Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 201 ... 347 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:06
-Casper schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:16:
[...]

Eerste gedachte was om in raw yaml een dictionary te maken en een for loop om de kaarten te genereren a.d.h.v. de dictionary waarden. Maar een snelle test geeft mij problemen om een dictionary in dashboard yaml te definieëren.

Ik doe zelf niet zoveel met dashboards dus kan zijn dat ik iets verkeerd doe.
Je kunt geen YAML genereren met templates, nouja, tenzij je dit lovelace component gebruikt.
https://github.com/thomasloven/hass-lovelace_gen

Maar voor wat jij wil kun je wellicht beter dit gebruiken
https://github.com/thomasloven/lovelace-auto-entities

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:23
Evertt schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:11:
Ik heb tijdje dat mij verlichting aan gaat via beweging sensoren in de woonkamer via HA.

Sinds kort heb ik een kat maar helaas werkt dit niet met de beweging sensor , de kat wordt als beweging gezien.
Zijn er oplossingen waar de kat niet als beweging wordt gezien.
Beetje afhankelijk van welke je hebt, maar indien mogelijk kun je proberen de sensitiviteit iets lager te zetten.
Een andere mogelijkheid is om de ruimte waar de sensor naar kijkt af te bakenen, zodat ie bijvoorbeeld alles onder 1 meter niet kan zien.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Tehlo Als je een vast contract hebt kan je de teller van die deling met een vast bedrag vermenigvuldigen.

Let wel op dat je dan nu alleen met direct verbruik rekent en niet met eventuele salderen of terugleververgoeding.

Energie dashboard heeft er ook een functie voor maar weet even niet hoe flexibel die is nu kosten voor levering en teruglevering niet meer zo makkelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Evertt schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:11:
Ik heb tijdje dat mij verlichting aan gaat via beweging sensoren in de woonkamer via HA.

Sinds kort heb ik een kat maar helaas werkt dit niet met de beweging sensor , de kat wordt als beweging gezien.
Zijn er oplossingen waar de kat niet als beweging wordt gezien.
Soms kan je de gevoeligheid instellen of ze hoger afstellen. Maar het blijft een dans tussen goede/snelle detectie en niet iets kleins zien. Immers is er qua warmtebeeld zelf niets verschillend tussen een mens en een dier.

Zelf gebruik ik daarom alleen bewegingssensoren in doorloopruimtes waar het niet zo erg is als ze op de katten reageren. Daarnaast wel wat condities zoals niet aan het slapen / thuis zijn / huis actief / te donker. Voor andere ruimtes gebruik ik gewoon schakelaars en deursensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:10
Ontzettend mooi.
Is je code deelbaar?
alex3305 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:46:
Ik heb eindelijk iets waar ik trots op ben :). Ik heb sinds afgelopen week twee Rituals Perfume Genie's waar ik een apart dashboard / subview voor gemaakt heb:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is een tabbed card waar ik met card-mod de richting om heb gedraaid zodat de tabs beneden staan. De geanimeerde achtergrond op basis van de huidige geur bedekt vervolgens de gehele breedte en verschuift langzaam voor een dynamisch effect. De Perfume Genie heeft een virtuele led indicator met de huidige status (aan/uit/onbeschikbaar). Daaronder staat de huidige vulling status, timer en sterkte instellingen. Hiervoor gebruik ik mijn eigen icon set. Aan de bovenkant heb ik met mijn mod tool een volledig custom header gerealiseerd.

De enige echte aanpassingen die ik nog wil maken is de vulling op een andere manier weergeven. Wellicht met een kleurverloop in de achtergrond van de tegel. En ik wil de timer wat beter vormgeven zodat deze beschrijvender is. Ik vind die info nu nogal technisch ogen. Overigens wel duidelijker in de desktop o.a. vanwege de ruimte en kleinere letters:
[Afbeelding]
Maar nog steeds vind ik het er meh uitzien. Maar goed, kleinigheidje wat met wat templaten best op te lossen is ;).

Vanwege mijn beperkte zicht staan namelijk mijn letters wat groter dan 'normaal' op mijn telefoon. Dat zorgt ook nog eens voor andere uitdagingen in het ontwerpen van layouts :+

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-10 19:34
Ik heb een I/O bordje gemaakt , aangesloten middels I2c .
Nu heb ik sinds de laatste 2 updates dat alle benamingen gereset zijn , hoe kan ik zorgen dat dit niet meer voorkomt?
Dit gebeurd als ik reboot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxGT-lxSk3VF8r2qye-IT1dOXTM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/afBl8eTHdFoMvZ4cqQrBXoGh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@19roland70 HA of ESPhome? Want als dit HA is dan is dit een custom integratie volgens mij. Welke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakshock88
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 20:44
manusjevanalles schreef op zondag 9 juni 2024 @ 19:22:
Ik gebruik al ruim een jaar de integratie van Picnic, maar die werkt sinds een aantal maanden niet meer goed. Ik zie bv nog wel voor hoeveel euro er in mijn boodschappenmandje zit en wat de aankomsttijd is, maar ik kan niet meer boodschappen toevoegen via HA. Hebben jullie dat ook?
Ja, dat heb ik ook.
Het is helaas al eventjes een bekend probleem :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Septillion schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:05:
@19roland70 HA of ESPhome? Want als dit HA is dan is dit een custom integratie volgens mij. Welke?
Dit is een custom integration HACS ,mcp23017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@19roland70 Deze? Dan zou je eens config via de UI kunnen proberen.

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het bij de yaml versie ontbreekt aan een unique id. Maar die lijkt je ook niet op te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-10 19:53
Hoi!

Vraagje, is er in de YAML taal ook zoiets als less than?
Net zoals in Arduino bijvoorbeeld <

Ik heb het volgende, dit werkt perfect maar is alleen true als de gemeten waarde 0 is.
Ik wil dat die een berichtje stuurt onder de 5

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: plug test power
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.zigbee_plug_test_power
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
    to: "0"
condition: []
action:
  - service: notify.telegram
    metadata: {}
    data:
mode: single

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 11-06-2024 08:56 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:46
Mitchelll010 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 00:00:
Hoi!

Vraagje, is er in de YAML taal ook zoiets als less than?
Net zoals in Arduino bijvoorbeeld <

Ik heb het volgende, dit werkt perfect maar is alleen true als de gemeten waarde 0 is.
Ik wil dat die een berichtje stuurt onder de 5

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: plug test power
trigger:
    entity_id:
      - sensor.zigbee_plug_test_power
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
    to: "0"
action:
  - service: notify.telegram
    metadata: {}
    data:
In dit geval moet je een numeric_state trigger gebruiken. Die heeft een above/below en triggerr op het moment dat een nieuwe waarde "binnen range" (above/below) is terwijl de oude waarde dat niet was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehlo
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-10 11:25
Septillion schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:26:
@Tehlo Als je een vast contract hebt kan je de teller van die deling met een vast bedrag vermenigvuldigen.

Let wel op dat je dan nu alleen met direct verbruik rekent en niet met eventuele salderen of terugleververgoeding.

Energie dashboard heeft er ook een functie voor maar weet even niet hoe flexibel die is nu kosten voor levering en teruglevering niet meer zo makkelijk zijn.
En met dynamisch contract? :P Dat wordt natuurlijk al een stuk moeilijker, ik had vanaf het begin al een entiteit voor wat ik heb teruggeleverd ook, dus maar eens kijken of ik daarmee een soort schatting kan maken. Hoeft niet op de 10 euro precies, zolang ik maar een idee heb of t nog 2 of 4 jaar duurt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:25

pietje63

RTFM

Ik gebruik https://github.com/martinarva/dynamic_energy_cost/ met als input mijn apparaat en de dynamische tarieven om de opbrengt per dag/maand/jaar te monitoren. Werkt erg eenvoudig. Enige probleem is dat mijn enphase systeem af en toe niet goed de info upload, dan komt de data later binnen op de server. Omdat HA enkel naar de delta van het totaal kijkt, wordt alles dan aan het laatste uur toegerekend (maar dat valt vast binnen jouw EUR 10 marge).

De volgende stap (vergelijken met aankoop en percentage daarvan) kan eenvoudig worden opgelost met helpers lijkt me.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-10 11:16
Vraagje wat ik niet in het HA forum in het Engels beschreven krijg: ik heb twee probleempjes die dezelfde 'fix' hebben maar waarvan ik de oorzaak niet kan vinden:

1. Ik gebruik een Grid-card met daarin een Picture-Element card voor het tonen van mijn home/away status en mijn batterij percentage van mn smartphone. Die laatste laat met enige regelmaat een error image. Als ik de entity naam verwijder uit de yaml en exact dezelfde tekst weer toevoeg dan doet hij het weer.

2. Ik heb een automation die aangeeft wanneer de luchtvochtigheid op zolder te hoog wordt. Zo nu en dan krijg ik een error 'the automation luchtvochtigheid zolder has an action that calls an unknow servic: notify.mobile_app_naam telefoon. --> ook hier, als ik de naam van mijn telefoon verwijder en exact hetzelfde toevoeg dan doet alles het weer.

Ik heb een Oneplus 9T en de andere entities doen het prima.Telefoon van mn vrouw heeft dezelfde entity voor de batterij maar heeft een Samsung en dat gaat altijd goed.
Iemand enig idee waarom deze twee dit gedrag vertonen? Is dit een HA of Oneplus probleem?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:25

pietje63

RTFM

@wheli weet je zeker dat de entity naam van je telefoon goed gaat? Mijn eerste notificatie heeft me uren debuggen gekost omdat ik de entity naam niet goed had "telefoon (2)" was automatisch vervangen door "telefoon_2", zou iets vergelijkbaars bij jou kunnen spelen? Dit zou alleen niet verklaren waarom het "soms" niet goed gaat.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
pietje63 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:02:
@wheli weet je zeker dat de entity naam van je telefoon goed gaat? Mijn eerste notificatie heeft me uren debuggen gekost omdat ik de entity naam niet goed had "telefoon (2)" was automatisch vervangen door "telefoon_2", zou iets vergelijkbaars bij jou kunnen spelen? Dit zou alleen niet verklaren waarom het "soms" niet goed gaat.
Ik heb hem gemaakt met de Block builder, dus niet handgeschreven.
Zie plaatje.
Als ik hem handmatig run dan komt de message prima binnen. Als er een typo in zou zitten dan zou dat ook niet goed gaan lijkt me?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oNiMNpekrXL_5Ap5U2QMhqCn5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvnk2zQzJeLR9l7Ts8fQtXia.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Tehlo schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:46:
[...]

En met dynamisch contract? :P Dat wordt natuurlijk al een stuk moeilijker, ik had vanaf het begin al een entiteit voor wat ik heb teruggeleverd ook, dus maar eens kijken of ik daarmee een soort schatting kan maken. Hoeft niet op de 10 euro precies, zolang ik maar een idee heb of t nog 2 of 4 jaar duurt O-)
Voor nu prijzen toevoegen aan de entiteiten in het energy dashboard, dat kan ook dynamisch :)

Terugwerkend is wel wat lastiger. Als het niet op een tientje komt misschien gewoon afschatten en gemiddelde waarde nemen?

Maar volgens mij is de tvt met een dynamisch contract wel stuk langer dan met een vast of variabel contract...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@wheli Als je de yaml deelt is dat vaak stuk duidelijker :) Daarmee kan je ook makkelijker controleren dat het echt 100% hetzelfde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:55
Afgelopen week een thin-client aangeschaft voor Home Assistant, ik heb al een jaar of 2 Home Assistant draaien in een VMM op mijn Synology, maar wil dit graag uit elkaar trekken (ik heb 5 "oude schijven" in de NAS zitten en er gaat er weleens 1 stuk, die kan ik vervangen en herstellen, maar dan heb ik urenlang de domotica niet werkende hahaha.

Anyway, er zullen vast voors of tegens zijn, maar ik heb de keus al gemaakt.

Nu het volgende:
Ik wil een serverrack op zolder plaatsen, waar alles kwa netwerk in komt (dus ook de Synology en de HA thin-client).
Dan komen dus ook mijn Zigbee en ZWave stick op zolder, dit moet toch geen probleem zijn als ik maar zorg voor voldoende dekking (wat ik nu ook heb richting zolder)?

Mijn 2e vraag: kan ik de backup van mijn oude systeem zomaar restoren op mijn nieuwe systeem?
En moet ik dan ook eerst de Zigbee en Zwave sticks overzetten?
Het enige wat er eigenlijk anders is dat ik het oude systeem extern benader via DuckDNS en voor het nieuwe van Nabu Casa gebruik maak met een eigen domein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:39
ralphkeb schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:58:

Mijn 2e vraag: kan ik de backup van mijn oude systeem zomaar restoren op mijn nieuwe systeem?
Het enige wat er eigenlijk anders is dat ik het oude systeem extern benader via DuckDNS en voor het nieuwe van Nabu Casa gebruik maak met een eigen domein.
Dat kan idd direct vanaf de eerste keer dat je op de inlog pagina komt bij een nieuwe installatie.

Je oude spul nog niet deleten totdat alles een week stabiel draait is mijn tip.

Je zal wel je sticks mee over moeten prikken. En de configuratie aanpassen naar het juiste ‘/dev/serial/…’ mogelijk dat het niet eens nodig is als je nu als gebruik maakt van ‘/dev/serial/by-id/‘.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Septillion schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:35:
@19roland70 Deze? Dan zou je eens config via de UI kunnen proberen.

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het bij de yaml versie ontbreekt aan een unique id. Maar die lijkt je ook niet op te kunnen geven.
Als ik het in de UI bewerkt , naam, icons dan gaat ook alles weer naar de originele instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Septillion schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:42:
@wheli Als je de yaml deelt is dat vaak stuk duidelijker :) Daarmee kan je ook makkelijker controleren dat het echt 100% hetzelfde is.
Ofcourse:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Luchtvochtigheid zolder
trigger:
  - type: humidity
    platform: device
    device_id: 27d23e6307a17cff764f056bf780406a
    entity_id: 98be3df053288b88f3fedf93eecd884a
    domain: sensor
    above: 58
action:
  - service: notify.mobile_app_oneplus_luuk
    data:

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 11-06-2024 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@19roland70 Ik bedoel dus ook niet de huidige customizen in de UI. Maar deze versie uit de yaml halen en ze dan 100% via de UI aan te maken.

Feit dat een customize ook fout gaat doet mijn vermoeden groeien dat er geen goed unique id aangemaakt wordt. Weet niet of dat wel goed gaat als je het via de UI doet maar is het proberen waard. Anders tijd voor en bug report bij de custom integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@wheli Nu kan je in ieder geval goed in de gaten houden of de id's veranderen :)

Daarnaast zou ik dus eens in de gaten houden of je telefoon goed in de integratie blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Septillion schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:10:
@19roland70 Ik bedoel dus ook niet de huidige customizen in de UI. Maar deze versie uit de yaml halen en ze dan 100% via de UI aan te maken.

Feit dat een customize ook fout gaat doet mijn vermoeden groeien dat er geen goed unique id aangemaakt wordt. Weet niet of dat wel goed gaat als je het via de UI doet maar is het proberen waard. Anders tijd voor en bug report bij de custom integratie.
Ik heb deze uit Yaml gehaald en alles via de UI aangemaakt , alles werkt zoals het moet , bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Antonio di

a mi me dijeron que si

ralphkeb schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:58:
Afgelopen week een thin-client aangeschaft voor Home Assistant, ik heb al een jaar of 2 Home Assistant draaien in een VMM op mijn Synology, maar wil dit graag uit elkaar trekken (ik heb 5 "oude schijven" in de NAS zitten en er gaat er weleens 1 stuk, die kan ik vervangen en herstellen, maar dan heb ik urenlang de domotica niet werkende hahaha.

Anyway, er zullen vast voors of tegens zijn, maar ik heb de keus al gemaakt.

Nu het volgende:
Ik wil een serverrack op zolder plaatsen, waar alles kwa netwerk in komt (dus ook de Synology en de HA thin-client).
Dan komen dus ook mijn Zigbee en ZWave stick op zolder, dit moet toch geen probleem zijn als ik maar zorg voor voldoende dekking (wat ik nu ook heb richting zolder)?

Zie Z-wave over ethernet:
https://community.home-as...ntegration-with-ha/517268

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:25

kaanmijo

Picobello B.V.

Zijn er meer mensen waarbij de IKEA Tradfri integratie opeens gestopt is met werken? In m'n logs krijg ik onderstaand en alle lampen en de hub is ook onbereikbaar:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity_platform.py", line 366, in _async_setup_platform
    await asyncio.shield(awaitable)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/tradfri/sensor.py", line 162, in async_setup_entry
    TradfriSensor(
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/tradfri/sensor.py", line 186, in __init__
    super().__init__(
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/tradfri/base_class.py", line 65, in __init__
    sw_version=info.firmware_version,
               ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/pytradfri/device/__init__.py", line 177, in firmware_version
    return self.raw[ATTR_DEVICE_FIRMWARE_VERSION]
           ~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
KeyError: '3'

-- Edit: powercycle van de hub en integratie heeft het probleem magisch weer opgelost :?

[ Voor 3% gewijzigd door kaanmijo op 11-06-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik gebruik de Scrypted integratie om mijn UniFi Protect camera’s beschikbaar te maken in HomeKit. Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat de streams van bepaalde (niet alle) camera’s in HomeKit gemute worden? De camera’s nemen op op een Ubiquiti NVR en daar wil ik wél geluid opnemen. De microfoon uitschakelen is dus helaas geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:46
Ik zit met het volgende probleem, mijn integratie is veranderd en nu is mijn P1 data in mijn dashboard veranderd. De ID van de sensoren is een paar weken geleden veranderd, dus kan ik niet meer de data uit het verleden gebruiken.

Weet iemand hoe ik dit kan mergen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:03

JME

zeg maar Jamie

JME schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:43:
Voor wie het leuk vindt om mee te puzzelen..
Ik wil iets inregelen voor mijn badkamerventilator op basis van een slimme stekker, een luchtvochtigheidssensor en een slimme schakelaar. Idee is dat de luchtvochtigheid in de basis automatisch wordt gereguleerd, dus ventilator AAN indien luchtvochtigheid hoger dan 60% en ventilator UIT indien luchtvochtigheid lager dan 55%. Maar er zijn een paar extra voorwaarden die de boel compliceren:
  • met de slimme schakelaar moet de ventilatie ook handmatig kunnen worden ingeschakeld voor een standaardduur van 20 minuten. Bijvoorbeeld als iemand gaat nagels lakken of uitgebreid naar het toilet gaat.
  • tijdens die handmatig ingeschakelde periode (en alleen dan) moet de ventilatie ook weer handmatig kunnen worden uitgeschakeld met de slimme schakelaar.
  • als tijdens die handmatig ingeschakelde 20 minuten de luchtvochtigheid alsnog boven de 60% komt, dan moet de automatische regulering het overnemen (en dus niet na 20 minuten weer uit, tenzij de luchtvochtigheid dan ook al weer is gedaald tot onder de 55%).
  • de ventilator mag nooit aan staan tussen 21:00 en 7:00 uur (klinkt nogal door in de naastgelegen kinderkamer) tenzij deze bewust voor 20 minuten wordt overruled met de schakelaar.
  • in de Automation templates zie ik de optie om op basis van een verandering in luchtvochtigheid (komt boven/onder een drempelwaarde) te schakelen, maar dan schakelt de ventilator niet in als om 7:00 uur de luchtvochtigheid al boven de drempelwaarde is. Alternatief zou zijn om continue de luchtvochtigheid te monitoren, maar dat klinkt mij dan weer heel inefficiënt in de oren.
Wie vindt het leuk om mee te denken?
@TheFes @RedPas @pietje63 @Ora et Labora Ik heb het uiteindelijk toch anders ingericht. Mijn vochtsensor, schakelaar en stekker komen uit de TAPO serie van TP-Link (respectievelijk een T315, S200B en P115). De stekker zit op de WiFi, de sensor en de schakelaar werken via een hub (H100), de hub zit weer op de WiFi. Tijdens het prutsen merkte ik dat de hub wel de actuele temperatuur en luchtvochtigheid van de sensor doorgeeft aan HA, maar niet de klikacties van de schakelaar. Daarom heb ik geprobeerd om de hele automatisering in de TAPO app te regelen, maar dat werkte voor geen meter (even terzijde: welke malloot ontwikkelt nu een thermostaat- en hygrostaatfunctie met timer, die alleen reageert als de meetwaarde de threshold passeert?? Dus: als de hygrostaatfunctie 's ochtends om 7:00 actief wordt en op dat moment zit de luchtvochtigheid al boven de threshold, dan slaat de afzuiging nooit meer aan!! 8)7 ) Dus terug naar HA. De hub geeft zoals gezegd geen klikacties door, maar ik kan wel een klikactie koppelen aan een schakelactie op de stekker en die kan ik weer uitlezen via HA. Ik heb in HA een threshold sensor (dus geen input boolean) aangemaakt die ON is als de luchtvochtigheid boven de drempelwaarde zit en OFF als deze eronder zit. Vervolgens twee automations die binnen de gewenste tijdvensters triggeren op de threshold sensor: ventilator automatisch aan, ventilator automatisch uit. Beide automations triggeren bovendien op het actief worden van de automation zelf, daarover straks meer. Met de schakelaar kan ik via de hub de ventilator omschakelen (dus uit als deze aan stond en aan als deze uit stond). Dit wordt in HA opgepikt als een statusverandering van de stekker. Gaat de stekker ON terwijl de threshold sensor OFF is (of andersom) dan triggert dat een automation die de eerder genoemde automations uitschakelt en na 20 minuten weer inschakelt. Omdat bij inschakeling deze automations direct een keer vuren, wordt na die 20 minuten de gewenste ventilatorstand vanzelf weer ingesteld. Het enige moment waarop dit mis gaat, is als je handmatig omschakelt op minder dan 20 minuten van de eindtijd waarbinnen de automations moeten werken. Dat heb ik opgelost met een extra alles-uit-actie op ruim 20 minuten na dat tijdvenster.
Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb opgeschreven. Vooralsnog werkt het en ik ben nog geen fouten tegengekomen. Maar schiet er vooral eens op als je gekke dingen ziet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:47
Als ik thuis ben luister ik graag naar Qmusic, nu ben ik opzoek om op een mooie manier de radio te starten, Op het dashboard maak ik ook gebruik van de media player card, ik zou het ook mooi vinden als die daar laat zien dat je Qmusic aan het luisteren bent en welk nummer wordt afgespeeld.

Iemand enig idee hoe ik dit moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakshock88
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 20:44
mbenjamins schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 23:08:
Als ik thuis ben luister ik graag naar Qmusic, nu ben ik opzoek om op een mooie manier de radio te starten, Op het dashboard maak ik ook gebruik van de media player card, ik zou het ook mooi vinden als die daar laat zien dat je Qmusic aan het luisteren bent en welk nummer wordt afgespeeld.

Je kan dit mooi regelen met de addon Music Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Laatst online: 08:24
Hoi, ik heb op mijn RPI de Thread en Matter integratie geïnstalleerd. Ook gelijk maar een HA Skyconnect gekocht. Thread is netjes geïnstalleerd en heb mijn Apple Homekit als preferred network kunnen aanvinken. Resultaat: RPI zit in het Thread netwerk. Top!

Echter, dacht ik dat ik hiermee ook Matter geconfigureerd zou krijgen. Niets blijkt minder waar.. zou iemand mij kunnen helpen om Matter te configureren op mijn RPI? De integratie is gedownload, that's all.. de integratie vraagt om een server-url, maar waar kan ik die vinden?

Ik heb een matter lamp in de tuin en ik wil graag dat de RPI als een soort doorgeefluik werkt.

Edit: heb de oplossing gevonden: https://www.home-assistan...%20A,from%20Google%20Home.

Nu is mijn lamp toegevoegd aan de Matter integratie in Home Asisstant. Wat betekent dit nu precies? Kan de Thread frequentie nu worden gebruikt ?

[ Voor 18% gewijzigd door turkeyhakan op 13-06-2024 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:51

Rouwette

Rouwette.com

Maeslant schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:11:
Ik zit met het volgende probleem, mijn integratie is veranderd en nu is mijn P1 data in mijn dashboard veranderd. De ID van de sensoren is een paar weken geleden veranderd, dus kan ik niet meer de data uit het verleden gebruiken.

Weet iemand hoe ik dit kan mergen?
Je kunt proberen de id’s te veranderen naar wat het ervoor was.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:04
turkeyhakan schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 07:52:
Hoi, ik heb op mijn RPI de Thread en Matter integratie geïnstalleerd. Ook gelijk maar een HA Skyconnect gekocht. Thread is netjes geïnstalleerd en heb mijn Apple Homekit als preferred network kunnen aanvinken. Resultaat: RPI zit in het Thread netwerk. Top!

Echter, dacht ik dat ik hiermee ook Matter geconfigureerd zou krijgen. Niets blijkt minder waar.. zou iemand mij kunnen helpen om Matter te configureren op mijn RPI? De integratie is gedownload, that's all.. de integratie vraagt om een server-url, maar waar kan ik die vinden?

Ik heb een matter lamp in de tuin en ik wil graag dat de RPI als een soort doorgeefluik werkt.
Ik zou gokken dat dit de url is van je home assistant server, met een andere port dan 8123. Volgens deze documentatie is dat port 5580

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Laatst online: 08:24
oltk schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:28:
[...]

Ik zou gokken dat dit de url is van je home assistant server, met een andere port dan 8123. Volgens deze documentatie is dat port 5580
Ik heb Matter devices toe kunnen voegen middels "Matter apparaat toevoegen" in HA. Vraag mij nu alleen af wat het effect hiervan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 00:37
Hallo vraagje.

Ik stuur mijn zonnescherm aan via Ecowitt integratie.

Ik gebruik de regensensor om te controleren of er regen valt en dan het scherm te sluiten.
Er zit echter een behoorlijke vertraging in, het pollen van de waarde van de regensensor duurt erg lang, het regent dus al behoorlijk lang voor het zonnescherm sluit.

Is deze ergens aan te passen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:36
turkeyhakan schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 07:52:

Edit: heb de oplossing gevonden: https://www.home-assistan...%20A,from%20Google%20Home.

Nu is mijn lamp toegevoegd aan de Matter integratie in Home Asisstant. Wat betekent dit nu precies? Kan de Thread frequentie nu worden gebruikt ?
Heb ook de Skyconnect USB dongle maar heb multi protocol uitstaan, als ik dat aanzet vallen veel Zigbee devices weg. Ik heb al eens migratie van de radio gedaan maar heeft niet geholpen. Heeft iemand een tip om multi protocol wel stabiel werkend te krijgen? Ik heb de dongle aangesloten met de USB kabel dus zou een redelijk bereik moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Activate schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:57:
Hallo vraagje.

Ik stuur mijn zonnescherm aan via Ecowitt integratie.

Ik gebruik de regensensor om te controleren of er regen valt en dan het scherm te sluiten.
Er zit echter een behoorlijke vertraging in, het pollen van de waarde van de regensensor duurt erg lang, het regent dus al behoorlijk lang voor het zonnescherm sluit.

Is deze ergens aan te passen?

Alvast bedankt!
Je zou gebruik kunnen maken van de buienradar integratie. Daar kan je verder vooruitkijken of het gaat regenen. Wel iets minder lokaal, maar denk wel de betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Eens met @koelkast . Ben je niet al te laat met het inrollen van een zonnescherm als het regenen al begonnen is? Een scherm met (beginnende) regen erop inrollen lijkt me een goed recept voor schimmel :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:29

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

mbenjamins schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 23:08:

De zender die je afspeelt is mooi te zien aan het icoontje dat bij de player staat. Om te achterhalen welk nummer op dat moment speelt laat ik MPD meelopen op dezelfde zender. Die stream gebruik ik trouwens tevens voor de on/off players (in de badkamer en andere ruimtes waar je kortstondig bent). Dit om te voorkomen dat ik in elke ruimte eerst op 30-40 seconden reclame word getrakteerd. MPD draait bij mij op de Synology DS220+ NAS (community package). Binnen HA is MPD gewoon als player beschikbaar (zie rechtsonder op mijn player overzicht).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6XvfnxtC6V4uPHeLFqxtywwz7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fj1x2SoshvmakHzVyVAKZ4GK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door HuismAndré op 13-06-2024 12:07 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
@HuismAndré ik ben geen specialist maar misschien wil je je ip adres nog weghalen van je plaatje? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

wheli schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:53:
@HuismAndré ik ben geen specialist maar misschien wil je je ip adres nog weghalen van je plaatje? ;)
Voor de zekerheid toch maar even aangepast. Bedankt.

[ Voor 25% gewijzigd door HuismAndré op 13-06-2024 12:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheFes
interne IP adressen zijn niet zo spannend hoor, daar kun je alleen iets mee als je al op hetzelfde netwerk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-10 16:20
Home Assistant werkt ineens niet meer in mijn hoofdbrowser, Brave. Ook niet na het wissen van alle cookies. En ook niet zonder reverse proxy. Maar Home Assistant werkt wel in een privé / incognito venster, in andere browsers en op andere apparaten. CPU gaat naar 100% en blijft daar. Supervaag :/.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
alex3305 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:26:
Home Assistant werkt ineens niet meer in mijn hoofdbrowser, Brave. Ook niet na het wissen van alle cookies. En ook niet zonder reverse proxy. Maar Home Assistant werkt wel in een privé / incognito venster, in andere browsers en op andere apparaten. CPU gaat naar 100% en blijft daar. Supervaag :/.
Ctrl + F5 gedaan? Of wat mogelijk nog beter werkt, developer tools openen, Network tab, "Disable cache", en dan reloaden.
En andere optie(s): een browser extensie die iets geks doet? Standaard worden extensies namelijk niet uitgevoerd in private windows (moet je per extensie inschakelen/accepteren). En die extensies heb je vast ook niet in die andere browsers waarmee je nu getest hebt geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
RobertMe schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:30:
[...]

Ctrl + F5 gedaan? Of wat mogelijk nog beter werkt, developer tools openen, Network tab, "Disable cache", en dan reloaden.
Zeker :) Disable cache staat bij mij standaard aan ivm development.
En andere optie(s): een browser extensie die iets geks doet? Standaard worden extensies namelijk niet uitgevoerd in private windows (moet je per extensie inschakelen/accepteren). En die extensies heb je vast ook niet in die andere browsers waarmee je nu getest hebt geinstalleerd.
Dat is een goede. Die had ik nog niet uitgesloten. Ga ik zo eens doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
alex3305 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:38:
[...]

Zeker :) Disable cache staat bij mij standaard aan ivm development.
offtopic:
Die optie doet volgens mij alleen iets als de devtools ook open staan. Als je dus gewoon doet browsen, met devtools niet open in die tab, dan wordt het cache wel gebruikt. En ik kan niet weten of je devtools open had staan :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alex3305
RobertMe schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:40:
[...]

offtopic:
Die optie doet volgens mij alleen iets als de devtools ook open staan. Als je dus gewoon doet browsen, met devtools niet open in die tab, dan wordt het cache wel gebruikt. En ik kan niet weten of je devtools open had staan :P
Dat klopt helemaal, maar fair enough ;). Ik had uiteraard beide opties al geprobeerd :p. Het lijkt erop dat er iets in de Bitwarden browser extensie borked is. Als ik die uitzet, dan werkt alles weer prima 8)7.

Edit: En er is inmiddels een bug report bij Bitwarden.

[ Voor 9% gewijzigd door alex3305 op 13-06-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:28

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik wil een EN-functie in een automatisering maken, maar heb het idee dat mijn script niet helemaal klopt:

YAML:
1
2
3
4
Kost_(€): >
  =ALS( en (indirect(ADRES(RIJ();5)) = "EV Disconnected";
  states('input_boolean.maaike') = "on") ;   
  ((indirect(ADRES(RIJ();10))*0,35)+1 );  "-" ) 

Er moet dus aan twee voorwaarden voldaan worden:
- er moet "EV Disconnectend" staan in kolom 5
- en 'input_boolean.maaike' moet op 'on'.staan
Als beide waar zijn, dan moet die formule in de kolom 'Kost' gezet worden. Dit is een atuomatisering die naar een spreadsheet van Google schrijft.

Hoe maak ik die EN-functie?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Hippe Lip schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:19:
Ik wil een EN-functie in een automatisering maken, maar heb het idee dat mijn script niet helemaal klopt:

YAML:
1
2
3
4
  =ALS( en (indirect(ADRES(RIJ();5)) = "EV Disconnected";

Er moet dus aan twee voorwaarden voldaan worden:
- er moet "EV Disconnectend" staan in kolom 5
- en 'input_boolean.maaike' moet op 'on'.staan
Als beide waar zijn, dan moet die formule in de kolom 'Kost' gezet worden. Dit is een atuomatisering die naar een spreadsheet van Google schrijft.

Hoe maak ik die EN-functie?
Als je wil testen op de state van die input boolean, zul je sowieso {{ en }} moeten gebruiken om het als template te renderen.
Nu krijgt de Google sheet letterlijk de vergelijking states('input_boolean.maaike') = "on" waarmee hij weinig kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

TheFes schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:23:
[...]

Als je wil testen op de state van die input boolean, zul je sowieso {{ en }} moeten gebruiken om het als template te renderen.
Nu krijgt de Google sheet letterlijk de vergelijking states('input_boolean.maaike') = "on" waarmee hij weinig kan
Ah, OK. Dit was ingegeven van hoe het in een spreadsheet gaat. Daar ben ik veel beter in thuis...

@TheFes en @Septillion
Hoe moet het dan worden met die {{en}}? Ik kan nog steeds slecht overweg met die scripting.

Wat ik nu heb en wat goed werkt:
YAML:
1
2
3
4
  =ALS(en (indirect(ADRES(RIJ();5)) = "EV Disconnected";

Maar daar moet dus een tweede conditie aan de 'ALS' toegevoegd worden.

Is er ergens een site waar dat goed beschreven staat zodat ik het daarvan kan leren? Ik zoek van alles over scripting syntax, maar het is me totaal onduidelijk wanneer welk soort scripting (welke syntax) gebruikt wordt...

EDIT
Het klopte toch bijna wat ik had. Die {{en}} bleek toch niet juist.
Het moest zijn:
YAML:
1
2
3
  =ALS( en(indirect(ADRES(RIJ();5)) = "EV Disconnected";"{{states('input_boolean.maaike')}}" = "on") ;   

Dit werkt nu goed.

[ Voor 46% gewijzigd door Hippe Lip op 13-06-2024 23:21 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdMeer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 08:23
skipper79 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:31:
[...]

@RvdMeer We zijn al wat HA updates verder. Ben benieuwd of je mooie dashboard nog leeft. Ook ik zou graag jou config ontvangen!
Ik heb laatst een correctie moeten toepassen omdat men iets heeft veranderd aan style:

Ik had in delen niet de parant card-mod: gebruikt voor style. Dat werkte voorheen goed maar schijnbaar nu niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:35
Ik heb sinds vandaag dat op Edge mijn Home Assistant tab/app vastloopt, indien ik via mijn domein de instance benader. Lokaal via IP-adres gaat wel goed. Ook op mijn telefoon werkt alles gewoon naar behoren.

Ik heb het al op twee apparaten geprobeerd, zelfde issue: na een seconde slaat het tabblad vast en geeft Edge uiteindelijk een melding voor Wait of Exit. Het tabblad reageert nergens op en er worden geen gegevens geactualiseerd in de dashboards. Zowel op wifi geprobeerd als via hotspot via 5G.

Heb al HA opnieuw opgestart, Cloudflare cache geleegd, cache geleegd in de beide browsers, opnieuw opgestart, NGINX opnieuw opgestart... Iemand nog een idee?

Edit:
Ik ben niet de enige:
https://community.home-as...ge-browser-hanging/739349

En:
https://github.com/home-assistant/frontend/issues/21085

[ Voor 11% gewijzigd door The__Virus op 14-06-2024 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
The__Virus schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:04:
Ik heb sinds vandaag dat op Edge mijn Home Assistant tab/app vastloopt, indien ik via mijn domein de instance benader. Lokaal via IP-adres gaat wel goed. Ook op mijn telefoon werkt alles gewoon naar behoren.

Ik heb het al op twee apparaten geprobeerd, zelfde issue: na een seconde slaat het tabblad vast en geeft Edge uiteindelijk een melding voor Wait of Exit. Het tabblad reageert nergens op en er worden geen gegevens geactualiseerd in de dashboards. Zowel op wifi geprobeerd als via hotspot via 5G.

Heb al HA opnieuw opgestart, Cloudflare cache geleegd, cache geleegd in de beide browsers, opnieuw opgestart, NGINX opnieuw opgestart... Iemand nog een idee?

Edit:
Ik ben niet de enige:
https://community.home-as...ge-browser-hanging/739349

En:
https://github.com/home-assistant/frontend/issues/21085
Mogelijk hetzelfde issue als @alex3305 hierboven schreef? Dat het aan de Bitwarden extensie lijkt te liggen.

Het GitHub issue meent ook iemand dat het met autofill te maken heeft, een feature die de Bitwarden extensie (ook) bevat / data voor kan aanleveren.

En dat het op basis van IP adres wel werkt is mogelijk doordat BW of geen autofill kan doen voor die hostname? Of dat de browser geen autofill laat aanleveren omdat... (heel veel browser features tegenwoordig alleen op https beschikbaar is, maar ik zie niet wat dat veiliger/beter maakt aan autofill).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Ja klopt inderdaad, ik dacht dat het anders was omdat het lokaal via IP nog wel werkte maar komt inderdaad door Bitwarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-10 09:22
Ik ben gisteravond begonnen met mijn overstap van Domoticz naar Home Assistent. Daarvoor draai ik HA in docker op Ubuntu.

Echter krijg ik mijn RFLINK niet aan de praat. Hopelijk weten jullie raad.

De ls /dev/serial/by-id geeft:
code:
1
usb-Arduino__www.arduino.cc__0042_85633323330351E0A241-if00

Aan de hand hievan heb ik mijn configuration.yaml zo aangepast:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
rflink:
  port: /dev/serial/by-id/usb-Arduino__www.arduino.cc__0042_85633323330351E0A241-if00

light:
- platform: rflink
  automatic_add: true

sensor:

switch:

# RFLink logs
logger:
  default: error
  logs:
    rflink: debug
    homeassistant.components.rflink: debug

Echter krijg ik na het herstarten van de docker de volgende error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Logger: homeassistant.components.rflink
Bron: components/rflink/__init__.py:285
integratie: RFLink (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 08:26:49 (68 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 08:38:00

Error connecting to Rflink, reconnecting in 10
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/serial/serialposix.py", line 322, in open
    self.fd = os.open(self.portstr, os.O_RDWR | os.O_NOCTTY | os.O_NONBLOCK)
              ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
FileNotFoundError: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/serial/by-id/usb-Arduino__www.arduino.cc__0042_85633323330351E0A241-if00'

During handling of the above exception, another exception occurred:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/rflink/__init__.py", line 285, in connect
    transport, protocol = await connection
                          ^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/serial_asyncio/__init__.py", line 448, in create_serial_connection
    serial_instance = serial.serial_for_url(*args, **kwargs)
                      ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/serial/__init__.py", line 90, in serial_for_url
    instance.open()
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/serial/serialposix.py", line 325, in open
    raise SerialException(msg.errno, "could not open port {}: {}".format(self._port, msg))
serial.serialutil.SerialException: [Errno 2] could not open port /dev/serial/by-id/usb-Arduino__www.arduino.cc__0042_85633323330351E0A241-if00: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/serial/by-id/usb-Arduino__www.arduino.cc__0042_85633323330351E0A241-if00'

Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
jbcyber schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:39:
Ik ben gisteravond begonnen met mijn overstap van Domoticz naar Home Assistent. Daarvoor draai ik HA in docker op Ubuntu.

Echter krijg ik mijn RFLINK niet aan de praat. Hopelijk weten jullie raad.

De ls /dev/serial/by-id geeft:
code:
1
usb-Arduino__www.arduino.cc__0042_85633323330351E0A241-if00

Aan de hand hievan heb ik mijn configuration.yaml zo aangepast:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
rflink:
  port: /dev/serial/by-id/usb-Arduino__www.arduino.cc__0042_85633323330351E0A241-if00

light:

sensor:

switch:

# RFLink logs
logger:
  default: error
  logs:
    rflink: debug
    homeassistant.components.rflink: debug

Echter krijg ik na het herstarten van de docker de volgende error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Logger: homeassistant.components.rflink
Bron: components/rflink/__init__.py:285
integratie: RFLink (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 08:26:49 (68 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 08:38:00

Error connecting to Rflink, reconnecting in 10
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/serial/serialposix.py", line 322, in open
    self.fd = os.open(self.portstr, os.O_RDWR | os.O_NOCTTY | os.O_NONBLOCK)
              ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
FileNotFoundError: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/serial/by-id/usb-Arduino__www.arduino.cc__0042_85633323330351E0A241-if00'

During handling of the above exception, another exception occurred:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/rflink/__init__.py", line 285, in connect
    transport, protocol = await connection
                          ^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/serial_asyncio/__init__.py", line 448, in create_serial_connection
    serial_instance = serial.serial_for_url(*args, **kwargs)
                      ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/serial/__init__.py", line 90, in serial_for_url
    instance.open()
  File "/usr/local/lib/python3.12/site-packages/serial/serialposix.py", line 325, in open
    raise SerialException(msg.errno, "could not open port {}: {}".format(self._port, msg))
serial.serialutil.SerialException: [Errno 2] could not open port /dev/serial/by-id/usb-Arduino__www.arduino.cc__0042_85633323330351E0A241-if00: [Errno 2] No such file or directory: '/dev/serial/by-id/usb-Arduino__www.arduino.cc__0042_85633323330351E0A241-if00'

Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?
Heb je het device wel gedeeld met de container? Als je docker compose gebruikt:
YAML:
1
2
devices:
    - /dev/serial/by-id/usb-Arduino__www.arduino.cc__0042_85633323330351E0A241-if00:/dev/serial/by-id/usb-Arduino__www.arduino.cc__0042_85633323330351E0A241-if00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Hippe Lip schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:34:
[...]

Ah, OK. Dit was ingegeven van hoe het in een spreadsheet gaat. Daar ben ik veel beter in thuis...

@TheFes en @Septillion
Hoe moet het dan worden met die {{en}}? Ik kan nog steeds slecht overweg met die scripting.

Wat ik nu heb en wat goed werkt:
YAML:
1
2
3
4
  =ALS(en (indirect(ADRES(RIJ();5)) = "EV Disconnected";

Maar daar moet dus een tweede conditie aan de 'ALS' toegevoegd worden.

Is er ergens een site waar dat goed beschreven staat zodat ik het daarvan kan leren? Ik zoek van alles over scripting syntax, maar het is me totaal onduidelijk wanneer welk soort scripting (welke syntax) gebruikt wordt...

EDIT
Het moest zijn:
YAML:
1
2
3
  =ALS( en(indirect(ADRES(RIJ();5)) = "EV Disconnected";"{{states('input_boolean.maaike')}}" = "on") ;   

Dit werkt nu goed.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met:
Die gebruik je nu toch in je werkende versie?

Ik denk niet dat je een tuturial gaat vinden die het gebruik van templates in Google Sheets formules gaan uitleggen, maar er zijn genoeg tutorials over YAML en templates te vinden. SmartHomeJunkie is bezig met een serie op YouTube die het gebruik van templates uitlegt.

[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 14-06-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbcyber
synoniem schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:54:
[...]

Heb je het device wel gedeeld met de container? Als je docker compose gebruikt:
YAML:
1
2
devices:
    - /dev/serial/by-id/usb-Arduino__www.arduino.cc__0042_85633323330351E0A241-if00:/dev/serial/by-id/usb-Arduino__www.arduino.cc__0042_85633323330351E0A241-if00
Denk dat ik hier de fout in ga. Ik heb nu aan mijn docker-compose.yml deze entries:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
version: '3'
services:
  homeassistant:
    container_name: homeassistant
    image: "ghcr.io/home-assistant/home-assistant:stable"
    ports:
    -"8123:8123"
    volumes:
      - /opt/homeassistant/config:/config
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
    restart: unless-stopped
    privileged: true
    devices:

Alleen met dezelfde fout.

De docket heb ik opgebouwd aan ed hand van de volgende how-to: https://www.thetechnerd.o...cker-a-step-by-step-guide

Ben zoekende naar de aansluiting 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
jbcyber schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:29:
[...]

Denk dat ik hier de fout in ga. Ik heb nu aan mijn docker-compose.yml deze entries:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
services:
  homeassistant:
    ports:
    -"8123:8123"
    volumes:
    devices:

De docket heb ik opgebouwd aan ed hand van de volgende how-to: https://www.thetechnerd.o...cker-a-step-by-step-guide

Het is een foutmelding dat het device er niet is. Dan kan je hem nog een keer eruit halen en er weer in doen. Zou ook nog een toegangsrechten kwestie kunnen zijn. Dan moet je ubuntu gebruikersnaam toevoegen aan de groep van de gebruiker/eigenaar van het device waarschijnlijk dialout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:58
jbcyber schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:29:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
services:
  homeassistant:
    ports:
    - "8123:8123"
    volumes:
    devices:

Heb je ook een rebuild van je container gedaan, of enkel een restart?

Overigens kan je het jezelf ook makkelijkers maken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
services:
  homeassistant:
    ports:
    volumes:
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-Arduino__www.arduino.cc__0042_85633323330351E0A241-if00:/dev/rflink

en dan in je configuration.yaml:

YAML:
1
2
rflink:
  port: /dev/rflink

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Hmmbob schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:35:
Overigens kan je het jezelf ook makkelijkers maken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
services:
  homeassistant:
    ports:
    volumes:
    devices:
      - /dev/serial/by-id/usb-Arduino__www.arduino.cc__0042_85633323330351E0A241-if00:/dev/rflink

en dan in je configuration.yaml:

YAML:
1
2
rflink:
  port: /dev/rflink
Dit kun je ook nog een niveau lager doen. Het Linux "systeem" udev is verantwoordelijk voor de symlinks in /dev/, en daar kun je zelf ook regels voor schrijven.

Bv bij mij:
/etc/udev/rules.d/99-sonoff.rules:
code:
1
SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="10c4", ATTRS{idProduct}=="ea60", SYMLINK+="sonoff"

Waarna ik een /dev/sonoff heb.
In de compose.yaml gebruik ik vervolgens simpelweg:
YAML:
1
2
  devices:
    - /dev/sonoff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-10 19:30

WoBBeL

*zwaai*

Weet iemand hoe ik erachter kom wat mijn Home Assistant sensor updated? Ik heb 2 Android telefoons met HA companion app erop en die geven hun "Next alarm" door. Echter, bij mijn vrouw wordt de wekker tientallen keren per dag bijgewerkt en bij mij niet. Ik heb wat logica aan de next alarm hangen waardoor dit heel erg onhandig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHpMiOamDLEMq40MWg-mjhgPwtk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/qKP34M9nBFrmi7szEReqoBIS.png?f=fotoalbum_medium

Op de telefoon zelf is alleen de Wekker app actief, ik kan geen andere app vinden zie zich hier mee zou bemoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
RobertMe schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:49:
[...]

Dit kun je ook nog een niveau lager doen. Het Linux "systeem" udev is verantwoordelijk voor de symlinks in /dev/, en daar kun je zelf ook regels voor schrijven.

Bv bij mij:
/etc/udev/rules.d/99-sonoff.rules:
code:
1
SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="10c4", ATTRS{idProduct}=="ea60", SYMLINK+="sonoff"

Waarna ik een /dev/sonoff heb.
In de compose.yaml gebruik ik vervolgens simpelweg:
YAML:
1
2
  devices:
    - /dev/sonoff
True, gebruik ik ook voor mijn zigbee en zwave sticks maar wilde t niet te ingewikkeld in 1x maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbcyber
@synoniem en @Hmmbob bedankt voor jullie reacties. Ik heb het werkend gekregen met jullie aanpassingen / eenvoudigere container en de rebuild van de container!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman1550
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Na het terrugzetten van een backup (odroid c4) naar een HP630 werkt alles ook de mqtt en zigbee2mqtt.
Ik heb de odroid uitgezet en de HP zijn ipadres gegeven om te voorkomen dat ik overal het brokeradres moest wijzigen.
Alleen bij addons staat er dat er niets is gestart en starten lukt ook niet. Wat zou ik hier aan kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
jbcyber schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:22:
@synoniem en @Hmmbob bedankt voor jullie reacties. Ik heb het werkend gekregen met jullie aanpassingen / eenvoudigere container en de rebuild van de container!
Dat zat 'em dan vast in de rebuild, want de andere wijzigingen zijn alleen maar om het voor een mensenbrein makkelijker te maken, je computer snapte het toch al wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

TheFes schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:11:
[...]
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met:
“Het klopte toch bijna wat ik had. Die {{en}} bleek toch niet juist.”
Die gebruik je nu toch in je werkende versie?
Ja, dat klopt. Ik interpreteerde je {{en}} als iets met dubbele accolades, omdat die in yaml gebruikt worden.
Het duurde even voordat ik door had dat de formule die ik nodig had juist (voor mij) veel eenvoudiger was omdat het een formule in het spreadsheet is. En daarmee heb ik, zoals gezegd, weinig moeite.
Ik denk niet dat je een tuturial gaat vinden die het gebruik van templates in Google Sheets formules gaan uitleggen, […]
Nee, en ik heb nu door dat dit ook niet nodig is. Gewoon de gebruikelijke formules van Excel en G-sheets.
Ik ben gewoon een langzame leerling. Komt door mijn leeftijd…? O-)
[…] maar er zijn genoeg tutorials over YAML en templates te vinden. SmartHomeJunkie is bezig met een serie op YouTube die het gebruik van templates uitlegt.
Gevonden!
Thnx, @TheFes (y)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-10 09:42
alex3305 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:44:
[...]

Dat klopt helemaal, maar fair enough ;). Ik had uiteraard beide opties al geprobeerd :p. Het lijkt erop dat er iets in de Bitwarden browser extensie borked is. Als ik die uitzet, dan werkt alles weer prima 8)7.

Edit: En er is inmiddels een bug report bij Bitwarden.
Ik had precies hetzelfde na het uitzetten van Bitwarden is alles weer OK bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-10 20:51

Vos

AFCA

HuismAndré schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:42:
[...]

De zender die je afspeelt is mooi te zien aan het icoontje dat bij de player staat. Om te achterhalen welk nummer op dat moment speelt laat ik MPD meelopen op dezelfde zender. Die stream gebruik ik trouwens tevens voor de on/off players (in de badkamer en andere ruimtes waar je kortstondig bent). Dit om te voorkomen dat ik in elke ruimte eerst op 30-40 seconden reclame word getrakteerd. MPD draait bij mij op de Synology DS220+ NAS (community package). Binnen HA is MPD gewoon als player beschikbaar (zie rechtsonder op mijn player overzicht).

[Afbeelding]
Is voor het tonen van het zender logo MPD nodig? Ikzelf gebruik nu mini-media-player maar mis dan dat logo van de zender eigenlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Vos schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:56:
[...]

Is voor het tonen van het zender logo MPD nodig? Ikzelf gebruik nu mini-media-player maar mis dan dat logo van de zender eigenlijk wel.
Nee. Logo wordt in dit geval meegegeven via de "thumb" optie.

YAML:
1
2
3
4
5
media_content_type: music
media_content_id: https://stream.radio10.nl/radio10
extra:
  title: Radio 10
  thumb: https://cdn-profiles.tunein.com/s16793/images/logoq.png?t=1

Bovenstaande is onderdeel van een lang(er) script waarin je "zenders" en player(s) kunt kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
WoBBeL schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:00:
Weet iemand hoe ik erachter kom wat mijn Home Assistant sensor updated? Ik heb 2 Android telefoons met HA companion app erop en die geven hun "Next alarm" door. Echter, bij mijn vrouw wordt de wekker tientallen keren per dag bijgewerkt en bij mij niet. Ik heb wat logica aan de next alarm hangen waardoor dit heel erg onhandig is.

[Afbeelding]

Op de telefoon zelf is alleen de Wekker app actief, ik kan geen andere app vinden zie zich hier mee zou bemoeien.
Bijgewerkt, maar verandert de data ook?
NextAlarm is, net als allerlei andere dingen, een standaard sensor in de HA app. Die doet niets anders dan uitlezen. Het issue ligt dan het meest waarschijnlijk aan de telefoon, of het moet een specifieke bug in de HA app zijn op die telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

The__Virus schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:55:
[...]

Bijgewerkt, maar verandert de data ook?
NextAlarm is, net als allerlei andere dingen, een standaard sensor in de HA app. Die doet niets anders dan uitlezen. Het issue ligt dan het meest waarschijnlijk aan de telefoon, of het moet een specifieke bug in de HA app zijn op die telefoon.
Ja de data veranderd ook naar random tijdstippen, er zijn geen andere wekker apps. Vandaar dat ik hoopte te achterhalen via HA wat die specifieke wijziging triggert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
WoBBeL schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:23:
[...]

Ja de data veranderd ook naar random tijdstippen, er zijn geen andere wekker apps. Vandaar dat ik hoopte te achterhalen via HA wat die specifieke wijziging triggert.
in de attributes van de sensor staat vanuit welke package het alarm komt
YAML:
1
2
3
4
5
6
Local Time: Sat Jun 15 06:00:00 GMT+02:00 2024
Package: com.google.android.deskclock
Time in Milliseconds: 1718424000000
device_class: timestamp
icon: mdi:alarm
friendly_name: Pixel 7 Pro Next alarm

Ik zou toch eens kijken wat daar staat als je een vreemde/random tijd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

@TheFes had ik al gekeken, komt vanuit deskclock. Maar in de standaard app staat maar een wekker die af en toe aan en uit wordt gezet. Er gaat ook geen alarm op de telefoon zelf. Grrrr, verder zoeken op de telefoon dus :')

Nu gaat op random momenten onze wake up light aan in de slaapkamer :P

[ Voor 14% gewijzigd door WoBBeL op 14-06-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27

hneel

denkt er het zijne van

Help, mijn disk loopt vol....

Ik draai HA op een NUC met een 80GB harddisk. Maar ik krijg nu dus waarschuwingen dat er nog minder dan 1GB over is. Naast de reguliere HA database heb ik ook InfluxDB/Grafana geinstalleerd voor de langere termijn. Ik heb bewust het aantal sensoren wat daar naartoe gaat beperkt gehouden.

De sensor home_assistant_host_disk_used zegt dat er nu 69.0 Gb wordt gebruikt. Maar wat bedoelen ze hier precies mee? Is dat de omvang van de HA database, of van de gehele disk?
Hoeveel InfluxDb gebruikt weet ik ook niet. Ik heb wel Google gebruikt, maar ik vind alleen maar onbruikbare tips. Ik draai Home Assistant OS, dus ik heb geen toegang tot een shell.

Ik las nog ergens een tip om in influxdb de oudere data te 'compacten' (dus om bv 1 meting per minuut om te zetten naar 1 meting per uur o.i.d.), maar ook dat had weer shell toegang nodig.

Wat kan ik nog doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
hneel schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:43:
Help, mijn disk loopt vol....

Ik draai HA op een NUC met een 80GB harddisk. Maar ik krijg nu dus waarschuwingen dat er nog minder dan 1GB over is. Naast de reguliere HA database heb ik ook InfluxDB/Grafana geinstalleerd voor de langere termijn. Ik heb bewust het aantal sensoren wat daar naartoe gaat beperkt gehouden.

De sensor home_assistant_host_disk_used zegt dat er nu 69.0 Gb wordt gebruikt. Maar wat bedoelen ze hier precies mee? Is dat de omvang van de HA database, of van de gehele disk?
Hoeveel InfluxDb gebruikt weet ik ook niet. Ik heb wel Google gebruikt, maar ik vind alleen maar onbruikbare tips. Ik draai Home Assistant OS, dus ik heb geen toegang tot een shell.

Ik las nog ergens een tip om in influxdb de oudere data te 'compacten' (dus om bv 1 meting per minuut om te zetten naar 1 meting per uur o.i.d.), maar ook dat had weer shell toegang nodig.

Wat kan ik nog doen?
Die 69 GB is het totaal aan data op de betreffende disk. Als je shell toegang wil kun je de addon SSH en Webtoegang installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-10 16:26
WoBBeL schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:32:
@TheFes had ik al gekeken, komt vanuit deskclock. Maar in de standaard app staat maar een wekker die af en toe aan en uit wordt gezet. Er gaat ook geen alarm op de telefoon zelf. Grrrr, verder zoeken op de telefoon dus :')

Kan een alarm snoozen hier de oorzaak van zijn?

Ik heb zelf het "probleem' gehad dat ik een automation had die 10 minuten voor m'n alarm starte. Met een standaard snooze tijd van 10 min. had ik dus ook wel eens dat de wake-up lichten meerdere keren aan gingen. Ik heb dat toen opgelost door de automation 15 min. voor het alarm te laten starten en als eerste een 5 min. delay in te bouwen. Misschien niet te netste oplossing maar hij werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 15:03
Tot voor kort installeerde ik integraties handmatig, maar dat is niet zo handig omdat ik dan niet makkelijk kan zien of er updates zijn. Nu heb ik HACS geinstalleerd. Ik krijg echter niet een mooi dashboard in HACS zoals ik bij anderen wel zie, en ook niet of er voor integraties updates zijn. Hoe krijg ik dat dashbaord ingesteld? Zo ziet mijn HACS er nu uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbkpSfxw45OtqXU_JgQTmyk7VtU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CMefSgd48sd7IsNn8233xvLD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door manusjevanalles op 14-06-2024 16:46 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

AWEF schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:11:
[...]

Kan een alarm snoozen hier de oorzaak van zijn?

Ik heb zelf het "probleem' gehad dat ik een automation had die 10 minuten voor m'n alarm starte. Met een standaard snooze tijd van 10 min. had ik dus ook wel eens dat de wake-up lichten meerdere keren aan gingen. Ik heb dat toen opgelost door de automation 15 min. voor het alarm te laten starten en als eerste een 5 min. delay in te bouwen. Misschien niet te netste oplossing maar hij werkt wel.
Nee, hij is niet gesnoozed. Hij staat echt op random tijdstippen in de dag.

@TheFes ik krijg alleen de attributen te zien van de laatste wijziging, klopt dat? Ik kan wel op een random tijdvakje klikken maar de attributen zijn altijd van de laatst gewijzigde tijdvak (en dat is helaas altijd de normale wekker). De toegevoegde vakjes zijn meestal maar enkele minuten lang en moet dan net kijken. Kan ik de attributen makkelijk in een notificatie meesturen on change van "Next Alarm"? Kan ik die gewoon als pushbericht sturen :+

[edit]

states.sensor.pixel_7a_next_alarm.attributes.Package...nu hopen dat ie weer wijzigt :+

[ Voor 4% gewijzigd door WoBBeL op 14-06-2024 19:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
WoBBeL schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:25:
[...]

Nee, hij is niet gesnoozed. Hij staat echt op random tijdstippen in de dag.

@TheFes ik krijg alleen de attributen te zien van de laatste wijziging, klopt dat? Ik kan wel op een random tijdvakje klikken maar de attributen zijn altijd van de laatst gewijzigde tijdvak (en dat is helaas altijd de normale wekker). De toegevoegde vakjes zijn meestal maar enkele minuten lang en moet dan net kijken. Kan ik de attributen makkelijk in een notificatie meesturen on change van "Next Alarm"? Kan ik die gewoon als pushbericht sturen :+
Je zou inderdaad een push bericht kunnen sturen op elke werkstation m wijziging van die sensor en dan de waarde van dat attribute sturen

Iets als
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
trigger:
    entity_id:
      - sensor.pixel_7_pro_next_alarm
    attribute: Package
action:
  - service: notify.mobile_app_pixel_7_pro
    data:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:45
manusjevanalles schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:45:
Tot voor kort installeerde ik integraties handmatig, maar dat is niet zo handig omdat ik dan niet makkelijk kan zien of er updates zijn. Nu heb ik HACS geinstalleerd. Ik krijg echter niet een mooi dashboard in HACS zoals ik bij anderen wel zie, en ook niet of er voor integraties updates zijn. Hoe krijg ik dat dashbaord ingesteld? Zo ziet mijn HACS er nu uit:

[Afbeelding]
Heb je soms Enable experimental features aangevinkt?

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 15:03
Gunth schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:33:
[...]

Heb je soms Enable experimental features aangevinkt?
Ja die stond aangevinkt. Heb hem nu uitgevinkt, maar dat maakt geen verschil bij mij.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:45
manusjevanalles schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:34:
[...]

Ja die stond aangevinkt. Heb hem nu uitgevinkt, maar dat maakt geen verschil bij mij.
Even reboten,het duurt ook even voor je de lay-out krijgt

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-10 13:42
Zit even te stoeien met een m5stack atom echo. Als ik roep oke nabu doe hal uit dan duurt het een seconde of 10 en dan zegt het ding dat hij geen apparaat kan vinden.

Roep ik in de assistent doe hal uit, dan wordt het ook niet gesnapt.
Wanneer ik in de assistent typ doe hal uit, dan wordt de hal uitgezet.

Voor de spraak naar tekst gebruik ik Whisper en die staat op NL.
Voor tekst naar spraak gebruik ik Piper en die staat ook op NL.

Moet ik ergens nog iets instellen zodat HA begrijpt wat ik bedoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@manusjevanalles Aan en uit zetten van experimental is volgens mij zelf experimental, gaat bij mij ook niet altijd goed. Ik kan ook nog niet wennen aan de nieuwe indeling... Vind updates zien in de nieuwe stijl echt veel te lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Laatst online: 23-10 18:47

Zorian

What the fox?

Nog meer mensen die last hebben van 1 of andere vage bug in Home Assistant sinds de laatste update?
Als ik in Chrome HA open freezed hij na ~1 seconde, de hele browser loopt muurvast en als ik in taakbeheer kijk zie ik de RAM usage snoeihard oplopen (na ~30 sec al 56GB!! in gebruik door die tab).
Probeer ik het in Edge is er niks aan de hand, net als de Android app.
Cache/cookies wissen doet helaas niks, het is net alsof er een soort conflict zit in de Chrome browser met HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Antonio di

a mi me dijeron que si

Zorian schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:20:
Nog meer mensen die last hebben van 1 of andere vage bug in Home Assistant sinds de laatste update?
Als ik in Chrome HA open freezed hij na ~1 seconde, de hele browser loopt muurvast en als ik in taakbeheer kijk zie ik de RAM usage snoeihard oplopen (na ~30 sec al 56GB!! in gebruik door die tab).
Probeer ik het in Edge is er niks aan de hand, net als de Android app.
Cache/cookies wissen doet helaas niks, het is net alsof er een soort conflict zit in de Chrome browser met HA.
HA op Chrome (beide van alles de laatste versies) blijft bij mij het memory gebruik nagenoeg ongewijzigd. Al helemaal geen oplopend memory gebruik.

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Antonio di schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:29:
[...]

HA op Chrome (beide van alles de laatste versies) blijft bij mij het memory gebruik nagenoeg ongewijzigd. Al helemaal geen oplopend memory gebruik.
Memory gebruik is tot daar aan toe, maar de hele tent loopt ook gewoon muurvast en laad slecht in. Blijkbaar dus ergens iets aan mijn kant, bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
WoBBeL schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:32:

Far fetch maar wellicht een oude/brakke app die het alarm gebruikt/misbruikt om de telefoon telkens te wekken? Met een wakelock detector misschien iets te vinden? Ken geen specifieke rechtenset op Android voor het aanpassen van de alarmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The__Virus
Antonio di schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:29:
[...]

Ja dit issue speelt sinds vandaag. Je hebt waarschijnlijk Bitwarden. Er is net vanavond een fix uitgerold vanuit Bitwarden hiervoor, zal snel in je browser terechtkomen maar moet eerst goedgekeurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

The__Virus schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:34:
[...]

Ja dit issue speelt sinds vandaag. Je hebt waarschijnlijk Bitwarden. Er is net vanavond een fix uitgerold vanuit Bitwarden hiervoor, zal snel in je browser terechtkomen maar moet eerst goedgekeurd worden.
Ik heb inderdaad de Bitwarden extensie, komt het daar door? Hoe verzin je het... Thanks voor de info!

//Edit: Ter test even de Bitwarden extensie uitgezet en inderdaad, het werkt weer gewoon. Dat wordt even wachten op de fix.

[ Voor 12% gewijzigd door Zorian op 14-06-2024 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:30
Septillion schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:24:
@manusjevanalles Aan en uit zetten van experimental is volgens mij zelf experimental, gaat bij mij ook niet altijd goed. Ik kan ook nog niet wennen aan de nieuwe indeling... Vind updates zien in de nieuwe stijl echt veel te lastig.
Hierom heb ik een aparte dashboard opgezet met alleen update sensoren waardoor ik heel makkelijk kan zien wat er nog een update nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@tlpeter Misschien ook maar eens doen. En dan gelijk auto-skip van bepaalde updates (ESPhome devices of Zigbee devices bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:10
Ik gebruik de DSMR addon en nginx proxy manager.
DSMR doet het perfect maar als ik naar de admin configuratie ga dan krijg ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Verboden (403)
CSRF-verificatie mislukt. Aanvraag afgebroken.

U ziet deze melding, omdat deze HTTPS-website vereist dat uw webbrowser een ‘Referer header’ meestuurt, maar deze ontbreekt. Deze header is om veiligheidsredenen vereist om er zeker van te zijn dat uw browser niet door derden wordt gekaapt.

Als u ‘Referer’-headers in uw browser hebt uitgeschakeld, schakel deze dan weer in, op zijn minst voor deze website, of voor HTTPS-verbindingen, of voor ‘same-origin’-aanvragen.

Als u de tag <meta name="referrer" content="no-referrer"> gebruikt of de header ‘Referrer-Policy: no-referrer’ opneemt, verwijder deze dan. De CSRF-bescherming vereist de ‘Referer’-header voor strenge referer-controle. Als u bezorgd bent om privacy, gebruik dan alternatieven zoals <a rel="noreferrer" …> voor koppelingen naar websites van derden.

Ik begrijp alleen niet helemaal wat ik nu moet wijzigen om dit weer werkend te krijgen, iemand een gouden tip?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jab65
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-10 14:40
Als je in een automatisering van een remote de service mediaplayer.play_media opneemt voor het starten van 1 van de favorieten van je Sonos, dan krijg je een dialoog om een favoriet uit de lijst te selecteren en wordt daar een thumbnail van je gekozen favoriet getoond. De link naar die thumbnail staat ook in de YAML-weergaven van die sectie vermeld (zie regel 10 hieronder):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
service: media_player.play_media
target:
  entity_id: media_player.zolder
data:
  media_content_id: FV:2/82
  media_content_type: favorite_item_id
metadata:
  title: Vintage Veronica
  thumbnail: >-
    https://sali.sonos.radio/image?w=60&image=https%3A%2F%2Fcdn-profiles.tunein.com%2Fs70431%2Fimages%2Flogog.jpg%3Ft%3D2&partnerId=tunein
  media_class: genre
  children_media_class: null
  navigateIds:
    - {}
    - media_content_type: favorites
      media_content_id: ""
    - media_content_type: favorites_folder
      media_content_id: object.item.audioItem.audioBroadcast 

Nou wil ik ook graag een dashboard aanmaken met knoppen om favorieten af te spelen. Dat doe ik met een picture card waarbij ik bij de klik actie de zelfde service aanroep. Daar moet ik echter handmatig de media content (zie regel 5) en de link naar de thumbnail invullen die ik beide opzoek in de YAML van de automatisering van de remote. Een hoop geklik iedere keer. Mijn vragen:
  • Is er een betere manier om favorieten af te spelen vanaf een dashbord?
  • Kan ik de link naar de thumbnail in een lijst krijgen bij de sjablonen, net als de lijst met favorieten via
YAML:
1
{{ state_attr("sensor.sonos_favorites", "items").items()  | list }} 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

TheFes schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:31:
[...]

Je zou inderdaad een push bericht kunnen sturen op elke werkstation m wijziging van die sensor en dan de waarde van dat attribute sturen

Iets als
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
trigger:
    entity_id:
      - sensor.pixel_7_pro_next_alarm
    attribute: Package
action:
  - service: notify.mobile_app_pixel_7_pro
    data:
Package: unknown :+

Format C: met die Pixel >:) bedankt voor je hulp!

@Jab65 ik gebruik gewoon de favorite namen, maar ik heb de knoppen allemaal statisch op mn dashboard gezet met een knopje (dus niks dynamisch)

YAML:
1
2
3
4
5
- service: media_player.select_source
  data:
    source: NPO Radio 2
  target:
    entity_id: media_player.keuken

[ Voor 18% gewijzigd door WoBBeL op 15-06-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jab65
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-10 14:40
WoBBeL schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:30:
[...]
@Jab65 ik gebruik gewoon de favorite namen, maar ik heb de knoppen allemaal statisch op mn dashboard gezet met een knopje (dus niks dynamisch)

YAML:
1
2
3
4
5
- service: media_player.select_source
  data:
    source: NPO Radio 2
  target:
    entity_id: media_player.keuken
Dank! Maar het hoeft van mij ook zeker niet dynamisch (als in: als ik de favorieten verander, dan verwacht ik niet dat alle knoppen automatisch bijgewerkt worden). Ik ben op zoek naar een eenvoudige manier om in een dashboard een knop te maken voor een favoriet, waarbij de thumbnail van die favoriet zonder al te veel gedoe op de knop getoond wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42a7YRbJAoSIMySR6lVBtMhKtSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LnDwIjtIaSkGAcCioPmOk8cs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Jab65 op 15-06-2024 12:06 ]

Pagina: 1 ... 201 ... 347 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.