Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 287 ... 350 Laatste
Acties:

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:07
TheFes schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:13:
[...]

Dan moet je een trigger based template sensor aanmaken.
Je zou eventueel this.state kunnen gebruiken, maar dat werkt niet meer als je een herstart doet.

Dus zoiets werkt tot je HA herstart.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    - name: "I/O Mode"
      unique_id: iomode
      state: >
        {% set mode = state_attr('sensor.althermasensors','I/U operation mode') %}
        {{ mode | default(this.state, true) }}
      icon: >-
        {% set i = {
          'Heating': 'mdi:radiator',
          'Heating + DHW': 'mdi:radiator',
          'Cooling': 'mdi:sun-snowflake', 
          'Off': 'mdi:thermometer-off'
        } %}
        {{ i[this.state] }}

Met een trigger based template sensor wordt de state ook na een herstart nog restored
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  - trigger:
      - trigger: state
        entity_id: sensor.althermasensors
        attribute: I/U operation mode
    condition:
      - condition: template
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','I/U operation mode') is not none }}"
    sensor:
      - name: "I/O Mode"
        unique_id: iomode
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','I/U operation mode') }}"
        {% set i = {
        } %}
        {{ i[state_attr('sensor.althermasensors','I/U operation mode')] }}
Als ik dit in de zelfde map zet (maar andere bestand) dan gebeurt er dus helemaal niets..?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
template:
  - trigger:
    condition:
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','I/U operation mode') is not none }}"
    sensor:
      - name: "I/O Mode1"
        unique_id: iomode1
          {% set i = {
          } %}

Krijg ook een foutmelding: Property template is not allowed

Maar volgens Google komt die foutmelding vanwege een issue binnen Studio Code Server en kan genegeerd worden, schiet mij dan maar lek

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:57
Toppe schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:43:
[...]

Als ik dit in de zelfde map zet (maar andere bestand) dan gebeurt er dus helemaal niets..?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
template:
  - trigger:
    condition:
    sensor:
          {% set i = {
          } %}

Krijg ook een foutmelding: Property template is not allowed

Maar volgens Google komt die foutmelding vanwege een issue binnen Studio Code Server en kan genegeerd worden, schiet mij dan maar lek
In welke map zet je dit dan?
Ik gok een map die je include, hoe include je die map?

Home Assistant configuratie

• Toppe
TheFes schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:48:
[...]

In welke map zet je dit dan?
Ik gok een map die je include, hoe include je die map?
YAML:
1
template: !include_dir_merge_list include/template

De sensor was -om wat voor reden dan ook- weer naar none_althermasensors gesprongen, dat is nu hersteld.

YAML:
1
2
{{ state_attr('sensor.althermasensors','I/U operation mode') is not none }} => TRUE
{{ state_attr('sensor.althermasensors','I/U operation mode') }} => Heating

Maar de sensor word dus niet aangemaakt

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:51:
[...]

YAML:
1
template: !include_dir_merge_list include/template

De sensor was -om wat voor reden dan ook- weer naar none_althermasensors gesprongen, dat is nu hersteld.

YAML:
1
2
{{ state_attr('sensor.althermasensors','I/U operation mode') is not none }} => TRUE
{{ state_attr('sensor.althermasensors','I/U operation mode') }} => Heating

Maar de sensor word dus niet aangemaakt
als je een include gebruikt moet je de top level integration key (in dit geval dus template:) niet nogmaals in je file opvoeren.

Je YAML file in die folder moet dus dit zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- trigger:
  condition:
  sensor:
        {% set i = {
        } %}

• Toppe
TheFes schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:03:
[...]

als je een include gebruikt moet je de top level integration key (in dit geval dus template:) niet nogmaals in je file opvoeren.

Je YAML file in die folder moet dus dit zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- trigger:
  condition:
  sensor:
        {% set i = {
        } %}
Thanks. Werd op het verkeerde been gezet door die foutmelding in Studio Code Server dat dit niet zo kon... Het lijkt te werken!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:55
Hoe ver reikt het Zigbee signaal? Ik lees 15/20 m in de vrije lucht.

Ik heb een vreemd verschijnsel.
Bij het koppelen van een Aqara switch wordt ook een Signify Netherlands B.V. LTA004 gevonden. Dit is een mij onbekend apparaat.
Ik dacht eerst dat de Aqara switch verkeerd werd herkend, daarom opnieuw gekoppeld en werkt zoals het moet.
Signify apparaat verwijderd, maar wordt bij een nieuwe scan opnieuw gevonden. De buren zitten op minimaal 25 en 40 m hier vandaan, dus die kunnen het niet zijn, lijkt mij.
Of zou de sneeuw op de grond voor extra versterking van het signaal zorgen?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• TheFes
JukeboxBill schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:48:

Bij het koppelen van een Aqara switch wordt ook een Signify Netherlands B.V. LTA004 gevonden. Dit is een mij onbekend apparaat.
Ik dacht eerst dat de Aqara switch verkeerd werd herkend, daarom opnieuw gekoppeld en werkt zoals het moet.
Signify apparaat verwijderd, maar wordt bij een nieuwe scan opnieuw gevonden. De buren zitten op minimaal 25 en 40 m hier vandaan, dus die kunnen het niet zijn, lijkt mij.
Zou deze Hue lamp moeten zijn
https://zigbee.blakadder.com/Philips_LTA004.html

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:11

Zigbee kan best een stukje verder komen. De Signify is een lamp, die zal het "maximaal" toegestane zendvermogen gebruiken en misschien wel als buitenlamp dienen? Die 40m is niet onoverkomelijk - maar hangt er ook vanaf waar jouw router tov die lamp staat/hangt. O ja, en de hoeveelheid andere apparaten op dezelfde frequentie.

[ Voor 3% gewijzigd door DjoeC op 11-02-2025 15:53 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hangt van de controller en antenne af. GreatScott! had hier twee weken geleden een interessant filmpje over:

Tussen 2x een ESP32-H2 haalde hij 85 meter. Tussen 2x een ESP32-C6 haalde hij 260 meter. Dus 15 meter in de vrije lucht lijkt op basis daarvan conservatief :)

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 11-02-2025 15:57 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• JukeboxBill
Maar dat zou dan een lamp zijn die nog niet in een netwerk is opgenomen, of alleen met een app werkt?
Vind het opeens wel griezelig als de buren zometeen ook mijn apparaten kunnen bedienen.

• TheFes
JukeboxBill schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:58:
Maar dat zou dan een lamp zijn die nog niet in een netwerk is opgenomen, of alleen met een app werkt?
Vind het opeens wel griezelig als de buren zometeen ook mijn apparaten kunnen bedienen.
Klopt, wellicht hebben ze de lamp gewoon achter een domme aan/uit schakelaar hangen, en nooit gekoppeld

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-11 05:32

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Ik heb een tijd lang de lampen voor de loods gekoppeld aan de buitenlamp van ons huis. Da's hemelsbreed zo'n 25+ meter. Daarbij was de ontvangende lamp een Osram Zigbee lamp (en die heeft een knap waardeloze Zigbee onvangst). Zou me dus niks verbazen als een Philips Hue lamp een grotere afstand kan overbruggen.

André Huisman (www.new-line.nl)

• HuismAndré
  • Laatst online: 11-11 05:32

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

TheFes schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:07:
[...]

Klopt, wellicht hebben ze de lamp gewoon achter een domme aan/uit schakelaar hangen, en nooit gekoppeld
Of geschakeld via Bluetooth wellicht?

André Huisman (www.new-line.nl)

• JukeboxBill
Tot nu toe heb ik vnl. Aqara Smart plugs en T1 schakelaars. Maar die gaan uit de koppelstand als je ze niet binnen ca. 10 sec koppelt.

Ik lees in de gebruiksaanwijzing dat de HUE lamp in koppelstand komt als je hem voor de eerste keer inschakelt. Kennelijk blijft hij dan in die stand, zolang die niet wordt gekoppeld.

Dat is dan wel een rare toestand. Als twee buren toevallig tegelijkertijd bezig zijn om een apparaat te koppelen dan kan het gebeuren dat ze het verkeerde apparaat koppelen of allebei de apparaten bij 1 persoon terechtkomen.
Nu valt het bij mij nog wel mee, het is hier niet dicht bebouwd. Dus de kans dat toevallig iemand mijn lamp overneemt is wel erg klein. Desalniettemin voor mij een extra reden om dat soort lampen te vermijden.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@JukeboxBill Op zich toch niet heel raar dat hij de eerste keer in koppelstand komt, toch? Op zich speelt de duur dan ook minder een rol, je gaat er toch mee bezig. Dus zie niet zo waarom het dan opeens een probleem is...

• JukeboxBill
Septillion schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:07:
@JukeboxBill Op zich toch niet heel raar dat hij de eerste keer in koppelstand komt, toch? Op zich speelt de duur dan ook minder een rol, je gaat er toch mee bezig. Dus zie niet zo waarom het dan opeens een probleem is...
Omdat die HUE lamp kennelijk "eeuwig" in koppelstand blijft staan als die niet wordt gekoppeld. Vandaar dat ik hem kan overnemen.
Ik vind dat wel een minpunt, als je je dat niet realiseert, zoals bij mijn buurman kennelijk het geval is.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Komt nog bij dat je ook aan de kant van de coördinator de boel in 'pair modus' moet zetten, die vervolgens maximaal enkele minuten actief is. (uitgezonderd verkeerd ingestelde Z2M installaties met permit join permanent op true :P )

De kans dat jij en je buren op dezelfde dag nieuwe apparaten gaan toevoegen én dat toevallig ook nog eens in dezelfde paar minuten doen is vrij klein.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• JukeboxBill
Ik kwam de lamp 3 keer tegen bij het zoeken naar nieuwe apparaten, maar nu wordt hij niet meer gevonden. Kennelijk houdt het een keer op of de lamp is uitgezet.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@JukeboxBill Het is ook wel een hele rare usecase als je een Hue bulb koopt maar hem niet koppelt... Denk dat het een stuk minder vaak voorkomt dan mensen die niet binnen 10 seconde ook hun controller in pairing mode hebben staan. Dus in dat opzicht snap ik hun keuze volledig.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:42

-CJ

Not remastered

Zijn er hier gebruikers van de https://github.com/custom-cards/bar-card?

Elke keer als ik een aanpassing doe in een nieuwe of bestaande loopt de browser of app vast en ook in de code-editor worden aanpassingen niet doorgevoerd. De Github repo staat vol met soortgelijke foutmeldingen maar lijkt weinig activiteit. Zijn er alternatieven waar jullie goede ervaringen mee hebben?

All I had to do was follow the damn train.

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:22
Ik gebruik bar-card, maar ik doe mijn stijlaanpassingen wel in combinatie met card-mod. Ik heb nergens last van op dit moment.

Wat probeer je precies aan te passen?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:47

D4NG3R

kiwi

:)

Weet iemand toevallig of het mogelijk is om van een schedule entity de data van het eerstvolgende event te zien? next_event geeft enkel de tijd.

Bezig om m'n thermostaat iets verfijnder te automatiseren, maar daarvoor moet ik niet alleen de tijd maar ook de data (temperatuur) van het volgende event weten. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TheFes
D4NG3R schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:58:
Weet iemand toevallig of het mogelijk is om van een schedule entity de data van het eerstvolgende event te zien? next_event geeft enkel de tijd.

Bezig om m'n thermostaat iets verfijnder te automatiseren, maar daarvoor moet ik niet alleen de tijd maar ook de data (temperatuur) van het volgende event weten. :)
Ik snap het niet helemaal, een schedule entity heeft toch geen temperatuur attribute ofzo. Hoe zit die temperatuur verweven in je schedule entity.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

TheFes schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:02:
[...]

Ik snap het niet helemaal, een schedule entity heeft toch geen temperatuur attribute ofzo. Hoe zit die temperatuur verweven in je schedule entity.
Je kan schedule entries een data variabele meegeven. https://www.home-assistan.../#configuration-variables

YAML:
1
2
3
4
5
editable: true
next_event: "2025-02-12T17:00:00+01:00"
temperature: 19
icon: mdi:thermostat-auto
friendly_name: Thermostaatschema

Die gegevens wil ik van de eerstvolgende entry weten. Zo kan ik bepalen wanneer ik grofweg moet beginnen met stoken om de gewenste temperatuur op de gewenste tijd te behalen.

Een alternatief op de schedule integratie is ook prima, maar ik wil voorkomen dat ik deze gegevens moet gaan hardcoden in m'n automation.

[ Voor 55% gewijzigd door D4NG3R op 12-02-2025 09:23 ]

• TheFes
D4NG3R schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:12:
[...]

Je kan schedule entries een data variabele meegeven. https://www.home-assistant.io/integrations/schedule/#data

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die gegevens wil ik van de eerstvolgende entry weten.
Ah, dat wist ik niet. Zo leer je elke dag.

En ik neem aan dat je meerdere van dit soort schedule entities hebt, en dus de temperatuur wil weten van de eerstvolgende

Nog eens gekeken, je hebt dus binnen dezelfde schedule entity een tijdsblok met die data.
Dan kun die met een template er uit halen:

code:
1
{{ state_attr('schedule.thermostaatschema', 'temperature') }}

[ Voor 11% gewijzigd door TheFes op 12-02-2025 09:29 ]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:42
Net even HA herstart, heb ik weer een evohome foutmelding ;
Failed to authenticate with the vendor's server. Check your username and password. NB: Some special password characters that work correctly via the website will not work via the web API. Message is: 502, message='Bad Gateway', url='https://tccna.resideo.com/Auth/OAuth/Token'

Meer mensen probleem met evohome? Heeft tot 5 minuten terug altijd goed gewerkt. Als ik de link open krijg ik een 502 bad gateway melding

edit ; via de site komt dit boven ; The resource you are looking for has been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.

Laat ik hopen dat het tijdelijk is.

[ Voor 16% gewijzigd door maartend op 12-02-2025 10:36 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

TheFes schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:25:
[...]

Ah, dat wist ik niet. Zo leer je elke dag.

En ik neem aan dat je meerdere van dit soort schedule entities hebt, en dus de temperatuur wil weten van de eerstvolgende
Deze streep je door, maar dat is dus exact wat de situatie is en wat ik wil weten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4K4Zcy8vGaFXu0VsRks7dBgBoZc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PwQxinI0VJk11hj3zI1XnJgr.png?f=user_large
Nog eens gekeken, je hebt dus binnen dezelfde schedule entity een tijdsblok met die data.
Dan kun die met een template er uit halen:

code:
1
{{ state_attr('schedule.thermostaatschema', 'temperature') }}
Die data uit het huidige tijdsblok halen is niet zo heel spannend, ik moet ook die van het volgende tijdsblok weten. Ik kan overal wel iets van een next_temp variabele toevoegen, maar dat zou ik bij voorkeur voorkomen. Anders gaat het heel snel heel onoverzichtelijk worden. :')

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 12-02-2025 09:36 ]

• TheFes
D4NG3R schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:32:
[...]

Deze streep je door, maar dat is dus exact wat de situatie is en wat ik wil weten.

[Afbeelding]

[...]

Die data uit het huidige tijdsblok halen is niet zo heel spannend, ik moet ook die van het volgende tijdsblok weten. Ik kan overal wel iets van een next_temp variabele toevoegen, maar dan zou ik bij voorkeur voorkomen. Anders gaat het heel snel heel onoverzichtelijk worden. :')
Die streep ik inderdaad door, want het zijn niet meerdere entities, maar één entity met meerdere tijdsblokken. Dus wat ik daar gepost had is niet van toepassing.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik las het als entries niet entities. Correct. :Y

• TheFes
D4NG3R schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:37:
Ik las het als entries niet entities. Correct. :Y
Heb even een testje gedaan, maar ik denk dat je inderdaad een tweede, next_temperature attribute moet toevoegen als je het op deze manier wil doen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik was er al bang voor dat dat nodig ging zijn, ach ja, alles beter dan een paar dozijn temperaturen/tijden in een automation te moeten gaan hardcoden of voor elk een of andere helper te maken. :')

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 12-02-2025 09:47 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:27

BiG-GuY

@D4NG3R
Omdat ik vloerverwarming via stadswarmte heb, heb ik mijn schedules aangepast dat de 'gewenste' temperatuur ingesteld wordt 4u voor de temp daadwerkelijk nodig is. Dus je schedule momenten verplaatsen dan.

Dan heb je geen 'next_temp' nodig voor je automations.

Gallery V&A

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-11 20:58
D4NG3R schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:47:
Ik was er al bang voor dat dat nodig ging zijn, ach ja, alles beter dan een paar dozijn temperaturen/tijden in een automation te moeten gaan hardcoden of voor elk een of andere helper te maken. :')
Ik gebruik voor de buitenverlichting de custom-component schedule-state. Deze maakt een sensor aan die (aan de hand van je schedule die je definieert) een bepaalde state heeft. Je zou dan de gewenste temperatuur als state van de sensor kunnen opgeven. Deze sensor heeft een ingebouwde next_state attribute.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21yNlxYHtEqQqpsczwZgXlOF2XM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fD73LgGEqbGnKGucet1S5TG8.png?f=fotoalbum_large

Ik gebruik deze custom component omdat ik een schedule wilde maken met o.a. sunrise en sunset als triggers. Mijn code staat hier, maar de docs van de component zijn ook vrij duidelijk.

[ Voor 40% gewijzigd door Hmmbob op 12-02-2025 10:20 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@BiG-GuY Helaas, ook de gewenste temperatuur van het huidige tijdsblok wil ik weten.

Indien er niet voorverwarmd hoeft te worden voor het volgende tijdsblok (omdat de temp lager ligt), moet de thermostaat gewoon blijven staan op de gewenste temperatuur van het huidige tijdsblok totdat deze voorbij is.

@Hmmbob Oeh, die ga ik straks maar eens even bekijken.

[ Voor 43% gewijzigd door D4NG3R op 12-02-2025 10:37 ]

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 26-10 17:00
D4NG3R schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:12:
[...]

Je kan schedule entries een data variabele meegeven. https://www.home-assistan.../#configuration-variables

YAML:
1
2
3
4
5
editable: true
next_event: "2025-02-12T17:00:00+01:00"
temperature: 19
icon: mdi:thermostat-auto
friendly_name: Thermostaatschema

Die gegevens wil ik van de eerstvolgende entry weten. Zo kan ik bepalen wanneer ik grofweg moet beginnen met stoken om de gewenste temperatuur op de gewenste tijd te behalen.

Een alternatief op de schedule integratie is ook prima, maar ik wil voorkomen dat ik deze gegevens moet gaan hardcoden in m'n automation.
Als je zelf de data kan instellen, kun je dan niet gewoon in elk data object de volgende state ook meegeven?

YAML:
1
2
3
data:
  current_temp: x
  next_temp: y

Dan heb je gewoon beiden ingesteld en dat is makkelijk zat uit te lezen.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• wens
  • Registratie: Juni 2002
maartend schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:31:
Net even HA herstart, heb ik weer een evohome foutmelding ;
Failed to authenticate with the vendor's server. Check your username and password. NB: Some special password characters that work correctly via the website will not work via the web API. Message is: 502, message='Bad Gateway', url='https://tccna.resideo.com/Auth/OAuth/Token'

Meer mensen probleem met evohome? Heeft tot 5 minuten terug altijd goed gewerkt. Als ik de link open krijg ik een 502 bad gateway melding

edit ; via de site komt dit boven ; The resource you are looking for has been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.

Laat ik hopen dat het tijdelijk is.
Er is Scheduled Maintenance gepland van 9:00-12:00 onze tijd, zie https://status.resideo.com/
Hopelijk werkt het straks weer :)

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:42
wens schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:53:
[...]

Er is Scheduled Maintenance gepland van 9:00-12:00 onze tijd, zie https://status.resideo.com/
Thnx. Link die ik ga bewaren

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:08
Ik heb een elektrische Vasco radiator met E-Volve E-V-WiFi op de badkamer hangen en wil die op een andere manier automatiseren dan via de Climate Controll App van de leverancier. Hierdoor kan ik het wat beter met andere apparaten en sensoren schakelen. Denk hierbij aan temperatuur en deursensoren maar ook in combinatie met een elektrische vloerverwarming (Magnum die waarschijnlijk met LocalTuya te schakelen is) en zonne-opwek om terugleverboetes te voorkomen.

Nu zie ik via netwerkmonitoring dat de hardware die gebruikt wordt, waarschijnlijk Espressif is. Verder zie ik ook communicatie naar een MQTT adres (mqtt-vasco.iqloud.eu).

Hebben jullie ervaring om hiermee verder te gaan om te kijken of dit ook lokaal te schakelen is vanuit Home Assistant? Zijn MQTT berichten af te vangen? Als ik bijvoorbeeld zaken aanstuur via de app om te kijken hoe de instellingen aangepast worden?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:50
Dutchess_Nicole schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:34:
[...]

Als je zelf de data kan instellen, kun je dan niet gewoon in elk data object de volgende state ook meegeven?

YAML:
1
2
3
data:
  current_temp: x
  next_temp: y

Dan heb je gewoon beiden ingesteld en dat is makkelijk zat uit te lezen.
Dat had @D4NG3R eerder al aangegeven. Dat kan wel, maar maakt het wel "lastig". Immers moet je dan bij elke wijziging twee blokken aanpassen, om dus ook bij het vorige blok de "next" te wijzigen. En daar zou ik ook geen zin in hebben.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Witlof MQTT is niet zomaar af te vangen.

Als het een ESPtje is kan je altijd wel eigen firmware erop zetten. Zal je alleen uit moeten vinden hoe alles aangesloten zit. En waarschijnlijk hem openen om er een serial adapter aan te hangen om te programmeren. Het is op zich geen rocket science maar als je de eerste bent wel wat werk.

@Hmmbob heeft wel een punt, maar vandaar mijn "niet zomaar" :+

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 12-02-2025 16:23 ]

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-11 16:07
Met lichte twijfel of deze vraag hier thuishoort: ik benader mijn HA instance (HAOS op RPi) van buitenaf met DuckDNS/LetsEncrypt en NGINX reverse proxy voor de lokale toegang. Dit was een veel gebruikte oplossing en werkte altijd probleemloos maar is dat nog steeds een aanbevolen manier voor remote toegang naar Home Assistant? Ik heb een (waarschuwings)brief ontvangen van Ziggo dat vanaf mijn internetverbinding is meegedaan aan een DDoS-aanval. Het is misschien logischer dat een andere (kinder)computer in mijn LAN het probleem veroorzaakt maar dacht toch ook aan bovenstaande methode om HA te benaderen.

• Witlof
Septillion schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:35:
@Witlof MQTT is niet zomaar af te vangen.

Als het een ESPtje is kan je altijd wel eigen firmware erop zetten. Zal je alleen uit moeten vinden hoe alles aangesloten zit. En waarschijnlijk hem openen om er een serial adapter aan te hangen om te programmeren. Het is op zich geen rocket science maar als je de eerste bent wel wat werk.
Bedankt voor je reactie. Valt een beetje tegen. Ik heb nog een vraag uitstaan bij de leverancier, maar die reageert helaas niet. Ga zelf niet te veel fröbelen aan de hardware om het te kunnen integreren. Kijk nog wel even of er nog andere mogelijkheden zijn.

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 26-10 17:00
RobertMe schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:52:
[...]

Dat had @D4NG3R eerder al aangegeven. Dat kan wel, maar maakt het wel "lastig". Immers moet je dan bij elke wijziging twee blokken aanpassen, om dus ook bij het vorige blok de "next" te wijzigen. En daar zou ik ook geen zin in hebben.
Sure, dat is op het moment een gevolg. Maar als er niks anders is dan zul je toch wat moeten.
En gezien het om een schema gaat zou ik niet verwachten dat er al teveel aanpassingen gedaan worden anders dan misschien schuiven met de tijdstippen. Maar dat heeft geen effect op deze data dus dat kun je vrij doen.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:09
Ruimzicht schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:58:
Met lichte twijfel of deze vraag hier thuishoort: ik benader mijn HA instance (HAOS op RPi) van buitenaf met DuckDNS/LetsEncrypt en NGINX reverse proxy voor de lokale toegang. Dit was een veel gebruikte oplossing en werkte altijd probleemloos maar is dat nog steeds een aanbevolen manier voor remote toegang naar Home Assistant? Ik heb een (waarschuwings)brief ontvangen van Ziggo dat vanaf mijn internetverbinding is meegedaan aan een DDoS-aanval. Het is misschien logischer dat een andere (kinder)computer in mijn LAN het probleem veroorzaakt maar dacht toch ook aan bovenstaande methode om HA te benaderen.
Geen VPN?
Zelf zou ik iets als tailscale doen, dat maakt het opzetten vrij eenvoudig en dan zit alles achter een VPN endpoint, met alle beveiliging daarvan. Dan ook nog wachtwoord op je HA instance en eventuele andere zaken.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Ruimzicht Op zich, ja. Er zijn wat meer opties met voor en nadelen maar niet gehoord dat HA of NGinX vatbaar zijn voor een DDOS op dit moment. Kans dat het wat anders is acht inderdaad veel groter.

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:00
D4NG3R schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:32:
[...]

[Afbeelding]

[...]
Hoe deed je om deze schedule te kunnen weergeven in HA?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Eriko schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:19:
[...]

Hoe deed je om deze schedule te kunnen weergeven in HA?
Dat is de edit-weergave voor een schedule helper, ik gok dat je doelt op een weergave voor op een dashboard.

Geen idee, daar heb ik mij niet in verdiept aangezien ik 'em niet op een dashboard wil weergeven. Er lijkt als ik zo even snel kijk geen ingebouwde kaart voor te zijn.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:06
Ik heb wat problemen 🙂
Ik heb een "picture elements card" gemaakt, en sommige elementen hebben een pictogram.
Wanneer ik op het pictogram druk, wil ik dat het een script toggelt.

Wanneer het script wordt ingeschakeld, moet het een browser-mod pop-up tonen met wat informatie (voor nu een knop).

Echter, ik wil dat de pop-up verschijnt op het apparaat waarop het script werd gestart... dus de ene keer op een tablet, de andere keer op een laptop.
Dus ik denk dat ik device_id: THIS nodig heb?

Ik heb het geprobeerd, maar er gebeurt niets.
Hier is mijn code vh script:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
sequence:
  - data:
      browser_id: THIS
      size: normal
      content:
        type: custom:button-card
        show-state: false
        show-name: false
        custom_fields: null
        icon: mdi:sofa
        show_icon: true
        name: Living
      card_mod:
        style:
          ha-dialog$: |
            div.mdc-dialog div.mdc-dialog__scrim {
              background: rgba(28, 28, 28, 0.9);
              secondary-background-color: rgba(0,0,0,0.5);
              ha-card-background: rgba(0,0,0,0.5);
            }  
    action: browser_mod.popup

Ik kom helaas niet verder met google en ander fora

Hier is mn element
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
    show_state: false
    show_name: false
    name: test
    icon: mdi:test-tube
    layout: icon_name
    size: 40%
    style:
      left: 11%
      top: 15%
    tap_action:
      action: fire-dom-event
      browser_mod:
        service: script.popup_woonkamer
        data:
    hold_action:
      action: none

[ Voor 15% gewijzigd door skank op 12-02-2025 15:09 ]

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:58

Sharky

Skamn Dippy!

skank schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:08:
Ik heb wat problemen 🙂
Ik heb een "picture elements card" gemaakt, en sommige elementen hebben een pictogram.

Wanneer het script wordt ingeschakeld, moet het een browser-mod pop-up tonen met wat informatie (voor nu een knop).

Echter, ik wil dat de pop-up verschijnt op het apparaat waarop het script werd gestart... dus de ene keer op een tablet, de andere keer op een laptop.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
sequence:
  - data:
      content:
      card_mod:
        style:
            }  

Hier is mn element
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
    style:
    tap_action:
      browser_mod:
        data:
    hold_action:
Kun je hier iets mee? https://github.com/thomasloven/hass-browser_mod/issues/511

Ik ben ook wat aan het experimenteren en ik kom overal tegen dat dit de beste methode is.

This too shall pass

• TheFes
skank schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:08:
Ik heb wat problemen 🙂

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
sequence:
  - data:
      content:
      card_mod:
        style:
            }  

Hier is mn element
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
    style:
    tap_action:
      browser_mod:
        data:
    hold_action:
Je geeft nu in je script letterlijk de text THIS mee, maar je moet daar de variable gebruiken die je met je script data mee gaf.

Dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
sequence:
  - data:
      browser_id: "{{ browser_id }}"
      content:
      card_mod:
        style:
            }  

• skank
TheFes schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:25:
[...]

Je geeft nu in je script letterlijk de text THIS mee, maar je moet daar de variable gebruiken die je met je script data mee gaf.

Dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
sequence:
  - data:
      browser_id: "{{ browser_id }}"
      content:
      card_mod:
        style:
            }  
Thx, getest, maar nog steeds geen popup te zien

• skank
Sharky schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:21:
[...]

Kun je hier iets mee? https://github.com/thomasloven/hass-browser_mod/issues/511

Ik ben ook wat aan het experimenteren en ik kom overal tegen dat dit de beste methode is.
Het verschil tussen server call en browser call had ik gelezen idd.
Nu, ik kan de fire dom event gebruiken rechtstreeks, dan werkt het bij mij, maar zodat ik het met script wil doen lukt het niet.

Je kan wel zeggen dan, dan doe je het toch gewoon rechtstreeks.. Maar das geen optie. Mijn picture elements card is nu al 1000+ regels lang, als ik daar ook nog eens allemaal mijn popups moet inplooien , geraak ik er niet meer aan uit, en zal het vermoedelijk ook allemaal slomer en trager werken.

Dus als ik het zo lees dan, heb ik geen opties?

• TheFes
skank schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:38:
[...]

Thx, getest, maar nog steeds geen popup te zien
Probeer het stap voor stap op te lossen:
  1. Kijk in de script trace voor errors
  2. Haal het browser_id en de card mod opsmuck weg uit je script, kijk of het dan wel werkt (op alle devices dan)
  3. Voeg een fixed browser_id toe, en kijk of het dan op dat device wel zichtbaar wordt
  4. Voeg je card mod settings toe, en kijk of het nog steeds werkt
  5. Maak de browser_id weer variabel, en kijk of het dan nog werkt.
Zo kun je nagaan waar het fout gaat, dat is nu nogal gissen.

• skank
TheFes schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:43:
[...]

Probeer het stap voor stap op te lossen:
  1. Kijk in de script trace voor errors
  2. Haal het browser_id en de card mod opsmuck weg uit je script, kijk of het dan wel werkt (op alle devices dan)
  3. Voeg een fixed browser_id toe, en kijk of het dan op dat device wel zichtbaar wordt
  4. Voeg je card mod settings toe, en kijk of het nog steeds werkt
  5. Maak de browser_id weer variabel, en kijk of het dan nog werkt.
Zo kun je nagaan waar het fout gaat, dat is nu nogal gissen.
Ik kom er echt hopeloos van
- geen errors in running script
- browser_id en idd ook card mod eraf gehaald -> geen popup
- met fixed browser, geen popup
- card_mod toevoegen heeft geen nut momenteel

Ik ben echt ten einde raad.

• Hmmbob
Witlof schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:31:
Ik heb een elektrische Vasco radiator met E-Volve E-V-WiFi op de badkamer hangen en wil die op een andere manier automatiseren dan via de Climate Controll App van de leverancier. Hierdoor kan ik het wat beter met andere apparaten en sensoren schakelen. Denk hierbij aan temperatuur en deursensoren maar ook in combinatie met een elektrische vloerverwarming (Magnum die waarschijnlijk met LocalTuya te schakelen is) en zonne-opwek om terugleverboetes te voorkomen.

Nu zie ik via netwerkmonitoring dat de hardware die gebruikt wordt, waarschijnlijk Espressif is. Verder zie ik ook communicatie naar een MQTT adres (mqtt-vasco.iqloud.eu).

Hebben jullie ervaring om hiermee verder te gaan om te kijken of dit ook lokaal te schakelen is vanuit Home Assistant? Zijn MQTT berichten af te vangen? Als ik bijvoorbeeld zaken aanstuur via de app om te kijken hoe de instellingen aangepast worden?
Aber doch - ik zou dit niet meteen afschrijven. Dit is namelijk exact wat ik met onze Duux Edge heater heb gedaan. Deze verbindt namelijk met een cloudserver op poort 443, maar praat dan MQTT.

Gebaseerd op dit topic op het HA community forum, heb ik:

- In Adguard Home (mijn DNS server) ingesteld dat als het kacheltje de adressen van de cloudserver opvraagt, hij het IP van mijn lokale server krijgt.
- Gesimplificeerde stap: op deze server 'draait mijn mqtt server op poort 443' incl certificaat
Geavanceerdere uitleg wat er echt gebeurt: Op deze server draait vanalles achter een Traefik Proxy. In traefik heb ik ingesteld dat TCP connecties op poort 443 voor het domein van de Duux webservers (cloudgarden.nl) doorgezet moeten worden naar mijn eigen mqtt server. Traefik regelt het certificaat en de naam van het certificaat wordt niet gecontroleerd door de kachel, dus hij accepteert alle certificaten. handig!
- De MQTT server ontvangt berichten van de kachel, en die abonneert zich op een command topic waarmee ik de kachel in Home Assistant kan integreren.

Code van de MQTT integratie van die kachel staat hier, ter inspiratie.

Lang verhaal kort; het kan dus in mijn geval wel, maar er zijn veel randvoorwaarden. Zo controleert de kachel niet of hij met de juiste server verbonden is, heb ik volledig controle over mijn eigen DNS en kan ik de kachel dus foppen en doorsturen naar mijn eigen server, en kan ik op die eigen server MQTT op poort 443 aanbieden (=niet standaard). Een hoop variabelen, maar het kan wel :+

Nu is de vraag: zou het ook zo werken voor een Vasco. Geen idee O-)
Het idee van de ESP zelf programmeren klinkt als de route die ik als 1e zou proberen.

• Hmmbob
En anders heb je hier misschien wat inspiratie: https://community.home-as...h-bas-connector/312066/35

• TheFes
skank schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:53:
[...]

Ik kom er echt hopeloos van
- geen errors in running script
- browser_id en idd ook card mod eraf gehaald -> geen popup
- met fixed browser, geen popup
- card_mod toevoegen heeft geen nut momenteel

Ik ben echt ten einde raad.
Nog een paar stappen terug, werkt dit in developer tools > actions:

YAML:
1
2
3
4
5
6
data:
  title: Test
  content:
    type: markdown
    content: Test

Dat zou op elk bij browser mod geregistreerd device een popup moeten laten zien.

• skank
TheFes schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:13:
[...]

Nog een paar stappen terug, werkt dit in developer tools > actions:

YAML:
1
2
3
4
5
6
data:
  title: Test
  content:
    type: markdown
    content: Test

Dat zou op elk bij browser mod geregistreerd device een popup moeten laten zien.
Hoi
Ok , ben verder, ja dat werkt nu
Ook het via script aanroepen naar 1 van de 2 browsers werkt nu.
Volgende stap is, dat hij kan weten waar ik hem oproep, dus met het dynamische browser id

• skank
Yes!!!! Het is gelukt met het dynamische ook !
Ohmy, me happy.
Super bedankt voor de hulp !!!

• GewoonYunus
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:41
D4NG3R schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:09:
[...]

De volle automation niet, maar het script wat ik er voor geschreven heb wel:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
sequence:
  - sequence:
      - action: webostv.command
        data:
          entity_id: media_player.woonkamer_tv
          command: system.notifications/createAlert
          payload:
            modal: false
            buttons:
              - label: ok
                focus: true
                buttonType: ok
                onClick: luna://com.webos.settingsservice/setSystemSettings
                params:
                  category: picture
                  settings:
                    backlight: "{{ brightness }}"
            type: confirm
            isSysReq: true
      - delay:
          seconds: 1
        enabled: true
      - action: webostv.button
        metadata: {}
        data:
          entity_id: media_player.woonkamer_tv
          button: ENTER
fields:
  brightness:
    selector:
      number:
        min: 0
        max: 100
        step: 1
    default: 50
    required: true
    name: Brightness
alias: Set TV brightness
description: ""

Aangezien je de helderheid bij WebOS niet direct (extern) aan kan passen in HA, wordt er een notification gestuurd welke het wel kan. Na 1 seconde wordt de notification automatisch geaccepteerd en de helderheid toegepast.

Het script kan je de gewenste helderheid meegeven, alleen de twee entity_id's even aanpassen naar je eigen TV. :)

Bij het aangaan van de TV bepaal ik a.d.h.v. de gekozen (licht)scene van de woonkamer hoe helder ik het beeld wil hebben. 's avonds is dat doorgaans 0, overdag veelal 80.

Andere zaken welke je eventueel op deze manier kan aanpassen:
contrast
color (wellicht Britse spelling colour, vergeten welke het was)
brightness Dit past de black level aan, en niet de brightness slider. :+

En nog wel meer zaken, maar bovenstaande 3 kwam ik bij de speurtocht naar een oplossing en wat experimenteren achter. :')
Dit is echt super, bedankt voor het delen! Ik ga 'm zeker zelf ook gebruiken :)

Bij mijn TV werkt het ook om de delay tussen de notificatie en de bevestiging op 1ms te zetten, en dan zie je de notificatie niet eens. De helderheid veranderd bij mij ook niet ineens, dus ik vermoed dat je dan ook gedurende de zonsondergang rustig aan kan dimmen over tijd (maar dan dus zonder notificatie!).

• B-Force
  • Laatst online: 21:15
wens schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:53:
[...]

Hij werkt bij mij nog steeds niet, bij jou wel?
Ik zag dat tegenwoordig de integratie ook via de GUI te installeren is, biedt dat nog voordelen tov de yaml config?

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Misschien dat er iemand iets aan heeft:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
template:
  - sensor:
    - unique_id: mijn_zone_presentie
      state_class: measurement
      unit_of_measurement: entities
        {% set persons = state_attr(this.entity_id,'entity_id') %}
        {{ persons|count if persons != none else none }}
      attributes:
        entity_id: >
            {%- set zone = 'zone.mijn_zone' %}
            {%- set radius = state_attr(zone, 'radius') / 1000 %}
            {%- set ns = namespace(count=0) %}
            {%- set persons = namespace(list=[]) %}
            {%- for person in states.person if person.attributes.latitude is defined and person.attributes.longitude is defined %}
              {%- if distance(zone, person.entity_id) < radius %}
              {%-    set ns.count = ns.count + 1 %}
              {%-    set persons.list = persons.list + [person.entity_id] %}
              {%- endif %}
            {%- endfor %}
            {{ persons.list|sort }}
        friendly_names: >
            {%- set persons = namespace(friendly_names=[]) %}
            {%- for person in states.person if person.attributes.latitude is defined and person.attributes.longitude is defined %}
              {%-    set persons.friendly_names = persons.friendly_names + [person.attributes.friendly_name] %}
              {%- endif %}
            {%- endfor %}
            {{ persons.friendly_names|sort }}

Ik gebruik deze sensor om een passieve zone te monitoren. De state heeft het aantal personen aan welke in de zone zitten. Tevens twee attributen met de person entities en friendly names.

Waarom een passieve zone dit niet uit zichzelf kan begrijp ik eigenlijk niet.... 8)7

• Devke
  • Registratie: December 2022
Ik wil een energy socket van Homewizard een naam geven. In dit geval Ontvochtiger Zolder. Nu heeft de socket de naam maar de entiteiten hebben die naam niet in zich mee opgenomen. Zie plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGZLDwlpqAkz2MdIb0a9tq3k4a4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LX2eVgUXiaYEKT17Ao2xNUit.png?f=fotoalbum_large

Wat heb ik gedaan. Instellingen -> Apparaten en diensten -> Bestaande socket opgezocht, aangeklikt , Pennetje rechter bovenhoek naam aanpassen. Werkt niet voor de entiteiten.

Methode 2 : Zie plaatje. Ook deze niet succesvol. Daar Naam Wijzigen kiezen. Volgens mij moet je dan de vraag krijgen of je de naam voor de entiteiten ook wenst te wijzigen. Die vraag komt niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1M2roNFfJmibCfal0twn4m1Ido=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T1xcNIEqerX5uO71NtJ9oYwa.png?f=fotoalbum_large

Hoe krijg ik de naam in de entiteiten?

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 12-02-2025 19:27 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Devke Via de lijst onder een integratie doet nog wel eens raar. Maar als je het device fullscreen hebt en daan de naam aanpast zou je de vraag over entity id's moeten krijgen. Maar heb wel gemerkt dat als je entity id's zelf al hebt aangepast dat deze niet altijd correct meegenomen worden. Dan zit er niets anders op dan alle entitieten zelf langs te lopen en te wijzigen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

GewoonYunus schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:53:
[...]

Dit is echt super, bedankt voor het delen! Ik ga 'm zeker zelf ook gebruiken :)

Bij mijn TV werkt het ook om de delay tussen de notificatie en de bevestiging op 1ms te zetten, en dan zie je de notificatie niet eens. De helderheid veranderd bij mij ook niet ineens, dus ik vermoed dat je dan ook gedurende de zonsondergang rustig aan kan dimmen over tijd (maar dan dus zonder notificatie!).
Ik voer deze actie direct bij het inschakelen van de TV uit. M'n eigen C3 reageert op dat moment niet bijster snel op het ENTER commando, iig niet binnen een halve seconde, waardoor de notification in beeld blijft staan en je dus zelf op OK moet drukken. :+

Als de TV al een tijdje aan staat gaat het een stuk vlotter ja, 1ms heb ik niet geprobeerd maar 50-100ms werkte prima. :)

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 12-02-2025 19:35 ]

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:45

Vos

AFCA

Ik heb vandaag flink wat updates doorgevoerd en zie dat mijn MariaDB datasize size sensor niet meer werkt. Onderstaande YAML code gebruikte ik. Iemand een idee waarom dit niet meer werkt?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
platform: sql
db_url: !secret mariadb_url
scan_interval: 3600
queries:
  - name: MariaDB Database Size
    query: 'SELECT table_schema "homeassistant", Round(Sum(data_length + index_length) / POWER(1024,2), 1) "value" FROM information_schema.tables WHERE table_schema="homeassistant" GROUP BY table_schema;'
    column: "value"
    unit_of_measurement: MB

• Devke
Septillion schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:31:
@Devke Via de lijst onder een integratie doet nog wel eens raar. Maar als je het device fullscreen hebt en daan de naam aanpast zou je de vraag over entity id's moeten krijgen. Maar heb wel gemerkt dat als je entity id's zelf al hebt aangepast dat deze niet altijd correct meegenomen worden. Dan zit er niets anders op dan alle entitieten zelf langs te lopen en te wijzigen.
Dan denk ik dat ik de mazzel heb dit handmatig te doen. Dankjewel 👍

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• JukeboxBill
Vos schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:36:
Ik heb vandaag flink wat updates doorgevoerd en zie dat mijn MariaDB datasize size sensor niet meer werkt. Onderstaande YAML code gebruikte ik. Iemand een idee waarom dit niet meer werkt?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
queries:
    query: 'SELECT table_schema "homeassistant", Round(Sum(data_length + index_length) / POWER(1024,2), 1) "value" FROM information_schema.tables WHERE table_schema="homeassistant" GROUP BY table_schema;'
Als ik iets tegenkom wat niet direct verklaarbaar is dan probeer ik het eerst te repareren met HA opnieuw opstarten.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:45

Vos

AFCA

JukeboxBill schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:18:
[...]

Als ik iets tegenkom wat niet direct verklaarbaar is dan probeer ik het eerst te repareren met HA opnieuw opstarten.
Goede toevoeging, dat had ik al wel geprobeerd.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Devke schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:26:
Ik wil een energy socket van Homewizard een naam geven. In dit geval Ontvochtiger Zolder. Nu heeft de socket de naam maar de entiteiten hebben die naam niet in zich mee opgenomen. Zie plaatje.

[Afbeelding]

Wat heb ik gedaan. Instellingen -> Apparaten en diensten -> Bestaande socket opgezocht, aangeklikt , Pennetje rechter bovenhoek naam aanpassen. Werkt niet voor de entiteiten.

Methode 2 : Zie plaatje. Ook deze niet succesvol. Daar Naam Wijzigen kiezen. Volgens mij moet je dan de vraag krijgen of je de naam voor de entiteiten ook wenst te wijzigen. Die vraag komt niet.

[Afbeelding]

Hoe krijg ik de naam in de entiteiten?
Ik wijzig de naam altijd op twee plaatsen, methode 1 voor de naam van het apparaat (tweede afbeelding op een apparaat klikken en bij potlood wijzigen) en methode 2 voor de sensoren, hiervoor druk je op de drie puntjes achter het apparaat en daar ook dezelfde naam instellen (in de tweede afbeelding heb je achter elk apparaat drie puntjes en je kunt daar de naam veranderen van een energy socket). De sensor naam sensor.enegry_socket_6 kun je niet zo makkelijk wijzigen, als je dat bedoelt.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-11 18:41
Hm, zha werkt niet meer na de update van vanochtend. Nu maar een restore.

Hoeiendag!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002

BiG-GuY

tvtech schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:50:
Hm, zha werkt niet meer na de update van vanochtend. Nu maar een restore.
Geen problemen hier met de HA Connect ZBT-1 met 102 Zigbee apparaten verbonden.

Wat zeggen de logs precies?

Gallery V&A

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:03
Vos schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:36:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
queries:
Wat zegt je log?

De sensor zelf ziet er prima uit, deze SQL heb ik er ook in zitten[quote][b]

[ Voor 57% gewijzigd door dixet op 13-02-2025 07:57 ]

• The-Source
  • Laatst online: 13:08
Ruimzicht schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:58:
Wat eerder is aangegeven zou een vpn construct verstandig zijn. Of als je niet met vpn aan de slag wil gaan op je devices. Dan is cloudflared tunnel wellicht ook een optie. HA app en ook via browser werkt goed met mtls certificaat. Maar daarvoor heb je wel een geregistreerde domeinnaam voor nodig (dat hoeft niet perse bij cloudflare aangevraagd te zijn).

Een mogelijke opzet is dan, cloudflared tunnel op nginx (die kan je voor eventueel andere apps hergebruiken).
Via cloudflared maak je een DNS record aan. Deze naam zou ik afwijkend houden tov je werkelijke interne FQDN. Correct naam kan je via header informatie toevoegen aan je request nadat je firewall regels hebt doorlopen.
In de cloudflare WAF kan je al de nodige firewall rules instellen voordat verkeer ook maar iets met DNS record end-points gaan doen. Zo ook geo-location filtering, etc etc.
Mocht verkeer toegestaan zijn door WAF dan moet je mtls certificaat nog gematched worden om door de cloudflared tunnel te kunnen gaan.
Vanaf dat punt begint je lokale security.

Logging wordt ook netjes in cloudflare dashboard bijgehouden, zo kan je de security nog verder fine-tunen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Devke
PeteSplit schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:22:
[...]

Ik wijzig de naam altijd op twee plaatsen, methode 1 voor de naam van het apparaat (tweede afbeelding op een apparaat klikken en bij potlood wijzigen) en methode 2 voor de sensoren, hiervoor druk je op de drie puntjes achter het apparaat en daar ook dezelfde naam instellen (in de tweede afbeelding heb je achter elk apparaat drie puntjes en je kunt daar de naam veranderen van een energy socket). De sensor naam sensor.enegry_socket_6 kun je niet zo makkelijk wijzigen, als je dat bedoelt.
Ik kan me herinneren dat dit wel eens in 1x gelukt is. Wat @Septillion aangeeft gaat het soms mis en dan is het 1 voor 1 aanpassen. Ik zag in de automatisering namelijk wel de juiste naamgeving staan.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:43
Troetelbeer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:35:
[...]

Thnx!
Staat niet gedeeld, omdat het voor 80% een achtergrond is die ik gemaakt heb in PS:

[Afbeelding]

De rest is in HA gewoon toegevoegd en uitgelijnd :+
Maar dan is dit niet responsive in je browser toch? Of is dit specifiek voor een walltablet?

Water-Escape

• TheFes
tjanssen schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:06:
Misschien dat er iemand iets aan heeft:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
template:
  - sensor:
    - unique_id: mijn_zone_presentie
      state_class: measurement
      unit_of_measurement: entities
        {% set persons = state_attr(this.entity_id,'entity_id') %}
        {{ persons|count if persons != none else none }}
      attributes:
        entity_id: >
            {%- set persons = namespace(list=[]) %}
              {%-    set persons.list = persons.list + [person.entity_id] %}
              {%- endif %}
            {%- endfor %}
            {{ persons.list|sort }}
        friendly_names: >
            {%- set persons = namespace(friendly_names=[]) %}
              {%-    set persons.friendly_names = persons.friendly_names + [person.attributes.friendly_name] %}
              {%- endif %}
            {%- endfor %}
            {{ persons.friendly_names|sort }}

Ik gebruik deze sensor om een passieve zone te monitoren. De state heeft het aantal personen aan welke in de zone zitten. Tevens twee attributen met de person entities en friendly names.

Waarom een passieve zone dit niet uit zichzelf kan begrijp ik eigenlijk niet.... 8)7
Wat bedoel je precies met een passieve zone? Want je lijkt hier gewoon praktisch de zone entity na te maken (op het extra attribute met de person names na)

Inmiddels is het me wel duidelijk wat een passive zone is, maar ook met die checkbox enabled, geeft de zone van het werk van mijn vriendin nog steeds als state 1 aan, en in het persons attribute de person entity van mijn vriendin. Dus het lijkt er nog steeds op dat je de zone entity gewoon praktisch na maakt.

[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 13-02-2025 09:16 ]

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:01:
[...]

Wat bedoel je precies met een passieve zone? Want je lijkt hier gewoon praktisch de zone entity na te maken (op het extra attribute met de person names na)

Inmiddels is het me wel duidelijk wat een passive zone is, maar ook met die checkbox enabled, geeft de zone van het werk van mijn vriendin nog steeds als state 1 aan, en in het persons attribute de person entity van mijn vriendin. Dus het lijkt er nog steeds op dat je de zone entity gewoon praktisch na maakt.
Dit doet ie bij mij niet. Heb je nu toevallig om te testen de zone van het werk van je vriendin naar passive gezet? Want volgens mij updaten de zones niet wanneer je al in de zone zit.

• TheFes
tjanssen schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:48:
[...]

Dit doet ie bij mij niet. Heb je nu toevallig om te testen de zone van het werk van je vriendin naar passive gezet? Want volgens mij updaten de zones niet wanneer je al in de zone zit.
Dat zou het kunnen zijn.

Zal nog eens een nieuwe zone aanmaken dan om te testen.

Mijn nieuwe passive zone heeft in ieder geval de state 0 en een leeg persons attribute.
Zal het eens bekijken als ik in de lunchpauze even wat boodschappen ga doen.

[ Voor 17% gewijzigd door TheFes op 13-02-2025 10:00 ]

• filibuster
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-11 08:00
NeFoRcE schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:00:
[...]

Liebherr Global heeft gereageerd:

-----------
IFTTT was available some years ago but due to some changes in the app, it is not available anymore.
We have it on our roadmap for this year but unfortunately, I cannot give any more details for now.

De Smart Device is inmiddels wel een toegevoegd aan google home. Nog niet met alle functies. Ik weet niet of u daar wat aan heeft.
-----------

In Google Home kun je alleen bijv. supercool ofzo aanzetten lijkt het. Niet veel spannends dus...
Er is sinds kort een HACS integratie voor Liebherr: https://github.com/bhuebschen/liebherr

Werkt voor alsnog prima met mijn koelkast en vriezer.

PVoutput

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

filibuster schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:47:
[...]

Er is sinds kort een HACS integratie voor Liebherr: https://github.com/bhuebschen/liebherr

Werkt voor alsnog prima met mijn koelkast en vriezer.
woah!!! Thanks! ik ga het gelijk proberen!

edit:
Nice, werkt goed inderdaad, krijg alleen niet de temp van m'n 0 graden vak door zie ik. Maar het is wel gaaf dat ik nu automatiseringen kan doen, verjaardag in de agenad? party mode aan. bijv! :)

[ Voor 24% gewijzigd door NeFoRcE op 13-02-2025 10:57 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

• filibuster
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-11 08:00
NeFoRcE schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:48:
[...]

woah!!! Thanks! ik ga het gelijk proberen!

edit:
Nice, werkt goed inderdaad, krijg alleen niet de temp van m'n 0 graden vak door zie ik. Maar het is wel gaaf dat ik nu automatiseringen kan doen, verjaardag in de agenad? party mode aan. bijv! :)
Inderdaad zie ik nu ook. Was me in de euforie dat het werkte nog niet opgevallen. Je hebt al een issue gemaakt zie ik dus dat komt wel goed.

PVoutput

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-11 16:07
@The-Source Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Ik leer graag maar vrees dat zoiets mij zonder stap-voor-stap handleiding niet gaat lukken. Ga eerst maar eens de verdachte PC's in mijn LAN scannen voordat ik me in de beveiliging van HA verlies.

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
water_escape schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:53:
[...]

Maar dan is dit niet responsive in je browser toch? Of is dit specifiek voor een walltablet?
Klopt, het is specifiek voor een scherm aan de muur. Voor mijn telefoon heb ik een ander dashboard.

Believe. Imagine. Create.

• Toppe
Ik ben bezig met een nieuwe automatisering en ben benieuwd of ik wat over het hoofd zie of dat mensen tips hebben dit slimmer aan te pakken. Tips dus volop welkom!

Het idee is dat hij elke dag om 06:00 doet met trigger ID oranje en dat hij een trigger ID groen doet zodra de input_datetime (met alleen een tijd er in) gelijk is aan de huidige tijd.

Daarna moet hij kijken wat de trigger is en of het een werkdag is en geen vakantie. Als het geen werkdag is moet hij een half uur later (06:30) op oranje en anders om 06:00.

De groene trigger is op de vooraf ingestelde tijd, daarna kijken of het een werkdag is en als dit het geval is moet hij op groen gaan op de ingestelde tijd. Anders moet hij 15 minuten later op groen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
alias: f wakker worden
description: >-
  Schakel de lampen in zodra de tijd dit toestaat en wijzig de kleuren zodat
  bekend is of ze uit bed mag of niet.
triggers:
  - trigger: time
    at: "06:00:00"
    id: oranje
    at: input_datetime.f_wakker_worden
    id: groen
conditions: []
actions:
  - alias: Trigger is oranje
    if:
      - condition: trigger
        id:
          - oranje
        alias: Controleer of trigger oranje is
    then:
      - alias: Controleer of het een werkdag is en of het geen school vakantie is
        if:
          - condition: and
            conditions:
              - type: is_on
                condition: device
                device_id: ef841681ef88a1cab8491afccc62ee88
                entity_id: 456c970f840276c8fcfb9e2e10cd0875
                domain: binary_sensor
              - condition: state
                entity_id: binary_sensor.schoolvakantie
                state: "off"
        then:
          - action: light.turn_on
            data:
              brightness_pct: 2
              color_name: orange
            target:
              entity_id: light.plafond_strip
            alias: Schakel verlichting in op 2% in de kleur oranje
        else:
          - delay:
              hours: 0
              minutes: 30
              seconds: 0
              milliseconds: 0
            alias: Wacht een half uur voordat het licht op oranje word gezet
            data:
            target:
    if:
        id:
          - oranje
    then:
        if:
            conditions:
        then:
            data:
              brightness_pct: 10
              color_name: green
            target:
            alias: Schakel verlichting in op 10% in de kleur groen
        else:
          - alias: Wacht een half uur voordat het licht op groen word gezet
            delay:
              minutes: 15
            data:
            target:
            alias: Schakel verlichting in op 2% in de kleur groen
mode: single

• TheFes
Toppe schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:52:
Ik ben bezig met een nieuwe automatisering en ben benieuwd of ik wat over het hoofd zie of dat mensen tips hebben dit slimmer aan te pakken. Tips dus volop welkom!

Het idee is dat hij elke dag om 06:00 doet met trigger ID oranje en dat hij een trigger ID groen doet zodra de input_datetime (met alleen een tijd er in) gelijk is aan de huidige tijd.

Daarna moet hij kijken wat de trigger is en of het een werkdag is en geen vakantie. Als het geen werkdag is moet hij een half uur later (06:30) op oranje en anders om 06:00.

De groene trigger is op de vooraf ingestelde tijd, daarna kijken of het een werkdag is en als dit het geval is moet hij op groen gaan op de ingestelde tijd. Anders moet hij 15 minuten later op groen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
triggers:
    id: oranje
    id: groen
actions:
    if:
        id:
          - oranje
    then:
        if:
            conditions:
        then:
            data:
            target:
        else:
          - delay:
              minutes: 30
            alias: Wacht een half uur voordat het licht op oranje word gezet
            data:
            target:
    if:
        id:
          - oranje
    then:
        if:
            conditions:
        then:
            data:
            target:
            alias: Schakel verlichting in op 10% in de kleur groen
        else:
          - alias: Wacht een half uur voordat het licht op groen word gezet
            delay:
              minutes: 15
            data:
            target:
            alias: Schakel verlichting in op 2% in de kleur groen
Ik zou beginnen met:
  • een choose gebruiken ipv 2 aparte if blokken met daarin weer nested if's
  • een aparte trigger om 6:30 doen en een kwartier na je input_datetime (wat sinds 2025.2 supported is) ipv een half uur/kwartier wachten, en bij die dan juist checken of het geen werkdag is
  • een state condition doen op die workday binary sensor ipv een device condition (ook omdat het ons dan duidelijk was geweest waar je daar precies op checkt)
  • bij het 2e blok wat je nu hebt checken of het trigger id groen is, in plaats van wederom op orange
Maar uiteindelijk zou ik (met mijn affiniteit voor templates):
  • trigger variables in de trigges toevoegen, en die gebruiken. Want uiteindelijk roep je in alle opties dezelfde action aan.

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:15
Heerlijk, automatiseren wanneer je kind de slaapkamer uit mag op basis van variabelen 😂👍 Slaaptrainer 2.0

• Devke
Ik vind de standaard Gauge meters in HA niet zo mooi. Ik heb Mushroom geïnstalleerd. Daar zie ik helemaal geen Gauge. Hebben jullie leuke suggesties?

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Toppe Eens met @TheFes, meer triggers toevoegen op de mogelijke momenten dat je wat wilt doen. Dan simpelweg kijken of je het dan wilt doen en uitvoeren. Dan heb je geen gewacht en heb je gewoon simpele trigger, condition? => action setjes. Die je dan weer samen kunt namen in een enkele automation met een chooser.

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 13-02-2025 14:48 ]

• wens
  • Registratie: Juni 2002
B-Force schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:47:
[...]

Hij werkt bij mij nog steeds niet, bij jou wel?
Ik zag dat tegenwoordig de integratie ook via de GUI te installeren is, biedt dat nog voordelen tov de yaml config?
Bij mij doet hij het. En ik heb de Honeywell integratie toegevoegd via yaml.

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-11 21:42
Pejdref schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:13:
Quote uit het RPiNut in "Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)" topic. Leek me gepaster om hier te reageren.

[...]

De solcast integratie geeft sensoren voor de verwachte opbrengst voor de komende 7 dagen. Ik heb een automatisering die op donderdagochtend de komende 3 dagen vergelijkt (today, tomorrow, day_3 sensoren = do, vr, za). En aan de hand daarvan de beste dag kiest. (Je kunt er ook voor kiezen om de automatisering op woensdag te draaien, dan moet je de sensoren tomorrow, day_3 en day_4 gebruiken.) Het vergelijken doe ik met een if then else actie. De datum van die dag sla ik op in een helper, ik vond hier in de GUI geen methode voor dus heb dit met een stukje YAML code gedaan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
# slaat de datum van morgen op in de helper 'datumhelper'
action: input_datetime.set_datetime
data:
  date: "{{ (now()+timedelta(days=1)).date() }}"
target:
  entity_id: input_datetime.datumhelper

Verder heb ik een automatisering die getriggerd wordt op de peaktijd van de opbrengst die dag met als voorwaarde dat de datum vandaag gelijk is aan de opgeslagen datum, deze automatisering zet in mijn geval dan de warmtepomp aan.

In jouw geval zou je een die 2de automatisering kunnen vervangen door een automatisering die draait op het tijdstip dat je de melding wil ontvangen met als voorwaarde dat vandaag gelijk is aan de opgeslagen datum. Of je maakt een automatisering die de virtuele schakelaar op het juiste moment omschakelt, mocht je die schakelaar willen behouden omdat je die ook nog handmatig wil kunnen schakelen.

Als je meer detail nodig hebt vraag het gerust.
Ik probeer dit na te maken maar hang vast. Is er een manier waarop je het mij iets beter kan uitleggen? :) _/-\o_

Inmiddels als een andere post gevonden van je op pagina 901... Eens even daarmee klooien.

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Devke schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:46:
Ik vind de standaard Gauge meters in HA niet zo mooi. Ik heb Mushroom geïnstalleerd. Daar zie ik helemaal geen Gauge. Hebben jullie leuke suggesties?
ik vind Bar card wel nice

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• Toppe
TheFes schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:06:
[...]

Ik zou beginnen met:
  • een choose gebruiken ipv 2 aparte if blokken met daarin weer nested if's
  • een aparte trigger om 6:30 doen en een kwartier na je input_datetime (wat sinds 2025.2 supported is) ipv een half uur/kwartier wachten, en bij die dan juist checken of het geen werkdag is
  • een state condition doen op die workday binary sensor ipv een device condition (ook omdat het ons dan duidelijk was geweest waar je daar precies op checkt)
  • bij het 2e blok wat je nu hebt checken of het trigger id groen is, in plaats van wederom op orange
Maar uiteindelijk zou ik (met mijn affiniteit voor templates):
  • trigger variables in de trigges toevoegen, en die gebruiken. Want uiteindelijk roep je in alle opties dezelfde action aan.
Je laatste punt is terecht en werkt inderdaad het makkelijkst maar is het uberhaupth wel mogelijk om in een template trigger de tijd te controleren met een sensor?

Dit werkt prima:
YAML:
1
2
3
4
5
{% if is_state("binary_sensor.werkdag", true) and is_state('binary_sensor.schoolvakantie', off) -%}
  true
{%- else -%}
  false
{%- endif %}

Maar ik kan weinig documentatie vinden die kijkt of de huidige tijd overeenkomt met de tijd vanuit een hard geprogrammeerde tijd ("06:00") of dat een tijd overeenkomt met een sensor?

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:09
Ik heb knoppen op mijn homepage staan en als ik er op druk krijg ik een pop-up.
Tot over enkele dagen/weken stond er ook een history graph in de pop-up die mij weergaf wanneer de groeplichten heeft gebrand verbonden aan deze ruimte. Sinds enkele dagen/weken is die graph weg (het veld waar deze moet staan blijft dus gewoon wit) en ik krijg het niet gefixed. Komt dit door een update, of is er ergens iets fout? Want volgens mij is de code juist... als ik de code gebruik enkel voor history graph (zonder al de rest er rond) krijg ik de history graph wel te zien |:( 8)7 |:( 8)7

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
type: custom:mushroom-template-card
primary: Toilet
secondary: 🌡 {{ states('sensor.temperatuur_wc_beneden') }} °C
icon: mdi:lightbulb
icon_color: |
  {% if is_state('group.toilet_lights', 'on') %}
    #ffde0a
  {% else %}
    grey
  {% endif %}
tap_action:
  action: perform-action
  perform_action: browser_mod.popup
  data:
    title: Toilet
    content:
      type: vertical-stack
      cards:
        - type: grid
          columns: 2
          cards:
            - type: entities
              entities:
                - entity: light.13_verlichting_wc_beneden
                  name: WC Beneden
                - entity: group.toilet_lights
                  name: ALL OFF/ON
            - type: vertical-stack
              cards:
                - type: markdown
                  content: >
                    **Temperatuur:**🌡 {{
                    states('sensor.temperatuur_wc_beneden') }} °C
        - type: history-graph
          entities:
            - entity: group.toilet_lights
          hours_to_show: 24
          min_y_axis: 0
          max_y_axis: 0
          fit_y_data: false
          logarithmic_scale: false
          title: ""
    dismissable: true
  target: {}
fill_container: true
multiline_secondary: true

Onderhuids is HA wel Python maar config is in yaml

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 13-02-2025 19:49 ]

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:15
Ben aan het onderzoeken met welke thuisbatterij ik in de toekomst het beste gaat uitkomen.
Nu heb de intergatie battery_sim gevonden die mij daar perfect bij kan helpen.

Vraag me eigenlijk nu af wat ik het beste kan invullen :
code:
1
2
3
import_sensor : sensor.p1_meter_energie_import
export_sensor : vul ik nu hierin sensor.p1_meter_energie_export of die van mij zonnepaneel sensor.kwh_meter_energie_export
energy_tariff : Tevens wat kan ik beste invullen bij tarief aangezien dag en nacht heb

Zijn er meer mensen die battery_simulatie hebben draaien in HA en misschien mij wat verder op weg kunnen helpen

• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-11 18:41
BiG-GuY schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:52:
[...]

Geen problemen hier met de HA Connect ZBT-1 met 102 Zigbee apparaten verbonden.

Wat zeggen de logs precies?
Oorzaak bleek te liggen in de zha update config in de yml. Die heb ik verwijderd en nu werkt het weer

Hoeiendag!

• TheFes
Toppe schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:32:
[...]

Je laatste punt is terecht en werkt inderdaad het makkelijkst maar is het uberhaupth wel mogelijk om in een template trigger de tijd te controleren met een sensor?

Dit werkt prima:
YAML:
1
2
3
4
5
{% if is_state("binary_sensor.werkdag", true) and is_state('binary_sensor.schoolvakantie', off) -%}
  true
{%- else -%}
  false
{%- endif %}

Maar ik kan weinig documentatie vinden die kijkt of de huidige tijd overeenkomt met de tijd vanuit een hard geprogrammeerde tijd ("06:00") of dat een tijd overeenkomt met een sensor?
Ik zou de variables aan de trigger toevoegen, dan hoef je niet op de tijd te checken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
triggers:
    variables: 
      color: orange
      check: >
        {{
          is_state('binary_sensor.werkdag', 'on') 
          and is_state('binary_sensor.schoolvakantie', 'off')
        }}
    at: "06:30:00"
    variables: 
        {{
          is_state('binary_sensor.werkdag', 'off') 
          or is_state('binary_sensor.schoolvakantie', 'on')
        }}
    variables: 
      color: green
        {{
        }}
    at: 
      entity_id: input_datetime.f_wakker_worden
      offset: 00:15:00
    variables: 
        {{
        }}
conditions:
    value_template: "{{ check }}"
actions:
  - alias: Zet lamp aan op juiste instellingen
    action: light.turn_on
    data:
      brightness_pct: "{{ brightness_pct }}"
      color_name: "{{ color }}"
    target:

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Toppe Tijd is eigenlijk een beetje raar in templates. Want "h:mm" is gewoon native to doen maar "h:mm:ss" helaas niet.

Maar je kan met today_at veel afvangen door in datetime te werken. Bijvoorbeeld:
Django/Jinja:
1
2
{{ states('input_datetime.bedroom_wake_up_light')|today_at > "6:00"|today_at }}
{{ now() > "23:00"|today_at }}

Maar hier, oplossing van @TheFes is weer eens een lekkere korte met templates :) Maar op zich ook niet heel ingewikkeld in de UI bij elkaar te klikken. Levert alleen een wat langere yaml op.

• Toppe
TheFes schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:55:
[...]

Ik zou de variables aan de trigger toevoegen, dan hoef je niet op de tijd te checken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
triggers:
    variables: 
        {{
        }}
    variables: 
        {{
        }}
    variables: 
        {{
        }}
    offset: "00:15:00"
    variables: 
        {{
        }}
conditions:
    value_template: "{{ check }}"
actions:
  - alias: Zet lamp aan op juiste instellingen
    action: light.turn_on
    data:
      brightness_pct: "{{ brightness_pct }}"
      color_name: "{{ color }}"
    target:
Lijkt me makkelijker dan @Septillion zijn suggestie. Ik wist alleen niet dat je check (of variable) onder een time kon hangen, daar ging ik de fout in :)

Ik ga hier eens even mee stoeien (y)

Edit: regel 37 en 38 klopen niet, moet dit zijn:
YAML:
1
2
3
    at: 
      offset: 00:15:00

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 13-02-2025 20:14 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Toppe Nouwja, eerste was dus vooral om te laten zien hoe je het in templates doet. Maar dat is dus niet nodig in deze toepassing.

Wat langer maar volledig UI:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
triggers:
    id: orange school
    id: orange non-school
    id: green schooldag
    at: 
      offset: "00:15:00"
    id: green non-schooldag
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
              - alias: Gewone schooldag
                condition: and
                conditions:
                    id:
                      - orange school
                    entity_id: binary_sensor.werkdag
                    state: "on"
              - alias: Weekend
                conditions:
                    id:
                      - orange non-school
              - alias: Vakantie
                conditions:
                    id:
                      - orange non-school
        sequence:
            data:
            target:
        alias: Orange?
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
              - alias: Gewone schooldag
                conditions:
                    id:
                      - green schooldag
              - alias: Weekend
                conditions:
                    id:
                      - green non-schooldag
              - alias: Vakantie
                conditions:
                    id:
                      - green non-schooldag
        sequence:
            data:
            target:
        alias: Green?
Pagina: 1 ... 287 ... 350 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.