Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 206 ... 337 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-08 08:19
Sapanica schreef op zondag 30 juni 2024 @ 08:11:
[...]

Ik heb de helper aangemaakt, en hij werkt.
Echter, hij wil weer naar 0 resetten op 01/01/2025. Maar m'n contract loopt van april tot april. Waar kan ik die reset datum aanpassen?
Je kan een utility meter maken die niet reset (dus niet jaarlijks of maandelijks). Dan kan je een automation maken die de reset service van de utility meter aanroept op 1/4.
En je kan, voor nu, de calibrate service gebruiken om de utility meter goed te zetten.
Bekijk de services in de developer tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-08 00:37
@Septillion

Ik heb hem aangepast naar je voorbeeld straks even testen!

Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:42

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Sapanica Twee opties, of hem een cycle meegeven in de vorm van een CRON job. Maar dat dat wordt niet ondersteund uit de UI.

Of je maakt gebruik van de service call utility_meter.reset. Als je hiermee een automation maakt die dat uitvoert op het juiste moment ben je er ook. Dan wel dus de cycle van de utility meter zelf op "Nu cycle" zetten.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Reset utility meter @ 1 apr
description: ""
mode: single
trigger:
  - platform: time
    at: "00:00:00"
condition:
  - condition: template
    value_template: "{{ now().day == 1 and now().month == 4 }}"
action:
  - service: utility_meter.reset
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: sensor.foobar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoudb
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-08 18:23
Iemand een idee hoe ik het volgende oplos. Ik heb een Home Wizard Plug achter mijn droger hangen. Hier heb ik een automation aan gekoppeld dat als het vermogen onder de 2 watt is voor 2 minuten ik een bericht wil ontvangen dat de droger klaar is.

Alleen krijg ik hier de laatste tijd veel false triggers op. Nu los ik dat denk ik op door er een conditie aan toe te voegen dat het verbruik boven x moet zijn geweest. Alleen weet ik niet zo goed hoe ik dit aanpak.

Iemand tips of een andere oplossing? Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:11
Remcoudb schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:43:
Iemand een idee hoe ik het volgende oplos. Ik heb een Home Wizard Plug achter mijn droger hangen. Hier heb ik een automation aan gekoppeld dat als het vermogen onder de 2 watt is voor 2 minuten ik een bericht wil ontvangen dat de droger klaar is.

Alleen krijg ik hier de laatste tijd veel false triggers op. Nu los ik dat denk ik op door er een conditie aan toe te voegen dat het verbruik boven x moet zijn geweest. Alleen weet ik niet zo goed hoe ik dit aanpak.

Als je in dit topic zoekt vind je vele varianten. Dit is de mijne:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
alias: Droger - klaar
max_exceeded: silent
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.blitzwolf_plug_1_power
    above: 200
action:
  - wait_for_trigger:
        entity_id: sensor.blitzwolf_plug_1_power
        below: 10
        for:
          minutes: 1
    timeout:
      hours: 4
    continue_on_timeout: false
  - service: script.turn_on
    entity_id: script.notify_home
    data:
      variables:
        title: Droger is klaar
        icon: mdi:tumble-dryer
        tag: droger
  - service: sonos.snapshot
    data:
      entity_id: media_player.keuken
  - service: tts.google_translate_say
    data:
      language: nl
  - wait_for_trigger:
      - platform: state
        to: paused
  - service: sonos.restore
    data:

Ben wel van plan om m nog te veranderen naar een versie met input select. Die varianten zal je ook wel kunnen vinden in dit topic. Nadeel van deze automation is dat de automation lang actief is en bij een herstart van HA stopt. Als je wasmachine dan al bijna klaar is herstart de automation niet en heb je dus geen notificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Laatst online: 31-08 08:19

Je kan ook het aantal minuten wat hoger zetten, bijv 10 of zo… ja, dan krijg je de melding niet meteen, maar is dat per se nodig?

Ik heb hem trouwens op 1 minuut onder 5W, dat werkt voor mij. Nooit een valse melding gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 31-08 12:08

Bekijk eerst eens de gebruiks curve. Dan weet je wat je machine doet. Bij mij staat die op 1,5 min en onder de 15 watt omdat die na 2 min even de trommel laat draaien en weer gaat piepen. Hierdoor zou anders de trigger niet af gaan als die boven de 2 min zit. Dat doet die 5 keer. Het kan zijn dat jou machine anders reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Ik gebruik al tijden een automation gebaseerd op deze blueprint. Werkt perfect, en je kunt heel eenvoudig die dode momenten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-08 20:33

Ik gebruik deze met mijn vaatwasser, wasmachine en droger.
Werken perfect zonder false positive.

Heb wel diverse keren en diverse programma's gedraaid om te kijken wat het verbruik profiel is.

https://my.home-assistant...67d243d432887cadf54e18906

[ Voor 34% gewijzigd door RedRayMann op 30-06-2024 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:33
Mijn HASS (2024.6.4) kan ineens geen mailtjes meer sturen. Kwam erachter omdat ik de 1e van de maand altijd m'n meterstanden even aan mijzelf mail en die mail vannacht niet heb gekregen.

Handmatig werkt het ook niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdHXLb1wqL-8ZxX0wzpAUO70jlo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ytg50QW6OwKU1N1ZdzsmMv9r.png?f=user_large

notify.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- name: "SMTP2Go_mail"
  platform: smtp
  sender: !secret smtp2go_user
  recipient: !secret smtp2go_recipient
  server: mail.smtp2go.com
  port: 587
  timeout: 5
  username: !secret smtp2go_user
  password: !secret smtp2go_password
  encryption: starttls
  sender_name: "Home Assistant"
  verify_ssl: true

Heb HASS al herstart, maar heeft geen effect. Heb aan de kant van SMTP2GO hier niks aan gewijzigd :S
Ook geen limiet bereikt ofzo, dat lijkt allemaal prima.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:59
ThinkPad schreef op maandag 1 juli 2024 @ 07:33:
Mijn HASS (2024.6.4) kan ineens geen mailtjes meer sturen. Kwam erachter omdat ik de 1e van de maand altijd m'n meterstanden even aan mijzelf mail en die mail vannacht niet heb gekregen.

Handmatig werkt het ook niet:

[Afbeelding]

notify.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- name: "SMTP2Go_mail"
  platform: smtp
  sender: !secret smtp2go_user
  recipient: !secret smtp2go_recipient
  server: mail.smtp2go.com
  port: 587
  timeout: 5
  username: !secret smtp2go_user
  password: !secret smtp2go_password
  encryption: starttls
  sender_name: "Home Assistant"
  verify_ssl: true

Heb HASS al herstart, maar heeft geen effect. Heb aan de kant van SMTP2GO hier niks aan gewijzigd :S
Ook geen limiet bereikt ofzo, dat lijkt allemaal prima.

Iemand een idee?
Log ook al gecheckt?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Laatst online: 29-08 08:14

djkooij

voorheen Facemodder

Septillion schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 17:55:
Met dank aan @TheFes weer een show and tell. Ik had wat "last" van update meldingen.

Ik irriteerde me er aan dat als ik de dev versie van ESPhome heb staan dat ik dan dagelijks een update melding heb.

...
[/code]
Kijk, dat is een nette en handige oplossing voor die (inderdaad) irritante meldingen.
Ga ik dankbaar gebruik van maken :)

Sowieso voegt het 99% van de tijd 0,0 toe om je (statische) esp devices te updaten. Zolang het naar tevredenheid werkt, top, niets aan doen.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:33
code:
1
2
3
File "/usr/local/lib/python3.12/ssl.py", line 1320, in do_handshake
    self._sslobj.do_handshake()
ssl.SSLError: [SSL] unknown error (_ssl.c:1000)

Ik zag dat iemand dezelfde fout heeft: https://community.home-as...ror-since-2024-5-x/732773 diegene heeft het kunnen herleiden naar een Waze integration. Maar die gebruik ik niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:52
ThinkPad schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:16:
[...]

code:
1
2
3
File "/usr/local/lib/python3.12/ssl.py", line 1320, in do_handshake
    self._sslobj.do_handshake()
ssl.SSLError: [SSL] unknown error (_ssl.c:1000)

Ik zag dat iemand dezelfde fout heeft: https://community.home-as...ror-since-2024-5-x/732773 diegene heeft het kunnen herleiden naar een Waze integration. Maar die gebruik ik niet :+
Als die error inderdaad is gelogd op het moment dat je de service aanroept (en ook elke keer wordt gelogd) dan is er dus een SSL handshake error. Alleen zie ik die niet met: echo | openssl s_client -connect mail.smtp2go.com:587 -starttls smtp. Daar komt gewoon een cert uit incl:
Verification: OK
---
New, TLSv1.3, Cipher is TLS_AES_256_GCM_SHA384
Server public key is 2048 bit
Secure Renegotiation IS NOT supported
Compression: NONE
Expansion: NONE
No ALPN negotiated
Early data was not sent
Verify return code: 0 (ok)
Maar... volgens mij kunnen dit soort errors ook optreden als het opzetten van de verbinding zelf mislukt. Dus zeg maar de TCP SYN => ACK mislukt. Of elke andere foutconditie die er toe leidt dat er uberhaupt geen SSL handshake gestart wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowiej
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-08 11:38
Loop nu wel tegen het volgende aan, de Riemann som geeft als uitkomst kkWh ipv kWh, enig idee hoe ik dit kan verhelpen? De sensor waar hij mee rekent geeft kW aan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwLFyu-DqANYfEirLdsETEQ4PYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BSEwlQresFJYfTBDFEf7Jxvd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:49

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@flowiej als je al kW binnenkrijgt moet je de prefix leeglaten. Anders plakt HA er een k voor terwijl je die al hebt. Zie ook de tip die @Septillion je eerder gaf:
Septillion schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 23:21:
@flowiej Gewoon standaard laten. Tenzij je issues hebt of echt heeeeel zeker ben van hoe gemeten wordt is trapezium vaak de beste benadering.

En je "invoer sensor" is in Watt? Als deze al in kW is dan prefix leeg laten, is deze in Watt en je zet prefix op kilo dan krijg je dus kWh uit de Riemann.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flowiej
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-08 11:38
Gizz schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:25:
@flowiej als je al kW binnenkrijgt moet je de prefix leeglaten. Anders plakt HA er een k voor terwijl je die al hebt. Zie ook de tip die @Septillion je eerder gaf:

[...]
Dank dit had ik over het hoofd gezien - eerst kijken dan zeiken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@flowiej Daarom had ik dat nog extra opgemerkt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-08 10:44
edwin2021 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 07:56:
[...]

Waarschijnlijk stukje gemist maar hoe werkend gemaakt?
Oh ja, het zat hem dat ik het energie dashboard anders begreep en dacht dat het een actuele weergave was.
Nadien heb ik de power flow plus kaart geïnstalleerd en dan was alles top ! Mochten jullie optimaliseringen zien in onderstaande setup hoor ik het graag! Nu lijkt de Ohme Go lader vanzelf eens aan te gaan zonder dat de automatisering hier een invloed op heeft.

automatiseringen die ik toevoegde zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Controleer Ohme Go lader bij inpluggen
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.ohme_car_connected
    to: "on"
action:
  - service: automation.turn_on
    entity_id: automation.schakel_ohme_go_lader_in
  - service: automation.turn_on
    target:
      entity_id: automation.controleer_ohme_go_lader_bij_uitpluggen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: Controleer Ohme Go lader bij uitpluggen
trigger:
    entity_id:
    to: "off"
action:
  - service: automation.turn_off
    entity_id: automation.schakel_ohme_go_lader_in
  - service: automation.turn_off
    entity_id: automation.schakel_ohme_go_lader_uit

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Schakel Ohme Go lader in bij voldoende zonne-energie overschot
trigger:
    entity_id: sensor.gemiddelde_zonne_energie_overschot
    above: 2.2
condition:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.ohme_car_connected
    state: "on"
action:
  - service: switch.turn_off
    entity_id: switch.ohme_pause_charge
  - service: switch.turn_on
    entity_id: switch.ohme_max_charge

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Schakel Ohme Go lader uit bij onvoldoende zonne-energie overschot
trigger:
    below: 2.2
condition:
action:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ThinkPad schreef op maandag 1 juli 2024 @ 07:33:
@ThinkPad
Geen oplossing, maar wel een alternatief: ik gebruik de integratie met Google Sheets. Daar schrijf ik ook regelmatig waarden naartoe. Dat is een stuk handiger dan mailen, want als je waarden in een mail hebt staan dan moet je daar nog wat mee doen. Als je direct naar Google Sheets schrijft is dat een ‘set and forget’.
In Sheets kun je daar allerlei bewerkingen op loslaten, grafieken bij maken en wat al niet meer.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:52

Sharky

Skamn Dippy!

Sharky schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:52:
In het kader van energiemonitoring zit ik ook met wat issues. Ik heb een growatt-omvormer die met Grott in een docker uitlees, werkt prima!

Gisteren heb ik ook een dsmr-usb van aliexpress ontvangen die (zo leek het) meteen werkte. De integratie herkende meteen de meters met (ik denk) de juiste waarden. Alleen die waarden veranderen niet waardoor ik feitelijk niets meet. Gas- en stroomverbruik blijven allemaal op dezelfde waarde.

De enige waarde in onderstaand overzicht die continu verandert is 'Electricity Meter Energieproductie Fase L1'. Alle andere zijn sinds gisteravond al hetzelfde sinds ik de meter heb aangesloten. De waarden onder het kopje Diagnose veranderen overigens ook maar daar doe ik toch niks mee.

[Afbeelding]

Voor zover het relevant is, rechts staat dat de sensor sinds gisteravond niet meer is gewijzigd/bijgewerkt. Of heeft dat alleen met de instellingen te maken?

[Afbeelding]

Iemand enig idee waarom de totalen niet wijzigen?
Ik heb een aantal dingen geprobeerd om dit voor elkaar te krijgen, maar uiteindelijk na het uit- en in schakelen van de integratie werkt het naar behoren lijkt het. Ik hoop dat het ook zo blijft.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:48
Hi all,

Ik ga denk ik nu een hele domme vraag stellen...... ik heb HA geinstalleerd op mijn Qnap Nas. Dan heb ik geen fysiek apparaatje meer nodig toch zoals de green of yellow?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@zierbeek Persoonlijk vooral geen fan van met een automation een automation in/uitschakelen. Een automation uit zetten gebruik ik voor mezelf als "laatste redmiddel" voor als ik (tijdelijk) er geen gebruik van wil maken. Zeg de 1 op de 100 situatie die ik verder niet ga automatiseren.

Daarnaast zie ik ook geen meerwaarde van de automations überhaupt aan en uit te zetten. Immers is een auto die verbonden is de conditie van de onderste automations. Dus die kunnen toch gewoon altijd actief zijn?

Enige situatie dat je misschien nog wilt afvangen (en dat doe je nu ook niet) is gelijk gaan laden als er overschot is en en plugt in. Nu ben je 100% afhankelijk van de staat wanneer je afkoppelde. Als je afkoppelde terwijl er geen overschot was en je koppelt aan als er overschot is zal hij niet gaan laden.

Eventueel zou je alles in een enkele automation kunnen zetten. Persoonlijk vind ik dat voor zaken die zo hard met elkaar verweven zitten wel fijn.

Misschien iets van een helper als override?

En is het schakelen van 'switch.ohme_pause_charge' niet voldoende? Snap het nut van 'switch.ohme_max_charge' niet. Maar dat kan er aan liggen dat ik er geen ervaring mee heb (dus laat hem even).

Zou ik komen op iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
alias: Charger control
trigger:
    entity_id:
    entity_id:
    id: Plug out
    entity_id:
      - input_select.ev_charge_mode
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - Plug out
            entity_id: input_select.ev_charge_mode
            state: Forced on (once)
        sequence:
          - service: input_select.select_option
            data:
              option: Auto
            target:
            alias: Set EV Charge mode to Auto
        alias: Restore EV Charge mode on plug out
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
                state: Forced on
              - condition: and
                conditions:
                    state: Auto
                  - condition: numeric_state
                alias: Confirm EV Charge mode is Auto and enough PV
        sequence:
            target:
            target:
        alias: Charger On if enough PV or forced on
    default:
        target:
        target:

Waar ik er wel vanuit ga dat de switches aansturen zonder dat er een auto aan hangt geen issue is. En ga dan uit van een helper met de opties: Auto, Forced on (once), Forced on, Forced off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Devke schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:11:
ik heb HA geinstalleerd op mijn Qnap Nas. Dan heb ik geen fysiek apparaatje meer nodig toch zoals de green of yellow?
Nee, een fysiek apparaatje om HA op te draaien is dan niet nodig. De boel draait toch al?

Wellicht heb je wel andere fysieke apparaatjes nodig om bepaalde devices aan te sturen. Denk bijvoorbeeld aan een z-wave of zigbee stick.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke Correct. Wel twee kanttekeningen:

Draai je het als Docker of als VM? Indien het eerste heb je geen toegang tot addons en zal je die zelf als docker moeten draaien.

En dan de snelheid, al naar gelang de NAS en de opslag kan het zijn dat data lezen/schrijven niet mega goed is. Naast natuurlijk afhankelijk van het model NAS de CPU power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Gizz schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:14:
[...]

Nee, een fysiek apparaatje om HA op te draaien is dan niet nodig. De boel draait toch al?

Wellicht heb je wel andere fysieke apparaatjes nodig om bepaalde devices aan te sturen. Denk bijvoorbeeld aan een z-wave of zigbee stick.
Hij draait daar in een container, andere keus is er ook niet. Krijg foutmelding dat API niet open staat, ben beginner, dus vraag me ff af welke API? Ik had verwacht dat hij zelf ea zou zien aan hardware. Heb de nodige Homewizard spullen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Septillion schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:16:
@Devke Correct. Wel twee kanttekeningen:

Draai je het als Docker of als VM? Indien het eerste heb je geen toegang tot addons en zal je die zelf als docker moeten draaien.

En dan de snelheid, al naar gelang de NAS en de opslag kan het zijn dat data lezen/schrijven niet mega goed is. Naast natuurlijk afhankelijk van het model NAS de CPU power.
Als docker. Ik zag de beperkingen op de homepagina van dit topic, wil gewoon eens wat spelen ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke Exacte foutmeldingen zijn nuttiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Devke schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:18:
[...]
Ik had verwacht dat hij zelf ea zou zien aan hardware. Heb de nodige Homewizard spullen.
HW zal zonder extra hardware wel lukken, dat is op wifi gebaseerd spul.
Krijg foutmelding dat API niet open staat, ben beginner, dus vraag me ff af welke API
Zonder verdere informatie vragen wij dat ons ook af :P

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 01-07-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Septillion schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:21:
@Devke Exacte foutmeldingen zijn nuttiger :)
Haha zeer terechte opmerking ;-P

Deze foutmeldingen:

2024-07-01 10:00:11.883 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.homewizard.config_flow] API disabled, API must be enabled in the app
2024-07-01 10:00:11.885 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.homewizard.config_flow] API disabled, API must be enabled in the app
2024-07-01 10:00:11.904 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.homewizard.config_flow] API disabled, API must be enabled in the app
2024-07-01 10:00:11.913 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.homewizard.config_flow] API disabled, API must be enabled in the app
2024-07-01 10:00:11.923 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.homewizard.config_flow] API disabled, API must be enabled in the app
2024-07-01 10:00:12.002 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.homewizard.config_flow] API disabled, API must be enabled in the app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Devke die foutmelding lijkt me vrij duidelijk: in de HomeWizard-app moet je de API enablen. Dat is hij nu niet.

Zie ook de uitleg bij de HomeWizard integration:
Enable the API

You have to enable the local API to allow Home Assistant to communicate with your device. Do this in the HomeWizard Energy app:
  1. Go to Settings. (Gear icon in the upper-right)
  2. Go to ‘Meters’.
  3. Select your device.
  4. Scroll down and turn on ‘Local API’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Gizz schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:44:
@Devke die foutmelding lijkt me vrij duidelijk: in de HomeWizard-app moet je de API enablen. Dat is hij nu niet.

Zie ook de uitleg bij de HomeWizard integration:

[...]
P1 meter en kWh meter zonnepanelen heb ik goed gezet. De energy sockets zet hij zelf steeds weer terug in disabled stand in de app.

Edit : Gefixed. De foutmeldingen zijn weg, nu nog zichtbaar krijgen op een soort dashboard. Moet ik daarvoor op de server (NAS) nog e.a. installeren?

[ Voor 13% gewijzigd door Devke op 01-07-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:14
Heeft iemand de gouden tip voor een wandcontactdoos met USB-C? Ik wil mijn tablet strak tegen de muur monteren maar gebruik waarschijnlijk de juiste zoektermen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Septillion schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:12:
@zierbeek Persoonlijk vooral geen fan van met een automation een automation in/uitschakelen. Een automation uit zetten gebruik ik voor mezelf als "laatste redmiddel" voor als ik (tijdelijk) er geen gebruik van wil maken. Zeg de 1 op de 100 situatie die ik verder niet ga automatiseren.

Daarnaast zie ik ook geen meerwaarde van de automations überhaupt aan en uit te zetten. Immers is een auto die verbonden is de conditie van de onderste automations. Dus die kunnen toch gewoon altijd actief zijn?

Enige situatie dat je misschien nog wilt afvangen (en dat doe je nu ook niet) is gelijk gaan laden als er overschot is en en plugt in. Nu ben je 100% afhankelijk van de staat wanneer je afkoppelde. Als je afkoppelde terwijl er geen overschot was en je koppelt aan als er overschot is zal hij niet gaan laden.

Eventueel zou je alles in een enkele automation kunnen zetten. Persoonlijk vind ik dat voor zaken die zo hard met elkaar verweven zitten wel fijn.

Misschien iets van een helper als override?

En is het schakelen van 'switch.ohme_pause_charge' niet voldoende? Snap het nut van 'switch.ohme_max_charge' niet. Maar dat kan er aan liggen dat ik er geen ervaring mee heb (dus laat hem even).

Zou ik komen op iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
trigger:
    entity_id:
    entity_id:
    entity_id:
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - Plug out
        sequence:
            data:
            target:
      - conditions:
            conditions:
                conditions:
        sequence:
            target:
            target:
    default:
        target:
        target:

Waar ik er wel vanuit ga dat de switches aansturen zonder dat er een auto aan hangt geen issue is. En ga dan uit van een helper met de opties: Auto, Forced on (once), Forced on, Forced off
Hi! Mijn excuses, ik ben, zoals je ziet, erg groen achter de oren voor wat betreft home assistant :)

Voor het enkel uitschakelen van de pause is niet voldoende, dan gaat hij over tot traag laden, afhankelijk van de ingestelde vertrektijd. Ik heb graag dat hij, wanneer er voldoende opbrengst is op de maximale laad.

op wat sluit de ev mode exact? Het deeltje 'helpers' begrijp ik nog niet helemaal.

Daarnaast ter info, gebruik ik onderstaande integratie: https://github.com/dan-r/HomeAssistant-Ohme

ik maakte verder nog deze aanpassingen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
alias: Charger Control Based on Solar Surplus
description: Control Ohme charger based on solar surplus
trigger:
    to: 'on'
    to: 'off'
action:
  - choose:
      - conditions:
            state: 'off'
        sequence:
        alias: Pause charging on plug out
      - conditions:
            value_template: >
              {{ trigger.platform == 'numeric_state' and
                 trigger.below is defined }}
            state: 'on'
        sequence:
        alias: Pause charging if solar surplus is low
      - conditions:
            value_template: >
              {{ trigger.platform == 'numeric_state' and
                 trigger.above is defined }}
        sequence:
        alias: Resume charging if enough PV surplus
    default:

[ Voor 18% gewijzigd door zierbeek op 01-07-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
.

[ Voor 174% gewijzigd door Devke op 01-07-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:25
mr.DJ95 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:55:
Heeft iemand de gouden tip voor een wandcontactdoos met USB-C? Ik wil mijn tablet strak tegen de muur monteren maar gebruik waarschijnlijk de juiste zoektermen niet.
Zoiets als dit https://www.tabletpro.nl/...ontactdoos-usb-c-domotica
Ik heb ze van Amazon vandaan, scheelt enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Devke schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:49:
[...]

Edit : Gefixed. De foutmeldingen zijn weg, nu nog zichtbaar krijgen op een soort dashboard. Moet ik daarvoor op de server (NAS) nog e.a. installeren?
Installeren, niet, je hebt toch al HA? Maar dat dashboard moet je in HA wel zelf inrichten. Mag ik je als tip geven om wat beginnersvideos op Youtube te bekijken? :)

Bijvoorbeeld deze, waarbij je ook makkelijk naar een hoofdstuk over bijvoorbeeld Dashboards kunt skippen:

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 01-07-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

<knip> Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Septillion op 01-07-2024 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@zierbeek Een helper in HA is een entiteit van een type dat je als gebruiker zelf aan kunt maken en verder alleen een state heeft en niets doet. In dit geval zou ik een input_select aanmaken waarmee je tussen verschillende waardes kan switchen. In de UI heet deze (helaas) Dropdown (Devices & services => Helpers).

Vervolgens kan je deze dan in je dashboard gebruiken om makkelijk tussen modi te wisselen. In de auitomation kan je deze ook gewoon op state checken en ook aanpassen.

In dit geval had ik er dus één bedacht met de opties: Auto, Forced on (once), Forced on, Forced off. Om dan in de UI makkelijk te kunnen selecteren hoe je wilt dat er geladen kan worden. En bijvoorbeeld dus ook een keer kunt zeggen dat er niet geladen moet worden of juist wel ondanks dat er geen PV is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
De API foutmeldingen zijn weg. Nu probeer ik op de NAS een soort dashboardje te krijgen waarbij e.a. zichtbaar wordt. Dit is een stukje uit de log. Zo te zien kan e.a. nog geen data ophalen. Ik zal hieronder even een screen plakken van mijn computer scherm.

Deze log:

s6-rc: info: service legacy-services: stopping
[11:40:59] INFO: Home Assistant Core finish process exit code 0
[11:40:59] INFO: Home Assistant Core service shutdown
s6-rc: info: service legacy-services successfully stopped
s6-rc: info: service legacy-cont-init: stopping
s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully stopped
s6-rc: info: service fix-attrs: stopping
s6-rc: info: service fix-attrs successfully stopped
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: stopping
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully stopped
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started
s6-rc: info: service fix-attrs: starting
s6-rc: info: service fix-attrs successfully started
s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting
s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started
s6-rc: info: service legacy-services: starting
services-up: info: copying legacy longrun home-assistant (no readiness notification)
s6-rc: info: service legacy-services successfully started
2024-07-01 11:42:10.562 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.homewizard.coordinator] Error fetching homewizard data: Timeout occurred while connecting to the HomeWizard Energy device

Wat me opvalt is dat de tijd ook niet klopt. Het is 2 uur later. Tijdzone ergens in de container verkeerd of roep ik nu echt rare dingen ;-P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09ZP18nITMcH92UejeUpGDjUE10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BVTTW8yrVHKIRtQZ1CIk1eS.jpg?f=fotoalbum_large

Dus tijd klopt niet, de foutmelding en hoe ga ik dat mooie dashboard krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Gizz schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:54:
[...]

Installeren, niet, je hebt toch al HA? Maar dat dashboard moet je in HA wel zelf inrichten. Mag ik je als tip geven om wat beginnersvideos op Youtube te bekijken? :)

Bijvoorbeeld deze, waarbij je ook makkelijk naar een hoofdstuk over bijvoorbeeld Dashboards kunt skippen:
[YouTube: Getting Started With Home Assistant In 2024: The Ultimate Guide]
HA staat via een container nu op de NAS, zie vorige berichtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Devke schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:59:
[...]

HA staat via een container nu op de NAS, zie vorige berichtje.
Dat heeft geen enkele invloed op het bouwen van een dashboard in HA waarop je wat knoppen zet en data van sensoren toont. Daarvoor hoef je echt niks extra's te installeren naast HA. Nogmaals verwijs ik graag door naar het filmpje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Gizz schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:00:
[...]

Dat heeft geen enkele invloed op het bouwen van een dashboard in HA waarop je wat knoppen zet en data van sensoren toont. Daarvoor hoef je echt niks extra's te installeren naast HA. Nogmaals verwijs ik graag door naar het filmpje :)
Deze filmpjes zijn gewoon te gebruiken neem ik aan ook als Homeassistant niet op een "kastje"staat maar op de NAS zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@zierbeek Nog extra aanvulling gezien de aanpassing.

Wat je nu met een template doet is niet fout maar het kan simpeler door trigger id's toe te voegen :) Dan krijg je:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
trigger:
    id: PV++
    id: PV--
action:
  - choose:
      - conditions:
            state: "off"
        sequence:
      - conditions:
            id:
              - PV--
        sequence:
      - conditions:
            id:
              - PV++
        sequence:
    default:

MAARRRRR

In de basis heb je maar twee acties, of laten laden of niet laten laden. Dus op zich zou je het dus kunnen versimpelen door maar twee actie blokken te hebben.

En daarnaast, vallen switch.ohme_pause_charge en switch.ohme_max_charge niet ook gewoon te schakelen als er geen auto aangesloten is? Want anders is er niets op tegen om dat gewoon te doen.

En waarom schakel je nu soms beide en soms alleen switch.ohme_pause_charge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke Ja, anders had @Gizz ze niet twee keer onder de aandacht gebracht ;)

En heb je netjes de tijdzone netjes als docker environment variables opgegeven? En staat binnen HA (Settings => System => General) ook goed?

[ Voor 47% gewijzigd door Septillion op 01-07-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Septillion schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:06:
@zierbeek Nog extra aanvulling gezien de aanpassing.

Wat je nu met een template doet is niet fout maar het kan simpeler door trigger id's toe te voegen :) Dan krijg je:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
trigger:
    id: PV++
    id: PV--
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
      - conditions:
            id:
              - PV--
        sequence:
      - conditions:
            id:
              - PV++
        sequence:
    default:

MAARRRRR

In de basis heb je maar twee acties, of laten laden of niet laten laden. Dus op zich zou je het dus kunnen versimpelen door maar twee actie blokken te hebben.

En daarnaast, vallen switch.ohme_pause_charge en switch.ohme_max_charge niet ook gewoon te schakelen als er geen auto aangesloten is? Want anders is er niets op tegen om dat gewoon te doen.

En waarom schakel je nu soms beide en soms alleen switch.ohme_pause_charge?
Erg veel aan het leren, waarvoor dank :)

Voor wat betreft niet aangesloten en toch schakelen haalde ik uit de documentatie dat deze niet beschikbaar zijn wanneer er geen wagen aangesloten is: (Switches (Charge state) - These are only functional when a car is connected)

Voor het enkel en soms beide; wanneer de wagen uit pauze komt gaat deze niet automatisch op max charge. Wanneer je pauzeert gaat automatisch de max charge uit. maar inderaad die max charge is er een keer te veel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@zierbeek Ik zie functioneel (functional), niet beschikbaar (available). Maar dat kan je dus zelfs gewoon bekijken. Kan je ze zonder auto aangesloten gewoon schakelen? Of zijn ze dan 'unavailable'?

Maar goed, zelfs als ik dat mee neem zou ik dus het meest simpels uitkomen op:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
    default:

Of met een helper voor wat meer controle:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
trigger:
    entity_id:
    entity_id:
    entity_id:
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - Plug out
            conditions:
                state: Force off (once)
        sequence:
            data:
            target:
      - conditions:
        sequence: []
        alias: Or do noting when not plugged in and nothing to restore
      - conditions:
            conditions:
                conditions:
        sequence:
            target:
            target:
    default:
        target:

Met dus een helper waar je kan selecteren:
Auto: Laden bij overschot, stoppen indien geen overschot
Force on: Gewoon laden ongeacht PV
Force off: Niet laden ongeacht PV
Force on (once): Zelfde als bij 'Force on' maar na uitpluggen gaat hij weer op 'Auto'
Force off (once): Zelfde als bij 'Force off' maar na uitpluggen gaat hij weer op 'Auto'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Septillion schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:07:
@Devke Ja, anders had @Gizz ze niet twee keer onder de aandacht gebracht ;)

En heb je netjes de tijdzone netjes als docker environment variables opgegeven? En staat binnen HA (Settings => System => General) ook goed?
Kan die nergens vinden. Wordt niet naar gevraagd tijdens de installatie. Na de installatie zie ik die ook niet staan. Ik moet ff van scratch af aan de stapjes doornemen. Ik word ff te vaak gestoord hier in huis 🙈. Hoe doen jullie dat? Grote rode lamp boven de deur niet storen aub 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke Voor de docker install wordt timezone genoemd.

In HA zelf weet ik niet zo goed wat dan als default gepakt wordt maar neem aan de docker TZ of probeert het op basis van het geselecteerde land. Het is in ieder geval dus aan te passen waar ik aan gaf :)

Grote rode lamp is geen slecht idee :D

[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 01-07-2024 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Laatst online: 29-08 10:46
mr.DJ95 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:55:
Heeft iemand de gouden tip voor een wandcontactdoos met USB-C?
Ik heb deze. USB-A naar USB-C kabeltje er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Septillion schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:50:
@Devke Voor de docker install wordt timezone genoemd.

In HA zelf weet ik niet zo goed wat dan als default gepakt wordt maar neem aan de docker TZ of probeert het op basis van het geselecteerde land. Het is in ieder geval dus aan te passen waar ik aan gaf :)

Grote rode lamp is geen slecht idee :D
Nou die rode lamp werkt! Kan via mijn tablet bijvoorbeeld nu al nodige zien. Timezone inderdaad toegevoegd. Kwam hem in een andere handleiding idd ook tegen. Daar werd hij benoemd ook. Thnx all. Mis wel een paar energysockets in het overzicht ondanks de API open staat. Ff zoeken nog 😜

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 01-07-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-08 11:53
Ik hoop dat ik hier goed zit, en iemand mij een beetje wijsheid kan geven in mijn ... struggle ...

Ik gebruik vanaf het begin van mijn domotica leven een Homey, maar dit is een 2019 model, en zit te twijfelen om over te stappen naar een 2023 model. Maar nu knaagt er bij mij al een lange tijd ook iets om over te stappen naar HS, had toevallig ontdekt dat HS ook gewoon werkt op een NAS (Asustor) en deze draait bij mij 24/7 (ivm plex) Dus dit scheelt dan weer hardware kopen speciaal voor HS, is wel zo prettig.

Maar hoe stabiel is HS op een Asustor? (NAS) voordat ik allemaal Z-wave/Zigbee sticks ga kopen om over te stappen... En is alles wat op Homey werkt ook over te zetten naar HS? Ik heb bijv. brandmelders van het merk Frient, en airco's van mitsubishi. Maar als ik op de HS site kijk bij "Integrations" dan staan deze merken daar niet eens tussen, werkt dit dan niet met HS? ... En raden jullie het mij uberhaupt wel aan om over te stappen naar HS, als ik al zolang op een Homey zit.. Ik weet gewoon niet wat wijsheid is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:47
Holmes schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:04:
Ik hoop dat ik hier goed zit, en iemand mij een beetje wijsheid kan geven in mijn ... struggle ...

Ik gebruik vanaf het begin van mijn domotica leven een Homey, maar dit is een 2019 model, en zit te twijfelen om over te stappen naar een 2023 model. Maar nu knaagt er bij mij al een lange tijd ook iets om over te stappen naar HS, had toevallig ontdekt dat HS ook gewoon werkt op een NAS (Asustor) en deze draait bij mij 24/7 (ivm plex) Dus dit scheelt dan weer hardware kopen speciaal voor HS, is wel zo prettig.

Maar hoe stabiel is HS op een Asustor? (NAS) voordat ik allemaal Z-wave/Zigbee sticks ga kopen om over te stappen... En is alles wat op Homey werkt ook over te zetten naar HS? Ik heb bijv. brandmelders van het merk Frient, en airco's van mitsubishi. Maar als ik op de HS site kijk bij "Integrations" dan staan deze merken daar niet eens tussen, werkt dit dan niet met HS? ... En raden jullie het mij uberhaupt wel aan om over te stappen naar HS, als ik al zolang op een Homey zit.. Ik weet gewoon niet wat wijsheid is
Nou een zigbee stick heb je al voor een paar tientjes (je hebt er maar 1 nodig), die kosten niet de wereld. Voor zover ik kan zie zijn frient rookmelders ondersteund (maar check zelf even via zigbee2mqtt -> supported devices) vwb je airco’s, dat ligt aan het protocol. Hoe communiceren ze nu?
Bedenk wel dat je een redelijke leercurve hebt te gaan, ik denk dat een eerdere afweging is als je nu homey hebt. Maar nogmaals je kunt het voor een paar euro ook proberen natuurlijk… als het niets voor je is verpats je hem weer.
Op je asustor kun je virtuele machines draaien, ook daar: proberen (kan zonder de zigbee stick, kun je later toevoegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik probeer uit te vinden hoe ik vanuit een automation een http-commando kan verzenden. Alles wat ik via zoeken op internet vind gaat via een RESTful Command dat in configuraton.yaml ingevoerd moet worden.

Kan ik dat http-commando niet rechtstreeks in een automation zetten? Ik kan dat nergens vinden en het lijkt me zo vreemd dat het per se via configuration.yaml moet. Das zo weinig flexibel…

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 02-07-2024 08:29 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:25
. Ik moet ff van scratch af aan de stapjes doornemen. Ik word ff te vaak gestoord hier in huis 🙈. Hoe doen jullie dat? Grote rode lamp boven de deur niet storen aub 🤣
Deur dicht, evt op slot. Maar dichte deur zegt hier genoeg.
Wel nog een lamp boven deur met on-air voor als ik in zoom/teams zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Laatst online: 19:41
Hippe Lip schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 00:24:
Ik probeer uit te vinden hoe ik vanuit een automation een http-commando kan verzenden. Alles wat ik via zoeken op internet vind gaat via een rest-command dat in configuraton.yaml ingevoerd moet worden.

Kan ik dat http-commando niet rechtstreeks in een automation zetten? Ik kan dat nergens vinden en het lijkt me zo vreemd dat het per se via configuration.yaml moet. Das zo weinig flexibel…
Dat kan volgens mij alleen met het rest-command.
Het voordeel van het inrichten als rest-command is dat je de hele configuratie op 1 plek doet (get/post, eventuele headers, content-type, authenticatie-instellingen). Vervolgens kan je hem overal in home assistant gebruiken, zowel in verschillende scripts en automations als in je UI achter een knop.

Dus eigenlijk is dat veel flexibeler dan het in je automation willen regelen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

En raden jullie het mij uberhaupt wel aan om over te stappen naar HS, als ik al zolang op een Homey zit.. Ik weet gewoon niet wat wijsheid is
Wat ik mis in je verhaal waarom je überhaupt over wil stappen; wat spreekt je aan in HA dat je niet kunt met Homey, wat hoop je te bereiken met je overstap? En misschien nog een stapje daarvoor: waarom overweeg je van je 2019 Homey over te stappen op een 2023 Homey: wat zijn beperkingen van je 2019 Homey waar je last van hebt?

Zonder informatie over het doel van je overstap kan niemand het je aan- of afraden.

Overigens zou ik Home Assistant gewoon afkorten als HA. Met zoeken op HA vind je ook meer relevante informatie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnakeDoc88
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:07
...
Ik zit/zat een beetje in dezelfde situatie. Mijn reden om eventueel van Homey af te stappen is omdat de apps (=integrations) niet goed worden bijgehouden door de community of Homey zelf. Af en toe komt er een update van een app die er juist weer voor zorgt dat er allerlei zaken niet meer werken (doet het niet goed bij de vrouwelijke huisgenoot :+ ). Daarnaast mis ik het zelf eenvoudig kunnen maken van dashboards in Homey. Over een paar maanden gaan we naar een nieuwe huis, dus dat hebben we gekozen als moment om eventueel over te stappen.
Om te testen vorige week een HA Green met Zigbee stick aangeschaft en begonnen met HA inrichten. Valt tot nu toe niet tegen! HA is in de loop der jaren een stuk toegankelijker worden voor mensen zonder programmeer ervaring en integraties gaan tot nu bijna automatisch. Deze week aan de slag met automatiseringen en dashboard. Ik zal je op de hoogte houden van mijn ervaringen en uiteindelijke keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:55
Ik heb een laadpaal thuis voor mijn Tesla Model 3 van Shell Recharge. De API is niet beschikbaar voor consumenten en alhoewel er een Node-RED flow is om het een en ander uit te lezen, is dit niet zonder problemen en gaat deze vaak stuk.

Nu heeft de Tesla integratie een sensor voor "energy_added" welke de hoeveelheid geladen kWh eeuwig blijft optellen wanneer de auto aan het opladen is. Nu wil ik een sensor die dit doet maar alleen als de auto thuis aan het opladen is en niet bijv. aan een publieke laadpaal of bij een supercharger. Op zich kan dat door te controleren dat de device_tracker voor de Tesla gelijk is aan home.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
template:
  - sensor:
      - name: "Tesla Model 3 Energy at Home"
        state: >
          {% if is_state('device_tracker.tesla_model_3_location_tracker', 'home') %}
            {{ states('sensor.tesla_model_3_energy_added') }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
        unit_of_measurement: 'kWh'
        state_class: total_increasing
        device_class: energy

Daarna maak ik utility meter die dagelijks de waarde reset:
YAML:
1
2
3
4
utility_meter:
  silver_surfer_energy:
    source: sensor.tesla_model_3_energy_at_home
    cycle: daily

Doet dit wat ik denk dat het doet? Het is een beetje lastig testen zonder met de auto ergens naar een supercharger te rijden en daar een paar kWh te laden.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 02-07-2024 10:21 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Holmes Als je het makkelijk kunt draaien kan je het altijd proberen. Voor draaien op een NAS wel kanttekeningen

Qua Mitsubishi, is dat MELCloud . Verder geen ervaring met Mitsubishi :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hippe Lip Zo ver ik weet kan dat niet direct nee. Maar RESTful Command ondersteund wel templates, dus je zou op zich dus een universele moeten kunnen maken.

Maar op zich mee eens dat alles op één locatie doen ipv in de automation wel overzichtelijker is.

[ Voor 24% gewijzigd door Septillion op 02-07-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Je kan het toch gewoon proberen?

Ik heb hem iets anders en gewoon opgezet via UX:
YAML:
1
2
3
4
5
{% if is_state('device_tracker.tesla_xxx_location_tracker', 'home') and is_state('binary_sensor.tesla_xxx_charging', 'on')  %}
            {{ states('sensor.tesla_xxx_energy_added') }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}

Jouw total increasing is volgens mij fout want hij reset naar 0. Die charging check doe ik omdat je anders krijgt:
* Thuis laden: 40kWh
* Je gaat naar andere lokatie. State gaat naar 0
* Je komt weer thuis en state schiet naar 40 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:25
@Warbringer Ik vermoed dat dit iedere keer als je thuis bent gekomen je utility meter de huidige state van sensor.tesla_model_3_energy_added er bij optelt ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Warbringer Nee, want als de waarde altijd maar oploopt zal deze als nog de buiten de deur geladen energie in de utility meter optellen zodra je hem thuis aankoppelt.

Het lijkt me makkelijker om gewoon een utility meter aan te maken maar om die dan met 2 "tarrifs" te laten tellen. Dan gebruik je er één voor thuis en één voor buiten de deur. En met een automation laat die wisselen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
utility_meter:
  silver_surfer_energy:
    source: sensor.tesla_model_3_energy_added
    tariffs:
      - Home
      - Away

En als automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
alias: Switch tarrif Tesla utility meter
trigger:
    entity_id:
      - device_tracker.tesla_model_3_location_tracker
    to: null
action:
  - if:
        entity_id: device_tracker.tesla_model_3_location_tracker
        state: Home
    then:
      - service: select.select_option
        data:
          option: Home
        target:
          entity_id: select.silver_surfer_energy
    else:
        data:
          option: Away
        target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:00

WoutF

Hoofdredacteur
Warbringer schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:34:
Ik heb een laadpaal thuis voor mijn Tesla Model 3 van Shell Recharge. De API is niet beschikbaar voor consumenten en alhoewel er een Node-RED flow is om het een en ander uit te lezen, is dit niet zonder problemen en gaat deze vaak stuk.

Nu heeft de Tesla integratie een sensor voor "energy_added" welke de hoeveelheid geladen kWh eeuwig blijft optellen wanneer de auto aan het opladen is. Nu wil ik een sensor die dit doet maar alleen als de auto thuis aan het opladen is en niet bijv. aan een publieke laadpaal of bij een supercharger. Op zich kan dat door te controleren dat de device_tracker voor de Tesla gelijk is aan home.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
template:
  - sensor:
      - name: "Tesla Model 3 Energy at Home"
        state: >
          {% if is_state('device_tracker.tesla_model_3_location_tracker', 'home') %}
            {{ states('sensor.tesla_model_3_energy_added') }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
        unit_of_measurement: 'kWh'
        state_class: total_increasing
        device_class: energy

Daarna maak ik utility meter die dagelijks de waarde reset:
YAML:
1
2
3
4
utility_meter:
  silver_surfer_energy:
    source: sensor.tesla_model_3_energy_at_home

Doet dit wat ik denk dat het doet? Het is een beetje lastig testen zonder met de auto ergens naar een supercharger te rijden en daar een paar kWh te laden.
Is dit een paal van wat voorheen Newmotion was? Als je de mogelijkheid hebt om daar ethernet op aan te sluiten kun je hem namelijk wel uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:33:
@Warbringer Nee, want als de waarde altijd maar oploopt zal deze als nog de buiten de deur geladen energie in de utility meter optellen zodra je hem thuis aankoppelt.

Het lijkt me makkelijker om gewoon een utility meter aan te maken maar om die dan met 2 "tarrifs" te laten tellen. Dan gebruik je er één voor thuis en één voor buiten de deur. En met een automation laat die wisselen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
utility_meter:
  silver_surfer_energy:
    tariffs:
      - Home
      - Away

En als automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
trigger:
    entity_id:
action:
  - if:
    then:
        data:
        target:
    else:
        data:
        target:
Je zou het nog iets makkelijker kunnen maken door de tarrifs home en not_home te gebruiken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
utility_meter:
  silver_surfer_energy:
    tariffs:
      - home
      - not_home

En als automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
    entity_id:
    to:
      - home
      - not_home
action:
    data:
      option: "{{ trigger.to_state.state }}"
    target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
WoutF schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:47:
[...]

Is dit een paal van wat voorheen Newmotion was? Als je de mogelijkheid hebt om daar ethernet op aan te sluiten kun je hem namelijk wel uitlezen.
Het is inderdaad een voormalige NewMotion paal. Er ligt een grondkabel en UTP kabel van de meterkast naar de laadpaal voor de voeding en load balancing. Dan moet ik nog een keertje onder de grond om er een tweede UTP kabel naast te leggen. Dat doe ik wel als ik toch de nieuwe grondkabel moet trekken voor de buitenunit van de airco volgende maand ;)
Septillion schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:33:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
utility_meter:
  silver_surfer_energy:
    tariffs:
      - Home
      - Away

En als automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
trigger:
    entity_id:
action:
  - if:
    then:
        data:
        target:
    else:
        data:
        target:
helemaal niet bij stilgestaan dat je ook een automation op basis van de device_tracker van de auto kunt maken om van "tarief" te switchen. Goeie!
TheFes schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:15:
[...]

Je zou het nog iets makkelijker kunnen maken door de tarrifs home en not_home te gebruiken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
utility_meter:
  silver_surfer_energy:
    tariffs:
      - home
      - not_home

En als automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
    entity_id:
    to:
      - home
      - not_home
action:
    data:
    target:
En zo is het misschien nog makkelijker om direct de state van de device_tracker te gebruiken. Dank _/-\o_ !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb na de laatste update van Z2M dat al m'n entities eindigen op '_2'. Hierdoor werken een hoop automations en dashboard niet meer. Ik kan natuurlijk al die entities gaan hernoemen, maar is er een makkelijkere manier? Ik zou ook nog eventueel een backup kunnen terugzetten als last resort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
TheFes schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:15:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
utility_meter:
  silver_surfer_energy:
    tariffs:
      - home
      - not_home

En als automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
    entity_id:
    to:
      - home
      - not_home
action:
    data:
    target:
En @Warbringer Dit heeft wel als kanttekening dat je geen andere zones aan moet maken. Tenminste, ik ga er vanuit dat dit voor een Tesla ook mogelijk is. Want dan heb je er dus ook een extra tarrif nodig :+ Vandaar dat ik het hier niet deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@zierbeek nu je met net een duim geeft bedenk ik me alleen wel dat er nog een fout zit in beide automations... Dit omdat de auto direct het overschot neemt en daarmee dus een trigger geeft op dat de overproductie onder de 2,2kW komt :+ Het zal dus lekker gaan stuiteren.

Heb je ook een sensor die aangeeft hoe hard de auto laadt? Of als alternatief zouden we kunnen rekenen met een vaste waarde voor als de auto aan het laden is en dat als hysterese nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
Septillion schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:36:
[...]

En @Warbringer Dit heeft wel als kanttekening dat je geen andere zones aan moet maken. Tenminste, ik ga er vanuit dat dit voor een Tesla ook mogelijk is. Want dan heb je er dus ook een extra tarrif nodig :+ Vandaar dat ik het hier niet deed.
Ik snap het. Heb het aangepast naar een if-then-else zodat de home-zone de tariff selector op home zet en dat elke andere zone de selector op not_home zet. Nu kan de home-sensor erbij in het energy-dashboard en gooien die sporadische supercharger-sessies mijn energy-dashboard tenminste niet in het honderd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:36:
[...]

Op zich geen probleem als er geen overlappende zone met zone.home is. Je gaat dan vanuit zone.home altijd eerst naar not_home. Als er daarna een andere zone ingereden wordt, zal hij niet triggeren. Hij triggert pas weer als je van not_home weer zone.home in komt.

Het is pas een probleem als je rechtstreeks van zone.home in de zone Supermarkt komt ofzo, zonder eerst not_home geweest te zijn. En zelfs dan is het pas een probleem als je daar ook je auto gaat laden, wat me op zich sterk lijkt, want die zone is zo dicht bij dat je net zo goed thuis kunt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes Daar heb je weer gelijk. Alleen 'unavailable' kan dan nog roet in het eten gooien :+

Maar goed, ik heb dan ook nog altijd de voorkeur voor UI vriendelijke oplossingen boven kort. Niets tegen templates natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Septillion schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:43:
@zierbeek nu je met net een duim geeft bedenk ik me alleen wel dat er nog een fout zit in beide automations... Dit omdat de auto direct het overschot neemt en daarmee dus een trigger geeft op dat de overproductie onder de 2,2kW komt :+ Het zal dus lekker gaan stuiteren.

Heb je ook een sensor die aangeeft hoe hard de auto laadt? Of als alternatief zouden we kunnen rekenen met een vaste waarde voor als de auto aan het laden is en dat als hysterese nemen :)
Ha jazerker, er is een sensor die de currentdraw geeft maar de max charge is ergens ongeveer 2,237 uit men hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agcGkKbSHXIFM4Mpckd8f5nJ9Gw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmN8HaN1p97D1sVWKfbTGfdy.jpg?f=fotoalbum_large

Weer een stapje verder. Ik snap alleen niet waarom er geen beweging te zien is. Alles blijft op 0 staan. Heb de p1 meter import. P1 meter export en de zonnepanelen kWh meter toegevoegd. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:52
Devke schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:02:
[Afbeelding]

Weer een stapje verder. Ik snap alleen niet waarom er geen beweging te zien is. Alles blijft op 0 staan. Heb de p1 meter import. P1 meter export en de zonnepanelen kWh meter toegevoegd. Iemand tips?
hoe lang zijn ze al toegevoegd? Volgens mij wordt de eerste data pas na een uurtje (of 2) zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke De melding bij het instellen van je energy dashbaord wel gezien?
After setting up a new device, it can take up to 2 hours for new data to arrive in your energy dashboard.
Energy dashboard is niet real time maar op uurbasis.

Ennuhhh, google eens op Windows snipping tool ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Septillion schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:15:
@Devke De melding bij het instellen van je energy dashbaord wel gezien?

[...]

Energy dashboard is niet real time maar op uurbasis.

Ennuhhh, google eens op Windows snipping tool ;)
Heh verdorie. Jammer had op realtime gehoopt. Ik zie idd se melding van 2 uur net staan ja. Ik laat hem ff hobbelen. Dankjewel. Ga ff googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
krijn1985 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:07:
[...]

hoe lang zijn ze al toegevoegd? Volgens mij wordt de eerste data pas na een uurtje (of 2) zichtbaar.
Half uurtje. Dus moet even geduld hebben dus. Heb al wel wat waardes maar die kloppen niet. Vlgs HA zou ik 8 kWh hebben opgewekt maar het zijn er 6 volgens Homewizard. Alle waardes in de bolletjes kloppen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Deze zie ik wel in de log staan:

2024-07-02 14:26:23.544 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.homewizard.coordinator] Error fetching homewizard data: Timeout occurred while connecting to the HomeWizard Energy device

Probleempje data op te halen dus, tis voor mij ff zien welk device hij dan bedoeld ;-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-08 16:46
Devke schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:19:
[...]

Heh verdorie. Jammer had op realtime gehoopt. Ik zie idd se melding van 2 uur net staan ja. Ik laat hem ff hobbelen. Dankjewel. Ga ff googlen.
Realtime kan wel maar niet via het Energie-dashboard. Daarvoor moet je zelf wat in elkaar futselen.
Geen idee welke P1 je hebt maar van bijvoorbeeld HomeWizzard is dit vrij makkelijk.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Ora et Labora schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:30:
[...]

Realtime kan wel maar niet via het Energie-dashboard. Daarvoor moet je zelf wat in elkaar futselen.
Geen idee welke P1 je hebt maar van bijvoorbeeld HomeWizzard is dit vrij makkelijk.
Klopt ik heb die van HomeWizard. Ben echt een leek nog hierin hoor. Via HW app is natuurlijk alles live te zien, wilde dat hier ook voor elkaar zien te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-08 16:46
Devke schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:32:
[...]

Klopt ik heb die van HomeWizard. Ben echt een leek nog hierin hoor. Via HW app is natuurlijk alles live te zien, wilde dat hier ook voor elkaar zien te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3i6VR1WZezDD3GcIS7yGNEbGS0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YU4072CPbat5x44NQSj0uDqq.png?f=fotoalbum_large
Bijvoorbeeld.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Gevonden. Dan moet je dus op deze manier live info krijgen van alles dus als ik het goed begrijp. Die mooie balletjes met actuele waardes kan dus niet? Of kun je dat op deze manier dan wel weer fixen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke Ben je ook goed bewust van de verschillen tussen energie en vermogen. Vermogen is instantaan maar energie is iets voor over tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-08 00:37
Ik heb en melding voor een update van ESPSomfy firmware.

Als ik hem echter wil installeren krijg ik deze foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7We7G1ZX5KIwV9Re0JHwMmShNA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3IqWYn92VhIBcQaeg02jYgRs.png?f=fotoalbum_large

Wat gaat hier fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:41
Dat je geen foutmelding of log laat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Septillion schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:18:
@Devke Ben je ook goed bewust van de verschillen tussen energie en vermogen. Vermogen is instantaan maar energie is iets voor over tijd.
Je doelt op kW en kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke Yep :) Of Watt en Wh, MW/MWh etc :+

Maar vooral dus dat je voor energie (Wh/kWh etc) dus een tijdsbestek nodig hebt.

[ Voor 48% gewijzigd door Septillion op 02-07-2024 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Septillion schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:30:
@Devke Yep :) Of Watt en Wh, MW/MWh etc :+

Maar vooral dus dat je voor energie (Wh/kWh etc) dus een tijdsbestek nodig hebt.
Jazeker. Ergens een foutje van me gespot? 🤣🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke Nee, dat niet. Maar ik zie de fout veel gemaakt onder beginners. En zeker als je het dus hebt over het "real time" weergeven met bolletjes is dat dus vaker dat dan vermogen bedoelt wordt dan energie. En gezien energie over vaste blokken meer inzicht geeft dan een "tot nu toe" is dan ook de reden dat het energy dashboard 1x per uur bijgewerkt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 00:05

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Activate schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:36:
Ik heb en melding voor een update van ESPSomfy firmware.

Als ik hem echter wil installeren krijg ik deze foutmelding:

[Afbeelding]

Wat gaat hier fout?
Er is een patch voor foutmeldingen bij ESP firmware. Ik weet niet op dit ook voor de Somfy geldt.
Dan kun je de foutmelding oplossen door de volgende tekst toe te voegen aan je esp-yaml bestand bij OTA:
code:
1
2
ota:
  platform: esphome

Daarna zou de firmware update weer moeten lukken.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Septillion schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:35:
@Devke Nee, dat niet. Maar ik zie de fout veel gemaakt onder beginners. En zeker als je het dus hebt over het "real time" weergeven met bolletjes is dat dus vaker dat dan vermogen bedoelt wordt dan energie. En gezien energie over vaste blokken meer inzicht geeft dan een "tot nu toe" is dan ook de reden dat het energy dashboard 1x per uur bijgewerkt wordt.
Ah op die fiets. Ik ben het live van HomeWizard gewend. Daar zie je hoeveel Watt er bijvoorbeeld gaat naar je huis en dat verder uitgesplitst dmv hun energysockets. Ook de zonnepanelen laten actuele opwek zien en wat er evt terug gaat het net in. Dit idd in Watt's. Dat idee zocht ik dus met die "bolletjes". Grafisch ziet dat er leuk uit namelijk. Wat me wel opvalt is dat de waardes niet lekker kloppen. Ik laat de NAS gewoon met HA ff draaien en kijken of zich dat rechttrekt.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 02-07-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

dixet schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:29:
[...]

Dat kan volgens mij alleen met het rest-command.
Het voordeel van het inrichten als rest-command is dat je de hele configuratie op 1 plek doet (get/post, eventuele headers, content-type, authenticatie-instellingen). Vervolgens kan je hem overal in home assistant gebruiken, zowel in verschillende scripts en automations als in je UI achter een knop.

Dus eigenlijk is dat veel flexibeler dan het in je automation willen regelen ;)
@dixet En dat rest-command kan je alleen in configuration.yaml definiëren?

Dat is zo inflexibel omdat ik dan niet eenvoudig (delen van of parameters in) dat command aan kan passen omdat ik dan telkens moet herstarten.
Kan dat niet eenvoudiger?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

new_guy schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:42:
Dat je geen foutmelding of log laat zien?
Linksonder ;) , moest 2 keer kijken voordat het opviel :P

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 03-07-2024 06:18 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
  • Laatst online: 19:41
Hippe Lip schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 00:55:
[...]

@dixet En dat rest-command kan je alleen in configuration.yaml definiëren?

Dat is zo inflexibel omdat ik dan niet eenvoudig (delen van of parameters in) dat command aan kan passen omdat ik dan telkens moet herstarten.
Kan dat niet eenvoudiger?
Dat kan inderdaad alleen in de configuration.yaml. Het rest command ondersteunt templates, dus daarmee kan je zorgen dat je variabele input kan leveren of zelfs de url dynamisch kan opbouwen.

HA herstarten hoeft tegenwoordig ook niet meer: in Developer Tools zit onder het tabje "YAML" een knop "RESTFUL COMMAND" om de rest commando's te herladen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hippe Lip Je kan dus gewoon templates gebruiken waarvan je de variables met de call geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Goedemorgen,

Ik ben eens bezig om bat_sim in HA te krijgen. Ik heb de code via GitHub verkregen (Tesla batterij code). Via kladblok heb ik deze code in een .yaml bestandje gezet en geplaatst in de directory container/homeassistent/config/custom_components. Zoals de site beschrijft.

Binnen HA zou ik de batterij dan moeten kunnen toevoegen via Instellingen->Intergratie en dan op de simulator te zoeken. Echter geen resultaat. Wat gaat er mis? Ik dacht eerst dat het bestand .yml moest heten maar dat werkt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke Maar dat is dus allemaal vermogen. Dat kan je ook prima weergeven in HA maar er is geen kant en klaar dashboard voor. Maar het staat je volledig vrij met grafieken en bijvoorbeeld de [url=https://github.com/flixlix/power-flow-card-pluspower flow plus card[/] aan de slag te gaan.
Pagina: 1 ... 206 ... 337 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.