Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 215 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@royaljoop Het toevoegen van de integratie aan HA is niets meer dan de bestanden in de 'custom_components' map zetten. Dat is feitelijk wat HACS ook doet.

Daarna heb je de keuze hoe je een battterij sim configureert. Of gewoon via de UI of in de configuration.yaml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
Septillion schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:57:
@Faece Correct, per gebruiker een input_text.

Als het nu niet werkt zou ik me even verzekeren dat je de juiste var aan maakt. Als je de standaard mushroom template card aanmaakt zie je de waarde van user. Dus als je "Hello, Faece" ziet wordt je helper input_text.faece_radiostations. Zonder hoofdletter want die zijn niet mogelijk in een entity ID.

Enige waar dit nog mis gaat bedenk ik me net, is als de naam een spatie bevat of zou beginnen met een cijfer...

Default Mushroom template card:
YAML:
1
2
3
4
type: custom:mushroom-template-card
primary: Hello, {{user}}
secondary: How are you?
icon: mdi:home
4 favoriete zenders krijg ik onderaan erin. dat werkt super.
Maar het aanduiden van 1 zender, lukt me niet. ik krijg "'user' is undefined"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Jy_VWyI1gmsewXGwtx8Y-JA_m0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJijkHqiMGEj6lij7WUJUNBw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Faece Mja, user is alleen beschikbaar in Lovelace / dashboard. Helaas ook niet beschikbaar in de dev tool, noem het een bug in HA. Ik had ook liever gezien dat hij daar wel beschikbaar is maar een warning geeft om aan te duiden dat het alleen werkt op je dashboard.

Je zal het dus echt op een dashboard moeten testen.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 30-07-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
Septillion schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:43:
@Faece Mja, user is alleen beschikbaar in Lovelace / dashboard. Helaas ook niet beschikbaar in de dev tool, noem het een bug in HA. Ik had ook liever gezien dat hij daar wel beschikbaar is maar een warning geeft om aan te duiden dat het alleen werkt op je dashboard.

Je zal het dus echt op een dashboard moeten testen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXEqvWhDIvGdTLW8rK32Ql_iFdE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tWwKQolPmmaEeuVkK1SJIHAc.png?f=user_large
dus de usernaam komt mooi binnne, maar mijn iconen blijven in het groen...

als er geen enkele aangeduid is, dan zijn ze ook allemaal inactief. maar telkens ik 1 toevoeg, komt het icoon standaar actief en groen

[ Voor 14% gewijzigd door Faece op 30-07-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Faece Kan je daarvan de code en echte naam van delen via DM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 08:38
Septillion schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:07:
@royaljoop Het toevoegen van de integratie aan HA is niets meer dan de bestanden in de 'custom_components' map zetten. Dat is feitelijk wat HACS ook doet.

Daarna heb je de keuze hoe je een battterij sim configureert. Of gewoon via de UI of in de configuration.yaml.
Ja, dat is allemaal wel gelukt. Maar ik kan vervolgens nergens een bestand vinden waar mijn input is opgeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@royaljoop Wat bedoel je met "mijn input"? Een configuratie die je via de GUI gemaakt hebt? Die staat niet in een aanpasbare yaml die zal je dan ook via de GUI moeten aanpassen. Of als het echt moet kan je rommelen in de echte settings files maar daarmee heeeeeeeel makkelijk je hele HA om zeep te helpen dus alleen voor als het echt niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:19
Excuses bij voorbaat, maar kon het echt niet vinden...ik heb al een poosje Home Assistent en moet nu een Philips hue lamp vervangen (door een andere hue uit mijn voorraad) maar heb dus geen hue bridge of hue schakelaar meer in mijn huis. Hoe krijg ik die lamp zover (koppelmodus) dat Home Assistent deze gaat vinden?

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:03
MarcelGo schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:43:
Excuses bij voorbaat, maar kon het echt niet vinden...ik heb al een poosje Home Assistent en moet nu een Philips hue lamp vervangen (door een andere hue uit mijn voorraad) maar heb dus geen hue bridge of hue schakelaar meer in mijn huis. Hoe krijg ik die lamp zover (koppelmodus) dat Home Assistent deze gaat vinden?
Nieuw uit de doos staat die potentieel al in koppel modus? Niet nieuw uit de doos is kun je ze ook resetten door X keer snel achter elkaar de stroom er af te halen (of dus indraaien en meteen als die aan gaat weer los draaien en dan weer meteen indraaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
RobertMe schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:03:
[...]

Nieuw uit de doos staat die potentieel al in koppel modus? Niet nieuw uit de doos is kun je ze ook resetten door X keer snel achter elkaar de stroom er af te halen (of dus indraaien en meteen als die aan gaat weer los draaien en dan weer meteen indraaien).
Check, ga ik nogmaals proberen, het is een "gebruikte" GU10 dus stekker erin en eruit kan, heb ik al even geprobeerd maar misschien niet lang genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
MarcelGo schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:14:
[...]

Check, ga ik nogmaals proberen, het is een "gebruikte" GU10 dus stekker erin en eruit kan, heb ik al even geprobeerd maar misschien niet lang genoeg...
Hmm, ik kom nu inderdaad ook nergens tegen dat dit kan :X Dan heb ik me vergist.

Even bij Zigbee2mqtt gekeken en zij schrijven 5 opties uit: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/9290011370B.html#pairing (willekeurige lamp, zal vast voor allen hetzelfde zijn). Bridge en Hue Dimmer vallen bij jou dan af. Mogelijk dat je een Tradfri remote hebt? Of anders een Bluetooth lamp? En anders hopen dat de gekozen Zigbee oplossing die je gebruikt Touchlink ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:44
Septillion schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:02:
@Devke Ah, je maakt het jezelf niet echt makkelijk door ze geen naam te geven... Ze zullen nu dus gewoon in random volgorde staan. Je zal ze dan echt allemaal 1 voor 1 af moeten gaan en op de entiteiten controleren.

Zelf zou ik ze dan ook allemaal hernoemen naar iets unieks en meer bruikbaars. Als je dat bij het device doet dan zal je ook gevraagd worden of je de entities van het device ook wilt hernoemen. Hier zou ik dan voor ja gaan.

Qua power vs vermogen zal de integratie dat gedaan hebben. Misschien dat het een latere wijziging geweest is om het in de locale taal te doen (of juist niet). Persoonlijk hanteer ik dat entity ID's net zoiets zijn als variabelen in code en dus Engels moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRoNPZTFD6CZg6gY0fJ_l6DSFJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Clw9x89l44qDFveBWgRfKQRh.jpg?f=fotoalbum_large

Entity laat hij wel op power 2 staan. Heb bij integraties gekeken. In dashboard dit resultaat.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke Kreeg je de vraag of je entity namen ook wil aanpassen bij het aanpassen van de naam van het device?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:44
Septillion schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:35:
@Devke Kreeg je de vraag of je entity namen ook wil aanpassen bij het aanpassen van de naam van het device?
Nee geen vraag gehad.

Edit : Het is gelukt. Op de verkeerde plek aangepast. Dacht dat ik goed zat 🙈. Nu staat het idd bij aanpassen van het device en komt de vraag ook. Dank u weer.

[ Voor 25% gewijzigd door Devke op 30-07-2024 13:01 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
RobertMe schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:23:
[...]

Hmm, ik kom nu inderdaad ook nergens tegen dat dit kan :X Dan heb ik me vergist.

Even bij Zigbee2mqtt gekeken en zij schrijven 5 opties uit: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/9290011370B.html#pairing (willekeurige lamp, zal vast voor allen hetzelfde zijn). Bridge en Hue Dimmer vallen bij jou dan af. Mogelijk dat je een Tradfri remote hebt? Of anders een Bluetooth lamp? En anders hopen dat de gekozen Zigbee oplossing die je gebruikt Touchlink ondersteund.
Ha, ik dacht dat ik gek werd, maar dat kan al niet meer ;) , bedankt voor de link. Heb toch gekozen voor de makkelijkste oplossing, even een hue ab geleend bij de buren :*)

Edit, bij het zoeken in de oude kasten toch nog wat gevonden...

[ Voor 4% gewijzigd door MarcelGo op 30-07-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-09 11:12
Septillion schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:56:
@skank Nee, je automation is niet goed. Je checkt bij het uitzetten nooit of ze beide niet meer vochtig zijn.

Daarnaast kan het wat simpeler doordat je bij een trigger condition ook twee triggers mag selecteren. Deze zijn standaard OR omdat het onmogelijk is dat twee triggers true zijn.

Je trigger om 23:05 komt ook niet overeen met wat je zegt te willen :+

Gezien het na 7:00 wel mag gebeuren maar je misschien al eerder bent gaan douchen zou ik dat ook als trigger toevoegen. Moet je alleen nog bepalen of de fan dan aan moet boven de 68 of dat je dna voor wat laters gaat.

Kom ik op
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
alias: Turn ventilation unit on and off above bad humidity
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.vochtigheid_badkamer_kids_humidity
    above: 68
    for:
      minutes: 5
    id: Vochtigheid teveel badkamer kids
    entity_id:
      - sensor.vochtigheid_badkamer_kids_humidity
    below: 56
    for:
    id: Vochtigheid goed badkamer kids
    entity_id:
      - sensor.vochtigheid_badkamer_ouders_humidity
    for:
    id: Vochtigheid teveel badkamer
    entity_id:
      - sensor.vochtigheid_badkamer_ouders_humidity
    above: 56
    for:
    id: Vochtigheid goed badkamer
  - platform: time
    at: "23:00:00"
    id: Tijd stop
    at: "07:00:00"
    id: Tijd start
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - Vochtigheid teveel badkamer kids
              - Vochtigheid teveel badkamer
              - Tijd start
          - condition: time
            after: "07:00:00"
            before: "23:00:00"
          - condition: or
            conditions:
              - condition: numeric_state
                entity_id: sensor.vochtigheid_badkamer_kids_humidity
                entity_id: sensor.vochtigheid_badkamer_ouders_humidity
        sequence:
          - service: switch.turn_on
            entity_id: switch.ventilatie_switch_0
        alias: Turn fan on
      - conditions:
            conditions:
                id:
                  - Tijd stop
              - condition: and
                conditions:
                    id:
                      - Vochtigheid goed badkamer kids
                      - Vochtigheid goed badkamer
                    below: 58
                    below: 58
                alias: Or both bathrooms are not humid anymore
        sequence:
          - service: switch.turn_off
            entity_id: switch.ventilatie_switch_0
        alias: Turn fan off

Nadeel blijft alleen dat luchtvochtigheid wel wisselt en dus vaste thresholds niet altijd goed werken.
Het top thx
Alleen snap ik hier niet goed meer waarom ze dubbel staan in de action conditions: (bv bij aanzetten)
Zet je condition: trigger
id:
- Vochtigheid teveel badkamer kids
- Vochtigheid teveel badkamer

En dan nog een derde condition:
conditions:

Das toch net hetzelfde? enkel die eerst is voor 5 minuten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@skank Voor bij het aanzetten is dat zodat het ook mogelijk is om ze om 7:00 aan te zetten indien luchtvochtigheid op dat moment te hoog (bijvoorbeeld door om 5 voor 7 te gaan douchen), er is dan ook nog een derde trigger daar.

Voor het uitzetten is het nodig omdat je wilt dat beide badkamers weer droog zijn voor het uit gaat. Maar een trigger informeert je maar over een enkele badkamer die droog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Septillion schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:15:
@skank Voor bij het aanzetten is dat zodat het ook mogelijk is om ze om 7:00 aan te zetten indien luchtvochtigheid op dat moment te hoog (bijvoorbeeld door om 5 voor 7 te gaan douchen), er is dan ook nog een derde trigger daar.

Voor het uitzetten is het nodig omdat je wilt dat beide badkamers weer droog zijn voor het uit gaat. Maar een trigger informeert je maar over een enkele badkamer die droog is.
Ah ja klopt, ik moet het altijd 2x lezen en nadenken alvorens ik het versta :p
_/-\o_
Benieuwd of dit zal werken of of ik idd met afgeleidde zal moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Op mijn HA setup heb ik een SkyConnect stick in combinatie met Zigbee Home Automation.

Nu heb ik van INNR de smart plugs SP240 gekoppeld. Schakelen werkt allemaal heel goed, alleen de energie meting wil maar heel sporadisch doorkomen. Nu las ik ergens dat je mogelijk dan de reporting threshold moest verhogen, maar ik krijg deze met geen mogelijkheid gevonden.

Klopt het dat ik in de clusters moet zoeken tussen de settings? Of kijk ik ergens enorm overheen?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:46

Toppe

Oké ✅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNicaFL0zvgm5xm-Av5u7sBKHSg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rWu8KMwulhreE288GUofUoAy.png?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee waarom hij de batterij niet vasthoudt qua waarde?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
sensor:
  - platform: adc
    pin: 35
    name: Batterij
    update_interval: 60s
    attenuation: auto
    filters:
      - multiply: 2
    device_class: "voltage"
    state_class: "measurement"

Zou goed moeten staan. Zodra hij een update krijgt laat hij een waarde zien maar die verdwijnt weer.

Edit: Als ik deep_sleep uitzet dan lijkt het wel goed te gaan??

[ Voor 202% gewijzigd door Toppe op 30-07-2024 16:00 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Toppe schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:43:
[Afbeelding]

Iemand enig idee waarom hij de batterij niet vasthoudt qua waarde?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
sensor:
  - platform: adc
    pin: 35
    name: Batterij
    update_interval: 60s
    attenuation: auto
    filters:
      - multiply: 2
    device_class: "voltage"
    state_class: "measurement"

Zou goed moeten staan. Zodra hij een update krijgt laat hij een waarde zien maar die verdwijnt weer.

Edit: Als ik deep_sleep uitzet dan lijkt het wel goed te gaan??
Het ESPHome device verliest de connectie met HA en wordt unavailable als hij in deep sleep gaat. Lijkt me logisch dat er dan geen waarde is

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 22:46

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:51:
[...]

Het ESPHome device verliest de connectie met HA en wordt unavailable als hij in deep sleep gaat. Lijkt me logisch dat er dan geen waarde is
Van de temperatuur onthoudt hij wel de laatste waarde, dus jou verklaring klinkt niet juist.
If the device’s entities are appearing as Unavailable while your device is actively sleeping, this component was likely added after the device was added to Home Assistant. To prevent this behavior, you can remove and re-add the device in Home Assistant.
Apparaat er uit knallen en opnieuw toevoegen hielp ;)

Goed, dat hielp voor 5 minuten...

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 30-07-2024 16:55 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-09 16:31
Iemand een idee wat er mis is met mijn template sensor?
https://ibb.co/5nqwjVd

De waarde geeft hij wel goed weer onderaan maar er is iets mis met mijn opbouw vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
matth111 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:04:
Iemand een idee wat er mis is met mijn template sensor?
https://ibb.co/5nqwjVd

De waarde geeft hij wel goed weer onderaan maar er is iets mis met mijn opbouw vermoed ik.
Je moet als je een template sensor in de GUI aanmaakt alleen het template in dat veld plakken, niet de hele YAML configuratie

En waarom doe je x + -1 * y en niet gewoon x - y

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 30-07-2024 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
TheFes schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:05:
[...]

Je moet als je een template sensor in de GUI aanmaakt alleen het template in dat veld plakken, niet de hele YAML configuratie

En waarom doe je x + -1 * y en niet gewoon x - y
Thanks, nu krijg ik de waarde in watt maar kan ik van deze sensor ook één maken in kwh?
Welke formule wordt hiervoor gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
matth111 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:37:
[...]

Thanks, nu krijg ik de waarde in watt maar kan ik van deze sensor ook één maken in kwh?
Dat kun je met de Riemann Sum integral, die kun je ook onder helpers vinden. Dat kan niet met een formule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
matth111 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:37:
[...]

Delen door 1000. Van watt kan je naar kW. En van Wh kan je naar kWh.

[ Voor 8% gewijzigd door Willempie27 op 30-07-2024 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Willempie27 Nee, dan heb je Kw, geen kWh ;)

offtopic:
@TheFes Kan wel met een formule, de integraal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Septillion schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:43:
@Willempie27 Nee, dan heb je Kw, geen kWh ;)

offtopic:
@TheFes Kan wel met een formule, de integraal :+
Correct inderdaad. Had al een edit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
Thanks, inderdaad de Riemann Sum integral deed het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
matth111 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:49:
Thanks, inderdaad de Riemann Sum integral deed het.
Houd er wel rekening mee dat dit nooit zo accuraat is dan een echte Wh (/kWh) sensor. Als voorbeeld: de plug waarop mijn PC in steekt rapporteert 0W continu, maar na een aantal uren loopt de kWh meter wel met 0,01kWh op. Dus er is wel verbruik, alleen meet / rapporteert de plug het niet. Zou ik een Riemann Sum integral daarop toepassen is het verbruik dus 0Wh. Terwijl de ingebakken energiemeter het wel meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
RobertMe schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:54:
[...]

Houd er wel rekening mee dat dit nooit zo accuraat is dan een echte Wh (/kWh) sensor. Als voorbeeld: de plug waarop mijn PC in steekt rapporteert 0W continu, maar na een aantal uren loopt de kWh meter wel met 0,01kWh op. Dus er is wel verbruik, alleen meet / rapporteert de plug het niet. Zou ik een Riemann Sum integral daarop toepassen is het verbruik dus 0Wh. Terwijl de ingebakken energiemeter het wel meet.
Ok bedankt.
Ik wil verder ook nog een icoon weergeven in kleur als ik op zonne energie werk, dus geen stroom van het net haal:

Als mijn P1 power negatief gaat wil dit zeggen dat ik stroom op het net steek. Hoe kan ik dit laten weergeven in de regel 'icon color'?

YAML:
1
2
3
4
5
  - type: custom:mushroom-template-card
    entity: sensor.p1_meter_power
    layout: vertical
    icon: mdi:solar-panel
    icon_color: '{{ ''orange'' if is_state(entity, '' <0'') }}

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 31-07-2024 08:42 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
matth111 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:01:
[...]

Ok bedankt.
Ik wil verder ook nog een icoon weergeven in kleur als ik op zonne energie werk, dus geen stroom van het net haal:

Als mijn P1 power negatief gaat wil dit zeggen dat ik stroom op het net steek. Hoe kan ik dit laten weergeven in de regel 'icon color'?

- type: custom:mushroom-template-card
entity: sensor.p1_meter_power
layout: vertical
icon: mdi:solar-panel
icon_color: '{{ ''orange'' if is_state(entity, '' <0'') }}
icon_color: '{{ ''orange'' if states(entity) | float(0) < 0 }}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
Wat is de beste manier om ervoor te zorgen dat ik een code of extra bevestiging moet geven bij een control die iets cruciaals doet? ofwel als ik per ongeluk unlock deur doe, dat ik moet bevestigen voordat de deur per ongeluk open slingert ?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
type: tile
entity: lock.aqara_smart_lock_u200_slot
show_entity_picture: false
layout_options:
  grid_columns: 2
  grid_rows: 1
features:
  - type: lock-commands

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 31-07-2024 10:06 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 13:15
remcoXP schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:49:
Wat is de beste manier om ervoor te zorgen dat ik een code of extra bevestiging moet geven bij een control die iets cruciaals doet? ofwel als ik per ongeluk unlock deur doe, dat ik moet bevestigen voordat de deur per ongeluk open slingert ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
type: tile
entity: lock.aqara_smart_lock_u200_slot
show_entity_picture: false
layout_options:
  grid_columns: 2
  grid_rows: 1
features:
  - type: lock-commands
De confirmation optie gebruiken in de tap_action?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@remcoXP Als aanvuling op @dixet, de confirm kan je ook met andere actie types gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
ik heb net een andere elektra meter gekregen van Liander omdat ik naar 3 fasen ben gegaan,

Hoe kan ik de oude data wissen? Want de nieuwe meter heeft een hogere stand dan mijn oude

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volk
  • Laatst online: 20:36
Sinds een aantal dagen heb ik mijn Zigbee MMWave sensor van Tuya maar weer eens afgestoft omdat deze issues had met Z2M icm HA, zie ook deze Github issue https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/discussions/21180
Voornaamste euvel is dat het ding nogal spammy is en uiteindelijk HA onderuit trekt door de krankzinnige hoeveelheid data dat het ding genereert.

Nu ben ik wel overtuigd van mmWave tov gewone bewegingsmelders, dus ben ik voornemens nieuwe aan te schaffen voor onze (nieuwe) woning, maar ik weet dus niet welke ik het beste kan kopen, want ze lijken allemaal op elkaar (230v, wallmount, Zigbee versie). Welke mmWave sensor gebruiken jullie? En dan niet de Aqara, want ondanks dat het (waarschijnlijk) de beste is, is die ook ruim 3 keer zo duur als andere varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
SnowDude schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:18:
ik heb net een andere elektra meter gekregen van Liander omdat ik naar 3 fasen ben gegaan,

Hoe kan ik de oude data wissen? Want de nieuwe meter heeft een hogere stand dan mijn oude
Waarom zou je de oude data willen wissen? Gewoon een correctie doen op (alle) sensoren op het interval waarop HA de statistiek heeft met het hoge verbruik / .... Dit kun je dan doen via Developer tools => Statistics (na maximaal een goed uur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@SnowDude Huh, hogere stand? Zijn netbeheerders meters aan het recyclen? Die van mij begon juist op 0.

Maar anders is gewoon een correctie doen genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Septillion schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:54:
@SnowDude Huh, hogere stand? Zijn netbeheerders meters aan het recyclen? Die van mij begon juist op 0.

Maar anders is gewoon een correctie doen genoeg :)
Ja ze worden af en toe gerecycled.

Nooit geweten dat je zo een correctie kon doen. Weer wat geleerd

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 15:32
Mijn zonnescherm werkt nog "old fasion" met een (opbouw)schakelaar. Nu wil ik deze natuurlijk via Home assistant kunnen schakelen. Wie heeft er een tip voor een goede schakelaar?

Het zonnescherm moet ook nog handmatig bediend kunnen worden. Wifi (Tuya) of Zigbee maakt mij niet uit.
Opbouw of inbouw, maakt ook niet uit. Moet nog netjes gemaakt worden..

Het gaat meer over het gemak van inregelen en het integreren in HA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09 18:09
@Stef012 Heb een week of 2 geleden de ROB_200-029-0 geïnstalleerd, past netjes achter je schakelaar (als je drukschakelaars hebt uiteraard). Was installeren, configureren & niet meer omkijken naar de config. Werkt als een zonnetje (pun intended ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Stef012 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:22:
Mijn zonnescherm werkt nog "old fasion" met een (opbouw)schakelaar. Nu wil ik deze natuurlijk via Home assistant kunnen schakelen. Wie heeft er een tip voor een goede schakelaar?

Het zonnescherm moet ook nog handmatig bediend kunnen worden. Wifi (Tuya) of Zigbee maakt mij niet uit.

Heb zelf een Fibaro Roller Shutter in gebruik, maar je zult vast geen ZWave hebben. Shelly 2PM kan ook, heb ik ook een van ongebruikt liggen (ben geen fan van wifi, heb hem getest, ook op rolluik, en weer in doosje gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Hoi,

Ik heb een todo lijstje aangemaakt die manueel gevuld kan worden maar ook gevuld worden door terugkerende taakjes met een check button card (en ook resetten als de todo gedaan is en uit de lijst verdwijnen).
Nu kwam ik door een video op het idee om hiervoor een voicemail te maken :)
Dat is gelukt.. :) Aleen worstel ik met het idee wanneer ik die ga triggeren.
- Ik wil niet dat het telkens is als ik binnenkom in de woonkamer
- Het hoeft ook niet in de avond..

Eerder smorgens als ik in de woonkamer/keuken ben, en zo rond de middag even.(wanneer ik weg was)
Mijn kids mogen deze niet triggeren.
Mn vrouw wel.

Hoe zouden jullie dit doen? Zijn er nog mensen met een zelfgemaakte voicemail met taakjes?

Aan taakjes denk ik (post legen, batterijen vervangen, batterijen opladen, vuilnis buitenzetten
mm dan mss wel savonds)...

Ben benieuwd naar de ideeën

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-09 11:17
@Stef012 als z-wave een optie is, dan zijn Technisat switches misschien ook nog een optie.
Fysieke schakelaar met z-wave ingebouwd. Was voor mij een uitkomst omdat mijn inbouwdozen niet diep genoeg waren voor de oorspronkelijke schakelaar + inbouwmodule.
Ze bestaan voor Busch Jaeger en Gira garnituur, uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
Kan iemand eens meekijken om er zeker van te zijn dat ik het goed zie. Er is toch geen enkele reden waarom de onderstaande automation het niet zou doen.

Het idee is dat de airco op de slaapkamer om 21u aangaat als de temperatuur boven de 21 graden is en tussen april en september is. Vervolgens 1,5u wacht en daarna weer uitgaat.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
alias: Airco Slaapkamer aanzetten voordat we naar bed gaan
description: >-
  De airco wordt aangezet als de temperatuur boven de 21 graden na 21u 's
  avonds. Gebeurt in de periode April - September.
trigger:
    at: "21:00:00"
condition:
    conditions:
      - type: is_temperature
        condition: device
        device_id: 0e41a39a54aed2b130b82c28bcbeee6e
        entity_id: 65900be056c15a23a3f7e66b4a0b189c
        domain: sensor
        above: 21
      - condition: template
        value_template: "{{ now().month > 3 }}"
        alias: Bevestig dat het na maart (>3) is
        value_template: "{{ now().month > 10 }}"
        alias: Bevestig dat het voor oktober (<10) is
action:
  - device_id: 1056d4a52b6a4b985213840d1fcc26d8
    domain: text
    entity_id: 5c972c499e2cbe266c4baa92fe872670
    type: set_value
    value: >-
      CbYRthEeAjUGHgJAAUAHQAPAAeATC8AbwAfAAUAP4BMD4BMBQDdAAcAHwAFAD0ADQAHgAwdAC0ADAbYRQAEBHgJAC0ABQAdAA8AB4BMLwBvAB8ABQA/gEwPgEwFAN0ABwAfAAUAPQANAAeADBwc1Bh4CNQYeAg==
    alias: Airco Slaapkamer Aanzetten
  - delay:
      hours: 1
      minutes: 30
      seconds: 0
      milliseconds: 0
      CbcRtxEdAjkGHQJAAUAHQAPAAeATC8Ab4AMHQAvAA0ABwAtAB+AHAeADE0ALwAPgFwHAJ+ADBwG3EUABAR0CQBNAAUAHQAPAAeATC8Ab4AMHQAvAA0ABwAtAB+AHAeADE0ALwAPgFwHAJws5Bh0COQYdAjkGHQI=
    alias: Airco Slaapkamer Uitzetten
mode: single

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 31-07-2024 13:59 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:11
Flans schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:57:
Kan iemand eens meekijken om er zeker van te zijn dat ik het goed zie. Er is toch geen enkele reden waarom de onderstaande automation het niet zou doen.

Het idee is dat de airco op de slaapkamer om 21u aangaat als de temperatuur boven de 21 graden is en tussen april en september is. Vervolgens 1,5u wacht en daarna weer uitgaat.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
alias: Airco Slaapkamer aanzetten voordat we naar bed gaan
description: >-
  De airco wordt aangezet als de temperatuur boven de 21 graden na 21u 's
  avonds. Gebeurt in de periode April - September.
trigger:
    at: "21:00:00"
condition:
    conditions:
      - type: is_temperature
        condition: device
        device_id: 0e41a39a54aed2b130b82c28bcbeee6e
        entity_id: 65900be056c15a23a3f7e66b4a0b189c
        domain: sensor
        above: 21
        value_template: "{{ now().month > 3 }}"
        alias: Bevestig dat het na maart (>3) is
action:
      CbYRthEeAjUGHgJAAUAHQAPAAeATC8AbwAfAAUAP4BMD4BMBQDdAAcAHwAFAD0ADQAHgAwdAC0ADAbYRQAEBHgJAC0ABQAdAA8AB4BMLwBvAB8ABQA/gEwPgEwFAN0ABwAfAAUAPQANAAeADBwc1Bh4CNQYeAg==
    alias: Airco Slaapkamer Aanzetten
  - delay:
      hours: 1
      minutes: 30
      seconds: 0
      milliseconds: 0
      CbcRtxEdAjkGHQJAAUAHQAPAAeATC8Ab4AMHQAvAA0ABwAtAB+AHAeADE0ALwAPgFwHAJ+ADBwG3EUABAR0CQBNAAUAHQAPAAeATC8Ab4AMHQAvAA0ABwAtAB+AHAeADE0ALwAPgFwHAJws5Bh0COQYdAjkGHQI=
    alias: Airco Slaapkamer Uitzetten
1 fout die ik sowieso al zie staan:
YAML:
1
2
3

Hierin zeg je maand groter dan 10

Moet denk zijn:
YAML:
1
2
3
        value_template: "{{ now().month < 10 }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Flans Het kan niet beide na maart en na oktober zijn. Moet de tweede een < zijn? [edit] Gezien de comment, ja. Daarom heb ik een hekel aan comment die ZO letterlijk de code herhaalt (maar niet klopt met de code...) :/

En zou zelf dus ook nooit zo'n lange delay gebruiken maar dan een timer aanmaken.

Een condition is ook al standaard AND dus die mag weg.

[ Voor 70% gewijzigd door Septillion op 31-07-2024 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:24
Stef012 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:22:

Ik lees even mee. Eigenlijk is mijn zonnescherm het enige (belangrijke) apparaat in huis dat ik niet kan bedienen via Home Assistant. Ik heb echt nog een ouderwetse draaiknop. Hoe zou ik die evt slim kunnen krijgen? Gekke is dat het scherm niet eens zo oud is. Maar de vorige bewoners hebben dit systeem er op laten zitten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88Y8iWjitiBNR4XQYScaNkrYhKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZCebVlMl5ZHQhnSZYT445Xd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
AWEF schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:59:
[...]

1 fout die ik sowieso al zie staan:
YAML:
1
2
3

Hierin zeg je maand groter dan 10

Moet denk zijn:
YAML:
1
2
3
        value_template: "{{ now().month < 10 }}"
Poah... :X Thx! Ik zag het echt niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
dannyvdb1997 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:34:
[...]

Ik lees even mee. Eigenlijk is mijn zonnescherm het enige (belangrijke) apparaat in huis dat ik niet kan bedienen via Home Assistant. Ik heb echt nog een ouderwetse draaiknop. Hoe zou ik die evt slim kunnen krijgen? Gekke is dat het scherm niet eens zo oud is. Maar de vorige bewoners hebben dit systeem er op laten zitten.[Afbeelding]
Ik heb deze er tussen zitten: https://aliexpress.com/item/1005004042712301.html

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 31-07-2024 14:58 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Volk schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:21:
En dan niet de Aqara, want ondanks dat het (waarschijnlijk) de beste is, is die ook ruim 3 keer zo duur als andere varianten.
hier verschil met Aqara en Tuya 2 jaar terug
https://smarthomescene.co...esence-sensor-comparison/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:17

Osxy

Holy crap on a cracker

[...]

Ik lees even mee. Eigenlijk is mijn zonnescherm het enige (belangrijke) apparaat in huis dat ik niet kan bedienen via Home Assistant. Ik heb echt nog een ouderwetse draaiknop. Hoe zou ik die evt slim kunnen krijgen? Gekke is dat het scherm niet eens zo oud is. Maar de vorige bewoners hebben dit systeem er op laten zitten.[Afbeelding]
Met een Shelly kan je die prima ombouwen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Draaiknop of wipschakelaar maakt in dezen niet uit. Ik heb hier een Fibaro Roller Shutter achter zitten. Maar de Shelly 2PM werkt hier ook prima op. En nouja, dat zal voor elke rolluik / zonnescherm / ... schakelaar gelden.
Uiteindelijk is het gewoon een dubbel relais dat je nodig hebt, alleen mag op enig moment maar maximaal 1 van de outputs actief zijn. En met behoud van een bestaande knop (deze draaiknop, of een wipschakelaar, of een pulsedrukker) heb je dan 2 inputs nodig om de 2 outputs van de schakelaar mee te verbinden. En dan nog liefst ook stroommeting, zodat de module de de stroom weer afschakelt bij een laag verbruik, en ook weet als het rolluik of scherm helemaal boven/beneden is (en dus weer de 0% / 100% status overneemt/"synchroniseert") om dat weer te gebruiken om de status & timing in sync te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:24
RobertMe schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:07:
[...]

Draaiknop of wipschakelaar maakt in dezen niet uit. Ik heb hier een Fibaro Roller Shutter achter zitten. Maar de Shelly 2PM werkt hier ook prima op. En nouja, dat zal voor elke rolluik / zonnescherm / ... schakelaar gelden.
Uiteindelijk is het gewoon een dubbel relais dat je nodig hebt, alleen mag op enig moment maar maximaal 1 van de outputs actief zijn. En met behoud van een bestaande knop (deze draaiknop, of een wipschakelaar, of een pulsedrukker) heb je dan 2 inputs nodig om de 2 outputs van de schakelaar mee te verbinden. En dan nog liefst ook stroommeting, zodat de module de de stroom weer afschakelt bij een laag verbruik, en ook weet als het rolluik of scherm helemaal boven/beneden is (en dus weer de 0% / 100% status overneemt/"synchroniseert") om dat weer te gebruiken om de status & timing in sync te houden.
Ah, bedankt! Ik ga me eens in die Shelly verdiepen, aangezien ik geen zWave heb hier. Ben alleen totaal niet bekend met stroom(draden) en dergelijke, dus veel van wat je zegt klinkt me lastig in de oren 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
dannyvdb1997 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:12:
[...]

Ah, bedankt! Ik ga me eens in die Shelly verdiepen, aangezien ik geen zWave heb hier. Ben alleen totaal niet bekend met stroom(draden) en dergelijke, dus veel van wat je zegt klinkt me lastig in de oren 😅
Als je niet bekent bent met stroomdraden zou ik de installatie wel laten doen doir iemand die er wel bekend mee is. Je hebt er hiervoor namelijk nogal veel nodig. De schakelaar zoals je nu hebt zitten er meen ik 7 op aangesloten. En met een inbouwmodule komen er daar nog eens zeker 3 bij. Zomaar dingen aansluiten geeft dus nogal kans dat het niet werkt.

Edit:
Bij de Shelly overigens ook opletten dan deze standaard als een normaal dubbel relais werkt, en dus de outputs onafhankelijk van elkaar geschakeld kunnen worden (en dus ook beide tegelijkertijd "aan"). In de instellingen kun je deze omzetten naar dat die als rolluik / ... moet werken. Dan is het dus niet mogelijk dat beide tegelijkertijd aan staan. En krijg je ook een optie om de module te callibreren (vrij belangrijk als je aansturing in percentages wilt doen "zet voor 10% open" etc), en verschijnt die ook in HA als cover i.p.v. dus dubbel relais.

[ Voor 29% gewijzigd door RobertMe op 31-07-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
gelukt. voelt gelijk een stuk veiliger :) dank!
dixet schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:02:
[...]

De confirmation optie gebruiken in de tap_action?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 15:32
[...]

Jep, dit dus!
De goedkope unit van @Flans of de ROBB SMARRT zien er goed uit. Ook mooi om mijn Zigbee netwerk uit te breiden. De Shelly Plus 2PM lijkt me erg gebruiksvriendelijk.

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09 18:09
RobertMe schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:07:
[...]

Draaiknop of wipschakelaar maakt in dezen niet uit.
[knip]
Wel als je de zigbee module achter de knop wilt plaatsen. Ik had eerst ook zo'n draaiknop op mijn zonnescherm aangesloten zitten, deze zijn nogal diep waardoor je geen ruimte meer over hebt in de contactdoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Rembock schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:09:
[...]

Wel als je de zigbee module achter de knop wilt plaatsen. Ik had eerst ook zo'n draaiknop op mijn zonnescherm aangesloten zitten, deze zijn nogal diep waardoor je geen ruimte meer over hebt in de contactdoos.
True. Ik bedoelde voornamelijk dat het technisch geen verschil maakt. Qua plaatsen kan het uiteraard wel een verschil geven. * RobertMe heeft zelf zo'n draaiknop in opbouw, en met de 3D printer een "rand" gemaakt die weer achter die opbouw zit en daarin zit de "inbouw"module.

Edit:
Overigens zou het wel kunnen dat er verschil zit tussen een wipschakelaar en een pulsdrukker. Vaak kun je dit wel instellen (in ieder geval bij de Fibaro Roller Shutter en Shelly 2PM). Maar het zou mij niks verbazen als een obscure module geen instelling hiervoor heeft. Immers geeft een draaiknop & wipschakelaar continu "signaal" als je de knop draait / indrukt en zo lang je deze vast houd moet de motor blijven lopen. Bij een pulsdrukker is het * klik * voor aan en blijft die "oneindig" lopen totdat je nog eens * klik * doet.

En eigenlijk v.w.b. dat "onderwerp", en weer wat meer ontopic. Is het in HA mogelijk om te zien of een cover in beweging is? Ik heb nu een afstandsbediening waarop ik een knop voor omhoog en een voor omlaag heb gemaakt. Maar ik wil daarbij dus ook met een tweede klik, of uberhaupt "als die in beweging is" (onafhankelijk of dat door de eerste klik van afstandsbediening komt, of een andere automation), de actie weer kunnen annuleren / beweging stoppen.

[ Voor 45% gewijzigd door RobertMe op 31-07-2024 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RobertMe Een cover kan als state open, closed, opening en closing kan hebben. Maar laatste zijn volgens mij niet verplicht en dus afhankelijk van de integratie. Dus zal je moeten kijken of je covers dat ondersteunen.

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 31-07-2024 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Septillion schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:52:
@RobertMe Een cover kan als state open, closed, opening en closing kan hebben. Maar laatste zijn volgens mij niet verplicht en dus afhankelijk van de integratie. Dus zal je moeten kijken of je covers dat ondersteunen.
Ik denk inderdaad dat ZWave an zich of de ZWave integratie daar te kort in komt. Dat zou wel jammer zijn dan. Misschien toch de Shelly gebruiken dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Geen beta of release.notes vandaag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
remcoXP schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:27:
Geen beta of release.notes vandaag?
Die komen pas als de beta gereleased is, wat dus nog niet het geval is. Even geduld dus nog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

leejoow schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:51:
Op mijn HA setup heb ik een SkyConnect stick in combinatie met Zigbee Home Automation.

Nu heb ik van INNR de smart plugs SP240 gekoppeld. Schakelen werkt allemaal heel goed, alleen de energie meting wil maar heel sporadisch doorkomen. Nu las ik ergens dat je mogelijk dan de reporting threshold moest verhogen, maar ik krijg deze met geen mogelijkheid gevonden.

Klopt het dat ik in de clusters moet zoeken tussen de settings? Of kijk ik ergens enorm overheen?
Om hier nog even op terug te komen: het lijkt erop dat de devices zelf inderdaad niet heel vaak hun status uitzenden. Door in Node Red een websocket call te doen met de volgende payload haal ik de data alsnog op en wordt de sensor in Home Assistant ook geüpdatet:

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{
   "ieee": "xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx",
   "endpoint_id": 1,
   "cluster_id": 1794,
   "cluster_type": "in",
   "attribute": 0,
   "type": "zha/devices/clusters/attributes/value",
   "id": 52
}

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 08:38
RobertMe schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:07:
[...]

True. Ik bedoelde voornamelijk dat het technisch geen verschil maakt. Qua plaatsen kan het uiteraard wel een verschil geven. * RobertMe heeft zelf zo'n draaiknop in opbouw, en met de 3D printer een "rand" gemaakt die weer achter die opbouw zit en daarin zit de "inbouw"module.

Edit:
Overigens zou het wel kunnen dat er verschil zit tussen een wipschakelaar en een pulsdrukker. Vaak kun je dit wel instellen (in ieder geval bij de Fibaro Roller Shutter en Shelly 2PM). Maar het zou mij niks verbazen als een obscure module geen instelling hiervoor heeft. Immers geeft een draaiknop & wipschakelaar continu "signaal" als je de knop draait / indrukt en zo lang je deze vast houd moet de motor blijven lopen. Bij een pulsdrukker is het * klik * voor aan en blijft die "oneindig" lopen totdat je nog eens * klik * doet.

En eigenlijk v.w.b. dat "onderwerp", en weer wat meer ontopic. Is het in HA mogelijk om te zien of een cover in beweging is? Ik heb nu een afstandsbediening waarop ik een knop voor omhoog en een voor omlaag heb gemaakt. Maar ik wil daarbij dus ook met een tweede klik, of uberhaupt "als die in beweging is" (onafhankelijk of dat door de eerste klik van afstandsbediening komt, of een andere automation), de actie weer kunnen annuleren / beweging stoppen.
Alle domme systemen die je op deze manier geschikt maakt om te bedienen houden de onzekerheid dat je niet zeker weet of de gordijnen open of dicht zijn. Hooguit als je er een apart schakelaar (voeler) of een camera op zet op de gordijnen zet. Dat heeft te maken dat het retoursignaal dat niet van de gordijnen/rolluiken/zonwering komt maar van de ingebouwde module. Het gaat nog al eens fout (verstoord signaal, stroom onderbreking, enzo).
Het is natuurlijk wel beter dan niets maar ik heb een grote voorkeur om direct een somfy io motor te kiezen of in te bouwen. Dan weet je namelijk wel exact de positie. Die kan je ook los kopen en de domme motor vervangen door eentje die wel kan communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Mm, wel mixed feelings bij het afschaffen van service calls. Op zich mee eens dat er wat verwarring kon zijn en super dat, in tegenstelling tot ESPhome, het wel (even) backwards compatible is. Maar waar we eerst spraken van device actions en service calls is er nu niet echt meer een naam voor het laatste...

Andere kant, misschien moeten we dan nu gewoon over een device action, entity action, area action en label action hebben :) En ben al lang blij dat ze het geen "then do's" zijn gaan noemen O-)

[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 01-08-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:17
Sinds vanochtend een probleem met mijn Somfy / Overkizz integratie waarmee ik de Somfy zonwering mee automatiseer. Ik gebruik hiervoor een Somfy Connectivity Kit.

De authenticatie is verlopen. Na opnieuw invoeren van mijn wachtwoord in de configuratie van Overkizz krijg ik de volgende foutmelding: "Developer Mode disabled. Activate the Developer Mode of your Somfy TaHoma box first."

Dus op naar de Somfy website, inloggen met mijn account. Daar zou onder "Mijn account" een optie moeten zijn om de Developer mode te activeren; die is er echter niet meer. De integratie heeft een jaar gewerkt; volgens mij heb ik destijds ook de Developer mode geactiveerd op de Somfy website, maar dat is nu niet meer mogelijk lijkt het.

Uit de documentatie: "First connect to the Somfy website and navigate to the 👨 My Account menu.
Find the different available options for your TaHoma box and activate Developer Mode."

Iemand een idee hoe ik de Developer mode weer kan activeren?

[ Voor 10% gewijzigd door upje op 01-08-2024 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
upje schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:24:
Sinds vanochtend een probleem met mijn Somfy / Overkizz integratie waarmee ik de Somfy zonwering mee automatiseer. Ik gebruik hiervoor een Somfy Connectivity Kit.

De authenticatie is verlopen. Na opnieuw invoeren van mijn wachtwoord in de configuratie van Overkizz krijg ik de volgende foutmelding: "Developer Mode disabled. Activate the Developer Mode of your Somfy TaHoma box first."

Dus op naar de Somfy website, inloggen met mijn account. Daar zou onder "Mijn account" een optie moeten zijn om de Developer mode te activeren; die is er echter niet meer. De integratie heeft een jaar gewerkt; volgens mij heb ik destijds ook de Developer mode geactiveerd op de Somfy website, maar dat is nu niet meer mogelijk lijkt het.

Uit de documentatie: "First connect to the Somfy website and navigate to the 👨 My Account menu.
Find the different available options for your TaHoma box and activate Developer Mode."

Iemand een idee hoe ik de Developer mode weer kan activeren?
Voor zover ik weet kan dat niet op de connectivity kit, die ondersteunt de lokale API niet. Ik weet niet beter dat dit alleen via cloud kan (waardoor dit developer mode niet nodig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:17
Inderdaad, de connectivity kit ondersteund de lokale API niet. Daarom gebruik ik de cloud variant, en daarvoor was (en is) de developer mode nodig voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:13
Septillion schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:08:
[...]

Mm, wel mixed feelings bij het afschaffen van service calls. Op zich mee eens dat er wat verwarring kon zijn en super dat, in tegenstelling tot ESPhome, het wel (even) backwards compatible is. Maar waar we eerst spraken van device actions en service calls is er nu niet echt meer een naam voor het laatste...

Andere kant, misschien moeten we dan nu gewoon over een device action, entity action, area action en label action hebben :) En ben al lang blij dat ze het geen "then do's" zijn gaan noemen O-)
Ik gebruik heel veel service calls in mijn automations, dus ik hoop dat het heel lang backwards compatible blijft (of automatisch gefixt) :D
Anders ben ik wel even bezig om alles te fixen :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@kepler Wat ik lees is dat zolang ze in automations (en neem ook aan scripts en dasboards) staan die via de UI aan te passen zijn dat het vanzelf gaat. Maar dat je het zelf moet doen in andere zoals via packages.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
kepler schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:47:
[...]

Ik gebruik heel veel service calls in mijn automations, dus ik hoop dat het heel lang backwards compatible blijft (of automatisch gefixt) :D
Anders ben ik wel even bezig om alles te fixen :')
service: blijft gewoon geldig, en zal net als bijvoorbeeld data_template: waarschijnlijk tot in den eeuwigheid blijven werken

En anders is het een simpele find and replace in VSCode ;)

[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 01-08-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Zolang ze niet te veel met het ESPhome team spreken :+

Enige nadeel aan dit en ook bij data_template is dat er geen enkele melding meer staat in de documentatie. Ook niet iets van dat het legacy is ofzo. Bij de data_template levert dat al wel eens verwarring op als een newbie oude code ziet en niets kan vinden over een key. Maar zo goed als in elke automation/script/dashboard staat nu service en die voorbeelden gaan dus echt nog wel jaaaaaren rondzwerven. En een newbie kan er in de officiële documentatie niets over vinden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:05
Even vraagje om inzicht en hulp :)
Ik ben even bomen en bos kwijt vwb zwave, welke integratie is/zijn er nodig?

Mijn HA server staat in de kelder waardoor ik zwave en zigbee wil gaan laten lopen via een raspberry pi die op een gunstige locatie staat. Handigste lijkt mij dan om daarvoor MQTT te gebruiken (kent meeste devices en lijkt betrouwbaar te zijn) omdat ik ook nog een usb stick van plugwise aan de praat wil helpen via ser2net op dezelfde pi.

zigbee2mqtt lijkt mij helder maar zwave.... Zoveel benamingen en soorten die ik tegenkom, erg verwarrend. Wie zet mij even op juiste spoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
zwave JS kan je het beste gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:05
SnowDude schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:13:
zwave JS kan je het beste gebruiken
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:13
TheFes schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:42:
[...]

service: blijft gewoon geldig, en zal net als bijvoorbeeld data_template: waarschijnlijk tot in den eeuwigheid blijven werken

En anders is het een simpele find and replace in VSCode ;)
Ow prima, dat scheelt. Ik ben al jaar of 5 bezig met HA, dus staat nog hoop 'oude' code in. En zo handig ben ik ook weer niet met programmeren (het is echt een hobby), dus zolang het werkt blijf ik er af :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweetnie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 20:30
Ik probeer over te schakelen van Nodered naar HA gui/yaml.
In Node red werkt mijn licht als volgt. Bij elke klik op de knop schakelt het naar een volgende scene, als er 5 sec niet op de knop is geklikt, dan gaat hij weer terug naar de eerste selectie uit de lijst van scenes. Bij het ingedrukt houden van de knop gaat het licht uit. Dit wil ik nu graag omzetten naar een automation via gui/yaml in HA.
Maar ik krijg het niet voor elkaar om dat na te bouwen. Ik ben gestart met een helper te maken voor alle scenes (moet ze nog op de juiste volgorde zetten, maar dat komt later wel).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhfTGCI7spM8od_4gcqcwdMNAjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCVY4p92uxySitQR3fIDnL9U.jpg?f=fotoalbum_large

En hier de automation die het moet schakelen. Echter lukt het me niet om de inputhelper als turn on scene te selecteren. Daar heb ik nu gewoon een vaste scene geselecteerd. En daarna schakelt die wel naar de volgende, dat werkt wel via input_select.select_next. Ik wil dus dat die input_select steeds de actieve scene is bij elke druk op de knop.
En misschien indien mogelijk dat de input select weer reset na 10sec niets, maar dat is volgende stap wat mij betreft.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
alias: Test attic light sw01 (final)
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.attic_room_sw01_action
    to: left_press
    id: left_press
    entity_id:
    to: left_hold
    id: left_hold
condition: []
action:
  - if:
        id:
          - left_press
    then:
      - service: scene.turn_on
        data: {}
        target:
          entity_id: scene.attic_room_scene_bright
      - service: input_select.select_next
        target:
          entity_id: input_select.attic_room_scene_selection
        data:
          cycle: true
  - if:
        id:
          - left_hold
    then:
        metadata: {}
        target:
          entity_id: scene.attic_room_0_attic_room_off

Is er iemand die mij in de juiste richting kan wijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
edwin2021 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:09:
Even vraagje om inzicht en hulp :)
Ik ben even bomen en bos kwijt vwb zwave, welke integratie is/zijn er nodig?

Mijn HA server staat in de kelder waardoor ik zwave en zigbee wil gaan laten lopen via een raspberry pi die op een gunstige locatie staat. Handigste lijkt mij dan om daarvoor MQTT te gebruiken (kent meeste devices en lijkt betrouwbaar te zijn) omdat ik ook nog een usb stick van plugwise aan de praat wil helpen via ser2net op dezelfde pi.

zigbee2mqtt lijkt mij helder maar zwave.... Zoveel benamingen en soorten die ik tegenkom, erg verwarrend. Wie zet mij even op juiste spoor?
V.w.b. ZWave is het een pot nat :+

Vroeger had je OpenZWave (meen ik), maar dat wordt niet meer ondersteund door HA (al jaren niet meer). De opvolger is ZWave JS. Alleen is ZWave JS puur de "driver". Vervolgens heb je " ZWave JS server" dat puur een server / API is om gebruik te maken van de ZWave JS "driver" en je hebt "ZWave JS UI". Dat is de "driver", de "server" en een eigen frontend.

Wat HA nodig heeft is de server, zodat HA via die route met de "driver" kan babbelen. Vervolgens heeft HA ook nog eens een redelijk frontend voor ZWave ingebakken (incl optie om ZWave apparaten toe te voegen, aka: pairen, configuratie van de apparaten aan te passen, ...). Dus nog eens een extra frontend heb je AFAIK niet perse nodig. Maar... zelf heb ik wel ZWave JS UI draaien, maar die had ik al draaien toen het nog ZWaveJSmqtt hete, en die had ik kinda al draaien toen het nog ZWave2mqtt was (gebaseerd op OZW en niet op ZWave JS). En in jou geval, met een losse RPi, zou ik waarschijnlijk ook voor UI gaan. Simpelweg omdat je dan nog steeds een UI hebt, ook als HA op een ander systeem onbereikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
kweetnie schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:39:
Ik probeer over te schakelen van Nodered naar HA gui/yaml.
In Node red werkt mijn licht als volgt. Bij elke klik op de knop schakelt het naar een volgende scene, als er 5 sec niet op de knop is geklikt, dan gaat hij weer terug naar de eerste selectie uit de lijst van scenes. Bij het ingedrukt houden van de knop gaat het licht uit. Dit wil ik nu graag omzetten naar een automation via gui/yaml in HA.
Maar ik krijg het niet voor elkaar om dat na te bouwen. Ik ben gestart met een helper te maken voor alle scenes (moet ze nog op de juiste volgorde zetten, maar dat komt later wel).
[Afbeelding]

En hier de automation die het moet schakelen. Echter lukt het me niet om de inputhelper als turn on scene te selecteren. Daar heb ik nu gewoon een vaste scene geselecteerd. En daarna schakelt die wel naar de volgende, dat werkt wel via input_select.select_next. Ik wil dus dat die input_select steeds de actieve scene is bij elke druk op de knop.
En misschien indien mogelijk dat de input select weer reset na 10sec niets, maar dat is volgende stap wat mij betreft.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
trigger:
    entity_id:
    entity_id:
action:
  - if:
        id:
          - left_press
    then:
        target:
          entity_id: scene.attic_room_scene_bright
        target:
        data:
  - if:
        id:
          - left_hold
    then:
        target:

Is er iemand die mij in de juiste richting kan wijzen?
Je moet daarvoor een template gebruiken

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
trigger:
    entity_id:
    entity_id:
action:
  - if:
        id:
          - left_press
    then:
        target:
          entity_id: "{{ states('input_select.attic_room_scene_selection') }}"
        target:
        data:
  - if:
        id:
          - left_hold
    then:
        target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

Erg blij met die nieuwe badges. In versie 2024.8. Ik heb een poging gedaan om die badges nu te gebruiken. Maar, die zien er vergeleken met de mushroom cards niet uit. Dus het is mooi om te zien dat ik die template card nu kan gebruiken als badge!

Gebruikt iemand van jullie Private BLE Device voor presence detection met ESPHome?

Deze werkt vrij aardig met de iPhone 12 van mijn vrouw (in combinatie met die IKR), maar mijn iPhone 13 verliest om de dag connectie en is dan niet meer te tracken in mijn huis. Ook hier weer die IKR ingevuld. Ik moet de telefoon herstarten om de tracking weer te laten werken. En, dan gaat het weer een hele tijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweetnie
TheFes schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:51:
[...]

Je moet daarvoor een template gebruiken

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
trigger:
    entity_id:
    entity_id:
action:
  - if:
        id:
          - left_press
    then:
        target:
        target:
        data:
  - if:
        id:
          - left_hold
    then:
        target:
Top TheFes, dank je wel.
Toevallig ook nog een suggestie hoe ik het resetten van de input lijst het beste kan aanpakken? aparte automation die na 10 sec geen wijzigingen op de input weer reset. Of iets anders slims vanuit deze automation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
kweetnie schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:16:
[...]

Top TheFes, dank je wel.
Toevallig ook nog een suggestie hoe ik het resetten van de input lijst het beste kan aanpakken? aparte automation die na 10 sec geen wijzigingen op de input weer reset. Of iets anders slims vanuit deze automation.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
    entity_id:
    to: null
    for:
      seconds: 10
    id: reset_select

Je kunt daar deze trigger voor gebruiken

Ik zou overigens een choose action gebruiken ipv meerdere if-then actions. Dat is wat efficiënter

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 01-08-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweetnie
TheFes schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:19:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
    entity_id:
    for:

Je kunt daar deze trigger voor gebruiken

Ik zou overigens een choose action gebruiken ipv meerdere if-then actions. Dat is wat efficiënter
Dank je. Dit is wat ik nu heb.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
trigger:
    entity_id:
    entity_id:
    entity_id:
    for:
action:
  - if:
        id:
          - left_press
    then:
        target:
        target:
        data:
  - if:
        id:
          - left_hold
    then:
        target:
      - service: input_select.select_first
        target:
  - if:
        id:
          - reset_select
    then:
        target:

Zal even gaan stoeien met choose erin te verwerken. Zou dat het ook makkelijker maken, om scenes op basis van tijd er in te verwerken. bijv na 23:00 nightlight. Of is het slimmer om dat op een andere manier aan te pakken. dus bijv de helper aanpassen met een andere automation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@kweetnie Als je meerdere if's zo onder elkaar hebt die elkaar toch al uit moeten sluiten pak ik liever een choose. Daarvan wordt altijd maar een enkele optie gedaan. Nu je alleen selecteert op trigger nog niet zo spannend maar zodra je opeens meer "cases" toe gaat voegen die niet alleen gebaseerd zijn op de trigger dan wordt het soms wat rommelig om maar een enkele te triggeren waar dat bij een choose al by-design is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
Ok.

Ik krijg dit nog steeds, madat ik het niet heb aangepast
The legacy API password is deprecated

Ik heb in mijn config.yaml dit staan;
YAML:
1
2
3
  auth_providers:
   - type: legacy_api_password
     api_password: !secret http_password

Ik vermoed dat ik daar iets in moet veranderen. Klopt dit?
Zo ja, wat dan?

Op google vind ik enkel dingen uit 2019, maar dit is er pas uit sinds V2024.06

Thnx @Septillion

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 01-08-2024 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kweetnie
@TheFes @Septillion
Dit wat jullie bedoelen met choose gebruiken?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
alias: Attic room light switch
description: Turn lights on/off, cycle through scenes
trigger:
    entity_id:
    entity_id:
    entity_id:
    for:
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - left_press
        sequence:
            target:
            target:
            data:
      - conditions:
            id:
              - left_hold
        sequence:
            target:
            target:
      - conditions:
            id:
              - reset_select
        sequence:
            target:

En hoe zouden jullie tijdsgebonden scenes toepassen? dus bijv "nightlight" tussen 23:00 - 06:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@kweetnie Yes, zo ja.

En ligt er beetje aan wat je bedoelt met tijdgebonden. Als het vanzelf aan moet kan je een time trigger gebruiken. Maar als je een standaard scene wilt als je het aan zet dan kan je ook een losse case voor dat tijdvak maken (dus trigger + time condition) en dan nog een losse case voor daarbuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Laatst online: 20:30
Zojuist 2 keer de aardlekschakelaar eruit gesprongen. Dit lijkt nu opgelost te zijn, maar mijn Ikea Tradfri lampen begonnen te knipperen en deze krijg ik nu niet meer werkend in HA (deconz)

Ik heb al:
- HA herstart
- 6x aan/uit gezet (ook 4 en 5 keer)
- 30 sec stroom eraf gehaald
- peertje uit de lamp gedraaid

Geen van allen lijkt de oplossing te bieden en de lampen blijven uitgegrijsd in deconz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweetnie
Septillion schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:07:
@kweetnie Yes, zo ja.

En ligt er beetje aan wat je bedoelt met tijdgebonden. Als het vanzelf aan moet kan je een time trigger gebruiken. Maar als je een standaard scene wilt als je het aan zet dan kan je ook een losse case voor dat tijdvak maken (dus trigger + time condition) en dan nog een losse case voor daarbuiten.
Ik wil graag dat er bepaalde scene als default staat op een bepaald tijdstip. Dus als je om 15:00 het licht aan doet je als eerste van de helper bijv "energize" krijgt en tussen 20:00 en 23:00 "relax" en dan tussen 23:00 en 06:00 weer "nightlight" etc. Maar nog steeds bij de op volgende keer klikken je de eerst volgende uit de helper scenes lijst krijgt.
Het lukt me wel om een bepaalde scene mee te geven op een bepaald tijdstip, maar als je dan nog een keer klikt op de knop krijg je wederom die scene en ga je dus niet meer door de beschikbare scenes heen.

En dit is gewoon allemaal via de knop, via een bewegingsensor komt later wel als extra, dat heb ik toch niet in alle ruimtes.

[ Voor 6% gewijzigd door kweetnie op 01-08-2024 21:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 00:38
crimby schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:10:
Zojuist 2 keer de aardlekschakelaar eruit gesprongen. Dit lijkt nu opgelost te zijn, maar mijn Ikea Tradfri lampen begonnen te knipperen en deze krijg ik nu niet meer werkend in HA (deconz)

Ik heb al:
- HA herstart
- 6x aan/uit gezet (ook 4 en 5 keer)
- 30 sec stroom eraf gehaald
- peertje uit de lamp gedraaid

Geen van allen lijkt de oplossing te bieden en de lampen blijven uitgegrijsd in deconz
Als je de lamp toch 6x aan en uit zet zijn ze naar fabrieks instelling. Dan lijkt het mij te kloppen dat je ze niet meer online ziet in deconz, je zal ze dan opnieuw moeten pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
etienne001 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:32:
[...]

Als je de lamp toch 6x aan en uit zet zijn ze naar fabrieks instelling. Dan lijkt het mij te kloppen dat je ze niet meer online ziet in deconz, je zal ze dan opnieuw moeten pairen.
Helaas, heb een deel uit deconz verwijderd maar nog niks. Overigens gaan ze ook niet knipperen als ik ze reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 00:38
crimby schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:37:
[...]

Helaas, heb een deel uit deconz verwijderd maar nog niks. Overigens gaan ze ook niet knipperen als ik ze reset.
Heb je nog meerdere devices gekoppeld of alleen lampen? Als alles offline is lijkt mij dit meer een issue met de stick die niet gezien wordt.

Als je de lamp gereset hebt (heb je dus al gedaan) dan pairing weer even aanzetten en de lamp in de pairing modus zetten. Anders even de lamp met een verhuisfitting even dichtbij je stick houden als je wilt pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
etienne001 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:42:
[...]

Heb je nog meerdere devices gekoppeld of alleen lampen? Als alles offline is lijkt mij dit meer een issue met de stick die niet gezien wordt.

Als je de lamp gereset hebt (heb je dus al gedaan) dan pairing weer even aanzetten en de lamp in de pairing modus zetten. Anders even de lamp met een verhuisfitting even dichtbij je stick houden als je wilt pairen.
Het zijn alleen de ikea lampen. De rest werkt zoals gewend. Ik kan de lamp nog wel even bij de deconz stick houden voor de zekerheid.

Echter, moet de lamp ook knipperen na een reset toch? Dat doet ie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@kweetnie Dan zou ik ook triggers maken op de tijdstippen. En dan in de laatste case niet steeds naar de first gaan maar naar de optie die je dan wilt.

Enige is dat als je dan net iets voor 15:00 het licht aan zet dat hij misschien raar cycled. Dus zou je dan eigenlijk willen checken of de knop dus al over in rust is.

Krijg je zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
alias: Attic room light switch
description: Turn lights on/off, cycle through scenes
trigger:
    entity_id:
    entity_id:
    entity_id:
    for:
    at: "15:00:00"
    id: reset_time
    at: "20:00:00"
    at: "23:00:00"
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - left_press
        sequence:
            target:
            target:
            data:
      - conditions:
            id:
              - left_hold
        sequence:
            target:
            target:
      - conditions:
            conditions:
                id:
                  - reset_select
                conditions:
                    id:
                      - reset_time
                  - condition: state
                    entity_id: sensor.attic_room_sw01_action
                    state: null
                    for:
                      hours: 0
                      minutes: 0
        sequence:
          - choose:
              - conditions:
                    after: "23:00:00"
                    before: "06:00:00"
                sequence:
                  - service: input_select.select_option
                    data:
                      option: scene.attic_room_scene_nightlight
                    target:
              - conditions:
                    after: "20:00:00"
                sequence:
                    data:
                      option: scene.attic_room_scene_relax
                    target:
              - conditions:
                    after: "15:00:00"
                sequence:
                    data:
                      option: scene.attic_room_scene_energize
                    target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@crimby Als je de lamp goed reset gaat hij inderdaad knipperen. Om dan toe te voegen moet je zorgen dat je op dat moment toe staat dat een device je netwerk joint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweetnie
@Septillion top dank je wel. Dat werkt, hier ga ik nog even verder mee aan de slag.
Pagina: 1 ... 215 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.