Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 211 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
dotcom87 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:15:
Hey allemaal, ik ben benieuwd hoe jullie een soort van "night mode" activeren en 's morgens deactiveren? Ik zou dit willen gebruiken om alle lichten uit te doen en dan het alarm etc aan te zetten...
Ik heb op mijn android aanstaan dat home-assistant doorgeeft of hij aan de lader hangt en er zit een zigbee stekker voor de lader van mijn partner haar telefoon. Wanneer na een bepaald tijdstip alle telefoons van de mensen die thuis zijn aan de laders hangen gaan alle lampen uit en status op slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 20:37
PhilipsFan schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:46:
[...]

Nee, ik wil niet met groepen werken maar de bestaande bots gebruiken. Geloof me nu maar, ik heb alles al geprobeerd en de Telegramintegratie gaat het niet doen zoals ik het wil. Niet in de huidige vorm.

Ik heb inmiddels echter wel voor elkaar dat ik een shell script kan aanroepen met parameters. Ik moet 'm configureren zoals dit:
code:
1
2
shell_command:
  sendalert: /config/sendalert.sh "{arguments}"

En dan kan ik 'm vervolgens aanroepen:
code:
1
2
3
service: shell_command.sendalert
data:
  arguments: dit is een test met spaties

Voor degene die het graag wil nabouwen, dit is het shell script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#!/bin/sh
# Om de een of andere suffe reden moet hier altijd een commentaarregel staan

# url for the alert bot
telegramalerturl="https://api.telegram.org/<hier je API key>"
chat_id=<hier je chat id>
concatenated="$*"

#echo Bericht sturen
curl -s -k -X POST -H "Content-Type:multipart/form-data" -F chat_id=$chat_id -F text="$concatenated" $telegramalerturl"sendMessage"

Nu zit ik met het volgende probleem. Ik kan mijn P1 electriciteitsmeter prima met Home Assistant uitlezen, maar ik wil 'm graag tegelijk ook nog met Domoticz uitlezen. Ik heb daar een historie van meer dan 5 jaar en dat wil ik pas opgeven als ik een manier heb om die data over te hevelen naar Home Assistant.

Met de seriele poort lukt het niet. Als ik de Domoticz container laat lezen van de seriele poort, dan gaat het stuk in Home Assistant en andersom ook. Is er een manier om die seriele poort te splitten/dupliceren etc?
Ik gebruik deze P1 Ethernet reader. Dan is de data beschikbaar op een IP adres, wat je gewoon hetzelfde als de seriele poort kunt configureren (maar wel op meerdere devices)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:47
Hi all!

Nieuwe uitdaging in Homeassistent voor mij. Ik ben al zover gekomen dat het screen hangt en deze geschakeld kan worden. Deze heb ik d.m.v. een shelly gekoppeld aan homeassistent. Deze heeft nu twee schakelaars. Omhoog en omlaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttwmgYG6ORoUNFpPXhqgQTehOoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d8b82KLr543RdSIJyBFo3F35.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENecWU8Qv1EM-jHtjGwMLHj94s8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AEFzwS3s6eQJS8hmw0nO6sBp.png?f=user_large

Echter blijft de schakelaar van homeassistent aanstaan als het screen zijn maximale positie heeft bereikt of heeft opgerold. Iemand een idee hoe ik hier een schakelaar van kan maken die beide kanten op werkt en zichzelf uitschakelt als het scherm zijn eindstand heeft bereikt?

[ Voor 7% gewijzigd door Boinkie op 16-07-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Boinkie schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:37:
Hi all!

Nieuwe uitdaging in Homeassistent voor mij. Ik ben al zover gekomen dat het screen hangt en deze geschakeld kan worden. Deze heb ik d.m.v. een shelly gekoppeld aan homeassistent. Deze heeft nu twee schakelaars. Omhoog en omlaag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Echter blijft de schakelaar van homeassistent aanstaan als het screen zijn maximale positie heeft bereikt of heeft opgerold. Iemand een idee hoe ik hier een schakelaar van kan maken die beide kanten op werkt en zichzelf uitschakelt als het scherm zijn eindstand heeft bereikt?
Kun je in HA zien dat dat het geval is? Dus kun je zien dat de eindstand bereikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
TheFes schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:50:
[...]

Kun je in HA zien dat dat het geval is? Dus kun je zien dat de eindstand bereikt is?
Nee want Shelly geeft die status niet terug. Ik zat zelf te denken om te timen hoelang het scherm er over doet om de eindstand te bereiken en dit dan te verwerken in de schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
Tenzij je gebruik wilt maken van tussenstanden, kan het geen kwaad wanneer er altijd spanning op de motor komt te staan. Meestal schakelt die zelf al uit wanneer hij teveel weerstand voelt (= eindstand).

Ik zou wel het veermechanisme in de stand-schakelaar laten zitten / terugzetten. Anders gaat je scherm elke keer terug naar de stand waar de schakelaar in staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:39
Boinkie schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:37:
Hi all!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb je de Shelly wel geconfigureerd als roller shutter? Lijkt mij toch dat deze in HA dan ook verschijnt als 1 cover entity, met omhoog en omlaag knoppen. En dus niet als twee switch entities.

Vervolgens zul je de Shelly ook kunnen / moeten kalibreren (waarbij die eenmalig volledig open en dicht gaat om dus te weten hoe lang dat duurt) waarna je ook aansturing kunt doen als "ga open op 60%". Waarbij de Shelly dus zelf intern de timing regelt. En in die stand zal die ook automatisch uit springen (geen stroom meer geven aan de motor) als het verbruik onder de X watt komt. De motor zal daarbij dus zelf een eindstop hebben waardoor die stopt met draaien, en de Shelly schakelt dan ook automatisch het relais uit. * RobertMe heeft ook nog een oud zonnescherm waarbij de motor blijft draaien in een "koppeling" (dus scherm doet niks meer, maar motor blijft draaien). Dat vindvindt zowel een Shelly als een Fibaro Roller Shutter toch minder leuk, aangezien ze dan niet op basis van stroomverbruik kunnen reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Boinkie schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:57:
[...]

Nee want Shelly geeft die status niet terug. Ik zat zelf te denken om te timen hoelang het scherm er over doet om de eindstand te bereiken en dit dan te verwerken in de schakelaar?
Maar hoe heb je de shelly zelf ingesteld? Cover mode, en de switches S1 en S2 op je juiste manier ingesteld. En je kan de shelly calibreren op het scherm, zodat ie weet wat de maximale en minimale standen zijn. Dit kan je in de web gui van shelly doen. Als dit juist is ingesteld, dan verder gaan met de HA configuratie.

https://kb.shelly.cloud/k...-smart-control-cover-mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
ardvark99 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:47:
[...]

Maar hoe heb je de shelly zelf ingesteld? Cover mode, en de switches S1 en S2 op je juiste manier ingesteld. En je kan de shelly calibreren op het scherm, zodat ie weet wat de maximale en minimale standen zijn. Dit kan je in de web gui van shelly doen. Als dit juist is ingesteld, dan verder gaan met de HA configuratie.

https://kb.shelly.cloud/k...-smart-control-cover-mode
Kijk! In de app kan je hem niet op cover mode instellen. Zojuist gedaan en Homeassistent herkent hem ook meteen! Veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:06

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
luigi87 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:08:
Binnenkort komt er een 2de pv systeem in mijn huis.
En nu zou ik graag net zo een mooi overzicht hebben als in het energy dashboard. Maar dan van de 2 systemen gescheiden.

Kan ik dit doen met een custom card o.i.d?
Iemand een tip in juiste richting?
Op zich kan het energy dashboard dat al. Maar jij bedoelt denk ik de energy flow weergave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 20:33

luigi87

Domotica Fanaticus

Septillion schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:15:
[...]

Op zich kan het energy dashboard dat al. Maar jij bedoelt denk ik de energy flow weergave?
Het energy dashboard kan dit inderdaad al, maar voegt alle zonne-energie in één overzicht zoals deze
Afbeeldingslocatie: https://www.home-assistant.io/images/dashboards/energy/solar-graph.png

Ik wil bovenstaande overzicht graag gesplitst hebben.
Dus 1 overzicht voor PV veld 1
en een 2de overzicht voor PV veld 2

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:04
luigi87 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:46:
[...]

Het energy dashboard kan dit inderdaad al, maar voegt alle zonne-energie in één overzicht zoals deze
[Afbeelding]

Ik wil bovenstaande overzicht graag gesplitst hebben.
Dus 1 overzicht voor PV veld 1
en een 2de overzicht voor PV veld 2
Als je twee omvormers toevoegt krijg je wel te zien welke wat oplevert, tenmiste bij mij! :) (zie twee verschillende kleuren). Als je hier overheen hovert zie je ook de gegevens per omvormer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IA9PNPQEpO7wKyh4NnfUQdg2SU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zqBS0BzGJqWzYcAmI37Db9WJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Boinkie schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:54:
[...]

Kijk! In de app kan je hem niet op cover mode instellen. Zojuist gedaan en Homeassistent herkent hem ook meteen! Veel dank!
Mooi, maar heb je de shelly ook gekalibreerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boinkie
ardvark99 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:14:
[...]

Mooi, maar heb je de shelly ook gekalibreerd?
Yes, dat geeft die dan automatisch aan. Stom dat dat niet in de app aangegeven wordt maar via de Web GUI moet. Denk je niet aan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@luigi87 Ah, ik dacht dat het energy dashboard dan twee kleuren pakte. [edit]zoals @belly89 ook laat zien ja!

Maar je kan het zelf ook weergeven met een Apex chart en dan als type colum en een group by van 1 uur. Eventueel zou je ze dan ook nog stacked weer moeten kunnen geven.

Krijg je iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
type: custom:apexcharts-card
header:
  show: true
  title: ApexCharts-Card
  show_states: true
  colorize_states: true
graph_span: 1d
span:
  start: day
stacked: true
series:
  - entity: sensor.pv_energy_1
    type: column
    group_by:
      func: delta
      start_with_last: true
      duration: 1h
  - entity: sensor.pv_energy_2
    group_by:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

belly89 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:57:
[...]

Als je twee omvormers toevoegt krijg je wel te zien welke wat oplevert, tenmiste bij mij! :) (zie twee verschillende kleuren). Als je hier overheen hovert zie je ook de gegevens per omvormer

[Afbeelding]
Ow toppie, dat wist ik niet.
Dan heb ik ook een verkeerde aanname gedaan :+

Dank duidelijk en ben ik voorzien in mijn vraag _/-\o_

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Septillion schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:25:
@luigi87 Ah, ik dacht dat het energy dashboard dan twee kleuren pakte. [edit]zoals @belly89 ook laat zien ja!

Maar je kan het zelf ook weergeven met een Apex chart en dan als type colum en een group by van 1 uur. Eventueel zou je ze dan ook nog stacked weer moeten kunnen geven.

Krijg je iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
type: custom:apexcharts-card
header:
  show: true
  title: ApexCharts-Card
  show_states: true
  colorize_states: true
graph_span: 1d
span:
  start: day
stacked: true
series:
  - entity: sensor.pv_energy_1
    group_by:
  - entity: sensor.pv_energy_2
    group_by:
Je hebt gelijk, hij geeft 2 verschillende kleuren.
Ik was te vlug in mijn aanname dat hij er een overzicht van maakte met één kleur. Sorry :+

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:56
luigi87 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:36:
[...]

Ik heb via tasker en de home assistant addon een knop in mijn telefoon gemaakt, en ook bij mijn vrouw.
Die drukken we in als we gaan slapen en dan gaat de telefoon ook gelijk op stil enzo.
(En ik doe nog een check met wie aanwezig is in huis. dat als een van ons maar thuis is de slaapmodus ook kan worden geactiveerd.
Zou je de Tasker opzet willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 17:41
TheFes schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:12:
[...]

Ik gebruik deze P1 Ethernet reader. Dan is de data beschikbaar op een IP adres, wat je gewoon hetzelfde als de seriele poort kunt configureren (maar wel op meerdere devices)
Ah kijk, zoiets zocht ik. Ik had al een andere op het oog, maar die verbond via Wifi en dat vind ik minder betrouwbaar, dus een apparaat dat via ethernet werkt is super, ik heb er meteen eentje besteld. Dan heb ik ook de optie om de Pi ergens anders onder te brengen dan de meterkast. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:17:
[...]

HA is een docker container, en binnen die container heb je over het algemeen weinig opties die zo low-level kunnen werken. Zo is het via SSH ook prima mogelijk om een rsync command te gebruiken, maar dat werkt dus alleen in de SSH container. Zodra je het in HA zelf probeert te doen is er ineens geen rsync meer, want die zit daar niet in.

Over het algemeen heeft een service call ook data nodig, dus als je je servica call in developer tools instelt en een data object meegeeft, krijg je dan meer voor elkaar?

YAML:
1
2
service: telegram_bot.send_message
data: {}

Ik gebruik wel de telegram integratie dus voor mij werkt dit: werkt bij jou dan iets als
YAML:
1
2
3
shell_command: sendalert
data:

niet?
Ja, zie mijn eerdere post waar ik uitleg hoe ik het werkend heb gekregen. Je kunt ook in de container gewoon scripts draaien, maar je hebt daar niet de beschikking over alle tools die je onder een 'echte' Linuxdistro hebt. Maar curl zat er gelukkig wel in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
Boinkie schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:25:
[...]

Yes, dat geeft die dan automatisch aan. Stom dat dat niet in de app aangegeven wordt maar via de Web GUI moet. Denk je niet aan :)
Ligt eraan, ik zou het niet eens via een app geprobeerd hebben 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
Ik zie niemand nog deze dashboard builder noemen. https://github.com/matt8707/ha-fusion?tab=readme-ov-file
Heb er nu even mee gespeeld en hoewel het nog wat bugs heeft ziet het er veelbelovend uit.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

sailor_dg schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:32:
Ik zie niemand nog deze dashboard builder noemen. https://github.com/matt8707/ha-fusion?tab=readme-ov-file
Heb er nu even mee gespeeld en hoewel het nog wat bugs heeft ziet het er veelbelovend uit.
Ik heb even het filmpje op speed 2 gekeken, maar wat is nou precies het voordeel en functionaliteit? Wat ik zo kan ontdekken is het de zoek/filter functie, en de sidebar. De rest kan toch al gewoon standaard, oa met de nieuwe SECTIONS weergave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 14:46
Na weer wat gedoe met mijn Growatt omvormer uitlezen via Grott wil ik een robuustere oplossing door de stroom zelf te meten met een losse stroommeter. Voorwaarden zijn dat die goed is te koppelen aan HA en mijn Homey. Ter plekke van de omvormer is goede wifi. Ik denk aan een shelly stroommeter

In de meterkast heb ik niet plek voor een extra module. Zijn er shelly modules die ik bij de omvormer kan aansluiten in of naast de werkschakelaar kast? Maximum stroom is circa 3600 watt. Er hangt nu deze werkschakelaar naast de omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://www.goedkopermetschakelmateriaal.nl/media/catalog/product/cache/7/image/500x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/c/2cma142405r1000_1.jpg

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Het zal wel aan mij liggen, maar ik word echt DOODmoe van Home Assistant. Alles wat doodsimpel moet zijn, is het ook, het kost alleen uren om het aan de praat te krijgen. Misschien moet ik gewoon Domoticz blijven gebruiken...

Okee, nu probeer ik mijn Somfy's aan te sturen via een RFXtrx433E. Dat werkte via Domoticz perfect. Ik heb een goede guide gevonden. Ik had gehoopt dat ik gewoon de oude configuraties kon hergebruiken, maar dat werkte niet, dus ik heb de complete guide gevolgd inclusief het opnieuw programmeren van de Somfy's. Het duurt telkens erg lang voordat die RFXtrx weer is opgestart, dus ik ben er al doodmoe van, maar het heeft even gewerkt. Ik kreeg een schakelaar in Home Assistant en die kon 1 van mijn Somfy's bedienen. Kon, want nadat ik een ander knopje aanraakte werkt het niet meer en krijg ik het ook niet meer aan de praat.

Dus dacht ik, dan ga ik de andere Somfy proberen. Wat blijkt: via RFXtrx integratie kun je maar 1 apparaat configureren! WTF? W.T.A.F? Dat hele ding is ontworpen om meerdere apparaten te kunnen besturen, maar ik kan niet eens twee rolluiken met hetzelfde protocol bedienen!

Echt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
PhilipsFan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:19:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik word echt DOODmoe van Home Assistant. Alles wat doodsimpel moet zijn, is het ook, het kost alleen uren om het aan de praat te krijgen. Misschien moet ik gewoon Domoticz blijven gebruiken...

Okee, nu probeer ik mijn Somfy's aan te sturen via een RFXtrx433E. Dat werkte via Domoticz perfect. Ik heb een goede guide gevonden. Ik had gehoopt dat ik gewoon de oude configuraties kon hergebruiken, maar dat werkte niet, dus ik heb de complete guide gevolgd inclusief het opnieuw programmeren van de Somfy's. Het duurt telkens erg lang voordat die RFXtrx weer is opgestart, dus ik ben er al doodmoe van, maar het heeft even gewerkt. Ik kreeg een schakelaar in Home Assistant en die kon 1 van mijn Somfy's bedienen. Kon, want nadat ik een ander knopje aanraakte werkt het niet meer en krijg ik het ook niet meer aan de praat.

Dus dacht ik, dan ga ik de andere Somfy proberen. Wat blijkt: via RFXtrx integratie kun je maar 1 apparaat configureren! WTF? W.T.A.F? Dat hele ding is ontworpen om meerdere apparaten te kunnen besturen, maar ik kan niet eens twee rolluiken met hetzelfde protocol bedienen!

Echt...
Als ik dit zo lees, dan moet meerdere devices echt wel mogelijk zijn
My suggestion is to create some spreadsheet to keep track of all devices and unique id’s. I started with ID 00 00 00 and Unit Code 0. Then for the second device I increased the Unit Code. And then after Unit Code 4, I increased ID to 00 00 01 and start again with Unit Code 0 and so on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 13:30
@PhilipsFan Tuurlijk kan je wel meerdere apparaten koppelen. Haal je niet een 'integration' en een 'device' binnen Home Assistant door elkaar? Je kunt maar 1 RFXcom integration toevoegen, maar die integration kan prima meerdere apparaten aansturen. Ik stuur al heel lang mijn 2 gordijnrails aan via die weg, werkt prima. Hij heeft zelfs automatisch een rookmelder van de buren gedetecteerd en toegevoegd, dat werkt ook prima.

Heb je dit ook gedaan vanuit de documentatie van Home Assistant zelf? Je moet Somfy apparaten toevoegen via event codes: https://www.home-assistan...dd-a-device-by-event-code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Sicco92 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:31:
@PhilipsFan Tuurlijk kan je wel meerdere apparaten koppelen. Haal je niet een 'integration' en een 'device' binnen Home Assistant door elkaar? Je kunt maar 1 RFXcom integration toevoegen, maar die integration kan prima meerdere apparaten aansturen. Ik stuur al heel lang mijn 2 gordijnrails aan via die weg, werkt prima. Hij heeft zelfs automatisch een rookmelder van de buren gedetecteerd en toegevoegd, dat werkt ook prima.

Heb je dit ook gedaan vanuit de documentatie van Home Assistant zelf? Je moet Somfy apparaten toevoegen via event codes: https://www.home-assistan...dd-a-device-by-event-code
Ja, ik had een eventcode gebruikt die ik met de RFXmgr op Windows heb aangemaakt en geprogrammeerd in de Somfy. Dat werkte ook even. Maar toen ik een extra Somfy wilde toevoegen, kreeg ik dat niet voor elkaar. De dialoog is ontzettend onlogisch, als je op 'add entry' klikt bij de integratie, dan krijg je een popup dat er maar 1 configuratie mogelijk is (waarom zit die knop er dan?). En als je op 'configure' drukt bij de bestaande entry, dan lijkt het net alsof je de bestaande entry gaat veranderen, dat is niet de bedoeling.

Maar als je dat allemaal negeert en een extra eventcode invoert, dan werkt het inderdaad. Er komt dan een tweede rolluik bij en dat kan ik ook bedienen.

Tot ik het niet meer kan bedienen, that is. Want een paar minuten later (ik loop even naar buiten zodat ik goed kan zien welk knopje nu voor welk luik is) werken ze allemaal niet meer. Echt.

Edit: Nog maar weer eens HomeAssistant opnieuw gestart, lang gewacht tot alles online kwam, wat andere knoppen geprobeerd in huis en die werken, toen nogmaals het rolluik: niets. Ook geen foutmelding. Geen error bij de integratie en niks in homeassistant.log. Alles lijkt goed, maar m'n rolluiken doen helemaal niets. Als ik ze met hun eigen afstandbediening bedien, dan werken ze wel.

[ Voor 10% gewijzigd door PhilipsFan op 16-07-2024 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@vandermark Voor PV zou ik voor een meter met een CT (current transformer) gaan. Bij Shelly zijn dat de EM-types.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@PhilipsFan Niet om het een of ander, maar dingen die je noemt zijn al wel aardig meer advanced. Dus je bent dan niet echt simpel begonnen.

Maar mee eens dat de "Add entry" een rare knop is als er maar één instantie mag zijn. Maar ja, je gaat de huidige configuratie (van de integratie) aanpassen zodat er een extra device gevonden wordt. Dus zo raar is de "configure" dus niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Septillion schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:29:
@PhilipsFan Niet om het een of ander, maar dingen die je noemt zijn al wel aardig meer advanced. Dus je bent dan niet echt simpel begonnen.

Maar mee eens dat de "Add entry" een rare knop is als er maar één instantie mag zijn. Maar ja, je gaat de huidige configuratie (van de integratie) aanpassen zodat er een extra device gevonden wordt. Dus zo raar is de "configure" dus niet :)
Nee, prima, dat begrijp ik nu. Ik vind het toevoegen van apparaten via een RFXtrx niet zo heel advanced hoor, in Domoticz werkte dat feilloos en is het jarenlang betrouwbaar gebleven. Ik ben nu al bezig om de debug logging te gebruiken, maar ik word er niet veel wijzer van. Hij lijkt elke keer een andere tekenreeks te versturen, alsof er iets opnummert. Dat lijkt me niet de bedoeling, maar kan wel verklaren waarom het in eerste instantie werkte en daarna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

edwin2021 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:13:
[...]

Zou je de Tasker opzet willen delen?
Zeker,
Dit is de opzet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4_irHv925Vb3d8Hl64KDEmsdgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/voYnuQq50EArvacytxHLEYba.jpg?f=fotoalbum_large

En voor het uitschakelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wx2sF-TLMbrMUa9J4O_PEySrlxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxxCDYT1WUGm6DqHkSW3BAjo.jpg?f=fotoalbum_large

En ik schakel dus een helper in Home Assistant.

En de knop bedien ik via een widget op mijn scherm van de telefoon

[ Voor 68% gewijzigd door luigi87 op 16-07-2024 19:47 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Laatst online: 06:25
Ik maak gebruik van de Sonos Card (https://community.home-as...shboard-sonos-card/393620) welke fantastisch werkt, maar wat ik eigenlijk graag nog zou willen zien is dat ik ook makkelijk mijn favoriete radiozenders kan afspelen met een simpele klik op de knop. Ik kan dit doen door Browse media > Radio Browser en dan naar Nederland te gaan en de juiste te selecteren, maar dat is nogal een omslachtig proces wat 'te veel' tijd kost. Iemand ervaring om dit makkelijker te doen?

Edit; hier lijkt niet echt een manier voor te zijn als ik het topic op de HA Community verder doorlees, dat is wel jammer.
  • Spotify koppelen lijkt ook niet echt te werken, krijg invalid account terwijl ik een developer account heb aangemaakt en deze heb gekoppeld vreemd.
  • Wanneer ik een Sonos favorite wil afspelen krijg ik de melding "Failed to call service media_player/play_media. Error calling SonosMediaPlayerEntity._play_media on media_player.keuken: UPnP Error 804 received: from 192.168.1.113"

[ Voor 35% gewijzigd door Gynnad op 16-07-2024 21:59 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Ik krijg het NIET voor elkaar. Ik kan de RFXtrx433E configureren met event codes. Deze codes werken prima als ik ze gebruik vanuit RFXmgr, maar zodra ik ze in HomeAssistant toevoeg worden ze waardeloos. Ik zie ook fouten in de debug log. Zit er misschien gewoon een bug in? Heeft iemand Somfy RTS rolluiken werkend via RFXtrx433E?

Goed, ik wil hier dus vermelden welke versie van HomeAssistant ik draai. Nergens te vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door PhilipsFan op 16-07-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Dat is vrij makkelijk te vinden: Settings (Linkermenu) > About (Onderste optie in het menu op de pagina)
Of de Nederlandse vertaling daarvan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
luigi87 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:45:
[...]

Zeker,
Dit is de opzet.
[Afbeelding]

En voor het uitschakelen
[Afbeelding]

En ik schakel dus een helper in Home Assistant.

En de knop bedien ik via een widget op mijn scherm van de telefoon
Top en bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Ik heb m’n remote access sinds vandaag geregeld via DuckDNS, met Let’s Encrypt. Heb ook MFA aanstaan, maar het “voelt” een soort onveilig omdat - als je de URL van DuckDNS weet - toch zomaar bij het inlogscherm kan komen. In hoeverre is dit ook “onveilig”, of is het puur mijn gevoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
dannyvdb1997 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:31:
Ik heb m’n remote access sinds vandaag geregeld via DuckDNS, met Let’s Encrypt. Heb ook MFA aanstaan, maar het “voelt” een soort onveilig omdat - als je de URL van DuckDNS weet - toch zomaar bij het inlogscherm kan komen. In hoeverre is dit ook “onveilig”, of is het puur mijn gevoel.
Met MFA is dat op zich geen probleem. Ze zijn bij HA ook bezig met strict connections, waarbij wat jij aangeeft voorkomen kan worden, echter dat heeft wat vertraging opgelopen omdat er issues waren met de mobiele apps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
tagican schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:34:
Dat is vrij makkelijk te vinden: Settings (Linkermenu) > About (Onderste optie in het menu op de pagina)
Of de Nederlandse vertaling daarvan ;)
OMG, hoe kan ik dat gemist hebben? Ik draai dus 2024.7.2.
Dat is in zoverre onveilig, dat je van het operating system op je HomeAssistant server afhankelijk bent voor de beveiliging. Waarom gebruik je geen Wireguard? Ik neem toch aan dat de Chinese hackers een voor de hand liggende open poort heel snel gevonden hebben. Of blijft die poort dood als de gebruiker niet het juiste certificaat heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
TheFes schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:34:
[...]

Met MFA is dat op zich geen probleem. Ze zijn bij HA ook bezig met strict connections
Je bent hiermee natuurlijk wel altijd afhankelijk van de implementatie en mogelijke bugs. Niet alleen bugs in de feature (zeg "oeps, elke code die je invult wordt geaccepteerd als valide"), maar ook bugs waardoor de beveiliging helemaal te omzeilen is (zeg "oeps, de access token wordt helemaal niet gecontroleerd en elk is geldig"). Dat er MFA op zit werkt dus beter tegen phishing / het lekken van de login gegevens dan puur "niemand kan binnen komen". Want als het goed is kan al niemand met de credentials inloggen. Beveiliging is dus altijd zo zwak als de zwakste schakel, en die zwakke schakel kan zich ook bevinden buiten alle extra lagen aan beveiliging.

En de enige manier om te zorgen dat kwaadwillenden niet van over de hele wereld kunnen inloggen is zorgen dat HA niet van over de hele wereld bereikbaar is. En als je toch buiten de deur wilt kunnen verbinden is een VPN een betere oplossing. Immers heeft een VPN maar één doel, en dat is een beveiligde verbinding opzetten. De veiligheid is dus de "core business" en daarop zal ook (goed) getest worden.
Terwijl bij HA de beveiliging een "bijzaak" is. Waardoor je dus ook van die quirky features krijgt waarbij usernames zichtbaar zijn op het login scherm als deze wordt benaderd via het lokale netwerk een proxy in het lokale netwerk. Die ze uiteindelijk gerevert hebben. En ja, ik weet dat HA ook audits laat doen en bv recentelijk GitHub op eigen initiatief een audit heeft laten doen. Dus HA zal echt niet zo lek als een mandje zijn. Maar HA naar het internet open zetten is nooit zonder risico. En MFA is zeer zeker geen oplossing tegen alle risico's (maar alleen tegen het "gokken" (/brute forcen) van username en password), wat als het goed is weer niet kan doordat een account / IP geblokkeerd wordt na teveel onjuiste pogingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PhilipsFan
HET WERKT! Ik heb uiteindelijk de Somfy rolluiken goed in HomeAssistant weten te krijgen via RFXtrx. Ik had zomaar ineens een helder moment: zou er misschien een nieuwere firmware zijn voor de RFXtrx. Dat bleek het geval, versie 1028. Geupdate via Windows machine en flashtooltje, daarna werkten de Somfy's zonder problemen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Laatst online: 04-06 18:13
Ik probeer HA te installeren op een mac mini van 2011. Dmv virtualbox.

In de VM start ie goed op, geen errors.

Bij het laadscherm in de browser “preparing home assistant” krijg ik steeds deze error:
[supervisor.resolution.fixup] System autofix complete
[supervisor.docker.interface] Can't install ghcr.io/home-assistant/qemux86-64-homeassistant:2024.7.2: 404 Client Error for http+docker://localhost/v1.45/images/ghcr.io/home-assistant/qemux86-64-homeassistant:2024.7.2/json: Not Found ("No such image: ghcr.io/home-assistant/qemux86-64-homeassistant:2024.7.2")
[supervisor.homeassistant.core] Error on Home Assistant installation. Retrying in 30sec

Kan er niet veel over vinden? Iemand een idee?

Edit opeens werkt het haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ik heb als extra beveiliging nginx reverse proxy met client side certificaat. Elk device wat wil verbinden heeft een certificaat nodig.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 20:50
je kan ook nog wireguard toevoegen voor een VPN tunnel, nadeel is wel dat je die aan moet zetten, of altijd aan laten staan, op je telefoon om connectie te maken.

mbt onveilig: Toen ik het ook nog via DuckDNS deed, waren er af en toe wel inlogpogingen vanaf onlogische IP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Laatst online: 04-06 18:13
Als ik een extra integratie wil toevoegen, dan blijft HA bij mij "laden". Zowel in de iOS app als in de browser, iemand dit toevallig ook gehad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O84Apc406umeN8D8YsZDL-PqTi4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KdTRj8ilyT45RySqOpK2o1c8.png?f=fotoalbum_large

Logger: homeassistant.components.websocket_api.http.connection
Bron: loader.py:421
integratie: Home Assistant WebSocket API (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 08:38:27 (4 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 14:59:34

Traceback (most recent call last): File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/decorators.py”, line 28, in _handle_async_response await func(hass, connection, msg) File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/commands.py”, line 898, in handle_integration_descriptions connection.send_result(msg[“id”], await async_get_integration_descriptions(hass)) ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/loader.py”, line 421, in async_get_integration_descriptions flow = await hass.async_add_executor_job(config_flow_path.read_text) ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File “/usr/local/lib/python3.12/concurrent/futures/thread.py”, line 58, in run result = self.fn(*self.args, **self.kwargs) ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File “/usr/local/lib/python3.12/pathlib.py”, line 1028, in read_text return f.read() ^^^^^^^^ File “”, line 322, in decode UnicodeDecodeError: ‘utf-8’ codec can’t decode byte 0xac in position 57344: invalid start byte

Core2024.7.2
Supervisor2024.06.2
Operating System12.4
Frontend 20240710.0
Mac mini 2011 (via virtualbox)

Iemand nog een tip?

[ Voor 60% gewijzigd door jzoin2 op 17-07-2024 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:39
Gynnad schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:24:
Ik maak gebruik van de Sonos Card (https://community.home-as...shboard-sonos-card/393620) welke fantastisch werkt, maar wat ik eigenlijk graag nog zou willen zien is dat ik ook makkelijk mijn favoriete radiozenders kan afspelen met een simpele klik op de knop. Ik kan dit doen door Browse media > Radio Browser en dan naar Nederland te gaan en de juiste te selecteren, maar dat is nogal een omslachtig proces wat 'te veel' tijd kost. Iemand ervaring om dit makkelijker te doen?

Edit; hier lijkt niet echt een manier voor te zijn als ik het topic op de HA Community verder doorlees, dat is wel jammer.
  • Spotify koppelen lijkt ook niet echt te werken, krijg invalid account terwijl ik een developer account heb aangemaakt en deze heb gekoppeld vreemd.
  • Wanneer ik een Sonos favorite wil afspelen krijg ik de melding "Failed to call service media_player/play_media. Error calling SonosMediaPlayerEntity._play_media on media_player.keuken: UPnP Error 804 received: from 192.168.1.113"
Sonos heeft in de laatste update de werking van favorites gewijzigd, dat werkte bij mij ook niet meer. Afspelen van favorieten doe ik nu via de url van de radiozender, niet meer via de sonos radio. Als je via sonos radio speelt krijg je altijd eerst de "welcome to Tune-In Radio" tekst te horen, dat vond ik irritant. Die tekst bleef vaak ook hangen in een loop. Nog irritanter.

Ik heb nu een paar knoppen op m'n dashboard voor de favorieten waarachter ik de play_media service aanroep

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
service: media_player.play_media
data:
  media_content_id: x-rincon-mp3radio://http://mcp-1.streampanel.nl:8020/bonanza_mp3
  media_content_type: music
  extra:
    thumb: https://robstenders.nl/images/streams/xxl-stenders-logo.png
    title: XXL Stenders
target:
  entity_id: media_player.sonos_frame_speaker_werkkamer

Om de exacte url te vinden kan je het makkelijkst de zender kiezen via je media browser en dan in de developer tools de attributes bekijken van je sonos. De inhoud van media_content_id is niet altijd logisch

[ Voor 0% gewijzigd door dixet op 17-07-2024 11:55 . Reden: typos ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Nu online
jelmervos schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:26:
[...]

Ik heb als extra beveiliging nginx reverse proxy met client side certificaat. Elk device wat wil verbinden heeft een certificaat nodig.
Dat klinkt ook interessant. Op een of andere manier krijg ik WireGuard icm DuckDNS en een TPLink Deco router niet werkend. Op internet zie ik veel tutorials hoe dit in te stellen, maar hoe zit dat dan met certificaten voor elk los apparaat?

EDIT: Heb nu overigens een Nabu Casa proefabbo voor een maand ingesteld. Ben zelf niet super technisch, maar kom vaak heel ver door trial and error en YouTube-filmpjes. Het voelde allemaal niet veilig. Misschien dat dit die 7,50 per maand wel gewoon waard is… Gebruik het eigenlijk alleen voor remote access.

[ Voor 23% gewijzigd door dannyvdb1997 op 17-07-2024 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Laatst online: 06:25
Thanks - ga er vanavond eens mee aan de slag :)

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

KingKoning schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:39:
[...]

je kan ook nog wireguard toevoegen voor een VPN tunnel, nadeel is wel dat je die aan moet zetten, of altijd aan laten staan, op je telefoon om connectie te maken.
Daarvoor heb je 'On-Demand' in de WireGuard app waarmee je een tunnel kan (de)activeren afhankelijk van het SSID. Als je op je eigen wifi zit is de tunnel uit, als je op een vreemd netwerk of cellular zit wordt de tunnel geactiveerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
noo schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:01:
[...]

Daarvoor heb je 'On-Demand' in de WireGuard app waarmee je een tunnel kan (de)activeren afhankelijk van het SSID. Als je op je eigen wifi zit is de tunnel uit, als je op een vreemd netwerk of cellular zit wordt de tunnel geactiveerd.
offtopic:
Bij mijn weten heeft alleen iOS die optie. Onder Android zou je het, schijnbaar, wel kunnen doen met Tasker. Maar... Wireguard kan prima overweg met roaming. Je kunt het dus ook aanzetten en nooit meer uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 09:42
noo schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:01:
[...]

Helaas is er geen on-demand optie in mijn Wireguard. Dus ik heb tasker draaien om die tunnel aan en uit te zetten afhankelijk van of ik op mijn netwerk zit.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 20:41

Church of Noise

Drive it like you stole it

Dutchess_Nicole schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:10:
[...]

Helaas is er geen on-demand optie in mijn Wireguard. Dus ik heb tasker draaien om die tunnel aan en uit te zetten afhankelijk van of ik op mijn netwerk zit.
Ik hier ook, maar er zit wss een fout in gezien het automatisch inschakelen niet altijd gebeurt, het uitschakelen bij thuiskomst dan weer wel...
Heb je een tip of link waar het goed uitgelegd staat ajb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Gynnad schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:24:

Is wel mogelijk :) Meerdere opties ook wel. Je zou er gewoon een button of image card aan kunnen hangen met een media_player.play_media.

Enige rare is nog steeds dat HA twee interfaces kent om deze call via de GUI te maken. Als je het puur als service call selecteert (Media player => Play media; Starts playing specified media) moet je zelf het pad naar de media opgeven etc. Maar er is ook versie met media browser (Media player => Play media; Play media on a media player). Beide resulteren in een service call naar media_player.play_media. Zie het verschil tussen de twee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXwhE-Pfos8MDB_gVE8gjpgHVeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jSxJECoo8CoqipYFbCNcGSQq.png?f=fotoalbum_large

Rare is dus dat je dit alleen kan selecteren als action in een automation of een script, niet met de "Pick media" als je het direct vanuit een button card ofzo wil :X Dus makkelijkste om via een automation dit met media player bij elkaar te klikken waarna je de yaml ook in een card kunt gebruiken.

Dan ziet de yaml van een picture card eruit als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
type: picture
image: >-
  https://sonosradio.imgix.net/station-images/260e139c-881d-46b9-98f1-3046498804ab.png?w=500&auto=format
tap_action:
  action: call-service
  service: media_player.play_media
  target:
    entity_id: media_player.bedroom_symfonisk
  data:
    media_content_id: FV:2/5
    media_content_type: favorite_item_id
  metadata:
    title: Piano for Sleeping
    thumbnail: >-
      https://sonosradio.imgix.net/station-images/260e139c-881d-46b9-98f1-3046498804ab.png?w=200&auto=format,compress
    media_class: genre
    children_media_class: null
    navigateIds:
      - media_content_type: favorites_folder
        media_content_id: object.item.audioItem.audioBroadcast

Waarbij je dus de thumbnail vanuit sonos ook als image kunt gebruiken. En zelfs deze betere resolutie kunt geven door niet w=200 maar w=500.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

NGINX toevoegen als reverseproxy voor de https op 443 en de ip ban en login attempts minimaliseren
2FA heb je al.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
http:
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - 172.30.33.0/24
    - 127.0.0.1
  ip_ban_enabled: true          # use this to enable auto IP ban
  login_attempts_threshold: 5   # set the number of allowed login attempts

Mocht je je HA op proxmox hebben staan, die heeft ook nog een ingebouwde firewall.

Nginx kun je natuurlijk zelf ook nog aanpassen.
https://geekflare.com/ngi...security-hardening-guide/
Inclusief WAF (web application firewall)

Of als je nog een stap verder wilt, maar zonder VPN: cloudflare firewall
https://simplyexplained.c...d-ubiquiti-dream-machine/

Afbeeldingslocatie: https://simplyexplained.com/uploads/2020-12-12-secure-home-assistant-access-with-cloudflare-and-ubiquiti-dream-machine/final-setup.webp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 15-09 09:42
Church of Noise schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:18:
[...]

Ik hier ook, maar er zit wss een fout in gezien het automatisch inschakelen niet altijd gebeurt, het uitschakelen bij thuiskomst dan weer wel...
Heb je een tip of link waar het goed uitgelegd staat ajb?
Er komt niet zoveel bij kijken eerlijk gezegd. In tasker heb ik 2 profiles gemaakt: 1 voor als ik thuis ben en 1 voor als ik niet thuis ben.
Ze zijn exact hetzelfde: ze luisteren beiden naar de "Wifi connected" state, en hebben beiden alleen het SSID ingevuld. Het enige verschil is dat de Away versie de "Invert" optie aan heeft staan.

Als uit te voeren functie hebben ze dan dus WireGuardSetTunnel(true/false, <naam van tunnel>) zonder verdere opties. dat werkt voor mij prima.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
dixet schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:32:
[...]
Als je via sonos radio speelt krijg je altijd eerst de "welcome to Tune-In Radio" tekst te horen, dat vond ik irritant. Die tekst bleef vaan ook hangen in een loop. Nog irritanter.
Ik gebruik lms voor muziek door het huis en heb hetzelfde. Helaas ontstond dit nadat ik een Backup terug moest zetten en dacht dus dat daar iets verkeerd was gegaan.
Door jouw bericht denk ik nu meer in de richting van tune-in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 14:45
koelkast schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:31:
Ik wil graag met een temperatuursensor de warmwaterleiding richting douche meten, om zo de ventilator te laten schakelen (en een timer te zetten).
De sensor zit er al op, maar meet met esphome slechts elke 5 minuten. Ik wil hem echter zo zetten dat hij alleen bij een grote temperatuurverandering gaat meten (anders kan het max 5 minuten duren voordat de fan inschakelt).
Kan dit?
Ik begrijp je bedoeling niet helemaal.
Je wil een ventilator in je badkamer laten schakelen afhankelijk van de temperatuur die in een doucheleiding loopt?
Lijkt me onnuttig?
Of ik begrijp het verkeerd :)
Ik heb zopas net ook sensoren gekocht om ++- hetzelfde te doen.. misschien is het dat wat je wil.

Xiaomi luchtvochtigheid en temperatuur sensor in 1 (zigbee 5 euro/stuk)
Afhankelijk van de luchtvochtigheid ga ik de ventilator schakelen.
Dat is een pak beter dan de temperatuur die een leiding heeft naar je douche (en die ingebouwd zit).

OF heb ik het fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
skank schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:10:
[...]

Ik begrijp je bedoeling niet helemaal.
Je wil een ventilator in je badkamer laten schakelen afhankelijk van de temperatuur die in een doucheleiding loopt?
Lijkt me onnuttig?
Of ik begrijp het verkeerd :)
Ik heb zopas net ook sensoren gekocht om ++- hetzelfde te doen.. misschien is het dat wat je wil.

Xiaomi luchtvochtigheid en temperatuur sensor in 1 (zigbee 5 euro/stuk)
Afhankelijk van de luchtvochtigheid ga ik de ventilator schakelen.
Dat is een pak beter dan de temperatuur die een leiding heeft naar je douche (en die ingebouwd zit).

OF heb ik het fout?
Volgens mij wil hij bepalen of er gedouched wordt door de temperatuur van de waterleiding richting de douche te meten. Best een slimme manier. Maar zijn vraag hoort denk ik meer in een ESPHome topic thuis, als de sensor slechts om de 5 minuten uitleest, dan zit daar het probleem. @koelkast

Ik gebruik inderdaad ook de luchtvochtigheid om dit te bepalen, met een Aqara temperatuur/luchtdruk/vochtigheid sensor die wordt uitgelezen via Zigbee2MQTT en waarbij HomeAssistant de MQTT uitleest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
PhilipsFan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:17:
[...]

Volgens mij wil hij bepalen of er gedouched wordt door de temperatuur van de waterleiding richting de douche te meten. Best een slimme manier. Maar zijn vraag hoort denk ik meer in een ESPHome topic thuis, als de sensor slechts om de 5 minuten uitleest, dan zit daar het probleem. @koelkast

Ik gebruik inderdaad ook de luchtvochtigheid om dit te bepalen, met een Aqara temperatuur/luchtdruk/vochtigheid sensor die wordt uitgelezen via Zigbee2MQTT en waarbij HomeAssistant de MQTT uitleest.
Dan is de vraag waarom hij wil weten of er gedouched wordt...
Als dat is om een ventilator te sturen, dan kan het beter volgens mij.
Als hij wil weten of er gedoucht wordt, dan kan dat achter een schakelaar zitten voor het licht die je altijd moet induwen als je gaat douchen.
Zo doe ik het ook:
- Ik duw als ik ga douchen, die schakelt een boolean, afhankelijk van tijd speelt hij muziek en afhankelijk van lichtinval, steekt hij licht aan
- Bij einde douche is het bij mij omgekeerd.
Straks komt daar nog eens de ventilatiesturing bij ook... hoewel ik dit vermoedelijk niet extra als condition erbij zal steken

Vanaf welke luchtvochtigheid schakel jij de ventilatie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
skank schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:29:
[...]

Dan is de vraag waarom hij wil weten of er gedouched wordt...
Als dat is om een ventilator te sturen, dan kan het beter volgens mij.
Als hij wil weten of er gedoucht wordt, dan kan dat achter een schakelaar zitten voor het licht die je altijd moet induwen als je gaat douchen.
Zo doe ik het ook:
- Ik duw als ik ga douchen, die schakelt een boolean, afhankelijk van tijd speelt hij muziek en afhankelijk van lichtinval, steekt hij licht aan
- Bij einde douche is het bij mij omgekeerd.
Straks komt daar nog eens de ventilatiesturing bij ook... hoewel ik dit vermoedelijk niet extra als condition erbij zal steken

Vanaf welke luchtvochtigheid schakel jij de ventilatie aan?
Dat is een groot probleem, want die waarde verandert mee met het jaargetijde. In de zomer bij 66%, in de winter bij 73%, maar ik heb nu net een blueprint ontdekt die de ventilatie aanzet als de luchtvochtigheid plotseling toeneemt, dus onafhankelijk van de echte waarde. Ik ben dat nog aan het uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 19:19
Ik wil graag de mogelijkheid om de inverter van mn zonnepanelen uit te schakelen, via HA, wanneer het stroomtarief negatief is. Ik heb een SunnyBoy 2.5 uit 2020 en die heeft, zover ik kan vinden, helaas geen mogelijkheid om hem remote uit te zetten.

Ik zit dus te denken aan een relay oid die ik via esphome kan togglen. Ik zou natuurlijk gewoon een Shelly Pro kunnen gebruiken maar volgens mij moet dit simpeler kunnen met een esp8266 en relay? Iemand wel eens zo'nESP8266/32 (in combinatie met een relay?) gebruikt om 220+ te schakelen?

[ Voor 6% gewijzigd door sjorsjes op 17-07-2024 13:39 ]

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
sjorsjes schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:38:
Ik wil graag de mogelijkheid om de inverter van mn zonnepanelen uit te schakelen, via HA, wanneer het stroomtarief negatief is. Ik heb een SunnyBoy 2.5 uit 2020 en die heeft, zover ik kan vinden, helaas geen mogelijkheid om hem remote uit te zetten.

Ik zit dus te denken aan een relay oid die ik via esphome kan togglen. Ik zou natuurlijk gewoon een Shelly Pro kunnen gebruiken maar volgens mij moet dit simpeler kunnen met een esp8266 en relay? Iemand wel eens zo'nESP8266/32 (in combinatie met een relay?) gebruikt om 220+ te schakelen?
Ik zou hier heel goed mee opletten. Uberhaupt al omdat je voor een hobbybob oplossing wilt gaan waar je vervolgens wel meerdere kWs overheen gaat sturen. Maar ook omdat de commerciële oplossingen "risico's" kennen. Een relais schakelen waar een flink aantal kWs (of eigenlijk ampère, maar A en kW zijn natuurlijk gelinkt) overheen gaat is namelijk "lastig" in dat als ik het goed begrepen heb het relais kan blijven "plakken" (dus niet schakelt), maar ook omdat er een vlamboog kan ontstaan (ergo, de stroom blijft lopen over het relais dat geschakeld wordt). En dat laatste wil je natuurlijk helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
PhilipsFan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:36:
[...]

Dat is een groot probleem, want die waarde verandert mee met het jaargetijde. In de zomer bij 66%, in de winter bij 73%, maar ik heb nu net een blueprint ontdekt die de ventilatie aanzet als de luchtvochtigheid plotseling toeneemt, dus onafhankelijk van de echte waarde. Ik ben dat nog aan het uitproberen.
Oh dat wist ik niet :)
Maar dat zou je nog kunnen opvangen met een if month... else?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:20

Seafarer

XXX

[...]

Daarom heb ik al 8 jaar een thermostaat schakelaar op de warme douche leiding zitten.
Pijp heet, ventilator op 3.
Pijp koud, ventilator terug naar 2
Naloop tijd in zomer is langer omdat het langer duurt voor de Pijp koud wordt.

En niemand hoeft er aan te denken.

(Sorry, werkt zelfs zonder HA). ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:20

Seafarer

XXX

RobertMe schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:43:
[...]

Ik zou hier heel goed mee opletten. Uberhaupt al omdat je voor een hobbybob oplossing wilt gaan waar je vervolgens wel meerdere kWs overheen gaat sturen. Maar ook omdat de commerciële oplossingen "risico's" kennen. Een relais schakelen waar een flink aantal kWs (of eigenlijk ampère, maar A en kW zijn natuurlijk gelinkt) overheen gaat is namelijk "lastig" in dat als ik het goed begrepen heb het relais kan blijven "plakken" (dus niet schakelt), maar ook omdat er een vlamboog kan ontstaan (ergo, de stroom blijft lopen over het relais dat geschakeld wordt). En dat laatste wil je natuurlijk helemaal niet.
Als jij onder de max specs. van de fabrikant blijft dan gaat er niets fout.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:17

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@Hmmbob Doe eens een update/showcase van je nieuwe UI :)

Zag op je github dat je een '2024 complete new UI setup' hebt.. En aangezien ik al jaren trouwe fan ben van jouw UI... maak me gek :P

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Invisible_man schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:12:
[...]

Het voordeel van een database met Grafana is dat je veel meer vrijheid hebt in hoe data opgeslagen wordt en ik heb daar zelf ook wel het nodige mee gedaan, maar uiteindelijk logt HA zelf al heel veel maar niet tot al te lang terug, maar in de praktijk mis ik dat niet. Het enige wat ik er wel mee doe is mijn energie verbruik en productie opgeslagen per dag omdat ik daar dan ook uit een vorig domotica systeem (Domoticz) de data naar overgezet heb zodat ik nu tot wel tien jaar terug deze informatie heb.

Of het zinvol is, is dus uiteindelijk een kwestie van wat je er mee wilt doen en of het je de tijd die daar mee gemoeid gaat er in wilt steken.
Update op deze:

zojuist InfluxDB in een aparte LXC op proxmox en MariaDB op een aparte LXC op proxmox. MariaDB als default recorder database met purge op 30 en de InfluxDB met retention Infinity.

Handleidingen gevolgd die hier staan.
https://smarthomescene.co...se-to-mariadb-on-proxmox/

Vlot te doen.

Alleen 2x tegen de quirks aangelopen dat je in yaml geen # en : en ; moet hebben in een value, dus ook niet in je password. En mijn password generator gebruikt die juist wel...

Ik twijfel nog of ik Z2M ga toevoegen in aparte containers. Ik gebruik nu ZHA en zie behalve het voordeel van zigbee separation, nog geen voordelen, terwijl ik wel de nadelen zie (oa niet even makkelijk devices toevoegen vanuit mobile app).
https://smarthomescene.co...ome-assistant-in-proxmox/

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 17-07-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@sjorsjes Wat is het volledige type? Dan zijn er mischien wat experts die het zeker kunnen zeggen of het over IP kan.

En anders zou ik nakijken of het via RS485 of met een externe input kan. Zomaar de netspanning afschakelen kan ik ook niet aanraden. Aardig aanslag voor het relais maar ook de omvormer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
MisteRMeesteR schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:53:
@Hmmbob Doe eens een update/showcase van je nieuwe UI :)

Zag op je github dat je een '2024 complete new UI setup' hebt.. En aangezien ik al jaren trouwe fan ben van jouw UI... maak me gek :P
Omdat je het zo lief vraagt :>

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
RobertMe schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:43:
[...]

Thanks, daarom wilde ik het even checken en zeker niet zomaar iets gaan aankloten :)
Septillion schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:55:
@sjorsjes Wat is het volledige type? Dan zijn er mischien wat experts die het zeker kunnen zeggen of het over IP kan.

En anders zou ik nakijken of het via RS485 of met een externe input kan. Zomaar de netspanning afschakelen kan ik ook niet aanraden. Aardig aanslag voor het relais maar ook de omvormer.
SMA Sunnyboy 2.5-1 VL-40
Firmware: 3.11.5.R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
sjorsjes schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:38:

https://files.sma.de/downloads/SBxx-1VL-40-BE-en-19.pdf
Op pagina 62 staat wel "Set 0 for zero export power."

Heb je hem al in home assistant geïntegreerd? Komt daar niet iets van een schuifregelaar of invoerveld bij het apparaat?
Bijv bij de GoodWe is het Net export limit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Ad3KZI8vWBsNFLNHir81fpXh2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6eSHBYyTOyLQhuzVUTJY8BA1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Werd er iets gewijzigd in zigbee2mqtt addon? Ember driver?
Ik gebruik een sonof dongle en krijg error meldingen.
Deze deden me surfen naar:
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/discussions/21462

Moet ik hiervoor iets aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
Willempie27 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:05:
[...]

https://files.sma.de/downloads/SBxx-1VL-40-BE-en-19.pdf
Op pagina 62 staat wel "Set 0 for zero export power."

Heb je hem al in home assistant geïntegreerd? Komt daar niet iets van een schuifregelaar of invoerveld bij het apparaat?
Yes ik heb hem in HA, helaas geen slider :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOc3bKSuWw7xwYKne7rl3NtvAIQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UlSDQgu6wcF4tqvU08TPso7C.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
sjorsjes schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:09:
[...]

[Afbeelding]
Ik zie in de docs ook niets waarmee dat kan

edit: @sjorsjes Ik zie in dit topic dat ze niet de SMA integratie gebruiken, maar via Modbus TCP communiceren met de omvormer: Het grote SMA topic

[ Voor 15% gewijzigd door Hmmbob op 17-07-2024 15:24 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
[...]

[Afbeelding]
In YouTube: Tech Tip: How to Setup Zero Export with only an SMA Energy Meter laten ze wel zien dat het mogelijk is met een extra meter van SMA.
Dus de optie zit er zeker op. Misschien kun je ook als installateur aanmelden en bepaalde opties aan zetten en komt er ook meer informatie in HA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Get!em schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:54:
Alleen 2x tegen de quirks aangelopen dat je in yaml geen # en : en ; moet hebben in een value, dus ook niet in je password. En mijn password generator gebruikt die juist wel...
# en ; hebben in YAML een speciale betekenis. En doordat YAML automatisch gokt wat strings zijn als je geen quotes gebruikt kan dat inderdaad wel eens mis gaan. Als je de (string) values netjes in quotes plaatst zal het dus ook werken.

YAML:
1
2
password: W@chtw00rd; # dit werkt niet
password: 'W@chtw00rd;' # dit werkt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:05

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

[...]

[Afbeelding]
Kun je dit niet aansturen met een automation in HA met als target de "Inverter Power Limit" die nu op 2500 W staat ?

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
PeteSplit schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:25:
[...]

Kun je dit niet aansturen met een automation in HA met als target de "Inverter Power Limit" die nu op 2500 W staat ?
Als je de waarde 2500 niet handmatig kunt aanpassen (number input of slider), kun je dit ook niet doen middels een automation (lijkt mij)...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjes
@Hmmbob @skank @Willempie27 Dit lijkt het antwoord te zijn die ik moet hebben! AUijtdehaag in "Het grote SMA topic"

Ik ga er eens induiken, thanks allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:05

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

CappieL schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:30:
[...]

Als je de waarde 2500 niet handmatig kunt aanpassen (number input of slider), kun je dit ook niet doen middels een automation (lijkt mij)...
Het is een entity en voor handmatige bediening heb je een slider of number input nodig. Ik dacht misschien is dit met een automatisering te maken, als dit dan niet read only is.

Of misschien moet je dit nog aanzetten in de omvormer

Starting the installation assistant
1. Open the user interface (see Section 8.1, page 48).
2. Log in as Installer.
3. Start the installation assistant (see Section 8.4, page 56).
4. Select [Save and continue] after each step up until the step Grid management service.
5. Make the settings as described in the following

Make the settings for systems with manual setpoint
6. Select the entry Manual setpoint in % or Manual setpoint in W for manual specification
and enter the respective setpoint value.

Of kan misschien alleen door de installateur ?

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 17-07-2024 15:38 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
sjorsjes schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:35:
@Hmmbob @skank @Willempie27 Dit lijkt het antwoord te zijn die ik moet hebben! AUijtdehaag in "Het grote SMA topic"

Ik ga er eens induiken, thanks allen!
Het scherm van de eerste post is hetzelfde als in het filmpje.
Je moet wel een installer account hebben.
Ik las ook ergens dat het default installer wachtwoord 1111 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:42
[...]

Ik heb vorig jaar mijn 20 jaar oude ventilatieunit vervangen door een veel zuiniger Itho (de reden) en die heeft dat al ingebouwd: als de vochtigheid snel stijgt gaat 'ie op een hogere stand. Voor de badkamer dus geen aparte trucs nodig.
Maar uiteraard wel direct aan HA gehangen met de wifi kit van Arjen Hiemstra waardoor ik daarnaast ook absolute lv % heb ingesteld waarboven/onder hij moet schakelen. HA is daarvoor niet strikt noodzakelijk, maar het hoort er natuurlijk wel in.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Wiley99 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:46:
[...]

Ik heb vorig jaar mijn 20 jaar oude ventilatieunit vervangen door een veel zuiniger Itho (de reden) en die heeft dat al ingebouwd: als de vochtigheid snel stijgt gaat 'ie op een hogere stand. Voor de badkamer dus geen aparte trucs nodig.
Maar uiteraard wel direct aan HA gehangen met de wifi kit van Arjen Hiemstra waardoor ik daarnaast ook absolute lv % heb ingesteld waarboven/onder hij moet schakelen. HA is daarvoor niet strikt noodzakelijk, maar het hoort er natuurlijk wel in.
Ik ben geen voorstander van "algemene" vochtigheid.7
Die in de badkamer is echt heel apart, en net daarom wil je dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
Willempie27 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:42:
[...]

Het scherm van de eerste post is hetzelfde als in het filmpje.
Je moet wel een installer account hebben.
Ik las ook ergens dat het default installer wachtwoord 1111 was.
Ik kon het via de webinterface (https://ennexos.sunnyportal.com) gewoon allemaal aanpassen. Ik gok dat ik mezelf al een keer installer had gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
skank schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:50:
[...]
Ik ben geen voorstander van "algemene" vochtigheid.7
Die in de badkamer is echt heel apart, en net daarom wil je dat wel.
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar wat ik bedoelde was:
1. in mijn badkamer gaat de ventilatie vanzelf hoger als de luchtvochtigheid binnen korte tijd (minuut ofzo) met een bepaald percentage stijgt. Dat doet de unit zelf.
2. er staat een temp/lv meter die beide gegevens doorgeeft aan HA. In HA, als de lv hoger is dan een bepaald percentage, dus ook als 'ie langzaam klimt, gaat hij ook hoger.

Je kan dat zelfs in trapjes doen (0-100%), maar dat is overdreven.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 07:40

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

skank schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:46:
[...]

Oh dat wist ik niet :)
Maar dat zou je nog kunnen opvangen met een if month... else?
Ik heb een tijd lang de RH van de badkamer vergeleken met andere ruimtes op de 1e verdieping. Werkte redelijk totdat we een raam open deden in de badkamer (met als gevolg lagere temperatuur in badkamer -> hogere luchtvochtigheid en WTW die daardoor onnodig standje turbo sprong). Was dus een suboptimale oplossing. Tegenwoordig middel ik de RH van de badkamer uit over een periode van 12 uur (in sensors.yaml):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- platform: statistics
  entity_id: sensor.lumi_badkamer_humidity
  unique_id: sensor.douche_rh_average
  name: "Douche RH Gemiddeld"
  precision: 0
  state_characteristic: average_linear
  max_age:
    hours: 12

Door het verschil tussen deze sensor en de daadwerkelijke RH van de badkamer te pakken krijg ik een uitstekend bruikbare "delta RH" (in templates.yaml):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- sensor:
  - name: douche_rel_vocht
    #Ten opzichte van 12 uurs gemiddelde'
    unique_id: 12340018
    unit_of_measurement: "%"
    availability: >
      {{ is_number(states('sensor.lumi_badkamer_humidity')) and 
         is_number(states('sensor.douche_rh_average'))}}
    state: >
      {{ (states('sensor.lumi_badkamer_humidity') | round(0, default=60)) 
       - (states('sensor.douche_rh_average') | round(0, default=50)) }}

De output ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Y8JmNvEN3Iun566QgKipscuFVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uFCeHkSQYiDSkV4s3JjoiHUI.png?f=fotoalbum_large

En ingezoomd op 1 dag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgy4AKUAQswpNzpRJn_w0T4LJCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/07FM9zNIuO2VzsA0OCcI7Png.png?f=fotoalbum_large

Daarbij stuur ik de WTW als volgt aan (allemaal minimale waarden, andere factoren zoals CO2 sensoren of WC detectie kunnen dus een hogere eindwaarde veroorzaken):

Licht aan -> WTW in stand 1
Licht uit -> Na 15 minuten WTW in stand 0
(Deze optie is dus handig voor als mensen met haarlak en/of deo lopen klooien in de badkamer).
Delta RH >= 12% -> WTW in stand 2 (ongeacht lichtstand)
Delta RH >= 18% -> WTW in stand 3 (ongeacht lichtstand)

Die setpoint zijn met sliders te tunen (maar die 12 en 18 bevallen erg goed).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:39
Wiley99 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:04:
[...]

Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar wat ik bedoelde was:
1. in mijn badkamer gaat de ventilatie vanzelf hoger als de luchtvochtigheid binnen korte tijd (minuut ofzo) met een bepaald percentage stijgt. Dat doet de unit zelf.
2. er staat een temp/lv meter die beide gegevens doorgeeft aan HA. In HA, als de lv hoger is dan een bepaald percentage, dus ook als 'ie langzaam klimt, gaat hij ook hoger.

Je kan dat zelfs in trapjes doen (0-100%), maar dat is overdreven.
Ik denk dat @skank bedoelt dat een vast lv% gebruiken om te schakelen niet handig is. Afhankelijk van het seizoen en het weer kan de "normale" luchtvochtigheid al hoog zijn. Dus tenzij je echt pas schakelt bij een heel hoog percentage, kan het op deze manier zijn dat je gaat ventileren terwijl de luchtvochtigheid buiten al hoger is.
Zo had ik het in eerste instantie ook ingesteld, met een lv% uit m'n hoofd boven de 72% altijd aan. En dan ging hij dus op een onweer-zomeravond ook aan, terwijl het percentage dan echt niet daalt door ventileren.

Ik heb nu een lv meter in m'n woonkamer en in de badkamer. Die in de woonkamer geeft de norm aan: als de lv op de badkamer daar een bepaald % boven zit gaat hij aan en hij stop weer als hij bijna die norm bereikt heeft. Het lv% waarop hij schakelt is dus variabel.

Schakelen op een snelle stijging werkt bij mij helaas niet goed. Als we de badkamer niet gebruiken stijgt de luchtvochtigheid heel langzaam waardoor een delta trigger niet af zal gaan. Door een absolute lv te gebruiken ten opzichte van een norm werkt het bij mij perfect, geen schimmel meer op de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
dixet schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:17:
[...]

Ik denk dat @skank bedoelt dat een vast lv% gebruiken om te schakelen niet handig is. Afhankelijk van het seizoen en het weer kan de "normale" luchtvochtigheid al hoog zijn. Dus tenzij je echt pas schakelt bij een heel hoog percentage, kan het op deze manier zijn dat je gaat ventileren terwijl de luchtvochtigheid buiten al hoger is.
Zo had ik het in eerste instantie ook ingesteld, met een lv% uit m'n hoofd boven de 72% altijd aan. En dan ging hij dus op een onweer-zomeravond ook aan, terwijl het percentage dan echt niet daalt door ventileren.

Ik heb nu een lv meter in m'n woonkamer en in de badkamer. Die in de woonkamer geeft de norm aan: als de lv op de badkamer daar een bepaald % boven zit gaat hij aan en hij stop weer als hij bijna die norm bereikt heeft. Het lv% waarop hij schakelt is dus variabel.

Schakelen op een snelle stijging werkt bij mij helaas niet goed. Als we de badkamer niet gebruiken stijgt de luchtvochtigheid heel langzaam waardoor een delta trigger niet af zal gaan. Door een absolute lv te gebruiken ten opzichte van een norm werkt het bij mij perfect, geen schimmel meer op de badkamer.
Precies.
Lijkt me een goeie manier ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:30
Ik trigger de badkamer afzuiging op drie manieren:

- snelle stijging van humidity (werkt echter niet altijd goed als er 2x achter gedoucht wordt)
- verschil tussen humidity badkamer en gemiddelde van aantal sensoren in huis (is de trigger die het vaakste voorkomt)
- en absolute vochtigheid (volgens mij boven 90procent), mocht de stijging niet werken en het verschil ook niet dan gaat hij uiteindelijk bij lang douchen ook aan

Heeft zeker wat tweaken gekost om de goede waardes te vinden, maar draait al 2 jaar prima. (Ook gelinkt met co2, bypass voor koeling, etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
dixet schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:17:
[...]

Zal inderdaad ook wel een beetje per huis verschillen. Mijn badkamer heeft geen raam, dus is wat 'constanter' in het gedrag. Het vergt inderdaad gewoon wat afstellen naar de lokale situatie en als je meerdere knoppen hebt om te meten en aan te draaien is dat altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Wiley99 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:46:
[...]

Ja, ik weet dat het bestaat en het is beslist een mooi project, maar ben er toch huiverig voor. Ik heb twee automations voor de ventilatie: als het vochtig is in de douche en als het toilet gebruikt wordt. Ik vraag me af hoe je een Itho ventilator met ingebouwde regeling kunt starten voor een bepaalde tijd, door een bewegingssensor, en vervolgens de ventilator na verloop van die tijd weer uitzet, TENZIJ de badkamer nog steeds vochtig genoeg is om 'm te laten doordraaien. Dat krijg ik echt niet in een Itho systeempje. En als het wel lukt, wordt het geheid een keer kapot gemaakt met een firmware update, omdat de fabrikant vindt dat mijn apparatuur stiekem toch van hem is. Thanks, but no thanks. Daarbij wil ik vaste apparatuur niet via Wifi verbonden hebben, dat is niet betrouwbaar genoeg.

Wat betreft de 'zuinige' moderne ventilator: Ik gebruik nog de ventilator die 'bijgeleverd' werd met het huis, die is dus inmiddels ruim 30 jaar oud. Ik heb 'm wel af en toe schoongemaakt. Maar sinds ik dat ding schakel via een Zigbee module, wordt dus ook het verbruik gemeten en die ventilator heeft sinds januari 2020 nog geen 4kWh verbruikt. Dus ik vind het wel prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

PhilipsFan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:55:
[...]

Ja, ik weet dat het bestaat en het is beslist een mooi project, maar ben er toch huiverig voor. Ik heb twee automations voor de ventilatie: als het vochtig is in de douche en als het toilet gebruikt wordt. Ik vraag me af hoe je een Itho ventilator met ingebouwde regeling kunt starten voor een bepaalde tijd, door een bewegingssensor, en vervolgens de ventilator na verloop van die tijd weer uitzet, TENZIJ de badkamer nog steeds vochtig genoeg is om 'm te laten doordraaien. Dat krijg ik echt niet in een Itho systeempje. En als het wel lukt, wordt het geheid een keer kapot gemaakt met een firmware update, omdat de fabrikant vindt dat mijn apparatuur stiekem toch van hem is. Thanks, but no thanks. Daarbij wil ik vaste apparatuur niet via Wifi verbonden hebben, dat is niet betrouwbaar genoeg.

Wat betreft de 'zuinige' moderne ventilator: Ik gebruik nog de ventilator die 'bijgeleverd' werd met het huis, die is dus inmiddels ruim 30 jaar oud. Ik heb 'm wel af en toe schoongemaakt. Maar sinds ik dat ding schakel via een Zigbee module, wordt dus ook het verbruik gemeten en die ventilator heeft sinds januari 2020 nog geen 4kWh verbruikt. Dus ik vind het wel prima :)
Ik heb een fiks aantal parameters die bepalen welke stand de WTW moet hebben. Als bepaalde grenzen overschreden worden, dan wordt de volgende automatisering getriggerd (een paar posts eerder heb ik een stukje geschreven over de RH sensor van onze badkamer).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
alias: WTW sturing ivm CO2, Rel-Humid, licht WC en Douche
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - switch.wc_licht
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 5
    from: "off"
    to: "on"
    id: WC_Uit
    entity_id:
      - switch.wc_licht
    for:
    to: "off"
    from: "on"
    entity_id:
      - switch.badkamer_licht
    for:
    id: Bad_Uit
    entity_id:
      - switch.badkamer_licht
    for:
    entity_id:
      - input_number.wtw_stand1
      - input_number.wtw_stand2
      - input_number.wtw_stand3
      - input_number.wtw_douche_relvocht_2
      - input_number.wtw_douche_relvocht_3
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    above: 0
    below: input_number.wtw_stand1
    for:
      minutes: 1
      seconds: 0
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    above: input_number.wtw_stand1
    below: input_number.wtw_stand2
    for:
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    above: input_number.wtw_stand2
    below: input_number.wtw_stand3
    for:
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    above: input_number.wtw_stand3
    for:
    entity_id:
      - sensor.douche_rel_vocht
    below: input_number.wtw_douche_relvocht_2
    for:
    entity_id:
    above: input_number.wtw_douche_relvocht_2
    below: input_number.wtw_douche_relvocht_3
    for:
    entity_id:
    above: input_number.wtw_douche_relvocht_3
    for:
    entity_id:
      - sensor.netatmo_huiskamer_hk_co2
      - sensor.netatmo_gameroom_hk_co2
      - sensor.netatmo_slaapkamer_hk_co2
      - sensor.netatmo_slaapkamer_kira_hk_co2
      - sensor.netatmo_slaapkamer_rick_hk_co2
    to: unavailable
    id: CO2-Fallback
    for:
      minutes: 15
    entity_id:
    from: unavailable
    id: CO2-Sensor-Rejoin
    for:
    entity_id:
      - timer.bad_naloop
      - timer.wc_naloop
    from: active
    to: idle
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - WC_Uit
        sequence:
          - service: timer.start
            metadata: {}
            target:
              entity_id: timer.wc_naloop
      - conditions:
            id:
              - Bad_Uit
        sequence:
            target:
              entity_id: timer.bad_naloop
    default:
      - choose:
          - conditions:
              - condition: or
                conditions:
                  - condition: numeric_state
                    entity_id: sensor.co2_max
                    entity_id: sensor.douche_rel_vocht
            sequence:
              - service: switch.turn_on
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw
                    - switch.wtw_stand3
              - service: switch.turn_off
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw_stand2
              - service: input_number.set_value
                data:
                  value: 3
                target:
                  entity_id: input_number.wtw_berekend
          - conditions:
                conditions:
                  - condition: state
                    state: active
                    id:
                      - CO2-Fallback
                    entity_id: switch.wc_licht
                    state: "on"
            sequence:
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw
                    - switch.wtw_stand2
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw_stand3
                data:
                  value: 2
                target:
          - conditions:
                conditions:
                    entity_id: switch.badkamer_licht
            sequence:
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw_stand2
                    - switch.wtw_stand3
                data:
                  value: 1
                target:
          - conditions:
            sequence:
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw
                    - switch.wtw_stand2
                    - switch.wtw_stand3
                data:
                  value: 0
                target:
        default: []
mode: queued
trace:
  stored_traces: 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
PhilipsFan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:55:
wordt het geheid een keer kapot gemaakt met een firmware update, omdat de fabrikant vindt dat mijn apparatuur stiekem toch van hem is.
Gewoon puur een ventilatie box zal vast niet aan internet hangen, de Itho bij mij in huis in ieder geval niet. En ik zou ook niet weten hoe/waarom er firmware voor moet zijn. Zo'n box zal een zeer minimale firmware in zitten juist omdat het zo simpel is.
En wat je dus kunt doen (zou ik zelf ook eens moeten doen) is dat 3th party "chipje" bestellen dat je er in kunt steken en de box kan aansturen zoals er ook officiële addons zijn die dezelfde interface gebruiken. En hoewel dat 3th party bordje wel een firmware heeft en daar updates voor zijn, heeft Itho daar natuurlijk geen invloed op (sure, ze zouden kunnen proberen de boel offline te halen, maar de verkochte chips blijven dan alsnog werken). En daarnaast zou het zomaar kunnen zijn dat Itho er van weet en het prima vindt. Immers zullen ze er niet minder ventilatieboxen van verkopen, hoogstens meer. En zelf hebben ze geen (duur betaalde) addon voor aansturing via smarthome spul, dus het concurreert niet met iets dat ze zelf hebben. Het is voor Itho bijna een perfecte manier om meer boxen te verkopen terwijl het ze zelf €0 kost, noch in ontwerp, productie en verkoop, noch in aftersales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
kepler schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:44:
Ik trigger de badkamer afzuiging op drie manieren:

- snelle stijging van humidity (werkt echter niet altijd goed als er 2x achter gedoucht wordt)
- verschil tussen humidity badkamer en gemiddelde van aantal sensoren in huis (is de trigger die het vaakste voorkomt)
- en absolute vochtigheid (volgens mij boven 90procent), mocht de stijging niet werken en het verschil ook niet dan gaat hij uiteindelijk bij lang douchen ook aan

Heeft zeker wat tweaken gekost om de goede waardes te vinden, maar draait al 2 jaar prima. (Ook gelinkt met co2, bypass voor koeling, etc)
Blijkbaar veel manieren die iedereen gebruikt, het zal zoeken worden als ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
HuismAndré schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:58:
[...]

Ik heb een fiks aantal parameters die bepalen welke stand de WTW moet hebben. Als bepaalde grenzen overschreden worden, dan wordt de volgende automatisering getriggerd (een paar posts eerder heb ik een stukje geschreven over de RH sensor van onze badkamer).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
alias: WTW sturing ivm CO2, Rel-Humid, licht WC en Douche
description: ""
trigger:
    entity_id:
      - switch.wc_licht
    for:
    id: WC_Uit
    entity_id:
      - switch.wc_licht
    for:
    entity_id:
      - switch.badkamer_licht
    for:
    id: Bad_Uit
    entity_id:
      - switch.badkamer_licht
    for:
    entity_id:
      - input_number.wtw_stand1
      - input_number.wtw_stand2
      - input_number.wtw_stand3
      - input_number.wtw_douche_relvocht_2
      - input_number.wtw_douche_relvocht_3
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    above: 0
    for:
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    below: input_number.wtw_stand2
    for:
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    below: input_number.wtw_stand3
    for:
    entity_id:
      - sensor.co2_max
    for:
    entity_id:
    for:
    entity_id:
    below: input_number.wtw_douche_relvocht_3
    for:
    entity_id:
    for:
    entity_id:
    to: unavailable
    id: CO2-Fallback
    for:
      minutes: 15
    entity_id:
    from: unavailable
    id: CO2-Sensor-Rejoin
    for:
    entity_id:
      - timer.bad_naloop
      - timer.wc_naloop
    from: active
    to: idle
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - WC_Uit
        sequence:
            target:
      - conditions:
            id:
              - Bad_Uit
        sequence:
            target:
    default:
      - choose:
          - conditions:
                conditions:
            sequence:
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw
                    - switch.wtw_stand3
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw_stand2
                data:
                  value: 3
                target:
          - conditions:
                conditions:
                    id:
                      - CO2-Fallback
                    entity_id: switch.wc_licht
            sequence:
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw
                    - switch.wtw_stand2
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw_stand3
                data:
                  value: 2
                target:
          - conditions:
                conditions:
                    entity_id: switch.badkamer_licht
            sequence:
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw_stand2
                    - switch.wtw_stand3
                data:
                  value: 1
                target:
          - conditions:
            sequence:
                target:
                  entity_id:
                    - switch.wtw
                    - switch.wtw_stand2
                    - switch.wtw_stand3
                data:
                  value: 0
                target:
        default: []
mode: queued
trace:
  stored_traces: 10
Laten aangaan bij toilet is ook wel leuk...
Alleen kan ik niet simpel alle standen selecteren (er zijn er 3).
Ik kan enkel naar volle stand (3) of naar stand 1 door het schakelen van een schakelaar, thats it.
Dus wc integreren vervalt bij mij.
Ging wel leuk zijn.
Alleen ook met toilet, voor een gewoon kort toilet bezoek heb ik geen extra afzuiging nodig, hoe maak je daar dan onderscheid in :) Door te koppelen met licht kun je volgens mij ook bedrogen uitkomen :) Stel het is klaar genoeg maar ik wil toch mn grote boodschap doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

skank schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:28:
[...]

Alleen ook met toilet, voor een gewoon kort toilet bezoek heb ik geen extra afzuiging nodig, hoe maak je daar dan onderscheid in :) Door te koppelen met licht kun je volgens mij ook bedrogen uitkomen :) Stel het is klaar genoeg maar ik wil toch mn grote boodschap doen..
Onze WC heeft geen raam (dus als je daar bent heb je het licht aan). Grote of kleine boodschap maakt niet uit (stand 2 is prima voor beiden en 15 minuten naloop is voldoende). Als je maar 2 standen hebt dan kun je kiezen voor de hoogste stand (beter te veel afgezogen dan te weinig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
HuismAndré schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:34:
[...]

Onze WC heeft geen raam (dus als je daar bent heb je het licht aan). Grote of kleine maakt niet uit (stand 2 is prima voor beiden en 15 minuten naloop is voldoende). Als je maar 2 standen hebt dan kun je kiezen voor de hoogste stand (beter te veel afgezogen dan te weinig).
Slaat dan wel heel vaak aan ... bij ons toch (met 4 in huis).
Geen idee of het ding daar tegen kan om zo vaak te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

skank schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:35:
[...]

Slaat dan wel heel vaak aan ... bij ons toch (met 4 in huis).
Geen idee of het ding daar tegen kan om zo vaak te schakelen.
Onze WTW is 20 jaar oud en doet nog met de eerste motoren. Overgang van standen gaat heel vloeiend en het aantal schakelmomenten is helemaal niet zo hoog. Hier zijn we ook met z'n 4-en met het volgende WTW gedrag (gisteren):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcII7aLUktxSENXSHr8pELXr0sU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f5WOPMjVC77r0imzK7nzuOM8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
skank schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:28:
[...]

Alleen ook met toilet, voor een gewoon kort toilet bezoek heb ik geen extra afzuiging nodig, hoe maak je daar dan onderscheid in :)
Hier zit ik inderdaad al jaren over na te denken. Bij een kort bezoek kan ie meteen weer uit als er geen beweging meer gedetecteerd wordt, maar als het toilet langer dan 3 minuten wordt gebruikt dan wordt het toch wel tijd om die ventilator een kwartiertje te laten draaien :P

Is er trouwens een mogelijkheid om een card te hebben waar zowel het huidige energieverbruik (in watt) te zien is, maar ook het totaalverbuik van een schakelaar (in kWh) tot dan toe? Ik vond dat bij Domoticz altijd praktisch, in Home Assistant word ik gen van al die losse kaartjes...

[ Voor 21% gewijzigd door PhilipsFan op 17-07-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
PhilipsFan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:46:
[...]

Hier zit ik inderdaad al jaren over na te denken. Bij een kort bezoek kan ie meteen weer uit als er geen beweging meer gedetecteerd wordt, maar als het toilet langer dan 3 minuten wordt gebruikt dan wordt het toch wel tijd om die ventilator een kwartiertje te laten draaien :P

Is er trouwens een mogelijkheid om een card te hebben waar zowel het huidige energieverbruik (in watt) te zien is, maar ook het totaalverbuik van een schakelaar (in kWh) tot dan toe? Ik vond dat bij Domoticz altijd praktisch, in Home Assistant word ik gen van al die losse kaartjes...
Tijdspanne kan inderdaad een goeie indicator zijn :)
Je brengt me op ideeën :)
Pagina: 1 ... 211 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.