Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 286 ... 350 Laatste
Acties:

• dnieuwkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 17:10
Sinds een paar maanden krijg ik soms foutmeldingen bij het vanuit een automation afspelen van een Spotify playlist op een Sonos speaker:

code:
1
2
3
Stopped because an error was encountered at February 7, 2025 at 07:00:08 (runtime: 8.76 seconds)

Error calling SonosMediaPlayerEntity._play_media on media_player.sonos_arc_woonkamer: UPnP Error 800 received: from 192.168.1.244

Sonos speakers zijn allemaal geüpadet naar de laastste firmware versie en ik heb een Spotify Premium abonnement.

Zijn er meer mensen die last van hebben/hadden en enig idee hoe ik dit kan fixen?

Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is a mystery

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:43
tjanssen schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:15:
[...]

Dat was ik vergeten bij te zeggen... Liever geen Tuya. Dat is volgens mij redelijk wat gedoe om deze lokaal te krijgen....
Dat hangt van het product af. Ik heb een aantal Tuya mmWave bewegingssensors met Zigbee, die zonder cloud o.i.d. werken. Kostte ook geen enkele moeite omdat er al veel gebruikers mij voor zijn gegaan. Alleen een beetje zoeken op de diverse fora. Maar dat had ik dus al van te voren gedaan om geen kat-in-de-zak te kopen.
[...]

Dit heb ik nu ook, en hier wil ik nu juist vanaf... :P

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:02

tozzke

aka tozzert

Card Nox schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:39:
[...]

Nopes, maar wel logische test van je. Scheelt me de hele tijd alarm armen en disablen :D

Dit werkt wel via HA zelf: https://hafruitweg4.duckd...urce%3A%2F%2Fmedia_source

Ga dat nu proberen ...

EDIT: nopes ook weer variaties geprobeerd maar niets.

Er moet toch iets met die www folder gebeuren en SambaShare denk ik?
YouTube: Professional ALARM SYSTEM in Home Assistant! How to set it up.

EDIT: weer een uur lopen kloten zonder resultaat. Hoe kan HA na zoveel jaren zo'n simpele feature nog niet werkend hebben. Een radio afspelen no problem maar een simpel mp3tje afspelen is ineens rocket science... 8)7
Bij mij werkt dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
action: media_player.play_media
target:
  entity_id: media_player.sonos_one_1
data:
  media_content_id: /local/Automations/Alarmo/Alarm sirene.mp3
  media_content_type: music

desbetreffende mp3 staat in '\config\www\Automations\Alarmo'

En dit heb ik in een script staan in een repeat

Edit:
Dit werkt ook:
YAML:
1
2
3
4
5
6
target:
  entity_id: media_player.sonos_one_1
data:
  media_content_id: https://<mijn_hass:port>/local/Automations/Alarmo/Alarm sirene.mp3

[ Voor 9% gewijzigd door tozzke op 07-02-2025 17:38 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
TheMystery schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:52:
Ik ben met een nieuwe homeserver bezig met proxmox, nu wil ik misschien en vm uitrollen met home assistant OS of mijn oude vm met debian 12 supervised over zetten.

Home Assistant OS lijkt me fijner vanwege updates, minder onderhoud enzo en dat het altijd moet werken aangezien het onderhouden word door home assistant zelf.
Alleen ik gebruik nu een usb device voor het bedienen van mijn alarm die zich identificeert als /dev/hidraw1.
Nu had ik er met mijn huidige installatie last van dat home assistant deze vanwege rechten niet uit kon lezen.

Dit pas ik nu met booten aan via een configuratie bestand in /etc/udev/rules.d/99-hidraw-permissions.rules
met de inhoud:
KERNEL=="hidraw*", GROUP="dialout", MODE="0660"

Weet iemand hoe HA OS hiermee omgaat? want ik verwacht dat zo'n configuratiebestand niet gaat werken?
Zaken als Zigbee sticks en USB-Serial adapters werken ook gewoon dus neem aan dat HA OS ze dus altijd al in dialout gooit.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:22
TheFes schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:29:
[...]

Als die url die je hier geeft ingesteld is als interne url, dan komt het daar door, het poort nummer is namelijk fout (8213 ipv 8123)
Hij stond er fout in, maar ook vaak met 8123 getest (zojuist weer maar werkt helaas niet).
TheSelfishGene schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:35:
Deze variant werkt voor mij in een soortgelijke automatisering:

data:
media_content_id: /local/AlarmSound2.mp3

[...]
Geprobeerd maar helaas.

YAML:
1
2
3
4
5
6
target:
  entity_id: media_player.family_room_display
data:
MAdD schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:37:
[...]

ik gebruik dit om geluid op mijn boxen af te spelen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
data:
  media_content_id: https://ha.xxx.nl/local/Deurbel/TopGun.mp3
target:
  device_id:
    - 31426fce2ac52cbca0ff23b021423bfd
    - 0c2a9ec3af70f01c4676420823a284ea

Moet wel zeggen dat mij HA van buitenaf te benaderen is via een paar ip-adressen (zit een proxy tussen)
Lijkt op mijn code, HA is bij mij via duckdns te benaderen.
synoniem schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:27:
[...]

Kan HA de directory lezen? Is Samba eigenaar dezelfde als HA eigenaar/group? De externe url werkt normaliter niet met de interne ingress autorisatie.
Ik heb geen idee wat je allemaal zegt tbh :X Ik heb nog niets aan Samba oid gedaan.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Card Nox Nadat je voor het eerst wat in de www map gezet hebt, toen wel HA herstart?

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
JukeboxBill schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:22:
[...]

Dat hangt van het product af. Ik heb een aantal Tuya mmWave bewegingssensors met Zigbee, die zonder cloud o.i.d. werken. Kostte ook geen enkele moeite omdat er al veel gebruikers mij voor zijn gegaan. Alleen een beetje zoeken op de diverse fora. Maar dat had ik dus al van te voren gedaan om geen kat-in-de-zak te kopen.

[...]
Dit geldt inderdaad voor Zigbee, maar voor Wifi apparaten is het weer een hoop gedoe om de key te verkrijgen. Een Zigbee apparaat van Zigbee heb ik in principe geen probleem mee, maar weet ook niet hoe compliant ze zijn mbt routing in een Zigbee netwerk.

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-11 11:07
Card Nox schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:12:
[...]

Hij stond er fout in, maar ook vaak met 8123 getest (zojuist weer maar werkt helaas niet).

[...]

Geprobeerd maar helaas.

YAML:
1
2
3
4
5
6
target:
data:

[...]

Lijkt op mijn code, HA is bij mij via duckdns te benaderen.

[...]

Ik heb geen idee wat je allemaal zegt tbh :X Ik heb nog niets aan Samba oid gedaan.
Heb je in je configuration wel allowlist_external_dirs geconfigureerd?
https://www.home-assistan.../#allowlist_external_dirs

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:08
The-Source schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:04:
Begin vorige maand aan het spelen gegaan met BLE devices en die naar HA te krijgen. Nu gebruik ik daar TheengsGateway voor op een rpi en de devices komen netjes op MQTT binnen. Zover goed.
Devices die bruikbaar waren kwamen op automatisch in HA binnen ( positief verrast) maar na de update van 2 weken geleden is het updaten van de devices ineens gestopt. Updates van de devices zie ik nog een op de mqtt broker binnen komen en andere MQTT topics die ik voor automations gebruik werken ook prima.
Dus zover ik kan beoordelen werkt HA-MQTT goed. BLE-MQTT ook maar lijkt het dus dat de "vertaling van HA" gestopt is na een update.
In de release notes heb ik daar niets over gevonden. En als ik een eerder herkent devices verwijder dan komt deze niet terug ( ook al zijn er mqtt updates).
Iemand nog een idee waar de oorzaak zou kunnen liggen?
Voor het bovenstaande heb ik nog steeds geen oplossing/reden gevonden waarom het gestopt is.
In oude (auto-discover) had ik een device weergegeven als: (de entities handmatig gerenamed in NL)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2QIg9liY0bZuVjjp5Ii-N1_1pY=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/b3xA22F5xZuzm67EBY6eEjeL.png?f=fotoalbum_small

Nu heb ik via yaml config wel alvast 1 van deze sensoren handmatig weer kunnen toevoegen, de entities krijgen nu wel de waarde zoals voorheen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vetz2ePM7dGe83x_g-WakwW9aec=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/MaBf8JYP0avQbkgY3cFblzNd.png?f=fotoalbum_small
dmv volgende yaml config
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
mqtt:
  sensor:
    - name: "Cactus/temperature"
      state_topic: "home/TheengsGateway/BTtoMQTT/5C857E12B368"
      value_template: "{{ value_json.tempc }}"
      unit_of_measurement: "°C"
    - name: "Cactus/moisture"
      unit_of_measurement: "%"
      value_template: "{{ value_json.moi }}"
    - name: "Cactus/light"
      unit_of_measurement: "lux"
      value_template: "{{ value_json.lux }}"
    - name: "Cactus/fertilize"
      unit_of_measurement: "µS/cm"
      value_template: "{{ value_json.fer }}"

Is er een manier hoe ik deze handmatige entities toch onder 1 device kan krijgen? Zoals het 1e plaatje zegmaar.
Voordat ik alles handmatig ga toevoegen doe ik liever een correcte copy-paste voor de andere sensoren ipv achter af bergen aan edits ;)

De json in het topic voor deze plant sensor update bijna continu waarbij de fer/ moi/ temp/ lux elke keer in een nieuwe update wordt gemeld (dus niet allen tegelijk) in het code blok zijn dus 4 afzonderlijke berichten.
code:
1
2
3
4
{"name": "Flower care", "id": "5C:85:7E:12:B3:68", "rssi": -80, "brand": "Xiaomi/VegTrug", "model": "MiFlora", "model_id": "HHCCJCY01HHCC", "type": "PLANT", "moi": 4, "mac": "5C:85:7E:12:B3:68"}
{"name": "Flower care", "id": "5C:85:7E:12:B3:68", "rssi": -82, "brand": "Xiaomi/VegTrug", "model": "MiFlora", "model_id": "HHCCJCY01HHCC", "type": "PLANT", "lux": 187, "mac": "5C:85:7E:12:B3:68"}
{"name": "Flower care", "id": "5C:85:7E:12:B3:68", "rssi": -82, "brand": "Xiaomi/VegTrug", "model": "MiFlora", "model_id": "HHCCJCY01HHCC", "type": "PLANT", "fer": 6, "mac": "5C:85:7E:12:B3:68"}
{"name": "Flower care", "id": "5C:85:7E:12:B3:68", "rssi": -81, "brand": "Xiaomi/VegTrug", "model": "MiFlora", "model_id": "HHCCJCY01HHCC", "type": "PLANT", "tempc": 21.9, "tempf": 71.42, "mac": "5C:85:7E:12:B3:68"}

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:57
The-Source schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:32:
[...]

Voor het bovenstaande heb ik nog steeds geen oplossing/reden gevonden waarom het gestopt is.
In oude (auto-discover) had ik een device weergegeven als: (de entities handmatig gerenamed in NL)
[Afbeelding]

Nu heb ik via yaml config wel alvast 1 van deze sensoren handmatig weer kunnen toevoegen, de entities krijgen nu wel de waarde zoals voorheen.
[Afbeelding]
dmv volgende yaml config
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
mqtt:
  sensor:
    - name: "Cactus/temperature"
    - name: "Cactus/moisture"
    - name: "Cactus/light"
    - name: "Cactus/fertilize"

Is er een manier hoe ik deze handmatige entities toch onder 1 device kan krijgen? Zoals het 1e plaatje zegmaar.
Voordat ik alles handmatig ga toevoegen doe ik liever een correcte copy-paste voor de andere sensoren ipv achter af bergen aan edits ;)

De json in het topic voor deze plant sensor update bijna continu waarbij de fer/ moi/ temp/ lux elke keer in een nieuwe update wordt gemeld (dus niet allen tegelijk) in het code blok zijn dus 4 afzonderlijke berichten.
code:
1
2
3
4
{"name": "Flower care", "id": "5C:85:7E:12:B3:68", "rssi": -80, "brand": "Xiaomi/VegTrug", "model": "MiFlora", "model_id": "HHCCJCY01HHCC", "type": "PLANT", "moi": 4, "mac": "5C:85:7E:12:B3:68"}
{"name": "Flower care", "id": "5C:85:7E:12:B3:68", "rssi": -82, "brand": "Xiaomi/VegTrug", "model": "MiFlora", "model_id": "HHCCJCY01HHCC", "type": "PLANT", "lux": 187, "mac": "5C:85:7E:12:B3:68"}
{"name": "Flower care", "id": "5C:85:7E:12:B3:68", "rssi": -82, "brand": "Xiaomi/VegTrug", "model": "MiFlora", "model_id": "HHCCJCY01HHCC", "type": "PLANT", "fer": 6, "mac": "5C:85:7E:12:B3:68"}
{"name": "Flower care", "id": "5C:85:7E:12:B3:68", "rssi": -81, "brand": "Xiaomi/VegTrug", "model": "MiFlora", "model_id": "HHCCJCY01HHCC", "type": "PLANT", "tempc": 21.9, "tempf": 71.42, "mac": "5C:85:7E:12:B3:68"}
Je kunt in de mqtt YAML ook een device aanmaken/toewijzen
https://www.home-assistan...tions/sensor.mqtt/#device

Home Assistant configuratie

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@The-Source Voor de auto discovery zou je dan ook wel een verschil in moeten zien.

• The-Source
Septillion schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:45:
@The-Source Voor de auto discovery zou je dan ook wel een verschil in moeten zien.
Het heeft gewoon gewerkt, maar sinds 3 updates geleden 2025-01.02 of 03 is het ineens gestopt.
In MQTT explorer is er geen verschil tussen situatie ervoor en erna. Opzich logisch want MQTT broker EN BLE gateway draaien beide niet in HA.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@The-Source Dan zou ik eens de retained auto discovery berichten weggooien (dan is device weg) en dan je device herstarten. Dan zou deze de auto discovery berichten weer aan moeten maken.

En je zou ze ook eens kunnen bekijken of ze niet foutief zijn.

Want heel eerlijk verwacht ik niet dat het in HA zit maar eerder in een fout auto discovery bericht.

• The-Source
Septillion schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:50:
@The-Source Dan zou ik eens de retained auto discovery berichten weggooien (dan is device weg) en dan je device herstarten. Dan zou deze de auto discovery berichten weer aan moeten maken.

En je zou ze ook eens kunnen bekijken of ze niet foutief zijn.

Want heel eerlijk verwacht ik niet dat het in HA zit maar eerder in een fout auto discovery bericht.
Kan aan mij liggen maar waar zou die optie moeten zitten.
In de MQTT configure zie ik het niet terug komen. Berichten zijn niet retained op de broker.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@The-Source Auto discovery berichten horen retained te zijn. Zo niet, dan heeft HA geen weet van de devices na een herstart.

Maar per entity zou er dus een bericht moeten staan in homeassistant/[domain]/[uniek iets]/config. Beetje een zoektocht om de juiste te vinden. Maar dan zou ik eens het device in HA weggooien en dan de retained berichten verwijderen. Deze zou je externe device gewoon weer aan moeten maken.

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:15
Gebruikt iemand hier de EVCC add-on voor het laden van een EV op zonne-energie? Wat zijn ervaringen?
Ik heb er even naar gekeken en volgens mij is dit wat ik wil in HA en dus niet zelf hoef te automatiseren: laden bij zonne-overschot en anders in de nacht.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:49

Seafarer

XXX

D4NG3R schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:13:
Oeh, de nieuwe grafiekjes zijn wel tof qua leesbaarheid. Alleen geen fan van de entity weergave, ik zie ze liever gewoon altijd allemaal ook als het er wat meer zijn.

[Afbeelding]

Ach ja, went wel weer.
Welke kaart gebruik je hiervoor?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-11 21:15
Ik heb Home assistant update uitgevoerd nu blijft deze laden.
Kan ik van een oudere versie ook updaten, naar de nieuwste .
gelukkig heb ik een backup.
Dacht laat ik de boel updaten. ik heb eerder gehad dat na een update sommige addons ook niet meer werken.
Maar zou toch graag de laatste versie willen gebruiken.

• The-Source
Septillion schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:04:
@The-Source Auto discovery berichten horen retained te zijn. Zo niet, dan heeft HA geen weet van de devices na een herstart.

Maar per entity zou er dus een bericht moeten staan in homeassistant/[domain]/[uniek iets]/config. Beetje een zoektocht om de juiste te vinden. Maar dan zou ik eens het device in HA weggooien en dan de retained berichten verwijderen. Deze zou je externe device gewoon weer aan moeten maken.
Het verwijderen had ik al geprobeerd maar daarna kwam hij nooit terug.
Nu de device route van @TheFes geprobeerd en de yaml file wordt er niet korter op maar resultaat lijkt wel te zijn wat ik wil.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
mqtt:
  sensor:
    - name: "Temperature"
      unique_id: "fc_cactus_temp"
      device:
        name: "Flower Care - Cactus"
        identifiers: ["fc_cactus"]
    - name: "Moisture"
      unique_id: "fc_cactus__moi"
      device:
    - name: "Light"
      unique_id: "fc_cactus_lux"
      device:
    - name: "Fertilize"
      unique_id: "fc_cactus_fer"
      device:
    - name: "ID"
      unique_id: "fc_cactus_id"
      device:
      value_template: "{{ value_json.id }}"

Maar geeft wel 1 device met 5 Sensors (niet dat ID echt een sensor is maar ja)
Nu nog even een paar keer copy paste doen :X

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Seafarer schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:44:
[...]

Die screenshot? Ziet er uit als gewoon het energy dashboard. Maar dan wel met de 2025.2 update (waarin de grafieken bibliotheek vervangen is door een nieuwe die er dus wat anders uit ziet).

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:31
B-Force schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:43:
Gebruikt iemand hier de EVCC add-on voor het laden van een EV op zonne-energie? Wat zijn ervaringen?
Ik heb er even naar gekeken en volgens mij is dit wat ik wil in HA en dus niet zelf hoef te automatiseren: laden bij zonne-overschot en anders in de nacht.
Ik gebruik EMHASS (add-on), niet voor een EV, maar dat kan er zeker mee.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-11 20:58
Dubbel-chexk: je weet dat die Xiaomi Flower Cares gewoon door de ingebouwde Xiaomi BLE component herkent worden?

Sometimes you need to plan for coincidence

• The-Source
Hmmbob schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:48:
[...]

Dubbel-chexk: je weet dat die Xiaomi Flower Cares gewoon door de ingebouwde Xiaomi BLE component herkent worden?
Mijn server ( VM) staat te ver weg om het direct via Bluetooth dongle te ontvangen. Heb een rPI met BLE proxy draaien. Dit werkte prima tot het spontaan stopte

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:47

D4NG3R

kiwi

:)

Seafarer schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:44:
[...]

Deze is onderdeel van het energy dashboard: https://www.home-assistan...4/home-energy-management/

Gisteravond dan eindelijk voor elkaar waar ik al een tijdje mee aan het klooien was; De helderheid van m'n LG (WebOS) tv automatisch verzetten bij inschakelen. Toch een stuk prettiger om in de avond bij sfeerverlichting niet de volle 100% op je bakkes te krijgen. :+

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• HuismAndré
  • Laatst online: 11-11 05:32

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

D4NG3R schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:45:
[...]

Deze is onderdeel van het energy dashboard: https://www.home-assistan...4/home-energy-management/

Gisteravond dan eindelijk voor elkaar waar ik al een tijdje mee aan het klooien was; De helderheid van m'n LG (WebOS) tv automatisch verzetten bij inschakelen. Toch een stuk prettiger om in de avond bij sfeerverlichting niet de volle 100% op je bakkes te krijgen. :+
Weet je zeker dat je TV dat zelf niet kan?

André Huisman (www.new-line.nl)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

HuismAndré schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:48:
[...]

Weet je zeker dat je TV dat zelf niet kan?
Niet in de filmmaker mode, en sowieso wil ik geen dynamische helderheid tijdens het kijken.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@The-Source Als de auto-discovery enteries niet terug komen gaat er wat niet goed in je Gateway. Dat hoort deze dan namelijk te doen.

Voor handmatige, je hoeft maar een enkele een naam te geven, dan is vervolgens dezelfde identifier bij de rest genoeg.

Er is niet ook nog een availability topic?

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:07
Iemand enig idee waarom ik mn nieuwe HA installatie niet kan bereiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqVuHBL8d1S7X6u-GxYkfnYjg4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqIX3KJFcYKGEdzHyD7qSX0W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sh7w1h1JYNrCZLlZEQQ9H1Ao7-A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g4qAV9bX3e4w9lnq6wrc55Rn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbiJRRJkA-wFzfkITiTpuWl_RqE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ukkNyqdfQlsxyXxycqD23bS6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vkd-qeZDEHu3DNJXLo4pJdPPKbM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rlsf7inkUU8x1jmeoDY2nba0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 08-02-2025 18:45 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Toppe schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:25:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Poortnummer? :8123 achter het ip toevoegen als URL.

• The-Source
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wellicht te simpel... Heb je poort nummer achter de url gezet om hem te benaderen?
Http://192.168.0.119:8123

• Toppe
The-Source schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:48:
[...]

Wellicht te simpel... Heb je poort nummer achter de url gezet om hem te benaderen?
Http://192.168.0.119:8123
@D4NG3R

Uiteraard, maar dat maakt dus niets uit.

HTTP of HTTPS maakt ook geen enkel verschil. Gekke is dat hij prima te benaderen was toen hij met de installatie bezig was, toen hij klaar was kom ik er niet meer bij

[ Voor 23% gewijzigd door Toppe op 08-02-2025 18:50 ]

• The-Source
Toppe schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:48:
[...]

@D4NG3R

Uiteraard, maar dat maakt dus niets uit.
Telefoon en in hetzelfde vlan? Volgens mij kan je HA ook andere subnetten blokkeren? Wellicht cliënt isolation actief op je wifi netwerk maar vermoed van want dan had je .2 ook niet kunnen bereiken.

• Toppe
The-Source schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:51:
[...]

Telefoon en in hetzelfde vlan? Volgens mij kan je HA ook andere subnetten blokkeren? Wellicht cliënt isolation actief op je wifi netwerk maar vermoed van want dan had je .2 ook niet kunnen bereiken.
Yep. Zit allemaal in het hoofd netwerk, observer is ook te benaderen dus het lijkt me echt een issue van HA zelf.

homeassistant.local kan ik wel benaderen maar dan kom ik bij de oude installatie uit, die is nog steeds actief.
Kan ik ook niet (meer) benaderen

[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 08-02-2025 18:54 ]

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:43
D4NG3R schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:45:
[...]

Interessant! Kan je de automation delen?

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:08
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:13:
[...]

In principe maakt het voor HA niets uit.

De rechten voor het device fix je namelijk op je Proxmox host, en wat daar uit komt geeft je als USB passthrough door naar HA. HA zelf weet dus niet beter dat het apparaat werkt zoals proxmox dat doorgeeft.
Als je een usb device doorzet is deze toch niet meer op de host beschikbaar, dan lijkt mij dat je op de host dit niet kan fixen ofwel?

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:08
Septillion schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:39:
[...]

Zaken als Zigbee sticks en USB-Serial adapters werken ook gewoon dus neem aan dat HA OS ze dus altijd al in dialout gooit.
Op mijn huidige debian 12 vm met ha supervised werken idd alle andere sticks die ik heb en die komen in de dialoog group, maar dat is niet het geval voor de stick die zich als hidraw laat zien.
Dus vandaar mijn vraag.

• JukeboxBill
Toppe schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:51:
[...]

Yep. Zit allemaal in het hoofd netwerk, observer is ook te benaderen dus het lijkt me echt een issue van HA zelf.

homeassistant.local kan ik wel benaderen maar dan kom ik bij de oude installatie uit, die is nog steeds actief.
Kan ik ook niet (meer) benaderen
Is die wel zichtbaar in de router?
Of een netwerkscanner gebruiken.
HA een keer opnieuw starten al geprobeerd. Lost bij mij vaak ook een probleem op.

[ Voor 8% gewijzigd door JukeboxBill op 08-02-2025 19:25 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

wouter.N schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:02:
[...]

Interessant! Kan je de automation delen?
De volle automation niet, maar het script wat ik er voor geschreven heb wel:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
sequence:
  - sequence:
      - action: webostv.command
        data:
          entity_id: media_player.woonkamer_tv
          command: system.notifications/createAlert
          payload:
            modal: false
            buttons:
              - label: ok
                focus: true
                buttonType: ok
                onClick: luna://com.webos.settingsservice/setSystemSettings
                params:
                  category: picture
                  settings:
                    backlight: "{{ brightness }}"
            type: confirm
            isSysReq: true
      - delay:
          seconds: 1
        enabled: true
      - action: webostv.button
        metadata: {}
        data:
          button: ENTER
fields:
  brightness:
    selector:
      number:
        min: 0
        max: 100
        step: 1
    default: 50
    required: true
    name: Brightness
alias: Set TV brightness
description: ""

Aangezien je de helderheid bij WebOS niet direct (extern) aan kan passen in HA, wordt er een notification gestuurd welke het wel kan. Na 1 seconde wordt de notification automatisch geaccepteerd en de helderheid toegepast.

Het script kan je de gewenste helderheid meegeven, alleen de twee entity_id's even aanpassen naar je eigen TV. :)

Bij het aangaan van de TV bepaal ik a.d.h.v. de gekozen (licht)scene van de woonkamer hoe helder ik het beeld wil hebben. 's avonds is dat doorgaans 0, overdag veelal 80.

Andere zaken welke je eventueel op deze manier kan aanpassen:
contrast
color (wellicht Britse spelling colour, vergeten welke het was)
brightness Dit past de black level aan, en niet de brightness slider. :+

En nog wel meer zaken, maar bovenstaande 3 kwam ik bij de speurtocht naar een oplossing en wat experimenteren achter. :')

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 08-02-2025 22:28 ]

• Card Nox
Septillion schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:48:
@Card Nox Nadat je voor het eerst wat in de www map gezet hebt, toen wel HA herstart?
Heb hem wel al verschillende keren gereboot, ook na de recente updates. Zojuist nog wat getest maar werkt nog altijd niet.
-Casper schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 06:52:
[...]

Heb je in je configuration wel allowlist_external_dirs geconfigureerd?
https://www.home-assistan.../#allowlist_external_dirs
Nee, had ik niet gedaan. Heb nu dit toegevoegd:
YAML:
1
2
3
4
5
allowlist_external_dirs: 
  - /local

allowlist_external_urls:
  - https://hafruitweg4.duckdns.org:8123/local/AlarmSound2.mp3

Hij is nu weer de HA core aan het updaten, dan reboot hij en zal ik weer even testen.

EDIT: Geen succes helaas.... |:(

2 additionele vragen:
1. Zijn er simpele manieren op het logbook wat uit te dunnen (rechtsklik > don't show this notification / of this device / of this tupe) achtig bedoel ik of moet alles krampachtig via de configuration.yaml met
YAML:
1
2
3
logbook:
  exclude:
    entities:

2. Enig idee waarom Roborock zo belachelijk veel logbook entries creert? Heb de integratie gedaan maar er verder nog niets mee gedaan. Voornamelijk (voorbeeld): Rocky Zolder changed to February 8, 2025 at 21:18. Rocky = naam, zolder = naam van de map van de verdieping. Hij schrijf er honderden per dag terwijl de zuiger niet eens actief is.

[ Voor 32% gewijzigd door Card Nox op 08-02-2025 21:29 ]

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-10 14:08

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

[quote]Toppe schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:25:

@Toppe
Misschien niet hetzelfde maar vorige week iets soortgelijks:
Met SAFARI kon ik bepaalde sites niet bezoeken
Telegraaf niet, nu.nl weer wel
Bol niet, Amazon weer wel

Ook was intern mijn HA niet bereikbaar, als ik met mijn VPN in ging loggen alles prima.
Enkele malen via HA: local en via cloud geprobeerd, noppes.

Op mijn iMac heb ik uiteindelijk Chrome geïnstalleerd, en alles liep weer als voorheen.
Ik kon alles weer bereiken.
Tot op heden werkt ook mijn Fsecure niet meer in Safari, maar wel in Chrome.

Nogmaals, het is niet hetzelfde maar misschien de moeite waard.

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-11 11:07
Card Nox schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:56:
[...]

Heb hem wel al verschillende keren gereboot, ook na de recente updates. Zojuist nog wat getest maar werkt nog altijd niet.

[...]

Nee, had ik niet gedaan. Heb nu dit toegevoegd:
YAML:
1
2
3
4
5
allowlist_external_dirs: 
  - /local

allowlist_external_urls:

Hij is nu weer de HA core aan het updaten, dan reboot hij en zal ik weer even testen.

EDIT: Geen succes helaas.... |:(

2 additionele vragen:
1. Zijn er simpele manieren op het logbook wat uit te dunnen (rechtsklik > don't show this notification / of this device / of this tupe) achtig bedoel ik of moet alles krampachtig via de configuration.yaml met
YAML:
1
2
3
logbook:
  exclude:
    entities:

2. Enig idee waarom Roborock zo belachelijk veel logbook entries creert? Heb de integratie gedaan maar er verder nog niets mee gedaan. Voornamelijk (voorbeeld): Rocky Zolder changed to February 8, 2025 at 21:18. Rocky = naam, zolder = naam van de map van de verdieping. Hij schrijf er honderden per dag terwijl de zuiger niet eens actief is.
Ik heb m bij mij op /config staan en ik bedenk me dat dat wel eens veel te ruim kan zijn :+

Maar ik zou /config/www proberen. Dat is de daadwerkelijke map.

[ Voor 4% gewijzigd door -Casper op 08-02-2025 22:38 ]

• Card Nox
-Casper schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:36:
[...]

Ik heb m bij mij op /config staan en ik bedenk me dat dat wel eens veel te ruim kan zijn :+

Maar ik zou /config/www proberen. Dat is de daadwerkelijke map.
Nopes, geen soelaas.
Ik hoor de hub wel altijd een geluidje maken (waarschijnlijk de toename in volume) maar daarna blijft het stil helaas.

• Toppe
Iemand enig idee wat ik fout doe?

YAML:
1
Invalid config for 'sensor' at include/sensors/espaltherma.yaml, line 1: required key 'platform' not provided

YAML: include/sensors/espaltherma.yaml
1
2
3
4
5
6
7
- sensor:
    - name: "Dampleidingtemperatuur"
      state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Discharge pipe temp.') }}"
      state_class: measurement
    - name: "Operation mode"
      state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Operation Mode') }}"

De include:
YAML: configuration.yaml
1
sensor: !include_dir_merge_list include/sensors

Dacht dat de spacing niet juist was maar dat lijkt het probleem niet te zijn

[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 09-02-2025 10:18 ]

• RobertMe
  • Nu online
Toppe schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:10:
Iemand enig idee wat ik fout doe?

YAML:
1
Invalid config for 'sensor' at include/sensors/espaltherma.yaml, line 1: required key 'platform' not provided

YAML: include/sensors/espaltherma.yaml
1
2
3
4
5
6
7
- sensor:
    - name: "Dampleidingtemperatuur"
      state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Discharge pipe temp.') }}"
    - name: "Operation mode"
      state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','Operation Mode') }}"

De include:
YAML: configuration.yaml
1
sensor: !include_dir_merge_list include/sensors

Dacht dat de spacing niet juist was maar dat lijkt het probleem niet te zijn
Je include binnen sensor dus in de file hoef je sensor niet meer te benoemen.

Edit:
Of tot zover de error die je nu krijgt. Vervolgens klopt volgens mij wel meer niet. Want je doet iets met state en een template. Alleen "moet" je dat (al heel lang) doen via de template integratie en niet via de sensor integratie. En de error die je nu krijgt is ook na fixen indentation / verwijderen sensor correct. Immers geef je ook niet aan wat voor een soort sensor het is / geef je geen platforn op. Maar platform: template is dus al meerdere jaren deprecated.

[ Voor 21% gewijzigd door RobertMe op 09-02-2025 10:25 ]

• Toppe
RobertMe schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:22:
[...]

Je include binnen sensor dus in de file hoef je sensor niet meer te benoemen.

Edit:
Of tot zover de error die je nu krijgt. Vervolgens klopt volgens mij wel meer niet. Want je doet iets met state en een template. Alleen "moet" je dat (al heel lang) doen via de template integratie en niet via de sensor integratie. En de error die je nu krijgt is ook na fixen indentation / verwijderen sensor correct. Immers geef je ook niet aan wat voor een soort sensor het is / geef je geen platforn op. Maar platform: template is dus al meerdere jaren deprecated.
Thanks, hij maakt nu netjes de sensoren aan. Moest hem inderdaad via template inlade ipv sensor

Maar, volgend probleem: Hij update de template niet bij ontvangst van een 'nieuwe' input via MQTT?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Card Nox Hoe zeker ben je dat je de juist map en juist naam gebruikt?

Want helemaal in de basis moet het via de URL gewoon beschikbaar zijn voor je er wat mee kunt doen. En /local is gewoon publiekelijk etc. Maar feit dat bestand ook niet door een browser ofzo gevonden wordt lijkt het dus echt niet goed te gaan daar.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Maar dit zijn gewoon standaard template sensoren die niets met MQTT doen...

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:43
D4NG3R schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:09:
[...]

De volle automation niet, maar het script wat ik er voor geschreven heb wel:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
sequence:
  - sequence:
      - action: webostv.command
        data:
          command: system.notifications/createAlert
          payload:
            modal: false
            buttons:
              - label: ok
                focus: true
                buttonType: ok
                onClick: luna://com.webos.settingsservice/setSystemSettings
                params:
                  category: picture
                  settings:
                    backlight: "{{ brightness }}"
            type: confirm
            isSysReq: true
      - delay:
          seconds: 1
      - action: webostv.button
        data:
          button: ENTER
fields:
  brightness:
    selector:
      number:
        min: 0
        max: 100
        step: 1
    default: 50
    required: true
    name: Brightness
alias: Set TV brightness

Aangezien je de helderheid bij WebOS niet direct (extern) aan kan passen in HA, wordt er een notification gestuurd welke het wel kan. Na 1 seconde wordt de notification automatisch geaccepteerd en de helderheid toegepast.

Het script kan je de gewenste helderheid meegeven, alleen de twee entity_id's even aanpassen naar je eigen TV. :)

Bij het aangaan van de TV bepaal ik a.d.h.v. de gekozen (licht)scene van de woonkamer hoe helder ik het beeld wil hebben. 's avonds is dat doorgaans 0, overdag veelal 80.

Andere zaken welke je eventueel op deze manier kan aanpassen:
contrast
color (wellicht Britse spelling colour, vergeten welke het was)
brightness Dit past de black level aan, en niet de brightness slider. :+

En nog wel meer zaken, maar bovenstaande 3 kwam ik bij de speurtocht naar een oplossing en wat experimenteren achter. :')
Thnx! mooi gevonden!

• Toppe
Septillion schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:49:
@Toppe Maar dit zijn gewoon standaard template sensoren die niets met MQTT doen...
Ik heb een sensor (sensor.none_althermasensors) en die heeft allerlei attributen onder zich hangen, de sensor zelf heeft geen waarde... in de 'oude' installatie werden alle losse sensoren geupdate zodra sensor.none_althermasensors nieuwe data ontving.

Dat gebeurt nu dus niet

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:07

Rouwette

Rouwette.com

Toppe schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:18:
[...]

Ik heb een sensor (sensor.none_althermasensors) en die heeft allerlei attributen onder zich hangen, de sensor zelf heeft geen waarde... in de 'oude' installatie werden alle losse sensoren geupdate zodra sensor.none_althermasensors nieuwe data ontving.

Dat gebeurt nu dus niet
Moet die dan niet onder
mqtt:
sensor:

Staan?

https://www.rouwette.com/

• Toppe
Rouwette schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:21:
[...]

Moet die dan niet onder
mqtt:
sensor:

Staan?
Die sensor komt apart binnen, die staat dus volledig los van deze template's. Het lijkt me dus niet dat dit onder mqtt hoeft te staan, tenslotte doen eerder genoemde templates niets zelf via of met MQTT

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Maar de attributen updaten ook niet?

• Toppe
Septillion schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:11:
@Toppe Maar de attributen updaten ook niet?
Jawel, elke 5 seconde.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Dat is wel raar, want je hebt gewoon state based template sensoren. Die werken onderhuids op elke state change event van het entity...

Je heb hebt ze niet nog een trigger gegeven? Want ben door je splitsing nu wel even kwijt wat je exact hebt.

• Toppe
Septillion schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:16:
@Toppe Dat is wel raar, want je hebt gewoon state based template sensoren. Die werken onderhuids op elke state change event van het entity...

Je heb hebt ze niet nog een trigger gegeven? Want ben door je splitsing nu wel even kwijt wat je exact hebt.
@Septillion waarom geen idee, maar blijkbaar hete de sensor none_althermasensor. Hernoemd en boem, het werkt :)

[ Voor 92% gewijzigd door Toppe op 09-02-2025 13:28 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Maar in je nieuwe install zie je sensor.althermasensors dus wel veranderen maar een van deze sensoren niet?

En wanneer zie je wel een update dan?

Want ik zie namelijk niets fout en zou er dus een sensor update moeten zijn op elke update van sensor.althermasensors. Enige dat ik me kan voorstellen dat dit dus heeeeeeel veel updates pushed. Wat zegt Dev tools => Templates als je eens daar een van deze tempaltes in gooit, zie je dan gewoon:
This template listens for the following state changed events:

Entity: sensor.althermasensors
[edit]Verkeerde naam gebruiken helpt niet nee :D

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 09-02-2025 13:29 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Mm, in de nieuwe grafiekjes zweeft de eenheid er wel echt heel raar boven :/

• The-Source
Tijdje terug overstapt van Tile trackers naar pebblebee die gebruikt maken van Google/Apple netwerk, in mijn geval Google ;)
Maar de tile trackers zijn wel prima te gebruiken voor simpele home/ not home trackers aangezien deze zonder rolling ID ble status uitzenden :)
Verkoop waarde is toch laag tot niets dan maar zo gebruiken :)

Schakeling van home naar not_home is time out gebaseerd dus wat langzaam maar van not_home naar home is wel voor genoeg

[ Voor 15% gewijzigd door The-Source op 09-02-2025 14:04 ]

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:19
Via de openSenseMap integratie haal ik informatie van een aantal stations bij mij in de buurt op. In mijn yaml heb ik een air_quality gedefinieerd met als platform opensensemap:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
# OpenSenseMap stations
air_quality:
  - platform: opensensemap
    station_id: 5c6d955315a99100a441166
    station_id: 61bf38bf19c72e001b0e5cb4
    station_id: 5c72ec079a99100a987288b

Dit werkt. Nu heb ik in HA drie air_quality instanties. Standaard geven ze de PM2.5 waarde weer, dat is precies de waarde die ik wil gebruiken. Maar als ik er nu verder iets mee wil doen (bijvoorbeeld een helper aanmaken die een gemiddelde is) wil dat niet omdat hier een 'sensor' verwacht wordt en geen 'air_quality'.
Hoe kan ik nu een 'air_quality' instantie omzetten naar een 'sensor', zodat ik er verder wat mee kan doen?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 09-02-2025 17:06 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Jesse- Daar zou je een template sensor helper voor kunnen maken. Wel een beetje dubbel maar het is eigenlijk gewoon een beetje raar dat opensensemap als los air_quality-domein opkomt en niet gewoon een device class onder het sensor-domein...

Je zou dus iets kunnen doen als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
      name: "#Air quality Mouterij"
      unique_id: air_quality_mouterij
      availability: "{{ states('air_quality.mouterij_wageningen_nl') != 'Unavailable' }}"
      state: "{{ states('air_quality.mouterij_wageningen_nl')|float(none) }}"
      device_class: pm25
      unit_of_measurement: µg/m³

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:19
Dank je, ga ik het zo oplossen!

• JukeboxBill
Ik heb een aantal kaarten met een lijst van entities, waarbij ik om ruimte uit te sparen een card-mod had gemaakt om de icons weg te laten:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
card_mod:
  style:
    hui-sensor-entity-row:
      $ hui-generic-entity-row $: |
        state-badge {
          display: none;
        }

Als bijproduct werd daarmee ook de regelafstand verkleind. Daar was ik wel blij mee want dat scheelde ook ruimte in de hoogte van de kaart.

Dat heeft goed gewerkt tot een week of wat geleden.
Na een HA update heb ik nu weer een regelafstand die hetzelfde is als met icons.

Lang verhaal kort: welke card-mod moet ik gebruiken om de regelafstand te verkleinen.
Ik heb diverse voorbeelden, die ik zo hier en daar vond, uitgeprobeerd maar niets werkt.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
JukeboxBill schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:31:
Ik heb een aantal kaarten met een lijst van entities, waarbij ik om ruimte uit te sparen een card-mod had gemaakt om de icons weg te laten:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
card_mod:
  style:
    hui-sensor-entity-row:
        state-badge {
        }

Als bijproduct werd daarmee ook de regelafstand verkleind. Daar was ik wel blij mee want dat scheelde ook ruimte in de hoogte van de kaart.

Na een HA update heb ik nu weer een regelafstand die hetzelfde is als met icons.

Lang verhaal kort: welke card-mod moet ik gebruiken om de regelafstand te verkleinen.
Ik heb diverse voorbeelden, die ik zo hier en daar vond, uitgeprobeerd maar niets werkt.
Je hebt wel al de cardmod zelf bijgewerkt? Dat verhielp bij mij wel wat probleempjes maar dit gebruik ik niet dus weet niet of het de oplossing is.

• JukeboxBill
synoniem schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:36:
[...]

Je hebt wel al de cardmod zelf bijgewerkt? Dat verhielp bij mij wel wat probleempjes maar dit gebruik ik niet dus weet niet of het de oplossing is.
Ik had v.3.5.0 maar ik las hier:
https://github.com/thomasloven/lovelace-card-mod/issues/435
dat die versie was teruggetrokken en 3.4.4 moest worden geïnstalleerd. Dat heb ik gedaan maar heeft niet geholpen.
Ook de aanbeveling om de browser cache te legen heeft niet geholpen. Opnieuw opstarten van HA ook niet.

• dnieuwkamp
Ik heb een threshold sensor aangemaakt om bij een bepaalde lux waarde als binary sensor aan en uit te gaan, echter merk ik dat dit heel fout gevoelig werkt, als de sensor even een 'piek' constateert dan veranderd deze waarde meteen waardoor mijn automations niet lekker werken. Is er een manier om een soort van delay in te bouwen bij dit soort sensoren? of kan ik wellicht beter een andere sensor gebruiken?

• Bongoarnhem
  • Laatst online: 11-11 18:23
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe is dit nu opgelost?

• Toppe
Opnieuw geinstalleerd 7(8)7

Was er na dik een uur wel klaar mee. Ik vermoed dat het komt dat hij ging opstarten zonder UTP (blijkbaar andere kant niet aangesloten) waardoor hij zn netwerk niet goed opstart ofzo

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:31
@dnieuwkamp

Kortste klap is misschien een 'for:' bij je trigger(s) toevoegen.
Zodat de state enige tijd 'waar/onwaar' moet zijn voordat je automation triggert.

Anders kun je een binary_sensor om je threshold sensor maken met een delay_on / delay_off:
https://www.home-assistan...s/template/#binary_sensor

• Septillion

Septillion

Topicstarter
dnieuwkamp schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:09:
Ik heb een threshold sensor aangemaakt om bij een bepaalde lux waarde als binary sensor aan en uit te gaan, echter merk ik dat dit heel fout gevoelig werkt, als de sensor even een 'piek' constateert dan veranderd deze waarde meteen waardoor mijn automations niet lekker werken. Is er een manier om een soort van delay in te bouwen bij dit soort sensoren? of kan ik wellicht beter een andere sensor gebruiken?
Je kunt gewoon een for opgeven als je deze sensor gebruikt als trigger of als condition.

Alternatief is hysteresis te definiëren bij de threshold sensor.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 09-02-2025 21:00 ]

• dnieuwkamp
Septillion schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:59:
[...]

Je kunt gewoon een for opgeven als je deze sensor gebruikt als trigger of als condition.

Alternatief is hysteresis te definiëren bij de threshold sensor.
Hysteresis werkt niet, het gaat hier om hoge pieken. In mijn geval b.v. de koplampen van een auto die voor een piek zorgen in de lux waarde. Het liefste zou ik één bron willen gebruiken om 'donker buiten' te definiëren en deze vervolgens in allerlei automations te gebruiken als één condition of trigger.

• Card Nox
Septillion schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:47:
@Card Nox Hoe zeker ben je dat je de juist map en juist naam gebruikt?

Want helemaal in de basis moet het via de URL gewoon beschikbaar zijn voor je er wat mee kunt doen. En /local is gewoon publiekelijk etc. Maar feit dat bestand ook niet door een browser ofzo gevonden wordt lijkt het dus echt niet goed te gaan daar.
Ik ben nergens meer zeker van aangezien ik dacht dit binnen een paar minuten gefixed te hebben en nu een paar uur later nog steeds nergens ben. Zeg me wat ik moet checken en ik check het.

De file staat in Media > My Media > AlarmSound2.mp3

Het complete script wat ik gebruik is onderstaande, geluid staat er vaker in vanwege het vele testen. Heb het ook al vaker getest met maar 1 actief en de rest gedisabled maar maakt ook geen verschil.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
sequence:
  - parallel:
      - action: light.turn_on
        data:
          rgb_color:
            - 255
            - 0
            - 0
          brightness_pct: 100
        target:
          entity_id: light.gateway_light_7811dcb39f46
      - action: media_player.volume_set
        data:
          volume_level: 1
        target:
          device_id: d865428e0c2b02d1c244373f5ec292cd
      - action: media_player.play_media
        target:
        data:
          media_content_id: media-source://media_source/local/AlarmSound2.mp3
          media_content_type: audio/mpeg
        metadata:
          title: AlarmSound2.mp3
          thumbnail: null
          media_class: music
          children_media_class: null
          navigateIds:
            - {}
            - media_content_type: app
              media_content_id: media-source://media_source
        target:
        data:
        target:
        data:
          media_content_id: https://hafruitweg4.duckdns.org:8123/local/AlarmSound2.mp3
          media_content_type: audio/mpeg
alias: Alarm Triggered Actions

Mijn hele config file is dit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

http:
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem
  ip_ban_enabled: true
  login_attempts_threshold: 5

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

allowlist_external_dirs: 
  - /config/www

allowlist_external_urls:

logbook:
  exclude:
    entities:
      - sensor.connect_energiemeter_electricity_last_measured
      - sensor.connect_energiemeter_gas_last_measured
      - image.rocky_zolder
      - image.rocky_eerste_verdieping
      - image.rocky_begane_grond

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Card Nox Dat is natuurlijk niet echt een pad. Daarnaast zijn media source en www twee verschillende dingen die je nu door de war lijkt te halen.

Als eerste heb je dus de map /config/www welke dan publiek bereikbaar is via https://hafruitweg4.duckdns.org:8123/local/.

Daarnaast heb je media source wat standaard de map /media is. Wat dan in de media content id media-source://media_source/local resulteert. Die zou je dan ook via de media browser makkelijk moeten kunnen selecteren. Wat in dan ook zou gebruiken omdat je het juiste media content type op moet geven.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 10-02-2025 06:27 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@dnieuwkamp Meerdere opties, of je maakt weer een helper aan met een automation. Of je stopt de threshold sensor weer in een trigger based template sensor. Of je vervangt het geheel überhaupt door een trigger based template sensor waar je ook de threshold check doet.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

dnieuwkamp schreef op zondag 9 februari 2025 @ 23:12:
[...]

Hysteresis werkt niet, het gaat hier om hoge pieken. In mijn geval b.v. de koplampen van een auto die voor een piek zorgen in de lux waarde. Het liefste zou ik één bron willen gebruiken om 'donker buiten' te definiëren en deze vervolgens in allerlei automations te gebruiken als één condition of trigger.
Ik gebruik exact om deze reden de average sensor en pak het gemiddelde van de laatste 15 minuten. Als er een keer een wolk oid voor langs schuift dan gaat de boel ook niet direct af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_sOccOsj53_boBnnRxNjkLq2_A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RGYuvC1dwIZTBjrdpsIz0GUe.png?f=user_large

Het kan natuurlijk ook wel iets minder dan 15 minuten, maar ik heb liever dat m'n automations iets later reageren op duisternis dan te vroeg.

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 10-02-2025 08:12 ]

• dnieuwkamp
D4NG3R schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:06:
[...]

Ik gebruik exact om deze reden de average sensor en pak het gemiddelde van de laatste 15 minuten. Als er een keer een wolk oid voor langs schuift dan gaat de boel ook niet direct af.

[Afbeelding]

Het kan natuurlijk ook wel iets minder dan 15 minuten, maar ik heb liever dat m'n automations iets later reageren op duisternis dan te vroeg.
Dat ziet er wel mooi uit :*) ga ik testen, bedankt!

• JukeboxBill
JukeboxBill schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:31:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
card_mod:
  style:
    hui-sensor-entity-row:
        state-badge {
        }

Om mijn eigen vraag te beantwoorden: ik heb de oplossing gevonden.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
      - entity: sensor.boiler_per_dag_daily_energy_cost
        name: Dag
        card_mod:
          style: |
            hui-generic-entity-row {
              height: 20px;
            }

Dit moet bij elke entity in de lijst worden toegevoegd.
Dat kan in eerste instantie met een card_mod: &ref_1, maar HA haalt de ref weg en vult de hele tekst aan.
Dus copy-past gaat dan net zo snel omdat ik een hele boel kaarten moet aanpassen.
Voorlopig werkt dit dus, maar misschien is een eigen kaart template maken de volgende stap.

Aangezien ik vrijwel alles op basis van voorbeelden en met trial & error moet doen is dit vaak een moeizaam traject.

• Mvdw
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-10 16:29
Septillion schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:49:
@JeroenH Ik zie je issue, je hebt op één plek geen edit gedaan :+

Je hebt als target wel 'number.solaredge_local_active_power_limit' ingesteld maar in de template heb je nog 'number.set_value' staan :+ Doordat ik de float omzetting netjes afvang op errors wordt daar altijd 100% gebruikt. Dan zal hij dus niet iteratief sturen maar alleen maar x Watt minder dan Pmax gaan. En dat werkt alleen als je PV werkelijk Pmax doet...

Maar misschien überhaupt beter te sturen om wat de PV nu doet ipv op het limiet. Dan krijg je:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
mode: single
max_exceeded: silent
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.electricity_meter_power_consumption
      - sensor.electricity_meter_power_production
    from: null
condition: []
action:
  - service: number.set_value
    data:
      value: >-
        {% set p_max = 3.680 -%}
        {% set p_im = states('sensor.electricity_meter_power_consumption')|float(default=p_max)  -%}
        {% set p_ex = states('sensor.electricity_meter_power_production')|float(default=p_max)  -%}
        {% set c = states('sensor.solar_edge_power')|float(default=p_max * 1000) / 1000 -%}
        {% set s = p_max / 100 -%}
        {% set n = (c - p_ex + p_im) / s -%}
        {{ max( min(n, 100), 0)|round(0, 'ceil') }}
    target:
      entity_id: number.solaredge_local_active_power_limit
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
      milliseconds: 0

Waar je zelf nog even entiteit van je PV moet fixen. En gezien je grafiek ga ik er daar even vanuit dat deze in Watt is ipv kW. Deze zou je (in de GUI) ook op kW kunnen zetten om alles in dezelfde grootheid te doen.
In mijn zoektocht naar een manier om dynamisch het vermogen van mijn PV installaties af te stemmen, op het werkelijke verbruik, kwam ik deze automation tegen. Dit werkt in mijn geval prima met een Growatt omvormer. Máár, nu maak ik gebruik van twee PV installaties met beide hun eigen omvormer. Ik heb ChatGPT gevraagd om de code te wijzigen naar een setup die werkt met twee aparte omvormers met elk hun eigen vermogen. Dit levert alleen niet een werkende code op. Is er iemand die hier al mee bezig is geweest?

Wat extra info:
- Beide omvormers lees ik uit en stuur ik aan via ESPHome (modbus)
- Uitleesfrequentie van zowel omvormers als P1 staat op 5 sec

[ Voor 3% gewijzigd door Mvdw op 10-02-2025 12:51 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MvdwDat is nog wel interessant. Dan zou je als c de totale solar opwek moeten pakken. En dan (c - p_ex + p_im) naar rato van maximale opwek moeten opdelen naar deel voor PV1 en deel voor PV2. Hoe dat even netjes in een template te gooien lukt me niet zo snel :D

Denk zoiets (ongetest):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
mode: single
max_exceeded: silent
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.electricity_meter_power_consumption
      - sensor.electricity_meter_power_production
    from: null
    trigger: state
conditions: []
actions:
  - variables:
      p_im: >-
        {{ states('sensor.electricity_meter_power_consumption')|float(default=0)  }}
      p_ex: >-
        {{ states('sensor.electricity_meter_power_production')|float(default=0)  }}
      p_pv: >-
        {{ states('sensor.pv1')|float(default=0) + states('sensor.pv1')|float(default=0) }}
      p_pv_max: "{{ 2.000 + 3.680 }}"
      p_self: "{{ p_pv + p_im - p_ex }}"
  - metadata: {}
    data:
        {% set p_max = 2.000 -%}
        {% set n = p_self * (p_max / p_pv_max) / s -%}
    target:
      entity_id: number.solaredge_local_active_power_limit_1
    action: number.set_value
  - metadata: {}
    data:
        {% set p_max = 3.680 -%}
        {% set n = p_self * (p_max / p_pv_max) / s -%}
    target:
      entity_id: number.solaredge_local_active_power_limit_2
    action: number.set_value
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
      milliseconds: 0

Even als voorbeeld voor een 2kW en een 3.68kW PV install. En dat alle uitgelezen waardes al in kW zijn.

[ Voor 74% gewijzigd door Septillion op 10-02-2025 13:33 ]

• Mvdw
@Septillion Zoiets heb ik mee getest, alleen zorgt dit voor veel gestuiter in de regeling omdat de brondata (P1, vermogen omvormer 1 en vermogen omvormer 2) niet op hetzelfde moment naar HA worden gepubliceerd. Hiermee bedoel ik dat beide ESP devices weliswaar op 5s update interval staan, maar ze doen dat niet gelijktijdig. Idem voor de P1 data.

Wat je dus ziet is dat het vermogen van omvormer 1 wordt aangepast, daarna het vermogen van omvormer 2 alleen is het totale vermogen dan te laag en gaat omvormer 1 weer omhoog, daarna omvormer 2 en zo gaat het door.

Ben aan het onderzoeken wat daarvoor een oplossing kan zijn, alleen is dat niet eenvoudig lijkt het.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Mvdw Dat is de reden van alleen triggeren op P1 en de delay. Je zou het interval hoger kunnen zetten.

Alternatief zou zijn om te middelen. Maar dan is de vraag wat het beste resultaat geeft.

[ Voor 30% gewijzigd door Septillion op 10-02-2025 14:20 ]

• Mvdw
@Septillion Dank je! Ik heb het nu draaien en lijkt goed te werken na het omzetten van de getallen van kW naar W.

Op dit moment 860 Watt verbruik, totaal beide omvormers ingesteld op 10555 Watt en benodigd vermogen schommelt rond de 9%.

• Toppe
https://www.home-assistant.io/integrations/meteoalarm

Ben ik nou echt 1 van de drie die deze intergratie gebruikt? :D

[ Voor 75% gewijzigd door Toppe op 10-02-2025 16:27 ]

• TheFes
Een van de 3 gebruikers die analytics aan heeft staan (mits jij dat hebt aan staan natuurlijk)

• Toppe
TheFes schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:32:
[...]

Een van de 3 gebruikers die analytics aan heeft staan (mits jij dat hebt aan staan natuurlijk)
372,856 of 463,187 (80.5%) installations have chosen to share their used integrations
Zal dus nooit heel veel meer zijn dan die 3 :+

• TheFes
Toppe schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:33:
[...]

[...]

Zal dus nooit heel veel meer zijn dan die 3 :+
Dat is 80% van de mensen die uberhaupt Analytics aan hebben staan. Als je helemaal geen Analytics aan hebt staan weet NC niet van het bestaan van je HA instance af.

Vorig jaar was de inschatting dat er 1 miljoen actieve HA instances waren.

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:19
TheFes schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:32:
[...]

En geen PiHole hebben die analytics.home-assistant.io blokkeerd. Daar had ik dus "last" van :s.

LinkedIn - Collega worden?

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Evilbee schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:19:
[...]

En geen PiHole hebben die analytics.home-assistant.io blokkeerd. Daar had ik dus "last" van :s.
Ik heb er juist "gemak" van. Ik zie nog steeds te veel verkeer richting home-assistant.io gaan.

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:07

Rouwette

Rouwette.com

Ik ben er ook 1 van

https://www.rouwette.com/

• Hmmbob
En ik ook, dus alle 3 terecht!

edit: Maare, ik laat de gegevens die analytics verstuurd loggen naar mijn log, maar daar staat Meteoalarm gewoon niet tussen:

2025-02-10 09:44:04.373 INFO (MainThread) [homeassistant.components.analytics] Submitted analytics to Home Assistant servers. Information submitted includes {'uuid': 'xxxx', 'version': '2025.2.1', 'installation_type': 'Home Assistant Container', 'certificate': False, 'integrations': ['lovelace', 'google_assistant', 'bluetooth', 'input_text', 'input_select', 'sun', 'homeassistant', 'zone', 'frontend', 'fully_kiosk', 'goodwe', 'ping', 'stream', 'input_datetime', 'group', 'mqtt', 'alert', 'nut', 'tts', 'binary_sensor', 'version', 'http', 'smartthings', 'template', 'input_number', 'ssdp', 'forecast_solar', 'sql', 'dhcp', 'dsmr_reader', 'picnic', 'waze_travel_time', 'sonos', 'logbook', 'co2signal', 'cloud', 'switch_as_x', 'zeroconf', 'cast', 'command_line', 'energy', 'rituals_perfume_genie', 'history_stats', 'recorder', 'google_drive', 'homeassistant_alerts', 'logger', 'history', 'zwave_js', 'notify', 'utility_meter', 'philips_js', 'media_source', 'automation', 'my', 'tado', 'diagnostics', 'rest_command', 'bthome', 'sensor', 'application_credentials', 'script', 'xiaomi_ble', 'webhook', 'input_boolean', 'reolink', 'backup', 'workday', 'spotify', 'timer', 'person', 'tuya', 'esphome', 'roborock', 'mobile_app', 'go2rtc'], 'energy': {'configured': True}, 'recorder': {'engine': 'sqlite', 'version': <AwesomeVersion SimpleVer '3.47.1'>}, 'state_count': 1864, 'automation_count': 100, 'integration_count': 76, 'user_count': 6}

[ Voor 96% gewijzigd door Hmmbob op 10-02-2025 21:04 ]

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 26-10 17:00
TheMystery schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:13:
[...]

Als je een usb device doorzet is deze toch niet meer op de host beschikbaar, dan lijkt mij dat je op de host dit niet kan fixen ofwel?
Een USB (of elk ander) device zal toch echt eerst door het host OS herkend en geinitialiseerd moeten worden voordat je er dingen als passthrough etc... mee kan doen. Dus dingen als rechten goedzetten gebeuren altijd voordat een service als proxmox ermee aan de slag gaat.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Hmmbob
Hmmbob schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:11:
En ik ook, dus alle 3 terecht!

edit: Maare, ik laat de gegevens die analytics verstuurd loggen naar mijn log, maar daar staat Meteoalarm gewoon niet tussen:

--knip--
Maar n issue voor aangemaakt: https://github.com/home-assistant/core/issues/138265

• Toppe
Ik ben dus bezig met het opnieuw inrichten van HA maar weet iemand of het mogelijk is om de Hue bridge op twee installaties tegelijk te gebruiken?

• RobertMe
  • Nu online
Toppe schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:20:
Ik ben dus bezig met het opnieuw inrichten van HA maar weet iemand of het mogelijk is om de Hue bridge op twee installaties tegelijk te gebruiken?
Waarom denk je dat dat niet kan? De Hue API kan gewoon vanaf meerdere apparaten / apps / ... gebruikt worden. (Hint: je kunt de officiële Hue app ook gewoon op meerdere apparaten hebben)

Enige risico staat los van Hue. En dat is dat beide HA installs triggeren op hetzelfde Hue "event" maar vervolgens conflicterende dingen doen. Dus zeg, je hebt een Hue bewegingssensor en HA1 doet bij het detecteren van beweging lamp X op rood zetten en HA2 doet bij dezelfde beweging dezelfde lamp op groen zetten. De lamp zal dan dus of rood of groen branden, maar niet "beide".

• Toppe
RobertMe schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:11:
[...]

Waarom denk je dat dat niet kan? De Hue API kan gewoon vanaf meerdere apparaten / apps / ... gebruikt worden. (Hint: je kunt de officiële Hue app ook gewoon op meerdere apparaten hebben)

Enige risico staat los van Hue. En dat is dat beide HA installs triggeren op hetzelfde Hue "event" maar vervolgens conflicterende dingen doen. Dus zeg, je hebt een Hue bewegingssensor en HA1 doet bij het detecteren van beweging lamp X op rood zetten en HA2 doet bij dezelfde beweging dezelfde lamp op groen zetten. De lamp zal dan dus of rood of groen branden, maar niet "beide".
Nee, dat snap ik :) maar better safe than sorry in dit geval. Doel is om dan de Hue intergratie ook op de nieuwe installatie te starten en dan stuk voor stuk alle automatiseringen over te zetten.

Meteen andere vraag. Heb een sensor die heeft altijd de status "unknown" en daar onder hangen een hele rits attributen. Nu schiet die sensor met regelmaar naar "unavailable" en dan wil ik niet dat hij de template sensors voorziet van een update, ik dacht dat dit de juiste route was:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    - name: "I/O Mode"
      unique_id: iomode
      state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','I/U operation mode') }}"
      icon: >-
        {% set i = {
          'Heating': 'mdi:radiator',
          'Heating + DHW': 'mdi:radiator',
          'Cooling': 'mdi:sun-snowflake', 
          'Off': 'mdi:thermometer-off'
        } %}
        {{ i[this.state] }}
      availability: >
        {{ states('sensor.althermasensors') not in ['unavailable', None] }}

Maar blijkbaar werkt availability niet terwijl hij in de developer mode wel netjes als true (of false) staat.

Als de status unavailable is dan hangt er geen enkel attribuut onder, dat zou dus ook een mogelijkheid kunnen worden om te controleren.

{{ state_attr('sensor.althermasensors', 'I/U operation mode') not in [None] }} werkt niet :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Bedoel je met "werkt niet" dat hij niet op unavailable gaat maar een error geeft?

Volgens mij zou het moeten werken. Alleen gaat het icon deel denk ik wel fout dan.

En volgens mij vind HA newlines niet zo'n ramp maar gebruik ook altijd >- als yaml multiline.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:53:
[...]

Een USB (of elk ander) device zal toch echt eerst door het host OS herkend en geinitialiseerd moeten worden voordat je er dingen als passthrough etc... mee kan doen. Dus dingen als rechten goedzetten gebeuren altijd voordat een service als proxmox ermee aan de slag gaat.
En erna, want het moet in de VM ook gewoon opnieuw gebeuren. Zo ver de VM weet is de hardware direct in zijn PC geprikt.

• Toppe
Septillion schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:24:
@Toppe Bedoel je met "werkt niet" dat hij niet op unavailable gaat maar een error geeft?

Volgens mij zou het moeten werken. Alleen gaat het icon deel denk ik wel fout dan.

En volgens mij vind HA newlines niet zo'n ramp maar gebruik ook altijd >- als yaml multiline.
Als de 'hoofd' sensor op unavailable gaat dan schiet deze sensor ook op unavailable en dat wil ik niet, hij moet dan gewoon de waarde vasthouden die als laatst bekend was.

Multiline ga ik aanpassen :+

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:38:
[...]

Als de 'hoofd' sensor op unavailable gaat dan schiet deze sensor ook op unavailable en dat wil ik niet, hij moet dan gewoon de waarde vasthouden die als laatst bekend was.

Multiline ga ik aanpassen :+
Dan moet je een trigger based template sensor aanmaken.
Je zou eventueel this.state kunnen gebruiken, maar dat werkt niet meer als je een herstart doet.

Dus zoiets werkt tot je HA herstart.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
      state: >
        {% set mode = state_attr('sensor.althermasensors','I/U operation mode') %}
        {{ mode | default(this.state, true) }}
        {% set i = {
        } %}
        {{ i[this.state] }}

Met een trigger based template sensor wordt de state ook na een herstart nog restored
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  - trigger:
      - trigger: state
        entity_id: sensor.althermasensors
        attribute: I/U operation mode
    condition:
      - condition: template
        value_template: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','I/U operation mode') is not none }}"
    sensor:
        state: "{{ state_attr('sensor.althermasensors','I/U operation mode') }}"
        {% set i = {
        } %}
        {{ i[state_attr('sensor.althermasensors','I/U operation mode')] }}

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Ahh, ja, dat is niet wat availability doet. Dus werkt het zoals het moet :+
Pagina: 1 ... 286 ... 350 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.