JME schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:43:
Voor wie het leuk vindt om mee te puzzelen..
Ik wil iets inregelen voor mijn badkamerventilator op basis van een slimme stekker, een luchtvochtigheidssensor en een slimme schakelaar. Idee is dat de luchtvochtigheid in de basis automatisch wordt gereguleerd, dus ventilator AAN indien luchtvochtigheid hoger dan 60% en ventilator UIT indien luchtvochtigheid lager dan 55%. Maar er zijn een paar extra voorwaarden die de boel compliceren:
- met de slimme schakelaar moet de ventilatie ook handmatig kunnen worden ingeschakeld voor een standaardduur van 20 minuten. Bijvoorbeeld als iemand gaat nagels lakken of uitgebreid naar het toilet gaat.
- tijdens die handmatig ingeschakelde periode (en alleen dan) moet de ventilatie ook weer handmatig kunnen worden uitgeschakeld met de slimme schakelaar.
- als tijdens die handmatig ingeschakelde 20 minuten de luchtvochtigheid alsnog boven de 60% komt, dan moet de automatische regulering het overnemen (en dus niet na 20 minuten weer uit, tenzij de luchtvochtigheid dan ook al weer is gedaald tot onder de 55%).
- de ventilator mag nooit aan staan tussen 21:00 en 7:00 uur (klinkt nogal door in de naastgelegen kinderkamer) tenzij deze bewust voor 20 minuten wordt overruled met de schakelaar.
- in de Automation templates zie ik de optie om op basis van een verandering in luchtvochtigheid (komt boven/onder een drempelwaarde) te schakelen, maar dan schakelt de ventilator niet in als om 7:00 uur de luchtvochtigheid al boven de drempelwaarde is. Alternatief zou zijn om continue de luchtvochtigheid te monitoren, maar dat klinkt mij dan weer heel inefficiënt in de oren.
Wie vindt het leuk om mee te denken?
@
TheFes @
RedPas @
pietje63 @
Ora et Labora Ik heb het uiteindelijk toch anders ingericht. Mijn vochtsensor, schakelaar en stekker komen uit de TAPO serie van TP-Link (respectievelijk een T315, S200B en P115). De stekker zit op de WiFi, de sensor en de schakelaar werken via een hub (H100), de hub zit weer op de WiFi. Tijdens het prutsen merkte ik dat de hub wel de actuele temperatuur en luchtvochtigheid van de sensor doorgeeft aan HA, maar niet de klikacties van de schakelaar. Daarom heb ik geprobeerd om de hele automatisering in de TAPO app te regelen, maar dat werkte voor geen meter
(even terzijde: welke malloot ontwikkelt nu een thermostaat- en hygrostaatfunctie met timer, die alleen reageert als de meetwaarde de threshold passeert?? Dus: als de hygrostaatfunctie 's ochtends om 7:00 actief wordt en op dat moment zit de luchtvochtigheid al boven de threshold, dan slaat de afzuiging nooit meer aan!!
) Dus terug naar HA. De hub geeft zoals gezegd geen klikacties door, maar ik kan wel een klikactie koppelen aan een schakelactie op de stekker en die kan ik weer uitlezen via HA. Ik heb in HA een threshold sensor (dus geen input boolean) aangemaakt die ON is als de luchtvochtigheid boven de drempelwaarde zit en OFF als deze eronder zit. Vervolgens twee automations die binnen de gewenste tijdvensters triggeren op de threshold sensor: ventilator automatisch aan, ventilator automatisch uit. Beide automations triggeren bovendien op het actief worden van de automation zelf, daarover straks meer. Met de schakelaar kan ik via de hub de ventilator omschakelen (dus uit als deze aan stond en aan als deze uit stond). Dit wordt in HA opgepikt als een statusverandering van de stekker. Gaat de stekker ON terwijl de threshold sensor OFF is (of andersom) dan triggert dat een automation die de eerder genoemde automations uitschakelt en na 20 minuten weer inschakelt. Omdat bij inschakeling deze automations direct een keer vuren, wordt na die 20 minuten de gewenste ventilatorstand vanzelf weer ingesteld. Het enige moment waarop dit mis gaat, is als je handmatig omschakelt op minder dan 20 minuten van de eindtijd waarbinnen de automations moeten werken. Dat heb ik opgelost met een extra alles-uit-actie op ruim 20 minuten na dat tijdvenster.
Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb opgeschreven. Vooralsnog werkt het en ik ben nog geen fouten tegengekomen. Maar schiet er vooral eens op als je gekke dingen ziet!