Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 377 ... 384 Laatste
Acties:

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Wozmro schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:20:
Vraagje: ik koop binnenkort een vaatwas, bestaan er specifieke merken of modellen die gemakkelijk (lokaal) aan te sturen zijn met home assistant?
De apparaten die home connect ondersteunen.

Dat werkt goed bij mij thuis.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 19:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Die werken helaas niet lokaal? Volgens de beschrijving bij de integration is het Cloud Push.

edit: ah, die home connect-apparaten kun je blijkbaar via Matter ontsluiten als je een extra hub toevoegt, de Smart Kitchen Dock 8)7 Dan heb je apparaten met wifi ingebouwd, moet je ze weer met een extra hub laten verbinden om er lokaal bij te kunnen. Lekker lomp, maar met een omweg kan het dus wel :z

@Wozmro Zo voeg je Matter toe aan je wasmachine, koelkast en vaatwasser van Bosch, Siemens en Neff, daar wordt ook iets uitgelegd over HA.

[ Voor 43% gewijzigd door Gizz op 16-02-2026 07:40 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:26
Gizz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:38:
[...]

Die werken helaas niet lokaal? Volgens de beschrijving bij de integration is het Cloud Push.
Maar met hcpy is het wel mogelijk ze lokaal aan te sturen. Enige nadeel is wel dat je eerst moet registreren en alle devices moet toevoegen en dan via developers account (als ik het mij goed herinner) de benodigde informatie moet ophalen. Maar daarna is van alles lokaal aan te sturen (aangezien ze bij mij op VLAN zonder internet zitten).

Update: en favorieten die je op je oven/magentron zet komen niet automatisch door waardoor je die niet vanuit HA met de juiste naam kunt zien/aanroepen. Ik moest ze toch even internet geven om te "updaten".
Ik bedenk mij net dat het was dat ik naam alleen via de app kon wijzigen maar dan moesten ze wel met de cloud kunnen verbinden om de naam op de oven/magnetron gewijzigd te krijgen. Maar uiteindelijk gebruik allen HA voor delayed start van mijn vaatwasser op dit moment.

[ Voor 27% gewijzigd door krijn1985 op 16-02-2026 08:03 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@krijn1985 dat is dan een interessante route, ondanks dat het wat voeten in de aarde heeft. Zie dat die Smart Kitchen Dock die je anders nodig hebt ruim €160 kost en bijna overal uitverkocht is :X

edit: in Duitsland voor €29, dat scheelt.

[ Voor 25% gewijzigd door Gizz op 16-02-2026 07:46 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• krijn1985
Gizz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:45:
@krijn1985 dat is dan een interessante route, ondanks dat het wat voeten in de aarde heeft. Zie dat die Smart Kitchen Dock die je anders nodig hebt ruim €160 kost en bijna overal uitverkocht is :X

edit: in Duitsland voor €29, dat scheelt.
Nadeel is dat je wel server of iets moet hebben draaien om het via deze weg te doen. Maar ik ben er tevreden over. Ik had bij mijn vorige router het ook voor elkaar dat de app de apparaten kon zien lokaal, waarschijnlijk had ik gezorgd dat mdns goed over vlans ging, maar heb ik nu (nog) niet gefixed. Gebruikte de app ook niet, behalve dus als je een naam wilde wijzigen van een favoriet had je de app nodig. Iig ik kreeg het niet voor elkaar met mqtt commando's.

@Gizz apart dat er zo een verschil in prijs zit. Ik zou zelf niet voor zo een hub kiezen maar snap wel dat het makkelijker kan zijn.

@Wozmro Ik heb de Siemens SN73E804BE dus op deze manier lokaal aan HA hangen. En laat hem dan 's nachts op "goedkoopste" uurtje starten met de vaat.

[ Voor 5% gewijzigd door krijn1985 op 16-02-2026 08:38 ]

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-03 17:03
Gebruikt er iemand een Ikea INSPELNING om de stroomverbruik van een Quooker te monitoren? Vraag me af of dat langdurig goed gaat i.v.m. hoge stroomverbruik.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Arn0uDz geen ervaring met de Inspelning, maar verwacht dat het wel goed gaat. Een Quooker valt wel mee, is maximaal zo'n 9A~10A en vaak niet lang achter elkaar. Mijn shady Tuya zigbee DIN-relais doet het al jaren prima met mijn Quooker :P

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Over lokaal vs. cloud aansturing. Ik snap dat in bepaalde apparaten, bijv. lampen, enkel en alleen lokale aansturing te accepteren is.

Voor een vaatwasser vind ik het wat minder spannend persoonlijk. Home Connect via cloud werkt goed en stabiel, ook binnen Home Assistant. Als je het apparaat dan op een IoT-vlan zet, met enkel en alleen toegang tot het internet, kan er ook niet veel fout gaan toch? Ik heb nog geen behoefte gehad om te stoeien met 'lokale home connect'.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:53
Arn0uDz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:42:
Gebruikt er iemand een Ikea INSPELNING om de stroomverbruik van een Quooker te monitoren? Vraag me af of dat langdurig goed gaat i.v.m. hoge stroomverbruik.
Mijn (al wat oudere) Quooker trekt +- 2000 W als ie aanslaat. De Inspelning kan volgens mij 3680W hebben en zou in theorie de Quooker prima aan moeten kunnen.
Als ik het goed heb is de max "motor load" 300W. Dus je vaatwasser of airco die continue meer dan 300W vragen zou 'ie vervelender moeten vinden dan de Quooker die af en toe even bijverwarmd door 2000W te vragen.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:06
JanHenk schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:55:
Over lokaal vs. cloud aansturing. Ik snap dat in bepaalde apparaten, bijv. lampen, enkel en alleen lokale aansturing te accepteren is.

Voor een vaatwasser vind ik het wat minder spannend persoonlijk. Home Connect via cloud werkt goed en stabiel, ook binnen Home Assistant. Als je het apparaat dan op een IoT-vlan zet, met enkel en alleen toegang tot het internet, kan er ook niet veel fout gaan toch? Ik heb nog geen behoefte gehad om te stoeien met 'lokale home connect'.
Hoe lang wil je dat het werkt?

HomeConnect Local zal over 5, 10, 20 jaar nog steeds werken. Werkt de HomeConnect cloud over 5 jaar ook nog? En is het dan nog steeds gratis?

En van mij hoeft Bosch / Siemens niet te weten wanneer ik een wasje draai en op welk programma dat is.

• JanHenk
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:58:
[...]

HomeConnect Local zal over 5, 10, 20 jaar nog steeds werken. Werkt de HomeConnect cloud over 5 jaar ook nog? En is het dan nog steeds gratis?
Dat is de vraag. Op dit moment is het gratis en werkt het gewoon prima.

Dat er een local only mogelijkheid is, is voor mij wel een pré. Maar dat wil niet zeggen dat ik er meteen mee aan de slag ga als de cloud-based optie stabiel is.

Welke andere local only vaatwasser ken jij? Oprecht benieuwd of ik iets over het hoofd zie? De oorspronkelijke vraagsteller zette lokaal tussen haakjes, ik denk dat je alsnog bij Home Connect uitkomt als antwoord op zijn vraag.

• krijn1985
RobertMe schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:58:
[...]

En van mij hoeft Bosch / Siemens niet te weten wanneer ik een wasje draai en op welk programma dat is.
Dit, ik wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van cloud (voor functies van mijn apparaten). Zo heb ik mijn robotstofzuigers ook uitgezocht op het feit dat ze valetudo moeten kunnen draaien. Baalde er wel een beetje van dat ik bij mijn laatste toch eerst een account moest maken om firmware-update uit te voeren voordat ik hem kon rooten. Hangt mijn TV aan geen internet vlan en heeft mijn TVbox (odido) een hele eigen VLAN.
Sla ik op sommige punten door, vast wel, maar het is soms ook een beetje het tweakers gevoel.
JanHenk schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:10:
[...]
Welke andere local only vaatwasser ken jij? Oprecht benieuwd of ik iets over het hoofd zie? De oorspronkelijke vraagsteller zette lokaal tussen haakjes, ik denk dat je alsnog bij Home Connect uitkomt als antwoord op zijn vraag.
Een goeie vraag, maar waarschijnlijk zijn die er inderdaad niet. Puur vanwege het feit dat ze niet ontwikkelen voor "nerds" maar voor de "gemiddelde" consument. En waarschijnlijk is de verzamelde data ook nog mooi meegenomen.

[ Voor 23% gewijzigd door krijn1985 op 16-02-2026 09:16 ]

• JanHenk
  • Niet online
krijn1985 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:11:
[...]

Dit, ik wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van cloud (voor functies van mijn apparaten). Zo heb ik mijn robotstofzuigers ook uitgezocht op het feit dat ze valetudo moeten kunnen draaien. Baalde er wel een beetje van dat ik bij mijn laatste toch eerst een account moest maken om firmware-update uit te voeren voordat ik hem kon rooten. Hangt mijn TV aan geen internet vlan en heeft mijn TVbox (odido) een hele eigen VLAN.
Sla ik op sommige punten door, vast wel, maar het is soms ook een beetje het tweakers gevoel.
Ik ben het in beginsel met je eens hoor. En grotendeels volg ik hetzelfde stramien. TV hangt hier überhaupt niet aan het netwerk, geen enkele connectiviteit dus. TV box heb ik niet, Apple TV wel, maar die kan alles benaderen.

Voor sommige apparaten ga ik er gewoon wat pragmatischer mee om. Een vaatwasser is zo'n typisch voorbeeld. We willen als Tweaker van alles, maar fabrikanten bieden het niet aan. En uiteindelijk vind ik het ook belangrijk dat ie gewoon goed schoonmaakt, stil is, zuinig in gebruik is, etc. Idem voor onze robotstofzuiger. Tegen de tijd dat er een goede standaard is (wellicht matter) in local only aansturing, is die vast alweer aan vervanging toe.

Voor nu hangen die dingen gewoon in een IoT-vlan en doe ik het op die manier.

• RobertMe
JanHenk schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:10:
Daar ging het toch niet perse om? Dat je alsnog online moet registreren is jammer, maar uiteindelijk is die gewoon prima local-only te gebruiken.

En wat mooi is meegenomen is dat local only officieel is. Je kunt de officiële app prima lokaal gebruiken. En in de app zit de optie om het apparaat offline te houden. Een firewall regel is dus niet eens perse nodig.
JanHenk schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:18:
Voor sommige apparaten ga ik er gewoon wat pragmatischer mee om. Een vaatwasser is zo'n typisch voorbeeld. We willen als Tweaker van alles, maar fabrikanten bieden het niet aan. En uiteindelijk vind ik het ook belangrijk dat ie gewoon goed schoonmaakt, stil is, zuinig in gebruik is, etc. Idem voor onze robotstofzuiger. Tegen de tijd dat er een goede standaard is (wellicht matter) in local only aansturing, is die vast alweer aan vervanging toe.
Pragmatisch voor mij is dan eerder dingen uitzoeken op dat ze niet connected zijn of in ieder geval prima en volledig werken als ze wel connected zijn maar je ze niet connect. Niet alles moet perse slim zijn.

Die wasmachine stond hier ook al meer dan een jaar zonder ooit verbonden te zijn. Maar gezien die in de berging staat die alleen "buitenom" bereikbaar is is het in de winter wel fijn om binnen te kunnen zien of die klaar is. Maar andere jaren en bij de oude niet slimme machine werkte het ook prima, gewoon een keertje extra een frisse neus halen.

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-03 17:03
Gizz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:49:
@Arn0uDz geen ervaring met de Inspelning, maar verwacht dat het wel goed gaat. Een Quooker valt wel mee, is maximaal zo'n 9A~10A en vaak niet lang achter elkaar. Mijn shady Tuya zigbee DIN-relais doet het al jaren prima met mijn Quooker :P
HowsMyApple schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:55:
[...]
Mijn (al wat oudere) Quooker trekt +- 2000 W als ie aanslaat. De Inspelning kan volgens mij 3680W hebben en zou in theorie de Quooker prima aan moeten kunnen.
Als ik het goed heb is de max "motor load" 300W. Dus je vaatwasser of airco die continue meer dan 300W vragen zou 'ie vervelender moeten vinden dan de Quooker die af en toe even bijverwarmd door 2000W te vragen.
Dan ga ik het gewoon proberen :)

• Impossibl3
  • Nu online
RobertMe schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:04:
[...]
Die wasmachine stond hier ook al meer dan een jaar zonder ooit verbonden te zijn. Maar gezien die in de berging staat die alleen "buitenom" bereikbaar is is het in de winter wel fijn om binnen te kunnen zien of die klaar is. Maar andere jaren en bij de oude niet slimme machine werkte het ook prima, gewoon een keertje extra een frisse neus halen.
Ik heb om die reden een energie plug achter de wasmachine zitten. Als ik 10 minuten 0 Watt verbruik dan krijg ik een push melding van HA dat de wasmachine klaar is. Deze krijg ik alleen als ik daarvoor meer dan 0 Watt verbruikte.

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:38

tozzke

aka tozzert

Vraagje: ik koop binnenkort een vaatwas, bestaan er specifieke merken of modellen die gemakkelijk (lokaal) aan te sturen zijn met home assistant?
Gizz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:38:
[...]

edit: ah, die home connect-apparaten kun je blijkbaar via Matter ontsluiten als je een extra hub toevoegt, de Smart Kitchen Dock 8)7 Dan heb je apparaten met wifi ingebouwd, moet je ze weer met een extra hub laten verbinden om er lokaal bij te kunnen. Lekker lomp, maar met een omweg kan het dus wel :z

@Wozmro Zo voeg je Matter toe aan je wasmachine, koelkast en vaatwasser van Bosch, Siemens en Neff, daar wordt ook iets uitgelegd over HA.
krijn1985 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:41:
[...]

Maar met hcpy is het wel mogelijk ze lokaal aan te sturen. Enige nadeel is wel dat je eerst moet registreren en alle devices moet toevoegen en dan via developers account (als ik het mij goed herinner) de benodigde informatie moet ophalen. Maar daarna is van alles lokaal aan te sturen (aangezien ze bij mij op VLAN zonder internet zitten).

Update: en favorieten die je op je oven/magentron zet komen niet automatisch door waardoor je die niet vanuit HA met de juiste naam kunt zien/aanroepen. Ik moest ze toch even internet geven om te "updaten".
Ik bedenk mij net dat het was dat ik naam alleen via de app kon wijzigen maar dan moesten ze wel met de cloud kunnen verbinden om de naam op de oven/magnetron gewijzigd te krijgen. Maar uiteindelijk gebruik allen HA voor delayed start van mijn vaatwasser op dit moment.
Ik gebruik Home Connect Local uit HACS en werkt prima

• krijn1985
tozzke schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:56:
[...]

[...]

[...]

Ik gebruik Home Connect Local uit HACS en werkt prima
Dank, deze kende ik nog niet. Als ik naar de datum van de eerst release kijk was deze waarschijnlijk nog net niet uit of net uit toen ik bezig was om het lokaal te gaan aansturen. Als ik nog keer zin/tijd heb kan ik deze ook nog bekijken.

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:49
Goedemorgen,

NOOB vraagje hier. Ik was ook slachtoffer van de custom ENTSOE integratie en dankzij Tweakers weer opgelost. Waarvoor hartelijke dank!

Meteen de core geupdated, maar nu doen mijn custom cards het niet meer. Wat zou dat kunnen zijn? Heb ik over iets in de release notes heengelezen?

Custom element doesn't exist: clock-weather-card.
Custom element doesn't exist: apexcharts-card.
Custom element doesn't exist: flex-table-card.

[ Voor 19% gewijzigd door DJGizbo op 16-02-2026 11:20 . Reden: Foutmeldingen toegevoegd ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:39

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@DJGizbo Browser cache keer geleegd?

• DJGizbo
Yes, maar ik zie nu bij instellingen/dashboards/bronnen opeens /hacsfiles/ staan in plaats van
/local/community/.

Dat ga ik eerst even allemaal weer goed zetten, wel gek...

• DJGizbo
DJGizbo schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:48:
[...]

Ik zie nu bij instellingen/dashboards/bronnen opeens /hacsfiles/ staan in plaats van
/local/community/.
Dit was de oplossing... nog niet eerder meegemaakt

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@DJGizbo Laatste keer dat ik daar naar gekeken heb is echt wel heel lang geleden... Maar ik heb ook gewoon /hacsfiles.

Heb je al volle HA restart gedaan?

En is je HACS ook up to date (2.0.5 vandaag)?

[edit]Je hebt het dus nu terug gewijzigd? Dat lijkt me dus recept dat het weer stuk gaat :)

[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 16-02-2026 11:52 ]

• RobertMe
Impossibl3 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:33:
[...]

Ik heb om die reden een energie plug achter de wasmachine zitten. Als ik 10 minuten 0 Watt verbruik dan krijg ik een push melding van HA dat de wasmachine klaar is. Deze krijg ik alleen als ik daarvoor meet dan 0 Watt verbruikte.
Maar dan duurt het dus wel 10 minuten voordat je weet dat die klaar is :Y) En je kunt dus niet inzien "hoe lang nog" om daar rekening mee te houden (als die binnen 5 min klaar is bv heeft het weinig nut om nog een ander klusje te beginnen).

Andersom heb ik nu wel vaker dat die minuten lang op "nog 1 minuut" staat. Doordat die, in het geval van wasmachine, langer moet centrifugeren dan oorspronkelijk "gepland".

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:39
Let op: home connect (Bosch etc.) werkt maar geeft geen inzicht in het energieverbruik!
Die werkt inderdaad prima, uiteraard hier ook geen inzicht in het energieverbruik, maar dat ligt aan Bosch.

[ Voor 33% gewijzigd door guido66 op 16-02-2026 12:46 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• DJGizbo
Septillion schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:52:
@DJGizbo Laatste keer dat ik daar naar gekeken heb is echt wel heel lang geleden... Maar ik heb ook gewoon /hacsfiles.

Heb je al volle HA restart gedaan?

En is je HACS ook up to date (2.0.5 vandaag)?

[edit]Je hebt het dus nu terug gewijzigd? Dat lijkt me dus recept dat het weer stuk gaat :)
Ja, herstart, HACS up-to-date en dus maar gewijzigd. Als het weer misgaat weet ik waar ik moet zoeken deze keer.

Dank voor je hulp!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb HAOS op een pi 4 draaien, met node red addon/app waar weer contrib-Mbus op staat.

Mbus lijkt niet compatibel met Node red 21.x

Ik heb de indruk dat er een npm rebuild nodig zou zijn om het werkend te krijgen, krijg niet duidelijk hoe en of dat zonder aan te grote hacks en onderhoud gevoeligheid mogelijk is…

Heb ik niet de indruk dat contrib-Mbus heel hoog op de radar van de beheerder staat… ontbreekt nodige aan functionaliteit die wel in libmbus zit… dus verwacht niet zo 123 updates..

Is er wat te proberen via de UI?

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 16-02-2026 13:55 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ronald er lijkt nog niemand een issue aangemaakt te hebben hiervoor, dus dat lijkt me stap 1 :) En misschien verder meer een probleem voor Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica), want dit staat los van HA?

• Ronald
  • Nu online
@Gizz Sja... ik gaf al aan weinig vertrouwen te hebben in de beheerder... Dus issues maken heb ik geen zin in.

En de configuratie van Node red is in handen van HA... dus ik denk niet dat het node red specifieke topic behulpzaam gaat zijn. Als je kaal Node red draait zou het een npm rebuilt moeten zijn...

[ Voor 32% gewijzigd door Ronald op 16-02-2026 14:59 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:03:
[...]

Maar dan duurt het dus wel 10 minuten voordat je weet dat die klaar is :Y) En je kunt dus niet inzien "hoe lang nog" om daar rekening mee te houden (als die binnen 5 min klaar is bv heeft het weinig nut om nog een ander klusje te beginnen).
Heb je de App ha_washdata al gezien? Ik kwam hem een keer tegen, ziet er interessant uit, heb hem zelf nog niet gebruikt.
Ronald schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:58:
En de configuratie van Node red is in handen van HA... dus ik denk niet dat het node red specifieke topic behulpzaam gaat zijn. Als je kaal Node red draait zou het een npm rebuilt moeten zijn...
Het is reeds gemeld binnen app-node-red: https://github.com/hassio-addons/app-node-red/issues/2181
Schijnt te liggen aan de upgrade van Node in de AddonApp zelf.

Zelf heb ik er geen last van, maar heb je geprobeerd npm rebuild te doen in de docker container van de app-node-red? Als de container niet telkens herstart, zou je dit kunnen proberen via de Advanced SSH & Web Terminal App. Na een herstart van de App (en dus container) zal dat verloren gaan, maar je zou de npm rebuild in de init_commands configuratieoptie van de addon kunnen zetten.

Edit:
https://github.com/robert...1#issuecomment-2277967612
Zie hier de commando's, mogelijk is het dus niet nodig dit in de init_commands te zetten.
Let wel op dat de containernaam anders is binnen HaOS.

Edit2:
De /data folder in de node-red-addon container is gemount op het host file systeem, dus een npm rebuild is persistent na reboots/restarts.

[ Voor 10% gewijzigd door blackd op 16-02-2026 15:46 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:10
[...]

Andersom heb ik nu wel vaker dat die minuten lang op "nog 1 minuut" staat. Doordat die, in het geval van wasmachine, langer moet centrifugeren dan oorspronkelijk "gepland".
Wachttijd van 1 minuut die meestal langer is komt omdat er een bimetaal moet afkoelen om de deur te openen aldus een monteur die op bezoek was.

• Impossibl3
  • Nu online
[...]

Tja het is geven en nemen. Mijn droger (een Mile) staat soms wel 10 minuten op nog 1 minuut. Sta ik daar een beetje stom voor dat ding te wachten want naar beneden lopen en wat anders doen om daarna terug naar zolder te lopen is ook zo wat. |:(

De Mile is trouwens ook goed in HA te integreren. Maar niet lokaal. Althans dat heb ik nog niet gevonden.

[ Voor 6% gewijzigd door Impossibl3 op 16-02-2026 15:31 ]

• krijn1985
Impossibl3 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:31:
[...]

De Mile is trouwens ook goed in HA te integreren. Maar niet lokaal. Althans dat heb ik nog niet gevonden.
Dit kost nog wat meer moeite dan Home connect, het lijstje wat ondersteund wordt is klein en zoals ik zie zit er een lelijk diy ding op je machine maar er zijn mogelijkheden: FreeMDU. Ik heb dit zelf niet getest of wat dan ook. De ontwikkelaar heeft ook op CCC een praatje gehouden (nog niet gekeken), maar volgens mij vertelt hij daar zelfs dat hij hem in de Home Connect App heeft gekregen.

• Ronald
  • Nu online
@blackd De rebuild getest direct in de container; toegevoegd aan de config en geupgrade...

Node red start nu tenminste, maar er is alsnog iets kapot waar ik zo 123 de vinger niet achter krijg... ... Dus ik prak de backup voor nu even terug.

Virtueel Tweakbiertje voor jou, thanks :D

• blackd
  • Niet online
Ronald schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:43:
@blackd De rebuild getest direct in de container; toegevoegd aan de config en geupgrade...

Node red start nu tenminste, maar er is alsnog iets kapot waar ik zo 123 de vinger niet achter krijg... ... Dus ik prak de backup voor nu even terug.
Kan best zijn dat er meer stuk is vanwege de Node upgrade v22 -> v24 in de node-red-app.
Is geintroduceerd in v21.0.0 met deze pull request.
Stiekem wordt in deze pull request veel meer geupgrade dan alleen de Docker base tag.

Zie ook https://github.com/hassio-addons/app-node-red/issues/2180 en https://github.com/hassio-addons/app-node-red/issues/2182
Virtueel Tweakbiertje voor jou, thanks :D
:9B

• Ronald
  • Nu online
@blackd Denk dat ik er beter aan doe om de zooi te porten naar AppDaemon oid.... Wordt steeds minder fan van low-code meuk...

Wet van behoud van ellende met toegevoegde afhankelijkheden...

• blackd
  • Niet online
@Ronald Zelf geen M-Bus gebruiker maar je zou nog kunnen kijken of er iets van M-Bus naar MQTT is, zoals https://community.home-as...and-home-assistant/668901

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 18:15
Impossibl3 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:31:
[...]

Tja het is geven en nemen. Mijn droger (een Mile) staat soms wel 10 minuten op nog 1 minuut. Sta ik daar een beetje stom voor dat ding te wachten want naar beneden lopen en wat anders doen om daarna terug naar zolder te lopen is ook zo wat. |:(

Als je met Mile, Miele bedoeld? Er zijn Miele apparaten die Zigbee gebruiken via een Miele gateway. Zo versie heb ik, maar ik moet zeggen dat ik de cloud integratie gebruik.
bv mijn wasmachine:
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<device>
<information>
<key name="Toestel" value="Wasautomaat"/>
<key name="Toestelstatus" value="Uit" type="state" raw="1"/>
<key name="Programma" value="4" type="program" raw="4"/>
<key name="Fase" value="12" type="phase" raw="12"/>
<key name="Starttijd" value="0" type="startTime" raw="0"/>
<key name="Duur" value="0" type="duration" raw="0"/>
<key name="Eindtijd" value="0" type="finishTime" raw="0"/>
</information>
<actions/>
</device>
/xml

• Impossibl3
  • Nu online
akatar schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:31:
[...]

Als je met Mile, Miele bedoeld? Er zijn Miele apparaten die Zigbee gebruiken via een Miele gateway. Zo versie heb ik, maar ik moet zeggen dat ik de cloud integratie gebruik.
bv mijn wasmachine:
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<device>
<information>
<key name="Toestel" value="Wasautomaat"/>
<key name="Toestelstatus" value="Uit" type="state" raw="1"/>
<key name="Programma" value="4" type="program" raw="4"/>
<key name="Fase" value="12" type="phase" raw="12"/>
<key name="Starttijd" value="0" type="startTime" raw="0"/>
<key name="Duur" value="0" type="duration" raw="0"/>
<key name="Eindtijd" value="0" type="finishTime" raw="0"/>
</information>
<actions/>
</device>
/xml
Je een Miele inderdaad. Ik heb de TCF770WP maar zover ik weet zit daar geen Zigbee op. Overigens vind ik hoe meer ik het gebruik alleen de vaatwasser echt meerwaarde hebben met uitstel op basis van dynamische prijzen en de afzuigkap om de vetfilters te reinigen. De rest zet ik toch aan als ik thuis ben.

Ik heb 1x mijn oven uit bed aangezet zodat die opgewarmd was toen ik beneden kwam voor het ontbijt. Daarna nooit meer. De kookplaat is ook verbonden maar daar gebeuik ik de meerwaarde niet van.

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
Iemand al myggbett op zigbee2mqtt kunnen verbinden?

• ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ik ben opzoek naar een CO en rookmelder op Zigbee. Ik hoef ze onderling niet aan elkaar te koppelen gezien ik elke ruimte ook een domme rookmelder heb hangen. Gaat mij er meer om dat als ik van huis weg ben een melding krijg als de boel in de hens staat.

Ik heb hier regelmatig de Frient rookmelders langs zien komen. Hebben mensen ook ervaring met die van Nedis Smartlife?

Ze werken zowel met lokale melding als via zigbee, voldoet aan EN14604 en staat tussen de zigbee2mqtt supported devices lijst.

https://www.123led.nl/Ned...-dB-Wit-i13720-t8328.html
https://www.123led.nl/Ned...-dB-Wit-i13718-t8328.html

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:49

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

ProfaNe schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:02:
Ik ben opzoek naar een CO en rookmelder op Zigbee. Ik hoef ze onderling niet aan elkaar te koppelen gezien ik elke ruimte ook een domme rookmelder heb hangen. Gaat mij er meer om dat als ik van huis weg ben een melding krijg als de boel in de hens staat.

Ik heb hier regelmatig de Frient rookmelders langs zien komen. Hebben mensen ook ervaring met die van Nedis Smartlife?

Ze werken zowel met lokale melding als via zigbee, voldoet aan EN14604 en staat tussen de zigbee2mqtt supported devices lijst.

https://www.123led.nl/Ned...-dB-Wit-i13720-t8328.html
https://www.123led.nl/Ned...-dB-Wit-i13718-t8328.html
ja die Frient heb ik hier en werken uitstekend. Bij mijn dochter heb ik klikaan/uit versies geïnstalleerd. Werken ook goed en zijn iets goedkoper. Die lijken 100% hetzelfde als die Nedis versies.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• ProfaNe
  • Niet online
peterpijpelink schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:04:
[...]

ja die Frient heb ik hier en werken uitstekend. Bij mijn dochter heb ik klikaan/uit versies geïnstalleerd. Werken ook goed en zijn iets goedkoper. Die lijken 100% hetzelfde als die Nedis versies.
Viel mij ook op dat ze wel heel erg veel op elkaar lijken :)

[ Voor 22% gewijzigd door ProfaNe op 17-02-2026 10:18 ]

• RobertMe
ProfaNe schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:05:
[...]

Viel mij ook op dat ze wel heel erg veel op elkaar lijken :)
Vast allemaal white label Tuya spul.

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

RobertMe schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:08:
[...]

Vast allemaal white label Tuya spul.
nee, volgens mij niet, kwam keuring binnen als zigbee device en niets te zien van Tuya. Nu is Tuya wel enorm populair bij HA gebruikers :)

bron

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:38

tozzke

aka tozzert

Economics schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:49:
Iemand al myggbett op zigbee2mqtt kunnen verbinden?
Die nieuwe lijn van Ikea is toch geen Zigbee meer maar Matter over Thread?
Zal dan dus nooit gaan werken via Zigbee2MQTT
ProfaNe schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:18:
[...]

Werken die klikaanklikuit versies ook met zigbee2mqtt? zie ze niet in de supported devices lijst staan?
Mijn klikaanklikuit rookmelder wordt herkend als een Trust ZSDR-850

[ Voor 41% gewijzigd door tozzke op 17-02-2026 10:21 ]

• ProfaNe
  • Niet online
peterpijpelink schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:10:
[...]

nee, volgens mij niet, kwam keuring binnen als zigbee device en niets te zien van Tuya. Nu is Tuya wel enorm populair bij HA gebruikers :)

bron
Werken die klikaanklikuit versies ook met zigbee2mqtt? zie ze niet in de supported devices lijst staan?

• RobertMe
tozzke schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:16:
[...]

Die nieuwe lijn van Ikea is toch geen Zigbee meer maar Matter over Thread?
Zal dan dus nooit gaan werken via Zigbee2MQTT
Niet gekeken wat voor apparaat dit is, maar.... De nieuwe Thread lampen en bijbehorende knoppen ondersteunen nog steeds Zigbee. Daarvoor is een aparte pairing procedure (vaker klikken dan omschreven, dan activeert die Zigbee pairing).

Als het hier niet om een lamp of knop gaat is de kans wel heel groot dat die geen Zigbee doet. Bij specifiek de lampeen knoppen doen ze dit zodat ze nog gebruik kunnen maken van TouchLink en direct bindings. Zaken die in Thread / Matter als standaarddn ontbreken? Of in ieder geval in de hardware implementatie van Ikea.

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

ProfaNe schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:18:
[...]

ik draai zha, dus zou het antwoord niet kunnen geven. sorry.

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
mrwolf schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:11:
Uit interesse, hoe kan een enkele integratie een hele installatie om zeep helpen?
Home Assistant is gebaseerd op een event loop (asyncio). Je moet hiervoor een specifieke manier van programmeren gebruiken om ervoor te zorgen dat de event loop iets anders kan gaan doen terwijl je op iets wacht.

Door de event loop kan home assistant de app van data voorzien, maar ook "tegelijk" de data van entsoe ophalen.
Dit "tegelijk" is eigenlijk gewoon het slim afwisselen van werk door de event loop.

In dit geval was er een mechanisme (een vergrendeling/lock) om te voorkomen dat er niet tegelijk data zou worden opgehaald vanuit entsoe ondanks dat er meerdere aanvragen zijn voor de data.

Er was een verkeerde lock gebruikt (Threading.Lock) welke blokkeert, waardoor de applicatie als het ware stil valt totdat de lock opgeheven wordt.
De nieuwe lock (asyncio.Lock) stelt de event loop in staat om wat anders te gaan doen terwijl er wordt gewacht tot de lock weer wordt vrijgegeven.

Tot zover heeft het gebruik van de verkeerde lock weinig problemen opgeleverd, omdat de lock snel werd vrijgegeven na een goed antwoord van entsoe. Dat werd anders toen entsoe geen juiste data meer gaf...

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-03 17:12
RobertMe schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:21:
[...]

Niet gekeken wat voor apparaat dit is, maar.... De nieuwe Thread lampen en bijbehorende knoppen ondersteunen nog steeds Zigbee. Daarvoor is een aparte pairing procedure (vaker klikken dan omschreven, dan activeert die Zigbee pairing).

Als het hier niet om een lamp of knop gaat is de kans wel heel groot dat die geen Zigbee doet. Bij specifiek de lampeen knoppen doen ze dit zodat ze nog gebruik kunnen maken van TouchLink en direct bindings. Zaken die in Thread / Matter als standaarddn ontbreken? Of in ieder geval in de hardware implementatie van Ikea.
Enkel de lampen en knoppen van Ikea doen ook Zigbee.
Alle andere zaken zoals die myggbett doen alleen thread en geen Zigbee.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• manusjevanalles
  • Laatst online: 08:51
Ik lees mijn P1-meter uit via een usb-kabel. Dat wil ik omzetten naar een p1-esp32. Dat werkt al. Hoe zorg ik dat ik soepel overstap, zonder data uit het energiedashboard kwijt te raken? Ik ga de nieuwe sensoren dezelfde namen geven als de huidige (van de usb-sensor). Kan ik het device dsmr-usb veilig uit HA verwijderen zonder dat de opgeslagen data van de sensoren verloren gaat, en dan de nieuwe sensoren de oude namen geven?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-03 20:58
manusjevanalles schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:23:
Ik lees mijn P1-meter uit via een usb-kabel. Dat wil ik omzetten naar een p1-esp32. Dat werkt al. Hoe zorg ik dat ik soepel overstap, zonder data uit het energiedashboard kwijt te raken? Ik ga de nieuwe sensoren dezelfde namen geven als de huidige (van de usb-sensor). Kan ik het device dsmr-usb veilig uit HA verwijderen zonder dat de opgeslagen data van de sensoren verloren gaat, en dan de nieuwe sensoren de oude namen geven?
Precies dat. Maar wel eerst een verse backup maken voordat je aan de slag gaat.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@manusjevanalles Inderdaad dat.
- Backup maken
- Oude verwijderen (niet hernoemen!)
- Niets doen met een melding over LTS
- Nieuwe zelfde entity id geven
- LTS wordt samengevoegd

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 17-02-2026 13:50 ]

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Vraagje. Ik ben bezig met een APEX card om de SoC van meerdere batterijen te kunnen volgen. Ik heb daarvoor 4 sensoren. 1 per batterij. Ze hebben allemaal unit_of_measurement: "%". Nodig ook in de rest van het dashboard. Ik wil de y-as dynamisch maken van de apex-card. De schaal past zich aan op de waarde van de SoC. Dit moet wel daar de lijntjes soms erg dicht op elkaar liggen. Dit lukt mij als ik test sensoren gebruik waar ik unit_of_measurement: "%" weg laat. Ik wil eigenlijk niet werken met dubbele sensoren. Is dit anders te fixen?

Mijn yaml is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
type: custom:apexcharts-card
graph_span: 24h
yaxis:
  - id: battery
    decimals: 0
    min: "|-2|"
    max: "|+2|"
    apex_config:
      tickAmount: 5
all_series_config:
  stroke_width: 2
series:
  - entity: sensor.test_sensor
    yaxis_id: battery
  - entity: sensor.test_sensor_2
  - entity: sensor.test_sensor_3
  - entity: sensor.test_sensor_4
apex_config:
  chart:
    height: 230px
    toolbar:
      show: true
      tools:
        download: false
        selection: false
        zoom: true
        zoomin: false
        zoomout: false
        pan: false
  zoom:
    enabled: true
    allowMouseWheelZoom: true
    autoScaleYaxis: false
  grid:
    strokeDashArray: 0
    borderColor: rgb(52,52,52)
    show: true

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke Zou ook gewoon met unit moeten werken. Hoe voeg je die nu toe dan?

Wat overigen nog opvalt is dat je zoom: key niet goed staat, die moet onder chart:. Ook al gebruik je volgens mij gewoon de default waardes.

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:02:
@Devke Zou ook gewoon met unit moeten werken. Hoe voeg je die nu toe dan?

Wat overigen nog opvalt is dat je zoom: key niet goed staat, die moet [url=https://apexcharts.com/docs/options/chart/zoom/]onder chart:. Ook al gebruik je volgens mij gewoon de default waardes.
Ik heb de goede sensoren nogmaals teruggezet en nu werkt het wel. Niets veranderd aan de yaml. Spookt hier :-), dank voor je snelle reactie.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sinds een tijdje draai ik HAOS op een VM in Proxmox. Deze draait op een N150 met 12GB geheugen. Hiervoor draaide ik op een 4GB RPI4.

Nu merkte ik de laatste tijd, dat regelmatig er veel geheugen consumeerd werd/wordt. Nu ben ik er achter dat tijdens/na het draaien van een backup het geheugen van de supervisor niet meer terugvalt.

Pas na een reboot zakt het geheugengebruik weer, maar zodra je weer een backuptaak start schiet deze weer omhoog. Zie bijgevoegd screenshot van Glances en Docker. Je ziet om 15.50 een sprong van 4.6 naar ruim 7 gb. Om 15.20 zie je die ook en pas met een reboot van 15.43 zakt die terug.

Zijn er meer mensen die dit herkennen of ervaren?

Ik kwam een soortgelijk topic tegen, maar daar is ook nog geen oplossing gevonden: https://community.home-as...sage-after-backups/943658

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNgvvRRLLYdnA1t8rVeEKH2EQPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZG0z5yFTnTgd25hxbF7Rekyb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVr_R6iDjlRZKBnpJxDlHx4n1qg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xBwRkdmHkZM5j2Olln5ejqJW.png?f=fotoalbum_large

• manusjevanalles
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:50:
@manusjevanalles Inderdaad dat.
- Backup maken
- Oude verwijderen (niet hernoemen!)
- Niets doen met een melding over LTS
- Nieuwe zelfde entity id geven
- LTS wordt samengevoegd
Het is gelukt, echter nu hebben de sensoren die de kosten van energieverbruik bijhouden in het energiedashboard een nummer hoger gekregen. Nu ben ik alle bijgehouden kosten van elektriciteit kwijt.
Waarom zijn deze sensors veranderd?

Ik kan een backup terugzetten. Echter dat is wel veel gedoe want ik moet de USB weer helemaal toevoegen aan de vm, dan aan docker, dan HA starten etc. Als ik alleen de backup terugzet zonder de USB in te pluggen, dan start HA niet.

[ Voor 25% gewijzigd door manusjevanalles op 17-02-2026 18:13 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@manusjevanalles Ik moet zeggen dat ik geen kosten bijhoudt in HA. Maar dacht dat energy dashboard toch geen entities daarvoor aanmaakt?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@bartbh Ik het ken het niet maar valt vooral op dat je supervisor veel gebruikt naar mijn idee. Mijn "production" HA heeft 4GB tot zijn beschikking (van de 16GB van mijn N100). Draai dagelijks een backup in de nacht en supervisor zit op 370MB.

Zit totaal op 40%-ish van de 4GB. Maar zie ook dat bij jouw Grafana, InfluxDB en Unifi heftige addons apps zijn die bij elkaar al 2,5GB gebruiken.

Je backup taak weet wel af te ronden dus?

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 17-02-2026 19:53 ]

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-03 20:57
Een CO & rookmelder in 1 wat ik kan aansluiten op homeassistant en wat ik kan aansluiten op het stroomnet bestaat eigenlijk niet?

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:45:
@bartbh Ik het ken het niet maar valt vooral op dat je supervisor veel gebruikt naar mijn idee. Mijn "production" HA heeft 4GB tot zijn beschikking (van de 16GB van mijn N100). Draai dagelijks een backup in de nacht en supervisor zit op 370MB.

Zit totaal op 40%-ish van de 4GB. Maar zie ook dat bij jouw Grafana, InfluxDB en Unifi heftige addons apps zijn die bij elkaar al 2,5GB gebruiken.

Je backup taak weet wel af te ronden dus?
De backup an sich gaat goed voor zover ik kan zien. Geen foutmeldingen en op basis van de logs van de supervisor is de taak in ongeveer 2 minuten afgerond. Er zitten inderdaad een aantal grote apps/addons in, maar zou denken dat dat voor de backup niet uitmaakt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
2026-02-17 15:50:37.470 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 7c294458 starting stage addon_repositories
2026-02-17 15:50:37.471 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Creating new partial backup with slug 7c294458
2026-02-17 15:50:37.477 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 7c294458 starting stage home_assistant
2026-02-17 15:50:37.506 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.module] Backing up Home Assistant Core config folder
2026-02-17 15:50:47.506 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /supervisor/info access from cebe7a76_hassio_google_drive_backup
2026-02-17 15:50:47.508 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /backups access from cebe7a76_hassio_google_drive_backup
2026-02-17 15:51:04.504 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.module] Backup Home Assistant Core config folder done
2026-02-17 15:51:04.506 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 7c294458 starting stage addons
2026-02-17 15:51:04.509 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on core_ssh
2026-02-17 15:51:04.527 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon core_ssh
2026-02-17 15:51:04.532 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on a0d7b954_grafana
2026-02-17 15:51:04.562 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon a0d7b954_grafana
2026-02-17 15:51:04.567 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on core_nginx_proxy
2026-02-17 15:51:04.575 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon core_nginx_proxy
2026-02-17 15:51:04.579 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Shutdown add-on a0d7b954_unifi for cold backup
2026-02-17 15:51:04.583 INFO (MainThread) [supervisor.docker.manager] Stopping addon_a0d7b954_unifi application
2026-02-17 15:51:13.456 INFO (MainThread) [supervisor.docker.manager] Cleaning addon_a0d7b954_unifi application
2026-02-17 15:51:13.480 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on a0d7b954_unifi
2026-02-17 15:51:21.383 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon a0d7b954_unifi
2026-02-17 15:51:21.385 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Starting add-on a0d7b954_unifi again
2026-02-17 15:51:22.511 INFO (MainThread) [supervisor.docker.addon] Starting Docker add-on ghcr.io/hassio-addons/unifi/amd64 with version 5.0.0
2026-02-17 15:51:22.517 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on cebe7a76_hassio_google_drive_backup
2026-02-17 15:51:22.529 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon cebe7a76_hassio_google_drive_backup
2026-02-17 15:51:22.534 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on 193f5383_zigstar-cc2652p-flasher
2026-02-17 15:51:22.545 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon 193f5383_zigstar-cc2652p-flasher
2026-02-17 15:51:22.552 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on core_mosquitto
2026-02-17 15:51:22.569 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon core_mosquitto
2026-02-17 15:51:22.575 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on 45df7312_zigbee2mqtt
2026-02-17 15:51:22.582 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon 45df7312_zigbee2mqtt
2026-02-17 15:51:22.588 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on a0d7b954_influxdb
2026-02-17 15:52:30.480 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon a0d7b954_influxdb
2026-02-17 15:52:30.493 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on core_duckdns
2026-02-17 15:52:31.721 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon core_duckdns
2026-02-17 15:52:31.731 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on 5c53de3b_esphome
2026-02-17 15:52:31.740 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon 5c53de3b_esphome
2026-02-17 15:52:31.750 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on core_configurator
2026-02-17 15:52:31.760 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon core_configurator
2026-02-17 15:52:31.771 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on 81bc2df9_sonoff_dongle_flasher_for_ihost
2026-02-17 15:52:31.786 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon 81bc2df9_sonoff_dongle_flasher_for_ihost
2026-02-17 15:52:31.803 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Building backup for add-on a0d7b954_glances
2026-02-17 15:52:31.817 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Finish backup for addon a0d7b954_glances
2026-02-17 15:52:31.821 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 7c294458 starting stage folders
2026-02-17 15:52:31.822 INFO (SyncWorker_2) [supervisor.backups.backup] Backing up folder share
2026-02-17 15:52:31.828 INFO (SyncWorker_2) [supervisor.backups.backup] Backup folder share done
2026-02-17 15:52:31.832 INFO (SyncWorker_1) [supervisor.backups.backup] Backing up folder ssl
2026-02-17 15:52:31.836 INFO (SyncWorker_1) [supervisor.backups.backup] Backup folder ssl done
2026-02-17 15:52:31.837 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 7c294458 starting stage finishing_file
2026-02-17 15:52:31.841 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 7c294458 starting stage await_addon_restarts
2026-02-17 15:52:31.842 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Creating partial backup with slug 7c294458 completed
2026-02-17 15:52:31.859 INFO (MainThread) [supervisor.api.backups] Downloading backup 7c294458
2026-02-17 15:52:42.358 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /supervisor/info access from cebe7a76_hassio_google_drive_backup
2026-02-17 15:52:42.360 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /backups access from cebe7a76_hassio_google_drive_backup
2026-02-17 15:52:42.367 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /backups/7c294458/info access from cebe7a76_hassio_google_drive_backup
2026-02-17 15:52:42.370 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /supervisor/info access from cebe7a76_hassio_google_drive_backup
2026-02-17 15:52:42.372 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /backups access from cebe7a76_hassio_google_drive_backup
2026-02-17 15:52:43.137 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /backups/8954594b access from cebe7a76_hassio_google_drive_backup
2026-02-17 15:52:43.721 INFO (MainThread) [supervisor.api.middleware.security] /backups/7c294458/download access from cebe7a76_hassio_google_drive_backup
2026-02-17 15:52:43.721 INFO (MainThread) [supervisor.api.backups] Downloading backup 7c294458

• RobertMe
Isane schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:11:
Een CO & rookmelder in 1 wat ik kan aansluiten op homeassistant en wat ik kan aansluiten op het stroomnet bestaat eigenlijk niet?
Ik meen wel eens begrepen te hebben dat bepaalde combinaties niet bestaan omdat ze niet op dezelfde plek kunnen. Een rookmelder moet aan het plafond omdat de rook opstijgt. Maar dat geldt dan weer niet voor... CO? CO2? fijnstof? meters. Waarbij een combi apparaat maar één functie goed vervuld afhankelijk van waar je hem op hangt.

• manusjevanalles
Septillion schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:38:
@manusjevanalles Ik moet zeggen dat ik geen kosten bijhoudt in HA. Maar dacht dat energy dashboard toch geen entities daarvoor aanmaakt?
Het energy dashboard slaat de kosten op in de volgende sensoren:
- sensor.dsmr_reading_electricity_returned_2_compensation_3
- sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_2_cost_3
- sensor.dsmr_reading_electricity_returned_1_compensation_3
- sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_1_cost_3

Dat zijn de sensoren die ik uitlees, en HA zet er dan zelf _compensation_ of _cost_ achter. Die sensoren zijn verder nergens terug te vinden, maar je moet ze explicitet toevoegen aan de recorder als je niet standaard alle sensoren bijhoudt (ik voeg handmatig sensoren toe aan de recorder die ik wil loggen, de rest wordt niet gelogd).
HA vond het nodig in het proces om bovenstaande sensoren een nummer hoger te geven (ze waren allemaal _2). Geen idee waarom, maar nu ben ik al mijn eerdere kosten kwijt.

Het energy dashboard is mooi, en ik ben er blij mee. Maar dat je niet kan overstappen op nieuwe sensoren, en door moet gaan met eenmaal gekozen sensonamen, vind ik erg onhandig en niet goed over nagedacht. En dat bovenstaande gebeurde met de kostsensoren vind ik ook heel onhandig en zou niet hoeven.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:48
manusjevanalles schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 07:38:
[...]

Het energy dashboard slaat de kosten op in de volgende sensoren:
- sensor.dsmr_reading_electricity_returned_2_compensation_3
- sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_2_cost_3
- sensor.dsmr_reading_electricity_returned_1_compensation_3
- sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_1_cost_3

Dat zijn de sensoren die ik uitlees, en HA zet er dan zelf _compensation_ of _cost_ achter. Die sensoren zijn verder nergens terug te vinden, maar je moet ze explicitet toevoegen aan de recorder als je niet standaard alle sensoren bijhoudt (ik voeg handmatig sensoren toe aan de recorder die ik wil loggen, de rest wordt niet gelogd).
HA vond het nodig in het proces om bovenstaande sensoren een nummer hoger te geven (ze waren allemaal _2). Geen idee waarom, maar nu ben ik al mijn eerdere kosten kwijt.

Het energy dashboard is mooi, en ik ben er blij mee. Maar dat je niet kan overstappen op nieuwe sensoren, en door moet gaan met eenmaal gekozen sensonamen, vind ik erg onhandig en niet goed over nagedacht. En dat bovenstaande gebeurde met de kostsensoren vind ik ook heel onhandig en zou niet hoeven.
Het moet wel kunnen en is al door velen hier succesvol gedaan. Ik vermoed dat je ergens een stapje fout hebt gedaan.
Ik ben het wel met je eens dat het gebruiksvriendelijker gemaakt zou kunnen worden.

Home Assistant configuratie

• manusjevanalles
TheFes schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:14:
[...]

Het moet wel kunnen en is al door velen hier succesvol gedaan. Ik vermoed dat je ergens een stapje fout hebt gedaan.
Ik ben het wel met je eens dat het gebruiksvriendelijker gemaakt zou kunnen worden.
Zou kunnen hoor, ik heb een tijd zitten klooien om de nieuwe sensoren via esphome dezelfde naam te laten krijgen als de oude sensoren. Mogelijk is in dit proces dit gebeurd. Ik accepteer het maar.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:14

BiG-GuY

Isane schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:11:
CO en rookmelder horen niet thuis in 1 melder. Doordat de positie voor de beste meting niet op dezelfde plek is. Rookmelders horen normaal aan het plafond te hangen of in ieder geval vlak, een CO melder hoort normaal aan de muur te hangen op 'ademhoogte'. Dus dat zal ergens tussen 1-1.5m zijn normaal gesproken.

De Nest Protect is een van de weinige geweest die beide in 1 had, maar heb nooit gesnapt wat het nut ervan was.

Helaas zijn er tot zover nog geen Smart rookmelders die op 230V kunnen. Alle werken op batterijen.

Ben zelf tevreden over:
uitvoering: Bosch Smart Home Rookmelder II
uitvoering: Frient Intelligent Smoke Alarm
uitvoering: Frient Intelligent Heat Alarm

Werken zowel in Z2M en ZHA.

De Nedis, KlikAanKlikUit, Trust, Feibit en Heiman zijn allemaal dezelfde sensor en worden volgens mij vergelijkbaar herkend.

Home Assistant Configuratie V&A

• Ronald
  • Nu online
Heeft er iemand ervaring met de (niet bijster ondersteunde) migratie van Sqllite naar MariaDB?

Ik heb en DB file van 5GB nu, en heb het idee dat de Pi4 4GB het er wat moeilijk mee heeft...
Zou het met MariaDB soepeler gaan, of loop ik domweg tegen de grenzen aan wat ik van een Pi4 kan verwachten?

• TheFes
Ronald schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:40:
Heeft er iemand ervaring met de (niet bijster ondersteunde) migratie van Sqllite naar MariaDB?

Ik heb en DB file van 5GB nu, en heb het idee dat de Pi4 4GB het er wat moeilijk mee heeft...
Zou het met MariaDB soepeler gaan, of loop ik domweg tegen de grenzen aan wat ik van een Pi4 kan verwachten?
Ik zou eerder gaan kijken waarom je database zo groot is, en zorgen dat dit wat beperkt wordt, mogelijk door entities uit te sluiten van de recorder

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-03 12:14

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

TheFes schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:14:
[...]

Ik zou eerder gaan kijken waarom je database zo groot is, en zorgen dat dit wat beperkt wordt, mogelijk door entities uit te sluiten van de recorder
Precies dat heb ik pas ook nog gedaan en heb mijn database nu met 60% kleiner gekregen. Ik had via ESPhome 3 esp32 met een ld2410c die erg veel updates in de database gooiden. Ik heb die (bewegings)updates uit de database uitgesloten met nog wat andere kleinere dingen en nu is mijn database stabiel in grootte op ongeveer 2,3GB. Heb vooral met Claude.ai gesparred hoe op te zoeken welke entities de database vulden en hoe deze te excluden hiervan.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ronald Naar mijn idee is DB grote niet heel erg van belang voor de snelheid. Veel meer van belang is hoeveel data je opvraagt. Ik merk namelijk geen verschil tussen mijn productie HA met een database van 3,5GB en mijn debug HA met een database van onder de GB.

Wel zag ik grote snelheidswinst bij grote hoeveelheden data opvragen tussen RPi4 en mijn N100 nu.

Of MariaDB daar echt nog bij gaat helpen weet ik niet, mijn gevoel zegt dat het niet heel veel gaat doen. Er is geen officiële migratie voor, alleen gewoon overgaan. Als je LTS mee wilt nemen zou je het kunnen proberen met een export en een import via een custom integratie.

• verjager
  • Niet online
@paQ @Septillion De attributes worden weer zichtbaar in de dropdown van het more-info venster. Mooi opgepakt.

https://github.com/home-a...6#issuecomment-3919566144

• Ronald
  • Nu online
[...]

Ik lees een heel aantal sensoren op hoge frequentie uit… zodat de States op dashboards vlot reageren… die hoeven niet op die frequentie naar historie… maar dat lijkt weer eens niet ondersteund… zonder handmatig configureren van oerwoud aan helpers, uitsluiten in recorder, en vervolgens dus een disconnect tussen de entity en de historie.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:35
Ronald schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:40:

5GB vind ik niet zo heel veel. Mijn HA database (MariaDB) is nu 19GB. Ik "vermoed" dat de structuur van de sqlite3 database vergelijkbaar is met de van MariaDB. Kan ik niet controleren - ik heb meteen al MariaDB aangezet.

Wat ik dan zou doen (maar goed, wie ben ik), is: HA omzetten naar MariaDB of een 2e instantie paralelle instantie opzetten met MariaDB. Even de tabellen vergelijken en daarna met een proggie: Unload van sqlite3 database als sqlinsert statements en die vervolgens laden in de MariaDB versie. Mijn HA kent momenteel 13 tabellen, overzetten kun je bijvoorbeeld regelen met/via Navicat Premium of een opensource produkt dat beiden aankan (ik meen bijvoorbeeld TablePlus of dBeaver).

Hier staat een alternatieve methode: https://community.home-as...-administration/96895/126

<aanvulling> Ik ga HA migreren van een Pi4 naar een Pi5 met snelle SSD. Ga daarbij de historie vermoedelijk (....) in een eigen formaat opslaan in een 2e database waarbij ik de historie ook wil indikken: dubbele waarden zoals elke minuut dezelfde temperatuur) verwijderen en alleen verschillen van meer dan 1/4 graad oid bewaren OF 1 meting per (15 minuten?) interval. Historisch gezien heb ik al die duplicaten niet nodig. Hoe dat moet moet ik nog uitzoeken ;)

[ Voor 14% gewijzigd door DjoeC op 18-02-2026 13:04 ]

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Iemand een tip om mijm HA redundant te maken? Ik heb 2 zelde mini-pc's (intel N150, 512GB SSD 12GB Ram).

Waarschijnlijk het beste om deze 2de alleen voor te bereiden met HAOS 17.1. De snapshots worden al dagelijks gemaakt (lokaal en cloud).

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-03 17:12
@Ronald
MariaDB heeft enkel voordelen bij grotere aantallen gebruikers en/of ingewikkelde queries.
Voor HA is SQLite waarschijnlijk efficiënter.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:35
Ben(V) schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:07:
@Ronald
MariaDB heeft enkel voordelen bij grotere aantallen gebruikers en/of ingewikkelde queries.
Voor HA is SQLite waarschijnlijk efficiënter.
Hoe bedoel je efficienter? Ik gebruik MariaDB omdat ik het voor nog heel veel andere dingen gebruik (meerdere databases). 2 voordelen: Standaard tooling is beschikbaar zoals phpMyAdmin, standaard backup is beschikbaar zoals https://github.com/tiredofit/docker-db-backup, de database hoeft niet op hetzefde systeem te staan als de applicatie en nog veel meer.

Ik ben niet zo kapot van sqlite(2 of 3) omdat elke applicatie zijn eigen losse database heeft. Dat maakt managen en onderhoud, zoals backups, best een stuk complexer, ook koppelen van gegevens tussen applicaties is een stuk moeilijker. Zo draai ik naast HA ook nog wat losse sensoren via een Python proggie waarik inmiddels (na indikken) 51 miljoen rijen heb, en mijn Davis weerstation met 5 miljoen rijen (waar nog een keer oud Davis formaat historie bij moet). Best handig om dat makkelijk met HA data te kunnen koppelen.

Maar goed, ieder zijn/haar/hun ding ;)

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:13

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Maarten69 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:47:
Iemand een tip om mijm HA redundant te maken? Ik heb 2 zelde mini-pc's (intel N150, 512GB SSD 12GB Ram).

Waarschijnlijk het beste om deze 2de alleen voor te bereiden met HAOS 17.1. De snapshots worden al dagelijks gemaakt (lokaal en cloud).
Maak je al gebruik van Proxmox op beide nodes? Want ik denk dat je daarmee de minste "hassle" zult hebben als je met bijvoorbeeld iets van een replica zou willen werken. :)

Anderzijds kan het ook interessant zijn om eens te kijken naar ceph storage. Dat is een directe kopie (mirror) van VM en LXC data over iedere node in het proxmox-cluster. Nadeel is dan echter wel dat je minimaal 3 nodes, snel (2.5Gbit/s of sneller en bij voorkeur redundant) netwerk en identieke storage (grote voorkeur voor een dedicated SSD per node) nodig hebt om echte redundancy te hebben. Ik heb zo'n opstelling thuis staan, maar is wellicht ietwat over-engineered voor jouw situatie.

[ Voor 4% gewijzigd door InjecTioN op 18-02-2026 16:51 ]

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:13
Kan iemand eens naar mijn automatie kijken. Ben al dagen bezig, het werkte vroeger goed maar hij werkt niet meer. Heb van alles geprobeerd, maar zonder resultaat. Ik heb een spotify developer account en een app gemaakt, die had ik al maar heb hem opnieuw aangemaakt. Als ik de automatie trigger, dan hoor ik een bliep geluid maar muziek wordt er niet afgespeeld.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
- id: '0e5a7d8d-3308-474f-b44f-973f76e7e3ba'
  alias: '[Media] - Muziek bij thuiskomst'
  description: Speel muziek af op de Harman Kardon via Spotify Premium
  triggers:
  - trigger: state
    entity_id: group.family
    from: not_home
    to: home
  conditions:
  - condition: time
    after: 09:00:00
    before: '17:00:00'
    weekday:
    - mon
    - tue
    - wed
    - thu
    - fri
  - condition: or
    conditions:
    - condition: state
      entity_id: media_player.citation_one
      state: 'off'
      state: idle
      state: unavailable
  actions:
  - action: media_player.turn_on
    target:
  - action: media_player.volume_set
    target:
    data:
      volume_level: 0.4
  - action: media_player.select_source
    target:
      entity_id: media_player.spotify
    data:
      source: Citation ONE
  - delay:
      seconds: 5
  - action: media_player.play_media
    target:
    data:
      media:
        media_content_id: spotify:track:20THLuvECC5oj7t68FDKFk
        media_content_type: music
        metadata: {}
  mode: single

System | Racing is in my Blood

• Ronald
  • Nu online
@DjoeC @Ben(V)
Ik gebruik HAOS met een reden... Het neemt het beheer (voor wat ondersteund is) uit handen.. dus ook van MariaDB en de Backups.

Ik heb HA Container gehad.... nope, die tijd is voor mij verleden tijd, maar als je dat leuk vind prima.

25 miljoen records in states... is niet iets waarvan ik verwacht dat een Pi moeite mee zou moeten hebben...
Ik draai nu met maar liefst 1000 items/s een export naar MariaDB... eens kijken wat het doet via Myadmin.

• blackd
  • Niet online
@Barfman de laatste action moet volgens mij als target media_player.spotify hebben en niet de player waarop je wilt afspelen.

• Barfman
@blackd
Geeft geen verschil

Krijg zelfs een hoop foutmeldingen
code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.automation.muziek_bij_thuiskomst
Bron: helpers/script.py:2098
integratie: Automatisering (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 18:15:35 (2 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 18:16:15

[Media] - Muziek bij thuiskomst: Error executing script. Error for call_service at pos 5: Entity media_player.spotify does not support action media_player.play_media
code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.automation.muziek_bij_thuiskomst
Bron: components/automation/__init__.py:849
integratie: Automatisering (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 18:15:35 (2 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 18:16:15

Error while executing automation automation.muziek_bij_thuiskomst: Entity media_player.spotify does not support action media_player.play_media

• blackd
  • Niet online
@Barfman
En heb je een playlist geprobeerd?
https://www.home-assistan...playing-spotify-playlists

Edit: Schijnen meer problemen mee te zijn:
https://github.com/home-assistant/core/issues/127099
Wellicht een alternatief: https://community.home-as...-player-play-media/872479

Of Music Assistant proberen https://www.music-assistant.io/

[ Voor 58% gewijzigd door blackd op 18-02-2026 19:42 ]

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

[...]

Ik heb tegenwoordig als standaard dat alleen entities die eindigen op "_r" in de recorder terecht komen. Op die manier kun je eenvoudig bepalen wat er wel en niet opgenomen wordt. Dit naast entities waarvan ik weet dat ze weinig ruimte innemen (bijvoorbeeld omdat ze weinig veranderen). Daardoor is m'n recorder sectie in configuration.yaml lekker kort:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
recorder:
  purge_keep_days: 8
  auto_repack: true
  commit_interval: 60
  include:
    domains:
      - binary_sensor
      - climate
      - humidifier
      - input_boolean
      - light
      - switch
    entity_globs:
      - sensor.*_r
Database is 800MB (3041 entities).

André Huisman (www.new-line.nl)

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:57
Is het mogelijk om % om te rekenen naar kWh?

Mijn vrouw heeft sinds kort een EV, een Mini, maar die laat geen geladen kWh's zien. Het enige wat ik zie is een percentage. Ik weet dat de accu klein is, te weten 28,9 bruikbare kWh om te rijden. Oftewel, dat betekent dat 1% = 0,289 kWh.

Er is dus een percentage dat oploopt, dus als zij de auto 50% heeft bijgeladen, dan betekent dat kort door de bocht dat er ongeveer (op papier) 14,45 kWh is bijgeladen. Wat ik dus wil is dat er wordt gekeken van oke de accu staat nu op 64%, na het laden staat de accu op bijvoorbeeld 92%, dat is dus een verschil van 28%, en dat is dus omgerekend iets van 8,09 kWh.

Maar ik heb geen idee hoe ik dat moet realiseren in Home Assistant. Iemand die hier zijn licht over kan laten schijnen? Want er gaat wel het eea aan kWh's naar die auto, maar ik heb geen sensoren daarvoor omdat de auto die niet doorgeeft, en dus kan ik het ook nergens toevoegen aan het energiedashboard etc. Dat is wél wat ik wil.

Ik ben me er van bewust dat die cijfers dan puur bij benadering zijn.

Och ja, je moet toch wat he.

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Just_A_User schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:36:
Is het mogelijk om % om te rekenen naar kWh?
Zoiets?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
      - name: "Mini totale geladen kWh"
        unique_id: mini_totale_geladen_kwh
        device_class: energy
        state_class: total_increasing
        unit_of_measurement: "kWh"
        state: >
          {{ (states('sensor.mini_battery_percentage') | float(0) / 100 * 28.9) | round(2) }}
Ga naar Instellingen > Apparaten en services > Helpers (tabblad onderaan).
Klik Helper maken > Template.
Kies Template sensor.

Sensor invullen
Naam: Mini totale geladen kWh
Entity ID: mini_totale_geladen_kwh (of auto)
State template: Plak {{ (states('sensor.mini_battery_percentage') | float(0) / 100 * 28.9) | round(2) }}
Eenheid: kWh
Device class: energy
State class: total_increasing

Klik Opslaan.

[ Voor 30% gewijzigd door Septillion op 18-02-2026 23:31 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• Just_A_User
Maarten69 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:04:
[...]

Zoiets?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
      - name: "Mini totale geladen kWh"
        unique_id: mini_totale_geladen_kwh
        device_class: energy
        state_class: total_increasing
        unit_of_measurement: "kWh"
        state: >
          {{ (states('sensor.mini_battery_percentage') | float(0) / 100 * 28.9) | round(2) }}
Ga naar Instellingen > Apparaten en services > Helpers (tabblad onderaan).
Klik Helper maken > Template.
Kies Template sensor.

Sensor invullen
Naam: Mini totale geladen kWh
Entity ID: mini_totale_geladen_kwh (of auto)
State template: Plak {{ (states('sensor.mini_battery_percentage') | float(0) / 100 * 28.9) | round(2) }}
Eenheid: kWh
Device class: energy
State class: total_increasing

Klik Opslaan.
Hmm, iets gaat er mis. Want wat er uitkomt is sowieso al een MALFORMED_ARGUMENT:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Xwmfp3o.png

Maar voor de rest gaat het ook fout (al had ik dit sowieso al nooit zelf kunnen bedenken dus dank voor je hulp), maar ik denk daar in de foutmelding iets te zien van 26,3 als uitkomst. Dat zou dan 26,3 kWh zijn, maar dat klopt niet, want voor vandaag was het zo dat de batterij 52% was toen hij werd opgeladen, en hij werd opgeladen naar 100%.

Als dat zo is, dan zou dat 48% zijn, en 48% van 28,9 = 13,87, en niet 26,3.

• TheFes
Just_A_User schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:20:
[...]

Hmm, iets gaat er mis. Want wat er uitkomt is sowieso al een MALFORMED_ARGUMENT:

[Afbeelding]

Maar voor de rest gaat het ook fout (al had ik dit sowieso al nooit zelf kunnen bedenken dus dank voor je hulp), maar ik denk daar in de foutmelding iets te zien van 26,3 als uitkomst. Dat zou dan 26,3 kWh zijn, maar dat klopt niet, want voor vandaag was het zo dat de batterij 52% was toen hij werd opgeladen, en hij werd opgeladen naar 100%.

Als dat zo is, dan zou dat 48% zijn, en 48% van 28,9 = 13,87, en niet 26,3.
Even goed de post lezen onder het code block. Als je de GUI gebruikt moet je niet de hele YAML er in gooien.

Ik zou alleen geen total_increasing gebruiken maar total.

En dit template rekent het huidige percentage om van % naar kWh. Voor een delta moet je ook het percentage van de delta hebben.

• Just_A_User
TheFes schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:24:
[...]

Even goed de post lezen onder het code block. Als je de GUI gebruikt moet je niet de hele YAML er in gooien.

Ik zou alleen geen total_increasing gebruiken maar total.

En dit template rekent het huidige percentage om van % naar kWh. Voor een delta moet je ook het percentage van de delta hebben.
Het percentage van de delta....ok, de delta is dan dus 48....want het startpunt was 52%, het eindpunt was 100%, de delta is dan 48, maar het percentage van de delta..

Edit; oh wacht, je doelt op wat de toename op zich was uitgedrukt in een percentage. Dat zou dan 92,3% zijn? want er zat 52 in, en die 48 is 92,3% (ongeveer) ten opzichte van die 52. Bedoel je dat?

[ Voor 14% gewijzigd door Just_A_User op 18-02-2026 21:32 ]

• manusjevanalles
TheFes schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:14:
[...]

Met de kennis van nu zou ik, als ik het dashboard opnieuw in zou kunnen stellen, werken met template sensoren, die als bron de daadwerkelijke sensor heeft. Bij een wissel hoef je alleen de bron te updaten. Ik heb dat al bij de zonnepanelen zo gedaan en dat bevalt erg goed.

• Barfman
@blackd
Ik ga nog even verder met het oplossen, anders misschien even naar SpotifyPlus integration kijken.

• Just_A_User
Just_A_User schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:27:
[...]

Het percentage van de delta....ok, de delta is dan dus 48....want het startpunt was 52%, het eindpunt was 100%, de delta is dan 48, maar het percentage van de delta..

Edit; oh wacht, je doelt op wat de toename op zich was uitgedrukt in een percentage. Dat zou dan 92,3% zijn? want er zat 52 in, en die 48 is 92,3% (ongeveer) ten opzichte van die 52. Bedoel je dat?
Ik probeer dit te maken m.b.v. ChatGPT en volgens mij kom ik een aardig eind, maar ik moet op een gegeven moment dit doen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5ta8JBF.png

Mijn issue is dat 'Service' niet meer als zodanig bestaat. Ik kan wel iets vinden met een waarde opslaan, maar daar loop ik dan weer tegen het issue aan dat de jinja code die in het screenshot gegeven wordt niet opgeslagen kan worden in het het veld 'Waarde':

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TdphjWR.png

Dus daaruit trek ik de conslue de actie die ik heb gekozen onder 'Doe dan', wat door chatGPT 'service' genoemd wordt (maar waarvan ik dus niet weet wat het moet zijn dus ik heb iets gekozen wat ik dacht dat het zou kunnen zijn) niet de juiste is. Wat moet ik daar wél hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door Just_A_User op 18-02-2026 22:36 ]

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:13

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Just_A_User schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:34:
[...]

Ik probeer dit te maken m.b.v. ChatGPT en volgens mij kom ik een aardig eind, maar ik moet op een gegeven moment dit doen:

[Afbeelding]

Mijn issue is dat 'Service' niet meer als zodanig bestaat. Ik kan wel iets vinden met een waarde opslaan, maar daar loop ik dan weer tegen het issue aan dat de jinja code die in het screenshot gegeven wordt niet opgeslagen kan worden in het het veld 'Waarde':

[Afbeelding]

Dus daaruit trek ik de conslue de actie die ik heb gekozen onder 'Doe dan', wat door chatGPT 'service' genoemd wordt (maar waarvan ik dus niet weet wat het moet zijn dus ik heb iets gekozen wat ik dacht dat het zou kunnen zijn) niet de juiste is. Wat moet ik daar wél hebben?
Ik heb even niet volledig naar de context gekeken, maar je kan het ook invoeren als yaml code (rechts bovenaan 3-puntjes-menu > “bewerk in yaml”). “Chatty-boy” kan dat prima als yaml code aanreiken wanneer je de huidige code als input meegeeft, samen met de context die je hier probeert te schetsen.

Ik ben overigens wel benieuwd waar ChatGPT in dat geval mee komt.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• TheFes
Just_A_User schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:34:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Services zijn een tijdje geleden (wel al meer dan een jaar) actions geworden.
Dat wordt in de GUI inderdaad Doe dan genoemd.
De action die je moet gebruiken is dan dus input_number.set_value. Aangezien je de gewenste entiteit kon selecteren ga ik er vanuit dat je de juiste had.

Je zou daar het door ChatGPT opgegeven Jinja template gewoon in dat Waarde vlak moeten kunnen plakken.

Maar zoals @InjecTioN ook al aan geeft is het een stuk makkelijker je te helpen als je YAML code in je post zet, in plaats van screenshots.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb eergisteren deze Thermostaat geinstalleerd (https://diyless.com/product/opentherm-thermostat3) en via MQTT in mijn home assistant gezet. Dat ging allemaal volgens het boekje en reageerde prima.

Na 1 dag ongeveer ging het echter heel moeizaam met Home Assistant. De hele home assistant was niet meer bereikbaar, dus een harde reset gedaan. Toen kwam hij weer op, en zag ik dat de disk was volgelopen. Wat backups verwijderd, en dat ging heel traag, maar door weinig diskspace vermoedde ik. Nu is er 14 GB vrij, maar valt me op dat hij toch weer offline gaat. Als ik even de netwerk kabel eruit en erin doe, is hij wel weer bereikbaar, maar valt na ~3 minuten weer weg.

Als ik een backup wil downloaden, gaat dat supertraag, 1 MB/s, dus het lijkt erop dat er iets heel druk op de netwerk interface zit..

Kan dat komen dat MQTT niet lekker gaat?

Ik moet zeggen dat de thermostaat ook niet lekker werkt en die heb ik ook al een aantal keren gereset, maar ik krijg de waardes op de display van de thermostaat niet gelijk aan wat ik zie in HA.

Hoe kan ik zien wat er misgaat in mijn HA, of in mijn netwerk?

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 19-02-2026 16:42 . Reden: Link cleanup ]

• Seafarer
  • Laatst online: 06:29

Seafarer

XXX

superduper schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:05:
Ik heb eergisteren deze Thermostaat geinstalleerd (https://diyless.com/produ...j5Xk0JatQG6scaPGCATc_XMpR) en via MQTT in mijn home assistant gezet. Dat ging allemaal volgens het boekje en reageerde prima.

Na 1 dag ongeveer ging het echter heel moeizaam met Home Assistant. De hele home assistant was niet meer bereikbaar, dus een harde reset gedaan. Toen kwam hij weer op, en zag ik dat de disk was volgelopen. Wat backups verwijderd, en dat ging heel traag, maar door weinig diskspace vermoedde ik. Nu is er 14 GB vrij, maar valt me op dat hij toch weer offline gaat. Als ik even de netwerk kabel eruit en erin doe, is hij wel weer bereikbaar, maar valt na ~3 minuten weer weg.

Als ik een backup wil downloaden, gaat dat supertraag, 1 MB/s, dus het lijkt erop dat er iets heel druk op de netwerk interface zit..

Kan dat komen dat MQTT niet lekker gaat?

Ik moet zeggen dat de thermostaat ook niet lekker werkt en die heb ik ook al een aantal keren gereset, maar ik krijg de waardes op de display van de thermostaat niet gelijk aan wat ik zie in HA.

Hoe kan ik zien wat er misgaat in mijn HA, of in mijn netwerk?
De laatste wijzeging is vaak de oorzaak.
Ik zou dan even de nieuwe thermostaat voor een dag uitschakelen en eventueel de bijbehorende integratie/addon/app ook verwijderen.
En dan kijken of het weer gaat zoals het hoort.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• blackd
  • Niet online
@superduper en installeer de glances addon om zicht te krijgen op het gebruik van systeem resources en het identificeren van een evt bottleneck. Is het memory, cpu, disk space...

• superduper
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Seafarer schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:11:
[...]

De laatste wijzeging is vaak de oorzaak.
Ik zou dan even de nieuwe thermostaat voor een dag uitschakelen en eventueel de bijbehorende integratie/addon/app ook verwijderen.
En dan kijken of het weer gaat zoals het hoort.
Ik heb hem eruit gehaald; moet nog even de integratie eruit halen nog. Maar dat is super lastig aangezien je maar een minuut een trage verbinding hebt voordat hij weer offline gaat

• superduper
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

blackd schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:15:
@superduper en installeer de glances addon om zicht te krijgen op het gebruik van systeem resources en het identificeren van een evt bottleneck. Is het memory, cpu, disk space...
ZAl ik proberen zodra ik voldoende tijd hebt in een verbinding...

Geinstalleerd, maar de app wil niet starten en de logs niet openen...

Hmm, het lijkt er nu op dat bijna alle 'apps' niet starten; influxDB, logviewer, HACS.. wtf is er toch aan de hand

[ Voor 20% gewijzigd door superduper op 19-02-2026 13:02 ]

Pagina: 1 ... 377 ... 384 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.