Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 204 ... 338 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 07:42
bhartman schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:38:
[...]

Ik heb een connexoon voor mijn io rolluiken en werk inderdaad met de overkiz integratie. Die heeft een lokale optie (via de Sonfy developer portal), zodat je niet van hun cloud afhankelijk bent. Wat hierboven vermeld wordt, klopt dus niet.
Dat klopt wel, de connectivity kit kan alleen via de cloud. De tahoma switch en connexoon ook lokaal. Maar daar betaal je veel meer voor zoals ik zei
dixet schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:22:
[...]
Nadeel is wel dat de connectivity kit geen lokale api ondersteunt, de tahoma switch dacht ik wel. Voor het prijsverschil vond ik cloud bediening geen issue, bij mij is het zonnescherm geen kritieke infrastructuur. Alles wat ik bij uitval van internet nog via ha wil kunnen bedienen wil ik lokaal kunnen benaderen, als internet uitvalt val ik voor de zonwering wel terug op de afstandsbediening.
Maar dat moet ieder voor zich bepalen, als lokale api een eis is heb je weinig aan de connectivity kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

magnifor schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:38:
[...]

Ik heb regelmatig hetzelfde. Soms helpt een reboot van Toon, soms moet ik de huidige toon config in HA verwijderen en daarna opnieuw toevoegen. Heel erg irritant, denk aan een P1 meter tussen de plaatsen en het abonnement van Toon om te zeggen. Heb wat onderzoek gedaan en het volgende schijnt goed te werken met HA:

https://smartgateways.nl/product/slimme-meter-wifi-gateway/

Ik persoonlijk had nooit een Toon genomen maar de vorige eigenaar van de woning heeft het achtergelaten dus ja…

Overigens hebben meerdere last van dit probleem:

https://github.com/home-assistant/core/issues/115290
Als ik op toevoegen druk, loop ik weer hier op vast:
Developer hint:

The requested redirect_uri does not match any of the whitelisted redirect_uris on the Toon developer page.
Make sure to allow the requested redirect_uri on your registered Toon app in the developer pages
Multiple redirect_uris can be used, separated by a comma.
Welke whitelist? Ik zie wel een callback URL?

Support is ook blijkbaar al twee jaar op vakantie?
_MrPePper schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:57:

[...]

Ik zie net een onbezorgbaar mail aan devsupport@toon.eu in mijn ongewenste mail, lijkt erop dat er bij hun iets mis gaat.
En ja, nog steeds wordt die mail geweigerd.... Wat een dodo's.. :X :X :X

[ Voor 37% gewijzigd door AW_Bos op 23-06-2024 21:26 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
dixet schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:57:
[...]
Dat klopt wel, de connectivity kit kan alleen via de cloud. De tahoma switch en connexoon ook lokaal. Maar daar betaal je veel meer voor zoals ik zei
[...]
Nee, ik reageerde op
Helaas, de bediening gaat via de Overkiz integratie, volledig cloud based.
dat klopt dus niet, omdat het van je hardware afhangt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
bhartman schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:03:
[...]

Nee, ik reageerde op

[...]
dat klopt dus niet, omdat het van je hardware afhangt :)
Oké, nog 1 reactie dan gaan we terug naar home assistant ;)
De vraag van @Onedayflyer682 was
Bedoel je dat de kit altijd via Somfy loopt (via internet)?
Mijn antwoord ging dus over de kit. Niet over andere hardware.

TL;DR somfy kan je via een duur apparaat lokaal bedienen of een goedkoop apparaat via de cloud. User's choice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-08 08:41
Hallo allemaal,

ik zoek wat advies rondom het gebruik van zigbee.
Mijn setup was tot voor kort met name gebaseerd op zwave, echter door aanschaf van bepaalde nachtlampjes heb ik mijn netwerk uitgebreid met zigbee (sonoff stick).
Deze lampjes zijn op batterij/accu.

De lampjes zijn gepaird met mijn zigbee netwerk alleen krijg ik ze regelmatig niet geactiveerd met de "normale" aan/uit schakelaar in homeassistant.
ik heb de lampjes ook toegevoegd aan een group in zigbee en als ik de groepsschakelaar gebruik lijkt het allemaal wel direct te werken.

in een poging eea te verbeteren heb ik ook al een rangfer extender toegevoegd maar dat verbeterd de situatie ook niet bepaald.

iemand dan ook enig advies over hoe ik deze situatie kan verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@K0ENH Sonoff maakt twee sticks met lijkende namen, ZBDongle-P en ZBDongle-E, maar zijn compleet verschillend. Welke heb je?

En dan, via welke integratie?
En welke lampjes exact?

Devices op batterijen die juist aangestuurd moeten worden (dus commando ontvangen) is wel het lastige senario. Daar zal aardig wat geprutst zijn tussen batterijduur en hoe vaak ze luisteren. Meeste batterij devices zijn sensoren die alleen data versturen en de rest van de tijd slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
Septillion schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:34:
@K0ENH Sonoff maakt twee sticks met lijkende namen, ZBDongle-P en ZBDongle-E, maar zijn compleet verschillend. Welke heb je?

En dan, via welke integratie?
En welke lampjes exact?

Devices op batterijen die juist aangestuurd moeten worden (dus commando ontvangen) is wel het lastige senario. Daar zal aardig wat geprutst zijn tussen batterijduur en hoe vaak ze luisteren. Meeste batterij devices zijn sensoren die alleen data versturen en de rest van de tijd slapen.
het is de E-versie van de sonoff dongle.
ik maak gebruik van de zha integratie (geen zigbee2mqtt)
en dit zijn de lampjes:
https://humblelights.com/...one/one-smart-black-wood/

zoals gezegd het gekke is als ik de switch gebruik van de specifieke lamp dan krijg ik vaak deze error:
Failed to deliver message: <EmberStatus.DELIVERY_FAILED: 102>

echter als ik het via een switch probeer voor de gehele groep dan werkt het wel direct..

de Delivery_Failed melding is blijkbaar een bekend verschijnsel echter het feit dat het met een groep switch wel direct werkt maar niet via de device switch niet vind ik nogal apart. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35
K0ENH schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:40:
[...]

en dit zijn de lampjes:

zoals gezegd het gekke is als ik de switch gebruik van de specifieke lamp dan krijg ik vaak deze error:

echter als ik het via een switch probeer voor de gehele groep dan werkt het wel direct..

de Delivery_Failed melding is blijkbaar een bekend verschijnsel echter het feit dat het met een groep switch wel direct werkt maar niet via de device switch niet vind ik nogal apart. 8)7
Leuke lampjes, wel prijzig :)

Ik vermoed dat je met de groep gewoon wat meer geluk hebt gehad, zoals @Septillion al aangeeft zal de lamp om batterij te besparen zich maar beperkt op het netwerk melden.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
TheFes schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:59:
[...]

Leuke lampjes, wel prijzig :)

Ik vermoed dat je met de groep gewoon wat meer geluk hebt gehad, zoals @Septillion al aangeeft zal de lamp om batterij te besparen zich maar beperkt op het netwerk melden.
ok, maar waarom reageren ze dan wel direct op een groep commando?
en met direct bedoel ik binnen 2 sec.
dan moeten ze toch aanmelden en ergens "naar luisteren"? of is dat een ander principe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@K0ENH Dat zal waarschijnlijk toch aan de firmware van de lampen liggen. Constant luisteren maar weinig energie gebruiken is een lastige combi.

Maar heb je toevallig ook getest of de lampen wel snel reageren als je ze direct aanstuurt maar ze wel in een groep gezet zijn? Zou namelijk kunnen dat ze dan gewoon meer wakker blijven.

Alternatief zou zijn om ze in een groep met alleen zichzelf te zetten en dan de groep te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
Septillion schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:03:
@K0ENH Dat zal waarschijnlijk toch aan de firmware van de lampen liggen. Constant luisteren maar weinig energie gebruiken is een lastige combi.

Maar heb je toevallig ook getest of de lampen wel snel reageren als je ze direct aanstuurt maar ze wel in een groep gezet zijn? Zou namelijk kunnen dat ze dan gewoon meer wakker blijven.

Alternatief zou zijn om ze in een groep met alleen zichzelf te zetten en dan de groep te gebruiken.
ja ze staan nu in een groep maar directe aansturing levert dan nog steeds dit issue op, en bij het aanroepen van de groep switch gaan ze meteen aan.
vandaar dus ook dat ik het vreemd vind..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:51
K0ENH schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:33:
[...]

ja ze staan nu in een groep maar directe aansturing levert dan nog steeds dit issue op, en bij het aanroepen van de groep switch gaan ze meteen aan.
vandaar dus ook dat ik het vreemd vind..
Wellicht een compatibiliteitsissue? Dat de lamp een "ander soort" aan/uit commando verwacht en ZHA dat niet verstuurd en uit gaat van een "algemeen" aan/uot commando? Terwijl bij het gebruik van groepen (& scenes) de commando's wel gestandaardiseerd zullen zijn en als de lamp groepen ondersteund ze dus wel aan de standaard zullen moeten voldoen.

Edit/toevoeging:
Dat is ook een van de nadelen van Zigbee (/voordeel van Z-Wave). Zigbee gaat voornamelijk over het protocol, maar niet over de inhoud van het protocol. Elke lamp (merk / model) kan dus compleet andere data verwachten, en hetzelfde berichtje zou dus de ene lamp kunnen in/uitschakelen en bij een andere lamp de kleur aanpassen. Simpelweg omdat nergens vast ligt wel bericht wat betekent.
Bij Z-Wave is dat wel allemaal strict vastgelegd en staat in de standaard exact welk bericht wat doet. En de Z-Wave organisatie doet hier ook actief op testen / keuren. En een product dat niet aan de standaard voldoet zal dus ook niet gecertificeerd worden (/niet verkocht kunnen worden).

[ Voor 34% gewijzigd door RobertMe op 24-06-2024 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
K0ENH schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:40:
[...]

en dit zijn de lampjes:

Ik gebruik deze lampjes ook. Superfijne dingen die langer dan ik had verwacht meegaan op een acculading.

Ze laten zich in zigbee2mqtt zien als Tuya TS0501B, wat een geschakelde ledcontroller is. Ik heb het vermoeden dat deze helemaal niet weet dat hij batterijgevoed is. Grootste nadeel van deze lampjes vind ik dan ook dat ze geen batterijstatus tonen. De enige keren dat ze bij mij niet bereikbaar zijn is als de batterij leeg is.

Hoe is het bereik van je zigbee netwerk? Als je net bent overgstapt kan ik me voorstellen dat je nog niet veel (bedrade) zigbee devices hebt en dus de mesh wat gaten kan hebben. Staan de lampjes dichtbij je home-assistant (zigbee stick). Anders heb je wat bedrade apparaten zoals lampen of dedicated routers nodig om de mesh uit te breiden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K0ENH
dixet schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:17:
[...]

Ik gebruik deze lampjes ook. Superfijne dingen die langer dan ik had verwacht meegaan op een acculading.

Ze laten zich in zigbee2mqtt zien als Tuya TS0501B, wat een geschakelde ledcontroller is. Ik heb het vermoeden dat deze helemaal niet weet dat hij batterijgevoed is. Grootste nadeel van deze lampjes vind ik dan ook dat ze geen batterijstatus tonen. De enige keren dat ze bij mij niet bereikbaar zijn is als de batterij leeg is.

Hoe is het bereik van je zigbee netwerk? Als je net bent overgstapt kan ik me voorstellen dat je nog niet veel (bedrade) zigbee devices hebt en dus de mesh wat gaten kan hebben. Staan de lampjes dichtbij je home-assistant (zigbee stick). Anders heb je wat bedrade apparaten zoals lampen of dedicated routers nodig om de mesh uit te breiden
wat betreft het herkennen heb je helemaal gelijk.
alleen wat worden ze in zha herkend als zijnde van manufacturer _TZ3210_d062rv7j
type nummer is wel gelijk aan wat je beschrijft en ook in zha geen battery status.

incl de sonoff en een zigbee repeater heb ik nu 5 zigbee devices.

zie hier de visualization, ik kan zelf niet helemaal bepalen of dit goed of slecht is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1uvODJ1VvZhGXTxyfefNpVcVZpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yTCbdL62nqCrxzMxtX3D3art.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@K0ENH Lijkt me qua signalen prima. Maar oef, ze bieden zich dus ook aan als router, op batterijen :/ Hopelijk gooien ze voor de rest van je netwerk dan ook niet te veel weg. Want lijkt me niet dat ze echt routeren...

@RobertMe Hij schrijft "regelmatig" waar ik uit opmaak dat het soms wel gaat. Dan zou het niet met het commando an sich te maken kunnen hebben. @K0ENH correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
Septillion schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:08:
@K0ENH Lijkt me qua signalen prima. Maar oef, ze bieden zich dus ook aan als router, op batterijen :/ Hopelijk gooien ze voor de rest van je netwerk dan ook niet te veel weg. Want lijkt me niet dat ze echt routeren...

@RobertMe Hij schrijft "regelmatig" waar ik uit opmaak dat het soms wel gaat. Dan zou het niet met het commando an sich te maken kunnen hebben. @K0ENH correct?
correct, soms wel soms niet.
en de group methode werkt eigenlijk voor 99,9999% van de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@K0ENH Dan lijkt het me 99% zeker gewoon de (brakke) firmware. Zou ik niet te lastig doen, ze in een groep mieteren en dat gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
Septillion schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:11:
@K0ENH Dan lijkt het me 99% zeker gewoon de (brakke) firmware. Zou ik niet te lastig doen, ze in een groep mieteren en dat gebruiken :)
en de maker aansporen dat ze hun firmware moeten aanpassen 8) 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Wie wil mij helpen ??
Mijn vrouw heeft een iPad met de naam iPad
Ik gebruik ook een iPad met de naam iPad-2
Nu heb ik een maand of twee geleden mijn iPad(-2) uitgeleend aan iemand en de “Companion app” verwijdert.
Inmiddels heb ik de iPad(-2) weer terug, en nu probeer ik de Companion app er weer op te installeren, maar nu loop ik steeds bij installatie tegen onderstaande melding aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xyPOeR2FWso-kEIq2eymfxq3xM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/153XTGKP1XKCRbO09SyRjrdx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik durf niet verder te gaan, want ik denk dat als ik hem hernoem ik in HA OS alle iPads-2 moet verwijderen.
Dus druk ik maar weer op annuleren en log ik met Safari in, maar liever met de app !!

Weet iemand een oplossing.
Veel dank 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-09 18:15
Ben opzoek naar Zigbee inbouw schakelaars die ook routing functie hebben. De ZBMini L2 extreme heeft dit helaas niet (zonder nul). Iemand anders nog een suggestie?

Om zelf te antwoorden de sonof zbmini (regulier).

[ Voor 13% gewijzigd door Vaevictis_ op 24-06-2024 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Gondelier Stap 1, backup van HA :)

Maar dan denk ik dat je eerst in HA de huidige instantie van iPad-2 moet verwijderen. Dus onder de Mobile app integratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 20:59
K0ENH schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:25:
[...]

en de maker aansporen dat ze hun firmware moeten aanpassen 8) 8) 8)
Een group commando heeft een veel langere timeout dan een gewoon commando, dat zal wel de reden zijn dat die beter werkt.
Het is een batterij gevoed device en die kijken niet continue of er een commando binnenkomt om zo de batterij te sparen, dus als zo'n device niet binnen de timeout reageert houd het gewoon op

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:22

3raser

⚜️ Premium member

Ik probeer mijn Daikin airco te integreren in HA. Heb HACS geinstalleerd en van daaruit de Daikin Onecta intergration van Jwillemsen geïnstalleerd. Via de Daikin Developer login heb ik een app aangemaakt zodat ik de benodigde API keys heb verkregen. De laatste stap is dat HA nu de app gaat verifieren bij Daikin, en dat gaat mis. Zodra de website opent die de API token op moet gaan halen krijg ik deze fout. Klikken op de "meer informatie" stuurt me naar de login issues FAQ.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/At1vlWhDgaANlnpxzs0ODPCyMjY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AJvsFP19pD0p41BYlukj7YDz.png?f=user_large

Iemand enige idee wat hier mis gaat? Moet ik van tevoren ergens inloggen zodat deze stap wel goed gaat? Ik was al ingelogd met de developer account, dus dat kan het niet zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ben(V) schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:51:
[...]
Het is een batterij gevoed device en die kijken niet continue of er een commando binnenkomt om zo de batterij te sparen, dus als zo'n device niet binnen de timeout reageert houd het gewoon op
Dat zou je gewoonlijk wel denken, maar deze dingen gedragen zich zelfs als router. Lijkt erop dat de fabrikant een reguliere Tuya-module met een dikke batterij heeft gecombineerd.

Ben wel benieuwd wat de stand-by tijd is van deze lamp, dus met licht uit maar (blijkbaar) wel als router aan, hoe lang ie dat volhoudt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Moby schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:18:
Vandaag is bij mij de volgende set geinstalleerd: https://www.climamarket.e...-ftxm25r-ftxm35r-3mxm68n9

Aan de gang gekregen zodat ik ook via de telefoon alles kan bedienen. Toen dacht ik: even toevoegen aan HA. En daar loop ik vast. Ik geef 1 van de 3 IP adressen op van de binnenunits (die ik in de app zie) maar ik krijg geen verbinding. Dit staat in het logboek

[...]

Waar kijk ik overheen

Als ik rechtstreeks naar het IP adres ga krijg ik de volgende standaard tekst:

[...]

Edit: En https://github.com/jwillemsen/daikin_onecta werkt ook niet want https://developer.cloud.daikineurope.com/login gaat niet verder dan het SSO scherm
Volgens mij had niemand deze vraag nog beantwoord, maar het lijkt erop alsof je de standaard Daikin integratie probeert te gebruiken. Die werkt alleen met Daikin airco's die de oude wifi module hebben. De nieuwe airco's hebben een nieuwe chip die niet meer met een lokale API werkt. Ik zit momenteel zelf ook in het proces om de cloud API van Daikin werkend te krijgen in HA, maar het is me nog niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

3raser schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:18:
Ik probeer mijn Daikin airco te integreren in HA. Heb HACS geinstalleerd en van daaruit de Daikin Onecta intergration van Jwillemsen geïnstalleerd. Via de Daikin Developer login heb ik een app aangemaakt zodat ik de benodigde API keys heb verkregen. De laatste stap is dat HA nu de app gaat verifieren bij Daikin, en dat gaat mis. Zodra de website opent die de API token op moet gaan halen krijg ik deze fout. Klikken op de "meer informatie" stuurt me naar de login issues FAQ.

[Afbeelding]

Iemand enige idee wat hier mis gaat? Moet ik van tevoren ergens inloggen zodat deze stap wel goed gaat? Ik was al ingelogd met de developer account, dus dat kan het niet zijn lijkt me.
Het probleem is opgelost. Ik las de handleiding en dacht, dat gaat nooit werken omdat het callback URL voor de api niet naar mijn eigen server verwijst. Maar blijkbaar MOET die callback url dus echt letterlijk "https://my.home-assistant.io/redirect/oauth" zijn. Je daadwerkelijke (eigen) server adres voer je pas later in nadat Daikin een token voor je heeft gegenereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-09 15:25
Hallo,

We hebben bij ons thuis een 6-tal screens die ik kan bedienen via de Shelly 2.5 apparaten. Deze zijn allen geconfigureed in HA.

Is er een manier om gebruik te maken van één of andere integratie die kan detecteren dat er neerslag aan zit te komen? Ik zou bvb graag hebben dat de screens via HA een opdracht krijgen om terug omhoog te gaan ~15min voor de regen valt.

Iemand die mij op weg kan helpen of iets gelijkaardigs doet?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
argon007 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:09:
Hallo,

We hebben bij ons thuis een 6-tal screens die ik kan bedienen via de Shelly 2.5 apparaten. Deze zijn allen geconfigureed in HA.

Is er een manier om gebruik te maken van één of andere integratie die kan detecteren dat er neerslag aan zit te komen? Ik zou bvb graag hebben dat de screens via HA een opdracht krijgen om terug omhoog te gaan ~15min voor de regen valt.

Thanks!
Ik heb daar over na zitten denken, maar dat werkt alleen maar als je heel dichtbij een weerstation hebt. Ik heb er 1 van de KNMI op hemelsbreed 5km, maar daar zit soms heel veel mm regen verschil in..hier droog en daar zeiknat.
Dus ik zit te denken aan een regenmeter in mn eigen tuin op Zigbee,bij de eerste druppels omhoog ermee, maar nog niet serieus ingedoken wat de opties zijn.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklydreaming
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-12-2024
Heeft iemand anders hier misschien ook 'last' van?

Mijn Home Assistant (draaiend op Intel NUC) draait in apart IoT VLAN.

Middels Firewall rules kan HA bij Unifi Network Controller en Protect, die draaien op 'main' VLAN.

Ik heb een firewall rule die op elk VLAN verkeer naar de Gateway Interface op port 22, 80 en 443 blokkeert.
Ik zie meldingen dat HA geblokt wordt.

Iemand een idee waarom mijn HA precies elk uur wil verbinden met de gateway interface op poort 443?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 22:48
Oogje schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:30:
[...]

Ik heb daar over na zitten denken, maar dat werkt alleen maar als je heel dichtbij een weerstation hebt. Ik heb er 1 van de KNMI op hemelsbreed 5km, maar daar zit soms heel veel mm regen verschil in..hier droog en daar zeiknat.
Dus ik zit te denken aan een regenmeter in mn eigen tuin op Zigbee,bij de eerste druppels omhoog ermee, maar nog niet serieus ingedoken wat de opties zijn.
De vraag is dan: Hoe erg is het, als de screens omhoog gaan en de regen toch niet valt? Zodra de melding "geen regen voorspelt" er is, kunnen de screens weer omlaag.

Heb het hier nog niet gedaan want ik wil het alleen op bepaalde dagen, en dochterlief moet niet wakker worden van haar middagslaapje, en meer van dat soort onzin.

Wel heb ik een flow in Node Red die een melding geeft als het gaat regenen over X minuten, met de melding welke ramen er nog open staan. Dat werkt op basis van buienradar of buienalarm integratie. Die geeft aan "over X minuten regen" en daar kun je op triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 16:16
Waah schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:54:
[...]

De vraag is dan: Hoe erg is het, als de screens omhoog gaan en de regen toch niet valt? Zodra de melding "geen regen voorspelt" er is, kunnen de screens weer omlaag.

Heb het hier nog niet gedaan want ik wil het alleen op bepaalde dagen, en dochterlief moet niet wakker worden van haar middagslaapje, en meer van dat soort onzin.

Wel heb ik een flow in Node Red die een melding geeft als het gaat regenen over X minuten, met de melding welke ramen er nog open staan. Dat werkt op basis van buienradar of buienalarm integratie. Die geeft aan "over X minuten regen" en daar kun je op triggeren.
Dus die notificatie krijg je op je mobiel en daar trigger je op? Moet je niet een keer je mobiel op een andere locatie zetten :+

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-09 11:42
RobertMe schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:36:
[...]

Leest alsof HA prima zijn werk doet en de (TuneIn) stream prima start. Lijkt mij dus eerder een probleem met het afspeelapparaat dat wel de stream start maar niet verder komt dan het eerste "item".
Vaak lijken deze diensten een m3u afspeellijst te sturen. Eerste item is dan dus de "reclame", daarna de echte stream. Waarschijnlijk dus het afspeelapparaat dat, om welke reden dan ook, alleen het eerste item uit de playlist afspeelt.
Vanochtend werkte het wel weer naar behoren... Denk inderdaad dat het met TuneIn te maken had.
edwin2021 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:02:
[...]
Zeker heb ik ook ineens, maar niet met alle streams. Ik gebruik LMS met losse afspelers.
Hmm, vaag
Septillion schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:14:
@Ben.Hahlen Op welk device / welke integratie?

Bijvoorbeeld Sonos heeft lopen klooien met de TuneIn service (andere versie met account vereist etc). Ook wel eens wat streams gewijzigd. Dus kan je via de officiële weg nog wel de stream afspelen? En als je de service call naar de stream even opnieuw maakt (Dev tools => Services), speelt die wel? En is de yaml dan gelijk aan die in je automation?
Sonos Integratie, op een Sonos One (en wat andere devices). Dit had ik "vroeger" via de TuneIn Service via Sonos, maar sinds de nieuwe app omgezet naar Sonos Radio (wat dus gewoon TuneIn op de achtergrond gebruikt, blijkbaar, maar dan zonder login).

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Mattie112 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:59:
[...]

Dus die notificatie krijg je op je mobiel en daar trigger je op? Moet je niet een keer je mobiel op een andere locatie zetten :+
De buienradar/alarm pakt een locatie die je zelf kan ingeven :+ inclusief volgens mij een radius daar omheen. Zodat als het vlak langs je huis gaat.... dat je toch een melding krijgt (just in case)

De notificatie naar mijn mobiel is een trigger om als de wiedeweerga het zolderraam dicht te doen zodat de PC niet verzuipt _O-

Maar ipv een melding naar je mobiel, kan je ook de screens omhoog doen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
Gizz schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:19:
[...]
Ben wel benieuwd wat de stand-by tijd is van deze lamp, dus met licht uit maar (blijkbaar) wel als router aan, hoe lang ie dat volhoudt.
Op alleen standby zou ik niet weten, maar met dagelijks gebruik van ±3 uur per dag gaat hij 1-2 weken mee. Dat viel mij alleszins mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
3raser schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:07:
[...]

Het probleem is opgelost. Ik las de handleiding en dacht, dat gaat nooit werken omdat het callback URL voor de api niet naar mijn eigen server verwijst. Maar blijkbaar MOET die callback url dus echt letterlijk "https://my.home-assistant.io/redirect/oauth" zijn. Je daadwerkelijke (eigen) server adres voer je pas later in nadat Daikin een token voor je heeft gegenereerd.
Ter info: de my.home-assistant.io website is hier op ingericht. Om vanaf elke website te kunnen linken naar een pagina in mijn jou eigen HA instance. Dat instellen waar jouw HA instance staat is dan ook een eenmalig iets (per browser / device).
De officiële documentatie staat daarbij ook vol met die "My" knoppen om bv een instellingen pagina in 1 klik te openen.

En wat in dit specifieke geval vast mis zal zijn gegaan is dat er ergens een mismatch is tussen de redirect URL die geregistreerd is bij Daikin, en de redirect URL die HA bij het starten van de login flow meestuurt. Wat weer een beveiligingsding van OAuth2 / OpenID Connect is om te voorkomen dat jan en alleman zomaar deze login flow kan doorlopen en de access token naar een eigen website stuurt. Want in dit specifieke geval open je dus de website van Daikin, waarbij HA zal meesturen dat die teruggestuurd wil worden naar my.home-assistant.io. Vervolgens log je bij Daikin daadwerkelijk in waarna zij de browser sturen naar de meegestuurde redirect URL inclusief de access token en al. Je wilt dan dus wel dat deze access token uit komt op een vertrouwde website. En niet die initiële URL zomaar gekopieerd kan worden en de redirect URL wordt aangepast naar die van een aanvaller. Waarna die dus een access token heeft om namens jou de API te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:23
argon007 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:09:
Hallo,

Thanks!
Ik heb een sensor gemaakt op basis van https://github.com/aex351/home-assistant-neerslag-card. Hier is de sensor:
YAML:
1
2
3
4
has_precipitation:
      friendly_name: "Has Precipitation"
      value_template: >-
        {{ states.sensor.neerslag_buienalarm_regen_data.attributes.data.precip | select('!=', 0) | list | length > 0 }}

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 24-06-2024 18:08 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-08 21:20
Ik heb 2 zigbee dimmers gekocht, maar nu ben ik aan het kijken hoe ik deze moet verbinden met home assistent aangezien ik nu zie dat dit niet standaard is.

Zou ik het bijvoorbeeld wel via Homey naar HA kunnen communiceren?

[ Voor 60% gewijzigd door Pieter2 op 24-06-2024 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Pieter2 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:16:
Ik heb 2 zigbee dimmers gekocht, maar nu ben ik aan het kijken hoe ik deze moet verbinden met home assistent aangezien ik nu zie dat dit niet standaard is.

Waarom zou die niet via HA werken? Volgens mij doet die het prima. Je moet uiteraard wel een Zigbee coördinator hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Septillion schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:44:
@Gondelier Stap 1, backup van HA :)

Maar dan denk ik dat je eerst in HA de huidige instantie van iPad-2 moet verwijderen. Dus onder de Mobile app integratie.
@Septillion Een Backup van 2 -> 2,5 maand geleden terugzetten, denk het niet :( 8)7
Maar als je bedoelt, altijd een backup maken, dat doet het systeem automatisch elke nacht om 04:00 uur.
Probleem is na wat gepuzzel opgelost, iPad-2 een ander nummer gegeven (iPad-340034), toen kon ik inloggen met de Companion app die op mijn iPad-340034 staat.
Daarna de backup van vanacht terugzetten en de iPad weer op iPad-2.
De Companion app werkt nu weer prima op de bewuste iPad-2 en hoef verder niets te veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Gondelier schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:51:
[...]

@Septillion Een Backup van 2 -> 2,5 maand geleden terugzetten, denk het niet :( 8)7
Maar als je bedoelt, altijd een backup maken, dat doet het systeem automatisch elke nacht om 04:00 uur.
Probleem is na wat gepuzzel opgelost, iPad-2 een ander nummer gegeven (iPad-340034), toen kon ik inloggen met de Companion app die op mijn iPad-340034 staat.
De Companion app werkt nu weer prima op de bewuste iPad-2 en hoef verder niets te veranderen.
Wie heeft het over een backup van 2 maanden geleden terugzetten?
Wat @Septillion voorstelde was om bij Settings > Devices & Services onder de Mobile App integratie iPad 2 te verwijderen. Daarna had je hem op je iPad weer opnieuw kunnen installeren.

Dat had waarschijnlijk hetzelfde effect gehad als hetgeen je nu gedaan hebt, behalve dan dat je niet je eventuele energie data van het grootste deel van de dag in één uur hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-08 21:20
TheFes schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:33:
[...]

Waarom zou die niet via HA werken? Volgens mij doet die het prima. Je moet uiteraard wel een Zigbee coördinator hebben
Er staat bij dat het geschikt is voor Homey, Alexa en Google assistent. Maar dat moet HA ook lukken?

En met een coördinator bedoel je bijvoorbeeld een ConBee II stick?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Pieter2 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:14:
[...]

Er staat bij dat het geschikt is voor Homey, Alexa en Google assistent. Maar dat moet HA ook lukken?

En met een coördinator bedoel je bijvoorbeeld een ConBee II stick?
Er zijn vele opties om Zigbee apparaten te gebruiken. Je hebt de Conbee stick, die initieel bij de Deconz software hoorde van dezelfde maker. Maar je hebt ook "ZHA" (Zigbee Home Automation meen ik), dat volledig ingebakken zit in HA, en je hebt Zigbee2mqtt (Z2M)dat een losstaand project is maar meer dan prima integreert met HA.

En bij zowel ZHA als Z2M heb je een vrij ruime keuze aan coordinators, van USB sticks tot varianten die met USB, ethernet (incl PoE stroomvoorziening) en wifi werken. Beide oplossingen hebben echter wel een voorkeur voor bepaalde coordinators (ZHA de chip(s) van Silicon Labs, Z2M de chips van Texas Instruments). En/maar beide ondersteunen ook de Conbee 2.
Je zult dus een vergelijking tussen ZHA en Z2M erbij moeten pakken en daar een keuze in maken, en vervolgens een daarbij behorende coördinator uitzoeken die daar bij past (/aanbevolen is).
En een vergelijking tussen ZHA en Z2M is in dit topic al veelvuldig gemaakt en vast nog vaker op het internet over geschreven. Maar de heel erg beknopte versie is dat ZHA iets makkelijker is op te zetten (zit immers geïntegreerd in HA zelf) en Z2M én meer hardware ondersteund (dus Zigbee devices incl. de meest exotische merken en modellen) én ook een duidelijke lijst heeft van apparaten die werken (bij ZHA moet je voornamelijk op third parties etc vertrouwen om te weten of iets werkt. Bij Z2M kun je gewoon de lijst supported devices openen en filteren op wat je wilt hebben (bv een switch die energiemeting doet) en krijg je direct een (enorme) lijst opties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Sp33dFr34k schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:48:
Vraagje, ik gebruik momenteel pushover om mijn deurbel door mijn "stil" profiel te drukken (Samsung S24U, Android 14). Ik probeer het iets te declutteren, want ik gebruik er ook een HA notificatie bij voor het beeld e.d. Nu lees ik in de docs dat de HA app het ook kan door channels te gebruiken, maar ik snap niet helemaal hoe...

https://companion.home-as...sic#notification-channels

Heeft iemand hier er wellicht meer uitleg over?
Jullie wellicht een idee @TheFes @Septillion?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Ik snap niet helemaal wat je probeert je te bereiken. Die channels kun je in Android gebruiken om bijvoorbeeld het ene channel alleen te laten trillen, en een ander channel wel geluid te laten geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-09 15:25
Waah schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:02:
[...]

De buienradar/alarm pakt een locatie die je zelf kan ingeven :+ inclusief volgens mij een radius daar omheen. Zodat als het vlak langs je huis gaat.... dat je toch een melding krijgt (just in case)

De notificatie naar mijn mobiel is een trigger om als de wiedeweerga het zolderraam dicht te doen zodat de PC niet verzuipt _O-

Maar ipv een melding naar je mobiel, kan je ook de screens omhoog doen bijvoorbeeld.
Welke entiteit in de "Buienradar" integratie heeft de voorspelling weer dat er binnen de X minuten neerslag kan vallen? Ik heb daarnet de integratie geïnstalleerd en zie dat die 108 entity ID's bevat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:30
Pieter2 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:16:

Die doen het super. Ik gebruik een raspbee (van conbee. Add on card op raspberry pi via ethernet) controller.

[ Voor 4% gewijzigd door edwin2021 op 24-06-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:23:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je probeert je te bereiken. Die channels kun je in Android gebruiken om bijvoorbeeld het ene channel alleen te laten trillen, en een ander channel wel geluid te laten geven
Ik probeer een melding door mijn stil profiel heen te drukken. Pushover kan dat, lukt dat met deze channels ook? Dan zou ik Pushover er tussenuit kunnen halen.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
argon007 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:29:
[...]

Welke entiteit in de "Buienradar" integratie heeft de voorspelling weer dat er binnen de X minuten neerslag kan vallen? Ik heb daarnet de integratie geïnstalleerd en zie dat die 108 entity ID's bevat....
Ik gebruik blijkbaar Buienalarm. Sensor.buienalarm_next_rain_forecast

Hoe ik het exact gedaan heb weet ik niet meer. Want volgens mij geeft die sensor een datum en tijd van wanneer de regen valt, en heb ik een eigen sensor/helper die dat dan weer omzet naar een "X minuten tot" sensor.

Maar daar moet ik dan eerst weer even induiken...

[ Voor 26% gewijzigd door Waah op 24-06-2024 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:46

Antonio di

a mi me dijeron que si

Oogje schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:30:
[...]

HA Optie regenmeter of weerstation: Ecowitt.
Zie o.a.:
https://www.ecowitt.com/shop/goodsDetail/49#
https://www.ecowitt.com/shop/goodsDetail/245#
Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Sp33dFr34k schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:34:
[...]

Ik probeer een melding door mijn stil profiel heen te drukken. Pushover kan dat, lukt dat met deze channels ook? Dan zou ik Pushover er tussenuit kunnen halen.
Moet je dan niet gewoon dit gebruiken?
https://companion.home-as...ions#android-alarm-stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
argon007 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:29:
[...]

sensor.br_precipitation_forecast_total

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Gondelier schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:51:
[...]

Ik bedoelde inderdaad, stap 1, maak een backup :+ (Of zorg dat je een recente hebt.) Dan had je het daarna inderdaad op kunnen lossen door iPad-2 uit de integratie te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Septillion schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:11:
[...]

Ik bedoelde inderdaad, stap 1, maak een backup :+ (Of zorg dat je een recente hebt.) Dan had je het daarna inderdaad op kunnen lossen door iPad-2 uit de integratie te verwijderen.
@Septillion @TheFes
Geen probleem, het werkt weer dat is het belangrijkste.
Tevens moet ik mijn iPad niet ruim 2 maanden uitlenen 🥴🥴
Bedankt allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
Ben.Hahlen schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:01:
Sonos Integratie, op een Sonos One (en wat andere devices). Dit had ik "vroeger" via de TuneIn Service via Sonos, maar sinds de nieuwe app omgezet naar Sonos Radio (wat dus gewoon TuneIn op de achtergrond gebruikt, blijkbaar, maar dan zonder login).
Ik dit ook regelmatig sinds de laatste Sonos update. Blijkbaar gebruikt Sonos onder water gewoon nog TuneIn en is die service brak.. Ik omzeil dit door Sonos Radio niet meer te gebruiken, maar via de radio browser integratie streams naar m'n Sonos te sturen. Dan omzeil je TuneIn en krijg je die "welcome to TuneIn Radio" melding helemaal niet meer.

Om dat in een automatisering te gebruiken moet je wel altijd even met het handje een stream starten en dan in de developer tools onder status de "media_content_id" opzoeken. Die gebruik je dan vervolgens in de media_player.play_media service. Je kan helaas niet gewoon de url naar de stream gebruiken, omdat per stream een ander voorvoegsel wordt gebruik. Bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
service: media_player.play_media
data:
  media_content_id: x-rincon-mp3radio://http://mcp-1.streampanel.nl:8020/bonanza_mp3
  media_content_type: music
  extra:
    thumb: https://robstenders.nl/images/streams/xxl-stenders-logo.png
    title: XXL Stenders
target:
  entity_id: media_player.sonos_frame_speaker_kantoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-09 16:26
Toch altijd iets met die updates van Home Assistant.

Wilde deze morgen de nieuwe update van HA OS doorvoeren.

Update gedaan maar systeem start dus niet opnieuw op. Dit is nu al de zoveelste keer dat ik dit tegen kom.
Ik begrijp echt niet wat ik hier verkeerd doe. Systeem is een Odroid N2+ met HA op een eMMC.

Vorige keer was het opgelost door de stroom even van de Odroid te halen en dan terug te laten opstarten. Hopelijk is het deze keer ook zo opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Tibs schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:55:
Toch altijd iets met die updates van Home Assistant.

Wilde deze morgen de nieuwe update van HA OS doorvoeren.

Update gedaan maar systeem start dus niet opnieuw op. Dit is nu al de zoveelste keer dat ik dit tegen kom.
Ik begrijp echt niet wat ik hier verkeerd doe. Systeem is een Odroid N2+ met HA op een eMMC.

Vorige keer was het opgelost door de stroom even van de Odroid te halen en dan terug te laten opstarten. Hopelijk is het deze keer ook zo opgelost.
Toevallig Odroid-N2 met een Kingston eMMC? Daarvan staat in de releasenotes dat deze nog niet gesupport wordt. https://github.com/home-assistant/operating-system/releases

Vanwege meerdere known issues in deze HA OS release heb ik hem maar even overgeslagen. Meestal bevat de HA OS release geen breaking changes, maar in 12.4 zaten er 3 known issues die konden zorgen voor een niet meer startende HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:53
Ik heb een bijzonder probleempje met mijn remote toegang tot mijn HA via Nabu Casa. Dat werkt op mijn privé laptop + in de app op mijn telefoon perfect. Op mijn werklaptop werkte het perfect, maar sinds een tijdje krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/0qQrC6OP2Xw63vHqTMMNBoXg.png

Ik gebruik deze URL:

https://[lange-letter-cijfer-brij].ui.nabu.casa/lovelace

Die URL zelf is dus wel toegankelijk, maar hij "connect" of "forward" (ik weet niet goed hoe dit werkt) niet meer naar mijn HA-installatie.

Ik heb alle mogelijke browsers geprobeerd (Edge, Chrome, Firefox), alledrie hetzelfde resultaat.

Iemand enig idee of ik hier iets aan zou kunnen doen? Ik reken er niet op, maar je weet nooit.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:08

pietje63

RTFM

Websocket geblokkeerd door je werk?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:53
pietje63 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:57:
Websocket geblokkeerd door je werk?
Zou kunnen, zoals ik schreef, ik weet niet hoe het connecten via Nabu Casa technisch gezien werkt, dus ik zou ook niet kunnen zeggen op welke manier dit is geblokkeerd.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-09 16:26
dixet schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:47:
[...]

Toevallig Odroid-N2 met een Kingston eMMC? Daarvan staat in de releasenotes dat deze nog niet gesupport wordt. https://github.com/home-assistant/operating-system/releases

Vanwege meerdere known issues in deze HA OS release heb ik hem maar even overgeslagen. Meestal bevat de HA OS release geen breaking changes, maar in 12.4 zaten er 3 known issues die konden zorgen voor een niet meer startende HA.
Is een Hardkernel eMMC van SOS Solutions. Zou daar dus niet aan mogen liggen.
Zag wel dat ze in de update iets aangepast hadden aan de boot dus waarschijnlijk zorgt dat inderdaad voor de problemen.

Had de update misschien ook beter niet doorgevoerd ... |:(

[ Voor 13% gewijzigd door Tibs op 25-06-2024 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

JeroenH schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:59:
[...]

Zou kunnen, zoals ik schreef, ik weet niet hoe het connecten via Nabu Casa technisch gezien werkt, dus ik zou ook niet kunnen zeggen op welke manier dit is geblokkeerd.
In de developer tools van je browser kun je bij netwerk zien welke verbindingen geen (goede) response krijgen. als deze met ws beginnen, hebben ze wellicht de websocket geblokkeerd.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
dixet schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:20:
[...]

Ik dit ook regelmatig sinds de laatste Sonos update. Blijkbaar gebruikt Sonos onder water gewoon nog TuneIn en is die service brak.. Ik omzeil dit door Sonos Radio niet meer te gebruiken, maar via de radio browser integratie streams naar m'n Sonos te sturen. Dan omzeil je TuneIn en krijg je die "welcome to TuneIn Radio" melding helemaal niet meer.

Om dat in een automatisering te gebruiken moet je wel altijd even met het handje een stream starten en dan in de developer tools onder status de "media_content_id" opzoeken. Die gebruik je dan vervolgens in de media_player.play_media service. Je kan helaas niet gewoon de url naar de stream gebruiken, omdat per stream een ander voorvoegsel wordt gebruik. Bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
service: media_player.play_media
data:
  media_content_id: x-rincon-mp3radio://http://mcp-1.streampanel.nl:8020/bonanza_mp3
  media_content_type: music
  extra:
    thumb: https://robstenders.nl/images/streams/xxl-stenders-logo.png
    title: XXL Stenders
target:
  entity_id: media_player.sonos_frame_speaker_kantoor
Blijft alleen jammer dat als je zelf een stream opgeeft dat de thumbnail niet opgepakt wordt :/ Ziet er dan in een player card gelijk een stuk minder gelikt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-09 21:52
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met ESPresence?

Vanochtend heb ik een M5Stack Atom Lite geflashed met de laatste ESPresence versie.
Ik heb de ID van mijn Pixel 8 Pro gevonden (iBeacon:f4158d72-...) en toegevoegd aan HA.
In de HA companion app heb ik de BLE transmitter opgezet, en alle andere settings default gelaten.
Mijn base station (de M5Stack Atom Lite dus) heb ik ook alles default laten staan.
Als ik mijn Pixel 8 Pro 1 meter weg leg van mijn M5Stack Atom Lite, dan geeft die in HA een distance aan van ~8.

Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7oUwxHNPaXaKGVjaEPCjARDEHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvQUZX3FBvPbwm6Qcjo9fsHs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aE1MdX3V0UF6pUC5kQlp7ReSSqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDSiUzgszG5ZCEeEjN6ZuUBd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VRIz_PmvMnLkRhVkipXbOF-q00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OZQEP7mmf5APEBmTU8SpcL8K.png?f=fotoalbum_large

Hieronder de devices die ik zie als ik op mijn M5Stack Atom Lite ga kijken via IP:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqAo4gT0cWUfRmIfhsArtMtL8AI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rkev0j5Fz4cRDtGVlPY3YzEb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door dotcom87 op 25-06-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-09 16:05
Hoi,

Ik overweeg in eeb thuisbatterij aan te schaffen teneinde mijn teruglevering te minimaliseren.
En uiteraard beter gebruik te maken van de volledige opbrengst van mijn zonnepanelen.

Weet iemand of er een integratie of hacs uitbreiding beschikbaar is om vooraf te zien wat het nut van deze batterij zou zijn?
Dus na installatie zou ik graag willen zien wat me de batterij vorig jaar opgebracht zou hebben.

Is er zoiets? Of zoek ik naar iets wat te mooi zou zijn om waar te zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Obelixxx In HACS heb je voor nu battery_sim (maar die had je hopelijk al gevonden). En daarna kan je het toch zien in je energy dashboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-09 16:05
Septillion schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:31:
@Obelixxx In HACS heb je voor nu battery_sim (maar die had je hopelijk al gevonden). En daarna kan je het toch zien in je energy dashboard?
Die had ik niet gevonden, maar ga ik checken.
Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:30

Toppe

Oké ✅

Zijn er meer gebruikers van deze intergratie: https://github.com/jeroenterheerdt/HAsmartirrigation ?

Lijkt me interressant om te gebruiken voor het beregenen van de tuin maar hij wil een voortuin van 5x5 nu 2700 seconde gaan bewateren met 2/l per minuut. Lijkt mij wat veel?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-09 19:45
Hallo, ik probeer via de Rest api integratie in HA een associative array in te laden. alleen wanneer ik de sensor heb toegevoegd aan mijn sensor.yaml blijft de status van de sensor onbekend.. ik zou hier een lijstje in verwachten waarna ik op basis daarvan weer sensors kan maken. zoals hier onder staat. Wanneer ik het endpoint aanroep met Postman krijg ik netjes een associative array. Wat doe ik verkeerd?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 - platform: rest
    name: Afvalstromen
    resource: https://offalkalinder.nl/rest/adressen/1891200001642375/afvalstromen
    method: GET
    value_template: "{{ value_json }}"
    json_attributes_path: "$"
    json_attributes:
      - id
      - menu_title
      - ophaaldatum
      - icon_data
    scan_interval: 3600

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
 - platform: template
    sensors:
      afval_menu_title:
        friendly_name: "Afval Menu Title"
          {% set items = state_attr('sensor.afvalstromen', 'id') %}
          {% for item in items %}
            {% if item.id == 1 %}
              {{ item.menu_title }}
            {% endif %}
          {% endfor %}
      afval_ophaaldatum:
        friendly_name: "Afval Ophaaldatum"
          {% for item in items %}
            {% if item.id == 1 %}
              {{ item.ophaaldatum }}
            {% endif %}
          {% endfor %}
      afval_icon:
        friendly_name: "Afval Icon"
          {% for item in items %}
            {% if item.id == 1 %}
              {{ item.icon_data }}
            {% endif %}
          {% endfor %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
CodeBaker schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:29:
Hallo, ik probeer via de Rest api integratie in HA een associative array in te laden. alleen wanneer ik de sensor heb toegevoegd aan mijn sensor.yaml blijft de status van de sensor onbekend.. ik zou hier een lijstje in verwachten waarna ik op basis daarvan weer sensors kan maken. zoals hier onder staat. Wanneer ik het endpoint aanroep met Postman krijg ik netjes een associative array. Wat doe ik verkeerd?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    json_attributes:
      - id
      - menu_title
      - ophaaldatum
      - icon_data

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
    sensors:
      afval_menu_title:
          {% for item in items %}
            {% if item.id == 1 %}
              {{ item.menu_title }}
            {% endif %}
          {% endfor %}
      afval_ophaaldatum:
          {% for item in items %}
            {% if item.id == 1 %}
              {{ item.ophaaldatum }}
            {% endif %}
          {% endfor %}
      afval_icon:
          {% for item in items %}
            {% if item.id == 1 %}
              {{ item.icon_data }}
            {% endif %}
          {% endfor %}
Je uitlijning lijkt niet te kloppen (teveel spaties)

Je json heeft geen attributes op $ niveau omdat het een array is. Ik verwacht dat je rest sensor "Afvalstromen" wel de volledige array bevat. Je kan op deze manier in de rest_sensor geen attributen uit de array halen.
In je template sensoren zal je de state van de Afvalstromen sensor moeten doorlopen in plaats van zijn attributen.

Zoiets, dus al bijna wat je deed. Alleen plaats van de state_attr 'id' van de sensor kijk je naar de state zelf

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
   sensors:
     afval_menu_title:
         {% set items = states('sensor.afvalstromen') %}
         {% for item in items %}
           {% if item.id == 1 %}
             {{ item.menu_title }}
           {% endif %}
         {% endfor %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-09 19:45
@dixet de sensor 'Afvalstromen' geeft geen volledige array weer. Terwijl ik met postman een Get request doe ik wel de array krijg. Heb de sensor in mijn sensor.yaml geinclude, die is weer gedefinieerd in de configuration

[ Voor 25% gewijzigd door CodeBaker op 25-06-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Toppe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:23:
Zijn er meer gebruikers van deze intergratie: https://github.com/jeroenterheerdt/HAsmartirrigation ?

Lijkt me interressant om te gebruiken voor het beregenen van de tuin maar hij wil een voortuin van 5x5 nu 2700 seconde gaan bewateren met 2/l per minuut. Lijkt mij wat veel?
https://www.milieucentraa...geen%20kraanwater%20nodig.
-> 20l / m2
jouw tuin is 25m2 -> 500 liter

2700/60 (seconde-> minuut)*2 =90 liter

Ik weet niet hoe vaak hij wil graag sproeien, maar obv bovenstaande zou dat bijna elke dag mogen (afhankelijk van type plant is 1 of 2 keer per week meestal voldoende)

(2 liter per minuut is overigens een zacht straaltje, het duurt daarmee 5 minuten voordat een normale gieter vol zit)

[ Voor 6% gewijzigd door pietje63 op 25-06-2024 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
CodeBaker schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:29:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    json_attributes:
      - id
      - menu_title
      - ophaaldatum
      - icon_data

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
    sensors:
      afval_menu_title:
          {% for item in items %}
            {% if item.id == 1 %}
              {{ item.menu_title }}
            {% endif %}
          {% endfor %}
      afval_ophaaldatum:
          {% for item in items %}
            {% if item.id == 1 %}
              {{ item.ophaaldatum }}
            {% endif %}
          {% endfor %}
      afval_icon:
          {% for item in items %}
            {% if item.id == 1 %}
              {{ item.icon_data }}
            {% endif %}
          {% endfor %}
Je gooit nu de hele json in je value_template, wat dus de state van je entity wordt.
De state van een entity is beperkt tot 255 karakters, en dit is heel wat meer dan 255 karakters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-09 15:56
Toppe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:23:

Ik gebruik deze al 2 jaar en zondemeer tevreden. Het is even tweaken in het begin, maar daarna hoef je er niet meer naar om te kijken.

De duur hangt voornamelijk af van de Throughput. Voor mijn druppelslang heb ik hem om 5 l/m gezet en sproeiers op 22 l/m, beide 50m2. Dit geeft mij (ongeveer) 300s voor de sproeiers en 1200s voor de druppelslang. Speel hier mee en daarna pakt HASmartIrrigation met de buckets en het weer de aanpassingen over.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-09 16:44
Ik probeer al een tijdje de datum van mijn volgende levering van koffiecapsules van De Koffie Jongens in mijn HA te krijgen, zodat ik hier een herinnering voor kan krijgen als ik mijn bestelling nog wil aanpassen.

Ik probeer op basis van (@SmartHomeJunkie) Ed zijn video de Multiscrape-integratie te gebruiken. De keuze voor Multiscrape is vanwege de mogelijkheid om achter een login te komen.

Bij het Inspecteren van de website met de info, zie ik onderstaande en wil ik uiteindelijk de "2 juli 2024" naar binnen hengelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtJJoKNlxIkE2_nQ83r2mPeZBIs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/25raCCAdB1AvebqOH5PzXu6V.png?f=fotoalbum_medium

Ik heb weinig kennis van hoe de website is opgebouwd en of het überhaupt wel mogelijk is om dit voor elkaar te krijgen.
Kan iemand mij een zetje in de juiste richting geven?

In Developer Tools kun je bij Services de Multiscrape.scrape service aanroepen.
In de YAML-mode vul ik dan in:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
service: multiscrape.scrape
data:
  name: HA scraper
  resource: https://dekoffiejongens.nl/mijn-account/
  username: mijn_username
  password: mijn_wachtwoord
  sensor:
    - unique_id: next_delivery
      name: volgende levering
      select: >-
        #content > .container > .route-wrapper > .account-column > .account-box
        > .swiper-container > .swiper-wrapper > .swiper-slide > .summary > h3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:34

Rhapsody

In Metal We Trust

@CappieL

Lastige hier is dat je volgens mij eerst ingelogd moet zijn. Dat kun je, volgens mij, niet zo even, meegeven.

Er is blijkbaar een multiscrape addon, wellicht kun je daar wat mee; https://community.home-as...ication-question/491928/4

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-09 16:44
Rhapsody schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:18:
@CappieL

Lastige hier is dat je volgens mij eerst ingelogd moet zijn. Dat kun je, volgens mij, niet zo even, meegeven.

Er is blijkbaar een multiscrape addon, wellicht kun je daar wat mee; https://community.home-as...ication-question/491928/4
Ik was er vorige week mee bezig, maar zie nu de hele scrape-service niet meer in mijn Developer Tools...
Where did it go?!

Edit: foutje in mijn configuration.yaml :F

[ Voor 4% gewijzigd door CappieL op 26-06-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:30

Toppe

Oké ✅

daxy schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:33:
[...]

Ik gebruik deze al 2 jaar en zondemeer tevreden. Het is even tweaken in het begin, maar daarna hoef je er niet meer naar om te kijken.

De duur hangt voornamelijk af van de Throughput. Voor mijn druppelslang heb ik hem om 5 l/m gezet en sproeiers op 22 l/m, beide 50m2. Dit geeft mij (ongeveer) 300s voor de sproeiers en 1200s voor de druppelslang. Speel hier mee en daarna pakt HASmartIrrigation met de buckets en het weer de aanpassingen over.
Maar sproei je elke dag? Ik heb druppel irrigatie en die geeft een vaste hoeveelheid per minuut

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:52
CappieL schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:13:
Ik probeer al een tijdje de datum van mijn volgende levering van koffiecapsules van De Koffie Jongens in mijn HA te krijgen, zodat ik hier een herinnering voor kan krijgen als ik mijn bestelling nog wil aanpassen.

Ik probeer op basis van (@SmartHomeJunkie) Ed zijn video de Multiscrape-integratie te gebruiken. De keuze voor Multiscrape is vanwege de mogelijkheid om achter een login te komen.

[YouTube: Scrape ANY Data from ANY website in Home Assistant - TUTORIAL]

Bij het Inspecteren van de website met de info, zie ik onderstaande en wil ik uiteindelijk de "2 juli 2024" naar binnen hengelen.
[Afbeelding]

Ik heb weinig kennis van hoe de website is opgebouwd en of het überhaupt wel mogelijk is om dit voor elkaar te krijgen.
Kan iemand mij een zetje in de juiste richting geven?

In Developer Tools kun je bij Services de Multiscrape.scrape service aanroepen.
In de YAML-mode vul ik dan in:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
service: multiscrape.scrape
data:
  name: HA scraper
  resource: https://dekoffiejongens.nl/mijn-account/
  username: mijn_username
  password: mijn_wachtwoord
  sensor:
    - unique_id: next_delivery
      name: volgende levering
      select: >-
        #content > .container > .route-wrapper > .account-column > .account-box
        > .swiper-container > .swiper-wrapper > .swiper-slide > .summary > h3
Gebruik niet de inspect. De broncode die je ziet is na javascript aanpassingen en scrapers doen over het algemeen niets met javascript. Rechter muisknop op de webpagina en pagina bron weergeven geeft je de extra broncode waar de scraper naar kijkt.

Zoek verder vooral even in dit topic op multi scrape. Als ik me niet vergis is er een debug modus die je de code geeft van de pagina die hij ophaalt. Zeker als je door een inlog pagina moet is het verstandig om te controleren of je wel door de inlog heen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05-09 21:34

-CJ

Not remastered

Momenteel heb ik een paar Aqara apparaten via Zigbee verbonden in Home Assistant. Dit destijds gedaan met een simpele Zigbee stick, wist toen niet beter. Inmiddels merk ik dat ik bij Shelly bijvoorbeeld de eigenschappen van een relais kan aanpassen (werken met pulsschakelaar of gewone schakelaar) en ik kan bij de Aqara's niks instellen.

Kan dat wel met een specifieke Aqara Hub? Maakt het dan nog uit welke hub ik neem? Is dan ook de vraag of ik de configuratie dan in Home Assistant kan doen of via een aparte Aqara app.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
-CJ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:03:
Momenteel heb ik een paar Aqara apparaten via Zigbee verbonden in Home Assistant. Dit destijds gedaan met een simpele Zigbee stick, wist toen niet beter. Inmiddels merk ik dat ik bij Shelly bijvoorbeeld de eigenschappen van een relais kan aanpassen (werken met pulsschakelaar of gewone schakelaar) en ik kan bij de Aqara's niks instellen.

Kan dat wel met een specifieke Aqara Hub? Maakt het dan nog uit welke hub ik neem? Is dan ook de vraag of ik de configuratie dan in Home Assistant kan doen of via een aparte Aqara app.
Zigbee (en ZWave) apparaten zijn van zichzelf zelden tot nooit slim. Shelly's zijn echter wifi apparaten en daar zit een meer volwaardige microcontroller in die ook meer zaken zelfstandig kan (en waar je ook nog compleet custom firmwares op kunt zetten zoals ESPHome of Tasmota, of eentje die je echt zelf programmeert).

Met het kopen van een Aqara hub ga je zeer waarschijnlijk dus niks opschieten. Alle slimmigheden worden dan uitgevoerd in de Aqara hub, en kun je dus net zo goed zelf in HA doen.

V.w.b. slimmigheden in Zigbee ben je beperkt tot de beperkte opties die het apparaat bied, en dan heb je het echt over basale instellingen. En daarnaast heb je voornamelijk de mogelijkheid om middels direct bindings afstandsbedieningen (/knoppen) te koppelen aan voornamelijk lampen.

Zwave is hier wel ietsjes slimmer in in dat je met associations vaak alle binaire sensoren kunt koppelen aan binaire schakelaars (IIRC heb ik met wat trial & error het ook voor elkaar gekregen om op basis van een PIR bij geweging een rolluik te openen :p). En vanuit knoppen wordt er al altijd gesproken over het activeren van een scene (en niet het indrukken van een knop) waarbin ontvangers weer instelbaar zijn in wat er moet gebeuren als "de" scene wordt aangesproken (dus bv een knop die bij een enkele klik scene 1 activeert en een rolluikschakelaar die opent tot 90% in dat geval, en een dubbelklik die scene 2 activeert en diezelfde rolluikschakelaar die dan tot. 10% opent).

Maar ook dat is nog steeds beperkt ten opzichte van wat je kunt met de ESP microcontrollers in bv een Shelly. Alleen al het feit dat een ESP weet van tijd en datum én de huidige tijd kan ophalen geeft vervolgens de mogelijkheid om op ingestelde tijden iets te doen (schakelaar aan/uit) of zelfs op basis van zonsopkomst of zonsondergang.
Terwijl Zigbee & ZWave apparaten vrij dom zijn en bv geen kennis hebben van datum/tijd en ook te beperkt zijn om echt zelf logica uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-09 15:56
Toppe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:26:
[...]

Maar sproei je elke dag? Ik heb druppel irrigatie en die geeft een vaste hoeveelheid per minuut
Ja, iedere dag inderdaad, tenzij het geregend heeft uiteraard.
In de HA Smart Irrigation settings heb ik de druppelslang bewust een lage doorvoer gegeven waardoor hij langer draait. Ik denk dat zo'n 1200sec voldoende is voor mijn druppelslang.

De integratie zorgt alleen voor logica om de irrigatie-tijd te berekenen. Daarna kan je met een automation de sproeier/druppelslang aan/uit zetten.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:11
Septillion schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:31:
Maar je zou toch denken dat iemand iets slimmers moet kunnen maken?
Ik wil geen batterij simuleren, ik wil weten hoeveel ik elke keer gebruik van het net, totdat m’n zonnepanelen het weer overnemen. Dus zeg maar, de teller begint te lopen rond 19/20u, tot 7/8u ‘s ochtends, hoeveel verbruik is er dan. Dat zou ik inzichtelijk vinden.
Idealiter ook nog iets van hoeveel watt, zodat je zelf een inschatting kan maken: met een 5kwh batterij, met 2kW vermogen, verbruik ik 60% van de dagen geen stroom van het net.

Zoiets moet toch te bedenken zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door ChrisM op 25-06-2024 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
ChrisM schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:54:
[...]

Ik wil geen batterij simuleren, ik wil weten hoeveel ik elke keer gebruik van het net, totdat m’n zonnepanelen het weer overnemen. Dus zeg maar, de teller begint te lopen rond 19/20u, tot 7/8u ‘s ochtends, hoeveel verbruik is er dan. Dat zou ik inzichtelijk vinden.
Idealiter ook nog iets van hoeveel watt, zodat je zelf een inschatting kan maken: met een 5kwh batterij, met 2kW vermogen, verbruik ik 60% van de dagen geen stroom van het net.

Je wilt dan puur analyse doen van de statistics data. En dat is naar mijn idee niet iets wat HA zou moeten kunnen. Je zou dus een losstaande tool moeten hebben die puur de database van HA uitleest en deze informatie er uit haalt.

Maar je vraag triggerde me vanmorgen al. En ook een beetje zitten brainstormen wat het dan zou moeten doen. HA bevat de kWhs per uur, je zou dan dus voor elk uur willen plus-en en min-en op basis van de teruglevering en afname en dan ook een cap er op met "maximaal 5kWh" bv. En dat je dan over een x periode ziet van "je hebt nu A afgenomen en B teruggeleverd en uit een simulatie met een 5kWh accu blijkt dat je dan C afneemt en D teruglevert".
En dat wil je dan natuurlijk ook over meerdere dagen / een langere periode doen. Want het is een utopie dat aan het eind van elke dag de accu vol zal zijn.

Maar je moet dat dan dus echt cumulatief doen en zodat je ook niet over de max opslag van de accu heen gaat etc.. Waarschijnlijk niet heel lastig om de juiste SQL queries voor te schrijven, maar toch :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-09 23:20
RobertMe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:21:
[...]

Je wilt dan puur analyse doen van de statistics data. En dat is naar mijn idee niet iets wat HA zou moeten kunnen. Je zou dus een losstaande tool moeten hebben die puur de database van HA uitleest en deze informatie er uit haalt.

Maar je vraag triggerde me vanmorgen al. En ook een beetje zitten brainstormen wat het dan zou moeten doen. HA bevat de kWhs per uur, je zou dan dus voor elk uur willen plus-en en min-en op basis van de teruglevering en afname en dan ook een cap er op met "maximaal 5kWh" bv. En dat je dan over een x periode ziet van "je hebt nu A afgenomen en B teruggeleverd en uit een simulatie met een 5kWh accu blijkt dat je dan C afneemt en D teruglevert".
En dat wil je dan natuurlijk ook over meerdere dagen / een langere periode doen. Want het is een utopie dat aan het eind van elke dag de accu vol zal zijn.

Maar je moet dat dan dus echt cumulatief doen en zodat je ook niet over de max opslag van de accu heen gaat etc.. Waarschijnlijk niet heel lastig om de juiste SQL queries voor te schrijven, maar toch :P
Ik weet niet precies wat je wil, maar in HACS staat een simulatie van een batterij: battery_sim. Zie de github pagina voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:11
RobertMe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:21:
[...]

Ja, precies dat! Haha

Ik snap dat HA dat niet hoeft te kunnen, een losstaande tool obv de data van HA is ook prima. :)

Denk wel dat hier een mogelijke kans ligt voor HA: je huis automatiseren is top en doet het echt geweldig. Next level: ook echt inzicht krijgen in de data van je huis. Dus inderdaad welke accu heb je nodig, maar ook bijv hoe kan je je verwarming optimaliseren, of hoe kan je slimmer met stroom verbruik om gaan.
Dit is nu allemaal handmatig werk.. maar als er een slimme statistics module komt, waarbij je community-based blauwdrukken kan gebruiken om dingen uit te rekenen obv verschillende inputs, beetje AI er overheen.. kan je toch wel echt gave dingen doen met je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-09 11:47

ErikVers

e-Duurzaam

MWDKing schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:37:
[...]

Thx! Het is me gelukt de Evbox Elvi aan Home assistant ocpp integratie te koppelen. Helaas komt er niet veel data uit en kan je inderdaad maar 1 backend tegelijkertijd koppelen. Dus ik mis nu de facturatie oplossing. Ik ga vanavond weer terug naar Everon... een betere oplossing tzt is denk ik een andere 3rd party laadbeheerservice die een HA integratie biedt, want dat doet Everon (va evbox) niet.
En hier nog wat beters op gevonden? Hier ook een evbox en wil bestaande backend er niet uit halen.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-08 00:37
Hallo,

We hebben op de slaapkamer een LG airco die via LG SmarthinQ gekoppeld is aan HA.
Op de afstandsbediening zit een mogelijkheid om de Airco na een x ingestelde tijd uit te laten gaan, deze zit echter niet in HA.

Hoe kan ik dit eenvoudig maken en toevoegen aan deze kaart zodat ik deze in kan stellen via HA?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:29

Rouwette

Rouwette.com

Activate schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 07:15:
Hallo,

We hebben op de slaapkamer een LG airco die via LG SmarthinQ gekoppeld is aan HA.
Op de afstandsbediening zit een mogelijkheid om de Airco na een x ingestelde tijd uit te laten gaan, deze zit echter niet in HA.

Hoe kan ik dit eenvoudig maken en toevoegen aan deze kaart zodat ik deze in kan stellen via HA?

Alvast bedankt!
De automation’s kun je toch redelijk zelf maken.
Onderstaande code zet hem aan, op het laatste gebruikte stand.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
description: ""
mode: single
trigger:
  - platform: time
    at: "07:30:00"
condition: []
action:
  - service: climate.turn_on
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      device_id: c1fe50d35eace421bcd25a2018b854d2

[ Voor 4% gewijzigd door Rouwette op 26-06-2024 07:37 ]

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Rouwette schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 07:30:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
trigger:
action:
    target:
Volgens mij is de vraag van @Activate gewoon "schakel uit na X minuten" (en niet "schakel in op tijdstip Y").

En in de basis kan dat met een timer. Maar dat zal niet integreren met de climate card.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Laatst online: 04-09 23:20
Rouwette schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 07:30:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
trigger:
action:
    target:
Ik vond op een reddit draadje dat je ook expliciet de temperatuur kan meegeven:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
trigger:
 action:
    - service: climate.set_temperature
      data:
        entity_id: climate.kitchen
        temperature: 24
        hvac_mode: cool

@RobertMe je kan toch de trigger event afhankelijk maken? De tijd, temperatuur, aanwezigheid in huis etc. En turn on / off (of mode: cool of off)?
Ik heb dit ook nog niet geprobeerd overigens :D

[ Voor 11% gewijzigd door oltk op 26-06-2024 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Dank je voor de reacties.

Wat ik wil is inderdaad een knop met daarin een keuze uitzetten na 0,5 uur, 1 uur 1,5 uur 2 uur enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
oltk schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 07:37:
@RobertMe je kan toch de trigger event afhankelijk maken? De tijd, temperatuur, aanwezigheid in huis etc. En turn on / off (of mode: cool of off)?
Uiteraard ;) Maar ik ging er vanuit dat @Activate het in- en uitschakelen wel voor elkaar had gekregen of zou krijgen, en dat het probleem dus zat in de "doe na X minuten...". En dat kan dus met een timer (die dan een event geeft dat je als trigger van een automation kunt gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05-09 21:34

-CJ

Not remastered

RobertMe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:46:
[...]

Zigbee (en ZWave) apparaten zijn van zichzelf zelden tot nooit slim. Shelly's zijn echter wifi apparaten en daar zit een meer volwaardige microcontroller in die ook meer zaken zelfstandig kan (en waar je ook nog compleet custom firmwares op kunt zetten zoals ESPHome of Tasmota, of eentje die je echt zelf programmeert).

Met het kopen van een Aqara hub ga je zeer waarschijnlijk dus niks opschieten. Alle slimmigheden worden dan uitgevoerd in de Aqara hub, en kun je dus net zo goed zelf in HA doen.

V.w.b. slimmigheden in Zigbee ben je beperkt tot de beperkte opties die het apparaat bied, en dan heb je het echt over basale instellingen. En daarnaast heb je voornamelijk de mogelijkheid om middels direct bindings afstandsbedieningen (/knoppen) te koppelen aan voornamelijk lampen.

Zwave is hier wel ietsjes slimmer in in dat je met associations vaak alle binaire sensoren kunt koppelen aan binaire schakelaars (IIRC heb ik met wat trial & error het ook voor elkaar gekregen om op basis van een PIR bij geweging een rolluik te openen :p). En vanuit knoppen wordt er al altijd gesproken over het activeren van een scene (en niet het indrukken van een knop) waarbin ontvangers weer instelbaar zijn in wat er moet gebeuren als "de" scene wordt aangesproken (dus bv een knop die bij een enkele klik scene 1 activeert en een rolluikschakelaar die opent tot 90% in dat geval, en een dubbelklik die scene 2 activeert en diezelfde rolluikschakelaar die dan tot. 10% opent).

Maar ook dat is nog steeds beperkt ten opzichte van wat je kunt met de ESP microcontrollers in bv een Shelly. Alleen al het feit dat een ESP weet van tijd en datum én de huidige tijd kan ophalen geeft vervolgens de mogelijkheid om op ingestelde tijden iets te doen (schakelaar aan/uit) of zelfs op basis van zonsopkomst of zonsondergang.
Terwijl Zigbee & ZWave apparaten vrij dom zijn en bv geen kennis hebben van datum/tijd en ook te beperkt zijn om echt zelf logica uit te voeren.
Dank voor je uitgebreide reactie! Duidelijk verhaal zo.

Hoe gaan jullie dan om met puls- of "normale" schakelaars in combinatie met een (bijvoorbeeld) Aqara relais? Bij Shelly kun je netjes instellen dat iets puls of niet is, bij die Aqara heb ik daar geen optie voor.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
GGrrh haal net een Aqara door and window sensor nieuw uit de doos.

Wordt netjes herkend en geïnstalleerd, ik kan het magneetje erop laten of af laten maar hij blijft gesloten aangeven...niet leuk....

Maar weer retour dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-09 20:05

Mavamaarten

Omdat het kan!

Activate schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:38:
GGrrh haal net een Aqara door and window sensor nieuw uit de doos.

Wordt netjes herkend en geïnstalleerd, ik kan het magneetje erop laten of af laten maar hij blijft gesloten aangeven...niet leuk....

Maar weer retour dus....
Probeer nog een paar keer te koppelen, probeer ook om vlak na het pairen de sensor te triggeren. Ik heb allerlei sensors en die Aqara's gaan lang mee op een batterij maar het pairen verloopt niet altijd vlekkeloos. Hier ook al meegemaakt dat wanneer ik een lege batterij vervang, ik een half uur aan een stuk moet proberen. Maar eens het werkt, blijft het werken.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:12

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

-CJ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:32:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie! Duidelijk verhaal zo.

Hoe gaan jullie dan om met puls- of "normale" schakelaars in combinatie met een (bijvoorbeeld) Aqara relais? Bij Shelly kun je netjes instellen dat iets puls of niet is, bij die Aqara heb ik daar geen optie voor.
Uitzetten na een x aantal seconden als gedetecteerd wordt dat hij aan is (weet je gelijk dat hij ook daadwerkelijk aan geweest is). Overigens zijn er wel degelijk devices die met een getimede uitschakeling kunnen werken. Dat een apparaat niet weet hoe laat het is betekent immers niet dat hij niet kan inschatten hoe lang een seconde duurt. Zo heeft de Nous A1Z een countdown mogelijkheid:

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/A1Z.html

En de MHCOZY TYWB kan op het apparaat zelf in de stand "pulse" gezet worden (dus jij zet hem aan en hij zet zichzelf weer uit). Kan ook via Z2M gedaan worden (on with timed off optie).

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TYWB_4ch-RF.html

Maar als al die opties niet gegeven worden dan is het geen probleem via HA het device weer uit te zetten zodra je detecteert dat het aangezet is.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:12

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Mavamaarten schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:50:
[...]

Probeer nog een paar keer te koppelen, probeer ook om vlak na het pairen de sensor te triggeren. Ik heb allerlei sensors en die Aqara's gaan lang mee op een batterij maar het pairen verloopt niet altijd vlekkeloos. Hier ook al meegemaakt dat wanneer ik een lege batterij vervang, ik een half uur aan een stuk moet proberen. Maar eens het werkt, blijft het werken.
Sinds ik tijdens het pairen elke 3 seconden even kort op de reset knop druk werkt het pairen bij Aqara devices zonder issues. Toen ik dat nog niet deed ging het pairen echt waardeloos. Schijnbaar gaat het apparaat te snel in slaapstand waardoor het pairen vaak óf mislukt óf niet goed afgerond wordt (met als gevolg een half werkend device).

[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 26-06-2024 08:55 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ChrisM schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:54:
[...]

Je kunt met wat hulpsensoren best ver komen denk ik. Sowieso houdt je (slimme) meter zelf al bij hoeveel je van het net gebruikt, dus die heb je al. Maar ik denk dat je eigenlijk wilt spelen met parameters. Als ik dat zou willen, dan zou ik mijn uurlijkse longterm-statistics querien en die in een modelletje gooien (bijv python of excel). Ik heb wel een stukje python voor je om de data te downloaden vanaf een ander apparaat via een SSH connectie.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Wat ik ook probeer met magneet, zonder magneet, met reset en reset met magneet of zonder magneet, de Aqara blijft gesloten aangeven.

Het lukt me helaas niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Laatst online: 07:09
Activate schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:00:
Wat ik ook probeer met magneet, zonder magneet, met reset en reset met magneet of zonder magneet, de Aqara blijft gesloten aangeven.

Het lukt me helaas niet...
En heb je hem al eens verwijderd en daarna opnieuw koppelen. Knopje indrukken tot het blauwe lampje gaat knipperen op de sensor. En natuurlijk bij Zigbee aanmelden toestaan :)

Gaat hier ook altijd probleemloos. Enkele keer komt hij erin te staan maar is het niet 100% compleet. Batterij status is dan bv niet bekend. Maar dan zet ik de sensor nogmaals in paring mode en dan wordt het bijgewerkt incl batterij status. En lukt het echt niet dan steeds pairing knop indrukken loslaten en repeat.
Pagina: 1 ... 204 ... 338 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.