@Devke Grote tip, verwijder het gewoon weer en installeer HACS
Via daar kan je het veel makkelijker installeren.
Hacs zet je neem ik aan op je computer dan, op de NAS kent hij deze niet.Septillion schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:56:
@Devke Maar dat is dus allemaal vermogen. Dat kan je ook prima weergeven in HA maar er is geen kant en klaar dashboard voor. Maar het staat je volledig vrij met grafieken en bijvoorbeeld de [url=https://github.com/flixlix/power-flow-card-pluspower flow plus card[/] aan de slag te gaan.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Iemand die mij kan vertellen wat voor SSD er max in een T630 kan? volgens hp is dit 128 GB maar op marktplaats zag ik iemand ze verkopen met een SSD van 256 GB.
Dit is voor de upgrade van me huidige 32 GB SSD met HA
Ik heb een Mi Flora sensor (HHCCJCY01) aangeschaft en die is via de Xiaomi BLE-integratie netjes herkend en geïntegreerd door HA. Ik probeer nu zelf sensoren via de YAML config toe te voegen maar dat lukt niet, HA klaagt over een onbekend platform:
Die melding geeft hij bij 'miflora' (wat ik het vaakst als platform zie passeren), maar ook bij 'xiaomi_ble' of 'xiaomi_hhccjcy01'. Die laatste heb ik uit deze post van @Vaevictis_ in dit topic.
Ik heb me hiervoor op deze en deze blogpost gebaseerd.
Zie ik iets over het hoofd? Als ik de HA documentatie bekijk lijkt de Xiaomi BLE-integratie alles te zijn wat er nodig is, dat zegt niks over extra dingen installeren.
code:
1
| Platform error 'sensor' from integration 'xiaomi_hhccjcy01' - Integration 'xiaomi_hhccjcy01' not found.' |
Die melding geeft hij bij 'miflora' (wat ik het vaakst als platform zie passeren), maar ook bij 'xiaomi_ble' of 'xiaomi_hhccjcy01'. Die laatste heb ik uit deze post van @Vaevictis_ in dit topic.
Zie ik iets over het hoofd? Als ik de HA documentatie bekijk lijkt de Xiaomi BLE-integratie alles te zijn wat er nodig is, dat zegt niks over extra dingen installeren.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| # Plants sensor: # Moet platform 'Xiaomi BLE' zijn? - platform: miflora mac: xx:xx:xx:xx:xx:xx name: Mi Flora Areca 1 force_update: false median: 1 monitored_conditions: - moisture - light - temperature - conductivity - battery |
[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 03-07-2024 10:34 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Nou, aardig tijdje mee bezig geweest, maar dit werkt gewoon niet. Schijnt ook beperkter te zijn op Samsung telefoons blijkbaar (S24U). Dus dan maar Pushover blijven gebruiken I guessTheFes schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:00:
[...]
Moet je dan niet gewoon dit gebruiken?
https://companion.home-as...ions#android-alarm-stream
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
@Borromini Ben je niet HA yaml en ESPhome yaml door elkaar an het halen?
Hoe ik het werkend heb gekregen is met ESPHome op een ESP32 (vanwege BLE). @BorrominiBorromini schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:33:
Ik heb een Mi Flora sensor (HHCCJCY01) aangeschaft en die is via de Xiaomi BLE-integratie netjes herkend en geïntegreerd door HA. Ik probeer nu zelf sensoren via de YAML config toe te voegen maar dat lukt niet, HA klaagt over een onbekend platform:
code:
1 Platform error 'sensor' from integration 'xiaomi_hhccjcy01' - Integration 'xiaomi_hhccjcy01' not found.'
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 # Plants sensor: # Moet platform 'Xiaomi BLE' zijn? - platform: miflora mac: xx:xx:xx:xx:xx:xx name: Mi Flora Areca 1 force_update: false median: 1 monitored_conditions: - moisture - light - temperature - conductivity - battery
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| #MI flora - platform: xiaomi_hhccjcy01 mac_address: 'C4:7C:8D:6A:00:AB' temperature: name: "Howea forsteriana Temperature" moisture: name: "Howea forsteriana Moisture" illuminance: name: "Howea forsteriana Illuminance" conductivity: name: "Howea forsteriana Conductivity" |
Dan wordt het apparaat gevonden in HA en kun je deze toevoegen.
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 03-07-2024 13:13 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Dat gaat niet van harte. Tot nu toe niet gelukt. Al op commandline niveau bezig volgens de beschrijving met het wget commando. Dat voert hij uit maar kan HA niet vinden. Ik zoek nog waar die dat gedropt heeft. Commando moet vanuit die dir uitgevoerd worden. Downloaden. Dit moet toch makkelijker kunnen ;-PSeptillion schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:09:
@Devke Eerste Google hithttps://hacs.xyz/ Dat installeer je dus in HA.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
@Devke waar draai je HA op, in een docker of eigen omgeving?
Ik heb een vervelende issue ivm timescale addon.
Deze gebruik ik voor mijn energy dashboard.
De addon zit op 2.0.1, er is een update naar 4.0.1
Ik had die update gedaan maar plots was alles weg uit mn dashboard.
Hierdoor heb ik terug moeten rollen naar 2.0.1 en weet ik niet goed hoe te upgraden.
Op de github pagina is er ook een issue gemeld , want blijkbaar was ik niet de enige
alleen is er daar geen oplossing te vinden.
Weet iemand raad?
Deze gebruik ik voor mijn energy dashboard.
De addon zit op 2.0.1, er is een update naar 4.0.1
Ik had die update gedaan maar plots was alles weg uit mn dashboard.
Hierdoor heb ik terug moeten rollen naar 2.0.1 en weet ik niet goed hoe te upgraden.
Op de github pagina is er ook een issue gemeld , want blijkbaar was ik niet de enige
Weet iemand raad?
Misschien wel. Hier is hij rechtstreeks op HA aangesloten. Zou het 'platform' niet in beide gevallen hetzelfde moeten zijn? Of heeft ESPHome echt nog een eigen manier om de data te verwerken en aan te leveren aan HA?Septillion schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:41:
@Borromini Ben je niet HA yaml en ESPhome yaml door elkaar an het halen?
De wiki zegt dit:
Dit is dus het eerste scenario, maar ik lijk niet het juiste platform te kunnen vinden voor die MiFlora (da's Xiaomi BLE, maar daar vind ik niks op). Als ik doorklik naar de pagina voor Xiaomi BLE wordt daar niks verder toegelicht.The main sources of the data will usually be a MiFlora sensor or a MQTT sensor receiving the data from a PlantGateway.
[ Voor 33% gewijzigd door Borromini op 03-07-2024 12:24 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Hij draait op een NAS (Qnap), dat is idd mbv docker.Clumsy Smurf schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:47:
@Borromini Ja, HA en ESPhome gebruiken qua strucuur wel hetzelfde maar de platformen zijn wel echt heel anders.
Maar als het via HA Xiaomi BLE loopt, dan heb je volgens mij verder ook geen config meer nodig. Wel zie ik nog een eis voor een minimale versie voor de Miflora.
Maar als het via HA Xiaomi BLE loopt, dan heb je volgens mij verder ook geen config meer nodig. Wel zie ik nog een eis voor een minimale versie voor de Miflora.
@Devke Heb je dan wel een shell opgezet naar de container? En niet gewoon SSH naar de NAS? Dus volgens het tabje "Container" op de download page.
Ja, de firmware is OK (3.3.6 denk ik en volgens de wiki dient het minimaal 3.2.1 ofzo te zijn). Ondertussen heb ik het gevonden - ik hoef geen sensors toe te voegen (want die zijn er al...). Als ik onderstaande aan de config toevoeg kan ik daarna via de 'Plant status' card de plantstatus weergeven:
Heb 'm in een aparte plants.yaml gestopt. Die plant status card houdt ook rekening met de boven- en onderwaarden, daar was ik naar op zoek.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| # Areca Dypsis Lutescens leefruimte areca_leefruimte: sensors: moisture: sensor.mi_flora_areca_leefruimte_moisture temperature: sensor.mi_flora_areca_leefruimte_temperature conductivity: sensor.mi_flora_areca_leefruimte_conductivity brightness: sensor.mi_flora_areca_leefruimte_illuminance battery: sensor.mi_flora_areca_leefruimte_battery min_moisture: 15 max_moisture: 60 min_battery: 20 min_conductivity: 350 max_conductivity: 2000 min_temperature: 10 max_temperature: 35 min_brightness: 2000 max_brightness: 35000 check_days: 3 |
Heb 'm in een aparte plants.yaml gestopt. Die plant status card houdt ook rekening met de boven- en onderwaarden, daar was ik naar op zoek.
Even een uurtje wat anders doen helpt soms. Hij staat er nu op. HACS. Ging in 1x goed nu. Nu uitvogelen hoe ik die battery simulator erop krijg. Tips zijn uiteraard weer welkom.Septillion schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:16:
@Devke Heb je dan wel een shell opgezet naar de container? En niet gewoon SSH naar de NAS? Dus volgens het tabje "Container" op de download page.
:strip_exif()/f/image/zZdf3PGOIyDrdBYkjQodVKYt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qNdXSQoeUBW45srqhiE5xzud.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PwLFaeZJNcqOkQdNNZnrVEY4.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zie ik nu als ik klik op HACS. Nu is het dus even de vraag hoe ik in de store kom en dus die battery simulator kan toevoegen.
[ Voor 59% gewijzigd door Devke op 03-07-2024 13:57 ]
@prod_redbullprod_redbull schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:09:
Iemand die mij kan vertellen wat voor SSD er max in een T630 kan? volgens hp is dit 128 GB maar op marktplaats zag ik iemand ze verkopen met een SSD van 256 GB.
Voor de T630 gebruik ik hier de:
(Intenso) M.2 SSD SATA III Top - Interne SSD - 2280 - SATA III - 256GB...
Bij BOL.COM gekocht voor €. 29,43 in januari '24
Loopt als een tierelier.
Volgens mij heb ik er 1 of 2 tb in gehad. Ik wil wel testen als je het echt wilt weten. Had hem tijden de vakantie als extra node met proxmox en dat ga ik niet redden met 240gbprod_redbull schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:09:
All,
Waar draaien jullie HA op?
Waar draaien jullie HA op?
Dr gaat toch het e.a. mis met HACS op de NAS. Iemand een idee hoe dit op te lossen is of is dit gewoon begin maar lekker opnieuw? Is dit uberhaupt haalbaar op de NAS. Stuk uit de logfile hieronder:
Code tags voor de leesbaarheid
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| 2024-07-03 19:29:59.324 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration hacs which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant 2024-07-03 19:29:59.327 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration battery_sim which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant 2024-07-03 19:30:06.000 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.frame] Detected that custom integration 'hacs' accesses hass.components.frontend. This is deprecated and will stop working in Home Assistant 2024.9, it should be updated to import functions used from frontend directly at custom_components/hacs/frontend.py, line 68: hass.components.frontend.async_register_built_in_panel(, please create a bug report at 2024-07-03 19:30:06.340 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.sensor] Platform battery_sim does not generate unique IDs. ID battery_sim: HomeWizard Batterij - simulated_sensor.p1_meter_energy_import already exists - ignoring sensor.battery_sim_homewizard_batterij_simulated_sensor_p1_meter_energy_import 2024-07-03 19:30:06.341 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.sensor] Platform battery_sim does not generate unique IDs. ID battery_sim: HomeWizard Batterij - simulated_sensor.p1_meter_energy_export already exists - ignoring sensor.battery_sim_homewizard_batterij_simulated_sensor_p1_meter_energy_export 2024-07-03 19:30:06.341 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.sensor] Platform battery_sim does not generate unique IDs. ID battery_sim: HomeWizard Batterij - simulated_sensor.p1_meter_energy_export already exists - ignoring sensor.battery_sim_homewizard_batterij_simulated_sensor_p1_meter_energy_export 2024-07-03 19:30:07.054 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.frame] Detected that custom integration 'hacs' accesses hass.helpers.event. This is deprecated and will stop working in Home Assistant 2024.11, it should be updated to import functions used from event directly at custom_components/hacs/base.py, line 642: self.hass.helpers.event.async_track_time_interval(, please create a bug report at 2024-07-03 19:30:21.327 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.sonos] Cleanup unsubscription from 192.168.68.106 failed: 2024-07-03 19:31:11.805 ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.event] Error while dispatching event for sensor.p1_meter_energy_import to <Job track state_changed event ['sensor.p1_meter_energy_import'] HassJobType.Callback <bound method SimulatedBatteryHandle.async_reading_handler of <custom_components.battery_sim.SimulatedBatteryHandle object at 0x7f5fc6f171a0>>> Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/event.py", line 335, in _async_dispatch_entity_id_event hass.async_run_hass_job(job, event) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 936, in async_run_hass_job hassjob.target(*args) File "/config/custom_components/battery_sim/__init__.py", line 372, in async_reading_handler self.update_battery( File "/config/custom_components/battery_sim/__init__.py", line 511, in update_battery current_import_tariff = self.get_tariff_information( ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File "/config/custom_components/battery_sim/__init__.py", line 384, in get_tariff_information if input_details[TARIFF_TYPE] == NO_TARIFF_INFO: ~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^ |
Code tags voor de leesbaarheid
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 04-07-2024 08:44 ]
1) Zorg voor een supported HA implementatie.
2) ik draai HA op een Raspberry Pi 4B met 4GB geheugen en een 256GB SSD.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Hi all, hebben jullie een suggestie? Ik heb buiten 2 lichten welke verbonden zijn met 1 schakelaar. Graag zou ik deze met een sensor aan laten gaan maar ook manueel bedienen. Ga ik dan best voor lampen met pir sensor ingebouwd voor de eenvoud of een soort sensor met Shelly in de emiur? Ik heb momenteel nog geen zigbee ed.
Met een pir sensor is het simpelste naar mijn mening.zierbeek schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:31:
Hi all, hebben jullie een suggestie? Ik heb buiten 2 lichten welke verbonden zijn met 1 schakelaar. Graag zou ik deze met een sensor aan laten gaan maar ook manueel bedienen. Ga ik dan best voor lampen met pir sensor ingebouwd voor de eenvoud of een soort sensor met Shelly in de emiur? Ik heb momenteel nog geen zigbee ed.
Maar dan kan je hem niet in HA bedienen.
Als het met een shelly doet zal je ook nog een sensor moeten plaatsen voor automatisch schakelen.
- leeg -
@Devke Had je de eigen poging tot installeren wel ongedaan gemaakt voor je met HACS bezig ging?
En welke versie van HACS draai je en welke HA?
@luigi87 Ben ik bang dat je echt in de database moet rommelen...
Maar heb je nu nog echt last van de verkeerde data van half jaar terug?
Maar heb je nu nog echt last van de verkeerde data van half jaar terug?
Volgens mij kan ik alleen maar een eigen poging doen via de shell. Zo heb ik hem ook uitgevoerd. De 1e paar keren gaf hij een foutmelding maar is de installatie van HACS vlgs mij niet eens gedaan. Als er een makkelijkere manier is om HACS te installeren hoor ik dat heel graag. Ik heb de handleiding van HACS gepakt en dat wget commando o.a. in de shell uitgevoerd. HA versie heb ik gekozen voor "stable" en HACS Integratieversie: 1.34.0Septillion schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:46:
@Devke Had je de eigen poging tot installeren wel ongedaan gemaakt voor je met HACS bezig ging?
Frontend versie: 20240119163101
@Devke Sorry, ik doelde op de install van battery_sim.
battery sim is versie 1.3.5.Septillion schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:21:
@Devke Sorry, ik doelde op de install van battery_sim.
makkelijkere manier gevonden om hacs te installeren. Geen foutmeldingen bij installatie. Bij herstart HA (container de nodige meldingen zoals o.a. eerder gepost).
HACS draait. Ik krijg nog wel een lading foutmeldingen in de logfile. Deze zijn dan niet van belang? Waardoor ik ervanuit mag gaan dat HACS niet het probleem is aan de basis? Kan ze wel ff plakken hier maar laat me dan even weten hoe ik dat netjes in een overzichtje krijg voor de leesbaarheid. Zelf nog nooit code geplaatst hier. Thnx alweer :-)Septillion schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:32:
@Devke Maar HACS draait nu gewoon toch?
Ik zie aantal meldingen die niet zo belangrijk zijn. Maar het leek er vooral op dat je dingen dubbel hebt.
Ik zou dus eens proberen battery sim te verwijderen via HACS (en HA herstarten). En dan eens handmatig kijken of de files in custom components echt weg zijn en je geen meldingen meer hebt van battery sim.
[ Voor 52% gewijzigd door Devke op 04-07-2024 09:35 ]
Ik zie aantal meldingen die niet zo belangrijk zijn. Maar het leek er vooral op dat je dingen dubbel hebt.
Ik zou dus eens proberen battery sim te verwijderen via HACS (en HA herstarten). En dan eens handmatig kijken of de files in custom components echt weg zijn en je geen meldingen meer hebt van battery sim.
HACS draait. Ik krijg nog wel een lading foutmeldingen in de logfile. Deze zijn dan niet van belang? Waardoor ik ervanuit mag gaan dat HACS niet het probleem is aan de basis? Kan ze wel ff plakken hier maar laat me dan even weten hoe ik dat netjes in een overzichtje krijg voor de leesbaarheid. Zelf nog nooit code geplaatst hier. Thnx alweer :-)Septillion schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:32:
Ik zal eens kijken of ik batterij sim eraf kan krijgen via HACS. FFzoeken. Ik kom op je suggestie terug.
[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 04-07-2024 09:37 ]
@Devke De foutmeldingen die ik in de log zien van HACS zijn allemaal warnings en dat is zelden een reden om niet te werken. Zeker als je ze leest.
De errors zijn van battery sim.
De errors zijn van battery sim.
Ik heb weer een probleempje :
De batterij van mijn deurcontact was bijna leeg, deze heb ik vervangen maar nu lijkt hij niet meer te werken?
Ik heb hem opnieuwe proberen te configureren, geen succes, identificeren, ook geen succes.
De deur is gesloten, maar toch zegt hij open, hoe kan ik het herstellen?
Bedankt alvast!
De batterij van mijn deurcontact was bijna leeg, deze heb ik vervangen maar nu lijkt hij niet meer te werken?
Ik heb hem opnieuwe proberen te configureren, geen succes, identificeren, ook geen succes.
De deur is gesloten, maar toch zegt hij open, hoe kan ik het herstellen?
Bedankt alvast!
/f/image/ZOVaV51vbTHG8FsotEB2gudm.png?f=fotoalbum_large)
Zit hier met een probleem met HACS, welke niet meer wilt laden via de sidepanel. Wanneer ik er op klik blijft dit zwart. Wanneer ik hacs zou verwijderen en opnieuw zou installeren, zijn dan alle integraties weg? 🤔
@Activate Het lampje op de sensor brand wel als je op het knopje drukt?
Niet dat de batterij niet goed zit of ook leeg is namelijk. Want HA zal gewoon de laatst bekende state weer blijven geven.
Niet dat de batterij niet goed zit of ook leeg is namelijk. Want HA zal gewoon de laatst bekende state weer blijven geven.
@0xygen500 Hele host al een herstart?
En welke versie van HACS draaide je? Lang geleden dat je laatste update deed?
Het lampje brand wanneer ik hem opnieuw wil configureren en ook wanneer ik de magneet er tegen hou.Het lampje op de sensor brand wel als je op het knopje drukt?
Nee zeer recente versie. Blijkbaar was de fix om de cache te legen. Niet aangedacht aangezien het op web en app beide hetzelfde was.Septillion schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:59:
@0xygen500 Hele host al een herstart?
Ik ben van een rpi 3B naar 4 gegaan en dat scheelt echt de wereld in snelheid. Verder een simpele 64gb USB stick met snelle lees/schrijfsnelheid (veel goedkoper dan een SSD).
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Op een min pc van Ali. 150 euro, Promox er op en dan gewoon een VM draaien
Welke sensors voor in en uit heb je gebruikt? In het Energy dashboard gebruik ik daar gewoon de zonneplan consumed en energy returned voor. Kan ik dit ook voor de battery sim gebruiken?Flesym schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:53:
[...]
Klopt, en als je het voortschreidend wilt zien kun je ook een grafiek erbij plaatsen.
[Afbeelding]

Ik heb HA OS op een VM draaien, op de machine waar ik al mijn andere VM's ook draai. Nou is dat een van de weinige VM's (naast PiHole) die 24/7 draait, dus dan is de i& met 32GB meer dan voldoende
[ Voor 20% gewijzigd door Spacecowboy op 04-07-2024 13:15 ]
HENG HENG
Op een Odroid N2+ (zelfde hardware als de Home Assistant Blue destijds)
4GB RAM, 16GB eMMC.
[ Voor 4% gewijzigd door Sjoop1985 op 04-07-2024 13:31 ]
Container op een QNAP naast ESPHome en pihole
Als VM op een Intel NUC (NUC8i5BEH, 32GB geheugen 2x 512GB storage) met daarop ESXi.
Nast HA draaien daar een serie linux servers voor o.a. een Deconz instance en de databases voor alle data (en dat dan in P en O). Werkt als een trein
Deze twee:0xygen500 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:57:
[...]
Welke sensors voor in en uit heb je gebruikt? In het Energy dashboard gebruik ik daar gewoon de zonneplan consumed en energy returned voor. Kan ik dit ook voor de battery sim gebruiken?
entity: sensor.battery_sim_hw_accu
entity: sensor.battery_sim_hw_accu_current_discharging_rate
En ik heb mijn accu 'hw accu' genoemd dus daar moet je wel aanpassen 😂
[ Voor 7% gewijzigd door Flesym op 04-07-2024 14:32 ]
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Heeft iemand wel eens geprobeerd het energieverbruik van een apparaat af te leiden via triggers? Ik heb mijn gemiddelde "continue stroomverbruik". Wat ik zou willen is een overzicht van het extra stroomverbruik tussen start en einde van specifieke apparaten.
Situatie 1: mijn wasmachine is slim, via HA heb ik inzicht wanneer deze start en klaar is.
Situatie 2: ik heb elektrische vloerverwarming. Deze heeft vaste aan/uit tijden.
Situatie 3: mijn vaatwasser laat draait meestal in avond of nacht. Start zou kunnen worden afgeleid door een piek stroomvraag in tijdsslot (tussen 18u en 03u), waarbij de wasmachine niet aanstaat. Einde is lastiger (waarschijnlijk obv standaard lengte programma).
Analyse zou zijn gebaseerd op assumptie dat er geen bijzonder ander gebruik is. Dit zal niet altijd zo zijn (als twee wasjes echter elkaar, dan tijdens tweede was ook droger, als er wordt gewassen tijdens het koken). Dit zal ondervangen moeten worden door "outlayers" te negeren (of handmatig verwijderen).
Heeft iemand al een keer hier naar gekeken? Kon er iig geen blue print voor vinden (zoektocht kwam vooral neer op wel energiemeter, maar geen trigger)
Situatie 1: mijn wasmachine is slim, via HA heb ik inzicht wanneer deze start en klaar is.
Situatie 2: ik heb elektrische vloerverwarming. Deze heeft vaste aan/uit tijden.
Situatie 3: mijn vaatwasser laat draait meestal in avond of nacht. Start zou kunnen worden afgeleid door een piek stroomvraag in tijdsslot (tussen 18u en 03u), waarbij de wasmachine niet aanstaat. Einde is lastiger (waarschijnlijk obv standaard lengte programma).
Analyse zou zijn gebaseerd op assumptie dat er geen bijzonder ander gebruik is. Dit zal niet altijd zo zijn (als twee wasjes echter elkaar, dan tijdens tweede was ook droger, als er wordt gewassen tijdens het koken). Dit zal ondervangen moeten worden door "outlayers" te negeren (of handmatig verwijderen).
Heeft iemand al een keer hier naar gekeken? Kon er iig geen blue print voor vinden (zoektocht kwam vooral neer op wel energiemeter, maar geen trigger)
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Is het niet handiger om gewoon wat power plugs met energy monitoring te gebruiken?pietje63 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:24:
Heeft iemand wel eens geprobeerd het energieverbruik van een apparaat af te leiden via triggers? Ik heb mijn gemiddelde "continue stroomverbruik". Wat ik zou willen is een overzicht van het extra stroomverbruik tussen start en einde van specifieke apparaten.
@TheFes dat is zeker handiger / makkelijker en exacter, maar deze heb ik niet (en ik vind het de investering ook niet echt waard, vooral een fun to have). Daarom wilde ik kijken of ik het verbruik op een andere manier inzichtelijk kan krijgen.
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Moeilijk, want een wasmachine en vaatwasser hebben geen contant verbruik. Als ze starten en bij het spoelen het water opgewarmd naar 40-60°C en dan zie je een piek van 2000W. Eenmaal het water warm is, is dat nog een 100W. Energy sockets kopen is wat ik kan aanraden als je het graag wil weten.pietje63 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:47:
@TheFes dat is zeker handiger / makkelijker en exacter, maar deze heb ik niet (en ik vind het de investering ook niet echt waard, vooral een fun to have). Daarom wilde ik kijken of ik het verbruik op een andere manier inzichtelijk kan krijgen.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Een Odroid M1, een HP t620 en een Proxmox VM
De Odroid M1 is mijn main device, de HP is een soort van test systeem en de Proxmox VM staat meestal uit, maar is meer een backup.
Synology DS220+ NAS met 10GB werkgeheugen en 2 + 4 TB SSD schijven. Gaat als de brandweer in een docker container (gemiddelde load tegenwoordig onder de 2% terwijl de installatie én een woonhuis én een bedrijfsloods bestuurt met toch wel "enige omvang").
André Huisman (www.new-line.nl)
Heb bat_sim eraf. Gaf idd nog wat meldingen. Stond nog een .yaml bestandje van bat_sim in de aangegeven directory en in de config mapSeptillion schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:32:
Ik heb de integratie etc ook weggehaald en nu zijn alle rode ERROR's dus weg m.b.t. bat_sim
Nieuwe poging te installeren dan maar ;-P
Edit: Ik heb de code verwijderd. Hij blijft het als onleesbare tekst dumpen hier. Ik doe iets verkeerd.
[ Voor 119% gewijzigd door Devke op 04-07-2024 16:08 ]
Ik ben nog steeds aan het spelen met mijn wasmachine meldingen. Ik dacht dat ik er was door een sensor aan te maken met het gemiddelde gebruik van de laatste 10 minuten.
Dat gaat op zich goed, maar als ik er een een actie op los wil laten gaat het mis. Ik krijg nooit de melding.
Ik heb de zaak uitgekleed tot het minimum script.
Dat ziet er zo uit:
Wat ik verwacht is dat als de sensor beneden de 5 is dat het scriptje door loopt en het licht aan doet.
Maar het deel waar het licht aan moet gaan wordt nooit uitgevoerd. Als ik er een timeout in zet gebeurt het wel.
Als ik in de trace kijk zie ik dat het resultaat van de test 'true' is. Maar waarom loopt hij dan niet door?
Dat gaat op zich goed, maar als ik er een een actie op los wil laten gaat het mis. Ik krijg nooit de melding.
Dat ziet er zo uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| test: alias: test sequence: - wait_for_trigger: - platform: numeric_state entity_id: - sensor.wasmachine below: 5 continue_on_timeout: false timeout: hours: 0 minutes: 0 seconds: 10 milliseconds: 0 - service: light.turn_on metadata: {} data: {} target: device_id: d2aa2cc68d5aa9f0d18af3b89fbaa57b description: '' |
Wat ik verwacht is dat als de sensor beneden de 5 is dat het scriptje door loopt en het licht aan doet.
Maar het deel waar het licht aan moet gaan wordt nooit uitgevoerd. Als ik er een timeout in zet gebeurt het wel.
Als ik in de trace kijk zie ik dat het resultaat van de test 'true' is. Maar waarom loopt hij dan niet door?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Ik wil mijn raspberry pi (Home assistant ) verbinden met een bluetooth speaker buiten.
De pi staat in mijn garage, toch een redelijk eind ervan.
Via Ha wil ik dan via de mediabrowser, een spotify playlist afspelen op die speaker.
Gezien het bereik te ver is, zou dit lukken met ESP32 bordjes in te zetten als bluetooth proxy?
Via Ha wil ik dan via de mediabrowser, een spotify playlist afspelen op die speaker.
Gezien het bereik te ver is, zou dit lukken met ESP32 bordjes in te zetten als bluetooth proxy?
Orange PI plus 16gb 256gb mmc. Ubuntu + docker. HZA + Zigbee2MQTT
N100 device van Amazon met Proxmos met HA in een LXC
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Mensen bedankt voor de hulp m.b.t. NAS, HA en de battery sim. Het lijkt nu te werken. We zijn in de testfase :-)
Toppers!
Toppers!
Mijn HA (OVA op Proxmox) start in recovery mode na het update naar 2024.7.0.
Nog nooit gehad.
Ik had nog wel legacy_api_password aanstaan, maar zou dat het veroorzaken?
Nog nooit gehad.
code:
1
2
| 2024-07-04 18:25:51.691 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.hassio.handler] Found incompatible HTTP option 'server_host'. Watchdog feature disabled 2024-07-04 18:26:05.484 ERROR (MainThread) [aiohttp.server] Error handling request |
Ik had nog wel legacy_api_password aanstaan, maar zou dat het veroorzaken?
[ Voor 9% gewijzigd door Vaevictis_ op 04-07-2024 18:43 ]
Intel Nuc. Inmiddels de 3e versie. Nu een i7 uit de 11 serie met 16Gb geheugen en ssd's.
HA draait in docker, samen met verschillende andere docker containers en nextcloud en mariadb direct op de Debian-host.
In container: AdguardHome, Portainer, Zigbee2Mqtt, ZwaveJS, Calibreweb, Mosquitto, Node-sonos-http-api, Firefly-III, Vaultwarden, Collabora-Office. Werkt als een tierelier zo.
Je wacht nu maar 10 seconden op die trigger, dus binnen 10 seconden na het starten van je script moet de state van sensor.wasmachine van 5 of hoger naar onder de 5 gaan.Ortep schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:43:
Ik ben nog steeds aan het spelen met mijn wasmachine meldingen. Ik dacht dat ik er was door een sensor aan te maken met het gemiddelde gebruik van de laatste 10 minuten.
Dat ziet er zo uit:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 test: alias: test sequence: - wait_for_trigger: - platform: numeric_state entity_id: - sensor.wasmachine below: 5 continue_on_timeout: false timeout: hours: 0 minutes: 0 seconds: 10 milliseconds: 0 - service: light.turn_on metadata: {} data: {} target: device_id: d2aa2cc68d5aa9f0d18af3b89fbaa57b description: ''
Na die 5 seconden stopt je wait-action en daarmee ook je hele script sequence, aangezien continue on timeout op false staat
:strip_exif()/f/image/EGX0AkpNugDLU2GDsSqfe2YV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mvEeRUYCC1y5KqnnBxe9vB0z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ro7KBDTHrzcLkxbqsN5qhZKW.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu staat de bat_sim lekker de batterij te vullen. Vraagje. Op het plaatje 1e zien jullie dat ik vandaag 1.9 kWh van het net heb afgenomen. Vannacht begint de teller op 0. Als ik nu kijk naar de battery simulator dan zou ik met die vulling de avond en nacht moeten kunnen redden. Ga ik morgen in bovenstaande plaatje dan ook bijvoorbeeld zien dat netafname 0 kWh is? Of moet ik dat juist wat parameters anders gaan koppelen daar HA natuurlijk de realtime waardes bv van de P1 meter uitleest. Ik hoop op de 0 want dan zie ik precies wat het effect van een batterij op ons netafname doet.
2e vraag hoe kan het 2e plaatje t.o.v. het 1e plaatje nu zorgen dat het verbruik totaal in de woning is gezakt? Van ruim 5 kWh naar onder de 5 kWh in een uur.
[ Voor 38% gewijzigd door Devke op 04-07-2024 20:15 ]
@TheFes
Die timeout staat toch op false?
Die heb ik er een keer op gezet om te kijken of hij wel op de timeout reageerde. Daarna heb ik hem uitgezet.
Ik heb hem er net helemaal uitgesloopt via YAML maar hij komt vanzelf terug. Ik heb hem gestart en de trace geeft het volgende aan:
Executed: July 4, 2024 at 19:37:47
Result:
result: true
state: 3.8
Dus ik verwacht dat hij doorloopt. Hij heeft immers gezien dat het beneden de 5 is.
Edit:
Ik zie dat het script nog op running staat. Test hij niet op de situatie maar op de overgang naar beneden 5?
Die heb ik er een keer op gezet om te kijken of hij wel op de timeout reageerde. Daarna heb ik hem uitgezet.
Ik heb hem er net helemaal uitgesloopt via YAML maar hij komt vanzelf terug. Ik heb hem gestart en de trace geeft het volgende aan:
Result:
Dus ik verwacht dat hij doorloopt. Hij heeft immers gezien dat het beneden de 5 is.
Edit:
Ik zie dat het script nog op running staat. Test hij niet op de situatie maar op de overgang naar beneden 5?
[ Voor 59% gewijzigd door Ortep op 04-07-2024 19:41 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
continue_on_timeout stond op false wat dus betekent dat hij na de timeout (van 10 seconden) niet verder gaat naar de volgende stappen.Ortep schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:35:
@TheFes
Result:
Edit:
Een trigger is altijd een overgang van false naar true. In dit geval dus van 5 of hoger naar onder de 5. Als je state al onder de 5 is bij aanvang van het script, dan zal hij niet triggeren.
En heel veer eerder stuk 😉wheli schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:15:
[...]
Ik ben van een rpi 3B naar 4 gegaan en dat scheelt echt de wereld in snelheid. Verder een simpele 64gb USB stick met snelle lees/schrijfsnelheid (veel goedkoper dan een SSD).
Wat oudere hpe ml30 met 64gb en paar Tb ssd opslag icm proxmox en daar op een vm haos.Clumsy Smurf schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:47:
Iemand die mij hiermee kan helpen?luigi87 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:15:
hoe kan ik beste een bulk aan data verwijderen?
Ik zie namelijk onderstaande data die niet meer klopt terug.
dit zou ik willen wissen over een periode van 14 feb 2023 tot aan nov 2023.
[Afbeelding]
wil deze data graag uit mijn systeem hebben
- leeg -
Statistics data kun je wijzigen. Developer tools => Statistics. Vervolgens de entity opzoeken en dan of zelf op datum filteren of de "Outliers" knop gebruiken.luigi87 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:32:
[...]
Iemand die mij hiermee kan helpen?
Ik heb diverse "alarmen" opgenomen in mijn HA-opstelling. Denk aan beweging (camera's en sensoren), rook en CO. Nu zoek ik naar een mooie manier om "events" afkomstig van deze entiteiten te presenteren op mijn dashboards. Niet als notificatiemechanisme, maar wel als een soort van logboek van notificaties. Heeft iemand hier een leuk idee daarvoor, bijv. een mooie card of een slimme aanpak?
Hier supervised ha in docker op een intel i3 NUC.
Unsupported maar werkt als een zonnetje
https://www.rouwette.com/
Ha supervised (bare metal, DietPi obv Debian als os) op ene Intel nuc i3 van de 8e generatie, verbruikt gemiddeld 2.8W
Tuurlijk. Optie 1 is de statistics te wijzigen (zoals @RobertMe zegt).luigi87 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:32:
[...]
Iemand die mij hiermee kan helpen?
Doet dat niet wat je wilt, dan kan je de database benaderen. Ik werk met docker op een ubuntu-server, dus ik hoop dat mijn instructies accuraat zijn. Let op dat het gemakkelijk is om je data corrupt te maken (ha zit in dit opzicht niet slim in elkaar).
Kan je via ssh bij je server of kan je direct op je server?
Zo ja, lukt het je om de database file te vinden (standaard is dit een sqlite3-database met filenaam home-assistant_v2.db (zie ook https://www.home-assistant.io/docs/backend/database/)?
Afhankelijk van wat ik moet doen, ga ik direct de database in (sudo sqlite3 home-assistant_v2.db) of gebruik ik een python script (die een ssh sessie opent en shell commando's naar de database stuurt. Had ik al gezegd dat je op moet passen dat je je data snel corrupt kunt maken?
Als je je database kunt benaderen, dan kunnen we daadwerkelijk op zoek naar de goede entiteiten. Ik ga op mijn laptop even de juiste queries zoeken. Heb je interesse in het python script? Dan ga ik daar ook even naar op zoek.
When life gives you lemons, start a battery factory
Dank, Dat is een optie echter moet ik ieder uur dit aanpassen 24 x aantal dagen = is hoop werkRobertMe schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:36:
[...]
Statistics data kun je wijzigen. Developer tools => Statistics. Vervolgens de entity opzoeken en dan of zelf op datum filteren of de "Outliers" knop gebruiken.
Dank voor de tip, de aanpassing van DB was ik ook al eens tegengekomen, maar ja deze durf ik dan even niet aan.KabouterSuper schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:17:
[...]
Tuurlijk. Optie 1 is de statistics te wijzigen (zoals @RobertMe zegt).
Doet dat niet wat je wilt, dan kan je de database benaderen. Ik werk met docker op een ubuntu-server, dus ik hoop dat mijn instructies accuraat zijn. Let op dat het gemakkelijk is om je data corrupt te maken (ha zit in dit opzicht niet slim in elkaar).
Kan je via ssh bij je server of kan je direct op je server?
Zo ja, lukt het je om de database file te vinden (standaard is dit een sqlite3-database met filenaam home-assistant_v2.db (zie ook https://www.home-assistant.io/docs/backend/database/)?
Afhankelijk van wat ik moet doen, ga ik direct de database in (sudo sqlite3 home-assistant_v2.db) of gebruik ik een python script (die een ssh sessie opent en shell commando's naar de database stuurt. Had ik al gezegd dat je op moet passen dat je je data snel corrupt kunt maken?
Als je je database kunt benaderen, dan kunnen we daadwerkelijk op zoek naar de goede entiteiten. Ik ga op mijn laptop even de juiste queries zoeken. Heb je interesse in het python script? Dan ga ik daar ook even naar op zoek.
Dus mijn opties zijn:
- Niet zeuren en het maar accepteren.
- Een paar avondjes data wissen handmatig (3600 entries
- De data die ik nu heb kwijt raken door het device te verwijden, wat ik natuurlijk als eerste had moeten doen bij installeren.
- leeg -
@luigi87 als ik zelf met de db bezig ga maak ik er eerst lokaal een kopie van en benader ik die met DB Browser for SQLite. Daarmee kan je makkelijk filteren, beetje gevoel krijgen voor de database en id's opzoeken. Daar dan een query voor maken (doe eerst een SELECT en als dat goed is een DELETE).
Als ik denk dat ik de goede query heb maak ik een HA backup waarna ik de queries draai via de SQlite webviewer addon.
Komende dagen even alleen op mobiel dus even niet mogelijk om voorzetje voor de query te maken.
Als ik denk dat ik de goede query heb maak ik een HA backup waarna ik de queries draai via de SQlite webviewer addon.
Komende dagen even alleen op mobiel dus even niet mogelijk om voorzetje voor de query te maken.
Draai je 2024.7.0? Dan heb je mogelijk hier last vanDevke schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:02:
[Afbeelding]
Weer een stapje verder. Ik snap alleen niet waarom er geen beweging te zien is. Alles blijft op 0 staan. Heb de p1 meter import. P1 meter export en de zonnepanelen kWh meter toegevoegd. Iemand tips?
https://github.com/home-assistant/core/issues/121232
Dank voor je link. Inmiddels draait het als een tierelierPikkemans schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:17:
[...]
Draai je 2024.7.0? Dan heb je mogelijk hier last van
https://github.com/home-assistant/core/issues/121232
Volgens mij hebben we daar service: recorder.purge_entities voor. Onder developer-tools/service, de UI modus werkt prima..Voor de veiligheid: maak altijd een backup voor grote risicovolle aanpassingen.luigi87 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:15:
hoe kan ik beste een bulk aan data verwijderen?
Ik zie namelijk onderstaande data die niet meer klopt terug.
dit zou ik willen wissen over een periode van 14 feb 2023 tot aan nov 2023.
[Afbeelding]
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Met een gewone bluetooth proxy gaat dit niet lukken denk ik.skank schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:46:
Ik wil mijn raspberry pi (Home assistant ) verbinden met een bluetooth speaker buiten.
Kijk hier eens naar, misschien is dit wat je zoekt.
https://github.com/sle118...ke/README.md#what-is-this
@skank
Of je telefoon koppelen met de speaker en iets van SB Player of Snapcast draaien op je telefoon.
Kun je allemaal aansturen via Music Assistant.
Of je telefoon koppelen met de speaker en iets van SB Player of Snapcast draaien op je telefoon.
Heeft iemand de HTML5-push integratie werkend? Configuratie stelt niet bijzonder veel voor, maar ik krijg onderstaande melding nadat ik onder mijn instellingen de meldingen aanzet en ik een naam moet invoeren:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/paeqrqYQqTrn78c7vOgnwEQT.jpg?f=user_large)
Mijn configuration.yaml ziet er zo uit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e9jbyMaUhCQEjOkIuNrIgGXJ.jpg?f=user_large)
Edit:
Never mind. PEBCAK. Blijkbaar blokkeerde mijn popupblocker ook pushberichten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/paeqrqYQqTrn78c7vOgnwEQT.jpg?f=user_large)
Mijn configuration.yaml ziet er zo uit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e9jbyMaUhCQEjOkIuNrIgGXJ.jpg?f=user_large)
Edit:
Never mind. PEBCAK. Blijkbaar blokkeerde mijn popupblocker ook pushberichten.
[ Voor 6% gewijzigd door Sharky op 05-07-2024 17:12 . Reden: Skill issue ]
This too shall pass
Hi, ik ben nu aan het denken, om de lader af te laten schakelen zou dat eingelijk moeten gebeuren wanneer het overschot kleiner wordt dan 0, niet?Septillion schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:36:
[...]
En @Warbringer Dit heeft wel als kanttekening dat je geen andere zones aan moet maken. Tenminste, ik ga er vanuit dat dit voor een Tesla ook mogelijk is. Want dan heb je er dus ook een extra tarrif nodigVandaar dat ik het hier niet deed.
Want nu gaat hij laden vanaf 2,2 en spring die af wannee rhet overschot onder de 2, waar de lader ince altijd voor zal zorgen!
@zierbeek ja, zoiets. Moet je dus wel slag om de arm houden bij het vermogen om in te schakelen.
Enthousiast begonnen met HA in proxmox gisteren. 3 dimmers ecodim, thermostaat, tv, 2 bewegingssensoren , 2 thermo/hygro verder , gelijk de kriebels om uit te breiden.
Nu zag ik sonoff zbmini no neutral achterbouw schakelaars. Heeft iemand daar ervaring mee?
Of zijn die waardeloos en is er een beter alternatief?
Ik zoek dus een manier om de gewone lichtschakelaar zowel dom als via zigbee schakeling te kunnen bedienen. En traditioneel zit daar geen N, maar alleen de L draad.
Mijn vrouw is allergisch voor bedienen met mobiel namelijk.
Nu zag ik sonoff zbmini no neutral achterbouw schakelaars. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zoek dus een manier om de gewone lichtschakelaar zowel dom als via zigbee schakeling te kunnen bedienen. En traditioneel zit daar geen N, maar alleen de L draad.
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 05-07-2024 21:15 ]
Ik heb een aantal wall switches van hue, die werken prima. Moet alleen om de zoveel tijd de batterijen vervangen. Maar die gaan vrij lang mee is de ervaring.Get!em schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:14:
Enthousiast begonnen met HA in proxmox gisteren. 3 dimmers ecodim, thermostaat, tv, 2 bewegingssensoren , 2 thermo/hygro verder , gelijk de kriebels om uit te breiden.
Ik heb wel een hue bridge, maar ze kunnen ook via zigbee2mqtt werken. Daarnaast ligt hier op tafel ook een zigbee 4 button afstandsbediening die overigens het vaakst gebruikt wordt.
Dank, maar dan vervang je de gehele schakelaar. Ik wil graag de traditionele inbouw schakeling behouden. Zoals je dus ook doet met de ecodim dimmers.htca schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:30:
[...]
Ik heb een aantal wall switches van hue, die werken prima. Moet alleen om de zoveel tijd de batterijen vervangen. Maar die gaan vrij lang mee is de ervaring.
Ik heb wel een hue bridge, maar ze kunnen ook via zigbee2mqtt werken. Daarnaast ligt hier op tafel ook een zigbee 4 button afstandsbediening die overigens het vaakst gebruikt wordt.
Huidige inbouw schakelaar blijft behouden, maar schakelt de hue switch, de schakeldraad wordt door verbonden. Google even op hue wall switch (of check YouTube)Get!em schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:39:
[...]
Dank, maar dan vervang je de gehele schakelaar. Ik wil graag de traditionele inbouw schakeling behouden. Zoals je dus ook doet met de ecodim dimmers.
Dat betekend alleen maar dat je nog niet ver genoeg bentGet!em schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:14:
En in de plaats zou je ook een draadloze knop kunnen gebruiken, die je wellicht ook nog op een makkelijkere plek kunt plaatsen (heb je in de woonkamer echt een knop naast de deur nodig? Of moet je dan opstaan van de bank om het licht aan te doen? Dan kun je beter een knop bij de bank hebben, die bij uitschakelen bv een vertraging hanteert zodat je na "uitschakelen" nog de tijd hebt om weg te lopen en het licht dan pas echt uit gaat).
Dat "werkt" dus alleen als je slimme lampen hebt die je one way or another schakelthtca schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:48:
[...]
Huidige inbouw schakelaar blijft behouden, maar schakelt de hue switch, de schakeldraad wordt door verbonden. Google even op hue wall switch (of check YouTube)
Squeezebox ken ik , vroeger nog gehad.Tibs schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:48:
[...]
Met een gewone bluetooth proxy gaat dit niet lukken denk ik.
Kijk hier eens naar, misschien is dit wat je zoekt.
https://github.com/sle118...ke/README.md#what-is-this
Heb ik het goed op zo:
ESP32 bordje kopen, en die op bluetooth afstand zetten van mn pi met HA op en zo connecteren
Op het ESP32 bordje, zet ik deze squeezelite firmware?
Het bordje verbind ik ook met de speaker.
Bedienen is vanaf HA?
Zijn er mensen met ervaring hiermee?
Ik wil net van mn telefoon af, want anders kan ik gewoon mn telefoon met die bluetooth speaker koppelen, niet?RudolfR schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:08:
@skank
Ik wil echt in ha scenes kunnen voorzien voor het afspelen van muziek op die speaker
Google even op picoreplayer. Heb je standalone werkende squeezebox speler van een raspberry pi. Van een tweede pi maak je een lms. Werkt hier al vele jaren als een trein. Wel voor de lms een goede sd card nemen.skank schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:54:
[...]
Squeezebox ken ik , vroeger nog gehad.
Heb ik het goed op zo:
ESP32 bordje kopen, en die op bluetooth afstand zetten van mn pi met HA op en zo connecteren
Op het ESP32 bordje, zet ik deze squeezelite firmware?
Het bordje verbind ik ook met de speaker.
Bedienen is vanaf HA?
Zijn er mensen met ervaring hiermee?
Dat klopt… ik ging er (wellicht ten onrechte) van uit dat dat het geval was.RobertMe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:50:
[...]
Dat "werkt" dus alleen als je slimme lampen hebt die je one way or another schakeltAls je domme lampen wilt behouden zul je een inbouwmodule moeten hebben die alsnog de stroom aan/uit schakelt. Of je op die inbouwmodule dan ook een fysieke schakelaar aansluit is een ander verhaal.
Ik wil dus inderdaad domme lampen, domme knop, met daarachter dus een slimme schakelaar die ook werkt zonder met HA verbonden te zijn.RobertMe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:50:
[...]
Dat "werkt" dus alleen als je slimme lampen hebt die je one way or another schakeltAls je domme lampen wilt behouden zul je een inbouwmodule moeten hebben die alsnog de stroom aan/uit schakelt. Of je op die inbouwmodule dan ook een fysieke schakelaar aansluit is een ander verhaal.
Die route is voor mij nu bereikt met ecodim met domme lampen.
En inderdaad, met pir of andere aanwezigheid sensor de boel automatiseren is de bedoeling.
Voor gewone aan/uit lampen wil ik dat dus bereiken met zo’n achterbouw module als zbmini van sonoff. Ik snap dat het niet de full slimme manier is, maar vind die backup wel fijn. Maar zijn er mensen met ervaring met die dingen?
Voorbeeld: ik wil ook nog kunnen schakelen als de Electra groep van de minipc uitvalt for whatever reason.
Sinds vandaag mijn eerste OpenThread/Matter apparaat in huis.
Ik dacht dat krijg ik wel aan de praat met HA icm de Slaesh stick die ik op reserve heb liggen. De praktijk was weerbarstiger. De OpenThread firmware van Slaesh is uit 2022 en lijkt helaas niet stabiel. De stick en de OpenThread Border Router addon crashen bij het toevoegen van het apparaat.
Iemand nog een suggestie? Zelf firmware builden voor die stick? Of toch maar een SkyConnect stick bestellen...
Ik dacht dat krijg ik wel aan de praat met HA icm de Slaesh stick die ik op reserve heb liggen. De praktijk was weerbarstiger. De OpenThread firmware van Slaesh is uit 2022 en lijkt helaas niet stabiel. De stick en de OpenThread Border Router addon crashen bij het toevoegen van het apparaat.
Iemand nog een suggestie? Zelf firmware builden voor die stick? Of toch maar een SkyConnect stick bestellen...
SkyConnect kan, maar ZBDongle-E kan ook. Zelfde chip, al is de juiste firmware voor de SkyConnect makkelijker te vinden. Helaas is de droom van Zigbee + Thread op 1 stick niet uitgekomen, dus probeer dat vooral niet. Ik heb sinds kort een ZBDongle-E met Thread firmware en een ZBDongle-P voor Zigbee. Heel veel mee lopen klooien in het begin (net verhuisd, HA instance aangehouden met daarin ook mijn oude Thread netwerk) alles gereset en ingesteld met de ZBDongle-E als Border Router. Tot nu toe nog niet uitgevallen en devices reageren altijd heel snel.Beekforel schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:29:
Sinds vandaag mijn eerste OpenThread/Matter apparaat in huis.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.