Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 210 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal12lolo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-09 16:18
Get!em schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:32:
[...]

In HACS kun je ook zoeken naar Energy Flow Plus en Power Flow Plus cards. En dan daarbij de Period selector.
Bij network kun je dan kiezen of je two-way hebt, of dat je import / export entities hebt.

[Afbeelding]
Top dankjewel heb het nu helemaal goed kunnen instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:39
StarWing schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:42:
Wie kan mij een goede RGB ledstrip aanraden ? Onze zoon heeft een action-geval gekocht, maar natuurlijk snel defect. Ik wil heb een nieuwe aanschaffen, liefst integreerbaar in HA. Wij hebben geen Zigbee, maar wel ZWave.
Op aliexpress staan er honderden, maar het is moeilijk om de juiste keuze te maken.
Z-Wave wordt denk ik lastig. Als je geen Zigbee wilt, zou ik wel erbij nemen, stick heb je voor 20 euro en Zigbee sensoren zijn veel goedkoper, kom je denk ik al snel uit op wifi. Waarbij ik denk ik wel wat kant en klare oplossingen te krijgen zijn, die je al dan niet zelf weer kunt flashen met WLED of ESPHome of alternatieven. Of je maakt er zelf een, met een ESP als controller en een (addressable?) LED strip kom je al een heel eind.

Ik gok overigens dat wifi strips ook het meest uitgebreid zijn. Bv een Hue LED strip (met Zigbee) heeft weer geen addressable LEDs, dus de hele strip brand dan op 1 instelling. Met addressable LEDs kan elke individuele LED in de strip apart worden aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 16:58
Wie kan mij een goede RGB ledstrip aanraden ? Onze zoon heeft een action-geval gekocht, maar natuurlijk snel defect. Ik wil heb een nieuwe aanschaffen, liefst integreerbaar in HA. Wij hebben geen Zigbee, maar wel ZWave.
Op aliexpress staan er honderden, maar het is moeilijk om de juiste keuze te maken.
Govee M1 ledstrip.Deze koppel je via wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@StarWing Welke van de Action had hij gekocht? Want heb hier een XXL en daar is an sich niets mis met de kwaliteit. Of anders gezegd, je moet het goed monteren want het blijft kwetsbaar, maar dat hebben ze eigenlijk allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:54
Ik zou graag met Home assistant een radiozender naar mijn Apple TV willen streamen. De apple tv integratie ken ik, maar ik kan niet vinden hoe ik een simpele stream naar de Apple TV kan sturen.

Het is mij om het even welke app de stream afspeelt op de Apple TV.
Heeft iemand een voorbeeld?

[ Voor 3% gewijzigd door badkuip op 11-07-2024 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:16
voor zwave zou je kunnen kijken naar fibaro rgbw controller, led strip van de action kan je misschien hergebruiken hierop (hangt een beetje van de spanning af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:56
TheFes schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:32:
[...]

@Barryvdh
Dit moet inderdaad in 2 stappen. Je zou ook een rest command kunnen gebruiken ipv een rest sensor.
Dan kun je een trigger based template sensor maken in het action deel het rest command aanroepen. Het resultaat wat je dan terug krijgt kun je gebruiken om de nieuwe sensor waarde te berekenen.
Die zou je bij de oude waarde kunnen optellen, zodat je toch een total_increasing sensor krijgt.
Ik vermoed dat in dergelijke richting ook de oplossing van mijn probleem ligt en dat ik waarschijnlijk ook REST sensors moet gaan "klonen" in een template, maar ik zal mijn probleem toch even voorleggen hier :)

Vorige bewoner gebruikte fp4all voor het loggen van zijn zonnepanelen naar de fp4all portal en pvoutput. Gelukkig hebben deze loggers ook een lokale status.xml die met een rest call uit te lezen is en ze houden ook nog eens hun daily energy generation bij. So far so good.

Aan het eind van de dag gebeurt echter nog wel eens dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AZ2Mo7__WG-9YmIHTFQ3igFw04=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dJ6SjefNkdpRp0naHndq6cJG.png?f=user_large
Door de schemering begint de inverter te cyclen tussen actief en standby, en de logger lijkt hierdoor van slag te raken waardoor de waarde terugvalt naar 0 om even later weer terug te gaan naar het dagtotaal.

Aangezien de state class van deze sensor total_increasing is, ziet HA dit als een reset gevolgd door een stijging terug naar het dagtotaal, wat voor m'n statistics en energy dashboard natuurlijk het volgende betekent:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gwmqvn6hSFmXd2O1tqFAUSA6Mzc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cRmKQjOOdTe4BhpP8NDsf03e.png?f=user_large

Ik zou hier dus liever zelf een reset meegeven, die nooit meer dan 1 keer per dag voorkomt. Of is het logischer om een triggered template sensor te maken die een verandering naar 0 negeert en zichzelf om 0:00 reset?

Terwijl ik dit zit te schrijven vraag ik me af of het niet makkelijker is om de state_class van de rest sensor gewoon op "total" te zetten... Dat zou netto hetzelfde effect moeten hebben, toch...? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
Sjoop1985 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 23:04:
[...]

Ik vermoed dat in dergelijke richting ook de oplossing van mijn probleem ligt en dat ik waarschijnlijk ook REST sensors moet gaan "klonen" in een template, maar ik zal mijn probleem toch even voorleggen hier :)

Vorige bewoner gebruikte fp4all voor het loggen van zijn zonnepanelen naar de fp4all portal en pvoutput. Gelukkig hebben deze loggers ook een lokale status.xml die met een rest call uit te lezen is en ze houden ook nog eens hun daily energy generation bij. So far so good.

Aan het eind van de dag gebeurt echter nog wel eens dit:
[Afbeelding]
Door de schemering begint de inverter te cyclen tussen actief en standby, en de logger lijkt hierdoor van slag te raken waardoor de waarde terugvalt naar 0 om even later weer terug te gaan naar het dagtotaal.

Aangezien de state class van deze sensor total_increasing is, ziet HA dit als een reset gevolgd door een stijging terug naar het dagtotaal, wat voor m'n statistics en energy dashboard natuurlijk het volgende betekent:
[Afbeelding]

Ik zou hier dus liever zelf een reset meegeven, die nooit meer dan 1 keer per dag voorkomt. Of is het logischer om een triggered template sensor te maken die een verandering naar 0 negeert en zichzelf om 0:00 reset?

Terwijl ik dit zit te schrijven vraag ik me af of het niet makkelijker is om de state_class van de rest sensor gewoon op "total" te zetten... Dat zou netto hetzelfde effect moeten hebben, toch...? :?
Kan je niet gewoon een Nutsmeter aanmaken, Delta waarde aanvinken en Dagelijk een reset instellen. Op het laatste na heb ik dan voor mijn P1 meter. Vandaag is de meter vervangen dus die staat weer op 0 maar door een virtuele nutsmeter met deltawaarde telt die netjes door. Zou voor de zonnepanelen ook moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
Deze REST sensor geeft een totaal waarde in Wh voor de lopende dag. Als ik een utility meter met delta zou gebruiken, zou die iedere keer toenemen met de sensorwaarde (dagverbruik). Bovendien lost dat mijn probleem niet op, want die utility meter zou bij zo'n geval als ik omschreef ook incorrect toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:33

StarWing

Huh ?!?

@Septillion Het is er eentje van LSC. Ik denk niet dat de strip zelf defect is, maar eerder de driver (er zit een serieus geurtje aan).
Waarschijnlijk rebranded spul waar je weinig specs van kan vinden. Evt losse driver zou ook werken indien de ledstrip zelf nog werkt, maar dan moet ik eerst eens testen met de regelbare voeding op m'n werk.

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sjoop1985 Heb je ook een sensor met een all-time oplopende waarde? Die heeft namelijk als voordeel dat de totalen dus blijven kloppen als hij een dagje niet werkt. En dat je dan echt 100% zeker weet dat een 0 niet correct is.

Maar een tempalte sensor zou je dit wel mee kunnen oplossen. Zou ik deze simpelweg gewoon unavailable maken indien de bron 0 (of unknown of unavailable) is.
YAML:
1
availability: "{{ states('sensor.energy')|is_number and states('sensor.energy')|float != 0 }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
Septillion schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:36:
@Sjoop1985 Heb je ook een sensor met een all-time oplopende waarde? Die heeft namelijk als voordeel dat de totalen dus blijven kloppen als hij een dagje niet werkt. En dat je dan echt 100% zeker weet dat een 0 niet correct is.
De loggers van de omvormers rapporteren een all-time totaal, maar om een of andere duistere reden die ik nog niet heb kunnen achterhalen/oplossen, reset 1 van mijn omvormers die counter ook iedere dag. Anders was dat wel de beste oplossing geweest inderdaad (eigenlijk op dezelfde manier als bij de p1 meter).
Septillion schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:36:
Maar een tempalte sensor zou je dit wel mee kunnen oplossen. Zou ik deze simpelweg gewoon unavailable maken indien de bron 0 (of unknown of unavailable) is.
YAML:
1
availability: "{{ states('sensor.energy')|is_number and states('sensor.energy')|float != 0 }}"
Ja, zoiets had ik in gedachten. Toen ik deze issue voor het eerst spotte, heb ik me nog geërgerd dat er geen availability template is voor de RESTful integratie.

Edit: zie net in de docs dat als je een REST sensor individueel aanmaakt, je er wel een availability template aan kan meegeven. Dit weekend maar es mee aan de slag dan.

En daarna nog kijken of er iets te doen valt aan het feit dat HA blijft pollen, zelfs als de resource niet online is (omvormer standby), waardoor m'n logs vol staan met errors...

[ Voor 14% gewijzigd door Sjoop1985 op 12-07-2024 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sjoop1985 Alle opties van een individuele zijn ook toe te passen als je het als groep doet. Had even niet scherp dat availability daar ook tussen zat maar dan kan je de huidige dus gewoon aanvullen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:37
Sjoop1985 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:24:
[...]
Edit: zie net in de docs dat als je een REST sensor individueel aanmaakt, je er wel een availability template aan kan meegeven. Dit weekend maar es mee aan de slag dan.
Kan ook gewoon onder de rest integratie:
https://www.home-assistant.io/integrations/rest/#sensor
sensor list (optional)
A list of sensors to create from the shared data. All configuration settings that are supported by RESTful Sensor not listed above can be used here.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:46
Ik heb een vraag.
Ik wil een switch creëren vanuit een selector switch.
Ik heb een harmony hub en de activities zitten in een selector switch, deze selector switch heb ik ook in Apple HomeKit maar die kan ik niet met Siri bedienen dus ik wil van elke activity een losse switch maken maar dat lukt dus niet.
Ik heb voor elke activity een dummy switch gemaakt maar hoe koppel ik de afzonderlijke actie uit de selector switch aan de dummy switch?
De entity ID is select.harmony_hub_activities

Iemand die mij op weg kan helpen?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 10:31

Rouwette

Rouwette.com

badkuip schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:45:
Ik zou graag met Home assistant een radiozender naar mijn Apple TV willen streamen. De apple tv integratie ken ik, maar ik kan niet vinden hoe ik een simpele stream naar de Apple TV kan sturen.

Het is mij om het even welke app de stream afspeelt op de Apple TV.
Heeft iemand een voorbeeld?
Is hij bekend als media_player? Dan is het redelijk simpel. Op mijn site staan wel voorbeelden.
https://rouwette.com/radio-browser/

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
@TheFes @Septillion Thanks! Reality check :P Mijn geheugen laat me ook in de steek want ik was in de overtuiging dat ik dit al es geprobeerd had en het niet lukte. Maar misschien verwar ik het in mijn hoofd wel met een vergeefse poging om een last_reset attribute toe te voegen, zoals Barry dat probeerde.

Anyway, availability template is imo wel de meest "cleane" oplossing voor deze issue. Zal es een tijdje een schaduwsensor laten lopen om te testen en als het goed werkt voeg ik availability toe aan de live sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Zijn er Tweakers met een LG TV hier? Ik merk dat de LG WebOS integratie soms niet opmerkt dat de TV aan is, ook na langere tijd niet, en dan herladen moet worden om te werken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Heeft er hier al iemand een mooi voorbeeld script om de media_player.volume_up/down step's kleiner te krijgen? Nu is dat steeds +10 maar als ik dat op mijn Onkyo receiver doe gaat hij van normaal naar heel hard :+

Als dat +1 of +5 per keer kan zijn zou het ook fijn zijn. Moet ik naar media_player.volume_set gaan kijken en werken op basis van het huidige volume met een template?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:45
Heeft iemand wel eens mee gemaakt dat een gebruiker na het aanmaken niet zichtbaar is bij personen in de lijst?

De aangemaakte gebruiker kan echter wel gewoon inloggen en is zichtbaar tussen entiteiten.
Maar ik kan deze niet aanpassen of verwijderen. Dezelfde gebruiker opnieuw aanmaken heeft: User already exist.

Wie weet raad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fingie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 17:38
Eerder deze week heb ik een update gedaan van zowel HomeAssistant (in Docker) en ZWave JS. Een paar dagen later merkte is dat bepaalde automatiseringen niet meer werken die daarvoor jaren wel gewerkt hebben. Ik heb verschillende automatiseringen die op basis van beweging gedetecteerd door Fibaro motion sensors het licht in of uitschakelen. Geen van deze automatiseringen werkt meer. Ik zie echter wel dat de verandering van status door zowel ZWave JS als HomeAssistant geregistreerd wordt. Ook zie ik dat de apparaten onderdeel zijn van de automatiseringen, maar toch starten deze niet.

Wie kan mij op weg helpen naar een oplossing?

Info van de sensor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kxp5CA506dYP_PMuWcBwk8INqBg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZDgwCs50Tymoj3jEGO3aaGJk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmvwH6abqk69XbLicCF0a29lejw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rU0WDqpSx7CkFbl8dhPKsIXD.png?f=fotoalbum_large

Automation test (zet bij beweging een lamp aan) heb ik nieuw aangemaakt om te zien of die wel reageert, maar die is nooit uitgevoerd. de "echte" automatisering die genoemd staat doet het ook niet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Test
description: ""
trigger:
  - type: turned_on
    platform: device
    device_id: 5fbe89e51154eb7902458756bd14a714
    entity_id: 554c741cd1497de505b3eda7bfb8d8cf
    domain: binary_sensor
condition: []
action:
  - type: turn_on
    device_id: 1a978c4e42cc6f2e3ce103cc7b48819f
    entity_id: b02ffb20c0040fc4a43799dbb377a139
    domain: light
mode: single

Uit het logboek (waarin je ziet dat andere autmoations wel getriggerd worden obv bv tijd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z15Z94bhaHvX41iMzWlkPc0eskg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tFu6fnoB91FlJWosHCDBjBiX.png?f=user_large

en geen fouten in het logboek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKrfvUoWWwVWDoEl4GSAqGU1MTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wZ39p50XlUmKUtuX3G3t7prF.png?f=fotoalbum_large

Versieinformatie:
HomeAssistant (docker)
Core 2024.7.2
Frontend 20240710.0

ZWave JS UI (ook docker)
zwave-js-ui: 9.14.6.0443565
zwave-js: 12.12.4

Wie kan mij op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Fingie schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:15:
Eerder deze week heb ik een update gedaan van zowel HomeAssistant (in Docker) en ZWave JS. Een paar dagen later merkte is dat bepaalde automatiseringen niet meer werken die daarvoor jaren wel gewerkt hebben. Ik heb verschillende automatiseringen die op basis van beweging gedetecteerd door Fibaro motion sensors het licht in of uitschakelen. Geen van deze automatiseringen werkt meer. Ik zie echter wel dat de verandering van status door zowel ZWave JS als HomeAssistant geregistreerd wordt. Ook zie ik dat de apparaten onderdeel zijn van de automatiseringen, maar toch starten deze niet.

Wie kan mij op weg helpen naar een oplossing?

Info van de sensor:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Automation test (zet bij beweging een lamp aan) heb ik nieuw aangemaakt om te zien of die wel reageert, maar die is nooit uitgevoerd. de "echte" automatisering die genoemd staat doet het ook niet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Test
description: ""
trigger:
  - type: turned_on
    platform: device
    device_id: 5fbe89e51154eb7902458756bd14a714
    entity_id: 554c741cd1497de505b3eda7bfb8d8cf
    domain: binary_sensor
action:
  - type: turn_on
    device_id: 1a978c4e42cc6f2e3ce103cc7b48819f
    entity_id: b02ffb20c0040fc4a43799dbb377a139
    domain: light

Uit het logboek (waarin je ziet dat andere autmoations wel getriggerd worden obv bv tijd):
[Afbeelding]

en geen fouten in het logboek:
[Afbeelding]

Versieinformatie:
HomeAssistant (docker)
Core 2024.7.2
Frontend 20240710.0

ZWave JS UI (ook docker)
zwave-js-ui: 9.14.6.0443565
zwave-js: 12.12.4

Wie kan mij op weg helpen?
Werkt bij mij prima. Maar ik heb state based triggers, mogelijk dat het bij jou mis gaat op de device based triggers? Niet gecheckt, maar ik ga er dan even vanuit dat je Zwave JS (UI) geupdate hebt naar een werkende versie. Gezien HA 2024.7 een breaking change had op de minimum versie van Zwave JS (UI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fingie
RobertMe schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:48:
[...]

Werkt bij mij prima. Maar ik heb state based triggers, mogelijk dat het bij jou mis gaat op de device based triggers? Niet gecheckt, maar ik ga er dan even vanuit dat je Zwave JS (UI) geupdate hebt naar een werkende versie. Gezien HA 2024.7 een breaking change had op de minimum versie van Zwave JS (UI).
Ik heb zwave js inderdaad naar de laatste versie bijgewerkt. En ik zie in ha ook gewoon de statussen wijzigen en correct staan. Alleen geen reactie op de wijziging bij fibaro motion sensors. Wel op een andere motion sensor van Aeon bijvoorbeeld.

Viel me nu wel op dat de devices met een id genoemd staan en niet met een naam. Maar weet niet hoe dat voorheen was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:52

D4NG3R

kiwi

:)

Antonio di schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:18:
"omkast" voor temp.-meter" kan ook handig zijn (constante meten, minder last van wind, etc.) en nog veel meer sensoren voor vooral buiten.
Nou, proef op de som:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVtRvLZw3KGfkOeSLYEMpsOLi6A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YrLpsSP74xVKsEr8aEhalFG6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1m9NysntLRAhJFm6SwxOBS5zwo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/km7PqDVoWGqtf9nwQ3b9XbOA.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik ben benieuwd hoe lang die Sonoff sensor voor binnen het in dat ding gaan uithouden. :D

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:42
Chris96 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:32:
Heeft iemand wel eens mee gemaakt dat een gebruiker na het aanmaken niet zichtbaar is bij personen in de lijst?

De aangemaakte gebruiker kan echter wel gewoon inloggen en is zichtbaar tussen entiteiten.
Maar ik kan deze niet aanpassen of verwijderen. Dezelfde gebruiker opnieuw aanmaken heeft: User already exist.

Wie weet raad ;)
Instellingen -> Personen
Hier heb je 2 tabs ( Personen & Gebruikers )

Een Persoon is niet altijd een gebruiker.
Een gebruiker is altijd een Persoon.

Mocht je die optie niet hebben dan in de sidebar je naam aanklikken en geavanceerde modus aanzetten.

@Fingie

Instellingen -> Automatiseringen en Scenes -> automatisering toevoegen -> Motion-activated Light.

Blueprint van HA zelf, makkelijker dan dat gaat volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Ik heb ook ooit zoiets gehad. Automation deed het perfect, maar resultaat was nul. Toen bleek dat mijn aanroep niet correct was, Ik wilde een licht aanzetten, maar het bleek een switch (met daaraan een licht).

Kijk even of dat deel correct is uitgewerkt. Ik heb als automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: Trapkast licht aan als deur open gaat
trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.bewegingsmelder_trapkast_occupancy
    to: "on"
action:
  - service: switch.turn_on
    data: {}
    target:
      entity_id:
        - switch.contactdoos_trapkast
initial_state: "on"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fingie
xavier_82 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 19:20:
[...]

@Fingie

Instellingen -> Automatiseringen en Scenes -> automatisering toevoegen -> Motion-activated Light.

Blueprint van HA zelf, makkelijker dan dat gaat volgens mij niet.
Dat werkt helaas niet. De Fibaro motion sensoren zijn al wat ouder en hebben allemaal FW 2.7. Daardoor worden ze niet als motion device herkend en kan je ze in de blueprint niet gebruiken. En de FW updaten kan ik niet zelf.
oltk schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:00:
[...]

Ik heb ook ooit zoiets gehad. Automation deed het perfect, maar resultaat was nul. Toen bleek dat mijn aanroep niet correct was, Ik wilde een licht aanzetten, maar het bleek een switch (met daaraan een licht).
Merkwaardige was dat alles zonder enige aanpassing een aantal jaar gewerkt heeft, tot laatste update.

Maar, lijkt erop dat ik nu een oplossing gevonden heb. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_eI8Y-a5MqwRRvcKE-67w4HdbM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5oOL1xW5LcWoOJ64OS4KoRje.png?f=fotoalbum_large

Trigger stond altijd op "sensor state general purpose", Heb daarna ook geprobeerd met "Fibaro Motion Keuken general purpose state (any)". Tot mij zojuist ook de optie "Fibaro Motion Keuken Sensor state (Any) aangezet" opviel. Bij alle automations voor alle Fibaro sensors dit aangepast, en ze werken allemaal weer. Kennelijk is de afhandeling voor dit apparaat veranderd. Moest wel zoiets zijn, alle andere ZWave apparaten en automations werkten wel gewoon, alleen diegene met deze motion sensoren niet waarbij de andere sensoren in het apparaat wel juist werden bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:54

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Ik wil m.b.v. de trend integration graag detecteren of iemand het douchen is. Ik heb een binary sensor aangemaakt die aan moet gaan als er 10% (of evt. 20%) luchtvochtigheidstoename is in 10 minuten (dus in het geval van douchen). Ik meet een periode van 600 seconden (10 minuten) en gebruik 3 samples van de Aqara WSDCGQ11LM.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# Binary sensor douchen
binary_sensor:
  # Tracks 3 humidity readings over 10 minutes. If the change is greater than 10%, evals to true. (10/(60*10))
  - platform: trend
    sensors:
      badkamer_douchen:
        friendly_name: "Badkamer douchen"
        max_samples: 3
        entity_id: sensor.temperatuursensor_badkamer_humidity
        sample_duration: 600
        min_gradient: 0.01666
        device_class: occupancy

Als ik vervolgens bovenstaande sensor en de data van de Aqara WSDCGQ11LM naast elkaar leg, dan snap ik niet waarom bovenstaande sensor soms 'waar' wordt, terwijl er helemaal geen significante stijging is van de luchtvochtigheid. iemand enig idee wat ik fout doe? De min_gradient voor 10% toename is volgens mij 0.01666 en 0.03333 bij 20% toename, maar bij beide ik hetzelfde probleem. Kennelijk maak ik ergens 'n denkfout...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbZ9TbTKoAKvRtwhcMf6u3TUAOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjWrXZxiTuhCbziJNJiAjJGK.jpg?f=fotoalbum_large

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:01
rogervdh schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 07:25:
Ik wil m.b.v. de trend integration graag detecteren of iemand het douchen is. Ik heb een binary sensor aangemaakt die aan moet gaan als er 10% (of evt. 20%) luchtvochtigheidstoename is in 10 minuten (dus in het geval van douchen). Ik meet een periode van 600 seconden (10 minuten) en gebruik 3 samples van de Aqara WSDCGQ11LM.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# Binary sensor douchen
binary_sensor:
  # Tracks 3 humidity readings over 10 minutes. If the change is greater than 10%, evals to true. (10/(60*10))
  - platform: trend
    sensors:
      badkamer_douchen:
        friendly_name: "Badkamer douchen"
        max_samples: 3
        entity_id: sensor.temperatuursensor_badkamer_humidity
        sample_duration: 600
        min_gradient: 0.01666
        device_class: occupancy

Als ik vervolgens bovenstaande sensor en de data van de Aqara WSDCGQ11LM naast elkaar leg, dan snap ik niet waarom bovenstaande sensor soms 'waar' wordt, terwijl er helemaal geen significante stijging is van de luchtvochtigheid. iemand enig idee wat ik fout doe? De min_gradient voor 10% toename is volgens mij 0.01666 en 0.03333 bij 20% toename, maar bij beide ik hetzelfde probleem. Kennelijk maak ik ergens 'n denkfout...?

[Afbeelding]
Ik gebruik hier de HACS integratie “generic hygrostat” voor.
Werkt veel simpeler.
https://github.com/bassch...sistant-generic-hygrostat

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:56
Ongetwijfeld al eens eerder gepost maar kan er niets over vinden.

Ik gebruik de plugwise integratie voor P1 module en Adam.
Enige tijd geleden stopte de adam ermee en deze vervangen door een nieuwe. De oude adam uitgeschakeld (had ik misschien gelijk moeten verwijderen) in de integratie en alle leek ok.

Nu kom ik erachter dat bepaalde entiteiten niet worden weergegeven maar als ik deze probeer in te schakelen krijg ik "Kan status niet wijzigen. Uitgeschakeld door Configuratie-item."

Vermoedelijk heeft dit te maken met de uitgeschakelde adam. Deze kan ik echter niet verwijderen omdat deze is uitgeschakeld, echte Catch22
Hoe los ik dit nu op? Op dit moment kan ik dus bv ook geen thermostaat opnemen in een dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 16:58
D4NG3R schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 19:14:
[...]

Nou, proef op de som:

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik ben benieuwd hoe lang die Sonoff sensor voor binnen het in dat ding gaan uithouden. :D
Heb je deze 3d geprint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Heeft iemand dit al eens gezien? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGpp1OVIikeszOzGAEivyu4fZuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SyJpcNFYD7rMzHqSXcEYLNsx.png?f=fotoalbum_large

Op een bepaald moment, niet precies een update maar gewoon willekeurig 11 juli om iets over 4 uur 's nachts werd er geen data meer opgenomen in de Home Assistant database. Ik ben nu twee dagen aan allerlei metingen kwijt 8)7

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Vraagje, misschien dat iemand dit ook heeft (gehad) en weet waar ik moet zoeken. Home Assistant als docker onder Ubuntu.

Tot een maand of twee terug had ik mijn Hue lampen nog gekoppeld aan de Hue Bridge en de Tradfri lampen rechtstreeks aan HA met ZHA en een Conbee II stick. Op zich ging dit jarenlang prima. Echter was er één issue met Hue dat onregelmatig opdook:

- Nadat een Automation alle lampen in huis had uitgeschakeld, sprong één Hue lamp altijd direct weer aan, maar op 100% wit. Soms moest ik het commando wel 3 of 4 keer herhalen voor alles uit bleef.

Toen heb ik de Hue Bridge er tussenuit gehaald en het hele huis omgebouwd naar Zigbee2MQTT. Dit bevalt heel erg goed, maar het Hue probleem is er eigenlijk nog steeds. Het is ook vrijwel altijd dezelfde lamp, heel soms één andere.

Behalve dat het irritant is, kan ik er nu ook nooit op vertrouwen dat m'n huis niet de halve wijk in de schijnwerpers zet als ik 's avonds een keer het huis uit ga.

Wat kan dit zijn en hoe pak ik het aan? De "Logs" pagina in de Zigbee2MQTT interface is altijd leeg, daar vind ik niks. In HA tref ik ook niet echt ergens een hint.

Ik heb wel gelezen over deze bug, maar voor zover ik begrijp speelt dat juist als de lamp al normaal aan staat. Plus ik heb hier al veel langer last van en gebruik de Bridge dus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:56
Hm, ik heb dat met een ikea ledstrip die gekoppeld is aan een raspbee die soms midden in de nacht spontaan aan gaat. Gelukkig staat deze zo dat hij automatisch na X minuten uitgaat (is een kledingkast verlichting) anders bleef deze vermoedelijk ook branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 15:24

taz10

Party Animal

Ik heb nu de connectie gemaakt tussen mijn Ratio Solar laadpaal <> Volttime cloud API <> HA
Met HA kan ik nu mijn laadpaal aan en uit zetten. Ook kan ik nu dmv een automation de laadpaal dus aanlaten gaan als de tarieven onder een bepaalde waarde zijn. Zo is de paal zojuist aangegaan omdat ik had ingesteld onder de €0,02.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hu_vsOYZrRQA2SSBZYztjYp-GzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4pBlqHeKif3siRDPG5INtpVC.png?f=fotoalbum_large

Tot zover werkt dit dus.
alleen nu wil ik dat de laadpaal ook aangaat als er bv minimaal 2000 watt stroom geleverd word. Ik kan nu natuurlijk een automation aanmaken, maar hoe stel je dan in dat hij niet steeds aan/ uit gaat, bij een wolk. En hoe krijg ik voorelkaar dat de laadpaal maar op 2000 watt gaat laden ?
Dit zou volgens Volttime moeten kunnen met een charge limit, maar de opdracht wordt niet geaccepteerd.
code:
1
2
3
set_charge_limit:
    url: "https://cloud.volttime.com/api/v2/teams/*nummer*/chargers/*ladernummer*/commands/charge-limit"
    method: POST

Volgens Volttime is het command goed, alleen de waarde die ik meestuur niet.
https://developer.volttim...ers/commands/charge_limit
Dit moet in Ampere zijn alleen volgens Ratio moet dit dan vanwege de 3 fase 3 x 6A zijn.
Nu, geen enkele waarde word geacceptteerd.

Iemand die misschien een andere mogelijkheid weet om via HA mijn laadpaal goed aan/uit te laten gaan met een goede hoeveel heid, dus niet op volle kracht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:07

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Sebazzz schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:42:
Heeft iemand dit al eens gezien? [Afbeelding]

Op een bepaald moment, niet precies een update maar gewoon willekeurig 11 juli om iets over 4 uur 's nachts werd er geen data meer opgenomen in de Home Assistant database. Ik ben nu twee dagen aan allerlei metingen kwijt 8)7
Is als het goed is opgelost in de laatste versie 2024.7.2, ontstaan in 2024.7.0. Had iets te maken met de recorder en auto purge. Beetje terugscrollen in dit topic kun je het wel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Beekforel schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:42:
[...]

Is als het goed is opgelost in de laatste versie 2024.7.2, ontstaan in 2024.7.0. Had iets te maken met de recorder en auto purge. Beetje terugscrollen in dit topic kun je het wel vinden.
Ja maar helaas draai ik al Home Assistant 2024.7.2, maar wellicht draait het recorderproces in de supervisor dus had het een volledige reboot van de host nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-09 22:53
WoBBeL schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:23:
Heeft er hier al iemand een mooi voorbeeld script om de media_player.volume_up/down step's kleiner te krijgen? Nu is dat steeds +10 maar als ik dat op mijn Onkyo receiver doe gaat hij van normaal naar heel hard :+

Als dat +1 of +5 per keer kan zijn zou het ook fijn zijn. Moet ik naar media_player.volume_set gaan kijken en werken op basis van het huidige volume met een template?
Ik gebruik de Onkyo integratie voor het regelen van volume. Hierbij gaat het gewoon standaard in stapjes van +1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:07

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Sebazzz schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:00:
[...]

Ja maar helaas draai ik al Home Assistant 2024.7.2, maar wellicht draait het recorderproces in de supervisor dus had het een volledige reboot van de host nodig?
Het was bij mij gelijk gefixed na de reboot van HA zelf.

Er was nog iets met een integratie wat nog niet gefixed was, misschien heb je daar last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Beekforel schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:06:
[...]

Het was bij mij gelijk gefixed na de reboot van HA zelf.

Er was nog iets met een integratie wat nog niet gefixed was, misschien heb je daar last van?
Ik heb even de purge uitgezet, ik kijk er later wel naar. Misschien maar migreren naar PostgreSQL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Sacul schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:49:
[...]

Ik gebruik de Onkyo integratie voor het regelen van volume. Hierbij gaat het gewoon standaard in stapjes van +1.
Die krijg ik niet werkend :? terwijl hij voor de verhuizing wel heeft gewerkt :X hij werkt nu met DLNA maar dan mis ik veel opties.

YAML:
1
2
3
4
media_player:
  - platform: onkyo
    host: 10.0.0.70
    name: Onkyo

[edit] port based VLAN, oops :X

Met betrekking tot mn eerste vraag: volume set werkt :)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
service: media_player.volume_set
target:
  entity_id:
    - media_player.onkyo_tx_nr676e_e5b953_2
data:
  volume_level: >-
    {{ state_attr('media_player.onkyo_tx_nr676e_e5b953_2', 'volume_level') |
    float +0.02 }}

[ Voor 7% gewijzigd door WoBBeL op 13-07-2024 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 01:37
Sinds enkele dagen ervaar ik een zeer irritante bug. Regelmatig geven alle accessoires in mijn HomeKit de melding "geen reactie". In Home Assistant werkt echter alles naar behoren. Na een reboot van Home Assistant hebben de accessoires korte tijd verbinding, maar daarna verschijnt weer de melding "geen reactie". Het probleem lijkt geïsoleerd te zijn in de Homebridge-plugin, aangezien alles in Home Assistant goed functioneert. Heeft iemand suggesties of vergelijkbare problemen gehad met Home Assistant in combinatie met HomeKit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:03
Om Homematic te schakelen kan ik een signaal op mijn IO box zetten, voor koelen of verwarmen. Nu heeft mijn warmtepomp geen eigen output om te bepalen of hij aan verwarmen of koelen is, maar ik kan het wel via de API ophalen.
Wat is een makkelijke oplossing om een signaal via Homeassistant ergens op te zetten? Een soort van GPIO device dus, waar ik met MQTT gewoon een 12V/5V oid op een pin kan zetten. Weet niet precies hoe je dat moet noemen / zoeken. (Draai van Synology NAS, dus kan niet via Raspberry een pin aansturen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:39
WoBBeL schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:23:

Je zou de service media_player.volume_set kunnen gebruiken ipv volume_up/down. Als volume neem je het huidige volume plus of min een offset

YAML:
1
2
3
4
service: media_player.volume_set
entity_id: media_player.mymediaplayer
data_template:
  volume_level: "{{ state_attr('media_player.mymediaplayer', 'volume_level') | float + 0.05 }}"

Of zet dit in een script met parameter de entiteitsnaam, dan kan je dit generiek gebruiken voor iedere media player

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Barryvdh schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:49:
Om Homematic te schakelen kan ik een signaal op mijn IO box zetten, voor koelen of verwarmen. Nu heeft mijn warmtepomp geen eigen output om te bepalen of hij aan verwarmen of koelen is, maar ik kan het wel via de API ophalen.
Wat is een makkelijke oplossing om een signaal via Homeassistant ergens op te zetten? Een soort van GPIO device dus, waar ik met MQTT gewoon een 12V/5V oid op een pin kan zetten. Weet niet precies hoe je dat moet noemen / zoeken. (Draai van Synology NAS, dus kan niet via Raspberry een pin aansturen)
Heb in Homematic gevonden hoe ik via de API de koelmodus activeer. Dus even wachten tot het in de upstream library zit en dan kan ik service maken ervoor hopelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:45
Is het iemand opgevallen dat afvalwijzer voor RWM niet meer werkt? Of heb ik een breaking change gemist (niet voor automations)?
Op de githubpagina xirixiz staan ze ook niet meer in de lijst. Misschien te maken met de aanpassingen die RWM onlangs in hun app hebben doorgevoerd en dus een endpoint dat nu weg is.
Uiteraard heb ik niets gewijzigd in de configuratie.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoop1985
Het ligt aan RWM inderdaad, op mijnafvalwijzer.nl werken postcodes uit het RWM gebied ook niet.
In de betreffende issue heeft iemand gereplied die contact heeft gehad met RWM:
https://github.com/xirixi...4#issuecomment-2220070331

In diezelfde thread roept ook iemand dat de afvalinfo integratie wel werkt, ben dan wel benieuwd waar die data dan vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 10:05
Ik heb dus ook een raar probleem met een statistics-graph. Ik heb de volgende configuratie van een kaart:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
chart_type: bar
period: day
type: statistics-graph
entities:
  - sensor.zwembadpomp_dagelijks
stat_types:
  - state
hide_legend: false
days_to_show: 30

De sensor.zwembadpomp_dagelijks is een utility meter die ik gemaakt heb, welke de energy state gebruikt van een smart plug die ik er tussen heb. Dit is een waardie die altijd oploopt.

Wanneer ik de kaart ergens toevoeg en bekijk, krijg ik op dat moment deze melding in mijn logs:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
Logger: homeassistant.components.websocket_api.http.connection
Source: components/websocket_api/connection.py:229
integration: Home Assistant WebSocket API (documentation, issues)
First occurred: 00:54:13 (65 occurrences)
Last logged: 12:19:28

[128796376501984] Error handling message: Unknown error (unknown_error) XXX from 10.210.0.1 (Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/126.0.0.0 Safari/537.36)
[128796289557856] Error handling message: Unknown error (unknown_error) XXX from 10.210.0.1 (Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/126.0.0.0 Safari/537.36)
[128796248154192] Error handling message: Unknown error (unknown_error) XXX from 10.210.0.1 (Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/126.0.0.0 Safari/537.36)
[128796248154624] Error handling message: Unknown error (unknown_error) XXX from 10.210.0.1 (Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/126.0.0.0 Safari/537.36)
[128796248150448] Error handling message: Unknown error (unknown_error) XXX from 10.210.0.1 (Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/126.0.0.0 Safari/537.36)
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/connection.py", line 229, in async_handle
    handler(self.hass, self, schema(msg))
                             ^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 272, in __call__
    return self._compiled([], data)
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 595, in validate_dict
    return base_validate(path, iteritems(data), out)
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 387, in validate_mapping
    cval = cvalue(key_path, value)
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 818, in validate_callable
    return schema(data)
           ^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 272, in __call__
    return self._compiled([], data)
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 595, in validate_dict
    return base_validate(path, iteritems(data), out)
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 387, in validate_mapping
    cval = cvalue(key_path, value)
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 818, in validate_callable
    return schema(data)
           ^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/voluptuous/validators.py", line 755, in __call__
    or 'value must be one of {}'.format(sorted(self.container)))
                                        ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
TypeError: '<' not supported between instances of 'str' and 'NoneType'

Zou dit met dezelfde recorder bug te maken hebben? Ik heb dit met meerdere utility meters die ik heb aangemaakt, maar niet allemaal. De utility meters hebben wel de juiste waardes trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Sjoop1985 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:10:
Het ligt aan RWM inderdaad, op mijnafvalwijzer.nl werken postcodes uit het RWM gebied ook niet.

In diezelfde thread roept ook iemand dat de afvalinfo integratie wel werkt, ben dan wel benieuwd waar die data dan vandaan komt.
Volgens mij maakt afvalinfo gebruik van scraping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:57
Beste Forum,

Recent heb ik twee Lenovo Tab M11-tablets aangekocht om hierop Home Assistant te laten draaien.
Graag had ik volgende vragen nog beantwoord gezien om mij verder op weg te helpen;
1) WALLMOUNT: Ben op zoek naar een minimalistische wallmount. Waar kan ik dit aankopen?
2) USB-C STROOM: Er is een SVV 12-ader kabel die doorgelust is vanuit de keuken naar de woonkamer, naar de inkom (lees: oude parlofoon). Er is een stopcontact aanwezig, maar hoe sluit ik best beide tablets aan op het stroomnet. Waar kan ik deze zaken kopen?

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:05

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

sorted.bits schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:22:
Ik heb dus ook een raar probleem met een statistics-graph. Ik heb de volgende configuratie van een kaart:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
chart_type: bar
period: day
type: statistics-graph
entities:
  - sensor.zwembadpomp_dagelijks
stat_types:
  - state
hide_legend: false
days_to_show: 30

De sensor.zwembadpomp_dagelijks is een utility meter die ik gemaakt heb, welke de energy state gebruikt van een smart plug die ik er tussen heb. Dit is een waardie die altijd oploopt.
Ik heb ook zitten stoeien met een statistics-graph. Het blijkt dat de statistics-graph zelf ook een utility meter is, want je moet ook invullen period: day. Om nu de statistics-graph de juiste bar's te laten zien, moet je de originele sensor waarvan je sensor.zwembadpomp_dagelijks gemaakt hebt gebruiken (waarschijnlijk sensor.zwembadpomp) .

Nog iets anders, wat ik bij mij gemerkt heb.
Als je de recorder purge op 10 dagen hebt staan, dan kun je geen 30 dagen laten zien.

[ Voor 8% gewijzigd door PeteSplit op 14-07-2024 18:13 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:27
@Kozzmozz Ik heb hier voor een set spiegel klemmen gebruikt https://www.glasboertje.nl/standaard-spiegelklem, stroom komt van zolder via een utp kabel hier van gebruik ik 2x2 aders waar aan ik een restant van een oude micro usb kabel heb gesoldeerd.
https://imgur.com/S6FJ6jP

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Hmmbob schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:37:
[...]
Kom ik er toch nog een keer op terug, want nu gebruik je dus addstatus om 1x/dag je resultaten te uploaden, terwijl daar de addoutput voor bedoeld is. Zie ook uitleg in mijn vorige post:

Hmmbob in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Nou, het duurde even, maar het is gelukt. Dank voor je hulp, @Hmmbob. extra data van eerdere dagen ga ik mss nog wel handmatig toevoegen.

Ik heb helaas maar beperkt tijd en energie (ziekte) om aan dit soort dingen te werken.
Als je je automation aanpast naar het volgende, heb je ook door de dag heen mooie stats en gebruik je het endpoint waarvoor het bedoeld is:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: PV-West naar pvoutput.org
description: Meterstand van PV westzijde naar pvoutput.org sturen aan het eind van de dag
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: "/5"
action:
  - service: rest_command.pv_west

Of je zou over moeten naar addoutput, maar die heeft andere variabelen :+
Tja, nu wordt inderdaad de meterstand doorgegeven, dus als HA even (of langer) niet paraat is, dan wordt dat daarna bij de volgende logging direct gecorrigeerd. Dat geeft een fijn gevoel.

Nogmaals dank! d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 14-07-2024 18:28 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kozzmozz schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:42:
1) WALLMOUNT: Ben op zoek naar een minimalistische wallmount. Waar kan ik dit aankopen?
Wallmount tablet voor Home Assistant ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Kozzmozz schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:42:
Beste Forum,

Recent heb ik twee Lenovo Tab M11-tablets aangekocht om hierop Home Assistant te laten draaien.
Graag had ik volgende vragen nog beantwoord gezien om mij verder op weg te helpen;
2) USB-C STROOM: Er is een SVV 12-ader kabel die doorgelust is vanuit de keuken naar de woonkamer, naar de inkom (lees: oude parlofoon). Er is een stopcontact aanwezig, maar hoe sluit ik best beide tablets aan op het stroomnet. Waar kan ik deze zaken kopen?
Ik heb zelf eentje via https://smarthomemount.com/collections/lenovo maar die M11 staat er niet tussen zo te zien. Weet niet of het eenzelfde afmetingen heeft als een van de anderen. (Ik heb Samsung A7 Lite alleen)

Wat betreft opladen, ik heb via een adaptertje en thermostaatkabel, op deze manier een USB kabel aangesloten: Tablet laadt niet op over langere afstand kabel.

Het is niet super fancy, gewoon 3D printed. Maar geen kabels zichtbaar (super platte USB aansluiting waarvoor inkeping is in de mount.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45hS1slhZkJSd39KmFHvmihmHYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdSnyg9J9839gM7CQbpEzclO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Septillion schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:34:
@Barryvdh Daar zal je dan in twee stappen moeten komen ben ik bang. Restfull geeft alleen de mogelijkheid voor attributen uit de JSON maar niet met templates.

Dus dan zal je weer een (trigger based) template sensor moeten maken die de het attribute toevoegt.
Willempie27 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 00:48:
[...]

Kan je niet gewoon een Nutsmeter aanmaken, Delta waarde aanvinken en Dagelijk een reset instellen. Op het laatste na heb ik dan voor mijn P1 meter. Vandaag is de meter vervangen dus die staat weer op 0 maar door een virtuele nutsmeter met deltawaarde telt die netjes door. Zou voor de zonnepanelen ook moeten werken.
Ik heb nu ipv een template sensor, ook een Utility meter met delta toevoegd. Dat lijkt wel te werken voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:06
Hoe kan ik een 5 tal Ikea tradfi lampen die nu werken op een remote koppelen aan een sonoff?

De lampen zijn deze: [quote] link [/quote]
De afstandsbediening is deze: link

Ik heb geen aparte hub van Ikea maar wil de remote kunnen bedienen in home assistant.

Ik heb de remote geprobeerd te koppelen met zigbee (ik gebruik zha en wil niet naar zigbee2mqtt, ik las dat deze 2 niet tegelijkertijd gebruikt kunnen worden). Als de remote is gekoppeld met zha zie ik bij indrukken van de knop een actie gebeuren in het logboek maar hij kent geen entiteiten toe. Op het moment dat de remote is gekoppeld met zha werkt de lamp niet meer met de remote.

Heb ik toch een hub nodig? Ik heb ook de Ikea addon geprobeerd maar daar moet ik de gegevens van de hub invoeren en die ik heb ik niet.

Iemand een idee?

Of is het mogelijk om zigbee2mqtt wel naast zha te gebruiken? Op dezelfde stick. (Sonoff P). Zigbee2mqtt dan alleen voor Ikea spul. Dit omdat ik al meerdere devices via zha aangesloten heb (en diverse automatiseringen heb lopen).

[ Voor 10% gewijzigd door groxgrox op 14-07-2024 22:51 ]

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
groxgrox schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:15:
Hoe kan ik een 5 tal Ikea tradfi lampen die nu werken op een remote koppelen aan een sonoff?

De lampen zijn deze: [quote] link [/quote]
De afstandsbediening is deze: link

Ik heb geen aparte hub van Ikea maar wil de remote kunnen bedienen in home assistant.

Ik heb de remote geprobeerd te koppelen met zigbee (ik gebruik zha en wil niet naar zigbee2mqtt, ik las dat deze 2 niet tegelijkertijd gebruikt kunnen worden). Als de remote is gekoppeld met zha zie ik bij indrukken van de knop een actie gebeuren in het logboek maar hij kent geen entiteiten toe. Op het moment dat de remote is gekoppeld met zha werkt de lamp niet meer met de remote.

Heb ik toch een hub nodig? Ik heb ook de Ikea addon geprobeerd maar daar moet ik de gegevens van de hub invoeren en die ik heb ik niet.

Iemand een idee?

Of is het mogelijk om zigbee2mqtt wel naast zha te gebruiken? Op dezelfde stick. (Sonoff P). Zigbee2mqtt dan alleen voor Ikea spul. Dit omdat ik al meerdere devices via zha aangesloten heb (en diverse automatiseringen heb lopen).
Ik heb deze schakelaar.
Je moet ook de lampen koppelen met ZHA (neem aan dat het Zigbee lampen zijn). Weet niet of je ze tegelijk wilt bedienen. In mijn hal zijn het 3 spots en met een helper groepeer je die naar 1 lamp.
Daarna maak je een automatisering aan. Trigger is met welke knop je wilt bedienen, En bij actie laat je de lamp aan en uit geschaken. Er is ook een blueprint voor maar deze heb ik niet eerder gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
Willempie27 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:08:
[...]

Ik heb deze schakelaar.
Je moet ook de lampen koppelen met ZHA (neem aan dat het Zigbee lampen zijn). Weet niet of je ze tegelijk wilt bedienen. In mijn hal zijn het 3 spots en met een helper groepeer je die naar 1 lamp.
Daarna maak je een automatisering aan. Trigger is met welke knop je wilt bedienen, En bij actie laat je de lamp aan en uit geschaken. Er is ook een blueprint voor maar deze heb ik niet eerder gebruikt.
Volgens mij zijn dit geen Zigbee lampen. Tenminste ik kan deze volgens mij niet om koppel modus zetten, toch? Hoe koppel je die lampen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
groxgrox schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:18:
[...]

Volgens mij zijn dit geen Zigbee lampen. Tenminste ik kan deze volgens mij niet om koppel modus zetten, toch? Hoe koppel je die lampen?
Voor die prijs is het toch een zigbee lamp denk ik. Zet hem 6 x aan en uit. Als het goed is gaat die knipperen of dimmen. Dan kan die gekoppeld worden met zigbee. Laat zigbee alvast zoeken want de koppeltijd is snel voorbij dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:45

Dankje, over dat issue had ik heen gekeken, had dat onderwerp niet verwacht ;-) Dus maar even afwachten. Hopelijk vinden ze het belangrijk genoeg.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 10:31

Rouwette

Rouwette.com

Afval info werkt ook niet. Denk dat deze minder vaak ververst.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nope.

Ik moet overigens zeggen, weather.forecast_home.temperature doet het niet eens zo slecht t.o.v. een losse sensor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0HHOO8ryIlBJc67LPI9TdM1hug=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ln0jv8C3DmTEXLLgd3SVI9QB.png?f=user_large

@groxgrox
Die lampjes doen aan Zigbee, net als (vooralsnog) alles van Ikea's smarthome lijn.

Kwestie van 6x schakelen in een korte tijd. Wanneer je de lamp op de 6e keer weer aan zet zal deze beginnen met rustig pulsen en staat deze in koppelmodus.

Ik heb zelf een zooitje van de witte spectrum lampjes hangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHiIwRiCVTRSS703F9-AAUifiCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4mdMQfcpfiDPW4vWBqJ5YZt9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door D4NG3R op 15-07-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik wil graag met een temperatuursensor de warmwaterleiding richting douche meten, om zo de ventilator te laten schakelen (en een timer te zetten).
De sensor zit er al op, maar meet met esphome slechts elke 5 minuten. Ik wil hem echter zo zetten dat hij alleen bij een grote temperatuurverandering gaat meten (anders kan het max 5 minuten duren voordat de fan inschakelt).
Kan dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
@groxgrox dat aan/uitzetten komt wel vrij nauw, ik heb er een scriptje voor gemaakt wat een schakelaar 0.5 seconde aanzet, en dan weer 1 seconde uit. Dat werkt altijd, maar dan moet je de lamp wel achter een schakelaar in HA hebben zitten.

https://github.com/TheFes...general/ikea_pairing.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
koelkast schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:31:
Ik wil graag met een temperatuursensor de warmwaterleiding richting douche meten, om zo de ventilator te laten schakelen (en een timer te zetten).
De sensor zit er al op, maar meet met esphome slechts elke 5 minuten. Ik wil hem echter zo zetten dat hij alleen bij een grote temperatuurverandering gaat meten (anders kan het max 5 minuten duren voordat de fan inschakelt).
Kan dit?
Wat moet die grote temperatuurverandering meten? Het ESPHome device zelf? Dan gaat dat natuurlijk niet, want die meet maar om de 5 minuten, dus hoe moet hij eerder weten dat er een grote temperatuurverandering is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 00:20

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

D4NG3R schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:11:
[...]

Nope.

Ik moet overigens zeggen, weather.forecast_home.temperature doet het niet eens zo slecht t.o.v. een losse sensor:

[Afbeelding]
Ik zie een verschil van bijna 3 graden. Zelf gebruik ik de weerservice uit Noorwegen (Met.no) en maak daarbij bij hoge uitzondering mee dat deze meer dan 1 graad afwijkt van mijn eigen sensoren.

<<<

VWB het resetten van lampjes. Sommige lampen/schakelaars (niet alleen die van Philips) kun je resetten door een Philips Hue Dimmer switch vlak bij de lamp/schakelaar te houden en dan tegelijk 10 seconden lang op aan en uit te drukken. Was echt verrast toen mijn Tint switches zich op die manier keurig lieten resetten.

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/324131092621.html

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
TheFes schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:55:
[...]

Wat moet die grote temperatuurverandering meten? Het ESPHome device zelf? Dan gaat dat natuurlijk niet, want die meet maar om de 5 minuten, dus hoe moet hij eerder weten dat er een grote temperatuurverandering is?
Dat klopt. Maar als ik 'm op elke 1 seconde zet (of 10) dan wordt er zoveel onnodige data verstuurd op het wifi netwerk. Ook in de nacht en als iedereen weg is. Beetje jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

koelkast schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:00:
[...]

Dat klopt. Maar als ik 'm op elke 1 seconde zet (of 10) dan wordt er zoveel onnodige data verstuurd op het wifi netwerk. Ook in de nacht en als iedereen weg is. Beetje jammer.
Kun je de CV ketel niet uitlezen? Als je daarbij ook nog de watermeter uit kunt lezen dan kun je al een aardige schatting maken over de noodzaak voor ventilatie in de badkamer.

Een andere optie is dat je de ventilator aanzet zodra het licht aangezet wordt (en 10 minuten na laat draaien zodra het licht weer uitgezet wordt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

HuismAndré schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:59:
[...]

Ik zie een verschil van bijna 3 graden. Zelf gebruik ik de weerservice uit Noorwegen (Met.no) en maak daarbij bij hoge uitzondering mee dat deze meer dan 1 graad afwijkt van mijn eigen sensoren.
Klopt! Ik had echter een veel groter verschil in temperatuur, met een veel grotere vertraging verwacht. :)
VWB het resetten van lampjes. Sommige lampen/schakelaars (niet alleen die van Philips) kun je resetten door een Philips Hue Dimmer switch vlak bij de lamp/schakelaar te houden en dan tegelijk 10 seconden lang op aan en uit te drukken. Was echt verrast toen mijn Tint switches zich op die manier keurig lieten resetten.

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/324131092621.html
TheFes schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:53:
@groxgrox dat aan/uitzetten komt wel vrij nauw, ik heb er een scriptje voor gemaakt wat een schakelaar 0.5 seconde aanzet, en dan weer 1 seconde uit. Dat werkt altijd, maar dan moet je de lamp wel achter een schakelaar in HA hebben zitten.

https://github.com/TheFes...general/ikea_pairing.yaml
Eens kijken of ik hiermee een tweetal oude Ikea lampjes weer in koppelmodus weet te krijgen. Ik had het inmiddels opgegeven. Als ik die dingen nog 1x zou zien falen om handmatig in de koppelmodus te komen zou ik ze waarschijnlijk gelanceerd hebben. Man dat was frustrerend. 8)7

Lampjes welke met een beetje nieuwere firmware vers uit het doosje komen gaan gelukkig zonder al te veel pogingen wel in de koppelmodus.
[...]

Waarom geen interval van 30 of 60 seconden? Elke 5 minuten is voor dit doel erg traag, maar elke seconde lijkt mij ook weer wat overdreven.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 15-07-2024 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Zoek even in de ESPHome documentatie. Er zijn een flink aantal filter opties waarmee je in ieder geval kunt regelen dat die alleen bij een verschil groter dan X de nieuwe waarde "gebruikt" (en dus ook doorgeeft aan HA). Mogelijk dat je die kunt gebruiken en/of combineren met een "minimaal elke X minuten de waarde gebruiken / doorgeven".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
HuismAndré schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:02:
[...]

Kun je de CV ketel niet uitlezen? Als je daarbij ook nog de watermeter uit kunt lezen dan kun je al een aardige schatting maken over de noodzaak voor ventilatie in de badkamer.
Dat levert natuurlijk hetzelfde probleem op ;) Als je maar elke 5 minuten de meterstand of flow ontvangt kan het nog steeds tot 5 minuten duren voordat je weet dat er een hoog waterverbruik is. En waterverbruik kan er natuurlijk om tal van redenen zijn. Hoeft niet eens voor CV te zijn. Bij CV kun je in waarschijnlijk in ieder geval nog zien of die aan is voor tapwater of voor daadwerkelijk CV/verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

RobertMe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:40:
[...]

Dat levert natuurlijk hetzelfde probleem op ;) Als je maar elke 5 minuten de meterstand of flow ontvangt kan het nog steeds tot 5 minuten duren voordat je weet dat er een hoog waterverbruik is. En waterverbruik kan er natuurlijk om tal van redenen zijn. Hoeft niet eens voor CV te zijn. Bij CV kun je in waarschijnlijk in ieder geval nog zien of die aan is voor tapwater of voor daadwerkelijk CV/verwarming.
Ik weet niet welke watermeter jij gebruikt maar die van mij geeft directe waarden van de flow (HomeWizard watermeter). Zoals je in de bijlage kunt zien is de "douche_actief" sensor (die vasthangt aan de luchtvochtigheidssensor van de badkamer) weliswaar nauwkeuriger maar die "tapwater" sensor van de CV ketel is toch wel bruikbaar, zeker in combinatie met de watermeter. Immers de kans dat een kraan voor een functie anders dan douchen langer dan 1 minuut openstaat met een flow > 2 en < 8 is vrij klein (dus de valse triggers zijn zeker overkomelijk). Als je dan ook nog de verlichting in de badkamer monitort dan ben je al een heel eind. Neemt niet weg dat een vochtsensor vlak boven de douche(cabine) de meest ideale oplossing is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8MlHtMyNHusKHcKGQ5T2ymSEWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gKjxenstAPTeFZ1140LYXORO.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaande is het gevolg van 3 mensen die achter elkaar aan douchen.

[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 15-07-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kan dit?
Is het niet veel simpeler om een goedkope Sonoff indoor thermometer te pakken die ook de RV waarde meet?
Heb je meteen dubbele bevestiging van wat je wilt (temperatuur neemt toe, RV neemt toe) en tevens kun je de ventilator laten nadraaien om RV naar beneden te krijgen als douchen is gestopt (wel RV vergelijken met RV buiten en/of RV in andere kamer, want RV kan vanwege regenachtig weer ook 80/90% buiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-09 16:51
Iemand ervaring met het aansturen van een growatt omvormer via modbus over UTP? Ik lees momenteel de omvormer uit via Grott (wat prima werkt dus dat wil ik zo houden) maar ik kan de omvormer niet uit uitschakelen bij negatieve energieprijzen. Ik kan wel met een UTP kabel bij de omvormer komen dus wil iets van een modbus-to-TCP/IP conversie doen.

Nu zijn er allemaal RS232/485 converters, flashbare wifi sticks en ESPhome oplossingen waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie. Dit blog beschreef een optie met een waveshare maar zegt nu dat dit toch niet goed werkt. Iemand die dit wel werkend heeft?

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Kan dit?
Je kan bij de sensor een update interval zetten.
update_interval: 10s

Voorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
sensor:

- platform: pulse_counter
  pin:
    number: 2
  unit_of_measurement: 'L'
  id: boiler_meter
  name: 'Boiler Meter'
  filters: 
     - multiply: 0.001515152
  total:
   id: boiler_totaal
   name: "Totaal water"
   unit_of_measurement:  "Liter"
   filters:
     - multiply: -0.001515152
  update_interval: 10s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Na een vlotte start, begint mijn HomeAssistant eindelijk wat volwassener te worden qua inrichting na 2 weken ontdekken. Veel mogelijkheden, en al veel api's ontsloten.
Draait hier op een minipc met n100 en proxmox.
Had wat gezeik met proxmox en de netwerkkaart (realtek). Maar nu na updates is dat weer allemaal OK. Ook trof ik de fanspeed van de cpu op performance/max staan vanuit de default. Na wat hannessen met de UEFI/AMI settings en een bogus driver dat ook opgelost. Ding is nu stil, en begint te draaien als er wat gevraagd wordt van de cpu.

Home Assistant is ondertussen geupdate naar laatste versie, voorzien van nginx, duckdns, 2factor, letsencrypt en Hacs.
Alle zaken die kunnen in huis zijn aangesloten, de laatste dingen moesten eerst nog wachten op de externe ontsluiting (Zoals de samsung smartthings).
SolarEdge op Modbus, kWh-meter van HomeWizard via local-api, en de proxmox manager via Hacs, werkt lekker. Zigbee (lampen en schakelaars, thermometers) uiteraard. Thermostaat werkt ook goed, en binnenkort de Warmtepomp met ESPhome.

Nu kom ik op de volgende stap, en wil ik even weten wat jullie ervaringen zijn:
InfluxDB en Grafana. Zijn daar nog voordelen bij? Of is het vooral een kopie van de data en is het overkill voor visualisatie.

En zijn er nog dingen waar ik in een default installatie aan moet denken die ik hierboven vergeten ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:04
Get!em schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:58:
Nu kom ik op de volgende stap, en wil ik even weten wat jullie ervaringen zijn:
InfluxDB en Grafana. Zijn daar nog voordelen bij? Of is het vooral een kopie van de data en is het overkill voor visualisatie.
Het voordeel van een database met Grafana is dat je veel meer vrijheid hebt in hoe data opgeslagen wordt en ik heb daar zelf ook wel het nodige mee gedaan, maar uiteindelijk logt HA zelf al heel veel maar niet tot al te lang terug, maar in de praktijk mis ik dat niet. Het enige wat ik er wel mee doe is mijn energie verbruik en productie opgeslagen per dag omdat ik daar dan ook uit een vorig domotica systeem (Domoticz) de data naar overgezet heb zodat ik nu tot wel tien jaar terug deze informatie heb.

Of het zinvol is, is dus uiteindelijk een kwestie van wat je er mee wilt doen en of het je de tijd die daar mee gemoeid gaat er in wilt steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Invisible_man schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:12:
[...]

Het voordeel van een database met Grafana is dat je veel meer vrijheid hebt in hoe data opgeslagen wordt en ik heb daar zelf ook wel het nodige mee gedaan, maar uiteindelijk logt HA zelf al heel veel maar niet tot al te lang terug, maar in de praktijk mis ik dat niet. Het enige wat ik er wel mee doe is mijn energie verbruik en productie opgeslagen per dag omdat ik daar dan ook uit een vorig domotica systeem (Domoticz) de data naar overgezet heb zodat ik nu tot wel tien jaar terug deze informatie heb.

Of het zinvol is, is dus uiteindelijk een kwestie van wat je er mee wilt doen en of het je de tijd die daar mee gemoeid gaat er in wilt steken.
In eerste instantie zou ik dan gewoon de InfluxDB aanzetten en de ingestion goed regelen, zodat in iedergeval de data / geschiedenis er netjes in staat voor als ik het wil gaan analyseren. Dus relatief weinig tijd (als ik de how to lees, zou dat binnen 1 uur, en wellicht sneller, moeten draaien). Ik zie hier nu niet zoveel nadelen van, behalve de extra opslag denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 15-07-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 17:41
Ik ben een beginner met Home Assistant, maar het valt me op dat simpele dingen heel moeilijk zijn.

Ik wil graag een shell script runnen met argumenten. Ik heb het shell script in de config directory staan, het is executable en als ik het vanaf de command line draai werkt het precies zoals ik het wil. Het script verstuurt een call naar de Telegram API met de argumenten als tekst. Dus ik roep aan "sendalert.sh dit is een test" en dan krijg ik in Telegram de melding "dit is een test".

Maar vanuit HomeAssistant is dat niet op die manier aan te roepen. Als ik bij de developer tools de service "shell_command: sendalert" aanroep, dan krijg ik een foutmelding van Telegram dat er geen tekst in de request zit. Makes sense. Maar als ik de service aanroep als "shell_command: sendalert hoi" dan zegt HomeAssistant dat die service niet bestaat.

Ik heb al op internet lopen zoeken, maar je vindt geen simpele voorbeelden, alleen oneindig lange yaml bestanden. Kan ik een shell script aanroepen met een argument? Hoe moeilijk kan het nu helemaal zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djkooij
  • Laatst online: 14-09 09:29

djkooij

voorheen Facemodder

@PhilipsFan Waarom gebruik je een shell script en niet de telegram integratie?
Kijk, bijna alles kan met/via/etc. in combinatie met HA, maar soms is de oplossing simpeler dan het lijkt.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
djkooij schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:07:
@PhilipsFan Waarom gebruik je een shell script en niet de telegram integratie?
Kijk, bijna alles kan met/via/etc. in combinatie met HA, maar soms is de oplossing simpeler dan het lijkt.
Die Telegram integratie werkt wel, maar niet zoals ik het wil. Ik heb 2 Telegram bots. Een voor de huis- tuin- en keukenmeldingen en eentje voor de alarmmeldingen. Ik krijg dat niet geconfigureerd met de Telegram integratie. Die lijkt maar 1 bot te ondersteunen. Ik ben er de hele middag mee bezig geweest (okee, quotes in Linux zijn ook extreem vermoeiend) maar ik krijg het niet voor elkaar. Dus ik heb de Telegramnintegratie opgegeven en probeer het nu zo, alleen om erachter te komen dat het net zo hopeloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

Excuus, ik grebruik geen telegram, maar er komt vast iemand met een briljant idee.
Ik draai zelf geen shell scripts, wel python en dergelijke om HA volledig naar mijn zin te krijgen / functionaliteit toe te voegen, dus lijkt me stug dat je niet verder geholpen zal worden.
En ja, het is even doorbijten met HA, de steile leercurve is me niet onbekend, het resultaat is het toch echt waard voor mij en vele anderen.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

PhilipsFan schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:12:
[...]

Die Telegram integratie werkt wel, maar niet zoals ik het wil. Ik heb 2 Telegram bots. Een voor de huis- tuin- en keukenmeldingen en eentje voor de alarmmeldingen. Ik krijg dat niet geconfigureerd met de Telegram integratie. Die lijkt maar 1 bot te ondersteunen. Ik ben er de hele middag mee bezig geweest (okee, quotes in Linux zijn ook extreem vermoeiend) maar ik krijg het niet voor elkaar. Dus ik heb de Telegramnintegratie opgegeven en probeer het nu zo, alleen om erachter te komen dat het net zo hopeloos is.
Nu ken ik de Telegram integratie niet, maar ik merk dat het soms zo simpel is als het twee x toevoegen van de integratie.
O.a. met de HomeKit bridge is het zo simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

2 keer toevoegen schijnt niet te werken volgens meerdere (wat gedateerde) bronnen, maar het toevoegen van 1 bot aan meerdere telegram groepen kan echter wel. Geen idee of dat werkbaar is?

fotospul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
djkooij schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:18:
2 keer toevoegen schijnt niet te werken volgens meerdere (wat gedateerde) bronnen, maar het toevoegen van 1 bot aan meerdere telegram groepen kan echter wel. Geen idee of dat werkbaar is?
Nee, ik wil niet met groepen werken maar de bestaande bots gebruiken. Geloof me nu maar, ik heb alles al geprobeerd en de Telegramintegratie gaat het niet doen zoals ik het wil. Niet in de huidige vorm.

Ik heb inmiddels echter wel voor elkaar dat ik een shell script kan aanroepen met parameters. Ik moet 'm configureren zoals dit:
code:
1
2
shell_command:
  sendalert: /config/sendalert.sh "{arguments}"

En dan kan ik 'm vervolgens aanroepen:
code:
1
2
3
service: shell_command.sendalert
data:
  arguments: dit is een test met spaties

Voor degene die het graag wil nabouwen, dit is het shell script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#!/bin/sh
# Om de een of andere suffe reden moet hier altijd een commentaarregel staan

# url for the alert bot
telegramalerturl="https://api.telegram.org/<hier je API key>"
chat_id=<hier je chat id>
concatenated="$*"

#echo Bericht sturen
curl -s -k -X POST -H "Content-Type:multipart/form-data" -F chat_id=$chat_id -F text="$concatenated" $telegramalerturl"sendMessage"

Nu zit ik met het volgende probleem. Ik kan mijn P1 electriciteitsmeter prima met Home Assistant uitlezen, maar ik wil 'm graag tegelijk ook nog met Domoticz uitlezen. Ik heb daar een historie van meer dan 5 jaar en dat wil ik pas opgeven als ik een manier heb om die data over te hevelen naar Home Assistant.

Met de seriele poort lukt het niet. Als ik de Domoticz container laat lezen van de seriele poort, dan gaat het stuk in Home Assistant en andersom ook. Is er een manier om die seriele poort te splitten/dupliceren etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:33

luigi87

Domotica Fanaticus

Binnenkort komt er een 2de pv systeem in mijn huis.
En nu zou ik graag net zo een mooi overzicht hebben als in het energy dashboard. Maar dan van de 2 systemen gescheiden.

Kan ik dit doen met een custom card o.i.d?
Iemand een tip in juiste richting?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04:44
Hey allemaal, ik ben benieuwd hoe jullie een soort van "night mode" activeren en 's morgens deactiveren? Ik zou dit willen gebruiken om alle lichten uit te doen en dan het alarm etc aan te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
dotcom87 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:15:
Hey allemaal, ik ben benieuwd hoe jullie een soort van "night mode" activeren en 's morgens deactiveren? Ik zou dit willen gebruiken om alle lichten uit te doen en dan het alarm etc aan te zetten...
"In bed" sensor, als ik in bed ga liggen na 22u schakelt automatisch alles uit. En weer "inschakelen" gebeurd of even voor de wekker op de telefoon of met een knop bij het bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Geen idee wat Openweathermap nu precies wil met zijn 3.0 API. De enige optie die ik bij priceplan zie is betalen na 1000 API calls en toch wordt er beweerd dat het gratis is? Enfin ze zijn niet de enige provider van weerinformatie dus ik heb de integratie maar verwijderd. Vraag me wel af wat het beste alternatief is volgens de deelnemers hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
synoniem schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:37:
Geen idee wat Openweathermap nu precies wil met zijn 3.0 API. De enige optie die ik bij priceplan zie is betalen na 1000 API calls en toch wordt er beweerd dat het gratis is? Enfin ze zijn niet de enige provider van weerinformatie dus ik heb de integratie maar verwijderd. Vraag me wel af wat het beste alternatief is volgens de deelnemers hier.
1000 API calls per dag ;) Met HA kom ik volgens mij nog niet aan de 500 (per dag). Heb de mijne gekoppeld aan een Revolut kaart met een bestedingslimiet van 1 cent. Dus ze proberen maar af te schrijven als het zo ver zou komen. En daarnaast kun je een API call limiet instellen (standaard 2000 meen ik?) en die heb ik op 750 gezet. Dus ik kan ook niet er overheen gaan, niet eens in de buurt komen.

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 15-07-2024 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:39:
[...]

1000 API calls per dag ;) Met HA kom ik volgens mij nog niet aan de 500 (per dag). Heb de mijne gekoppeld aan een Revolut kaart met een bestedingslimiet van 1 cent. Dus ze proberen maar af te schrijven als het zo ver zou komen. En daarnaast kun je een API call limiet instellen (standaard 2000 meen ik?) en die heb ik op 750 gezet. Dus ik kan ook niet er overheen gaan, niet eens in de buurt komen.
Ik had het Freeplan met max 60 calls per uur dat maal 24 is 1440 dus dan zou ik 5 x 100 call er bij moeten kopen. Dat heb ik er niet voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
synoniem schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:43:
[...]

Ik had het Freeplan met max 60 calls per uur dat maal 24 is 1440 dus dan zou ik 5 x 100 call er bij moeten kopen. Dat heb ik er niet voor over.
Dat is dan niet de standaard configuratie van de integratie lijkt mij zo. Die doet namelijk maar elke 5? minuten een call. In ieder geval niet 1440 per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:00:
[...]

Dat is dan niet de standaard configuratie van de integratie lijkt mij zo. Die doet namelijk maar elke 5? minuten een call. In ieder geval niet 1440 per dag.
Weet ook niet of ik ze gebruikte, denk het niet, maar met het Freeplan van Openweather was dat het maximum aan vrije calls. Met die One API 3.0 was het dus ineens 1000 of misschien toch 2000 dus de informatie was onduidelijk en tegenstrijdig. Dat is ook de reden dat ik zeg dat ik niet weet wat ze nu wilden.

Ik neem nu de KNMI integratie uit Hacs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
synoniem schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:12:
[...]

Weet ook niet of ik ze gebruikte, denk het niet, maar met het Freeplan van Openweather was dat het maximum aan vrije calls. Met die One API 3.0 was het dus ineens 1000 of misschien toch 2000 dus de informatie was onduidelijk en tegenstrijdig. Dat is ook de reden dat ik zeg dat ik niet weet wat ze nu wilden.
Eerste 1000 calls zijn gratis. Standaard limiet staat op 2000 (dus dan moet je er maximaal 1000 betalen). Niks tegenstrijdigs aan dus, gewoon 2 dingen: vanaf 1000 betaal je, en standaard kun je 2000 calls doen. En limiet kun je zelf gewoon aanpassen, ook naar minder dan 1000. Dus dan kom je niet aan de limiet.

Toevoeging:
Overigens ben ik er ook geen fan van. Maar ik wil bij de voorspelling een min/max weten. En OWM lijkt de enige te zijn die dat doet. Min/max per uur vind ik dan toch fijner werken voor bv aansturing rolluik dan een willekeurig getalletje dat een gemiddelde is? De voorspelling voor op het half uur is? En dus niks zegt over hoe warm/koud het maximaal/minimaal is.

[ Voor 20% gewijzigd door RobertMe op 15-07-2024 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:33

luigi87

Domotica Fanaticus

dotcom87 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:15:
Ik heb via tasker en de home assistant addon een knop in mijn telefoon gemaakt, en ook bij mijn vrouw.
Die drukken we in als we gaan slapen en dan gaat de telefoon ook gelijk op stil enzo.
(En ik doe nog een check met wie aanwezig is in huis. dat als een van ons maar thuis is de slaapmodus ook kan worden geactiveerd.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
PhilipsFan schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:54:
Ik ben een beginner met Home Assistant, maar het valt me op dat simpele dingen heel moeilijk zijn.

Ik wil graag een shell script runnen met argumenten. Ik heb het shell script in de config directory staan, het is executable en als ik het vanaf de command line draai werkt het precies zoals ik het wil. Het script verstuurt een call naar de Telegram API met de argumenten als tekst. Dus ik roep aan "sendalert.sh dit is een test" en dan krijg ik in Telegram de melding "dit is een test".

Maar vanuit HomeAssistant is dat niet op die manier aan te roepen. Als ik bij de developer tools de service "shell_command: sendalert" aanroep, dan krijg ik een foutmelding van Telegram dat er geen tekst in de request zit. Makes sense. Maar als ik de service aanroep als "shell_command: sendalert hoi" dan zegt HomeAssistant dat die service niet bestaat.

Ik heb al op internet lopen zoeken, maar je vindt geen simpele voorbeelden, alleen oneindig lange yaml bestanden. Kan ik een shell script aanroepen met een argument? Hoe moeilijk kan het nu helemaal zijn?
Als je al node-red en mqtt hebt draaien zou je het ook nog via Node-Red kunnen doen. Als ik bijv /solar stuur in telegram geeft die het wattage van de zonnepanelen bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:35:
[...]

Eerste 1000 calls zijn gratis. Standaard limiet staat op 2000 (dus dan moet je er maximaal 1000 betalen). Niks tegenstrijdigs aan dus, gewoon 2 dingen: vanaf 1000 betaal je, en standaard kun je 2000 calls doen. En limiet kun je zelf gewoon aanpassen, ook naar minder dan 1000. Dus dan kom je niet aan de limiet.

Toevoeging:
Overigens ben ik er ook geen fan van. Maar ik wil bij de voorspelling een min/max weten. En OWM lijkt de enige te zijn die dat doet. Min/max per uur vind ik dan toch fijner werken voor bv aansturing rolluik dan een willekeurig getalletje dat een gemiddelde is? De voorspelling voor op het half uur is? En dus niks zegt over hoe warm/koud het maximaal/minimaal is.
Ok maar ik had dus een free plan voor 2000 en ik kreeg geen nieuw plan te zien met 1000 free. En inmiddels hebben we al vaak genoeg gezien dat voorwaarden van internetdiensten steeds ongunstiger worden dus het was gewoon tijd om Openweather te lozen.

KNMI/weerlive doet het in de tussentijd prima maar moet je ook een account en API key voor aanmaken dus vroeger of later loop je hetzelfde risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
Willempie27 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:39:
[...]

Voor die prijs is het toch een zigbee lamp denk ik. Zet hem 6 x aan en uit. Als het goed is gaat die knipperen of dimmen. Dan kan die gekoppeld worden met zigbee. Laat zigbee alvast zoeken want de koppeltijd is snel voorbij dacht ik.
Dit was de oplossing! Het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 15-09 09:42
PhilipsFan schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:54:

HA is een docker container, en binnen die container heb je over het algemeen weinig opties die zo low-level kunnen werken. Zo is het via SSH ook prima mogelijk om een rsync command te gebruiken, maar dat werkt dus alleen in de SSH container. Zodra je het in HA zelf probeert te doen is er ineens geen rsync meer, want die zit daar niet in.

Over het algemeen heeft een service call ook data nodig, dus als je je servica call in developer tools instelt en een data object meegeeft, krijg je dan meer voor elkaar?

YAML:
1
2
service: telegram_bot.send_message

Ik gebruik wel de telegram integratie dus voor mij werkt dit: werkt bij jou dan iets als
YAML:
1
2
3
shell_command: sendalert
data:

niet?

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Pagina: 1 ... 210 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.