Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 216 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:23
Kan iemand mij een zetje in de goede richting geven met het volgende:

Ik wil een conditional card (chip in dit geval) weergeven met de voorwaarde dat de waarde van de state
code:
1
{{ state_attr('sensor.avalex_pmd', 'Days_until')}}
<= 2.

Echter lijk ik in de conditions alleen voor "Entity numeric state" en "Entity state" te kunnen kiezen. Er is een manier om toch de waarde van de attribute "Days_until" te gebruiken in m'n conditional card?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@HowsMyApple De condities die een conditional card aan kan blijft raar. Attribute of templates worden niet ondersteund.

Je zou het wel kunnen doen met de custom:state-switch.

Of je maakt een template sensor aan met de dagen. Maar dat voelt inderdaad wat omslachtig.

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 02-08-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04:03
Ik loop tegen een paar dingetjes aan (even los of je wel harde getallen moet benoemen in je formules maar beter met variabelen moet werken. lukt me nog niet ;-))

Ik wil een berekening maken wat de HW batterij mij kost / of gaat opleveren. In de laatste regel (zie plaatje) heb ik de laadverliezen staan deze wil ik :

- vermenigvuldigen met mijn stroomtarief a 0.25 ct / kWh
- Ik wil graag afronden op 2 decimalen na de komma.

Onderstaande code heb ik geschreven:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      Afschrijvingskosten_HW_Batterij:
        Afschrijving: € {{ 1395 / 6000 | int * states('sensor.battery_sim_hw_battery_cycles') | int}}
        Kostenbesparing_Batterij: € {{ states ('sensor.battery_sim_hw_battery_energy_in') | int * 0.11}}
        Laad_Ontlaadverliezen_in_kWh: {{ states ('sensor.battery_sim_hw_battery_energy_in')  | float | round(2) - states ('sensor.battery_sim_hw_battery_energy_out') | float | round(2)}}

Dat levert onderstaande op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rc-s6Vu0zSVBH12hdZRsHGkWex4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q1WY3PfBljswXrxt4q4Gapl2.jpg?f=user_large

De vragen:
1. Waar plaats ik de 0,25 ct / kWh op de juiste manier in de formule? Welke stukje code hoort daar dus bij (erachter zetten werkt niet of ik vergeet wellicht haakjes ofzo??)
2. Afronden op 2 decimalen doet hij niks mee, wat doe ik verkeerd?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke Een filter wordt alleen toegepast op wat er direct voor staat. Dus in dit geval alleen op rechter entiteit. Je moet de berekening dus even tussen haakjes zetten en dan over het geheel een filter doen. Dit doe je overigens op meerdere plekken fout.

Daarnaast, platform:template is al zeker een jaar deprecated dus voor nieuwe dingen zou ik zeker switchen naar template sensoren.

En als je een float() filter gebruikt op een andere entity altijd een default opgeven of op een andere manier niet numerieke waardes afvangen bijvoorbeeld met availability

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:25
RobertMe schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:41:
[...]

V.w.b. ZWave is het een pot nat :+

Vroeger had je OpenZWave (meen ik), maar dat wordt niet meer ondersteund door HA (al jaren niet meer). De opvolger is ZWave JS. Alleen is ZWave JS puur de "driver". Vervolgens heb je " ZWave JS server" dat puur een server / API is om gebruik te maken van de ZWave JS "driver" en je hebt "ZWave JS UI". Dat is de "driver", de "server" en een eigen frontend.

Wat HA nodig heeft is de server, zodat HA via die route met de "driver" kan babbelen. Vervolgens heeft HA ook nog eens een redelijk frontend voor ZWave ingebakken (incl optie om ZWave apparaten toe te voegen, aka: pairen, configuratie van de apparaten aan te passen, ...). Dus nog eens een extra frontend heb je AFAIK niet perse nodig. Maar... zelf heb ik wel ZWave JS UI draaien, maar die had ik al draaien toen het nog ZWaveJSmqtt hete, en die had ik kinda al draaien toen het nog ZWave2mqtt was (gebaseerd op OZW en niet op ZWave JS). En in jou geval, met een losse RPi, zou ik waarschijnlijk ook voor UI gaan. Simpelweg omdat je dan nog steeds een UI hebt, ook als HA op een ander systeem onbereikbaar is.
Enorm bedankt voor het heldere verhaal!
Wel nog paar vraagjes aan jou als ervarings deskundige :)
De raspberry pi is een 3B+ waarop ik werkend wil maken;
- zwave JS UI voor een wat oudere aeotec z-stick gen5
- zigbee2mqtt voor een deconz raspbee II
- ser2net voor een Plugwise Circle+ stick + RFXCom RFXtrx
Zodat de pi op een gunstige plaats kan komen te staan/hangen en niet in de kelder waar de server staat.

Wat is nu wijsheid, zoveel mogelijk via snap / docker of juist alles "barebone" installeren?
Ik neem aan dat op de HA installatie dan ook alleen de MQTT brooker (Mosquito) nodig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:21
edwin2021 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:26:
Wat is nu wijsheid, zoveel mogelijk via snap / docker of juist alles "barebone" installeren?
Ikzelf draai alles op basis van Docker, maar dan ook meer dan alleen Home Assistant gerelateerd. Snap is weer eens een uitvinding van Canonical/Ubuntu, en daar heb ik niks mee. Daarnaast doet Snap AFAIK ook automatisch updaten, en ik weet niet of je dat wilt (ik niet, als ik zelf update weet ik ook dat het geupdate is en als het daarna stuk is weet ik dat ee oorzaak waarschijnlijk in de update ligt). Bare metal heeft als nadeel dat je alles zelf moet doen. Dependencies bij elkaar zoeken, dependency conflicten oplossen, bij updates zorgen dat je ook de juiste dependencies hebt (dependencies updaten als dat vereist is voor de nieuwe versie). En met een installatie vanuit Linux package manager kun je dependency hell mogelijk voorkomen, maar... waarschijnlijk loop je dan gewoon altijd achter en krijg je niet de nieuwste versies (tenzij een nieuwe versie van de Linux distributie).
Ik neem aan dat op de HA installatie dan ook alleen de MQTT brooker (Mosquito) nodig is?
Mogelijk :p Met ZWave JS UI heb je niks extra's nodig. Die bied zelf een server aan waar HA rechtstreeks mee verbindt zonder tussenkomst van andere software. Voor Zigbee2mqtt heb je een MQTT broker nodig, waar je die installeert is aan jou. Kan dus ook op de RPi. Maar ik zou dat zelf waarschijnlijk ook niet doen (al helemaal niet als je later meer MQTT clients gaat gebruiken en die niet allemaal op de RPi staan). V.w.b. de ser2net durf ik niet te zeggen. Mogelijk moet je aan de andere kant ook ser2net draaien om daar weer een serial device er voor aan te maken. Ligt er aan of HA de "ser" vereist of dat "net" voldoende is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
RobertMe schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:52:
[...]

Ikzelf draai alles op basis van Docker, maar dan ook meer dan alleen Home Assistant gerelateerd. Snap is weer eens een uitvinding van Canonical/Ubuntu, en daar heb ik niks mee. Daarnaast doet Snap AFAIK ook automatisch updaten, en ik weet niet of je dat wilt (ik niet, als ik zelf update weet ik ook dat het geupdate is en als het daarna stuk is weet ik dat ee oorzaak waarschijnlijk in de update ligt). Bare metal heeft als nadeel dat je alles zelf moet doen. Dependencies bij elkaar zoeken, dependency conflicten oplossen, bij updates zorgen dat je ook de juiste dependencies hebt (dependencies updaten als dat vereist is voor de nieuwe versie). En met een installatie vanuit Linux package manager kun je dependency hell mogelijk voorkomen, maar... waarschijnlijk loop je dan gewoon altijd achter en krijg je niet de nieuwste versies (tenzij een nieuwe versie van de Linux distributie).

[...]

Mogelijk :p Met ZWave JS UI heb je niks extra's nodig. Die bied zelf een server aan waar HA rechtstreeks mee verbindt zonder tussenkomst van andere software. Voor Zigbee2mqtt heb je een MQTT broker nodig, waar je die installeert is aan jou. Kan dus ook op de RPi. Maar ik zou dat zelf waarschijnlijk ook niet doen (al helemaal niet als je later meer MQTT clients gaat gebruiken en die niet allemaal op de RPi staan). V.w.b. de ser2net durf ik niet te zeggen. Mogelijk moet je aan de andere kant ook ser2net draaien om daar weer een serial device er voor aan te maken. Ligt er aan of HA de "ser" vereist of dat "net" voldoende is :p
Ok, betekend dat ik mij ga verdiepen in Docker (en hoe deze te updaten).
vwb ser2net. Volgens mij begrijpt de RFXComm integratie in elk geval ser2net aan de kant waar usb zender/ontvanger zit. zij raden nl ser2net aan om deze via een netwerk te laten lopen.
Is alleen de plugwise stick een onzekerheid, zou mooi zijn als dat ook nog lukt. Op dit moment staat server tijdelijk boven en zit de stick rechtstreeks in de server en icm met de Plugwise beta integratie werkt dat als een trein. Supersnel en betrouwbaar tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 13:14
Hoe kun je de readings van een Fibaro tussenstekker in HA aanpassen. Ik word helemaal gestoord van een stekker op de waterkoker die elke dag ineens roept dat ie (letterlijk) 5 miljoen kWh verbruikt heeft.

Hoe krijg ik die onzin weg want zo gaat die energieregistratie nooit fatsoenlijk werken.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Just_A_User schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:39:
Hoe kun je de readings van een Fibaro tussenstekker in HA aanpassen. Ik word helemaal gestoord van een stekker op de waterkoker die elke dag ineens roept dat ie (letterlijk) 5 miljoen kWh verbruikt heeft.

Hoe krijg ik die onzin weg want zo gaat die energieregistratie nooit fatsoenlijk werken.
Developer tools => Statistics. Sensor zoeken en dan op grafiek icoontje op eind van de regel klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
RobertMe schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:47:
[...]

Developer tools => Statistics. Sensor zoeken en dan op grafiek icoontje op eind van de regel klikken.
Dank, ik kende deze functionaliteit nog niet, maar wat vreemd is (voor mij) is dat betreffende statistiek er niet bij staat. Dat wil zeggen, ik vind de entiteit wel, ik kan ook de registraties bekijken, maar die giga hoge waarde staat er niet bij en wat er niet is kan ik ook niet aanpassen, maar als ik naar 'geschiedenis' kijk van die sensor dan zie ik wel degelijk dat hij zegt dat er (inmiddels) 24 min geleden een registratie van 5 miljoen kWh is gedaan.

Die waarde zie ik echter niet bij statistieken terug op die sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Just_A_User schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:53:
[...]

Dank, ik kende deze functionaliteit nog niet, maar wat vreemd is (voor mij) is dat betreffende statistiek er niet bij staat. Dat wil zeggen, ik vind de entiteit wel, ik kan ook de registraties bekijken, maar die giga hoge waarde staat er niet bij en wat er niet is kan ik ook niet aanpassen, maar als ik naar 'geschiedenis' kijk van die sensor dan zie ik wel degelijk dat hij zegt dat er (inmiddels) 24 min geleden een registratie van 5 miljoen kWh is gedaan.

Die waarde zie ik echter niet bij statistieken terug op die sensor.
"24 min geleden" => statistieken worden maar elk uur "berekend". Even wachten tot na 1 uur dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
RobertMe schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:56:
[...]

"24 min geleden" => statistieken worden maar elk uur "berekend". Even wachten tot na 1 uur dus :P
That makes sense. Ik ben benieuwd. :P

Nou, nog steeds niks. :F En ik zie de waarde gewoon wel op mijn dashboard.

[ Voor 12% gewijzigd door Just_A_User op 02-08-2024 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:59
edwin2021 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:26:
[...]

Enorm bedankt voor het heldere verhaal!
Wel nog paar vraagjes aan jou als ervarings deskundige :)
De raspberry pi is een 3B+ waarop ik werkend wil maken;
- zwave JS UI voor een wat oudere aeotec z-stick gen5
- zigbee2mqtt voor een deconz raspbee II
- ser2net voor een Plugwise Circle+ stick + RFXCom RFXtrx
Zodat de pi op een gunstige plaats kan komen te staan/hangen en niet in de kelder waar de server staat.

Ik zou alles op de pi draaien in docker. Ik heb alles in docker compose als volgt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
services:

##ZWaveJS
  zwavejs:
    container_name: zwavejs
    image: zwavejs/zwavejs2mqtt:latest
    restart: unless-stopped
    volumes:
      - /home/ahbart/docker/zwavejs2mqtt:/usr/src/app/store
      - /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock
    ports:
      - 8091:8091
      - 3000:3000
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00:/dev/ttyUSB1
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
      - PUID=1000
      - PGID=1000
    networks:
      eigennet:
        ipv4_address: 172.25.0.11
##Home Assistant
  homeassistant:
    container_name: homeassistant
    image: homeassistant/home-assistant:latest
    volumes:
      - /home/ahbart/docker/hass:/config
      - /run/dbus:/run/dbus:ro
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
    privileged: true
    network_mode: host
    depends_on:
      - zwavejs
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
      - PUID=1000
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-RFXCOM_RFXtrx433_A120M9HO-if00-port0:/dev/ttyrfx
      - /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AR53I28B-if00-port0:/dev/ttyusb2

##Mosquitto MQTT
  mosquitto:
    image: eclipse-mosquitto
    hostname: mosquitto
    container_name: mosquitto
    ports:
      - "1883:1883"
      - "9001:9001"
    volumes:
      - /home/ahbart/docker/mosquitto/conf:/mosquitto/config
      - /home/ahbart/docker/mosquitto/data:/mosquitto/data
      - /home/ahbart/docker/mosquitto/log:/mosquitto/log
#      - /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock
    networks:
      eigennet:
        ipv4_address: 172.25.0.13
##Zigbee2MQTT
  zigbee2mqtt:
    container_name: zigbee2mqtt
    image: koenkk/zigbee2mqtt
    volumes:
      - /home/ahbart/docker/zigbee2mqtt:/app/data
      - /run/udev:/run/udev:ro
 #     - /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock
    ports:
      - 8092:8080
    depends_on:
      - mosquitto
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_ccdaa8c546afed119fd4374e71c9e8b5-if00-port0:/dev/ttyACM0
    networks:
      eigennet:
        ipv4_address: 172.25.0.14

##Netwerken
networks:
    eigennet:
        driver: bridge
        ipam:
            driver: default
            config:
                - subnet: "172.25.0.0/16"

Misschien heb je daar wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
ahbart schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:09:
[...]

Ik zou alles op de pi draaien in docker. Ik heb alles in docker compose als volgt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
services:

##ZWaveJS
  zwavejs:
    container_name: zwavejs
    image: zwavejs/zwavejs2mqtt:latest
    volumes:
      - /home/ahbart/docker/zwavejs2mqtt:/usr/src/app/store
    ports:
      - 8091:8091
      - 3000:3000
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00:/dev/ttyUSB1
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
      - PUID=1000
      - PGID=1000
    networks:
      eigennet:
        ipv4_address: 172.25.0.11
##Home Assistant
  homeassistant:
    container_name: homeassistant
    image: homeassistant/home-assistant:latest
    volumes:
      - /home/ahbart/docker/hass:/config
      - /run/dbus:/run/dbus:ro
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
    privileged: true
    network_mode: host
    depends_on:
      - zwavejs
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
      - PUID=1000
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-RFXCOM_RFXtrx433_A120M9HO-if00-port0:/dev/ttyrfx
      - /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AR53I28B-if00-port0:/dev/ttyusb2

##Mosquitto MQTT
  mosquitto:
    image: eclipse-mosquitto
    hostname: mosquitto
    container_name: mosquitto
    ports:
      - "1883:1883"
      - "9001:9001"
    volumes:
      - /home/ahbart/docker/mosquitto/conf:/mosquitto/config
      - /home/ahbart/docker/mosquitto/data:/mosquitto/data
      - /home/ahbart/docker/mosquitto/log:/mosquitto/log
#      - /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock
    networks:
      eigennet:
        ipv4_address: 172.25.0.13
##Zigbee2MQTT
  zigbee2mqtt:
    container_name: zigbee2mqtt
    image: koenkk/zigbee2mqtt
    volumes:
      - /home/ahbart/docker/zigbee2mqtt:/app/data
      - /run/udev:/run/udev:ro
 #     - /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock
    ports:
      - 8092:8080
    depends_on:
      - mosquitto
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-ITead_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_ccdaa8c546afed119fd4374e71c9e8b5-if00-port0:/dev/ttyACM0
    networks:
      eigennet:
        ipv4_address: 172.25.0.14

##Netwerken
networks:
    eigennet:
        driver: bridge
        ipam:
            driver: default
            config:
                - subnet: "172.25.0.0/16"

Misschien heb je daar wat aan.
SUPER, gaat zeker van pas komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Septillion schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:39:
@Devke Een filter wordt alleen toegepast op wat er direct voor staat. Dus in dit geval alleen op rechter entiteit. Je moet de berekening dus even tussen haakjes zetten en dan over het geheel een filter doen. Dit doe je overigens op meerdere plekken fout.

Daarnaast, platform:template is al zeker een jaar deprecated dus voor nieuwe dingen zou ik zeker switchen naar template sensoren.

En als je een float() filter gebruikt op een andere entity altijd een default opgeven of op een andere manier niet numerieke waardes afvangen bijvoorbeeld met availability
Na wat gepruts te hebben met de haakjes...... gaat nog niet goed. Waar moeten ze staan jouw inziens?

Daarnaast als ik de float verander in int dan klopt het resultaat sws niet meer. Met float wel.

Ik zal eens beschrijven wat ik eigenlijk wil:

De prijs van de HW batterij moet eigenlijk in een variabele opgeslagen worden net als het aantal cycli. Dit moeten geen getallen zijn in programmeerregels. Is niet de nette vorm. Hier wil ik dus eigenlijk de cycli kosten berekenen.

De laadverliezen (verschil tussen battery-in en battery_out) moet berekend worden en ook opgeslagen in een variabele.

Deze beide variabelen wil ik straks kunnen toevoegen aan bijvoorbeeld een overzicht als hieronder weergegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZzBE7mqEPhDRYzfksEzwrOatM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBuVr8WTqg61pSqFh8eRLUPc.jpg?f=fotoalbum_large

Echter zijn dat wel entity's.

[ Voor 32% gewijzigd door Devke op 02-08-2024 13:49 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke Alle drie zodat de uitkomst 2 decimalen heeft:

YAML:
1
2
3
Afschrijving: € {{ (1395 / 6000 * states('sensor.battery_sim_hw_battery_cycles') | int(0) ) |round(2) }}
Kostenbesparing_Batterij: € {{ (states ('sensor.battery_sim_hw_battery_energy_in') | float(0) * 0.11) |round(2) }}
Laad_Ontlaadverliezen_in_kWh: {{ (states ('sensor.battery_sim_hw_battery_energy_in')  | float(0) - states ('sensor.battery_sim_hw_battery_energy_out') | float(0) ) | round(2) }}

Maar zou ze dus zeker even in het nieuwe format gieten :)

En als bonus, zou ik ze denk ik standaard alleen de waarde geven en dan de juiste device_class instellen. Voor die in euro's zou ik dan voor weergave nog een attribute toevoegen waar de state in staat maar dan vooraf een € staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Is er ergens een optie om de dialoog met het template edit window iets breder te maken? Sinds de laatste versie worden de regels gewrapped dus dat helpt al aardig maar in templates zouden wat langere regels fijn zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@noo Volgens mij niet. Maar als je echt wat complexere templates aan het maken bent zou ik ze in de configuration.yaml zetten. Met als bonus dat je ook de availability kunt instellen en attributes kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:23
Septillion schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:44:
@noo Volgens mij niet. Maar als je echt wat complexere templates aan het maken bent zou ik ze in de configuration.yaml zetten. Met als bonus dat je ook de availability kunt instellen en attributes kunt gebruiken.
Ik was toevallig net met de availability aan het stoeien. Om m'n configuration.yaml zo overzichtelijk mogelijk wilde houden dacht ik de sensors aan te maken in een sensors.yaml en deze via
code:
1
sensor: !include sensors.yaml
in te lezen. Echter schijn je dan in de sensors.yaml weer een structuur als
code:
1
2
3
  sensors:
    test_helper:
te moeten gebruiken. Ik dacht dat het platform: template deel inmiddels achterhaald was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@HowsMyApple platform: template is inderdaad oud. Valt nu allemaal onder de tempalte integratie. Dus je zou een template.yaml kunnen maken en dan in je configuration.yaml dan
YAML:
1
template: !include template.yaml

En daar dan daar volgens de documentatie iets als bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- sensor:
    unique_id: house_energy_single_counter
    name: "House Energy single counter"
    state: >-
      {{ (states('sensor.energy_consumed_tariff_1')|float 
        + states('sensor.energy_consumed_tariff_2')|float
        - states('sensor.energy_produced_tariff_1')|float
        - states('sensor.energy_produced_tariff_2')|float)|round(3)
      }}
    availability: >-
      {{ (states('sensor.energy_consumed_tariff_1')|is_number 
        and states('sensor.energy_consumed_tariff_2')|is_number
        and states('sensor.energy_produced_tariff_1')|is_number
        and states('sensor.energy_produced_tariff_2')|is_number)
      }}
    device_class: energy
    unit_of_measurement: "kWh"
    state_class: total

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:54

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

@Septillion Blijft natuurlijk een raar gezicht dat je in het bestand "templates.yaml" een - platform: sensor aanmaakt en dan in het bestand "sensors.yaml" een - platform: template

Ik heb tijden getwijfeld of ik het wellicht verkeerd had gedaan (maar schijnt echt volledig 'logisch' te zijn).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@HuismAndré Je maakt in templates.yaml dan ook geen platform meer aan :+ Maar gewoon een template die een sensor element gevat. Dus in zoverre is het dus ook nog wel logisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 20:54

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Septillion schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:08:
@HuismAndré Je maakt in templates.yaml dan ook geen platform meer aan :+ Maar gewoon een template die een sensor element gevat. Dus in zoverre is het dus ook nog wel logisch :)
Bleek dat ik in mijn "sensors.yaml" toch nog een - platform: template had staan. En ik maar denken dat ik het allemaal al had omgezet ;-)

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Iemand hier ervaring met het pushen van PVOutput data?

Ik gebruik nu het volgende REST commando, dat ik ergens van het internet geplukt heb:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
rest_command:
  update_pvoutput:
    url: "https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp"
    method: post
    headers:
      X-Pvoutput-Apikey:<snip>
      X-Pvoutput-SystemId: <snip>
      Content-Type: "application/x-www-form-urlencoded"
    payload: >-
      d={{now().strftime("%Y%m%d")}}                                          {#- date -#}
      &t={{now().strftime("%H:%M")}}                                          {#- time -#}
      &v1=
      &v2={{states('sensor.solaredge_ac_power')|float(0) |round(0)}}            {#- Power generation (W) -#}
      &v3=
      &v4=
      &v5=
      &v6=
      &v7={{states('sensor.solaredge_dc_power')|float(0) |round(0)}}           {#- Power Pv1 (W) -#}
      &v8=
      &v9={{states('sensor.solaredge_dc_voltage')|float(0) |round(0)}}         {#- Voltage PV1 (V) -#}
      &v10=
      &c1=1                                                                   {#- cumulative mode -#}

Deze wordt iedere 5 minuten getriggered met een automation.

Nou zie ik dat PVOutput ook de mogelijkheid heeft om expliciet je verbruik, export, en import op te geven, in plaats van alleen je PV opwek. Ik gebruik de SolarEdge ModBus integratie voor het uitlezen van mijn PV, en heb een HomeWizard P1-meter voor het netto verbruik richting het net.

Op het moment gebruik ik de realtime statistieken van solaredge, dat betekent toch dat ik iedere 5 minuten een momentopname doorstuur en niet accurate tellingen van wat er in de afgelopen 5 minuten is gebeurd?
Daarnaast zou ik dus graag de andere informatie ook naar PVOutput sturen, weet iemand welke parameters in hun API dat zijn?

Edit: Ik heb een deel van het antwoord op mijn laatste vraag al gevonden, zo te zien kan ik met v1 en v3 mijn lifetime opwek en verbruik doorsturen. Ik neem even aan dat er dan automatisch wordt berekend wat mijn import is om op 'verbruik - opwek' uit te komen

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 02-08-2024 18:12 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:55
Ik wil mijn zonnescherm aansturen via HA, in plaats van elke keer die afstandsbediening zoeken. Ik heb een Broadlink RM4 pro gekocht en via 'call service' de codes ingeleerd.
Ik ga er vanuit dat het een RF afstandsbediening is, en dat ik alternating codes aan moet vinken (want het knopje laat het scherm naar beneden gaan, en bij opnieuw drukken stopt het zonnescherm)
Ik kan de codes terugvinden in de storage folder, dus het inleren was wel succesvol.

Maar als ik de codes probeer te verzenden dan krijg ik een error:

Failed to call service remote.send_command. Unknown error

Ja hier heb ik natuurlijk niks aan. Iemand nog tips hoe ik dit kan oplossen? Ik heb de afstandsbediening van de tv geprobeerd (IR signaal) en deze werkt wel gewoon.

(Alternatieve oplossingen zijn ook welkom, ik zou dit liever met een shelly aansturen en dan gewoon 2 extra draden naar de motor maar ik zou niet weten of dit uberhaubt op deze manier omgebouwd kan worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:09

Antonio di

a mi me dijeron que si

Voggy schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:49:
Ik wil mijn zonnescherm aansturen via HA, in plaats van elke keer die afstandsbediening zoeken. Ik heb een Broadlink RM4 pro gekocht en via 'call service' de codes ingeleerd.
Ik ga er vanuit dat het een RF afstandsbediening is, en dat ik alternating codes aan moet vinken (want het knopje laat het scherm naar beneden gaan, en bij opnieuw drukken stopt het zonnescherm)
Ik kan de codes terugvinden in de storage folder, dus het inleren was wel succesvol.

Ja hier heb ik natuurlijk niks aan. Iemand nog tips hoe ik dit kan oplossen? Ik heb de afstandsbediening van de tv geprobeerd (IR signaal) en deze werkt wel gewoon.

(Alternatieve oplossingen zijn ook welkom, ik zou dit liever met een shelly aansturen en dan gewoon 2 extra draden naar de motor maar ik zou niet weten of dit uberhaubt op deze manier omgebouwd kan worden)
IR to Zigbee of Wifi v.v. converter ??!!
Of Bij RF een SDR usb-transceiver ??!!

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:12

Gebruik je de juiste command en device? Post eens wat code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:10

Wat voor merk zonnescherm heb je?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
ChrisM schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:06:
[...]

Gebruik je de juiste command en device? Post eens wat code.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
service: remote.learn_command
target:
  entity_id:
    - remote.broadlink_rm4
  device_id: []
  area_id: []
data:
  command_type: rf
  command: zonwering_omlaag
  device: zonwering
  alternative: true

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
service: remote.send_command
target:
  entity_id:
    - remote.broadlink_rm4
data:
  num_repeats: 1
  delay_secs: 0.4
  hold_secs: 0

Inmiddels werkt het zonder error, als ik de code verzend gebeurt er echter niets. Ik heb het idee dat hij elke keer een nieuwe code genereert en dat de Broadlink hier niet mee om kan gaan?

Het merk zou ik niet weten, er staat niets op. (Het scherm zat er in toen we de woning kochten). Ik heb geprobeerd de bedrading te volgen, deze gaat in het scherm aan de zijkant. Ik heb de kap er af geschroefd maar daar is niets te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:21
Voggy schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:37:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
service: remote.learn_command
target:
  entity_id:
    - remote.broadlink_rm4
data:
  command_type: rf
  alternative: true

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
service: remote.send_command
target:
  entity_id:
    - remote.broadlink_rm4
data:
  num_repeats: 1
  delay_secs: 0.4
  hold_secs: 0

Inmiddels werkt het zonder error, als ik de code verzend gebeurt er echter niets. Ik heb het idee dat hij elke keer een nieuwe code genereert en dat de Broadlink hier niet mee om kan gaan?

Het merk zou ik niet weten, er staat niets op. (Het scherm zat er in toen we de woning kochten). Ik heb geprobeerd de bedrading te volgen, deze gaat in het scherm aan de zijkant. Ik heb de kap er af geschroefd maar daar is niets te zien.
Ik heb mijn garage deur ook op deze manier geprobeerd aan te sturen.
Maar dat werkt niet ivm “rolling codes”. Hij genereert dan dus elke keer een nieuwe code.

Wikipedia: Rolling code

Dat kan zo’n broadlink niet volgens mij.

[ Voor 5% gewijzigd door gazzzman61 op 03-08-2024 18:38 . Reden: Link toegevoegd ]

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@Voggy staat er iets bruikbaars op de (achterkant of binnenkant van de) afstandsbediening?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
Ik heb nog 2x codes gegenereerd met andere namen, de code is elke keer anders. Dus ik denk dat het inderdaad zo'n rolling code is.

Helaas, ik kan nergens op het zonnescherm wat bruikbaars vinden. Mocht hier nog een zonnescherm expert zitten, ik heb wat foto's gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBd-_iMXws0pwgIjb69B4jbttts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6FOlx05Yf1siehvusuIVgTO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZW-pW134vak9puLmn-fZ-yHb1EI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptI26zi7KmKHVrOuH7MjvoJP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bw-pouj21vZrftOF3446HEqtDNM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AhgE6Z5bnogFVx8lrKbr1JlV.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDxGh-mmQ6XdIXBiPrSGD3pqjFA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iF02a9arNZWdUqKawpsiN8YR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEo-GKqjYz6ErD8nrfJK5qm_CFM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xBsWKC4jkAKQpwy96LySXiI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S00MKTHMq4zrmzEWnAM8HO3emK4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDgmgbD5dbTpEe2AegKL5KfW.jpg?f=fotoalbum_tile

De afstandsbediening is ook een simpel universeel ding. Heb deze even opengeschroefd (met zo'n speciale torx met een puntje in het midden) maar op de printplaat staat volgens mij ook niks spannends.

@gazzzman61 Hoe heb jij dit opgelost met jouw garagedeur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:05
Voggy schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:35:
Ik heb nog 2x codes gegenereerd met andere namen, de code is elke keer anders. Dus ik denk dat het inderdaad zo'n rolling code is.

Helaas, ik kan nergens op het zonnescherm wat bruikbaars vinden. Mocht hier nog een zonnescherm expert zitten, ik heb wat foto's gemaakt:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

De afstandsbediening is ook een simpel universeel ding. Heb deze even opengeschroefd (met zo'n speciale torx met een puntje in het midden) maar op de printplaat staat volgens mij ook niks spannends.

en als je nu 3 relais soldeerd over de knoppen op de afstandbediening
Zodat de relais de knoppen simuleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke

Huis lang geleden gekocht? Wellicht kunnen de oude bewoners je opweg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@Voggy op reddit kom ik deze afstandsbediening ook tegen samen met een kastje aan de muur.
https://www.reddit.com/r/homeautomation/s/qpelvt4HvX

Waar komen de draden naar de motor in de woning op uit? Zit daar misschien een mogelijkheid om eea aan te sturen?

Een relais bordje met een esp op de remote solderen is een prima alternatief als je een beetje handig bent. Heb ik voor mijn mechanische ventilatiebox ook gedaan. Esphome erop en het integreert naadloos in HA.

[ Voor 5% gewijzigd door blackd op 03-08-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:21
@Voggy

Uiteindelijk heb ik een switchbot drukknop op schakelaar van de garagedeur gezet.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
Thanks voor alle reacties. Oude bewoners zijn overleden inmiddels dus dat is helaas geen optie. In de woning komen 3 aders (bruin blauw en aarde) die gewoon verbonden zijn met een stopcontact. Er staat altijd spanning op en hij wacht gewoon op een signaal.
Solderen is een goede oplossing maar dat durf ik niet aan. Of ik moet een backup afstandsbediening kunnen kopen en inleren... even uitzoeken. Als de afstandsbediening kapot gaat dan kan ik het zonnescherm niet meer bedienen.

Ik ga even kijken of dat ding makkelijk te demonteren is. De motor rechtstreeks bedienen geeft mij het meeste vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Voggy schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:58:
Of ik moet een backup afstandsbediening kunnen kopen en inleren... even uitzoeken.
Als ik zoek op afbeeldingen kom ik onder andere dit product tegen:
https://www.rolluikonderd...1-kanaals-handzender.html
Hier staat ook de procedure om te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Is motor vervangbaar door een Somfy motor?
Somfy is volgens mij aanstuurbaar via rfxcom.

[ Voor 35% gewijzigd door edwin2021 op 03-08-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Randy-
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08-2024
Goede avond,

Sinds kort krijg ik geen meldingen meer op mijn mobiel. (I-phone, 12Max)

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 19:26
edwin2021 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:11:
Is motor vervangbaar door een Somfy motor?
Somfy is volgens mij aanstuurbaar via rfxcom.
Maar ook alleen de RTS motoren.
Ik heb zelf in het verleden ook een paar relais op een (extra) afstandsbediening gesoldeerd. Dat werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
-Randy- schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:47:
Goede avond,

Sinds kort krijg ik geen meldingen meer op mijn mobiel. (I-phone, 12Max)

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Staan push notificaties aan in HA bij jouw gebruiker en app? Staat achtergrond gebruik aan voor de HA app? Heb je de app al een keer verwijderd en opnieuw verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
Ik heb een poort die ik met 2 schakelaartjes op de printplaat open en dicht kan doen. Daarnaast zit er ook een laser sensor op de poort die als extra veiligheid de beweging van de poort stopt als je er doorheen loopt.

Ik zal hem vrij makkelijk via HA kunnen besturen met een dubbele relais schakelaar. Maar die componenten hebben ook vaak 2 aansluitingen voor schakelaars om de 2 relais via knoppen te besturen.

Zou het mogelijk zijn om 1 van die schakelaars van bv de Aqara/Sonoff/Tuya/etc in HA te gebruiken om te checken of die laser sensor afgaat? Dit is een los apparaat met een relais die een ander schakelaar op het bord (waarschijnlijk 5V, moet ik nog even opmeten, staat niet in de handleiding). Of zal ik hier een losse sensor voor moeten gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPhmFB42HGsjICWyQZtXyTOKa54=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fj5pJWJkjLsMu2FoTAZcFyCi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:58

Mocht je zelf gaan klussen heb je hier misschien iets aan :)

bgrr in "Advies Somfy motor voor homeassistant"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
savagenld schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:55:
[...]

Maar ook alleen de RTS motoren.
Ik heb zelf in het verleden ook een paar relais op een (extra) afstandsbediening gesoldeerd. Dat werkt prima
Bliksems, ik ging ervanuit dat Somfy 2 smaken had. Bekabeld en draadloos. Uit jouw opmerking begrijp ik dat Somfy meerdere draadloze smaken heeft 😒

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@edwin2021 Ja, RTS en het andere protocol is io-homecontrol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
blackd schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:01:
[...]

Als ik zoek op afbeeldingen kom ik onder andere dit product tegen:
https://www.rolluikonderd...1-kanaals-handzender.html
Hier staat ook de procedure om te koppelen.
Hmm, dat is toch eenvoudiger dan gedacht. Sowieso handig om een backup afstandsbediening te hebben.
Klopt het dat ik met een D1 mini en een 4 kanaals relais bordje (3.3V?) de boel kan aansturen?
En hoe krijg ik het uiteindelijk mooi aan elkaar? Ik heb geen ervaring met printplaten laten maken. Ik heb zelf wat CO2 sensoren gemaakt (D1 mini met MHZ19 sensoren). Draden zitten aan elkaar gebakken en ik heb de boel gewoon los in een doosje gepropt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@Voggy
Met een d1 mini en relais of optocouplers moet je een eind komen.
Hou wel rekening met het voltage wat het relais nodig heeft om te schakelen.

Voor de d1 mini kun je een prototype shield krijgen.
https://www.wemos.cc/en/l...ni_shield/protoboard.html

Er zijn ook generieke prototype pcbs te krijgen in verschillende formaten, dan heb je wat meer ruimte voor componenten. Te vinden op de bekende Chinese webwinkel.

Er zijn in de hoek van somfy io vergelijkbare projectjes te vinden ter inspiratie (schema en componenten) waar een afstandsbediening bediend wordt met een esp.
Zo ook mrdemc in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Qua software gebruik ik altijd esphome, dat integreert mooi in HA.

[ Voor 7% gewijzigd door blackd op 04-08-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 10:03
Probeer een automation te doen om mijn smart stekker uit en aan te doen bij een bepaalde waarde van teruglevering in gebruik via de p1 monitor.
Maar kan de waardes van boven en onder niet selecteren in automation.
iemand tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:51
Ik wil starten met HA om daarmee de luchtvochtigheid in mijn kelder te regelen. Op dit moment bedien ik mijn luchtontvochtiger (Qlima 630) nog handmatig met een Smart Life app, idee is dmv een hygro/temp meter e.e.a. te automatiseren. Als dat eenmaal werkt wil mijn Hue verlichting toevoegen en wie weet wat nog meer :)
Er lijkt een integratie te zijn tussen Smart Life devices en HA

Nu ben ik van plan het volgende aan te schaffen

RB4 of RB5
Voeding
64GB usb stick
Zigbee luchtvochtigheidssensor of de IKEA VINDSTYRKA

Kan ik met bovenstaande hardware mijn usecase uitwerken? En zijn er zaken die belangrijk zijn te weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@rockerpoet je mist in ieder geval nog een zigbee radio als je een zigbee luchtvochtigheidssensor gaat gebruiken.

Dat Ikea apparaat lijkt me overkill (teveel sensoren) voor deze use case, wel leuk apparaat verder. Zelf heb ik al jaren deze https://www.zigbee2mqtt.i...2LM.html#aqara-wsdcgq12lm

Verder geen ervaring met het aansturen van die luchtontvochtiger. Je zou die via de genoemde integratie kunnen doen, maar dat is wel via de cloud. Ik ben fan van zoveel mogelijk lokaal. Je kan het ook lokaal aansturen via een smart stekker en de luchtontvochtiger op continu mode instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:33
simonj schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:40:
Probeer een automation te doen om mijn smart stekker uit en aan te doen bij een bepaalde waarde van teruglevering in gebruik via de p1 monitor.
Maar kan de waardes van boven en onder niet selecteren in automation.
iemand tip?
Wat lukt precies niet? Wat gebruik je als trigger? Je kan kiezen voor een Numerieke status trigger of een sjabloon trigger om te testen op boven/onder waardes.
De numerieke status-trigger gaat 1x af wanneer de sensorwaarde onder je ingestelde waarde komt. Een gaan iedere keer af als de sensorwaarde veranderd en (nog) onder de ingestelde waarde is. Maar net wat je behoefte is

YAML:
1
2
3
4
5
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.electricity_meter_power_production
    above: 30

of
YAML:
1
2
3
4
trigger:
    value_template: >-
      {{ states('sensor.electricity_meter_power_production')|float|default(0) > 30 }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-09 16:27
Ik benader HASS via duckdns en nginx zodat ik ook buiten mn eigen wifi HASS kan gebruiken. Ook een vast ip adres gegevens aan HASS.

Nu was mijn token verlopen vanuit duckdns, deze vernieuwd maar nu veranderd mijn static ip adres steeds op de site van duckdns en ook in HASS. Hierdoor is het niet mogelijk om deze te bereiken via mn aangemaatk domein.

Wat doe ik verkeerd of wat moet ik aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Jcrs7 Wat bedoel je met je statisch IP? Want hele reden om van DuckDNS gebruik te maken is juist omdat je extern geen statisch IP hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-09 16:27
@Septillion Ik heb in mijn modem port forward gedaan om HASS van buitenaf te bereiken. Hiervoor heb ik een vast ip adres ingesteld voor mijn thinclient welke verbonden is met ethernet aan mijn modem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Jcrs7 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:08:
@Septillion Ik heb in mijn modem port forward gedaan om HASS van buitenaf te bereiken. Hiervoor heb ik een vast ip adres ingesteld voor mijn thinclient welke verbonden is met ethernet aan mijn modem
Ik had dezelfde problemen. Ik ben het even kwijt hoe precies de oplossing was, maar heb het op dit forum gepost wat de oorzaak/oplossing is (tijdhje terug). Ik dacht iets met verlopen /vernieuwen certificaten (true/false). Ben nu onderweg, kijk later even hoe het zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

Ik heb hulp nodig met een blueprint die ik aan het maken ben.

Ik definieer wat inputs:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
warmup_mode:
      name: Warmup Mode
      description: Choose between time-based or wattage-based warmup detection.
      default: time
      selector:
        select:
          options:
            - label: Time-based
              value: time
            - label: Wattage-based
              value: wattage

Vervolgens wil ik ergens verder op in de automation een choose stap toepassen die vervolgens kiest op basis van wat hier geselecteerd is.

Moet ik dit doen met !input warmup_mode doen als conditions in die choose? of moet dit met een value template? En hoe ziet die er dan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
blackd schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:13:
@rockerpoet je mist in ieder geval nog een zigbee radio als je een zigbee luchtvochtigheidssensor gaat gebruiken.
Goede! Volgens mij wordt een Sonoff USB dongle veel gebruikt, die ga ik dan ook maar kopen.
Dat Ikea apparaat lijkt me overkill (teveel sensoren) voor deze use case, wel leuk apparaat verder. Zelf heb ik al jaren deze https://www.zigbee2mqtt.i...2LM.html#aqara-wsdcgq12lm
Ziet er prima uit, ga ik daar ook voor.
Verder geen ervaring met het aansturen van die luchtontvochtiger. Je zou die via de genoemde integratie kunnen doen, maar dat is wel via de cloud. Ik ben fan van zoveel mogelijk lokaal. Je kan het ook lokaal aansturen via een smart stekker en de luchtontvochtiger op continu mode instellen.
Goed idee inderdaad, ik ben van plan deze (IKEA) stekker daarvoor te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Jcrs7 Maar dat is dus intern, dat staat los van DuckDNS. Dus wat zie je nu waar wijzigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Jcrs7 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:44:
Ik benader HASS via duckdns en nginx zodat ik ook buiten mn eigen wifi HASS kan gebruiken. Ook een vast ip adres gegevens aan HASS.

Nu was mijn token verlopen vanuit duckdns, deze vernieuwd maar nu veranderd mijn static ip adres steeds op de site van duckdns en ook in HASS. Hierdoor is het niet mogelijk om deze te bereiken via mn aangemaatk domein.

Wat doe ik verkeerd of wat moet ik aanpassen?
Zie voor instellen:
Antonio di in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
en evt.:
Antonio di in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kai_the_one
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:21
rockerpoet schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:55:
Ik wil starten met HA om daarmee de luchtvochtigheid in mijn kelder te regelen. Op dit moment bedien ik mijn luchtontvochtiger (Qlima 630) nog handmatig met een Smart Life app, idee is dmv een hygro/temp meter e.e.a. te automatiseren. Als dat eenmaal werkt wil mijn Hue verlichting toevoegen en wie weet wat nog meer :)
Er lijkt een integratie te zijn tussen Smart Life devices en HA
Integreren via tuya cloud oplossing kan out of the box mogelijk zijn(werkt dus niet altijd). Echter heb ik mijn luchtontvochtiger (merk clean air) via de local tuya integratie geïntegreerd. Een snelle Google search bracht me hier(niet jouw model, wel hetzelfde merk. Wellicht werkt het ook?): https://community.home-as...-from-localtuya/634334/49

Zie ook dit topic mbt local tuya integratie en configuratie welke wellicht herbruikbaar kan zijn voor jouw model.
Clean Air Optima purifier - Home Assistant

Verder weet ik niet precies wat je use case gaat zijn voor het aansturen van het apparaat waarvoor je een extra hygro/temp nodig hebt. Zelf gebruik ik de vochtsensor van het apparaat om automations te triggeren.

[ Voor 11% gewijzigd door kai_the_one op 04-08-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-09 16:31
Iemand die weet hoe ik dit oplos:
Ik wil mijn huidig verbruik berekenen rekening houdend met de zonneopbrengt.
Volgende houdt hier rekening mee maar gaat dan negatief van zodra de zonne opbrengst mijn volledig verbruik dekt. Ik wil dat dit dan 0 wordt ipv negatief.

Hoe geef ik dit weer in de formule?

{{ (states('sensor.huidig_verbruik') | float(0) - -1 * states('sensor.kwh_meter_power') | float(0)) | round(0) }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Laatst online: 01:00
matth111 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:26:
Volgende houdt hier rekening mee maar gaat dan negatief van zodra de zonne opbrengst mijn volledig verbruik dekt. Ik wil dat dit dan 0 wordt ipv negatief.

{{ (states('sensor.huidig_verbruik') | float(0) - -1 * states('sensor.kwh_meter_power') | float(0)) | round(0) }}
Ik gebruik onderstaande code in template.yaml voor mijn huidig verbruik sensor. Misschien kan je het gebruken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
#
# Berekening huidig energie verbruik
#
- sensor:
    - unique_id: huidig_energie_verbruik
      name: "Huidig energie verbruik"
      state_class: measurement
      device_class: power
      unit_of_measurement: "W"
      icon: mdiHomeLightningBoltOutline
      state: >

{% if states('sensor.envoy_current_power_production') | float(0)
        + states('sensor.smartmeter_stroomverbruik') | float(0)
        - states('sensor.smartmeter_stroomproductie') | float(0)
        > 0 %}

{{ (states('sensor.envoy_current_power_production') | float(0)
          - states('sensor.smartmeter_stroomproductie') | float(0)) | round(0)
          }}

{% else %}
          {{ this.state }}
        {% endif %}

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 18:32
matth111 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:26:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- sensor:
    - name: "House power usage"
      unit_of_measurement: kW
      availability: >
        {{ states('sensor.shellymqtt_pv_plus_power') | is_number and
           states('sensor.power_consumption') | is_number and
           states('sensor.power_production') | is_number }}
        {% set solar = states('sensor.shellymqtt_pv_plus_power') | float(default=0) / 1000 %}
        {% set net_import = states('sensor.power_consumption') | float(default=0) %}
        {% set net_export = states('sensor.power_production') | float(default=0) %}
        {{ [solar + net_import, (solar - net_export)] | max | round(3) }}

Huis verbruik is altijd som van import en pv opwek OF verschil opwek en export.

Dus bovenstaande template sensor zou altijd moeten werken.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
kai_the_one schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:24:
[...]Integreren via tuya cloud oplossing kan out of the box mogelijk zijn(werkt dus niet altijd). Echter heb ik mijn luchtontvochtiger (merk clean air) via de local tuya integratie geïntegreerd. Een snelle Google search bracht me hier(niet jouw model, wel hetzelfde merk. Wellicht werkt het ook?): https://community.home-as...-from-localtuya/634334/49

Zie ook dit topic mbt local tuya integratie en configuratie welke wellicht herbruikbaar kan zijn voor jouw model.
Clean Air Optima purifier - Home Assistant
Interessant, daar moet ik mij eens in verdiepen. Heb jij deze integratie gebruikt?
Verder weet ik niet precies wat je use case gaat zijn voor het aansturen van het apparaat waarvoor je een extra hygro/temp nodig hebt. Zelf gebruik ik de vochtsensor van het apparaat om automations te triggeren.
De use case is in eerste instantie simpel; in- en uitschakelen van de luchtontvochtiger bij een bepaalde luchtvochtigheid. Als ik een Zigbee hygro + stekker gebruik en de luchtontvochtiger in CO mode (continu aan) zet hoef ik niet met Tuya te integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@marnie Waarom doe je het rare met de this.state?

@Dutchess_Nicole Je kan gewoon simpelweg [eigen verbruik] = [import] - [export] + [PV] doen. Dat klopt altijd.

Enige om rekening mee te houden is dat de meter van je PV en die van het net niet in sync lopen en dat dus wat pieken en dalen in de uitkomst kunnen geven. Bijvoorbeeld omdat je van je net-meter al een hoge export door hebt gekregen maar de PV de hogere productie nog niet aan HA heeft doorgegeven. Dit zou je op kunnen lossen door wat filtering of alleen te updaten op de traagste..

[ Voor 52% gewijzigd door Septillion op 05-08-2024 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Dutchess_Nicole schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:56:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- sensor:
    - name: "House power usage"
      unit_of_measurement: kW
      availability: >
        {{ states('sensor.shellymqtt_pv_plus_power') | is_number and
           states('sensor.power_consumption') | is_number and
           states('sensor.power_production') | is_number }}
        {% set solar = states('sensor.shellymqtt_pv_plus_power') | float(default=0) / 1000 %}
        {% set net_import = states('sensor.power_consumption') | float(default=0) %}
        {% set net_export = states('sensor.power_production') | float(default=0) %}
        {{ [solar + net_import, (solar - net_export)] | max | round(3) }}

Huis verbruik is altijd som van import en pv opwek OF verschil opwek en export.

Dus bovenstaande template sensor zou altijd moeten werken.
Volgens mij is deze complexer dan nodig? Je doet nu een "max" bv, maar dat hoeft niet. De formule is gewoon simpelweg "afname + opwek - teruglevering". En als je meer opwekt dan je verbruikt is de afname natuurlijk ook 0.

En daarnaast is het geen antwoord op de vraag van @matth111, aangezien hij blijkbaar 0 als resultaat wilt hebben als hii effectief stroom teruglevert. Nu zou ik niet weten waarom je dat zou willen doen (want wat is de betekenis van dat getal dan nog?). En dat zou wel met een max(...) kunnen. Om dus de grootste waarde te nemen van de huidige formule of 0. Als de huidige formule dan negatief is is het resultaat van de max 0, als het resultaat van de huidige formule positief (of 0) is is het resultaat van max gelijk aan de huidige formule.

Edit:
Overigens lijkt dit mij per definitie notoir onbetrouwbaar. Aangezien bv een P1 meter en omvormer een ander updateinterval zullen hebben. Als bv 1 van beide elke minuut wordt bijgewerkt en de ander elke 5 seconden dan veranderd de uitkomst van de formule wel elke seconde terwijl dus 1 "gegeven" helemaal niet veranderd is in de sensor (maar wel in het echie). Als bv een wolk langs trekt kun je krijgen dat de PPV opwek inzakt naar zeg 100W waardoor je 200W bv moet afnemen (totale verbruik, 300W). Vervolgens breekt de zon door en wekt de PV 2000W op. Echter worden de gegevens van de P1 meter minder vaak bijgewerkt, waardoor je dan uit komt op 2000W opwrk en 100W afname en je ineens een verbruik van 2100W zou hebben (terwijl je in werkelijkheid op dat moment 0 afneemt en 1700 teruglevert, effectief dus nog steeds 300W eigen verbruik).

[ Voor 19% gewijzigd door RobertMe op 05-08-2024 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kai_the_one
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:21
rockerpoet schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:11:
[...]

Interessant, daar moet ik mij eens in verdiepen. Heb jij deze integratie gebruikt?

[...]
Via HACS deze geïnstalleerd: https://github.com/rospogrigio/localtuya
De use case is in eerste instantie simpel; in- en uitschakelen van de luchtontvochtiger bij een bepaalde luchtvochtigheid. Als ik een Zigbee hygro + stekker gebruik en de luchtontvochtiger in CO mode (continu aan) zet hoef ik niet met Tuya te integreren.
Ja, zo zou het ook kunnen werken. Dan kan je je later verdiepen in (local) tuya integratie om de vochtsensor van het apparaat zelf te gebruiken als deze aanwezig is en via een automation switchen tussen standen en aan of uit zetten, je hebt meer flexibiliteit als je met (local) tuya integreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@lasharor Volgens mij kan je dat niet helemaal direct doen. Volgens mij is de enige optie om dat met een variabele in een template te doen.

Dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
blueprint:
  name: Test
  domain: automation
  input:
    warmup_mode:
      selector:
        select:
          options:
variables:
  warmup_mode: !input warmup_mode
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ warmup_mode == 'time' }}"
        sequence: []

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
RobertMe schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:31:
[...]

Volgens mij is deze complexer dan nodig? Je doet nu een "max" bv, maar dat hoeft niet. De formule is gewoon simpelweg "afname + opwek - teruglevering". En als je meer opwekt dan je verbruikt is de afname natuurlijk ook 0.

En daarnaast is het geen antwoord op de vraag van @matth111, aangezien hij blijkbaar 0 als resultaat wilt hebben als hii effectief stroom teruglevert. Nu zou ik niet weten waarom je dat zou willen doen (want wat is de betekenis van dat getal dan nog?). En dat zou wel met een max(...) kunnen. Om dus de grootste waarde te nemen van de huidige formule of 0. Als de huidige formule dan negatief is is het resultaat van de max 0, als het resultaat van de huidige formule positief (of 0) is is het resultaat van max gelijk aan de huidige formule.

Edit:
Overigens lijkt dit mij per definitie notoir onbetrouwbaar. Aangezien bv een P1 meter en omvormer een ander updateinterval zullen hebben. Als bv 1 van beide elke minuut wordt bijgewerkt en de ander elke 5 seconden dan veranderd de uitkomst van de formule wel elke seconde terwijl dus 1 "gegeven" helemaal niet veranderd is in de sensor (maar wel in het echie). Als bv een wolk langs trekt kun je krijgen dat de PPV opwek inzakt naar zeg 100W waardoor je 200W bv moet afnemen (totale verbruik, 300W). Vervolgens breekt de zon door en wekt de PV 2000W op. Echter worden de gegevens van de P1 meter minder vaak bijgewerkt, waardoor je dan uit komt op 2000W opwrk en 100W afname en je ineens een verbruik van 2100W zou hebben (terwijl je in werkelijkheid op dat moment 0 afneemt en 1700 teruglevert, effectief dus nog steeds 300W eigen verbruik).
Ik zou 0 willen uitkomen bij teruglevering omdat ik mijn effectief (betaald) huidig energieverbruik wil meten. Dus bij afname van net sowieso positief getal en bij teruglevering op het net 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Omdat mijn panelen elke 5 minuten de waarde update en het net doet dat elke minuut: het loopt inderdaad niet synchroon. Daardoor kan het zijn dat er een negatief energieverbruik wordt gemeten. Vandaar de if statement: als berekende waarde > 0 dan is de berekende waarde het energieverbruik, als niet: verander dan de energieverbruik sensor ook niet. Hiermee los ik negatieve waardes veroorzaakt door het synchroon probleem op.

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80haHa3e2HENk9QJu0so-eS_ERM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eU1ubmFv5rAPsz0RgvEQQZIA.png?f=fotoalbum_large
De herhalende pieken komt van onze quooker. Met een sensor of statistiek grafiek kaart kan je de lijn iets vloeiender maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yA1YXH0ShLZZrwQ8EzQP3S18tg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5HXaWiJtgO6fgrpll1zObExP.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door marnie op 05-08-2024 10:54 ]

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@matth111 Maar dat is dan toch gewoon het getal dat je uit je net-meter / P1 krijgt voor import (of levering)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@marnie Dan zou ik dus eens kijken naar filtering, of naar het alleen updaten op de traagste sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
Septillion schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:25:
@matth111 Maar dat is dan toch gewoon het getal dat je uit je net-meter / P1 krijgt voor import (of levering)?
Er komen 2 getallen uit mijn P1 meter (België)
KWH Meter power: opbrengst zonnepanelen
P1 Meter power: Teruglevering op net of afname op net (afhankelijk van opbrengst zonnepanelen)

Mijn huidig energieverbruik moet ik dus sowieso met een formule bepalen:
{{ (states('sensor.p1_meter_power') | float(0) + -1 * states('sensor.kwh_meter_power') | float(0)) | round(0) }}

Mijn effectief huidig energieverbruik wil ik afleiden van bovenstaande maar zou dan 0 moeten zijn bij teruglevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@matth111 In Nederland zijn zonnepanelen nooit gekoppeld aan de P1, hoe is dat dan in België geregeld qua koppelen? Ofwel, hoe is dat gedaan?

En alsjeblieft, noem dat niet je "huidig energieverbruik"... Dat is je huidige netverbruik!

[ Voor 25% gewijzigd door Septillion op 05-08-2024 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
@marnie Dan zou ik dus eens kijken naar filtering, of naar het alleen updaten op de traagste sensor.
Heb ook ook gedaan, getriggerd op de zonnepanelen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
- trigger:
    - platform: state
      entity_id: sensor.envoy_122025007960_current_power_production
      not_to:
        - unknown
        - unavailable

sensor:
    - name: "Huidig vermogen"
      unique_id: huidig_vermogen
      unit_of_measurement: 'W'

{% if states('sensor.envoy_122025007960_current_power_production') | float(0)
        > 0 %}

{{ (states('sensor.envoy_122025007960_current_power_production') | float(0)
          }}

{% else %}
          {{ this.state }}
        {% endif %}

Ik ben er zelf nog niet uit welke ik ga gebruiken.
Omdat het momentopnames (per 5 min) zijn en geen stream is bij deze yaml de waarde nooit de werkelijke waarde van dat moment, behalve op het meet tijdstip. Maar de waardes zijn correct.

Bij de yaml van marnie in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" wordt elke wijziging van het net meegenomen en berekend met de zonnepanelen die maar één keer per 5 minuten worden geupdate: gevolg foute resultaten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZtZtRYCPQ6-NpRpTJpMr6QTn_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lUDlcz5x4JbhY0euN9wuOAlI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQu5DU6UuOjKVPUNgnkfHHUI4Hw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CHn9ZTLEPZeForHsEp8EuFfw.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Ik snap het ook niet helemaal, je meter meet toch je verbruik en/of teruglevering. Om je netto verbruik te meten heb je helemaal geen info van je omvormer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

Septillion schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:47:
@lasharor Volgens mij kan je dat niet helemaal direct doen. Volgens mij is de enige optie om dat met een variabele in een template te doen.

Dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
blueprint:
  name: Test
  domain: automation
  input:
    warmup_mode:
      selector:
        select:
          options:
variables:
  warmup_mode: !input warmup_mode
action:
  - choose:
      - conditions:
            value_template: "{{ warmup_mode == 'time' }}"
Held, dankjewel, lijkt nu prima de juiste opties te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@marnie Als je maar 1x per 5 minuten een waarde krijgt dan is de afwijking wel heel groot ja. Dan lijkt mij de directe waarde bij een P1 wijziging zo niets zeggend dat je het eigenlijk niet kunt gebruiken.

PS Als je quote, even het eerste deel van wie je quote laten staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
marnie schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:51:
[...]

Heb ook ook gedaan, getriggerd op de zonnepanelen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
- trigger:
      entity_id: sensor.envoy_122025007960_current_power_production
      not_to:
        - unknown
        - unavailable

sensor:
    - name: "Huidig vermogen"
      unique_id: huidig_vermogen
      unit_of_measurement: 'W'

{% if states('sensor.envoy_122025007960_current_power_production') | float(0)
        > 0 %}

{{ (states('sensor.envoy_122025007960_current_power_production') | float(0)
          }}

{% else %}
          {{ this.state }}
        {% endif %}

Ik ben er zelf nog niet uit welke ik ga gebruiken.
Omdat het momentopnames (per 5 min) zijn en geen stream is bij deze yaml de waarde nooit de werkelijke waarde van dat moment, behalve op het meet tijdstip. Maar de waardes zijn correct.

Bij de yaml van marnie in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" wordt elke wijziging van het net meegenomen en berekend met de zonnepanelen die maar één keer per 5 minuten worden geupdate: gevolg foute resultaten..
Dit hier neerschrijvend en de grafiek bekijkend realiseer ik me dat mijn panelen 's nacht geen info doorgeven, ik denk dat ik er een 5 minuten trigger bij zet als de envoy 's nachts.niet communceerd om per 5 minuten een realistische waarde te krijgen. Er is nog wat werk aan de winkel......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
Septillion schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:46:
@matth111 In Nederland zijn zonnepanelen nooit gekoppeld aan de P1, hoe is dat dan in België geregeld qua koppelen? Ofwel, hoe is dat gedaan?

En alsjeblieft, noem dat niet je "huidig energieverbruik"... Dat is je huidige netverbruik!
Enkel met P1 meter power zou ook lukken denk ik maar dan moet hij ook 0 weergeven bij teruglevering.
Hoe zet ik dit in een formule?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
matth111 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:26:
[...]

Enkel met P1 meter power zou ook lukken denk ik maar dan moet hij ook 0 weergeven bij teruglevering.
Hoe zet ik dit in een formule?
Django/Jinja:
1
2
3
{% set verbruik = states('sensor.je_verbruik') | float %}
{% set teruglevering = states('sensor.je_teruglevering') | float %}
{{ [0, verbruik - teruglevering] | max }}

Wel ook even een availability template toevoegen die checkt op die 2 bronsensoren

Zo krijg je dus het verbruik wat je daadwerkelijk aan je energieleverancier moet betalen, niet hetgeen je huis verbruikt, daar heb je wel de omvormer voor nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door TheFes op 05-08-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@matth111 Maar dus één van de twee getallen die je uit de P1 krijgt wordt negatief?

En hoe is je PV nu gekoppeld aan de P1 dan?

Want in Nederland kan je PV niet koppelen aan je P1 uitlezing. En ik weet dat er wat verschillen tussen BE en NL zijn maar dat PV uitlezen daar wel mogelijk is had ik nog nooit eerder gehoord.

Dus of in België is het mogelijk om PV aan de P1 uitlezing te koppelen of jij interpreteert (zoals heeeeeeel veel mensen) de P1 waarde niet correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
Septillion schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:42:
@matth111 Maar dus één van de twee getallen die je uit de P1 krijgt wordt negatief?

En hoe is je PV nu gekoppeld aan de P1 dan?

Want in Nederland kan je PV niet koppelen aan je P1 uitlezing. En ik weet dat er wat verschillen tussen BE en NL zijn maar dat PV uitlezen daar wel mogelijk is had ik nog nooit eerder gehoord.

Dus of in België is het mogelijk om PV aan de P1 uitlezing te koppelen of jij interpreteert (zoals heeeeeeel veel mensen) de P1 waarde niet correct.
Nee, ik zocht gewoon op homewizard in entities maar was vergeten dat de KWH meter ook van homewizard was. Dus de P1 meter leest die NIET uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@matth111 Ah, kijk. maar goed, dan heb je toch ook gewoon de sensoren van de P1? Of is dat een enkele entiteit die positief is voor import / leveren en negatief is voor export / terugleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
Septillion schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:51:
@matth111 Ah, kijk. maar goed, dan heb je toch ook gewoon de sensoren van de P1? Of is dat een enkele entiteit die positief is voor import / leveren en negatief is voor export / terugleveren?
Inderdaad, 1 enkele inttiteit maar met volgende formule is het in orde:
Django/Jinja:
1
2
3
{% set verbruik = states('sensor.huidig_verbruik') | float %}
{% set teruglevering = -1*states('sensor.kwh_meter_power') | float %}
{{ [0, verbruik - teruglevering] | max }}

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 05-08-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@matth111 Maar dan is 'sensor.huidig_verbruik' toch gewoon al je netto netverbruik? Als je alle import / netverbruikt wilt zien dan is alleen daarvan het positieve pakken genoeg. Je wilt dan niets met je waarde van de PV doen.

Dus
Django/Jinja:
1
2
{% set p1 = states('sensor.huidig_verbruik') | float %}
{{ [0, p1] | max }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:43
na de laatste beta krijg ik van de 100 automation 1tje niet meer open: blijf wit scherm krijgen
Ziet iemand hier eenvoudig de fout of moet ik hem gewoon opnieuw bouwen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
- id: '1691852030571'
  alias: sunscreen
  description: check to see if sunscreen action is required
  trigger:
    entity_id:
    - timer.sunscreen_delay
    from: active
    to: idle
    entity_id:
    - binary_sensor.sunscreen_criteria
    to: 'off'
    entity_id:
    - binary_sensor.sunscreen_criteria
    to: 'on'
  condition: []
  action:
  - choose:
    - conditions:
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.sunscreen_set_manual
        state: 'on'
        entity_id: binary_sensor.sunscreen_criteria_critical
        state: 'off'
      alias: Manual
    - conditions:
        entity_id: binary_sensor.sunscreen_criteria_critical
      - condition: not
        conditions:
          entity_id: timer.sunscreen_delay
          state: idle
      alias: Critical
    - conditions:
        value_template: '{{ states(''binary_sensor.sunscreen_criteria'') != states(''input_boolean.sunscreen_status'')
          }}              '
      sequence:
    default:
    - if:
        entity_id: binary_sensor.sunscreen_criteria
      then:
      - service: cover.open_cover
        target:
          entity_id:
          - cover.zonnescherm
        data: {}
      - service: input_boolean.turn_on
        target:
          entity_id:
          - input_boolean.sunscreen_status
      - service: notify.mobile_app_mi13
        data:
          title: Sunscreen
      else:
      - service: cover.close_cover
        target:
          entity_id:
          - cover.zonnescherm
      - service: input_boolean.turn_off
        target:
          entity_id:
          - input_boolean.sunscreen_status
      - service: notify.mobile_app_mi13
        data:
    - service: timer.start
      data:
        duration: 00:30:00
      target:
        entity_id: timer.sunscreen_delay
    - delay:
        hours: 0
        minutes: 0
        seconds: 15
        milliseconds: 0
  - action: google_sheets.append_sheet
    data:
      config_entry: c2f8b2b921c84706b75f3b2d1bbf97ad
      data:
        Date: '{{ now().strftime(''%-d-%b-%y'') }}'
        Smanual: '{{ states(''input_boolean.sunscreen_set_manual'') }}'
        rain_next_hour: '{{ states(''sensor.buienradar_precipitation_forecast_total'')
          }}'
        Srain_next_hour: '{{ states(''input_number.sunscreen_set_regen'') }}'
        sunscreen_valid_rain: '{{ states(''binary_sensor.sunscreen_valid_rain'') }}'
        wind_gust: '{{ states(''sensor.buienradar_wind_speed'')}}'
        Swind_gust: '{{ states(''input_number.sunscreen_set_windsnelheid'')}}'
        sunscreen_valid_wind: '{{ states(''binary_sensor.sunscreen_valid_wind'') }}'
        Temp_Min_inside: '{{ states(''sensor.woonkamer_temperature'') }}'
        STemp_Min_inside: '{{ states(''input_number.sunscreen_set_min_inside_temp'')
          }}'
        sunscreen_valid_min_inside_temp: '{{ states(''binary_sensor.sunscreen_valid_min_inside_temp'')
          }}'
        Temp_min_outside: '{{ states(''sensor.buienradar_temperature'') }}'
        STemp_min_outside: '{{ states(''input_number.sunscreen_set_min_outside_temp'')
          }}'
        sunscreen_valid_outdoor_temp: '{{ states(''binary_sensor.sunscreen_valid_min_outdoor_temp'')
          }}'
        sunscreen_criteria: '{{ states(''binary_sensor.sunscreen_criteria'') }}'
        sunscreen_criteria_critical: '{{ states(''binary_sensor.sunscreen_criteria_critical'')
          }}'
        sunscreen_status: '{{ states(''input_boolean.sunscreen_status'') }}'
        sunscreen_delayed: '{{ states(''timer.sunscreen_delay'') }}'
        sunscreen_state: '{{ states(''cover.sunscreen'') }}'
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 15
      milliseconds: 0
    enabled: true
  mode: single

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 05-08-2024 12:01 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@remcoXP Meerdere devices getest? Ook in een privé venster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-09 12:21
Ik loop een beetje vast op mijn Growatt omvormer integratie in HA.
Ik heb 2 omvormers, en na de Growatt integratie te hebben geïnstalleerd kan ik een van de twee perfect uitlezen in HA, maar bij de oudere omvormer (3600MTL) blijft lifetime energy output en energy today op 0 kWh staan terwijl ik wel andere data binnenkrijg zoals actueel vermogen.
En bij solar panels kan ik alleen lifetime energy output selecteren.

Ik ben gisteren met HA begonnen, dus please forgive my ignorance. Iemand die mij in de juiste richting kan wijzen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpHQmaWMH0pdtEYE871rq-nvBrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLs9oswS8orP6jlh39JXH7u6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEslybrboROaaygDUqq2iR_FI1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yp0EpC0Gi8k0aJKkhreuti17.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:43
Zeker. Lijkt geen browser dingetje, maar een ha syntax, alleen zie ik niet wat :)
Septillion schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:05:
@remcoXP Meerdere devices getest? Ook in een privé venster?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@remcoXP Afgezien van dat ik de services (actions :+) niet heb laadt hij hier perfect in de UI. Zowel in HA 2024.6.6 als 2024.7.4.

Dus zou ik eens stukje voor stukje een blok weghalen. Zou ik eens beginnen met het de Google sheets actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Tinkerer84 Even voor de volledigheid, dus via de cloud Growatt integratie?

En kan jij zelf online in het Growatt portal wel de opgewekte energie zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-09 12:21
Septillion schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:16:
@Tinkerer84 Even voor de volledigheid, dus via de cloud Growatt integratie?

En kan jij zelf online in het Growatt portal wel de opgewekte energie zien?
Via de cloud Growatt integratie inderdaad. En in het Growatt portal zie ik wel de opgewekte energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Laatst online: 26-08 08:43
Tinkerer84 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:26:
[...]

Via de cloud Growatt integratie inderdaad. En in het Growatt portal zie ik wel de opgewekte energie.
Let wel op dat de waarde energy today ook een berekende waarde (in tegenstelling tot een uitgelezen waarde) kan zijn. Hierdoor moet je een bepaalde tijd wachten totdat hij op gaat lopen (ziet alleen de delta in waarde en/of kijkt alleen periodiek). Misschien even een uurtje wachten?

Dat je alleen lifetime energy output kan selecteren komt omdat een sensor aan een aantal voorwaarden moet voldoen voordat hij selecteerbaar is in het energy dashboard (device class: energy en state class: total_increasing na snel google werk).

Mocht dit allemaal niet lukken dan kun je altijd nog een custom sensor definieren (met bovenstaande device en state class) die bepaald wordt op relevante metingen die wel een goede output geven.

[ Voor 3% gewijzigd door jaapsander op 05-08-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 18:32
Septillion schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:29:

@Dutchess_Nicole Je kan gewoon simpelweg [eigen verbruik] = [import] - [export] + [PV] doen. Dat klopt altijd.

Enige om rekening mee te houden is dat de meter van je PV en die van het net niet in sync lopen en dat dus wat pieken en dalen in de uitkomst kunnen geven. Bijvoorbeeld omdat je van je net-meter al een hoge export door hebt gekregen maar de PV de hogere productie nog niet aan HA heeft doorgegeven. Dit zou je op kunnen lossen door wat filtering of alleen te updaten op de traagste..
Jah, klopt, dat is nog een stap simpeler.

Voor mij is de precisie van de meting niet super interressant. Ik ben alleen geinterresseerd in een grove schatting. Als de meter er een paar watt naast zit voor een seconde of 5 zal me dat worst wezen, het wordt toch alleen maar gebruikt voor een dashboard visualisatie.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Als je een state trigger gebruik kan je via trigger.to_state.context de context bekijken voor oa wie de change maakte (indien bekend) aan de hand van het user_id.

Bij gebruik van event triggers kan je bij de trigger ook via context opgeven wie de trigger mag geven. Maar weet iemand hoe context beschikbaar is binnen de automation? En specifiek probeer ik het met een event_type: tag_scanned te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoudb
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-09 15:43
Ik ben druk bezig met het vormgeven van mijn dashboard die sinds kort in de woonkamer hangt. Nu loop ik alleen tegen iets aan waar ik niet helemaal uit kom. Ik wil graag dat mijn linkerkant (de menu structuur) scroll baar is zonder dat het rechter deel en eventueel het bovendeel mee beweegt. Weet iemand hoe ik dit oplos? Bijgevoegd een foto van het dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHHL9sLcFq-TUjh0FoKDpbSBJeM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/miE0VhY7OFBmD31YcbnrwAag.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:58:
Bij gebruik van event triggers kan je bij de trigger ook via context opgeven wie de trigger mag geven. Maar weet iemand hoe context beschikbaar is binnen de automation? En specifiek probeer ik het met een event_type: tag_scanned te achterhalen.
Heb je trigger.event.context geprobeerd?

Zie https://github.com/home-assistant/architecture/issues/436
Lijkt echter niet heel duidelijk gedocumenteerd.
https://www.home-assistant.io/docs/automation/templating/
Zie trouwens examples automation 4 op deze pagina hoe je filtert op user-id.

Anders een automation maken die triggert op jouw event, een tag scannen, via trace kijken hoe de step details eruit zien?

[ Voor 18% gewijzigd door blackd op 05-08-2024 22:25 ]

Pagina: 1 ... 216 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.