Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 202 ... 347 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:42

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Jab65 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:02:
[...]

Dank! Maar het hoeft van mij ook zeker niet dynamisch (als in: als ik de favorieten verander, dan verwacht ik niet dat alle knoppen automatisch bijgewerkt worden). Ik ben op zoek naar een eenvoudige manier om in een dashboard een knop te maken voor een favoriet, waarbij de thumbnail van die favoriet zonder al te veel gedoe op de knop getoond wordt.
Heb je "Radio Browser" al geïnstalleerd. Daar kun je vrij makkelijk de gewenste stations vinden, inclusief thumbnail.

https://www.home-assistant.io/integrations/radio_browser/

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-10 08:47

Rouwette

Rouwette.com

HuismAndré schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:31:
[...]

Heb je "Radio Browser" al geïnstalleerd. Daar kun je vrij makkelijk de gewenste stations vinden, inclusief thumbnail.

https://www.home-assistant.io/integrations/radio_browser/
En daarop heb ik een artikel gemaakt op mijn site.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sV7UGcu2aW0z3H2hqZl4TE0NImE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C8TWVPzYqxs8i1D81iuBOJah.jpg?f=user_large

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:53

pietje63

RTFM

@Jab65
Ondersteunt https://community.home-as...shboard-sonos-card/393620 niet wat je wilt? Anders wellicht stukjes code lenen, want de favorieten functie daarvan werkt voor mij erg goed

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-10 16:54
RedPas schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:09:
@TheFes En wat als het buiten +55% luchtvochtigheid is? Dan blijft ie toch draaien?
Iets van een max looptijd inbouwen ofzo?
Zelf ben ik ook opzoek naar zo een oplossing, maar klein beetje anders.
Mijn ventilator is 0-10v aangestuurd, snachts draaien op minimum(=10%) en vanaf 6u terug draaien naargelang de vraag. Dus kom ik op zoiets, luchtvochtigheid =< 55% is ventilatorsturing op 10%
Dan moet ik de overige 45% omzetten naar 10 tot 100% en daar blijf ik steken.
Ik stuur dit door een verschil te meten tussen de woonkamer en de badkamer, verschil groter dan 10% LV is aansturen.

Zo haal je algemene hoge LV eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jab65
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-10 14:40
pietje63 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:29:
@Jab65
Ondersteunt https://community.home-as...shboard-sonos-card/393620 niet wat je wilt? Anders wellicht stukjes code lenen, want de favorieten functie daarvan werkt voor mij erg goed
Dat ik die nog niet gevonden had... 8)7 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demon326
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:10
Ik heb sinds kort een P1 meter, maar ik zou graag in HA wisselen van dag / nacht tarief. GPT heeft me al een eindje op weg geholpen, maar ik krijg bij de volgende code een foutmelding en ik vindt even niet wat er fout gaat:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Energie switch
description: ""
trigger:
  - platform: time
    at: "07:00:00"
    at: "22:00:00"
condition: []
action:
  - service: select.select_option
    target:
      entity_id: select.energy_grid_import_tariff_day
    data:
      tariff: >
        {% set current_time = now() %} {% set current_hour = current_time.hour
        %} {% set current_day = current_time.weekday() %} {% if current_day >= 0
        and current_day < 5 and current_hour >= 7 and current_hour < 22 %}
          tarriff_day
        {% else %}
          tarriff_night
        {% endif %}
mode: single

De foutmelding:
code:
1
Error: extra keys not allowed @ data['tariff']

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 16-06-2024 10:08 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@demon326

Misschien heb je wat aan het voorbeeld uit de documentation?

https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
demon326 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:55:
Ik heb sinds kort een P1 meter, maar ik zou graag in HA wisselen van dag / nacht tarief. GPT heeft me al een eindje op weg geholpen, maar ik krijg bij de volgende code een foutmelding en ik vindt even niet wat er fout gaat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
trigger:
action:
    target:
    data:
          tarriff_day
        {% else %}
          tarriff_night
        {% endif %}

De foutmelding:
code:
1
Dat het door chatgpt geschreven is valt wel te zien :X. Een optie in een select selecteren?! Je wilt toch de prijs ergens inzetten, dat is geen multiple choice (met vaste keuzes).

Daarnaast betaal je ook het daltarief op feestdagen, waar dit ook geen rekening mee houd.

En als ik even bij mezelf kijk (maar ik gebruik DSMR Reader) heb ik een "Electricity tarrif" sensor, die High of Low is. Dat is een stuk logischer om te gebruiken. Waarbij de i gebakken P1 integratie vast ook zo'n sensor heeft (immers is dat AFAIK onderdeel van de P1 data die de meter doorgeeft). En dan kun je er gewoon een template sensor van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:42

Antonio di

a mi me dijeron que si

Voor geïnteresseerden: Zie tweaker forum "Lidl" voor Lidl Silvercrest Matter tussen-stekker komst:
Antonio di in "[Lidl Smart Home] Ervaringen & discussie - Deel 1"

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven jaloers is
Niet zo moeilijk met zo'n opstelling en zelfs diy'd afstandsbedieningen (@2:19) met ESP erin :o

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-10 17:52
demon326 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:55:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
trigger:
action:
    target:
    data:
          tarriff_day
        {% else %}
          tarriff_night
        {% endif %}

De foutmelding:
code:
1
ik zet m eerst even om naar peak/offpeak vanuit de P1 meter tarief. Dan heb je op weekenden en 2e paasdag ook het lage tarief. De P1 meter geeft het low, normal tarif mee (sensor.power_tariff) dus gewoon gebruiken zou ik zeggen ;-)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- platform: template
  sensors:
    energy_tariff:
      value_template: >-
        {% set names = {
          "normal": "peak",
          "low": "offpeak"
        } %}
        {{ names[states('sensor.power_tariff')] }}

In de utility_meter.yaml kun je dan de tarieven hergebruiken. Ik doe dat bijv voor de EV laadpaal (die meet ik met een pulse counter). Maar in principe kun je dan elk willekeurig apparaat splitsen in tarief. De reset van (in dit geval) maand heb ik feitelijk genegeerd door deze maar eens in de 3 jaar te resetten.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
monthly_laadpaal:
  source: sensor.laadpaal_total
  name: Monthly Laadpaal
  cron: "59 23 L */36 *"
  net_consumption: true
  tariffs:
    - peak
    - offpeak

vervolgens krijg je er 2 sensors bij
  • sensor.monthly_laadpaal_offpeak
  • sensor.monthly_laadpaal_peak

[ Voor 3% gewijzigd door bekkerm op 16-06-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onedayflyer682
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-10 19:40
Ik wil graag onze nieuwe eettafel lamp 'slim' maken. Op dit moment zit er een 'domme' dimmer op aangesloten maar deze werkt niet helemaal naar behoren. Nu vraag ik mij af of het handig is om 'domme' dimmer te kopen en die slim te maken of wel gewoon een slimme dimmer te kopen (ZigBee).

Als ik kijk naar bijv. de reviews voor onderstaande dimmer dan zijn de reviews wisselend.
https://www.robbshop.nl/r...gbee-draaidimmer-2-draads

Ook vraag ik mij af hoe ik kan achterhalen of een dimmer goed werkt met de huidige lampen die er in zitten (SPL E27 Edison). Bij onderstaande optie wordt namelijk specifiek benoemd welke lampen bijv. niet werken.
https://smartgateways.nl/product/zigbee-led-dimmer/

Iemand goede ervaringen met een slimme dimmer of kan ik toch beter een domme dimmer kopen en deze slim maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Onedayflyer682 Hoe had je bedacht een domme dimmer slim te maken?

Maar bij een dimmer staat of valt het bij de lampen, of dit nu een smart dimmer of een domme dimmer is. Zeker veel goedkope lampen laten zich erg slecht dimmen. Maar zelf wel goede ervaring met Ikea of Philips lampen en die zijn er nog in CRI>90 ook :) Beide op verschillende dimmers gehad zonder issues. Maar een garantie heb je nooit, dat is proberen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:53

pietje63

RTFM

Zelf meerdere hiervan, met meerdere lampen succes.

https://www.robbshop.nl/r...mer-voor-wisselschakelaar

Combineer het dan met Zigbee drukschakelaar

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:04
Ik heb meerdere google mini;s.
Is er een makkelijke manier om wat ik aan het afspelen ben uit te breiden naar andere google minis?

Dus als de google mini aanstaat in de keuken, ik dit ook kan laten afspelen in de aangrenzende eetkamer?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonzalez
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-10 13:14
Driek schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:26:
Is er een makkelijke manier om wat ik aan het afspelen ben uit te breiden naar andere google minis?

Dus als de google mini aanstaat in de keuken, ik dit ook kan laten afspelen in de aangrenzende eetkamer?
Gewoon een groep aanmaken in Google Home, zo heb ik het gedaan met mijn chromecast audio apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Onedayflyer682 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:02:
Ik wil graag onze nieuwe eettafel lamp 'slim' maken. Op dit moment zit er een 'domme' dimmer op aangesloten maar deze werkt niet helemaal naar behoren. Nu vraag ik mij af of het handig is om 'domme' dimmer te kopen en die slim te maken of wel gewoon een slimme dimmer te kopen (ZigBee).

Als ik kijk naar bijv. de reviews voor onderstaande dimmer dan zijn de reviews wisselend.

Ook vraag ik mij af hoe ik kan achterhalen of een dimmer goed werkt met de huidige lampen die er in zitten (SPL E27 Edison). Bij onderstaande optie wordt namelijk specifiek benoemd welke lampen bijv. niet werken.

Iemand goede ervaringen met een slimme dimmer of kan ik toch beter een domme dimmer kopen en deze slim maken?
Ik heb de dimmer van RobbShop pas in m'n keuken geïnstalleerd met een aantal dimbare 'domme' Ikea ledlampen. Na het zien van jouw lampen verwacht ik dat ze wel werken i.c.m. deze dimmer. Installeer deze wel met een bypass (om knipperende leds te voorkomen), ik twijfel of die van Smart Gateways ook een bypass nodig heeft.
Dimmer werkt tot nu toe zonder problemen, installatie verliep ook probleemloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:41
Onedayflyer682 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:02:

Ik heb geen aandelen, maar ik heb 4 draaidimmers van Ecodim die perfect werken. Ik kan ze vanuit HA aan- / uitdoen / dimmen. En vanaf de draaiknop uiteraard idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

oltk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:32:
[...]

Ik heb geen aandelen, maar ik heb 4 draaidimmers van Ecodim die perfect werken. Ik kan ze vanuit HA aan- / uitdoen / dimmen. En vanaf de draaiknop uiteraard idem.
En dat heb ik met een zigbee iCasa dimmer op de badkamer voor domme spots.

Heb ook geen aandelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Gonzalez schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:19:
[...]

Gewoon een groep aanmaken in Google Home, zo heb ik het gedaan met mijn chromecast audio apparaten.
Ja dat heb ik ook, maar dat werkt toch niet helemaal lekker.
Liefst zou ik ze gewoon met een soort checkbox aanvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Driek schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:52:
[...]

Ja dat heb ik ook, maar dat werkt toch niet helemaal lekker.
Liefst zou ik ze gewoon met een soort checkbox aanvinken.
Groepen kun je ook in HA maken en aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:29
Driek schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:26:

Al naar Music Assistant gekeken?

En wat wil je afspelen? Een radio stream, of Spotify? Met Spotify kun je per account maar één target hebben, daarom zijn Google Home groepen daarvoor handig, die tellen als één target. Maar volgens mij moet dat dus ook met Music Assistant kunnen.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:15
Ik heb nieuwe sensoren voor mijn zonnepanelen en dsmr. Nu heb ik gewerkt als ik de oude normaal/dal tarief verwijder alle historische data ook uit het enegry dashboard verdwijnt. Iemand een idee hoe ik deze kan verwijderen zonder historische data te verliezen?

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
robbinonline schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:31:
Ik heb nieuwe sensoren voor mijn zonnepanelen en dsmr. Nu heb ik gewerkt als ik de oude normaal/dal tarief verwijder alle historische data ook uit het enegry dashboard verdwijnt. Iemand een idee hoe ik deze kan verwijderen zonder historische data te verliezen?
  1. Maak een backup
  2. Verwijder de oude integratie
  3. Check of de oude entities echt weg zijn, doe eventueel een reboot
  4. Hermoen de nieuwe entity_id's zodat ze overeenkomen met de oude
  5. Check of je nu zowel de oude gegevens als de nieuwe ziet in het dashboard
  6. Optioneel: hernoem de entity_id's opnieuw zodat ze overeenkomen met de nieuwe situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
TheFes schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:16:
[...]

Al naar Music Assistant gekeken?

En wat wil je afspelen? Een radio stream, of Spotify? Met Spotify kun je per account maar één target hebben, daarom zijn Google Home groepen daarvoor handig, die tellen als één target. Maar volgens mij moet dat dus ook met Music Assistant kunnen.
Ook naar music assistant gekeken, maar nog niet helemaal overtuigd daar,

Wat ik afspeel is een mix van radio en spotify.
Ik zal even kijken naar een logische groepering van de google minis in google home.

Waar ik vooral naar op zoek ben is het makkelijk switchen van groep 1 naar groep 2. (met overlap in mini's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-10 20:05

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik ben bezig met het maken van een template, echter pakt hij de Round(2) niet op in de code.
Wat doe ik fout?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
    - name: "Real Shelly Energie"
      state: "{{ states('sensor.fase_1_power_2') | float + states('sensor.fase_2_power_2') | float + states('sensor.fase_3_power_2')| float | round(2)}}"
      unit_of_measurement: 'kW'
      icon: mdi:lightning-bolt
      device_class: energy
      state_class: total

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
luigi87 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:00:
Ik ben bezig met het maken van een template, echter pakt hij de Round(2) niet op in de code.
Wat doe ik fout?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
      state: "{{ states('sensor.fase_1_power_2') | float + states('sensor.fase_2_power_2') | float + states('sensor.fase_3_power_2')| float | round(2)}}"
      state_class: total
Je rondt alleen die 2e sensor waarde af. Zet haakjes om de gehele formule, zodat de optelling eerst uitgevoerd wordt, en daarna pas de afronding gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:23
Goedemorgen,

Ik ben nieuw op dit forum en ook nieuw met home assistant.
Ik heb home assistant nu draaien op de raspberry pi.

Via mijn notebook en iPad heb ik toegang tot de systemen.

Nu loop ik tegen het volgende aan:

Ik heb thuis een glasvezel modem van Nokia. Alleen WiFi uitgezet want die gaat via een netgear orbi mesh systeem.
Nu gaan alle draadloze systemen via netgear systeem en alle bedrade systemen via het modem glasvezel.

Mijn raspberry is aangesloten op netgear oribi systeem alleen zie ik de bedrade toepassingen niet.
Wanneer ik de raspberry aansluit op Nokia modem zie ik de draadloze toepassingen niet.

Tevens heb ik geen toegang tot home assistant wanneer ik niet thuis ben, dus via mijn iPhone heb ik geen toegang.

Kan iemand mij helpen en vertellen wat ik moet doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Buis07 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:13:
Goedemorgen,

Ik ben nieuw op dit forum en ook nieuw met home assistant.
Ik heb home assistant nu draaien op de raspberry pi.

Via mijn notebook en iPad heb ik toegang tot de systemen.

Nu loop ik tegen het volgende aan:

Ik heb thuis een glasvezel modem van Nokia. Alleen WiFi uitgezet want die gaat via een netgear orbi mesh systeem.
Nu gaan alle draadloze systemen via netgear systeem en alle bedrade systemen via het modem glasvezel.

Mijn raspberry is aangesloten op netgear oribi systeem alleen zie ik de bedrade toepassingen niet.
Wanneer ik de raspberry aansluit op Nokia modem zie ik de draadloze toepassingen niet.

Tevens heb ik geen toegang tot home assistant wanneer ik niet thuis ben, dus via mijn iPhone heb ik geen toegang.

Kan iemand mij helpen en vertellen wat ik moet doen?
Dit is een netwerk-vraag en geen HA-vraag.
Je hebt nu twee aparte netwerken gemaakt. Je zult moeten zorgen dat je Netgear systeem geen nieuw netwerk maakt, maar als Access Points werkt. Voor meer details kun je beter in het Netwerkend deel op GoT terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

TheFes schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:09:
[...]

Je rondt alleen die 2e sensor waarde af. Zet haakjes om de gehele formule, zodat de optelling eerst uitgevoerd wordt, en daarna pas de afronding gedaan wordt.
Ah, nu zie ik het inderdaad.

dan wordt die zo :)
YAML:
1
{{ (states('sensor.fase_1_power_2') | float + states('sensor.fase_2_power_2') | float + states('sensor.fase_3_power_2')| float) | round(2)}}

[ Voor 10% gewijzigd door luigi87 op 17-06-2024 11:58 ]

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
luigi87 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:34:
[...]

Ah, nu zie ik het inderdaad.
Maar waar mag ik dan het begin haakje plaatsen? want ik krijg alleen maar errors in de template test met de haakjes.

dan wordt die zo :)
YAML:
1
{{ (states('sensor.fase_1_power_2') | float + states('sensor.fase_2_power_2') | float + states('sensor.fase_3_power_2')| float) | round(2)}}
Werkt ie nu wel of niet? Ik zie op zich geen fouten in je laatste versie, behalve dan dat je geen defaults aan je float filters meegeeft, wat alleen een probleem zou zijn als er een entity niet beschikbaar is (en je dit niet afvangt met een availability template)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@luigi87 Zou moeten zijn:
Django/Jinja:
1
"{{ (states('sensor.fase_1_power_2') | float + states('sensor.fase_2_power_2') | float + states('sensor.fase_3_power_2')| float) | round(2)}}"

En zorg voor goede availability of zorg dat de float-filters een default hebben (maar dat kan dus resulteren in een niets zeggende waarde). Anders heb je warnings in je log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

TheFes schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:47:
[...]

Werkt ie nu wel of niet? Ik zie op zich geen fouten in je laatste versie, behalve dan dat je geen defaults aan je float filters meegeeft, wat alleen een probleem zou zijn als er een entity niet beschikbaar is (en je dit niet afvangt met een availability template)
Sorry ik had me bericht niet goed aangepast. Hij werkt nu perfect :*)
Dank voor het zetje in de juiste richting

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Septillion schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:48:
@luigi87 Zou moeten zijn:
Django/Jinja:
1
"{{ (states('sensor.fase_1_power_2') | float + states('sensor.fase_2_power_2') | float + states('sensor.fase_3_power_2')| float) | round(2)}}"

En zorg voor goede availability of zorg dat de float-filters een default hebben (maar dat kan dus resulteren in een niets zeggende waarde). Anders heb je warnings in je log.
Hoe maak ik een default voor die float-filters?
is dat zo simpel als float(0)

[ Voor 7% gewijzigd door luigi87 op 17-06-2024 12:06 ]

- leeg -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheFes
luigi87 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:01:
[...]

Hoe maak ik een default voor die float-filters?
Ik heb ooit die float overgenomen uit een andere template, wat doet die precies?
In Home Assistant is de state van een entity altijd een string, tekst dus. Als je "50" + "50" doet krijg je geen 100, maar "5050". Daarom moet je die tekst eerst omzetten naar een getal. Daarbij heb je de keuze uit een integer (een getal zonder decimalen, dat kan met het int filter) of een floating point number (een getal met decimalen, dat kan dus met het float filter).

Als een sensor niet beschikbaar is, zal de state van de sensor unavailable zijn. Dat is natuurlijk niet om te zetten naar een getal, dus dan zal het float filter een error geven, en werkt je sensor niet. Dat kun je afvangen door een default waarde aan je float filter mee te geven, bijvoorbeeld float(default=0) of simpelweg float(0).

Dat kan echter als gevolg hebben dat je dan een incorrecte waarde als resultaat van je template hebt. Daardoor is het meestal verstandiger om in je template sensor een availability template toe te passen, wat checkt of alle bronsensoren wel een verwachte waarde hebben. Dat kan echter alleen in YAML, de GUI template helpers hebben hier nog geen ondersteuning voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

TheFes schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:11:
[...]

In Home Assistant is de state van een entity altijd een string, tekst dus. Als je "50" + "50" doet krijg je geen 100, maar "5050". Daarom moet je die tekst eerst omzetten naar een getal. Daarbij heb je de keuze uit een integer (een getal zonder decimalen, dat kan met het int filter) of een floating point number (een getal met decimalen, dat kan dus met het float filter).

Als een sensor niet beschikbaar is, zal de state van de sensor unavailable zijn. Dat is natuurlijk niet om te zetten naar een getal, dus dan zal het float filter een error geven, en werkt je sensor niet. Dat kun je afvangen door een default waarde aan je float filter mee te geven, bijvoorbeeld float(default=0) of simpelweg float(0).

Dat kan echter als gevolg hebben dat je dan een incorrecte waarde als resultaat van je template hebt. Daardoor is het meestal verstandiger om in je template sensor een availability template toe te passen, wat checkt of alle bronsensoren wel een verwachte waarde hebben. Dat kan echter alleen in YAML, de GUI template helpers hebben hier nog geen ondersteuning voor.
Dank voor de heldere uitleg dit maakt het een stuk begrijpelijker.
Dus ik zou dan eerst een check moeten uitvoeren via de "availability" functie of de sensor beschikbaar zijn.

Na een beetje zoeken kom ik dit tegen, kan dit op deze wijze of met een soort van check doen op een waarde?
en hoe ik dan template kan stoppen, na een fout in de "availability"
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
{% if states('sensor.fase_1_power_2') in ('unknown','unavailable') %}
{% if states('sensor.fase_2_power_2') in ('unknown','unavailable') %}
{% if states('sensor.fase_3_power_2') in ('unknown','unavailable') %}

- Stop automation

{% else %}
"{{ (states('sensor.fase_1_power_2') | float(0) + states('sensor.fase_2_power_2') | float(0) + states('sensor.fase_3_power_2')| float(0)) | round(2)}}"

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
luigi87 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:25:
[...]

Dank voor de heldere uitleg dit maakt het een stuk begrijpelijker.
Dus ik zou dan eerst een check moeten uitvoeren via de "availability" functie of de sensor beschikbaar zijn.

Na een beetje zoeken kom ik dit tegen, kan dit op deze wijze of met een soort van check doen op een waarde?
en hoe ik dan template kan stoppen, na een fout in de "availability"
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
{% if states('sensor.fase_1_power_2') in ('unknown','unavailable') %}
{% if states('sensor.fase_2_power_2') in ('unknown','unavailable') %}
{% if states('sensor.fase_3_power_2') in ('unknown','unavailable') %}

- Stop automation

{% else %}
"{{ (states('sensor.fase_1_power_2') | float(0) + states('sensor.fase_2_power_2') | float(0) + states('sensor.fase_3_power_2')| float(0)) | round(2)}}"
Hoe maak je je sensor nu aan, doe je dat als een template helper in de GUI?

Als dat het geval is, dan kun je geen availability toe voegen, dat kan alleen als je je sensor aanmaakt in YAML in je configuratie bestanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

TheFes schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:53:
[...]

Hoe maak je je sensor nu aan, doe je dat als een template helper in de GUI?

Als dat het geval is, dan kun je geen availability toe voegen, dat kan alleen als je je sensor aanmaakt in YAML in je configuratie bestanden
Beide, ik heb oudere templates draaien via een .Yaml geplaatst in de config map
Deze laatste is via de template helper.

Maar stel ik zet hem op in een Yaml in de config map

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
luigi87 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:12:
[...]

Beide, ik heb oudere templates draaien via een .Yaml geplaatst in de config map
Deze laatste is via de template helper.

Maar stel ik zet hem op in een Yaml in de config map
Als je je YAML config deelt kan ik wel helpen met de availability

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-10 10:16
Een vraagje voor gebruikers van de DSMR intergratie.

Ik maak hier al een tijd gebruik van voor het energy dashboard, via een p1 lezer van mede-tweaker zuidwijk :-) Nu krijg ik volgende week zonnepanelen en natuurlijk wil ik dat mooi integreren. Ik vraag me alleen af, in de DSMR integratie zitten de entities:

- power consumption
- power production.

beide voor dal- en regulier tarief.

Nu is de vraag die ik opeens had:

- Is power consumption álle verbruik, of is het wat je afneemt van het net? Dat laatste is nl wat je invoert in het energy dashboard. Als het totale verbruik is, moet ik afname van het net eerst berekenen door productie er af te halen.
- En vergelijkbaar met power production: Ik neem aan dat dat alle productie is? En niet alleen wat je terugleverd?

[ Voor 18% gewijzigd door KingKoning op 17-06-2024 14:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:03
KingKoning schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:51:

Ik maak hier al een tijd gebruik van voor het energy dashboard, via een p1 lezer van mede-tweaker zuidwijk :-) Nu krijg ik volgende week zonnepanelen en natuurlijk wil ik dat mooi integreren. Ik vraag me alleen af, in de DSMR integratie zitten de entities:

- power consumption
- power production.

- Is power consumption álle verbruik, of is het wat je afneemt van het net? Dat laatste is nl wat je invoert in het energy dashboard. Als het totale verbruik is, moet ik afname van het net eerst berekenen door productie er af te halen.
- En vergelijkbaar met power production: Ik neem aan dat dat alle producitie is? En niet alleen wat je terugleverd?
Nee, consumption en production is alleen wat je afneemt van en terug levert aan het net.
Je kan in je Energy dashboard ook de opbrengst van je omvormer toevoegen, dan rekent HA voor je uit wat het verbruik van je Home is. (Omvormer + consumption net - production = home verbruik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
KingKoning schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:51:

- power consumption
- power production.

- En vergelijkbaar met power production: Ik neem aan dat dat alle producitie is? En niet alleen wat je terugleverd?
Je slimme meter weet niets van je zonnepanelen, het krijgt alleen door wat er daadwerkelijk door de meter gaat. Dus productie is hetgeen je teruglevert, na het eigen verbruik dus. Consumptie is wat je afneemt van het net, dus exclusief wat je vanuit je zonnepanelen verbruikt.

Voor het solar gedeelte moet je ook een integratie voor je omvormer gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-10 10:16
TheFes schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:54:
[...]

Je slimme meter weet niets van je zonnepanelen, het krijgt alleen door wat er daadwerkelijk door de meter gaat. Dus productie is hetgeen je teruglevert, na het eigen verbruik dus. Consumptie is wat je afneemt van het net, dus exclusief wat je vanuit je zonnepanelen verbruikt.

Voor het solar gedeelte moet je ook een integratie voor je omvormer gebruiken.
ChrisM schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:54:
[...]

Nee, consumption en production is alleen wat je afneemt van en terug levert aan het net.
Je kan in je Energy dashboard ook de opbrengst van je omvormer toevoegen, dan rekent HA voor je uit wat het verbruik van je Home is. (Omvormer + consumption net - production = home verbruik)
duidelijk. Dank beiden! _/-\o_ Dan is het straks alleen een kwesite van koppelen van de integratie van de omvormer en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:58
Ik heb een issue met het installeren van de ICS2000 (KlikAanKlikUit) (ik gebruik Ubuntu).
Ik heb zowel de integratie van https://github.com/jeroendev-one en rdegraafwhizzkit/ics2000 geprobeerd.
In de HomeAssistant log zie ik wel de melding "[homeassistant.loader] We found a custom integration ics2000".
In HACS worden beide downloads getoond.
Bij de Integraties, Apparaten of Entities vind ik niets terug (Behalve de referentie naar de initiele HACS download)
De configuration.yaml is aangepast volgens de instructies.

Wat doe ik fout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:41

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Cimpel nadat je een custom integration via HACS toevoegt moet je hem vervolgens wel installeren. Dus binnen config/integrations/dashboard rechtsonder op die grote blauwe knop + add integration drukken en hem opzoeken.

Via HACS installeren zorgt ervoor dat hij de integration, net als de standaard integrations, kent. Maar ook de standaard integrations gaan pas werken als je ze daadwerkelijk toevoegt en instelt :)

[ Voor 30% gewijzigd door Gizz op 17-06-2024 14:38 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

TheFes schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:18:
[...]

Als je je YAML config deelt kan ik wel helpen met de availability
Dank :)

Mijn Yaml config is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
      state: "{{ (states('sensor.fase_1_power_2') | float(0) + states('sensor.fase_2_power_2') | float(0) + states('sensor.fase_3_power_2')| float(0)) | round(2)}}"
      state_class: measurement

- leeg -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheFes
luigi87 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:36:
[...]

Dank :)

Mijn Yaml config is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
      state: "{{ (states('sensor.fase_1_power_2') | float(0) + states('sensor.fase_2_power_2') | float(0) + states('sensor.fase_3_power_2')| float(0)) | round(2)}}"
Een opmerking:
De entity_id's in je template vermelden power, je name en device class vermelden energy. Dat lijkt niet echt overeen te komen. Je unit_of_measurement is kW wat een unit voor power is. Ik ga er even vanuit dat je dus power (ofwel vermogen) bedoelt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
    - name: "Real Shelly Power"
      state: "{{ (states('sensor.fase_1_power_2') | float + states('sensor.fase_2_power_2') | float + states('sensor.fase_3_power_2')| float) | round(2)}}"
      device_class: power
      availability: "{{ 'sensor.fase_1_power_2' | has_value and 'sensor.fase_2_power_2' | has_value and 'sensor.fase_3_power_2' | has_value }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
Gizz schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:36:
@Cimpel nadat je een custom integration via HACS toevoegt moet je hem vervolgens wel installeren. Dus binnen config/integrations/dashboard rechtsonder op die grote blauwe knop + add integration drukken en hem opzoeken.

Via HACS installeren zorgt ervoor dat hij de integration, net als de standaard integrations, kent. Maar ook de standaard integrations gaan pas werken als je ze daadwerkelijk toevoegt en instelt :)
Dat heb ik dus gedaan, maar dan komt het probleem en de melding:
"Dit apparaat kan niet worden toegevoegd vanuit de gebruikersinterface.
Je kunt dit apparaat toevoegen in "configuration.yaml". Lees de documentatie voor meer informatie."
En in de configuratioon.yaml is e.e.a. toegevoegd incl. mac. email en password:
light:
- platform: ics2000
mac: MAC_HERE
email: EMAIL_HERE
password: PASSWORD_HERE_OR_secrets.yaml
tries: 3 # Optional, defaults to 3
sleep: 2 # Optional, defaults to 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Cimpel heb je HA opnieuw gestart na het aanpassen van configuration.yaml?

Als je wil dat mensen je code nakijken, plaats het dan even tussen code-tags, zie topic warning. Nu kunnen we er weinig over zeggen omdat alle tabjes verdwijnen terwijl juist die heel belangrijk zijn bij yaml ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 17-06-2024 15:01 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Cimpel schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:58:
[...]

Dat heb ik dus gedaan, maar dan komt het probleem en de melding:
"Dit apparaat kan niet worden toegevoegd vanuit de gebruikersinterface.
Je kunt dit apparaat toevoegen in "configuration.yaml". Lees de documentatie voor meer informatie."
En in de configuratioon.yaml is e.e.a. toegevoegd incl. mac. email en password:
light:
mac: MAC_HERE
email: EMAIL_HERE
password: PASSWORD_HERE_OR_secrets.yaml
tries: 3 # Optional, defaults to 3
sleep: 2 # Optional, defaults to 3
YAML graag even tussen code tags zetten (zie topic warning).
Heb je ook die eerste stap uit de installatie instructies gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21

# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

config_editor:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

light:                                      
    mac: MAC adres             
    email: EMAIL     
    password: PASSWORD
    tries: 3  # Optional, defaults to 3
    sleep: 2  # Optional, defaults to 3

Al die stappen (correct) gevolgd (denk ik), download in:
'/var/snap/home-assistant-snap/613/custom_components/ics2000'
(mac. email en password heb ik voor de veiligheid even verwijderd)

[ Voor 9% gewijzigd door Cimpel op 17-06-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

TheFes schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:43:
[...]

Een opmerking:
De entity_id's in je template vermelden power, je name en device class vermelden energy. Dat lijkt niet echt overeen te komen. Je unit_of_measurement is kW wat een unit voor power is. Ik ga er even vanuit dat je dus power (ofwel vermogen) bedoelt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
    - name: "Real Shelly Power"
      state: "{{ (states('sensor.fase_1_power_2') | float + states('sensor.fase_2_power_2') | float + states('sensor.fase_3_power_2')| float) | round(2)}}"
      device_class: power
      availability: "{{ 'sensor.fase_1_power_2' | has_value and 'sensor.fase_2_power_2' | has_value and 'sensor.fase_3_power_2' | has_value }}"
Klopt ik bedoel power, heb ik vergeten aan te passen eerder.

Dank je wel. ik ga al mijn templates eens nalopen en wat vandaag erbij heb geleerd toepassen.
Dank voor je hulp _/-\o_

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Cimpel wellicht heb je er nog last van dat je twee versies (door elkaar?) probeert te gebruiken? Ik zou voor rdegraafwhizzkit/ics2000-hass gaan; heeft de meeste contributors en meest recente wijzigingen t.o.v. die andere versie je de ook linkte.

Heb je echt HA goed opnieuw gestart? En daarna een light-card toegevoegd? Ik lees ook nog dit om de light-entitites tevoorschijn te toveren:
Troubleshooting

When you receive an error the first time you'd like to add a 'Light' card, it may be helpful to add or test with a 'Button' card for the entity first and then add a 'light' card. It seems to trigger integration to be recognized as producing light entities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
Gizz schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:16:
@Cimpel wellicht heb je er nog last van dat je twee versies (door elkaar?) probeert te gebruiken? Ik zou voor rdegraafwhizzkit/ics2000-hass gaan; heeft de meeste contributors en meest recente wijzigingen t.o.v. die andere versie je de ook linkte.

Heb je echt HA goed opnieuw gestart? En daarna een light-card toegevoegd? Ik lees ook nog dit om de light-entitites tevoorschijn te toveren:

[...]
Ga rdegraaf weer terugzetten.
light-card heb ik (nog) niet gedaan.
To be continued

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-10 19:04
een simpele vraag voor de doorgewinterde HA tweaker, alleen ik als noob weet eigenlijk niet hoe ik dit voor elkaar krijg.

Ik zou graag de gegevens van de P1 meter per dag/week in een csv/excel bestand willen plaatsen (zo vaak als de p1 meter het verstuurd). Dus eigenlijk de gegevens uit het energybord.
Alleen heb ik geen idee hoe ik dit automatisch kan laten gebeuren.
Mooiste zou zijn 1x per week een mailtje met dit bestand te krijgen. (er staat namelijk geen NAS in huis).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Clumsy Smurf binnen de history van de sensor zit een knop om de data als CSV te downloaden:

Afbeeldingslocatie: https://www.home-assistant.io/images/blog/2024-02/csv-export.png

Houdt er wel rekening mee dat HA standaard na 10 dagen de boel opschoont en de data minder fijnmazig is.

Mag ik vragen waarvoor je het gaat gebruiken? Misschien is er wel iets handigers dan wekelijks losse excelbestanden van al je entities bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-10 19:04
@Gizz ja dank je wel, die optie had ik inderdaad gezien, en zag daarbij ook dat de data van de laatste 10 dagen getetaileerde is.
Ik zou het echter graag per week (aangezien deze data maar 10 dagen zo gedetaileerd blijft) willen laten versturen.

De reden is, het is niet voor mezelf maar voor een zwager van mij, hij wil hier in excel berekeningen mee maken.
op dit moment gaat het dan voor het berekenen van een accu.
Maar hij wil ook graag de data hebben over hoe het jaar is verlopen en maakt aan de hand van verschillende data sheets.

Dus niet zo zeer voor 1 doel maar voor meerdere doelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Clumsy Smurf op 17-06-2024 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
Wat opvalt bij de ICS2000 installatie is dat er een configuratiewaarschuwing komt zodra de configuration.yaml volgens instructie is uitgebreid:
Melding:
Geldige configuratie!
Platform error 'light' from integration 'ics2000' - Requirements for ics2000 not found: ['ics2000@git+https://github.com/rdegraafwhizzkit/ics2000-python.git'].

Iemand tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Je hebt van die perioden dat alles als een zonnetje draait. Maar helaas ook wel eens dagen dat alles tegenzit. Dit weekend was ik aan de beurt.

Ik had net de laatste update gedraaid en zag in mijn ooghoek een melding over deprecation van panel_iframe langskomen. Okee, dat kan ik nog wel handlen (zou automatisch gefixt moeten worden). Mijn AI-on-the-edge-watermeter hield er ook mee op. Na veel te lang zoeken heb ik het vermoeden dat de esp kortsluiting maakte op een schroefje, dus niet gerelateerd met de update. Anyway, met een stukje tape over de schroef krijg ik weer standen door.

Next, tijd om twee nieuwe tuya smart sockets te koppelen die ik al een tijdje klaar had liggen om het verbruik van twee apparaten te monitoren. Ik heb me blijkbaar niet goed genoeg ingelezen in het type TS011F, want het vermogen wordt niet getoond. Grrrr, blijkt een berucht probleem te zijn. Het is ook wel weer op te lossen, maar dat kost weer tijd. En terwijl ik in zigbee2mqtt aan het rommelen ben, valt me een melding op dat de adapter aangepast moet worden van ezsp naar ember. Daar heb ik (denk ik) ook een nieuwe firmware van mijn sonof dongle voor nodig. Oh boy, daar gaan we weer.

Dan maar even kijken waarom mijn cryptografieken helemaal plat lijken te zijn. Oh, doordat een paar downloads mislukt zijn, zijn er pieken naar beneden die de y-as van de grafiek vernachelt. Dan maar even lowlevel in de database wat updates uitvoeren om de gekke waarden weg te poetsen....weer een half uurtje zoet.

Was de ellende nu klaar? Neen! Mijn weatherforecast bleek de volgende dag ermee gestopt te zijn door de HA update. Ik gebruikte blijkbaar een oude manier om de forecast op te halen. Maar de nieuwe methode (conform https://community.home-as...t-forecast-service/619481) krijg ik niet werkend. Ik heb
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
service: weather.get_forecasts
data:
  type: daily
response_variable: weather_forecast_data
target:
  entity_id:
    - weather.forecast_home_2
    - weather.knmi_home

Deze draait elk uur.
Nu had ik verwacht dat als ik een uurtje wacht, dat de variabele weather_forecast_data ergens in de achtergrond wordt aangemaakt en gevuld en dat ik deze met de volgende code kan benaderen:
YAML:
1
2
3
{{
weather_forecast_data['weather.knmi_home']['forecast']
}}

Maar als ik dit in de developer tools-template plak, dan krijg ik UndefinedError: 'weather_forecast_data' is undefined

Iemand een idee?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
KabouterSuper schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:11:
Je hebt van die perioden dat alles als een zonnetje draait. Maar helaas ook wel eens dagen dat alles tegenzit. Dit weekend was ik aan de beurt.

Ik had net de laatste update gedraaid en zag in mijn ooghoek een melding over deprecation van panel_iframe langskomen. Okee, dat kan ik nog wel handlen (zou automatisch gefixt moeten worden). Mijn AI-on-the-edge-watermeter hield er ook mee op. Na veel te lang zoeken heb ik het vermoeden dat de esp kortsluiting maakte op een schroefje, dus niet gerelateerd met de update. Anyway, met een stukje tape over de schroef krijg ik weer standen door.

Next, tijd om twee nieuwe tuya smart sockets te koppelen die ik al een tijdje klaar had liggen om het verbruik van twee apparaten te monitoren. Ik heb me blijkbaar niet goed genoeg ingelezen in het type TS011F, want het vermogen wordt niet getoond. Grrrr, blijkt een berucht probleem te zijn. Het is ook wel weer op te lossen, maar dat kost weer tijd. En terwijl ik in zigbee2mqtt aan het rommelen ben, valt me een melding op dat de adapter aangepast moet worden van ezsp naar ember. Daar heb ik (denk ik) ook een nieuwe firmware van mijn sonof dongle voor nodig. Oh boy, daar gaan we weer.

Dan maar even kijken waarom mijn cryptografieken helemaal plat lijken te zijn. Oh, doordat een paar downloads mislukt zijn, zijn er pieken naar beneden die de y-as van de grafiek vernachelt. Dan maar even lowlevel in de database wat updates uitvoeren om de gekke waarden weg te poetsen....weer een half uurtje zoet.

Was de ellende nu klaar? Neen! Mijn weatherforecast bleek de volgende dag ermee gestopt te zijn door de HA update. Ik gebruikte blijkbaar een oude manier om de forecast op te halen. Maar de nieuwe methode (conform https://community.home-as...t-forecast-service/619481) krijg ik niet werkend. Ik heb
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
service: weather.get_forecasts
data:
  type: daily
response_variable: weather_forecast_data
target:
  entity_id:
    - weather.forecast_home_2
    - weather.knmi_home

Deze draait elk uur.
Nu had ik verwacht dat als ik een uurtje wacht, dat de variabele weather_forecast_data ergens in de achtergrond wordt aangemaakt en gevuld en dat ik deze met de volgende code kan benaderen:
YAML:
1
2
3
{{
weather_forecast_data['weather.knmi_home']['forecast']
}}

Maar als ik dit in de developer tools-template plak, dan krijg ik UndefinedError: 'weather_forecast_data' is undefined

Iemand een idee?
Er is niet zoiets als een global variable. Je zult een treffer based template sensor moeten maken en daar door forecast in een attribute op moeten slaan.

Maar waarschijnlijk heb je niet al die data nodig, beter is om sensoren aan te maken voor de data die je graag wil gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Laatst online: 28-10 19:15

Church of Noise

Drive it like you stole it

Heeft hier iemand ervaring met binary sensoren grafisch voorstellen mbv apexcharts-card?
Ik krijg dit maar niet goed...
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
type: custom:mini-graph-card

entities:

- entity: binary_sensor.office_presence

color: blue

type: line

curve: stepline

transform: 'return x === On ? 1 : 0;'

y_axis: primary

show:

in_header: false

legend_value: false

- color: gray

entity: sun.sun

name: Sun

show_line: false

show_points: false

show_legend: false

y_axis: secondary

state_map:

- value: above_horizon

label: Day

- value: below_horizon

label: Night

height: 100

hour24: true

show:

icon_adaptive_color: true

labels: true

line_width: 3

name: Presence

points_per_hour: 10

animate: true

theme: kibibit-dark-cards

card_mod:

style: |

ha-card {

border: none;

}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Rouwette schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:00:
[...]

Je kunt proberen de id’s te veranderen naar wat het ervoor was.
Helaas werkt dat niet goed. Ik zou graag de data mergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Maeslant schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:15:
[...]

Helaas werkt dat niet goed. Ik zou graag de data mergen.
Zeker maar de oude id heeft data van < april en de nieuwe id heeft data van april tot juni.

Als ik dat doe ben ik de data van april tot juni kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:07
Church of Noise schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:55:
Heeft hier iemand ervaring met binary sensoren grafisch voorstellen mbv apexcharts-card?
Ik krijg dit maar niet goed...
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
type: custom:mini-graph-card

entities:

- entity: binary_sensor.office_presence

color: blue

type: line

curve: stepline

transform: 'return x === On ? 1 : 0;'

y_axis: primary

show:

in_header: false

legend_value: false

- color: gray

entity: sun.sun

name: Sun

show_line: false

show_points: false

show_legend: false

y_axis: secondary

state_map:

- value: above_horizon

label: Day

- value: below_horizon

label: Night

height: 100

hour24: true

show:

icon_adaptive_color: true

labels: true

line_width: 3

name: Presence

points_per_hour: 10

animate: true

theme: kibibit-dark-cards

card_mod:

style: |

ha-card {

border: none;

}
Volgens mij gebruik je opties van apex-charts en mini-graph-card door elkaar. Je noemt in de tekst apex, maar je yaml zegt mini-graph-card.

hours24 en state_map zijn bijvoorbeeld opties uit de mini-graph-card, terwijl transform een optie is uit apex-charts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Maeslant schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:30:
[...]

Zeker maar de oude id heeft data van < april en de nieuwe id heeft data van april tot juni.

Als ik dat doe ben ik de data van april tot juni kwijt.
Je reageert op jezelf, maar ik neem aan dat je op mij wilde reageren.

Ik snap je niet, waarom zou je dan de data van april-juni kwijt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Church of Noise Daarnaast lijkt er ook wat flink mis te gaan met en opmaak / spaties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Maeslant Waarschijnlijk omdat je dus al een tijdje met het nieuwe id gedraaid hebt?

Zelf laatst op een install dat zelf in de db aangepast via SQlite web addon in de 'statistics' en 'statistics_meta' tabellen. Betrof zelfde meter onder nieuw id. Daarvoor:
- Backup!
- In 'statistics_meta' het 'meta_id' van de nieuwe en oude entity id's opgezocht.
- Aan de hand van de oude entities bepaald wat het verschil tussen de state en de sum moet zijn en gekeken waarmee de sum van nieuwe enitite opgehoogd moet worden (x = SumOld - StateOld - SumNew, waarbij de "Old" de laatste regel van oude entity id was en "New" eerste regel van nieuwe entity id is).
- sum van nieuwe entity opgehoogd met x voor elke regel.
- Daarna 'meta_id' gelijk gemaakt tussen oude en nieuwe regels (zelf kiezen of je het oude of nieuwe entity id wilt gebruiken)
- En dan de ongebruikte entity verwijdert uit 'statistics_meta'
- Energy dashboard aangepast naar nieuwe entity id indien dat degene is die je over hebt gehouden.

Ik ben alleen bang dat ik niet 123 de queries nog heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Laatst online: 28-10 19:15

Church of Noise

Drive it like you stole it

@dixet en @Septillion net mezelf even in de hoek gezet... Probleem is opgelost, ik had voordien in een apexcharts-card gewerkt en er niet op gelet dat dit mini graph is. T werkt ondertussen.
(spaces is wss door copy paste op mobiel)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dixet
NeFoRcE schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:30:
Zo zou ik graag bijv. nog een SMS (?) of iets dergelijks naar onze buren willen sturen, maar veel diensten vereisen natuurlijk dat zij hun 06 nr bij 1 of andere wazige dienst dienen te activeren. Is er een andere manier? Dat mijn telefoon een SMS uitstuurt bijv?
Even brutaal een oude vraag kapen om mijn mooie oplossing hier te pluggen ;)

Ik liep tegen het zelfde aan dat ik soms berichten wil sturen naar mensen die niet de home assistant companion app gebruiken. Daarbij wilde ik het liefst niet van een dienst van een derde gebruik maken en berichten versturen vanaf mijn eigen telefoonnummer, zodat ontvangers ook zien dat het van mij komt en niet van een of ander vaag onbekend nummer.

Ik heb een (in mijn ogen) mooie oplossing bedacht waarmee via home assistant SMS berichten verstuurd kunnen worden via je eigen telefoon. Werkt alleen op android telefoons, en je moet zelf wel de companion app gebruiken :D. De oplossing maakt gebruik van de mooie mogelijkheid om via de notify service intents op Android aan te roepen.

Ik maak gebruik van Tasker in deze oplossing, maar wie weet het zou op sommige toestellen ook rechtstreeks via de Android intent voor het sturen van een SMS kunnen werken.

Volledige uitleg hier

TL;DR
  • Maak een tasker profile die luistert naar ontvangen intents, vul bij Action een logische naam in b.v. "Send SMS"
    code:
    1

Intent received
  • Roep vanuit die profile een task aan die een SMS verstuurt op basis van een variabele voor het telefoonnummer (%phonenumber) en een variabele voor de te sturen tekst (%smstext)
    code:
    1

Send SMS
  • Maak in home assistant een script die een bericht naar jouw telefoon stuurt met als message "command_broadcast_intent"
    YAML:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23

alias: Send SMS text
    sequence:
      - service: notify.mobile_app_xiaomi_12
        data:
          data:
            intent_package_name: net.dinglisch.android.taskerm
            intent_action: Send SMS
            intent_extras: >-
              phonenumber:{{telefoonnummer}},smstext:{{bericht|urlencode}}:String.urlencoded
    icon: mdi:message-processing
    fields:
      telefoonnummer:
        selector:
          text: null
        name: telefoonnummer
        required: true
      bericht:
        selector:
        name: bericht
De truc is hier om in de intent_action dezelfde naam te gebruiken als de naam van de Action uit de 1e stap en in intent_extras het telefoonnummer en het smsbericht dezelfde variabelenaam te geven als in Tasker zijn gebruikt. Dit script kan je vervolgens vanuit iedere automation gebruiken of vanuit knoppen in een dashboard!

[ Voor 0% gewijzigd door dixet op 18-06-2024 16:17 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbouwmee
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-10 19:05
Dag, met onderstaande code kan ik instellingen wijzigen.
Wat ik wil is dat je de instellingen alleen kunt wijzigen als aan een bepaalde voorwaarde voldaan is.
Als je het niet mag wijzigen dan moet de control wel zichtbaar blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDJlWAFs-Eul-GpsFM4Rx3-h6aU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CgaZRyA5Ruhvfea0WrCisz2A.png?f=user_large

Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen, weet iemand dat?

Dit om te voorkomen dat er instellingen per ongeluk gewijzigd worden.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
type: grid
square: false
columns: 1
cards:
  - type: thermostat
    entity: climate.altherma_leaving_water_offset
    features:
      - type: climate-hvac-modes
        hvac_modes:
          - 'off'
          - heat
          - cool
          - heat_cool
  - type: thermostat
    entity: climate.altherma_room_temperature
    features:
      - type: climate-hvac-modes
        hvac_modes:
          - 'off'
          - heat
          - cool
          - heat_cool

[ Voor 23% gewijzigd door mbouwmee op 18-06-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
Gizz schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:16:
[...]
Ik heb "rdegraafwhizzkit/ics2000-hass" weer teruggezet, configuratie.yaml aangepast, HA herstart etc.
- KlikAanKlikUit-ICS2000 verschijnt in de HACS download listing
- KlikAanKlikUit-ICS2000 staat onder 'Apparaten',
- Als ik bij 'Ontwikkelhulpmiddelen' de configuratie controleer verschijnt de melding Platform error 'light' from integration 'ics2000' - Requirements for ics2000 not found: ['ics2000@git+https://github.com/rdegraafwhizzkit/ics2000-python.git'].
- In het 'Logboek' is verder niets terug te vinden
- In de "home-assistent.log" wel de melding zoals bij de 'Ontwikkelhulpmiddelen' + "ERROR: Cannot find 'git'-do you have 'git' installed and in your path?
Volgens mij werkt git gewoon aangezien andere pakketten hier geen probleem mee hebben.

Blijkbaar verloopt de installatie dus niet zoals bedoeld en pakt hij de "Requirements" niet op.

Vragen:
- Heeft iemand hier de ICS2000 installatie werkend gekregen ?
- Heeft iemand een tip om de laatste stap werkend te krijgen ?
- Is er wellicht meer aanvullende informatie van mijn zijde nodig, zo ja - welke ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-10 20:56
dixet schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:50:
[...]

Even brutaal een oude vraag kapen om mijn mooie oplossing hier te pluggen ;)

Ik liep tegen het zelfde aan dat ik soms berichten wil sturen naar mensen die niet de home assistant companion app gebruiken. Daarbij wilde ik het liefst niet van een dienst van een derde gebruik maken en berichten versturen vanaf mijn eigen telefoonnummer, zodat ontvangers ook zien dat het van mij komt en niet van een of ander vaag onbekend nummer.

Ik heb een (in mijn ogen) mooie oplossing bedacht waarmee via home assistant SMS berichten verstuurd kunnen worden via je eigen telefoon. Werkt alleen op android telefoons, en je moet zelf wel de companion app gebruiken :D. De oplossing maakt gebruik van de mooie mogelijkheid om via de notify service intents op Android aan te roepen.

Ik maak gebruik van Tasker in deze oplossing, maar wie weet het zou op sommige toestellen ook rechtstreeks via de Android intent voor het sturen van een SMS kunnen werken.

Volledige uitleg hier

TL;DR
  • Maak een tasker profile die luistert naar ontvangen intents, vul bij Action een logische naam in b.v. "Send SMS"
    code:
    1

Intent received
  • Roep vanuit die profile een task aan die een SMS verstuurt op basis van een variabele voor het telefoonnummer (%phonenumber) en een variabele voor de te sturen tekst (%smstext)
    code:
    1

Send SMS
  • Maak in home assistant een script die een bericht naar jouw telefoon stuurt met als message "command_broadcast_intent"
    YAML:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23

alias: Send SMS text
    sequence:
      - service: notify.mobile_app_xiaomi_12
        data:
          data:
            intent_package_name: net.dinglisch.android.taskerm
            intent_action: Send SMS
            intent_extras: >-
              phonenumber:{{telefoonnummer}},smstext:{{bericht|urlencode}}:String.urlencoded
    icon: mdi:message-processing
    fields:
      telefoonnummer:
        selector:
        name: telefoonnummer
      bericht:
        selector:
        name: bericht
De truc is hier om in de intent_action dezelfde naam te gebruiken als de naam van de Action uit de 1e stap en in intent_extras het telefoonnummer en het smsbericht dezelfde variabelenaam te geven als in Tasker zijn gebruikt. Dit script kan je vervolgens vanuit iedere automation gebruiken of vanuit knoppen in een dashboard!
Nice, net getest en dit werkt mooi. Heb een testbericht naar mijzelf gestuurd (zelfde telefoon waar Tasker en companion app op draait) maar dan komt hij wel vaak binnen, waarschijnlijk omdat de ontvanger/zender hetzelfde is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Nu ben ik wel aardig handig in templates maar niet in het filteren van templates... :+ Nu heb ik voor de dev versie van ESPhome een automation dat ik niet dagelijks een update melding krijg:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: "#Skip ESPhome dev update"
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - update.esphome_dev_update
    to: "on"
action:
  - service: update.skip
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: update.esphome_dev_update

Maar liefst zou ik ook zoiets hebben voor mijn Z2M entities. Nu vallen deze onder de MQTT integratie waarvan je alle entiteiten op kunt halen met integration_entities('Mosquitto broker') maar hoe check ik makkelijk alle update sensoren daartegen? En ook, gezien dit meer dan Z2M is, hoe als atrribute entity_picture: https://github.com/Koenkk...aw/master/images/logo.png hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
belly89 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:42:
[...]

Nice, net getest en dit werkt mooi. Heb een testbericht naar mijzelf gestuurd (zelfde telefoon waar Tasker en companion app op draait) maar dan komt hij wel vaak binnen, waarschijnlijk omdat de ontvanger/zender hetzelfde is?
Zo heb ik het zelf ook getest, maar bij mij komen de berichten maar 1x binnen als ik naar m'n eigen nummer sms. Gebeurt dat ook als je handmatig vanaf je telefoon een sms naar jezelf smst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:03
kreeg vandaag een email dat de api voor daikin per x juli gaat aflopen
iemand hier al een goede alternatief? gebruik hem ook op de nspanel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:19
Werkt een smartify home plug in HA?

Ik kom het in dit topic niet tegen een ook op internet kan ik er weinig over vinden.

https://www.bol.com/nl/nl...FN2cMu67r2IAaAqVbEALw_wcB

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Grolsch schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:40:
Werkt een smartify home plug in HA?

Ik kom het in dit topic niet tegen een ook op internet kan ik er weinig over vinden.

https://www.bol.com/nl/nl...FN2cMu67r2IAaAqVbEALw_wcB
Lijkt me Tuya /Smartlife app, dus ja dan kan het.

Tuya integratie gaat dmv cloud api, dus dat is wel je afhankelijkheid.

Wil je dat niet, moet je zoeken naar ESP Home/ Tasmota plugs voor WiFi of Zigbee stekkers.

[ Voor 12% gewijzigd door Quad op 18-06-2024 22:44 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin.dm
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 18-08-2024
Aziraphale schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:28:
Net voor het einde van deel 4 had ik de volgende vraag gepost, dus voor alle zekerheid nog maar een keer. :)

Ik ben druk bezig met de boel te configureren en ik heb inmiddels vrijwel alles er in staan. Ik loop nu echter tegen twee zaken aan waarvoor geen (geschikte) kant-en-klare integratie bestaat en dat zijn de volgende:

- Weather Underground weerstation
- Solax omvormer (via PocketLan V3.0)

Voor beide ben ik al wel YAML scripts tegengekomen waarvan ik denk dat ze zouden kunnen werken, maar wat ik niet goed helder krijg is hoe ik die scripts werkend ga krijgen. Is er iemand die me kan helpen met het integreren van deze twee dingen in HA of me kan verwijzen naar de juiste tutorial?
Heb je uiteindelijk de Solax kunnen toevoegen? Ik heb net HA en ben dus nog zoekende, maar kan er kop noch staart aan krijgen hoe ik deze kan toevoegen aan HA.
Heb zelf een Solax X3 met V3 wifi stick..

Ik lees plots zaken "als" YAML e.d. , maar daar zie ik al helemaal door het bos de bomen niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
M'n Overkiz integratie werkt neit meer sinds vannacht. Kan echter niet helemaal achterhalen wat het issue is.
Tahoma Switch is online en de separate Tahoma app werkt ook gewoon. Maar binnen HA werkt het niet. Misschien doordat ik m'n HA gisterenavond geupdate heb en de Overkiz integratie niet compatible is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFCeYIoZzJcg7h9MpWJU5YNjqXM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jW5BOOEpLU8sgnfm2wTDGfwU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2TGGj8csMHGBZivIZFHiFUs2jE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ywCsnJfwg2ndYD0ss0TIWprP.png?f=fotoalbum_large

Iemand tips voor troubleshooting?

[ Voor 29% gewijzigd door Rivanov op 19-06-2024 08:24 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-10 16:46
Maxwp schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:53:
Hoe bedoel je dat de API gaat stoppen? Ik sta op het punt een Daikin airco aan te schaffen juist vanwege de (local) API.

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Warbringer schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:54:
[...]

Hoe bedoel je dat de API gaat stoppen? Ik sta op het punt een Daikin airco aan te schaffen juist vanwege de (local) API.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTFAFOP0m22CFesbne40M0t5oc8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nMaz6W47Q0QLXG6r71hbEfuJ.png?f=fotoalbum_large

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-10 18:39
Daar staat niet dat de API gaat stoppen, daar staat dat je een oude API key gebruikt en over moet naar een nieuwe versie/variant.

Wellicht eens opnieuw inloggen/integratie toevoegen oid>

(Ik gebruik geen Daikin, dus geen idee)

[ Voor 46% gewijzigd door Hmmbob op 19-06-2024 09:08 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:40
Rivanov schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:17:
M'n Overkiz integratie werkt neit meer sinds vannacht. Kan echter niet helemaal achterhalen wat het issue is.
Tahoma Switch is online en de separate Tahoma app werkt ook gewoon. Maar binnen HA werkt het niet. Misschien doordat ik m'n HA gisterenavond geupdate heb en de Overkiz integratie niet compatible is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb dat ook wel eens, vooral als de stroom er af is geweest en de Tahoma Switch en Home Assistant tegelijk aan het opstarten zijn. Ik heb het maar 1 keer 'zomaar' gekregen.
Bijna alle keren dat ik het had, werd het gefixt door de Tahoma Switch even van de stroom te halen, dan een paar minuten te wachten en daarna de integratie in Home Assistant te reloaden. De keren dat dat toch niet werkte, moest ik de integratie helemaal opnieuw toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:50

BiG-GuY

Warbringer schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:54:
[...]

Je hebt verschillende types van Daikin. De nieuwste wifi modules hebben geen locale API, enkel Cloud API.

We hebben iets meer dan een jaar terug 4x Daikin Stylish laten plaatsen die allemaal nog een oudere chip hebben en ik prima lokaal kan aanspreken direct in HA via de integratie.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:50

BiG-GuY

Rivanov schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:17:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Werkt hier prima, de Tahoma Switch al geherstart sinds de fout er is? En IP-adres is niet veranderd van je Tahoma Switch?

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
BiG-GuY schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:48:
[...]

Werkt hier prima, de Tahoma Switch al geherstart sinds de fout er is? En IP-adres is niet veranderd van je Tahoma Switch?
IP adres is hetzelfde. Tahoma Switch nog niet herstart. Ga ik zometeen even proberen. Had ik uiteraard als eerste kunnen bedenken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-10 12:57
Maxwp schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:53:
Al eens naar een Faikin bordje gekeken? Beetje afhankelijk van het exacte model Daikin, maar werkt op mijn Comfora echt geweldig, ook in combinatie met een Xiaomi BT sensor. En los van de cloud.

[ Voor 8% gewijzigd door Ruimzicht op 19-06-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-10 08:14
Vanmorgen heb ik een update gedaan van HA naar core 12.4 maar die is mis gegaan want sindsdien start HA niet meer op. Mijn HA draait op VM van synlogy en ik probeer via CLI backups te restoren.

Als ik backup typ krijg ik een lijst met backups maar een groot deel valt wel aan bovenkant van het scherm en scrollen of met pijltjes of shift werkt niet. Ook backup | less werkt niet.

Iemand een idee hoe ik dit kan fixen ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Cyrus The Virus schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:50:
Vanmorgen heb ik een update gedaan van HA naar core 12.4 maar die is mis gegaan want sindsdien start HA niet meer op. Mijn HA draait op VM van synlogy en ik probeer via CLI backups te restoren.

Als ik backup typ krijg ik een lijst met backups maar een groot deel valt wel aan bovenkant van het scherm en scrollen of met pijltjes of shift werkt niet. Ook backup | less werkt niet.

Is het niet handiger om een snapshot van je VM terug te zetten? Ik hoor van iedereen die een VM gebruikt dat dit één van de voordelen van draaien in een VM is.

Ik ben normaal snel met updaten, maar deze laat ik nog even liggen, vooral vanwege
⚠️ Some Raspberry Pi users have reported system lockups with some Z-Wave and Zigbee USB adapters. This is an unresolved bug in the Raspberry Pi kernel, workaround is to use the DWC2 driver by adding dtoverlay=dwc2 to config.txt. See #3362 for details.
Ik draai RPi met een zigbee USB stick dus ik wacht wel even tot dit known issue is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Cyrus The Virus schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:50:

Als het een probleem met HAOS is, ga je dat niet oplossen met het terugzetten van een backup gemaakt in HA. Daar zit het OS niet in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

dixet schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:15:
[...]

Is het niet handiger om een snapshot van je VM terug te zetten? Ik hoor van iedereen die een VM gebruikt dat dit één van de voordelen van draaien in een VM is.
Ik moet bekennen dat ik zelf geen snapshots maak van mijn HA VM. Gebruik gewoon de bekende back-up addon binnen HA om de back-up meteen in de cloud te parkeren. Daardoor kan ik gewoon de back-up-knopjes in HA gebruiken (bijvoorbeeld extra back-up als ik iets update) zonder dat ik apart op mijn NAS moet inloggen om een extra VM snapshot te maken.

En een kale HA VM creëren en daar vervolgens de back-up in terugzetten is ook geen grote klus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
Hallo allen, even een heel andere vraag over muziek streaming op home assistant en doorsluisen naar receiver. De radio browser werkt prima op mijn HA (op RPI4) en speelt muziek af over de browser.

Nu wil ik graag de die muziek op mijn Marantz (is Denon vanuit HA zicht) afspelen, die is via de Denon integratie geintegreerd. Ik kan niet bedenken hoe dat via netwerk te doen behalve via DLNA (die kan ik op mijn receiver gebruiken).

Weet iemand hoe ik de inkomende muziek van de radio browser weer beschikbaar kan maken als muziek als DLNA server? Ik heb al heel wat afgegoogled, maar nog niks afdoende gevonden.

Oerigens wil ik dit doen omdat de internet muziek provider (VLC) van Marantz niet meer werkt met de Marantz.

Overigens gebruik ik HA een jaar of 3 en ben er redelijk in thuis maar ben zeker geen guru op dat gebied...

Iemand een idee? Alvast dank!

[ Voor 6% gewijzigd door patrickvdhart op 19-06-2024 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:59
Kijk eens naar lms https://forums.slimdevice...ms/logitech-media-server/
https://forums.slimdevice...ums/logitech-media-server

1 raspberry pi of vm gebruik je als "server" en daarop kun je bv een andere raspberry pi met daarop picoreplayer aanmelden.
De tweede raspberry pi fungeert dan als streamer naar de audio Installatie.

Lms bestaat al sinds iets van 2005 en was destijds van slimdevices en kun je gerust zoen als de voorloper van Sonos, Bluesound enz. Tegenwoordig een zeer actieve community die het spul laat werken en telkens verbeteringen uitbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-10 08:14
dixet schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:15:
[...]

Ik ben normaal snel met updaten, maar deze laat ik nog even liggen, vooral vanwege

[...]

Ik draai RPi met een zigbee USB stick dus ik wacht wel even tot dit known issue is opgelost.
Die had ik blijkbaar nooit aangezet 8)7 dus dat ga ik wel veranderen.
TheFes schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:20:
[...]

Als het een probleem met HAOS is, ga je dat niet oplossen met het terugzetten van een backup gemaakt in HA. Daar zit het OS niet in
uiteindelijk is het gelukt met "backups list" daarmee kreeg ik de juiste naam te zien en die heb ik met backup restore "naam" terug gezet en nu draait hij weer.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Rivanov schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:54:
[...]

IP adres is hetzelfde. Tahoma Switch nog niet herstart. Ga ik zometeen even proberen. Had ik uiteraard als eerste kunnen bedenken. :)
Herstart hielp niet direct. Uiteindelijk de integratie opnieuw toegevoegd en nu werken ze weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:03
Ruimzicht schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:00:
[...]

Al eens naar een Faikin bordje gekeken? Beetje afhankelijk van het exacte model Daikin, maar werkt op mijn Comfora echt geweldig, ook in combinatie met een Xiaomi BT sensor. En los van de cloud.
jammer dat als je amazon prime hebt in NL je niet free shipping krijgt op de Uk amzone site oolk al ben je ingelogd

ik heb er eens 1 besteld bijna 50 euro . pffff maar goed
moeten er nog kabels bij besteld owrden?

[ Voor 7% gewijzigd door Maxwp op 19-06-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik ben wat aan het rommelen met mijn Synology, en het valt met op dat de schijfruimte (zowel totaal als gebruikt) ongeveer 10% teveel aangeven. Er zijn hier vast meer mensen die een Synology hebben in Home Assistant, herkent iemand dit?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
sig69 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:24:
Ik ben wat aan het rommelen met mijn Synology, en het valt met op dat de schijfruimte (zowel totaal als gebruikt) ongeveer 10% teveel aangeven. Er zijn hier vast meer mensen die een Synology hebben in Home Assistant, herkent iemand dit?
Is dat niet gewoon het verschil tussen kilobyte (KB) en kibibyte (KiB)
De ene is een factor 1000 en de andere 1024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
TheFes schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:26:
[...]

Is dat niet gewoon het verschil tussen kilobyte @(KB) en kibibyte (KiB)
De ene is een factor 1000 en de andere 1024
Goeie tip, dat was 'm. Ik zag het in eerste instatie niet omdat ze vanaf bytes al met 1000 rekenen blijkbaar.

Roomba E5 te koop

Pagina: 1 ... 202 ... 347 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.