Je hebt van die perioden dat alles als een zonnetje draait. Maar helaas ook wel eens dagen dat alles tegenzit. Dit weekend was ik aan de beurt.
Ik had net de laatste update gedraaid en zag in mijn ooghoek een melding over deprecation van panel_iframe langskomen. Okee, dat kan ik nog wel handlen (zou automatisch gefixt moeten worden). Mijn AI-on-the-edge-watermeter hield er ook mee op. Na veel te lang zoeken heb ik het vermoeden dat de esp kortsluiting maakte op een schroefje, dus niet gerelateerd met de update. Anyway, met een stukje tape over de schroef krijg ik weer standen door.
Next, tijd om twee nieuwe tuya smart sockets te koppelen die ik al een tijdje klaar had liggen om het verbruik van twee apparaten te monitoren. Ik heb me blijkbaar niet goed genoeg ingelezen in het type TS011F, want het vermogen wordt niet getoond. Grrrr, blijkt een berucht probleem te zijn. Het is ook wel weer op te lossen, maar dat kost weer tijd. En terwijl ik in zigbee2mqtt aan het rommelen ben, valt me een melding op dat de adapter aangepast moet worden van ezsp naar ember. Daar heb ik (denk ik) ook een nieuwe firmware van mijn sonof dongle voor nodig. Oh boy, daar gaan we weer.
Dan maar even kijken waarom mijn cryptografieken helemaal plat lijken te zijn. Oh, doordat een paar downloads mislukt zijn, zijn er pieken naar beneden die de y-as van de grafiek vernachelt. Dan maar even lowlevel in de database wat updates uitvoeren om de gekke waarden weg te poetsen....weer een half uurtje zoet.
Was de ellende nu klaar? Neen! Mijn weatherforecast bleek de volgende dag ermee gestopt te zijn door de HA update. Ik gebruikte blijkbaar een oude manier om de forecast op te halen. Maar de nieuwe methode (conform
https://community.home-as...t-forecast-service/619481) krijg ik niet werkend. Ik heb
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| service: weather.get_forecasts
data:
type: daily
response_variable: weather_forecast_data
target:
entity_id:
- weather.forecast_home_2
- weather.knmi_home |
Deze draait elk uur.
Nu had ik verwacht dat als ik een uurtje wacht, dat de variabele weather_forecast_data ergens in de achtergrond wordt aangemaakt en gevuld en dat ik deze met de volgende code kan benaderen:
YAML:
1
2
3
| {{
weather_forecast_data['weather.knmi_home']['forecast']
}} |
Maar als ik dit in de developer tools-template plak, dan krijg ik UndefinedError: 'weather_forecast_data' is undefined
Iemand een idee?