aanpassen (via card mod bijvoorbeeld). Maar als je dat doet ben je gewoon zelf verantwoordelijk voor CSS die op al je schermen werkt en dat is best een kunst.
Het wordt pas een issue als je echt met de CSS gaat aanpassen (via card mod bijvoorbeeld). Maar als je dat doet ben je gewoon zelf verantwoordelijk voor CSS die op al je schermen werkt en dat is best een kunst.
Buttoncard bv. Daar zie je al verschillen. Veel te breed op mobiel. Op de laptop past het perfect allemaal. Dat betekend dus of accepteren of terug naar de standaard ha cards bv?Septillion schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:50:
@Devke Ligt er eigenlijk een beetje aan wat je doet. Zolang je gewoon standaard blokken pakt heb ik daar eigenlijk geen last van. En zo wel dan kan je een bug report aanmaken.
Hoe je het dan mobiel fixt zegt me werkelijk even niks 🙈
Ik heb voor mijn telefoon een apart dashboard gemaakt en een vaste breedte opgegeven.Devke schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:53:
[...]
Buttoncard bv. Daar zie je al verschillen. Veel te breed op mobiel. Op de laptop past het perfect allemaal. Dat betekend dus of accepteren of terug naar de standaard ha cards bv?
Hoe je het dan mobiel fixt zegt me werkelijk even niks 🙈
@Devke Ik heb geen issues met de custom button card. Maar ik doe dan ook geen CSS style aanpassingen. Doe jij die toevallig wel?
Dit:Septillion schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:55:
@Devke Ik heb geen issues met de custom button card. Maar ik doe dan ook geen CSS style aanpassingen. Doe jij die toevallig wel?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| type: custom:button-card entity: input_datetime.id4_expected_charge_end_time name: Oplaadtijd klaar om show_state: true icon: mdi:ev-station styles: card: - width: 150px # Pas de breedte aan - height: 100px # Pas de hoogte aan - padding: 15px - border-radius: 12px - font-size: 18px - text-align: center state: - font-size: 24px # Maak de tekst van de eindtijd groter - font-weight: bold name: - font-size: 16px - color: var(--primary-text-color) |
Dat betekend dus 2 dashboards. 1 geschikt voor de mobiel en 1 voor de PC? De mobiele versie is dus op de laptop ook zichtbaar of kun je die evt markeren als "onzichtbaar"?CappieL schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:54:
[...]
Ik heb voor mijn telefoon een apart dashboard gemaakt en een vaste breedte opgegeven.
Ze zijn allebei wel toegankelijk, maar heb op mijn mobiele dashboard vooral meldingen staan (aantal lampen aan, afvalkalender, stroomverbruik, opbrengst zonnepanelen, buienradar) en is makkelijk met 1 hand te bedienen en 'ontworpen' voor verticaal gebruik.
Andere 'dashboard' bestaat uit een Instellingen-menu en overview van huis per etage.
Heel simpel met de standaard HA-cards. Niets fancy aan, functioneel...
Via de companion app laad ik mijn mobiele dashboard standaard op mobiel.
Andere 'dashboard' bestaat uit een Instellingen-menu en overview van huis per etage.
Heel simpel met de standaard HA-cards. Niets fancy aan, functioneel...
Via de companion app laad ik mijn mobiele dashboard standaard op mobiel.
[ Voor 17% gewijzigd door CappieL op 18-02-2025 12:07 ]
Je kan in de app op de mobile of de tablet aangeven welke dashboards zichtbaar mogen zijn. Ik heb per kamer een oude smartphone aan de muur geplakt, kabeltje weggewerkt en zo per kamer een bedieningspaneel gemaaktDevke schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:01:
[...]
Dat betekend dus 2 dashboards. 1 geschikt voor de mobiel en 1 voor de PC? De mobiele versie is dus op de laptop ook zichtbaar of kun je die evt markeren als "onzichtbaar"?
2e dashboard ?Devke schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:09:
HA mooi om mee te stoeien. Ik loop denk ik tegen een al wel bekend probleem aan. Je kunt het scherm van een laptop/pc zo inrichten dat het er allemaal netjes uitziet. Om vervolgens op je mobiel te zien dat het eigenlijk niet strak meer staat. Hier is vast een oplossing voor?
M’n alarm wordt op willekeurige momenten getriggerd maar in de historie van de eintiteit staat alleen dit, weet iemand hoe ik er achter ga komen waardoor het getriggerd is.
:strip_exif()/f/image/koiOPV2NqLK4Y66Mjrjs02c2.jpg?f=fotoalbum_large)
Hmmm, blijkbaar verliest Zigbee Home Automation met regel maar z’n verbinding, wel gek dat dit gebeurt. Op de vorige installatie nog nooit gehad.
:strip_exif()/f/image/koiOPV2NqLK4Y66Mjrjs02c2.jpg?f=fotoalbum_large)
Hmmm, blijkbaar verliest Zigbee Home Automation met regel maar z’n verbinding, wel gek dat dit gebeurt. Op de vorige installatie nog nooit gehad.
[ Voor 30% gewijzigd door Toppe op 18-02-2025 20:40 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
@Toppe Als er niets bij staat dan komt het direct uit de integratie / buiten HA om.
[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 18-02-2025 20:40 ]
Het is ZHA, die verliest blijkbaar zo af en toe de verbinding, waarom ben ik nog niet achter…Septillion schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:39:
@Toppe Als er niets bij staat dan komt het direct uit de integratie / buiten HA om.
Meer mensen last van? Wellicht een slechte update?
Is dat maar 1 device die moeilijk doet? Batterij nog goed?Toppe schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:48:
[...]
Het is ZHA, die verliest blijkbaar zo af en toe de verbinding, waarom ben ik nog niet achter…
Meer mensen last van? Wellicht een slechte update?
Hier T/RV sensors, zelfde merk, die het nog prima doen met 0% lading en andere houden er al mee op bij 20%.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Heeft hier iemand toevallig Home Assistant draaien in een split-DNS oplossing en gebruikt daarbij de Home Assistant Wear app op zijn Android Watch horloge?
Zolang ik met 5G verbonden ben werkt het, zodra ik op WiFi ben verbonden werkt het niet meer op het horloge. De app op de telefoon werkt wel gewoon. Via WiFi verwijst de URL naar mijn NGINX proxy server die doorverwijst naar de Home assistant server.
Zolang ik met 5G verbonden ben werkt het, zodra ik op WiFi ben verbonden werkt het niet meer op het horloge. De app op de telefoon werkt wel gewoon. Via WiFi verwijst de URL naar mijn NGINX proxy server die doorverwijst naar de Home assistant server.
Ik heb onlangs een nieuwe slimme meter gekregen en nu krijg ik geen import en export data meer binnen. Ik heb deze p1 exporter: https://www.zuidwijk.com/product/p1-ethernet-mini/ en de nieuwe slimme meter is Kaifa SMR 5.5 MA105. Zijn er settings die ik moet wijzigen? Iemand een hint?
Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup
Nee, allemaalJukeboxBill schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:22:
[...]
Is dat maar 1 device die moeilijk doet? Batterij nog goed?
Hier T/RV sensors, zelfde merk, die het nog prima doen met 0% lading en andere houden er al mee op bij 20%.
Blijkbaar gebruikt WearOS hardcoded DNS servers van Google en probeert nu Home Assistant op het externe adres te benaderen.Flappie schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:32:
Heeft hier iemand toevallig Home Assistant draaien in een split-DNS oplossing en gebruikt daarbij de Home Assistant Wear app op zijn Android Watch horloge?
Google DNS geblokkeerd in de firewall en probleem opgelost en zie dat het het horloge nu de interne DNS server gebruikt
als ik deze actie uitvoer
dan krijg ik
hoe kan ik de templow gaan gebruiken in een automation ?
YAML:
1
2
3
4
5
6
| action: weather.get_forecasts data: type: twice_daily target: entity_id: weather.praktijk |
dan krijg ik
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| weather.praktijk: forecast: - datetime: "2025-02-19" condition: cloudy precipitation_probability: 0 wind_bearing: 135 is_daytime: true text: >- Vandaag is het vrij bewolkt met middelhoge en hoge bewolking. In de namiddag zijn meer opklaringen mogelijk. De maxima liggen tussen 4 graden in de Hoge Ardennen en 7 à 8 graden in Laag- en Midden-België. De wind is zwak tot matig uit zuidoost. sunrise: "2025-02-19T07:47:00+01:00" sunset: "2025-02-19T18:07:00+01:00" temperature: 7 templow: 3 wind_speed: 6 precipitation: 0 |
Die actie in je automation gebruiken en dan kun je de response gebruiken in volgende acties.Faece schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:57:
als ik deze actie uitvoer
YAML:
1 2 3 4 5 6 action: weather.get_forecasts data: type: twice_daily target: entity_id: weather.praktijk
dan krijg ik
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 weather.praktijk: forecast: - datetime: "2025-02-19" condition: cloudy precipitation_probability: 0 wind_bearing: 135 is_daytime: true text: >- Vandaag is het vrij bewolkt met middelhoge en hoge bewolking. In de namiddag zijn meer opklaringen mogelijk. De maxima liggen tussen 4 graden in de Hoge Ardennen en 7 à 8 graden in Laag- en Midden-België. De wind is zwak tot matig uit zuidoost. sunrise: "2025-02-19T07:47:00+01:00" sunset: "2025-02-19T18:07:00+01:00" temperature: 7 templow: 3 wind_speed: 6 precipitation: 0
Voorbeeldje
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - action: weather.get_forecasts data: type: twice_daily target: entity_id: weather.praktijk response_variable: weather - condition: template value_template: "{{ weather['weather.praktijk'].forecast[0].precipitation > 0 }}" |
Ik heb ook pas een nieuwe meter van het hetzelfde merk en heb opnieuw https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/ in HA gezet en gekozen voor versie 5Andre-85 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:41:
Ik heb onlangs een nieuwe slimme meter gekregen en nu krijg ik geen import en export data meer binnen. Ik heb deze p1 exporter: https://www.zuidwijk.com/product/p1-ethernet-mini/ en de nieuwe slimme meter is Kaifa SMR 5.5 MA105. Zijn er settings die ik moet wijzigen? Iemand een hint?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0kHlW0zlY5eHyv5NGDo94NqN.jpg?f=user_large)
Ik heb HA op een Pi draaien met een P1 kabeltje ertussen.
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Details weet ik zo niet meer en kan ik zo snel ook niet vinden, maar ik kan mij herinneren dat ik mijn (zelfbouw) P1 kabel heb moeten aanpassen nadat ik verhuisd ben. In het nieuwe huis zat ook een DSMR5 meter, volgens mij heb ik een pull-up weerstand toegevoegd.janvanduschoten schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:19:
[...]
Ik heb ook pas een nieuwe meter van het hetzelfde merk en heb opnieuw https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/ in HA gezet en gekozen voor versie 5[Afbeelding]
Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)
bedankt voor je hulp maar ik snap het nog niet helemaal...TheFes schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:10:
[...]
Die actie in je automation gebruiken en dan kun je de response gebruiken in volgende acties.
Voorbeeldje
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 - action: weather.get_forecasts data: type: twice_daily target: entity_id: weather.praktijk response_variable: weather - condition: template value_template: "{{ weather['weather.praktijk'].forecast[0].precipitation > 0 }}"
wat ik eigenlijk wil bereiken...
als de komende nacht de temperatuur onder de 0 gaat (templow: 0) dan moeten de climate op dit bepaald uur aanschieten.
als de komende nacht de temperatuur onder de -3 (templow: -3)gaat dan moet de climate vroeger aanschieten.
Maak een automation met een trigger op beide tijdstippen.Faece schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:08:
[...]
bedankt voor je hulp maar ik snap het nog niet helemaal...
wat ik eigenlijk wil bereiken...
als de komende nacht de temperatuur onder de 0 gaat (templow: 0) dan moeten de climate op dit bepaald uur aanschieten.
als de komende nacht de temperatuur onder de -3 (templow: -3)gaat dan moet de climate vroeger aanschieten.
Vervolgens in de action haal je de data op, en maak je een variable aan met de templow van de komende dag.
Die variable kun je dan gebruiken in een choose, die bepaald of de actie op het vroege tijdstip, het late tijdstip of helemaal niet uitgevoerd moet worden.
PS, waarom gebruik je twice_daily voor de waardes? Heeft die integration geen daily waardes?
bedankt voor je hulp maar dat gaat me niet lukken. Ik zal het wel altijd op een vast uur laten aanspringen. Hier heb ik de kennis niet voor.TheFes schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:20:
[...]
Maak een automation met een trigger op beide tijdstippen.
Vervolgens in de action haal je de data op, en maak je een variable aan met de templow van de komende dag.
Die variable kun je dan gebruiken in een choose, die bepaald of de actie op het vroege tijdstip, het late tijdstip of helemaal niet uitgevoerd moet worden.
PS, waarom gebruik je twice_daily voor de waardes? Heeft die integration geen daily waardes?
Volgens mij niet, maar ik weet het niet helemaal zeker.
Gewoon een keer opnieuw proberen toe te voegen Gavin vanavond even proberen. Het meest voor de hand liggende sla ik wel eens over 😉janvanduschoten schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:19:
[...]
Ik heb ook pas een nieuwe meter van het hetzelfde merk en heb opnieuw https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/ in HA gezet en gekozen voor versie 5[Afbeelding]
[ Voor 61% gewijzigd door Andre-85 op 19-02-2025 09:48 ]
Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup
@Andre-85 Je zou ook de huidige kunnen proberen te herconfigureren. Want waarschijnlijk moet je dan inderdaad de DSMR versie aanpassen.
Dat kun je ook doen, maar ik wil je best helpen hoor.Faece schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:39:
[...]
bedankt voor je hulp maar dat gaat me niet lukken. Ik zal het wel altijd op een vast uur laten aanspringen. Hier heb ik de kennis niet voor.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| triggers: - trigger: time at: "21:00:00" # tijd zelf aanpassen id: vroeg - trigger: time at: "23:00:00" # tijd zelf aanpassen id: laat actions: - action: weather.get_forecasts data: type: twice_daily target: entity_id: weather.praktijk response_variable: weather - variables: templow: "{{ weather['weather.praktijk'].forecast[0].templow }}" - condition: template value_template: > {{ (trigger.id == 'vroeg' and templow <= -3) or (trigger.id == 'laat' and templow <= 0) }} # action eventueel aanpassen naar de juiste action - action: climate.turn_on target: entity_id: climate.whatever # aanpassen naar juiste entity |
Als de climate op het vroege tijdstip aangezet wordt, zal hij op het late tijdstip ook aangezet worden. Ik neem aan dat dat geen probleem is, en dat hiij dan ook nog gewoon aan zou moeten staan.
[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 19-02-2025 10:44 ]
Volgens mij bevat je templow variabele op deze manier alleen true of false, niet de temperatuur. Moet het niet gewoon dit zijn:TheFes schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:01:
[...]
Dat kun je ook doen, maar ik wil je best helpen hoor.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 triggers: - trigger: time at: "21:00:00" # tijd zelf aanpassen id: vroeg - trigger: time at: "23:00:00" # tijd zelf aanpassen id: laat actions: - action: weather.get_forecasts data: type: twice_daily target: entity_id: weather.praktijk response_variable: weather - variables: templow: "{{ weather['weather.praktijk'].forecast[0].templow > 0 }}" - condition: template value_template: > {{ (trigger.id == 'vroeg' and templow <= -3) or (trigger.id == 'laat' and templow <= 0 }} # action eventueel aanpassen naar de juiste action - action: climate.turn_on target: entity_id: climate.whatever # aanpassen naar juiste entity
Als de climate op het vroege tijdstip aangezet wordt, zal hij op het late tijdstip ook aangezet worden. Ik neem aan dat dat geen probleem is, en dat hiij dan ook nog gewoon aan zou moeten staan.
YAML:
1
| templow: "{{ weather['weather.praktijk'].forecast[0].templow}}" |
Klopt, copy/paste foutje uit het eerdere voorbeeld.dixet schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:31:
[...]
Volgens mij bevat je templow variabele op deze manier alleen true of false, niet de temperatuur. Moet het niet gewoon dit zijn:
YAML:
1 templow: "{{ weather['weather.praktijk'].forecast[0].templow}}"
Aangepast!
Node red vraagje, dus ik hoop hier goed te zitten, is idd voor mijn HA
Situatie
Z2M
Ik ga op mijn slaapkamer een aqara switch (Aqara WXKG07LM) hangen, 2 knoppen er op, links en rechts.
En beide knoppen hebben ook nog verschillende functies. ;
single_left, single_right, single_both, double_left, double_right, double_both, hold_left, hold_right, hold_both
Hoe kies in in Node red welke functie ik zoek van de switch?
Ik gebruik momenteel een event: state in Node red. Is dat goed? Ik krijg dan wel een lamp aan of uit als ik op een knop druk, maar kan dus geen double of left of right keizen
Situatie
Z2M
Ik ga op mijn slaapkamer een aqara switch (Aqara WXKG07LM) hangen, 2 knoppen er op, links en rechts.
single_left, single_right, single_both, double_left, double_right, double_both, hold_left, hold_right, hold_both
Ik gebruik momenteel een event: state in Node red. Is dat goed? Ik krijg dan wel een lamp aan of uit als ik op een knop druk, maar kan dus geen double of left of right keizen
[ Voor 17% gewijzigd door maartend op 19-02-2025 14:59 ]
Zigbee2MQTT?maartend schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:22:
Situatie
Dan is de legacy action sensors inschakelen de beste optie. Dit soort use cases is waarom die er uiteindelijk toch niet uitgegaan zijn in versie 2.0
Ik gebruik momenteel een event: state in Node red. Is dat goed? Ik krijg dan wel een lamp aan of uit als ik op een knop druk, maar kan dus geen double of left of right keizenTheFes schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:31:
[...]
Zigbee2MQTT?
Dan is de legacy action sensors inschakelen de beste optie. Dit soort use cases is waarom die er uiteindelijk toch niet uitgegaan zijn in versie 2.0
Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica) ?maartend schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:22:
Node red vraagje, dus ik hoop hier goed te zitten
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Mijn vraag
Na heel veel jaren Domoticz ben ik aan het overstappen naar HA. De overstap gaat best snel, RFxComm en P1 smartmeter werden snel herkend. Maar ik heb een vraag over het Energy dashboard. De realtime weergave "Energie distributie" met het heen en weer gaande bolletje suggereert dat je daar de actuele stroomconsumptie ziet (device class 'power'), terwijl alles op dit dashboard werkt op basis van het cumulatieve energieverbruik (kWh, device class 'energy'). Mijn P1 meter rapporteert keurig elke 5 seconden de actuele stroomafname of teruglevering in watt , maar het lijkt of Home Assistentent geen ondersteuning out of the box heeft voor het tonen van deze power waarden in den dashboard?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Home Assistent Core 2025.2.4 in Docker op Unraid
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik vind wel posts op intermet hoe je met Reinmann cumulatieve berekeningen uit momentane power waardes berekend, maar die cumulatieven heb ik dus juist al (in kWh) , ik wil de momentane waarden in mijn dashboard in Watt.
Gezien je niet de eerste met vergelijkbare vragen bent => naar grote topic
Na heel veel jaren Domoticz ben ik aan het overstappen naar HA. De overstap gaat best snel, RFxComm en P1 smartmeter werden snel herkend. Maar ik heb een vraag over het Energy dashboard. De realtime weergave "Energie distributie" met het heen en weer gaande bolletje suggereert dat je daar de actuele stroomconsumptie ziet (device class 'power'), terwijl alles op dit dashboard werkt op basis van het cumulatieve energieverbruik (kWh, device class 'energy'). Mijn P1 meter rapporteert keurig elke 5 seconden de actuele stroomafname of teruglevering in watt , maar het lijkt of Home Assistentent geen ondersteuning out of the box heeft voor het tonen van deze power waarden in den dashboard?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Home Assistent Core 2025.2.4 in Docker op Unraid
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik vind wel posts op intermet hoe je met Reinmann cumulatieve berekeningen uit momentane power waardes berekend, maar die cumulatieven heb ik dus juist al (in kWh) , ik wil de momentane waarden in mijn dashboard in Watt.
Gezien je niet de eerste met vergelijkbare vragen bent => naar grote topic
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 19-02-2025 17:05 ]
Een dergelijk overzicht met bolletjes, maar dan op basis van actueel vermogen, maak je met Power Flow Card Plus.
Om de vermogens te tonen op een andere manier (grafiekjes, metertjes, entity met een getal erachter) bestaan allemaal standaard beschikbare methodes in HA. Maar specifiek voor de weergave met bewegende bolletjes niet.
Om de vermogens te tonen op een andere manier (grafiekjes, metertjes, entity met een getal erachter) bestaan allemaal standaard beschikbare methodes in HA. Maar specifiek voor de weergave met bewegende bolletjes niet.
[ Voor 40% gewijzigd door Gizz op 19-02-2025 15:19 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Het gaat me niet om de bewegende bolletjes, maar om het tonen van de actuele power waarden ("Energieproductie" in watts in het sensoroverzicht). De "Energiedistributie" rechtsboven in het Energy dashboard toont de cumulatieve verdeling over de hele dag , zo ook de blauwe/paarse meter daaronder. Ik wil die waarden zien op dit moment, en over 5 seconden. en weer over 5 seconden. Alleen dan hebben die bewegende bolletjes in "Energiedistributie" zin, wat heb ik aan bewegende bolletjes die laten zien hoe de de verbruikte energie over meerdere uren of een dag verliep, ik wil de huidige stroomrichtingen zien.
Ik snap dat Power Card Plus dat kan, maar er moet toch een standaard manier in HA zijn om actuele powerwaarden op een dashboard te laten zien?
Ik snap dat Power Card Plus dat kan, maar er moet toch een standaard manier in HA zijn om actuele powerwaarden op een dashboard te laten zien?
[ Voor 10% gewijzigd door pwhooftman op 19-02-2025 15:24 ]
De Energy dashboard is ook niet zo zeer bedoeld voor huidige verbruik, maar meer een overzicht te geven over de dag / week.
Het dashboard wordt ook alleen gevuld met Energie-entiteiten, niet door Vermogen-entiteiten.
Wanneer je vermogen-entiteiten gebruikt, moet je hier eerst nog een integratie-conversie op uitvoeren (wat onnauwkeurigheid geeft).
Voor je huidige overzicht kun je een Gauge-card gebruiken.
Een doorsnee huis-tuin-en-keuken huis heeft niet zulke nauwkeurige meters voor een groots dashboard.
Je P1-meter geeft je per fase een vermogen (productie en levering), die afhankelijk van DSMR-versie met een bepaalde frequentie de waarden doorgeeft.
Ook zonnepanelen en thuisbatterijen hebben doorgaans een vermogen-entiteit, maar hier doet HA standaard niets mee.
Het dashboard wordt ook alleen gevuld met Energie-entiteiten, niet door Vermogen-entiteiten.
Wanneer je vermogen-entiteiten gebruikt, moet je hier eerst nog een integratie-conversie op uitvoeren (wat onnauwkeurigheid geeft).
Voor je huidige overzicht kun je een Gauge-card gebruiken.
Een doorsnee huis-tuin-en-keuken huis heeft niet zulke nauwkeurige meters voor een groots dashboard.
Je P1-meter geeft je per fase een vermogen (productie en levering), die afhankelijk van DSMR-versie met een bepaalde frequentie de waarden doorgeeft.
Ook zonnepanelen en thuisbatterijen hebben doorgaans een vermogen-entiteit, maar hier doet HA standaard niets mee.
[ Voor 31% gewijzigd door CappieL op 19-02-2025 15:31 ]
In het energy dashboard kun je dat soort dingen niet toevoegen. Op elk ander dashboard dat je zelf maakt natuurlijk wel.
Hier bijvoorbeeld actueel vermogen van wat losse apparaten in mijn huis:
:strip_exif()/f/image/gQ7sQZIFU5HnN0vGy8xTvT1f.png?f=user_large)
Actueel huishouden met bolletjes:
:strip_exif()/f/image/HgZ4sTq7UfmBc7Tlp5OryFBy.png?f=user_large)
Mijn hoofdaansluitng:
:strip_exif()/f/image/dWuQybxk2ETUDdarsqhyVirI.png?f=user_large)
Het kan allemaal en met standaard dingen die in HA zitten.
Ja, dat kan. Zoals ik aangaf kun je dat met een grafiek doen, metertjes, whatever. Wat heb je precies in gedachten?Ik snap dat Power Card Plus dat kan, maar er moet toch een standaard manier in HA zijn om actuele powerwaarden op een dashboard te laten zien?
Hier bijvoorbeeld actueel vermogen van wat losse apparaten in mijn huis:
:strip_exif()/f/image/gQ7sQZIFU5HnN0vGy8xTvT1f.png?f=user_large)
Actueel huishouden met bolletjes:
:strip_exif()/f/image/HgZ4sTq7UfmBc7Tlp5OryFBy.png?f=user_large)
Mijn hoofdaansluitng:
:strip_exif()/f/image/dWuQybxk2ETUDdarsqhyVirI.png?f=user_large)
Het kan allemaal en met standaard dingen die in HA zitten.
[ Voor 49% gewijzigd door Gizz op 19-02-2025 15:34 ]
Dank, hier kan ik verder mee. Ik denk dat ik vooral verbaasd ben dat HA standaard niet (zoveel) met vermogen doen, komende vanaf Domoiticz is dat wennen.
@pwhooftman HA doet standaard nauwelijks iets met je apparaten in dashboards. Eigenlijk is het Energy Dashboard juist de uitzondering, dat daar sinds een tijdje een standaard dashboard voor wordt aangeleverd. Voorheen was HA gewoon kaal en moest je vanaf 0 zelf elk dashboard bouwen.
Dus ja, HA doet standaard niks in een kant-en-klaar dashboard met je entities die een elektrisch vermogen zijn. Maar dat geldt ook voor je verwarming, verlichting, schakelaars, gordijnen, thermometers, lux-meters, CO2-sensoren etc etc: die zul je ook zelf in een dashboard moeten plaatsen
Dus ja, HA doet standaard niks in een kant-en-klaar dashboard met je entities die een elektrisch vermogen zijn. Maar dat geldt ook voor je verwarming, verlichting, schakelaars, gordijnen, thermometers, lux-meters, CO2-sensoren etc etc: die zul je ook zelf in een dashboard moeten plaatsen
@pwhooftman Standaard doet HA nergens heel veel mee, maar het geeft je vooral veel methodes om het weer te geven. En die kan je ook nog uitbreiden met custom zaken. Dus het is vooral aan jezelf hoe je een dashboard wilt inrichten. Of dit nu om vermogen, temperatuur, stand van een lamp etc gaat.
Het energy dashboard is wat dat betreft een iets uitgebreider onderdeel. Dit omdat we energie eenmaal alleen echt wat zegt over een bekende periode. Dat in periodes hakken kan het energy dashboard dan weer mooi zonder dat je dat zelf hoeft te doen.
Alleen worden energie en vermogen nog wel eens verward. Het woord energieproductie voor gebruikte / opgewekte vermogen is dan eigenlijk ook wel een beetje een rare... Alsof je het in het geval van snelheid over 'afstandsverloop" zou hebben
Het energy dashboard is wat dat betreft een iets uitgebreider onderdeel. Dit omdat we energie eenmaal alleen echt wat zegt over een bekende periode. Dat in periodes hakken kan het energy dashboard dan weer mooi zonder dat je dat zelf hoeft te doen.
Alleen worden energie en vermogen nog wel eens verward. Het woord energieproductie voor gebruikte / opgewekte vermogen is dan eigenlijk ook wel een beetje een rare... Alsof je het in het geval van snelheid over 'afstandsverloop" zou hebben
Hallo allen, ik draai al best lang HAOS op m'n Pi4B zonder problemen, maar ik heb even hulp nodig.
Afgelopen maandag heeft Enexis m'n aansluiting geüpgrade naar 3-fase en daarvoor moest een nieuwe 3-fase slimme meter geplaatst worden. De draadloze gasmeter is niet vervangen, deze doet het iig wel want ik zie 'm oplopen op het schermpje wanneer we gas gebruiken.
M'n Pi is via USB verbonden met de P1 van de slimme meter en ik gebruikte reeds de DSMR integratie en die gaf tot afgelopen maandag ook keurig het gasverbruik door.
Echter, sinds de nieuwe meter krijg ik alleen nog maar de stroom-waarden van de slimme meter door en niet meer de gas-waarden.
Nu zag ik wel in de DSMR integratie dat er een 'device' bij is gekomen, er zijn nu 2 Gas Meters beschikbaar.
Van die met de 'oude' naam geeft ie aan dat deze entity niet meer beschikbaar is.
Bij de nieuwe gas meter geeft ie geen foutmelding, maar krijg ik geen waarden binnen.
Ook op het Energy dashboard kan ik niet de nieuwe gas meter als sensor kiezen.
Onderstaand de Diagnostics van de DSMR integratie (ik heb wat getallen in de ID vervangen door x'en) en tevens m'n configuration.yaml.
Ik heb echt al vanalles onderzocht en op het internet gezocht, maar ik kom er niet uit. Heb geen idee waarom de waarden van de gasmeter niet binnen komen.
Daarnaast kan ik ook nergens de yaml vinden waarin m'n entities bewerkbaar zijn (deze staan niet in m'n configuration.yaml). Zijn die in HAOS voor Raspberry ergens verstopt?
Soms blijven entities weleens 'hangen' heb ik begrepen, maar ik kan dus niet vinden waar ik deze kan zien en/of aanpassen.
Afgelopen maandag heeft Enexis m'n aansluiting geüpgrade naar 3-fase en daarvoor moest een nieuwe 3-fase slimme meter geplaatst worden. De draadloze gasmeter is niet vervangen, deze doet het iig wel want ik zie 'm oplopen op het schermpje wanneer we gas gebruiken.
M'n Pi is via USB verbonden met de P1 van de slimme meter en ik gebruikte reeds de DSMR integratie en die gaf tot afgelopen maandag ook keurig het gasverbruik door.
Echter, sinds de nieuwe meter krijg ik alleen nog maar de stroom-waarden van de slimme meter door en niet meer de gas-waarden.
Nu zag ik wel in de DSMR integratie dat er een 'device' bij is gekomen, er zijn nu 2 Gas Meters beschikbaar.
Van die met de 'oude' naam geeft ie aan dat deze entity niet meer beschikbaar is.
Bij de nieuwe gas meter geeft ie geen foutmelding, maar krijg ik geen waarden binnen.
Ook op het Energy dashboard kan ik niet de nieuwe gas meter als sensor kiezen.
Onderstaand de Diagnostics van de DSMR integratie (ik heb wat getallen in de ID vervangen door x'en) en tevens m'n configuration.yaml.
Ik heb echt al vanalles onderzocht en op het internet gezocht, maar ik kom er niet uit. Heb geen idee waarom de waarden van de gasmeter niet binnen komen.
Daarnaast kan ik ook nergens de yaml vinden waarin m'n entities bewerkbaar zijn (deze staan niet in m'n configuration.yaml). Zijn die in HAOS voor Raspberry ergens verstopt?
Soms blijven entities weleens 'hangen' heb ik begrepen, maar ik kan dus niet vinden waar ik deze kan zien en/of aanpassen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
| {
"home_assistant": {
"installation_type": "Home Assistant OS",
"version": "2025.2.4",
"dev": false,
"hassio": true,
"virtualenv": false,
"python_version": "3.13.1",
"docker": true,
"arch": "aarch64",
"timezone": "Europe/Amsterdam",
"os_name": "Linux",
"os_version": "6.6.62-haos-raspi",
"supervisor": "2025.02.1",
"host_os": "Home Assistant OS 14.2",
"docker_version": "27.2.0",
"chassis": "embedded",
"run_as_root": true
},
"custom_components": {
"hacs": {
"documentation": "https://hacs.xyz/docs/use/",
"version": "2.0.5",
"requirements": [
"aiogithubapi>=22.10.1"
]
},
"integration_manifest": {
"domain": "dsmr",
"name": "DSMR Smart Meter",
"codeowners": [
"Robbie1221"
],
"config_flow": true,
"documentation": "https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr",
"integration_type": "hub",
"iot_class": "local_push",
"loggers": [
"dsmr_parser"
],
"requirements": [
"dsmr-parser==1.4.2"
],
"is_built_in": true,
"overwrites_built_in": false
},
"setup_times": {
"null": {
"setup": 5.429500015452504e-05
},
"64467aae138c8946f6e04f25aa0b682b": {
"wait_import_platforms": -2.1180930660048034,
"config_entry_setup": 2.119081292010378
}
},
"data": {
"entry": {
"dsmr_version": "5",
"port": "/dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AI1X360H-if00-port0",
"serial_id": "453xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx333139",
"serial_id_gas": "473xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx333231"
},
"unique_id": "453xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx333139"
},
"P1_MESSAGE_HEADER": {
"value": "50",
"unit": null
},
"P1_MESSAGE_TIMESTAMP": {
"value": "2025-02-19T20:59:34+00:00",
},
"EQUIPMENT_IDENTIFIER": {
"value": "453xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx53234",
},
"ELECTRICITY_USED_TARIFF_1": {
"value": 21.689,
"unit": "kWh"
},
"ELECTRICITY_USED_TARIFF_2": {
"value": 27.299,
},
"ELECTRICITY_DELIVERED_TARIFF_1": {
"value": 4.843,
},
"ELECTRICITY_DELIVERED_TARIFF_2": {
"value": 6.125,
},
"ELECTRICITY_ACTIVE_TARIFF": {
"value": "0001",
},
"CURRENT_ELECTRICITY_USAGE": {
"value": 4.346,
"unit": "kW"
},
"CURRENT_ELECTRICITY_DELIVERY": {
"value": 0.0,
},
"LONG_POWER_FAILURE_COUNT": {
"value": 3,
},
"SHORT_POWER_FAILURE_COUNT": {
"value": 7,
},
"POWER_EVENT_FAILURE_LOG": {
"buffer_length": 1,
"buffer_type": "0-0:96.7.19",
"buffer": [
{
"datetime": "2024-04-30T13:38:47+00:00",
"value": 200,
"unit": "s"
}
]
},
"VOLTAGE_SAG_L1_COUNT": {
"value": 2,
},
"VOLTAGE_SAG_L2_COUNT": {
},
"VOLTAGE_SAG_L3_COUNT": {
},
"VOLTAGE_SWELL_L1_COUNT": {
"value": 0,
},
"VOLTAGE_SWELL_L2_COUNT": {
},
"VOLTAGE_SWELL_L3_COUNT": {
},
"INSTANTANEOUS_VOLTAGE_L1": {
"value": 218.0,
"unit": "V"
},
"INSTANTANEOUS_VOLTAGE_L2": {
"value": 221.0,
},
"INSTANTANEOUS_VOLTAGE_L3": {
"value": 220.0,
},
"INSTANTANEOUS_CURRENT_L1": {
"value": 13.0,
"unit": "A"
},
"INSTANTANEOUS_CURRENT_L2": {
"value": 1.0,
},
"INSTANTANEOUS_CURRENT_L3": {
"value": 5.0,
},
"TEXT_MESSAGE": {
"value": null,
},
"INSTANTANEOUS_ACTIVE_POWER_L1_POSITIVE": {
"value": 2.883,
},
"INSTANTANEOUS_ACTIVE_POWER_L2_POSITIVE": {
"value": 0.233,
},
"INSTANTANEOUS_ACTIVE_POWER_L3_POSITIVE": {
"value": 1.228,
},
"INSTANTANEOUS_ACTIVE_POWER_L1_NEGATIVE": {
},
"INSTANTANEOUS_ACTIVE_POWER_L2_NEGATIVE": {
},
"INSTANTANEOUS_ACTIVE_POWER_L3_NEGATIVE": {
},
"MBUS_DEVICES": [
{
"MBUS_DEVICE_TYPE": {
"value": 3,
},
"MBUS_EQUIPMENT_IDENTIFIER": {
"value": "0000000000000000000000000000000000",
},
"MBUS_METER_READING": {
"datetime": null,
},
"CHANNEL_ID": 1
}
]
}
}
} |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| # Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:
# Text to speech
tts:
- platform: google_translate
group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
# System Monitor
sensor:
- platform: systemmonitor
resources:
- type: disk_use_percent
arg: /
- type: disk_use
- type: disk_free
- type: processor_temperature
- type: processor_use
- type: memory_use_percent
- type: memory_use
- type: memory_free
- type: ipv4_address
arg: eth0
- type: last_boot
... |
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S
@FlowDesign Even een stap terug, heb je al op je nieuwe elektriciteitsmeter gekeken of je daar je gas kunt zien? Meeste meters die ik ken laten het daar ook zien.
Want hebben ze na het vervangen de gasmeter wel aan de elektriciteitsmeter gekoppeld?
Entiteiten die via de UI uit een integratie komen staan niet in yaml.
Want hebben ze na het vervangen de gasmeter wel aan de elektriciteitsmeter gekoppeld?
Heb nog steeds de issue dat bijna dagelijks de DSMR-integratie een fout blijft geven. Omdat ook het Zigbee-netwerk eronder lijdt, vermoedde ik al wel dat het probleem elders lag.CappieL schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:15:
[...]
The story continues...
Omdat er geen regelmaat in het falen zat, heb ik een automation aangemaakt die de sensor sensor.electricity_meter_timestamp checkt en een notificatie stuurt wanneer ie een kwartier niet geupdate heeft.
Het herstarten van de integratie geeft niet meer het gewenste resultaat. Nu herstart ik HomeAssistant, dan doet ie het weer, maar ook mijn Z2MQTT moet ik daarna nog eens handmatig herstarten.
Ik ga in de algemene HA-logs duiken, want in de debug-log van de DSMR-integratie kon ik niets vinden wat op de integratie duidde.
Omdat ook mijn Z2MQTT opnieuw herstart moet worden, denk ik dat het probleem op een hoger niveau ligt.
Iemand ideeën?
Vreemdgenoeg, als ik een lange tijd niet thuis ben, zijn er vaak geen problemen en loopt alles soepel.
Ik had voorheen al wel eens in de logs gekeken, maar daar kon ik niets uit achterhalen. Blijkt dat ik in verkeerde logs aan het kijken was.
Wanneer ik in de Z2MQTT-logs ging kijken, kwam onderstaande naar boven:
SRSP - AF - dataRequest after 6000ms or SRSP - ZDO - mgmtPermitJoinReq after 6000ms
De FAQ van Z2MQTT geeft aan dat de adapter gecrashed is en geeft een aantal verbeterpunten.
- Adapter eruit en weer inpluggen en Z2MQTT opnieuw starten, zorgt er helaas niet voor dat de DSMR-integratie weer gaat draaien, dus kies ik ervoor om HA gewoon opnieuw op te starten.
- Ik heb de Sonoff Zigbee 3.0 P, met de laatste coordinator firmware geflashed.
- Ik gebruik een Raspberry Pi 4, met externe SSD op USB aangesloten. De P1>USB-kabel en Sonoff Zigbee-stick zitten direct op de Pi aangesloten (Zigbee-stick via een USB2.0-verlengkabel). Dit zou ook problemen kunnen geven door slechte voeding. Een USB-hub met eigen voeding wordt aangeraden. Heeft iemand hier ervaring mee?
Er is een officiële USB3-hub, als ik deze in een USB2-poort stop en daar de Zigbee-stick en P1>USB-kabel in.... geeft dat dan niet de problemen van interferentie van USB3 en Zigbee?
- Als laatste oplossing geeft men het volgende aan:
Ik heb in de termanal in HA de cat /sys/module/usbcore/parameters/autosuspend ingevoerd en krijg een 2 terug. Nu wil ik die cmdline.txt aanpassen, maar waar kan ik die vinden?Disable the USB autosuspend feature, if cat /sys/module/usbcore/parameters/autosuspend returns 1 or 2 it is enabled; to disable execute:
sed -i 's/GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="/&usbcore.autosuspend=-1 /' /etc/default/grub
update-grub
systemctl reboot
- On a Raspberry Pi, you will need to instead edit /boot/cmdline.txt and add usbcore.autosuspend=-1 to the end of the line.
Moet ik hiervoor de SSD aan mijn laptop hangen, of kan het ook via HomeAssistant?
Sorry voor de lange post...
[ Voor 4% gewijzigd door CappieL op 20-02-2025 09:25 ]
Misschien ten overvloede, maar ik ben voor alle switches gebruik gaan maken van een integration: Switch Manager. Veel knoppen zijn standaard al ondersteund en ook nog via verschillende integraties (Z2M, ZHA, Hue)maartend schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:22:
Situatie
Z2M
@CappieL De RPi4 is helaas erg gevoelig voor zijn spanning. Op meeste voedingen zie je dan problemen met voltage drops. Op het scherm zie je dan ook een bliksemschicht. De officiële voeding doet dan ook gek genoeg 5,1V om dat een beetje te onderdrukken. Dus als je geen officiële voeding gebruikt zou ik dat toch eens proberen.
Ik verwacht niet dat een USB hub iets gaat aanpassen, zorg je alleen voor meer bottleneck.
De storing van USB3 op Zigbee is overigens de directe USB3 signalen naar de antenne. Dus dat de antenne van een Zigbee stick die in een USB3 poort gestoord wordt. Dat heb je dus met elke USB3 aansluiting maar lost zich dus op door een stukje USB2 kabel er tussen te doen. Of het daarna direct in de machine of via een hub loopt maakt niet uit.
Voor de /boot/cmdline.txt, die zou denk ik wel gemount moeten zijn in HA OS maar geen idee waar. Dus makkelijkste dat even op een losse machine te doen.
Overigens zelf jaren lang HA gedraaid op een RPi4 met SSD. Daaraan eerst de CC2531 en later de Slaesh's CC2652RB zonder problemen of aanpassingen. We op de officiële RPi4 voeding.
Ik verwacht niet dat een USB hub iets gaat aanpassen, zorg je alleen voor meer bottleneck.
De storing van USB3 op Zigbee is overigens de directe USB3 signalen naar de antenne. Dus dat de antenne van een Zigbee stick die in een USB3 poort gestoord wordt. Dat heb je dus met elke USB3 aansluiting maar lost zich dus op door een stukje USB2 kabel er tussen te doen. Of het daarna direct in de machine of via een hub loopt maakt niet uit.
Voor de /boot/cmdline.txt, die zou denk ik wel gemount moeten zijn in HA OS maar geen idee waar. Dus makkelijkste dat even op een losse machine te doen.
Overigens zelf jaren lang HA gedraaid op een RPi4 met SSD. Daaraan eerst de CC2531 en later de Slaesh's CC2652RB zonder problemen of aanpassingen. We op de officiële RPi4 voeding.
[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 20-02-2025 09:38 ]
Ik heb nu een nieuwe slimme meter die volgens mij sowieso geen gas laat zien. De meter op de Honeywell gasmeter heeft z'n eigen schermpje.Septillion schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:42:
@FlowDesign Even een stap terug, heb je al op je nieuwe elektriciteitsmeter gekeken of je daar je gas kunt zien? Meeste meters die ik ken laten het daar ook zien.
Ik had dit ook reeds een beetje onderzocht en tevens Enexis gebeld, die zeiden dat het soms tot 2 weken kan duren voordat de gasmeter weer data verstuurd. De beste man wist mij echter niet te vertellen of de data wel/niet via de P1 zichtbaar zou moeten zijn. Naar aanleiding van sommige oudere berichten hier op GoT dacht ik dat de gasdata via de P1 wel uit te lezen zou moeten zijn, maar ben bang van niet.
Uiteindelijk zou volgens Enexis de gasmeter vanzelf moeten koppelen. Heeft schijnbaar iets met OTA updates te maken ofzo. Nouja, dan wachten we maar af.
Los daarvan, ik kan dus helemaal nergens ook maar iets vinden van een entity in een config file. Welke entities zou je dan wel in een tekstbestand (yaml) moeten vinden?
@Septillion, de Pi hangt aan een officiële voeding. Voor zover ik weet heb ik nooit problemen gehad met de voeding. Ik zal eens letten op de binary_sensor.rpi_power_status wanneer het probleem zich weer voordoet.
Die Raspberry USB-hub heeft ook de mogelijkheid om extern gevoed te worden. Als ik de externe SSD op deze hub zou aansluiten, zou dat helpen? Dan hoeft deze namelijk niet meer zijn voeding vanuit de Pi te krijgen.
Die Raspberry USB-hub heeft ook de mogelijkheid om extern gevoed te worden. Als ik de externe SSD op deze hub zou aansluiten, zou dat helpen? Dan hoeft deze namelijk niet meer zijn voeding vanuit de Pi te krijgen.
Template sensoren (dus sensoren die je zelf aanmaakt bijv) die kun je in een YAML-bestand aanmaken.FlowDesign schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:43:
[...]
Ik heb nu een nieuwe slimme meter die volgens mij sowieso geen gas laat zien. De meter op de Honeywell gasmeter heeft z'n eigen schermpje.
Ik had dit ook reeds een beetje onderzocht en tevens Enexis gebeld, die zeiden dat het soms tot 2 weken kan duren voordat de gasmeter weer data verstuurd. De beste man wist mij echter niet te vertellen of de data wel/niet via de P1 zichtbaar zou moeten zijn. Naar aanleiding van sommige oudere berichten hier op GoT dacht ik dat de gasdata via de P1 wel uit te lezen zou moeten zijn, maar ben bang van niet.
Uiteindelijk zou volgens Enexis de gasmeter vanzelf moeten koppelen. Heeft schijnbaar iets met OTA updates te maken ofzo. Nouja, dan wachten we maar af.
Los daarvan, ik kan dus helemaal nergens ook maar iets vinden van een entity in een config file. Welke entities zou je dan wel in een tekstbestand (yaml) moeten vinden?
Als een integratie entiteiten ter beschikking stelt, staan deze niet in een YAML-bestand.
Je zegt zelf dat in de DSMR-integratie een 2e gasmeter zichtbaar is, maar geen waarden laat zien. Ik vermoed dat na een tijdje deze waarden wel zichtbaar zullen worden (wanneer de gasmeter inderdaad verbinding maakt met de elektrameter).
[ Voor 9% gewijzigd door CappieL op 20-02-2025 09:50 ]
Een Raspberry Pi 4 kan in totaal 1,2A leveren aan zijn USB ports en die Sonoff P Dongle gerbuikt maximaal 100mA dus een hub is overbodig tenzij je een P1 kabel hebt die meer dan 1 A verbruikt, maar dat lijk me onwaarschijnlijk.CappieL schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:17:
[...]
Heb nog steeds de issue dat bijna dagelijks de DSMR-integratie een fout blijft geven. Omdat ook het Zigbee-netwerk eronder lijdt, vermoedde ik al wel dat het probleem elders lag.
Vreemdgenoeg, als ik een lange tijd niet thuis ben, zijn er vaak geen problemen en loopt alles soepel.
Ik had voorheen al wel eens in de logs gekeken, maar daar kon ik niets uit achterhalen. Blijkt dat ik in verkeerde logs aan het kijken was.
Wanneer ik in de Z2MQTT-logs ging kijken, kwam onderstaande naar boven:
SRSP - AF - dataRequest after 6000ms or SRSP - ZDO - mgmtPermitJoinReq after 6000ms
De FAQ van Z2MQTT geeft aan dat de adapter gecrashed is en geeft een aantal verbeterpunten.
- Adapter eruit en weer inpluggen en Z2MQTT opnieuw starten, zorgt er helaas niet voor dat de DSMR-integratie weer gaat draaien, dus kies ik ervoor om HA gewoon opnieuw op te starten.
- Ik heb de Sonoff Zigbee 3.0 P, met de laatste coordinator firmware geflashed.
- Ik gebruik een Raspberry Pi 4, met externe SSD op USB aangesloten. De P1>USB-kabel en Sonoff Zigbee-stick zitten direct op de Pi aangesloten (Zigbee-stick via een USB2.0-verlengkabel). Dit zou ook problemen kunnen geven door slechte voeding. Een USB-hub met eigen voeding wordt aangeraden. Heeft iemand hier ervaring mee?
Er is een officiële USB3-hub, als ik deze in een USB2-poort stop en daar de Zigbee-stick en P1>USB-kabel in.... geeft dat dan niet de problemen van interferentie van USB3 en Zigbee?
- Als laatste oplossing geeft men het volgende aan:
[...]
Ik heb in de termanal in HA de cat /sys/module/usbcore/parameters/autosuspend ingevoerd en krijg een 2 terug. Nu wil ik die cmdline.txt aanpassen, maar waar kan ik die vinden?
Moet ik hiervoor de SSD aan mijn laptop hangen, of kan het ook via HomeAssistant?
Sorry voor de lange post...
EDIT: Lees je post net iets beter en zie dat je een externe SSD hebt, grote kans dat die te veel stroom trekt.
Wat @Septillion zegt over een Usb kabel tussen de PI en de Dongle is altijd verstandig, de antenne niet in de buurt van electronica verbeterd de boel aanzienlijk.
Als je die dongle flashed moet je de hardware flow controle switch omzetten, heb je die teruggezet?
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Die kabel heb ik zitten...Ben(V) schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:49:
[...]
Een Raspberry Pi 4 kan in totaal 1,2A leveren aan zijn USB ports en die Sonoff P Dongle gerbuikt maximaal 100mA dus een hub is overbodig tenzij je een P1 kabel hebt die meer dan 1 A verbruikt, maar dat lijk me onwaarschijnlijk.
Wat @Septillion zegt over een Usb kabel tussen de PI en de Dongle is altijd verstandig, de antenne niet in de buurt van electronica verbeterd de boel aanzienlijk.
Als je die dongle flashed moet je de hardware flow controle switch omzetten, heb je die teruggezet?
De dongle heb ik geflashed met Zigstar Flasher (add-on), ik ben me niet bewust van een "hardware flow controle switch"
Edit: ik lees nu je EDIT, SSD via extern gevoede hub zou dan nog wel een optie kunnen zijn (denk ik)
[ Voor 6% gewijzigd door CappieL op 20-02-2025 09:57 ]
HomeAssistant noob hier.
Ik heb op mijn Synology nu de Home Assistant app (dus niet een docker installatie) geïnstalleerd en geconfigureerd. Alleen merk nu dat er blijkbaar dus ook YAML configuraties gedaan kunnen/moeten worden om sommige integraties (zoals evohome) toe te voegen.
Kijkend op de HomeAssistant web pagina staat dat je via de File Editor de YAML kan aanpassen.
Deze zie ik dan weer niet in mijn Home Assistant pagina.
/f/image/Xtnf1rEiyWfqv5f9btYNYxW5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4McPwWDHdaLhDINFG6zVRmkM.png?f=fotoalbum_large)
Betekent dit dat ik daarvoor dant och de docker workflow moet gaan proberen?
Ik heb op mijn Synology nu de Home Assistant app (dus niet een docker installatie) geïnstalleerd en geconfigureerd. Alleen merk nu dat er blijkbaar dus ook YAML configuraties gedaan kunnen/moeten worden om sommige integraties (zoals evohome) toe te voegen.
Kijkend op de HomeAssistant web pagina staat dat je via de File Editor de YAML kan aanpassen.
Deze zie ik dan weer niet in mijn Home Assistant pagina.
/f/image/Xtnf1rEiyWfqv5f9btYNYxW5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4McPwWDHdaLhDINFG6zVRmkM.png?f=fotoalbum_large)
Betekent dit dat ik daarvoor dant och de docker workflow moet gaan proberen?
@phoenix2149, de FileEditor is een add-on.
Een andere (veel gebruikte) editor is Studio Code Server (ook een add-on)
Die zou je dus nog moeten installeren.
Een andere (veel gebruikte) editor is Studio Code Server (ook een add-on)
Die zou je dus nog moeten installeren.
[ Voor 14% gewijzigd door CappieL op 20-02-2025 10:14 ]
Ik gebruik een externe SSD met een SATA-USB adapter op m'n Pi 4B usb-aansluiting zonder problemen. Gebruik de officiële Raspberry voedingadapter, welke 3A levert.CappieL schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:53:
[...]
Die kabel heb ik zitten...
De dongle heb ik geflashed met Zigstar Flasher (add-on), ik ben me niet bewust van een "hardware flow controle switch"
Edit: ik lees nu je EDIT, SSD via extern gevoede hub zou dan nog wel een optie kunnen zijn (denk ik)
Heb hier een kleine uitdaging met de performance van de historische grafieken.
Het laden van een simpel historisch grafiekje duurt letterlijk minuten.
Dit overzichtje heeft vijf minuten geduurd om op het scherm te zetten:
/f/image/Muvb2pr3Tu67VvXNW8qA6oYk.png?f=fotoalbum_large)
Heb Home Assistant draaien onder docker op een Synology NAS. Die staat niet enorm veel te doen.
:strip_exif()/f/image/MHf5lya9bWma0yrAsMzlXXtq.png?f=user_large)
Iemand enig idee hoe dit wat te versnellen?
Het laden van een simpel historisch grafiekje duurt letterlijk minuten.
Dit overzichtje heeft vijf minuten geduurd om op het scherm te zetten:
/f/image/Muvb2pr3Tu67VvXNW8qA6oYk.png?f=fotoalbum_large)
Heb Home Assistant draaien onder docker op een Synology NAS. Die staat niet enorm veel te doen.
:strip_exif()/f/image/MHf5lya9bWma0yrAsMzlXXtq.png?f=user_large)
Iemand enig idee hoe dit wat te versnellen?
Wat bedoel je met de Home Assistant app? Voor zover ik weet bestaat er geen HA package voor Synology en heb je alleen de keus tussen HAOS in een virtual machine, of HA in een docker.phoenix2149 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:01:
Ik heb op mijn Synology nu de Home Assistant app (dus niet een docker installatie) geïnstalleerd en geconfigureerd.
Waarschijnlijk staat hij wel veel te doen qua IO. Heb je toevallig HA draaien op een array van ouderwetse harde schijven? Die zijn super traag bij kleine lees- en schrijfacties, waar je er nogal veel van hebt bij HA met honderden devices met bijbehorende statistieken.MikeyMan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:28:
Ik had op sommige momenten zelfs dat HA stopte met statistieken bijhouden omdat de queue te vol was omdat er sneller nieuwe metingen bijkwamen dan mijn trage schijven konden wegschrijven
Ook opstarten van HA ging traaaaaaag...
Zie ook Gizz in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" :
Voor mensen die HA nog op een mooie harde schijf of array van schijven hebben draaien: stop daarmee als je kan!
[ Voor 52% gewijzigd door Gizz op 20-02-2025 10:34 ]
@CappieL Ah, door hoe je het schreef dacht ik dat je die juist niet gebruikte. Zou de sensor zeker in de gaten houden, maar je kan nu toch ook al terugkijken?
Je zou het kunnen proberen, maar ik verwacht er eerlijk gezegd niets van. USB SSD's gebruiken ook niet heel veel. En met een USB-hub voor externe voeding is het altijd te vraag hoe een hub dat oplost. Ze zijn er ook die de externe voeding gewoon parallel zet of via een diode doet. En dan zet het weinig zoden aan de dijk.
Je zou het kunnen proberen, maar ik verwacht er eerlijk gezegd niets van. USB SSD's gebruiken ook niet heel veel. En met een USB-hub voor externe voeding is het altijd te vraag hoe een hub dat oplost. Ze zijn er ook die de externe voeding gewoon parallel zet of via een diode doet. En dan zet het weinig zoden aan de dijk.
@MikeyMan Ik draai zelf de OS variant, maar eigenlijk de 1e vraag welke in mij op komt: Draait dat wel vanaf een SSD? Al moet ik zeggen dat ik zelfs vanaf een HDD niet verwacht dat zoiets minuten zou moeten duren.
Dit was bij mij iig instant:
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Nee, draait niet op SSD. Wel op een SHR volume met vijf schijven.D4NG3R schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:32:
@MikeyMan Ik draai zelf de OS variant, maar eigenlijk de 1e vraag welke in mij op komt: Draait dat wel vanaf een SSD? Al moet ik zeggen dat ik zelfs vanaf een HDD niet verwacht dat zoiets minuten zou moeten duren.
[Afbeelding]
Zal best wat schelen, maar of zo'n simpel grafiekje dan vijf minuten moet duren...?
Haalde dit soort info 'vroegah' uit domoticz. En dat was vrijwel instant. Van een SD Kaartje.
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 20-02-2025 10:35 ]
@FlowDesign Welke E-meter heb je nu dan? Want hij moet gekoppeld zijn met je gasmeter.
Die 2-weken tijd is puur slag om de arm. Volgens mij omdat als er amper gas verbruikt wordt hij niet altijd een update doet. Maar als je wel gewoon verbruik hebt moet dat echt wel in paar uur zijn.
Dus ik zet in op vergeten te koppelen. Voor aantal meters kan je vinden hoe je dat zelf doet.
Theoretisch zou het kunnen dat ze via OTA het nummer van je gasmeter over moeten zetten maar volgens mij is het bij de meeste types gewoon een directe koppeling.
Niet meer, niet minder.
Die 2-weken tijd is puur slag om de arm. Volgens mij omdat als er amper gas verbruikt wordt hij niet altijd een update doet. Maar als je wel gewoon verbruik hebt moet dat echt wel in paar uur zijn.
Dus ik zet in op vergeten te koppelen. Voor aantal meters kan je vinden hoe je dat zelf doet.
Theoretisch zou het kunnen dat ze via OTA het nummer van je gasmeter over moeten zetten maar volgens mij is het bij de meeste types gewoon een directe koppeling.
Degene die jij erin zetLos daarvan, ik kan dus helemaal nergens ook maar iets vinden van een entity in een config file. Welke entities zou je dan wel in een tekstbestand (yaml) moeten vinden?
[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 20-02-2025 10:35 ]
Toch is dat echt je probleem. Ik had ook bij het bladeren tussen dagen op het energy dashboard dat ik tussendoor bijna een kop koffie kon gaan halen. Nu met SSD's is dat erg responsive.MikeyMan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:34:
[...]
Wel op een SHR volume met vijf schijven.
Zal best wat schelen, maar of zo'n simpel grafiekje dan vijf minuten moet duren...?
Tip: ga op je Synology eens naar de Resource Monitor -> Volume. Onder de knop Custom View kun je het specifieke volume kiezen waarop HA draait. En zet dan rechtsboven Type op Utilization. Ga vervolgens eens wat grafiekjes laden in HA
[ Voor 21% gewijzigd door Gizz op 20-02-2025 10:38 ]
@MikeyMan Alles van spinning rust?
[spuit 11]
Dat soort info laden uit een DB is heel veel random IO. En daar is een HDD niet sterk in. Ook in RAID blijft dit een zwak kunt. Dus ben het eens met @Gizz.
[spuit 11]
Dat soort info laden uit een DB is heel veel random IO. En daar is een HDD niet sterk in. Ook in RAID blijft dit een zwak kunt. Dus ben het eens met @Gizz.
[ Voor 73% gewijzigd door Septillion op 20-02-2025 10:39 ]
Ok... Wellicht is het een oplossing, maar dan is het daadwerkelijke probleem toch hoe het wordt opgeslagen allemaal? Qua datapunten stelt het geen reet voor...Gizz schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:35:
[...]
Toch is dat echt je probleem. Ik had ook bij het bladeren tussen dagen op het energy dashboard dat ik tussendoor bijna een kop koffie kon gaan halen. Nu met SSD's is dat erg responsive.
@MikeyMan Ik heb ook één grafiek die in de history enorm traag is, viel mij laatst op. In mijn geval is dat de SolarEdge modbus vermogensgrafiek, die haalt iedere seconde data op. De pop-up grafiek met 5 minuten gemiddelden is prima werkbaar, maar de details via history niet.
Draait hier op een N100 NUC met 500GB SSD overigens, normaal supersnel
Draait hier op een N100 NUC met 500GB SSD overigens, normaal supersnel
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Er is een HA core App van de Synocommunity, ik heb die zelf ook gebruikt tot ik een dedicated mini PC gekocht heb.Gizz schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:28:
[...]
Wat bedoel je met de Home Assistant app? Voor zover ik weet bestaat er geen HA package voor Synology en heb je alleen de keus tussen HAOS in een virtual machine, of HA in een docker.
[...]
Waarschijnlijk staat hij wel veel te doen qua IO. Heb je toevallig HA draaien op een array van ouderwetse harde schijven? Die zijn super traag bij kleine lees- en schrijfacties, waar je er nogal veel van hebt bij HA met honderden devices met bijbehorende statistieken.
Ik had op sommige momenten zelfs dat HA stopte met statistieken bijhouden omdat de queue te vol was omdat er sneller nieuwe metingen bijkwamen dan mijn trage schijven konden wegschrijven![]()
Ook opstarten van HA ging traaaaaaag...
Zie ook Gizz in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" :
[...]
En de schijven van die Nas zijn echt niet de bottleneck, die P1 data komt via de P! poort wat maximaal een baudrate van 115200 heeft wat peanuts voor disken is.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Mwhah, dat kan vies tegen vallen. Vooral in random I/O is draaiend roest heel erg slecht. Stel ff dat je 10000 datapunten ophaalt bij een gemiddelde seektime van 9ms, dan ben je 90 seconden verder, een laag RAID er overheen vertraagt dit waarschijnlijk veel verder omdat de data van meerdere schijven moet komen.MikeyMan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:39:
Qua datapunten stelt het geen reet voor...
Zelfs een trage SSD doet dat in een seconde.
Maar goed, normaliter word er door de database engine wel het e.e.a. gedaan om fragmentatie van dat niveau te voorkomen. 5 minuten voor een maand aan data, en zo te zien ook niet eens met absurd veel entries, vind ik zelfs op draaiend roest aan de hoge kant.
[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 20-02-2025 10:51 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
De data ophalen is een database actie op de SQLite database en 10000 datapunten is echt niets bijzonders.
Heeft verder weinig met random IO of raid overhead te maken.
Maar een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van wat er nog meer op die Nas draait, vooral te weinig geheugen kan wel eens een bottleneck zijn.
Heeft verder weinig met random IO of raid overhead te maken.
Maar een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van wat er nog meer op die Nas draait, vooral te weinig geheugen kan wel eens een bottleneck zijn.
Ah, dat wist ik niet.Ben(V) schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:45:
[...]
Er is een HA core App van de Synocommunity, ik heb die zelf ook gebruikt tot ik een dedicated mini PC gekocht heb.
Mijn ervaring is dus dat de schijven in mijn nas een gigantische bottleneck waren. Het gaat ook niet alleen om het wegschrijven van één P1 meter, op een gegeven moment heb je honderden apparaten in je HA installatie die data wegschrijven. Daar komt bij dat je disk-array ook voor andere dingen gebruikt wordt (Diskstation draait erop, misschien heb je 1 of meerdere camera's die hun stream wegschijven, tien docker containers die ook wat doen qua IO, misschien doe je nog iets met Linux-iso's up en downloaden via torrents, etc.).En de schijven van die Nas zijn echt niet de bottleneck, die P1 data komt via de P! poort wat maximaal een baudrate van 115200 heeft wat peanuts voor disken is.
Bij mij was het in ieder geval super traag en had het zelfs het compleet stilvallen van statistieklogging tot gevolg. Op een gegeven moment had ik dagelijks dat de statistieken stopten doordat de queue vol was omdat mijn schijfjes het niet weggeschreven krijgen.
Meer bottleneck krijg je het niet
Wellicht is het anders als je de Nas alleen voor HA gebruikt en verder niks anders, maar dat lijkt me geen realistisch scenario. Waarom een NAS met veel ouderwetse trage schijven voor veel opslag als je er alleen HA op zou draaien? Voor alleen HA is alleen SSD sowieso logischer.
[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 20-02-2025 10:56 ]
Een probleem van de grafieken is een beetje dat de verwerking volledig in de browser is en die de volle data krijgt. Of je het nu scherm breed of in 50px wilt weergeven. Dus als jij een grafiek maakt van 2 dagen waar de bron elke seconde een update heeft gaat dat dus op 172k datapunten. Die gaan echt niet altijd in geheugen staan en die met random IO van spinning rust halen gaat niet snel zijn. Dat het een database is maakt dan niet uit.
Hier komt alles vrij vlot binnen (N100 + SATA SSD) maar als in dus de 2-dagen grafiek van een sensor met een 1 sec interval laadt duurt dat ook +- 5seconden. En toen ik nog een RPi4 draaide met SSD duurde dat echt allemaal veeeel langer.
Hier komt alles vrij vlot binnen (N100 + SATA SSD) maar als in dus de 2-dagen grafiek van een sensor met een 1 sec interval laadt duurt dat ook +- 5seconden. En toen ik nog een RPi4 draaide met SSD duurde dat echt allemaal veeeel langer.
[ Voor 27% gewijzigd door Septillion op 20-02-2025 10:55 ]
@Gizz Jouw belasting wordt dus gewoon door andere bronnen gecreëerd zzoals camera's die onzettend veel meer data produceren en niet door een beetje data van HA.
@Septillion Weet je zeker dat het helemaal in de browser gebeurd?
Ha gebruikt een Sqlite database en het ligt meer voor de hand een database query te gebruiken.
@Septillion Weet je zeker dat het helemaal in de browser gebeurd?
Ha gebruikt een Sqlite database en het ligt meer voor de hand een database query te gebruiken.
Heb een Sagemcom slimme meter. Zie op het schermpje nu wel een gekoppelde gasmeter code en die komt overeen met wat er op de gasmeter staat. Ga er dus vanuit dat ie gekoppeld is.Septillion schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:35:
@FlowDesign Welke E-meter heb je nu dan? Want hij moet gekoppeld zijn met je gasmeter.
[...]
Degene die jij erin zetNiet meer, niet minder.
In m'n Oxxio app komt het gasverbruik ook nog niet binnen zie ik, dus vermoed dat Enexis toch gelijk heeft dat het gewoon een kwestie is van afwachten. Staat ook als zodanig beschreven op hun website.
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.