Okee, heb weer eens een beetje tijd over en ben even aan het stoeien met een google kalender en dingen op die basis geautomatiseerd krijgen.
Idee en doel:
Heb een baan waarbij ik eens in de X-tijd een week lang storingsdienst heb, dit is vanaf vrijdagochtend 08.00u t/m de volgende vrijdag 08.00u.
Dit wordt netjes in de gedeelde google agenda gezet die m'n vriendin en ik gezamelijk "beheren", deze agenda staat ook d.m.v. de Google Calendar intergratie in HA.
Nu heb ik een automatisering gemaakt die ik tot nu toe handmatig trigger door een boolean om te zetten, hier hing wel een automatisering aan zodat deze automatisch uitging op vrijdag om 08.05
Opzich werkt dit natuurlijk maar moet ik handmatig de boolean triggeren.
Nu zou ik graag willen dat de boolean in & uit geschakeld wordt op basis van de agenda.
Deze had ik zo gemaakt met de verplichting van 12u aan staan i.v.m. het feit dat ik soms al op de vorige avond de knop om wil kunnen zetten zodat ik met een beetje geluk de vrijdagochtend ff wat later m'n nest uit kan (heb hier m'n redenen voor
)
Nu had ik daarvoor het volgende in elkaar gefabriekt, maar dit werkt niet zo ik het wens, maar heb te weinig kennis ervan om met name het kalender deel goed geïntegreerd te krijgen.
Zo het nu is:
Mijn storingsdienst staat normaal gesproken als een doorlopend iets in de agenda, zie onderstaande:
Idee en doel:
Heb een baan waarbij ik eens in de X-tijd een week lang storingsdienst heb, dit is vanaf vrijdagochtend 08.00u t/m de volgende vrijdag 08.00u.
Dit wordt netjes in de gedeelde google agenda gezet die m'n vriendin en ik gezamelijk "beheren", deze agenda staat ook d.m.v. de Google Calendar intergratie in HA.
Nu heb ik een automatisering gemaakt die ik tot nu toe handmatig trigger door een boolean om te zetten, hier hing wel een automatisering aan zodat deze automatisch uitging op vrijdag om 08.05
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| alias: Storingsdienst automatisch uit description: "" trigger: - platform: time_pattern hours: "8" minutes: "5" seconds: "0" condition: - condition: time weekday: - fri - condition: state entity_id: input_boolean.storingsdienst state: "on" for: hours: 12 minutes: 0 seconds: 0 action: - service: input_boolean.turn_off data: {} target: entity_id: input_boolean.storingsdienst mode: single |
Opzich werkt dit natuurlijk maar moet ik handmatig de boolean triggeren.
Nu zou ik graag willen dat de boolean in & uit geschakeld wordt op basis van de agenda.
Deze had ik zo gemaakt met de verplichting van 12u aan staan i.v.m. het feit dat ik soms al op de vorige avond de knop om wil kunnen zetten zodat ik met een beetje geluk de vrijdagochtend ff wat later m'n nest uit kan (heb hier m'n redenen voor
Nu had ik daarvoor het volgende in elkaar gefabriekt, maar dit werkt niet zo ik het wens, maar heb te weinig kennis ervan om met name het kalender deel goed geïntegreerd te krijgen.
Zo het nu is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
| alias: "Auto storingsdienst " description: "" trigger: - platform: state entity_id: - calendar.XXXXXXXXX_gmail_com attribute: description to: "storingsdienst " id: Dienst aan - platform: state entity_id: - calendar.XXXXXXXXX_gmail_com attribute: description from: "storingsdienst " for: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 id: Dienst uit condition: [] action: - if: - condition: trigger id: - Dienst aan then: - service: input_boolean.turn_on metadata: {} data: {} target: entity_id: input_boolean.storingsdienst - if: - condition: trigger id: - Dienst uit then: - service: input_boolean.turn_off metadata: {} data: {} target: entity_id: input_boolean.storingsdienst mode: single |
Mijn storingsdienst staat normaal gesproken als een doorlopend iets in de agenda, zie onderstaande:
/f/image/ZlzRt7Qfy7e1q5pU8AE9DrMA.png?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 4% gewijzigd door Annuk op 06-06-2024 17:10 ]
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!