Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 208 ... 337 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:44
@skank

Ik denk dat dat de esp met squeezelite via WiFi verbonden is met HA music assistant.
En via Bluetooth met de speaker.

Ik gebruik wel squeezelite, maar ik heb piCorePlayer op een Pi bij m'n versterker.
Daar staat ook Lyrion Music Server (geen MA, maar kan ook) op met een USB stick met een flinke collectie muziek. Daarnaast ook internet radio, Spotify en CDs.

Heb een Google Home als player, een tablet met bluetooth speaker dock en soms een telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:46

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

BeefHazard schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:40:
[...]

SkyConnect kan, maar ZBDongle-E kan ook. Zelfde chip, al is de juiste firmware voor de SkyConnect makkelijker te vinden. Helaas is de droom van Zigbee + Thread op 1 stick niet uitgekomen, dus probeer dat vooral niet. Ik heb sinds kort een ZBDongle-E met Thread firmware en een ZBDongle-P voor Zigbee. Heel veel mee lopen klooien in het begin (net verhuisd, HA instance aangehouden met daarin ook mijn oude Thread netwerk) alles gereset en ingesteld met de ZBDongle-E als Border Router. Tot nu toe nog niet uitgevallen en devices reageren altijd heel snel.
Goeie tip, voor 20 euro op Amazon en morgen al in huis. Nog een tip voor de firmware?

Die multi protocol droom had ik sowieso al mijn twijfels wat bij en ik houd dat ook liever gescheiden. M'n Zigbee netwerk is nu prima stabiel, wil geen geklooi daarmee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-09 21:50
Beekforel schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:53:
[...]

Goeie tip, voor 20 euro op Amazon en morgen al in huis. Nog een tip voor de firmware?

Die multi protocol droom had ik sowieso al mijn twijfels wat bij en ik houd dat ook liever gescheiden. M'n Zigbee netwerk is nu prima stabiel, wil geen geklooi daarmee.
[EDIT: zie onder] Matter devices pairen kan wel een beetje ellende zijn, de errors zijn erg onduidelijk. Iig heb ik geleerd dat je op je interne netwerk IPv6 moet draaien om überhaupt dingen te kunnen verbinden. En als je zelf de .local-tld gebruikt, stop daar onmiddelijk mee, want Matter heeft mDNS nodig.

EDIT: verkeerder link geplaatst. Als het goed is kun je de Thread firmware flashen via https://darkxst.github.io/silabs-firmware-builder/ (maar dat was voor mij op Linux ook wat gerommel volgens mij)

Of flash met Silicon Labs Flasher (add-on) een van deze ot-rcp firmwares: https://github.com/darkxs...firmware_builds/zbdonglee

[ Voor 34% gewijzigd door BeefHazard op 05-07-2024 23:13 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

BeefHazard schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 23:02:
[...]

[EDIT: zie onder] Matter devices pairen kan wel een beetje ellende zijn, de errors zijn erg onduidelijk. Iig heb ik geleerd dat je op je interne netwerk IPv6 moet draaien om überhaupt dingen te kunnen verbinden. En als je zelf de .local-tld gebruikt, stop daar onmiddelijk mee, want Matter heeft mDNS nodig.

EDIT: verkeerder link geplaatst. Als het goed is kun je de Thread firmware flashen via https://darkxst.github.io/silabs-firmware-builder/ (maar dat was voor mij op Linux ook wat gerommel volgens mij)
Had al heel wat gelezen inderdaad, IPv6 ook al geregeld.

Begrijp alleen niet wat je bedoelt over dat local-tld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Laatst online: 23:33

pinda powerrr

Slow down...

Sinds kort HA draaien op mijn Synology en het begint verslavend te werken :P

Prachtig te zien hoe alle apparaten zoveel info ineens kunnen geven, zelfs de toner van mijn printer hoef ik niet meer op te zoeken. HUE die gelijk geïntegreerd is etc...niks nieuws voor jullie.

Omdat HA in een Docker draait, kwam ik er snel achter dat ik beter geen USB stick kan nemen voor Zigbee. Dus heb ik onderstaande gekocht, die met enkele klikken werkte. Handig te voeden via POE en Matter ondersteuning.

SMLight SLZB-06M
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/31r1OPFw5BL._SR600%2C315_PIWhiteStrip%2CBottomLeft%2C0%2C35_PIStarRatingFOUR%2CBottomLeft%2C360%2C-6_SR600%2C315_ZA8%2C445%2C290%2C400%2C400%2CAmazonEmberBold%2C12%2C4%2C0%2C0%2C5_SCLZZZZZZZ_FMpng_BG255%2C255%2C255.jpg

En natuurlijk de eerste sensoren aangeschaft. Even testen/spelen met de Aquara raamsensor en temperatuursensor. Daar zal ik er nog wel een paar van aanschaffen waarschijnlijk.

De hele "ellende" is eigenlijk begonnen omdat we suncreens en een rolluik hebben aangeschaft. Deze worden aangestuurd door Somfy IO, dus daar moest ook nog een Somfy Tahoma tussen. Enige waar ik even niet doorheen kwam, was de Tahoma in de lokale api draaien (iemand?)

Ik heb nog een hoop te leren....in elk geval alvast bedankt voor enkele oplossingen die ik hier al heb gevonden :)

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:36
pinda powerrr schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 23:52:

Omdat HA in een Docker draait, kwam ik er snel achter dat ik beter geen USB stick kan nemen voor Zigbee.
Docker en USB werkt gewoon prima hoor. Prima coordinator verder die je gekocht hebt (denk ik, heb hem zelf niet :P), maar het was niet perse nodig, en een USB variant (/deze aangesloten via USB :P) had net zo goed gewerkt. Hoogstens dat het eenmalig even een puzzel is met het juiste device path opzoeken en doorzetten naar de Docker container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb HA ook in Docker draaien, en een Bluetooth USB-dongle. Werkt zonder problemen. Dus het kan wel gewoon werken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

RobertMe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 23:56:
[...]

Docker en USB werkt gewoon prima hoor. Prima coordinator verder die je gekocht hebt (denk ik, heb hem zelf niet :P), maar het was niet perse nodig, en een USB variant (/deze aangesloten via USB :P) had net zo goed gewerkt. Hoogstens dat het eenmalig even een puzzel is met het juiste device path opzoeken en doorzetten naar de Docker container.
Vond dit ook wel een mooie manier om de coordinator op een centrale plek in huis te krijgen. En ik las meerdere hoofdpijndossiers over Zigbee stick icm Synology. Geen programmeur hier, maar gewoon een overenthousiaste hobbyist.

en nog een POE apparaat in huis geeft een mooi excuus om in het Unifi topic te roepen dat ik een andere switch "moest" kopen, vanwege tekort aan poorten >:) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:36
pinda powerrr schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 00:02:
[...]

Vond dit ook wel een mooie manier om de coordinator op een centrale plek in huis te krijgen. En ik las meerdere hoofdpijndossiers over Zigbee stick icm Synology. Geen programmeur hier, maar gewoon een overenthousiaste hobbyist.
Oh zeker. Er zijn legio redenen om die coordinator te kopen. En "centraal plaatsen, via ethernet aansluiten en daarbij via PoE voeden" is dan echt een veel beter argument dan het semi niet bestaande probleem "USB + Docker" :p Denk nu inderdaad wel eens gelezen te hebben dat een Syno + USB (+ Docker?) nog wel eens lastig kan zijn. Maar in het algemeen is Docker + USB minder een probleem dan ik meen HyperV + USB dat helemaal geen USB support of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:24
Get!em schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:25:
[...]

Ik wil dus inderdaad domme lampen, domme knop, met daarachter dus een slimme schakelaar die ook werkt zonder met HA verbonden te zijn.

Die route is voor mij nu bereikt met ecodim met domme lampen.

En inderdaad, met pir of andere aanwezigheid sensor de boel automatiseren is de bedoeling.

Voor gewone aan/uit lampen wil ik dat dus bereiken met zo’n achterbouw module als zbmini van sonoff. Ik snap dat het niet de full slimme manier is, maar vind die backup wel fijn. Maar zijn er mensen met ervaring met die dingen?

Voorbeeld: ik wil ook nog kunnen schakelen als de Electra groep van de minipc uitvalt for whatever reason.
Dit kan inderdaad met de Zigbee Sonoff units. Let op dat je de versie zonder nul pakt. De nul zit namelijk niet standaard in de wandcontactdoos van een schakelaar. Hier zit alleen de fase en de schakeldraad in. Ik gebruik er al een paar maanden één naar tevredenheid (de overige zitten nog in de verpakking 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Iemand ervaring met een vestel evc04 connect of een elli connect lader? Ik wil graag de amperage aanpassen om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de zonopbrengst van mijn panelen, maar vraag me af of dit mogelijk is bij deze wallboxen? En dan het liefst in stapjes van 1 vanaf 8 amp. Iemand ervaring hiermee? De vestel heeft ook OCPP 1.6 en de elli OCPP 2.0.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31
pinda powerrr schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 23:52:
Sinds kort HA draaien op mijn Synology en het begint verslavend te werken :P

Prachtig te zien hoe alle apparaten zoveel info ineens kunnen geven, zelfs de toner van mijn printer hoef ik niet meer op te zoeken. HUE die gelijk geïntegreerd is etc...niks nieuws voor jullie.

Omdat HA in een Docker draait, kwam ik er snel achter dat ik beter geen USB stick kan nemen voor Zigbee. Dus heb ik onderstaande gekocht, die met enkele klikken werkte. Handig te voeden via POE en Matter ondersteuning.

SMLight SLZB-06M
[Afbeelding]

En natuurlijk de eerste sensoren aangeschaft. Even testen/spelen met de Aquara raamsensor en temperatuursensor. Daar zal ik er nog wel een paar van aanschaffen waarschijnlijk.

De hele "ellende" is eigenlijk begonnen omdat we suncreens en een rolluik hebben aangeschaft. Deze worden aangestuurd door Somfy IO, dus daar moest ook nog een Somfy Tahoma tussen. Enige waar ik even niet doorheen kwam, was de Tahoma in de lokale api draaien (iemand?)

Ik heb nog een hoop te leren....in elk geval alvast bedankt voor enkele oplossingen die ik hier al heb gevonden :)
Ik heb geen Tahoma maar een Connexxoon voor mijn Somfy IO screens en dat werkt prima met lokale API. Waar gaat het mis bij je?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-09 21:10
mrme12345 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 11:31:
Iemand ervaring met een vestel evc04 connect of een elli connect lader? Ik wil graag de amperage aanpassen om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de zonopbrengst van mijn panelen, maar vraag me af of dit mogelijk is bij deze wallboxen? En dan het liefst in stapjes van 1 vanaf 8 amp. Iemand ervaring hiermee? De vestel heeft ook OCPP 1.6 en de elli OCPP 2.0.
Ik heb er zelf niet één maar weet dat er meerdere in de Tibber shop staan. Geen idee of zij ook advies geven maar misschien helpt dat je verder

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Laatst online: 19:06
RudolfR schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:47:
@skank

Ik denk dat dat de esp met squeezelite via WiFi verbonden is met HA music assistant.
En via Bluetooth met de speaker.

Ik gebruik wel squeezelite, maar ik heb piCorePlayer op een Pi bij m'n versterker.
Daar staat ook Lyrion Music Server (geen MA, maar kan ook) op met een USB stick met een flinke collectie muziek. Daarnaast ook internet radio, Spotify en CDs.

Heb een Google Home als player, een tablet met bluetooth speaker dock en soms een telefoon.
Lijkt echt interessant, misschien moet ik het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Laatst online: 19:06
edwin2021 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:04:
[...]

Google even op picoreplayer. Heb je standalone werkende squeezebox speler van een raspberry pi. Van een tweede pi maak je een lms. Werkt hier al vele jaren als een trein. Wel voor de lms een goede sd card nemen.
Ik wil geen tweede pi, dat moet toch rechtstreeks kunnen pi met HA/Music assistant op en dan via esp32 bordje nr bluetooth speaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-09 06:46

WoBBeL

*zwaai*

Sinds kort werkt mijn "popup-card" vanuit browser mod niet meer. Meer mensen hier issues mee? Ik kan niks vinden in de openstaande issues.

Ik klik op een button en in plaats van de entiteit openen moet hij de custom popup card van browser mod openen. Voorheen werkte dit altijd maar sinds kort schijnbaar niet meer, hij opent nu weer gewoon de "more-info" card.

Button
YAML:
1
2
3
4
type: custom:button-card
entity: lock.achterdeur_locked_in
tap_action:
  action: more-info

Custom popup
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
type: custom:popup-card
title: Kattenluik instellen
dismissable: true
card:
  type: markdown
  content: >-
    Bij het binnen houden is het wel mogelijk voor  katten die buiten zijn om
    weer naar binnen te gaan.

<em>Let op, het kan even aantal seconden duren tot het slot de juiste status
    aangeeft na het wijzigen.</em>
right_button: Katten binnen houden
left_button: Tijdgestuurd
left_button_action:
  service: surepetcare.set_lock_state
  data:
    lock_state: unlocked
    flap_id: '1234'
right_button_action:
  data:
    lock_state: locked_in

Popup card: https://github.com/thomas...readme-ov-file#popup-card

Ze hebben het hier ook over een fire-dom-event maar ik snap niet helemaal hoe ik dit moet inkleden. Ik snap dat mijn tap action dan fire-dom-event wordt maar hoe roep ik dan de juiste popup aan? Zie https://github.com/thomas...s.md#a-note-about-targets

[edit]
Dit lijkt te werken...de content wordt echter niet getoond in de popup :X

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
tap_action:
  action: fire-dom-event
  browser_mod:
    service: browser_mod.popup
    data:
      card:
          Bij het binnen houden is het wel mogelijk voor  katten die buiten zijn
          om weer naar binnen te gaan.

<em>Let op, het kan even aantal seconden duren tot het slot de juiste
          status aangeeft na het wijzigen.
      left_button_action:
        data:
          flap_id: '113289'
      right_button_action:
        data:
          flap_id: '113289'
show_state: false
show_name: false

[edit2]

Kwartje viel na het plaatsen van de code hier :+
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
tap_action:
  action: fire-dom-event
  browser_mod:
    service: browser_mod.popup
    data:
      content:
          Bij het binnen houden is het wel mogelijk voor  katten die buiten zijn
          om weer naar binnen te gaan.

<em>Let op, het kan even aantal seconden duren tot het slot de juiste
          status aangeeft na het wijzigen.
      left_button_action:
        data:
      right_button_action:
        data:
show_state: false
show_name: false
state:
  - value: unlocked
    color: var(--paper-item-icon-color)
    icon: mdi:lock-open-variant
  - value: locked
    color: rgb(194, 21, 21)
    icon: mdi:lock
layout_options:
  grid_columns: 1
  grid_rows: 1
styles:
  card:
    - height: 66px

[ Voor 58% gewijzigd door WoBBeL op 06-07-2024 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

BeefHazard schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 23:02:
[...]

Of flash met Silicon Labs Flasher (add-on) een van deze ot-rcp firmwares: https://github.com/darkxs...firmware_builds/zbdonglee
Dank, stick in de PC, flashen via browser, inpluggen in HA, device pairen: het werkt! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:49
[...]

Ik wil dus inderdaad domme lampen, domme knop, met daarachter dus een slimme schakelaar die ook werkt zonder met HA verbonden te zijn.

En inderdaad, met pir of andere aanwezigheid sensor de boel automatiseren is de bedoeling.

Voor gewone aan/uit lampen wil ik dat dus bereiken met zo’n achterbouw module als zbmini van sonoff. Ik snap dat het niet de full slimme manier is, maar vind die backup wel fijn. Maar zijn er mensen met ervaring met die dingen?

Voorbeeld: ik wil ook nog kunnen schakelen als de Electra groep van de minipc uitvalt for whatever reason.
Dat heb ik hier ook zo gedaan. Domme aan/uit apparaten (van alles, tot en met een espressoapparaat :D ) heb ik geschakeld staan aan een inbouwapparaat. Soms een WiFi device als de shelly 1 (tegenwoordig de gen3) die in 2 varianten is; als je de stroom wil monitoren of niet. Handig als je ook op afstand wil checken of een apparaat aan staat en die uit wil doen. Soms heb ik een zigbee device (ik gebruik de aqara T1) ook die heeft de mogelijkheid om stroom te meten -die met de nuldraad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:09
[...]

Ik gebruik de zbmini l2, niet achter de schakelaar maar in de plafondkap van de lamp.

Vanuit centraaldoos fase, neutraal, schakeldraad. Fase naar zbmini Lin, schakeldraad zbmini S2. Lout naar lamp en neutraal naar lamp. Zo blijft alles bij de schakelaar intact, ook bij hotelschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:05
Welk poort nummer gebruikt HA om de link naar je NAS te leggen? Vergeten op te schrijven, dom. Had hem ff onder favouriet moeten zetten.

Edit: Gevonden!

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 07-07-2024 10:07 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Ben mijn user naam kwijt van HA. Heb admin rechten zit er via mijn mobiel nog wel in. Ik wil daar niet uitloggen ofcouse. Ik wil via de website kunnen inloggen. In de app kan ik wel zien dat ik onder mijn naam ben ingelogd maar niet bijbehorende usernaam. Hoe achterhaal ik die?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Devke schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:25:
Ben mijn user naam kwijt van HA. Heb admin rechten zit er via mijn mobiel nog wel in. Ik wil daar niet uitloggen ofcouse. Ik wil via de website kunnen inloggen. In de app kan ik wel zien dat ik onder mijn naam ben ingelogd maar niet bijbehorende usernaam. Hoe achterhaal ik die?
Settings > People > Users

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
TheFes schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:29:
[...]

Settings > People > Users
Dan staat er mijn volledige naam. Is dit ook de loginnaam?
Die werkt namelijk niet als ik via internet op mijn PC probeer in te loggen. Wrong usernanme or password.

Password al gereset. Geen succes. Tis dus de usernaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Devke schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:32:
[...]

Dan staat er mijn volledige naam. Is dit ook de loginnaam?
Die werkt namelijk niet als ik via internet op mijn PC probeer in te loggen. Wrong usernanme or password.

Password al gereset. Geen succes. Tis dus de usernaam
Hier staat beide
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTOCw4FpLP-EXO9jpdVDiW5ahYI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t32rnHZRtSqZoeTsa9y4FMXE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-09 22:18
Ik wil mijn Youless energiemeting aan de P1 poort van de energiemeting vervangen voor een Homewizard P1 meter. Kan ik dit zonder meer doen? Blijven de energiemetingen in het energiedashboard doorlopen? Ik wil niet dat er iets misgaat met de historie van de data of dat de metingen opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwhbCxWxcKJ0NUwWy9ulTSdJ1BI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Te39Ccs9gtD2wXQquYJC4oEY.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het hier. Doorklikken op mijn naam geeft geen meer inzichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Devke schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:42:
[...]

[Afbeelding]

Dit is het hier. Doorklikken op mijn naam geeft geen meer inzichten.
Jij zit dus op het tab voor personen (People). Er zou onderin een knop moeten zijn om naar gebruikers (Users) te gaan (rood omcirkeld op mijn screenshot)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:29
Om die tabs "personen" en "gebruikers" te zien moet je eerst advanced mode aanzetten (in de app in het menuutje links onderin de menubalk, waar je ook je taal kunt wijzigen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Zie hem staan. Gelukt. Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:54
Sinds de upgrade naar 2024.7.1 heb ik geen history meer.
In de log niet direct iets wat er op wijst.
Op google ook niet direct een oplossing, er staat iets over default_config: maar dat heb ik er gewoon in staan.

Iemand een idee?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Driek schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:36:
Sinds de upgrade naar 2024.7.1 heb ik geen history meer.
In de log niet direct iets wat er op wijst.
Op google ook niet direct een oplossing, er staat iets over default_config: maar dat heb ik er gewoon in staan.

Iemand een idee?
Er zijn wat custom components die problemen hebben met de recorder. icloud3 is er daar in ieder geval een van. Gebruik je die toevallig.

Zie ook
https://community.home-as...ecorder-problems/746428/3

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 07-07-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
TheFes schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:48:
[...]

Er zijn wat custom components die problemen hebben met de recorder. icloud3 is er daar in ieder geval een van. Gebruik je die toevallig.

Zie ook
https://community.home-as...ecorder-problems/746428/3
ah, toevallig vorige week mee lopen klooien.
Gaan we die eens verwijderen.

Verwijderd, maar lijkt niet direct de oplossing.
Kan dus ook een andere custom integratie zijn.
Kan ik eenvoudig downgraden? Of moet dat met een backup

toch wel, meer geduld hebben :)

[ Voor 17% gewijzigd door Driek op 07-07-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Zijn er meer mensen waarbij de energie dashboard niet meer de juiste waarden laat zien? Mijn verbruik loopt opeens mee met mijn opbrengst zo ongeveer? Waarden zijn gecontroleerd in de app van de elektriciteit aanbieder (maar het is ook vrij lastig om 50kWh te verbruiken hier in 24 uur).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-_3ft0F99fad8wjN2kFtYCRVMo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vYXFAKgI2yfl9xJc7mpwFxsn.png?f=user_large

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:29
Kijk eens in je history of je verbruiks en teruglever sensoren nog kloppen?
De rekensom in het energie dashboard zit zodanig in elkaar, dat als er opbrengst is waar geen teruglevering tegenover staat, de aanname is dat die energie dan dus verbruikt is.

Dus huisverbruik = opbrengst - teruglevering + net verbruik.
Als de sensor voor teruglevering 0 is (of heel laag), wordt het huisverbruik (nagenoeg) gelijk aan de opbrengst.

[ Voor 26% gewijzigd door Sjoop1985 op 07-07-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-09 17:12
Goedemiddag, ik heb vandaag HA via de virtual Machine op mijn synology toegevoegd.
loop tegen het probleem dat ik geen IP adres krijg, alles lijkt me goed te staan.
weet iemand wat de issue is en hoe ik het kan oplossen?

gevonden, nieuwe herstart gemaakt en werkt nu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWtMMEB4UwJye4D1K5hAxW1apKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cvnmsniJKuy2MCQz24BJyjAJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door sterremos op 07-07-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:37

JME

zeg maar Jamie

Is het mogelijk om - bij voorkeur via de UI - een helper te maken op basis van het verschil tussen twee sensorwaarden? Dus geen threshold op basis van een hardcoded drempelwaarde, maar een soort variabele threshold. Ik ben aan het prutsen met een ventilator die ik alleen wil schakelen als a) de luchtvochtigheid in de te ventileren ruimte boven een hardcoded drempelwaarde ligt én b) de luchtvochtigheid buiten die ruimte tenminste X procentpunt lager is dan die in de te ventileren ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-09 10:03

Church of Noise

Drive it like you stole it

JME schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:11:
Is het mogelijk om - bij voorkeur via de UI - een helper te maken op basis van het verschil tussen twee sensorwaarden? Dus geen threshold op basis van een hardcoded drempelwaarde, maar een soort variabele threshold. Ik ben aan het prutsen met een ventilator die ik alleen wil schakelen als a) de luchtvochtigheid in de te ventileren ruimte boven een hardcoded drempelwaarde ligt én b) de luchtvochtigheid buiten die ruimte tenminste X procentpunt lager is dan die in de te ventileren ruimte.
Is het niet eenvoudiger hier rechtstreeks een automation voor op te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Op zich heb je hier geen helper voor nodig.
Dit kun je met een combinatie van numeric state triggers en numeric state conditions ook voor elkaar krijgen in je automation. Wel heb je dan een paar templates nodig

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.luchtvochtigheid_binnen
    above: 50 # hard coded drempelwaarde
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.luchtvochtigheid_buiten
    value_template: "{{ state.state | float - X }}"
    above: sensor.luchtvochtigheid_binnen
condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.luchtvochtigheid_binnen
    above: 50 # hard coded drempelwaarde
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.luchtvochtigheid_buiten
    value_template: "{{ state.state | float - X }}"
    above: sensor.luchtvochtigheid_binnen

(vervang X in de value templates voor de waarde die je daadwerkelijk wil)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 17:47
Via de UI zal het misschien wel kunnen, maar ik zou hier simpelweg een template sensor voor inzetten. Precies dit soort dingen zijn vaak via de UI niet makkelijk bij elkaar te klikken.

Je kan in Developer Tools -> Template je template values bij elkaar zoeken en ze dan in een template sensor in je configuration gooien.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

TheFes schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 11:47:
[...]

Ik heb geen Tahoma maar een Connexxoon voor mijn Somfy IO screens en dat werkt prima met lokale API. Waar gaat het mis bij je?
Ik kom niet voorbij dit scherm. Uiteraard staat de Tahoma al in dev mode, maar via de gelinkte Github pagina, schijnt dat ik nog wat meer moet doen om local api te connecten. Maar dat is mij nog iets teveel abacadabra. Wellicht een goede tutorial vinden, of een middag uittrekken om alles stap voor stap te proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5hfSgzcYi1RH0y3P6EV7Gy7Kyc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/REjSMlYsqpt73e0TnXYeNZje.png?f=user_large

Bij host moet je de pin invullen op het gedeelte dat ik geblurred heb, Somy account heb ik uiteraard. SSL moet uitstaan lees ik overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Laatst online: 18-08 08:11
Hier ook sinds upgrade naar 2024.07.x problemen met energiedashboard. Trof gisteren het dashboard aan zoals op 2e plaatje. En een herstart gedaan en toen kwam ie tot leven. Hij lijkt iets na 4 uur 's nachts in de stress te raken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H60W6I0NmLwHtI0pISImXZmDdIg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lFf6xfA1u0ilAW8yXt63IhyQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y552jE-nrMwdCHWD91ZKHt7ZNek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gf3W5dWZdTXcTwsXqHfiYBU5.png?f=fotoalbum_large

Na het euvel gisteren nog wel geupgrade naar 2024.07.1. Nou vindt om 4 uur de purge van de historie plaats. Dus wellicht loopt daar iets spaak. Alhoewel de purge zelf ook niet veel lijkt te purgen want de database wordt niet kleiner. Sterker nog, die blijft groeien en is nu ruim 5GB.

Heb ff gekeken en de omvang groeit gestaag, wordt iets kleiner door de nachtelijke purge maar die ging de afgelopen 2 nachten dus klaarblijkelijk niet goed. Net ff de dockercontainer gestopt en handmatige vacuum gedraaid, vandaar die drastische daling van net.

Helaas worden logfiles ook snel overschreven. Morgenochtend maar even kijken of de log iets zegt. Vol filesysteem kan niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mS1s4D8M3M0-VsIZy7gL43wIGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zw9iS3eO0SggpcBvgYrOMmKi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door DikkieDick op 07-07-2024 15:44 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• therealwheely
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-08 00:27
Holmes schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:04:
Ik hoop dat ik hier goed zit, en iemand mij een beetje wijsheid kan geven in mijn ... struggle ...

Ik gebruik vanaf het begin van mijn domotica leven een Homey, maar dit is een 2019 model, en zit te twijfelen om over te stappen naar een 2023 model. Maar nu knaagt er bij mij al een lange tijd ook iets om over te stappen naar HS...
Ik heb al enkele jaren een een Homey 2019 en ben daar erg tevreden over. Afgelopen week kwam de mededeling dat Homey is opgekocht door LG. Nu is er een hoop negativiteit in de community en lees je dat ontwikkelaars overstappen naar HA.

Ik ben jaren geleden begonnen met een RPi met Domoticz maar na een jaar of twee overgestapt naar Homey omdat ik Domoticz een drama vond. Er was altijd wel weer iets dat niet werkte en ik heb een hekel aan al het gedoe met Linux.

De Homey was een verademing. Ik heb een veelheid aan devices met allerlei verschillende hardware protocollen en alles werkt gewoon netjes samen zonder gedoe.

Ik overweeg me te verdiepen in HA maar lees alleen maar heel veel over de softwarekant. Het grote voordeel van Homey is dat alle interfaces die je maar nodig kunt hebben er gewoon in zitten. Geen gedoe met een lelijk kastje met daaraan allemaal loshangende USB-sticks.

Is er voor HA ook een device verkrijgbaar dat er netjes uitziet zodat je het centraal in je woonkamer neer kunt zetten en waarin Wifi, Bluetooth, 433MHz, Zigbee en Thread ingebouwd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Laatst online: 05:01

StarWing

Huh ?!?

Ik ben aan het proberen om mijn synology aan/uit te schakelen via HA. Aangezien de syno op een ander subnet staat, denk ik dat het beter is om een template te bouwen.
Ik start de syno via een getriggerd ssh script op een van mijn linux machines op hetzelfde subnet om zo een magic packet te sturen. Dit werkt perfect.

Het uitschakelen van de syno kan ik doen via de bestaande integration. Echter is dit een "button", maar ik heb geen idee hoe ik deze button in een template kan bouwen.

mijn template in configuration.yaml ziet er zo uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - platform: template
    switches:
      analke:
        unique_id: analke
        friendly_name: Analke
        value_template: "{{ is_state('binary_sensor.analke', 'on') }}"
        turn_on:
          - service: shell_command.turn_on_analke
            entity_id: switch.analke
        turn_off:
          - service: button.analke_shutdown

Waarbij analke de naam is van de syno.
Het turn_on gedeelte werk perfect.

Als ik een card toevoeg via de integratie, zit deze er zo uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
type: entities
entities:
  - entity: button.analke_reboot
    name: Reboot
  - entity: button.analke_shutdown
    name: Shutdown
title: Analke

Ik had via het HA forum de tip gekregen "button helper" maar aangezien ik mijn HA kennis nog aan het opbouwen ben, heb ik geen idee wat ik hiermee moet.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 08-07-2024 12:21 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Mijn sensor cards met temperaturen zijn sinds de laatste update nog maar half zo hoog, waardoor het minder duidelijk is. Resize kan ik nergens vinden, mijn dashboards zijn opgebouwd met yaml in plaats van de editor... Iemand een idee of dit nog op te lossen is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhD6ihgnSI_aM_qpnFIgQ6ifbvc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TDk0IiUNscBBwBdDyqxHswSO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Rafael schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:14:
Mijn sensor cards met temperaturen zijn sinds de laatste update nog maar half zo hoog, waardoor het minder duidelijk is. Resize kan ik nergens vinden, mijn dashboards zijn opgebouwd met yaml in plaats van de editor... Iemand een idee of dit nog op te lossen is?

[Afbeelding]
Gebruik je wel de sections view? Of heb je een andere view type

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

StarWing schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:06:
Ik ben aan het proberen om mijn synology aan/uit te schakelen via HA. Aangezien de syno op een ander subnet staat, denk ik dat het beter is om een template te bouwen.
Ik start de syno via een getriggerd ssh script op een van mijn linux machines op hetzelfde subnet om zo een magic packet te sturen. Dit werkt perfect.

Het uitschakelen van de syno kan ik doen via de bestaande integration. Echter is dit een "button", maar ik heb geen idee hoe ik deze button in een template kan bouwen.

mijn template in configuration.yaml ziet er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    switches:
      analke:
        turn_on:
        turn_off:
          - service: button.analke_shutdown

Waarbij analke de naam is van de syno.
Het turn_on gedeelte werk perfect.

Als ik een card toevoeg via de integratie, zit deze er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
type: entities
entities:
  - entity: button.analke_reboot
    name: Reboot
  - entity: button.analke_shutdown
    name: Shutdown
title: Analke

Ik had via het HA forum de tip gekregen "button helper" maar aangezien ik mijn HA kennis nog aan het opbouwen ben, heb ik geen idee wat ik hiermee moet.
Synology heeft gewoon zelf een functie waarin je dat kan regelen :? Gewoon een task maken met "power off"/power on" Iets met energiebeheer in de settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing

StarWing

Huh ?!?

Enkel power off & reboot. Power on is via WOL.
De bedoeling is om onderstaande te bouwen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1jEkFJbUQGUAjM_2rq1Vz8jRRY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JrryqBTIovnE9oqBPpZDeyMD.png?f=user_large

Power on werkt, maar power off niet. Althans niet via de template die ik wil bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 03-09 17:17
Ik ben sinds kort rustig aan begonnen te migreren naar HA ( kom vanaf homeseer) en nu heb ik de add-on Hass emulated hue geïnstalleerd en deze functioneert ook. Maar op de GitHub pagina staat dat je ook dmv een json het geheel kan finetunen door bijvoorbeeld niet alle lampen beschikbaar te maken. Alleen is mijn folder leeg en kan nergens een voorbeeld vinden.
Toevallig hier iemand ook deze add-on in gebruik?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
TheFes schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:51:
Gebruik je wel de sections view? Of heb je een andere view type
Ik moet bekennen dat ik niet zeker weet wat je bedoeld met sections view. Mijn dashboards zijn opgebouwd met een ui-lovelace.yaml bestand, van helemaal in het begin van Home Assistant... Stukje yaml hieronder:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
title: 'Home'
views:
  - title: 'Status'
    icon: 'mdi:information-outline'
    cards:
      - type: horizontal-stack
        cards:
        - type: vertical-stack
          cards: 
          - type: sensor
            entity: sensor.hal
            graph: line
            [... enzovoort ...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Laatst online: 22:43

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

StarWing schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:40:
Enkel power off & reboot. Power on is via WOL.
De bedoeling is om onderstaande te bouwen:

[Afbeelding]

Power on werkt, maar power off niet. Althans niet via de template die ik wil bouwen.
Je kunt die button toch gewoon aan je lovelace interface toevoegen? En anders kun je een script of automation maken die de "button.push" methode gebruikt.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Rafael schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:19:
[...]

Ik moet bekennen dat ik niet zeker weet wat je bedoeld met sections view. Mijn dashboards zijn opgebouwd met een ui-lovelace.yaml bestand, van helemaal in het begin van Home Assistant... Stukje yaml hieronder:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
title: 'Home'
views:
  - title: 'Status'
    icon: 'mdi:information-outline'
    cards:
      - type: horizontal-stack
        cards:
        - type: vertical-stack
          cards: 
            entity: sensor.hal
            graph: line
            [... enzovoort ...]
Ik heb voorbij zien komen dat het een bekende bug is, en in de volgende release opgelost wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing

StarWing

Huh ?!?

HuismAndré schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:20:
[...]
Je kunt die button toch gewoon aan je lovelace interface toevoegen?
Inderdaad, maar ik wil deze graag identiek maken aan mijn andere "switch" knoppen voor de overige toestellen. Vandaar het switch template.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEvLJe0oagJOHq52nwwTMaWafU0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/whUJnNU6bShXM0EqhijH0y4p.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Update over mijn gemelde probleem: vanochtend weer dat het energy-dashboard niet bijgewerkt was na pakweg 4 uur. Helaas zegt de logfile niks om 4 uur. Ontdekte overigens wel dat ik de reguliere backup van database en configuratie uit had staan. Nou kan ik me vaag herinneren dat daar maanden geleden ook iets mee was en daarom maar eens uitgezet. Ga ik nu toch eens even aanzetten en draai de backup om 4:15 uur zodat dan de HA onderuit gaat en weer opstart.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 17:20
Os een bekend probleem met versie 8 is er een oplossing voor

Tijdelijk purge uitzetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

DikkieDick schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:50:
Update over mijn gemelde probleem: vanochtend weer dat het energy-dashboard niet bijgewerkt was na pakweg 4 uur. Helaas zegt de logfile niks om 4 uur. Ontdekte overigens wel dat ik de reguliere backup van database en configuratie uit had staan. Nou kan ik me vaag herinneren dat daar maanden geleden ook iets mee was en daarom maar eens uitgezet. Ga ik nu toch eens even aanzetten en draai de backup om 4:15 uur zodat dan de HA onderuit gaat en weer opstart.
https://community.home-as...corder-problems/746428/43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Ik snap niet wat ik fout doe dus wie kan mij helpen. Ik heb een battery simulator draaien en die werkt prima met het standaard Home Wizard energy dashboard (alles klopt).

Maar ik probeer de standaard energy dashboard nu te vervangen voor Energy Flow Card Plus en heb hier nog geen ervaring mee. Alleen heb ik 3 omvormers (die ik bij het standaard dashboard alle 3 kan opvoeren) dus heb ik een helper aangemaakt om de 3 omvormers tot 1 sensor samen te voegen. Dit werkt ook gewoon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRjZ28exKUiQg-DjvRowul4UAgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9xi9OUWTldZbDaEkZp7bCV4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_ctz-hlaiU37_bRjaQ645dIOwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7uMW3TranKAtm1350QzQFd3Y.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als ik deze sensor invoer in Energy Flow Card Plus zie ik de zonopbrengst niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzjrowug50L3YA8Aemy-_mn6Njg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsuQRSmVxniBgDs4AH0jeJGw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hc1c_e7He3EWCHRr6sOD9nBHMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qOxlrIcj5db9FmqlxuffdQeC.jpg?f=fotoalbum_large

Zet ik de sensor van 1 van mijn omvormers erin werkt het wel gewoon (alleen heb ik niet het totaal).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7u24k5pWMVzwtk2-0Aph_tTE2b0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9QNznPFuRIqkPi2J5kHKQtI.jpg?f=fotoalbum_large
En ik kom er niet achter wat ik fout doe. Wie heeft de oplossing?

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:10

oNo

En ik kom er niet achter wat ik fout doe. Wie heeft de oplossing?
Via utility meter ()configuration.yaml) een sensor toevoegen

code:
1
2
3
4
5
utility_meter:
  daily_energy_production:
    source: sensor.zonnepanelen_daytotal
    name: Daily Energy Production
    cycle: daily

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@StarWing button.analke_shutdown is niet magisch opeens een service. button.press is dat wel :)

Krijg je:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    switches:
      analke:
        turn_on:
        turn_off:
          - service: button.press
            target:
              entity_id: button.analke_shutdown
            data: {}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Hier lijkt het probleem van verkeerde enegy dashboard weer opgelost. 2 dagen met vreemde data, maar dat is te overzien.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Driek schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:54:
[...]

ah, toevallig vorige week mee lopen klooien.
Gaan we die eens verwijderen.

Verwijderd, maar lijkt niet direct de oplossing.
Kan dus ook een andere custom integratie zijn.
Kan ik eenvoudig downgraden? Of moet dat met een backup

toch wel, meer geduld hebben :)
Toch nog steeds issues met de history.
Het leek weer te werken, maar sinds vannacht toch weer geen history. Verder niks geïnstalleerd of iets dergelijks.

Ook op het energy dashboard nu geen inzichten sinds 2 am.

[ Voor 5% gewijzigd door Driek op 08-07-2024 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Driek schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:51:
[...]

Toch nog steeds issues met de history.
Het leek weer te werken, maar sinds vannacht toch weer geen history. Verder niks geïnstalleerd of iets dergelijks.

Ook op het energy dashboard nu geen inzichten sinds 2 am.
Er zijn 2 issues met recorder momenteel.
Eentje wordt veroorzaakt door custom integrations die gekke dingen met recorder doen.
De andere door oude velden in de database, wat vooral speelt bij databases die al heel lang bestaan.

zie ook: https://community.home-as...-recorder-problems/746428

De eerste moet opgelost worden door de custom integrations, het is niet alleen icloud3, maar ook een aantal anderen.
Het twee issue is inmiddels een fix voor, maar die moet nog wat beter getest worden omdat ze natuurlijk niet databases willen slopen. Die fix gaat pas in 2024.8 geïmplementeerd worden.
Je zou tijdelijk de automatische nachtelijke purge uit kunnen zetten, maar dan wordt je database wel flink groter natuurlijk. Als hij nu op 10 dagen staat (wat de standaard is) zal hij over een maand als 2024.8 uit komt zo'n 40 dagen aan data bevatten en dus 4x zo groot zijn.

Zo kun je de purge eventueel uitzetten
YAML:
1
2
recorder:
  auto_purge: false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Mm, dan ga ik het veilig spelen en .7 hier skippen. Install is hier nu al best oud namelijk. Maar zoiets grofs zou wel met een dikke vette warning op de release page mogen staan :/ Voor beide issues eigenlijk wel.

@TheFes Snap ik het goed dat het recorder_history_prefilter is die de problemen geeft en daarmee de integraties die het gebruiken? Of zijn er meer integraties met issue? Want zie steeds 3 integraties terug komen (icloud3, places en hass-variables) maar zijn er meer met issues?

Ik snap dat dit iets is wat de ontwikkelaars van de custom integraties op moeten lossen omdat ze iets deden wat niet ondersteund werd. Maar zelfs voor iemand met veel HA kennis is dit nu wel erg onduidelijk :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Om een of andere reden zijn beide problemen niet in de beta week bekend geworden.

Volgens deze architectual discussion zijn het vooral die 3, maar ik heb ook ergens een andere lijst gezien volgens mij. Die kan ik nu echter niet terugvinden.

Dit is de PR die het purge issue fixt.

Verder weet ik er ook niet echt het fijne van, ik zie dit alleen op Github en het Community forum vrij vaak voorbij komen, dus het is inderdaad wel een redelijk groot issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
TheFes schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:39:
[...]

Er zijn 2 issues met recorder momenteel.
Eentje wordt veroorzaakt door custom integrations die gekke dingen met recorder doen.
De andere door oude velden in de database, wat vooral speelt bij databases die al heel lang bestaan.

zie ook: https://community.home-as...-recorder-problems/746428

De eerste moet opgelost worden door de custom integrations, het is niet alleen icloud3, maar ook een aantal anderen.
Het twee issue is inmiddels een fix voor, maar die moet nog wat beter getest worden omdat ze natuurlijk niet databases willen slopen. Die fix gaat pas in 2024.8 geïmplementeerd worden.
Je zou tijdelijk de automatische nachtelijke purge uit kunnen zetten, maar dan wordt je database wel flink groter natuurlijk. Als hij nu op 10 dagen staat (wat de standaard is) zal hij over een maand als 2024.8 uit komt zo'n 40 dagen aan data bevatten en dus 4x zo groot zijn.

YAML:
1
2
recorder:
ik heb maar gedowngrade voor nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes Dank! Was gewoon benieuwd of je meer wist. Als je de andere lijst nog vind, graag delen :)

En het is ook geen verwijt aan HA dat het niet goed getest is ofzo :) En zeker de fout met integratie van derden ligt natuurlijk de verantwoordelijkheid bij derde. Neemt niet weg dat het fijner was geweest dat het ontdekt zou zijn.

Maar vooral het issue met oude db stoort me dan wel dat dit bekend is, er een mogelijke fix ligt icm planning, maar dat dit niet officieel genoemd wordt. Want dit treft gewoon vanilla HA en weten ze van dat het dus purge stuk maakt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 03-09 17:17
Nu zag ik dit niet zo 1 2 3 in de TS vermeld staan. Maar zijn er nog goede sites (niet youtube videos) die de structuur van automation, scenes and logisch opzetten van devices een beetje netjes uitleggen?
Komend vanaf een totaal ander systeem wat je in vele jaren naar wens hebt getweakt is niet direct te kopieren naar HA maar wil het wel zo goed mogelijk voor mijzelf voorbereiden ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:04

D4NG3R

kiwi

:)

Mag ik vragen wat men hier voor sensoren gebruikt om de temperatuur (en pre; relatieve luchtvochtigheid) van de buitenlucht te meten?

weather.forecast_home was leuk om mee te beginnen, maar inmiddels niet voldoende meer. Schaduw heeft m'n tuin gedurende de dag helaas ook niet, dus simpele sensoren koken al snel over als er een beetje zon op staat. :+

Het doel is om wat accurater te weten hoe warm/vochtig de buitenlucht welke ik naar binnen zuig nu precies is (type C mechanische ventilatie) zodat ik de ventilatie daar op kan sturen. Het probleem is dat de roosters boven de ramen vanaf een uur of 11 t/m zonsondergang pal in de zon staan waardoor ik geen accurate meting kan krijgen van hoe warm de buitenlucht nu precies is wanneer ik daar een sensor plaats.

[ Voor 41% gewijzigd door D4NG3R op 08-07-2024 15:38 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Naar aanleiding van een vraag van mij in het ESPhome topic, kreeg ik het advies om in dit topic verder te gaan.

Dit zijn de links naar de relevante posts in het ESPhome-topic:
Hermarcel in "Het grote ESPhome topic"
RobertMe in "Het grote ESPhome topic"
Septillion in "Het grote ESPhome topic"
RobertMe in "Het grote ESPhome topic"

Dit is de situatie:
Ik heb een automation die om 22:00 checkt of mijn garagedeur dicht is. Als dat niet zo is, dan stuurt hij een actionable notification naar mijn telefoon met een button om de deur te sluiten. Deze buttonpress leidt tot een event dat ik afvang in een tweede automation (in een tweede file) die de deur sluit met een aanroep naar cover.close. Dit werkt dus so far, so good. Maar het schijnt mogelijk te zijn om deze twee automations in één file samen te voegen.

Dit zijn de automations:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Garagedoor Notification - Still open at 22:00
description: ""
trigger:
  - platform: time
    at: "22:00:00"
condition:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.garagedoor_endstop_closed
    state: "off"
action:
  - service: notify.mobile_app_XXXXX
    data:
      data:
        channel: alarm_stream
        ttl: 0
        priority: high
        actions:
          - action: GaragedoorCloseDo
            title: Nu sluiten
mode: single

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Garagedoor Event - Close from mobile
trigger:
  - platform: event
    event_type: mobile_app_notification_action
    event_data:
      action: GaragedoorCloseDo
condition:
action:
  - service: cover.close_cover
    metadata: {}
    target:
      entity_id: cover.garagedoor_garage_door

Het zijn mijn eerste automations. Ik ben benieuwd hoe meer ervaren home-assistant-gebruikers dit zouden verbeteren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:19
Ik ben op zoek naar een feature/instelling die volgens mij een aantal releases geleden in de release notes stond, maar ik kan hem nergens terugvinden. De feature bestond uit het niet-tonen van het inlogscherm van Home Assistant als je verbindt met Home Assistant vanaf een nieuw apparaat buiten het lokale netwerk. Volgens mij waren er 2 opties. De ene gaf een mooi achtergrondje met Home Assistant logo's, maar zonder inlogscherm. De andere gaf helemaal geen respons, waarmee het bestaan van een Home Assistant instantie helemaal verborgen werd. De manier om wel een inlogscherm te krijgen, was om met je nieuwe device voor de eerste keer verbinden binnen het lokale netwerk naar Home Assistant te gaan. Dan werd er een cookie of een token aangemaakt oid, en daarmee kwam je dan wel op het inlogscherm terecht, ook buiten het lokale netwerk.

Ik heb de release notes tot een jaar geleden teruggespit, maar ik kan geen enkele verwijzing naar deze functie vinden. Ook in de algemene documentatie vind ik het niet terug. Het teruggetrokken nieuwe login-scherm kwam nog het dichtst bij, maar dat is niet de feature die ik me herinner.

Weet iemand over welke functie ik het heb? Of heb ik deze aankondiging gedroomd?

[ Voor 3% gewijzigd door Sicco92 op 08-07-2024 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hermarcel Zoals gezegd is de conditie in de tweede automation niet fout maar wel overbodig.

Persoonlijk groepeer ik dus zaken het harde relatie in een enkele automation. Maar zou dan niet zoals @RobertMe suggereerde een wait_for_trigger voor gebruiken maar gewoon losse trigger. Om problemen met restarts te voorkomen maak ik zelden een automaton die lang moet draaien.

Wissen bij anders dicht doen is natuurlijk nog wel leuk.

Persoonlijk zou ik dan uitkomen op:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
alias: Garagedoor Notification
trigger:
  - platform: time
    at: "22:00:00"
    id: Check
  - platform: event
    event_type: mobile_app_notification_action
    event_data:
      action: GaragedoorCloseDo
    id: Close
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.garagedoor_endstop_closed
    to: "off"
    id: Close
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - Check
        sequence:
            data:
              data:
                channel: alarm_stream
                ttl: 0
                priority: high
                tag: GarageOpen
                actions:
                  - action: GaragedoorCloseDo
                    title: Nu sluiten
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - Close
        sequence:
          - service: cover.close_cover
            metadata: {}
            target:
              entity_id: cover.garagedoor_garage_door
            data:
              data:
                tag: GarageOpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Septillion Ok dan. Dat ga ik eerst maar eens bestuderen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
@Rembock Nee, helaas. Ik kan me ook niet herinneren of het een Nabu Casa-only feature was, maar ook daar vind ik het niet terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Sicco92 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:43:
Ik ben op zoek naar een feature/instelling die volgens mij een aantal releases geleden in de release notes stond, maar ik kan hem nergens terugvinden. De feature bestond uit het niet-tonen van het inlogscherm van Home Assistant als je verbindt met Home Assistant vanaf een nieuw apparaat buiten het lokale netwerk. Volgens mij waren er 2 opties. De ene gaf een mooi achtergrondje met Home Assistant logo's, maar zonder inlogscherm. De andere gaf helemaal geen respons, waarmee het bestaan van een Home Assistant instantie helemaal verborgen werd. De manier om wel een inlogscherm te krijgen, was om met je nieuwe device voor de eerste keer verbinden binnen het lokale netwerk naar Home Assistant te gaan. Dan werd er een cookie of een token aangemaakt oid, en daarmee kwam je dan wel op het inlogscherm terecht, ook buiten het lokale netwerk.

Ik heb de release notes tot een jaar geleden teruggespit, maar ik kan geen enkele verwijzing naar deze functie vinden. Ook in de algemene documentatie vind ik het niet terug. Het teruggetrokken nieuwe login-scherm kwam nog het dichtst bij, maar dat is niet de feature die ik me herinner.

Weet iemand over welke functie ik het heb? Of heb ik deze aankondiging gedroomd?
Dit zat in de 2024.5 beta, maar is er er vlak voor de release uitgehaald omdat er issues waren met de mobile apps
Dit zal nog wel terug komen, maar zit er tot op heden dus niet in.

De feature heet strict connections, als je er op zoekt zie je nog wel wat verwijzingen. Smart Home Junkie had het al in zijn video over 2024.5 zitten, misschien dat je het daarin gezien hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
@TheFes Dank je, dat was hem inderdaad! Zo af en toe lees ik wel een beta-release door om te kijken wat er in zit, dus ik denk dat ik het daarvan heb onthouden. Verklaart ook waarom ik er nu niks meer over terugvind als ik op andere keywords zoek.

Klonk wel als een leuke feature, dus dan maar afwachten tot die issues verholpen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:05

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik had al een paar rest_command's in mijn configuration.yaml staan en heb er nu eentje aan toegevoegd.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
rest_command:
  pv_west:
    url: https://pvoutput.org/service/r2/addoutput.jsp
#    url: https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp
    method: POST
    headers:
      X-Pvoutput-Apikey: !secret pvoutput_api_key
      X-Pvoutput-SystemId: !secret pvoutput_system_id_west
      Content-Type: "application/json"
      payload: >-
        d={{now().strftime("%Y%m%d")}}
        &v1={{(states('sensor.iungo_pv_voor_meterstand_export')|float(3)*1000|int}}
        &v3={{(states('sensor.iungo_pv_voor_meterstand_import')|float(3)*1000|int}}
        &c1=1

Het vervelende is nu dat ik in automations een foutmelding krijg dat die het rest commando niet meer lijkt te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/folXHqpdeBYnIlR-EETPBNVNYCI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Coci72EKKhIPfhTkBgwO2F5i.png?f=user_large
Ik heb van alles afgezocht; tikfout, volgorde van onderdelen of wat dan ook, maar kan niet vinden wat er mis is.
Iemand suggesties?

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 08-07-2024 16:58 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:38
Hippe Lip schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:57:
Ik had al een paar rest_command's in mijn configuration.yaml staan en heb er nu eentje aan toegevoegd.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
rest_command:
  pv_west:
    url: https://pvoutput.org/service/r2/addoutput.jsp
#    url: https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp
    headers:
      Content-Type: "application/json"
        &c1=1

Het vervelende is nu dat ik in automations een foutmelding krijg dat die het rest commando niet meer lijkt te zien.
[Afbeelding]
Ik heb van alles afgezocht; tikfout, volgorde van onderdelen of wat dan ook, maar kan niet vinden wat er mis is.
Iemand suggesties?
Ja, je inspringen klopt niet, en t is geen JSON die je verstuurd. Dit is mijn config voor hetzelfde:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  rest_command:
    # Rest Command to upload PV generation data to PVOutput
    update_pvoutput:
      url: https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp
      method: post
      content_type: "application/x-www-form-urlencoded"
      headers:
        X-Pvoutput-SystemId: !secret pvoutput_system_id
        &t={{now().strftime("%H:%M")}}
        &v1={{(states('sensor.today_s_pv_generation')|float(0))*1000}}
        &v2={{(states('sensor.pv_power')|float(0))|round(0)}}
        &v5={{states('sensor.knmi_temperatuur')|float(0)}}
        &v6={{states('sensor.on_grid_l1_voltage')|float(0)}}

De blokken content-type en payload moeten dus 2 spaties naar links

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-09 10:28

Antonio di

a mi me dijeron que si

D4NG3R schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:29:
Mag ik vragen wat men hier voor sensoren gebruikt om de temperatuur (en pre; relatieve luchtvochtigheid) van de buitenlucht te meten?

weather.forecast_home was leuk om mee te beginnen, maar inmiddels niet voldoende meer. Schaduw heeft m'n tuin gedurende de dag helaas ook niet, dus simpele sensoren koken al snel over als er een beetje zon op staat. :+

Het doel is om wat accurater te weten hoe warm/vochtig de buitenlucht welke ik naar binnen zuig nu precies is (type C mechanische ventilatie) zodat ik de ventilatie daar op kan sturen. Het probleem is dat de roosters boven de ramen vanaf een uur of 11 t/m zonsondergang pal in de zon staan waardoor ik geen accurate meting kan krijgen van hoe warm de buitenlucht nu precies is wanneer ik daar een sensor plaats.
Ik gebruik ecowitt (868Mhz, ook ver bereik), zie:
Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di
Ecowitt WH31 Multi-Channel 2-in-1 Temperature and humidity Sensor review door Antonio di
"omkast" voor temp.-meter" kan ook handig zijn (constante meten, minder last van wind, etc.) en nog veel meer sensoren voor vooral buiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Antonio di op 08-07-2024 17:46 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hmmbob schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:01:
[...]

Ja, je inspringen klopt niet, en t is geen JSON die je verstuurd. Dit is mijn config voor hetzelfde:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  rest_command:
    # Rest Command to upload PV generation data to PVOutput
    update_pvoutput:
      headers:
        X-Pvoutput-SystemId: !secret pvoutput_system_id
        &t={{now().strftime("%H:%M")}}
        &v1={{(states('sensor.today_s_pv_generation')|float(0))*1000}}
        &v2={{(states('sensor.pv_power')|float(0))|round(0)}}
        &v5={{states('sensor.knmi_temperatuur')|float(0)}}
        &v6={{states('sensor.on_grid_l1_voltage')|float(0)}}

De blokken content-type en payload moeten dus 2 spaties naar links
Dank je @Hmmbob. Die indents heb ik dus kennelijk een paar keer overheen gelezen. Nu aangepast.
De Content-Type ook.
En ik twijfelde steeds of je addoutput of addstatus moet gebruiken, maar ik zie dat jij addstatus gebruikt, dus heb ik dat ook aangepast.

Nu ziet het er zo uit, maar nog steeds heb ik dezelfde foutmelding. Zie ik nog steeds wat over het hoofd?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
rest_command:
  pv_west:
#    url: https://pvoutput.org/service/r2/addoutput.jsp
    headers:
    Content-Type: "application/x-www-form-urlencoded"

&c1=1

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Hippe Lip schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:20:
[...]

Dank je @Hmmbob. Die indents heb ik dus kennelijk een paar keer overheen gelezen. Nu aangepast.
De Content-Type ook.
En ik twijfelde steeds of je addoutput of addstatus moet gebruiken, maar ik zie dat jij addstatus gebruikt, dus heb ik dat ook aangepast.

Nu ziet het er zo uit, maar nog steeds heb ik dezelfde foutmelding. Zie ik nog steeds wat over het hoofd?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
rest_command:
  pv_west:
    headers:
    Content-Type: "application/x-www-form-urlencoded"

&c1=1
De key voor content_type klopt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dank voor alle correcties, @TheFes en @Hmmbob

Intussen heb ik allerlei details aangepast en zit dit erin:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
rest_command:
  pv_west:
    headers:
    content-type: "application/x-www-form-urlencoded"

&v1={{(states('sensor.iungo_pv_voor_meterstand_export')|float(0)*1000}}
      &v3={{(states('sensor.iungo_pv_voor_meterstand_import')|float(0)*1000}}
      &c1=1

Alleen krijg ik nog steeds diezelfde foutmelding. Als ik die goed interpreteer gaat het niet zozeer om de syntax binnen het rest_command (hoewel daar het nodige op aan te merken was), maar zit er iets mis op een hoger niveau. Er staat namelijk
Error in describing action: undefined is not an object (evaluating 'e.services[t][i]')
Er is ergens een object dat verwacht wordt maar er niet is?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Hippe Lip
Ik heb hier een voorbeeld staan.

Ben je de tijd niet vergeten?

Edit: je kan ook alles onder payload even in de developer tools mikken en kijken wat de uitkomst is.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-07-2024 18:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Heb je ook een reload van de YAML config gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

TheFes schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:13:
Heb je ook een reload van de YAML config gedaan?
Complete herstart. Dat moet toch voldoende zijn?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

AUijtdehaag schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:04:
@Hippe Lip
Ik heb hier een voorbeeld staan.

Ben je de tijd niet vergeten?
Nee, ik geef maar 1x per etmaal de meterstand door. Bij de voorbeelden staat een minimal versie waarin ook alleen de datum staat.
Edit: je kan ook alles onder payload even in de developer tools mikken en kijken wat de uitkomst is.
Ga ik later vanavond doen. Thnx.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hippe Lip Maar hoe probeer je de service call uit te voeren?

En zie je de service call überhaupt nu wel in de GUI? Of gek je de naam ervan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:10
@Hippe Lip

content_type moet met een laag liggend streepje (underscore) en niet met een divisie (dash).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Septillion schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:57:
@Hippe Lip Maar hoe probeer je de service call uit te voeren?

En zie je de service call überhaupt nu wel in de GUI? Of gek je de naam ervan?
@Septillion
Uitvoeren lukt niet, want foutmelding. Tijdens de opbouw van dit rest_command heeft-ie even gewerkt. Alleen was die toen nog niet volledig en stond in de log de melding dat er geen payload was. Daar was mijn script dus nog niet juist (of was er iets anders mis).

Op dat moment (toen het rest_command wél werkte) heb ik die automatisering aangemaakt. Die ziet er zo uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: PV-West naar pvoutput.org
description: Waardes van PV westzijde naar pvoutput.org sturen
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: "31"
    hours: "23"
condition: []
action:
  - service: rest_command.pv_west

En gezien het rest_command kan die servicenaam niet erg verkeerd zijn, dacht ik.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
rest_command:
  pv_west:
    headers:

&v1={{(states('sensor.iungo_pv_voor_meterstand_export')|float(0)*1000}}
      &v3={{(states('sensor.iungo_pv_voor_meterstand_import')|float(0)*1000}}
      &c1=1

Ik ben nog steeds erg benieuwd wat er mis is.
xavier_82 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:58:
@Hippe Lip

content_type moet met een laag liggend streepje (underscore) en niet met een divisie (dash).
Dank, @xavier_82 . Dat was idd ook niet goed, maar nu werkt het nog steeds niet.

Edit
Is dat wel zo? Ik zie een heleboel voorbeelden op het forum bij pvoutput.org en sommigen met dash en sommigen met underscore.
En NERGENS op de site van pvoutput.org zelf kan ik vinden wat het moet zijn...

Ik wordt steeds nieuwsgieriger...

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 08-07-2024 22:58 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hippe Lip Ah, foutmelding staat in de log na rest command reload? En dus niet bij het uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Septillion schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:42:
@Hippe Lip Ah, foutmelding staat in de log na rest command reload? En dus niet bij het uitvoeren?
@Septillion
Nee, het wordt weergegeven als ik bij Automatiseringen de automatisering open. Dan zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/folXHqpdeBYnIlR-EETPBNVNYCI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Coci72EKKhIPfhTkBgwO2F5i.png?f=user_large

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Inmiddels ben ik een stapje verder in het foutzoeken. Als ik in configuration.yaml het blok payload: eruit gooi, dan zie ik die foutmelding in de automation niet.
Dáár moet het dus ergens wringen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier_82
@Hippe Lip

code:
1
2
3
4
logger:
  default: info
  logs:
    homeassistant.components.rest_command: debug

Wat komt er uit de logs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

xavier_82 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:53:
@Hippe Lip

code:
1
2
3
4
logger:
  default: info
  logs:
    homeassistant.components.rest_command: debug
@xavier_82
Wat bedoel je hiermee?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

BINGO

Ik ben eruit. Ik heb er steeds overheen gelezen dat er een haakje openen teveel stond in twee regels van de payload.

Nu werkt-ie goed, al weet ik nog steeds niet zeker of het "content_type" of "Content-Type" moet zijn. Beide zie ik her en der in configuraties voorbij komen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
rest_command:
  pv_west:
    headers:

&v1={{states('sensor.iungo_pv_voor_meterstand_export')|float(0)*1000}}
      &v3={{states('sensor.iungo_pv_voor_meterstand_import')|float(0)*1000}}
      &c1=1

[ Voor 92% gewijzigd door Hippe Lip op 08-07-2024 23:47 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xavier_82
Dat is om de rest_command te kunnen loggen. Zet je in je configuration.yaml

Je wilt nl uitsluiten dat de url+payload incorrect worden doorgegeven aan pvoutput.

Als je bovenstaande hebt gedaan en de service nog een x aanroept zal dit in de (verbose) debug logs te zien zijn, daar kan je naar de rest.command zoeken en bekijken hoe de url+payload doorgestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

xavier_82 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:54:
[...]

Dat is om de rest_command te kunnen loggen. Zet je in je configuration.yaml

Je wilt nl uitsluiten dat de url+payload incorrect worden doorgegeven aan pvoutput.

Als je bovenstaande hebt gedaan en de service nog een x aanroept zal dit in de (verbose) debug logs te zien zijn, daar kan je naar de rest.command zoeken en bekijken hoe de url+payload doorgestuurd wordt.
Dank je, @xavier_82
Ik heb het er nu ingezet en daar ga ik morgen mee verder (bedtijd nu). De automation draait, maar ik krijg nog wel een foutmelding in de logs:
Logger: homeassistant.components.rest_command
Bron: components/rest_command/__init__.py:158
integratie: RESTful Command (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 23:53:04 (3 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 23:53:35

Error. Url: https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp. Status code 400. Payload: b'd=20240708 &v1=24578177.0 &v3=82267.0 &c1=1 &m1="uit iungo"'
Die "b" achter "Payload" ziet er zo vreemd uit. Die staat niet in mijn configuration.yaml.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xavier_82
Hippe Lip schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:58:
[...]

Dank je, @xavier_82
Ik heb het er nu ingezet en daar ga ik morgen mee verder (bedtijd nu). De automation draait, maar ik krijg nog wel een foutmelding in de logs:

[...]

Die "b" achter "Payload" ziet er zo vreemd uit. Die staat niet in mijn configuration.yaml.
Je hebt een status 400, je hebt spaties voor de & tekens en ik zie dat je de service api gebruikt je mist hier de t parameter (tijd in hh:mm) deze is voor je url verplicht.

Probeer het met onderstaande payload.

code:
1
payload: "d={{now().strftime('%Y%m%d')}}&t={{now().strftime('%H:%M')}}&v1={{(states('sensor.iungo_pv_voor_meterstand_export'))| float(3)*1000|int}}&v3={{(states('sensor.iungo_pv_voor_meterstand_import'))| float(3)*1000|int}}"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
Hippe Lip schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:28:
BINGO

Ik ben eruit. Ik heb er steeds overheen gelezen dat er een haakje openen teveel stond in twee regels van de payload.

Nu werkt-ie goed, al weet ik nog steeds niet zeker of het "content_type" of "Content-Type" moet zijn. Beide zie ik her en der in configuraties voorbij komen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
rest_command:
  pv_west:
    headers:

&v1={{states('sensor.iungo_pv_voor_meterstand_export')|float(0)*1000}}
      &v3={{states('sensor.iungo_pv_voor_meterstand_import')|float(0)*1000}}
      &c1=1
Om die twijfel weg te nemen kun je gewoon de documentatie raadplegen
https://www.home-assistan...est_command/#content_type

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oh top... De 7.1 versie is niet compatible met de stable zwavel js versie die ja via snap voorgeschoteld krijgt. Werkt niet meer, wat echt enorm vervelend is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
TheFes schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:39:
[...]

YAML:
1
2
recorder:
Gisteren gedaan en een reload van alle Yaml maar dat heeft niet geholpen. Nu maar ff een herstart en kijken of het morgenochtend beter is, anders ga ik ook maar terug naar 2024.6.zoveel.

O, even later: ik had nog een automation die om 4 uur de database purged. Die maar ff gedisabled.

[ Voor 11% gewijzigd door DikkieDick op 09-07-2024 07:07 ]

aka pluim003

Pagina: 1 ... 208 ... 337 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.