ChrisM schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:54:
[...]
Maar je zou toch denken dat iemand iets slimmers moet kunnen maken?
Ik wil geen batterij simuleren, ik wil weten hoeveel ik elke keer gebruik van het net, totdat m’n zonnepanelen het weer overnemen. Dus zeg maar, de teller begint te lopen rond 19/20u, tot 7/8u ‘s ochtends, hoeveel verbruik is er dan. Dat zou ik inzichtelijk vinden.
Idealiter ook nog iets van hoeveel watt, zodat je zelf een inschatting kan maken: met een 5kwh batterij, met 2kW vermogen, verbruik ik 60% van de dagen geen stroom van het net.
Zoiets moet toch te bedenken zijn?
Op zich kan je het al wel gewoon uit de data halen, meeste uit het energy dashboard.
Daarbij zou ik ook niet zo zeer naar "buiten de zon-uren" kijken maar gewoon naar de hele dag. Want het is ook gewoon interessant wat je overdag, bijvoorbeeld bij een wolkje, uit je accu zou kunnen gebruiken. Dus wat dat betreft zou je dus gewoon naar de 'from grid' en 'to grid' in je energy dashboard kunnen bekijken van verschillende dagen. En dan zou ik ook naar dagen kijken waar het op zich zonnig is maar ook met regelmaat een wolk geweest is. Dan zou een accu overdag ook veel gaten kunnen opvullen.
Voor het piekvermogen moet je bron (vaak dus de P1), dit wel weergeven en liefst dus met wat resolutie. Dit zou je af kunnen lezen in de grafiek maar je zou ook wat tools kunnen maken. Bijvoorbeeld een statistics sensor met 'value_max'. Die kan zelfs de standaard deviatie tonen. Dit zou je kunnen doen over een uur of 24uur. Eventueel zou je de piek per dag kunnen opslaan in een sensor maar wat dat betreft geeft een grafiek per uur wat meer info.
En als je dingen weergeeft in een ApexChart bijvoorbeeld is het ook makkelijk om het te plotten met een max lijn. maar ook voor bijvoorbeeld 0:00 tot 24:00 van de dag ervoor (of zelf gekozen periode).
Als laatste zou je dit zelfs uit de long term stats kunnen halen. Als je sensor voor vermogen van eht net goed ingesteld staat dat heeft HA al voor je de max waarde per uur bewaard. Dit kan je aflezen in een grafiek of zelfs eruit kunnen halen met een SQL query of sensor.
Dus mja, geen kant en klare tools maar HA kan dus al genoeg weergeven. En gezien het natuurlijk ook niet mogelijk is een harde waarde te geven (want zal afhangen van je eigen wensen) is denk ik de stats en grafieken bekijken toch al de beste optie.