Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 205 ... 338 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-08 00:37
En heb je hem al eens verwijderd en daarna opnieuw koppelen. Knopje indrukken tot het blauwe lampje gaat knipperen op de sensor. En natuurlijk bij Zigbee aanmelden toestaan :)
Hoe kan ik hem verwijderen?

Koppelen meerdere keren gedaan, echter zonder suc6, de batterijstatus word idd ook niet weergegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Ben inmiddels een uur verder zonder resultaat, Robbshop maar even contacten denk ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:24
-CJ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:32:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie! Duidelijk verhaal zo.

Hoe gaan jullie dan om met puls- of "normale" schakelaars in combinatie met een (bijvoorbeeld) Aqara relais? Bij Shelly kun je netjes instellen dat iets puls of niet is, bij die Aqara heb ik daar geen optie voor.
Ah, blijkbaar had ik de vraag dan ook nog eens niet goed gelezen :X
Of de aangesloten schakelaar een puls of "normale" schakelaar is zou ik inderdaad een instelling voor verwachten. Nu heb ik zelf geen Zigbee inbouwmodules, maar zowel mijn Fibaro Double Switch(es) als Fibaro Roller Shutter (beide op ZWave) hebben hier wel een instelling voor. Als je voor de Aqara dus geen instelling(en) ziet in ZHA / Z2M zou ik er eigenlijk dan ook vanuit gaan dat dit niet instelbaar is, ook niet met een Aqara Hub, "unless proven otherwise" (het kan natuurlijk altijd dat de alternatieve Zigbee software een stukje van de communicatie niet ontrafelt heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 07:42
CodeBaker schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:45:
@dixet de sensor 'Afvalstromen' geeft geen volledige array weer. Terwijl ik met postman een Get request doe ik wel de array krijg. Heb de sensor in mijn sensor.yaml geinclude, die is weer gedefinieerd in de configuration
Ah, ik had je vraag maar half gelezen. Zoals hierboven al gezegd kan een state maximaal 255 tekens bevatten.
Maar je kan vanuit 1 rest resource meerdere sensoren maken, dus de logica die je nu in template sensoren hebt gestopt kan naar de rest sensor zelf.
Alleen voor de icon zal je wat anders moeten verzinnen, die bevat een base64 tekst van meer dan 4000 tekens. Waarschijnlijk is het makkelijkst om lokaal de gewenste icons op te slaan en gebruik te maken van het attrinbuut "icon" in plaats van "icon_data". Als je de bestandsnamen van de icons het zelfde houd als de naam in het attribuut kan je die vervolgens eenvoudig gebruiken (of gebruik HA eigen icons in je sensor, nog makkelijker)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
rest:
  - resource: https://offalkalinder.nl/rest/adressen/1891200001642375/afvalstromen
    method: GET
    scan_interval: 3600
    sensor:
      - name: "Afval Menu Title"
        unique_id: afval_menu_title
        value_template: >
            {% for item in value_json %}
              {% if item.id == 1 %}
                {{ item.menu_title }}
              {% endif %}
            {% endfor %}
      - name: "Afval Ophaaldatum"
        unique_id: afval_ophaaldatum
        value_template: >
          {% for item in value_json %}
            {% if item.id == 1 %}
              {{ item.ophaaldatum }}
            {% endif %}
          {% endfor %}

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:15
CodeBaker schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:29:
Hallo, ik probeer via de Rest api integratie in HA een associative array in te laden. alleen wanneer ik de sensor heb toegevoegd aan mijn sensor.yaml blijft de status van de sensor onbekend.. ik zou hier een lijstje in verwachten waarna ik op basis daarvan weer sensors kan maken. zoals hier onder staat. Wanneer ik het endpoint aanroep met Postman krijg ik netjes een associative array. Wat doe ik verkeerd?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 - platform: rest
    name: Afvalstromen
    resource: https://offalkalinder.nl/rest/adressen/1891200001642375/afvalstromen
    value_template: "{{ value_json }}"
    json_attributes_path: "$"
    json_attributes:
      - id
      - menu_title
      - ophaaldatum
      - icon_data
    scan_interval: 3600

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
 - platform: template
    sensors:
      afval_menu_title:
        friendly_name: "Afval Menu Title"
        value_template: >-
          {% set items = state_attr('sensor.afvalstromen', 'id') %}
          {% for item in items %}
            {% if item.id == 1 %}
              {{ item.menu_title }}
            {% endif %}
          {% endfor %}
      afval_ophaaldatum:
        friendly_name: "Afval Ophaaldatum"
          {% for item in items %}
            {% if item.id == 1 %}
              {{ item.ophaaldatum }}
            {% endif %}
          {% endfor %}
      afval_icon:
        friendly_name: "Afval Icon"
          {% for item in items %}
            {% if item.id == 1 %}
              {{ item.icon_data }}
            {% endif %}
          {% endfor %}
Geen oplossing op je vraag, maar ken je Afvalinfo al? In de lijst met "not supported" gemeentes zie ik geen Friese gemeente vlg mij, dus dat zou betekenen dat hij standaard al door Afvalinfo ondersteund wordt.
"edam-volendam", "haaksbergen", "oegstgeest", "oostzaan", "schiermonnikoog", "texel", "vlieland", "weert"
Scheelt je een boel zelfbouw....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@-CJ In princiepe zouden Zigbee devices net zo slim moeten kunnen zijn als bijvoorbeeld een Shelly. Maar gezien veel van die producten met de hub van dat merk bedacht zijn en die vaak juist geen ingewikkelde instellingen willen zitten er helaas vaak weinig instellingen op. Dat vind ik inderdaad vaak ook een nadeel van Zigbee ondanks dat er voor veel dus technisch gezien geen reden voor is.

Dus tenzij de productpagina of handleiding het meldt dat je het switch type in kan stellen is dat niet te wijzigen. Soms kan het wel zijn dat dit niet via Zigbee ingesteld kan worden maar alleen op het apparaat. Bijvoorbeeld bij een ZBminiL2 doe je dat met de knop op het apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
ChrisM schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:54:
[...]

Maar je zou toch denken dat iemand iets slimmers moet kunnen maken?
Ik wil geen batterij simuleren, ik wil weten hoeveel ik elke keer gebruik van het net, totdat m’n zonnepanelen het weer overnemen. Dus zeg maar, de teller begint te lopen rond 19/20u, tot 7/8u ‘s ochtends, hoeveel verbruik is er dan. Dat zou ik inzichtelijk vinden.
Idealiter ook nog iets van hoeveel watt, zodat je zelf een inschatting kan maken: met een 5kwh batterij, met 2kW vermogen, verbruik ik 60% van de dagen geen stroom van het net.

Zoiets moet toch te bedenken zijn?
Op zich kan je het al wel gewoon uit de data halen, meeste uit het energy dashboard.

Daarbij zou ik ook niet zo zeer naar "buiten de zon-uren" kijken maar gewoon naar de hele dag. Want het is ook gewoon interessant wat je overdag, bijvoorbeeld bij een wolkje, uit je accu zou kunnen gebruiken. Dus wat dat betreft zou je dus gewoon naar de 'from grid' en 'to grid' in je energy dashboard kunnen bekijken van verschillende dagen. En dan zou ik ook naar dagen kijken waar het op zich zonnig is maar ook met regelmaat een wolk geweest is. Dan zou een accu overdag ook veel gaten kunnen opvullen.

Voor het piekvermogen moet je bron (vaak dus de P1), dit wel weergeven en liefst dus met wat resolutie. Dit zou je af kunnen lezen in de grafiek maar je zou ook wat tools kunnen maken. Bijvoorbeeld een statistics sensor met 'value_max'. Die kan zelfs de standaard deviatie tonen. Dit zou je kunnen doen over een uur of 24uur. Eventueel zou je de piek per dag kunnen opslaan in een sensor maar wat dat betreft geeft een grafiek per uur wat meer info.

En als je dingen weergeeft in een ApexChart bijvoorbeeld is het ook makkelijk om het te plotten met een max lijn. maar ook voor bijvoorbeeld 0:00 tot 24:00 van de dag ervoor (of zelf gekozen periode).

Als laatste zou je dit zelfs uit de long term stats kunnen halen. Als je sensor voor vermogen van eht net goed ingesteld staat dat heeft HA al voor je de max waarde per uur bewaard. Dit kan je aflezen in een grafiek of zelfs eruit kunnen halen met een SQL query of sensor.

Dus mja, geen kant en klare tools maar HA kan dus al genoeg weergeven. En gezien het natuurlijk ook niet mogelijk is een harde waarde te geven (want zal afhangen van je eigen wensen) is denk ik de stats en grafieken bekijken toch al de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:52
Septillion schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:31:
[...]

Op zich kan je het al wel gewoon uit de data halen, meeste uit het energy dashboard.

Daarbij zou ik ook niet zo zeer naar "buiten de zon-uren" kijken maar gewoon naar de hele dag. Want het is ook gewoon interessant wat je overdag, bijvoorbeeld bij een wolkje, uit je accu zou kunnen gebruiken. Dus wat dat betreft zou je dus gewoon naar de 'from grid' en 'to grid' in je energy dashboard kunnen bekijken van verschillende dagen. En dan zou ik ook naar dagen kijken waar het op zich zonnig is maar ook met regelmaat een wolk geweest is. Dan zou een accu overdag ook veel gaten kunnen opvullen.

Voor het piekvermogen moet je bron (vaak dus de P1), dit wel weergeven en liefst dus met wat resolutie. Dit zou je af kunnen lezen in de grafiek maar je zou ook wat tools kunnen maken. Bijvoorbeeld een statistics sensor met 'value_max'. Die kan zelfs de standaard deviatie tonen. Dit zou je kunnen doen over een uur of 24uur. Eventueel zou je de piek per dag kunnen opslaan in een sensor maar wat dat betreft geeft een grafiek per uur wat meer info.

En als je dingen weergeeft in een ApexChart bijvoorbeeld is het ook makkelijk om het te plotten met een max lijn. maar ook voor bijvoorbeeld 0:00 tot 24:00 van de dag ervoor (of zelf gekozen periode).

Als laatste zou je dit zelfs uit de long term stats kunnen halen. Als je sensor voor vermogen van eht net goed ingesteld staat dat heeft HA al voor je de max waarde per uur bewaard. Dit kan je aflezen in een grafiek of zelfs eruit kunnen halen met een SQL query of sensor.

Dus mja, geen kant en klare tools maar HA kan dus al genoeg weergeven. En gezien het natuurlijk ook niet mogelijk is een harde waarde te geven (want zal afhangen van je eigen wensen) is denk ik de stats en grafieken bekijken toch al de beste optie.
Voor mij, als simpele gebruiker met een hoog droom-gehalte, klinkt het tot nu toe als: teveel moeite. ;)

Maar hier moeten toch wel meer mensen geïnteresseerd in zijn? Helemaal nu het onzekerder wordt rondom salderen, er steeds interessantere thuis-accu's zijn, meer mensen home assistant hebben...
Is er niet iemand hier die zegt: OK, ik ga even iets in elkaar flansen? En dan kunnen alle tweakers het gemakkelijk implementeren in hun eigen HA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:04
ChrisM schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:48:
[...]

Voor mij, als simpele gebruiker met een hoog droom-gehalte, klinkt het tot nu toe als: teveel moeite. ;)

Maar hier moeten toch wel meer mensen geïnteresseerd in zijn? Helemaal nu het onzekerder wordt rondom salderen, er steeds interessantere thuis-accu's zijn, meer mensen home assistant hebben...
Is er niet iemand hier die zegt: OK, ik ga even iets in elkaar flansen? En dan kunnen alle tweakers het gemakkelijk implementeren in hun eigen HA.
Misschien denk ik te makkelijk maar battery_sim doet toch precies wat je wilt? Daar kan je simuleren wat er in/uit een accu gaat. je kan precies de grootte, ontlaad mogelijkheden e.d. opgeven. Je hoeft hem niet aan het energy dashboard te koppelen zodat die wel blijft kloppen. Maar bij het apparaat ziet wel precies de data die je opgeeft. Als je ook je import kosten en export opbrengsten opgeeft krijg je zelfs direct de besparing te zien.

Dus als je er zelf niet teveel tijd in wil steken zal ik die eens proberen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-09 16:44
-Casper schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:28:
[...]

Gebruik niet de inspect. De broncode die je ziet is na javascript aanpassingen en scrapers doen over het algemeen niets met javascript. Rechter muisknop op de webpagina en pagina bron weergeven geeft je de extra broncode waar de scraper naar kijkt.

Zoek verder vooral even in dit topic op multi scrape. Als ik me niet vergis is er een debug modus die je de code geeft van de pagina die hij ophaalt. Zeker als je door een inlog pagina moet is het verstandig om te controleren of je wel door de inlog heen komt.
Thanks.
Vorige week had ik de multiscrape nog in mijn Developer Tools zitten, deze is nu weg :s
Weet niet of het te maken heeft met een HA-update. Misschien doet de officiële Scrape-integratie het ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
CappieL schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:12:
[...]

Thanks.
Vorige week had ik de multiscrape nog in mijn Developer Tools zitten, deze is nu weg :s
Weet niet of het te maken heeft met een HA-update. Misschien doet de officiële Scrape-integratie het ook wel.
Wat heeft multi scrape te doen met developer tools? Waar zoek je dan naar multi scrape?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Apple Watch icm HA doet sinds gisteren heel raar:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tPdg0TC/incoming-26-F11-BFD-A65-C-4-F44-A46-F-E977677-A12-CF.png

Echter als ik in de companion app de complication bekijk dan worden wel de juiste values weergegeven:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SKs8pKm/IMG-0455.png

Heb van alles geprobeerd, app op de horloge opnieuw geinstalleerd, nieuwe watchface, HA restart etc etc niets helpt.

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat ik nog meer kan doen, heeft prima gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
TheFes schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:32:
[...]

Wat heeft multi scrape te doen met developer tools? Waar zoek je dan naar multi scrape?
De Multiscrape-integratie geeft ook 3 services in Developer Tools. Hiermee testte ik of ik naar de juiste velden refereerde.
Heb Multiscrape ondertussen weer werkend gekregen, had een fout in mijn configuration.yaml staan :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ChrisM Zo veel moeite is het niet... Zeker het gewoon kijken in het energy dashbard niet... Ook is het lastig om het alleen in een paar waardes te vatten.

En voor een grafiek voor het vermogen zou je bijvoorbeeld kunnen beginnen met
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
type: custom:apexcharts-card
header:
  show: true
  show_states: true
  colorize_states: true
update_interval: 1m
series:
  - entity: sensor.power_consumed
  - entity: sensor.power_consumed
    group_by:
      func: max
      duration: 1h

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

-CJ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:32:
[...]

Hoe gaan jullie dan om met puls- of "normale" schakelaars in combinatie met een (bijvoorbeeld) Aqara relais? Bij Shelly kun je netjes instellen dat iets puls of niet is, bij die Aqara heb ik daar geen optie voor.
Maar welke modules heb je nou precies?

Bij de alle relaismodules van Aqara zoals de Aqara SSM-U01 Single switch module T1 (with neutral) en Aqara LLKZMK12LM Dual relay module T2 kun je (althans via Z2M) van alles instellen zoals het soort schakelaar:
Switch type (enum)

External switch type.(...) The possible values are: toggle, momentary, none.
Ook kun je instellen of hij 'decoupled' werkt (alleen de knoppen doorgeven) of ook daadwerkelijk het ingebouwde relais moet aansturen (control_relay)

En zo heeft hij nog véél meer instelbare opties, zoals interlocks bij modules met dubbele relais.

Zit je niet gewoon in het verkeerde tabblad/scherm te kijken waardoor je al dit soort device opties over het hoofd ziet? Ik gebruik zelf geen ZHA, dus heb geen idee hoe dat ingedeeld is. Maar bij Z2M staan de standaard acties onder 'Exposes' terwijl dingen die je minder vaak nodig hebt zoals het kalibreren van een apparaat onder 'Settings (specific)' .

Dat je dit soort dingen alleen in kunt stellen met een echte Aqara-hub is in ieder geval niet waar :)

[ Voor 30% gewijzigd door Gizz op 26-06-2024 14:51 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-09 21:26
ErikVers schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 07:14:
[...]

En hier nog wat beters op gevonden? Hier ook een evbox en wil bestaande backend er niet uit halen.
Nee. Ook niet meer gezocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-09 12:00
Vreemd, vandaag ineens geen energie data meer op mijn dashboard. Terwijl mijn sensors gewoon data hebben.....
Gisteren was alles nog prima tot 13.00...daarna is het dashboard leeg. Iemand een vermoeden?

Update: Ik denk dat ik gisteren iets heb gewijzigd in mijn configuration file.... ff checken of dat het is....

[ Voor 27% gewijzigd door DarkAllMan op 26-06-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoudb
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-08 18:23
Wellicht een domme vraag maar wat is je redirect url in HA. Probeer mijn Neato robotstofzuiger te koppelen en hier heb ik de redirect url voor nodig. Nu neem ik aan dat dit het adres is wat ik vind onder Home Assistant cloud en dan externe toegang. Alleen dan krijg ik redirect url invalid.

Heb ik het juiste adres of iemand een idee wat ik anders verkeerd doe? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:08

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoudb
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-08 18:23
Het is gelukt, vrij simpel eigenlijk.. maar werd door een ander artikel op het verkeerde been gezet, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-09 19:30
Vraagje, uit het niets kom ik niet meer in Home Assistant. Rpi 4 al een paar keer opnieuw opgestart (wat normaliter de oplossing was) Ik gebruik het principe alleen binnen het eigen netwerk en en als ik niet thuis ben gebruik ik vpn via tailscale. Ik krijg steeds de melding om te wachten of de url te vernieuwen.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:29

Rouwette

Rouwette.com

FJP84 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 00:27:
Vraagje, uit het niets kom ik niet meer in Home Assistant. Rpi 4 al een paar keer opnieuw opgestart (wat normaliter de oplossing was) Ik gebruik het principe alleen binnen het eigen netwerk en en als ik niet thuis ben gebruik ik vpn via tailscale. Ik krijg steeds de melding om te wachten of de url te vernieuwen.

Iemand tips?
Waar draait het op en hoe? Is het IP verandert misschien? Heb je een scherm aan de Pi en wat zie je daar?

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
FJP84 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 00:27:

Iemand tips?
Ja, de RPi op een scherm aansluiten en kijken of je daar iets geks ziet. Gezien men normaliter niet fysiek zal inloggen / ... ga ik er toch vanuit dat problemen met het draaien van bv HA door HAOS toch redelijk duidelijk zichtbaar zouden moeten zijn als je een monitor aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-09 19:30
Ik ga het op een monitor aansluiten. Als ik er niet uitkom laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
  • Laatst online: 04-09 15:19
Na een hoop zoeken zonder duidelijk antwoord probeer ik het hier maar eens,..
Ik ben mijn Home Assistant langzaam maar zeker aan het uitbreiden en heb nu een Tuya ZY-M100 wifi mmwave sensor van AliExpress binnen. Ik heb de 24G WIFI wall mount versie.
Na toevoegen in de Tuya app komt deze netjes via de standaard Tuya integratie in HA te staan, alleen ontbreekt de "Luminance" sensor in HA en deze wou ik nou juist gebruiken in een Automatisering.
In de Tuya Android app staat deze wel maar in HA niet, is er een oplossing voor om de lux sensor toch werkend te krijgen in HA?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sp5q2rjzgG1FgLeblFlL_jfGbnM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MMkdxKgkhyGGbcNH4bHgmrI2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Ben-i schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:52:
Ik ben mijn Home Assistant langzaam maar zeker aan het uitbreiden en heb nu een Tuya ZY-M100 wifi mmwave sensor van AliExpress binnen. Ik heb de 24G WIFI wall mount versie.
Na toevoegen in de Tuya app komt deze netjes via de standaard Tuya integratie in HA te staan, alleen ontbreekt de "Luminance" sensor in HA en deze wou ik nou juist gebruiken in een Automatisering.
In de Tuya Android app staat deze wel maar in HA niet, is er een oplossing voor om de lux sensor toch werkend te krijgen in HA?

[Afbeelding]
Is die sensor misschien niet default enabled?

Settings -> Devices & Services -> Entities, kolom Status

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
noo schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:38:
[...]

Is die sensor misschien niet default enabled?

Settings -> Devices & Services -> Entities, kolom Status
Daar staat de lux sensor ook niet tussen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:33

Toppe

Oké ✅

Iemand een goed idee hoe ik kan monitoren hoelang een schakelaar heeft aangestaan?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Toppe schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:01:
Iemand een goed idee hoe ik kan monitoren hoelang een schakelaar heeft aangestaan?
Ja, ikke :+
De statistics sensor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Of handmatig in de logboeken kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
@Toppe

history stats lijkt me nog meer geschikt daarvoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
TheFes schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:42:
[...]

@Toppe

history stats lijkt me nog meer geschikt daarvoor
Crap, ik denk dat ik eigenlijk ook die bedoelde :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:50
Drie dagen terug heb ik de update van HA geïnstalleerd en sindsdien doet ZHA het niet meer. Blijft op initialiseren staan, zojuist de update teruggedraaid door een backup terug te zetten maar nog steeds problemen.

Maar nu zie ik ook dat DSMR geen metingen meer heeft sinds dat moment, in de log zie ik terug
FileNotFoundError: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/ttyUSB0'

Lijkt op een hardware dingetje?

Edit: in de config staat DSMRREADER_REMOTE_DATALOGGER_SERIAL_PORT: /dev/ttyUSB1
Dat klopt inderdaad op USB2 zit de SkyConnect maar ik krijg beide niet meer aan de praat :'(

[ Voor 17% gewijzigd door Freezhost op 27-06-2024 16:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Freezhost Dan zijn je Zigbee stick en DSMR van plek verwisseld. Dus ttyUSB0 is ttyUSB1 geworden en andersom. Of je hebt nu een derde aangesloten ofzo. Dit ligt namelijk niet vast en het is random welke na een boot 0 en welke 1 wordt. Daarom is het dus ook niet slim om dat te gebruiken in HA.

Beter is dus om het 'by-id' pad van zowel je Zigbee stick als je P1 op te zoeken. Bijvoorbeeld die van mij Zigbee stick is /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_slae.sh_cc2652rb_stick_-_slaesh_s_iot_stuff_00_12_4B_00_21_CC_4D_A8-if00-port0. En dan die gebruiken in de integraties.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 27-06-2024 16:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Freezhost schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:06:
Drie dagen terug heb ik de update van HA geïnstalleerd en sindsdien doet ZHA het niet meer. Blijft op initialiseren staan, zojuist de update teruggedraaid door een backup terug te zetten maar nog steeds problemen.

Maar nu zie ik ook dat DSMR geen metingen meer heeft sinds dat moment, in de log zie ik terug
FileNotFoundError: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/ttyUSB0'

Lijkt op een hardware dingetje?

Edit: in de config staat DSMRREADER_REMOTE_DATALOGGER_SERIAL_PORT: /dev/ttyUSB1
Dat klopt inderdaad op USB2 zit de SkyConnect maar ik krijg beide niet meer aan de praat :'(
Wat @Septillion aangeeft. En als je een quickfix wilt hebben die de volgende reboot weer stuk is: eerst alle USB sticks/kabels uittrekken en daarna in de juiste volgorde insteken. Als DSMR ttyUSB1 gebruikt de P1 kabel dus als tweede insteken (tellen begint vanaf 0). En de Zigbee stick dus waarschijnlijk eerst insteken (tenzij er nog andere USB hardware aangesloten was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Septillion schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:16:
@Freezhost Dan zijn je Zigbee stick en DSMR van plek verwisseld. Dus ttyUSB0 is ttyUSB1 geworden en andersom. Of je hebt nu een derde aangesloten ofzo. Dit ligt namelijk niet vast en het is random welke na een boot 0 en welke 1 wordt. Daarom is het dus ook niet slim om dat te gebruiken in HA.

Beter is dus om het 'by-id' pad van zowel je Zigbee stick als je P1 op te zoeken. Bijvoorbeeld die van mij Zigbee stick is /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_slae.sh_cc2652rb_stick_-_slaesh_s_iot_stuff_00_12_4B_00_21_CC_4D_A8-if00-port0. En dan die gebruiken in de integraties.
Dat was het inderdaad, ZHA start nu weer door apparaten geven nog niets door maar dat komt nog wel.
DSMR wil niet meer, die geeft een RuntimeError: It took too long to detect a telegram. Check connection params. Bytes currently in buffer: 142

Maakt niet uit of ik daar by-id gebruik of niet, ga nog wel even verder zoeken. ZHA was het belangrijkste

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Freezhost Voor beide integraties wil de port wel makkelijk te veranderen?

Ook al klinkt de DSMR error meer alsof de verbinding prima is maar dat er geen data komt. Weet je zeker dat de P1 goed zit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freezhost
Het is opgelost, ik was even vergeten dat in DSMR zelf ook een poort instelling zit en niet alleen in de configuratie van de addon. Bij de installatie neemt hij dat over maar bij een wijziging niet dus die stond nog op de verkeerde poort. Alles is nu op basis van by-id

Bedankt voor jullie hulp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

CappieL schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:37:
[...]

Of handmatig in de logboeken kijken.
Heb ik niets aan, wil weten hoelang de sproeier aan heeft gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Als in, de laatste keer? Dan zou je er een trigger based template sensor voor kunnen maken. In de to_state en from_state heb je het last_changed veld. Zou ook met een automation kunnen en naar een input helper ofzo.

Als je alleen huidige tijdsduur wilt zou je gewoon last_changed kunnen gebruiken zoals in de UI al op veel plekken gebruikt wordt.

En wil je weten hoelang aan over een periode dan kan je gebruik maken van een history state sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:32
Ben-i schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:52:

[Afbeelding]
Kijk eens online op je Developer Platform bij je devices. Je kunt hier per device de 'Control Instruction Mode' aanpassen. Als je deze van Standard naar DP Instruction aanpast kan het zijn dat HA meer entiteiten ontvangt. Voorbeeld bij mijn zwembad watertester:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqykSS2k71ii7jwpr8vflggDPLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/axjXk4inZzPCJcLosLbNsO1S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-09 16:09

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik wil graag de cv-pompen monitoren, dat ze gewerkt hebben.
Ze staan nu uit omdat de CV uitstaat, maar moeten een keer per dag even aan (als een pompschakelaar).

Voor mij werkt de history in HA goed, ik kan in een oogopslag zien of het gewerkt heeft en als ik de muis erop zet zie ik precies hoe laat en hoe lang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kf6G6Mscttk_jU1y_l0tyqzd9wM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FYbYeUsh7T52mtamr9qZEpZP.png?f=fotoalbum_large

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-09 22:17
@Toppe Hier is ook een integratie voor, MeasureIt. Hiermee kun je tijden en volgens mij ook aantal inschakelingen bijhouden. MeasureIt

Werkt prima, volgens mij via HACS installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:32
PeteSplit schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:46:
[...]

Ik wil graag de cv-pompen monitoren, dat ze gewerkt hebben.
Ze staan nu uit omdat de CV uitstaat, maar moeten een keer per dag even aan (als een pompschakelaar).

Voor mij werkt de history in HA goed, ik kan in een oogopslag zien of het gewerkt heeft en als ik de muis erop zet zie ik precies hoe laat en hoe lang.

[Afbeelding]
Als je hier een ApexCharts Card voor gebruikt kan je het ook nog eens in mooie een staafdiagram weergeven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRMVtnfzM_85c56agWD29sONkPM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YDvG2eIT0RjLM8wJhYfxMdeu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-08 10:44
HI All, ik ben wat aan het klooien met de energy dashboard in homeassistant. We hebben zonnepanelen, een slimme met en de slimme lezer van marcel zuidwijk. Zou ik in pricinpe deze dan eenvoudig moeten kunnen toevoegen aan de dashboard? Het lijkt me niet te lukken de juiste elementen te selecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-09 16:09

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

zierbeek schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:43:
HI All, ik ben wat aan het klooien met de energy dashboard in homeassistant. We hebben zonnepanelen, een slimme met en de slimme lezer van marcel zuidwijk. Zou ik in pricinpe deze dan eenvoudig moeten kunnen toevoegen aan de dashboard? Het lijkt me niet te lukken de juiste elementen te selecteren.
Ik weet niet of je bedoelt hoe je de gegevens moet invullen. Ik heb twee omvormers en heb het zo ingevuld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HIb3FdEszZLwasJe2YRApfpTro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhEebjpqyuQoa938HZ5buUKM.jpg?f=fotoalbum_large

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Wel ik lijk hier niet de juiste component te vinden die dat kan doen.
Ik heb deze mogelijke componenten: https://esphome.io/components/sensor/dsmr.html

en de api van de omvormer is deze: https://support.huawei.co...ver-northbound-interfaces

Het lijkt me niet te lukken deze te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
zierbeek schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:47:
Wel ik lijk hier niet de juiste component te vinden die dat kan doen.
Ik heb deze mogelijke componenten: https://esphome.io/components/sensor/dsmr.html

en de api van de omvormer is deze: https://support.huawei.co...ver-northbound-interfaces

Het lijkt me niet te lukken deze te vinden
De Slimme Lezer zou de sensoren voor import en export moeten leveren. Heb je die al in HA staan? De ESPHome software die op de Slimme Lezer geïnstalleerd staat zou daar al voor moeten zorgen.

Voor je omvormer zul je een integratie moeten installeren. Zo te zien is er een custom integratie voor beschikbaar. Deze kun je evenutueel met HACS installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
TheFes schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:51:
[...]

De Slimme Lezer zou de sensoren voor import en export moeten leveren. Heb je die al in HA staan? De ESPHome software die op de Slimme Lezer geïnstalleerd staat zou daar al voor moeten zorgen.

Voor je omvormer zul je een integratie moeten installeren. Zo te zien is er een custom integratie voor beschikbaar. Deze kun je evenutueel met HACS installeren.
Hoi, klopt, inderdaad, beide integraties zitten reeds in home Assistant, het lijkt me echter niet te lukken om de juiste id's te kiezen. Ik zie de realtime entiteit bijvoorbeeld niet bij de zonnepanelen terwijl die wel beschikbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1If8PN3CNDv99B1eYtQIbznFBaA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lNsai0Rp6bo8V9zhrYJj9hM9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
zierbeek schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:11:
[...]

Hoi, klopt, inderdaad, beide integraties zitten reeds in home Assistant, het lijkt me echter niet te lukken om de juiste id's te kiezen. Ik zie de realtime entiteit bijvoorbeeld niet bij de zonnepanelen terwijl die wel beschikbaar is.
[Afbeelding]
Dit lijkt me prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Nee dat niet, ik zie erg grote verschillen in waarden terwjil ik in de entiteiten lijst in de instellingen eignelijk de juiste waarden kan zien, ik kan ze echter niet selecteren op het dashboard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Naar mijn gevoel loop hier namelijk wat fout met het net, niet? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFqr3lZXH0hiMQdK29fXa-cr5nM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TMlZH3lT6R4qzrlZe3IsrqBc.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 04:29
[...]

[Afbeelding]
Maar realtime?

Van wat ik zie heb je wel het juiste geselcteerd.
Wel is het zo dat het dashboard maar 1x per uur geupdate word, misschien dat je daardoor misleid wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:10

Tazzios

..

@zierbeek voor realtime heb je de power flow plus card nodig.

De kaart die je nu hebt toont het per dag.

[ Voor 26% gewijzigd door Tazzios op 28-06-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 04:29
zierbeek schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:24:
Naar mijn gevoel loop hier namelijk wat fout met het net, niet? [Afbeelding]
Nee
de opwek is 4,6KW
uit het net heb je 2,3 Kw gehaald
je hebt 2,3 Kw teruggeleverd omdat, je dat op dat moment niet nodig had.

4,6 + 2,3 = 6,9 totaal opgewekt en uit het net gehaald, hiervan heb jij zelf 4kw verbruikt en 2,9 terug het net op gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-09 19:06
Delete.

Issue gevonden
https://github.com/thomas...ce-layout-card/issues/291

[ Voor 83% gewijzigd door skank op 28-06-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
GilbertvH schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:29:
[...]

Kijk eens online op je Developer Platform bij je devices. Je kunt hier per device de 'Control Instruction Mode' aanpassen. Als je deze van Standard naar DP Instruction aanpast kan het zijn dat HA meer entiteiten ontvangt. Voorbeeld bij mijn zwembad watertester:

[Afbeelding]
Dit getest maar geen verschil in HA.

Ik heb nu de LocalTuya integratie geïnstalleerd en daarin wordt de lux sensor wel herkent.
Alleen werkt dat allemaal weer wat lastiger voor mij als beginner doordat ik de entiteiten nu handmatig moet toevoegen (trail and error) en sommige entiteiten om settings te wijzigen nu weer niet werken, maar goed voor nu werkt de lux sensor in ieder geval. *O*
Misschien alles maar overzetten naar LocalTuya of overstappen naar een Zigbee hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
zierbeek schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:21:
[...]

Nee dat niet, ik zie erg grote verschillen in waarden terwjil ik in de entiteiten lijst in de instellingen eignelijk de juiste waarden kan zien, ik kan ze echter niet selecteren op het dashboard!
Ik begrijp niet wat je bedoelt? Ben je niet in de war met power vs energy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Clumsy Smurf schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:25:
[...]

Maar realtime?

Van wat ik zie heb je wel het juiste geselcteerd.
Wel is het zo dat het dashboard maar 1x per uur geupdate word, misschien dat je daardoor misleid wordt?
OOOH ja dat verklaart veel, ik dacht dat dit realtime weergave was!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@zierbeek voor real-time vermogen, in dezelfde stijl als het energy dashboard, kun je de custom power flow plus card gebruiken.

Oh was al genoemd zie ik :)

@Clumsy Smurf laten we het niet lastiger maken door het over kW te hebben terwijl het kWh betreft :p

[ Voor 28% gewijzigd door Gizz op 28-06-2024 13:42 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Gizz schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:33:
@zierbeek voor real-time vermogen, in dezelfde stijl als het energy dashboard, kun je de custom power flow plus card gebruiken.
Yes, dankjewel voor de tip! dat lukt nu inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-09 22:17
[...]

[Afbeelding]
Voor de zonnepanelen produnctie kun je ook de "lifetime energy production pakken" HA houdt zelf bij hoeveel dat die dag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 05-09 11:07

Sharky

Skamn Dippy!

In het kader van energiemonitoring zit ik ook met wat issues. Ik heb een growatt-omvormer die met Grott in een docker uitlees, werkt prima!

Gisteren heb ik ook een dsmr-usb van aliexpress ontvangen die (zo leek het) meteen werkte. De integratie herkende meteen de meters met (ik denk) de juiste waarden. Alleen die waarden veranderen niet waardoor ik feitelijk niets meet. Gas- en stroomverbruik blijven allemaal op dezelfde waarde.

De enige waarde in onderstaand overzicht die continu verandert is 'Electricity Meter Energieproductie Fase L1'. Alle andere zijn sinds gisteravond al hetzelfde sinds ik de meter heb aangesloten. De waarden onder het kopje Diagnose veranderen overigens ook maar daar doe ik toch niks mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJBhxktdjXUgYaZRQ0KAfiJB4kI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z5fL8fDPSolRDvEw0yquq8ts.png?f=user_large

Voor zover het relevant is, rechts staat dat de sensor sinds gisteravond niet meer is gewijzigd/bijgewerkt. Of heeft dat alleen met de instellingen te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNGqp2D24HlU1WgZO1DKXq7p1lg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BDuY3FQbiDaLZmQpYNKrogNu.png?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee waarom de totalen niet wijzigen?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Vraag, hopelijk weet iemand het juiste antwoord. Ik heb een curl commando:

Ik heb dit in configuration.yaml gezet:
YAML:
1
2
3
4
5
6
rest_command:
  my_request:
    url: https://eu-openapi.milesight.com/device/openapi/v1.0/devices/180118314239367XXXX
    headers:
      authorization: Bearer eyJhbGciOiJSUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCIsImtpZCI6InllYXN0b25lLWRlZmF1bHQta2V5LWlkIn0.eyJncmFudF90eXBlIjoiY2xpZW50X2NyZWRlbnRpYWxzIiwic2NvcGUiOlsib3BlbmFwaSJdLCJjbGllbnRfZXh0Ijp7ImFwcF9pZCI6IjE4MDE2MXXX5RINfvb55tf3564S16NRK4DzFa4VBCAcgNF-8i2CMxZwPeZHjFYK4zSPwwqSU

Edit: Dit werkt, zodra je de service oproept. Ik wil het dus net andersom, de data die terug komt wil ik gebruiken in een sensor.

[ Voor 41% gewijzigd door Toppe op 28-06-2024 14:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:54:

YAML:
1
2
3
4
5
6
rest_command:
  my_request:
    url: https://eu-openapi.milesight.com/device/openapi/v1.0/devices/180118314239367XXXX
    headers:
      authorization: Bearer eyJhbGciOiJSUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCIsImtpZCI6InllYXN0b25lLWRlZmF1bHQta2V5LWlkIn0.eyJncmFudF90eXBlIjoiY2xpZW50X2NyZWRlbnRpYWxzIiwic2NvcGUiOlsib3BlbmFwaSJdLCJjbGllbnRfZXh0Ijp7ImFwcF9pZCI6IjE4MDE2MXXX5RINfvb55tf3564S16NRK4DzFa4VBCAcgNF-8i2CMxZwPeZHjFYK4zSPwwqSU

Edit: Dit werkt, zodra je de service oproept. Ik wil het dus net andersom, de data die terug komt wil ik gebruiken in een sensor.
Dan moet je een rest sensor aanmaken en geen rest command
https://www.home-assistant.io/integrations/rest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Toppe schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:54:

YAML:
1
2
3
4
5
6
rest_command:
  my_request:
    headers:
      authorization: Bearer <knip>

Ik zou geen access tokens op het internet zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

RobertMe schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:37:
[...]

Ik zou geen access tokens op het internet zetten ;)
Geen zorgen, hij is in het echt nog veel groter, heb een knip in het midden gedaan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Toppe schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:37:
[...]

Geen zorgen, hij is in het echt nog veel groter, heb een knip in het midden gedaan ;)
Nouja, in deze is het een JSON Web Token (JWT). En jwt.io heeft geen problemen er mee om dan in ieder geval tot de knip te decoden. En met de informatie dat het een JWT is én er geknipt is valt vast ook het laatste stukje te decoden (uiteindelijk is het base64 encoded JSON, en het zal vast mogelijk zijn om het tweede deel na de knip weer te decoden, gezien base64 IIRC altijd X bytes omzet in Y bytes. Dus na de knip heb je met maximaal Y tekens schuiven weer een valide base64 encoded string).
En gezien een JWT informatie naar keuze kam bevatten kan het dus zeker zijn dat er gevoelige informatie in staat.
Dus het is niet mogelijk om met dit restant nu in te loggen, noch om dit te gebruiken om een valide JWT / access token te genereren, maar er kan zeer zeker wel gevoelige informatie in staan en dus lekken door het zomaar op internet te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zierbeek
Woehoew, all working fine! Mijn lader schakelt nu pas aan wanneer er een overschot is van meer dan 2,2 kW de afgelopen 5 minuten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 18:38
@Septillion uhh das toch ook een gevolg van de dec modus? Dagelijks al dan niet elk uur komen er wel updates uit om te testen voor deze naar productie kunnen?

Ik weet niet waarom je de dev modus aan hebt staan. Heb zelf 2x home assistent draaien om dingen te testen. Voor ik er mee naar de vrouw gaat :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Laatst online: 05-09 19:50
Iemand , die de juiste waardes weet om in te vullen bij Battery Simulation?
Zijn dat de zelfde die je gebruikt bij Elektriciteitsnet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:08

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Septillion schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:16:

Ik zit ook met twee USB-aansluitingen waarvan het niet goed gaat.

De ene is voor de P1-aansluiting en die is inderdaad (bij Instellingen > Apparaten en Diensten) gekoppeld ‘by-id’ (/dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AB8ART10-if00-port0)

Maar de andere USB-stick is voor de modbus tussenmeters en die configuratie gaat via configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
modbus:
  - name: "Tussenmeters"
    type: serial
    port: /dev/ttyUSB1
    method: rtu
    baudrate: 9600
    bytesize: 8

Hoe krijg ik daar die ‘by-id’-koppeling voor elkaar? Die wil ik ook graag weer aan de praat krijgen…

EDIT
Het was even zoeken waar ik die ‘by-id’-verwijzing van de USB-stick kon vinden, maar daarna was het eenvoudig om die bij de port in configuration.yaml in te vullen. *O*

Blij dat ik dit onderwerp hier langs zag komen, want ik snapte er al nix van dat die koppeling opeens niet meer werkte. Dacht dat er een wijziging in de configuratie was doorgevoerd, maar kon daarover al nix vinden.
Opgelost dus dankzij dit topic. d:)b

[ Voor 14% gewijzigd door Hippe Lip op 28-06-2024 23:42 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:30
zierbeek schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:34:
Woehoew, all working fine! Mijn lader schakelt nu pas aan wanneer er een overschot is van meer dan 2,2 kW de afgelopen 5 minuten!
Waarschijnlijk stukje gemist maar hoe werkend gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
simonj schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:23:
Iemand , die de juiste waardes weet om in te vullen bij Battery Simulation?
Zijn dat de zelfde die je gebruikt bij Elektriciteitsnet?
Import en export meters bedoel je? Ik heb daar de vier meters van mijn slimme meter ingevuld (hoog/laag*levering/teruglevering).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonj
  • Laatst online: 05-09 19:50
KabouterSuper schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:55:
[...]

Import en export meters bedoel je? Ik heb daar de vier meters van mijn slimme meter ingevuld (hoog/laag*levering/teruglevering).
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sapanica
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11-08 19:19
Vraagje,

Per 01/07 moet ik bij mijn energieleverancier terugleverkosten gaan betalen.

Ik heb de homewizard p1 meter gekoppeld aan homeassistant. De entiteit totaal export van homewizard heeft nu een waarde van bijvoorbeeld 2000.

Hoe kan ik het in home assistant instellen dat deze waarde in een of andere kaart vanaf 0 begint per 01/07?

Alle hulp is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:34
na de core update beta van vanochtend heb ik mijn zigbee2mqtt herstart.
maar krijg ik nu de foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: homeassistant.components.hassio
Bron: components/hassio/websocket_api.py:135
integratie: Home Assistant Supervisor (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 12:21:31 (8 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 12:30:41

Failed to to call /addons/9336c2b0_zigbee2mqtt/start - Image zigbee2mqtt/zigbee2mqtt-amd64:1.38.0-1 does not exist for addon_9336c2b0_zigbee2mqtt

wat kan ik hieraan doen?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:02
ik wil de DSMR slimme meter toevoegen aan HA. HA draait op een PI4, de usb kabel word gezien in HA.
Ik heb de integratie DSMR slimme meter voltooid, en nu? Wat moet ik nog doen om de entiteiten zichtbaar te hebben?

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
To_Tall schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:52:
@Septillion uhh das toch ook een gevolg van de dec modus? Dagelijks al dan niet elk uur komen er wel updates uit om te testen voor deze naar productie kunnen?

Ik weet niet waarom je de dev modus aan hebt staan. Heb zelf 2x home assistent draaien om dingen te testen. Voor ik er mee naar de vrouw gaat :+
Van de dev versie van ESPhome krijg je inderdaad dagelijks een update. Maar de dev versie triggert geen device update meldingen. Net nog even getest, maar de devices geven alleen update meldingen voor de normale versie.

En had de dev erbij gezet om te kunnen spelen met addressable led support voor Beken chips (LibreTiny). En afgezien van de update melding van ESPhome dev kan dat dus er prima naast.

Maar goed, ook de update melding van ESPhome home devices met de normale ESPhome versie vind ik gewoon al irritant. Er gaat gewoon te vaak dingen stuk door gewoon ESPhome devices te updaten (of überhaupt recompile) en ESPhome heeft gewoon nog steeds geen goede backup methode omdat dependencies niet meegenomen worden. Dus prima dat ik "Update" in het ESPhome dashbaord zie maar wil er geen notificatie dot van zien in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sapanica Je kan een utility meter aanmaken. Kan via de UI als helper.

En voor je gaat lopen knijpen met PV, bedenk dan wel dat je met een vast of variabel contract nog steeds geld krijgt per kWh dus dat het nog steeds uit kan terug te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowiej
  • Laatst online: 02-09 21:32
Wellicht kan een van jullie mij helpen.

Ik wil in kwh kunnen meten hoeveel stroomverbruik op dagelijkse basis mijn auto laden kost.

Via Tronity heb ik een sensor die meet in kw tijdens het laden. Ik heb hier een nutsmeter voor aangemaakt welke dagelijks reset en bijhoudt wat het totale aantal kw per dag is wat verbruikt wordt met laden.

Deze nutsmeter/entiteit wil ik omzetten naar kwh - kan iemand mij hiermee helpen? Ik ben te onervaren om dit zelf uit te vogelen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-w43G7VXGcWFXYFxgM4Y-SHxH1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6lX3Ks829MNC72AZNnO6QkkZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oP3wpbMqImKub220mz8eUDeI9A8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kex9bHK9c6XfpBxc60WbRasq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door flowiej op 29-06-2024 16:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@flowiej je moet het andersom doen, want:
ik heb hier een nutsmeter voor aangemaakt welke dagelijks reset en bijhoudt wat het totale aantal kw per dag is wat verbruikt wordt met laden.
Daar heb je niets aan. Dan probeer je iets te maken dat je kunt vergelijken met een utilitymeter die dagelijks bijhoudt hoeveel km/u je rijdt. Terwijl je de afstand wil weten, niet je snelheid.

Je maakt eerst een sensor die kW naar kWh omzet. Die kun je vervolgens dagelijks laten resetten in een utilitymeter die per dag reset.

Voor kW -> kWh moet je integreren; nieuwe helper > Riemann sum integral sensor.

Weet je trouwens zeker dat je via de Tronity integration echt alleen het vermogen (kW) kan uitlezen en niet het verbruik (kWh)? Dat klinkt namelijk als een basisfunctionaliteit, maar ik ken Tronity verder niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 29-06-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 22:50
flowiej schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:21:
Wellicht kan een van jullie mij helpen.

Ik wil in kwh kunnen meten hoeveel stroomverbruik op dagelijkse basis mijn auto laden kost.

Via Tronity heb ik een sensor die meet in kw tijdens het laden. Ik heb hier een nutsmeter voor aangemaakt welke dagelijks reset en bijhoudt wat het totale aantal kw per dag is wat verbruikt wordt met laden.

Deze nutsmeter/entiteit wil ik omzetten naar kwh - kan iemand mij hiermee helpen? Ik ben te onervaren om dit zelf uit te vogelen.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals @Gizz hierboven al meldt, aan kW heb je niets.Ik zou idd ook kijken of de Tronity geen kWh meter heeft. In plaats van de Riemann helper, kan je ook kijken naar PowerCalc (https://github.com/bramstroker/homeassistant-powercalc), deze kan kW omzetten naar kWh.

[ Voor 3% gewijzigd door AWEF op 29-06-2024 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowiej
Gizz schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:41:
@flowiej je moet het andersom doen, want:

[...]

Daar heb je niets aan. Dan probeer je iets te maken dat je kunt vergelijken met een utilitymeter die dagelijks bijhoudt hoeveel km/u je rijdt. Terwijl je de afstand wil weten, niet je snelheid.

Je maakt eerst een sensor die kW naar kWh omzet. Die kun je vervolgens dagelijks laten resetten in een utilitymeter die per dag reset.

Voor kW -> kWh moet je integreren; nieuwe helper > Riemann sum integral sensor.

Weet je trouwens zeker dat je via de Tronity integration echt alleen het vermogen (kW) kan uitlezen en niet het verbruik (kWh)? Dat klinkt namelijk als een basisfunctionaliteit, maar ik ken Tronity verder niet.
De Riemann sum integral sensor heb ik inmiddels maar geen idee hoe ik deze invul qua parameters? Tronity doet alleen kW en W helaas, hetzelfde geldt voor de Skoda integratie, die ik ook heb - deze doet alleen W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowiej
AWEF schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:10:
[...]

Zoals @Gizz hierboven al meldt, aan kW heb je niets.Ik zou idd ook kijken of de Tronity geen kWh meter heeft. In plaats van de Riemann helper, kan je ook kijken naar PowerCalc (https://github.com/bramstroker/homeassistant-powercalc), deze kan kW omzetten naar kWh.
Zover ik kan zien kan deze alleen kW omzetten naar kWh als je handmatig aangeeft wat het stroomverbruik is zodra je aan het laden bent. Dit fluctueert in de werkelijkheid vanwege load balancing en omdat ik soms op lagere laadsnelheid laad, om zo alleen met de opwek van mijn panelen te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 22:50
flowiej schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:33:
[...]

Zover ik kan zien kan deze alleen kW omzetten naar kWh als je handmatig aangeeft wat het stroomverbruik is zodra je aan het laden bent. Dit fluctueert in de werkelijkheid vanwege load balancing en omdat ik soms op lagere laadsnelheid laad, om zo alleen met de opwek van mijn panelen te laden.
Als je kiest voor "Energy from real power sensor", dan kan je de de "sensor.auto_stroomverbruik_laden_vandaag_kw" sensor opgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@flowiej Als je de Integral / Riemann op een uur zet (immers wil je kWh = Kilo Watt Uur) en dan als bron de kW sensor pakt dan komt er kWh uit. Rest kan je default of leeg laten. Eventueel alleen precisie invullen naar wat je wilt hebben.

Maar zou dan zeker ook nog een keer een check doen of de auto de waarde wel correct weergeeft en niet bijvoorbeeld na aftrek van verliezen. Zou je kunnen doen door een keer de rest van je huis uit te schakelen (groepen uit in de meterkast) en dan gaan laden. Dan kan je de weergave van de auto met de weergave van de slimme meter controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sapanica
Septillion schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:49:

En voor je gaat lopen knijpen met PV, bedenk dan wel dat je met een vast of variabel contract nog steeds geld krijgt per kWh dus dat het nog steeds uit kan terug te leveren.
Bedankt voor je reactie!

Ik ben me er van bewust, het is ook niet mijn intentie om te knijpen, eerder om m'n percentage eigen verbruik wat te monitoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowiej
Septillion schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:58:
@flowiej Als je de Integral / Riemann op een uur zet (immers wil je kWh = Kilo Watt Uur) en dan als bron de kW sensor pakt dan komt er kWh uit. Rest kan je default of leeg laten. Eventueel alleen precisie invullen naar wat je wilt hebben.

Maar zou dan zeker ook nog een keer een check doen of de auto de waarde wel correct weergeeft en niet bijvoorbeeld na aftrek van verliezen. Zou je kunnen doen door een keer de rest van je huis uit te schakelen (groepen uit in de meterkast) en dan gaan laden. Dan kan je de weergave van de auto met de weergave van de slimme meter controleren.
Dank! Het is gelukt! _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door flowiej op 29-06-2024 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:02
Ik heb nog steeds geen succes om een P1 meter uit te lezen.
Gebruik de DSMR Slimme meter integratie, als ik kies voor 5S dan is de installatie succesvol maar krijg geen entiteiten.
Als ik kies voor 5B, want het is een nieuwe Belgische meter, dan krijg ik volgende fout,
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Logger: homeassistant
Source: /usr/src/homeassistant/homeassistant/runner.py:145
First occurred: 19:30:45 (9592 occurrences)
Last logged: 19:41:22

Error doing job: Exception in callback SerialTransport._read_ready()
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.12/asyncio/events.py", line 84, in _run
    self._context.run(self._callback, *self._args)
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/serial_asyncio/__init__.py", line 120, in _read_ready
    self._protocol.data_received(data)
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/dsmr_parser/clients/rfxtrx_protocol.py", line 54, in data_received
    packettype = data[1]
                 ~~~~^^^
IndexError: index out of range

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sapanica
Septillion schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:49:

Ik heb het een en ander geprobeerd, maar ik ben bang dat ik hier toch wat meer hulp bij nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Ik heb een automatisering gemaakt voor mijn airco dat hij automatisch aan moet gaan na 21:30 bij een kamertemperatuur van boven de 25 graden en als we thuis zijn.

Hij werkt echter niet...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
id: '1719381094427'
alias: Airco slaapkamer auto aan
description: Airco slaapkamer auto aan
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: zone.home
    above: 0
    id: aan
    below: 1
    id: uit
condition:
  - condition: time
    after: '21:30:00'
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.air_conditioning_slaapkamer_room_temperature
    above: 25
action:
  - service: climate.turn_on
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      device_id: 2b3c36e0efe1f344d624f876287bf95e
mode: single

Wat doe ik vaut?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Activate schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:48:
Ik heb een automatisering gemaakt voor mijn airco dat hij automatisch aan moet gaan na 21:30 bij een kamertemperatuur van boven de 25 graden en als we thuis zijn.

Hij werkt echter niet...
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
id: '1719381094427'
trigger:
Wat is je trigger? Deze lijken elkaar tegen te spreken.

Ik zou 2 triggers toevoegen:
1 temperatuur komt boven de 25C (conditie zone.home = thuis)
2 zone.home wijzigt naar thuis (conditie temp is >25C)
Wat doe ik vaut?
v=f en a = o denk ik

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:33

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Reaper.JA2 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:13:
Simpele vraag: is het een goed idee om een Shelly Plus 1PM te gebruiken om alle afzonderlijke groepen van de meterkast te meten? Ik wil niet alle apparaten seperaat meten, omdat het ook niet altijd kan, zoals in de keuken.

Of zijn er betere alternatieven om de groepen (dus niet fasen) te meten?
Ik vond nog een mogelijke optie, de Refoss EM06. 6 meetlussen en met Home Assistant support.

https://www.amazon.de/gp/product/B0CT4NGN3R/

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
v=f en a = o denk ik
Weet het wel zeker....LOL

We gebruiken in de slaapkamer alleen de temp van de afstandsbediening :

Hier staat volgens mij dat hij wanneer boven 25 is deze moet gaan werken?

Dank voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Poging 2 :
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27

trigger:
    entity_id:
      - sensor.air_conditioning_slaapkamer_room_temperature
  - platform: time
    at: "21:30:00"
condition: []
action:
    target:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@flowiej Gewoon standaard laten. Tenzij je issues hebt of echt heeeeel zeker ben van hoe gemeten wordt is trapezium vaak de beste benadering.

En je "invoer sensor" is in Watt? Als deze al in kW is dan prefix leeg laten, is deze in Watt en je zet prefix op kilo dan krijg je dus kWh uit de Riemann.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sapanica Wat heb je geprobeerd? Wat op zich is het zo simpel als in de UI de helper aanmaken en gaan.

Enige dat je misschien nog wilt doen is met een automation op het begin van 1-7 een reset van de utility meter uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Activate Dit is volgens mij zo'n typisch geval dat je triggers eigenlijk ook je condities zijn (de state waar je dan in komt).

Wanneer wil je dat het gebeurd = trigger:
OF iemand komt thuis
OF temperatuur boven de 25 graden
OF om 21:30

Maar gezien je niet altijd wilt dat de airco bijvoorbeeld om 21:30 aan gaat voeg je ook de staat toe waartoe de trigger heeft geleid.

Onder welke voorwaarde wil je dat het gebeurd = condition:
EN iemand thuis is
EN de temperatuur boven de 25 graden is
EN het na 21:30 is

Krijg je iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
trigger:
    entity_id:
      - sensor.air_conditioning_slaapkamer_room_temperature
  - platform: time
    at: "21:30:00"
condition:
    entity_id: azone.home
  - condition: time
    after: "21:30:00"
action:
    target:

Twee dingen om in het achterhoofd te houden:

Conditions zijn standaard AND. Triggers hebben geen tijdsduur en daarvoor is het onmogelijk dat ze 100% samen vallen, deze kan je dus beschouwen als OR.

Een tijd conditie waar je alleen before of alleen after van invult zal altijd middernacht als impliciete andere waarde hebben. Dus "after 21:30" heeft dus ook impliciet "before 24:00"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sapanica
Septillion schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 23:35:
@Sapanica Wat heb je geprobeerd? Wat op zich is het zo simpel als in de UI de helper aanmaken en gaan.

Enige dat je misschien nog wilt doen is met een automation op het begin van 1-7 een reset van de utility meter uitvoeren.
Ik heb de helper aangemaakt, en hij werkt.
Echter, hij wil weer naar 0 resetten op 01/01/2025. Maar m'n contract loopt van april tot april. Waar kan ik die reset datum aanpassen?
Pagina: 1 ... 205 ... 338 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.