-CJ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:03:
Momenteel heb ik een paar Aqara apparaten via Zigbee verbonden in Home Assistant. Dit destijds gedaan met een simpele Zigbee stick, wist toen niet beter. Inmiddels merk ik dat ik bij Shelly bijvoorbeeld de eigenschappen van een relais kan aanpassen (werken met pulsschakelaar of gewone schakelaar) en ik kan bij de Aqara's niks instellen.
Kan dat wel met een specifieke Aqara Hub? Maakt het dan nog uit welke hub ik neem? Is dan ook de vraag of ik de configuratie dan in Home Assistant kan doen of via een aparte Aqara app.
Zigbee (en ZWave) apparaten zijn van zichzelf zelden tot nooit slim. Shelly's zijn echter wifi apparaten en daar zit een meer volwaardige microcontroller in die ook meer zaken zelfstandig kan (en waar je ook nog compleet custom firmwares op kunt zetten zoals ESPHome of Tasmota, of eentje die je echt zelf programmeert).
Met het kopen van een Aqara hub ga je zeer waarschijnlijk dus niks opschieten. Alle slimmigheden worden dan uitgevoerd in de Aqara hub, en kun je dus net zo goed zelf in HA doen.
V.w.b. slimmigheden in Zigbee ben je beperkt tot de beperkte opties die het apparaat bied, en dan heb je het echt over basale instellingen. En daarnaast heb je voornamelijk de mogelijkheid om middels direct bindings afstandsbedieningen (/knoppen) te koppelen aan voornamelijk lampen.
Zwave is hier wel ietsjes slimmer in in dat je met associations vaak alle binaire sensoren kunt koppelen aan binaire schakelaars (IIRC heb ik met wat trial & error het ook voor elkaar gekregen om op basis van een PIR bij geweging een rolluik te openen

). En vanuit knoppen wordt er al altijd gesproken over het activeren van een scene (en niet het indrukken van een knop) waarbin ontvangers weer instelbaar zijn in wat er moet gebeuren als "de" scene wordt aangesproken (dus bv een knop die bij een enkele klik scene 1 activeert en een rolluikschakelaar die opent tot 90% in dat geval, en een dubbelklik die scene 2 activeert en diezelfde rolluikschakelaar die dan tot. 10% opent).
Maar ook dat is nog steeds beperkt ten opzichte van wat je kunt met de ESP microcontrollers in bv een Shelly. Alleen al het feit dat een ESP weet van tijd en datum én de huidige tijd kan ophalen geeft vervolgens de mogelijkheid om op ingestelde tijden iets te doen (schakelaar aan/uit) of zelfs op basis van zonsopkomst of zonsondergang.
Terwijl Zigbee & ZWave apparaten vrij dom zijn en bv geen kennis hebben van datum/tijd en ook te beperkt zijn om echt zelf logica uit te voeren.