Witlof schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:31:
Ik heb een elektrische Vasco radiator met E-Volve E-V-WiFi op de badkamer hangen en wil die op een andere manier automatiseren dan via de Climate Controll App van de leverancier. Hierdoor kan ik het wat beter met andere apparaten en sensoren schakelen. Denk hierbij aan temperatuur en deursensoren maar ook in combinatie met een elektrische vloerverwarming (Magnum die waarschijnlijk met LocalTuya te schakelen is) en zonne-opwek om terugleverboetes te voorkomen.
Nu zie ik via netwerkmonitoring dat de hardware die gebruikt wordt, waarschijnlijk Espressif is. Verder zie ik ook communicatie naar een MQTT adres (mqtt-vasco.iqloud.eu).
Hebben jullie ervaring om hiermee verder te gaan om te kijken of dit ook lokaal te schakelen is vanuit Home Assistant? Zijn MQTT berichten af te vangen? Als ik bijvoorbeeld zaken aanstuur via de app om te kijken hoe de instellingen aangepast worden?
Aber doch - ik zou dit niet meteen afschrijven. Dit is namelijk exact wat ik met onze Duux Edge heater heb gedaan. Deze verbindt namelijk met een cloudserver op poort 443, maar praat dan MQTT.
Gebaseerd op
dit topic op het HA community forum, heb ik:
- In Adguard Home (mijn DNS server) ingesteld dat als het kacheltje de adressen van de cloudserver opvraagt, hij het IP van mijn lokale server krijgt.
- Gesimplificeerde stap: op deze server 'draait mijn mqtt server op poort 443' incl certificaat
Geavanceerdere uitleg wat er echt gebeurt: Op deze server draait vanalles achter een Traefik Proxy. In traefik heb ik ingesteld dat TCP connecties op poort 443 voor het domein van de Duux webservers (cloudgarden.nl) doorgezet moeten worden naar mijn eigen mqtt server. Traefik regelt het certificaat en de naam van het certificaat wordt niet gecontroleerd door de kachel, dus hij accepteert alle certificaten. handig!
- De MQTT server ontvangt berichten van de kachel, en die abonneert zich op een command topic waarmee ik de kachel in Home Assistant kan integreren.
Code van de MQTT integratie van die kachel staat
hier, ter inspiratie.
Lang verhaal kort; het
kan dus in mijn geval wel, maar er zijn veel randvoorwaarden. Zo controleert de kachel niet of hij met de juiste server verbonden is, heb ik volledig controle over mijn eigen DNS en kan ik de kachel dus foppen en doorsturen naar mijn eigen server, en kan ik op die eigen server MQTT op poort 443 aanbieden (=niet standaard). Een hoop variabelen, maar het kan wel
Nu is de vraag: zou het ook zo werken voor een Vasco. Geen idee

Het idee van de ESP zelf programmeren klinkt als de route die ik als 1e zou proberen.