Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 288 ... 350 Laatste
Acties:

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-11 20:58
TheFes schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:55:
Ik zou de variables aan de trigger toevoegen, dan hoef je niet op de tijd te checken.
Slimme oplossing, die ga ik ook in een van mijn automations gebruiken

Sometimes you need to plan for coincidence

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik vroeg me volgende af:
Is er een integratie die een ebus thermostaat emuleert? Of zal ik in deze zelf moeten emuleren via automatisations? Ik ben vooral bezorgd over het modulerend aansturen.

Achtergrond:
Net Vaillant CV gekocht en ebusd adapter besteld. Idee was om de ketel via ebusd addon aan te sturen door HA, gezien ik al zigbee temperatuur sensoren doorheen het huis heb. De ketel kan moduleren maar ik bedacht me dat de standaard HA-thermostaat integratie aan/uit is. Ik vind niet meteen een modulerend alternatief.. en misschien denk ik wel veel te simplistisch? Iemand die me in de juiste richting kan duwen?

• Sjepers
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 04-09 16:39
Hulp vraagje.
Ik monitor sinds aug 2024 o.a. mijn warmtepomp (WPU) van Itho-Daalderop.
Ben geen deskundige op dit gebied, maar m.b.v het WPU forum (op Tweakers) is het mij gelukt, om de voor mij belangrijke data te verzamelen en hieruit conclusies te trekken.

Probleem:
Ik kan opeens mijn HA niet meer benaderen.
"Unable to connect tot Home Assistant"
Ik heb de volgende adressen geprobeerd. (het IP adres is nog steeds het zelfde)
http://xxx.xxx.x.xx:8123
https://xxx.xxx.x.xx:8123
http://homeassistant.local:8123

De Raspberry pi 4 + HA werkt wel nog.
Ik krijg nog steeds mijn meldingen van de WPU binnen via Whatsapp en de bevochtiger wordt ook nog steeds aangestuurd door HA.

Ik heb net voor dat dit probleem zich voordeed, HA zodanig ingesteld dat hij elke dag een back-up maakt en deze weer na 3 dagen verwijdert. (7GB per dag, totaal 21 GB)
Er was nog 24 GB ter beschikking, maar dat word door de verzamelde data ook steeds groter.

Kan het zijn dat mijn SD kaartje te vol is en hoe is dat optelossen?
Kan mij iemand helpen?
Alvast bedankt.

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-11 22:38

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

Ik ben op zoek naar een manier waarbij je muziek direct kan afspelen vanaf de "portal"; dus niet streamen naar een speaker, maar op de device waarop je het portal opent.

Heb al wat gezocht en AI geraadpleegd maar dan kom ik uit op tutorial/guides waarbij je de muziek streamed naar een speaker..

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:27

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sjepers schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:30:
Hulp vraagje.
Ik monitor sinds aug 2024 o.a. mijn warmtepomp (WPU) van Itho-Daalderop.
Ben geen deskundige op dit gebied, maar m.b.v het WPU forum (op Tweakers) is het mij gelukt, om de voor mij belangrijke data te verzamelen en hieruit conclusies te trekken.

Probleem:
Ik kan opeens mijn HA niet meer benaderen.
"Unable to connect tot Home Assistant"
Ik heb de volgende adressen geprobeerd. (het IP adres is nog steeds het zelfde)
http://xxx.xxx.x.xx:8123
https://xxx.xxx.x.xx:8123
http://homeassistant.local:8123

De Raspberry pi 4 + HA werkt wel nog.
Ik krijg nog steeds mijn meldingen van de WPU binnen via Whatsapp en de bevochtiger wordt ook nog steeds aangestuurd door HA.

Ik heb net voor dat dit probleem zich voordeed, HA zodanig ingesteld dat hij elke dag een back-up maakt en deze weer na 3 dagen verwijdert. (7GB per dag, totaal 21 GB)
Er was nog 24 GB ter beschikking, maar dat word door de verzamelde data ook steeds groter.

Kan het zijn dat mijn SD kaartje te vol is en hoe is dat optelossen?
Kan mij iemand helpen?
Alvast bedankt.
SD kaartjes gaan weleens dood. Zeker met veel schrijfopdrachten. Maar als hij vol is, zal HA niet veel meer kunnen doen.

Sluit eens een scherm aan op je Pi en kijk wat je in de Console ziet?

Gallery V&A

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:38

Seafarer

XXX

moozzuzz schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 06:56:
Ik vroeg me volgende af:
Is er een integratie die een ebus thermostaat emuleert? Of zal ik in deze zelf moeten emuleren via automatisations? Ik ben vooral bezorgd over het modulerend aansturen.

Achtergrond:
Net Vaillant CV gekocht en ebusd adapter besteld. Idee was om de ketel via ebusd addon aan te sturen door HA, gezien ik al zigbee temperatuur sensoren doorheen het huis heb. De ketel kan moduleren maar ik bedacht me dat de standaard HA-thermostaat integratie aan/uit is. Ik vind niet meteen een modulerend alternatief.. en misschien denk ik wel veel te simplistisch? Iemand die me in de juiste richting kan duwen?
Heb je vloerverwarming? Dan gewoon aan/uit sturen..

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Sjepers
BiG-GuY schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:37:
[...]

SD kaartjes gaan weleens dood. Zeker met veel schrijfopdrachten. Maar als hij vol is, zal HA niet veel meer kunnen doen.

Sluit eens een scherm aan op je Pi en kijk wat je in de Console ziet?
Ik heb geen ingang op mijn PC die ik kan aansluiten op de Raspberry pi4.
Ik heb nu een SD 64 GB.
Is er een mogelijkheid, om dit complete SD 64 GB over te zetten op een 128 GB SD?
Of zelfs op een SSD van 1TB?
En hoe moet ik dat dan doen?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:59

Septillion

Topicstarter
moozzuzz schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 06:56:
de standaard HA-thermostaat integratie aan/uit is.
De "standaard" thermostaat is niets meer dan een buildingblock die de waardes communiceert met de integratie. Wat en hoe er dan gestuurd wordt is aan de integratie en/of hardware. Jij verwart het met de Generic Thermostat, een implementatie van het buildingblock waarmee een aan-uit thermostaat gemaakt kan worden met elke switch.

Maar denk dat jij bedoelt dat je geen fysieke thermostaat aan je ketel wilt hangen, correct? Volgens mij technisch gezien wel mogelijk maar is dat niet iets wat ebusd standaard ondersteund. Dat gaat er vanuit dat je via ebus je huidige thermostaat kunt aansturen (dus setpoint kunt wijzigen). En vanaf daar wordt dan de ketelsturing incl modulatie gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 14-02-2025 10:12 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:50
Sjepers schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:02:
[...]

Ik heb geen ingang op mijn PC die ik kan aansluiten op de Raspberry pi4.
Een Raspberry zit toch HDMI op? Gegarandeerd dat je een scherm hebt met HDMI, of je moet geen TV in huis hebben :p

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sjepers HA raad aan ten allen tijde meer ruimte vrij te hebben dan je database groot is. Anders kan HA in de problemen komen met database onderhoud.

Maar heb je geen externe toegang tot de files ingesteld zoals Samba? Want dan kan je via die weg gewoon eens wat backups van het systeem halen. En ook in de logs kijken.

Makkelijkste manier om over te gaan naar nieuwe opslag is daar gewoon nieuwe image op te zetten en een backup terug te zetten. Maar ik kan daar zeker geen SD voor aanraden dus dan zou ik inderdaad lekker een SSD gebruiken.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
DutchHammer schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:34:
Ik ben op zoek naar een manier waarbij je muziek direct kan afspelen vanaf de "portal"; dus niet streamen naar een speaker, maar op de device waarop je het portal opent.

Heb al wat gezocht en AI geraadpleegd maar dan kom ik uit op tutorial/guides waarbij je de muziek streamed naar een speaker..
Daar zijn wel oplossingen voor maar welk "portal" op welk systeem heb je muziek draaien?

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:57

Dan moet je device waarop je HA dashboard draait ook beschikbaar zijn als media player.
Dat kan bijvoorbeeld via Browser Mod, die maakt een media player entity aan voor elk device.
Vervolgens zou je met Music Assistant media op dat device kunnen spelen.

Home Assistant configuratie

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:52

Mijn Android Tablets met HA zijn ook Squeezelite speakers; icm Lyrion Music Server.
Ik kan op die tablets ook Squeezer / OpenSqueeze draaien voor de bediening en muziek vanaf de server draaien naar willekeurige speakers, of zichzelf.
De server kan ook Music Assistant in HA zijn, maar dat heb ik niet. Ik heb een aparte Pi met PiCorePlayer erop.

• Sjepers
Septillion schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:19:
@Sjepers HA raad aan ten allen tijde meer ruimte vrij te hebben dan je database groot is. Anders kan HA in de problemen komen met database onderhoud.

Maar heb je geen externe toegang tot de files ingesteld zoals Samba? Want dan kan je via die weg gewoon eens wat backups van het systeem halen. En ook in de logs kijken.

Makkelijkste manier om over te gaan naar nieuwe opslag is daar gewoon nieuwe image op te zetten en een backup terug te zetten. Maar ik kan daar zeker geen SD voor aanraden dus dan zou ik inderdaad lekker een SSD gebruiken.
Ik begrijp dat ik niet helemaal goed ben bezig geweest. Was al blij dat ik als leek op dit gebied het geheel aan de praat had gekregen.
Ik heb nu een Micro SD kaartje in de Pi 4 zitten en die heb ik geprobeerd te kopiëren met mijn PC maar dat lukt niet. Hoe moet ik praktisch te werk gaan om alles weer werkend te krijgen, maar dan met een SSD van 1 TB?
Waar kan ik deze informatie vinden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlqO-6lwrPeifFXlV1YL9kU3XZk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lYoLHRuLpLkoUOESamNTRgK5.jpg?f=user_large

• TheFes
Sjepers schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:45:
[...]

Ik begrijp dat ik niet helemaal goed ben bezig geweest. Was al blij dat ik als leek op dit gebied het geheel aan de praat had gekregen.
Ik heb nu een Micro SD kaartje in de Pi 4 zitten en die heb ik geprobeerd te kopiëren met mijn PC maar dat lukt niet. Hoe moet ik praktisch te werk gaan om alles weer werkend te krijgen, maar dan met een SSD van 1 TB?
Waar kan ik deze informatie vinden?
[Afbeelding]
Heb je een backup op een andere plek dan op de sd-kaart zelf? want in dat geval is de makkelijkste weg om gewoon de backup terug te zetten op de SSD

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sjepers Iets aan de praat krijgen en iets stabiel laten draaien zijn twee verschillende dingen :+

Maar heb je inderdaad backup ergens anders? Of dus Samba addon draaien die misschien nog werkt?

En qua SSD, dan zal je vooral moeten checken of de firmware van de Pi nieuw genoeg is dat hij USB boot doet. Dan is het daarna zo simpel als HA image op de SDD en gaan. Tenminste, er zijn een aantal USB chipsets die niet willen... Je kan even algemeen zoeken op Rpi met SDD (dus niet specifiek met HA).

[ Voor 43% gewijzigd door Septillion op 14-02-2025 12:11 ]

• DutchHammer

DutchHammer

synoniem schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:37:
[...]

Daar zijn wel oplossingen voor maar welk "portal" op welk systeem heb je muziek draaien?
Ik bedoelde het dashboard, dat daar een player beschikbaar is waarmee ik muziek kan afspelen op de tablet, telefoon, pc etc waarmee ik het dashboard bezoek.

De reden is dat ik Music Assistant gebruik en daarmee één grote library heb van verschillende bronnen. Thuis kan ik die gewoon afspelen door te streamen naar één of meer smartspeakers.. Echter in de bus op weg naar werkt dat niet echt :+

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
DutchHammer schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:30:
[...]

Ik bedoelde het dashboard, dat daar een player beschikbaar is waarmee ik muziek kan afspelen op de tablet, telefoon, pc etc waarmee ik het dashboard bezoek.

De reden is dat ik Music Assistant gebruik en daarmee één grote library heb van verschillende bronnen. Thuis kan ik die gewoon afspelen door te streamen naar één of meer smartspeakers.. Echter in de bus op weg naar werkt dat niet echt :+
Music Assistant heeft zover ik weet een ingebouwde Snapcast server. Als client kan je dan de Snapcast integratie installeren.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Hier toevallig mensen die HomeKit gebruiken? Ik ben bezig met scenes aanmaken en die heb ik naar in HomeKit opgenomen maar daar komt hij automatisch als schakelaar te staan.

Ik zoek een oplossing, het liefst buiten een helper om, om te voor te zorgen dat de schakelaar ook weer uit gaat maar ik kan dat niet vinden, kijk ik er overheen?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:43
Ik loop even vast. Ik probeer een en ander met de bubble cards te maken nu. Werkt leuk.
Maar nu wil ik 4 icons op een rij hebben die een bubble popup card laten zien als ik erop klik.

dit lijkt alleen niet te lukken zoals dat met tekst wel lukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfmTjtD4zW6tmqZWN47ybDJXpgU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Iiz73d91fxuXYbKBYhR9wzX.png?f=fotoalbum_large

Als ik op dat bankstelletje eronder klik, daar krijg ik wel netjes de bubble popup. Maar dat kan ik weer niet veranderen naar een mooie icon zoals die 4.

Zie ik iets over het hoofd in alle settings?

Water-Escape

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:35
water_escape schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:43:
Ik loop even vast. Ik probeer een en ander met de bubble cards te maken nu. Werkt leuk.
Maar nu wil ik 4 icons op een rij hebben die een bubble popup card laten zien als ik erop klik.

dit lijkt alleen niet te lukken zoals dat met tekst wel lukt.

[Afbeelding]

Als ik op dat bankstelletje eronder klik, daar krijg ik wel netjes de bubble popup. Maar dat kan ik weer niet veranderen naar een mooie icon zoals die 4.

Zie ik iets over het hoofd in alle settings?
Het kan aan mij liggen maar ik begrijp niet wat je bedoelt na het een aantal keer gelezen te hebben.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• water_escape
Ora et Labora schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:12:
[...]

Het kan aan mij liggen maar ik begrijp niet wat je bedoelt na het een aantal keer gelezen te hebben.
Sorry, misschien zo iets duidelijker? Met de Bubble card, kan je een buble card popup laten zien:

Als ik hier op woonkamer klik, komt deze popup naar boven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvGFGi6en_Yn70SykCN590t5AGc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ckgRMp3RkPcWFPhHGtGgDISL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqppOKpeib53b5fHg1eGR_IA__A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/08z5Fwc4gafvpvfLonLEIDXu.png?f=fotoalbum_large

doe ik dat met mijn icoontjes van 4 op een rij, kan ik dit weer niet toepassen.
Ik wil graag een bubble card popup die ik weer kan afsluiten krijgen per knop.

Water-Escape

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:35
water_escape schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:21:
[...]

Sorry, misschien zo iets duidelijker? Met de Bubble card, kan je een buble card popup laten zien:

Als ik hier op woonkamer klik, komt deze popup naar boven:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

doe ik dat met mijn icoontjes van 4 op een rij, kan ik dit weer niet toepassen.
Ik wil graag een bubble card popup die ik weer kan afsluiten krijgen per knop.
Dan zou je toch een horizontal stack kunnen aanmaken, of een grid van 4 op een rij met daarin 4x een bubble card?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Gewoon een automation?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@water_escape Je yaml delen van wat werkt en wat niet is dan wel zo handig :)

• Toppe
  • Nu online
Het is een schakelaar in HomeKit maar geen schakelaar in Home Assistant en dus kan je daar de scene lijkt me niet uitzetten.

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:06
Ik heb Canvas Gauge in HA via HACS geinstalleerd. Nu moet ik resources toevoegen. Geen idee waar en hoe. Anyone?

Usage
Download through HACS (recommended) or ...

Download the file canvas-gauge-card.js from the latest release to your home assistant config. Add a module link to the canvas-gauge-card.js file. The link needs to be the same as where you put it. Example:

resources:
- url: /local/custom_cards/canvas-gauge-card.js
type: module

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Toppe
  • Nu online
Devke schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:54:
Ik heb Canvas Gauge in HA via HACS geinstalleerd. Nu moet ik resources toevoegen. Geen idee waar en hoe. Anyone?

Usage

Download the file canvas-gauge-card.js from the latest release to your home assistant config. Add a module link to the canvas-gauge-card.js file. The link needs to be the same as where you put it. Example:

resources:
https://my.home-assistant.io/redirect/lovelace_dashboards/

Rechtsboven in die 3 bolletjes en dan resources/bronnen

Moet je wel geavanceerd hebben ingeschakeld onder je eigen gebruiker

• water_escape
Ora et Labora schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:39:
[...]

Dan zou je toch een horizontal stack kunnen aanmaken, of een grid van 4 op een rij met daarin 4x een bubble card?
edit: ik heb het gevonden. dankzij deze video YouTube: Dashboards in Home Assistant met Bubble-card en Card-mod

[ Voor 83% gewijzigd door water_escape op 14-02-2025 16:21 ]

Water-Escape

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-11 05:32

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Toppe schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:51:
[...]

Het is een schakelaar in HomeKit maar geen schakelaar in Home Assistant en dus kan je daar de scene lijkt me niet uitzetten.
Wat eigenlijk wel raar is. Zo is er gekozen voor een "scene.turn_on" maar er is geen "scene.turn_off" optie. De informatie in de scene is voldoende om de bij de scene betrokken lampen uit te schakelen. Die mogelijkheid zou ook de keuze voor "scene.turn_on" logischer maken (immers als je hem niet uit kunt zetten dan zou "scene.activate" een logischere keuze zijn geweest.

Een mooie voor WTH?

André Huisman (www.new-line.nl)

• Toppe
  • Nu online
HuismAndré schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:05:
[...]

Wat eigenlijk wel raar is. Zo is er gekozen voor een "scene.turn_on" maar er is geen "scene.turn_off" optie. De informatie in de scene is voldoende om de bij de scene betrokken lampen uit te schakelen. Die mogelijkheid zou ook de keuze voor "scene.turn_on" logischer maken (immers als je hem niet uit kunt zetten dan zou een "scene.activate" een logischere keuze geweest.

Een mooie voor WTH?
Dat gaat niet gebeuren, een scene programmeer je in op specifieke behoeftes en de logica in HA is eerder om een opvolgende scene te maken in plaats van de huidige scene juist in tegenoverstelede configuratie uit te voeren.

Ik denk dat de enige mogelijkheid is om een helper aan te maken, een scene en dat via een automatisering aan elkaar te koppelen dus zodra de knop word aangezet, start scene en zet de knop na 3 seconden weer uit.

offtopic:
Het zou logischer zijn dat HomeKit ondersteuning krijgt voor "drukknoppen" ipv schakelaars

• HuismAndré

HuismAndré

Toppe schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:11:
[...]

Dat gaat niet gebeuren, een scene programmeer je in op specifieke behoeftes en de logica in HA is eerder om een opvolgende scene te maken in plaats van de huidige scene juist in tegenoverstelede configuratie uit te voeren.
Op lichttafels is het al vele decennia de gewoonste zaak van de wereld om een scene te programmeren, die te patchen naar een fader en die naar je eigen believen open en dicht te schuiven (bijvoorbeeld). In HA zou je dan zoiets kunnen programmeren door een 0-100% slider helper toe te wijzen aan een scene.

Natuurlijk is er dan ook nog zoiets als HTP (Highest-Takes-Precedence) en LTP (Latest-Takes-Precedence) maar zelfs daar moet in HA wel een mouw aan te passen zijn. Het zou in ieder geval een goed begin zijn als scene.turn_off gewoon werkt (dan maar LTP).

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:03
Devke schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:54:

Usage

resources:
Als je hem al via HACS hebt toegevoegd hoeft dat niet. Er staat "Download through HACS (recommended) OR"

• Devke
dixet schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:27:
[...]

Als je hem al via HACS hebt toegevoegd hoeft dat niet. Er staat "Download through HACS (recommended) OR"
@Toppe en @dixet wat gaat er onderstaand dan mis? Ik heb hem wel nu via bronnen kunnen toevoegen. 2 vragen, kan dit kwaad en wat gaat er mis bij het toevoegen van deze gauge? Eigenlijk 3 vragen, hoe krijg ik het gefixed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxYsM4zzKWfGtZdp2ao1CJTwEx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SiaYA5HykuOi5FmWLuhiUu6l.png?f=fotoalbum_large

Graag gewoon code plaatsen ipv plaatjes van code

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 15-02-2025 17:28 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• TheFes
Devke schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:38:
[...]

@Toppe en @dixet wat gaat er onderstaand dan mis? Ik heb hem wel nu via bronnen kunnen toevoegen. 2 vragen, kan dit kwaad en wat gaat er mis bij het toevoegen van deze gauge? Eigenlijk 3 vragen, hoe krijg ik het gefixed?

[Afbeelding]
Als je de kaart opslaat, werkt hij dan niet gewoon?

• TheFes
HuismAndré schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:24:
[...]

Op lichttafels is het al vele decennia de gewoonste zaak van de wereld om een scene te programmeren, die te patchen naar een fader en die naar je eigen believen open en dicht te schuiven (bijvoorbeeld). In HA zou je dan zoiets kunnen programmeren door een 0-100% slider helper toe te wijzen aan een scene.

Natuurlijk is er dan ook nog zoiets als HTP (Highest-Takes-Precedence) en LTP (Latest-Takes-Precedence) maar zelfs daar moet in HA wel een mouw aan te passen zijn. Het zou in ieder geval een goed begin zijn als scene.turn_off gewoon werkt (dan maar LTP).
Wat zou er dan moeten gebeuren bij een scene turn off? Alles terug zetten naar de state voordat de scene geactiveerd is?

Naar mijn idee zou scene.turn_on gewoon scene.activate moeten heten ofzo.

• Devke
TheFes schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:41:
[...]

Als je de kaart opslaat, werkt hij dan niet gewoon?
Nee. Geen beeld of meter te zien.

• TheFes
Devke schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:38:
[...]

[Afbeelding]
type moet radial-gauge of linear=gauge zijn, jij hebt daar radial
Verder zie ik in de README nergens iets over valueText

• Devke
TheFes schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:51:
[...]

type moet radial-gauge of linear=gauge zijn, jij hebt daar radial
Verder zie ik in de README nergens iets over valueText
held! Allen bedankt. Het lijkt te werken :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqr5h3HUcKIG-jr-8y_-a5nl6PQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7ZAPLc1WASMB7Lm3rmD4nVva.png?f=user_large

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:43:
[...]

Wat zou er dan moeten gebeuren bij een scene turn off? Alles terug zetten naar de state voordat de scene geactiveerd is?

Om te beginnen zou het eenvoudigweg een optie zijn om bij een "scene.turn_off" alle entities die in de scene opgenomen zijn uit te schakelen. Dat zal niet altijd nuttig zijn maar dat op zich hoeft geen reden te zijn iets wel of niet te doen.

Daarnaast zou je een "scene level" kunnen gebruiken waarmee de helderheid van de scene ingesteld wordt (net zoals je op een lichttafel een scene kunt toewijzen aan een fader). In zo'n geval zou het uitzetten van de scene dus gelijk zijn aan het instellen van een 0% level van de scene. Want eigenlijk is het wel een gemis dat je in HA niet eenvoudig een scene op en neer kunt faden zoals je in Hue wel kan. Dat zal dan allemaal op basis van LTP zijn (maar wellicht in de toekomst zou het mogelijk zijn ook voor HTP te kiezen).

En als men vindt dat "scene.turn_off" nooit gaat gebeuren dan zou men inderdaad de naam van scene.turn_on moeten veranderen naar scene.activiate.

[ Voor 10% gewijzigd door HuismAndré op 14-02-2025 17:09 ]

• DutchHammer

DutchHammer

synoniem schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:36:
[...]

Music Assistant heeft zover ik weet een ingebouwde Snapcast server. Als client kan je dan de Snapcast integratie installeren.
Oke thnx, ga ik naar kijken.

• TheFes
HuismAndré schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:07:
[...]

Om te beginnen zou het eenvoudigweg een optie zijn om bij een "scene.turn_off" alle entities die in de scene opgenomen zijn uit te schakelen. Dat zal niet altijd nuttig zijn maar dat op zich hoeft geen reden te zijn iets wel of niet te doen.

Daarnaast zou je een "scene level" kunnen gebruiken waarmee de helderheid van de scene ingesteld wordt (net zoals je op een lichttafel een scene kunt toewijzen aan een fader). In zo'n geval zou het uitzetten van de scene dus gelijk zijn aan het instellen van een 0% level van de scene. Want eigenlijk is het wel een gemis dat je in HA niet eenvoudig een scene op en neer kunt faden zoals je in Hue wel kan. Dat zal dan allemaal op basis van LTP zijn (maar wellicht in de toekomst zou het mogelijk zijn ook voor HTP te kiezen).

En als men vindt dat "scene.turn_off" nooit gaat gebeuren dan zou men inderdaad de naam van scene.turn_on moeten veranderen naar scene.activiate.
Leuk idee wel zo'n slider, maar ik heb nog wel wat kanttekeningen.
  • Je lijkt erg uit te gaan van lampen, maar je kunt eigenlijk elke instelbare entity in een scene opnemen, dus een (input) select, (input) number, media player, input boolean/switch, etc, etc
  • Wat als er twee lampen in de scene zitten en de ene staat op 20% en de andere op 80%, dan staat de slider op 50%, als je die dan vervolgens op 75% zet, wat moet er dan gebeuren? Beide naar 75% of moeten ze beide relatief gezien even ver verhoogd worden?
  • En wat als er ook een media player in zit, past de slider daar dan het volume van aan?

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:02:
[...]

Leuk idee wel zo'n slider, maar ik heb nog wel wat kanttekeningen.
• Je lijkt erg uit te gaan van lampen, maar je kunt eigenlijk elke instelbare entity in een scene opnemen, dus een (input) select, (input) number, media player, input boolean/switch, etc, etc
Switches gaan uit als de scene naar 0 gaat.
• Wat als er twee lampen in de scene zitten en de ene staat op 20% en de andere op 80%, dan staat de slider op 50%, als je die dan vervolgens op 75% zet, wat moet er dan gebeuren? Beide naar 75% of moeten ze beide relatief gezien even ver verhoogd worden?
Op 75% scene slider staan ze beiden op 75% van hun scenewaarde (15% en 60%). Idem bij 50% op de scene slider (10% en 40%). Zo doet Hue het ook. Het enige waar Hue wat de fout in gaat is als de scene "clipt" (dus alles naar 100%). Als je daarna weer terugregelt regelt alles terug vanaf 100% (beetje slordig als je het mij vraagt). Eigenlijk zou een scene maximaal op 100% van de scenewaarde moeten kunne komen (dan zou je ook nooit clipping krijgen). De sceneslider zou dus een vermenigvuldigingsfactor van de scenewaarde moeten zijn (0-1).
• En wat als er ook een media player in zit, past de slider daar dan het volume van aan?
Entities waar een slider geen zin heeft zou je kunnen negeren in de slider (of vrije patchkeuze bieden met als default geen patch). Bij het uitzetten van de scene kan de player wel uit (da's prima).

• Toppe
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:43:
[...]

https://community.home-as...-to-scene-activate/847379

Goed plan :+

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:29
is er een omweg om google Gemini te gebruiken op de Nabu voice control zonder gebruik te maken van HA Cloud?

• TheFes
Evertt schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:07:
is er een omweg om google Gemini te gebruiken op de Nabu voice control zonder gebruik te maken van HA Cloud?
Het gebruik van Gemini in het voice pipeline staat helemaal los van een Nabu Casa Cloud subscription (ik neem aan dat je dat bedoelt met HA Cloud), dus dat kan gewoon.

Wel geeft een NC Cloud subscription je een goede en snelle integratie voor Speech to Text (STT) en Text to Speech (TTS), beide verzorgd door Microsoft Azure.

Vooral voor die eerste (STT) zijn niet veel alternatieven. Je kunt lokaal Whisper draaien, maar dat heb je in het geval van Nederland goede hardware en een snelle GPU voor nodig. Het enige andere cloud alternatief in HA Core is Google Cloud STT en ook daar zul je dan voor moeten betalen.

Ik zie verder dat er ook een custom component is voor Microsoft Azure STT waarbij de eerste 5 uur per maand gratis zijn. Wellicht dat je daar iets mee kunt.

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:03
TheFes schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:00:
[...]

Het gebruik van Gemini in het voice pipeline staat helemaal los van een Nabu Casa Cloud subscription (ik neem aan dat je dat bedoelt met HA Cloud), dus dat kan gewoon.

Wel geeft een NC Cloud subscription je een goede en snelle integratie voor Speech to Text (STT) en Text to Speech (TTS), beide verzorgd door Microsoft Azure.

Vooral voor die eerste (STT) zijn niet veel alternatieven. Je kunt lokaal Whisper draaien, maar dat heb je in het geval van Nederland goede hardware en een snelle GPU voor nodig. Het enige andere cloud alternatief in HA Core is Google Cloud STT en ook daar zul je dan voor moeten betalen.

Ik zie verder dat er ook een custom component is voor Microsoft Azure STT waarbij de eerste 5 uur per maand gratis zijn. Wellicht dat je daar iets mee kunt.
Ik heb whisper en piper (whyoming protocol) draaiend.. werkt prima met de ha voice preview edition... maar dan enkel met de local assistant.

Heeft iemand het al werkend met bijv. Ollama? Ik wil een ai aansturen, via tekst werkt het prima, vragen worden beantwoord en apparaten worden aan en uit gezet. Echter als ik het gesproken vraag zie ik wel activiteit maar er komt geen reactie terug.. dus gaat ergens mis in de verwerking.

Home Assistant draai ik in een VM op een Synology NAS (1517), whisper en piper in een docker container... en Ollama op een aparte Intel Nuc11 met rtx2060 gpu.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:10
Ik probeer vanuit een Google Calendar te halen wat voor dienst mijn vrouw heeft die dag. Die diensten zijn niet altijd consistent én ze zet het zelf ook niet heel consistent in de agenda. Echter kan ik op basis van 2 variabelen het toch wel met grote zekerheid eruit halen:
  • Event bevat 'dienst' in de summary
  • Event start tussen twee tijden
Om middernacht (trigger) wil ik de events van de komende 24 uur ophalen (action). Daarna wil ik een choose doen (kan dat überhaupt met de get_events data?) en elke optie op twee template conditions controleren en op basis daarvan een input_select instellen.

Ik heb het volgende:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
description: ""
mode: single
triggers:
  - trigger: time
    at: "00:00:01"
conditions: []
actions:
  - action: calendar.get_events
    metadata: {}
    data:
      duration:
        hours: 24
        minutes: 0
        seconds: 0
    response_variable: agenda
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: >-
              {{ agenda['calendar.ellis'].events |
              selectattr('summary', 'search', 'dienst', true) | list | count > 0
              }}
              selectattr('start') == today_at(07:00:00) + timedelta(minutes=45)
              }}
        sequence:
          - action: input_select.select_option
            data:
              option: Dagdienst
            target:
              entity_id: input_select.ellis_werk
      - conditions:
              }}
              selectattr('start') == today_at(07:45:00) + timedelta(minutes=45)
              }}
        sequence:
            data:
              option: Gastvrouwdienst
            target:
      - conditions:
              }}
              selectattr('start') == today_at(14:00:00) + timedelta(hours=2) }}
        sequence:
            data:
              option: Avonddienst
            target:
alias: Ellis werk

Volgens mij moet de eerste condition kloppen, maar de tweede (tijd) niet. Kan iemand me daarmee helpen?

• TheFes
barrymossel schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:11:
Ik probeer vanuit een Google Calendar te halen wat voor dienst mijn vrouw heeft die dag. Die diensten zijn niet altijd consistent én ze zet het zelf ook niet heel consistent in de agenda. Echter kan ik op basis van 2 variabelen het toch wel met grote zekerheid eruit halen:
  • Event bevat 'dienst' in de summary
  • Event start tussen twee tijden
Om middernacht (trigger) wil ik de events van de komende 24 uur ophalen (action). Daarna wil ik een choose doen (kan dat überhaupt met de get_events data?) en elke optie op twee template conditions controleren en op basis daarvan een input_select instellen.

Ik heb het volgende:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
triggers:
  - trigger: time
    at: "00:00:01"
actions:
  - action: calendar.get_events
    data:
      duration:
        hours: 24
    response_variable: agenda
  - choose:
      - conditions:
              }}
              selectattr('start') == today_at(07:00:00) + timedelta(minutes=45)
              }}
        sequence:
            data:
              option: Dagdienst
            target:
      - conditions:
              }}
              selectattr('start') == today_at(07:45:00) + timedelta(minutes=45)
              }}
        sequence:
            data:
              option: Gastvrouwdienst
            target:
      - conditions:
              }}
              selectattr('start') == today_at(14:00:00) + timedelta(hours=2) }}
        sequence:
            data:
              option: Avonddienst
            target:
alias: Ellis werk

Volgens mij moet de eerste condition kloppen, maar de tweede (tijd) niet. Kan iemand me daarmee helpen?
waarom doe je dit (PS er moeten quotes om te time string)?
today_at(07:00:00) + timedelta(minutes=45)

Dat is hetzelfde als today_at('07:45:00')

Of probeer je daar te selecteren op een tijd tussen 7:00 en 7:45? Dat gaat zo niet werken.

Verder zal de start time uit je calender waarschijnlijk een string zijn, die moet je dus ook omzetten naar een datetime. En je huidige template geeft een selector als output, je moet het nog omzetten naar een waarde. Verder moet je daar denk ik ook wel op diensten selecteren, ik neem aan dat er ook nog andere events in de agenda staan). En selectattr doet niet wat jij denkt dat het doet, je moet daar map gebruiken.

Probeer dit eens

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{% set first_start = agenda['calendar.ellis'].events
                                | selectattr('summary', 'search', 'dienst', true)
                                | map(attribute='start')
                                | list
                                | first
                                | as_datetime
                                | as_local
%}
{{ today_at('07:00:00') <= first_start <= today_at('07:45:00') }}

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:10
TheFes schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:39:
[...]

waarom doe je dit (PS er moeten quotes om te time string)?
today_at(07:00:00) + timedelta(minutes=45)

Dat is hetzelfde als today_at('07:45:00')

Of probeer je daar te selecteren op een tijd tussen 7:00 en 7:45? Dat gaat zo niet werken.

Verder zal de start time uit je calender waarschijnlijk een string zijn, die moet je dus ook omzetten naar een datetime. En je huidige template geeft een selector als output, je moet het nog omzetten naar een waarde. Verder moet je daar denk ik ook wel op diensten selecteren, ik neem aan dat er ook nog andere events in de agenda staan). En selectattr doet niet wat jij denkt dat het doet, je moet daar map gebruiken.

Probeer dit eens

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
{% set first_start = agenda['calendar.ellis'].events
                                | selectattr('summary', 'search', 'dienst', true)
                                | map(attribute='start')
                                | list
                                | first
                                | as_datetime
                                | as_local  
{{ today_at('07:00:00') <= first_start <= today_at('07:45:00') }}
Kijk, en daar zou ik dus never nooit op zijn gekomen... ;) Misschien met toch maar eens wat verder verdiepen in dat templating. Want inderdaad ik had geen idee wat selectattr betekent en had er ook nooit aan gedacht om op deze manier een variabele te gebruiken. Dus dank daarvoor.

Als ik het dus goed begrijp wordt de variabele first_start gevuld met de lokale start tijd van het event dat dienst in de summary heeft staan? En dan wordt er gekeken of die tussen de twee tijden valt (en zo ja, dan is de condition true)?

Ik neem aan dat de {% set nog afgesloten moet worden met een %}? En kan de naam van die variabele hergebruikt worden per choose, of moet dat drie keer een andere naam worden?

Eens even zien hoe ik dit makkelijk kan gaan testen.

---edit---
Het werkt! Nogmaals bedankt.

Terugkomend op mijn eigen vragen: ja, moest afgesloten worden en ja, naam kan hergebruikt worden, al maakt het niet uit, want de waarde is hetzelfde.

[ Voor 6% gewijzigd door barrymossel op 15-02-2025 14:29 ]

• TheFes
barrymossel schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:03:
[...]

Kijk, en daar zou ik dus never nooit op zijn gekomen... ;) Misschien met toch maar eens wat verder verdiepen in dat templating. Want inderdaad ik had geen idee wat selectattr betekent en had er ook nooit aan gedacht om op deze manier een variabele te gebruiken. Dus dank daarvoor.

Als ik het dus goed begrijp wordt de variabele first_start gevuld met de lokale start tijd van het event dat dienst in de summary heeft staan? En dan wordt er gekeken of die tussen de twee tijden valt (en zo ja, dan is de condition true)?

Ik neem aan dat de {% set nog afgesloten moet worden met een %}? En kan de naam van die variabele hergebruikt worden per choose, of moet dat drie keer een andere naam worden?

Eens even zien hoe ik dit makkelijk kan gaan testen.

---edit---
Het werkt! Nogmaals bedankt.

Terugkomend op mijn eigen vragen: ja, moest afgesloten worden en ja, naam kan hergebruikt worden, al maakt het niet uit, want de waarde is hetzelfde.
Afsluiten was ik inderdaad vergeten, nu alsnog toegevoegd

• Sjepers
Septillion schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:02:
@Sjepers Iets aan de praat krijgen en iets stabiel laten draaien zijn twee verschillende dingen :+

Maar heb je inderdaad backup ergens anders? Of dus Samba addon draaien die misschien nog werkt?

En qua SSD, dan zal je vooral moeten checken of de firmware van de Pi nieuw genoeg is dat hij USB boot doet. Dan is het daarna zo simpel als HA image op de SDD en gaan. Tenminste, er zijn een aantal USB chipsets die niet willen... Je kan even algemeen zoeken op Rpi met SDD (dus niet specifiek met HA).
Ik had met veel moeite Home Assistant op de Pi weer werkend gekregen en wel met een nieuw SD kaartje met home assistant.
Mijn back-up stond nog op het oude werkend SD kaartje, maar daar kon ik niet meer op inloggen.
Toen heb ik iets dom gedaan.
Ik dacht dat ik mijn back-up weer te voorschijn kon halen, maar in plaats daarvan heb ik er voor gezorgd dat Home Assistant niet meer opstart van het SD kaartje, maar vanaf een USB ingang.
Ik heb met BalenaEtcher een SSD clone drive gemaakt en deze aangesloten op de USB ingang.
Werkt niet. :(
Is er een mogelijkheid om er voor te zorgen dat Home Assistant weer kan opstarten met het nieuwe en werkend SD kaartje?

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik probeer aan de hand van een cloudflare tunnel toegang te krijgen tot mijn home assistant instance. Wanneer ik echter de url invoer, krijg ik enkel een 400: Bad Request foutmelding. Waaraan zou dat liggen? De cloudflare tunnen werkt probleemloos voor een andere hostname, maar bij ha lukt het niet.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sjepers Je had een clone van je SD naar een SSD gemaakt?

Maar als je SD gewoon werkt en je sluit geen SSD aan via USB zou de Pi gewoon de SD moeten booten. Clone can de SD zou de SD niet aan mogen passen.

PS Probeer een keer alle gestelde vragen te beantwoorden :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Brynnie Goede poort?

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Brynnie schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:23:
Ik probeer aan de hand van een cloudflare tunnel toegang te krijgen tot mijn home assistant instance. Wanneer ik echter de url invoer, krijg ik enkel een 400: Bad Request foutmelding. Waaraan zou dat liggen? De cloudflare tunnen werkt probleemloos voor een andere hostname, maar bij ha lukt het niet.
Je moet ergens in HA toestaan dat je via die CF tunnel komt als ik t me goed herinner.

edit:
teruggevonden in mn configuration.yaml:

code:
1
2
3
4
5
#config for CF tunnel
#http:
#  use_x_forwarded_for: true
#  trusted_proxies:
#    - 172.18.0.0/24

[ Voor 13% gewijzigd door Oogje op 15-02-2025 17:29 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ja, goede poort. Maar dank zij de tip van @Oogje en een eerder bericht van @TheFes heb ik het kunnen oplossen.

Was er trouwens geen instelling die ervoor zorgt dat een niet ingelogde gebruiker zelfs geen inlog scherm te zien krijgt (om ongewenste gasten te vermijden ;) )? Dat werd volgens mij bij een maandelijkse update eens vermeld. Maar als ik me goed herinner, was er ook iets niet 100% in orde met die instelling.

• TheFes
Brynnie schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:52:
[...]

Ja, goede poort. Maar dank zij de tip van @Oogje en een eerder bericht van @TheFes heb ik het kunnen oplossen.

Was er trouwens geen instelling die ervoor zorgt dat een niet ingelogde gebruiker zelfs geen inlog scherm te zien krijgt (om ongewenste gasten te vermijden ;) )? Dat werd volgens mij bij een maandelijkse update eens vermeld. Maar als ik me goed herinner, was er ook iets niet 100% in orde met die instelling.
Heeft een aantal maanden geleden in de beta gezeten, maar is er op het laatste moment nog uit gehaald, en is nog niet terug gekomen

• Sjepers
Septillion schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:25:
@Sjepers Je had een clone van je SD naar een SSD gemaakt?

Maar als je SD gewoon werkt en je sluit geen SSD aan via USB zou de Pi gewoon de SD moeten booten. Clone can de SD zou de SD niet aan mogen passen.

PS Probeer een keer alle gestelde vragen te beantwoorden :)
Septillion bedankt voor je reactie.
Het is mij duidelijk geworden dat dit voor mij de verkeerde weg is.
Natuurlijk zou ik alle gestelde vragen willen beantwoorden, maar dan moet je de vraag wel begrijpen. Dat is mijn probleem.
Jullie niveau op dit gebied ligt veel te hoog voor mij.
Voor mij moet alles eerst stapje voor stapje.

Ik moet er gewoon voor zorgen, dat mijn basis materiaal op niveau is.
Mijn kennis ligt bij werking van warmtepompen en daarvoor moet ik langdurig data verzamelen.
Dat ging prima totdat de SD kaart vol was.
Bedankt, dat je de moeite heb genomen, om mij met mijn probleem te helpen.
Maar met mijn kennis, op dit gebied, is dat onbegonnen werk.

• Toppe
  • Nu online
@TheFes Weet jij of het mogelijk is om de automations per automation in een apart yaml bestand te zetten en ze alsnog via de GUI te kunnen bewerken?

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik ben bezig met mijn dashboard en ik ben aan het klungelen met energie. Op de een of andere manier kom ik er niet uit. Ik wil graag een dashboard waarin ik zie: (1) opgewekte zonne-energie, (2) huidig verbruik (zonder correctie) en (3) wat ik van het net haal of geef.
Ik heb een HomeWizard P1 meter én de sensor van SolarEdge. Die laatste zorgt voor nummer 1, dat is simpel. Ik denk dat sensor.meterkast_stroommeter_power het huidige verbruik is, maar ik weet dus niet of daar zonne-energie in meegenomen is, hij wordt namelijk negatief als ik alleen opwek.

Met andere woorden, als ik 600 W produceer wil ik dus weten dat ik momenteel echt 1000 W verbruik, en dat ik dus 400 W importeer. De sensoren voor import en export van P1 zijn overigens cumulatief.
Ik zie gewoon even niet hoe ik dit voor elkaar krijg.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sjepers Vragen als "heb je nog ergens een backup" of "heb je de Samba addon geïnstalleerd" lijken me vrij duidelijk.

Want ja, zonder backup is herstellen gewoon heel lastig. Dan wordt het snel een diepe duik in Linux. Daarentegen is HA op een SSD installeren en een backup terug zetten kinderspel.

• TheFes
Toppe schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:21:
@TheFes Weet jij of het mogelijk is om de automations per automation in een apart yaml bestand te zetten en ze alsnog via de GUI te kunnen bewerken?
Nee, dat kan niet, alleen automations in automations.yaml zijn in de GUI te bewerken

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:06
Toppe schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:21:
Ja dat kan.
Een map maken en daarin alle yaml automations zetten.
De map includen in je config.
En dan moet je enkel zorgen dat elke automation yaml file een id heeft, anders kun je niet bewerken in de gui

• skank
TheFes schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:34:
[...]

Nee, dat kan niet, alleen automations in automations.yaml zijn in de GUI te bewerken
Jawel hoor :)

• TheFes
skank schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:35:
[...]

Ja dat kan.
Een map maken en daarin alle yaml automations zetten.
De map includen in je config.
En dan moet je enkel zorgen dat elke automation yaml file een id heeft, anders kun je niet bewerken in de gui
Je kunt in de GUI dan het entity_id, name, icon, labels, category enzo wijzigen, maar niet de automation configuratie zelf

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@iAR Je bent vooral niet aan het klungelen met energie, je bent aan het klungelen met vermogen ;) Dus het woord energie even in de kast, die mag er pas uit als je in kWh gaat spreken :+

En je P1 meter weet helemaal niets van je PV, dat is puur wat je van en naar het net doet. Zoals altijd geldt:
[eigen verbruik] = [P1 import] - [P1 export] + [PV]

Geldt zowel voor vermogen als energie, zolang alles maar in dezelfde grootheid is. Dus niet W/kW en Wh/kWh mixen. Hoe de exacte entiteiten heten verschilt per integratie. Maar je bent dus in ieder geval nu op zoek naar sensor in W (of kW) van je omvormer. Daarnaast dus twee sensoren van je P1 in Watt (of kW). Of een enkele die zowel positief als negatief gaat (voor import en export).

• skank
TheFes schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:36:
[...]

Je kunt in de GUI dan het entity_id, name, icon, labels, category enzo wijzigen, maar niet de automation configuratie zelf
Je hebt gelijk, hij blijft zeggen dat ik deze niet in automations.yaml heb of geen id
Terwijl hij wel id heeft.
Ik ben fout

• Toppe
  • Nu online
TheFes schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:34:
[...]

Maar ik neem aan dat de locatie van automations.yaml wél gewoon te wijzigen is toch? Of moet deze in de /config staan?

• Toppe
  • Nu online
Onder de noemer misschien handig, ik heb een gast mode die ik handmatig inschakel. Op die manier gebeurt er niets met het huis als wij van huis gaan maar er wel iemand thuis is...

Omdat ik natuurlijk vergeet om deze uit te zetten kleine automation gemaakt die triggert zodra er zone.home wijzigt. Hij kijkt dan naar de "from" status en naar de "to" status. Zodra "to" hoger is dan "from" dan én gastmode is ingeschakeld dan schakelt hij hem automatisch uit :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Gast status uitschakelen
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - zone.home
conditions:
  - condition: and
    conditions:
        value_template: "{{ trigger.from_state.state|int(0) < trigger.to_state.state|int(0) }}"
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.gast_thuis
        state: "on"
actions:
  - action: input_boolean.turn_off
    data: {}
    target:
      entity_id: input_boolean.gast_thuis

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11 19:22
Situatie:
Ik heb een camera waarvan ik bij beweging tussen een bepaalde tijdspanne screenshots doorstuur naar mijn mailadres...
Probleem
Telkens de gevelverlichting aanschiet, krijg ik een false positive. Ik wil deze dus niet...
Onderstaande code zijn mijn triggers en mijn voorwaarden..

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22

alias: "Mail : snapshot camera"
triggers:
    entity_id:
      - binary_sensor.deurbel_motion_alarm
    from: null
    to: "on"
conditions:
  - condition: or
    conditions:
        entity_id: calendar.belgie
      - condition: time
        weekday:
          - sat
          - sun
        after: "22:00:00"
        before: "07:00:00"

Concreet
Welke voorwaarde voeg ik toe, zodat bij het triggeren van onderstaande automation, ik geen mail krijg ?
iets als : niet trigger tussen offset "-02:00:10" en "-01:59:50" ?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Gevelverlichting
triggers:
  - trigger: sun
    event: sunrise
    offset: "-02:00:00"
    id: "on"
    event: sunset
    id: "off"

actions:
  - action: light.turn_{{ trigger.id }}
    target:
      entity_id: light.gevel_2

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 26-10 17:00
Faece schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:44:
Situatie:
Ik heb een camera waarvan ik bij beweging tussen een bepaalde tijdspanne screenshots doorstuur naar mijn mailadres...
Probleem
Telkens de gevelverlichting aanschiet, krijg ik een false positive. Ik wil deze dus niet...
Onderstaande code zijn mijn triggers en mijn voorwaarden..

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22

alias: "Mail : snapshot camera"
triggers:
    entity_id:
conditions:
    conditions:
        weekday:
          - sat
          - sun
        after: "22:00:00"

Concreet
Welke voorwaarde voeg ik toe, zodat bij het triggeren van onderstaande automation, ik geen mail krijg ?
iets als : niet trigger tussen offset "-02:00:10" en "-01:59:50" ?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Gevelverlichting
triggers:
    event: sunrise
    offset: "-02:00:00"
    id: "on"
    event: sunset
    id: "off"

actions:
  - action: light.turn_{{ trigger.id }}
    target:

Er zijn een paar opties hier:

als je licht ook een entity heeft in HA zou je kunnen checken of het last_changed attribuut van je light entity niet in de afgelopen paar seconden is gewijzigd. Dat zou je in een if-then of choose condition kunnen zetten en daarmee de rest van je acties overslaan.

YAML:
1
{{ states.light.ceiling_light_right.last_changed }}

Betrouwbaarder is om iets als object detection te gebruiken, maar dan moet je daar wel de apparatuur voor hebben. Zo heb ik het ook draaien: bij motion gaat object detection aan de gang, en alleen als die wat vindt krijg ik een notification.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Faece
Dutchess_Nicole schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:06:
[...]

Er zijn een paar opties hier:

als je licht ook een entity heeft in HA zou je kunnen checken of het last_changed attribuut van je light entity niet in de afgelopen paar seconden is gewijzigd. Dat zou je in een if-then of choose condition kunnen zetten en daarmee de rest van je acties overslaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrQU6Yg-qHL4ClWNV71OJ6PXXzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ihjRNj7VG1QyYzdUDnG43OWw.png?f=fotoalbum_large

het lijkt alsof ik last_changed attribuut niet heb ?

• Dutchess_Nicole
Faece schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:14:
[...]

[Afbeelding]

het lijkt alsof ik last_changed attribuut niet heb ?
het is geen state object atrribuut, maar hij bestaat wel. Je kan in je template editor iets als
YAML:
1
2
{% set light_changed = states.light.ceiling_light_right.last_changed %}
{{ light_changed > now() + timedelta(seconds=-5) }}

invoeren om te zien dat je dit kan gebruiken

• Faece
Dutchess_Nicole schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:15:
[...]

het is geen state object atrribuut, maar hij bestaat wel. Je kan in je template editor iets als
YAML:
1
2
{% set light_changed = states.light.ceiling_light_right.last_changed %}
{{ light_changed > now() + timedelta(seconds=-5) }}

invoeren om te zien dat je dit kan gebruiken
inderdaad. deze geeft een false aan. Kan je me even helpen met de value template van de if structuur ?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
if:
    value_template: ""
then: []
else:
  - action: camera.snapshot
    data:
      filename: www/tmp/snapshot.jpg

Terwijl ik je toch even "aan de lijn" heb...

Ik start dus met het maken van 5 snapshots met telkens 1 seconde tussen. Zodat ik zeker 1 bruikbare heb. En op het eind maak in dan ook nog een video snapshot van 15 seconden.

dit is mijn code hiervoor :
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25

data:
    target:
      entity_id: camera.deurbel_profile_name
    enabled: true
  - delay:
      hours: 0
      seconds: 1
      milliseconds: 0
    data:
      filename: www/tmp/snapshot2.jpg
    target:
  - delay:

kan deze code korter ? want nu heb ik 60 lijnen voor 5 snapshots te maken, en dat lijkt nu niet echt efficient...

• Dutchess_Nicole
Faece schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:26:
[...]

inderdaad. deze geeft een false aan. Kan je me even helpen met de value template van de if structuur ?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
if:
    value_template: ""
then: []
else:
    data:

Terwijl ik je toch even "aan de lijn" heb...

Ik start dus met het maken van 5 snapshots met telkens 1 seconde tussen. Zodat ik zeker 1 bruikbare heb. En op het eind maak in dan ook nog een video snapshot van 15 seconden.

dit is mijn code hiervoor :
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25

data:
    target:
  - delay:
    data:
    target:
  - delay:

kan deze code korter ? want nu heb ik 60 lijnen voor 5 snapshots te maken, en dat lijkt nu niet echt efficient...
De template die ik maakte zal true geven als het licht binnen 5 seconden voor "nu" veranderd is van state. Ik denk dat je dat om zou willen draaien: dus true als het licht niet binnen die 5 seconden is gewijzigd en false als dat wel zo is.

Dat is min of meer een kwestie van de '>' vervangen door de '<', dus dat is simpel zat.

Qua condition wordt dat dan dus een template condition:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
if:
  -condition: template
   value_template: |-
     {% set light_changed = states.light.your_light.last_changed %}
     {{ light_changed < now() + timedelta(seconds=-5) }}
then: 
    data:
    (...)
else: []

Dat zou al voldoende moeten zijn.

Edit zie nu pas de vraag: ik heb het volgende voor mijn snapshots ingesteld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
actions:
  - repeat:
      while:
          for:
          entity_id: binary_sensor.camera_detections
      sequence:
        - data:
            filename: /config/www/img_proc/ipcam2_raw.jpg
          target:
            entity_id: camera.entrance_clear
          action: camera.snapshot
        - data: {}
          target:
            entity_id: image_processing.doods
          action: image_processing.scan
        - delay:

Dit blijft gewoon snapshots maken tot het motion event voorbij is, maar daar zou je ook een timer oid voor kunnen inzetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 16-02-2025 14:45 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Faece HA heeft het iets wat ingewikkeld gemaakt dat wat onder attributes staat alleen de extra atrributen zijn en last_changed is een standaard attribuut van een state object.

Als ik zo met templates zou werken zou ik wel even een default inbouwen voor als de entity niet beschikbaar is.

Maar het is ook wel met een gewone state condition te doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    conditions:
        for:
          seconds: 10
        state: "off"
        for:
          seconds: 10

En ik zit nog even naar je oorspronkelijke automation te kijken. Klopt het dat je op elke kalenderdag de hele dag een melding wilt krijgen? Maar ook hele zaterdag en zondag? En op andere dagen tussen 22:00 en 7:00? Of had die tijd toevallig op alle dagen moeten gelden?

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-11 11:45
Ik heb een automation met een Conversation trigger, en een tts.speak action. Voordat de action uitgevoerd wordt, zet ik een aantal variabelen. Ik gebruik de Home Assistant Voice PE als voice assist.

Als ik de automation test (mbv Run actions in de web interface), spreekt the Voice PE netjes de zin uit die ik verwacht. Als ik het commando van de Conversation trigger spreek, zie ik in de traces van de automation wel dat de automation succesvol uitgevoerd is, maar de Voice PE zegt niets.

Is dit verwacht gedrag? Dat een voice assist niet kan luisteren en in dezelfde automation kan spreken?
In dat geval zal ik waarschijnlijk een intent moeten schrijven in YAML, neem ik aan.

[Aylin]

• Faece
Septillion schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:21:
@Faece HA heeft het iets wat ingewikkeld gemaakt dat wat onder attributes staat alleen de extra atrributen zijn en last_changed is een standaard attribuut van een state object.

En ik zit nog even naar je oorspronkelijke automation te kijken. Klopt het dat je op elke kalenderdag de hele dag een melding wilt krijgen? Maar ook hele zaterdag en zondag? En op andere dagen tussen 22:00 en 7:00? Of had die tijd toevallig op alle dagen moeten gelden?
het is een fysiotherapeutpraktijk. De uren dat er niemand is ( dus na 22 u en voor 7 uur) wil ik melding. Net als in het weekend en op feestdagen. Wat je zegt over de kalenderdag klopt niet, dat zijn feestdagen. dan is er ook niemand aanwezig.
In praktijk krijg ik eigenlijk zo goed als geen meldingen. Soms 1 a 2 op een zaterdag ...

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Iemand die een serie: Tab M9 als tablet verticaal aan de muur heeft voor Home Assistant? Ik ben in het kort op zoek naar ervaringen hiermee. Heel veel groter, uitgebreider of duurder hoeft het van mij niet te worden…

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Faece Nee, okay, dan klopt het :) Vooral zorgen dat de conditie voor het licht dus niet in de OR staat.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Kjoe_Ljan Ik zie er geen reden voor... Dus misschien automation en een trace delen?

Want je weet dat bij het zelf runnen van de automations dat het condition blok niet meegenomen wordt?

• Faece
Septillion schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:51:
@Faece Nee, okay, dan klopt het :) Vooral zorgen dat de conditie voor het licht dus niet in de OR staat.
YAML:
1
2
3
4
5
6
trigger: state
entity_id:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
condition: or
conditions:
    weekday:
      - sat
      - sun
    after: "21:00:00"

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
if:
    value_template: |-
      {% set light_changed = states.light.gevel_2.last_changed %}
      {{ light_changed < now() + timedelta(seconds=-5) }}
then:
    data:
    target:
  - delay:
    data:
    target:
  - delay:
    data:
      filename: www/tmp/snapshot3.jpg
    target:
  - delay:
    data:
      filename: www/tmp/snapshot4.jpg
    target:
  - delay:
    data:
      filename: www/tmp/snapshot5.jpg
    target:
  - delay:
  - action: notify.vief_deuralert
    data:
      target:
        - X@X.be
      title: "Alert! : Beweging gedetecteerd aan de deur"
      data:
        images:
          - www/tmp/snapshot.jpg
          - www/tmp/snapshot2.jpg
          - www/tmp/snapshot3.jpg
          - www/tmp/snapshot4.jpg
          - www/tmp/snapshot5.jpg
  - action: camera.record
    data:
      duration: 15
      lookback: 0
      filename: www/tmp/video.mp4
    target:
  - delay:
      seconds: 20
  - action: notify.vief_deuralert
    data:
      target:
        - X@X.be
      title: "Alert! : Beweging gedetecteerd aan de deur"
  - delay:
      seconds: 20

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Faece Gewoon de hele automation als een enkele yaml delen is voor ons maar voor jezelf ook een heel stuk makkelijker :)

En gezien je eigenlijk alle acties conditioneel wilt hebben mag je de conditie dus gewoon toevoegen aan het condition blok :) Zolang je hem daar maar buiten de OR zet zodat hij impliciet ge-AND wordt.

• Kjoe_Ljan
Septillion schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:54:
@Kjoe_Ljan Ik zie er geen reden voor... Dus misschien automation en een trace delen?

Want je weet dat bij het zelf runnen van de automations dat het condition blok niet meegenomen wordt?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
alias: Good Morning Sentence
triggers:
  - command: Good morning
    trigger: conversation
actions:
  - variables:
      weather_condition: "{{ states('weather.home') }}"
      weather_temperature: "{{ state_attr('weather.home', 'temperature') }}"
  - target:
      entity_id: todo.shopping_list
    response_variable: todo_items
    action: todo.get_items
    data:
      status: needs_action
  - target:
      entity_id: calendar.<redacted>
    data:
      duration: "24:00:00"
    response_variable: calendar_events
    action: calendar.get_events
  - variables:
      todo_count: "{{ todo_items['todo.shopping_list']['items'] | length }}"
      first_event: >-
        {{ calendar_events['calendar.<redacted>'][0] if
        calendar_events['calendar.<redacted>'] else None }}
      first_event_time: "{{ first_event.start if first_event else 'no events today' }}"
      first_event_summary: "{{ first_event.summary if first_event else '' }}"
  - target:
      entity_id: tts.home_assistant_cloud
    data:
      cache: false
      media_player_entity_id: media_player.home_assistant_voice_093397_media_player
        Good morning! The weather today is {{ weather_condition }} with a
        temperature of {{ weather_temperature }}°C. You have {{ todo_count }}
        items on your TODO list. Your first event is at {{ first_event_time }}:
        {{ first_event_summary }}.
    action: tts.speak

En de trace:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fl0tiNe-4f4paMcintsyQB0lR0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/o3QIpaE10B2tKqUcMSQkv5CJ.jpg?f=user_large

[Aylin]

• Toppe
  • Nu online
Kjoe_Ljan schreef op zondag 16 februari 2025 @ 16:17:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
alias: Good Morning Sentence
triggers:
  - command: Good morning
    trigger: conversation
actions:
  - variables:
      weather_condition: "{{ states('weather.home') }}"
      weather_temperature: "{{ state_attr('weather.home', 'temperature') }}"
  - target:
      entity_id: todo.shopping_list
    response_variable: todo_items
    action: todo.get_items
    data:
      status: needs_action
  - target:
    data:
      duration: "24:00:00"
    response_variable: calendar_events
    action: calendar.get_events
  - variables:
      todo_count: "{{ todo_items['todo.shopping_list']['items'] | length }}"
      first_event: >-
        {{ calendar_events['calendar.<redacted>'][0] if
        calendar_events['calendar.<redacted>'] else None }}
      first_event_time: "{{ first_event.start if first_event else 'no events today' }}"
      first_event_summary: "{{ first_event.summary if first_event else '' }}"
  - target:
      entity_id: tts.home_assistant_cloud
    data:
      cache: false
      media_player_entity_id: media_player.home_assistant_voice_093397_media_player
        Good morning! The weather today is {{ weather_condition }} with a
        temperature of {{ weather_temperature }}°C. You have {{ todo_count }}
        items on your TODO list. Your first event is at {{ first_event_time }}:
        {{ first_event_summary }}.
    action: tts.speak

En de trace:

[Afbeelding]

Waarom niet als secret in je secrets.yaml? :+

• Sjepers
Septillion schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:32:
@Sjepers Vragen als "heb je nog ergens een backup" of "heb je de Samba addon geïnstalleerd" lijken me vrij duidelijk.

Want ja, zonder backup is herstellen gewoon heel lastig. Dan wordt het snel een diepe duik in Linux. Daarentegen is HA op een SSD installeren en een backup terug zetten kinderspel.
De keer dat ik een back-up maakte had ik geen toegang meer had tot HA. Dus geen idee of ik een back-up heb, want ik kan dat niet meer controleren in HA.

Met betrekking tot Samba weet ik dat niet zeker. In mij forum werd hier aandacht aan besteed. Ben er ook mee bezich geweest. Ben er mee gestopt en normaal gesproken verwijder ik dan de addon. Maar dat weet ik ook niet zeker.

Ik heb een clone gemaakt van een nieuwe werkend HA op SD naar een SSD.

Mijn probleem is, dat mijn kennis onvoldoende is om de informatie die jullie vanzelfsprekend vinden om een probleem op te lossen, voor mij te grote stappen zijn.
Ik moet gewoon een werkend systeem hebben die mijn data archiveert. ( Min 180 dagen) Deze data analyseren en verbanden bereken is mijn specialiteit. Daar heb ik jaren lang mijn brood mee gediend.

Ik zoek gewoon een systeem die de data (die verzameld worden door de NRG printjes) van de warmtepomp en vloerverdeler kan verzamelen. Waarbij ik op eenvoudige manier deze data kan vergelijken met elkaar en eventueel kan exporteren. Dat ging goed tot dat het SD kaartje vol was.

Bedankt voor het aanbieden van je hulp.

• Kjoe_Ljan
Toppe schreef op zondag 16 februari 2025 @ 16:55:
[...]

Waarom niet als secret in je secrets.yaml? :+
Goed idee. Komt op de lijst voor improvements.

[Aylin]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sjepers We zijn er om te leren hoor, zolang je maar duidelijk aangeeft wat je niet snapt. En juist ook van wat je doet.

Want "een clone maken" laat bijvoorbeeld best wel wat ruimte over om te bepalen wat je exact gedaan hebt. En zou niet snel aanraden om een HA install überhaupt te clonen. Ik zou dan altijd voor nieuwe install + backup terugzetten gaan.

En wil je een stabiel werkend systeem hebben om regulier data op te slaan, gebruik dan vooral geen SD-kaart...

• oeps
  • Laatst online: 12:49
Hi all, {lange post warning}
Ik ben afgelopen week een HA rabbit hole in gegaan omdat ik lui wil zijn. En lui willen zijn kost veel moeite :) ,
Ik ben geen ervaren HA gebruiker, kom van Domoticz en ben al helemaal geen programmeur maar wil wel van alles.

Situatie:Vanuit HA stuur ik data naar influxdb (omdat het kan, niet omdat het moet) met de standaard integratie.
In het begin alleen wat excludes gemaakt voor timestamps en dergelijke om de influxdb groei in de tang te houden maar uiteraard te lang laten liggen het groeit dus nog flink.
Wel al continuous queries lopen om wat in te dikken.
Tijd om het strak te krijgen.

Doel: Alléén met includes van specifieke entities werken én weinig onderhoud daaraan hebben. Dat is behoorlijk tegenstrijdig!

Mooiste zou zijn als HA labels zou kunnen gebruiken voor includes/excludes. Helaas dat werkt niet dus ik heb iets gemaakt om daar omheen te werken.

Disclaimer bij mijn oplossing: Ik ken de syntax van templates nauwelijks maar met hulp van AI toch een eind gekomen (Ik gebruik AnythingLLM lokaal op mijn Snapdragon Windows 11 die een NPU heeft, redelijk snel).

De stappen hoogover:
Automation die een yaml file maakt met een template, die ik vervolgens in de influxdb config kan includen. De template moet alleen entities opnemen die het label ‘2influxdb’ hebben en zet er dan een ‘- ‘ voor. Elke entity op een nieuwe regel.
Klinkt rechttoe rechtaan maar moest wat HA hobbels over voor het werkte.

In meer detail:
Ik gebruik de file.notify integration om naar een tekstbestand te schrijven. In mijn geval /config/_includes4influxdb.yaml
Een detail beschrijving om dit aan te maken heb ik hier opgeschreven

Hobbel 1: De file.notify append output aan een file en het moet overschrijven worden. Om dit op te lossen heb ik een simpele oplossing gebruikt. Voordat ik de lijst met entities schrijf kopieer ik met een bash script een template file over de uiteindelijke yaml file. Het lukte me niet om dit in de automation voor elkaar te krijgen.

Hobbel 2: Als file.notify schrijft naar een leeg bestand komen er standaard twee regels in de output met tekst die natuurlijk geen valide yaml zijn. Op te lossen door in de template file één yaml commentaar regel op te nemen ‘# dit zijn de includes voor influx db’. Als er al inhoud is komen die twee regels niet, mazzel.

Eerst maar het simpele bash script maken.
Die heb ik staan in /homeassistant/myscripts samen met de template file.
/homeassistant/myscripts/_template4influxdb.yaml (met dus een commentaar regel erin).
En
/homeassistant/myscripts/copy_templ2newyaml.sh
Met de inhoud (je kunt natuurlijk ook een tweeregelige maken):
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/bash
from_folder="/config/myscripts/"
target_folder="/config/"
from_name="_template4influxdb.yaml"
to_name="_includes4influxdb.yaml"

from_filename="${from_folder}${from_name}"
target_filename="${target_folder}${to_name}"
cp "$from_filename" "$target_filename"

Om het script aan te kunnen roepen vanuit HA moet je het volgende in je configuration.yaml hebben staan:
YAML:
1
2
shell_command:
  copy_influx_template2new_yaml:  ./myscripts/copy_templ2newyaml.sh

Even reboot of refresh van je yaml om het actief te krijgen.
Nu de automation maken. Ik wil in principe alles nu via de gui doen maar nog niet alles lukt helemaal maar ik begin dan gewoon in de gui en ga naar edit in yaml.

Belangrijk: De template in de automation is fragiel! Elke spatie en lege regel binnen het template stuk kan invloed hebben of er een goede of foute yaml uit komt. De lege regel in de template zorgt ervoor dat elke entity op een nieuwe regel komt.
Ik laat dit elke dag draaien om 5 uur in de ochtend. Nu nog even op mijn test HA om te kijken hoe robuust het is.
Mijn automation ziet er als volgt uit.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Daily generation of influxdb include
description: >-
  Generate a yaml file to be included in the influxdb section of your
  configuration.yaml. This automation reads all entities with the label
  '2influxdb' and puts them in the correct format to function as include yaml
  file.
triggers:
  - trigger: time_pattern
    hours: "05"
actions:
  - action: shell_command.copy_influx_template2new_yaml
    data: {}
  - action: notify.send_message
    data:
        {%- set entities = label_entities('2influxdb') %} {%- if entities %} #
        included entities for influxdb {%- for entity in entities %}

- {{ entity }} {%- endfor %} {%- else %} - unknown.go.troubleshoot {%-
        endif %}
    target:
      entity_id: notify.export_entities4influxdb_include

In de influxdb config heb ik het volgende staan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
influxdb:
  host: aaa.bbb.ccc.ddd
  port: 8086
  database: influxHA
  username: admin
  password: xxxxx
  max_retries: 3
  default_measurement: state
  ssl: false
  verify_ssl: false
  include:
    entities: !include /config/_includes4influxdb.yaml

Aftakkingen in de rabbit hole die doodlopend waren:
  • Eerst wilde ik de lijst met entities simpelweg in een template sensor opnemen tot ik er achter kwam dat een veld maar 255 karakters mag bevatten.
  • Ook nog een poging gedaan om alles met een script te doen die dan de HA db uitleest. Gaat prima maar de api kent volgens mij nog geen labels.
  • Ik laat dit eerst een tijdje op mijn test HA draaien voordat ik het in prod (durf) te nemen.
Doe je voordeel ermee, ik heb veel geleerd! En ben benieuwd of iemand een andere simpelere en robuuste oplossing heeft.

Code tags recht gebreid

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 16-02-2025 18:06 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-11 23:35

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Sjepers schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:18:
[...]
De keer dat ik een back-up maakte had ik geen toegang meer had tot HA. Dus geen idee of ik een back-up heb, want ik kan dat niet meer controleren in HA.
[…]
@Sjepers Het maken van een backup is als een soort verzekering. Je moet de polis van je brandverzekering alleen niet opslaan in het te verzekeren pand.
Anders gezegd: als je een backup maakt, sla die dan niet op hetzelfde medium op als waar HA gebruik van maakt. Dan heb je er nix meer aan als de boel ‘plof’ zegt.

Ik gebruik daarom deze integratie add-on om mijn backups op Google Drive op te slaan. Daarbij sla ik alleen de laatste 7 dagelijkse, de laatste 5 wekelijkse, de laatste 12 maandelijkse en laatste 5 jaarlijkse backups op; afnemende resolutie dus.

En omdat dit op een ander medium staat kan ik daar altijd zien of (en welke) backup ik heb.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• TheFes
Hippe Lip schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:00:
[...]

@Sjepers Het maken van een backup is als een soort verzekering. Je moet de polis van je brandverzekering alleen niet opslaan in het te verzekeren pand.
Anders gezegd: als je een backup maakt, sla die dan niet op hetzelfde medium op als waar HA gebruik van maakt. Dan heb je er nix meer aan als de boel ‘plof’ zegt.

Ik gebruik daarom deze integratie om mijn backups op Google Drive op te slaan. Daarbij sla ik alleen de laatste 7 dagelijkse, de laatste 5 wekelijkse, de laatste 12 maandelijkse en laatste 5 jaarlijkse backups op; afnemende resolutie dus.

En omdat dit op een ander medium staat kan ik daar altijd zien of (en welke) backup ik heb.
Kleine correctie, waar jij naar linkt is een add-on, geen integratie.
De backup integratie biedt sinds deze maand ook de mogelijkheid om je backups op Google Drive of OneDrive op te slaan (naast de meest recente backup op Nabu Casa Cloud)

• Hippe Lip

Hippe Lip

TheFes schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:25:
[...]
Kleine correctie, waar jij naar linkt is een add-on, geen integratie.
Gecorrigeerd.
De backup integratie biedt sinds deze maand ook de mogelijkheid om je backups op Google Drive of OneDrive op te slaan (naast de meest recente backup op Nabu Casa Cloud)
Kan ook onversleuteld opgeslagen worden op zoiets als Google Drive of OneDrive?

<John O`Mill>

• TheFes
Hippe Lip schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:10:
[...]

Gecorrigeerd.

[...]

Kan ook onversleuteld opgeslagen worden op zoiets als Google Drive of OneDrive?
Jep, kun je per backup locatie instellen, behalve bij Nabu Casa Cloud, daar kan het niet uit.

• Hippe Lip

Hippe Lip

TheFes schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:14:
[...]
Jep, kun je per backup locatie instellen, behalve bij Nabu Casa Cloud, daar kan het niet uit.
Dan is het nu nog wachten op het backupschema zoals dat met die add-on die ik beschreef kan. Dat vind ik wel een erg fijne optie.
Als je de boel verkloot kun je ook terug naar een iets eerdere backup. Of een backup van 2 weken geleden terughalen om te bekijken hoe je het daar ook alweer had staan in dat stuk dat je daarna weggooide.

<John O`Mill>

• jjanssen95
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-11 10:25
Hallo allen,

Ik gebruik al een tijdje Home Assistant en heb nu eindelijk een realistische use-case voor het energie dashboard, of voor een eventuele nieuwe integratie. Het probleem is alleen, dat ik totaal (nog) geen verstand heb van het inzetten van API data..

Wij hebben sinds een aantal maanden een Dynamisch energie contract (Zonneplan). Nu heeft Zonneplan een HACS integratie, die mij een aantal sensoren geeft, maar werkt hoeverre ik heb kunnen ontdekken de "voorspelling" (day ahead prijzen) niet. Laat dit nou precies de info zijn die wij het meest gebruiken om ons energie verbruik te plannen.

Nu kwam ik er achter dat er naast de info van Zonneplan ook nog zoiets bestaat als: ned.nl (Nationaal Energie Dashboard). Onder andere WeerOnline, RTL, buienradar gebruiken deze data voor hun "energie weerbericht".

Nu kan je op ned.nl een account aanmaken die toegang geeft tot de API data. Nu mijn vragen:

Zijn er Tweakers die deze data zelf al gebruiken? Is er een iemand die net zo enthousiast wordt van deze data en hier iets mee kan? Zo niet, wat zijn jullie go-to plekken om alles te leren over het toepassen van API data en de koppeling met Home Assistant?

Edit (voorbeeldje hoe data kan worden toegepast):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ToGlLfqVYprH79_sL1xm6rEVB_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rjOuZRrcJAkpVa0mSwEefUf7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door jjanssen95 op 17-02-2025 08:56 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
jjanssen95 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:55:
Hallo allen,

Ik gebruik al een tijdje Home Assistant en heb nu eindelijk een realistische use-case voor het energie dashboard, of voor een eventuele nieuwe integratie. Het probleem is alleen, dat ik totaal (nog) geen verstand heb van het inzetten van API data..

Wij hebben sinds een aantal maanden een Dynamisch energie contract (Zonneplan). Nu heeft Zonneplan een HACS integratie, die mij een aantal sensoren geeft, maar werkt hoeverre ik heb kunnen ontdekken de "voorspelling" (day ahead prijzen) niet. Laat dit nou precies de info zijn die wij het meest gebruiken om ons energie verbruik te plannen.

Nu kwam ik er achter dat er naast de info van Zonneplan ook nog zoiets bestaat als: ned.nl (Nationaal Energie Dashboard). Onder andere WeerOnline, RTL, buienradar gebruiken deze data voor hun "energie weerbericht".

Nu kan je op ned.nl een account aanmaken die toegang geeft tot de API data. Nu mijn vragen:

Zijn er Tweakers die deze data zelf al gebruiken? Is er een iemand die net zo enthousiast wordt van deze data en hier iets mee kan? Zo niet, wat zijn jullie go-to plekken om alles te leren over het toepassen van API data en de koppeling met Home Assistant?
Wat werkt er niet aan die vooruit prijzen dan? Werkt hier perfect via de Zonneplan integratie.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• jjanssen95
DennusB schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:56:
[...]

Wat werkt er niet aan die vooruit prijzen dan? Werkt hier perfect via de Zonneplan integratie.
Oh wow.. ben ik zo blind? Ik zie nu inderdaad de entities forecast.. Weet jij hoe lang dit al in de integratie zit? Ik kan me niet herinneren dat dit er een aantal maanden geleden in zat toen ik de integratie installeerde..

Wat wel voor mijn een ding is dat de mogelijkheid om data onafhankelijk van de energie provider wel top lijkt, aangezien switchen dan minder een probleem wordt. Ik snap dat uiteindelijk de prijzen van Zonneplan in ons geval belangrijker zijn.

Ook heeft Zonneplan geen "meerdaagse voorspelling" (als in een energie weerbericht) of zit ik hier weer naast? Dit zou echt top zijn om de was, energieslurpende kooksessies en de vaat in te plannen.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
jjanssen95 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:06:
[...]

Oh wow.. ben ik zo blind? Ik zie nu inderdaad de entities forecast.. Weet jij hoe lang dit al in de integratie zit? Ik kan me niet herinneren dat dit er een aantal maanden geleden in zat toen ik de integratie installeerde..

Wat wel voor mijn een ding is dat de mogelijkheid om data onafhankelijk van de energie provider wel top lijkt, aangezien switchen dan minder een probleem wordt. Ik snap dat uiteindelijk de prijzen van Zonneplan in ons geval belangrijker zijn.

Ook heeft Zonneplan geen "meerdaagse voorspelling" (als in een energie weerbericht) of zit ik hier weer naast? Dit zou echt top zijn om de was, energieslurpende kooksessies en de vaat in te plannen.
Zit er al heel lang in, want ik gebruik het echt al een tijd haha. Meerdaags zit er niet in, maar in hun eigen app officieel ook niet, ze publiceren elke dag de prijzen voor de volgende dag namelijk.
Ik heb via een automatisering + script een oplossing gebouwd die automatisch de vaatwasser start (als deze gepland staat) zodra de stroom op het goodkoopste punt van de dag zit :)

[ Voor 8% gewijzigd door DennusB op 17-02-2025 09:11 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• jjanssen95
DennusB schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:10:
[...]

Zit er al heel lang in, want ik gebruik het echt al een tijd haha. Meerdaags zit er niet in, maar in hun eigen app officieel ook niet, ze publiceren elke dag de prijzen voor de volgende dag namelijk.
Ik heb via een automatisering + script een oplossing gebouwd die automatisch de vaatwasser start (als deze gepland staat) zodra de stroom op het goodkoopste punt van de dag zit :)
Nee klopt, maar zij baseren hun prijzen natuurlijk op de beschikbare Zonne/Wind-energie dus dat is wel handige data.

Zit er bij jou ook verschil tussen de zonneplan app data en de integratie data? Zowel met als zonder energie belasting gaat het om cijfers die centen verschillen. (Dan heb ik het over de sensor Forecast tarrif hour 1 t/m 8 )
Pagina: 1 ... 288 ... 350 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.