In mn oude huis had ik een deur/contact sensor geplaatst op de grote spoeling, aan de binnenkant uiteraard. Dat werkte heel goed, tot de kinderen zelf naar de wc gingenskank schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:28:
[...]
Laten aangaan bij toilet is ook wel leuk...
Alleen kan ik niet simpel alle standen selecteren (er zijn er 3).
Ik kan enkel naar volle stand (3) of naar stand 1 door het schakelen van een schakelaar, thats it.
Dus wc integreren vervalt bij mij.
Ging wel leuk zijn.
Alleen ook met toilet, voor een gewoon kort toilet bezoek heb ik geen extra afzuiging nodig, hoe maak je daar dan onderscheid inDoor te koppelen met licht kun je volgens mij ook bedrogen uitkomen
Stel het is klaar genoeg maar ik wil toch mn grote boodschap doen..
Die Play media on a media player optie zie ik bij mij er niet bij staan, die bovenste wel. Wat ik mij afvraag waar ik nog niet achter ben, hoe kom ik aan de media_content_id. Zal al in de Sonso Web App te kijken, maar krijg deze niet zo gauw gevonden in de HTML/API calls.Septillion schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:18:
[...]
Is wel mogelijkMeerdere opties ook wel. Je zou er gewoon een button of image card aan kunnen hangen met een media_player.play_media.
Enige rare is nog steeds dat HA twee interfaces kent om deze call via de GUI te maken. Als je het puur als service call selecteert (Media player => Play media; Starts playing specified media) moet je zelf het pad naar de media opgeven etc. Maar er is ook versie met media browser (Media player => Play media; Play media on a media player). Beide resulteren in een service call naar media_player.play_media. Zie het verschil tussen de twee:
[Afbeelding]
Rare is dus dat je dit alleen kan selecteren als action in een automation of een script, niet met de "Pick media" als je het direct vanuit een button card ofzo wilDus makkelijkste om via een automation dit met media player bij elkaar te klikken waarna je de yaml ook in een card kunt gebruiken.
Dan ziet de yaml van een picture card eruit als:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 type: picture image: >- https://sonosradio.imgix.net/station-images/260e139c-881d-46b9-98f1-3046498804ab.png?w=500&auto=format tap_action: action: call-service service: media_player.play_media target: entity_id: media_player.bedroom_symfonisk data: media_content_id: FV:2/5 media_content_type: favorite_item_id metadata: title: Piano for Sleeping thumbnail: >- https://sonosradio.imgix.net/station-images/260e139c-881d-46b9-98f1-3046498804ab.png?w=200&auto=format,compress media_class: genre children_media_class: null navigateIds: - media_content_type: favorites_folder media_content_id: object.item.audioItem.audioBroadcast
Waarbij je dus de thumbnail vanuit sonos ook als image kunt gebruiken. En zelfs deze betere resolutie kunt geven door niet w=200 maar w=500.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Iemand nog een tip? Rondgesnuffeld ook op het officiele forum, geen succes.jzoin2 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:13:
Als ik een extra integratie wil toevoegen, dan blijft HA bij mij "laden". Zowel in de iOS app als in de browser, iemand dit toevallig ook gehad?
[Afbeelding]
Logger: homeassistant.components.websocket_api.http.connection
Bron: loader.py:421
integratie: Home Assistant WebSocket API (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 08:38:27 (4 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 14:59:34
Traceback (most recent call last): File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/decorators.py”, line 28, in _handle_async_response await func(hass, connection, msg) File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/commands.py”, line 898, in handle_integration_descriptions connection.send_result(msg[“id”], await async_get_integration_descriptions(hass)) ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/loader.py”, line 421, in async_get_integration_descriptions flow = await hass.async_add_executor_job(config_flow_path.read_text) ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File “/usr/local/lib/python3.12/concurrent/futures/thread.py”, line 58, in run result = self.fn(*self.args, **self.kwargs) ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File “/usr/local/lib/python3.12/pathlib.py”, line 1028, in read_text return f.read() ^^^^^^^^ File “”, line 322, in decode UnicodeDecodeError: ‘utf-8’ codec can’t decode byte 0xac in position 57344: invalid start byte
Core2024.7.2
Supervisor2024.06.2
Operating System12.4
Frontend 20240710.0
Mac mini 2011 (via virtualbox)
Iemand nog een tip?
Zie een paar posts hierboven. Als je via de UI media start kan je in de developer tools bij Statussen de attributes van je media_player zien. Daar zit de media_content_id bij.Gynnad schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:46:
[...]
Die Play media on a media player optie zie ik bij mij er niet bij staan, die bovenste wel. Wat ik mij afvraag waar ik nog niet achter ben, hoe kom ik aan de media_content_id. Zal al in de Sonso Web App te kijken, maar krijg deze niet zo gauw gevonden in de HTML/API calls.
Ik kijk er wellicht helemaal overheen, zou je eens een screenshot kunnen plaatsen waar je dat ziet in je Developer Tools?dixet schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 07:51:
[...]
Zie een paar posts hierboven. Als je via de UI media start kan je in de developer tools bij Statussen de attributes van je media_player zien. Daar zit de media_content_id bij.
@Gynnad Je kijkt daarvoor dus wel bij de acties van een automation?
Want het juiste content id vinden is het lastige. Op zich kan je deze zien (via Dev tools => States) als er wat speelt. Maar nadeel is dat als je het daarmee doet dat dan bijvoorbeeld de stream thumnail niet wordt opgehaald.
Want het juiste content id vinden is het lastige. Op zich kan je deze zien (via Dev tools => States) als er wat speelt. Maar nadeel is dat als je het daarmee doet dat dan bijvoorbeeld de stream thumnail niet wordt opgehaald.
ZekersGynnad schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:33:
[...]
Ik kijk er wellicht helemaal overheen, zou je eens een screenshot kunnen plaatsen waar je dat ziet in je Developer Tools?
/f/image/l5VJwgQctC38EygE1TSrCbXK.png?f=fotoalbum_large)
@jzoin2 Hele HA host herstart? Alle cache leeg?
Gewoon een entity card? Eventueel met multiple-entity-row?PhilipsFan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:46:
Is er trouwens een mogelijkheid om een card te hebben waar zowel het huidige energieverbruik (in watt) te zien is, maar ook het totaalverbuik van een schakelaar (in kWh) tot dan toe? Ik vond dat bij Domoticz altijd praktisch, in Home Assistant word ik gen van al die losse kaartjes...
En zet jij je fan soms echt helemaal uit? Want anders is 4kWh echt heeeel weinig.
[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 18-07-2024 08:58 ]
Ik ben al een poosje aan het zoeken maar ik kan het nergens vinden. Wellicht dat hier iemand het weet. Ik ben van plan om de thermostaat te vervangen met een slimme thermostaat. Ik heb al home assistant draaien voor aircos, stofzuiger robots en verlichting. Qua thermostaat kom ik denk ik uit op een tado X maar ik heb nog geen thread apparatuur draaien. Gaat dit ook werken als ik een SkyConnect als thread border router gebruik? Want de website van Tado geeft dit aan: Currently only Thread Border Routers from Apple, such as the HomePod mini are supported as an alternative for the Tado Bridge X.
Als skyconnect niet werkt weet iemand dan of de Tado Bridge X goed werkt met HomeAssistant? Want ook dat kan ik slecht vinden (ik denk omdat de X serie nog niet zo lang uit is).
Als skyconnect niet werkt weet iemand dan of de Tado Bridge X goed werkt met HomeAssistant? Want ook dat kan ik slecht vinden (ik denk omdat de X serie nog niet zo lang uit is).
Dat laatste lijkt me sowieso het geval ja4ourty2 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:59:
Ik ben al een poosje aan het zoeken maar ik kan het nergens vinden. Wellicht dat hier iemand het weet. Ik ben van plan om de thermostaat te vervangen met een slimme thermostaat. Ik heb al home assistant draaien voor aircos, stofzuiger robots en verlichting. Qua thermostaat kom ik denk ik uit op een tado X maar ik heb nog geen thread apparatuur draaien. Gaat dit ook werken als ik een SkyConnect als thread border router gebruik? Want de website van Tado geeft dit aan: Currently only Thread Border Routers from Apple, such as the HomePod mini are supported as an alternative for the Tado Bridge X.
Lijkt mij in ieder geval dat het met de Tado Bridge wel zal werken. Of in ieder geval via de Tado integratie, dus de cloud variant. Maar, persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van Tado (nu ik het daadwerkelijk heb). Ik vind het geen slimme thermostaat. Hoogstens een (onbetrouwbaar) connected thermostaat. Als in, ten eerste vallen soms knoppen (tijdelijk) weg, maar dat is bij de X wellicht beter (waarschijnlijk sowieso als je ze aan een thirdparty controller kunt hangen met in dat netwerk meerdere repeaters). En ten tweede vind ik het gewoon niet slim. Een schema is gewoon vaste dagen in de week en dan vaste tijdstippen. Het concept van werkdagen en vervolgens dus ook feestdagen en vakantiedagen kent het ding niet. Dus als die maandag - vrijdag om 7 uur aan moet dan zal die op paasmaandag ook om 7 uur aan gaan. Waarbij je IIRC ook geen optie hebt om tijdelijk het schema uit te schakelen (of voor een specifieke dag/periode het schema aan te passen). En het hele ding hangt dus aan elkaar met schema's. Zonder schema is die bij wijze van spreken niet te gebruiken.
En in HA heb ik ook niet echt het idee dat je snel een goed thermostaat systeem in elkaar knutselt bovenop de werking van Tado. Maar mogelijk dat je dat uiteindelijk wel beter voor elkaar krijgt als je de Tado cloud/... niet meer gebruikt (dus koppelt aan een eigen Thread border router / "slim ding dat de knoppen en thermostaat aanstuurt").
Vergeet daarbij overigens ook niet dat als je echt alles in HA wilt doen er intussen ook Zigbee oplossingen zijn. IIRC heeft bv Bosch zowel een kamerthermostaat als thermostaatknoppen op Zigbee. Maar die zullen zelfstandig noch "gekoppeld" enige slimmigheden hebben verwacht ik. Wat an zich prima kan zijn, als je dan alles in HA programmeert v.w.b. schemas etc.
En wat je mogelijk ook wilt is eigen temperatuur sensoren gebruiken, i.p.v. die wat in een knop zitten. En dat kan bij Tado ook niet (maar wellicht weer wel over een eigen aansturing? Zal aan de aansturing liggen. Moet de knop worden aangestuurd met "zet temperatuur op 21°" en het ding doet alles zelf op basis van ingebouwde temp sensor. Of kun je optioneel zelf een huidige temperatuur sturen die die dan gebruikt? Of is de aansturing puur "zet knop open tussen de 0% en 100%" waarbij je zelf (in HA) de PID regeling moet doen?
Volledig akkoord met @RobertMe, qua intelligentie valt Tado wat tegen.
Ik hoop om op termijn zelf wat intelligentie (oa PID met mogelijkheid tot tweaken etc) via Ha toe te voegen, maar ziet er in ieder geval niet eenvoudig uit...
Tegelijk zie ik geen beter alternatief...
Ik hoop om op termijn zelf wat intelligentie (oa PID met mogelijkheid tot tweaken etc) via Ha toe te voegen, maar ziet er in ieder geval niet eenvoudig uit...
Er is integratie met OpenTherm gateway, misschien daar eens naar kijken en is dat een oplossing?
https://www.home-assistant.io/integrations/opentherm_gw/
https://johanf85.github.i...guration/description.html
Andere HA supported integratie is de Thermostaat + aansturing van Plugwise. Die maakt overigens wel een eigen Zigbee netwerk van zijn apparaten (thermostaatknoppen, thermostaat display, verdeler motoren), en de integratie HA - Plugwise verloopt via ethernet. Maar je kunt vervolgens wel alle entiteiten in het Plugwise systeem (dus ook de schakelaars/relais) aansturen vanuit HA. Dan heb je dus best of both: je hebt nog gewoon ouderwets een thermostaat met knoppen en display, en je hebt een mobiele app van Plugwise (lokaal, non-cloud) en je hebt een HA integratie. Niet goedkoop overigens.
https://www.home-assistant.io/integrations/opentherm_gw/
https://johanf85.github.i...guration/description.html
Andere HA supported integratie is de Thermostaat + aansturing van Plugwise. Die maakt overigens wel een eigen Zigbee netwerk van zijn apparaten (thermostaatknoppen, thermostaat display, verdeler motoren), en de integratie HA - Plugwise verloopt via ethernet. Maar je kunt vervolgens wel alle entiteiten in het Plugwise systeem (dus ook de schakelaars/relais) aansturen vanuit HA. Dan heb je dus best of both: je hebt nog gewoon ouderwets een thermostaat met knoppen en display, en je hebt een mobiele app van Plugwise (lokaal, non-cloud) en je hebt een HA integratie. Niet goedkoop overigens.
Church of Noise schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:01:
Volledig akkoord met @RobertMe, qua intelligentie valt Tado wat tegen.
[ Voor 91% gewijzigd door Get!em op 18-07-2024 11:21 ]
Iemand hier ervaring met deze integratie icm Brell Bi-directionele motoren?
Ik heb nu een jaartje de Brel Hub icm deze integration, maar soms heb ik dat de Blinds niet connected zijn.. Dan is soms een herstart van de Hub voldoende. Maar wel vervelend, want dit geeft geen vertrouwen.
Ik zie geen disconnects op de 5 entries in HASS.. Iemand nog tips / ideeën om hier wat mee te doen?
- Check op status-changes van de signal strenghth op de blinds ( >1h geen update = restart van de hub?)
Ik heb nu een jaartje de Brel Hub icm deze integration, maar soms heb ik dat de Blinds niet connected zijn.. Dan is soms een herstart van de Hub voldoende. Maar wel vervelend, want dit geeft geen vertrouwen.
Ik zie geen disconnects op de 5 entries in HASS.. Iemand nog tips / ideeën om hier wat mee te doen?
- Check op status-changes van de signal strenghth op de blinds ( >1h geen update = restart van de hub?)
- The Neo and Only -
Heeft niet geholpen, ik heb HA met drie versies gedowngrade en nu werkt het wel.Septillion schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:53:
@jzoin2 Hele HA host herstart? Alle cache leeg?
Dank voor het meedenken.
Wat ik vooral wil is uberhaupt gewoon de temperatuur in home assistant kunnen instellen, dan script ik het zelf wel aan elkaar. Liever doe ik het zonder de tado box. Ik wacht nog even af of iemand toevallig de tado x werkend heeft zonder.RobertMe schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:57:
[...]
Dat laatste lijkt me sowieso het geval ja
Lijkt mij in ieder geval dat het met de Tado Bridge wel zal werken. Of in ieder geval via de Tado integratie, dus de cloud variant. Maar, persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van Tado (nu ik het daadwerkelijk heb). Ik vind het geen slimme thermostaat. Hoogstens een (onbetrouwbaar) connected thermostaat. Als in, ten eerste vallen soms knoppen (tijdelijk) weg, maar dat is bij de X wellicht beter (waarschijnlijk sowieso als je ze aan een thirdparty controller kunt hangen met in dat netwerk meerdere repeaters). En ten tweede vind ik het gewoon niet slim. Een schema is gewoon vaste dagen in de week en dan vaste tijdstippen. Het concept van werkdagen en vervolgens dus ook feestdagen en vakantiedagen kent het ding niet. Dus als die maandag - vrijdag om 7 uur aan moet dan zal die op paasmaandag ook om 7 uur aan gaan. Waarbij je IIRC ook geen optie hebt om tijdelijk het schema uit te schakelen (of voor een specifieke dag/periode het schema aan te passen). En het hele ding hangt dus aan elkaar met schema's. Zonder schema is die bij wijze van spreken niet te gebruiken.
En in HA heb ik ook niet echt het idee dat je snel een goed thermostaat systeem in elkaar knutselt bovenop de werking van Tado. Maar mogelijk dat je dat uiteindelijk wel beter voor elkaar krijgt als je de Tado cloud/... niet meer gebruikt (dus koppelt aan een eigen Thread border router / "slim ding dat de knoppen en thermostaat aanstuurt").
Vergeet daarbij overigens ook niet dat als je echt alles in HA wilt doen er intussen ook Zigbee oplossingen zijn. IIRC heeft bv Bosch zowel een kamerthermostaat als thermostaatknoppen op Zigbee. Maar die zullen zelfstandig noch "gekoppeld" enige slimmigheden hebben verwacht ik. Wat an zich prima kan zijn, als je dan alles in HA programmeert v.w.b. schemas etc.
En wat je mogelijk ook wilt is eigen temperatuur sensoren gebruiken, i.p.v. die wat in een knop zitten. En dat kan bij Tado ook niet (maar wellicht weer wel over een eigen aansturing? Zal aan de aansturing liggen. Moet de knop worden aangestuurd met "zet temperatuur op 21°" en het ding doet alles zelf op basis van ingebouwde temp sensor. Of kun je optioneel zelf een huidige temperatuur sturen die die dan gebruikt? Of is de aansturing puur "zet knop open tussen de 0% en 100%" waarbij je zelf (in HA) de PID regeling moet doen?
Ik gebruik Plugwise adam ha en happy mee. Werkt volledig zonder cloud als je dat wilt.4ourty2 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:59:
Ik gebruik zelf Plugwise adam ha en ben daar happy mee. Aan te sluiten zowel via WiFi als kabel. Werkt desgewenst volledig zonder cloud. HA integratie werkt ook goed.4ourty2 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:13:
[...]
Wat ik vooral wil is uberhaupt gewoon de temperatuur in home assistant kunnen instellen, dan script ik het zelf wel aan elkaar. Liever doe ik het zonder de tado box. Ik wacht nog even af of iemand toevallig de tado x werkend heeft zonder.
Heeft iemand een tip. Ik heb hier onder 2 schakelaars aangemaakt als helper. Die helpers werken samen met een automatisering die mijn airco units op 20 graden auto in of uitschakelt.
Echter zou ik graag willen dat ik net voor de schakelaar het verbruikt van de units zie, zo hoef ik er geen extra schermruimte voor op te offeren. Kan iemand me tips geven hoe ik dit kan doen? Of achter de schakelaar naam, kan ook, maar wil het graag gecentreerd hebben.
Echter zou ik graag willen dat ik net voor de schakelaar het verbruikt van de units zie, zo hoef ik er geen extra schermruimte voor op te offeren. Kan iemand me tips geven hoe ik dit kan doen? Of achter de schakelaar naam, kan ook, maar wil het graag gecentreerd hebben.
:strip_exif()/f/image/qIvMYVHTmqnHq3pzXWp8Qvul.jpg?f=fotoalbum_large)
@vanWalsum Dan wil je op zoek naar multiple-entity-row.
Wauw!Septillion schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:53:
@vanWalsum Dan wil je op zoek naar multiple-entity-row.
https://community.home-as...ultiple-entity-row/109109
[ Voor 17% gewijzigd door edwin2021 op 18-07-2024 17:04 ]
Ik heb nu net een P1 SlimmeLezer binnen gekregen. Wederom, in Domoticz in 1x goed (nieuwe hardware toevoegen, devices discoveren en dan de oude devices replacen door de nieuwe. Meteen alle history ook over) in HomeAssistant lastig. Ik had de P1 al een keer getest via de usb-poort, dat werkt. Nu wil ik de configuratie omzetten naar LAN, maar dat gaat niet. Als ik het wel probeer, krijg ik de melding 'device already configured'.
Hoe krijg ik het omgezet, met behoud van de historie?
Haha, ja dat is een defect denk ik. Als ik 'm op stand 3 zet (wat mijn home automation doet) dan gaat hij flink zuigen, maar als ik dat uitzet dan gaat hij uit. Ik denk dat de spoel voor stand 1 is doorgebrand. Maar ik heb er geen last van, het is niet vochtig of muf in huis.Septillion schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:56:
[...]
Gewoon een entity card? Eventueel met multiple-entity-row?
En zet jij je fan soms echt helemaal uit? Want anders is 4kWh echt heeeel weinig.
Ik bedoel zoiets:
:fill(white):strip_exif()/f/image/C4dOKVDagTVlhYUyJj7m9Ltl.png?f=user_large)
Domoticz is eigenlijk best goed...
Helaas kun je dat inderdaad niet makkelijk wijzigen.PhilipsFan schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:07:
Ik heb nu net een P1 SlimmeLezer binnen gekregen. Wederom, in Domoticz in 1x goed (nieuwe hardware toevoegen, devices discoveren en dan de oude devices replacen door de nieuwe. Meteen alle history ook over) in HomeAssistant lastig. Ik had de P1 al een keer getest via de usb-poort, dat werkt. Nu wil ik de configuratie omzetten naar LAN, maar dat gaat niet. Als ik het wel probeer, krijg ik de melding 'device already configured'.
Het makkelijkst is om de integratie te verwijderen, even te checken of de entities weg zijn (in developer tools > states) en dan de integratie opnieuw toevoegen. Dan krijgen ze gewoon weer hetzelfde entity_id
Maar blijft de history dan behouden?TheFes schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:23:
[...]
Helaas kun je dat inderdaad niet makkelijk wijzigen.
Het makkelijkst is om de integratie te verwijderen, even te checken of de entities weg zijn (in developer tools > states) en dan de integratie opnieuw toevoegen. Dan krijgen ze gewoon weer hetzelfde entity_id
[ Voor 31% gewijzigd door PhilipsFan op 18-07-2024 17:24 ]
Ja, maar als je geen risico wil lopen, kun je altijd van te voren even een backup makenPhilipsFan schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:23:
[...]
[...]
Maar blijft de history dan behouden?
[ Voor 19% gewijzigd door TheFes op 18-07-2024 17:24 ]
Weet iemand wat ik fout doe?
Op mijn iPhone geef ik het commando:
"Hey Siri Assist [...] doe het licht in de slaapkamer aan"
Resultaat: "Sorry, ik begrijp het niet'. Licht gaat niet aan.
Daarna geef ik het commando:
"Hey Siri Assist [...] doe het licht in de slaapkamer uit"
Resultaat: licht gaat uit in de slaapkamer.
In de Develoepr Tools onder 'assist' kan ik vervolgens de Nederlandse sentence parsen. Als ik bovenste 2 zinnen daarin zet, zie ik netjes 'HassTurnOff' en 'HassTurnOn' bij deze sentences. Verder geen verschillen. Ook in de Assist debug werken beide commando's. Maar ook 'Slaapkamerlicht aan en Slaapkamerlicht uit' werken. Het aanzetten werkt dus niet via mijn Siri.
In de Develoepr Tools onder 'assist' kan ik vervolgens de Nederlandse sentence parsen. Als ik bovenste 2 zinnen daarin zet, zie ik netjes 'HassTurnOff' en 'HassTurnOn' bij deze sentences. Verder geen verschillen. Ook in de Assist debug werken beide commando's. Maar ook 'Slaapkamerlicht aan en Slaapkamerlicht uit' werken. Het aanzetten werkt dus niet via mijn Siri.
Het lijkt inderdaad geslaagd op die manier. Niet heel logisch, want je verwacht dat als je de integratie verwijdert, ook alle onderliggende entities en hun historie wordt verwijderd. Maar goed, het lijkt te werken.TheFes schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:24:
[...]
Ja, maar als je geen risico wil lopen, kun je altijd van te voren even een backup maken
Weet je misschien ook iets om mijn 5 jaar history uit Domoticz er nog bij in te prutsen?
En als je doe het licht in de slaapkamer aan invoert in Assist in HA?ViezeVis schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:31:
Weet iemand wat ik fout doe?
Ook dat werkt wel. In HA Assistant Debug werkt het sowieso goed. Behalve via Siri dus, gek genoeg.TheFes schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 18:41:
[...]
En als je doe het licht in de slaapkamer aan invoert in Assist in HA?
Dat is wel vreemd ja, kun je ergens terugzien of Siri het wel goed verstaat?ViezeVis schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 18:43:
[...]
Ook dat werkt wel. In HA Assistant Debug werkt het sowieso goed. Behalve via Siri dus, gek genoeg.
Als je een entity/device/integration verwijdert, zal dat vergeet niets met de database doen. Er bouwt alleen geen nieuwe historie op. Wat dus wil zeggen dat er na (de default) 10 dagen niets meer in de recorder database en de short term statistics staat. Voor de long term statistics zal er een melding bij developed tools > statistics staan met een optie om de data te verwijderen.PhilipsFan schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:32:
[...]
Het lijkt inderdaad geslaagd op die manier. Niet heel logisch, want je verwacht dat als je de integratie verwijdert, ook alle onderliggende entities en hun historie wordt verwijderd. Maar goed, het lijkt te werken.
Weet je misschien ook iets om mijn 5 jaar history uit Domoticz er nog bij in te prutsen?
Voor het andere vraag, Spook biedt een mogelijkheid om data te importeren. Misschien heb je daar wat aan
https://spook.boo/recorder#import-statistics
Je zou nog beter een nutsmeter aan kunnen maken met de sensor data van je p1 meter. Als je dat van apparatuur wijziging die je dat in de nutsmeter en blijft alle data altijd behouden.PhilipsFan schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:32:
[...]
Het lijkt inderdaad geslaagd op die manier. Niet heel logisch, want je verwacht dat als je de integratie verwijdert, ook alle onderliggende entities en hun historie wordt verwijderd. Maar goed, het lijkt te werken.
Zoals ik het spreek komt het in het scherm van siri te staan. En datzelfde commando/stukje tekst van Siri werkt 1 op 1 in HA. Vaag verhaalTheFes schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 19:28:
[...]
Dat is wel vreemd ja, kun je ergens terugzien of Siri het wel goed verstaat?
Septillion schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:51:
@Gynnad Je kijkt daarvoor dus wel bij de acties van een automation?
Dank je - ik maar zoeken in de developer tools van je Web Browser, was mij er niet van bewust dat ik in de developer tools van Home Assistant moest kijken, verklaart waarom ik het niet kon vinden..

Bedankt - het is inmiddels gelukt om de radio via de Sonos speakers aan de praat te krijgen!
Ik ben in november overgestapt van domoticz naar HA en heb de historische (P1) data vanuit Toon gemigreerd naar HA gebruikmakend van het volgende script (ik lees in de comments dat mensen het script ook voor domoticz migraties hebben gebruikt, dus wellicht ook wat voor jou?): https://community.home-as...cal-energy-data/556356/23PhilipsFan schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:32:
[...]
Edit: overigens heb ik zelf wel wat aanpassingen aan het script moeten doen
[ Voor 8% gewijzigd door kai_the_one op 18-07-2024 21:30 ]
Vandaag is GPT-4o-mini uitgekomen, zojuist een mail gehad hierover van OpenAI. 60% goedkoper dan de 3.5 variant:
Net getest in HA en eerste indrukken zijn goed.Price: GPT-4o mini is more than 60% cheaper than GPT-3.5 Turbo, priced at $0.15 per 1M input tokens and $0.60 per 1M output tokens (roughly the equivalent of 2500 pages in a standard book).
Ik ga het proberen als ik terug ben van vakantie.kai_the_one schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:20:
[...]
Ik ben in november overgestapt van domoticz naar HA en heb de historische (P1) data vanuit Toon gemigreerd naar HA gebruikmakend van het volgende script (ik lees in de comments dat mensen het script ook voor domoticz migraties hebben gebruikt, dus wellicht ook wat voor jou?): https://community.home-as...cal-energy-data/556356/23
Edit: overigens heb ik zelf wel wat aanpassingen aan het script moeten doen
Nog es wat anders. Ik kom de Home Assistant app niet meer in. Het scherm blijft lang zwart en na een paar minuten komt er een rode timeout melding. Ik snap er niks van. Home Assistant doet het, ik kan het dashboard gewoon benaderen in de webbrowser op de pc (2 browsers geprobeerd) en de automations (lampen die aan gaan als er een sensor tript) doen het normaal. De iPhone waar de app op draait heeft internet, kijkt naar het juiste interne ip-adres en kan wel bij andere interne servers. En is al een keer opnieuw gestart. WTF?
Edit: ik heb het al opgelost, je moest op het tandwieltje drukken en dan op 'Activate'. Weer zo'n merkwaardig dingetje, maar het werkt weer.
[ Voor 5% gewijzigd door PhilipsFan op 19-07-2024 01:23 ]
Ik kan niet geloven dat ik die post niet eerder gevonden had, ik had er toch echt eerder naar gezocht maar blijkbaar net niet de goede termen oid. Ik heb het aan de praat, thanks allsjorsjes schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:35:
@Hmmbob @skank @Willempie27 Dit lijkt het antwoord te zijn die ik moet hebben! AUijtdehaag in "Het grote SMA topic"
Ik ga er eens induiken, thanks allen!
:fill(white):strip_exif()/f/image/te9uoD1H3aXwR96Y5PgTbyXJ.png?f=user_large)
@PhilipsFan Er is geen kaart die dat 1 op 1 doet. Maar niets houdt je tegen die entities bij elkaar in een entity card te zetten. Eventueel met multiple-entity-row ofzo. Opties zijn wat dat betreft grenzeloos.
Blokje dat ik bijvoorbeeld heb:
:fill(white):strip_exif()/f/image/sQGVrbAcPUbaEDv2S8H5ih8H.png?f=user_large)
Ennuhhh, tandwieltje? Activate? Je had toch een zwart scherm?
Blokje dat ik bijvoorbeeld heb:
:fill(white):strip_exif()/f/image/sQGVrbAcPUbaEDv2S8H5ih8H.png?f=user_large)
Ennuhhh, tandwieltje? Activate? Je had toch een zwart scherm?
Ik heb een vraag rondom het conditioneel tonen van een Tile Card.
Met behulp van de nieuwe ROVA integratie toon ik op mijn dashboard de volgende afval-ophaalmomenten:
:fill(white):strip_exif()/f/image/byEUzTSVoy3yiP2ibhs9KciS.png?f=user_large)
Ik wil graag echter alléén de eerstvolgende afvaltype tonen. Dit i.v.m. 'Wife acceptance factor'. Dus in dit geval wil ik alleen de GFT tonen en de PMD en Restafval niet.
De ROVA integratie heeft een aantal sensor entities met daarin de datum waarop het afvaltype de volgende keer wordt opgehaald:
:fill(white):strip_exif()/f/image/cFy1rCfF8cbavXcfs6oZVVe2.png?f=user_large)
Heeft iemand een idee hoe ik dit voor elkaar krijg? Ik moet denk ik op één of andere manier de datums van de afvaltypes met elkaar vergelijken en bepalen welke de eerstvolgende is. Vervolgens moet dit helpen om de card conditioneel te tonen of te verbergen.
Met behulp van de nieuwe ROVA integratie toon ik op mijn dashboard de volgende afval-ophaalmomenten:
:fill(white):strip_exif()/f/image/byEUzTSVoy3yiP2ibhs9KciS.png?f=user_large)
Ik wil graag echter alléén de eerstvolgende afvaltype tonen. Dit i.v.m. 'Wife acceptance factor'. Dus in dit geval wil ik alleen de GFT tonen en de PMD en Restafval niet.
De ROVA integratie heeft een aantal sensor entities met daarin de datum waarop het afvaltype de volgende keer wordt opgehaald:
:fill(white):strip_exif()/f/image/cFy1rCfF8cbavXcfs6oZVVe2.png?f=user_large)
Heeft iemand een idee hoe ik dit voor elkaar krijg? Ik moet denk ik op één of andere manier de datums van de afvaltypes met elkaar vergelijken en bepalen welke de eerstvolgende is. Vervolgens moet dit helpen om de card conditioneel te tonen of te verbergen.
Met de integratie van recycleapp werkt dit:
code:
1
| sensor.recycleapp_eerstvolgende |
Page intentionally left blank.
@Tom2828 Ik ken de Rova integratie niet, gebruik zelf Afvalbeheer. Maar heb je naast de sensor per soort niet ook een sensor met "eerstvolgende"?
Of een andere weergave:
Of een andere weergave:
/f/image/RWznO6WyKxGeCAU6XkTnRFrq.png?f=fotoalbum_large)
Geef ze alle drie het label Afval en gooi dan dit een in template sensor helperTom2828 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:56:
Ik heb een vraag rondom het conditioneel tonen van een Tile Card.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| {{ label_entities('afval') | select('has_value') | expand | sort(attribute='state') | map(attribute='name') | list | first | default('Onbekend') }} |
Is dit alleen voor België o.i.d.? Hij accepteert mijn postcode in ieder geval niet.StarWing schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:59:
Met de integratie van recycleapp werkt dit:
code:
1 sensor.recycleapp_eerstvolgende
Afvalbeheer toont mij dezelfde datums in eenzelfde soort entities. (Overigens wel in mooier NL datumformaat) Er is geen sensor voor eerstvolgende.Septillion schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:28:
@Tom2828 Ik ken de Rova integratie niet, gebruik zelf Afvalbeheer. Maar heb je naast de sensor per soort niet ook een sensor met "eerstvolgende"?
Je moet de goede integratie installeren:Tom2828 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:49:
[...]
Is dit alleen voor België o.i.d.? Hij accepteert mijn postcode in ieder geval niet.
https://github.com/pippyn/Home-Assistant-Sensor-Afvalbeheer
@Tom2828 Voor Afvalbeheer moet je dan upcomingsensor: 1 hebben.
Dank! Dit werkt prima en geeft mij een waarde om een conditionele card mee te configureren.TheFes schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:49:
[...]
Geef ze alle drie het label Afval en gooi dan dit een in template sensor helper
Django/Jinja:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 {{ label_entities('afval') | select('has_value') | expand | sort(attribute='state') | map(attribute='name') | list | first | default('Onbekend') }}
De Afvalbeheer opties werken vast ook goed. Maar ik hou voor nu even deze manier aan
Afvalinfo geeft inderdaad ook een sensor voor wat er vandaag opgehaald wordt, en een voor morgen, los van de sensoren per afval type
Sometimes you need to plan for coincidence
Gaaf! Los of het voor de vraagsteller de ultieme oplossing is voor zijn usecase, is dit een prachtig voorbeeld wat in tal van andere situaties uitkomst kan bieden.TheFes schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:49:
[...]
Geef ze alle drie het label Afval en gooi dan dit een in template sensor helper
Django/Jinja:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 {{ label_entities('afval') | select('has_value') | expand | sort(attribute='state') | map(attribute='name') | list | first | default('Onbekend') }}
Ik heb een automation om de koeling van mijn PV inverters aan te zetten indien de temp op zolder te hoog wordt. Bij Domoticz werkte dit perfect.
In HA heb ik het probleem, dat indien de temp niet onder de drempelwaarde komt (dus hoger blijft dan 23°) de koeling niet wordt ingeschakeld.
Een tweede automation schakelt de koeling af in de avond, ivm geluid 's nachts, maar deze schakelt dus niet terug in, indien de temperatuur niet onder 23° gaat.
Iemand een idee wat ik moet aanpassen?
In HA heb ik het probleem, dat indien de temp niet onder de drempelwaarde komt (dus hoger blijft dan 23°) de koeling niet wordt ingeschakeld.
Een tweede automation schakelt de koeling af in de avond, ivm geluid 's nachts, maar deze schakelt dus niet terug in, indien de temperatuur niet onder 23° gaat.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| - id: Koeling zonnepanelen alias: Koeling zonnepanelen aan description: Switch on if temp is above xx and time between 9.00 and 21.00 trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.esp_zolder_zolder_temperatuur above: 23 condition: - condition: time after: 09:00:00 before: '21:00:00' action: - service: switch.turn_on target: entity_id: switch.esp_zolder_koeling_panelen mode: single |
Ik zou een template sensor maken die bepaalt wanneer de koeling aan moet staan (time between x en y and temp above z). Daarna kan je met een automation de koeling aanzetten wanneer deze sensor aan gaat, en uit wanneer de sensor uit gaat.StarWing schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:17:
Ik heb een automation om de koeling van mijn PV inverters aan te zetten indien de temp op zolder te hoog wordt. Bij Domoticz werkte dit perfect.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 - id: Koeling zonnepanelen alias: Koeling zonnepanelen aan description: Switch on if temp is above xx and time between 9.00 and 21.00 trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.esp_zolder_zolder_temperatuur above: 23 condition: - condition: time after: 09:00:00 before: '21:00:00' action: - service: switch.turn_on target: entity_id: switch.esp_zolder_koeling_panelen mode: single
Android developer & dürüm-liefhebber
Een extra time trigger om 9:00 toevoegen, en een extra condition die checkt of de temperatuur boven de 23 isStarWing schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:17:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 - id: Koeling zonnepanelen alias: Koeling zonnepanelen aan description: Switch on if temp is above xx and time between 9.00 and 21.00 trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.esp_zolder_zolder_temperatuur above: 23 condition: - condition: time after: 09:00:00 before: '21:00:00' action: - service: switch.turn_on target: entity_id: switch.esp_zolder_koeling_panelen mode: single
Ik heb een Dahua IP Cam. Die kan ik met ONVIF prima bekijken. En ook de motion sensor doet het in HA. Maar ik krijg geen YAML voor elkaar wat betreft het opnemen als er een motion gedetecteerd is.
Iemand een leuk voorzetje? Met ChatGPT lukt het ook niet. Steeds een error met data[0] action of zo?
Ik had camera.record geprobeerd.
Edit: deze is opgelost. Gewoon de block builder gebruiken en je apparaat aanklikken. Dan kun je daarna met YAML klooien.
Iemand een leuk voorzetje? Met ChatGPT lukt het ook niet. Steeds een error met data[0] action of zo?
Edit: deze is opgelost. Gewoon de block builder gebruiken en je apparaat aanklikken. Dan kun je daarna met YAML klooien.
[ Voor 15% gewijzigd door Dennisweb op 20-07-2024 02:22 ]
Sinds vandaag heb ik 9 Bliss smart blinds in huis. Deze werken zonder hub of iets in die geest. Je kan ze enkel aansturen middels een ab of een telefoon.
Is het mogelijk deze aan te sturen mbv Home Assistant?
Note to self. Als je het interne IP van HomeAssistant aanpast, dan moet je alle integraties die webhooks gebruiken opnieuw configureren. Want de webhook bevat een link naar het interne url. Mijn Loqed slot doet het nu weer.
Ik denk dat je dan hier naar moet kijken, moet je wel een 433 Mhz Wifi-hub aanschaffenSliener schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 01:26:
Sinds vandaag heb ik 9 Bliss smart blinds in huis. Deze werken zonder hub of iets in die geest. Je kan ze enkel aansturen middels een ab of een telefoon.
https://www.home-assistant.io/integrations/motion_blinds
Goedemorgen Tweakers,
Wellicht dat iemand met Bluetooth Proxy-kennis mij zou kunnen helpen. Ik heb nu een aantal maanden een werkende bluetooth-proxy via een ESP32 lopen. Heb ook mijn Gardena Water Control kunnen koppelen en werkt perfect (als het werkt), het probleem is namelijk dat na 24-48 uur de verbinding tussen de BT Proxy en Gardena verloren gaat en de Gardena in HA als 'niet beschikbaar' getoond wordt.
Wanneer ik de batterij uit/in de Gardena doe, dan maakt de Gardena weer verbinding met de BT Proxy om vervolgens na 24-48 uur weer als 'niet beschikbaar' te verschijnen.
Heeft iemand ervaring met dit probleem en een mogelijk fix hiervoor?
Alvast bedankt voor het meedenken
ESPHome
Firmware: 2024.7.0 (Jul 17 2024, 15:57:29)
Hardware: 1.0
Wellicht dat iemand met Bluetooth Proxy-kennis mij zou kunnen helpen. Ik heb nu een aantal maanden een werkende bluetooth-proxy via een ESP32 lopen. Heb ook mijn Gardena Water Control kunnen koppelen en werkt perfect (als het werkt), het probleem is namelijk dat na 24-48 uur de verbinding tussen de BT Proxy en Gardena verloren gaat en de Gardena in HA als 'niet beschikbaar' getoond wordt.
Wanneer ik de batterij uit/in de Gardena doe, dan maakt de Gardena weer verbinding met de BT Proxy om vervolgens na 24-48 uur weer als 'niet beschikbaar' te verschijnen.
ESPHome
[ Voor 4% gewijzigd door ArjenBrown op 20-07-2024 08:20 ]
Lijkt me eerder een probleem van de Gardena, de BT Proxy vangt alleen maar BT advertisements op, als je Gardena stopt met die versturen dan zal hij niet meer beschikbaar zijn.ArjenBrown schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 08:17:
Goedemorgen Tweakers,
ESPHome
Gisteren de OpenAI integratie naar GPT4o-mini (ipv Turbo3.5) werkt erg snel en goed. Het zou ook nog eens minder kosten maar wel minder tokens. Ga het een maandje aanzien.
Ik heb onlangs Home Assistant via een Cloudflare tunnel gekoppeld aan een domein zodat ik er extern bij kan en dat werkt voortreffelijk, behalve in de app. Alleen via de browser kan ik er bij, maar de app geeft deze melding:
Ik heb bij "Thuis" onder Home Assistant URL gewoon mijn domein ingevuld incl. https. Iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn?Webpagina niet beschikbaar
De webpagina op https://www.xxxx.nl/?external_auth=1 kan niet worden geladen vanwege het volgende:
net::ERR_HTTP_RESPONSE_CODE_FAILURE
Helpt het als je je wifi van de telefoon even uit en aan zet?grizzlywilde schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:35:
Ik heb onlangs Home Assistant via een Cloudflare tunnel gekoppeld aan een domein zodat ik er extern bij kan en dat werkt voortreffelijk, behalve in de app. Alleen via de browser kan ik er bij, maar de app geeft deze melding:
[...]
Ik heb bij "Thuis" onder Home Assistant URL gewoon mijn domein ingevuld incl. https. Iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn?
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
zijn er hier mensen die weten wat het nut is van de faikin voor daikins a/c binnen home assistant met zaken als de freq van de compressor en fan freq en zo? de temp van de vloeistof?
kan wel mooi de demand ccontrol nu op 30 ztten in plaats vn 40
kan wel mooi de demand ccontrol nu op 30 ztten in plaats vn 40
Met wifi aan pakt hij mijn lokale url en werkt de app wel. Met wifi uit zou hij dus het externe domein moeten pakken, maar dat werkt niet.marnie schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:09:
[...]
Helpt het als je je wifi van de telefoon even uit en aan zet?
HA is bij mij geen HTTPS maar HTTP , misschien maakt dat iets uit ??grizzlywilde schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:35:
[...]
Ik heb bij "Thuis" onder Home Assistant URL gewoon mijn domein ingevuld incl. https. Iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn?
[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 20-07-2024 16:23 ]
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant
Moet je daar niet nog iets als trusted doen...grizzlywilde schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:20:
[...]
Met wifi aan pakt hij mijn lokale url en werkt de app wel. Met wifi uit zou hij dus het externe domein moeten pakken, maar dat werkt niet.
Ik heb het ooit ook gedaan maar weet niet meer hoe.
Hier werkt het wel via https en clouflare vanop 4g met eigen domein
Zelf heb ik een HA mooi ingericht met redelijk wat add ons en integrations, erg tevreden mee. Nou wil ik ook zoiets maken voor een vriend van mij.
Hij heeft aan de p1 poort van de slimme meter een eneco emobility kastje. Dus bezet. Dit kastje heeft een p1 out port. Kan ik hier dan de p1-usb kabel aansluiten met HA? Of is een p1 splitter oid nodig?
Uiteraard wil ik dan de sensoren in HA zien van de slimme meter en de EV. Voor o.a. een Power Flow Card.
:strip_exif()/f/image/pZmhVzhYKdXU6HApK4AJ94U8.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij heeft aan de p1 poort van de slimme meter een eneco emobility kastje. Dus bezet. Dit kastje heeft een p1 out port. Kan ik hier dan de p1-usb kabel aansluiten met HA? Of is een p1 splitter oid nodig?
Uiteraard wil ik dan de sensoren in HA zien van de slimme meter en de EV. Voor o.a. een Power Flow Card.
:strip_exif()/f/image/pZmhVzhYKdXU6HApK4AJ94U8.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/brwqD3G0wyysERHnTyh4kLq1.jpg?f=user_large)
Probeer het eens voor ons, en dan laat je ons het antwoord wetenoNo schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:45:
Zelf heb ik een HA mooi ingericht met redelijk wat add ons en integrations, erg tevreden mee. Nou wil ik ook zoiets maken voor een vriend van mij.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lijkt mij in ieder geval dat dat ding een ingebouwde splitter heeft. Immers is P1 ook "send only", dus kwestie om van het ene TX (aan meter kant) / RX (aan lezer kant) draadje. Dus dat is gewoon het draadje letterlijk in tweeën splitsen en klaar. Vereist 0,0 logica.
Het lijkt me vrij duidelijk dat hier de splitter ingebouwd zit. Ik zie immers een vrije P1-poort op dat kastje zitten?oNo schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:45:
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik heb hetzelfde kastje en dat kan inderdaad gewoon. Er zit een ingebouwde splitter in.oNo schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:45:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nog een andere tip: als het een netwerkkabel is naar de laadpaal, dan kun je 4 aders (2 paren) gebruiken om een ethernetverbinding met je laadpaal te krijgen tbv Modbus TCP.
Beste all,
Ik heb een batterij simulatie lopen van HW. Ik heb een variabel contract. Ik betaal per teruggeleverde kWh 11 ct. Nu kan ik denk ik inzichtelijk maken hoeveel boete ik betaal. Zie onderstaande plaatje. Echter zou ik graag de omgekeerde situatie zien. Wat bespaar ik t.o.v geen batterij. Daarvoor moet ik denk ik rekenwerk inzetten? Maar hoe.
Ik zal dus de werkelijke teruglevering met de gesimuleerde teruglevering van elkaar moeten halen. Hoe doe ik dat in HA?
:strip_exif()/f/image/bPAtmHqy1K28AWhzHjLKkvJx.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit : Gister werkelijk 11.2 kWh teruggeleverd. In de simulatie 7.4 kWh. Dat verschil x 11 ct zou ik graag zien.
:strip_exif()/f/image/XwqPn8l3fALADp65EXWyhhyg.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een batterij simulatie lopen van HW. Ik heb een variabel contract. Ik betaal per teruggeleverde kWh 11 ct. Nu kan ik denk ik inzichtelijk maken hoeveel boete ik betaal. Zie onderstaande plaatje. Echter zou ik graag de omgekeerde situatie zien. Wat bespaar ik t.o.v geen batterij. Daarvoor moet ik denk ik rekenwerk inzetten? Maar hoe.
Ik zal dus de werkelijke teruglevering met de gesimuleerde teruglevering van elkaar moeten halen. Hoe doe ik dat in HA?
:strip_exif()/f/image/bPAtmHqy1K28AWhzHjLKkvJx.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit : Gister werkelijk 11.2 kWh teruggeleverd. In de simulatie 7.4 kWh. Dat verschil x 11 ct zou ik graag zien.
:strip_exif()/f/image/XwqPn8l3fALADp65EXWyhhyg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z9iW3Y32s7TJlIhiHdFjbaOm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door Devke op 21-07-2024 11:50 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Heb even een stukje inzicht nodig. Ik wil graag een sensor hebben die het actuele gebruikte vermogen/wattage laat zien van m’n huis. De volgende sensoren zijn te gebruiken, maar ik kom niet uit de som.
:strip_exif()/f/image/1MBnxUmldEJBDnlGLZCEH5yj.jpg?f=fotoalbum_large)
Als uitgangspunten, de PV sensor is enkel positief. Grid is positief bij verbruik, negatief bij teruglevering. Batterij is positief bij opladen, negatief bij ontladen. Als je de batterij buiten beschouwing zou laten is het puur de som van PV en grid. Maar hoe mix ik de batterij hier in😅
Schopje naar HA
:strip_exif()/f/image/1MBnxUmldEJBDnlGLZCEH5yj.jpg?f=fotoalbum_large)
Als uitgangspunten, de PV sensor is enkel positief. Grid is positief bij verbruik, negatief bij teruglevering. Batterij is positief bij opladen, negatief bij ontladen. Als je de batterij buiten beschouwing zou laten is het puur de som van PV en grid. Maar hoe mix ik de batterij hier in😅
Schopje naar HA
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 22-07-2024 10:52 ]
Dit klopt toch al?vanWalsum schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:45:
Heb even een stukje inzicht nodig. Ik wil graag een sensor hebben die het actuele gebruikte vermogen/wattage laat zien van m’n huis. De volgende sensoren zijn te gebruiken, maar ik kom niet uit de som.
[Afbeelding]
Levering 3757
Verbruik -3359+78
Totaal 476
Dit staat toch al vermeld helemaal rechts bij je Huisje?
Klopt, maar op t moment dat de batterij gaat laden, telt hij het er bij op.Martin.Air schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:49:
[...]
Dit klopt toch al?
Levering 3757
Verbruik -3359+78
Totaal 476
Dit staat toch al vermeld helemaal rechts bij je Huisje?
Ah zo, check.vanWalsum schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:55:
[...]
Klopt, maar op t moment dat de batterij gaat laden, telt hij het er bij op.
Eigenlijk is je hele huis verbruik (inclusief Accu) [PV Delivery]+[Grid usage], maar nu telt hij de accu er bij op. Maar als je accu levert is het in theorie natuurlijk nog steeds [PV Delivery]+[Grid usage], enkel ook wat er uit je accu komt. Maar als je Huis van Accu wilt scheiden is het dus: [PV Delivery]+[Grid usage]-[Accu usage], dan haalt hij het opladen van de accu van je huis totaal af, en telt hij wat je huis verbruikt er bij op.
@Devke Waarom heb je de gesimuleerde accu toegevoegd aan je Energy Dashboard? Als je die niet toevoegt, heb je alle gegevens die je wilt hebben op het Energy Dashboard staan volgens mij.
battery-sim houdt zelf ook al bij hoeveel je bespaart tegenover de echte situatie, dus dat hoef je niet nog eens extra te doen via het Energy Dashboard.
battery-sim houdt zelf ook al bij hoeveel je bespaart tegenover de echte situatie, dus dat hoef je niet nog eens extra te doen via het Energy Dashboard.
[ Voor 4% gewijzigd door Sicco92 op 21-07-2024 18:08 ]
Ik wil kijken of de gesimuleerde batterij afdoende is om e.a. af te dekken op een dag. Gaat met name om avond en nachtverbruik. Ik betaal een boete voor teruglevering en wil zo ook kijken wat ik bespaar. Vlgs mij kan ik dat al zien nu door inkoop op 0 te zetten en het boete tarief in te vullen bij exporttarief. Waarom op 0? Je mag nog salderen.Sicco92 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:07:
@Devke Waarom heb je de gesimuleerde accu toegevoegd aan je Energy Dashboard? Als je die niet toevoegt, heb je alle gegevens die je wilt hebben op het Energy Dashboard staan volgens mij.
Dus die eerst stap is denk ik opgelost. Nu wil ik eens kijken of ik de cycli kosten kan meenemen. Dan zal er rekenwerk nodig zijn in HA. Bijvoorbeeld : Aanschaf HW batterij 1395 euro
Aantal cycli minimaal 6000. Per cycli dus 23.5ct.
Het aantal cycli heb ik er al staan. Die moeten dus vermenigvuldigd worden met 23.5 ct en van de batterij besparing/winst afgehaald worden. Ben dr nog niet uit hoe ik dat fix.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
We zijn recent verhuisd naar ons eerste koophuis en nu wil ik enkele van de gordijnen gaan automatiseren. Mijn oog is gevallen op de Switchbot Curtain V3, waarbij ik dan ook het zonnepaneel toevoeg.
Nu zie ik regelmatig referenties naar de Hub 2. Is deze handig/noodzakelijk als ik het hele setje alleen via Home Assistant aanstuur?
Nu zie ik regelmatig referenties naar de Hub 2. Is deze handig/noodzakelijk als ik het hele setje alleen via Home Assistant aanstuur?
Ik heb een controller die een supersimpele API over TCP heeft en op die manier sensorwaarden kan doorgeven. Dus kun je een TCP verbinding openen en bijvoorbeeld de volgende request sturen:
Om vervolgens resultaat te krijgen:
Dit uitlezen werkt perfect met de TCP integratie. De controller staat echter maximaal één gelijktijdige verbinding toe. Als je met de TCP integratie meerdere sensoren op dit apparaat uitleest, dan bouwt HA elke keer een nieuwe verbinding op, zonder de vorige na 'ACK' af te sluiten. Dit betekent dat je na de eerste sensor een alleen maar '[Errno 104] Connection reset by peer' krijgt.
Is hier aan de kant van HA omheen te werken? Het apparaat kent ook een websocket API, maar daar kent HA geen integratie voor zover ik weet.
code:
1
| Get Sensor[0] ActValue[0] |
Om vervolgens resultaat te krijgen:
code:
1
| ACK <23.562> |
Dit uitlezen werkt perfect met de TCP integratie. De controller staat echter maximaal één gelijktijdige verbinding toe. Als je met de TCP integratie meerdere sensoren op dit apparaat uitleest, dan bouwt HA elke keer een nieuwe verbinding op, zonder de vorige na 'ACK' af te sluiten. Dit betekent dat je na de eerste sensor een alleen maar '[Errno 104] Connection reset by peer' krijgt.
Is hier aan de kant van HA omheen te werken? Het apparaat kent ook een websocket API, maar daar kent HA geen integratie voor zover ik weet.
Volgens mij kan je dit in template.yaml realiseren.Devke schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:45:
[...]
Ik wil kijken of de gesimuleerde batterij afdoende is om e.a. af te dekken op een dag. Gaat met name om avond en nachtverbruik. Ik betaal een boete voor teruglevering en wil zo ook kijken wat ik bespaar. Vlgs mij kan ik dat al zien nu door inkoop op 0 te zetten en het boete tarief in te vullen bij exporttarief. Waarom op 0? Je mag nog salderen.
Dus die eerst stap is denk ik opgelost. Nu wil ik eens kijken of ik de cycli kosten kan meenemen. Dan zal er rekenwerk nodig zijn in HA. Bijvoorbeeld : Aanschaf HW batterij 1395 euro
Aantal cycli minimaal 6000. Per cycli dus 23.5ct.
Het aantal cycli heb ik er al staan. Die moeten dus vermenigvuldigd worden met 23.5 ct en van de batterij besparing/winst afgehaald worden. Ben dr nog niet uit hoe ik dat fix.
Voorbeeld van rekenen met sensoren:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
| # # Frank energie - Dynamische prijzen # - trigger: - platform: state entity_id: sensor.current_electricity_price_all_in from: null to: null for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 sensor: - name: "Energieverbruik start meting" device_class: energy icon: mdi:power unit_of_measurement: "kWh" state: >- {{ states('sensor.energieverbruik_totaal') }} attributes: aanvang: >- {{ states('sensor.energieverbruik_start_meting') }} - name: "Dynamische kosten per tijdvak" device_class: monetary icon: mdi:cash unit_of_measurement: "€" state: >- {{ (states('sensor.energieverbruik_start_meting') | float(0) - state_attr('sensor.energieverbruik_start_meting', "aanvang")) * states('sensor.current_electricity_price_all_in') | float(0) }} - name: "Normale kosten per tijdvak" device_class: monetary icon: mdi:cash unit_of_measurement: "€" state: >- {{ (states('sensor.energieverbruik_start_meting') | float(0) - state_attr('sensor.energieverbruik_start_meting', "aanvang")) * states('sensor.electricity_price_normal') | float(0) }} - name: "Voordeel dynamische kosten per tijdvak" device_class: monetary icon: mdi:cash unit_of_measurement: "€" state: >- {{ (states('sensor.energieverbruik_start_meting') | float(0) - state_attr('sensor.energieverbruik_start_meting', "aanvang")) * (states('sensor.current_electricity_price_all_in') | float(0) - states('sensor.electricity_price_normal') | float(0)) }} |
Of met variabelen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| - sensor: - name: "WP COP" state_class: measurement unique_id: wp_cop icon: mdi:percent state: > {% set minimum_flow = 5 %} {% set inlet = states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_inlet_temp') | int() %} {% set outlet = states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_outlet_temp') | int() %} {% set e_watt = states('sensor.wp_huidig_vermogen') | float() %} {% if minimum_flow < states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_water_flow') | float() %} {% set flow = states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_water_flow') | float() %} {% set qv = flow / (60 * 1000) %} {% set dT = (inlet - outlet) | abs %} {% set p = 998 %} {% set c = 4190 %} {% set watt = (qv * p * c * dT) %} {% set cop = (watt / e_watt / 1) | round(2) %} {# minimum_flow = {{ minimum_flow }} #} {# inlet = {{ inlet }} #} {# outlet = {{ outlet }} #} {# flow = {{ flow }} #} {# e_watt = {{ e_watt }} #} {# qv = {{ qv }} #} {# dT = {{ dT }} #} {# watt = {{ watt }} #} {# e_watt = {{ e_watt }} #} {# cop = {{ cop }} #} {% else %} {% set cop = 0 | float() %} {% endif %} {{ cop }} |
Dit zijn slechts voorbeelden en zullen alleen in mijn situatie werken.
Ik ben ook geen yaml specialist, met een beetje Google zoeken en ook op homeassistent.io de documentatie en voorbeelden van templates bekijken heb ik bovenstaande code gemaakt en deze werken voor mij.
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 22-07-2024 21:45 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Thnx fijn dat het mogelijk is. Dat is al een stap vooruit weer. Het is de taal idd leren spreken. Ik ga dr weer eens naar kijken. Dankje.marnie schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:17:
[...]
Volgens mij kan je dit in template.yaml realiseren.
Voorbeeld van rekenen met sensoren:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 # # Frank energie - Dynamische prijzen # - trigger: - platform: state entity_id: sensor.current_electricity_price_all_in from: null to: null for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 sensor: - name: "Energieverbruik start meting" device_class: energy icon: mdi:power unit_of_measurement: "kWh" state: >- {{ states('sensor.energieverbruik_totaal') }} attributes: aanvang: >- {{ states('sensor.energieverbruik_start_meting') }} - name: "Dynamische kosten per tijdvak" device_class: monetary icon: mdi:cash unit_of_measurement: "€" state: >- {{ (states('sensor.energieverbruik_start_meting') | float(0) - state_attr('sensor.energieverbruik_start_meting', "aanvang")) * states('sensor.current_electricity_price_all_in') | float(0) }} - name: "Normale kosten per tijdvak" device_class: monetary icon: mdi:cash unit_of_measurement: "€" state: >- {{ (states('sensor.energieverbruik_start_meting') | float(0) - state_attr('sensor.energieverbruik_start_meting', "aanvang")) * states('sensor.electricity_price_normal') | float(0) }} - name: "Voordeel dynamische kosten per tijdvak" device_class: monetary icon: mdi:cash unit_of_measurement: "€" state: >- {{ (states('sensor.energieverbruik_start_meting') | float(0) - state_attr('sensor.energieverbruik_start_meting', "aanvang")) * (states('sensor.current_electricity_price_all_in') | float(0) - states('sensor.electricity_price_normal') | float(0)) }}
Of met variabelen:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 - sensor: - name: "WP COP" state_class: measurement unique_id: wp_cop icon: mdi:percent state: > {% set minimum_flow = 5 %} {% set inlet = states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_inlet_temp') | int() %} {% set outlet = states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_outlet_temp') | int() %} {% set e_watt = states('sensor.wp_huidig_vermogen') | float() %} {% if minimum_flow < states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_water_flow') | float() %} {% set flow = states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_water_flow') | float() %} {% set qv = flow / (60 * 1000) %} {% set dT = (inlet - outlet) | abs %} {% set p = 998 %} {% set c = 4190 %} {% set watt = (qv * p * c * dT) %} {% set cop = (watt / e_watt / 1) | round(2) %} {# minimum_flow = {{ minimum_flow }} #} {# inlet = {{ inlet }} #} {# outlet = {{ outlet }} #} {# flow = {{ flow }} #} {# e_watt = {{ e_watt }} #} {# qv = {{ qv }} #} {# dT = {{ dT }} #} {# watt = {{ watt }} #} {# e_watt = {{ e_watt }} #} {# cop = {{ cop }} #} {% else %} {% set cop = 0 | float() %} {% endif %} {{ cop }}
Dit zijn slechts voorbeelden en zullen alleen in mijn situatie werken.
Ik ben ook geen yaml specialist, met een beetje Google zoeken en ook op homeassistent.io de documentatie en voorbeelden van templates bekijken heb ik bovenstaande code gemaakt en deze werken voor mij.
Ik heb weer iets wat gewoon zou moeten werken, maar het niet doet. Elke dag een upload naar mindergas.nl. De restcall werkt perfect als ik deze handmatig start, maar de automatisering triggert niet. In de 'traces' staat helemaal niks vermeld.
Hier kan toch helemaal niks aan misgaan, zou je zeggen? Waarom werkt het dan niet?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| id: '1721511242873' alias: Update Mindergas description: '' trigger: - platform: time at: '00:12:03' condition: [] action: - service: rest_command.mindergas_post data_template: date: '{{ (now().timestamp() - 60*60) | timestamp_custom(''%Y-%m-%d'') }}' meterreading: '{{ states(''sensor.gas_meter_gas_consumption'') }}' mode: single |
Hier kan toch helemaal niks aan misgaan, zou je zeggen? Waarom werkt het dan niet?
[ Voor 24% gewijzigd door Septillion op 22-07-2024 10:55 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Is het wel data_template? Bij mij werkt data in een REST service command, vb:PhilipsFan schreef op maandag 22 juli 2024 @ 00:34:
Ik heb weer iets wat gewoon zou moeten werken, maar het niet doet. Elke dag een upload naar mindergas.nl. De restcall werkt perfect als ik deze handmatig start, maar de automatisering triggert niet. In de 'traces' staat helemaal niks vermeld.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 id: '1721511242873' alias: Update Mindergas description: '' trigger: - platform: time at: '00:12:03' condition: [] action: - service: rest_command.mindergas_post data_template: date: '{{ (now().timestamp() - 60*60) | timestamp_custom(''%Y-%m-%d'') }}' meterreading: '{{ states(''sensor.gas_meter_gas_consumption'') }}' mode: single
YAML:
1
2
3
4
| - service: rest_command.ducobox_state_change data: nodeId: '1' state: EMPT |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 22-07-2024 21:46 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Check eerst even wat je rest command daadwerkelijk is; ik moest namelijk de quotes in de mindergas integratie aanpassen voor het wou werken vanwege een update aan de API server kant:PhilipsFan schreef op maandag 22 juli 2024 @ 00:34:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 id: '1721511242873' alias: Update Mindergas description: '' trigger: - platform: time at: '00:12:03' condition: [] action: - service: rest_command.mindergas_post data_template: date: '{{ (now().timestamp() - 60*60) | timestamp_custom(''%Y-%m-%d'') }}' meterreading: '{{ states(''sensor.gas_meter_gas_consumption'') }}' mode: single
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| rest_command: post_mindergas: url: https://www.mindergas.nl/api/meter_readings method: POST headers: Content-Type: application/json AUTH-TOKEN: !secret mindergas_token payload: >- {"date":{{date}},"reading":{{reading}} } |
Daarna is slechts dit als action goed genoeg:
YAML:
1
2
3
4
| - service: rest_command.post_mindergas data: reading: "{{ states('sensor.gas_consumption') }}" date: "{{ states('sensor.yesterday') }}" |
Jij hebt bijvoorbeeld de quotes omgedraaid, en dat kan al uitmaken. Ik heb ook een sensor aangemaakt die altijd de datum van gisteren aangeeft zodat ik die gewoon hier de data in kan gooien zonder gedoe, dus geen data_template nodig.
Check ook even of de keys wel kloppen: date is zo te zien prima, maar check de output, en er is geen meterreading key, dat moet gewoon reading zijn
[ Voor 4% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 22-07-2024 08:49 ]
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Ik heb de Switchbot Curtain V3 ook, en hij communiceert prima via Bluetooth met HA. Je hebt dus niet per se een Hub 2 nodig volgens mij.The_Zohan schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:01:
We zijn recent verhuisd naar ons eerste koophuis en nu wil ik enkele van de gordijnen gaan automatiseren. Mijn oog is gevallen op de Switchbot Curtain V3, waarbij ik dan ook het zonnepaneel toevoeg.
En @PhilipsFan . data_template stamt nog uit de tijd dat data geen ondersteuning had voor (Jinja) templates en op data_template altijd Jinja werd losgelaten onafhankelijk van of het een template was. Intussen ondersteund data ook al heel lang (misschien al 2 jaar of meer) (Jinja) templates en kun je in ieder geval overal data gebruiken i.p.v. data_template. (En andersom kon impliciet altijd al).marnie schreef op maandag 22 juli 2024 @ 07:59:
[...]
Is het wel data_template? Bij mij werkt data in een REST service command, vb:
code:
1 2 3 4 - service: rest_command.ducobox_state_change data: nodeId: '1' state: EMPT
@PhilipsFan
data_template is niet meer in gebruik, deprecated zoals @RobertMe al aangaf,zie:
https://community.home-as...service-template/314534/2
https://www.home-assistan...n-data-and-service-fields
data_template is niet meer in gebruik, deprecated zoals @RobertMe al aangaf,zie:
https://community.home-as...service-template/314534/2
https://www.home-assistan...n-data-and-service-fields
[ Voor 8% gewijzigd door marnie op 22-07-2024 10:02 ]
Ik heb mijn home wizard watermeter gekoppeld aan Home Assistant. Dit is gewoon een teller die oploopt, Ik heb de utility meter helper al geinstalleerd en die reset elke dag.
Nu wil ik een grafiek maken met mijn dagelijks gebruik, over de laatste x dagen.
Nu wil ik een grafiek maken met mijn dagelijks gebruik, over de laatste x dagen.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Heb je hem ook al in je energy dashboard opgenomen? Dan heb je deze data ookSnowDude schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:32:
Ik heb mijn home wizard watermeter gekoppeld aan Home Assistant. Dit is gewoon een teller die oploopt, Ik heb de utility meter helper al geinstalleerd en die reset elke dag.
Thanks dat had ik zelf moeten bedenkenAWEF schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:40:
[...]
Heb je hem ook al in je energy dashboard opgenomen? Dan heb je deze data ook

/f/image/h0SwPqvl8IJOIr5gEoG9NWpT.png?f=fotoalbum_large)
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Ach, laten we het er op houden dat het maandag ochtend wasSnowDude schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:47:
[...]
Thanks dat had ik zelf moeten bedenken![]()
[Afbeelding]
Ik heb er 13 rechtstreeks verbonden met HA via BT. Gezien de afstanden heb ik wel enkele ESPHome BT proxies draaien om overal goed bereik te hebben.The_Zohan schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:01:
En als ik teveel switchbota tegelijk aanstuur gaan er commando’s verloren. Dus ik ‘wacht’ heel even na elk commando.
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Uit het niets doet mijn Growatt omvormer het niet meer in HA via MQTT grott.
Iemand hier die Grott met MQTT en Growatt heeft draaien en kan aangeven naar welke port je de datalogger hebt ingesteld?
Iemand hier die Grott met MQTT en Growatt heeft draaien en kan aangeven naar welke port je de datalogger hebt ingesteld?
:fill(white):strip_exif()/f/image/kafD7Z4Y6aiVd7FgaiC6tjNh.png?f=user_large)
[ Voor 64% gewijzigd door TTROX op 22-07-2024 17:03 ]
Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°
Sinds een reboot wil mijn Home Assistant niet meer opstarten.
in de console via Proxmox krijg ik dit te zien.
virtuele disk corrupt?
virtuele disk corrupt?
/f/image/sI43GhpPP8L8EnSblmfvQtWP.png?f=fotoalbum_large)
Fractal Design Meshify S2|Intel Core i9-10900K|Asus ROG Strix Z490-E Gaming|32GB G.Skill Trident Z F4-3200 |Asus Rog Strix GeForce RTX 3080 OC|Samsung 970 Evo Plus 1TB|Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB|Corsair HX1000i|Samsung LC27HG70
Heb je een backup? Dat ziet er uit als een kapotte disk/SSD.The-dragon schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:48:
Sinds een reboot wil mijn Home Assistant niet meer opstarten.
virtuele disk corrupt?
[Afbeelding]
Als je nog een snapshot oid kan maken zou ik dat nu doen, en ook een backup bij de hand houden van iig voordat het probleem begon.
Dan disk vervangen en backup terugzetten.
helaas geen backup, zou er een manier zijn om toch nog wat data/instellingen te redden?
Fractal Design Meshify S2|Intel Core i9-10900K|Asus ROG Strix Z490-E Gaming|32GB G.Skill Trident Z F4-3200 |Asus Rog Strix GeForce RTX 3080 OC|Samsung 970 Evo Plus 1TB|Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB|Corsair HX1000i|Samsung LC27HG70
Weet iemand of er nog actief aan de TAPO integratie voor TP-Link wordt gewerkt. Ik heb vandaag een RV20 robotstofzuiger van TP-Link gekregen, maar die wordt (nog) niet ondersteund door de integratie(s) voor HA.
Och ja, je moet toch wat he.
Je kan proberen om een snapshot te maken op een disk in je proxmox host die niet kapot is. Een virtuele disk is namelijk zo gezond als de fysieke disk(en) eronder, dus er is een dikke kans dat andere VMs en containers hier ook last van gaan krijgen.The-dragon schreef op maandag 22 juli 2024 @ 18:06:
helaas geen backup, zou er een manier zijn om toch nog wat data/instellingen te redden?
Zo niet dan wordt het even zwoegen en hopen dat je huidige disk het uit gaat houden tot je je vervanging gereed hebt.
Hier is afgelopen week uitgebreid over geschreven in het Grott topic. Oplossing is niet moeilijk en is goed gedocumenteerdTTROX schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:01:
Uit het niets doet mijn Growatt omvormer het niet meer in HA via MQTT grott.
[Afbeelding]
Growatt Omvormer uitlezen via proxy of Python script
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Sinds een paar dagen werkt mijn bluetooth niet meer. Ik heb home assistant os draaien op een thin client en meerdere bluetooth apparaten toegevoegd. Sinds een paar dagen zijn die dus niet meer beschikbaar.
Ik kan niks vinden in de logs als ik zoek op bluetooth, ik heb in dit forum gezocht op bluetooth, maar niks gevonden wat op mijn probleem lijkt. Heb wat commands via ssh gerund, iets met bluectl, maar dan was er iets met no default controller. Ook nog iets met restart service bluetooth, maar dat was no known command.
Ik heb flink gegoogled, maar niks gevonden wat werkt.
Tldr: bluetooth heeft het maanden goed gedaan, maar sinds een paar dagen niet meer.
Ik kan niks vinden in de logs als ik zoek op bluetooth, ik heb in dit forum gezocht op bluetooth, maar niks gevonden wat op mijn probleem lijkt. Heb wat commands via ssh gerund, iets met bluectl, maar dan was er iets met no default controller. Ook nog iets met restart service bluetooth, maar dat was no known command.
Ik heb flink gegoogled, maar niks gevonden wat werkt.
Tldr: bluetooth heeft het maanden goed gedaan, maar sinds een paar dagen niet meer.
Vraagje :
Ik wil graag een slimme watermeter gaan gebruiken, die ik op de bestaande watermeter wil gaan aansluiten.
Ik vind er enkele op wifi maar geen op Zigbee?
Zijn deze er überhaupt?
Als er geen Zigbee is welke heeft jullie voorkeur voor een Wifi sensor?
Alvast bedankt!
Ik wil graag een slimme watermeter gaan gebruiken, die ik op de bestaande watermeter wil gaan aansluiten.
Ik vind er enkele op wifi maar geen op Zigbee?
Zijn deze er überhaupt?
Als er geen Zigbee is welke heeft jullie voorkeur voor een Wifi sensor?
Alvast bedankt!
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.