Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 203 ... 337 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09 07:02
Ik heb chatgpt integratie nu goed werkend alleen worden cijfers niet goed geïnterpreteerd volgens de nl locale. Als ik vraag hoeveel energie er is opgewekt krijg ik 1.440 kWh terwijl dat 1,440 kWh moet zijn. Hoe krijg ik dat goed werkend?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:15:
Ik heb chatgpt integratie nu goed werkend alleen worden cijfers niet goed geïnterpreteerd volgens de nl locale. Als ik vraag hoeveel energie er is opgewekt krijg ik 1.440 kWh terwijl dat 1,440 kWh moet zijn. Hoe krijg ik dat goed werkend?
In je prompt opnemen wat er als decimaalteken gebruikt wordt

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Laatst online: 04-09 07:02
TheFes schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:18:
[...]

In je prompt opnemen wat er als decimaalteken gebruikt wordt
Yup dat werkt. "Use dutch as language to respond. Use , instead of . for decimals."

Zie dat default op model GPT-40 staat, was al snel door mijn credits heen. Nu op 3.5-turbo gezet.
Alleen worden er nu te veel entiteiten meegestuurd dus die moet ik even aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snelle69
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-09 16:03
Cranx schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 19:29:
Leuk topic, ga ik zeker volgen voor inspiratie. Ik kan bijna beginnen met ons net gekochte huis slim te maken :D
Het huis op zich blijft even dom als toen het ooit gebouwd werd hoor. Het is tenslotte slechts een opeenstapeling van stenen met ramen en deuren erin. Bovenop komt dan ook nog een dak.
Je kan toepassingen integreren in het huis die een toegevoegde waarde creëren. Dat kan je dan 'slim' noemen. >:) #taalpurist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:26
Simpele vraag: is het een goed idee om een Shelly Plus 1PM te gebruiken om alle afzonderlijke groepen van de meterkast te meten? Ik wil niet alle apparaten seperaat meten, omdat het ook niet altijd kan, zoals in de keuken.

Of zijn er betere alternatieven om de groepen (dus niet fasen) te meten?

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:48:
[...]

Yup dat werkt. "Use dutch as language to respond. Use , instead of . for decimals."

Zie dat default op model GPT-40 staat, was al snel door mijn credits heen. Nu op 3.5-turbo gezet.
Alleen worden er nu te veel entiteiten meegestuurd dus die moet ik even aanpassen.
Hmm, ik kon GPT-4o niet eens gebruiken. Kreeg een error als ik dat probeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Reaper.JA2 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:13:
Simpele vraag: is het een goed idee om een Shelly Plus 1PM te gebruiken om alle afzonderlijke groepen van de meterkast te meten? Ik wil niet alle apparaten seperaat meten, omdat het ook niet altijd kan, zoals in de keuken.

Ik zou dan een shelly voor din-rail (shelly pro) overwegen, zodat je deze netjes in je zekeringskast kunt installeren. Shellies zijn (voor zover ik weet) max 16A, dus meerdere groepen monitoren met één shelly kan niet als je dat zou willen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reaper.JA2
KabouterSuper schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:39:
[...]
Ik zou dan een shelly voor din-rail (shelly pro) overwegen, zodat je deze netjes in je zekeringskast kunt installeren. Shellies zijn (voor zover ik weet) max 16A, dus meerdere groepen monitoren met één shelly kan niet als je dat zou willen.
Er is hier een Shelly Din-rail module om te gebruiken, maar klopt wel wat je zegt. Wil het sowieso per groep meten, en met de pro wordt het ~€50 per groep. Lijkt me toch wel erg interessant om eens te zien wat de keuken bv aan sluipverbruik heeft. Misschien beginnen met een aantal, en dan steeds uitbreiden om het plaatje compleet te hebben. We zitten hier met 14 groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
@golles Heeft KNMI iets aan de API gewijzigd? Sinds gisteren werkt de integratie niet meer en krijg ik log meldingen dat ik aan mijn max calls zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-09 21:10

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@TheFes bij mij werkt hij nog prima op het eerste gezicht. In de logs zie ik wel dit:
This error originated from a custom integration.

Logger: custom_components.knmi
Source: custom_components/knmi/coordinator.py:48
integration: KNMI (documentation, issues)
First occurred: June 14, 2024 at 4:43:27 PM (407 occurrences)
Last logged: 9:37:26 AM

Update failed! - Error fetching information
Update failed! - The given API key is invalid
Update failed! - Timeout error fetching information
Update failed! - API key daily limit exceeded, try again tomorrow
407x sinds 14 juni blijkbaar. Maar in mijn forecasts is mij niet opgevallen dat hij niet goed of niet frequent genoeg wordt geupdate.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Hier doet hij het nu ineens weer, maar eerder vanmorgen was de enitty unavailable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb automatiseringen die melden als mijn wasmachine of mijn droger klaar zijn.
De droger is simpel. De automatisering schakelt in als het vermogen boven de 500 watt komt. Dat is de opwarmfase. Daarna zakt het vermogen nooit onder de 20 watt tot hij klaar is. Dus een melding na 2 minuten minder dan 10 watt en klaar is het.

Bij de wasmachine is dat lastiger. Ik heb hier in het forum ook bveel mensen er mee zien spelen.

De start is min of meer hetzelfde, meer dan 500 watt is de trigger voor de auomatisering om te starten.

Maar het einde is niet echt duidelijk. Als hij klaar is dan komt de kreukbeveiliging in actie. Die laat iedere 2-3 minuten de tromel een slag draaien. Dat is dan een korte piek van 25 watt. Dus wachten op bv 5 minuten minder dan 10 watt gaat niet werken. Zeker niet omdat bv sommige wasprogrammas de machine soms 5-6 minuten helemaal niets doet en dan maar 1 watt gebruikt.

Waar ik aan zit te denken is bepalen wat het gemiddelde gebruik van de laatste 10 minuten is. Is dat minder dan bv 5 watt dan is het programma afgelopen.

Mijn probleem is dat ik niet goed weet hoe ik dat gemiddelde ergens als trigger kan gebruiken.

Weet iemand hoe dat geregeld kan worden?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:06

pietje63

RTFM

@Ortep gebruik je altijd hetzelfde programma? Zou je dan niet ook rekening kunnen houden met begin programma (condition 1; minimaal 120 minuten na begin, condition 2: minder dan 30 watt?)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:13

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Ortep Zijn dat echt normale programma's die zo lang niets doen? Hier gebruik ik 1,5 minuut <5W en heb volgens mij geen programma dat langer wacht...

Qua gemiddelde, daarvoor een statistics sensor aanmaken met 'average_linear' en alleen 'max_age'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:17
Of een melding na 10 minuten maken? De was gaat echt niet stinken van die paar minuutjes extra in de trommel hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:53
Cyrus The Virus schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:00:
[...]

Die had ik blijkbaar nooit aangezet 8)7 dus dat ga ik wel veranderen.

[...]

uiteindelijk is het gelukt met "backups list" daarmee kreeg ik de juiste naam te zien en die heb ik met backup restore "naam" terug gezet en nu draait hij weer.
Let op dat je snapshots selectief gebruikt en snel opruimt. Meerdere snapshots maakt het ja kend traag en verbruikt behoorlijk wat ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@pietje63

Nee, ik gebruik niet altijd hetzelfde programma. De tijdsduren kunnen verschillen tussen 30 minuten voor wol tot meer dan 2 uur voor een bonte was. En dan 'gedraagt' de machine zich nog wel anders ook, meer of minder water, langere tussenstops of vaker spoelen.

@Septillion

Ik heb net nog even terug gekeken in een gebruiksgrafiek. Er was een stuk 7 minuten helemaal niets in een bonte was. Bij een wolwas is dat nog erger. Dan draait hij een slag iedere 5 minuten en doet verder niets

@lolgast

Het probleem is 10 minuten na wat dan? Die kreukbeveiliging loopt 2 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 15:58
Ortep schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:38:
@pietje63

Nee, ik gebruik niet altijd hetzelfde programma. De tijdsduren kunnen verschillen tussen 30 minuten voor wol tot meer dan 2 uur voor een bonte was. En dan 'gedraagt' de machine zich nog wel anders ook, meer of minder water, langere tussenstops of vaker spoelen.

@Septillion

Ik heb net nog even terug gekeken in een gebruiksgrafiek. Er was een stuk 7 minuten helemaal niets in een bonte was. Bij een wolwas is dat nog erger. Dan draait hij een slag iedere 5 minuten en doet verder niets

@lolgast

Het probleem is 10 minuten na wat dan? Die kreukbeveiliging loopt 2 uur
Kun je op basis van de verschillende "verbruikskarakteristieken" bepalen welk programma er bezig is?
Afhankelijk van hoe 'dynamisch' je wasmachine is (wegen van inhoud, hoe vuil is de was) zou je kunnen bepalen welk programma er bezig is en daarmee kun je ook de vaste tijdsduur van een programma 'voorprogrammeren'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ortep Op zich is de wolwas dan niet erger, 5 < 7.

Maar wat gebruik je voor de stroommeting? Kan het zijn dat je maar een lage resolutie (in tijd) hiervoor hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:42
TheFes schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:48:
@golles Heeft KNMI iets aan de API gewijzigd? Sinds gisteren werkt de integratie niet meer en krijg ik log meldingen dat ik aan mijn max calls zit.
Ik had dit gisteren ook, bleek ik aan de 416 calls/dag te zitten. Misschien door wat veelvuldige reboots?

Heb sowieso een 2e API key aangemaakt O-) daarmee werkte het wel weer, en heb de update interval op 360sec (ipv 300) gezet, scheelt een paar calls per dag waarmee ik wat slack inbouw.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:32

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Meters voor het meten van 3-fasen kun je natuurlijk ook prima gebruiken voor het meten van 3 groepen.

https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-3-em

Of anders de Shelly Pro EM-50:

https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-pro-em-50

Voordeel van die versies is dat je in principe van de bekabeling van de meterkast zelf afblijft (en da's zeker handig als je zelf geen installateur o.i.d. bent).

[ Voor 17% gewijzigd door HuismAndré op 20-06-2024 12:16 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@Septillion

Ja, je hebt gelijk, 5<7, het komt alleen vaker voor.

Ik gebruik een Blitzwolf SHP13

https://www.blitzwolfeuro...-ZigBee-WIFI-Smart-Socket

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ortep Met een SHP-13 (of alle Zigbee meters) ben je inderdaad beperkt in het interval. Dus misschien mis je wat meer.

Maar een lopend gemiddelde zou dan misschien wel een oplossing kunnen zijn. Mits deze dus voor het wassen echt hoger blijft dan de anti-kreuk

Anders zou je moeten kijken of je was met lange pauzes meer in kaart kan brengen of het anti-kreuk kan herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:53
Hmmbob schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:22:
[...]

Ik had dit gisteren ook, bleek ik aan de 416 calls/dag te zitten. Misschien door wat veelvuldige reboots?

Heb sowieso een 2e API key aangemaakt O-) daarmee werkte het wel weer, en heb de update interval op 360sec (ipv 300) gezet, scheelt een paar calls per dag waarmee ik wat slack inbouw.
Hier hetzeflde probleem. In mijn geval lijkt het alsof de counter niet meer naar 300 (of 0, zo je wilt) reset op middernacht. Heb een mailtje gestuurd naar de admin, maar misschien werkt het bij mij straks ook automagisch weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 21:43
Ortep schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:05:
Ik heb automatiseringen die melden als mijn wasmachine of mijn droger klaar zijn.
De droger is simpel. De automatisering schakelt in als het vermogen boven de 500 watt komt. Dat is de opwarmfase. Daarna zakt het vermogen nooit onder de 20 watt tot hij klaar is. Dus een melding na 2 minuten minder dan 10 watt en klaar is het.

Bij de wasmachine is dat lastiger. Ik heb hier in het forum ook bveel mensen er mee zien spelen.

De start is min of meer hetzelfde, meer dan 500 watt is de trigger voor de auomatisering om te starten.

Maar het einde is niet echt duidelijk. Als hij klaar is dan komt de kreukbeveiliging in actie. Die laat iedere 2-3 minuten de tromel een slag draaien. Dat is dan een korte piek van 25 watt. Dus wachten op bv 5 minuten minder dan 10 watt gaat niet werken. Zeker niet omdat bv sommige wasprogrammas de machine soms 5-6 minuten helemaal niets doet en dan maar 1 watt gebruikt.

Waar ik aan zit te denken is bepalen wat het gemiddelde gebruik van de laatste 10 minuten is. Is dat minder dan bv 5 watt dan is het programma afgelopen.

Mijn probleem is dat ik niet goed weet hoe ik dat gemiddelde ergens als trigger kan gebruiken.

Weet iemand hoe dat geregeld kan worden?
Ik gebruik een Neo Coolcam zwave powerplug.
5 minuten onder 5W doet het al tijden uitstekend hier. Maar het type wasmachine zal veel uit maken. Dit is een Siemens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:40
TheFes schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:18:
[...]

Hmm, ik kon GPT-4o niet eens gebruiken. Kreeg een error als ik dat probeerde.
Heb je wel een credit card gekoppeld aan je account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@septiliion

Ik snap het blijkbaar niet. Ik heb dit toegevoegd aan mijn config.yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:

- platform: statistics
    name: "Gebruik over 5 minutes"
    entity_id: sensor.0x60a423fffeaeaeb6_power
    state_characteristic: average_linear
    max_age:
      minutes: 5

Maar ik kan die sensor nergens terugvinden. Waar kan ik hem gebruiken dan?

[ Voor 4% gewijzigd door Ortep op 20-06-2024 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Ortep schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:40:
@septiliion

Ik snap het blijkbaar niet. Ik heb dit toegevoegd aan mijn config.yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:

- platform: statistics
    name: "Gebruik over 5 minutes"
    entity_id: sensor.0x60a423fffeaeaeb6_power
    state_characteristic: average_linear
    max_age:
      minutes: 5

Maar ik kan die sensor nergens terugvinden. Waar kan ik hem gebruiken dan?
Herstart gedaan?
Je zou nu een sensor.gebruik_over_5_minutes entity moeten hebben die je kunt gebruiken in een (numeric) state trigger/condtion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
rusman schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:58:
[...]

Heb je wel een credit card gekoppeld aan je account?
Ja, anders werkt het helemaal niet. GPT 3.5 Turbo doet het wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes Nu je er toch bent :+ Zou ik je nog op Septillion in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" mogen wijzen?

Weet aardig me weg in Jinja maar dat filteren blijft zwarte magie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:09
edwin2021 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:31:
[...]

Let op dat je snapshots selectief gebruikt en snel opruimt. Meerdere snapshots maakt het ja kend traag en verbruikt behoorlijk wat ruimte.
ja daar was ik laatst al achter gekomen toen ik de melding kreeg dat VM image bijna vol zat, had 2 jaar aan snapshots staan :+

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:48

Is het een optie om een Shelly Pro 4PM per fase te gebruiken? Die kan 4 afzonderlijke groepen meten en kost dan ~23 euro per groep. 16A per groep en 40A totaal. Dus als je een 3x80A aansluiting hebt werkt het bijvoorbeeld niet ;-)

https://www.amazon.nl/gp/product/B09CKVZSDY

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-09 21:34

Een Shelly Pro 1PM misschien? Gewoon je groep in de meterkast hiermee vervangen en klaar. Niet goedkoop helaas.

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
HuismAndré schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:27:
[...]

Of anders de Shelly Pro EM-50:

https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-pro-em-50

Voordeel van die versies is dat je in principe van de bekabeling van de meterkast zelf afblijft (en da's zeker handig als je zelf geen installateur o.i.d. bent).
De 2 sensoren van deze versie kan helaas alleen maar meten op dezelfde fase waardoor de module gevoed wordt. Dus bij een 3-fase installatie kan je alleen maar groepen meten binnen 1 fase.
Wel iets om aan te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:24
Iemand een goed alternatief voor OpenWeatherMap ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Warbringer Een Shelly vervangt GEEN automaat. Mag er netjes achter.

Nu heb ik op zich geen probleem met smart devices etc, ook met wat apparaten die wat zwaarder zijn. Maar zou persoonlijk geen Shelly aansluiten op 40A... Voor groepen zou mijn voorkeur uitgaan naar een device met stroomspoel (current transformer / CT spoel). Helaas zijn de modules met CT bij Shelly (allen aangeduid met EM) wel wat meer aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@TheFes

Herstart gedaan ja, maar ook een tikfout gemaakt tijdens het invoegen. Zo ontstonden er twee secties 'sensor'

Ik heb het aangepast en nu werkt het. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reaper.JA2
@denneappel Bedankt voor de tip.
@Septillion Dat is ook nog een idee. Zoiets als deze is €100 voor 3 groepen, of deze Shelly EM Energiemeter is €58 voor 2 groepen. Ik ga nog even op onderzoek uit, bedankt voor de richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
Beide opties zijn dan wel WiFi... Het is maar net hoe je daar tegenover staat.

@Septillion Zou ik een Shelly wel voor de groepen mogen plaatsen? Bij de Pro 4PM kan het lastig na de groep omdat de fase centraal binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Laatst online: 03-09 21:34
Septillion schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:03:

Nu heb ik op zich geen probleem met smart devices etc, ook met wat apparaten die wat zwaarder zijn. Maar zou persoonlijk geen Shelly aansluiten op 40A... Voor groepen zou mijn voorkeur uitgaan naar een device met stroomspoel (current transformer / CT spoel). Helaas zijn de modules met CT bij Shelly (allen aangeduid met EM) wel wat meer aan de prijs.
Goed om te weten. Ik gebruik ze zelf niet maar ik dacht dat het een automaat + power meter in één was. Was ook wel zo handig geweest eigenlijk.

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:11:
Nu ben ik wel aardig handig in templates maar niet in het filteren van templates... :+ Nu heb ik voor de dev versie van ESPhome een automation dat ik niet dagelijks een update melding krijg:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: "#Skip ESPhome dev update"
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - update.esphome_dev_update
    to: "on"
condition: []
action:
  - service: update.skip
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: update.esphome_dev_update
mode: single

Maar liefst zou ik ook zoiets hebben voor mijn Z2M entities. Nu vallen deze onder de MQTT integratie waarvan je alle entiteiten op kunt halen met integration_entities('Mosquitto broker') maar hoe check ik makkelijk alle update sensoren daartegen? En ook, gezien dit meer dan Z2M is, hoe als atrribute entity_picture: https://github.com/Koenkk...aw/master/images/logo.png hebben?
Zoiets?
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
{{
  integration_entities('mqtt')
    | select('match', 'update.')
    | select('is_state_attr', 'entity_picture', 'https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/raw/master/images/logo.png')
    | select('is_state', 'on')
    | list
}}

Voor de trigger kun je nog | count > 0 toevoegen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:09
GeeMoney schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:02:
Ik ben overgestapt op Buienradar, en kwam er eigenlijk toen pas achter dat Buienradar best veel data aanlevert. Veel entities staan standaard disabled, door ze te enablen haal je nog meer uit deze integratie. Tot nu toe best tevreden als alternatief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:06

pietje63

RTFM

Ten aanzien van de Shelly/stroommeters, wat is het doel?
- in beeld krijgen wat specifieke apparaten /groepen gebruiken om te kijken waar het sluipverbruik zit -> dan heb je er toch maar 1/2 nodig? Na een maand monitoren zou je toch wel een goed beeld moeten hebben en kun je naar de volgende groep om te meten? Zijn de overige "statistieken" of grafieken het echt waard?
- automations; niets gezegd
- omdat het kan; niets gezegd

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:44
pietje63 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:22:
Ten aanzien van de Shelly/stroommeters, wat is het doel?
- in beeld krijgen wat specifieke apparaten /groepen gebruiken om te kijken waar het sluipverbruik zit -> dan heb je er toch maar 1/2 nodig? Na een maand monitoren zou je toch wel een goed beeld moeten hebben en kun je naar de volgende groep om te meten? Zijn de overige "statistieken" of grafieken het echt waard?
- automations; niets gezegd
- omdat het kan; niets gezegd
Ik zit tussen "automations" en "omdat het kan", met daar bovenop "ik wil inzicht":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/V7h9mmwTuePXgQWUCIJhwUxj.png

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:54
Iemand ervaring met IKEA VALLHORN?
Heb er een gekocht, voornamelijk om te weten hoe licht het in een kamer is, echter valt het mij op als het enigszins verlicht is, dat de waardes heel laag zijn.
Zo bijvoorbeeld in de slaapkamer met deels verduisterende gordijnen stond de sensor de hele dag op 0 lux. Het was dan zeker wel 'donker', maar licht genoeg om wat/iets te kunnen zien (bijv i.v.m. bovenlicht)

Als ik de verlichting aan zet, (innr LED bulb), schiet de waarde 'maar' naar 2lux.

Is dit normaal? En zijn er eventueel lichtsensors die gevoeliger zijn?
Als ik zo'n tabel mag geloven, zou de waarde zeker tussen 11-50 moeten zitten, op de plek waar de sensor staat.
https://www.pranaair.com/...x-level-chart-768x699.jpg

Vind eigenlijk gewoon al jammer dat er geen verschil valt te zien tussen nacht en een beetje verlicht.

[ Voor 6% gewijzigd door Christoxz op 20-06-2024 17:11 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
denneappel schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:52:
Beide opties zijn dan wel WiFi... Het is maar net hoe je daar tegenover staat.

@Septillion Zou ik een Shelly wel voor de groepen mogen plaatsen? Bij de Pro 4PM kan het lastig na de groep omdat de fase centraal binnenkomt.
Shelly is daar niet mega duidelijk in, ze zeggen alleen dat de switching capaciteit samen 40A is. Maar zegt niet over de voorbeveiliging. Ook lijkt de specificatie te zeggen dat er max 2,5qmm in past, dat is gewoon te dun voor 40A.

Zelf zou ik er dus niet aan moeten denken om hem voor de groepen / op 40A af te zekeren.

En voor power metering ben ik dan weer enorm fan van Wifi boven Zigbee wegens de beschikbare bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:55
Christoxz schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 17:08:
Iemand ervaring met IKEA VALLHORN?
Heb er een gekocht, voornamelijk om te weten hoe licht het in een kamer is, echter valt het mij op als het enigszins verlicht is, dat de waardes heel laag zijn.
Zo bijvoorbeeld in de slaapkamer met deels verduisterende gordijnen stond de sensor de hele dag op 0 lux. Het was dan zeker wel 'donker', maar licht genoeg om wat/iets te kunnen zien (bijv i.v.m. bovenlicht)

Als ik de verlichting aan zet, (innr LED bulb), schiet de waarde 'maar' naar 2lux.

Is dit normaal? En zijn er eventueel lichtsensors die gevoeliger zijn?
Als ik zo'n tabel mag geloven, zou de waarde zeker tussen 11-50 moeten zitten, op de plek waar de sensor staat.
https://www.pranaair.com/...x-level-chart-768x699.jpg

Vind eigenlijk gewoon al jammer dat er geen verschil valt te zien tussen nacht en een beetje verlicht.
Ik heb er vorige week eentje gehaald en deze ligt op m'n balkon. Rond 4:20 zie ik hem geleidelijk van 1 lux naar 1400 lux gaan rond 6:00. Klinkt bijna als een defect bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:33

Seafarer

XXX

Septillion schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:03:

Als ik mag aanvullen.

Besef bij het tussen bouwen in een 16Amp groep dat er gewoon 20Amp kan lopen voor een korte tijd zonder dat een of andere veiligheid gaat aanspreken. Je 16Amp tussen gebouwde apparaatje (Ik noem geen merk dit geld voor alle apparaatjes) is dan al beschadigt, soms zonder dat je dit direct merkt.

Bij kortsluiting is de stroom nog veel groter.

Dus alle adviezen met stroomspoelen zijn perfect. d:)b

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:33

Seafarer

XXX

JeroenH schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:40:
[...]

Ik zit tussen "automations" en "omdat het kan", met daar bovenop "ik wil inzicht":

[Afbeelding]
Tsja. Ik vind hem ook wel duidelijk.

Om te besparen de dikste blokken aanpakken. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

GeeMoney schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:02:
Erg tevreden over Meteorologisk institutt (Met.no)

https://www.home-assistant.io/integrations/met

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
Rub147 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:08:
[...]

Ik heb er vorige week eentje gehaald en deze ligt op m'n balkon. Rond 4:20 zie ik hem geleidelijk van 1 lux naar 1400 lux gaan rond 6:00. Klinkt bijna als een defect bij jou?
Hij werkt voor de rest wel prima denk ik, alleen lijkt hij totaal niet zo gevoelig bij lichte waardes.

Hier een historie. Gister loopt hij inderdaad netjes op (met de gordijnen open), in de avond loopt ie netjes af. Al zie je dat hij om 9uur al heel laag is, terwijl het nog prima licht is buiten.

Vandaag gordijnen dicht gehouden (Twee grote openslaande deuren, wordt super warm binnen), en je ziet dat hij de hele dag op 0 lux blijft, terwijl het overdag zeker niet pikkedonker is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTiGI3LW4JOxjWjLIuxr-mwU8BQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WKuaNjQIDbu0lQp3N1emanFu.png?f=fotoalbum_large

Dus denk niet defect, maar gewoon niet zo gevoelig. Nu met de gordijnen open gaat hij naar 20 lux.

Voor die tien euro ga ik wel een andere proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

JeroenH schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:40:
[...]

[Afbeelding]
Deze is wel aardig van het type "omdat het kan" (en hoe)... 3 fasen en 16 groepen:

https://www.amazon.nl/Mon...A-sensoren/dp/B08CJ3VC79/

(Is trouwens ook nog een 3-fasen 8 groepen variant van).

Schijnt ook een Home Assistant integratie voor geschreven te zijn (kort gechecked, kan ernaast zitten)

https://github.com/magico13/ha-emporia-vue

En custom firmware:

https://github.com/emporia-vue-local/esphome

[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 20-06-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:20
Hmmbob schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:22:
[...]

Ik heb het hier ook. Moet ik ook een nieuwe API Key maken? of is er een storing bij het KNMI?

Logger: custom_components.knmi
Bron: custom_components/knmi/coordinator.py:49
integratie: KNMI (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 19 juni 2024 om 19:20:14 (666 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 11:58:29

Update failed! - API key daily limit exceeded, try again tomorrow
Update failed! - Timeout error fetching information

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:30
oltk schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:02:
[...]
of is er een storing bij het KNMI?
Anders dan de naam doet vermoeden gebruikt deze component een API van weerlive.nl, en niet van het KNMI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 10:57

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Sinds vanmorgen werkte de knmi integratie ineens weer, ik heb de refresh nu op 10 minuten gezet, en ik houd het aantal resterende api calls in de gaten.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
TheFes schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:20:
[...]

Er is niet zoiets als een global variable. Je zult een treffer based template sensor moeten maken en daar door forecast in een attribute op moeten slaan.

Maar waarschijnlijk heb je niet al die data nodig, beter is om sensoren aan te maken voor de data die je graag wil gebruiken
Duidelijk, ik ben inmiddels zo ver dat ik begrijp dat een trigger based template sensor toegevoegd moet worden aan de automation. Maar weet iemand of dat kan via het automation edit scherm (visual editor of yaml editor)? Of moet ik ergens een yaml-file gaan aanpassen?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
KabouterSuper schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:49:
[...]

Duidelijk, ik ben inmiddels zo ver dat ik begrijp dat een trigger based template sensor toegevoegd moet worden aan de automation. Maar weet iemand of dat kan via het automation edit scherm (visual editor of yaml editor)? Of moet ik ergens een yaml-file gaan aanpassen?
Als je de data maar in één automation nodig hebt, kun je de service call daarin aanroepen. Dan heb je geen sensor nodig.

Als je het op meerdere plekken nodig hebt, moet je los van je automation, in YAML, een trigger based template sensor aanmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:15

TWKterry

Master Mariner

Seafarer schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:52:
[...]

Als ik mag aanvullen.

Besef bij het tussen bouwen in een 16Amp groep dat er gewoon 20Amp kan lopen voor een korte tijd zonder dat een of andere veiligheid gaat aanspreken. Je 16Amp tussen gebouwde apparaatje (Ik noem geen merk dit geld voor alle apparaatjes) is dan al beschadigt, soms zonder dat je dit direct merkt.

Bij kortsluiting is de stroom nog veel groter.

Dus alle adviezen met stroomspoelen zijn perfect. d:)b
MMmm, ik ben juist gecharmeerd van de Shelly Pro 1PM vanwege de netwerk aansluiting.
De Shelly 3EM en Shelly EM varianten vallen dan af en blijft alleen de Shelly Pro EM50 over.

Hier zou ik dan twee 16A groepen op kunnen meten dus.
Schakelen wil ik niet maar valt me wel op dat het max schakel voltage 240V is, terwijl hier regelmatig richting de 250V gaat. Zou dat dan een probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-09 18:17
TWKterry schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:29:
[...]

MMmm, ik ben juist gecharmeerd van de Shelly Pro 1PM vanwege de netwerk aansluiting.
De Shelly 3EM en Shelly EM varianten vallen dan af en blijft alleen de Shelly Pro EM50 over.

Hier zou ik dan twee 16A groepen op kunnen meten dus.
Schakelen wil ik niet maar valt me wel op dat het max schakel voltage 240V is, terwijl hier regelmatig richting de 250V gaat. Zou dat dan een probleem zijn?
Wat wil je meten? Op hoeveel punten? Voorlopige setup of blijvend?
Anders kan ik je aanraden eens naar een smartpi te kijken https://enerserve.eu/en/products/smartpi.html

Krijg je 3 CT klemmen bij tot 70A dacht ik

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:15

TWKterry

Master Mariner

Ik wil een permanente setup met enkele groepen (airco, zonnepanelen, inductieplaat) via een DIN rail in de nieuwe meterkast. Vooral de nette opbouw met gewoon wat extra slots voor de shellys spreekt me aan, gewoon twee naast elkaar per groep Shelly en aardlekautomaat.
Maar denk dat dit beter in het Shelly topic kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas479
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-09 15:31
Christoxz schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:12:
[...]

Dus denk niet defect, maar gewoon niet zo gevoelig. Nu met de gordijnen open gaat hij naar 20 lux.
Ik ervaar inderdaad hetzelfde, met lage lichtsterkte schiet hij al snel naar 0 lux toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
thomas479 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:44:
[...]

Ik ervaar inderdaad hetzelfde, met lage lichtsterkte schiet hij al snel naar 0 lux toe.
Thanks voor de bevestiging. Heb nu een tweede met de zelfde ervaring. Heb er een zelfs verplaatst vannochtend, en de laatste update is nog steeds 16 uur geleden, de tweede heeft een update van twee uur geleden.
Gordijnen zijn dicht, maar sochtends zijn de lampen zeker aan geweest, jammer dat daar al geen verschil in te zien is.

Mocht iemand suggesties hebben voor een fijne licht sensor, hoor ik dat graag.
Anders toch maar zelf een maken, stuk goedkoper en kleiner anyway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:29

Erik80

Sinds 1980

Aqara Licht Sensor T1

Zigbee, en goede gevoeligheid en update sneldheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09 09:30
Sinds een paar dagen het probleem dat mijn Morning Music Automation alleen nog maar roept "Welcome to TuneIn", in plaats van de muziekzender afspelen die ik wil...

Hebben andere dit ook?

HASS in Docker, heb de poorten 8123, 1400 en 1443 allen exposed.

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ben.Hahlen schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:24:
Sinds een paar dagen het probleem dat mijn Morning Music Automation alleen nog maar roept "Welcome to TuneIn", in plaats van de muziekzender afspelen die ik wil...

Hebben andere dit ook?

Leest alsof HA prima zijn werk doet en de (TuneIn) stream prima start. Lijkt mij dus eerder een probleem met het afspeelapparaat dat wel de stream start maar niet verder komt dan het eerste "item".
Vaak lijken deze diensten een m3u afspeellijst te sturen. Eerste item is dan dus de "reclame", daarna de echte stream. Waarschijnlijk dus het afspeelapparaat dat, om welke reden dan ook, alleen het eerste item uit de playlist afspeelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021

Hebben andere dit ook?

Zeker heb ik ook ineens, maar niet met alle streams. Ik gebruik LMS met losse afspelers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ben.Hahlen Op welk device / welke integratie?

Bijvoorbeeld Sonos heeft lopen klooien met de TuneIn service (andere versie met account vereist etc). Ook wel eens wat streams gewijzigd. Dus kan je via de officiële weg nog wel de stream afspelen? En als je de service call naar de stream even opnieuw maakt (Dev tools => Services), speelt die wel? En is de yaml dan gelijk aan die in je automation?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:25
Na een paar dagen zoeken ga ik toch hulp vragen.

Ik heb sinds kort dat ik mijn Philips HUE lampen niet meer via HA/MQTT kan bedienen. Alle andere apparaten werken wel.

Ik kan de lampen wel via Z2M bedienen. Ik zie ook veranderingen in HA als ik bijv. de naam van de lamp in Z2M aanpas. Ik zie ook statussen voorbij komen al ik wat resets doe... Ik zie geen statussen als ik de lampen in Z2M bedien... Hue schakelaars werken wel gewoon.

Ik kom echt geen stap verder :/

Kan iemand mij op het juiste spoor zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpWa4nHZJNcV8w2Jt5ksSXFsE9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1CdAV7nTeFWcH9jjutjBB1xB.png?f=fotoalbum_large

UPDATE
Ik heb het uiteindelijk op kunnen lossen om een oude versie van z2m (1.36.1) te gebruiken. Voor nu werkt alles weer zoals het moet.

[ Voor 17% gewijzigd door Blommie01 op 22-06-2024 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:48
TheFes schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:35:
[...]
  1. Maak een backup
  2. Verwijder de oude integratie
  3. Check of de oude entities echt weg zijn, doe eventueel een reboot
  4. Hermoen de nieuwe entity_id's zodat ze overeenkomen met de oude
  5. Check of je nu zowel de oude gegevens als de nieuwe ziet in het dashboard
  6. Optioneel: hernoem de entity_id's opnieuw zodat ze overeenkomen met de nieuwe situatie
Bijzonder lastig en omslachtig.

Helemaal omdat het nu 2 entities zijn en het naar 1 gaat.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Hebben andere dit ook?

Zijn de URL's van de zenders wellicht gewijzigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

robbinonline schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:51:
[...]

Het is een stuk veiliger dan zelf in de database gaan lopen aanpassen (weet ik u uit ervaring). En als je 2 entities hebt die je samen wilt voegen dan kun je de methode die aangehaald wordt meerdere keren herhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
robbinonline schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:51:
[...]

Er is niets lastig aan, je kunt alles in de GUI doen.
Dit is dè methode om de statistics van twee entities samen te voegen.

Ik heb dit zelf ook toepast toen ik een nieuwe omvormer kreeg. Als er geen overlappende data is gaat dit prima werken.

Het is een stuk minder omslachtig en lastig dan database queries schrijven en uitvoeren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb de bus en trein tijden geïntegreerd in HA en als ik nu aan Assist vraag geef me de vertrektijden van bus naar y dan krijg ik netjes de tijden. Machtig mooi:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VgMNgK0/image.png

Gebruik ChatGPT 3.5-turbo model, versie 4 is momenteel te duur en 3.5 voldoet momenteel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onedayflyer682
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-08 10:46
oltk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:32:
[...]

Ik heb geen aandelen, maar ik heb 4 draaidimmers van Ecodim die perfect werken. Ik kan ze vanuit HA aan- / uitdoen / dimmen. En vanaf de draaiknop uiteraard idem.
Inmiddels ook de Eco-dim (de pro zekerheidshalve gekocht) geïnstalleerd en werkt inderdaad perfect! Geen probleem met de lampen en ook het dimmen gaat dus helemaal prima en stuk geleidelijker dan de oude dimmer.

Iedereen dank voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Laatst online: 10:04
Ik heb ook maar eens zo'n groot zwembad voor in de tuin besteld, maar nu wil ik natuurlijk de temperatuur van het zwembad uit kunnen lezen met HA! :)

Iemand tips qua sensor? :)

*Edit, dit ziet er wel goed uit, iemand hier ervaring mee? De vraag is even of het BT bereik ver genoeg is en door een buitenmuur heen komt.

https://www.home-assistant.io/integrations/inkbird/

https://inkbird.com/produ...pool-thermometer-ibs-p01b

[ Voor 45% gewijzigd door Danielson op 23-06-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
@Danielson Ik heb een DS18B20 in het zwembad hangen aan een ESP bordje. Kan er direct ook de filterpomp mee schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-09 21:38
Waar kopen jullie USB-A of USB-C laders en kabels?

De laatste tijd ben ik meer esphome devices aan het plaatsen, maar mijn voorraad kabels en laders is op :)

Ik heb alleen wat schrik over de kwaliteit van sommige Chinese laders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Danielson schreef op zondag 23 juni 2024 @ 08:50:
Ik heb ook maar eens zo'n groot zwembad voor in de tuin besteld, maar nu wil ik natuurlijk de temperatuur van het zwembad uit kunnen lezen met HA! :)

*Edit, dit ziet er wel goed uit, iemand hier ervaring mee? De vraag is even of het BT bereik ver genoeg is en door een buitenmuur heen komt.

Met een Shelly +add on module kun je de belasting schakelen en meten + 5 temperatuur sensoren. Wel goede Wifi nodig. Werkt als een trein en gebruik ik voor warmtepomp meten.
2x wp in/uit
2x systeem in/uit
1x sww temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
denneappel schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:16:
@Danielson Ik heb een DS18B20 in het zwembad hangen aan een ESP bordje. Kan er direct ook de filterpomp mee schakelen.
Heb je daar info over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
Thx voor de tips! :) Het is deze geworden, nu voor een leuke prijs! En hij schijnt goed te werken met HA, alleen is het BT bereik even de vraag, maar anders maar even kijken naar ESP32 Bluetooth Proxy! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:25

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ecowitt (meerdere temp. meters voor zwembad). Ver bereik 868Mhz. Zie o.a:
https://shop.ecowitt.com/products/wn36
Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-09 21:10

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zo niet, dan maak je van een ESP een bluetooth proxy

edit: ah had je al gevonden :)
Dat is precies hetzelfde als de route die jij met je Shelly bewandelt (dat is ook een ESP), maar dan zelfbouw.

Via ESPHome bijvoorbeeld:
1-wire voor de ds18b20
GPIO switch om relais te schakelen.
dotcom87 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:24:
Waar kopen jullie USB-A of USB-C laders en kabels?
Merken als Ugreen en Blitzwolf.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
Ugreen erg goede kabels. Zijn een van de weinige die ik getest heb die goed gaan met Android Auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:02

JME

zeg maar Jamie

Iemand wel eens geprobeerd om een KPN superwifipunt te herstarten met een opdracht vanuit HA? Any luck?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
JME schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:57:
Iemand wel eens geprobeerd om een KPN superwifipunt te herstarten met een opdracht vanuit HA? Any luck?
In oplossingen denken? Wallplug ertussen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Danielson schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:04:
[...]

In oplossingen denken? Wallplug ertussen? :P
Toch nog even in problemen denken: ik heb wifi pluggen, als ik daarmee het access point uitzet dan krijg ik hem daarna niet weer aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006

Church of Noise

Drive it like you stole it

JME schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:09:
[...]

Toch nog even in problemen denken: ik heb wifi pluggen, als ik daarmee het access point uitzet dan krijg ik hem daarna niet weer aan :)
Is zigbee een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

JME schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:09:
[...]

Sommige pluggen kunnen getimede acties uitvoeren. Zeker als je er Tasmota op hebt draaien moet dat mogelijk zijn. Maar ook Shelly biedt volgens mij timerfunctionaliteit. En anders inderdaad Zigbee of Hue.

[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 23-06-2024 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:20
edwin2021 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:53:
Ugreen erg goede kabels. Zijn een van de weinige die ik getest heb die goed gaan met Android Auto.
Dank. Ik ga daar eens naar kijken. Ik heb inmiddels een tiental USB-A --> C kabels liggen die niet werken met Android auto. Wat is dat gevoelig,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Die pluggen zijn wat mij betreft een escape. Via de Thuis app van KPN kan ik het wifipunt herstarten, dat zou dan theoretisch ook via HA moeten kunnen. Herstel, dan wil ik dat ook via HA kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Vraagje, ik gebruik momenteel pushover om mijn deurbel door mijn "stil" profiel te drukken (Samsung S24U, Android 14). Ik probeer het iets te declutteren, want ik gebruik er ook een HA notificatie bij voor het beeld e.d. Nu lees ik in de docs dat de HA app het ook kan door channels te gebruiken, maar ik snap niet helemaal hoe...

https://companion.home-as...sic#notification-channels

Heeft iemand hier er wellicht meer uitleg over?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:54

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Zijn er meer mensen die problemen met Toon hebben?

code:
1
2
3
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/aiohttp/client_reqrep.py", line 1070, in raise_for_status
    raise ClientResponseError(
aiohttp.client_exceptions.ClientResponseError: 404, message='Not found', url=URL('https://api.toon.eu/token')

Wel raar, want die api-URL-endpoint werkt gewoon, of de authenticatie staat onnodig 404 uit te spugen?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:25

Antonio di

a mi me dijeron que si

JME schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:44:
Die pluggen zijn wat mij betreft een escape. Via de Thuis app van KPN kan ik het wifipunt herstarten, dat zou dan theoretisch ook via HA moeten kunnen. Herstel, dan wil ik dat ook via HA kunnen :)
zie o.a.:
https://companion.home-as.../android-device-controls/

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onedayflyer682
Is er iemand die toevallig ervaring heeft met de Somfy connectivity kit?
https://www.robbshop.nl/somfy-connectivity-kit

Ik wil mijn huidige zonnescherm (eentje met Somfy IO buismoter) slim maken (bediening via HA maar ook automatiseren en wellicht later nog aanvullende sensor koppelen). Is dit dan de way to go of zijn er betere alternatieven?

Via de leverancier kan ik ook de 'standaard' Connexoon oplossing van Somfy te krijgen (160 euro) maar die zal vermoedelijk niet met HA werken maar alleen met losse apps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:40
Onedayflyer682 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:18:

Ik wil mijn huidige zonnescherm (eentje met Somfy IO buismoter) slim maken (bediening via HA maar ook automatiseren en wellicht later nog aanvullende sensor koppelen). Is dit dan de way to go of zijn er betere alternatieven?

Via de leverancier kan ik ook de 'standaard' Connexoon oplossing van Somfy te krijgen (160 euro) maar die zal vermoedelijk niet met HA werken maar alleen met losse apps.
Ik heb deze draaien voor 2 zonneschermen. Werkt prima. Alle automatisering heb ik toch via HA lopen dus hoef geen complex apparaat voor de bediening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:42

De connexoon wordt toch niet meer verkocht? Die is opgevolgd door de tahoma switch. Ik gebruik de connectivity kit voor 4 buitenjaloezieën en een zonnescherm. Werkt perfect. Bij mij was de reden voor deze ook dat ik alle automatiseringen toch via HA laat lopen. Alle extra's van de tahoma switch zou ik niet gebruiken terwijl hij een stuk duurder is.

Nadeel is wel dat de connectivity kit geen lokale api ondersteunt, de tahoma switch dacht ik wel. Voor het prijsverschil vond ik cloud bediening geen issue, bij mij is het zonnescherm geen kritieke infrastructuur. Alles wat ik bij uitval van internet nog via ha wil kunnen bedienen wil ik lokaal kunnen benaderen, als internet uitvalt val ik voor de zonwering wel terug op de afstandsbediening.
Maar dat moet ieder voor zich bepalen, als lokale api een eis is heb je weinig aan de connectivity kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onedayflyer682
dixet schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:22:
[...]

De connexoon wordt toch niet meer verkocht? Die is opgevolgd door de tahoma switch. Ik gebruik de connectivity kit voor 4 buitenjaloezieën en een zonnescherm. Werkt perfect. Bij mij was de reden voor deze ook dat ik alle automatiseringen toch via HA laat lopen. Alle extra's van de tahoma switch zou ik niet gebruiken terwijl hij een stuk duurder is.

Nadeel is wel dat de connectivity kit geen lokale api ondersteunt, de tahoma switch dacht ik wel. Voor het prijsverschil vond ik cloud bediening geen issue, bij mij is het zonnescherm geen kritieke infrastructuur. Alles wat ik bij uitval van internet nog via ha wil kunnen bedienen wil ik lokaal kunnen benaderen, als internet uitvalt val ik voor de zonwering wel terug op de afstandsbediening.
Maar dat moet ieder voor zich bepalen, als lokale api een eis is heb je weinig aan de connectivity kit.
Het zou kunnen dat de Connexoon niet meer wordt verkocht, deze stond nog in een oude offerte die ik had liggen.

Bedoel je dat de kit altijd via Somfy loopt (via internet)? Neem aan dat wanneer hij in mijn HA netwerk zit dat ik gewoon de bediening kan doen zoals dit ook voor andere apparaten werkt? Dus ook als ik geen internet heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:42
Onedayflyer682 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:58:
[...]

Het zou kunnen dat de Connexoon niet meer wordt verkocht, deze stond nog in een oude offerte die ik had liggen.

Bedoel je dat de kit altijd via Somfy loopt (via internet)? Neem aan dat wanneer hij in mijn HA netwerk zit dat ik gewoon de bediening kan doen zoals dit ook voor andere apparaten werkt? Dus ook als ik geen internet heb?
Helaas, de bediening gaat via de Overkiz integratie, volledig cloud based. Er is een beperkt aantal apparaten die via Homekit wel lokaal bediend kunnen worden. Die van mij helaas niet, maar wellicht die van jou wel. Documentatie daarover staat op de pagina van de integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
AW_Bos schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:23:
Zijn er meer mensen die problemen met Toon hebben?

code:
1
2
3
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/aiohttp/client_reqrep.py", line 1070, in raise_for_status
    raise ClientResponseError(
aiohttp.client_exceptions.ClientResponseError: 404, message='Not found', url=URL('https://api.toon.eu/token')

Wel raar, want die api-URL-endpoint werkt gewoon, of de authenticatie staat onnodig 404 uit te spugen?
Ik heb regelmatig hetzelfde. Soms helpt een reboot van Toon, soms moet ik de huidige toon config in HA verwijderen en daarna opnieuw toevoegen. Heel erg irritant, denk aan een P1 meter tussen de plaatsen en het abonnement van Toon om te zeggen. Heb wat onderzoek gedaan en het volgende schijnt goed te werken met HA:

https://smartgateways.nl/product/slimme-meter-wifi-gateway/

Ik persoonlijk had nooit een Toon genomen maar de vorige eigenaar van de woning heeft het achtergelaten dus ja…

Overigens hebben meerdere last van dit probleem:

https://github.com/home-assistant/core/issues/115290

[ Voor 5% gewijzigd door magnifor op 23-06-2024 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhartman
  • Niet online

Ik heb een connexoon voor mijn io rolluiken en werk inderdaad met de overkiz integratie. Die heeft een lokale optie (via de Sonfy developer portal), zodat je niet van hun cloud afhankelijk bent. Wat hierboven vermeld wordt, klopt dus niet.
Pagina: 1 ... 203 ... 337 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.