voor instellingen van recorder werkt een YAML reload niet. Dit had sowieso een herstart nodig.DikkieDick schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:06:
[...]
Gisteren gedaan en een reload van alle Yaml maar dat heeft niet geholpen. Nu maar ff een herstart en kijken of het morgenochtend beter is, anders ga ik ook maar terug naar 2024.6.zoveel.
O, even later: ik had nog een automation die om 4 uur de database purged. Die maar ff gedisabled.
Snap? Als in, dat ding van Ubuntu/Canonical? Voelt nogal raar om dat te gebruiken (hiervoor)? Lijkt me dat je beter gewoon het officiële Docker image kunt draaien dan.MikeyMan schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:05:
Oh top... De 7.1 versie is niet compatible met de stable zwavel js versie die ja via snap voorgeschoteld krijgt. Werkt niet meer, wat echt enorm vervelend is
* RobertMe is sowieso geen fan van Snap, en lijkt hem meer wat voor UI applicaties (Xorg of Wayland dus, niet Web UI
Tsjah, je begint er eens aan... Docker snap ik geen reet van. En nogal zwaar op een rpi.RobertMe schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:44:
[...]
Snap? Als in, dat ding van Ubuntu/Canonical? Voelt nogal raar om dat te gebruiken (hiervoor)? Lijkt me dat je beter gewoon het officiële Docker image kunt draaien dan.
* RobertMe is sowieso geen fan van Snap, en lijkt hem meer wat voor UI applicaties (Xorg of Wayland dus, niet Web UI)
De Snap route werd destijds zelfs op de domiticz site toegelicht. Zijn nu ook over op docker. Geen idee hoe dat weer naadloos over te zetten.
Maargoed, dat is besides the point. Slordig dat ze de dependency niet checken. En nu een breaking issue hebben gecreëerd.
[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 09-07-2024 08:00 ]
Ecowitt is nogal een investering, maar een vrij basale omkast had ik nog helemaal niet aan gedacht. Dat maar eens proberen i.c.m. een generieke sensor.Antonio di schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:18:
[...]
Ik gebruik ecowitt (868Mhz, ook ver bereik), zie:
Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di
Ecowitt WH31 Multi-Channel 2-in-1 Temperature and humidity Sensor review door Antonio di
"omkast" voor temp.-meter" kan ook handig zijn (constante meten, minder last van wind, etc.) en nog veel meer sensoren voor vooral buiten.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Hey people! Ik heb een raar probleem waar ik echt niet uit kom. Ik heb een Synology DS723+ en Home Assistant op een losse Raspberry Pi. De setup draait al jaren prima, maar ik heb recent mijn Synology opnieuw geïnstalleerd / harddisks vervangen.
Ik heb mijn Synology geconfigureerd met Wake On Lan (WOL). Dit had ik bij de vorige installatie van Synology ook exact zo. Ik heb verschillende configuraties in Home Assistant geprobeerd, maar hij lijkt niet áán te gaan door de switch. De betreffende configuratie is:
Het IP-adres heb ik in mijn router vastgeprikt voor de Synology, en ook het MAC-adres klopt. Beiden 5x gecheckt. In Home Assistant ziet de switch wel als ik de Synology handmatig aanzet, maar (zoals voorheen wel gewoon lukte) het aanzetten vanuit Home Assistant werkt niet.
Het lijkt dus of ergens een magic packet (?) wordt geblokkeerd of niet juist aankomt bij de Synology. Ik weet niet zo goed wat ik nog kan proberen, heeft iemand een briljant plan? Ik ben er ook niet helemaal over uit of dit een Synology of Home Assistant probleem is. Overigens, nogmaals, ik heb de serial, het MAC-adres en IP-adres op verschillende manieren gecontroleerd (ook met Synology Assistant bv.) en die zijn echt goed.
Wat overigens ook wellicht een belangrijke toevoeging is: ik heb sinds dat het niet meer werkt óók een nieuwe router (Asus RT-BE88U ipv een TPLink AX55).
Ik heb mijn Synology geconfigureerd met Wake On Lan (WOL). Dit had ik bij de vorige installatie van Synology ook exact zo. Ik heb verschillende configuraties in Home Assistant geprobeerd, maar hij lijkt niet áán te gaan door de switch. De betreffende configuratie is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| switch: - platform: wake_on_lan mac: 90:09:d1:12:79:cb host: "192.168.52.155" name: "BIGBOY" turn_off: service: synology_dsm.shutdown data: serial: "2260TPRCB2K2D" |
Het IP-adres heb ik in mijn router vastgeprikt voor de Synology, en ook het MAC-adres klopt. Beiden 5x gecheckt. In Home Assistant ziet de switch wel als ik de Synology handmatig aanzet, maar (zoals voorheen wel gewoon lukte) het aanzetten vanuit Home Assistant werkt niet.
Het lijkt dus of ergens een magic packet (?) wordt geblokkeerd of niet juist aankomt bij de Synology. Ik weet niet zo goed wat ik nog kan proberen, heeft iemand een briljant plan? Ik ben er ook niet helemaal over uit of dit een Synology of Home Assistant probleem is. Overigens, nogmaals, ik heb de serial, het MAC-adres en IP-adres op verschillende manieren gecontroleerd (ook met Synology Assistant bv.) en die zijn echt goed.
Wat overigens ook wellicht een belangrijke toevoeging is: ik heb sinds dat het niet meer werkt óók een nieuwe router (Asus RT-BE88U ipv een TPLink AX55).
[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 09-07-2024 12:39 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Zitten beide apparaten in hetzelfde netwerk? Magic packets zijn niet routeerbaar dus als je iets van VLANs hebt ingesteld dan zal dit niet werken. Je zal dan een proxy machine moeten gebruiken in het netwerk van de Synology die die packet namens HA kan versturen.spaceboy schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:40:
Hey people! Ik heb een raar probleem waar ik echt niet uit kom. Ik heb een Synology DS723+ en Home Assistant op een losse Raspberry Pi. De setup draait al jaren prima, maar ik heb recent mijn Synology opnieuw geïnstalleerd / harddisks vervangen.
switch:
- platform: wake_on_lan
mac: 90:09:d1:12:79:cb
host: "192.168.52.155"
name: "BIGBOY"
turn_off:
service: synology_dsm.shutdown
data:
serial: "2260TPRCB2K2D"
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Ja, absoluut. Aan de netwerksetup is niets veranderd. Ik maak geen gebruik van VLANs o.i.d. Ik heb zowel de Home Assistant (Raspberry Pi) als de Synology rechtstreeks bekabeld aan de router hangen. Nothing fancy. Ook geen extra / rare / fancy / exotische firewall dingen gedaan.Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:08:
[...]
Zitten beide apparaten in hetzelfde netwerk? Magic packets zijn niet routeerbaar dus als je iets van VLANs hebt ingesteld dan zal dit niet werken. Je zal dan een proxy machine moeten gebruiken in het netwerk van de Synology die die packet namens HA kan versturen.
Mij bekruipt overigens wel het gevoel dat dit niet Home Assistant gerelateerd is (dus sorry, niet het juiste topic denk ik), omdat ik ook met Synology Assistant het niet voor elkaar krijg om de magic packet te sturen zodat de Synology aan gaat. Als ik hem handmatig aan zét (via de powerknop dus), dan ziet Synology Assistant (én Home Assistant) prima dat hij aan staat.
Beetje lastig probleem omdat er 3 factoren zijn die van invloed kunnen zijn: Synology NAS, Home Assistant, Router. Voor zover ik kan zien is de Synology goed ingesteld. De Home Assistant ook. Van de router kan ik niets zien wat eventueel van invloed kan zijn (bijv. UDP blocking ofzoiets). Ik kan hier ook niets over vinden online.
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Doet hij wel wat als je een wakeonlan verstuurt van de commandline van de Pi?spaceboy schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:34:
[...]
Ja, absoluut. Aan de netwerksetup is niets veranderd. Ik maak geen gebruik van VLANs o.i.d. Ik heb zowel de Home Assistant (Raspberry Pi) als de Synology rechtstreeks bekabeld aan de router hangen. Nothing fancy. Ook geen extra / rare / fancy / exotische firewall dingen gedaan.
Mij bekruipt overigens wel het gevoel dat dit niet Home Assistant gerelateerd is (dus sorry, niet het juiste topic denk ik), omdat ik ook met Synology Assistant het niet voor elkaar krijg om de magic packet te sturen zodat de Synology aan gaat. Als ik hem handmatig aan zét (via de powerknop dus), dan ziet Synology Assistant (én Home Assistant) prima dat hij aan staat.
Beetje lastig probleem omdat er 3 factoren zijn die van invloed kunnen zijn: Synology NAS, Home Assistant, Router. Voor zover ik kan zien is de Synology goed ingesteld. De Home Assistant ook. Van de router kan ik niets zien wat eventueel van invloed kan zijn (bijv. UDP blocking ofzoiets). Ik kan hier ook niets over vinden online.
Volgens mij reageerde de Synology uitsluitend op een wol als deze in standby is gegaan óf door de ups is uitgezet. Is zeker niet volgens het doel en gedachte van WoL maar lijkt wel de Synology implementatie te zijn. Led op netwerk verbinding gaan ook helemaal uit en dat is feitelijk al een indicatie dat het in de Synology zit.spaceboy schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:40:
switch:
- platform: wake_on_lan
mac: 90:09:d1:12:79:cb
host: "192.168.52.155"
name: "BIGBOY"
turn_off:
service: synology_dsm.shutdown
data:
serial: "2260TPRCB2K2D"
Heb er zelf al aardig wat tijd in gestoken om een oplossing te vinden en niet gevonden. Mijn les tot anders bewezen sluit een Synology NIET af als je zelf of iemand anders niet op lokatie is. Tamelijk....
Oh als dat het is moet je even in de netwerk settings graven: normaal zou ik namelijk een interface met ethtool configureren dat deze blijft luisteren als de machine zelf uit staat:edwin2021 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:39:
[...]
Volgens mij reageerde de Synology uitsluitend op een wol als deze in standby is gegaan óf door de ups is uitgezet. Is zeker niet volgens het doel en gedachte van WoL maar lijkt wel de Synology implementatie te zijn. Led op netwerk verbinding gaan ook helemaal uit en dat is feitelijk al een indicatie dat het in de Synology zit.
Heb er zelf al aardig wat tijd in gestoken om een oplossing te vinden en niet gevonden. Mijn les tot anders bewezen sluit een Synology NIET af als je zelf of iemand anders niet op lokatie is. Tamelijk....
code:
1
| ethtool -s <interface> wol g |
Daarmee zou deze dus aan moeten blijven staan ongeacht hoe de machine uit gegaan is.
Ik heb dit zelf nooit geprobeerd op mijn RackStation want die gaat in principe nooit uit. Het kan zijn dat bij de diskswap er wat settings veranderd zijn waardoor dit nu dus niet meer aan staat.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Serieus, zou het zo simpel zijn 🤔Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:05:
[...]
Oh als dat het is moet je even in de netwerk settings graven: normaal zou ik namelijk een interface met ethtool configureren dat deze blijft luisteren als de machine zelf uit staat:
code:
1 ethtool -s <interface> wol g
Daarmee zou deze dus aan moeten blijven staan ongeacht hoe de machine uit gegaan is.
Ik heb dit zelf nooit geprobeerd op mijn RackStation want die gaat in principe nooit uit. Het kan zijn dat bij de diskswap er wat settings veranderd zijn waardoor dit nu dus niet meer aan staat.
Maar waarin implementeerd Synology dat dat niet standaard. Tis toch duf dat wol niet werkt als jezelf de nas uit zet (btw in de GUI staat wol op beide poorten aangevinkt)
Ik heb om mijn Nas HA in een virtual machine geplaatst en dit werkt naar behoren, ik probeer nu deze te bereiken via Tailscale.
Tailscale geïnstalleerd en krijg een IP nummer, maar lukt niet om de verbinding te leggen.
komt het omdat HA in een virtual machine staat, zo ja welke oplossing is hiervoor?
Alvast dank
Ron
Tailscale geïnstalleerd en krijg een IP nummer, maar lukt niet om de verbinding te leggen.
komt het omdat HA in een virtual machine staat, zo ja welke oplossing is hiervoor?
Alvast dank
Ron
Dank, @xavier_82. Ik heb dit overgenomen zonder de tijd (&t={{now().strftime('%H:%M')}} eruit gelaten). Als ik dan in de log zoek op 'rest' dan vind ik nix meer. Wel vreemd dat ik die parameters van de payload niet onder elkaar kan zetten. Als ik zoek naar hoe anderen het gebruiken dan kom ik die configuratie herhaaldelijk tegen met alles onder elkaar.xavier_82 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 00:16:
[...]
Je hebt een status 400, je hebt spaties voor de & tekens en ik zie dat je de service api gebruikt je mist hier de t parameter (tijd in hh:mm) deze is voor je url verplicht.
Probeer het met onderstaande payload.
code:
1 payload: "d={{now().strftime('%Y%m%d')}}&t={{now().strftime('%H:%M')}}&v1={{(states('sensor.iungo_pv_voor_meterstand_export'))| float(3)*1000|int}}&v3={{(states('sensor.iungo_pv_voor_meterstand_import'))| float(3)*1000|int}}"
Op pvoutput.org zie ik trouwens dat de minimale data kan zonder tijd erin:
:fill(white):strip_exif()/f/image/HRTnmVPCzBzPtVacbEeomegC.png?f=user_large)
Alleen zie ik nu nog geen data bij pvoutput.org voor deze panelenset.
Ik wil eens per dag de meterstand opsturen en als ik de beschrijving op pvoutput.org goed heb begrepen moet dat kunnen.
Geen foutmeldingen in HA dus, maar ook geen resultaten in pvoutput.org. En als ik die tijd er bij zet dan nog steeds niet.
Dat kan toch niet te maken hebben dat ik gebruik maak van de PVoutput-integratie om een andere set panelen met SolarEdge-omvormer te koppelen? Die gaan op een andere systemid.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Dank je @xavier_82 voor deze hint. Dat helpt me stapje voor stapje verder.xavier_82 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:54:
[...]
Dat is om de rest_command te kunnen loggen. Zet je in je configuration.yaml
Je wilt nl uitsluiten dat de url+payload incorrect worden doorgegeven aan pvoutput.
Als je bovenstaande hebt gedaan en de service nog een x aanroept zal dit in de (verbose) debug logs te zien zijn, daar kan je naar de rest.command zoeken en bekijken hoe de url+payload doorgestuurd wordt.
Wat ik nu terugkrijg:
Dat lijkt dus goed te gaan, behalve dat ik in pvoutput nog steeds geen data zie. de status van dat systemid staat op 'active', dus dat is het ook niet. Maar in het overzicht van de systems staat er een groene D bij deze set panelen. Ik kan niet vinden wat dat inhoudt.2024-07-09 15:13:40.801 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.rest_command] Success. Url: https://pvoutput.org/service/r2/addoutput.jsp. Status code: 200. Payload: b'd=20240709&t=15:13&v1=24588277.0&v3=82282.0'
:fill(white):strip_exif()/f/image/q4UZbqiDPJH3mheB2542GHjf.png?f=user_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Hippe Lip op 09-07-2024 15:29 ]
<John O`Mill>
Ik neem aan dat je deze service gebruikt van pvoutput (link) als je dan naar de specificatie van v1 & v3 kijkt hebben deze een number format en geen decimal.Hippe Lip schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:07:
[...]
Dank, @xavier_82. Ik heb dit overgenomen zonder de tijd (&t={{now().strftime('%H:%M')}} eruit gelaten). Als ik dan in de log zoek op 'rest' dan vind ik nix meer. Wel vreemd dat ik die parameters van de payload niet onder elkaar kan zetten. Als ik zoek naar hoe anderen het gebruiken dan kom ik die configuratie herhaaldelijk tegen met alles onder elkaar.![]()
Op pvoutput.org zie ik trouwens dat de minimale data kan zonder tijd erin:
[Afbeelding]
Alleen zie ik nu nog geen data bij pvoutput.org voor deze panelenset.
Ik wil eens per dag de meterstand opsturen en als ik de beschrijving op pvoutput.org goed heb begrepen moet dat kunnen.
Geen foutmeldingen in HA dus, maar ook geen resultaten in pvoutput.org. En als ik die tijd er bij zet dan nog steeds niet.
Dat kan toch niet te maken hebben dat ik gebruik maak van de PVoutput-integratie om een andere set panelen met SolarEdge-omvormer te koppelen? Die gaan op een andere systemid.
Jou v1 & v3 waarden eindigen met een .0 en dit accepteer pvoutput niet. In je payload gebruik:
code:
in plaats van 1
| | round(0) |
code:
1
| | int |
Een integer is een getal zonder decimalen. Zijn probleem is dat hij van 1000 een integer maakt (wat het al is) en niet van het resultaat van zijn berekeningen.xavier_82 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:03:
[...]
Ik neem aan dat je deze service gebruikt van pvoutput (link) als je dan naar de specificatie van v1 & v3 kijkt hebben deze een number format en geen decimal.
Jou v1 & v3 waarden eindigen met een .0 en dit accepteer pvoutput niet. In je payload gebruik:code:in plaats van
1 | round(0)code:
1 | int
Er moeten dus haakjes omheen
Zo zou ik het doen
YAML:
1
2
3
4
5
6
| payload: >- {% set d = now().strftime('%Y%m%d') %} {% set t = now().strftime('%H:%M') %} {% set v1 = (states('sensor.iungo_pv_voor_meterstand_export') | float(3) * 1000) | int %} {% set v3 = (states('sensor.iungo_pv_voor_meterstand_import') | float(3) * 1000) | int %} d={{ d }}&t={{ t }}&v1={{ v1 }}&v3={{ v3 }} |
[ Voor 20% gewijzigd door TheFes op 09-07-2024 18:25 ]
Welke temperatuur en vocht sensors zijn aan te raden compatibel met home assistant?
Sonoff, Aqara, .. ? Liefst direct compatibel zonder hub. Sonoff heeft een hub nodig dacht ik, aqara niet?
Sonoff, Aqara, .. ? Liefst direct compatibel zonder hub. Sonoff heeft een hub nodig dacht ik, aqara niet?
https://www.zigbee2mqtt.i...-02D.html#sonoff-snzb-02d werkt out of the box in HA via Z2M, evenals de https://www.zigbee2mqtt.i...1LM.html#aqara-wsdcgq11lm (maar die vond ik een ramp om te pairen). Allebei dus zonder proprietary hub.matth111 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:47:
Welke temperatuur en vocht sensors zijn aan te raden compatibel met home assistant?
[ Voor 3% gewijzigd door noo op 09-07-2024 18:59 ]
@matth111 Helemaal zonder extra hardware gaat lastig zijn. Want dan kom je eigenlijk op Wifi. Dat is aardig batterij vretend en vaak lastig cloudloos te doen.
Maar als je HA wilt voorzien van een Zigbee stick en dan Zigbee2MQTT of ZHA draait ligt de wereld open aan sensoren van alle merken
Zelf al jaren Ziaomi WSDCGQ01LM in gebruik naar tevredenheid. Recentelijk een Tuya ZTH05 maar die vond ik wel wat snel leeg.
Maar als je HA wilt voorzien van een Zigbee stick en dan Zigbee2MQTT of ZHA draait ligt de wereld open aan sensoren van alle merken
Can kinda confirm. Heb de Aqara temp & humidity sensor (de vierkante), die AFAIK kinda een pot nat is met de Xiaomi, en die doet het prima.Septillion schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:14:
Zelf al jaren Ziaomi WSDCGQ01LM in gebruik naar tevredenheid. Recentelijk een Tuya ZTH05 maar die vond ik wel wat snel leeg.
Daarnaast ook een vierkante met display van Tuya, en ook daarbij "heeft wel veel honger naar batterijen" (en ik dacht dat mijn Fibaro multisensor erg was, die's ~1x per jaar aan de buurt, die Tuya temp sensor elke 3 maanden of zo).
Ah, dat zou wel wat verklaren. Heb de Aquara temperatuur sensor net een week draaien en de batterij staat nu al op 67%
dat wordt nog een interessante hobby als ik er meerdere in huis zou hebben.

Waiting on the world to change
Blij dat ik geflashte sonoffs heb met Tasmota (gaat over wifi) en 1 of meerdere DS18b20 sensors eraan. Stekker in het stopcontact en nooit meer naar omkijken.RobertMe schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:47:
[...]
Can kinda confirm. Heb de Aqara temp & humidity sensor (de vierkante), die AFAIK kinda een pot nat is met de Xiaomi, en die doet het prima.
Daarnaast ook een vierkante met display van Tuya, en ook daarbij "heeft wel veel honger naar batterijen" (en ik dacht dat mijn Fibaro multisensor erg was, die's ~1x per jaar aan de buurt, die Tuya temp sensor elke 3 maanden of zo).
En als je wilt, iedere 10 seconden een meting.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Sonoff SNZB-02D gehad. Temperatuurmelding ging in stappen van 0,2 graden (niet handig voor een thermostaat op een vloerverwarming waar elke 0,1 graad telt om overshoot te voorkomen (en wordt ook nergens vermeld)). Ding hield er trouwens na 2 maanden spontaan mee op (wilde met geen mogelijkheid meer pairen mte Z2M, zelfs niet bij een andere Z2M setup in onze bedrijfsloods). Jammer maar helaas. Is een dikke maand geleden teruggegaan naar Sonoff.matth111 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:47:
Sonoff SNZB-02 gehad. Luchtvochtigheid zwabberde alle kanten op. Zal een eenmalig defect zijn (maar ik was wel even genezen). Is retour gegaan.
Gebruik sinds 2 jaar 4 stuks Aqara temperatuursensoren. Pairen _moet_ je doen op de plek waar je ze gebruikt, het liefst daarbij alleen de router activerend waarmee je hem wilt pairen (hij blijft daarna daar namelijk mee gepaird en doet dus niet aan "hopping"). Tijdens het pairen elke 3-5 seconden op de reset drukken, dan gaat het pairen probleemloos. Werken daarna rotstabiel, echt nooit een keer gezeik gehad. CR2032 batterijtje gaat een dik jaar mee.
Heb nu in de slaapkamer (als vervanger van de Sonoff SNZB-02D) een Moes ZSS-KB-TH-LF-C-EU. Kijken hoe die gaat bevallen (hangt er sinds vandaag).
PS: Heb ook een 3-tal Xiaomi Bluetooth sensoren gehad (met zo'n schermpje) die omgekat konden worden naar Zigbee. 1 van de 3 ging daarna binnen een week stuk, de 2e hield het een week geleden voor gezien (heeft het 3 maanden gedaan op z'n batterij) en de laatste is eergisteren uit het netwerk verdwenen (ook een maand of 3 op de batterij). Schermpjes doen het nog wel maar ze zijn uit het Zigbee netwerk verdwenen (off-line). Ook geen zin meer ze opnieuw toe te voegen (ze vreten mij teveel batterijen).
[ Voor 15% gewijzigd door HuismAndré op 09-07-2024 21:35 ]
André Huisman (www.new-line.nl)
Welke? Ik heb deze en die gaat best prima mee (denk een jaar). En kan natuurlijk ook zijn dat de batterij al "leeg" was toen je deze kreeg.pinda powerrr schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:08:
Ah, dat zou wel wat verklaren. Heb de Aquara temperatuur sensor net een week draaien en de batterij staat nu al op 67%dat wordt nog een interessante hobby als ik er meerdere in huis zou hebben.
En daarnaast heb ik dan deze Tuya met display maar die bevalt wel echt minder v.w.b. energieverbruik (elke ~3 maanden denk ik dus vervangen van de 3! AAA batterijen).
Tsja, de batterij gevoede kun je vast ook een draadje met voeding aan solderenSeafarer schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:15:
[...]
Blij dat ik geflashte sonoffs heb met Tasmota (gaat over wifi) en 1 of meerdere DS18b20 sensors eraan. Stekker in het stopcontact en nooit meer naar omkijken.
En als je wilt, iedere 10 seconden een meting.
Ik heb dezelfde. En even update van de status: 59%RobertMe schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:22:
[...]
Welke? Ik heb deze en die gaat best prima mee (denk een jaar). En kan natuurlijk ook zijn dat de batterij al "leeg" was toen je deze kreeg.
En daarnaast heb ik dan deze Tuya met display maar die bevalt wel echt minder v.w.b. energieverbruik (elke ~3 maanden denk ik dus vervangen van de 3! AAA batterijen).

Via Amazon gekocht, dus zal wel even de klantenservice benaderen. Beetje bizar dit.
Waiting on the world to change
Das inderdaad ook een idee.RobertMe schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:23:
[...]
Tsja, de batterij gevoede kun je vast ook een draadje met voeding aan solderen
Maar invloed op het aantal metingen gaat niet lukken denk ik met die van originele batterij dingen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ligt zo te zien aan het apparaat. De Aqara heeft geen instellingen. De Tuya heeft wel een setting voor temperature report interval (en ook voor humidity). En daarnaast een temperature sensitivity (& humidity sensitivity) waarmee lijkt mij ook valt in te stellen dat die bij een wijziging van X (default respectievelijk 0.6 graden en 6%) altijd een meeting doorstuurt. Die feature ken ik in ieder geval van mijn Fibaro multisensor, daarin kun je instellen hoe vaak die lux / temp moet meten, het rapportage interval (van beide apart) maar je kunt ook instellen dat die bij een wijziging van X (lux / graden) ook rapporteert. Bij die kun je dus instellen dat die bv elke 10 sec doet meten, maar maar elk uur de waarde doet doorsturen, tenzij bv de temperatuur 0,5 grade verschilt met de vorige rapportage (of 50 lux ten opzichte van vorige rapportage).Seafarer schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:38:
Maar invloed op het aantal metingen gaat niet lukken denk ik met die van originele batterij dingen.
En wifi devices hebben natuurlijk weer andere nadelen. Hoger energieverbruik bv, volgens mij ook vaak groter. En door het hogere energieverbruik ben je ook bijna verplicht om ze op de netstroom aan te sluiten (ik heb de Aqara sensor in de koof van gordijnen hangen, daar heb ik geen stroom beschikbaar
Sinds vandaag werkt Alarmo niet meer. Krijg deze melding:
Wie kan mij opweg helpen om dit op te lossen?
code:
1
| Error occurred loading flow for integration alarmo: cannot import name 'StaticPathConfig' from 'homeassistant.components.http' (/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/__init__.py) |
[ Voor 10% gewijzigd door konehead op 09-07-2024 23:25 ]
Hier Xiaomi LYWSD03MMC, zijn bluetooth en kunnen met ESPhome opgepikt worden en als sensor HA in. Dat ESP32 bordje hangt aan de stroom ivm Wifi.matth111 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:47:
Heb er nu iets meer dan 10 (minder dan €4/st bij Ali) sinds een maand of 3, batterij van de eerste staat nog op 100% dus valt tot nu toe mee. Deze zijn geflashed naar pvvx custom firmware.
Zou je de code voor deze sensor (grootte van de database) willen delen? Ik heb wel iets gevonden, maar die gaat nog uit van de oude wijze;DikkieDick schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:26:
Na het euvel gisteren nog wel geupgrade naar 2024.07.1. Nou vindt om 4 uur de purge van de historie plaats. Dus wellicht loopt daar iets spaak. Alhoewel de purge zelf ook niet veel lijkt te purgen want de database wordt niet kleiner. Sterker nog, die blijft groeien en is nu ruim 5GB.
Heb ff gekeken en de omvang groeit gestaag, wordt iets kleiner door de nachtelijke purge maar die ging de afgelopen 2 nachten dus klaarblijkelijk niet goed. Net ff de dockercontainer gestopt en handmatige vacuum gedraaid, vandaar die drastische daling van net.
Helaas worden logfiles ook snel overschreven. Morgenochtend maar even kijken of de log iets zegt. Vol filesysteem kan niet.
[Afbeelding]
YAML:
1
2
3
4
5
6
| sensor: - platform: command_line name: Database Size command: "du -b /config/home-assistant_v2.db | cut -f1" unit_of_measurement: "bytes" scan_interval: 3600 # Het interval in seconden voor het opnieuw uitvoeren van het commando (hier elke uur) |
Waarom niet gewoon de File Size integratie gebruiken?podarcis schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:12:
[...]
Zou je de code voor deze sensor (grootte van de database) willen delen? Ik heb wel iets gevonden, maar die gaat nog uit van de oude wijze;
YAML:
1 2 3 4 5 6 sensor: - platform: command_line name: Database Size command: "du -b /config/home-assistant_v2.db | cut -f1" unit_of_measurement: "bytes" scan_interval: 3600 # Het interval in seconden voor het opnieuw uitvoeren van het commando (hier elke uur)
Gokje: Je hebt HA nog niet geupgrade naar de laatste versie (2024.7)?konehead schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:24:
Sinds vandaag werkt Alarmo niet meer. Krijg deze melding:
code:
1 Error occurred loading flow for integration alarmo: cannot import name 'StaticPathConfig' from 'homeassistant.components.http' (/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/__init__.py)
Sometimes you need to plan for coincidence
Hmm... ja, werkt ook... en eigenlijk makkelijker...TheFes schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:14:
[...]
Waarom niet gewoon de File Size integratie gebruiken?

Een vraag.... ik heb nu een automation welke nadat op de deurbel is gedrukt een aantal (11) taken (then do) achter elkaar uitvoert.
Nu kan het zijn, dat deze na de eerste taken niet verder kan omdat de apparatuur uit staat.
Is er een mogelijkheid om bij de "then do" 2 taken tegelijk uit te voeren.
huidige opzet:
Nieuwe opzet
alvast bedankt voor de hulp
Nu kan het zijn, dat deze na de eerste taken niet verder kan omdat de apparatuur uit staat.
huidige opzet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| then do: | taak 1 | taak 2 | .. taak 11 |
Nieuwe opzet
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| then do / \ taak 1 taak6 | | taak 2 taak 7 | | .... ..... taak 5 taak 11 |
alvast bedankt voor de hulp
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
Ja: https://www.home-assistan...ts/#parallelizing-actionsMAdD schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:44:
Een vraag.... ik heb nu een automation welke nadat op de deurbel is gedrukt een aantal (11) taken (then do) achter elkaar uitvoert.
edit: of de oplossing hieronder idd.
[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 10-07-2024 09:47 ]
@MAdD Dan zou ik continue_on_error aan zetten.
Ik ben van plan om mijn huidige Domoticz setup te migreren naar HA.
Het huidige systeem draait op een Raspberry Pi 4B met 2GB RAM. Op deze Pi draaien naast Domoticz nog andere zaken.
Initieel wilde ik HA als docker container installeren, maar gezien de hoeveelheid beschikbaar RAM lijkt me dat toch geen goed idee. Beter zou ik dus voor HA OS kunnen gaan, alleen moet ik kijken of ik alle huidige functionaliteiten over kan zetten.
De huidige functies denk ik als volgt te vervangen:
Naast bestaande functionaliteit hoop ik ook de volgende functies toe te voegen aan HA:
Als ik wil migreren naar HA OS zal dit onoverkomelijk lijden tot downtime. (Tenzij ik nog een Pi koop, maar dat wordt wel een hele dure oplossing.) Hierdoor zal ik P1 datapunten missen. Deze kan ik wel bij de energieleverancier ophalen, dus ik zou ze wellicht handmatig kunnen toevoegen.
Tweede uitdaging is dat ik nog niet zo bekend ben met de scripting mogelijkheden van HA. Deze zal ik nodig hebben voor de sync naar PVOutput en mindergas.nl.
Betreft de keuze tussen de DSMR of HomeWizard integratie, lijkt HomeWizard eenvoudiger te configureren. Het nadeel hiervan is wel dat het een extra vendor lock-in veroorzaakt. Aan de andere kant heb ik sowieso HomeWizard nodig om mijn watergebruik te monitoren want ik heb al een watermeter hiervan.
Update: los hiervan heb ik al een HomeWizard P1 dongle, vandaar dat de HomeWizard integration een optie is.
Het huidige systeem draait op een Raspberry Pi 4B met 2GB RAM. Op deze Pi draaien naast Domoticz nog andere zaken.
Initieel wilde ik HA als docker container installeren, maar gezien de hoeveelheid beschikbaar RAM lijkt me dat toch geen goed idee. Beter zou ik dus voor HA OS kunnen gaan, alleen moet ik kijken of ik alle huidige functionaliteiten over kan zetten.
De huidige functies denk ik als volgt te vervangen:
Functie | Huidig component | Vervanging HA |
Energieconsumptie monitoring | P1 Meter | DSMR of HomeWizard Energy integratie |
PV productie monitoring | SMASpot | SMA Solar integratie |
Upload naar PVOutput | SMASpot | Custom rest command? |
Ad blocking | Pi hole (standalone) | AdGuard community add-on |
Upload naar mindergas.nl | Custom cron upload script | Custom rest command? |
Naast bestaande functionaliteit hoop ik ook de volgende functies toe te voegen aan HA:
- Calex smart verlichting bedienen met Tuya integratie
- HomeWizard Watermeter toevoegen
- Woonkamer temperatuur tonen - wordt nu gelogged door een oudere Pi in de woonkamer
Als ik wil migreren naar HA OS zal dit onoverkomelijk lijden tot downtime. (Tenzij ik nog een Pi koop, maar dat wordt wel een hele dure oplossing.) Hierdoor zal ik P1 datapunten missen. Deze kan ik wel bij de energieleverancier ophalen, dus ik zou ze wellicht handmatig kunnen toevoegen.
Tweede uitdaging is dat ik nog niet zo bekend ben met de scripting mogelijkheden van HA. Deze zal ik nodig hebben voor de sync naar PVOutput en mindergas.nl.
Betreft de keuze tussen de DSMR of HomeWizard integratie, lijkt HomeWizard eenvoudiger te configureren. Het nadeel hiervan is wel dat het een extra vendor lock-in veroorzaakt. Aan de andere kant heb ik sowieso HomeWizard nodig om mijn watergebruik te monitoren want ik heb al een watermeter hiervan.
Update: los hiervan heb ik al een HomeWizard P1 dongle, vandaar dat de HomeWizard integration een optie is.
☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant
Ik gebruik de intergratie Bestandsgrootte en als je die installeert kan je te monitoren bestanden toevoegen. Omdat ik zelf even niet meer wist wat je als pad op moest geven net even getest en /config/home-assistant.log toegevoegd en daarvan zegt ie netjes dat ie 0,05MB is (hij is ongeveer 46kb dus dat zit wel redelijk in de buurt).podarcis schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:12:
[...]
Zou je de code voor deze sensor (grootte van de database) willen delen? Ik heb wel iets gevonden, maar die gaat nog uit van de oude wijze;
YAML:
1 2 3 4 5 6 sensor: - platform: command_line name: Database Size command: "du -b /config/home-assistant_v2.db | cut -f1" unit_of_measurement: "bytes" scan_interval: 3600 # Het interval in seconden voor het opnieuw uitvoeren van het commando (hier elke uur)
https://www.home-assistant.io/integrations/filesize
aka pluim003
@Trokken
Ik heb hier een aantal scriptjes voor de SMA
https://github.com/fonske.../main/Home_Assistant_yaml
En ik zou toch een odroid C4 met 32 emmc willen adviseren naast je PI (zet die naderhand op MP), zeker als je nog met sd kaartjes werkt.
De odroids (meerdere bij diverse mensen) geen enkel probleem mee gezien, ook na stroomstoringen niet.
En ik zou toch een odroid C4 met 32 emmc willen adviseren naast je PI (zet die naderhand op MP), zeker als je nog met sd kaartjes werkt.
De odroids (meerdere bij diverse mensen) geen enkel probleem mee gezien, ook na stroomstoringen niet.
Thanks voor het delen!AUijtdehaag schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:11:
@Trokken
Betreft de odroid gaat het zeker over emmc vs slijtage van de SD card? Of zijn er nog andere voordelen?
Slijtage van de SD card is natuurlijk een punt van zorg, momenteel heb ik een nightly cronjob die een backup van de domoticz db upload naar Google Drive. Voor HA zag ik dat er ook soortgelijke backup oplossingen zijn.
☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant
@Trokken
Emmc is heel betrouwbaar gebleken op de odroid C4 en N2+, dus inderdaad gaat het om het schrijven naar sd-kaart.
Ik maak 3- dagelijks een backup via samba backup (add-on) naar een synology nas
Omdat ik veel rommel in HA, is dat wel handig soms.
Maar via samba share is ook alles toegankelijk.
Emmc is heel betrouwbaar gebleken op de odroid C4 en N2+, dus inderdaad gaat het om het schrijven naar sd-kaart.
Ik maak 3- dagelijks een backup via samba backup (add-on) naar een synology nas
Omdat ik veel rommel in HA, is dat wel handig soms.
Maar via samba share is ook alles toegankelijk.
@AUijtdehaag waarom dan niet gewoon de HA Green? Heb daar zelf voor gekozen, volledig compatible, ruim voldoende power, support van en aan HA. Nadeel is dat deze niet (eenvoudig) in te zetten als je geen HA meer wilt, maar dat heb ik voor lief genomen.
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Ja, dingen als actueel vermogen wel. Maar de totaalstanden blijven gewoon lekker doortellen hoor. Het is niet dat je meter opeens 20kWh te laag aangeeft in HA. En HA installeren en je slimme-meter weer uitlezen is echt een klusje dat je binnen een dag moet lukken, dus hoeveel data mis je nou daadwerkelijk?Trokken schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:53:
Hierdoor zal ik P1 datapunten missen.
Dit snap ik niet. Je hebt toch geen HomeWizard-dongle? Dan kun je wel kiezen voor de HomeWizard-integration, maar die gaat dan weinig doenBetreft de keuze tussen de DSMR of HomeWizard integratie
Devices van HomeWizard hebben (tot nu toe) altijd lokale API-toegang. Dus die Vendor-lock in valt wel mee.lijkt HomeWizard eenvoudiger te configureren. Het nadeel hiervan is wel dat het een extra vendor lock-in veroorzaakt.
Nogmaals, prima dat je de HW-integration gebruikt voor je watermeter. Maar daarmee kun je niet opeens je P1 uitlezen. Daarvoor zul je toch eerst een HW P1-dongle moeten kopen. Terwijl je nu al andere hardware hebt om je p1-meter uit te lezen?Aan de andere kant heb ik sowieso HomeWizard nodig om mijn watergebruik te monitoren want ik heb al een watermeter hiervan.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Wie heeft de gouden tip voor mij... ben echt uren bezig geweest alles geprobeerd wat ik kon vinden op internet maar niets lijkt te werken.
Via een integratie met Kia Connect heb ik een entity genaamd ceed_sw_location. Deze heeft twee attributen die ik voor de locatie wil gebruiken en wel te verstaan latitude en longitude.
Nu het volgende... Op het moment dat ik wegrij vanaf mijn werk wil ik een bericht naar mijn vriendin sturen met de reistijd. Hiervoor gebruik ik de Waze Travel Time integratie. Maar het lukt mij niet om de latitude en longitude te gebruiken in de automation.
Het stukje waar het fout gaat is het volgende:
Origin moet ik dus de huidige plek van de auto krijgen. Als ik het doe zoals hierboven dan wordt dat in de automation als ik hem test als volgt vertaald:
Het wordt nu als een list gemuteerd en niet als string teruggeven. Ik heb van alles geprobeerd om dit te forceren als een string... maar resultaat is of ik krijg teveel dubbele of single quotes waardoro die de input niet accepteert of het wordt toch vertaald naar een list.
Ook heb ik in mijn configuration.yaml een aparte sensor aangemaakt die de beide al combineert:
Maar ook die gebruiken in de automation, resulteert in een list gebruik i.p.v. één waarde achterelkaar.
Iemand enig idee hoe ik dit oplos? Wat doe ik verkeerd?
coördinaten zijn hierboven aangepast, ik woon niet in noorwegen
Via een integratie met Kia Connect heb ik een entity genaamd ceed_sw_location. Deze heeft twee attributen die ik voor de locatie wil gebruiken en wel te verstaan latitude en longitude.
Nu het volgende... Op het moment dat ik wegrij vanaf mijn werk wil ik een bericht naar mijn vriendin sturen met de reistijd. Hiervoor gebruik ik de Waze Travel Time integratie. Maar het lukt mij niet om de latitude en longitude te gebruiken in de automation.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| service: waze_travel_time.get_travel_times data: region: eu units: metric vehicle_type: car destination: 58.85743058479767, 7.764316770339095 origin: "{{ state_attr('device_tracker.ceed_sw_location', 'latitude') }}, {{ state_attr('device_tracker.ceed_sw_location', 'longitude') | string }}" realtime: true response_variable: reistijd |
Origin moet ik dus de huidige plek van de auto krijgen. Als ik het doe zoals hierboven dan wordt dat in de automation als ik hem test als volgt vertaald:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| Result: params: domain: waze_travel_time service: get_travel_times service_data: region: eu units: metric vehicle_type: car destination: 58.85743058479767, 7.764316770339095 origin: - 53.869647 - 5.86008 realtime: true target: {} running_script: false |
Het wordt nu als een list gemuteerd en niet als string teruggeven. Ik heb van alles geprobeerd om dit te forceren als een string... maar resultaat is of ik krijg teveel dubbele of single quotes waardoro die de input niet accepteert of het wordt toch vertaald naar een list.
Ook heb ik in mijn configuration.yaml een aparte sensor aangemaakt die de beide al combineert:
YAML:
1
2
3
4
| locatie_auto: icon_template: "mdi:map-marker-radius" friendly_name: "locatie auto" value_template: "{{ state_attr('device_tracker.ceed_sw_location', 'latitude') }}, {{ state_attr('device_tracker.ceed_sw_location', 'longitude') | string }}" |
Maar ook die gebruiken in de automation, resulteert in een list gebruik i.p.v. één waarde achterelkaar.
YAML:
1
| origin: '{{ states('sensor.locatie_auto') | string }}' |
Andere aanpak: gebruik je de Home Asisstant app op je telefoon? Want dan kan je het veel simpeler oplossen dan met je auto (die locatie van je auto wordt namelijk, volgens mij, niet instant geupdate)stijn1309 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:13:
Wie heeft de gouden tip voor mij... ben echt uren bezig geweest alles geprobeerd wat ik kon vinden op internet maar niets lijkt te werken.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 service: waze_travel_time.get_travel_times data: region: eu units: metric vehicle_type: car destination: 58.85743058479767, 7.764316770339095 origin: "{{ state_attr('device_tracker.ceed_sw_location', 'latitude') }}, {{ state_attr('device_tracker.ceed_sw_location', 'longitude') | string }}" realtime: true response_variable: reistijd
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Result: params: domain: waze_travel_time service: get_travel_times service_data: region: eu units: metric vehicle_type: car destination: 58.85743058479767, 7.764316770339095 origin: - 53.869647 - 5.86008 realtime: true target: {} running_script: false
code:
1 2 3 4 locatie_auto: icon_template: "mdi:map-marker-radius" friendly_name: "locatie auto" value_template: "{{ state_attr('device_tracker.ceed_sw_location', 'latitude') }}, {{ state_attr('device_tracker.ceed_sw_location', 'longitude') | string }}"
code:
1 origin: '{{ states('sensor.locatie_auto') | string }}'
Ik doe precies wat jij wil, maar dan op basis van de HA app op mijn telefoon en zones. Code staat hier:
https://github.com/hmmbob...l_time_notifications.yaml
edit:
en met...
Django/Jinja:
1
| "{{ state_attr('device_tracker.ceed_sw_location', 'latitude'), state_attr('device_tracker.ceed_sw_location', 'longitude') }}" |
werkt het dan?
In Z2M kun je de reporting intervals ook voor de Aqara's customizen. Dat heb ik gedaan voor de vochtigheid, want daarvan is de threshold op factory default iets van 6%, wat ik voor het aansturen van mijn ventilatie teveel vond.
Uiteraard zal dat wel impact hebben op batterijduur, maar ze hangen hier nog niet lang genoeg om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen. Rapportage van het batterij percentage is all over the place.
Klopt uiteraard, maar de locatie van mijn auto heb ik al in HA en die wordt altijd geupdate wanneer ik de auto uitzet (wat prima is). Kan het wel anders oplossen... maar het stoot mij tegen het borst dat ik de gegevens die er al zijn dan niet gewoon kan gebruiken.... Moet toch in theorie gewoon kunnen?Hmmbob schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:16:
[...]
Andere aanpak: gebruik je de Home Asisstant app op je telefoon? Want dan kan je het veel simpeler oplossen dan met je auto (die locatie van je auto wordt namelijk, volgens mij, niet instant geupdate)
Ik doe precies wat jij wil, maar dan op basis van de HA app op mijn telefoon en zones. Code staat hier:
https://github.com/hmmbob...l_time_notifications.yaml
Ja, en ik bedenk mezelf nu dat het zelfs veel makkelijker kan: gewoon een Waze sensor voor je auto -> huis aanmaken:stijn1309 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:21:
[...]
Klopt uiteraard, maar de locatie van mijn auto heb ik al in HA en die wordt altijd geupdate wanneer ik de auto uitzet (wat prima is). Kan het wel anders oplossen... maar het stoot mij tegen het borst dat ik de gegevens die er al zijn dan niet gewoon kan gebruiken.... Moet toch in theorie gewoon kunnen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/6ksA8qBmD1dboE0RnyE8CacU.png?f=user_large)
Ik heb hier zelf trouwens de automatische updates van uitgezet (op deze manier:)
:fill(white):strip_exif()/f/image/syYQHu2tTOoSwxuAaRULRXLN.png?f=user_large)
en laat HA de sensor zelf bijwerken als ik niet thuis ben (omdat ik heel veel thuis werk en dus heel veel thuis ben, en ik dan niet steeds de Waze servers hoef te pollen voor 0min reistijd)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| automation: ########################## ## Update Waze sensors ########################## - id: update_waze_to_home alias: "Werk Waze reistijd bij" description: "Update: Waze travel time to home" trigger: - platform: time_pattern minutes: "/5" seconds: 00 - platform: homeassistant event: start condition: condition: state entity_id: person.bob state: not_home action: - service: homeassistant.update_entity entity_id: sensor.reistijd_bob_naar_huis |
[ Voor 42% gewijzigd door Hmmbob op 10-07-2024 11:26 ]
Werkt ook in ZHA out of the box. Pairen gaat snel. Batterij status werkt dan ook.noo schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:57:
[...]
https://www.zigbee2mqtt.i...-02D.html#sonoff-snzb-02d werkt out of the box in HA via Z2M
LQI en RSSI werken in ZHA niet bij Diagnose, maar wel bij Device info
Batterij werkt wel via Diagnose en niet via Device info.
Wat ik handig vind is dat hij met magnetische houder en met tafel standaard voorzien is, en je ook de waarde live kunt aflezen op scherm, zonder te koppelen.
[ Voor 15% gewijzigd door Get!em op 10-07-2024 11:28 ]
Top, dit werk!Hmmbob schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:22:
[...]
Ja, en ik bedenk mezelf nu dat het zelfs veel makkelijker kan: gewoon een Waze sensor voor je auto -> huis aanmaken:
[Afbeelding]
Ik heb hier zelf trouwens de automatische updates van uitgezet (op deze manier:)
[Afbeelding]
en laat HA de sensor zelf bijwerken als ik niet thuis ben (omdat ik heel veel thuis werk en dus heel veel thuis ben, en ik dan niet steeds de Waze servers hoef te pollen voor 0min reistijd)
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 automation: ########################## ## Update Waze sensors ########################## - id: update_waze_to_home alias: "Werk Waze reistijd bij" description: "Update: Waze travel time to home" trigger: - platform: time_pattern minutes: "/5" seconds: 00 - platform: homeassistant event: start condition: condition: state entity_id: person.bob state: not_home action: - service: homeassistant.update_entity entity_id: sensor.reistijd_bob_naar_huis
Automatisch pollen had ik al uitgezet. Nu weet ik mijn automation wel te bouwen!
Thank you!
Kijk ook ff in die link die ik je eerder gaf: ik gebruik een "persistent notification" die ook nog eens om de zoveel tijd geupdate wordt met de laatste info: het kan immers drukker worden onderweg.stijn1309 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:29:
[...]
Top, dit werk!
Automatisch pollen had ik al uitgezet. Nu weet ik mijn automation wel te bouwen!
Thank you!
En ik tel er 2 minuten bij op om iets meer slack te hebben
Ja, dat zou ik inderdaad kunnen doen, maar dan moet ik wel de locatie van mijn telefoon uitlezen want die update vaak genoeg. Van de auto alleen bij parkeren.Hmmbob schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:39:
[...]
Kijk ook ff in die link die ik je eerder gaf: ik gebruik een "persistent notification" die ook nog eens om de zoveel tijd geupdate wordt met de laatste info: het kan immers drukker worden onderweg.
En ik tel er 2 minuten bij op om iets meer slack te hebben
@xavier_82xavier_82 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:03:
[...]
Ik neem aan dat je deze service gebruikt van pvoutput (link) als je dan naar de specificatie van v1 & v3 kijkt hebben deze een number format en geen decimal.
Jou v1 & v3 waarden eindigen met een .0 en dit accepteer pvoutput niet. In je payload gebruik:code:in plaats van
1 | round(0)code:
1 | int
Goh,, dit lijkt toch wel een heel lang verhaal te worden...

Die ene decimaal was me ook al opgevallen, maar ik kon me even niet bedenken hoe dat op te lossen.
Dank @TheFes voor de oplossing met haakjes. De beste oplossingen zijn soms heel simpel...
Die draait nu en ik krijg in mijn log:
De decimaal is dus weg, maar nog steeds zie ik nix in mijn account op pvoutput. Daar staat nog steeds die groene D bij dat systeem:2024-07-10 11:11:16.328 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.rest_command] Success. Url: https://pvoutput.org/service/r2/addoutput.jsp. Status code: 200. Payload: b'd=20240710&t=11:11&v1=24598521&v3=82307&c1=1'
:fill(white):strip_exif()/f/image/q4UZbqiDPJH3mheB2542GHjf.png?f=user_large)
Helaas lijkt er geen log aan de kant van pvoutput te zijn, dus ik kan niet zien wat daar gebeurt...
Suggesties waarom ik daar nix te zien krijg zijn welkom.
<John O`Mill>
Nou, die test was van korte duur zeg. Vanmorgen sprong de luchtvochtigheid van 64% naar 6% (en nee, we lagen niet als rozijnen in bed, alle ramen stonden wagenwijd open). Deze kan dus ook retour..HuismAndré schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:18:
[...]
Heb nu in de slaapkamer (als vervanger van de Sonoff SNZB-02D) een Moes ZSS-KB-TH-LF-C-EU. Kijken hoe die gaat bevallen (hangt er sinds vandaag).
/f/image/APrrsdqMZq8pjVs14eu02g7s.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6CkXjxHKO5czPDwmFgOqkz6t.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door HuismAndré op 10-07-2024 11:52 ]
Klopt de SystemID van je rest_command wel? Niet dat je 2 outputs aan 1 systeem aan het toevoegen bent.Hippe Lip schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:48:
[...]
@xavier_82
Goh,, dit lijkt toch wel een heel lang verhaal te worden...![]()
Die ene decimaal was me ook al opgevallen, maar ik kon me even niet bedenken hoe dat op te lossen.
Dank @TheFes voor de oplossing met haakjes. De beste oplossingen zijn soms heel simpel...![]()
[...]
De decimaal is dus weg, maar nog steeds zie ik nix in mijn account op pvoutput. Daar staat nog steeds die groene D bij dat systeem:
[Afbeelding]
Helaas lijkt er geen log aan de kant van pvoutput te zijn, dus ik kan niet zien wat daar gebeurt...
En als je over die blauwe D hovert met je muis, wat staat er dan?
edit: Die D betekent "decommissioned", afgestoten dus. Die moet je even op active zetten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/g3OzObs1JpcmoJcVo0wGOgiq.png?f=user_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 10-07-2024 11:59 ]
@HuismAndré Ik gebruik al een hele tijd een Shelly Plus H&T en die voldoet prima. Contact via WiFi en doet best lang met een set batterijen.HuismAndré schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:50:
[...]
Nou, die test was van korte duur zeg. Vanmorgen sprong de luchtvochtigheid van 64% naar 6% (en nee, we lagen niet als rozijnen in bed, alle ramen stonden wagenwijd open). Deze kan dus ook retour..
Is dat geen oplossing voor je?
<John O`Mill>
@Hmmbob De systemID klopt gelukkig wel. Dat is het punt niet. Ik heb in de secrets twee systemid's staan met een naam die misverstanden uitsluit: pvoutput_system_ID_oost en pvoutput_system_ID_west.Hmmbob schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:53:
[...]
Klopt de SystemID van je rest_command wel? Niet dat je 2 outputs aan 1 systeem aan het toevoegen bent.
En als je over die blauwe D hovert met je muis, wat staat er dan?
edit: Die D betekent "decommisioned", afgestoten dus. Die moet je even op active zetten.
[Afbeelding]
Wat die letters betreft: daar heb je een punt. Die kleur zegt helemaal nix. De blauwe A zegt "Active system" en de groene D zegt "Active default system".
Blijft echter dat ik geen data zie in mijn account bij pvoutput. Daar staat bij dat systeem:
This system has not recorded any outputs.
/f/image/nz1JwGJrjqarX0XzdNLNABY9.png?f=fotoalbum_large)
Edit
En de status staat gelukkig netjes op Active
:fill(white):strip_exif()/f/image/FLAmYiGFcChGmnau0Qw2J9ur.png?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 10-07-2024 12:06 ]
<John O`Mill>
.
[ Voor 99% gewijzigd door Hmmbob op 10-07-2024 12:07 ]
Ik zie in je log dat je addoutput.jsp gebruikt, dat moet https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp zijn met de parameters die je nu opstuurtHippe Lip schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:48:
[...]
@xavier_82
Goh,, dit lijkt toch wel een heel lang verhaal te worden...![]()
Dank @TheFes voor de oplossing met haakjes. De beste oplossingen zijn soms heel simpel...![]()
[...]
De decimaal is dus weg, maar nog steeds zie ik nix in mijn account op pvoutput. Daar staat nog steeds die groene D bij dat systeem:
[Afbeelding]
Verschillen kan je in de API docs zien:
Add output: https://pvoutput.org/help/api_specification.html#service-url
Add status: https://pvoutput.org/help...n.html#add-status-service
Verschil:
Voor je Oost-panelen gebruik je addstatus, gezien je resultatenAdd Output Service
The Add Output service uploads end of day output information. It allows all of the information provided on the Add Output page to be uploaded.
Add Status Service
The Add Status service accepts live output data at the Status Interval (5 to 15 minutes) configured for the system.
[ Voor 21% gewijzigd door Hmmbob op 10-07-2024 12:15 ]
JAAAAA. DAT WAS HEM. Dank @HmmbobHmmbob schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:12:
[...]
Ik zie in je log dat je addoutput.jsp gebruikt, dat moet https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp zijn met de parameters die je nu opstuurt
Het werkt nu wel.
Ik heb daar eindeloos mee zitten hannesen welke van de twee ik zou moeten gebruiken. Soms zijn dingen eenvoudig, maar duurt het een tijdje voordat de essentie doordringt, zoals in dit geval (bij mij dan..

Ja, die worden automatisch gevoed, rechtstreeks vanuit mijn account bij SolarEdge. En dat gaat dan idd om een actuele status die meerdere keren per dag ge-upload worden. Gaat prima vanuit SolarEdge.Voor je Oost-panelen gebruik je addstatus, gezien je resultaten
Maar dat wil ik liever niet doen met mijn panelen op West, want dan moet ik vanuit HA elke zoveel tijd de actuele status doorgeven. Omdat ik bij vlagen nogal veel zit te spelen met HA mis ik dan gegevens en dan klopt de boel bij pvoutput niet meer. Door dagelijks de meterstand door te geven gaat het eigenlijk altijd goed. Mis ik een keer de nachtelijke doorgifte, dan komt de dag erop weer een nieuwe meterstand, waardoor het gemis van een dag meteen aangevuld wordt en de totaal opbrengst bij pvoutput weer klopt.
Dank ook aan @xavier_82 en @TheFes voor jullie hulp.
Nu ziet het er goed uit (en kan ik aan het volgende probleem in mijn HA gaan werken
/f/image/tJJdU7NMZsFJ4hczbcYL0W4n.png?f=fotoalbum_large)
<John O`Mill>
Graag gedaan. Soms staar je je gewoon stuk op iets, dan helpt een extra paar ogen.Hippe Lip schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:31:
[...]
JAAAAA. DAT WAS HEM. Dank @Hmmbob![]()
![]()
![]()
Het werkt nu wel.
Ik speel toch heel veel met HA, en upload ze zelf vanuit HA - nooit iets gemist. Denk dat je een groter probleem ziet dan dat er echt isMaar dat wil ik liever niet doen met mijn panelen op West, want dan moet ik vanuit HA elke zoveel tijd de actuele status doorgeven. Omdat ik bij vlagen nogal veel zit te spelen met HA mis ik dan gegevens en dan klopt de boel bij pvoutput niet meer.
Edit: heb nog even in mijn code gekeken, maar ook dan stuur je steeds het dag totaal op, alleen dan iedere 5min ofzo. Zie https://github.com/hmmbob...%20Outside/solar.yaml#L59
Als je er dan dus 1 of 2 mist, is er niets aan de hand want bij de volgende update stuurt hij gewoon de juiste stand weer door.
/cc @Hippe Lip
[ Voor 22% gewijzigd door Hmmbob op 10-07-2024 12:48 ]
Ik wil zo min mogelijk devices op het netwerk (zit nu al boven de 100). Daarnaast is het puur als backup voor de Netatmo CO2 meters die ik in elke leef- en werkruimte gebruik. Die gaan tenminste nog met 4 units op één IP adres (1 master en 3 batterij gevoede slaves) dus dat scheelt weer een beetje. Uitlezen daarvan gaat via de Homekit integratie (dus geen cloud afhankelijkheid).Hippe Lip schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:54:
[...]
@HuismAndré Ik gebruik al een hele tijd een Shelly Plus H&T en die voldoet prima. Contact via WiFi en doet best lang met een set batterijen.
Is dat geen oplossing voor je?
Nou, in dit geval was dit projectje doorspekt met allerlei kleine foutjes op allerlei punten en vlakken. En die extra paar ogen (zeker drie extra paar in dit gevalHmmbob schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:39:
Graag gedaan. Soms staar je je gewoon stuk op iets, dan helpt een extra paar ogen.
Ach, ik zie het niet als probleem, maar als eenvoud. Eenvoud is kenmerk van het ware, is een van mijn slogans.Ik speel toch heel veel met HA, en upload ze zelf vanuit HA - nooit iets gemist. Denk dat je een groter probleem ziet dan dat er echt is
En wat voegt het toe om elke zoveel minuten een update te sturen? Mij gaat het in elk geval om de statistieken in grote lijnen.
<John O`Mill>
Ik was vergeten te melden dat ik ook al een HomeWizard P1 dongle heb. Omdat ik al langere tijd van plan was om naar HA te migreren heb ik nog niet de moeite genomen om deze aan Domoticz te koppelen.Gizz schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:10:
[...]
Ja, dingen als actueel vermogen wel. Maar de totaalstanden blijven gewoon lekker doortellen hoor. Het is niet dat je meter opeens 20kWh te laag aangeeft in HA. En HA installeren en je slimme-meter weer uitlezen is echt een klusje dat je binnen een dag moet lukken, dus hoeveel data mis je nou daadwerkelijk?
[...]
Dit snap ik niet. Je hebt toch geen HomeWizard-dongle? Dan kun je wel kiezen voor de HomeWizard-integration, maar die gaat dan weinig doen
[...]
Devices van HomeWizard hebben (tot nu toe) altijd lokale API-toegang. Dus die Vendor-lock in valt wel mee.
[...]
Nogmaals, prima dat je de HW-integration gebruikt voor je watermeter. Maar daarmee kun je niet opeens je P1 uitlezen. Daarvoor zul je toch eerst een HW P1-dongle moeten kopen. Terwijl je nu al andere hardware hebt om je p1-meter uit te lezen?
Ik had me nog niet gerealiseerd dat HomeWizard's lokale API gewoon blijft werken zonder cloud verbinding. Dan valt de lock in wel mee idd.
Misschien voor overzicht even de volledig werkende automatisering laten zien 😉?
Ikzelf ben de draad beetje kwijt maar kan aan ouderdom liggen 🤣
Die van mij staat gewoon online, kan je altijd terugkijken:edwin2021 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:07:
[...]
https://github.com/hmmbob...utside/solar.yaml#L47-L80
@edwin2021 Goed ideeedwin2021 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:07:
[...]
En dan heb ik dat deel van mijn configuration.yaml meteen opgeschoond en alle aantekeningen eruit verwijderd.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| rest_command: pv_west: url: https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp method: post headers: X-Pvoutput-Apikey: !secret pvoutput_api_key X-Pvoutput-SystemId: !secret pvoutput_system_id_west content_type: "application/x-www-form-urlencoded" payload: "d={{now().strftime('%Y%m%d')}}&t={{now().strftime('%H:%M')}}&v1={{((states('sensor.iungo_pv_voor_meterstand_export'))| float(3)*1000)|int}}&v3={{((states('sensor.iungo_pv_voor_meterstand_import'))| float(3)*1000)|int}}&c1=1" |
En ik roep dit rest_command eens per etmaal aan in een automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| alias: PV-West naar pvoutput.org description: Meterstand van PV westzijde naar pvoutput.org sturen aan het eind van de dag trigger: - platform: time_pattern minutes: "31" hours: "23" condition: [] action: - service: rest_command.pv_west data: {} mode: single |
<John O`Mill>
Kom ik er toch nog een keer op terug, want nu gebruik je dus addstatus om 1x/dag je resultaten te uploaden, terwijl daar de addoutput voor bedoeld is. Zie ook uitleg in mijn vorige post:Hippe Lip schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:38:
En dan heb ik dat deel van mijn configuration.yaml meteen opgeschoond en alle aantekeningen eruit verwijderd.
...
En ik roep dit rest_command eens per etmaal aan in een automation:
...
Hmmbob in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Als je je automation aanpast naar het volgende, heb je ook door de dag heen mooie stats en gebruik je het endpoint waarvoor het bedoeld is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| alias: PV-West naar pvoutput.org description: Meterstand van PV westzijde naar pvoutput.org sturen aan het eind van de dag trigger: - platform: time_pattern minutes: "/5" condition: [] action: - service: rest_command.pv_west data: {} mode: single |
Of je zou over moeten naar addoutput, maar die heeft andere variabelen
[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 10-07-2024 15:38 ]
Los van dit specifiek topic, top overzicht van je ha set-up!Hmmbob schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:17:
[...]
Die van mij staat gewoon online, kan je altijd terugkijken:
https://github.com/hmmbob...utside/solar.yaml#L47-L80
Dankjewel, ga ik waarschijnlijk wel een en ander uit opsteken!
Graag volgende keer melden waarom een post verwijdert kan worden. Of nog beter, pas het oude bericht aan.
[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 11-07-2024 10:58 ]
Weet iemand of er een goeie add-on is voor een VPN server?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
En wat heb je zelf al gevonden?Toppe schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:22:
Er zijn hier al regelmatig discussies geweest over zowel Wireguard (addon) en Tailscale (addon).
WireGuard is onderdeel van de add-ons?Toppe schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:22:
Dat is een server.
https://my.home-assistant...assio-addons%2Frepository
Ik zocht dus op ‘VPN’ 🤣Vorkie schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:28:
[...]
WireGuard is onderdeel van de add-ons?
Dat is een server.
https://my.home-assistant...assio-addons%2Frepository
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Hoe doen jullie dat met temperatuur sensors?
Ik heb nu 4 verschillende en die geven alle 4 een andere waarde aan als de thermostaat in de woonkamer waar ze naast hangen. Nee niet dezelfde waarde maar dus 5 verschillende temperaturen?
Hoe/waarop hebben jullie deze gekalibreerd?
Ik heb nu 4 verschillende en die geven alle 4 een andere waarde aan als de thermostaat in de woonkamer waar ze naast hangen. Nee niet dezelfde waarde maar dus 5 verschillende temperaturen?
In Zigbee2mqtt zou je ze kunnen corrigeren, als ze een vaste afwijking hebben (dus altijd dezelfde 0,x graden / ... en niet 1% afwijking). Maar geen idee of je Z2M gebruikt, zelfs niet of het uberhaupt om Zigbee sensoren gaat.sapphire schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:58:
Maar zelf heb ik er ook nooit naast elkaar gehangen, dus geen idee of ze afwijken
Dom, helemaal vergeten te vermelden! Ja allemaal Zigbee sensoren en Z2M inderdaad.RobertMe schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:13:
[...]
In Zigbee2mqtt zou je ze kunnen corrigeren, als ze een vaste afwijking hebben (dus altijd dezelfde 0,x graden / ... en niet 1% afwijking). Maar geen idee of je Z2M gebruikt, zelfs niet of het uberhaupt om Zigbee sensoren gaat.
Maar zelf heb ik er ook nooit naast elkaar gehangen, dus geen idee of ze afwijken,
Ik ken de correctie in Z2M maar ze geven allemaal een andere temperatuur dus welke is de correcte
As we speak hangt er een Aqara sensor en een Philips Hue sensor naast de thermostaat; Aqara 25,1, thermostaat 26,1, Philips 27,1
Philips sensor buiten 23,3 en een Tuya sensor die er bovenop ligt geeft 22,4 aan
Nieuwe sensor aanmaken die t gemiddelde van de relevante sensoren neemt en aanvaarden dat ook die niet perfect zal zijn? Op zijn minst is de keuzestress dan wegsapphire schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:18:
[...]
Dom, helemaal vergeten te vermelden! Ja allemaal Zigbee sensoren en Z2M inderdaad.
Ik ken de correctie in Z2M maar ze geven allemaal een andere temperatuur dus welke is de correcte
As we speak hangt er een Aqara sensor en een Philips Hue sensor naast de thermostaat; Aqara 25,1, thermostaat 26,1, Philips 27,1
Philips sensor buiten 23,3 en een Tuya sensor die er bovenop ligt geeft 22,4 aan
Alternatief is 1 ervan geloven en andere negeren (en indien het kan zelfs weghalen)
Ik koos voor de laatste optie voor binnensensoren, voor de eerste voor de weerinfo (temp etc, van verschillende bronnen)
[ Voor 13% gewijzigd door Church of Noise op 10-07-2024 20:07 ]
Ik heb nog een ouderwetse kwik-thermometer en die is precies. Het is wel even met eigen ogen de stand aflezen en deze met tijd/datum op te schrijven om later te vergelijken met temp./hum. meters die het digitaal doorgeven aan HA.sapphire schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:58:
Ik kan mijn sensoren/meters "kalibreren" in het "Ecowitt ontvangstkast" (Ecowitt GW2000A) dat de standen via 868Mhz signaal ontvangt, "Kalibreert" en doorgeeft via Wifi of LAN-ethernet aan mijn HA servertje.
Zie o.a. review van een Ecowitt temp/hum. meter en foto's van schermen van de Ecowitt GW2000A:
Ecowitt WH31 Multi-Channel 2-in-1 Temperature and humidity Sensor review door Antonio di
foto's:
![]() | ![]() |
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Als er een is met een losse sensor deze in bakje smeltend ijswater doen. Zolang er No ijsblokje inzitten zou temperatuur rond de 0 graden moeten zijn. Deze thermoter dan al referentie gebruiken om de rest te corrigeren.
Om te ijken heb je echter minstens een 2-punts kalibratie nodig, liefst vlak bij de uitersten van de sensor z'n werkgebied. Zou dus in dit geval bijvoorbeeld 0 en 50 graden kunnen zijn. Die 0 is redelijk makkelijk te doen (smeltend ijswater) maar die 50 wordt moeilijker. Wellicht is een optie daarvoor een mix van 50% smeltwater en 50% kokend water.edwin2021 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 06:15:
Als er een is met een losse sensor deze in bakje smeltend ijswater doen. Zolang er No ijsblokje inzitten zou temperatuur rond de 0 graden moeten zijn. Deze thermoter dan al referentie gebruiken om de rest te corrigeren.
Of gewoon zoveel mogelijk verschillende sensoren vlak bij elkaar leggen (liefst een stuk of 10 inclusief ouderwetse kwik- en alcoholthermometers), kijken wat na een uurtje daar de consensus is en die als "waarheid" gebruiken.
TheFes schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:39
In 2024.7.2 is het probleem met de recorder als het goed is opgelost.
Ik heb de purge weer aangezet en hoop dat het vannacht om 04:12 weer goed gaat.
[ Voor 3% gewijzigd door Rixard op 11-07-2024 10:40 ]
Klopt, ze hebben de fix naar voren getrokken.Rixard schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:38:
TheFes schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:39
De integraties die problemen veroorzaken worden nu ook automatisch uitgeschakeld. Voor sommigen is al een fix (die versies werken wel), voor icloud3 is die fix nog niet released (hij staat al wel klaar) en die zal dus niet werken.
Hoe gebeurt dit? Klinkt als een blacklist? Maar als die in de code zit zet dat lijkt mij niet echt zoden aan de dijk (als in, in dit geval zullen gebruikers op 7.0 & 7.1 vrolijk verder blijven werken incl die integraties). Staat die blacklist online zodat ze deze ten alle tijden kunnen updaten zonder een nieuwe release te moeten doen heeft dat weer mogelijk invloed op privacy ("deze extensies zijn er geïnstalleerd, welke moeten gedisabled worden?" als API? Of "welke extensies staan er allemaal op de blacklist?" (wat niet perse een privacy impact heeft (behalve mogelijke tracking op IP), maar uiteindelijk ook een grote download op kan leveren). En daarnaast gaat het in tegen "local only" (/"local first" / "HA gebruikt geen internet tenzij je zelf een integratie instelt die dat doet / ...). En uiteraard kan het bij een buggy implementatie ook weer een SPOF opleveren (HA die niet opstart als die de lijst niet kan ophalen), of gewoon niet altijd werken (als de lijst niet opgehaald kan worden dan doe alsof deze leeg is, waardoor de probleem integraties alsnog dissbled kunnen worden).TheFes schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:42:
De integraties die problemen veroorzaken worden nu ook automatisch uitgeschakeld.
Edit/aanvulling:
En als de blacklist in HA zit is een nadeel ook nog eens dat mogelijk "alle versies" geblokkeerd worden van die integratie, en zelfs als er een nieuwe versie die dat probleem niet bevat is uitgekomen die integratie nog steeds geblokkeerd wordt en weer een HA update nodig is om (vanaf) die versie weer toe te staan. Of als het gaat om een "alles ouder dan versie X mag niet" dat er for whatever reason een of meerdere versies uitkomen waar die (kritieke) bugfix nog niet in zit maar de integratie wel weel ingeschakeld wordt omdat die nieuwe versie niet op de blacklist staat.
[ Voor 18% gewijzigd door RobertMe op 11-07-2024 11:49 ]
Dit is inderdaad een lijst waarin integrations staan en de minimal required version die gebruikt moet worden om de integration te laden.RobertMe schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:36:
[...]
Hoe gebeurt dit? Klinkt als een blacklist? Maar als die in de code zit zet dat lijkt mij niet echt zoden aan de dijk (als in, in dit geval zullen gebruikers op 7.0 & 7.1 vrolijk verder blijven werken incl die integraties). Staat die blacklist online zodat ze deze ten alle tijden kunnen updaten zonder een nieuwe release te moeten doen heeft dat weer mogelijk invloed op privacy ("deze extensies zijn er geïnstalleerd, welke moeten gedisabled worden?" als API? Of "welke extensies staan er allemaal op de blacklist?" (wat niet perse een privacy impact heeft (behalve mogelijke tracking op IP), maar uiteindelijk ook een grote download op kan leveren). En daarnaast gaat het in tegen "local only" (/"local first" / "HA gebruikt geen internet tenzij je zelf een integratie instelt die dat doet / ...). En uiteraard kan het bij een buggy implementatie ook weer een SPOF opleveren (HA die niet opstart als die de lijst niet kan ophalen), of gewoon niet altijd werken (als de lijst niet opgehaald kan worden dan doe alsof deze leeg is, waardoor de probleem integraties alsnog dissbled kunnen worden).
De lijst zit in HA Core en wordt gecheckt bij het opstarten, dus zodra een integratie begint te laden wordt er gecheckt of de hij op de lijst staat, en zo ja, of de versie hoger of gelijk is aan de minimale versie.
icloud3 zal dus nog wel werken in 2024.7.1, maar niet in 2024.7.2
Dit is bijvoorbeeld de PR waarin icloud3 toegevoegd is
De lijst is onderdeel van loader.py. hier zijn de entries voor de 3 integraties die nu sinds 2024.7.2 niet geladen worden tenzij de versie hoog genoeg is. Het hele stuk met blocked integrations begint op regel 92, en is in 2024.3. geïntroduceerd.
Net terwijl ik mijn edit aan het doen wasTheFes schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:47:
[...]
Dit is inderdaad een lijst waarin integrations staan en de minimal required version die gebruikt moet worden om de integration te laden.
De lijst zit in HA Core en wordt gecheckt bij het opstarten, dus zodra een integratie begint te laden wordt er gecheckt of de hij op de lijst staat, en zo ja, of de versie hoger of gelijk is aan de minimale versie.
icloud3 zal dus nog wel werken in 2024.7.1, maar niet in 2024.7.2
Dit is bijvoorbeeld de PR waarin icloud3 toegevoegd is
De lijst is onderdeel van loader.py. hier zijn de entries voor de 3 integraties die nu sinds 2024.7.2 niet geladen worden tenzij de versie hoog genoeg is. Het hele stuk met blocked integrations begint op regel 92, en is in 2024.3. geïntroduceerd.
Deze implementatie heeft dan wel het risico dat er een of meerdere (bugfix) updates uit komen van de integratie die dan niet compatible is maar ook niet blacklisted is. Bv een cloud integratie waarbij de cloud API gewijzigd is die de integratie breekt en de developer snel kan oplossen. Terwijl het oplossen van het HA compatibiliteit probleem een langere tijd in beslag kan nemen.
Edit:
Zoals de PR / code comment dus ook stelt "de versie is een gok want geen idee in welke versie het opgelost zal zijn". Het zal vast iets helpen. Maar het is allemaal wel houtje toutje ("we gokken dat het in die versie is opgelost en als niet dan wordt de buggy integration weer gewoon toegepast").
[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 11-07-2024 11:55 ]
Ik probeer ook een REST sensor toe te voegen met last_reset, maar dit lijkt niet te mogen:TheFes schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:06:
[...]
Ik kijk er misschien overheen, maar ik zie die sensor.solax_total waar je in het onderste codeblok naar verwijst niet in het bovenste codeblok. Waar komt die sensor vandaan?
Verder heb je wat verouderde informatie gevonden zo te zien, want last_reset is al een hele tijd niet meer nodig bij state_class: total_increasing
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| rest: - resource_template: <endpoint>/logs/raw?startTime={%if states("sensor.last_log_entry")|as_datetime != None %}{{ (states("sensor.last_log_entry")|as_datetime + timedelta(seconds=1)).strftime("%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ") }}{%else%}{{ (utcnow()-timedelta(minutes=1)).strftime("%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ")}}{%endif%}&endTime={{(utcnow()).strftime("%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ") }} scan_interval: 60 headers: content-type: application/json X-Refresh-Token: !secret api_refresh_token sensor: - name: Last Log Entry unique_id: last_log_entry value_template: '{%if value_json|length >0 %}{{value_json[-1].timestamp}}{%else%}{{utcnow().strftime("%Y-%m-%dT%H:%M:%S.000Z")}}{%endif%}' - name: cmMassPowerIn Sum unique_id: cmasspowerin_sum value_template: '{{value_json | map(attribute="cmMassPowerIn") | sum }}' attributes: last_reset: '{{ now() }}' unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy state_class: total |
Ik kan alleen de losse metingen ophalen, dus ik sum de entries en krijg dan de waarde van 1 minuut (of net welke periode, max 4 uur). Maar total_increasing kan dus niet, want die waarde kan hoger zijn dan de vorige waarde, maar dan moet hij die alsnog optellen.
Volgens de docs kan ik last_reset gebruiken:
https://developers.home-a...tate_class-and-last_reset
Maar als ik die toevoeg, krijg ik een error:
Ik heb hem ook als last_reset property proberen toe te voegen, maar dat is ook niet valid. Hoe kan ik de last_reset vanuit een REST sensor resetten steeds?Invalid config for 'rest' at configuration.yaml, line 231: 'attributes' is an invalid option for 'rest', check: rest->2->sensor->1->attributes
@Barryvdh Daar zal je dan in twee stappen moeten komen ben ik bang. Restfull geeft alleen de mogelijkheid voor attributen uit de JSON maar niet met templates.
Dus dan zal je weer een (trigger based) template sensor moeten maken die de het attribute toevoegt.
Dus dan zal je weer een (trigger based) template sensor moeten maken die de het attribute toevoegt.
Goedemiddag,
Sinds kort gebruik ik de HW P1 meter in combinatie met Home Assistant.
De koppeling werkt geweldig alleen weet iemand of het mogelijk is om de import en export van de dag in een energy flow card te krijgen.
Als ik de energy import en export entiteiten gebruik krijg ik de totale opbrengst van altijd.
Of heeft configuratie/yaml code die ik kan overnemen om de energy flow beter in beeld te krijgen
Op naar het HA topic
De koppeling werkt geweldig alleen weet iemand of het mogelijk is om de import en export van de dag in een energy flow card te krijgen.
Als ik de energy import en export entiteiten gebruik krijg ik de totale opbrengst van altijd.
Of heeft configuratie/yaml code die ik kan overnemen om de energy flow beter in beeld te krijgen
Op naar het HA topic
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 11-07-2024 13:20 ]
@pascal12lolo dit lijkt me eerder een vraag voor het HA-topic. Maar wat je beschrijft is standaard functionaliteit van het energy dashboard in HA. Hier een actueel screenshotje bij mij, met linksonder import en export.
:fill(white):strip_exif()/f/image/t5beaX94ihjZnGjKQFCVFH8n.png?f=user_large)
Zo niet, dan begrijp ik niet wat je bedoelt
Maar vragen over het inrichten van HA passen niet echt in dit topic.
:fill(white):strip_exif()/f/image/t5beaX94ihjZnGjKQFCVFH8n.png?f=user_large)
Zo niet, dan begrijp ik niet wat je bedoelt
[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 11-07-2024 12:58 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Maar Frenck geeft toch ook aan dat de afweging neerkomt op: 1) integratie als geheel blokkeren. 2) blokkeren tot versie update X.RobertMe schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:53:
[...]
Zoals de PR / code comment dus ook stelt "de versie is een gok want geen idee in welke versie het opgelost zal zijn". Het zal vast iets helpen. Maar het is allemaal wel houtje toutje ("we gokken dat het in die versie is opgelost en als niet dan wordt de buggy integration weer gewoon toegepast").
Bij optie 1 dient er weer een hele nieuwe HA release te komen om de integratie weer vrij te geven, bij optie 2 hoop je dat de dev het ook daadwerkelijk netjes oppakt.
Gezien de korte lijnen zou dit best in orde moeten komen. Houtje touwtje? Tsja... het is niet 1 devteam van 1 bedrijf, dus soms moet je flexibel zijn.
De dev van icloud3 schijnt in het buitenland te zitten en kan het nu niet oplossen vanwege een verlopen cert.
Het zijn net mensen
@BarryvdhSeptillion schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:34:
@Barryvdh Daar zal je dan in twee stappen moeten komen ben ik bang. Restfull geeft alleen de mogelijkheid voor attributen uit de JSON maar niet met templates.
Dit moet inderdaad in 2 stappen. Je zou ook een rest command kunnen gebruiken ipv een rest sensor.
Dan kun je een trigger based template sensor maken in het action deel het rest command aanroepen. Het resultaat wat je dan terug krijgt kun je gebruiken om de nieuwe sensor waarde te berekenen.
Die zou je bij de oude waarde kunnen optellen, zodat je toch een total_increasing sensor krijgt.
Ok, dus die eerste zet ik gewoon op measurement, en deze zet ik dan op total, met de reset van de laatste update.Septillion schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:34:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| template: - trigger: - platform: state entity_id: sensor.last_log_entry to: sensor: - name: "cmMassPowerIn Total" state: '{{ states("sensor.cmmasspowerin_sum") |float}}' unit_of_measurement: "kWh" device_class: energy state_class: total last_reset: '{{ states("sensor.last_log_entry") |as_datetime }}' |
Ik kan hem iig toevoegen aan het Energy Dashboard zonder meldingen, thanks
In HACS kun je ook zoeken naar Energy Flow Plus en Power Flow Plus cards. En dan daarbij de Period selector.pascal12lolo schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:42:
Goedemiddag,
[mbr]Op naar het HA topic[/]
Bij network kun je dan kiezen of je two-way hebt, of dat je import / export entities hebt.
/f/image/UwzyTC6oH2BXsuJtKbctbyQI.png?f=fotoalbum_large)
Dank, dat was het!!Hmmbob schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:42:
[...]
Gokje: Je hebt HA nog niet geupgrade naar de laatste versie (2024.7)?
Ik heb een zwembadfilterpomp die ik minimaal 8 uur per dag aan wil hebben (bij voorkeur ergens tussen 8 en 21 ivm zonnepanelen). Ik heb een standaard automation die de pomp om 10 uur start en om 18 uur uitzet.
Tijdens het zwemmen wordt de pomp nog wel eens uitgezet, en met een beetje pech draait de pomp dan maar 2 uur o.i..d.
Ik zoek een oplossing (een helper?) die bijhoudt hoe lang de pomp aan heeft gestaan in de afgelopen 24 uur, zodat ik op basis daarvan weer een automation kan aanmaken die bijvoorbeeld 's-nachts alsnog het water filtert. Hoe kan ik dit het best aanpakken?
Tijdens het zwemmen wordt de pomp nog wel eens uitgezet, en met een beetje pech draait de pomp dan maar 2 uur o.i..d.
Ik zoek een oplossing (een helper?) die bijhoudt hoe lang de pomp aan heeft gestaan in de afgelopen 24 uur, zodat ik op basis daarvan weer een automation kan aanmaken die bijvoorbeeld 's-nachts alsnog het water filtert. Hoe kan ik dit het best aanpakken?
Wie kan mij een goede RGB ledstrip aanraden ? Onze zoon heeft een action-geval gekocht, maar natuurlijk snel defect. Ik wil heb een nieuwe aanschaffen, liefst integreerbaar in HA. Wij hebben geen Zigbee, maar wel ZWave.
Op aliexpress staan er honderden, maar het is moeilijk om de juiste keuze te maken.
Op aliexpress staan er honderden, maar het is moeilijk om de juiste keuze te maken.
Page intentionally left blank.
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.